Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
XS4all levert of leverde een bepaald type pots/isdn splitter mee met hun fritzboxen.

Het ding ziet er zo uit: zie eerste graphic.
https://www.xs4all.nl/ser...-1/mijn-fritzbox-7360.htm
Let op de 2 groene 2-polige "kroonsteentjes" op de hoeken.

Heeft iemand gedetailleerde info van dat type splitter doosje? Is het ding universeel voor zowel isdn als pstn lijnen? Wat is de functie van die groene aansluitklemmetjes?

[ Voor 14% gewijzigd door joopv op 07-12-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
joopv schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:41:
XS4all levert of leverde een bepaald type pots/isdn splitter mee met hun fritzboxen.

Het ding ziet er zo uit: zie eerste graphic.
https://www.xs4all.nl/ser...-1/mijn-fritzbox-7360.htm
Let op de 2 groene 2-polige "kroonsteentjes" op de hoeken.

Heeft iemand gedetailleerde info van dat type splitter doosje? Is het ding universeel voor zowel isdn als pstn lijnen? Wat is de functie van die groene aansluitklemmetjes?
De "kroonsteentjes" zijn bedoeld voor aansluitingen waar geen RJ-11 stekker op zit. De splitters zijn zeker niet universeel, je hebt apparte splitters voor ISDN en PSTN. Dit omdat ISDN een groter frequentiebereik gebruikt. Hierdoor zal een ISDN splitter op een PSTN lijn niet het volledige DSL signaal doorzetten naar de DSL output. Omgekeerd zal een PSTN splitter op een ISDN lijn een deel van het telefoonsignaal doorzetten naar de DSL output. Dit levert in beide gevallen storing en een instabiele lijn op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Zo. TMobile heeft afgelopen week een monteur langsgestuurd. Die kon (mocht?) mij niets vertellen over het ISRA punt of wat de juiste SNR waardes zijn. Daarvoor moest ik bij KPN wezen.

Anyway. Monteur heeft het modem alleen vervangen, wat ik uiteraard zelf ook wel had gekund. Hij stond ook binnen 5 min. weer buiten :P

Wonder boven wonder heb ik inmiddels bijna 5 dagen op rij gewoon een onderbroken internet verbinding. De SNR waardes zijn voor de rest nog hetzelfde. Upstream noise safety coefficient is 5.2 en de downstream 5.4.

Komt het vaker voor dat een modem blijkbaar brak is en random de verbinding verbreekt? (Gaat trouwens om een Huwaii HG659).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
dkln schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:14:
Zo. TMobile heeft afgelopen week een monteur langsgestuurd. Die kon (mocht?) mij niets vertellen over het ISRA punt of wat de juiste SNR waardes zijn. Daarvoor moest ik bij KPN wezen.

Anyway. Monteur heeft het modem alleen vervangen, wat ik uiteraard zelf ook wel had gekund. Hij stond ook binnen 5 min. weer buiten :P

Wonder boven wonder heb ik inmiddels bijna 5 dagen op rij gewoon een onderbroken internet verbinding. De SNR waardes zijn voor de rest nog hetzelfde. Upstream noise safety coefficient is 5.2 en de downstream 5.4.

Komt het vaker voor dat een modem blijkbaar brak is en random de verbinding verbreekt? (Gaat trouwens om een Huwaii HG659).
Wonderlijk toch hoe provider-medewerkers hun klanten verwijzen naar KPN. Voor de duidelijkheid: Jij hoeft niet bij KPN te wezen. Jij hebt niks met KPN te doen. Jij hebt een overeenkomst met T-Mobile en zij hebben de ingangen bij KPN om een monteur te laten sturen.
Maar helaas gaat dat niet altijd zo makkelijk....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luxan
Vandaag de Proscend 180-t SFP VDSL modem binnen gekregen en geinstalleerd in de SFP poort van mijn Routerboard 2011. Na het aanmaken van een VLAN voor zowel internet (vlan 6) als tv (vlan 4) en het omzetten van wat settings voor TV werkt alles als een zonnetje.

Helaas beschikt de Proscend 180-t niet over een web-interface en heeft RouterOS geen software ondersteuning dus ik kan de sync speed niet uit lezen maar een speedtest kwam op 70/30 dus ik denk dat er gesteld kan worden dat vectoring ook ondersteund word.

Nog een paar weekjes testen om te kijken of alles stabiel draait en dan kan de Draytek Vigor 130 definitief de berging in.

Leuke bijkomstigheid is dat ik nu met mijn Mikrotik nu met RFC4638 een MTU van 1500 kan instellen. Dit was met de Draytek Vigor 130 niet mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door luxan op 12-12-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

luxan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:18:
Vandaag de Proscend 180-t SFP VDSL modem binnen gekregen en geinstalleerd in de SFP poort van mijn Routerboard 2011. Na het aanmaken van een VLAN voor zowel internet (vlan 6) als tv (vlan 4) en het omzetten van wat settings voor TV werkt alles als een zonnetje.

Helaas beschikt de Proscend 180-t niet over een web-interface en heeft RouterOS geen software ondersteuning dus ik kan de sync speed niet uit lezen maar een speedtest kwam op 70/30 dus ik denk dat er gesteld kan worden dat vectoring ook ondersteund word.

Nog een paar weekjes testen om te kijken of alles stabiel draait en dan kan de Draytek Vigor 130 definitief de berging in.

Leuke bijkomstigheid is dat ik nu met mijn Mikrotik nu met RFC4638 een MTU van 1500 kan instellen. Dit was met de Draytek Vigor 130 niet mogelijk.
wat was jij kwijt? € 99,-?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
Geckoo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:43:
[...]

wat was jij kwijt? € 99,-?
Inclusief verzendkosten € 83,- (125 australische dollars) dus das goedkoper dan een Draytek modem. Het was wel een maand wachten omdat er geen voorraad was maar die is ondertussen aangevuld.

Er zijn een paar webshops waar deze modules te bestellen zijn:Ik heb mijn module bij de bovenste, duxtel in Australie besteld. Dit is een Proscend 180-t. Hiervan kan ik bevestigen dat de module goed werkt met KPN. De vx module lijkt volgens de ervaringen in dit topic op het mikrotik forum niet vlekkeloos te werken met het KPN netwerk. Ik heb geen informatie over de achterliggende reden.

Mijn ervaringen met de Draytek Vigor 130 zijn dat de firmware van invloed kan zijn op de resultaten, dus daarom heb ik ervoor gekozen om een module te bestellen bij een bedrijf dat aangeeft Proscend 180-t modules te verkopen.

Voor mensen die deze setup ook willen proberen, bij gebruik van een Mikrotik is het advies om de SFP poort op 1Gbps te zetten in plaats van Auto Negotiation. Om RFC4638 te kunnen gebruiken heb ik de MTU op 1516 gezet, daarna VLAN's aangemaakt en het internet VLAN op 1508 gezet zodat de PPPoE sessie op 1500 gezet kan worden.

[ Voor 73% gewijzigd door luxan op 13-12-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

luxan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:48:
[...]

Inclusief verzendkosten € 83,- (125 australische dollars) dus das goedkoper dan een Draytek modem. Het was wel een maand wachten omdat er geen voorraad was maar die is ondertussen aangevuld.

Er zijn een paar webshops waar deze modules te bestellen zijn:Ik heb mijn module bij de bovenste, duxtel in Australie besteld. Dit is een Proscend 180-t. Hiervan kan ik bevestigen dat de module goed werkt met KPN. De vx module lijkt volgens de ervaringen in dit topic op het mikrotik forum niet vlekkeloos te werken met het KPN netwerk. Ik heb geen informatie over de achterliggende reden.

Mijn ervaringen met de Draytek Vigor 130 zijn dat de firmware van invloed kan zijn op de resultaten, dus daarom heb ik ervoor gekozen om een module te bestellen bij een bedrijf dat aangeeft Proscend 180-t modules te verkopen.

Voor mensen die deze setup ook willen proberen, bij gebruik van een Mikrotik is het advies om de SFP poort op 1Gbps te zetten in plaats van Auto Negotiation. Om RFC4638 te kunnen gebruiken heb ik de MTU op 1516 gezet, daarna VLAN's aangemaakt en het internet VLAN op 1508 gezet zodat de PPPoE sessie op 1500 gezet kan worden.
Heb je voor die SFP perse een Mikrotik nodig of volstaat een SFP poort op een willekeurige managed switch ook? Het gaat mij er puur om dat de SFP de vertaalslag maakt van xDSL naar dot1q VLANS, welke ik dan via mijn switch verder kan distribueren binnen mijn netwerk.

Als ik bijvoorbeeld mijn interface op de switch als trunk configureer en VLAN 4 en 6 tagged,.. werkt dit dan..

Hoe 'stand-alone' is deze modem-in-SFP oplossing?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:26:
[...]

Heb je voor die SFP perse een Mikrotik nodig of volstaat een SFP poort op een willekeurige managed switch ook? Het gaat mij er puur om dat de SFP de vertaalslag maakt van xDSL naar dot1q VLANS, welke ik dan via mijn switch verder kan distribueren binnen mijn netwerk.

Als ik bijvoorbeeld mijn interface op de switch als trunk configureer en VLAN 4 en 6 tagged,.. werkt dit dan..

Hoe 'stand-alone' is deze modem-in-SFP oplossing?
Het modem is standalone, er gaat VDSL in en er komt SFP uit dus ik vermoed dat je voorgestelde oplossing prima werkt. Ik heb echter geen ervaring met de werking van deze specifieke module in andere hardware dan Mikrotik dus ik kan je geen garantie geven dat het gaat werken met jou specifieke switch. Ik zie echter niet in waarom het problemen op zou moeten leveren.

Ik vermoed echter dat de door jou voorgestelde oplossing niet zal werken zonder een router voor de internetverbinding. Het modem doet echt alleen VDSL dus dingen als PPPoE of RFC1483/2684 zijn niet ondersteund. Het is effectief een network bridge tussen het VDSL netwerk en je Ethernet netwerk. De pakketjes die ik binnenkrijg bevatten een VLAN wrapper (vlan4 voor TV, vlan6 voor internet) en in het geval van Internet ook nog een PPPoE wrapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

luxan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:43:
[...]

Het modem is standalone, er gaat VDSL in en er komt SFP uit dus ik vermoed dat je voorgestelde oplossing prima werkt. Ik heb echter geen ervaring met de werking van deze specifieke module in andere hardware dan Mikrotik dus ik kan je geen garantie geven dat het gaat werken met jou specifieke switch. Ik zie echter niet in waarom het problemen op zou moeten leveren.
Waar kom je vandaan? Je mag hier wel ff komen testen ;)
Ik vermoed echter dat de door jou voorgestelde oplossing niet zal werken zonder een router voor de internetverbinding. Het modem doet echt alleen VDSL dus dingen als PPPoE of RFC1483/2684 zijn niet ondersteund. Het is effectief een network bridge tussen het VDSL netwerk en je Ethernet netwerk. De pakketjes die ik binnenkrijg bevatten een VLAN wrapper (vlan4 voor TV, vlan6 voor internet) en in het geval van Internet ook nog een PPPoE wrapper.
Dat snap ik uiteraard, en dat is ook precies hetgeen mijn Cisco 887VA op dit moment ook doet binnen mijn netwerk ;) Okok.., deze heeft ook nog een MGMT VLAN om e.e.a. (SNR/Attainable rate/LineSpeed etc.etc.) uit te lezen middels SNMP maar in den basis doet deze dus puur zijn ding op laag 2, exact hetgeen ik me afvraag of deze SFP oplossing ditzelfde doet :).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

luxan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:48:
Voor mensen die deze setup ook willen proberen, bij gebruik van een Mikrotik is het advies om de SFP poort op 1Gbps te zetten in plaats van Auto Negotiation.
Ik vind dit soort dingen een beetje eng : Mijn ervaring is dat als je zoiets moet doen om een werkende verbinding te krijgen dat er dan eigenlijk iets niet helemaal goed is met de kabel als eerste verdachte en de poort als tweede.

Maar wat ik me afvroeg : Stel dat je een Bonded verbinding kan krijgen straks.
Kan je dan gewoon een module erbij prikken voor de tweede lijn en die twee modules samen gebruiken ?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:55:
[...]
Waar kom je vandaan? Je mag hier wel ff komen testen ;)
Ik heb zelf thuis een switch met SFP cages dus ik kan voor je testen of het werkt. Ik zie echter geen belemmering.
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:55:

[...]

Dat snap ik uiteraard, en dat is ook precies hetgeen mijn Cisco 887VA op dit moment ook doet binnen mijn netwerk ;) Okok.., deze heeft ook nog een MGMT VLAN om e.e.a. (SNR/Attainable rate/LineSpeed etc.etc.) uit te lezen middels SNMP maar in den basis doet deze dus puur zijn ding op laag 2, exact hetgeen ik me afvraag of deze SFP oplossing ditzelfde doet :).
Als je de module in een switch stopt verlies je wel alle mogelijkheden om SNR/Attainable rate/LineSpeed uit te lezen. Dat is nu met de Mikrotik al niet mogelijk maar ik heb goede hoop dat ze dat in de toekomst toe gaan voegen. De kans dat een bedrijf als Netgear daar speciale drivers voor in haar switch firmware gaat stoppen lijkt mij echter nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

luxan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:03:
[...]

Ik heb zelf thuis een switch met SFP cages dus ik kan voor je testen of het werkt. Ik zie echter geen belemmering.
Graag, ben benieuwd of je beide VLAN's (4 en 6) 'kaal' aan de andere kant van je switch krijgt.
Als je de module in een switch stopt verlies je wel alle mogelijkheden om SNR/Attainable rate/LineSpeed uit te lezen. Dat is nu met de Mikrotik al niet mogelijk maar ik heb goede hoop dat ze dat in de toekomst toe gaan voegen. De kans dat een bedrijf als Netgear daar speciale drivers voor in haar switch firmware gaat stoppen lijkt mij echter nihil.
Ja, las al in een eerdere post van je dat e.e.a. uitlezen niet meer mogelijk is.

Netgear? Waar zie je mij voor aan zeg ;), heb je _gewoon_ een Cisco C2960/3560/3750/3850 tot je beschikking? ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
nero355 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:03:
[...]

Ik vind dit soort dingen een beetje eng : Mijn ervaring is dat als je zoiets moet doen om een werkende verbinding te krijgen dat er dan eigenlijk iets niet helemaal goed is met de kabel als eerste verdachte en de poort als tweede.
Aangezien dit een eerste versie van een degelijke oplossing is, vind ik het niet zo heel vreemd dat je dingen op een bepaalde manier in moet stellen om het goed te krijgen. Er zit meer software in deze SFP module dan in de gemiddelde.
nero355 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:03:

Maar wat ik me afvroeg : Stel dat je een Bonded verbinding kan krijgen straks.
Kan je dan gewoon een module erbij prikken voor de tweede lijn en die twee modules samen gebruiken ?
Ik weet niet welke techniek de KPN gebruikt om bonded VDSL mogelijk te maken. Dit maakt het lastig om in te schatten of het mogelijk is. In theorie zou je met twee modules en de juiste software prima een bonded verbinding op moeten kunnen zetten. Ik vermoed echter dat dit in de praktijk veel extra uitzoekwerk zal vergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:06:
Graag, ben benieuwd of je beide VLAN's (4 en 6) 'kaal' aan de andere kant van je switch krijgt.
Op dit moment doe ik al standaard VLAN untagging in mijn Mikrotik router dus ik denk dat dat in een switch ook wel aan de praat te krijgen is.

Edit voor @MisteRMeesteR :
Net even getest en de Proscend 180-t kan ook als SFP module in een switch gebruikt worden om de VLAN's untagged uit te laten komen op verschillende poorten op de switch. Daarna kunnen ze doorgezet worden naar de router voor verdere verwerking.
Ik heb de setup niet uitvoerig getest (na een paar minuten heb ik alles weer teruggezet omdat ik mijn switch ook voor andere dingen gebruik) maar ik heb geen noemenswaardige problemen ervaren.
MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:06:

Ja, las al in een eerdere post van je dat e.e.a. uitlezen niet meer mogelijk is.

Netgear? Waar zie je mij voor aan zeg ;), heb je _gewoon_ een Cisco C2960/3560/3750/3850 tot je beschikking? ;)
Ook voor Cisco heb ik niet veel hoop dat ze in IOS een speciale driver in gaan bouwen. Mikrotik lijkt echter bezig met een /interface dsl subcommando dus daar zie ik meer toekomst in.

[ Voor 20% gewijzigd door luxan op 13-12-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Al tijden zijn wij klant van Ziggo, maar de KPN Fourstack die hier al vaak genoemd is, geeft aan dat er hier bonding mogelijk is. Interessant. Maar nu ben ik er vandaag achter gekomen dat er op een van de aderparen ADSL sync aanwezig is. Een ISRA check wijst ook uit dat er een actieve service ID op zit. Iemand hier toevallig enig idee hoe ik erachter kan komen wat dit voor lijn is, bij welke provider die hoort en vooral van wie die is? Neem aan dat het een foutje zal zijn om een DSL lijn aan te sluiten op ons huisadres. Enige tijd terug was deze lijn er niet.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

Hugo__Boss schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:53:
Al tijden zijn wij klant van Ziggo, maar de KPN Fourstack die hier al vaak genoemd is, geeft aan dat er hier bonding mogelijk is. Interessant. Maar nu ben ik er vandaag achter gekomen dat er op een van de aderparen ADSL sync aanwezig is. Een ISRA check wijst ook uit dat er een actieve service ID op zit. Iemand hier toevallig enig idee hoe ik erachter kan komen wat dit voor lijn is, bij welke provider die hoort en vooral van wie die is? Neem aan dat het een foutje zal zijn om een DSL lijn aan te sluiten op ons huisadres. Enige tijd terug was deze lijn er niet.
Neem hiervoor contact op met kpnnetwerk.nl, kans is groot dat ze niet zeggen welke provider, maar dat ze hem wel deactiveren in ieder geval.

Dich bis echt unne foëzen haas

• joopv
  • Niet online
luxan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:03:
[...]De "kroonsteentjes" zijn bedoeld voor aansluitingen waar geen RJ-11 stekker op zit. De splitters zijn zeker niet universeel, je hebt apparte splitters voor ISDN en PSTN. Dit omdat ISDN een groter frequentiebereik gebruikt. Hierdoor zal een ISDN splitter op een PSTN lijn niet het volledige DSL signaal doorzetten naar de DSL output. Omgekeerd zal een PSTN splitter op een ISDN lijn een deel van het telefoonsignaal doorzetten naar de DSL output. Dit levert in beide gevallen storing en een instabiele lijn op.
Ik heb de betreffende splitter ondertussen hier in mijn hand. Er staat toch echt "ISDN / PSTN" op. 8)7 |:( 8)7 Godsonmogelijk.

Wat google in de archieven vindt is dat er in 2009 een foutief type splitter meegeleverd is door xs4all met fritzboxen. Zo'n ding zijn we nu tegen gekomen op een locatie. De upstream bleef steken op 200kbit/sec.

• nero355

nero355

Hugo__Boss schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:53:
Zoveel mogelijkheden zijn er niet dus gewoon effe testen dan weet je het gauw genoeg :

- VPI/VCI van 0/34 of 0/35 en beiden bridged LLC + PPPoE voor ADSL/ADSL2+/VDSL
- VPI/VCI van 8/48 en PPPoA alleen voor ADSL/ADSL2+ van KPN lijnen.

Login details gaan niet meer per username dus die vind je vast wel ergens online indien nodig :)
Mijn dirty mind had een andere string verwacht :+ :$

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 14-12-2017 17:54 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hugo__Boss
nero355 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:53:
[...]

Zoveel mogelijkheden zijn er niet dus gewoon effe testen dan weet je het gauw genoeg :

- VPI/VCI van 0/34 of 0/35 en beiden bridged LLC + PPPoE voor ADSL/ADSL2+/VDSL
- VPI/VCI van 8/48 en PPPoA alleen voor ADSL/ADSL2+ van KPN lijnen.

Login details gaan niet meer per username dus die vind je vast wel ergens online indien nodig :)

[...]

Mijn dirty mind had een andere string verwacht :+ :$
Ik heb gisteren al alle mogelijkheden geprobeerd, maar nergens krijg ik verbinding mee. Misschien is het een zakelijke verbinding waar wel een ussrname en password bij horen en het daarom niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
joopv schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:35:
[...]
Ik heb de betreffende splitter ondertussen hier in mijn hand. Er staat toch echt "ISDN / PSTN" op. 8)7 |:( 8)7 Godsonmogelijk.
Ik denk dat de verwarring komt door de gebruikte terminologie. In de praktijk worden de termen POTS en PSTN vaak door elkaar gehaald.

Echter zowel ISDN als POTS zijn technieken die gebruikt worden op het PSTN.

Het netwerk is het PSTN en de gebruike technieken daarop zijn Digitaal (ISDN, DSL, etc...) of Analoog (POTS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

Volgens https://www.kpnnetwerk.nl...-in-utrecht-en-rotterdam/ moet KPN Netwerk druk bezig zijn met de uitrol van VVDSL in Rotterdam en Utrecht.
Laatst stonden ze hier op de markt https://www.kpnnetwerk.nl...heden-vernieuwde-netwerk/ en dan blijken straten 200 meter verderop niet eens op de planning te staan (inclusief mijn eigen adres). Mooi verhaal heb je dan..

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15
Ik wil een Juniper SRX110H gebruiken voor KPN aansluiting met VDSL Vectoring. Alleen vind ik geen informatie op internet de Juniper wel werkt op een KPN aansluiting. Is de laatste JUNOS voldoen? Ik weet niet of er een speciale firmware nodig is op de Juniper net als Cisco router met VDSL kaart.

Iemand ervaring met VDSL Vectoring met Juniper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Van een jaar of 2 geleden kan ik me herinneren dat een Juniper niet kon omgaan met vectoring. Hoe dat nu is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 13:04
slaay schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:54:
Volgens https://www.kpnnetwerk.nl...-in-utrecht-en-rotterdam/ moet KPN Netwerk druk bezig zijn met de uitrol van VVDSL in Rotterdam en Utrecht.
Vrijdag zag ik toevallig een straatkast geplaatst worden in Utrecht (die in Q1 actief moet worden), ze zijn er dus echt bezig, helaas zijn er nog genoeg kabelverdelers zonder geplande upgrades in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Aotearoa schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:51:

Echter zowel ISDN als POTS zijn technieken die gebruikt worden op het PSTN.

Het netwerk is het PSTN en de gebruike technieken daarop zijn Digitaal (ISDN, DSL, etc...) of Analoog (POTS)
PSTN zou dan staan voor Public Switched Telephone Network en om het nog verwarrender te maken zijn POST en ISDN juist in dat opzicht fundamenteel totaal anders. ISDN is packet switched en POTS is circuit switched. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
burne schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:44:
[...]

PSTN zou dan staan voor Public Switched Telephone Network en om het nog verwarrender te maken zijn POST en ISDN juist in dat opzicht fundamenteel totaal anders. ISDN is packet switched en POTS is circuit switched. :+
Nee hoor, ISDN is gewoon circuit switched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vinnienerd schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:03:
[...]

Nee hoor, ISDN is gewoon circuit switched.
Moet je me toch eens uitleggen hoe ze dat doen met twee gesprekken tegelijkertijd op een BRI, of dertig tegelijk op een PRI, of dik tweeduizend op een E4. Dat is in alle gevallen vier draadjes of één coax kabeltje. Of misschien een glasvezeltje.

POTS gebruikt voor ieder circuit een eigen aderpaartje en die kunnen ze niet delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZE594nrJf9V7Tk6zT2kzBmnB/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
burne schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:19:
[...]

Moet je me toch eens uitleggen hoe ze dat doen met twee gesprekken tegelijkertijd op een BRI, of dertig tegelijk op een PRI, of dik tweeduizend op een E4. Dat is in alle gevallen vier draadjes of één coax kabeltje. Of misschien een glasvezeltje.

POTS gebruikt voor ieder circuit een eigen aderpaartje en die kunnen ze niet delen.

[afbeelding]
Dat je meerdere kanalen over één draadje stuurt maakt het nog niet packet switched. Ik denk dat je packet switching en multiplexing door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
esky schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:56:
[...]

Vrijdag zag ik toevallig een straatkast geplaatst worden in Utrecht (die in Q1 actief moet worden), ze zijn er dus echt bezig, helaas zijn er nog genoeg kabelverdelers zonder geplande upgrades in de stad.
Ze zijn nu met name bezig in de gebieden binnen de singels. Een aantal kasten buiten de singels zijn al enige tijd geleden vervangen en voorzien van glas.

Het voordeel hier in de binnenstad is dat er veel kasten binnen een klein gebied staan (iedere 200-250 meter staat wel een kast), dus je zit eigenlijk altijd wel binnen een kleine afstand van de kast, wat dus inhoudt dat je in de meeste gevallen een optimale verbinding zou moeten hebben (mits de bekabeling in orde is).

Ik zit hier op een kleine 160 meter en haal 110 Mb op een enkel aderpaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Jeffrey87 op 18-12-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:39
Mijn dochter wil over stappen van Ziggo naar een DSL provider, echter als ik een postcode check doe zie ik iets vreemdst, ze woont een een flat en op haar postcode geeft /netco-fpi-info.fourstack.nl distributiepunt MDF aan met een snelheid van 11 Mbit/s haar buren (naast/boven en beneden) SDF met een snelheid van 103 t/m 108 Mbits/s.Denk wel trouwens dat het een Stap 58 aansluiting is.
Overstappen naar een 11 Mbits/s verbinding wil ze niet, ze heeft nu 40 Mbits/s verbinding dus dit wil ze ook ongeveer terug hebben.
Iemand een idee hoe ik er achter kan komen op de 11 Mbit/s een fout is? Als ik de check doe bij KPN/Telfort etc kom ik ook op 11 Mbits/s uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

Freestuff schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:31:
Mijn dochter wil over stappen van Ziggo naar een DSL provider, echter als ik een postcode check doe zie ik iets vreemdst, ze woont een een flat en op haar postcode geeft /netco-fpi-info.fourstack.nl distributiepunt MDF aan met een snelheid van 11 Mbit/s haar buren (naast/boven en beneden) SDF met een snelheid van 103 t/m 108 Mbits/s.Denk wel trouwens dat het een Stap 58 aansluiting is.
Overstappen naar een 11 Mbits/s verbinding wil ze niet, ze heeft nu 40 Mbits/s verbinding dus dit wil ze ook ongeveer terug hebben.
Iemand een idee hoe ik er achter kan komen op de 11 Mbit/s een fout is? Als ik de check doe bij KPN/Telfort etc kom ik ook op 11 Mbits/s uit.
Geef postcode/huisnummer eens, dan vraag ik hier de SIP24 gegevens op, dan zie ik hoe de lijn loopt (info per DM natuurlijk, postcode/huisnummer hoeft niet publiekelijk :P).

-- Edit: die betreffende lijn loopt gewoon via dezelfde kabelverdeler als die andere, dus zou gewoon ook die hogere snelheden moeten kunnen halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 22-12-2017 21:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

fmrama schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:13:
Hallo,
Ik zit op z'n 900 mtr van de wijkcentrale. DnC . De wijkcentrale geeft 104 mbits op bonding. Na metingen van kpn houd ik ca 50 van over. Nu staat er in mijn straat ook een verdeelkast (geen straatkast) voor een aantal flatgebouwen. Is het nu dat mijn lijn via deze kast loopt of is deze alleen bedoeld voor de flats 3941pe
Volgens https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=12173# zou ik daarop aangesloten zijn.

Waarom ik dit vraag...
Ik had smart 50 mbits. In april kondigt xs4all een snelheidsverhoging aan. Mijn moden trainde in op 63 mbits met bonding. In mei wordt de verhoging doorgevoerd. Echter daalt dan mijn snelheid van 63 naar 50. Ipv verhoging naar 80 mbits. Fourstack gaf toen aan dat met bonding 79 mbit mogelijk was. Kpn is toen uitvoerig wezen meten . Lijnen zijn stabiel echter door de afstand naar het wijkcentrale is meer dan ca 50 niet mogelijk. Ok! Ik mijn wbo gewijzigd van smart naar compact. Wat schets mijn verbazing dat van de week op fourstack en xs4all ineens aangeeft dat er 94 mbits mogelijk is. Er zijn geen updates geweest. Dus...zou het nu wel mogelijk zijn die 80 mbits of is het gewoon theoretische larikoek van fourstack.
Je zit hoe dan ook niet op de kast waar jij naar verwijst, deze is namelijk niet geactiveerd (dit is nog een oude koper kast zonder VDSL mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

slaay schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:01:
Een vraag die ik al vaker geplaatst heb; hoe staat het met de uitrol van VVDSL vanuit de wijkcentrales?
Want het blijft er angstvallig stil over op internet. Iemand een idee om hoeveel aansluitingen het gaat die rechtstreeks op de wijkcentrales in Nederland zitten en dus tot op heden max 50/10 mbit krijgen?
De uitrol op het directnet zoals het word genoemd loopt gestaag door maar is geen specifiek doel voor KPN. Zolang het rendabel is rollen ze ergens VDSL uit. Ik heb ook eerder in deze thread gelzen dat KPN VDSL vanuit de centrale zou uitrollen, maar hier heb ik dan weer 0.0 inzicht in.
AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:21[/message]:
De laatste jaren zijn er geloof ik al diverse KPN-centrales gesloopt of ontmanteld en verkocht.
Dit project loopt onder de naam Orion en is nog in volle gang. ;)
Wildfire schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:47[/message]:
In uitzonderingsgevallen dat een kvd door twee hvd's wordt gevoed.
Puur ter info, dit word ook wel "vreemde voeding" genoemd.
jurry schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:53:
Verder ben ik het eens met de conclusie. Hier blijft de KPN hier ook de upgrade maar jaren uitstellen: onlangs van december 2017 naar februari 2018. Ik zou wel eens willen weten waarom deze upgrade steeds uitgesteld wordt maar helaas kan (of mag?) XS4ALL geen verdere informatie geven.
Dat antwoord is simpel: Geld.
nero355 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:44:
[...]

Er zal vast wel wat verschil in zitten per geval, maar in principe ben je van je analoge lijn af op het moment dat je naar VDSL overstapt dus die POTS/PSTN telefoon aansluiting verdwijnt sowieso :)
Tenzij je een alarmlijn hebt, deze functioneren alleen op een analoge lijn (helaas).

[ Voor 51% gewijzigd door SECURITEH op 23-12-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ik het positieve nieuws meld wil ik een kritische noot kraken, KPN heeft in het verleden een groot bedrijf wat glasvezelkabels aanlegt opgekocht om de aanleg van glasvezelkabels te vertragen, dit omdat KPN veel geld verdient met het verhuren van hun kopdraad-netwerk. Niet leuk, niet sympathiek en mogelijk ook contraproductief aangezien vroeg of laat mensen toch over zullen stappen naar glasvezelkabels. Een paar jaar geleefde beloofde KPN - gedwongen door de concurrentie in een redelijk groot deel van Nederland (de stad waarin ik woon heeft nog veel plekken met enkel ADSL) - om de snelheid van ADSL te verhogen.Tweakers plaatste hier jaren geleden een berichtje over maar het duurde nogal lang voordat het werd geïmplementeerd, nu is het eindelijk zo ver. Ik kan niet direct het artikeltje van een paar jaar geleden vinden waarin KPN reeds beloofde dat het de snelheid zou verhogen maar ik herinner me dat dit voor aanzienlijk eerder werd beloofd (2016 of eerder). Hier kan je meer lezen over de techniek die het mogelijk maakt.
reviews: Sneller vast internet - De lange adem van oude netwerken

Nu het goede nieuws. Ik kwam er vanochtend achter dat de snelheid van het netwerk flink is verhoogd. In dezelfde stad had je slechts een jaar of 3 geleden nog 6 MPBS dichtbij (2 km.) het centrum van de stad. Waar ik woon had je aanvankelijk 18 MbPS, later werd het 16 MbPS tot voor kort. Upload: 1,8 MbPS
Bij het downloaden van een groot bestand zag ik tot mijn grote verrassing dat ik ineens sowieso meer dan 5 MB/s kon downloaden. Ik weet niet hoe hoog de snelheid precies is, ik heb het net gemeten terwijl ik wat torrents (legaal uiteraard ;)) aan het downloaden was en een Youtube-filmpje afspeelde. Deze testuitslag geeft dus een minimum op, de werkelijke snelheid zal iets hoger liggen.
Download: 44,84 MbPS
Upload: 4,76
Voor de volledigheid, dit met het basis-abonnement van Telfort (= KPN en koperdraadjes in ieder geval vanaf de centrale).
Een forse verbetering. De downloadsnelheid is hiermee inmiddels redelijk goed (maar in de verste verte niet vergelijkbaar met 100% optisch), de upload blijft pijnlijk laag. Natuurlijk wacht ik nog steeds met smacht op de komst van 20ste-eeuwse glasvezeltechnologie maar deze verbetering is erg fijn. Ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer de snelheid werd aangezien ik de laatste paar maanden weinig grote bestanden heb gedownload (overgang van mechanische harde schijf naar SSD met externe harde schijven gevuld :() maar de snelheidsverhoging is in ieder geval ergens in de laatste maanden gebeurd, zeker niet eerder. Ik ben benieuwd wanneer het in andere delen van Nederland werd uitgerold, misschien kwamen we hier later aan de beurt aangezien KPN hier nog weinig concurrentie heeft van de glasvezelkabel.

Ik vind het wel zorgwekkend dat de OPTA is afgeschaft, de OPTA faciliteerde het dat we een redelijk gezonde ISP-markt kregen in Nederland, KPN werd gedwongen om het netwerk voor redelijke tarieven te verhuren. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om niet van elk bedrijf kabels onder de grond te hebben, net als dat het ongewenst is als elk telefoonbedrijf zijn eigen masten plaatst. Het is een verspilling van geld en het levert een hoop schade op voor de maatschappij (al die keren dat de straten en stoepen open liggen...), Wat is jullie gedachte hierover? Is de OPTA niet meer nodig of is het afschaffen van de OPTA het zoveelste neoliberale 'pareltje' met een vals geloof in dat de vrije markt wel alles kan oplossen? Zonder het politiek te maken. Is de ISP-markt in Nederland voldoende volwassen dat het geen babysitter meer nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:14:
Voordat ik het positieve nieuws meld wil ik een kritische noot kraken, KPN heeft in het verleden een groot bedrijf wat glasvezelkabels aanlegt opgekocht om de aanleg van glasvezelkabels te vertragen, dit omdat KPN veel geld verdient met het verhuren van hun kopdraad-netwerk. Niet leuk, niet sympathiek en mogelijk ook contraproductief aangezien vroeg of laat mensen toch over zullen stappen naar glasvezelkabels. Een paar jaar geleefde beloofde KPN - gedwongen door de concurrentie in een redelijk groot deel van Nederland (de stad waarin ik woon heeft nog veel plekken met enkel ADSL) - om de snelheid van ADSL te verhogen.Tweakers plaatste hier jaren geleden een berichtje over maar het duurde nogal lang voordat het werd geïmplementeerd, nu is het eindelijk zo ver. Ik kan niet direct het artikeltje van een paar jaar geleden vinden waarin KPN reeds beloofde dat het de snelheid zou verhogen maar ik herinner me dat dit voor aanzienlijk eerder werd beloofd (2016 of eerder). Hier kan je meer lezen over de techniek die het mogelijk maakt.

Nu het goede nieuws. Ik kwam er vanochtend achter dat de snelheid van het netwerk flink is verhoogd. In dezelfde stad had je slechts een jaar of 3 geleden nog 6 MPBS dichtbij (2 km.) het centrum van de stad. Waar ik woon had je aanvankelijk 18 MbPS, later werd het 16 MbPS tot voor kort. Upload: 1,8 MbPS
Bij het downloaden van een groot bestand zag ik tot mijn grote verrassing dat ik ineens sowieso meer dan 5 MB/s kon downloaden. Ik weet niet hoe hoog de snelheid precies is, ik heb het net gemeten terwijl ik wat torrents (legaal uiteraard ;)) aan het downloaden was en een Youtube-filmpje afspeelde. Deze testuitslag geeft dus een minimum op, de werkelijke snelheid zal iets hoger liggen.
Voor de volledigheid, dit met het basis-abonnement van Telfort (= KPN en koperdraadjes in ieder geval vanaf de centrale).
Een forse verbetering. De downloadsnelheid is hiermee inmiddels redelijk goed (maar in de verste verte niet vergelijkbaar met 100% optisch), de upload blijft pijnlijk laag. Natuurlijk wacht ik nog steeds met smacht op de komst van 20ste-eeuwse glasvezeltechnologie maar deze verbetering is erg fijn. Ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer de snelheid werd aangezien ik de laatste paar maanden weinig grote bestanden heb gedownload (overgang van mechanische harde schijf naar SSD met externe harde schijven gevuld :() maar de snelheidsverhoging is in ieder geval ergens in de laatste maanden gebeurd, zeker niet eerder. Ik ben benieuwd wanneer het in andere delen van Nederland werd uitgerold, misschien kwamen we hier later aan de beurt aangezien KPN hier nog weinig concurrentie heeft van de glasvezelkabel.

Ik vind het wel zorgwekkend dat de OPTA is afgeschaft, de OPTA faciliteerde het dat we een redelijk gezonde ISP-markt kregen in Nederland, KPN werd gedwongen om het netwerk voor redelijke tarieven te verhuren. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om niet van elk bedrijf kabels onder de grond te hebben, net als dat het ongewenst is als elk telefoonbedrijf zijn eigen masten plaatst. Het is een verspilling van geld en het levert een hoop schade op voor de maatschappij (al die keren dat de straten en stoepen open liggen...), Wat is jullie gedachte hierover? Is de OPTA niet meer nodig of is het afschaffen van de OPTA het zoveelste neoliberale 'pareltje' met een vals geloof in dat de vrije markt wel alles kan oplossen? Zonder het politiek te maken. Is de ISP-markt in Nederland voldoende volwassen dat het geen babysitter meer nodig heeft?
Je kan controleren in je modem wat voor snelheid je lijn momenteel heeft. Bij WAN status zou dat wel te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Een lang schrijven met een aantal foute aannames.
KPN heeft Reggefiber niet opgekocht om de glasvezelaanleg te vertragen. Ze hebben er vanaf 2008 juist heel veel geld in gestoken, samen met Reggeborgh (Dik Wessels). Maar toen Ziggo met hogere snelheden kwam moest KPN kiezen. Snel straatkasten verglazen en voorzien van een techniek die toen net beschikbaar kwam (vectoring VDSL) en die voor velen 110 Mbit download en 30 Mbit upload mogelijk maakt. Of FttH aan blijven leggen zoals Reggefiber deed.
FttH aanleggen is per woning ongeveer 7 keer duurder en duurt vele jaren. Om Ziggo bij te benen was een keuze nodig. En dat was de keuze.
Overigens worden bijna alle nieuwbouwprojecten momenteel van FttH voorzien. Alleen de hele kleine projecten nog niet.
De OPTA is niet afgeschaft maar heet nu de ACM. En zij zijn heel druk bezig om de hele dag de operators en providers in de gaten te houden om te zorgen dat niemand wordt bevoordeeld. Ook daar kunnen soms betere keuzes gemaakt worden maar KPN ligt daar toch wel onder een vergrootglas.

En wat je haalbare snelheid betreft: zoals gezegd kan je in je modem de attainable rare vinden. Zowel up als down.
Of kijk even hier:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:00:
[...]

Overigens worden bijna alle nieuwbouwprojecten momenteel van FttH voorzien. Alleen de hele kleine projecten nog niet.
[...]
In hoeverre gaan ze daar ook mee bezig in Groningen?
Voor de buitenstaander klinkt dat wellicht heel algemeen, "Groningen".
Maar er gaat hier serieus veel nieuwbouw komen het komende decennium, ivm de ongekend grote versterkingsoperatie die nu eindelijk een beetje vorm begint te krijgen. (als gevolg van de aardbevingen)
Tussenstand tot nog toe: Ongeveer 3000 woningen zijn geïnspecteerd en de score is nagenoeg 100% van woningen die niet voldoen. Dat varieert dus van "schoorsteen verwijderen" tot "sloop/nieuwbouw".
Onze hele straat valt onder die laatste noemer en er worden nu ook inspecties in andere delen van het dorp gedaan waaruit waarschijnlijk dezelfde conclusie zal volgen.
En er moeten na ons nog 26'000 woningen geïnspecteerd worden en dat is nog maar van een zeer beperkt aantal woning-typen.
Daarnaast gaan ook nog alle scholen plat + nieuwbouw.

Kortom, het lijkt mij dat er juist voor de bedrijven die nu goedkoop in de grond kunnen gaan wroeten, een uitgelezen kans is om dingen te upgraden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krakendmodem schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:42:
[...]

Je kan controleren in je modem wat voor snelheid je lijn momenteel heeft. Bij WAN status zou dat wel te vinden moeten zijn.
Je bedoelt door je eigen IP-nummer in de browser in te typen.
Ik zal eens kijken. :)
Niet per se vandaag maar wanneer ik het heb gevonden dan zal ik laten weten wat de snelheid is, misschien is het interessant voor anderen om te weten wat er mogelijk is, en om eens te vergelijken in functie van de afstand van de centrale en tussen voor en na de omschakeling. Mijn verbazing was vanochtend groot toen ik die downloadsnelheid zag, ik was 1,9-2 MB als maximum gewend, als het meezat.
Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:00:
[...]

Een lang schrijven met een aantal foute aannames.
KPN heeft Reggefiber niet opgekocht om de glasvezelaanleg te vertragen. Ze hebben er vanaf 2008 juist heel veel geld in gestoken, samen met Reggeborgh (Dik Wessels). Maar toen Ziggo met hogere snelheden kwam moest KPN kiezen. Snel straatkasten verglazen en voorzien van een techniek die toen net beschikbaar kwam (vectoring VDSL) en die voor velen 110 Mbit download en 30 Mbit upload mogelijk maakt. Of FttH aan blijven leggen zoals Reggefiber deed.
FttH aanleggen is per woning ongeveer 7 keer duurder en duurt vele jaren. Om Ziggo bij te benen was een keuze nodig. En dat was de keuze.
Het was geen optie om die tak weer te verkopen zodat het verder kan gaan? Is het mogelijk dat KPN het niet direct stopzette om de schijn op te houden richitng ACM of de mededingingsautoriteit (hoe die tegenwoordig dan ook mag heten met al die naamsveranderingen bij de overheid)? Ik beweer niets, ik geef slechts aan dat ik argwanend ben richting deze zet.
Dat is leuk maar de meeste mensen wonen niet in een nieuwbouwwijk. Het zal er uiteindelijk wel overal komen maar het is een beetje jammer dat die technologie zoveel later komt dan dat nodig is. Hoe vaak hebben die straten in de tussentijd open gelegen, ik denk dan praktisch dat daar wel eventjes een paar kabeltjes hadden kunnen worden gelegd.
Het aanleggen kost veel geld maar als het er eenmaal ligt dan valt het reuze mee met de kosten en die investering moet toch plaatsvinden. Ik had overigens graag gezien dat de overheid het had aangelegd en het tegen break even zou verhuren aan elke ISP.
De OPTA is niet afgeschaft maar heet nu de ACM. En zij zijn heel druk bezig om de hele dag de operators en providers in de gaten te houden om te zorgen dat niemand wordt bevoordeeld.
Dank je voor de correctie. Waarom die naamsverandering? :?

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deze testuitslag geeft dus een minimum op, de werkelijke snelheid zal iets hoger liggen.
Check of je aan een wijkkast gehangen kan worden : 50/30Mbps zonder enig probleem hier en als ik zou upgraden dan is 100/30 ook zonder enig probleem haalbaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net even die website bezocht, die informatie is strijdig met wat ik hier ervaar, om het zachtjes uit te drukken. Volgens die website zou ik 108 MbPS download moeten hebben, in de praktijk lijkt het 40-50 te zijn. Er is nog geen glasvezel beschikbaar maar dat wist ik al. Best wel *** want recent lag in heel de wijk overal de straten open (vervanging waterafvoer naar riool), ze hadden prima ook even een paar glasvezelkabels kunnen leggen.

Het zou ook te maken kunnen hebben met het abonnement wat ik heb, tot voor kort betaalde ik voor meer dan wat ze leverden, er was enkel de optie basispakket.
Anyway, ik heb eindelijk breedband-internet, na al die jaren. *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
plizz schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:40:
Ik wil een Juniper SRX110H gebruiken voor KPN aansluiting met VDSL Vectoring. Alleen vind ik geen informatie op internet de Juniper wel werkt op een KPN aansluiting. Is de laatste JUNOS voldoen? Ik weet niet of er een speciale firmware nodig is op de Juniper net als Cisco router met VDSL kaart.

Iemand ervaring met VDSL Vectoring met Juniper?
Nee, de SRX110H ondersteund geen Vectoring. De SRX320 met geintergreerde DSL PIM wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee kleine vraagjes, nu ik breedband-internet heb is het voor het eerst nuttig voor mij om me in de modem te verdiepen die ik heb.
Is de Zyxel P2812HNU-F1 die ik nu heb goed genoeg of zou ik misschien eens moeten vragen om de modem in te ruilen? Deze modem wordt door de ISP's gebruikt, daarom veronderstel ik dat de kans groot is dat iemand van jullie hier bekend mee is.

Ik merkte het afgelopen jaar dat ik meer storingen had. Is het mogelijk dat bij het omschakelen van KPN er de nodige storingen werden veroorzaakt? Ik moest de moden rebooten om weer verbinding te hebben. Nu komt dat af en toe voor maar als je het ineens 3 keer in 1 week hebt dan is er iets aan de hand (softwareupdates, netwerk waar iets aan gebeurt?). De laatste tijd is het weer 100% stabiel, het kan goed 2-3 maanden geleden zijn dat ik de laatste keer geen verbinding had.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:23:
Ik heb net even die website bezocht, die informatie is strijdig met wat ik hier ervaar, om het zachtjes uit te drukken. Volgens die website zou ik 108 MbPS download moeten hebben, in de praktijk lijkt het 40-50 te zijn. Er is nog geen glasvezel beschikbaar maar dat wist ik al. Best wel *** want recent lag in heel de wijk overal de straten open (vervanging waterafvoer naar riool), ze hadden prima ook even een paar glasvezelkabels kunnen leggen.

Het zou ook te maken kunnen hebben met het abonnement wat ik heb, tot voor kort betaalde ik voor meer dan wat ze leverden, er was enkel de optie basispakket.
Anyway, ik heb eindelijk breedband-internet, na al die jaren. *O*
Dat klopt dus. Je maximaal haalbare snelheid is dus 108 mbit. Dat betekent trouwens ook dat je een upload van 30 kan halen. Je moet echt wel een ander abonnement afsluiten om dat te kunnen halen. Daarbij zal je worden ingeprikt op de actieve apparatuur in de straatkast in plaats van die in de wijkcentrale waar je nog nog op lijkt te zitten.

Overigens heb ik dat van die aanleg tijdens andere werkzaamheden hier op Tweakers wel vaker gezegd. De manier waarop een FttH netwerk wordt aangelegd maakt het onmogelijk om even snel wat mee te leggen als er werkzaamheden zijn. Er moet zoveel vooraf worden ontworpen, en je moet vooraf weten waar later dan de glasvezel wijkcentrale komt, waar de ondergrondse distributiepunten later komen. Je moet alle woningen bekijken om te weten waar je het kabeltje op rol moet leggen in de stoep. Etc...

Je Zyxel modem is te oud om VVDSL te verwerken. VDSL alleen en dat heb je zo te horen nu.
Ik zou Telfort bellen (neem ik aan) en je abonnement upgraden en verlengen. Vraag om een leuk aanbod en om een nieuw modem. Krijg je een Experiabox V10 met Dualband.

Of een andere provider zoeken. Ze kunnen je nu allemaal hoge snelheid bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 23-12-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, ik geloof best dat er van alles gepland moet worden en dat er meer vereist is dan enkel een kabeltje leggen, reden te meer dat ik graag zie dat de overheid zoiets regelt en het tegen break even verhuurt, dat kan verankerd worden in een wet.
Maar goed, als inderdaad 108/30 MbPS gehaald kan worden met VDSL (ik weet niet in hoeverre het in de praktijk afwijkt doordat het van meer afhangt dan enkel de afstand van de centrale) dan hebben we weinig te klagen. Meer is beter (als ze bijvoorbeeld ooit 4k ongecomprimeerd in vergelijking met 4k Blu-Ray gaan streamen) maar het is een grote vooruitgang, je kan 4k Netflix streamen - in theorie - en het installeren van een spel via Steam duurt nu niet meer 6-8 uur (hierbij rekening houdende met dat je ook nog wat capaciteit nodig hebt voor Youtube en dergelijke), zelfs met slechts 40-50 MbPS kan het nu in 1-2 uur voor de meeste spellen. :). Het is trouwens ook wel fijn dat je minder lang hoeft te wachten bij het laden van websites.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:05:
(als ze bijvoorbeeld ooit 4k ongecomprimeerd [..] gaan streamen)
Dat gaat niet gebeuren. 4K is 3.840 maal 2.160 pixels, met minimaal 4 bytes per pixel, minimaal 30 keer per seconde. Dat komt op 7,963 Gb/s. Het kan nog erger, met 60Hz en 12 bits per pixel. Doe er ook nog HDR bij en je zit aan 31,85 Gb/s ongecomprimeerd.

Ultra HD Blu-ray heeft drie gedefinieerde standaard bitrates. 82Mbit/s, 108Mbit/s en 128Mbit/s. Die leveren dezelfde beeldkwaliteit met honderden malen minder bandbreedtegebruik.

En ja: je zou dus in theorie de volle bandbreedte van je interwebs vol kunnen trekken met een dual layer UDH HDR blueray-compatible stream.

De HD die je nu kijkt zit tussen de 2 en 25Mbit/s. (Ik kijk DVB-S2 en heb tijdens Blue Planet 2 op BBC een paar weken terug pieken gezien van 25Mbit/s)

(Moet je ook even nadenken over hoe je een UHD HDR film ongecomprimeerd opslaat en snel genoeg uitleest. Want er niet zoveel opslag die 4 gigabyte per seconde doet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:21:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. 4K is 3.840 maal 2.160 pixels, met minimaal 4 bytes per pixel, minimaal 30 keer per seconde.'
Ik weet het, daarom verwoordde ik het als "ongecomprimeerd ten op zichte van 4k Blu-Ray", Blu-Ray zelf is inderdaad al hartstikke zwaar gecomprimeerd, helaas. Reden te meer dat ik graag zou zien dat die 4k Blu-Ray wel zonder verdere compressie verzonden kan worden zodat de kwaliteit niet nog meer wordt aangetast t.o.v. de 4k Blu-Ray. Maar dat is een mooie droom voor in de toekomst, ik geloof dat je ongeveer het dubbele zou moeten versturen t.o.v. HD met meer efficiënte coderingstechnieken (H.265?) zonder kwaliteitsverlies te hebben t.o.v. de HD Blu-Ray, dat zou nog kunnen. In theorie zouden ze die 4k Blu-Ray standaard kunnen gaan gebruiken (ik weet het, gesloten standaard en zo maar als de producenten en diensten zoals Netflix hier afspraken over maken...) voor het streamen, of dat het ook gaat gebeuren is een ander verhaal.

Net nog een meting gedaan (het stond nog open), deze keer zonder dat er iets anders aan het laden was: nu slechts 40,96/4,7. Waarschijnlijk doordat er meer mensen in de wijk online zijn? Ik zal het nog opzoeken in de modem zelf.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Netflix 4K is circa 16 Mbps. KPN zendt 4K zenders (twee helaas nog maar) uit met rond de 25 Mbps.
Dat is veel compressie maar met een 100 Mbit abonnement redt je dat dus makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:29:
[...]

Ik weet het, daarom verwoordde ik het als "ongecomprimeerd ten op zichte van 4k Blu-Ray", Blu-Ray zelf is inderdaad al hartstikke zwaar gecomprimeerd, helaas. Reden te meer dat ik graag zou zien dat die 4k Blu-Ray wel zonder verdere compressie verzonden kan worden zodat de kwaliteit niet nog meer wordt aangetast t.o.v. de 4k Blu-Ray. Maar dat is een mooie droom voor in de toekomst, ik geloof dat je ongeveer het dubbele zou moeten versturen t.o.v. HD met meer efficiënte coderingstechnieken (H.265?) zonder kwaliteitsverlies te hebben t.o.v. de HD Blu-Ray, dat zou nog kunnen. In theorie zouden ze die 4k Blu-Ray standaard kunnen gaan gebruiken (ik weet het, gesloten standaard en zo maar als de producenten en diensten zoals Netflix hier afspraken over maken...) voor het streamen, of dat het ook gaat gebeuren is een ander verhaal.

Net nog een meting gedaan (het stond nog open), deze keer zonder dat er iets anders aan het laden was: nu slechts 40,96/4,7. Waarschijnlijk doordat er meer mensen in de wijk online zijn? Ik zal het nog opzoeken in de modem zelf.
Mijn gok. Een oud abonnement tot 40 (50?) Mbit. Bij het posten van je modemwaardes kan me hier veel meer vertellen over je verbinding en hoe die nu loopt.

Ik vermoed zelf dat je aan een wijkcentrale hangt en nog niet aan de nieuwe (snellere) straatkast. Als je voorheen met 2MB/s kon downloaden, dan zat je zo rond de 16/17Mbit download via ADSL2+. En dat is voor ADSL snelheden nog niet zo erg slecht.

Het kan best zijn dat KPN/Telfort je inmiddels in dezelfde wijkcentrale ingeprikt hebben op een VDSL poort ipv ADSL

Dan zou je die 40Mbit wel kunnen verklaren. Maargoed, aan de modemwaardes is het beter te zien.

Mocht je een nieuwer abonnement afsluiten, dan kun je gewoon knallen met 100Mb/30Mb, dan krijg je gewoon een aansluiting op de straatkast die dichterbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
En wat betreft die glasvezel vs VVDSL. KPN is hier (Noord Oost Friesland) echt niet van plan om nog glas uit te rollen ben ik bang. De grotere dorpen krijgen Vectoring VDSL en de buitengebieden een mix van 4G/DSL. Een regionale kabelboer legt wel glas aan, maar alleen in zijn eigen leveringsgebied. (en eigen diensten). Daar valt onze gemeente weer net niet onder :P

Ik denk dat met 4G+ alleen de buitengebieden al van snel internet voorzien kunne worden. Momenteel haalt een boer in het buitengebied een hogere snelheid dan ik 500 meter van de wijkcentrale:
krakendmodem schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:55:
Net even voor de "fun" een test gedaan. Die 5GB extra moet wel op natuurlijk ;)

[afbeelding]
http://www.speedtest.net/my-result/a/3471080382

Op 5GHz Wifi met 50Mbit VDSL (er zitten meer mensen op de wifi)
http://www.speedtest.net/my-result/a/3471113650
[afbeelding]

Toch wel komisch dat er over DSL hier maximaal 50Mbit te leveren is, terwijl het via 4G ruim 3,5x sneller gaat :+ De boeren in de buitengebieden halen nu gewoon 150/30. Ik snap wel waarom glasvezel hier niet rendabel meer te krijgen is (is het in Friesland sowieso al niet)
Over 4G trek ik 170-200Mbit naar binnen, dan is dat DSL lijntje ineens peanuts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:50:
En wat betreft die glasvezel vs VVDSL. KPN is hier (Noord Oost Friesland) echt niet van plan om nog glas uit te rollen ben ik bang. De grotere dorpen krijgen Vectoring VDSL en de buitengebieden een mix van 4G/DSL. Een regionale kabelboer legt wel glas aan, maar alleen in zijn eigen leveringsgebied. (en eigen diensten). Daar valt onze gemeente weer net niet onder :P

Ik denk dat met 4G+ alleen de buitengebieden al van snel internet voorzien kunne worden. Momenteel haalt een boer in het buitengebied een hogere snelheid dan ik 500 meter van de wijkcentrale:

[...]

Over 4G trek ik 170-200Mbit naar binnen, dan is dat DSL lijntje ineens peanuts ;)
Kleine nuance... Het 4G abonnement voor Buitengebied kent een max snelheid van 20 Mbit. Geen datalimiet meer, dat dan weer wel.
Een normaal mobiel abonnement bij KPN kent geen snelheidslimiet, los van de technisch haalbare snelheid.
Dus die boer in het buitengebied met een 4G buitengebied abonnement en een 4G modem/Mifirouter haalt normaliter max 20 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik dacht dat die 20Mbit gemiddeld was? Ik meende hogere snelheden te hebben gezien in het 4G Thuis topic

4g voor thuis KPN instabiel

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 23-12-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krakendmodem schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:38:
[...]

Mijn gok. Een oud abonnement tot 40 (50?) Mbit. Bij het posten van je modemwaardes kan me hier veel meer vertellen over je verbinding en hoe die nu loopt.
Hoe kan ik die modemwaardes vinden? De default gateway intypen in de adresbalk van een browser? Net geprobeerd maar bij het inloggen krijg ik de waarschuwing dat wat ik invoer niet geëncrypteerd is.
krakendmodem schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:50:
Idem voor het centrum van Eindhoven, vast en zeker met uitzondering van de villabuurt. Ja, die 16-17 MbPS die ik had valt nog enigszins mee voor ADSL maar ik had eerder ook 6 MbPS, ik kan je uit ervaring vertellen dat je er niet vrolijk van wordt als je het volle pond moet betalen bij KPN terwijl je 20-25% krijgt van wat ze horen te leveren voor dat bedrag. Het ergert mij dat ze geen korting gaven als je verder van de centrale zat, dat zou wel zo netjes zijn. Met 6 MbPS was zelfs Youtube al een probleem (regelmatig een bufferpauze). Dit was dus op ongeveer 3,5 km. afstand van de dichtsbijzijnde centrale terwijl ik 2 km. van het centrum van de 5de stad van Nederland zat en dit nota bene een dichtbevolkt gebied is.
Je kan redeneren dat de kosten niet lager zijn voor mensen die verder van de centrale zitten maar die kosten komen toch sowieso in de verste verte niet in de buurt van wat ze in rekening brengen aangezien het netwerk van hen is en slechts het onderhoud en investeringen bekostigd hoeft te worden?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:14:
[...]

Hoe kan ik die modemwaardes vinden? De default gateway intypen in de adresbalk van een browser? Net geprobeerd maar bij het inloggen krijg ik de waarschuwing dat wat ik invoer niet geëncrypteerd is.
Inloggen op je modem:
https://www.telfort.nl/pe...zyxel-modem-instellen.htm

Het gaat hier alleen om de eerste twee stappen uiteraard. Als je er in bent ga je op zoek naar een pagina met de lijninformatie. Type lijn, aantal uren uptime, actual rate, attainable rate, etc.

Zo'n soort pagina (dit is een voorbeeld uit een Experiabox):
https://tweakers.net/ext/f/4DKxxqUn8EhmYcRcLLmaPdgh/full.png

[ Voor 47% gewijzigd door Barre73 op 24-12-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
jurry schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:53:
[...]

Verder ben ik het eens met de conclusie. Hier blijft de KPN hier ook de upgrade maar jaren uitstellen: onlangs van december 2017 naar februari 2018. Ik zou wel eens willen weten waarom deze upgrade steeds uitgesteld wordt maar helaas kan (of mag?) XS4ALL geen verdere informatie geven.
SECURITEH schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:50:
[...]

Dat antwoord is simpel: Geld.
Upgraden kost geld, maar kan ook klanten opleveren. Het grootste gedeelte van de Ziggo-gebruikers heeft een startabonnement (40/4). Met VDSL of glas kan KPN daarmee concurreren, in wijken waar ze alleen ADSL aanbieden zijn ze bij voorbaat kansloos. In mijn wijk staat een upgrade gepland in het komende kwartaal. Tot juli heb ik nog een korting op ADSL lopen, als er dan geen nog geen upgrade is geweest stap ik over naar kabel. Digitenne (heb ik nu o.m. vanwege gebrek aan bandbreedte op internet) en mobiel abonnement op het KPN netwerk (combinatiekorting) gaan er dan ook uit. Kortom, dan verdient KPN geen cent meer aan mij.
Nu ben ik natuurlijk maar één klant, maar zoals gezegd laten ze veel meer klanten liggen door achterblijvende upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik aangaf, dat heb ik al gedaan maar bij Firefox kan dit niet op een veilige manier, Firefox geeft aan dat het wachtwoord niet geëncrypteerd wordt waardoor iedereen kan lezen welk wachtwoord ik invoer (niet @default, dat had ik al eens veranderd). Ik blijf er dus liever weg wanneer het niet nodig is met deze browser, misschien kan ik op een andere manier (andere browser?) wel veilig de modem benaderen zonder dat mensen mee kunnen lezen.
Helaas is dat een hardnekkige kwaal van Mozilla, ze slaan alle wachtwoorden ongeëncrypteerd op. Als mensen er dus voor kiezen om de browser een wachtwoord te onthouden dan kan iedereen op dezelfde vaste locatie (default) op hun computer in een simpel tekstbestandje met dezelfde vaste naam het wachtwoord lezen. |:(
Het kwalijke hierbij is dat Mozilla hier niet eens voor waarschuwt.

Ik weet niet of dat Chromium-based browsers (Vivaldi in mijn geval) dit wel fatsoenlijk doen. Dat moet ik nog uitzoeken. Of misschien kan je inloggen buiten een browser met een tool die automatisch alle input encrypteert? Nu niet zo relevant maar als ik eens een nieuwe modem zou gebruiken dan moet ik wel weten hoe ik het wachtwoord wijzig zonder het risico te lopen dat mensen meelezen al is het onveilig wijzigen natuurlijk beter dan het default wachtwoord laten staan.

Net weer even getest, 48/4,64 weer. Het hangt duidelijk af van het tijdstip van de dag hoe snel het is: snel in de ochtend en trager in de middag en avond. Ongetwijfeld omdat er dan meer mensen online zijn die op hetzelfde kastje zijn aangesloten. Het is verder niet zo relevant hoe snel het precies is, het is duidelijk dat de limiet zit in het abonnement en niet in de throughput die mogelijk is. Ik had het mooi gevonden als KPN rekening zou houden met het feit dat mensen al die jaren veel minder kregen dan waar ze voor betaalden en als goedmaker nu iedereen de maximale snelheid geven maar helaas...it's all about the money.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Inloggen op je eigen moden gebeurt alleen op je eigen netwerk en gaat niet het internet op/over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
joopv schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:29:
Inloggen op je eigen moden gebeurt alleen op je eigen netwerk en gaat niet het internet op/over.
En het wachtwoord dat je invoert wordt alleen opgeslagen als je daar voor kiest. Als je ervoor kiest een wachtwoord niet op te slaan (in elke browser) kan het dus ook niet later uit een tekstbestandje worden gehaald door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

krakendmodem schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:38:
Dit vind ik interessant : Wat bedoel je hiermee precies ?
Mocht je een nieuwer abonnement afsluiten, dan kun je gewoon knallen met 100Mb/30Mb, dan krijg je gewoon een aansluiting op de straatkast die dichterbij staat.
Maar niet voor hetzelfde geld lijkt me :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
nero355 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:33:
[...]

Dit vind ik interessant : Wat bedoel je hiermee precies ?

[...]

Oudere abonnementen lopen soms nog via een oude wijkcentrale. Dat kun je soms zien in de modemwaardes. Verbindingen uit een wijkcentrale halen meestal niet hogere snelheden dan 50Mbit. Een straatkast haalt Max 100Mb.

Verschilt verder per provider of je goedkopernof duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nero355 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:33:

Zou best voor hetzelfde geld kunnen. Hangt helemaal af van welk oud abonnement je had.

Stukje toelichting op die oude abonnementen:
Het overgrote deel van de aansluitingen liep via een kabelverdeler. Die deed verder niks behalve dikke kabels verdelen in dunnere kabels. De apparatuur waarmee de diensten werden geleverd stond/staat in de centrale. Als zo'n kabelverdeler wordt verglaasd dan komt de apparatuur in die kast te staan. Maar de aansluitingen in die verdeler worden niet automatisch omgezet naar de nieuwe apparatuur, en daarmee dus naar de hoge snelheidsmogelijkheden. Alleen bij KPN klanten gebeurde dit wel (maar ook niet altijd helaas). Andere providers moeten dit zelf initiëren bij KPN. Dat komt omdat "KPN Netwerk" niet bij de gegevens van de klanten van andere providers mag. Zelfs niet van Telfort en XS4all.
Dus je gaat over naar de nieuwe apparatuur in de straatkast op verzoek van je provider, of door het opwaarderen van je abonnement.

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 27-12-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
Oké, zo blijkbaar gaat het KPN netwerk op mijn adres achteruit.

Tijdje geleden had ik KPN abonnement met het hoogste snelheid, en haalde ik ook 100/30Mbps thuis.

Om wat te besparen ben ik overgestapt naar T-Mobile, ook omdat ik een aantal weken niet thuis zou zijn (totaal bijna 3 maanden) dus vond ik het besparing van 12€ p/m netjes.

Ook bij T-mobile 100/30 belooft, en haal ik dat ook.

Maar ik ben niet echt blij met de modem van T-mobile, en zal straks misschien behoefte hebben om een wat snellere verbinding, dus ben gaan shoppen bij XS4ALL om te kijken, want die leveren pair bonding.

Max Download snelheid: 160Mbps. d:)b

Max upload snelheid: 16Mbps :S

Raar vond ik, ging ik kijken bij KPN:

Max download: 100Mbps
Upload: 10Mbps

En zo ook bij T-Mobile, Tele2 en andere...

Heeft dat misschien te maken met capaciteit van de wijk centrale? Storing? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nee, KPN verkoopt (net als de rest) maximaal 100Mb abonnementen. Xs4all doet als enige hoger dan 100Mb verkopen

Ze verkopen 100/10, maar de praktijk is vaak 100/30.

Bij xs4all zou je met geluk dus 160/60 kunnen halen.

[ Voor 34% gewijzigd door krakendmodem op 27-12-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Laatst online: 18-07 23:38
krakendmodem schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:05:
Nee, KPN verkoopt (net als de rest) maximaal 100Mb abonnementen. Xs4all doet als enige hoger dan 100Mb verkopen

Ze verkopen 100/10, maar de praktijk is vaak 100/30.

Bij xs4all zou je met geluk dus 160/60 kunnen halen.
Ja begrijp ik dat XS4ALL als enige pair bonding aanbieden voor snellere verbinding...

Maar toen ik mij KPN en daarna T-mobile abonnement heb aangesloten, was tijdens de postcode check 100/30 te zien, anders had ik nooit overgestapt van Ziggo, maar nu maakt niet uit waar ik de postcode check doe, zie ik max 10 voor upload :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Indien 100/10 mogelijk is zonder pairbonding, dan krijg je gewoon 100/30. Zit geen cap op. Op sommige verbindingen zoals die van mij is maar maximaal 10Mbit up te krijgen.

Sommige providers lijken zich hiermee een beetje in te dekken.

KPN is vrij soepel met die cap, Ziggo zet een keiharde cap op zijn upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
krakendmodem schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:21:
KPN is vrij soepel met die cap, Ziggo zet een keiharde cap op zijn upload.
Er zit wel degelijk een cap op bij KPN, namelijk 30 Mb. KPN Wholesale verkoopt het profiel ook als 100/30.
Providers zijn dan vrij om het vanuit hun eigen (layer 3) netwerk verder te cappen, alleen kiezen de providers er vaak voor dit niet te doen.

Waarom veel providers de upload verkopen als 10 Mb, en vervolgens toch de volle 30 Mb (indien beschikbaar) te leveren is mij een raadsel.

Technisch kan VVDSL zelfs nog sneller dan 30 Mb upload leveren op een enkel aderpaar dacht ik, maar volgens mij moeten ze dan nog wat truukjes toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Mijn modem zegt attainable 53058kbps up, dus 50MBit moet haalbaar zijn toch?

• krakendmodem
Jeffrey87 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:28:
[...]

Er zit wel degelijk een cap op bij KPN, namelijk 30 Mb. KPN Wholesale verkoopt het profiel ook als 100/30.
Providers zijn dan vrij om het vanuit hun eigen (layer 3) netwerk verder te cappen, alleen kiezen de providers er vaak voor dit niet te doen.

Waarom veel providers de upload verkopen als 10 Mb, en vervolgens toch de volle 30 Mb (indien beschikbaar) te leveren is mij een raadsel.

Technisch kan VVDSL zelfs nog sneller dan 30 Mb upload leveren op een enkel aderpaar dacht ik, maar volgens mij moeten ze dan nog wat truukjes toepassen?
Tsja, zo kan je het ook zien. Er zit wel een cap op, maar dan van 30Mbit. (Wat voor nu de Max is op de lijn) Bijna alle providers verkopen tot 10Mbit, maar doen geen moeite meer om dat te beperken gok ik.

Zo bedoelde ik het ook.

Weet wel dat “vroeger” er gewoon netjes volgens het abonnement beperkt werd. 30/3 was ook gewoon 30/3, of 40/4, etc. Dat laten ze nu een beetje los lijkt het wel.

• nero355

nero355

tiguan schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:41:
Mijn modem zegt attainable 53058kbps up, dus 50MBit moet haalbaar zijn toch?
Yep :)

Die van mij zegt 100/30 met gemak dus vandaar mijn eerdere vraag, maar eerlijk gezegd snap ik er nog steeds niks van 8)7
Misschien maar effe bellen binnenkort!

Voorlopig lekker van 50/30Mbps genieten : Vroeger had ik 10/1Mbps via ADSL2+ :X :+

• sheppy
  • Laatst online: 23-12-2024
Eiríkr schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:31:
[...]

Volledig mee eens. Ik was er zo klaar mee, heb vorige week een DrayTek Vigor aangeschaft met daarachter een Ubiquiti router. ALLE vage problemen zijn opgelost.

En ja mensen, ook ik ben aan de G.INP met de Vigor 130 :9 De modem 4 firmware 'does the trick'.
Beste tAnk,

Welke modem firmware gebruik je nu voor de Vigor 130? Op de Draytek.nl site kan ik alleen modem 5 en 8 downloaden (van firmware versie 3.8.1.2), en je schreef een tijdje geleden dat je nummer 4 (van firmware versie 3.8.0) gebruikt. Ben benieuwd want zelf net een Vigor 130 gekocht voor mijn XS4ALL aansluiting (helemaal klaar met alle problemen met die "beste" router van Fritzbox die je bij XS4ALL krijgt).

Bij voorbaat dank.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
sheppy schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:12:
[...]

Beste tAnk,

Welke modem firmware gebruik je nu voor de Vigor 130? Op de Draytek.nl site kan ik alleen modem 5 en 8 downloaden (van firmware versie 3.8.1.2), en je schreef een tijdje geleden dat je nummer 4 (van firmware versie 3.8.0) gebruikt. Ben benieuwd want zelf net een Vigor 130 gekocht voor mijn XS4ALL aansluiting (helemaal klaar met alle problemen met die "beste" router van Fritzbox die je bij XS4ALL krijgt).

Bij voorbaat dank.
ftp://ftp.draytek.com/Vigor130/Firmware/v3.8.1.2/

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
sheppy schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:12:
[...]

Beste tAnk,

Bij voorbaat dank.
Disclaimer: Aangezien ik inmiddels BVVDSL van XS4ALL heb en geen fatsoenlijk geprijsd modem kan vinden dat BVVDSL in bridge support maak ik weer gebruik van de FRITZ!Box. Ik ben dus niet up-to-speed.

Heb je dit al gechecked http://www.draytek.com.tw/ftp/Vigor130/Firmware/v3.8.1.2/?

Of voor andere versies: http://www.draytek.com.tw/ftp/Vigor130/Firmware/

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheppy
  • Laatst online: 23-12-2024
Bedankt akatar en tAnk.
Gewoon de laatste gebruiken dus, een beide laden (modem 5 en 8) en kijken welke het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
sheppy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:44:
Bedankt akatar en tAnk.
Gewoon de laatste gebruiken dus, een beide laden (modem 5 en 8) en kijken welke het beste resultaat geeft.
Check of G.INP actief is, daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Na wat googlen ben ik er nog niet achter wat de gegevens hieronder precies betekenen:

vdsl-banden

De U0 t/m D3 zijn kanalen volgens mij, maar waarom zijn sommigen N/A en is daar wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dacht dat modemcode 4 het beste resultaat gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:22
esky schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:44:
Na wat googlen ben ik er nog niet achter wat de gegevens hieronder precies betekenen:

[afbeelding]

De U0 t/m D3 zijn kanalen volgens mij, maar waarom zijn sommigen N/A en is daar wat aan te doen?
2 upload kanalen actief en 2 niet? En 3 download kanalen aktief? Kan zijn dat niet de volledige bandbreedte voor upload word gebruikt en daardoor 2 kanalen vrij zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
Jeffrey87 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:28:
Nee geen trukjes, upload is standaard ongeveer 33Mbit (gecapped). Geen 30Mbit dus.

Ik heb bonding via xs4all en kan zonder cap 87Mbit up halen, maar krijg 66Mbit.
Hiervoor had ik bij KPN 33Mbit upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
akatar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:28:
Dacht dat modemcode 4 het beste resultaat gaf.
Dit plaatje is van een Zyxel dus dat zal niet veel helpen denk ik.

Is er niemand die iets kan zeggen over de kanalen, waarom U2, U3 en D3 N/A zijn en of daar iets aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Mijn opmerking was geen reactie op jou maar op de vraag welke modemcode het beste is voor een Draytek 130 modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Vanmiddag had ik een storing met mijn xs4all internet verbinding. De draytek kwam niet meer in sync.

Gebeld en helpdesk wilde dat ik de fritzbox aansloot. Ook deze kwam (op beide aderparen) niet in sync. Helpdesk stuurt een guidion monteur aan maar die konden pas donderdag.

Na een 2e reboot van de draytek kwam deze toch weer in sync gelukkig en was de verbinding op de asus router snel weer opgezet. Maar de fritzbox kwam tijdens het gehele helpdesk gesprek en ook daarna niet in sync.

Blijf het toch vreemd vinden dat deze fritzbox 7581 zoveel problemen geeft. Sinds ik de draytek heb aangesloten in september had ik tot en met vandaag een oersterke stabiele verbinding. Maar helaas wel maar op 1 aderpaar.

De 7581 verloor regelmatig verbinding en vervolgens duurde het eeuwen voordat er een verbinding kon worden opgezet. En zoals hierboven ook al aangegeven is er geen fatsoenlijk alternatief voor de 7581 en bonding lijnen. Erg jammer.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Kasper1985 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:40:

De 7581 verloor regelmatig verbinding en vervolgens duurde het eeuwen voordat er een verbinding kon worden opgezet. En zoals hierboven ook al aangegeven is er geen fatsoenlijk alternatief voor de 7581 en bonding lijnen. Erg jammer.

Kasper
Zakelijk gebruiken wij dit modem in combinatie met bonding: pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F
Het is helaas wel een prijzig beestje, maar qua stabiliteit en snelheid werkt het uitstekend i.c.m. vvdsl. Ook is het modem in bridge te zetten (is onze standaard config).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

henk26 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:16:
Zakelijk gebruiken wij dit modem in combinatie met bonding: pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F
Het is helaas wel een prijzig beestje, maar qua stabiliteit en snelheid werkt het uitstekend i.c.m. vvdsl. Ook is het modem in bridge te zetten (is onze standaard config).
Is er geen nieuwer model van in die serie ?

Specificaties zijn er gruwelijk oud en slecht : pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F

Onder andere 4x 100Mbps switch kan echt niet voor een apparaat uit 2015 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
nero355 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:13:
[...]

Is er geen nieuwer model van in die serie ?

Specificaties zijn er gruwelijk oud en slecht : pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F

Onder andere 4x 100Mbps switch kan echt niet voor een apparaat uit 2015 :/
De specs op de tweakers site kloppen niet. Het modem heeft 5 x 1Gb lan poorten, 1 Gb wan plus ingebouwd 4g modem. Helaas geen 5 Ghz AC wifi. Voor volledige specs zie hier: https://www.zyxel.com/nl/...00-N-Series/specification
Wij gebruiken het modem alleen als bridge voor de bonded vdsl lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
henk26 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:16:
[...]

Beste Henk26 is het bij de Zyxel mogelijk om de MTU aan de DSL zijde hoger als 1500 in te stellen?
Dit ivm pppoe, of moet hier de MSS tweak voor gebruikt worden?
Kan het namelijk niet in de specs/docs vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
velderkamp schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:24:
[...]

Beste Henk26 is het bij de Zyxel mogelijk om de MTU aan de DSL zijde hoger als 1500 in te stellen?
Dit ivm pppoe, of moet hier de MSS tweak voor gebruikt worden?
Kan het namelijk niet in de specs/docs vinden..
Toeval of niet, maar in het begin hadden we hier problemen mee (packet loss op de verbinding). Bleek in de standaard config de MTU te hoog ingesteld te zijn (>1500). Het is mogelijk, maar of je verbinding er stabiel bij blijft is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
henk26 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:37:
[...]

Toeval of niet, maar in het begin hadden we hier problemen mee (packet loss op de verbinding). Bleek in de standaard config de MTU te hoog ingesteld te zijn (>1500). Het is mogelijk, maar of je verbinding er stabiel bij blijft is een tweede.
Bedankt voor de informatie, misschien toch eens zo'n Zyxel kopen, heb volgens mij wel eens ergens gelezen dat het ondersteund wordt op de vvdsl lijnen (van kpn in ieder geval) zou in theorie dan op 1512 moeten komen te staan zodat je de pppoe verbinding met een mtu van 1500 kan opbouwen.
Hoef je dus niet die MSSclamp toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Vandaag BVVDSL afgeleverd gekregen op het ISRA punt. 160/51 Mbps sync vind ik erg netjes voor 2 aderparen.

Erg jammer dat de Draytek Vigor 2862Bn problemen heeft op onze DSLAM, dus verplicht moeten overstappen op de ZyXEL SBG3500-N000. Deze vereist ook een FW update naar 1.01(AAON.6) voordat deze stabiel sync bleef houden.

Als KPN alle DSLAM's geupdate heeft moet ook de Vigor 2862Bn zonder problemen functioneren. Nu kan er slechts 1 lijn tegelijkertijd ingetraind zijn, anders valt de sync binnen 5 seconden weg.

[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 04-01-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:46:
Vandaag BVVDSL afgeleverd gekregen op het ISRA punt. 160/51 Mbps sync vind ik erg netjes voor 2 aderparen.

Erg jammer dat de Draytek Vigor 2862Bn problemen heeft op onze DSLAM, dus verplicht moeten overstappen op de ZyXEL SBG3500-N000. Deze vereist ook een FW update naar 1.01(AAON.6) voordat deze stabiel sync bleef houden.

Als KPN alle DSLAM's geupdate heeft moet ook de Vigor 2862Bn zonder problemen functioneren. Nu kan er slechts 1 lijn tegelijkertijd ingetraind zijn, anders valt de sync binnen 5 seconden weg.
Ik heb ook mijn draytek 2862B kunnen terugsturen omdat ook de dslam in mijn wijkkast niet is geupdate,
aangezien niemand weet of en wanneer dit gaat gebeuren hebben wij deze maar teruggezonden.

en ook hier is inmiddels de zyxel actief als bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:11
Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:55:
[...]

Je Zyxel modem is te oud om VVDSL te verwerken. VDSL alleen en dat heb je zo te horen nu.
Ik zou Telfort bellen (neem ik aan) en je abonnement upgraden en verlengen. Vraag om een leuk aanbod en om een nieuw modem. Krijg je een Experiabox V10 met Dualband.

Of een andere provider zoeken. Ze kunnen je nu allemaal hoge snelheid bieden.
Even een kleine opmerking. De Zyxel P2812HNU-F1 kan wel VVDSL aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
WoBBeL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:46:
Hoe kun je zien of KPN de DSLAM geüpgraded heeft? En/of naar welke versie?
Bij ons staat Broadcom 177.173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tubejack schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:49:
Mijn DrayTek 2860 laat het een en ander erover zien, echter geen idee wat ik daaruit moet halen wat betreft de versie :
nero355 in "Het grote xDSL-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
tubejack schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar! Hier Broadcom 177.28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
Gezien dit bericht https://www.onlinekosten....f&p=2404983&postcount=139. lijkt me versie 177.173 recent.

Maar welke versie DSLAM heeft b.v. de Draytek 2862B nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
tubejack schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:27:
Gezien dit bericht https://www.onlinekosten....f&p=2404983&postcount=139. lijkt me versie 177.173 recent.

Maar welke versie DSLAM heeft b.v. de Draytek 2862B nodig?
De DSLAM heeft hier Broadcom 177.228.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
Jassy schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:24:
[...]

De DSLAM heeft hier Broadcom 177.228.
En werkt dan de Draytek 2862B wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
Even een andere vraag. Ziggo is door de Reclame Code Commissie op vingers getikt. Vooral over de claim van Ziggo dat het eigen kabelnetwerk een groeicapaciteit tot 10Gbps zou hebben.

Kan KPN de genoemde snelheden wel waarmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 07:24
Over koper (nog) niet volgens het overzicht in het artikel nieuws: KPN houdt praktijkproef met vdsl2-opvolger voor 400Mbit/s over koper maar op glasvezel verwacht ik dat KPN dit wel kan leveren in de toekomst als consumentenproduct.
Pagina: 1 ... 51 ... 77 Laatste