Voordat ik het positieve nieuws meld wil ik een kritische noot kraken, KPN heeft in het verleden een groot bedrijf wat glasvezelkabels aanlegt opgekocht om de aanleg van glasvezelkabels te vertragen, dit omdat KPN veel geld verdient met het verhuren van hun kopdraad-netwerk. Niet leuk, niet sympathiek en mogelijk ook contraproductief aangezien vroeg of laat mensen toch over zullen stappen naar glasvezelkabels. Een paar jaar geleefde beloofde KPN - gedwongen door de concurrentie in een redelijk groot deel van Nederland (de stad waarin ik woon heeft nog veel plekken met enkel ADSL) - om de snelheid van ADSL te verhogen.Tweakers plaatste hier jaren geleden een berichtje over maar het duurde nogal lang voordat het werd geïmplementeerd, nu is het eindelijk zo ver. Ik kan niet direct het artikeltje van een paar jaar geleden vinden waarin KPN reeds beloofde dat het de snelheid zou verhogen maar ik herinner me dat dit voor aanzienlijk eerder werd beloofd (2016 of eerder). Hier kan je meer lezen over de techniek die het mogelijk maakt.
reviews: Sneller vast internet - De lange adem van oude netwerken
Nu het goede nieuws. Ik kwam er vanochtend achter dat de snelheid van het netwerk flink is verhoogd. In dezelfde stad had je slechts een jaar of 3 geleden nog 6 MPBS dichtbij (2 km.) het centrum van de stad. Waar ik woon had je aanvankelijk 18 MbPS, later werd het 16 MbPS tot voor kort. Upload: 1,8 MbPS
Bij het downloaden van een groot bestand zag ik tot mijn grote verrassing dat ik ineens sowieso meer dan 5 MB/s kon downloaden. Ik weet niet hoe hoog de snelheid precies is, ik heb het net gemeten terwijl ik wat torrents (legaal uiteraard

) aan het downloaden was en een Youtube-filmpje afspeelde. Deze testuitslag geeft dus een minimum op, de werkelijke snelheid zal iets hoger liggen.
Download: 44,84 MbPS
Upload: 4,76
Voor de volledigheid, dit met het basis-abonnement van Telfort (= KPN en koperdraadjes in ieder geval vanaf de centrale).
Een forse verbetering. De downloadsnelheid is hiermee inmiddels redelijk goed (maar in de verste verte niet vergelijkbaar met 100% optisch), de upload blijft pijnlijk laag. Natuurlijk wacht ik nog steeds met smacht op de komst van 20ste-eeuwse glasvezeltechnologie maar deze verbetering is erg fijn. Ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer de snelheid werd aangezien ik de laatste paar maanden weinig grote bestanden heb gedownload (overgang van mechanische harde schijf naar SSD met externe harde schijven gevuld

) maar de snelheidsverhoging is in ieder geval ergens in de laatste maanden gebeurd, zeker niet eerder. Ik ben benieuwd wanneer het in andere delen van Nederland werd uitgerold, misschien kwamen we hier later aan de beurt aangezien KPN hier nog weinig concurrentie heeft van de glasvezelkabel.
Ik vind het wel zorgwekkend dat de OPTA is afgeschaft, de OPTA faciliteerde het dat we een redelijk gezonde ISP-markt kregen in Nederland, KPN werd gedwongen om het netwerk voor redelijke tarieven te verhuren. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om niet van elk bedrijf kabels onder de grond te hebben, net als dat het ongewenst is als elk telefoonbedrijf zijn eigen masten plaatst. Het is een verspilling van geld en het levert een hoop schade op voor de maatschappij (al die keren dat de straten en stoepen open liggen...), Wat is jullie gedachte hierover? Is de OPTA niet meer nodig of is het afschaffen van de OPTA het zoveelste neoliberale 'pareltje' met een vals geloof in dat de vrije markt wel alles kan oplossen? Zonder het politiek te maken. Is de ISP-markt in Nederland voldoende volwassen dat het geen babysitter meer nodig heeft?