Speed61 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:21:
[...]
1) Nogmaals: de technisch haalbare snelheid op mijn verbinding bedraagt 222/86Mbit/s en wordt via een door KPN ingesteld profiel ingesteld op 201/66Mbit/s, dus zowel down-als uploadsnelheid wordt door KPN geknepen. Dit geeft
de modem aan. Wat XS4All hierna voor kunstje uithaalt om op voor het oog 160Mbit down uit te komen is mij niet geheel duidelijk.
Ik zei niet dat een hogere snelheid verwachte.
Je hebt ook gelijk. Al wil ik het geen knijpen noemen maar een snelheidsprofiel.
KPN Wholesale kent een aantal snelheidsprofielen op DSL die providers kunnen afnemen. De twee hoogste daarvan zijn 100/30 en 200/60.
De technische snelheid van een VVDSL lijn ligt bij ideale omstandigheden rond de 111 Mbit. Dus 222 bij pairbonding. Er zit dus gewoon marge tussen die twee. Bedoeld voor overhead e.d. En 200 bekt beter dan 222...
Bij een glaslijn ligt de theoretische snelheid op 1000 Mbit (meestal) maar neemt een provider een profiel af van 50/50, 100/100 etc...
Dat noemen we ook geen knijpen.
Als een provider zelf een pakket bedenkt met een snelheid waarvoor geen standaard profiel is, zoals 80/8 of de 160/16, dan zal deze zelf een hoger profiel moeten inkopen en zelf moeten knijpen op het modem. Dat doet XS4all dus. 200/60 kopen en proberen af te knijpen. Blijkbaar gaat dat goed...
En inderdaad vindt er buiten het snelheidsprofiel geen beperking van de upload plaats. Het is voor mij volledig nieuwe dat een upload van 86 mogelijk is. Dat is 44 per lijn. Meer dan waar ik tot nu toe weet van had.
@
Speed61 : Ik bedenk met net nog iets: De marge tussen de technische snelheid (222 in jouw geval) en je abonnementssnelheid wordt ook nog gebruikt om de TV streams mee te leveren. Om op die manier te kunnen zorgen voor een download van 200 Mbit terwijl je ook nog TV zit te kijken. Nou is er nu nog geen abonnement van 200 Mbit maar dat zal vast wel komen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Barre73 op 31-10-2017 12:31
]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.