Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
Aaaah, of ik heb daar overheen gelezen of simpelweg vergeten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
nero355 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:24:
[...]

Heeft hij hier al genoemd :
henk26 in "Het grote xDSL-topic"
&
henk26 in "Het grote xDSL-topic"

Ik dacht dat het om dezelfde Zyxel ging de hele tijd, maar dat is inderdaad "de werkende Zyxel" zeg maar en niet de 3500... oops :)
Klein stukje bewijs uit modem in bridge modus:
Bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik had die 3600 niet eerder gezien.

Nou zit ik te denken dat de firmware van de 3600 misschien wel werkt op de 3500. Zou me niks verbazen als deze nagenoeg hetzelfde zijn.

Misschien dat ik dat morgen eens ga proberen om te kijken of ik zo bridge mode aan de praat krijg met volle snelheid.

Daarnaast roep ik iedereen op om hier te reageren:

https://www.internetconsu...regel_netwerkaansluitpunt

Ook de input van consumenten wordt gevraagd. Welicht dat als er een aantal tweakers met goede argumenten en standpunten reageren dat de overheid er ook iets mee doet.

[ Voor 33% gewijzigd door Kasper1985 op 12-02-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:02
henk26 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:07:
[...]

Je kunt ook voor de pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F gaan. Die werkt zeker weten bonded en bridged. Is wel € 100,- duurder...
Ik spaar nog even door... O+

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kasper1985 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:10:
Daarnaast roep ik iedereen op om hier te reageren:

https://www.internetconsu...regel_netwerkaansluitpunt

Ook de input van consumenten wordt gevraagd. Welicht dat als er een aantal tweakers met goede argumenten en standpunten reageren dat de overheid er ook iets mee doet.
Wat een idioot ingewikkelde manier om het doel van die wet te omschrijven!

Wat men gewoon wil is eigen modem en/of router kunnen gebruiken en daarbij alles in kunnen stellen :
- Internet verbinding (Over het algemeen geen probleem)
- TV dienst (Kan irritant zijn, maar ook wel te doen. De verplichte kastjes ervoor zijn wel irritant.)
- VoIP (Tot nu toe alleen bij XS4ALL mogelijk geloof ik ?! De rest wil de login details niet delen :/ )

THAT'S IT!

Maar goed... daar hebben we een ander topic voor : Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Excuus dat had ik me niet gerealiseerd. Ik kwam het tegen op een ander forum.

@ericafterdark Je mag die van mij overnemen. Te vinden op Marktplaats of stuur maar een PM. Ik ga kijken of ik toch een Draytek aan de praat kan krijgen dus deze mag weg voor een heel zacht prijsje.

Oh! je had het over de 3600. Nvm tenzij je toch een 3500 wilt proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 12-02-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
Kasper1985 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:47:
[...]

Excuus dat had ik me niet gerealiseerd. Ik kwam het tegen op een ander forum.

@ericafterdark Je mag die van mij overnemen. Te vinden op Marktplaats of stuur maar een PM. Ik ga kijken of ik toch een Draytek aan de praat kan krijgen dus deze mag weg voor een heel zacht prijsje.

Oh! je had het over de 3600. Nvm tenzij je toch een 3500 wilt proberen.
Ik zat nog even te googlen op firmware versies voor de 3600 en kwam deze site tegen met tal van firmware versies voor o.a. de 3500. Werkt één van deze versies niet op jouw 3500 waarmee je wel bridge kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@henk26 nee die heb ik allemaal getest.

Het werkt echt alleen met de 1.0 firmware. Alle 1.01 firmware werkt het bridgen alleen als ik vlan 6 tag op de zyxel en dat maakt tv onbruikbaar doordat de zyxel geen multi pvc heeft en een bridge niet is toe te wijzen aan een vlan/port zoals dat wel kan op de draytek.

Op 1.0 firmware zet ik een vdsl bridge op en doe ik niks met vlans. Ik kan dan op een router erachter verder alles regelen.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij consuwijzer. Volgens consuwijzer moet xs4all verplicht meewerken aan het “uitschakelen van de router functie” op het door hen geleverde combi apparaat. Dit doen ze duidelijk niet.

Ben dus benieuwd of ik hier ooit iets op ga horen en of het gehandhaaft gaat worden door ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
Kasper1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:48:
@henk26 nee die heb ik allemaal getest.

Het werkt echt alleen met de 1.0 firmware. Alle 1.01 firmware werkt het bridgen alleen als ik vlan 6 tag op de zyxel en dat maakt tv onbruikbaar doordat de zyxel geen multi pvc heeft en een bridge niet is toe te wijzen aan een vlan/port zoals dat wel kan op de draytek.

Op 1.0 firmware zet ik een vdsl bridge op en doe ik niks met vlans. Ik kan dan op een router erachter verder alles regelen.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij consuwijzer. Volgens consuwijzer moet xs4all verplicht meewerken aan het “uitschakelen van de router functie” op het door hen geleverde combi apparaat. Dit doen ze duidelijk niet.

Ben dus benieuwd of ik hier ooit iets op ga horen en of het gehandhaaft gaat worden door ACM
Ik neem aan dat er nog niet gehandhaafd zal worden totdat ook de Beleidsregel is uitgewerkt naar aanleiding van de internetconsultatie.

Los daarvan: Ik heb geprobeerd terug te zoeken naar waar je mee begon. Jouw eerste post ging er over dat je zelf een Zyxel aansloot als modem en daar een Asus achter hangt. Dat lukt niet (blijkbaar omdat de Zyxel niet goed werkt of niet de goede mogelijkheden heeft), maar ik zie nergens terug dat XS4all in gebreke is gebleven volgens jou met de Fritzbox? Ik neem tenminste aan dat zij jou een Frtizbox geleverd hebben.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Barre73 Het in gebreke blijven komt wat mij betreft voort uit deze passage:

"Kan ik wel zelf een router aansluiten?

Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken. Let op: gebruikt u ook VoIP-telefonie via deze modem? Dan kunt u daarvan misschien geen gebruik meer maken. Soms kunt u VoIP-telefonie ook via de router instellen."

Bron: https://www.consuwijzer.n...netwerk-internetaanbieder

De consultatie ronde gaat (als ik het goed begrijp) over de vraag of een modem een eind apparaat is. Helaas is de modem functie nodig voor een VDSL verbinding. Ik zou het absoluut prima vinden als mijn provider mij een modem stuurt met 1 ethernet poort waar ik vervolgens een eigen router op aan kan sluiten.

Omdat de Fritzbox 7581 een modem/router is en de router functie niet kan worden uitgeschakeld (al dan niet door xs4all op afstand) zijn zij wat mij betreft in gebreke. Ik kan het mis hebben en de klacht bij Consuwijzer is dan ook wel een klacht maar ook informatief. In hoeverre moet een provider hier aan meewerken als het apparaat wat zij leveren de mogelijkheid simpelweg softwarematig niet heeft.

Wat betreft de Zyxel is dit een zakelijk apparaat en beroept Zyxel zich erop dat triple play diensten niet ondersteund worden omdat de SBG3500 daar niet voor ontworpen is. Er loopt nog steeds een ticket en dat wacht ik ook nog wel af.Wat mij betreft functioneren bestaande functies niet en is er geen sprake van het ontbreken van functies. Maar de communicatie met Taiwan gaat moeizaam en mijn verzoek om escalatie wordt niet gehonoreerd.
Kort gezegd komt het hierop neer: Wat ik wil is een VDSL WAN interface als bridge opzetten. Dit kan gewoon. Echter kan er vervolgens op een achterliggend apparaat (zoals de Asus) geen internet verbinding worden opgezet wanneer gebruik gemaakt wordt van de meest recente firmware. Er is oudere firmware waarbij dit wel gewoon werkt. Die gebruik ik nu ook alleen bij het gebruik van die firmware blijft de snelheid haken op 60mbit/sec per lijn. Daar ga ik dus niet uitkomen want xs4all levert geen support op eigen apparatuur. Dus waar dat snelheids probleem aan ligt (miscommunicatie tussen dslam en modem/vectoring wat niet werkt in de zyxel?) ga ik nooit achter komen en gaat ook nooit opgelost worden. Ook voor Zyxel is er geen ingang om bij KPN/Xs4all erachter te komen waar dit aan ligt. Met andere woorden ik zit in een catch 22. Volledige snelheid met minder functionaliteit of halve snelheid met volledige functionaliteit.

Het een sluit het ander echter niet uit en ik ben alsnog benieuwd wat consuwijzer gaat doen met het feit dat xs4all z'n spreekwoordelijke snor drukt door geen medewerking te verlenen aan het uitschakelen van de router functie op het door hen geleverde apparaat. Hetzelfde geldt (als je het internet afspeurt genoeg voorbeelden te vinden) voor veel meer VDSL aanbieders zoals T-Mobile, KPN en dergelijke. Allemaal leveren ze apparaten waarvan de router functie niet kan worden uitgeschakeld.

Edit: Inmiddels xs4all gesproken. De 7581 kan wel in bridge mode maar dan gaat TV verloren. Dat is volgens mij geen bridge mode en voldoet volgens mij ook niet aan de eis van Consuwijzer. Het stukje over VOIP in het citaat hierboven slaat volgens de medewerker die ik sprak ook op TV.
Ook dit is gemeld bij Consuwijzer. Degene die ik sprak had alleen juridische en geen technische kennis. Dit is door gezet naar een collega die het verder uit gaat zoeken.

Kasper

[ Voor 22% gewijzigd door Kasper1985 op 13-02-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
Kasper1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:22:
@Barre73 Het in gebreke blijven komt wat mij betreft voort uit deze passage:

"Kan ik wel zelf een router aansluiten?

Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken. Let op: gebruikt u ook VoIP-telefonie via deze modem? Dan kunt u daarvan misschien geen gebruik meer maken. Soms kunt u VoIP-telefonie ook via de router instellen."

Bron: https://www.consuwijzer.n...netwerk-internetaanbieder

De consultatie ronde gaat (als ik het goed begrijp) over de vraag of een modem een eind apparaat is. Helaas is de modem functie nodig voor een VDSL verbinding. Ik zou het absoluut prima vinden als mijn provider mij een modem stuurt met 1 ethernet poort waar ik vervolgens een eigen router op aan kan sluiten.

Omdat de Fritzbox 7581 een modem/router is en de router functie niet kan worden uitgeschakeld (al dan niet door xs4all op afstand) zijn zij wat mij betreft in gebreke. Ik kan het mis hebben en de klacht bij Consuwijzer is dan ook wel een klacht maar ook informatief. In hoeverre moet een provider hier aan meewerken als het apparaat wat zij leveren de mogelijkheid simpelweg softwarematig niet heeft.

Wat betreft de Zyxel is dit een zakelijk apparaat en beroept Zyxel zich erop dat triple play diensten niet ondersteund worden omdat de SBG3500 daar niet voor ontworpen is. Er loopt nog steeds een ticket en dat wacht ik ook nog wel af.Wat mij betreft functioneren bestaande functies niet en is er geen sprake van het ontbreken van functies. Maar de communicatie met Taiwan gaat moeizaam en mijn verzoek om escalatie wordt niet gehonoreerd.
Kort gezegd komt het hierop neer: Wat ik wil is een VDSL WAN interface als bridge opzetten. Dit kan gewoon. Echter kan er vervolgens op een achterliggend apparaat (zoals de Asus) geen internet verbinding worden opgezet wanneer gebruik gemaakt wordt van de meest recente firmware. Er is oudere firmware waarbij dit wel gewoon werkt. Die gebruik ik nu ook alleen bij het gebruik van die firmware blijft de snelheid haken op 60mbit/sec per lijn. Daar ga ik dus niet uitkomen want xs4all levert geen support op eigen apparatuur. Dus waar dat snelheids probleem aan ligt (miscommunicatie tussen dslam en modem/vectoring wat niet werkt in de zyxel?) ga ik nooit achter komen en gaat ook nooit opgelost worden. Ook voor Zyxel is er geen ingang om bij KPN/Xs4all erachter te komen waar dit aan ligt. Met andere woorden ik zit in een catch 22. Volledige snelheid met minder functionaliteit of halve snelheid met volledige functionaliteit.

Het een sluit het ander echter niet uit en ik ben alsnog benieuwd wat consuwijzer gaat doen met het feit dat xs4all z'n spreekwoordelijke snor drukt door geen medewerking te verlenen aan het uitschakelen van de router functie op het door hen geleverde apparaat. Hetzelfde geldt (als je het internet afspeurt genoeg voorbeelden te vinden) voor veel meer VDSL aanbieders zoals T-Mobile, KPN en dergelijke. Allemaal leveren ze apparaten waarvan de router functie niet kan worden uitgeschakeld.

Edit: Inmiddels xs4all gesproken. De 7581 kan wel in bridge mode maar dan gaat TV verloren. Dat is volgens mij geen bridge mode en voldoet volgens mij ook niet aan de eis van Consuwijzer. Het stukje over VOIP in het citaat hierboven slaat volgens de medewerker die ik sprak ook op TV.
Ook dit is gemeld bij Consuwijzer. Degene die ik sprak had alleen juridische en geen technische kennis. Dit is door gezet naar een collega die het verder uit gaat zoeken.

Kasper
Het geen wat als bridge mode wordt aangegeven is vaak de PPPoE passtrough mode, en dus gene brdige inderdaad. Echte bridge mode is wel mogelijk overigens heb ik gemerkt ;)

Makkelijkste is om je Fritzbox een facotry reset te geven en dan je config file aan te passen (dslmode).

Hier het stukje van mijn dsl mode:

ar7cfg {
mode = dsldmode_full_bridge;

Hier heb ik de checksum van mijn config geregeld: http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxJSTool

Bij het inloggen krijg je wel de DSL wizard, deze moet je afsluiten en gewoon verder gaan.

En voila! Heb nu vlan6 op mijn WAN interface gezet met daarop de pppoe sessie.

[ Voor 5% gewijzigd door XoReP op 13-02-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:08
@Kasper1985 Alles valt en staat met het meest vage deel van de AMVB: Als de provider kan aantonen dat de set-top-box voor televisiediensten onder artikel 1 lid 5 valt en daar een ingeschakele router-functie bij hoort, om de televisiedienst te kunnen leveren, dan zijn alle pogingen hopeloos, als je een TV-abo hebt.

Anyways: waarom niet gewoon een DMZ aanzetten en de eigen router er achter? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

mar-10 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:41:
@Kasper1985 Alles valt en staat met het meest vage deel van de AMVB: Als de provider kan aantonen dat de set-top-box voor televisiediensten onder artikel 1 lid 5 valt en daar een ingeschakele router-functie bij hoort, om de televisiedienst te kunnen leveren, dan zijn alle pogingen hopeloos, als je een TV-abo hebt.
Dikke onzin : Dat kan ook prima met een eigen router voor zowel Bridged als Routed IPTV :)
Anyways: waarom niet gewoon een DMZ aanzetten en de eigen router er achter? :+
Omdat je dan nog steeds 2x NAT hebt en dat zuigt! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Het begint voor mij een principiele kwestie te worden tegen betutteling. Wat heeft een ISP (of dit nu KPN, Xs4all of wie dan ook is) te zoeken op mijn LAN?

Door een combi apparaat dwingen ze de klant om deze bij het ISRA te plaatsen (dsl kabel mag niet langer zijn dan een meter is het advies liefst nog korter). In het geval van een ISRA in een meterkast is dat de laatste plaats waar je een WiFi apparaat wilt hebben.

In de begin dagen van dsl kreeg je een speedtouch en was het verboden je verbinding te delen volgens de algemene voorwaarden van MxStream. Wij hadden eerst een PC staan met 2 NIC's met een software matige router voor windows. Die PC moest dag en nacht aanstaan. M'n vader ging protesteren want stroom rekening. Vervolgens kwam er een Draytek Vigor in huis die het routeren afhandelde.

Dit werkte perfect en outages waren minimaal. Vandaag de dag moet alles voor de consument op een presenteerblaadje worden aangereikt.

Zelf werk ik voor een grote internationale speler op het gebied van cloud hosting. Wij bieden infrstructuur als service. Dat wil zeggen; je krijgt een server met volledige toegang incl. KVM en in het geval van een bare metal IPMI toegang. Zolang je je aan de abuse voorwaarden houdt en geen DMCA verzoeken veroorzaakt heb je volledige controle over die server. Je mag er mee doen en laten wat je wilt, maar je bent ook zelf verantwoordelijk voor het beheer en de veiligheid.

In het algemeen zou zo'n constructie veel meer mijn voorkeur hebben. Hier heb je je lijn met een aangesloten CPE in de vorm van een modem. Het modem zorgt voor dsl sync op layer 2 niveau. Alles wat te maken heeft met layer 3 kan de klant zelf regelen met eigen apparatuur.
Sluit er lekker op aan wat je wil, configureer alles lekker zelf voor TV etc. Veel plezier en de mazzel.

Wil je toch een plug en play kant en klare oplossing van je provider? Geen enkel probleem die is beschikbaar voor een x bedrag aan borg/huur of whatever.

Ik vind dat xs4all dit veel te makkelijk en simpel ziet. De configuratie die zij aanbieden is niet het uitschakelen van de router functie of bridge mode. Het is inderdaad simpelweg PPPoE passthrough. Voor internet wellicht voldoende. Maar het zou mogelijk moeten zijn om ook van TV gebruik te maken door de Fritzbox in volledige bridge mode te zetten wat mij betreft.

Ik wacht de reactie van consuwijzer even af. Volgende stap is om voor 50 euro dit voor te leggen aan de geschillen commissie telecommuicatie.

Kasper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:38:
Het begint voor mij een principiele kwestie te worden tegen betutteling. Wat heeft een ISP (of dit nu KPN, Xs4all of wie dan ook is) te zoeken op mijn LAN?
Zoals ik al eerder zei : Daar is een ander topic voor :)
Door een combi apparaat dwingen ze de klant om deze bij het ISRA te plaatsen (dsl kabel mag niet langer zijn dan een meter is het advies liefst nog korter). In het geval van een ISRA in een meterkast is dat de laatste plaats waar je een WiFi apparaat wilt hebben.
Onzin! Mijn eigen modem/router zit gewoon in de woonkamer met een 5 meter lange telefoonkabel aangesloten en kan de volledige 110Mbps via VDSL2 syncen als ik niet zo cheapo was om maar 50Mbps af te nemen ;)
In de begin dagen van dsl kreeg je een speedtouch en was het verboden je verbinding te delen volgens de algemene voorwaarden van MxStream. Wij hadden eerst een PC staan met 2 NIC's met een software matige router voor windows. Die PC moest dag en nacht aanstaan. M'n vader ging protesteren want stroom rekening. Vervolgens kwam er een Draytek Vigor in huis die het routeren afhandelde.
Ik had al gauw mijn SpeedTouch Home @ Pro mode draaien en later heb ik lekker cheapo een hele fijne SpeedTouch 510 via V&A gescoord die tot aan het ADSL2+ tijdperk heeft gedraaid zonder enig probleem!
Dat was dan ook het laatste apparaat dat echt heel fijn was om mee te werken (samen met de 4 poorts v4 versie), ondanks dat het door een ISP was geleverd.
Dit werkte perfect en outages waren minimaal. Vandaag de dag moet alles voor de consument op een presenteerblaadje worden aangereikt.
Ik heb nooit outages gehad eigenlijk, op die eene keer na toen er opeens een probleem was met de hoofdrouters in het KPN netwerk. Dat was echt lelijk!
Zelf werk ik voor een grote internationale speler op het gebied van cloud hosting. Wij bieden infrstructuur als service. Dat wil zeggen; je krijgt een server met volledige toegang incl. KVM en in het geval van een bare metal IPMI toegang. Zolang je je aan de abuse voorwaarden houdt en geen DMCA verzoeken veroorzaakt heb je volledige controle over die server. Je mag er mee doen en laten wat je wilt, maar je bent ook zelf verantwoordelijk voor het beheer en de veiligheid.
Klinkt bekend, maar dan waarschijnlijk bij een ander kleiner bedrijf : Één keer, nooit meer!
Maar dat is een ander heel lang verhaal :+
In het algemeen zou zo'n constructie veel meer mijn voorkeur hebben. Hier heb je je lijn met een aangesloten CPE in de vorm van een modem. Het modem zorgt voor dsl sync op layer 2 niveau. Alles wat te maken heeft met layer 3 kan de klant zelf regelen met eigen apparatuur.
Sluit er lekker op aan wat je wil, configureer alles lekker zelf voor TV etc. Veel plezier en de mazzel.
Dat kan toch al ?! Snap niet waarom je hier constant over klaagt ?!

Alleen VoIP/SIP gegevens is een issue, al het andere is gewoon mogelijk!

Het enige euvel waar we nu een beetje mee zitten is het Bonded VDSL2 gebeuren, maar dat komt wel goed als Zyxel of DrayTek eens de boel fixen, zodat hun modellen in Nederland bruikbaar zijn :Y)

Ik zet mijn geld trouwens nog steeds op DrayTek omdat ik daar al hele goede ervaring mee heb en ik verwacht dan ook dat die 2862B op een gegeven moment gewoon zal werken zoals het hoort.
Eventuele IPTV meuk injecteren moet dan geen probleem zijn :
Screenshot DrayTek Multi-PVC Settings
Deze settings zal een 2862B ook wel hebben, want dit is een screenshot van zijn broertje de 2860 ;)
Wil je toch een plug en play kant en klare oplossing van je provider? Geen enkel probleem die is beschikbaar voor een x bedrag aan borg/huur of whatever.
Dat gaan ze niet doen, want dan moet je contact houden met meerdere leveranciers en dat kost geld en dat mogen wij weer betalen :/
Ik vind dat xs4all dit veel te makkelijk en simpel ziet. De configuratie die zij aanbieden is niet het uitschakelen van de router functie of bridge mode. Het is inderdaad simpelweg PPPoE passthrough. Voor internet wellicht voldoende. Maar het zou mogelijk moeten zijn om ook van TV gebruik te maken door de Fritzbox in volledige bridge mode te zetten wat mij betreft.
Als er ÉÉN ISP is die jou zal helpen met alle gegevens verschaffen om je eigen apparatuur in te stellen dan is dat XS4ALL wel!
Ik geloof zelfs dat zij als enige niet moeilijk doen over de SIP gegevens verschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@nero355 Het voorschrift is niet langer dan 1 meter. Dat langer soms wel werkt zou best kunnen.

Ik zie het aanbod in modems voor bonded vdsl niet zo snel veranderen in positieve zin. Er zijn 2 providers die bonding aanbieden dus wat voor commerciele motivatie is er om er producten voor uit te brengen?

Draytek heeft mij zowel per e-mail als telefonisch aangegeven dat zij zich niet geroepen voelen het probleem met de KPN dslams aan te pakken.
Ik heb geprobeerd xs4all zover te krijgen om een ticket bij KPN in te schieten om de DSLAM te updaten of in ieder geval enige vorm van support te leveren op een Draytek maar dat weigeren ze. De medewerker zou het uit interesse wel uitzoeken en zich inlezen maar daar heb ik nooit meer wat op gehoord.

Vandaar dat ik na slechte ervaringen met de Draytek en Zyxel weer uit kwam bij het in bridge willen zetten van de Fritzbox want dat lijkt de enige en laatste optie.

@Barre73 Mag ik je een PM sturen met wat vragen over de configuratie van je Fritzbox? Dit gaat om een 7581?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kasper1985 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:43:
@nero355 Het voorschrift is niet langer dan 1 meter. Dat langer soms wel werkt zou best kunnen.

Ik zie het aanbod in modems voor bonded vdsl niet zo snel veranderen in positieve zin. Er zijn 2 providers die bonding aanbieden dus wat voor commerciele motivatie is er om er producten voor uit te brengen?

Draytek heeft mij zowel per e-mail als telefonisch aangegeven dat zij zich niet geroepen voelen het probleem met de KPN dslams aan te pakken.
Ik heb geprobeerd xs4all zover te krijgen om een ticket bij KPN in te schieten om de DSLAM te updaten of in ieder geval enige vorm van support te leveren op een Draytek maar dat weigeren ze. De medewerker zou het uit interesse wel uitzoeken en zich inlezen maar daar heb ik nooit meer wat op gehoord.

Vandaar dat ik na slechte ervaringen met de Draytek en Zyxel weer uit kwam bij het in bridge willen zetten van de Fritzbox want dat lijkt de enige en laatste optie.

@Barre73 Mag ik je een PM sturen met wat vragen over de configuratie van je Fritzbox? Dit gaat om een 7581?
Dat zal een misverstand zijn. Ik heb geen XS4all maar KPN zonder enige aanpassing. Daarbij ligt mijn kracht op het passieve netwerk (FttH) en niet in de actieve netwerkkant.
Sorry...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
@Kasper1985 Zoals eerder aangegeven in dit topic is het niet veel moeilijker dan:
  1. Fritzbox resetten
  2. wizard afsluiten
  3. config downloaden
  4. in het ar7 gedeelte van de config "mode" aanpassen naar "mode = dsldmode_full_bridge"
  5. checksum aanpassen mbv http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxJSTool
  6. config uploaden
Hierna kun je de WAN poort van je eigen router aan een van de LAN poorten hangen en daar de VLAN en PPPoE config instellen op je eigen router.

Het is waarschijnlijk ook mogelijk om de MTU aan te passen zodat je een MTU van 1500 op je PPPoE verbinding kan zetten. Kijk daarvoor eens op de site http://www.wehavemorefun.de voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:43:
Nederland is maar één van de markten hé :)
Dat is minder... dan maar wachten op KPN :/
Succes daarmee, want ik vind het menu van de Fritz!Box modellen ERG beperkt, zelfs als je de Expert mode Enabled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
-

[ Voor 99% gewijzigd door 19JM81 op 15-02-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:42
Hier wat vreemds met Telfort, gisteren is mijn lijn gereset door KPN in de centrale, omdat ik niet meer dan 12 Mbit haalde, nu is alles wel weer werken en heb ik mijn Fritz!Box 7360 terug gezet. Echter geeft deze profiel 8B, waar de ExperiaBox V8 profiel 17A geeft.

De ExperiaBox V8 geeft 34 Mbit down en 3 Mbit up en profiel 17A en routed IPTV.
De Fritz!Box 7360 geeft 34 Mbit down en 3 Mbit up en profiel 8B en bridged IPTV.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Barre73 Inderdaad een misverstand! Dat was bedoelt voor @XoReP

Ik zal de nacht diensten deze week maar de schuld geven.

@Jumpman Staat de laatste firmware op die Fritzbox? Heeft de Fritzbox eerder wel gewoon sync gehad met profile 17a?

[ Voor 32% gewijzigd door Kasper1985 op 15-02-2018 19:29 ]

• Jumpman
Kasper1985 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:06:
@Barre73 Inderdaad een misverstand! Dat was bedoelt voor @XoReP

Ik zal de nacht diensten deze week maar de schuld geven.

@Jumpman Staat de laatste firmware op die Fritzbox? Heeft de Fritzbox eerder wel gewoon sync gehad met profile 17a?
Ja en ja. :)

• Kasper1985
Dat de snelheid gelijk is en het profiel anders is al een beetje raar.

Het verschil tussen bridged en routed IPTV zit in de routerings regels die staan ingesteld in de Fritzbox. Daar kan je zelf niet aan zitten maar worden waarschijnlijk bepaald door het profiel dat je kiest.

Je kan proberen om een factory reset van de Fritzbox te doen (eerst even config backupen als je hier veel op ingesteld hebt) misschien dat dat helpt om de juiste instellingen weer te laden.

Kon je voor die lijn reset ook gewoon routed IPTV kijken?

• Jumpman
Kasper1985 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:52:
Dat de snelheid gelijk is en het profiel anders is al een beetje raar.

Het verschil tussen bridged en routed IPTV zit in de routerings regels die staan ingesteld in de Fritzbox. Daar kan je zelf niet aan zitten maar worden waarschijnlijk bepaald door het profiel dat je kiest.

Je kan proberen om een factory reset van de Fritzbox te doen (eerst even config backupen als je hier veel op ingesteld hebt) misschien dat dat helpt om de juiste instellingen weer te laden.

Kon je voor die lijn reset ook gewoon routed IPTV kijken?
Routed IPTV was alleen op de ExperiaBox V8.

Heeft iemand hier toevallig een werkende configuratie voor een AVM Fritz!Box 7360 FW 06.83 en Telfort ADSL met Routed IPTV?

• Kasper1985
Grote kans dat die er niet standaard is.

De fritzboxen hebben wel een telfort profiel maar dikke kans dat routed iptv daar niet in meegenomen is.

Je kan AVM support vragen of ze het beschikbaar stellen. Of je kan zelf gaan knutselen met de methode die luxan in een eerdere post heeft beschreven.

Dat heb ik net zelf gedaan en gaat bijzonder makkelijk en het werkt als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Waarom wil je de routes iptv?
Ik zit bij XS4ALL en heb deze niet geleverd maar alleen XS4ALL. Het is niet meer nodig (bij XS4ALL in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Net even een test gedaan met de Fritzbox 7581 in 'dslmode_full_bridge' op een normale VDSL verbinding. Internet werkt prima, TV kastjes met een bestaande verbinding lopen ook goed door maar het herstarten van een TV kastje levert nog wat problemen op. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de MTU instellingen op de Fritzbox. Helaas is de documentatie over de Fritzbox config file dusdanig beperkt dat het lastig is om te bepalen welke instellingen aangepast moeten worden om een en ander wel werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Telfort en xs4all maken gebruik van een andere techniek om de dsl verbinding op te zetten en ook van andere vlans namelijk VLAN 4 en 6 vs VLAN 4 en 34.

Het profiel in de fritzbox (het provider profiel) voor xs4all gaat dus niet werken op een Telfort verbinding.
Zolang AVM er geen profiel in zet waarbij routed IPTV voor Telfort klanten enabled is zal dit met een Fritzbox niet werken. Tenzij je ofwel de Fritzbox in bridge mode zet en met een router geflasht met bijvoorbeeld openwrt (LEDE) dit zelf mogelijk maakt zie bijvoorbeeld deze pagina: https://alex.vdleun.net/x...de-and-the-draytek-2862b/ ofwel de fitzbox vervangt voor egen apparatuur zoals een draytek 130.

@luxan Ik heb gisteravond jouw stappenplan gevolgd. Hier werkt het prima, alleen de PPPoE verbinding valt soms weg ineens. Dat kan natuurlijk ook heel goed liggen aan mijn router. Ik ga vandaag de R7800 eens flashen met openwrt misschien dat dat andere resultaten oplevert.

TV (briged) werkt ook prima. Ik heb de kastjes aan en uit gezet (gewoon met de knop achterop) en ook dan krijg ik gewoon beeld en volledige functionaliteit.

Bedoel jij dat je de stekker er even uit hebt gehaald?

[ Voor 3% gewijzigd door Kasper1985 op 16-02-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Kasper1985 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:50:
@luxan Ik heb gisteravond jouw stappenplan gevolgd. Hier werkt het prima, alleen de PPPoE verbinding valt soms weg ineens. Dat kan natuurlijk ook heel goed liggen aan mijn router. Ik ga vandaag de R7800 eens flashen met openwrt misschien dat dat andere resultaten oplevert.

TV (briged) werkt ook prima. Ik heb de kastjes aan en uit gezet (gewoon met de knop achterop) en ook dan krijg ik gewoon beeld en volledige functionaliteit.

Bedoel jij dat je de stekker er even uit hebt gehaald?
Nee, ik heb mijn router ingericht voor routed IPTV en de setup gebruikt die ik orgineel ook toegepast heb met mijn Draytek 130 (ik ben ondertussen overgestapt op een Proscend 180-t SFP VDSL insteekmodule voor mijn Routerboard.) Misschien dat mijn setup op mijn routerboard niet optimaal is voor de Fritzbox 7581, dat is nog een testje waard.

@Jumpman Het is overigens de moeite waard om te kijken ov je zelf een config bij elkaar kunt sprokkelen. De xs4all instellingen bevatten de TV gegevens en de Telfort instellingen bevatten de internet gegevens. Een export van beide instellingen en wat lees/knip/plak werk kan een werkende config opleveren. Helaas heb ik geen telfort (nooit gehad ook) dus ik kan je niet voorzien van een werkende config. Eventueel kan ik, met behulp van een werkende Telfort config, kijken wat ik toe kan voegen. Geen garanties uiteraard omdat ik het zelf niet kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ongeacht de modem/router discussie is de hele Internet, TV en telefonie abonnementenstructuur een kartelafspraak, lijkt het.

Overal betaal je ongeveer hetzelfde per module, het verschil zit hem in de korting die je krijgt voor X maanden, maar de pure tarieven per maand liggen wel erg dicht bij elkaar.

Ooit begonnen in 2007 met 20 Mbit Internet (2 Mbit up) en later digitale/HD televisie voor € 11,00 in de maand met een decoder waarmee ik kon opnemen. Inmiddels zit ik op € 38,50 per maand (wel 40 Mbit met 4 Mbit up) en wordt ik bijna elke maand gebeld door de provider om mij in ander abonnement te laten lokken dat na die kortingsmaanden minimaal € 50,00 per maand wordt (mede doordat ik nog gratis de opnemen module heb, omdat ze dit geblokkeerd hadden op mijn decoder). Het enige voordeel is dan 10 Mbit down meer, en 1 Mbit up meer. Natuurlijk snap ik dat er inflatie is, maar sinds 2012 zijn ze ineens fanatiek begonnen met het verhogen van de prijs en dat gaat aardig hard.
luxan schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:16:
[...]

Nee, ik heb mijn router ingericht voor routed IPTV en de setup gebruikt die ik orgineel ook toegepast heb met mijn Draytek 130 (ik ben ondertussen overgestapt op een Proscend 180-t SFP VDSL insteekmodule voor mijn Routerboard.) Misschien dat mijn setup op mijn routerboard niet optimaal is voor de Fritzbox 7581, dat is nog een testje waard.

@Jumpman Het is overigens de moeite waard om te kijken ov je zelf een config bij elkaar kunt sprokkelen. De xs4all instellingen bevatten de TV gegevens en de Telfort instellingen bevatten de internet gegevens. Een export van beide instellingen en wat lees/knip/plak werk kan een werkende config opleveren. Helaas heb ik geen telfort (nooit gehad ook) dus ik kan je niet voorzien van een werkende config. Eventueel kan ik, met behulp van een werkende Telfort config, kijken wat ik toe kan voegen. Geen garanties uiteraard omdat ik het zelf niet kan testen.
Vanavond of morgen dat ik aan de slag. :)

Overigens wilde mijn provider mij niet eens helpen, omdat ze niet in mijn modem/router konden. Dus moest ik eerst weer een Provider modem/router aansluiten en terugbellen. Ik vraag me ook af in hoeverre dat dan mag volgens de wet. Ik heb eraan meegewerkt, toen de monteur kwam had ik mijn eigen modem/router er alweer tussen, maar hij zei dat het allemaal perfect zat. Toen moest ik toch weer de provider modem/router aansluiten voordat ze iemand gingen resetten in de centrale. Dit heeft twee weken geduurd, nu meteen weer mijn eigen modem/router ertussen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Jumpman op 17-02-2018 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
@Jumpman Ik heb zelf op de 2e lijn van Telfort gezeten. Dat je gevraagd wordt om de experiabox/zyxel aan te sluiten is niet zo gek.

Je verbinding bestaat uit 2 gedeeltes: dsl sync en de daadwerkelijke internet verbinding. Contractueel is KPN verantwoordelijk voor de dsl sync en Telfort voor de internet verbinding die als het ware over de dsl sync wordt geleverd.

Wanneer ze op de helpdesk geen sync constateren dan dienen ze (dit was iig in mijn tijd zo) KPN aan te sturen. Wanneer er wel sync is maar er is een ander probleem dan wordt er Guidion (Telfort's "eigen" monteurs dienst maar Guidion werkt ook voor veel andere providers) aangestuurd.

Omdat het heel goed mogelijk is dat je op je eigen apparatuur geen sync/internet hebt maar op de Experiabox/Zyxel wel moet dit dus eerst worden uitgesloten. De software op de helpdesk die metingen verricht kan alleen overweg met het door Telfort geleverde CPE (modem/router Experia of Zyxel) en ook alleen de Experia/Zyxel zijn op afstand over te nemen door de helpdesk.

Wanneer de KPN monteur sync constateert op zijn apparatuur (de kurt was dat toen ik daar zat) dan zal ie de zaak weer terug verwijzen naar Telfort en die mag dan gaan kijken wat er verder mankeert.

Wat het vrij krom maakt is dat Telfort natuurlijk een dochter is van KPN maar door wetgeving mag KPN zijn dochters niet "voortrekken". De KPN monteurs die bij je langs komen zijn dezelfde monteurs die voor direct KPN klanten ook alles buiten sync problemen verhelpen. Ik maakte regelmatig mee dat de KPN monteur opmerkingen tegen Telfort klanten maakte als "waarom gaat u niet naar KPN daar heeft u een veel betere verbinding en krijgt u tenminste een fatsoenlijk modem".

Kortom het komt inderdaad neer op een kartel spelletje en van concurrentie is geen sprake want hierdoor levert KPN betere service aan zijn eigen klanten dan aan z'n WBA klanten.

De situatie met eerst aansluiten van provider modem was zo toen ik bij Telfort werkte in 2015 en toen was de wetgeving nog niet van kracht. Dat het nu nog steeds gebeurt verbaasd me allerminst. Of het ook mag volgens de nieuwe wetgeving zal waarschijnlijk pas duidelijk worden na de consultatie ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
vandaag de overstap gemaakt naar xs4all nadat ik een bericht las dat zij aan pair bonding doen. Sales van xs4all gebeld en die heeft daarna aangegeven dat zij dat kunnen leveren op mij dsl verbinding. Voor de zekerheid even kpn gebeld maar die deden dat niet en begrepen wel dat ik dan de overstap wou maken.

Als alles gaat zoals voorgespiegeld krijg ik eindelijk een 30+ mbit lijn. Begon die 15mbit wel zat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Mocht XS4ALL echt zo soepel zijn, dan ga ik xs4all ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@thieske1 wat zegt https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search als je daar je postcode en huis nr in geeft?

Daar kan je zien of bonding mogelijk is en wat de evt te behalen snelheid is. Volgens mij, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, levert KPN in bepaalde gevallen ook pair bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Kasper1985 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 03:20:
@thieske1 wat zegt https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search als je daar je postcode en huis nr in geeft?

Daar kan je zien of bonding mogelijk is en wat de evt te behalen snelheid is. Volgens mij, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, levert KPN in bepaalde gevallen ook pair bonding.
Fourstack geeft 18mbit aan en niks bij bonding. Daarom ben ik ook gaan bellen hoe dit zat. Meneer van xs4all heeft toen in 2 systemen gekeken en 1 daarvan gaf aan dat het wel kon. Op de website van xs4all staat namelijk wel aangegeven dat er op mijn postcode 38mbit mogelijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gek. De site van XS4ALL geeft ook bij ons aan dat 100/10 mogelijk is. Zonder pairbonding.

Ik zit op een kleine 500 meter van de MDF. Zal toch eens gaan vragen hoe dit zit. Volgens netco is bonding hier niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Ik hou jullie op de hoogte hoe de overstap en pair bonding gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
krakendmodem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:19:
Gek. De site van XS4ALL geeft ook bij ons aan dat 100/10 mogelijk is. Zonder pairbonding.

Ik zit op een kleine 500 meter van de MDF. Zal toch eens gaan vragen hoe dit zit. Volgens netco is bonding hier niet mogelijk.
Als er fysiek een tweede lijn wordt aangelegd is bonding mogelijk?

Ik las dat je daarvoor een tweede (alarm/fax)telefoonlijn kon laten aanleggen die je later opgezgde. Als XS4ALL dat nu gewoon direct voor je kan regelen is dat mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Er zijn inderdaad berichten hier en daar over zo’n truc. Dat kost je dan een 12 maanden een bel budget abbonement geloof ik.

Omdat KPN een leveringsplicht heeft moéten ze voor een 2e telefoonlijn voor bijvoorbeeld alarm graven voor die 2e lijn.
Misschien dat xs4all het inmiddels direct doet. Zou wel een mooie ontwikkeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ANdrode schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:42:
[...]

Als er fysiek een tweede lijn wordt aangelegd is bonding mogelijk?

Ik las dat je daarvoor een tweede (alarm/fax)telefoonlijn kon laten aanleggen die je later opgezgde. Als XS4ALL dat nu gewoon direct voor je kan regelen is dat mooier :)
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een provider direct al zoveel kosten maakt om je als klant aan te sluiten. Een extra ader in lassen is niet goedkoop. Anders zou KPN dit vast ook doen bij zijn klanten.

En die kabel van ons is 40+ jaar oud, geen idee of die een dubbele aders heeft. Als die hele kabel nog vervangen moet worden hoeft het van mij nu niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
luxan schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:16:
[...]

Het is gelukt, ik heb nu de AVM Fritz!Box 7360 met firmware 6.83 en Routed IPTV werkend: Jumpman in "[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20".

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 17-02-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
krakendmodem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een provider direct al zoveel kosten maakt om je als klant aan te sluiten. Een extra ader in lassen is niet goedkoop. Anders zou KPN dit vast ook doen bij zijn klanten.

En die kabel van ons is 40+ jaar oud, geen idee of die een dubbele aders heeft. Als die hele kabel nog vervangen moet worden hoeft het van mij nu niet :P
Leverplicht >:)…

Dat je dit pas doet wanneer een klant bonding gebruikt vind ik logisch, bij een abbonnement waar je volgens de specificaties 10:1 down:up levert scheelt het niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Kun je aan een ISRA punt eigenlijk ook iets meten van spanning met een multimeter?

Was gisteren bij een familielid, die heeft Tele2 genomen en zou gisteren actief moeten zijn. Helaas komt het modem niet online. Ander aderpaar geprobeerd, maar doet ook niks. Na aansluiten op ISRA zou je toch binnen een minuut of twee wel iets van leven moeten zien in het modem lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Spanning kun je alleen meter bij een analoge lijn (circa 48 volt) of isdn lijn (circa 96 volt gelijkspanning). Verder is het alleen een kwestie van proberen, zeker vectoring kan wat langer duren. Maar binnen 2 minuten moet je zeker wat activiteit zien. Dus als je lijn opgeleverd zou moeten zijn en het modem is correct aangesloten, dan lijkt het erop dat de kruisdraden in de straatkast of wijkcentrale niet correct zijn aangesloten. Of er is iets anders mis met je aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:47:
Kun je aan een ISRA punt eigenlijk ook iets meten van spanning met een multimeter?

Was gisteren bij een familielid, die heeft Tele2 genomen en zou gisteren actief moeten zijn. Helaas komt het modem niet online. Ander aderpaar geprobeerd, maar doet ook niks. Na aansluiten op ISRA zou je toch binnen een minuut of twee wel iets van leven moeten zien in het modem lijkt mij?
Nee.

Wat je wel zou kunnen doen is een telefoontoestel aansluiten op het ISRA punt zonder modem en daarmee luisteren of je iets hoort. Als er een DSLAM aan de lijn hangt, dan hoor je om de x seconden een paar hoge piepjes in de hoorn. Desnoods een extra aftakking maken en een signaal op de lijn zetten(bijvoorbeeld met behulp van een telefoonpoort op het modem).

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:05:
[...]

Nee.

Wat je wel zou kunnen doen is een telefoontoestel aansluiten op het ISRA punt zonder modem en daarmee luisteren of je iets hoort. Als er een DSLAM aan de lijn hangt, dan hoor je om de x seconden een paar hoge piepjes in de hoorn. Desnoods een extra aftakking maken en een signaal op de lijn zetten(bijvoorbeeld met behulp van een telefoonpoort op het modem).
Hier heb ik wel een keer lol mee gehad. Telefoon zat rechtstreeks op de lijn aangesloten en modem ook (zonder splitter). Dan hoor je leuke geluidjes :P.

Modem vond het niet zo leuk. Kreeg geen DSL sync. En ik maar zoeken waarom het modem niet online kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

krakendmodem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Hier heb ik wel een keer lol mee gehad. Telefoon zat rechtstreeks op de lijn aangesloten en modem ook (zonder splitter). Dan hoor je leuke geluidjes :P.

Modem vond het niet zo leuk. Kreeg geen DSL sync. En ik maar zoeken waarom het modem niet online kwam.
Tenzij er gebeld werd, toen opeens wel line-sync ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:20:
[...]

Leverplicht >:)…

Dat je dit pas doet wanneer een klant bonding gebruikt vind ik logisch, bij een abbonnement waar je volgens de specificaties 10:1 down:up levert scheelt het niets
Leverplicht? XS4all heeft geen leverplicht en KPN heeft geen enkele plicht om een tweede ader in te lassen als de provider er om vraagt. Sterker nog: leverplicht is onafhankelijk van het medium. kPN heeft alleen leverplicht op het leveren van telefonie. Dat mogen ze ook via 4G leveren als ze dat willen.
Op dit moment is er bij mijn weten nog helemaal geen ordermogelijkheid voor het laten inlassen van een tweede ader.
Ik hou dit topc dan ook met grote belangstelling in de gaten want ik denk dat XS4all hier een fout maakt richting de klant en dat het uiteindelijk niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
krakendmodem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:19:

Volgens XS4ALL is hier 80/10 mogelijk. KPN en Telfort hebben altijd aangegeven dat 44/5 de max is. Pairbonding niet mogelijk. Is dat nou gewoon pure onwil, zo van: “ja u woont in het aardbevingsgebied dus krijgt u maar lekker het heen en weer”?

Overstappen naar XS4all gaat niet gebeuren. Erg duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 18-02-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Volgens x4all en fourstack zou ik ook 80 kunnen halen met pairbonding. Helaas, “slechts” 50 haalbaar. Diverse kpn ers geweest en gemeten. De ene lijn is slechter en beinvloed de andere. Als beide goed zouden zijn zou 60 het max zijn. Er wordt nog steeds gemeld TOT 80. Dus daarbij is alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Laatst online: 15:19
Ga naar https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v8.0/Pqcc.aspx en vul je postcode huisnummer in. Je krijgt een XML bestand nadat verzending. Staat er in dit bestand de volgende teksts:

The network allows bonding as an NL2 order (not taking portfolio and/or distribution point availability into account)

Dan is de kans erg groot dat er een tweede aderpaar in je woning zit en KPN in staat is pairbonding te leveren.
Wat XS4ALL met KPN heeft afgesproken is mij niet bekend, maar ik heb op 10 januari DSL aanvraagd bij XS4ALL en kreeg op dat ze 101/10 Mbit verwachten op mijn adres. In onze meterkast is een ISRA met 2 aderparen waarvan er maar eentje is uitgelast. Naief heb ik besteld nadat ik ook geruchten had gehoord dat XS4ALL een pairbonding order bij KPN zou neerleggen als het mogelijk was en de kosten hiervoor zou dragen.

Op 24 januari werd ik door KPN Wholesale gebeld dat ze binnenkort lang willen komen voor het uitlassen van het tweede aderpaar, en morgen komen ze dan uiteindelijk langs.

Van de week het modem al binnen gekregen en gelijk aangesloten. Afgelopen donderdag ging het modem in ene online en haal ik op 1 ader nu 45251 / 11101 (Attainable throughput 52371 / 20514).

Ik wacht morgen in spanning af ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
^LuKKie^ schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:48:
Ga naar https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v8.0/Pqcc.aspx en vul je postcode huisnummer in. Je krijgt een XML bestand nadat verzending. Staat er in dit bestand de volgende teksts:

The network allows bonding as an NL2 order (not taking portfolio and/or distribution point availability into account)
Thanks voor het delen! Ik heb net een adres van een kennis van mij gecheckt (die al tijden klaagt over traag internet) en ik zie dat daar ook pair bonding mogelijk is. Weet jij of deze mogelijkheid alleen voor XS4ALL abonnees geldt of ook voor KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^LuKKie^
henk26 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:22:
[...]

Thanks voor het delen! Ik heb net een adres van een kennis van mij gecheckt (die al tijden klaagt over traag internet) en ik zie dat daar ook pair bonding mogelijk is. Weet jij of deze mogelijkheid alleen voor XS4ALL abonnees geldt of ook voor KPN?
Nope, zoals ik weet heb ik ook geen idee hoe XS4ALL het wel voor elkaar krijgt, ik gok dat het een pilot is om te zien of het process het aankan? Als KPN en Telfort hetzelfde zouden doen dan zou dat heel veel extra werk betekenen voor de monteurs. (speculatie ... ik heb echt geen idee).

Garantie over mijn uitspraken ook maar tot de deur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Nadat ik xs4all gesproken had, kpn nog even gebeld en die hebben toen aangegeven zelf nog geen pair bonding te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

B2

wa' seggie?

Ik zie dat de XML gegevens inmiddels zijn uitgebreid met VVDSL/BVVDSL en VPlus. De 'C' bij availability geeft volgens mij aan dat het niet leverbaar is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
-<technologyavailability>

<technology-type>BVDSL2_POTS</technology-type>

<bandwidth-up>10232</bandwidth-up>

<bandwidth-down>103212</bandwidth-down>

<reliability>90</reliability>

<carrier-vendor-id>MDF</carrier-vendor-id>

<access-area-id>AA/20</access-area-id>

<commentcode/>

<availability>O</availability>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

</technologyavailability>

<technology-type>VDSL2_POTS</technology-type>

<bandwidth-up>8000</bandwidth-up>

<bandwidth-down>51606</bandwidth-down>

<reliability>90</reliability>

<commentcode/>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

<technology-type>ADSL2+_POTS</technology-type>

<bandwidth-up>992</bandwidth-up>

<bandwidth-down>16106</bandwidth-down>

<reliability>80</reliability>

<commentcode/>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

<technology-type>BVPLUS_POTS</technology-type>

<bandwidth-up/>

<bandwidth-down/>

<reliability/>

<commentcode/>

<availability>C</availability>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

<technology-type>VVDSL2_POTS</technology-type>

<bandwidth-up/>

<bandwidth-down/>

<reliability/>

<commentcode/>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

<technology-type>BVVDSL2_POTS</technology-type>

<bandwidth-up/>

<bandwidth-down/>

<reliability/>

<commentcode/>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

<technology-type>VPLUS_POTS</technology-type>

<bandwidth-up/>

<bandwidth-down/>

<reliability/>

<commentcode/>

<plandate/>

<plandate-reliability/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman

Dan is de kans erg groot dat er een tweede aderpaar in je woning zit en KPN in staat is pairbonding te leveren.
Wat XS4ALL met KPN heeft afgesproken is mij niet bekend, maar ik heb op 10 januari DSL aanvraagd bij XS4ALL en kreeg op dat ze 101/10 Mbit verwachten op mijn adres. In onze meterkast is een ISRA met 2 aderparen waarvan er maar eentje is uitgelast. Naief heb ik besteld nadat ik ook geruchten had gehoord dat XS4ALL een pairbonding order bij KPN zou neerleggen als het mogelijk was en de kosten hiervoor zou dragen.

Op 24 januari werd ik door KPN Wholesale gebeld dat ze binnenkort lang willen komen voor het uitlassen van het tweede aderpaar, en morgen komen ze dan uiteindelijk langs.

Van de week het modem al binnen gekregen en gelijk aangesloten. Afgelopen donderdag ging het modem in ene online en haal ik op 1 ader nu 45251 / 11101 (Attainable throughput 52371 / 20514).

Ook even gecheckt op een aantal adressen, maar die halen allemaal een hogere attainable en current verbinding dan hier wordt weergegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Ook effe mijn adres bekenen. Staat netjes 82 mbits. Tja gemeten in de centrale. Op mijn adres zoals al gemeld 50. Ik wil hier mee aangeven dat het niet heilig is wat kpn ea aangeven. Pin je er niet op vast.

[ Voor 29% gewijzigd door fmrama op 19-02-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

B2

wa' seggie?

Ik dacht trouwens dat KPN vorig jaar al bezig was om VVDSL vanuit MDF centrales mogelijk te maken.. Zoals gewoonlijk zal die 'investering' wel weer op de lange baan geschoven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
@timmie1 v8.0 is een stuk leuker dan v7.0 (als je op copper/fiber klikt kan je info over je ISRA/FTU vinden), kan je hem toevoegen aan de OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
esky schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:55:
[...]

@timmie1 v8.0 is een stuk leuker dan v7.0 (als je op copper/fiber klikt kan je info over je ISRA/FTU vinden), kan je hem toevoegen aan de OP.
Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
Zo ik kom met een update over een interessante probleem die ik hier toen vermelde

Recap:

Heb al lang een stabiele 100/30 Mbps vdsl verbinding.

Ik kijk naar alternatieven, loop soms tegen de upload snelheid. Op fourstack was altijd 111Mbps voor een lijn en 210Mbps voor twee lijnen. Dus ik dacht dat 200/50 haalbaar was.

Kijk ik op XS4ALL en bonded had ik max 150/16 :/

Bij KPN en andere providers bleek de maximale upload over een enkele lijn maar 10Mbps te zijn.

Cool, een storing dacht ik.

Dus van de week weer gaan shoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DYW9vZAOHZZlzSZIgcIFj1iK/full.jpg

Welkom in 2007.

Mensen bij XS4ALL vermoeden van een capaciteits probleem, en kunnen ze niet garanderen dat bij een overstap mijn verbinding intact blijft. Dus ik wordt naar Ziggo gepusht, maar dat zou maar 10Mbps meer kwa upload opleveren. Dus zit vast bij T-mobile, till death tear us apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:35

kgl

En, is het tweede aderpaar inmiddels ingelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Luinwethion schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:27:
Zo ik kom met een update over een interessante probleem die ik hier toen vermelde

Recap:

Heb al lang een stabiele 100/30 Mbps vdsl verbinding.

Ik kijk naar alternatieven, loop soms tegen de upload snelheid. Op fourstack was altijd 111Mbps voor een lijn en 210Mbps voor twee lijnen. Dus ik dacht dat 200/50 haalbaar was.

Kijk ik op XS4ALL en bonded had ik max 150/16 :/

Bij KPN en andere providers bleek de maximale upload over een enkele lijn maar 10Mbps te zijn.

Cool, een storing dacht ik.

Dus van de week weer gaan shoppen.

[afbeelding]

Welkom in 2007.

Mensen bij XS4ALL vermoeden van een capaciteits probleem, en kunnen ze niet garanderen dat bij een overstap mijn verbinding intact blijft. Dus ik wordt naar Ziggo gepusht, maar dat zou maar 10Mbps meer kwa upload opleveren. Dus zit vast bij T-mobile, till death tear us apart.
Is geen storing.

Op papier krijg je een 100/10 abonnement.

In de praktijk is dat zoals je nu ook hebt 100/30.
Bij xs4all is dat niet anders. Dat zou dan 160/60 kunnen worden. Alle ander providers verkopen snelheden tot 100Mb. Snelheden van boven de 100Mb is vrijwel altijd pairbonding en dat is duurder dan een enkel aderpaar

Dat je nu maar 5Mbit te zien krijgt is omdat de straatkast vol zit en je dus weer op de wijkcentrale 4km verderop wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
kgl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:23:
[...]

En, is het tweede aderpaar inmiddels ingelast?
Yep. Gistermiddag is er een monteur van Volker Wessel langs gekomen en heeft het 2de aderpaar uit de koppelkabel gepeld. Het tweede paar kwam niet direct online maar later op de middag liet het modem netjes 2 paren VDSL2 signaal zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b6X1F37l.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:35

kgl

^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Yep. Gistermiddag is er een monteur van Volker Wessel langs gekomen en heeft het 2de aderpaar uit de koppelkabel gepeld. Het tweede paar kwam niet direct online maar later op de middag liet het modem netjes 2 paren VDSL2 signaal zien.

[afbeelding]
Netjes zeg, duidelijk dat xs4all z'n zaakjes goed voor elkaar heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:47:
[...]

[afbeelding]
Wat voor latency doet je lijn? En was dit MDF of SDF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
krakendmodem schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Wat voor latency doet je lijn? En was dit MDF of SDF?
MDF, volgens pqcc.soap.dslorder.nl 555 meter van Amr-Dmr.
De monteur was verbaast dat de lijn direct naar de centrale loopt omdat een hoop in Alkmaar op SDF zit, wij helaas niet.

Ping? Give or take 24 a 25ms. Dunno of dat goed is, ben niet ontevreden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:09:
[...]

De monteur was verbaast dat de lijn direct naar de centrale loopt omdat een hoop in Alkmaar op SDF zit, wij helaas niet.
Qua afstand is dat niet zo vreemd, deze is namelijk nog niet zo ver om in de buitenring te vallen. Volgens mij ligt die grens ergens boven de 1200 meter ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:09:
[...]

Ping? Give or take 24 a 25ms. Dunno of dat goed is, ben niet ontevreden iig.
Ik zit 589 meter van de MDF, ping rond de 22ms.

https://imgur.com/a/WARrt

20ms is niet slecht, maar als je net als ik vanaf vectoring afkomt (+- 7ms) en na verhuizen op 22ms Zit, dan merk je dat wel. En sommige pairbonding aansluitingen doen hier 35ms, en dat wordt me wat te gortig. Zit dus te twijfelen wat te doen. Als XS4ALL aangeeft dat ze het doen, dan is het misschien de overstap waard.

Aan de andere kant: die 50Mbit is voor nu ook prima. In het weekend staan er meerdere devices te streamen en nog is de gemiddelde load iets van 20Mbit.

Wat is de netto snelheid die je overhoudt? Je zit nu volgens je modem op 84Mbit. Als die de komende dagen nog iets omhoog kruipt alleen maar mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 20-02-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 14:02
krakendmodem schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:29:
[...]

Ik zit 589 meter van de MDF, ping rond de 22ms.

https://imgur.com/a/WARrt

20ms is niet slecht, maar als je net als ik vanaf vectoring afkomt (+- 7ms) en na verhuizen op 22ms Zit, dan merk je dat wel. En sommige pairbonding aansluitingen doen hier 35ms, en dat wordt me wat te gortig. Zit dus te twijfelen wat te doen. Als XS4ALL aangeeft dat ze het doen, dan is het misschien de overstap waard.

Aan de andere kant: die 50Mbit is voor nu ook prima. In het weekend staan er meerdere devices te streamen en nog is de gemiddelde load iets van 20Mbit.

Wat is de netto snelheid die je overhoudt? Je zit nu volgens je modem op 84Mbit. Als die de komende dagen nog iets omhoog kruipt alleen maar mooi.
MacBook Pro draadloos via UniFi AP AC PRO richting FRITZ!Box 7581 op een bonded XS4ALL verbinding:

Erics-MBP:~ eric$ ping6 residentadvisor.net
PING6(56=40+8+8 bytes) REDACTED --> 2400:cb00:2048:1::6814:1745
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=0 hlim=59 time=11.749 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=1 hlim=59 time=12.419 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=2 hlim=59 time=11.599 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=3 hlim=59 time=11.694 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=4 hlim=59 time=11.966 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=5 hlim=59 time=11.409 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=6 hlim=59 time=12.281 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=7 hlim=59 time=11.967 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=8 hlim=59 time=11.600 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=9 hlim=59 time=11.862 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=10 hlim=59 time=11.693 ms
^C
--- residentadvisor.net ping6 statistics ---
11 packets transmitted, 11 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 11.409/11.840/12.419/0.288 ms

Heel nette score! Het modem geeft aan ↓ 214,8 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s met uiteraard in de praktijk een cap van 160 Mbit/s op de downloadsnelheid.

[ Voor 0% gewijzigd door ericafterdark op 20-02-2018 18:31 . Reden: Eigen IPv6 verwijderd. ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
Jeffrey87 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:14:
[...]

Qua afstand is dat niet zo vreemd, deze is namelijk nog niet zo ver om in de buitenring te vallen. Volgens mij ligt die grens ergens boven de 1200 meter ofzo?
Dunno wel jammer, want op MDF doen ze nog altijd geen vectoring en super-vectoring zal wel helemaal niet snel komen. Daardoor zal het voorlopig op 80/10 blijven steken :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:28:
[...]

Dunno wel jammer, want op MDF doen ze nog altijd geen vectoring en super-vectoring zal wel helemaal niet snel komen. Daardoor zal het voorlopig op 80/10 blijven steken :/
Ik heb het al vaker gezegd maar dit is echt niet geheel aan KPN te wijten. KPN heeft al drie jaar een technische oplossing (VULA) maar als de andere MDF operators niet opschieten met het weghalen van apparatuur, dan kan Vectoring niet aan vanuit de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
Barre73 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:36:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd maar dit is echt niet geheel aan KPN te wijten. KPN heeft al drie jaar een technische oplossing (VULA) maar als de andere MDF operators niet opschieten met het weghalen van apparatuur, dan kan Vectoring niet aan vanuit de centrale.
Goed om te weten.
Ik dacht dat KPN alle operators al uit de centrales gejaagd had. Maar schijnbaar zit er dus nog wat legacy in het netwerk en gezien de centrale redelijk oud is en dichtbij een winkelcentrum staat zullen er vast wel legacy lijnen in liggen.

Hopelijk lost dit probleem zich op terwijl dus vanzelf op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
^LuKKie^ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:40:
[...]

Goed om te weten.
Ik dacht dat KPN alle operators al uit de centrales gejaagd had. Maar schijnbaar zit er dus nog wat legacy in het netwerk en gezien de centrale redelijk oud is en dichtbij een winkelcentrum staat zullen er vast wel legacy lijnen in liggen.

Hopelijk lost dit probleem zich op terwijl dus vanzelf op?
Met name Tele2 zit er nog in met zijn Light (20 Mb) abonnement. Dit leveren ze via ADSL2+ en wordt nog actief verkocht.

Het VDSL2 portfolio van Tele2 wordt inmiddels al wel overgezet naar KPN DSLAM's.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey87 op 20-02-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Eiríkr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:26:
[...]

MacBook Pro draadloos via UniFi AP AC PRO richting FRITZ!Box 7581 op een bonded XS4ALL verbinding:

Erics-MBP:~ eric$ ping6 residentadvisor.net
PING6(56=40+8+8 bytes) REDACTED --> 2400:cb00:2048:1::6814:1745
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=0 hlim=59 time=11.749 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=1 hlim=59 time=12.419 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=2 hlim=59 time=11.599 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=3 hlim=59 time=11.694 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=4 hlim=59 time=11.966 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=5 hlim=59 time=11.409 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=6 hlim=59 time=12.281 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=7 hlim=59 time=11.967 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=8 hlim=59 time=11.600 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=9 hlim=59 time=11.862 ms
16 bytes from 2400:cb00:2048:1::6814:1745, icmp_seq=10 hlim=59 time=11.693 ms
^C
--- residentadvisor.net ping6 statistics ---
11 packets transmitted, 11 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 11.409/11.840/12.419/0.288 ms

Heel nette score! Het modem geeft aan ↓ 214,8 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s met uiteraard in de praktijk een cap van 160 Mbit/s op de downloadsnelheid.
Via bonded vectoring vanaf een straatkast is de latency erg laag, maar op een bonded verbinding vanuit de wijkcentrale ligt deze soms rond de 35ms.. Daar zit nog geen vectoring op.

Dan is het dus 100/10 momenteel voor de mensen op een wijkcentrale. Opzich is dat nog geen ramp, alleen is het lang niet overal leverbaar of worden er zoals nu truckjes gedaan door XS4ALL om het wel te kunnen leveren.

• Kasper1985
@akatar en anderen die interesse hebben in de SBG3500-N van Zyxel voor hun bonded xdsl lijn. Het hoge woord is eruit vanuit Taiwan. Nog een concrete datum maar wel een aankondiging:

The FW 1.00 and 1.01 behaviors are fine-tuned due to firmware structure changing.
As a result, the SBG will drop the vlan tagged packets on the FW v 1.01.
We will release a date firmware to solve it. This date firmware will bind the WAN and LAN interfaces (by using interface group) to meet customer’s needs. However, multiple interface groups are still required to fulfill customer’s requirement because the traffic are logically separated by vlan in this case.
Since this fix involves firmware behavior modification, the RD is still evaluating the resource/time they will need. We will let you know when will we have this FW asap.

Ik zal ze blijven pushen voor een spoedige release datum.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
@Kasper1985
Dank je voor de info, ik kan hier nog niet direct uit afleiden of een full bridge straks mogelijk word, maar ik hoop het wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheppy
  • Laatst online: 23-12-2024
Goedenavond,
Ik heb zojuist mijn nieuwe Vigor 130 aangesloten en na het proberen van meerdere firmwares blijkt in mijn situatie modem versie 8 het beste te werken.

Voorheen was er een Fritzbox aangesloten. Met de FB was het volgende mogelijk:
  • DOWN: att = 116Mbs; act = 111Mbs
  • UP: att = 47Mbs; act = 32Mbs
Nu met Vigor 130 is dit de status:
  • DOWN: att = 121Mbs; act = 111Mbs
  • UP: att = 47Mbs; act = 26Mbs
De actuele snelheden dus voor DOWN gelijk, maar voor UP dus duidelijk minder.

Als ik de status opvraag is dit het:
  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :      17A       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          :111074000 bps   US Actual Rate       : 26520000 bps
   DS Attainable Rate      :121460208 bps   US Attainable Rate   : 47699000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast 
   DS Interleave Depth     :        1       US Interleave Depth  :        1 
   NE Current Attenuation  :       11 dB    Cur SNR Margin       :        7  dB
   DS actual PSD           :    -2.-4 dB    US actual PSD        :    13. 4  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :       94
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :        5
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        1
   ITU Version[0]          : b5004946       ITU Version[1]       : 544e0000
   VDSL Firmware Version   : 05-07-09-0F-01-07   [with Vectoring support] 
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0 
   Test Mode               : DISABLE 
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :        8 dB    Far SNR Margin       :        8  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db11c
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Mijn vragen, hopelijk kan iemand mij helpen:
  • Geeft PATH MODE aan met FAST dat voor UP en DOWN de G.INP is geactiveerd? Zo niet, hoe check ik dat dan?
  • Is er iets dat ik kan doen aan instellingen van de Vigor 130 om de UP op het zelfde niveau te krijgen als bij de Fritzbox?
Iets achtergrond: heb een XS4ALL abonnement, 16 UP en 160 DOWN, dus met UP zit ik al boven wat ik afneem, maar toch altijd leuk als je meer kunt krijgen...

Vriendelijke groeten,

Sherry

edit: vraag over G.INP aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Wat zijn je ping tijden die bij je test behoren? Dat kan ook nog wel eens wisselen per firmware/test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@sheppy @stormfly Modemfirmware is zeker belangrijk. Ik had in het verleden goede snelheid en pingresultaten met modem 4 firmware van een bepaalde versie op de Vigor 130, zie:
ThinkPadd in "Het grote xDSL-topic"

Vergeet ook niet om het modem een aantal uren aangesloten te laten als je wijziging hebt gedaan. Dan kan hij 'intrainen'. Dat scheelde na die eerdere post van mij nog weer een aantal Mbit:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:47:
@sheppy @stormfly Modemfirmware is zeker belangrijk. Ik had in het verleden goede snelheid en pingresultaten met modem 4 firmware van een bepaalde versie op de Vigor 130, zie:

Vergeet ook niet om het modem een aantal uren aangesloten te laten als je wijziging hebt gedaan. Dan kan hij 'intrainen'. Dat scheelde na die eerdere post van mij nog weer een aantal Mbit:
Vandaar dat ik het vroeg ;) Heb veel collega's naar jouw post verwezen en die koppelde een positieve reactie terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
sheppy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:57:
Goedenavond,
  • Geeft PATH MODE aan met FAST dat voor UP en DOWN de G.INP is geactiveerd? Zo niet, hoe check ik dat dan?
  • Is er iets dat ik kan doen aan instellingen van de Vigor 130 om de UP op het zelfde niveau te krijgen als bij de Fritzbox?
Path Mode geeft aan of er Interleaving of FAST-mode wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Alle geplande upgrades in Utrecht-Centrum zijn ineens verdwenen uit Fourstack.
Deze stonden tot eergisteren nog op mei 2018.

Ze zijn wel druk in mijn buurt met het opengraven van de straten, en de ruimte voor de KVD's voor het aanleggen van glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Jeffrey87 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:16:
Alle geplande upgrades in Utrecht-Centrum zijn ineens verdwenen uit Fourstack.
Deze stonden tot eergisteren nog op mei 2018.

Ze zijn wel druk in mijn buurt met het opengraven van de straten, en de ruimte voor de KVD's voor het aanleggen van glasvezel.
Dit is gister(ochtend) gebeurt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheppy
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:47:

stormfly schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:15:
Wat zijn je ping tijden die bij je test behoren? Dat kan ook nog wel eens wisselen per firmware/test.
Beste ThinkPad en wopper,

Bedankt voor jullie antwoord.

Ping-tijden zijn gelijk, bij allebei de routers tussen de 10 en 15 ms. Met modem firmware versie 8 had ik de kortste ping-tijden (en de enige firm-ware waarbij ook upload PATH MODE op fast stond), en was het trainen van de modem het snelst op snelheid qua download snelheid. Ik liet modem altijd eerst een kwartier trainen voordat ik eventueel de firmware versie aanpaste. Nu, dag later, is de upload nog steeds duidelijk lager dan bij Fritzbox, download zelfs een ietsje hoger!

Hier en daar lees ik op internet dat G.INP aan moet staan, maar ik kan nergens vinden hoe of dat ik kan checken of dat dat ook zo is. Enig idee?

Met vriendelijke groet,

Sheppy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheppy
RobinF schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:40:
[...]

Path Mode geeft aan of er Interleaving of FAST-mode wordt gebruikt.
Bedankt voor je reactie RobinF.

Ik ging er van uit dat Fast beter is dan Interleaving, onder andere daarop selecteerde ik namelijk wat ik dnek dat de beste firmware versie in mijn situatie is, naast het bekijken van ping-tijden (korter = beter), download- en upload snelheid (sneller = beter) en de training tijd (korter = beter).

Klopt mijn aanname dat fast beter is dan interleaving? Dit zou, naar wat ik gelezen heb, vooral invloed moeten hebben op stabiliteit (interleaving = beter) en snelheid en ping (fast = beter).

Vriendelijke groeten,

Sheppy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Kan het zijn dat oplopende FEC-errors het YouTube-streambufferen kan frustreren?

Ik heb sinds juni NLE, na jaren Ziggo te hebben gehad.

Ik haal ongeveer 80 ~ 90Mbit en 30 upload.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f73dEHh.png

Hoewel de CRC-errors laag zijn, lopen de FEC-errors wel op. Ik kom wel meer tegen dat dit hoog is, maar qua SNR zitten we ook wel wat krap, als ik zo een beetje rondgoogle.

Gamen en downloaden werkt allemaal prima, maar bij YouTube streams (ik zit gewoon bedraad op een snelle PC, die tijdens Ziggo deze gekkigheid nooit had) merk ik altijd hakkeligheid, en dat hij de film ook niet fijn doorbuffert. Als ik F5 op de modempagina tijdens het laden van zo'n stream zie ik elke seconde wel weer + 5 FEC-error. CRC blijft dan wel gelijk, maar ik kan me voorstellen dat zo'n FEC-error toch wel voor een bepaalde vertraging kan zorgen?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik woon in een flat en het grote nadeel met DSL en een flat is dat er een verantwoordelijkheidsvacuum is tussen wat onder KPN valt en wat onder de woningbouw. Zo heeft elke woning in de flat ook nog eens de DSL die in de meterkast binnenkomt, doorgelust in de muur naar de woonkamer. Vanaf de woonkamer sluit ik de router er op aan. KPN kijkt daarentegen altijd alleen maar naar de aansluiting in m'n meterkast, terwijl ik dus eigenlijk wel benieuwd ben waar deze brakheid in zit, of dat nou juist in de kabel meterkast -> woonkamer zit, of wellicht in wijkkast -> meterkast. Veel huizen in de flat halen feilloos de 100/30.

Ik weet wel dat de KPN-monteur mijn verbinding heeft doorgelust van de buren onder mij, die kunnen dus nu geen DSL meer nemen, maar waren dat ook niet van plan.

Zodra de lijn technisch werkt is er weinig hulp omtrent het stabiel krijgen of verhogen van de effectieve snelheid, merkte ik al in het verleden. Wat dat betreft kan je beter hebben dat het helemaal niet werkt. Dat ik dan nog weer bij een virtuele toko zit (NLE) en daardoor niet rechtstreeks met KPN kan praten, terwijl de NLE-monteurs weer niks mogen, is dan vaak ook uiterst onhandig.

[ Voor 39% gewijzigd door MsG op 27-02-2018 13:53 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
sheppy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:46:
Klopt mijn aanname dat fast beter is dan interleaving? Dit zou, naar wat ik gelezen heb, vooral invloed moeten hebben op stabiliteit (interleaving = beter) en snelheid en ping (fast = beter).
Klopt
MsG schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:48:
Kan het zijn dat oplopende FEC-errors het YouTube-streambufferen kan frustreren?
Mwa, niet heel logisch. FECs worden gecorriceerd door middel van een soort pariteit achter systeem. Daarnaast zou YouTube gewoon opnieuw de pakketjes moeten sturen als t mis is.
MsG schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:48:
Hoewel de CRC-errors laag zijn, lopen de FEC-errors wel op. Ik kom wel meer tegen dat dit hoog is, maar qua SNR zitten we ook wel wat krap, als ik zo een beetje rondgoogle.
Mwa. De Noise Margin wordt automatisch "aangepast" (door de snelheid te wijzigen) door de DSLAM/KPN. Blijkbaar durft de DSLAM/KPN het aan om zo laag te zitten en nog stabiel te blijven.

Maar het zijn inderdaad wel veel FEC's. Zou zomaar kunnen dat de doorlus of gewoon de verdere aansluiting niet helemaal lekker is.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinF op 27-02-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@sheppy Volgens mij als je 'upstream path' op 'Fast' staan, dan heb je G.INP ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
RobinF schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:23:
[...]

Zo te zien zijn alle upgrades uit fourstack verdwenen. Heb jij enig idee wat de reden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 07:24
Jeffrey87 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:59:
Met name Tele2 zit er nog in met zijn Light (20 Mb) abonnement. Dit leveren ze via ADSL2+ en wordt nog actief verkocht.
Bedankt voor de hint. Hier in het appartementencomplex zijn ook twee van dit soort verbindingen actief inclusief nog linesharing met een analoge telefoonlijn van KPN. De analoge telefoonlijnen zijn in gebruik voor de liften dus kunnen niet zomaar gemigreerd worden naar VoIP. Gisteren gebeld met de Tele2 service desk en werd mij verteld dat deze ADSL2+ verbindingen alleen gemigreerd worden naar het VULA aanbod als er een nieuwer, duurder abonnement wordt afgesloten.

Ondertussen wordt op de bekende fourstack site de geplande upgrade niet meer ieder kwartaal doorgeschoven maar staat er een concrete datum die wel steeds 2 weken opschuift.

Zou er een verband zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
RobinF schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:23:
[...]

Dat is niet anders dan hier in Rotterdam. Upgrades van specifieke datum in februari naar april. Nu staat er niets meer gepland in de publieke fourstack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
jurry schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor de hint. Hier in het appartementencomplex zijn ook twee van dit soort verbindingen actief inclusief nog linesharing met een analoge telefoonlijn van KPN. De analoge telefoonlijnen zijn in gebruik voor de liften dus kunnen niet zomaar gemigreerd worden naar VoIP. Gisteren gebeld met de Tele2 service desk en werd mij verteld dat deze ADSL2+ verbindingen alleen gemigreerd worden naar het VULA aanbod als er een nieuwer, duurder abonnement wordt afgesloten.
Dat ADSL2+ hoeft geen probleem te zijn. Kan rustig naast VDSL . Tot voor kort in de flat/woning van mijn zwager ADSL2+ Tele2 naast VDSL vectoring van Telfort.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/VDSL2_frequencies.png

Als ik dit plaatje bekijk, zitten ze elkaar niet in de weg.

[ Voor 9% gewijzigd door tubejack op 28-02-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
thieske1 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:21:
Ik hou jullie op de hoogte hoe de overstap en pair bonding gaat.
Vandaag is de afspraak ingepland door KPN Wholesale voor het activeren van de lijn. Duurt alleen nog wel een maand voordat dit kon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinF
Hallo,

Echte reden van het verdwijnen van de upgrades staat inmiddels hier: https://forum.kpn.com/int...93/index1.html#post589894
(...) Er is recentelijk afgesproken (met Wholesale) om upgrades die verder dan 2 maanden in de toekomst staan niet meer te tonen. Meer informatie heb ik er niet over maar dat is de verklaring dat er zo veel upgrades zijn verdwenen. (...)

[ Voor 43% gewijzigd door RobinF op 28-02-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
RobinF schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:32:
Hallo,

Echte reden van het verdwijnen van de upgrades staat inmiddels hier: https://forum.kpn.com/int...93/index1.html#post589894

[...]
hmmm jammer voor ons tweakers die zitten te springen om een upgrade, aan de andere kant wel begrijpelijk want support zal vast een boel boze reacties krijgen als er weer eens een datum vooruit geschoven wordt.

Maaruh in heel Utrecht wordt de komende 2 maanden dus niks gedaan maar één kabelverdeler geupgrade? Beetje vreemd gezien dit ronkende persbericht van 2 maanden geleden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
esky schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:03:
Maaruh in heel Utrecht wordt de komende 2 maanden dus niks gedaan maar één kabelverdeler geupgrade? Beetje vreemd gezien dit ronkende persbericht van 2 maanden geleden....
Ze zijn nu actief bezig met vrijwel alle KVD's binnen de singels grenzend aan de Catharijnesingel en Springweg e.o. (postcodegebied 3511).

Hier is sinds half januari ook glasvezel gegraven door BAM. De planning stond op mei 2018. 1 KVD aan de Pelmolenweg is ca. 1.5 jaar geleden al voorzien van glas en doet al een tijdje vectoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
Viel mij gister op dat ineens de ping tijdens van 30 naar 11ms gemiddeld zijn gegaan. Zo te zien staat ineens G.INP op on op mijn Fritzbox 7581. Upload is ineens ook 4,3mbit ipv 3mbit.

Toch weer een meevaller voor een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
centrale gebruiker :) Downloadsnelheid is nog steeds dramatisch, 23Mbit :/

Hoop dat er toch goed nieuws komt qua upgrades anders wordt het toch Ziggo vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 15:07
.

[ Voor 99% gewijzigd door niels288 op 05-03-2018 08:21 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 77 Laatste