[NLE] xDSL Connectie valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 11:21
Hallo,

Ik woon sinds juli in een nieuwe huis (jaren 30) en heb als internet provider NLEx gekozen. Ik neem daar internet en Interactieve TV af. Mijn ervaringen met Internet en TV over de telefoonlijn (andere providers) zijn uit het verleden goed. vandaar weer de keuze voor DSL.

Nu valt zeer regelmatig, dagelijks, de dsl conncetie even weg voor een 10-tal seconden.

Dit merk ik meestal wanneer mijn TV bevriest met de volgende melding. (Zender niet beschikbaar).

Op dit moment valt ook het internet op alle ander apparaten op het netwerk uit. Zowel WIFI als gekabbeld.
Vervolgens zie ik op de Experiabox V10 dat het 'Service' ledje Rood is geworden i.p.v. Groen.
Ook knippert het L1 lampje ipv dat deze constant brand. Foto V10 in deze situatie.
Internet snelheid is goed wanneer connectie werkt (50/25 Mbit)

Ik heb een bepaald patroon ontdekt, wanneer connectie verliezen voorkomen:
  • TV staat aan, ik start mijn desktop op en begin met browsen oid. Dan valt de connectie meestal 1x weg en is terug nar +/- 30sec. Daarna meestal niet meer.
  • Als ik Experiabox oppak, zonder dat kabels losgaan oid.
Wanneer connectie weer terugkomt, knippert L1 led eerst langzaam, daarna snel. Vergelijkbaar met wanneer je de Experiabox boot.

Om dit op te lossen, heb ik de volgende dingen gedaan:
  • Gemeld bij NLEx, zei hebben nieuwe Experiabox V10 gestuurd.
  • Nieuwe rj11 kabel getrokken van meterkast naar Experiabox. In meterkast heb ik het aansluitdoosje direct op grondkabel gemonteerd (hier zat eerst een kroonsteen). Vanaf hier loopt een neiuwe RJ11 kabel rechtstreeks naar de experiabox. RJ11 kabel getest met kabel tester.
Dit heeft allemaal het probleem nog niet opgelost, mijn vragen:
  • Wat is een evt. oorzaak van dit probleem?
  • heeft iemand misschien suggesties om dit op te lossen?
  • Heeft het zin om een monteur te laten komen?
  • Heeft het zin om van provider te wisselen? Bijv KPN of XS4all
Bij voorbaat dank,

Maarten

Beste antwoord (via MaartenBW op 18-12-2017 09:24)

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
De FEC fouten zullen er altijd zijn, dit is geen probleem, maar de CRC fouten mogen maar 1 per uur zijn.
Het is inderdaad verstandig op de KPN monteur te laten komen om de IS/RA uit te meten.

Edit:
Ook is de SNR waarde erg laag (minimaal 6).

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberonline op 11-12-2017 23:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

Speedmaster

Make my day...

Modem hoort bij het ISRA punt te staan en aangesloten te zijn met een kort kabeltje. Uit jouw verhaal maak ik op dat dit niet zo is. Daarnaast, heb je de TV en de PC soms een vast IP adres gegeven waardoor er een IP conflict ontstaat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
Als het goed is zou jij de DSL waardes kunnen vinden in de modem.
Als je deze hier zou kunnen posten, kunnen we zijn of eventueel de bekabeling/Isra niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
Cyberonline schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:54:
Als het goed is zou jij de DSL waardes kunnen vinden in de modem.
Als je deze hier zou kunnen posten, kunnen we zijn of eventueel de bekabeling/Isra niet goed is.
Hoi @Cyberonline bedankt voor je antwoord

DSL waardes net voor wegvallen verbinding.

Waardes tijdens wegvallen.

Waardes na wegvallen en verbinding is terug.

Hopelijk kan je hier iets aan zien.

Bij alleen gebruik iptv weinig klachten meer laatste tijd.
Maar bij opstarten van desktop is het altijd raak ongeveer 1.5 min na booten.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:51
MaartenBW schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:39:
[...]

Waardes na wegvallen en verbinding is terug.

Hopelijk kan je hier iets aan zien.

Bij alleen gebruik iptv weinig klachten meer laatste tijd.
Maar bij opstarten van desktop is het altijd raak ongeveer 1.5 min na booten.

Bij voorbaat dank
Je lijn laat behoorlijk veel fouten zien (FEC errors). Je modem probeert de verbinding stabiel te houden maar op den duur lukt dit niet meer. Na 21 seconden zit je namelijk al op behoorlijk veel fouten.

Advies: Experiabox direct aansluiten op 'ISRA' punt in de meterkast. Mocht de lijn nog steeds wegvallen, dan kan NLE een KPN monteur sturen.

Edit: Laat voor de zekerheid maar een monteur langskomen, als je namelijk direct die grondkabel aan een aansluitdoosje hebt aangesloten, dan heb je niet eens een ISRA. Je downloadsnelheid zal waarschijnlijk ook flink omhoog kunnen gaan als er een fatsoenlijke aansluiting is. (en de kabel vanaf centrale nagekeken is)

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 11-12-2017 15:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
De FEC fouten zullen er altijd zijn, dit is geen probleem, maar de CRC fouten mogen maar 1 per uur zijn.
Het is inderdaad verstandig op de KPN monteur te laten komen om de IS/RA uit te meten.

Edit:
Ook is de SNR waarde erg laag (minimaal 6).

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberonline op 11-12-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Als KPN monteur zijnde kan ik bevestigen dat je teveel CRC-fouten hebt. FEC-errors zijn herstelbare errors en die zijn er altijd wel, maar deze aantallen zijn veels te hoog.

Als de topicstarter me zijn postcode/huisnummer stuurt via DM kan ik -misschien- een meting op afstand uitvoeren en kijken of daar nog iets uit voort komt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
hoi @Wildfire,

Adres is <knip>. Ben benieuwd wat je kan zien.

Toen ik in dit huis kwam wonen in juli was de grondkabel door verbonden met een kroonsteen naar een varkenssnuit stekker in de woonkamer.

De kroonsteen heb ik vervangen door het aansluitdoosje uit het installatiepakket. De kabel heb ik vervangen door rj11 kabel.

Ik denk dat de afstand van het aansluitdoosje tot router nu iets van 6m is, met een koppel stuk in woonkamer.

Denk dat ik er meteen beter een professional naar had kunnen laten kijken, maar daar zijn we tweakers voor he. :P

Ik ben nu van plan om de Experiabox naar meterkast te verplaatsen en dan te kijken wat de waardes aangeven. moet hiervoor alleen een RJ45 kabel verleggen voor mijn IPTV, ben ik nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

MaartenBW schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:23:

hoi @Wildfire,

Adres is xxxx xx xx. Ben benieuwd wat je kan zien.
Bijzonder, een andere NLe klant kon ik niet nameten want kreeg geen gegevens. Van jou wel, alleen ik krijg meteen een zogeheten SELT-meting hetgeen zou betekenen dat je verbinding momenteel niet in de lucht is...

Haal trouwens even je postcode/huisnummer weg uit je bericht, hoeft niemand te weten.
Toen ik in dit huis kwam wonen in juli was de grondkabel door verbonden met een kroonsteen naar een varkenssnuit stekker in de woonkamer.

De kroonsteen heb ik vervangen door het aansluitdoosje uit het installatiepakket. De kabel heb ik vervangen door rj11 kabel.
Prima, kroonsteentjes zijn evil en varkenssnuitjes ook. :P

Toch wel fatsoenlijke RJ11? In ieder geval geen platte RJ11 kabel, da's ook niet fijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenBW
Een update voor de geïnteresseerden:

Vanochtend is de KPN-man langs geweest en heeft even mijn aansluiting nagekeken.

Het grootste probleem was dat de verf om de aders er niet goed af geschraapt was. 8)7 Hier door werkte de dsl-lijn het grootste deel van de tijd op maar 1 draadje.

Dit veroorzaakte dus de vele CRC-errors, omdat hij deze dus niet kan herstellen met 1 draadje.

Dus toen de verf er goed afgeschraapt was, werkte de lijn weer naar behoren. De KPN-man heeft meteen een net ISRA-punt aangelegd.

De snelheid is ook beter geworden, deze is nu 32000/111000 bit, dus daar ben ik ook zeer content mee.

Nogmaals bedankt iedereen voor zijn input.
Pagina: 1