4g voor thuis KPN instabiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik woon in het buitengebied en ik maak sinds een jaar gebruik van 4g voor thuis via Tmobile (met dus een datalimiet). Ik gebruik daarbij de bijgeleverde Huawei E5186-22s met een richt-antenne.

Met pieken en dalen haal ik tussen extremen de 60 en 100mbit/s (afhankelijk van tijdstip dag etc); aanvaardbaar dus voor iemand die alleen ADSL (geen VDSL tot beschikking) met max 6mbit/s.

De verbinding is zeer stabiel (ligt er naar mijn weten nooit uit) en uitstekend geschikt voor gamen (ping rond 40ms met wifi verbinding).

I.i.g nu KPN uitkomt met 4g voor huis hebben we dit abbonement ook afgesloten om vervolgens Tmobile op tezeggen (nog niet gedaan) om van data limiet af te komen.

We hebben alles ontvangen en geinstalleerd, maar de verbinding van 4g met die van KPN is zeer instabiel.

Nu dachten we eerst dat de mast van KPN verder staat of dat de omni-directionele antenne die aan de buitenmuur is gemonteerd toch niet helemaal goed is. Echter na trouble-shooten lijkt de bijgeleverde router/modem van KPN de bottelneck/probleem te zijn:

Modem KPN: Huawei B525s-23a met nieuwste firmware

Conclusies:

-modem van KPN op plek van Tmobile (Tmobile uitgezet om interferentie uit te sluiten) met antenne van Tmobile geeft max 20mbit
-KPN simkaart in Tmobile modem geeft +/-80mbit/s met Tmobile antenne
-KPN simkaart in Tmobile modem op de KPN plek + KPN antenne geeft +/-70mbit/s
-KPN simkaart of TMobile simkaart in KPN modem geeft 20mbit/s en aansluiten van interne/externe antenna (ook na forceren in het setup menu) maakt geen verschil.

Mijn conclusie hieruit is dus dat de KPN ontvangst net zo goed is als Tmobile; zowel de KPN omni-antenne als de Tmobile richtantenne, maar dat de KPN modem gewoon niet stabiel is; alsof de antenne hardware intern niet goed is.

Er zijn heel soms pieken en dalen dat de KPN modem 40mbit/s haalt, maar daar is het dan wel mee gezegd.

Ik heb de APN al veranderd van standaard 4g-kpn naar advancedinternet maar dat maakt geen verschil.

We hebben inmiddels al contact gehad met KPN hierover, maar die sturen ons met een kluitje het riet in; krijg je standaard opmerkingen als 'router voor raam', 'antenne niet goed gericht', '4g heeft niet altijd goed bereik'; maar al die argumenten zijn ontkrachtigd door aan te tonen dat de KPN simkaart uitstekend werkt in de Tmobile modem.

Mis ik nu iets, hebben jullie ervaringen mee? Uiteraard overwegen we om zelf 2e hands een Huawei E5186-22s te kopen (Tmobile modem kan door persoonlijke redenen niet permanent gebruikt worden voor KPN), maar ik probeer dit eerst op te lossen en 130 euro in de broekzak te houden voor iets wat KPN van meet af aan niet op orde heeft.

Enerzijds dus mijn vraag of ik hier iets aan kan doen, anderzijds wil ik mijn ervaringen delen met mensen 'die niet beter weten' dat het niet altijd goed werkt, terwijl het ontzettend goed kán werken en dat de modem wellicht het probleem kan zijn in deze.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wat bedoel je precies met instabiel ?

Mijn schoonouders hebben sinds augustus ook een KPN 4G modem, het signaal lijkt stabiel maar er lijkt zeer regelmatig geen upstream of downstream te zijn. Ook sterke fluctuaties in de up en download.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Instabiel; verbinding verbreekt of is zo langzaam dat verbinding lijkt verbroken met de 4g mast (wifi werkt), maar bijv google of nu.nl laden werkt niet; op veel verschillende devices (Ipads, laptops, telefoons)

snelheid max 20mbit/s, maar zakt heel vaak in naar 2mbit/s voor langere tijd (uur) of soms wat korter (30seconde).

De Tmobile verbinding heeft deze problemen niet; die fluctueert natuurlijk wel met tijdstip van de dag, maar komt zoals gezegd tussen de 60 en 100mbit/s uit.

Zoals gezegd hebben we daar geen last van met de Tmobile modem (ter onderstreping; dus met KPN kaart in de Tmobile modem), maar zelfde problemen met Tmobile kaart in de KPN modem

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:11:
Instabiel; verbinding verbreekt of is zo langzaam dat verbinding lijkt verbroken met de 4g mast (wifi werkt), maar bijv google of nu.nl laden werkt niet; op veel verschillende devices (Ipads, laptops, telefoons)
Dit probleem hebben mijn schoonouders ook, ik ben nu toevallig net bezig met een chat met KPN

Ik laat je de uitkomst weten!

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
d:)b

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik heb hier ook last van, 4G sinds eind agustus, dus ik luister even mee.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Dit is het verhaaltje wat ik KPN gedaan heb :
Het apparaat heeft sinds het begin al zeer regelmatig (meerdere malen per uur) geen upstream/downstream

Er is wel een goede en stabiele 4G verbinding (op het apparaat 3 van 3 streepjes, in het web console 3 of 4 van 5)

In het webconsole van het apparaat zit een ping en traceroute diagnose tool, als de up/downstream wegvalt en ik test bijvoorbeeld google.com met deze tools krijgen deze ook geen verbinding met de site. Het probleem lijkt dus niet in de achterliggende infrastructuur te zitten.

Het probleem doet zich op alle gekoppelde apparaten voor (windows laptops en android smartphones)

Ik heb een aantal dingen getest:

*Herstart van Apparaat
*Uitschakelen 5 Ghz verbinding
*Handmatig een ander kanaal gebruiken voor zowel 2.4 en 5 GHz (er is maar één ander 2.4 Ghz netwerk binnen bereik)
* Handmatig alternatieve DNS servers instellen op het apparaat (Google DNS en OpenDNS)
*Reset naar fabrieksinstellingen
*Simkaart opnieuw plaatsen
*Apparaat op andere locatie plaatsen
*Apparaat op een stroom aansluiting aangesloten
KPN geeft meteen aan dat hij geen opties meer heeft, monteur wordt ingepland.

Wat jullie nog kunnen proberen:

Als de verbinding weer weg is inloggen op het apparaat (192.168.8.1) en dan via het Systeem > Diagnose menu een ping en tracert naar bijvoorbeeld google.com doen , als jullie dan ook geen reply krijgen heb je vrijwel meteen uitgesloten dat het niet aan het achterliggende netwerk of het kanaal / de dns server ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door ImNotnoa op 23-10-2017 15:39 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Dat is goed en slecht nieuws; slecht omdat het niet werkt natuurlijk; goed omdat dit geen toeval lijkt te zijn en er blijkbaar meerdere gebruikers hier last van ondervinden en dus een snellere erkenning van dit probleem plus oplossing vanuit KPN wellicht verwacht mag gaan worden.

Wij twijfelden om een monteur te laten komen omdat als 'als er geen problemen zijn' er voorrij kosten gerekend worden en natuurlijk zal op die dag het internet uitstekend werken.

Maar het is veel belovend wat jij ook schrijft lmnoa; dat het pingen/tracen in de modem zelf niet werkt en dus niet aan ons netwerk ligt en het is veel belovend dat KPN inziet dat een monteur nodig is om het probleem te onderkennen.

Zou je het erg vinden om feedback te geven nadat de monteur is langs geweest?

Voor degene die meelezen in dit topic en die ook deze problemen ondervinden zou het fijn zijn om dat kenbaar te maken om te zien of er een trend/samen hang is m.b.t. dit probleem. Dat geeft extra gewicht naar KPN in de discussie dat het niet persé aan de locatie van de modem ligt of andere standaard opmerkingen. Het is voor hen makkelijk te verschuilen dat er bomen/gebouwen/afstand etc etc het signaal beinvloeden, maar de ervaring met Tmobile heeft mij geleerd dat dit uitstekend kan werken.

Ik heb de luxe dat we het met een Tmobile modem hebben kunnen proberen, maar ik ga er niet vanuit dat de meeste dat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 23-10-2017 15:49 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:45:

Wij twijfelden om een monteur te laten komen omdat als 'als er geen problemen zijn' er voorrij kosten gerekend worden en natuurlijk zal op die dag het internet uitstekend werken.
Mij is niks verteld van de voorrijkosten ?
Seesar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:45:

Zou je het erg vinden om feedback te geven nadat de monteur is langs geweest?

Voor degene die meelezen in dit topic en die ook deze problemen ondervinden zou het fijn zijn om dat kenbaar te maken om te zien of er een trend/samen hang is m.b.t. dit probleem. Dat geeft extra gewicht naar KPN in de discussie dat het niet persé aan de locatie van de modem ligt of andere standaard opmerkingen..
Vanzelfsprekend!

De monteur komt morgen tussen 18 en 20u , ik zal meteen zodra hij geweest is updaten (indien er nieuws is)

[ Voor 49% gewijzigd door ImNotnoa op 23-10-2017 15:48 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Imnoa schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:45:
[...]

Mij is niks verteld van de voorrijkosten ?
bij jou lijken ze je argumenten en analyse meer te vertrouwen/te begrijpen dan de onze. Bij ons was het meer; 'het ligt aan jullie, maar je er op staat een monteur te willen kan dat, maar dan met je wel betalen als er niets aan de hand is'.

Ipv bij jouw discussie krijg ik de indruk dat ze inderdaad erkennen dat er een niet-oplosbaar probleem door gebruiker is en dus willen analyseren (maar dat is mijn indruk uit jouw reactie, voor zover die wat waard is). Plus als ze het niet vermeld hebben kunnen ze het ook niet berekenen toch?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:48:
[...]
Plus als ze het niet vermeld hebben kunnen ze het ook niet berekenen toch?
Klopt :)
Seesar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:48:
[...]

bij jou lijken ze je argumenten en analyse meer te vertrouwen/te begrijpen dan de onze.
Ik zou zeggen: ga mijn checklijstje ook bij langs, en mocht dit bij jou ook geen verschil maken een chat starten.

En anders bellen en het magische woord "opzeggen" noemen, dan word je doorverbonden naar KPN Save, een afdeling die jou als klant moet houden en veel meer kan/mag dan de normale klantenservice.

[ Voor 56% gewijzigd door ImNotnoa op 23-10-2017 15:50 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Meestal worden de voorwaarden meegestuurd met de bevestiging per mail.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
True schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:52:
Meestal worden de voorwaarden meegestuurd met de bevestiging per mail.
Die heeft mn schoonmoeder vast wel gezien.

En anders: De enige stekker in het apparaat is die van het netstroom en alle gekoppelde apparaten hebben er last van. Kleine kans dat het iets in het eigen netwerk is

Ik heb ook nauwelijks wat besproken met de medewerker van KPN,

Ik heb het verhaaltje hierboven in de chat geplakt.
Kreeg als reactie dat ik al heel wat geprobeerd heb, en dat hij ging kijken of hij dit kon oplossen of het buitengebieden team er naar moest kijken.

Daarna gaf hij aan een monteur te willen langssturen
Ik gaf aan dat ik iig niet meer wist wat ik nog kon proberen.
Hij zei dat het modem wel eens stuk kon zijn en dat hij een monteur wilde langssturen, wanneer het uit kwam etc.

[ Voor 66% gewijzigd door ImNotnoa op 23-10-2017 15:59 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ondertussen misschien waard om eens te kijken wat de firmware en hardware versies zijn die we hebben (n.a.v. een berichtje van een mede-tweaker). Om dit te zien;

inloggen op je modem (standaard ip adres 192.168.8.1), inloggen met admin en pw admin (als je nog nooit bent ingelogd of hebt gereset, dan moet je eerst nieuw wachtwoord aanmaken voordat je verder kunt).

Dan links in het menu naar onderste tabblad 'systeem' --> apparaatinformatie.

Dan de volgende gegevens (die van mij):

1. Hardware versie: WL1B520FM
2. Software versie: 11.23.01.00.16
3. Web UI versie: 21.100.31.00.03

ik verwacht dat iedereen zelfde software en web ui versie heeft omdat de modem zichzelf automatisch update, maar wellicht dat de hardware versie verschillend is; zou mooi zijn als we kunnen uitzoeken of er verschillende zijn en of we kunnen matchen bij wie welke wel en niet werkt.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Hardwareversie: CL1E5175HM
Softwareversie: 21.313.01.00.16
Web UI versie: 16.100.02.00.03

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Ik had jullie een update beloofd zodra de monteur geweest was.

De monteur zou tussen 18 en 20u komen, het is nu 20:55 maar nog geen monteur gezien. Ik ga er maar van uit dat 'ie niet meer komt

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Dat is balen, blijf je dan hele avond voor thuis. Hoop dat ze zonder geneuzel een andere afspraak maken!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:45
4g is in principe niet stabiel: de capaciteit van een mast wordt gedeeld door het aantal gebruikers en dat is variabel.
KPN heeft minder masten, minder carriers gelijktijdig en meer klanten dus de kans dat daar de snelheid inzakt op piekmomenten is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 09:26
Ik heb exact hetzelfde probleem, en ook hiervoor de oplossing van T-Mobile gehad die beter functioneerde.
Ik heb zelf de sim van KPN in het modem van T-Mobile gestopt, dit werkt iets beter maar nog steeds met enige regelmaat dat het helemaal stil valt.

Ik wacht ook even de update af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

bonetone

2B Silver Sonic

Wij hebben hier ook sinds kort 4g voor het buitengebied. Snelheid is wel hoger dan via de ADSL (6mbit) maar regelmatig valt het internet even weg. Router heeft dan nog wel gewoon verbinding (3 of 4 streepjes).

Info van de router:
Hardwareversie: WL1B520FM
Softwareversie: 11.236.01.00.16
Web UI versie: 21.100.31.00.03

Ben benieuwd of er nog een oplossing in zicht komt....

Wat misschien ook interessante info is:
RSRQ: -9dB
RSRP: -88dBm
SINR: 4dB
PLMN: 20408

[ Voor 11% gewijzigd door bonetone op 25-10-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Seesar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:48:
Dat is balen, blijf je dan hele avond voor thuis. Hoop dat ze zonder geneuzel een andere afspraak maken!
Ik moet jullie de diagnose van een monteur dus schuldig blijven, ik heb besloten geen energie én geld meer te spenderen aan KPN.

[ Voor 34% gewijzigd door ImNotnoa op 24-11-2017 21:37 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 723553

UPDATE: 16 december
Heb aantal dingen geprobeerd (T-Mobile modem, andere router, etc). Wat uiteindelijk het (vrijwel) volledig heeft opgelost, is het wisselen van mast. Oftewel het modem aan de andere kant van het huis gezet; daar is blijkbaar de mast leger en/of dichterbij. Sindsdien stabiel en snel internet, circa 40Mbps.

9 december:
Ook hier T-Mobile ingeruild voor KPN, met zelfde probleem: van prima/stabiel internet bij T-Mobile naar zeer instabiel bij KPN. Zelfde kenmerk als bonetone: wel 4G signaal op modem, ook wifi signaal op laptop/iPad/iPhone etc, maar internet even weg. Meestal binnen enkele minuten weer terug.

Voelt voor mij als overbelaste mast (zoals eerder benoemd: KPN heeft minder masten ivm lagere freq dan T-Mobile en ook nog eens meer klanten) die simpelweg het verkeer prioriteert.

Zolang het internet wel werkt, is het prima en supersnel.

Ik zal ook nog eens andere modems proberen (heb het T-Mobile modem staan en nog 2 andere/oudere).

Mocht iemand al meer weten, of informatie van KPN hebben, heel graag!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 723553 op 16-12-2017 15:40 . Reden: Update na testen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk007
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:17
bonetone schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:21:
Wij hebben hier ook sinds kort 4g voor het buitengebied. Snelheid is wel hoger dan via de ADSL (6mbit) maar regelmatig valt het internet even weg. Router heeft dan nog wel gewoon verbinding (3 of 4 streepjes).

Info van de router:
Hardwareversie: WL1B520FM
Softwareversie: 11.236.01.00.16
Web UI versie: 21.100.31.00.03

Ben benieuwd of er nog een oplossing in zicht komt....

Wat misschien ook interessante info is:
RSRQ: -9dB
RSRP: -88dBm
Ik heb dezelfde versies en lees geïnteresseerd mee. Op zich blij met het abonnement want geen datalimiet en een stuk sneller dan de bedrade alternatieven (6mbit).
Heb als buitenantenna een "JARFT 4G Directional Panel Antenna" van 14dBi en deze hoog tegen t huis geplaatst.

RSRQ: -10dB
RSRP: -106dBm
Band: 1800Mhz

Snelheid varieert tussen 10 en 25 mbit, heb ook tv via deze verbinding (KPN play).
Vraag is nu of ik met dezelfde setup en een andere router veel hogere snelheden kan realiseren (en hoe kom je daar achter zonder honderden euro's te spenderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost881
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-07 13:20
Ik had ook problemen met mijn verbinding. Sinds ik handmatig het netwerk heb gekozen, lijkt het opgelost.
Ik vermoed dat de router af en toe naar 3G schakelde.

Als je al bent ingelogd op je router kan je het via deze link wijzigen: http://192.168.8.1/html/mobilenetworksettings.html
Zet hier zoeken in netwerk op handmatig en klik op pas toe.

Hoop dat dit ook voor jullie helpt! Eindelijk geen datalimiet meer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-05 19:42
Schrudde schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:37:
4g is in principe niet stabiel: de capaciteit van een mast wordt gedeeld door het aantal gebruikers en dat is variabel.
KPN heeft minder masten, minder carriers gelijktijdig en meer klanten dus de kans dat daar de snelheid inzakt op piekmomenten is groter.
Feestavond hier zorgde ervoor dat het 4G modem niet verder kwam dan een slechte 3G verbinding met 2mbit down en 0,2 up, hadden. Vanochtend nog steeds beetje problemen, ben aan het livestreamen, ging dinsdag goed enkel een dip van 5 minuten rond het middag eten. Woensdag wat later op de avond een korte dip. Gisteren spat zuiver, tot na de laatste combinantie, daarna viel het wel als een baksteen dus terug naar 3G. Is dus niet een stabiele vervanging voor de ADSL lijn met 3mbit down en 0,3 up. We blijven positief, modem herstart en dan doet het weer even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Heren,

een update, of eigenlijk 2.

We hebben nu sinds 2 maanden mijn router van T-mobile met de KPN simkaart op de plaats van de KPN router met aangesloten buiten antenna draaien en alles draait vlekkeloos. Ik speel PUBG, WoT en verscheidene andere online spellen zonder problemen, voor uren achter elkaar zonder dat de verbinding uitvalt.

Echter een kanttekening is dat Ookla speedtest nog steeds aangeeft dat we 'slechts' 30-40mbit /s halen, updates via steam komen met gemiddeld zo'n 8MB/s (64mbit) binnen.

Verbinding is dus super stabiel over afgelopen 2 maanden en dus laten de Huawei E5186-22s router erop aangesloten en laten we de bijgeleverde B525s-23a door KPN nu links liggen. We hebben paar keer tussendoor gewisseld, maar de fouten zijn herproduceerbaar.

Echter hebben we ook besloten om T-Mobile stop te zetten. N.a.v. dit artikel nieuws: T-Mobile komt met onbeperkt 4g-abo voor thuis met fup en snelheid van... loont het nu helemaal niet meer om Tmobile te houden.

Jammer, maar 24mbit/s is wellicht beter dan ADSL bij ons, maar je kunt nog steeds niet een potje spelen en je vriendin/kinderen netflix laten kijken, laat staan 2 stream tegelijk op te zetten.

I.i.g. mocht je problemen hebben zou ik toch serieus overwegen om (2ehands) een andere 4g modem te zoeken.

T60P Widescreen

Pagina: 1