Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:14
Vandaag bij mij thuis bonded VDSL2 opgeleverd, vrijdag al geïnstalleerd door KPN maar had nog geen stopcontact in de meterkast dus dat is vandaag door de monteur van Guidion gefixed, samen met een netwerkkabel. Modem heeft een attainable snelheid van 234/79, op Speedtest haal ik rond de 162/56.

Bijna een verdubbeling van de upload snelheid tegenover Ziggo (400/40) voor de prijs van wat download snelheid, maar die download snelheid wordt in de praktijk enkel tijdens wat burst momentjes benut waar een minuut of twee extra ook niets meer uitmaakt, de upload daarentegen is voor mij steeds belangrijker ivm syncen van backups naar clouddiensten. Qua kosten scheelt het 5 euro in de maand.

So far so good. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mmore op 07-11-2017 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Hallo,
Ik zit op z'n 900 mtr van de wijkcentrale. DnC . De wijkcentrale geeft 104 mbits op bonding. Na metingen van kpn houd ik ca 50 van over. Nu staat er in mijn straat ook een verdeelkast (geen straatkast) voor een aantal flatgebouwen. Is het nu dat mijn lijn via deze kast loopt of is deze alleen bedoeld voor de flats 3941pe
Volgens https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=12173# zou ik daarop aangesloten zijn.

Waarom ik dit vraag...
Ik had smart 50 mbits. In april kondigt xs4all een snelheidsverhoging aan. Mijn moden trainde in op 63 mbits met bonding. In mei wordt de verhoging doorgevoerd. Echter daalt dan mijn snelheid van 63 naar 50. Ipv verhoging naar 80 mbits. Fourstack gaf toen aan dat met bonding 79 mbit mogelijk was. Kpn is toen uitvoerig wezen meten . Lijnen zijn stabiel echter door de afstand naar het wijkcentrale is meer dan ca 50 niet mogelijk. Ok! Ik mijn wbo gewijzigd van smart naar compact. Wat schets mijn verbazing dat van de week op fourstack en xs4all ineens aangeeft dat er 94 mbits mogelijk is. Er zijn geen updates geweest. Dus...zou het nu wel mogelijk zijn die 80 mbits of is het gewoon theoretische larikoek van fourstack.

[ Voor 56% gewijzigd door fmrama op 08-11-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:21
Als het goed is, kun je in je modem zien wat de maximaal haalbare snelheid op je verbinding is. Als je modem zegt dat je maar 50 haalt, dan ga je nooit hoger halen, tenzij KPN de hele boel dichterbij plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:11
tubejack schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:52:
[...]

Klopt, veel mensen kijken logischerwijs al gauw, alleen naar de prijs of de "snelheid". De functionaliteit die ik bij XS4ALL krijg kan ik nergens goedkoper krijgen of al helemaal niet. Zoals een vast IP-adres. voor mijn webserver.
Kan jij mij dan alle (zinvolle) functionaliteit noemen die je bij xs4all.nl krijgt die je bij andere providers niet krijgt.

Een vast ip-adres is overigens leuk, maar ook niet echt nodig voor een webserver. Daarnaast heb ik al jaren een niet-vast ip-adres die nog nooit gewijzigd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Gerard v.d. Horst schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:28:
[...]

Kan jij mij dan alle (zinvolle) functionaliteit noemen die je bij xs4all.nl krijgt die je bij andere providers niet krijgt.

Een vast ip-adres is overigens leuk, maar ook niet echt nodig voor een webserver. Daarnaast heb ik al jaren een niet-vast ip-adres die nog nooit gewijzigd is...
Newszilla (Sowieso ook de Text Only server)
Internet Onderweg
FRITZ!Box en eventueel gratis FRITZ! WiFi Versterker

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
[...]

Bij deze een lijst met de belangrijkste zinvolle functionaliteiten:
  • /48 IPv6
  • Mogelijkheid om als consument IPv4 range bij te bestellen
  • Toegang tot shellserver
  • Mogelijkheid om hostname te kiezen
  • Mogelijheid om Batched SMTP in te laten stellen
  • Mogelijkheid om eigen website/wiki/blog aan te maken op xs4all servers
  • gratis 4G simkaart (bij bijna alle abonnementen
  • 50 e-mail aliassen per mailbox
  • Mogelijkheid om alle poortfiltering uit te zetten op je verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door luxan op 09-11-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Moet je er wel behoefte aan hebben. Het enige wat mij nog wel interessant lijkt is die 4G simkaart. De rest hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
[...]

Wat: "zinvol" is per individu verschillend Gerard.
Ik heb hiervoor Ziggo als provider gehad en die ook goed, echter het is niet mogelijk, dezelfde functies te krijgen ook niet voor 2x zoveel geld.

Ons IP-adres was in één jaar een aantal keer veranderd. Daar had ik wel DynDNS op mijn server draaien. Maar vond dat niet ideaal.

Verder o.a. IPV6, webdav, shell toegang, mail voorzieningen, antivirus voor 5 pc's. Zeer geavanceerd modem waar je veel meer kunt instellen dan bij andere providers. Maar ook dingen die je niet direct kunt meten of vertalen naar geld. Denk aan de "sleepwet". M.i. is XS4ALL toch een van de providers die daar aandacht voor heeft.

Vind je dat allemaal niet zo belangrijk, dan kun je ook een goedkope prijsvechter nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
fmrama schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:13:
Dus...zou het nu wel mogelijk zijn die 80 mbits of is het gewoon theoretische larikoek van fourstack.
Er is niks mis met fourstack maar het heeft alles te maken met KPN DSL profielen,
Het is simpel. Kijk op de website van KPN https://www.kpn.com wat er mogelijk is. Vul daar je postcode en huisnummer in dan weet je welke snelheid mogelijk is op jouw adres.

Of je die snelheid ook krijgt, hangt van de provider af.

[ Voor 5% gewijzigd door tubejack op 09-11-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Kpn zegt bij mij ook 92 mbits. Vorige week nog 72. Gaat dus niet lukken hier. Vanwege de bekabeling. Dat weten ze, maar zeggen rustig dat het mogelijk is. Als ik al die kpn ers en guidions te eten zou n die afgelopen periode over de vloer zijn geweest, was ik failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
fmrama schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:48:
Kpn zegt bij mij ook 92 mbits. Vorige week nog 72. Gaat dus niet lukken hier. Vanwege de bekabeling. Dat weten ze, maar zeggen rustig dat het mogelijk is. Als ik al die kpn ers en guidions te eten zou n die afgelopen periode over de vloer zijn geweest, was ik failliet.
Ik heb één keer zoiets gelezen op het KPN forum. De man had dacht ik een 100Mbit pakket afgenomen, maar kreeg maar 60 of 70. Is daar maanden tot ik dacht een jaar mee bezig geweest, maar uiteindelijk 100Mbit. Is toen overgestapt naar XS4ALL.

Dus als je persé meer snelheid nodig hebt en zo' n gevecht aan wilt gaan, succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik kan je vertellen, uit ervaring van werken bij een helpdesk, dat het echt verschil maakt bij welke provider je zit. Dat bepaalt gewoon wat er mogelijk is.

Zit je bij Telfort/NLE of een andere budgetter? Dan is het zo goed als best effort hoever ze gaan om je te helpen. Heb je ooit probleem loos 80 gehaald maar haal je nu ineens 50? Er zal misschien 1 monteur komen en als die het opgeeft is het klaar.

Waarom? Een Telfort klant levert simpelweg niks op. Ik heb regelmatig als helpdesker iemand het advies gegeven over te stappen naar een andere provider. Met pijn in het hart want dat wil je niet, je wilt door spitten en het verder uitzoeken. Maar nee de werk instructie was als een ticket langer open staat dan x tijd dan krijgt de klant een opzeg advies.

Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een ander modem, daar mocht ik geen support op leveren. Sterker nog toen ik net begon kreeg ik kritiek als ik te lang aan een klant besteede met een probleem met een Mac. Dat is gelukkig later bijgedraaid.

Kortom het verschil tussen Xs4all of een andere provider zit niet alleen in de bovenstaande punten maar ook in wat ik beschrijf. Ik denk niet dat je bij XS4ALL snel een opzeg advies zal krijgen. Ik denk dat dat bij KPN ook niet snel zal gebeuren.

Die zullen meer richting het uiterste gaan qua het aansturen van monteurs ed dan de budget varianten.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Zucht, vorige week aangesloten, zie Mmore in "Het grote xDSL-topic" - maar nu al meerdere keren dat 's nachts ineens de verbinding eruit vliegt. PPPoE timeouts in de Fritzbox logs. Heeft nog wel een DSL verbinding lijkt het maar geen Ipv4/6 connectivity meer. Krijg allerlei alerts midden in de nacht en even de Fritzbox van de stroom afhalen en opnieuw verbinden + 10 minuten wachten en de verbinding lijkt weer oké, maar dat is echt niet te doen juist omdat ik regelmatig op afstand verbinding maak naar huis toe. Ga later vandaag maar eens bellen om te kijken hoe of wat ;(

Logs: https://pastebin.com/raw/SWQV0ag9 (elke keer zelfde verhaal)
8 november 2 uur
9 november 3 uur
12 november 40 minuten
Alleen tussen 01:00 en 07:00 storingen :?

Edit: gebeld, medewerker zegt dat hij naast de bovenstaande storingen vaker uitval ziet van de verbinding, hij gaat een monteur aansturen. Hoor morgen meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Mmore op 12-11-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Mmore Dit heb ik ook regelmatig gehad met de Fritzbox. Destijds werd gezegd dat dit verholpen zou worden met een firmware update. Is je Fritzbox up to date?

Bij mij liep het firmware update proces een paar keer vast maar de helpdesk heeft toen aan hun kant iets gedaan en toen liep de update wel door.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 13:04
Kasper1985 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:07:
Ik kan je vertellen, uit ervaring van werken bij een helpdesk, dat het echt verschil maakt bij welke provider je zit. Dat bepaalt gewoon wat er mogelijk is.

Zit je bij Telfort/NLE of een andere budgetter? Dan is het zo goed als best effort hoever ze gaan om je te helpen. Heb je ooit probleem loos 80 gehaald maar haal je nu ineens 50? Er zal misschien 1 monteur komen en als die het opgeeft is het klaar.
Je mag inderdaad hopen dat de providers met de hoge tarieven zoals KPN en XS4ALL betere service leveren dan de budgetproviders, want het internet zelf zit niet veel merkbaar verschil in.

Bij Online heb ik vergelijkbare ervaringen met wat je beschrijft. Bij Tele2 hele andere ervaringen, op een locatie waar de snelheid ineens was ingezakt is al 3x een monteur geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@esky Met Tele2 heb ik geen ervaringen noch als klant noch als medewerker. Ik geloof dat Tele2 een tijd lang z'n eigen apparatuur had staan in de straat kasten/centrales maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Tele2 heeft een hele andere infrastructuur dan de "KPN familie" waar mijn ervaring zich toe beperkt.

Wat ik wel weet is dat een vriend van mij met Tele2 8mbit max kon halen op z'n adres terwijl KPN veel meer leverde maar hij was puur voor de lage prijs gegaan en had achteraf dus spijt als fervent gamer.

Maar dat is alweer wat jaartjes geleden.

kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
@Kasper1985

Model: FRITZ!Box 7581
FRITZ!OS: 06.85
Installed on: 06.11.2017 13:16
Your FRITZ!OS is up to date.

Lijkt oké te zijn. Misschien ook waard om te vermelden dat ik geen telefonie, geen TV en geen wifi gebruik op de Fritz, alleen internet dus. Net een paar monitors ingesteld van binnen naar buiten toe en andersom in grafana, heb ik in elk geval iets om te laten zien als de monteur voor de deur staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Mmore op 12-11-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ja dat lijkt up to date te zijn inderdaad. Zou dan toch eens een telefoontje wagen naar de helpdesk.

Ik heb dezelfde issues gehad. Iedere keer dat de verbinding verbrak duurde het eeuwen voor de PPPoE sessie kon worden opgezet. DSL was dan al eeuwen in de lucht.

Misschien een fout in de DSLAM?

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Had al gebeld, zie mijn edit stukje terug. Komt een monteur voor langs, ben ook benieuwd wat het nu is. Zal hier een update plaatsen als de monteur geweest is. Medewerker van XS4ALL gaf na een paar minuten in de wacht aan dat hij de logs had bekeken en dat het modem regelmatig de verbinding verloor maar ook weer hersteld naast de door mij doorgegeven langere verbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
Langzaamste abonnement zou volgens de site van KPN nu 40/4Mbit/s moeten zijn.

In werkelijkheid zou je bij KPN dan maximaal rond 40/30Mbit/s moeten kunnen halen, maar was gisteravond op visite waar men dit abonnement afneemt en daar haalde ik met 1 speedtest naar boven afgerond 53/31Mbit/s!

Het nieuwe 80Mbit abonnement (per 1 juli) is weer van de site verdwenen en er is nu weer een 100/10Mbit/s abonnement en daar haal je dus in werkelijkheid maximaal ongeveer 100/33Mbit/s mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Speed61 op 12-11-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

Een vraag die ik al vaker geplaatst heb; hoe staat het met de uitrol van VVDSL vanuit de wijkcentrales?
Want het blijft er angstvallig stil over op internet. Iemand een idee om hoeveel aansluitingen het gaat die rechtstreeks op de wijkcentrales in Nederland zitten en dus tot op heden max 50/10 mbit krijgen?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:11
tubejack schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:26:
[...]

Wat: "zinvol" is per individu verschillend Gerard.
Ik heb hiervoor Ziggo als provider gehad en die ook goed, echter het is niet mogelijk, dezelfde functies te krijgen ook niet voor 2x zoveel geld.

Ons IP-adres was in één jaar een aantal keer veranderd. Daar had ik wel DynDNS op mijn server draaien. Maar vond dat niet ideaal.

Verder o.a. IPV6, webdav, shell toegang, mail voorzieningen, antivirus voor 5 pc's. Zeer geavanceerd modem waar je veel meer kunt instellen dan bij andere providers. Maar ook dingen die je niet direct kunt meten of vertalen naar geld. Denk aan de "sleepwet". M.i. is XS4ALL toch een van de providers die daar aandacht voor heeft.

Vind je dat allemaal niet zo belangrijk, dan kun je ook een goedkope prijsvechter nemen. ;)
@Jassy @luxan Ook jullie hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag. De vraag was bedoeld om nu eens te weten wat je dan echt meer krijgt t.o.v. een goedkopere provider. Dit omdat er telkens geschreven wordt dat je veel meer krijgt bij de duurdere.

Buiten de shell toegang waar ik mij echt niets bij kan voorstellen wat dit zou inhouden bij een provider is dit nu duidelijk. Het is ook duidelijk dat deze technische dingen geen enkele meerwaarde voor mij inhouden.
(Ik vermoed dat het ook voor het grootste deel van de mensen geen meerwaarde heeft omdat die alleen een internetverbinding willen)

De maatschappelijke functie van xs4all is wel een toegevoegde waarde maar dan kom je op het vlak ga ik goede doelen ondersteunen :)

P.s.
Batched SMTP _/-\o_ dat gebruikte ik in de tijd dat ik met een modem moest inbellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
Speed61 schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:59:

In werkelijkheid zou je bij KPN dan maximaal rond 40/30Mbit/s moeten kunnen halen, maar was gisteravond op visite waar men dit abonnement afneemt en daar haalde ik met 1 speedtest naar boven afgerond 53/31Mbit/s!

Het nieuwe 80Mbit abonnement (per 1 juli) is weer van de site verdwenen en er is nu weer een 100/10Mbit/s abonnement en daar haal je dus in werkelijkheid maximaal ongeveer 100/33Mbit/s mee.
Geen idee waarom jij dat 80/8 niet ziet maar ik heb meerdere adressen (zowel glas als DSL) gecheckt bij KPN en overal is het Basis abonnement gewoon 80/8 hoor. Is niet van de site verdwenen dus.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Gerard v.d. Horst Lees ook even mijn eerdere post mbt de technische ondersteuning vanuit Xs4all en anderen.

Shell toegang kan nuttig zijn. Ik gebruik het als "jumphost" naar mijn thuis server. Mijn thuis server accepteert uitsluitend ssh vanaf de shell server van xs4all.

Verder kan het voor test doel einden weleens handig zijn toegang te hebben tot een shell.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Speed61 schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:59:

40/4 is al vrij lang 50/30 (of 50/10 vanuit wijkcentrale)

Ik heb dat instap pakket nu, er is hier niet meer dan 50Mbit mogelijk momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:39
Weet iemand hoeveel ik ongeveer in de praktijk haal als ik bij KPN 80/8 neem.
netco-fpi-info.fourstack geeft aan 104 (bonded) Voor 100/10 vraagt KPN namelijk 5 uur meer.
Zit op ongeveer 300 meter van de wijkcentrale, geen actieve straatkast.

Vanaf begin oktober t/m 5 oktober was het echt drama met Ziggo. Heeft 3 weken geduurd voordat Ziggo het opgelost heeft (hele wijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Freestuff 104 bonded=52 enkel.

Wat daarvan overblijft is moeilijk te zeggen. Die 52 is wat er maximaal haalbaar is op de fysieke koperlijn. Die 80 ga je dus met een enkele lijn sowieso nooit halen.

Het hangt van veel factoren af. Het kan zijn dat het met 52 je woning in blaast. Het kan ook zijn dat het wat lager uitvalt.

Op het moment dat je wel bonded neemt en je hebt een abbo van 80/8 dan kan je dus maximaal 80 halen omdat administratief er een cap op wordt gezet van 80. Dan nog hangt het van tal van factoren af wat je daadwerkelijk haalt bij een speedtest.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kasper1985 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:22:
@Freestuff 104 bonded=52 enkel.

Wat daarvan overblijft is moeilijk te zeggen. Die 52 is wat er maximaal haalbaar is op de fysieke koperlijn. Die 80 ga je dus met een enkele lijn sowieso nooit halen.

Het hangt van veel factoren af. Het kan zijn dat het met 52 je woning in blaast. Het kan ook zijn dat het wat lager uitvalt.

Op het moment dat je wel bonded neemt en je hebt een abbo van 80/8 dan kan je dus maximaal 80 halen omdat administratief er een cap op wordt gezet van 80. Dan nog hangt het van tal van factoren af wat je daadwerkelijk haalt bij een speedtest.

Kasper
Je neemt geen bonded. Dat doet KPN voor jou als dat nodig en mogelijk is om je abonnement te halen. Dus hier is dat zo. Zoals gezegd 52 per lijn. Voor een 80 Mbit abonnement heb je 40 nodig per lijn en dat zou normaliter zeker wel gehaald moeten worden.
Je zou hier bij KPN (met binding) dus 80 down halen en 10 up (max 5 per lijn vanuit een wijkcentrale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Barre73 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:29:
[...]

Je neemt geen bonded. Dat doet KPN voor jou als dat nodig en mogelijk is om je abonnement te halen. Dus hier is dat zo. Zoals gezegd 52 per lijn. Voor een 80 Mbit abonnement heb je 40 nodig per lijn en dat zou normaliter zeker wel gehaald moeten worden.
Je zou hier bij KPN (met binding) dus 80 down halen en 10 up (max 5 per lijn vanuit een wijkcentrale).
80/20 zelfs want de upload uit de centrale is 10Mbit per lijn.. Of is dit dan bij bonding 5? Ik heb op een enkele lijn uit de centrale namelijk 10.

Helaas wel 2 aderparen in huis maar niet beschikbaar op Fourstack. Baal er van als een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Vanuit een centrale is het 10 Mbps up voor 1 lijn en 2x 5.5 Mbps voor bonding.

En je haalt niet altijd 2x de attainable van 1 lijn. Ik heb hier op het 2e paar ruim 10 Mbps minder attainable, zowel bij upload als download.

code:
1
2
3
                                Receive Direction   Send Direction
Attainable throughput   kbit/s  54699   42574       22666   11326
Current throughput  kbit/s      51809   36063       5550    5550

En de upload is dus geknepen op 2x 5500 kbps zoals je ziet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik zou met bonding 94 moeten halen. Helaas is dit slechts 51. Met een 80 abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
TD-er schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:20:
Vanuit een centrale is het 10 Mbps up voor 1 lijn en 2x 5.5 Mbps voor bonding.

En je haalt niet altijd 2x de attainable van 1 lijn. Ik heb hier op het 2e paar ruim 10 Mbps minder attainable, zowel bij upload als download.

code:
1
2
3
                                Receive Direction   Send Direction
Attainable throughput   kbit/s  54699   42574       22666   11326
Current throughput  kbit/s      51809   36063       5550    5550

En de upload is dus geknepen op 2x 5500 kbps zoals je ziet.
Bedankt voor de info, ik wist niet dat KPN daar onderscheid in maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• one-77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-11-2022
Vorige week ben ik zelf ook overgestapt op een DSL verbinding van Telfort (50/5Mbit/s), In de praktijk haal ik 50/30Mbit/s :).

Wat mij echter wel opviel dat ik na aansluiten van mijn telefoon geen wektoon had. Na wijziging van de te gebruiken aansluiting, in de web interface van mijn ExperiaBox v8, is dit gelukkig wel opgelost. Echter vind ik het nog steeds vreemd verhaal omdat dat de instellingen voor beide fysieke aansluitingen in de web interface gelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
Barre73 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:27:
[...]
Geen idee waarom jij dat 80/8 niet ziet maar ik heb meerdere adressen (zowel glas als DSL) gecheckt bij KPN en overal is het Basis abonnement gewoon 80/8 hoor. Is niet van de site verdwenen dus.
Ik kan ook nu alleen kiezen voor een 40Mbit of 100Mbit abonnement. :?

https://www.kpn.com/internet-tv/internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Speed61 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:33:
[...]

Ik kan ook nu alleen kiezen voor een 40Mbit of 100Mbit abonnement. :?

https://www.kpn.com/internet-tv/internet
Ik zie het nu. Voor een Internet+TV abonnement is nog een snelheid van 80/8 beschikbaar (pakket Basis met 2 ontvangers, etc.). Voor internet-only en internet+TV basis alleen nog 40/4 of 100/10.

Eigenlijk geen idee of dat de laatste maanden altijd zo was. Ik kijk altijd alleen naar Internet+TV abonnement.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 13-11-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een vriendin vroeg me om even naar haar dns problemen te kijken met de ZTE/ KPN Experiabox v10. Ik kon niet achterhalen wat er verkeerd stond ingesteld want de box staat gewoon op default en dat is de dns van KPN zelf. Maar wat me wel opviel is dat er twee IP4 portforwarders staan ingesteld met de apps HDM_CR_0029B+M11603TN en dan nog 4 cijfers. Is dat misschien voor de IPTV tv boxen die eraan hangen? Moeten deze wel portforwarding gebruiken eigenlijk? Ik heb zelf ook KPN IPTV met dezelfde Experiabox maar ik heb port forwarding niet aanstaan. Is dat een standaard instelling van KPN of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@regmaster Is voor beheer op afstand van je STB. Poorten kun je wel verwijderen maar komen vanzelf weer terug naar een tijd. zit nog in de test fase.

[ Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 15-11-2017 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 06:16:
@regmaster Is voor beheer op afstand van je STB. Poorten kun je wel verwijderen maar komen vanzelf weer terug naar een tijd. zit nog in de test fase.
Oke, voor remote beheer dus. Betekend dit dan dat KPN actief in de modem kan grutten? Dat zou wel een hoop verklaren omdat ik, in mijn box althans, vaak zaken geactiveerd zie staan die ik eerder bewust heb uitgezet zoals KPN Fon. Daarom laat ik al het verkeer via een eigen router verlopen omdat het wifi wachtwoord van de Experiabox in plain text in de config staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@regmaster Nee dat kunnen ze niet. Het word op dit moment volgens mij ook nog niet gebruikt. Dat gebeuren met FON is meestal als je ergens een account hebt aangemaakt en je zelf gebruik er van maakt. Dan word deze ook bij jou aangezet. Maak je er geen gebruik van dan kun je hem uitzetten en blijft hij ook uit.

Ik weet alleen niet hoe deze instelling zit als er een modem update is geweest, of hij hem standaard dan weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:32:
@regmaster Nee dat kunnen ze niet. Het word op dit moment volgens mij ook nog niet gebruikt. Dat gebeuren met FON is meestal als je ergens een account hebt aangemaakt en je zelf gebruik er van maakt. Dan word deze ook bij jou aangezet. Maak je er geen gebruik van dan kun je hem uitzetten en blijft hij ook uit.

Ik weet alleen niet hoe deze instelling zit als er een modem update is geweest, of hij hem standaard dan weer aanzet.
Nee, ik gebruik geen FON want ik heb een fors 4G abo. Of het door een update is gekomen weet ik niet, ik zie aan het versie nummer niet dat dit is gewijzigd. Ik kom soms ook weleens een vreemd MAC adres tegen met TS089e01e0e1ae als hostnaam waarvan ik, aan de hand van het MAC adres (08:9e:01:e0:e1:ae) de hardware kan achterhalen van QUANTA COMPUTER INC. Alleen daar heb ik niets van en aangezien wifi niet aan staat moet er wel via de Experiabox contact zijn gemaakt. De IPTV boxen hebben MAC adressen waarvan de hardware gemaakt is door Kreatel, dus dat andere mac adres is me volslagen onbekend. Mogelijk zegt het jou iets?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Quanta maakt o.a. laptops voor Dell, HP, Apple, Acer, Sony etc. Ze maken ook telefoons en andere (consumenten)apparatuur voor bedrijven. Het kan dus eigenlijk alles zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door RobinF op 16-11-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
De VVDSL voorbereidingen in Utrecht-Centrum zijn nu duidelijk in volle gang.
Gisteren (16 november) zijn er in mijn buurt namelijk 2 straatkasten vervangen door een nieuwe variant.

Het gaat om 3511XW 31 KVD en 3511XA 1 KVD. De kast op 3511XN 4 KVD is al ruim een jaar geleden voorzien van actieve apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
Jeffrey87 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:51:
Gisteren (16 november) zijn er in mijn buurt namelijk 2 straatkasten vervangen door een nieuwe variant.

Het gaat om 3511XW 31 KVD en 3511XA 1 KVD. De kast op 3511XN 4 KVD is al ruim een jaar geleden voorzien van actieve apparatuur.
Mijn VVDSL upgrade heb ik nog niets van gemerkt (Utrecht west). Was me belooft in q4-2015. Staat nu op feb 2018. Maar heb wel het gevoel dat het ergens volgend jaar gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
ewoutw schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 06:21:
[...]

Mijn VVDSL upgrade heb ik nog niets van gemerkt (Utrecht west). Was me belooft in q4-2015. Staat nu op feb 2018. Maar heb wel het gevoel dat het ergens volgend jaar gaat komen
Hier staan de betreffende kasten nu ingepland voor Q1 2018, was eerst Q4 2017.
Dit is in een periode van 2 jaar tijd meerdere malen veranderd, totdat de kasten afgelopen week dus ook daadwerkelijk werden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Hoi mede tweakers. Aangezien TMobile Thuis er nog geen antwoord op kan geven (heb het nu tweemal telefonisch gevraagd en eenmaal op forum), wat zijn acceptabele SNR waarden?

Er wordt in mijn Huawai modem gesproken over "Upstream noise safety coefficient (dB)" en "Downstream noise safety coefficient (dB)". Iets zegt mij dat deze waardes momenteel echt bagger zijn. Ik heb regelmatig last van een uitvallende verbinding. Overigens: als de verbinding er is, is het internet echt prima (90/100 mbps down en 30 mbps up).

Upstream line rate (kbit/s): 33029
Downstream line rate (kbit/s): 109554

Maximum upstream rate (kbit/s): 36045
Maximum downstream rate (kbit/s): 111246

Upstream noise safety coefficient (dB): 5.1
Downstream noise safety coefficient (dB): 5.3

Upstream line attenuation (dB): 3.9
Downstream line attenuation (dB): 2.9

Upstream output power (dBmV): -11.3
Downstream output power (dBmV): 11.8

Upstream interleave depth: 0
Downstream interleave depth: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Eigenlijk zou je moeten weten wat die waarden zijn als de verbinding eruit klapt.
De maximum attainable rate is namelijk prima en de verbindingssnelheid ook.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dkln schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:54:
Hoi mede tweakers. Aangezien TMobile Thuis er nog geen antwoord op kan geven (heb het nu tweemal telefonisch gevraagd en eenmaal op forum), wat zijn acceptabele SNR waarden?

Er wordt in mijn Huawai modem gesproken over "Upstream noise safety coefficient (dB)" en "Downstream noise safety coefficient (dB)". Iets zegt mij dat deze waardes momenteel echt bagger zijn. Ik heb regelmatig last van een uitvallende verbinding. Overigens: als de verbinding er is, is het internet echt prima (90/100 mbps down en 30 mbps up).

Als je last van een instabiele verbinding hebt lijkt het me eerder dat je interleaving moet inschakelen. Krijg je enkel een beetje extra latency maar veeel stabiliteit voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

TD-er schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:29:
Eigenlijk zou je moeten weten wat die waarden zijn als de verbinding eruit klapt.
Kun je in je modem ook de CRC fouten zien? Want dat is juist een indicatie of je lijn niet correct is. Mochten het aantal CRC fouten sterk oplopen, dan zal je modem opnieuw verbinding maken met een iets lagere snelheid meestal. Om zo de eventuele fouten te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 11:09
dkln schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:54:

Aangezien je hier op een VVDSL verbinding zit, is de SNR (signal noise ratio) prima. Deze is ideaal tussen de 5 en 6dB.

Ook de lijn snelheid zit bijna op het maximum. Wat voor israpunt heb je? Heb je misschien een foto? Geen vaste tijden dat de lijn wegvalt? En inderdaad, zoals @slaay aangeeft, kijk naar je CRC fouten. Heb je er hier veel van, dan moet tmobile even een monteur langs sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Nee geen vaste tijden waarop de verbinding wegvalt. Had min of meer “gehoopt” dat het op een soort van logische momenten zou zijn.

Helaas valt er verder niks aan info uit het modem te halen. Ook kan ik er verder niets aan instellen.

Het enige dat ik nu te horen krijg is dat de verbinding “instabiel” is (van de helpdesk 1e lijns). Wat dat exact inhoudt: geen idee :D

Het is een isra punt dat volgens mij eentje is van 1990-2000 is en maar twee aders heeft (rood blauw en een aarde). Er staat nog PTT op XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Laatst online: 25-08 22:32
Dat probleem had ik ook, inclusief de opmerking dat de lijn instabiel was. De helpdeskmedewerker had toen een reset op de modem gedaan, waardoor de modem weer nieuwe stabiele waarden ging vinden.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 11:09
dkln schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:49:
Nee geen vaste tijden waarop de verbinding wegvalt. Had min of meer “gehoopt” dat het op een soort van logische momenten zou zijn.

Helaas valt er verder niks aan info uit het modem te halen. Ook kan ik er verder niets aan instellen.

Het enige dat ik nu te horen krijg is dat de verbinding “instabiel” is (van de helpdesk 1e lijns). Wat dat exact inhoudt: geen idee :D

Het is een isra punt dat volgens mij eentje is van 1990-2000 is en maar twee aders heeft (rood blauw en een aarde). Er staat nog PTT op XD
Dan wordt het tijd dat je een nieuw isra punt krijgt :) VVDSL verbindingen zijn niet gek op die oude isra's omdat er meestal dan veel verlies optreedt. Grote kans dat er een KPN monteur bij moet komen om het te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wiley02 schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:31:
Dan wordt het tijd dat je een nieuw isra punt krijgt :) VVDSL verbindingen zijn niet gek op die oude isra's omdat er meestal dan veel verlies optreedt. Grote kans dat er een KPN monteur bij moet komen om het te fixen.
Ik heb het idee dat ik ook zoiets moet laten doen, maar de snelheid is prima en mijn modem maakt alleen één keer in de heel veel weken opnieuw verbinding en dan kan ik er weer tegen aan! :)
TD-er schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:29:
Dat is dus bij mij ook zo : 50/30 abbo, maar als ik zou willen is 100/30 ook haalbaar zonder enig probleem :*)

Waardes op dit moment :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
ATU-R Information
            Type:   VDSL2
            Hardware:   Annex A
            Firmware:   05-06-07-05-01-07
            Power Mngt Mode:    DSL_G997_PMS_L0
            Line State: SHOWTIME
            Running Mode:   17A
            Vendor ID:  00000000 00000000
ATU-C Information
        Vendor ID:  b5004244 434db11c [BDCM]
Line Statistics

Downstream              Upstream                
Actual Rate 91147   Kbps    33032   Kbps
Attainable Rate 115916  Kbps    45803   Kbps
Path Mode   Fast    Interleave
Interleave Depth    1   299
Actual PSD  -5.-2   dB  13. 7   dB
    Near End                    Far End                   
Trellis ON  ON
Bitswap ON  ON
ReTx    0       1    
SNR Margin  12  dB  5   dB
Attenuation 10  dB  0   dB
CRC 0   18
FECS    0   s   297121  s
ES  0   s   8   s
SES 0   s   0   s
LOSS    0   s   0   s
UAS 71  s   269 s
HEC Errors  0   0
RS Corrections  0   0
LOS Failure 2   0
LOF Failure 0   0
LPR Failure 0   2
NCD Failure 0   0
LCD Failure 0   0
NFEC    123 32
RFEC    16  16
LYSMB   9542    16

En het volgende :

System Uptime: 38days 14:37 = 926:37
PPPoE Uptime : 267:09

De lijn is dus minimaal 1 keer down geweest :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jeffrey87 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:51:

Ze zouden wel moeten, want ik geloof dat de KPN wel van het pand aan de Neude af wil, als er tenministe nog telefooncentrales in staan. ;)
Ik heb verder geen idee of de aansluiting op een hoofdverdeler in de centrale makkelijk te migreren zijn naar een andere centrale? Weet @Wildfire dit toevallig? De laatste jaren zijn er geloof ik al diverse KPN-centrales gesloopt of ontmanteld en verkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 27-11-2017 11:23 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:21:
[...]

Ze zouden wel moeten, want ik geloof dat de KPN wel van het pand aan de Neude af wil, als er tenministe nog telefooncentrales in staan. ;)
Ik heb verder geen idee of de aansluiting op een hoofdverdeler in de centrale makkelijk te migreren zijn naar een andere centrale? Weet @Wildfire dit toevallig? De laatste jaren zijn er geloof ik al diverse KPN-centrales gesloopt of ontmanteld en verkocht.
Nee aansluitingen vanuit een hvd zijn praktisch niet te migreren. Je hebt te maken met de één-op-één verbinding vanuit de kvd naar de klant en veel kvd's zitten maar op één hvd. In uitzonderingsgevallen dat een kvd door twee hvd's wordt gevoed kan er wel naar de andere hvd worden gemigreerd, dat is dan in de kvd een kwestie van een nieuwe kruisdraad trekken.

KPN Wil inderdaad van de hvd's af maar dat gaat samen op met de ombouw van niet-actieve kvd's naar actieve kvd's. Er wordt dan gemigreerd van de hvd naar de nieuwe actieve kvd.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:21:
[...]

Ze zitten niet meer op de bovenverdieping (Oudegracht-zijde van het pand) maar hebben alles verhuist naar de kelder, aldus de KPN monteur die mijn verbinding destijds heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wildfire schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:47:
[...]

Nee aansluitingen vanuit een hvd zijn praktisch niet te migreren. Je hebt te maken met de één-op-één verbinding vanuit de kvd naar de klant en veel kvd's zitten maar op één hvd. In uitzonderingsgevallen dat een kvd door twee hvd's wordt gevoed kan er wel naar de andere hvd worden gemigreerd, dat is dan in de kvd een kwestie van een nieuwe kruisdraad trekken.

KPN Wil inderdaad van de hvd's af maar dat gaat samen op met de ombouw van niet-actieve kvd's naar actieve kvd's. Er wordt dan gemigreerd van de hvd naar de nieuwe actieve kvd.
Dus iemand die een nostalgische PSTN-aansluiting heeft, en aangesloten is op een centrale met één hfd, dan moet die klant dus eerst een VOIP abonnement afsluiten, om direct door de -in de buurt zijnde- kvd te worden gevoed. Dus.. hoe meer mensen hun antieke PSTN opzeggen, hoe beter het voor de KPN wordt, om zo maar te zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 27-11-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:42:
[...]

Dus iemand die een nostalgische PSTN-aansluiting heeft, en aangesloten is op een centrale met één hfd, dan moet die klant dus eerst een VOIP abonnement afsluiten, om direct door de -in de buurt zijnde- kvd te worden gevoed. Dus.. hoe meer mensen hun antieke PSTN opzeggen, hoe beter het voor de KPN wordt, om zo maar te zeggen?
KPN Is al bezig om analoge telefonie eruit te gooien. Gaat opgevolgd worden door ePOTS en dan start je telefoonlijn in de kvd. Maar ja, dat is een meerjaren-project want in één keer het hele land omgooien gaat natuurlijk niet lukken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 27-11-2017 13:48 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dus analoge lijnen komen uit op een ePOTS systeem, zodat dit vanaf de kvd via VoIP gaat?
Is er al een planning wanneer heel NL over moet zijn gezet? O-)

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 27-11-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:50:
Dus analoge lijnen komen uit op een ePOTS systeem, zodat dit vanaf de kvd via VoIP gaat?
Is er al een planning wanneer heel NL over moet zijn gezet? O-)
Ja.
Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1 en ISDN2 verbindingen en meervoudige analoge lijnen niet meer beschikbaar zijn. Voor ISDN 15/20/30 verbindingen geldt de datum 1 januari 2021 waarop de dienstverlening beëindigd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maar die worden dus zelf door de KPN omgezet naar ePOTS dus, zodat ze vanaf de kvd digitaal zijn i.p.v analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Barre73 schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:47:
Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1 en ISDN2 verbindingen en meervoudige analoge lijnen niet meer beschikbaar zijn.
Zakelijke klanten met ISDN2 (misschien ook wel ISDN1) worden nu al naar KPN één gepushed. Ik hoop dat bedrijven inzien dat er meerdere VOIP aanbieders zijn die concurrerende prijzen bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:57:
[...]

Zakelijke klanten met ISDN2 (misschien ook wel ISDN1) worden nu al naar KPN één gepushed. Ik hoop dat bedrijven inzien dat er meerdere VOIP aanbieders zijn die concurrerende prijzen bieden...
Het nieuws van de uitfasering is bij iedereen tegelijk aangekondigd. Het staat iedereen vrij om bedrijven te benaderen. Toen ik even googlede op Epots en ISDN kwam ik ook heel wat andere aanbieders van VOIP oplossingen tegen.

Overigens is KPN ėėn wel meer dan alleen een vervanger voor ISDN hoor. Het is volgens KPN hèt nieuwe product voor klein- en middenzakelijke bedrijven. Daarom pusht KPN Zakelijke Markt er zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Kennen julle deze kaart van Nederland met per adres wat het snelste medium is (DSL, coax, glas) en de maximale snelheid? Uren klikplezier :)

https://www.breedbandatlas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
esky schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:54:
Kennen julle deze kaart van Nederland met per adres wat het snelste medium is (DSL, coax, glas) en de maximale snelheid? Uren klikplezier :)

Maximale snelheden kloppen alleen niet helemaal... in bijna heel Delft wordt 101-300 Mbps aangegeven, terwijl met Ziggo 400 Mbps mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jamy015 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:23:
[...]

Maximale snelheden kloppen alleen niet helemaal... in bijna heel Delft wordt 101-300 Mbps aangegeven, terwijl met Ziggo 400 Mbps mogelijk is.
De Breedbandatlas wordt halfjaarlijks geactualiseerd. Ziggo is pas sins 2 oktober begonnen met het aanbieden van 400 Mbit. Vandaar de achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

De Consumentenbond heeft een onderzoek gehouden naar de uitrol van VVDSL door KPN:
https://www.consumentenbo...-kpn-komt-belofte-niet-na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
slaay schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:06:
De Consumentenbond heeft een onderzoek gehouden naar de uitrol van VVDSL door KPN:
https://www.consumentenbo...-kpn-komt-belofte-niet-na
De Consumentenbond heeft echt de ballen verstand van dit soort dingen en dat bewijzen ze keer op keer.
Één ding aan dat verhaal klopt en dat is dat de 85 procent niet gehaald was.
Maar om 250 duizend adressen te testen en dat direct te vertalen naar circa 9 miljoen adressen is een absolute blunder op het gebied van testen en conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 07:24
Barre73 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:03:
[...]
Maar om 250 duizend adressen te testen en dat direct te vertalen naar circa 9 miljoen adressen is een absolute blunder op het gebied van testen en conclusies trekken.
Neem aan dat de Consumentenbond toch wel een representatieve steekproef kan doen wat betreft het selecteren van deze 250.000 adressen? Verder geeft de Consumentenbond netjes aan dat ze deze adressen waarschijnlijk door de bekende fourstack site heeft gehaald:
De Consumentenbond heeft voor 250.000 adressen bepaald welke snelheid mogelijk is op de KPN (koperen) DSL-verbinding en deze metingen zijn vertaald naar de internetsnelheden in heel Nederland.
Verder ben ik het eens met de conclusie. Hier blijft de KPN hier ook de upgrade maar jaren uitstellen: onlangs van december 2017 naar februari 2018. Ik zou wel eens willen weten waarom deze upgrade steeds uitgesteld wordt maar helaas kan (of mag?) XS4ALL geen verdere informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Barre73 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:03:
[...]
De Consumentenbond heeft echt de ballen verstand van dit soort dingen en dat bewijzen ze keer op keer.
De consumentenbond slaat vaak de plank mis op het gebied van digitale dingen, maar dit vind ik toch echt een prima stuk tekst. Het percentage van 62% zal vast niet kloppen (volgens KPN is het iets van 75%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
esky schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:54:

Klopt niet veel van. Helaas geeft de site veel onjuiste info aan.

Een groot deel van Gouda-Noord zou volgens de site op glas met een snelheid van 1000 Mbit/s aangesloten zijn, wat niet het geval is.

[ Voor 18% gewijzigd door Speed61 op 29-11-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Speed61 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:36:
[...]
Klopt niet veel van. Helaas geeft de site veel onjuiste info aan.

Een groot deel van Gouda-Noord zou volgens de site op glas met een snelheid van 1000 Mbit/s aangesloten zijn, wat niet het geval is.
De gegevens van het Rekam netwerk kloppen inderdaad niet, dit gaan ze in de update van begin 2018 verbeteren hoorde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
Hoi allemaal heb ven een vraag. Ik zit bij KPN op dit moment heb hier een Abbonement van 100/30. Volgens fourstack zal dit haalbaar moeten zijn. Echter kom ik niet verder dan 80/25. KPN zegt dat ze hier niets aan kunnen doen. Echter heb ik op dat moment aangeboden om Bonding toe te passen want er zijn 2 aderparen aanwezig en deze kunnen ook worden aangesloten omdat wij al eens van aderpaar zijn gewisseld. Echter geeft fourstack aan dat het niet mogelijk is en dus gaat KPN er niet in mee. Ook zijn er volgens mij wel erg veel FEC fouten aanwezig. Persoonlijk merk ik ook dat de radio/tv met regelmaat blijft hangen. Dit zijn de modem waardes. Modem is een Experiabox v10

Link status Up
Showtime 128 h 59 min 11 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 28055/89214 kbps
Attainable rate (Up/Down) 43000/89971 kbps
Noise margin (Up/Down) 5.6/5.4 dB
Line attenuation (Up/Down) 3.8/11.8 dB
Output power (Up/Down) 8.2/14 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 2/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 56/81 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/95
FEC errors (Up/Down) 133/2076963

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jurry schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:53:
[...]

Neem aan dat de Consumentenbond toch wel een representatieve steekproef kan doen wat betreft het selecteren van deze 250.000 adressen? Verder geeft de Consumentenbond netjes aan dat ze deze adressen waarschijnlijk door de bekende fourstack site heeft gehaald:
Dat is juist mijn punt. je kan geen representatieve steekproef doen voor zoiets. Als je een percentage wil noemen dan moet je alles checken (ik neem ook aan via de Fourstack). Het is geen enquête waarin je een representatieve groep respondenten kan zoeken.
KPN kan zelf wel alles checken en dat is ook officieel ge-audit (intern en extern) om te bepalen hoeveel 100% is (dus wat alle adressen zijn).
Inderdaad komen zij uit rond de 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
johanroelfs schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:49:
Ik zit bij KPN op dit moment heb hier een Abbonement van 100/30. Volgens fourstack zal dit haalbaar moeten zijn. Echter kom ik niet verder dan 80/25. KPN zegt dat ze hier niets aan kunnen doen. Persoonlijk merk ik ook dat de radio/tv met regelmaat blijft hangen.
Ik zou vooral inhaken op dat laatste punt, je hebt last van "glitches" met iTV. Dan sturen ze een monteur, die gaat dan naar je lijn kijken. Met een beetje geluk gaat je snelheid dan ook nog wat omhoog :).

My favorite programming language is solder.

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

esky schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

KPN belbudget: Eenmalig €35 + €12,50 per maand = €185
Toch nog een vraagje hierover,

is dit dat er een tweede koperen lijn bijkomt?

Want ik belde KPN erover en de medewerker kende dit niet, vreemd.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

AW_Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:42:
Er zal vast wel wat verschil in zitten per geval, maar in principe ben je van je analoge lijn af op het moment dat je naar VDSL overstapt dus die POTS/PSTN telefoon aansluiting verdwijnt sowieso :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• esky
KDL schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:37:
[...]

Toch nog een vraagje hierover,

is dit dat er een tweede koperen lijn bijkomt?

Want ik belde KPN erover en de medewerker kende dit niet, vreemd.
Als je huidige koperpaar in gebruik is kan je een extra lijn aanvragen (voor een beveiligingssysteem of lift ;) )en krijg je er een nieuw koperpaar bij.

• KDL

KDL

esky schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:59:
[...]

Als je huidige koperpaar in gebruik is kan je een extra lijn aanvragen (voor een beveiligingssysteem of lift ;) )en krijg je er een nieuw koperpaar bij.
Ja ik heb letterlijk dus een naar nieuw koperpaar gevraagd, voor erbij, 2e lijn genoemd etc en nog wist de medewerker dit niet te regelen.. 0800-0402 btw

Bedankt voor de reactie, maar toch nog ff checken, ik kan na de aanvraag wel internet over deze nieuwe lijn aanvragen zodat ik sneller internet heb (buren zitten op 100Mbit of 200 theoretisch)

4G buitengebied mag ik ook niet volgens de postcodecheck, terwijl dat makkelijk 40-60Mbit haalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
KDL schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:30:
[...]

Ja ik heb letterlijk dus een naar nieuw koperpaar gevraagd, voor erbij, 2e lijn genoemd etc en nog wist de medewerker dit niet te regelen.. 0800-0402 btw

Bedankt voor de reactie, maar toch nog ff checken, ik kan na de aanvraag wel internet over deze nieuwe lijn aanvragen zodat ik sneller internet heb (buren zitten op 100Mbit of 200 theoretisch)

4G buitengebied mag ik ook niet volgens de postcodecheck, terwijl dat makkelijk 40-60Mbit haalt
Gewoon via KPN.com een belbudget abonnement aanvragen. Je wordt dan gebeld door een medewerker die er meer van weet, dan aangeven waar je de lijn voor nodig hebt (lift of beveiligingssysteem) en er wordt een nieuwe lijn aangelegd. Als de lijn er is en werkt kan je m opzeggen en als de opzegging verwerkt is kan je bonding aanvragen bij KPN/Xs4all als dat leverbaar is op jouw locatie.

• KDL

KDL

esky schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:42:
[...]

dan aangeven waar je de lijn voor nodig hebt (lift of beveiligingssysteem) en er wordt een nieuwe lijn aangelegd.

Als de lijn er is en werkt kan je m opzeggen en als de opzegging verwerkt is kan je bonding aanvragen bij KPN/Xs4all als dat leverbaar is op jouw locatie.
Aha ok,
en de opzegging kan ik dus wel binnen 1 maand doen?
belbudget abo moet 1 jaar minimaal verwacht ik.

Heb geen kpn of xs4all, zou ik verplicht daar dan een internet abo moeten afsluiten voor de bonding?
Niet dat dit erg voor me is, xs4all spreekt me juist erg aan.

• Lrrr
Barre73 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:50:
[...]

Dat is juist mijn punt. je kan geen representatieve steekproef doen voor zoiets. Als je een percentage wil noemen dan moet je alles checken (ik neem ook aan via de Fourstack). Het is geen enquête waarin je een representatieve groep respondenten kan zoeken.
KPN kan zelf wel alles checken en dat is ook officieel ge-audit (intern en extern) om te bepalen hoeveel 100% is (dus wat alle adressen zijn).
Inderdaad komen zij uit rond de 75%.
Waarom zou een steekproef hier niet van toepassing zijn :? Het bepalen van een percentage wat dichtbij de waarheid ligt is juist het punt van een steekproef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
In het KPN glasvezel topic lees ik dat KPN wat vertraging heeft met de uitrol van HD op 1. Opzich niet zo'n ramp, maar is de kwaliteit van de HD zenders op VDSL omhoog gegaan? De regionale omroepen zijn "eindelijk" in HD tegenwoordig (een hele verbetering, en zelfs scherper dan "net niet HD" via de schotel.)

NED1, 2 en 3 waren eigenlijk al prima, maar de commerciële zenders zijn wel wat scherper geworden.

Let wel, dit is na het aansluiten van een nieuwe TV, maar zo scherp op een 55 inch scherm vond ik toch wel erg opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
krakendmodem schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:52:
In het KPN glasvezel topic lees ik dat KPN wat vertraging heeft met de uitrol van HD op 1. Opzich niet zo'n ramp, maar is de kwaliteit van de HD zenders op VDSL omhoog gegaan? De regionale omroepen zijn "eindelijk" in HD tegenwoordig (een hele verbetering, en zelfs scherper dan "net niet HD" via de schotel.)

NED1, 2 en 3 waren eigenlijk al prima, maar de commerciële zenders zijn wel wat scherper geworden.

Let wel, dit is na het aansluiten van een nieuwe TV, maar zo scherp op een 55 inch scherm vond ik toch wel erg opvallend.
Dat zou door het automatisch upscalen van de tv kunnen komen.
Heb zelf pas een 4k tv met hdr1000 gekocht en deze levert hierdoor een veel mooier (ge-upscaled) beeld. Hdr werkt pas als ook de bron hdr is, maar je profiteert wel gelijk van de natuurgetrouwere kleuren. Het algemene beeld gaat er dus behoorlijk op vooruit :)

Heb zelf tv via Caiw(kabel) en heb gezien dat de hd-kanalen die op dit moment door kpn doorgegeven worden, van veel mindere kwaliteit zijn en dat is ook algemeen bekend.
Als je inderdaad een 4k tv gekocht hebt is het zonde om tv via dsl te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Tsja. Hier ligt wel Ziggo maar die werkt vaker niet dan wel. De hele buurt klaagt steen en been over Ziggo, maar die doen er weinig mee. Daarom zit iedereen inmiddels ook wel bij een DSL boer.

En ik vond de HD kwaliteit behoorlijk meevallen momenteel. Het is wel eens slechter geweest, maar een beetje kwaliteits TV laat meer zien dan een standaard TV van 300 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanroelfs
Puch-Maxi schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:48:
[...]

Ik zou vooral inhaken op dat laatste punt, je hebt last van "glitches" met iTV. Dan sturen ze een monteur, die gaat dan naar je lijn kijken. Met een beetje geluk gaat je snelheid dan ook nog wat omhoog :).
Afgelopen week is er een firmware update geweest van de EB die alle problemen heeft opgelost. Ook de internetsnelheid is omhoog gegaan naar 98/25. Ik ben helemaal tevreden zoals de verbinding nu is.

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
krakendmodem schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:47:
Tsja. Hier ligt wel Ziggo maar die werkt vaker niet dan wel. De hele buurt klaagt steen en been over Ziggo, maar die doen er weinig mee. Daarom zit iedereen inmiddels ook wel bij een DSL boer.

En ik vond de HD kwaliteit behoorlijk meevallen momenteel. Het is wel eens slechter geweest, maar een beetje kwaliteits TV laat meer zien dan een standaard TV van 300 euro
Dat is bij ons ook het geval idd. Ziggo werkt vaker niet dan wel. Alle buren klagen ook maar Ziggo doet er niks mee. Hier is ook bijna iedereen weer over naar KPN. Werkt gelukkig een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Kan je bij T-Mobile eigenlijk ook 6 programma's tegelijk opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Iemand hier die een 77.167.xx.yy IP-adres van KPN had die nu gewijzigd is? Zou je je dan kunnen melden in dit topic: https://forum.kpn.com/int...anderd-442086/index1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:10
RobinF schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:13:
Iemand hier die een 77.167.xx.yy IP-adres van KPN had die nu gewijzigd is? Zou je je dan kunnen melden in dit topic: https://forum.kpn.com/int...anderd-442086/index1.html
Puur uit interesse:
Wat is er zo gek aan het veranderen van een wlan ip adres vanuit kpn zijde?

Als ze een herverdeling doen in de ip scopes over verschillende gebieden is het in theorie gewoon mogelijk dat je ip adres verandert.

(los van het feit dat je een consumenten product afneemt waarbij de dienst beschrijving staat dat je niet een vast ip adres afneemt ;) )

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
IPs worden niet op basis van gebied uitgegeven maar per BNG/BBRAS

Dit IP had ik al meer dan 10 jaar en heeft omzettingen naar VVDSL en andere lijnaanpassingen overleefd. KPN verandert IPs praktisch nooit, maar nu was ineens de PPP-sessie herstart (nog wel op dezelfde BBRAS) en is er een ander IP toegewezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
RobinF schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:34:
IPs worden niet op basis van gebied uitgegeven maar per BNG/BBRAS

Dit IP had ik al meer dan 10 jaar en heeft omzettingen naar VVDSL en andere lijnaanpassingen overleefd. KPN verandert IPs praktisch nooit, maar nu was ineens de PPP-sessie herstart (nog wel op dezelfde BBRAS) en is er een ander IP toegewezen
Zal wel een goede reden voor zijn. KPN adverteert nergens met het feit dat je een static IP krijgt, dus uiteraard behouden ze dan het recht om zonder aankondiging je IP te wijzigen. Bij XS4ALL is het echter een ander verhaal, daar staat specifiek in de voorwaarden dat je een static IP krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
RobinF schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:13:
Heb twee adressen met dat IP adres. Zal eens kijken of dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een 200mbit pakket bij Ziggo maar in de werkelijkheid 90mbit. Ziggo kan hier niet veel aan doen gaven zij aan. Nu heb ik de keuze gemaakt om te switchen naar een andere provider. Maar wil keuzes heb ik niet. Ik woon namelijk in de Randstad en Ziggo is hier tog wel meester in de omgeving. Iemand enige aanraders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:46:
Heb een 200mbit pakket bij Ziggo maar in de werkelijkheid 90mbit. Ziggo kan hier niet veel aan doen gaven zij aan. Nu heb ik de keuze gemaakt om te switchen naar een andere provider. Maar wil keuzes heb ik niet. Ik woon namelijk in de Randstad en Ziggo is hier tog wel meester in de omgeving. Iemand enige aanraders ?
Doe eerst een postcodecheck om te kijken welke snelheid je kunt behalen naast Ziggo:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Providers die voordelige en prima verbindingen leveren:
- Telfort;
- NLE;
- T-Mobile.

Zeker in het geval van NLE krijg je een router met fatsoenlijke WiFi (Experiabox V10) en dezelfde ontvangers als bij KPN (geldt ook voor Telfort in het geval van de ontvanger).

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zombymario
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:46:
Je weet zeker dat je geen 100mbit netwerkkaart/kabel/switch hebt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vr6-only schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:30:
[...]

Doe eerst een postcodecheck om te kijken welke snelheid je kunt behalen naast Ziggo:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Providers die voordelige en prima verbindingen leveren:
- Telfort;
- NLE;
- T-Mobile.

Zeker in het geval van NLE krijg je een router met fatsoenlijke WiFi (Experiabox V10) en dezelfde ontvangers als bij KPN (geldt ook voor Telfort in het geval van de ontvanger).
Bij dat linkje wordt aangegeven bij koper dsl 103 mbit/s, distributie punt SDF. Dus dat wilt zeggen dat ik hier in dit huis niet meer als 103 mbit kan verwachten ?

Bij T-mobile betaal ik 30 euro voor 100MBIt en bij Telfort 35 euro maar die.maakt gebruikt van de kon netwerk welke zou de betere zijn van de twee ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2017 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:20:
[...]

Bij dat linkje wordt aangegeven bij koper dsl 103 mbit/s, distributie punt SDF. Dus dat wilt zeggen dat ik hier in dit huis niet meer als 103 mbit kan verwachten ?

Bij T-mobile betaal ik 30 euro voor 100MBIt en bij Telfort 35 euro maar die.maakt gebruikt van de kon netwerk welke zou de betere zijn van de twee ?
Dat klopt, je verbinding is dan voor nu 100Mbit down en 30Mbit up.

Kwaliteit van TV maakt op koper niets uit, omdat alles via KPN gaat. In dit geval zul je dus geen verschil merken in beeldkwaliteit. De HD zenders beginnen vanaf 701 en niet op 1.

Je beschikt echter wel over het nieuwe VDSL netwerk, wat gewoon snel en stabiel is. Laat je dus door Ziggo niet gek maken als je besluit over te stappen.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vr6-only schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:59:
[...]

Dat klopt, je verbinding is dan voor nu 100Mbit down en 30Mbit up.

Kwaliteit van TV maakt op koper niets uit, omdat alles via KPN gaat. In dit geval zul je dus geen verschil merken in beeldkwaliteit. De HD zenders beginnen vanaf 701 en niet op 1.

Je beschikt echter wel over het nieuwe VDSL netwerk, wat gewoon snel en stabiel is. Laat je dus door Ziggo niet gek maken als je besluit over te stappen.
Gezien de prijzen die genoemd worden door de vraagsteller kijkt hij naar pakketten zonder TV. Met TV kost Telfort namelijk € 47,50 voor 100 Mbit. (zonder actiekortingen).

Bij T-Mobile zitten de HD zenders wel op de normale plek en zij gebruiken een andere router. Verder vind ik het TV platform van Telfort verder ontwikkeld dan dat van T-Mobile. De verschillende mogelijkheden lijken beter te werken (voor zover ik de T-Mobile klanten mag geloven).

Verder sluit ik me aan bij VR6-only. Exact dezelfde TV streams (kan ook niet anders op een DSL aansluiting) en een 100/30 verbinding te verwachten.
Overigens is NLE ook een aantrekkelijke mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is meer voor de internet ik kijk alleen maar Netflix. Dus Telfort zou dan de beste keuze voor mij zijn als ik het zo lees.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2017 14:21 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 77 Laatste