Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-04 13:54
( Te lange tekst om te lezen? heb kortere versie gemaakt welke enkele posts verder staat. )

Beste medetweakers,

Ik ben van plan een nieuwe pc te bouwen (of beter - het huidige systeem upgraden). Mijn huidig systeem werkt sinds enkele dagen niet meer, allemaal rode en groene puntjes en vreemde tekens bij het opstarten, vermoedelijk is mijn grafische kaart aan het eind van zijn leven. Bovendien had ik de laatste maanden ook al problemen met het kopieren van bestanden via de USB. Voortdurend controles doen op de data en deze mogelijk opnieuw kopiëren is bijzonder vervelend. Tijd voor een upgrade.

Omdat mijn vorig systeem een oud mid-high-end systeem is en op zich nog prima presteerde qua snelheid, wil ik ook nu gewoon een goede basis hebben voor het systeem. Zolang er voldoende snelheid en bandbreedte is kan ook het nieuwe systeem vele jaren mee. De basis elementen in het vorige systeem bestonden uit een Intel Core2Duo E8400, Asus P5Q Pro moederbord, Elite geheugen van Team (samenstelling/snelheid weet ik zo niet) en een Geforce 8800 GTS 512. Ik ben van plan het systeem op te bouwen met een Haswell core i7 4770 (non-K) en Asus Z87-A. Bij het onderzoeken van het nieuwe systeem kwam ik op enkele onduidelijkheden. Het eerste punt daarvan is de voeding. Haswell heeft kennelijk vereisten daaraan. Hoewel blijkt dat de c6/c7 op de meeste borden standaard ge-disabled is en alleen de problemen zouden onstaan wanneer er een grote belasting op de 5V en 3V aanwezig is, ben ik toch niet helemaal gerust gesteld dat ik mijn voeding kan houden. Nu heb ik OCZ500SXS van 500W. Als ik in de BBG van juli 2013 kijk is daar bij het mainstream systeem (Haswell georienteerd) een Seasonic M12II 520W gekozen. Hoewel ik vermoede dat deze met Haswell in het achterhoofd gekozen is, is deze volgens Sesonic niet Haswell compatible. Iemand enig idee hoe dit komt!? Maak ik me nu onnodig zorgen? Ik geef liever mijn geld uit aan de basis componenten en niet aan een nieuwe voeding. De OCZ die ik heb heeft trouwens geen 8 pin 12V aansluiting voor de cpu maar een 4pin. Hoewel mijn huidige bord net als de Z87-A een 8pin aansluiting heeft, heeft dit nooit problemen gegeven voor mij. Ik heb nooit geprobeerd om over te klokken en ben eigenlijk ook niet van plan De CPU over te klokken. Misschien wel de GPU een klein beetje, zie volgende alinea. Is het werkelijk nodig voor de i7 4770 om alle 8 pins te gebruiken?

Omdat afgelopen jaar nogal is geklaagd over de hoge energierekening die veroorzaakt zou worden door mijn pc die meestal praktisch onafgebroken aanstond, wil ik ietwat besparen op energie. De Haswell chip zou zuiniger moeten zijn dan ivy bridge en betere graphics moeten hebben met zijn iGPU. Ik hoop hiermee de energie van een dedicated Grafische kaart te besparen. Als ik de volgende review goed heb begrepen kan ik met non-k versie wel de GPU en memory overklokken (asus-z87-a-intel-z87-haswell-motherboard-review-with-intel-core-i7-4770-processor), en om de performance van de HD 4600 ietwat te verbeteren wil ik CPU graphics ratio wat hoger zetten (niet BClk) en memory sneller dan de DDR3 1600 die de cpu ondersteund. Zover ik begrijp (ik heb momenteel nog geen enkele kennis van overklokken) ben je aan het overklokken wanneer je een geheugen plaatst wat sneller is dan de cpu ondersteund en hem laat lopen op de snelheid dat het geheugen is gespecificeerd. Als ik kijk naar reviews zoals memory-performance-16gb-ddr31333-to-ddr32400-on-ivy-bridge-igp-with-gskill over het gebruik van sneller geheugen, zie ik duidelijk een verbetering tot een bepaalde snelheid. Zoals aangegeven in de gerefereerde reviews gebeurd het nogal eens dat een hogere snelheid juist tot vertraging leid. Nu vraag ik mij af wat handiger is, een DDR3-1866 8-9-9-24-2N geheugen nemen en mogelijk zelfs oc'en naar 2133 9-10-10-29 mocht dat uiteindelijk beter lijken te werken, of een DDR3-2133 9-11-11-31-2N nemen en naar 1866 8-10-10-28 brengen mocht er een beperking optreden. Of sla ik hiermee de plank mis? (de specs zijn van enkele G.Skill geheugens). Omdat ik wel graag het systeem vele jaren nog wil kunnen gebruiken, wordt ik nu wel aan het twijfelen gebracht - beide genoemde geheugens hebben kennelijk 1,6V nodig. De 1866 (G.Skill TridentX F3-1866C8D-16GTX) heeft nog vergelijkbaar broertje die wel op 1,5V draait (G.Skill RipjawsZ F3-14900CL8Q-16GBZM), maar op 2133 kan ik geen geheugen vinden op 1,5V bij G.Skill. Help ik mijn CPU niet in de vernieling met die 0,1V? Omdat de geheugen controller in de CPU zit, wordt die op zijn beurt nu toch kwetsbaarder? Ik zie wel dat Corsair een vergelijkbaar geheugen heeft die wel op 1,5V draait, is echter wel weer 20 euro duurder. Iemand die mij hier een advies over kan geven?

Iemand ervaring trouwens met de stock cooler die met de 4770 komt? De Haswell processors worden toch aardig warm toch? kan de warmte niet veel makkelijker weg als de luchtstroom rechtstreeks naar de casefan aan de achterkant wordt geblazen?

Om een beter beeld te geven van wat ik wil hier een korte beschrijving:

Wat ik wil met mijn nieuwe systeem:
Ik doe aan fotografie en gebruik de adobe CS producten nogal eens, daarnaast gebruik ik soms ook nog 3D software van DAZ3D (Studio en Carrara voornamelijk).
Gamen doe ik niet erg vaak, als ik het doe dan zijn het MMO's. Zolang ik Blade & Soul kan spelen, wat ongeveer de zwaarste mmo is die ik speel, dan ben ik al blij zat. de 8800GTS kon het op high settings aan, de HD4600 iGPU zou het dan toch wel moeten aankunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten:
Eerlijk gezegd schrok ik van de hoge kosten van pc componenten en koos daardoor voor 500 euro, wat ik nu heb opgerekt naar max 600 euro.

Welke componenten ik nodig ben voor de upgrade:
- Moederbord, praktisch al gekozen voor ASUS Z87-A
- Processor, al gekozen, moet de Intel i7 4770 worden
- Geheugen, nog niet besloten, DDR3 1600/1866/2133
- 3rd party koeler?
Alle andere componenten heb ik al. Van SSD zie ik af, gaat niet lang genoeg mee en past niet in mijn budget. Misschien later als werkschijf voor mijn foto's en HD of 4K video's.

[ Voor 0% gewijzigd door bitsimman op 14-08-2013 22:25 . Reden: Lezers vonden het een te lange lap tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 07:47
Schrijf jij boeken ofzo? Mannoman wat een informatie.

En dan mis je ook nog eens een wensenlijstje/eigen onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:51
Aan 2133MHz geheugen heb je niks met de i7 4770. Is compatibel tot 1600MHz. En max 32GB.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-07 22:39
Sowieso is de snelheid van RAM haast verwaarloosbaar.
Neem gewoon een 1600 kitje en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
rolandos582 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:52:
Schrijf jij boeken ofzo? Mannoman wat een informatie.

En dan mis je ook nog eens een wensenlijstje/eigen onderzoek
Ik moet toegeven dat het een hele lap tekst is, is het echt zo slecht? ik ben al dagen bezig geweest met onderzoek en wou nu toch eens een beetje hulp/advies van anderen. Ik dacht dat ik zo onderhand alle relevante informatie had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je ook een TL:DR versie van je epistel? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-07 09:24
Hoe lang een ssd mee gaat is volgers de test bij hwi toch zeker wel lang genoeg voor een computer leven lijkt me. En dan was de test zelfs nog op slc ipv mlc geheugen.

link hwi, samsung 840 test

[ Voor 7% gewijzigd door blauwe eend op 14-08-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
PM_Petrol schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:55:
Aan 2133MHz geheugen heb je niks met de i7 4770. Is compatibel tot 1600MHz. En max 32GB.
Oh, ok. Ik dacht dat je sneller geheugen kon gebruiken onafhankelijk van de K-versie. Het is alleen het geheugen en iGPU wat ik sneller probeer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:51
bitsimman schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:04:
[...]

Oh, ok. Ik dacht dat je sneller geheugen kon gebruiken onafhankelijk van de K-versie. Het is alleen het geheugen en iGPU wat ik sneller probeer te krijgen.
Standaard in ieder geval niet. http://ark.intel.com/products/75122/
Ik weet niet hoeveel winst je er uit haalt met een 2133 geheugen in vergelijking met 1600MHz.
Ik zou daar niet moeilijk over doen en het bij 1600 laten.
Je gebruikt photoshop en daar is het volgens mij wel handig om genoeg RAM te hebben.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
De prestatie winst van 2133 tov 1600 schat ik rond de 5-10%. Verder zou het wel mogelijk moeten zijn om 2133 te gebruiken dacht ik. Maar de prijs die je extra betaald voor dat geheugen zou ik dan bewaren voor een ssd.
Neem dus maar 1600MHz, dat lijkt me de beste keus. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door blauwe eend op 14-08-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
redfoxert schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:00:
Heb je ook een TL:DR versie van je epistel? :)
Goed punt. Het volgende is de kortste versie die ik kan bedenken. Is dit goed? :

Wil dood systeem upgraden. Na veel onderzoek gekozen voor i7 4770 (non-K) wegens kosten en instructie-sets. Ik wil het combineren met ASUS Z87-A moederbord. Ik twijfel of ik een nieuwe PSU moet kopen. Met een beetje gelukwil de huidige het wel doen. Ook is mij niet duidelijk of ik werkelijk een 8-pin CPU-voeding nodig heb.

Om op energiekosten te besparen wil ik de iGPU gebruiken. Hiervoor misschien die lichtelijk overklokken. Ook denk ik prestatiewinst te halen in sneller geheugen. Mijn argumentatie hiervoor ligt in de review van Anandtech. Daardoor twijfel ik of ik meer heb aan 1866 8-9-9-24 geheugen en mogelijk later verder overklokken of een setje 2133 9-11-11-31 en onderklokken met dichtere timing wanneer dat beter helpt.

Daarnaast heb ik twijfel of de stock cooler volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
blauwe eend schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:15:
De prestatie winst van 2133 tov 1600 schat ik rond de 5-10%. Verder zou het wel mogelijk moeten zijn om 2133 te gebruiken dacht ik. Maar de prijs die je extra betaald voor dat geheugen zou ik dan bewaren voor een ssd.
Neem dus maar 1600MHz, dat lijkt me de beste keus. ;)
Moet inderdaad toegeven dat ik voor die 5 tot 10% wel 30% meer betaal (afhankelijk waarmee je het vergelijkt natuurlijk). De iGPU is niet het allersnelste onderdeel en ik hoopte de prestaties bij rendering of FPS bij games of real-time rendering te verbeteren. De redenen dat ik de iGPU ga gebruiken zijn voornamelijk de kosten van een externe kaart en het energieverbruik daarvan.

Gezien ik het systeem eigenlijk praktisch 24/7 heb aanstaan voegt zo'n kaart natuurlijk wel wat aan de energiekosten toe. Ook ventilatoren kosten nogal wat energie. Mede ook daarvoor vraag ik ook advies over de stock cooler van de cpu. Nou is dat natuurlijk eigenlijk wel een belachelijke reden omdat deze eigenlijk alleen draait als het systeem zwaar belast wordt, wat slechts amper gebeurd. Andere onderliggende reden is dat het systeem minder lawaai maakt.

Het moederbord is redelijk zuinig volgens de moederbordentest van hardware.info.
Een SSD zoals je me aanraadt zou ook zuiniger moeten zijn dan de HDD die ik nu gebruik. En je hebt inderdaad gelijk dat de 50 euro die je meer besteedt aan geheugen ook kunt gebruiken voor een SSD. Aanvankelijk wou ik er ook één kopen. De kosten van mijn systeem lagen al dermate hoog dat ik dacht "laat maar zitten, dan kom ik hoe dan ook boven de 600 euro".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
blauwe eend schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:04:
Hoe lang een ssd mee gaat is volgers de test bij hwi toch zeker wel lang genoeg voor een computer leven lijkt me. En dan was de test zelfs nog op slc ipv mlc geheugen.

link hwi, samsung 840 test
Ik heb artikel eens gedeeltelijk gelezen en moet concluderen dat ik het om de levensduur niet hoef te laten. Hoewel het alsnog buiten het budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheid van het geheugen is verwaarloosbaar als je niet extreem gaat overclocken. Bij Adobe producten zou ik altijd voor meer geheugen boven sneller geheugen gaan. Heb vroeger ook gespeeld met geheugen met lage latencies en het levert heel weinig op voor wat het kost. Met andere woorden, als je met standaard geheugen twee keer zoveel geheugen kunt krijgen voor hetzelfde geld, dan zou ik zeker voor die optie gaan.

Verder schrijf je dat budget een beetje het probleem is, maar kies je wel voor de duurste CPU die voor 100 euro meer weinig meer brengt voor PS dan de top range i5. Heb je wat benchmarks die aangeven dat die i7 een goede keuze is? Ik zou die 100 euro namelijk blind in een SSD stoppen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2013 23:53 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Dude, je denkt veel te moeilijk.

Desktop fotobewerking: zuinig, stil en futureproof

• bitsimman
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:53:
Snelheid van het geheugen is verwaarloosbaar als je niet extreem gaat overclocken. Bij Adobe producten zou ik altijd voor meer geheugen boven sneller geheugen gaan. Heb vroeger ook gespeeld met geheugen met lage latencies en het levert heel weinig op voor wat het kost. Met andere woorden, als je met standaard geheugen twee keer zoveel geheugen kunt krijgen voor hetzelfde geld, dan zou ik zeker voor die optie gaan.

Verder schrijf je dat budget een beetje het probleem is, maar kies je wel voor de duurste CPU die voor 100 euro meer weinig meer brengt voor PS dan de top range i5. Heb je wat benchmarks die aangeven dat die i7 een goede keuze is? Ik zou die 100 euro namelijk blind in een SSD stoppen!
Dankjewel voor het delen van je ervaringen Mig29, de review van anandtech leek toch interessante resultaten op te leveren kijkend naar de percentages bij rendering. Als ik je verhaal lees kan ik me dus beter ergens anders op richten. Ik weet dat het nogal wat geheugen vraagt en daarom heb ik gezocht naar 16GB setjes. Dit ook na aanraden van videoguys.com in hun DIY-sectie (onder "Memory Recommendations") Omdat ik nog nergens een haswell bord met triple of quad channel heb gezien en ik toch wel aan energiebesparing wil doen heb ik gekozen voor de ASUS Z87-A welke en energiezuinig is en voldoende mogelijkheden voor de toekomst geeft. Voorlopig wil ik nog geen nieuwe grafische kaart aanschaffen. Mijn idee was om de triple of quad channel te compenseren door snel geheugen met korte latencies en om meteen iGPU een kleine boost te geven.

Ook hun recommendation voor i7 heb ik aangenomen. Ik heb ook ergens enkele benchmarks gezien maar ik weet niet waar en kan het zo snel niet terug vinden.

SSD is inderdaad een leuk iets om je zware programma's snel op te starten. Als ik kijk hoeveel gigabyte aan installatie ik heb, dan heb ik wel een 256GB nodig, dat is nog altijd meer dan 100 euro. Misschien dat ik later alsnog mijn installatie op SSD ga doen, voorlopig stel ik dat toch even uit. Ik hoop mijn huidige schijf met installatie en al te porteren. Ik moet eigenlijk eerst nog voorbereiden voor een nieuwe installatie en huidige projecten afronden. Mijn laatste idee wat SSD betreft is om deze als werkschijf in te gaan zetten. Op hoge snelheid foto's of video's openen zou prettig zijn. Nu nog niet perse nodig omdat de foto's van mijn Canon 40D 'slechts' tussen 10 en 20 Mb liggen, maar volgend jaar hoop ik een 5D mark iii te kopen waar de foto's 22 Mb+ zijn en HD video ook mogelijk is. Wanneer Photoshop eenmaal in het geheugen is geladen zal het wel snel werken. Op elke foto lang moeten wachten voor je hem geopend hebt is minder leuk.

• bitsimman
Dat zou kunnen inderdaad, ik hoor dat wel eens vaker. Punt is dat ik dingen graag goed doe en graag alle opties wil onderzoeken en natrekken. Bedankt voor de link trouwens.

• mirp
Zou je een wenslijstje kunnen maken?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
De C6/C7 low power state van Haswell treed in werking als de computer in diepe slaap gaat.
De computer verbruikt dan slechts zeer weinig energie, te weinig voor sommige voedingen om stabiel te voorzien. Als je de computer dan wilt opstarten treed de veiligheid in werking en wordt de stroom onderbroken. Omdat veel voedingen nog niet voldoen aan deze eis en mensen anders zouden zeggen dat hun computer kapot is, staat de C6/C7 standaard uitgeschakeld via het moederbord.

Tot zover de uitleg. Wat betekent dit voor jouw:
Neem een nieuwe voeding!
waarom:
  1. Een computer die 24/7 aanstaat heeft voordeel bij een efficiënte voeding*, kies dus minstens voor 80+ bronze en beter voor silver of gold.
    • Je huidige voeding: 83%
    • bronze: 85%
    • silver: 89%
    • gold: 92%
  2. Een voeding die C6/C7 low power ondersteunt zorgt ervoor dat de i7 4770 tot 13% minder vermogen verbruikt op idle. bron
  3. Ik weet niet of 8-pin nodig is, maar de i7 4770 heeft een TDP van 84W tov van 65W voor de E8400, dus het risico op problemen is met de i7 wel groter.
Je kan bijvoorbeeld een van deze nemen: (lager = goedkoper in aankoop)
gold + zware videokaart (>GTX760): Cooler Master Silent Pro Gold 550W
gold + gemiddelde videokaart (<GTX 760): Cooler Master Silent Pro Gold 450W
gold + lichte videokaart (<GTX650) : Seasonic G-Serie 360Watt
silver + zware videokaart: be quiet! System Power 7 500W
silver + gemiddelde videokaart: be quiet! System Power 7 450W
(Deze zijn allemaal C6/C7 compatibel)

Persoonlijk zou ik voor een van de be quiet! versies gaan. Het vermogen van je pc is niet groot genoeg om echt voordeel uit gold te halen.
Als je pc meer dan de helft van de tijd niets aan het doen is, is bronze ook voldoende. Al raad ik je aan om de pc dan gewoon uit te zetten. ;)

*Een 24/7 systeem dat gemiddeld 100W trekt aan 83% efficiëntie verbruikt elk jaar 17€ meer aan elektriciteit dan een systeem van 89% efficiëntie (0,24€/kwh).

Verwijderd

bitsimman schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 01:02:

Dankjewel voor het delen van je ervaringen Mig29, de review van anandtech leek toch interessante resultaten op te leveren kijkend naar de percentages bij rendering. Als ik je verhaal lees kan ik me dus beter ergens anders op richten. Ik weet dat het nogal wat geheugen vraagt en daarom heb ik gezocht naar 16GB setjes. Dit ook na aanraden van videoguys.com in hun DIY-sectie (onder "Memory Recommendations") Omdat ik nog nergens een haswell bord met triple of quad channel heb gezien en ik toch wel aan energiebesparing wil doen heb ik gekozen voor de ASUS Z87-A welke en energiezuinig is en voldoende mogelijkheden voor de toekomst geeft. Voorlopig wil ik nog geen nieuwe grafische kaart aanschaffen. Mijn idee was om de triple of quad channel te compenseren door snel geheugen met korte latencies en om meteen iGPU een kleine boost te geven.
Information =/= knowledge. Volgens mij heb je veel onderzoek gedaan en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik krijg alleen het idee dat je de informatie verkeerd interpreteerd. De eerste test die je aanhaalt laat synthetische test en praktijk tests zien. In de synthetische tests is het verschil inderdaad ca 15%, maar scroll even naar beneden en je ziet dat de werkelijke voordelen voor sneller geheugen wellicht 1.5% zijn. In dergelijke gevallen is het raadzaam te zoeken naar tests met de software die je daadwerkelijk gaat gebruiken.

De tweede bron die je aanhaalt geeft geen onderbouwing voor hun keuzes. Volgens mij verkopen ze zelf hardware (financieel gewin) en daarnaast is hun advies vrij simpel: koop een zo sterk mogelijke pc.

Daarnaast is je focus op energie wellicht een beetje overdreven. Een goede voeding icm een Intel CPU geeft je een vrij zuinige pc. Het verschil tussen een zuinig moederbord en een energieslurper is wellicht 5W meer gebruik. Misschien moet je even even refocussen op belangrijkere zaken ;)

Tot slot: zoek even op Adobe Mercury Engine. Je zult zien dat de aanschaf van een nVidia GPU meer vorodelen biedt dan het verschil tussen een i5 en i7.

• bitsimman
Zoals gevraagd bij deze wenslijstje. Deze laat zien wat mijn aanvankelijk idee was en ik heb hier het geheugen genomen wat ik wenste te hebben (3 euro duurder dan het ander).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 267,30€ 267,30
1Asus Z87-A€ 125,80€ 125,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,10€ 26,10
1G.Skill TridentX F3-1866C8D-16GTX€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 563,70

@ Robbedem:
Dank voor je reactie. Aan je berekeningen te zien heeft het dus wel zin en kan het wel uit om een nieuwe voeding te kopen. Ik hoop het systeem de komende 6 jaar wel zo te houden. Mogelijk dat ik later zelfs nog een dedicated graphics card koop mocht de iGPU niet voldoende blijken (vereiste is natuurlijk wel dat kaart iddle wel zuinig is). waarschijnlijk zou het dan een 70 versie van Nvidia worden. Dan zou die Cooler Master Silent Pro Gold 550 nodig zijn. Na 3 of 4 jaar zou ik het break even punt moeten bereiken. Het is nu niet echt leuk toch een nieuwe voeding te moeten kopen maar ik nu wel in dat het me op den duur toch ten goede komt.

• mirp
Heb je het linkje doorgelezen die ik eerder had gepost? Dit stond er ook in:

http://www.pugetsystems.c...ry-Optimization-182/page4

En neem een niet overklokbare moederbord als je toch niet gaat overklokken.

Ik zou je willen aanraden om gewoon goede 1600 mhz te nemen. En gewoon een i5. Als je kijkt in het linkje die ik eerder heb gepost is er heel weinig verschil tussen een i5 en een i7 in photoshop. Als je ook vaak rendert dan is de i7 pas interessant.

Welke eisen stel je aan het geluidsniveau?

Misschien heb je dit al gezegd, maar welke voeding heb je nu, hoe oud is je voeding en is die vaak heel heet geworden?

Welke adobe software gebruik je precies en wat gebruik je om je modellen te renderen?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
@ bitsimman, goed dat je mijn advies ivm met een nieuwe efficiënte voeding gaat opvolgen. Hou er wel rekening mee dat de berekening die ik heb gedaan enkel een manier is om aan te geven welke grootteorde de besparing aan elektriciteit is. Ik heb immers geen idee wat jouw computer heel het jaar doet, dus is het ook moeilijk om daar een schatting voor te maken. (waarschijnlijk is een gemiddelde van 100W wat aan de hoge kant, tenzij je er toch nog een grafische kaart gaat bijzetten)

• bitsimman
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:23:
[...]

Information =/= knowledge. Volgens mij heb je veel onderzoek gedaan en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik krijg alleen het idee dat je de informatie verkeerd interpreteerd. De eerste test die je aanhaalt laat synthetische test en praktijk tests zien. In de synthetische tests is het verschil inderdaad ca 15%, maar scroll even naar beneden en je ziet dat de werkelijke voordelen voor sneller geheugen wellicht 1.5% zijn. In dergelijke gevallen is het raadzaam te zoeken naar tests met de software die je daadwerkelijk gaat gebruiken.
Hmm, ja, je hebt gelijk. Het is al enigsinds lastig om in de tabellen telkens zelf alles te moeten normaliseren op 1600 geheugen omdat hun uitgangspunt bij een 1333 CL9 ligt. Misschien moet ik de test ook meer met een korreltje zout nemen. Om benchmarks te vinden van de DAZ3D producten is lastiger dan ik dacht. Bij zoektochten kom je al snel op subjectieve threads als deze (nogal een oude thread, maar geeft goed het idee weer) waar de keuzes voornamelijk worden gemaakt op eigen gevoel en je weinig sterke argumentatie vind. Bij Luxrender welke te gebruiken is op de DAZ3D producten zijn wel enkele benchmarks te vinden maar geven niet echt een goed beeld voor mij omdat het daar praktisch alleen om overgeklokte producten gaat en geen goede vergelijking wordt gemaakt met i5.
Mogelijk dat ik overstap naar Cinema4D. Het programma heeft meer ondersteuning voor physics, dynamisch haar en kleding. Ook zou het goed samenwerken met Adobe After Effects. Voor C4D zijn volgens mij met Cinebench 11.5 wel benchmarks te vinden. Ik ga er nog eens opnieuw naar zoeken.
Wat het geheugen betreft, ik zie dat de G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR een stuk goedkoper is, 118,90
[...]

De tweede bron die je aanhaalt geeft geen onderbouwing voor hun keuzes. Volgens mij verkopen ze zelf hardware (financieel gewin) en daarnaast is hun advies vrij simpel: koop een zo sterk mogelijke pc.
Op het punt van processoren zijn ze inderdaad niet erg objectief en mogen ze inderdaad wel meer argumentatie voor geven. Het steekt toch wel wat als je bedenkt dat ze een deal kunnen hebben met leveranciers. Mijn keuze voor i7 is misschien ook wel te veel beïnvloed door mijn onderbewust subjectieve houding.
[...]

Daarnaast is je focus op energie wellicht een beetje overdreven. Een goede voeding icm een Intel CPU geeft je een vrij zuinige pc. Het verschil tussen een zuinig moederbord en een energieslurper is wellicht 5W meer gebruik. Misschien moet je even even refocussen op belangrijkere zaken ;)

Tot slot: zoek even op Adobe Mercury Engine. Je zult zien dat de aanschaf van een nVidia GPU meer vorodelen biedt dan het verschil tussen een i5 en i7.
Ja, ook daaarbij moeten toegeven dat je toch wel wat gelijk hebt. Ik werd nogal vriendelijk "verzocht" eens te gaan kijken naar een wat energiezuiniger computer. De 84W i7 past daarbij eigenlijk ook niet geheel in het plaatje en is misschien ook niet een erg logische keus. Maar omdat de haswell serie iddle redelijk zuinig is en een goede iGPU heeft, heb ik toch daarvoor gekozen. Slechts een klein deel van de tijd zul je ze op full load draaien. Ik wou eigenlijk eerst eens kijken hoe het systeem met enkel de iGPU presteert voordat ik een dedicated graphics card koop. Het zou zo kunnen wezen dat de iGPU evenveel energie verbruikt als een GPU in rust en daarmee qua energiebesparing niks oplevert.

Wat betreft de Mercury Engine, ik weet van het bestaan af en het lijkt mij toe dat hij inderdaad meer doet dan een i7.

Wat zal ik zeggen, misschien moet ik mijn idee beter beschrijven. Ik wou eigenlijk al een poosje mijn pc een monsterlijke upgrade geven. Maar toen de energierekening kwam, kon ik dat wel vergeten, althans, voorlopig - zolang er geen gigantische verbetering optreedt wat energiegebruik betreft. Plotseling kwam Haswell om hoek met een interessante energieverbetering.
Ondertussen zijn we een maand lang op vakantie geweest en zijn er veel reviews bijgekomen. Toen we weer thuiskwamen, ben ik begonnen me alvast wat te verdiepen in een nieuwe pc. Ik had de afgelopen jaren er niet al te veel mee bezig gehouden dus het is hele kluif om weer bij te komen met de technologie.
Een week geleden stopte mijn pc ermee. Dat was eigenlijk veel eerder dan ik bedoeld had om een nieuw systeem aan te schaffen. Mijn budget heb ik daarom voorlopig maar op 600 euro gezet. Eerst maar eens goede basis samenstellen waarmee ik voorlopig mee kan werken. Mocht het nieuwe systeem nog niet volstaan dan maak ik volgend jaar wel opnieuw een budget vrij om het een volgende upgrade te geven. Een nieuwe grafische kaart en een SSD kunnen nog wel eventjes wachten. Zolang ik mijn computer maar weer op gang kan krijgen. Mocht de iGPU volstaan dan laat ik het voorlopig zo.

• mirp
Cinema 4d kun je op de igpu van je cpu draaien.

i7 is interessant als je (veel) video's en modellen rendert. Doe je dat ook of ga je dat doen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-07 10:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

De IGP is nooit zo sterk als je 8800GTS
Geloof me maar, ik heb zelf nog een 8600GT liggen en die trekt (trok) alle games beter dan een AMD A10 die ik hier heb (en de IGP's van AMD zijn een stuk beter dan die van Intel)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• bitsimman
mirp schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:56:
Heb je het linkje doorgelezen die ik eerder had gepost? Dit stond er ook in:

http://www.pugetsystems.c...ry-Optimization-182/page4

En neem een niet overklokbare moederbord als je toch niet gaat overklokken.
Ik had de link gedeeltelijk gelezen. Bovenstaande link heb ik kennelijk over het hoofd gezien. Mijn keuze voor 16GB was dus wel goed, voor photoshop heb ik dus niks aan sneller geheugen. Dat is nu wel heel erg duidelijk. Mijn idee voor snel geheugen was voornamelijk ook bedoeld voor GPU functies.
Mijn keuze voor het moederbord heeft uiteindelijk ook te maken gehad met de functies. Ik heb de 'review' van de moederborden en vergelijkingen goed bekeken en voelde me het meest aangetrokken door de Z87. Omdat ik toch graag met een open mind een keuze wou maken heb ik daarna gezocht naar een H87 bord die mij kon leveren wat ik op het moederbord wil zien. Een voordeel van een Z87 bord zit ook in de PCIe bus. Omdat de bus ook voor 2 maal 8 lanes kan worden geconfigureerd kan ik dus een tweede device plaatsen die hongerig is naar bandbreedte. Bijvoorbeeld een capture kaart. Ook dacht ik te begrijpen dat je ook bij de memory meer mogelijkheden hebt dan bij een H87 bord.Of zit ik daar mis mee?
mirp schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:56:

Ik zou je willen aanraden om gewoon goede 1600 mhz te nemen. En gewoon een i5. Als je kijkt in het linkje die ik eerder heb gepost is er heel weinig verschil tussen een i5 en een i7 in photoshop. Als je ook vaak rendert dan is de i7 pas interessant.

Welke eisen stel je aan het geluidsniveau?

Misschien heb je dit al gezegd, maar welke voeding heb je nu, hoe oud is je voeding en is die vaak heel heet geworden?

Welke adobe software gebruik je precies en wat gebruik je om je modellen te renderen?
Op het moment gebruik ik de volgende software:

- Adobe Brigde
- Adobe Photoshop
- Adobe Premiere
- Adobe After Effects
- Adobe Media Encoder
- Adobe Audition (niet zo vaak)
- Adobe Encore (tegenwoordig niet meer zo vaak)
- Adobe Lightroom (apart pakket)

Op het moment werk ik nog met CS3. Twee maand geleden heb ik nog gauw even CS6 gekocht omdat ze nu overgaan op een abonnement systeem en ik daar niet zo zot op ben. Omdat ik een single license heb waarmee ik het maar één keer mag installeren wou ik dus ook al mijn oude systeem flink upgraden. In CS6 zijn er meer video applicaties, en die hoop ik ook te gaan gebruiken naar verloop van tijd.

De afgelopen jaren heb ik mijn systeem noodgedwongen op 32bit gedraait omdat sommige kleine handige programma's nog in 16bit draaiden en dat niet samenwil met 64bit. Ondertussen is dat achterhaald en kan ik naar 64bit.
Ik heb de afgelopen jaren heel wat video's geëncodeeerd en nogal wat in mequi en virtualdub 'geprogrammeerd' in Digital Signal Processing (de filtering en de-interlacing voordat je een video gaat encoderen). ik heb x264 veel gebruikt daarbij. Dat hele proces (tig maal een test runnen voordat je daadwerkelijk de video gaat encoderen) duurde altijd zo vreselijk lang dat je wenst dat je een krachtiger systeem hebt. Elke 5% winst die je dan kunt halen is zeer welkom. Mede daardoor viel mijn keuze toch op een i7

De laatste twee a drie jaar ben ik me ook gaan richten op 3D. Vanwege de goede leercurve en de deels gratis software ben ik aanbeland bij de DAZ3D. Van hun gebruik ik de volgende software

- DAZ3D Studio 4.6
- Carrara 7 (kost geld, op oude producten hebben ze weleens leuke acties)
- Hexagon (zelden)
- Bryce (zelden)

Ik heb laatst ook geprobeerd om de kleding zelf te maken in een apart programma:

- Marvelous Designer 2

Zoals eerder aangegeven wil ik misschien overstappen naar een professioneel 3D pakket:

- Cinema4D

Naast al de boven genoemde programma's heb ik nog tal van kleine programma's die ik ook gebruik, maar dat wordt teveel om op te sommen en ik zal toch enkele vergeten om te noemen.

Het renderen bij al die programma's hoeft niet heel vaak te gebeuren maar kost nogal wat tijd als je het doet. Misschien nogal ironisch om te bedenken dat ik nogal wat programma's heb die veel van een GPU vragen terwijl ik ga proberen om een iGPU te gebruiken. Ik hoop wel dat de programma's een iGPU met shared geheugen gaan accepteren. Zoniet, dan moet ik dus tot volgend jaar wachten tot ik ze weer kan gebruiken.

Hoeveel lawaai?
Ik wil eigenlijk stil hebben. Ik lees hier en daar dat dat niet heel goed gaat lukken met de stock cooler.

Ik heb in de startpost staan wat voor voeding ik heb maar ik zal hem nog even benoemen:
OCZ500SXS 500W
Ik weet niet heel precies hoe oud, ik denk dat ik hem ongeveer 4 jaar heb. Hoe heet hij is geworden zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik heb het nooit gemeten.

• bitsimman
Robbedem schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:26:
@ bitsimman, goed dat je mijn advies ivm met een nieuwe efficiënte voeding gaat opvolgen. Hou er wel rekening mee dat de berekening die ik heb gedaan enkel een manier is om aan te geven welke grootteorde de besparing aan elektriciteit is. Ik heb immers geen idee wat jouw computer heel het jaar doet, dus is het ook moeilijk om daar een schatting voor te maken. (waarschijnlijk is een gemiddelde van 100W wat aan de hoge kant, tenzij je er toch nog een grafische kaart gaat bijzetten)
Wel, het kan nooit slechter worden dan het was. Ik heb het weleens gemeten en het was volgens mij boven de 100W. Ik heb snel even gegoogeld op de GTX 770 en vond een tabel die aanduidde dat een systeem met de kaart iddle 85W opnam. Best acceptabel denk ik, of niet?
Ik ben hele jaar eigenlijk bezig met studie, fotografie, videobewerking, anime kijken, manga's lezen (via internet dus de pc blijft dus aan), downloaden en af en toe gamen.
Het downloaden en uploaden gaat nu een stuk sneller sinds we glasvezel hebben, de pc kan nu dus af en toe eerder in standby o.i.d. (gebruik maken van de c6/c7 :P )

• bitsimman
mirp schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:57:
Cinema 4d kun je op de igpu van je cpu draaien.

i7 is interessant als je (veel) video's en modellen rendert. Doe je dat ook of ga je dat doen?
Dat is mooi nieuws. Nu nog Adobe Speedgrade, die heeft volgens mij werkelijk een dedicated GPU nodig. Die heb ik nog niet direct nodig gelukkig.

• bitsimman
kuusj98 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:07:
De IGP is nooit zo sterk als je 8800GTS
Geloof me maar, ik heb zelf nog een 8600GT liggen en die trekt (trok) alle games beter dan een AMD A10 die ik hier heb (en de IGP's van AMD zijn een stuk beter dan die van Intel)
Dat is jammer, dan zal ik Blade & Soul tegenwoordig in wat lagere settings moeten draaien.

Verwijderd

Volgens mij is het volgende een perfect startpunt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 103,-€ 103,-
1MSI N650-1GD5/OCV1€ 78,65€ 78,65
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 116,99
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,04

Je kunt vast wel instellen dat de discrete GPU alleen gebruikt wordt bij bepaalde programma's. Kan even niet vinden hoe die techniek ook al weer heet. Dat scheelt je weer in je energie kosten met behoud van de snelheid van je CUDA cores. Ik heb overigens een willekeurige geforce gepakt met voldoende GDDR5 geheugen. Het mobo kan waarschijnlijk ook nog wel beter.

• bitsimman
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:14:
Volgens mij is het volgende een perfect startpunt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 103,-€ 103,-
1MSI N650-1GD5/OCV1€ 78,65€ 78,65
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 116,99
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,04

Je kunt vast wel instellen dat de discrete GPU alleen gebruikt wordt bij bepaalde programma's. Kan even niet vinden hoe die techniek ook al weer heet. Dat scheelt je weer in je energie kosten met behoud van de snelheid van je CUDA cores. Ik heb overigens een willekeurige geforce gepakt met voldoende GDDR5 geheugen. Het mobo kan waarschijnlijk ook nog wel beter.
Dat zijn inderdaad geen slechte onderdelen.

Ik zal het nog eens overwegen.

De processor, i5, hmm, geen hyperthreading meer dus. De value-for-money is in ieder geval met 3 punten hoger :+

Het moederbord is inderdaad wel een stuk goedkoper en komt zeer overeen met de asus. Wat ik jammer vind is dat hij geen Displayport heeft en geen DirectBios-knop. Daarentegen heeft hij 20 PCIe lanes (16 op 3.0 en 4 op 2.0)

Ik had niet verwacht een grafische kaart voor 78 euro tegen te komen. Ik had eigenlijk al x70 serie in gedachten maar het is het overwegen waard.

Ik ben de Crucial Sport al eens eerder tegen gekomen. Dit is volgens mij een standaard latency, of niet? Heeft die 1,35V nog een voordeel? Ik zie dat deze niet gigantisch hoog is met vinnen of zo.

De voeding is volgens mij die uit de BBG van juli. Dit is de voeding die tot mijn verbazing in een Haswell systeem kwam terwijl hij dat niet ondersteund.

De betaalbare SSD die veel te zien is in de BBG's. Probleem is dat ik denk dat 128GB voor mijn programma's nogal aan de krappe kant is.

Excuses als ik met enkele van deze argumenten je op de tenen heb getrapt.

De desktop versie van Optimus? Daar heb ik ook al naar zitten zoeken. Heb ergens gelezen dat het Synergy wordt genoemd, maar op de geforce-site kan ik er helemaal niks van terugvinden.

Ik heb de benchmarks trouwens teruggevonden die ik zocht. Hier is te zien dat de i7 toch enigszins beter zou moeten presteren dan de i5. Natuurlijk is dit een synthetische opstelling waar ik niet alles aan mag ophangen, maar toch. Bovendien testen ze met de K-versie.
Nog een interessante tabel.

EDIT:
Ik denk dat ik het prijsverschil in het mobo al weet. De Gigabyte GA-Z87-HD3 heeft namelijk 4 CPU fasen en de ASUS Z87-A heeft er 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat je deze dan overslaat: http://uk.hardware.info/r...-igpu-adobe-photoshop-cs6

Ik heb gewoon een beetje een random selectie van wat onderdelen gepakt. Ik wist niet dat er problemen waren met die voeding; kies een andere ;)

Het geheugen is low profile geheugen waardoor je koeler makkelijker te monteren is en de reepjes zijn vanwege 1.35V beter te overclocken.

Hier nog een aardige vergelijking van wat mobos: http://uk.hardware.info/r...on-3dmark-vantage-average

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
Hmm, ja, slechts een seconde verschil tussen de i5 en i7. Ik had ook eigenlijk meer naar de cinebench resultaten gekeken. Ik ben destijds ook selectief door de review heengelopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 02:55:

Ik heb gewoon een beetje een random selectie van wat onderdelen gepakt. Ik wist niet dat er problemen waren met die voeding; kies een andere ;)

Het geheugen is low profile geheugen waardoor je koeler makkelijker te monteren is en de reepjes zijn vanwege 1.35V beter te overclocken.
Knap om random zo'n vergelijkbaar mobo te selecteren _/-\o_

Ja, handig dat je dat zo snel wist te vinden. Low profile is wel handig. Ik was ook bezig om uit te zoeken hoeveel ruimte het geheugen had. Ik heb met behulp van measurement in photoshop de randen voor de koeler ingetekend. En het resultaat is dat de koeler 2,5 mm over het geheugen zit (van bovenaf). Crucial heeft wat dat betreft mooi geheugen die 30mm hoogte van hun zou tenminste nog ruim moeten passen.
Een prima keuze voor het geheugen dus.
Die energie vergelijking geeft ook de Z87-A en de Z87-HD3 als vergelijkbaar aan. Haast eng hoeveel die twee overeenkomen. Het verlies van de Directbios key is nog te verwerken. Displayport met wat moeite. Maar die 4 fasen gaan mij te ver. Juist vanwege de extra schommelingen door het "Power Management" wil je een stabiele cpu voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitsimman schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 04:31:

Knap om random zo'n vergelijkbaar mobo te selecteren _/-\o_
Niet zo moeilijk hoor, gewoon kijken naar populaire modellen in de PW en een oogje op de BBG houden.
Die energie vergelijking geeft ook de Z87-A en de Z87-HD3 als vergelijkbaar aan. Haast eng hoeveel die twee overeenkomen. Het verlies van de Directbios key is nog te verwerken. Displayport met wat moeite. Maar die 4 fasen gaan mij te ver. Juist vanwege de extra schommelingen door het "Power Management" wil je een stabiele cpu voeding.
En dat lijkt me nu een prima redenering om voor de Asus te gaan. Ik denk dat je weinig snelheid gaat verliezen door een i5 te kiezen en om die reden probeer ik je te laten uitleggen waarom je wel voor een i7 zou moeten gaan. Tegen je keuze voor het mobo kan ik weinig inbrengen. Als bovenstaande functies voor jou de meerprijs rechtvaardigen, dan is dat een zeer valide keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
@ mirp: Wat een gigantische lijst mirp, Ik ben nog bezig ze door te nemen.

In de tussentijd zal ik mijn keuze voor de i7 proberen uit te leggen. Ik waardeer het echter wel dat jullie allemaal mij proberen te helpen wat geld te besparen en zoveel tijd erin steken om mij te helpen, daarvoor dus ook veel dank.

Het wil nog weleens te gebeuren dat ik even snel voor een activiteit/gebeurtenis een video heb geschoten en deze ook zo snel mogelijk moet bewerken, renderen, filteren en encoderen. Als dit te lang gaat duren wil het door tijdgebrek wel eens blijven liggen en gaat iedereen weer klagen dat de video nog steeds niet is vrijgegeven. Vooral bij testen moet ik er toch eigenlijk bij blijven zitten. Het duurt te lang om er bij te blijven zitten, maar te kort om iets anders te gaan doen. Ik heb toch graag dat kleine beetje extra snelheidswinst (en daaropvolgende pagina's). Ik heb de extra 100 euro ervoor over om voor de i7 te gaan.

Het is niet zo dat ik niet van plan ben om ook over te stappen naar SSD. Alleen op dit moment nog niet, het mag ook volgend jaar zijn. Ik weet dat de HDD steeds meer een bottle-neck gaat worden, zeker in zo'n nieuw systeem. Ik heb sowieso nog tijd nodig om uit te zoeken wat ik nog moet exporteren om in een nieuwe installatie terug te zetten, om enkele lang lopende projecten te voltooien en om echt van alles te herorganiseren - mijn huidige installatie netjes op te ruimen. Het zou best wel eens kunnen dat we tegen die tijd al in 2014 zitten (Heb nu een multiboot, het is op beide installaties ondertussen een flink rommeltje, het is ook hoog tijd voor een nieuwe installatie).

Het belangrijkste nu is om nu de computer weer aan de gang te krijgen en daarvoor heb ik een nieuwe sterke basis van de hoofdcomponenten nodig: CPU met iGPU, moederbord en geheugen. Daarbij komen dus een koeler en een voeding.
Later mag daar een SSD bij en een dedicated GPU indien bewezen zuinig te zijn.

Ook wil ik hierop voorbereid zijn, wat ik serieus in overweging ga nemen (4k staat bij mij in de planning voor 2015). Daarvoor is een SSD en GPU zeker voor vereist. Maar het gaat ook veel vragen van de CPU. Zoals hier te zien is, is het al zwaar om een 5K redcode raw te spelen/editen op een 6-core i7 3930K (bewijs) overgeklokt naar 4,3 GHz (08:45 in de eerste link). En dat formaat zou net even minder zwaar moeten zijn voor een computer dan cinemaDNG. Nou heeft 4k heel wat minder pixels maar ook heeft de 4770 4 cores tegen de 6 cores van de 3930K. Nou kunnen we hier een debat over gaan houden waarom er dan niet voor een 6 core cpu gekozen is en naar een ander moederbord zou moeten worden gekeken met quad-channel geheugen ondersteuning, maar ik vind dat weer ietsje te ver gaan en zoveel geld wil ik er ook weer niet tegenaan gooien. Ik kan begrijpen dat dit nogal tegenstrijdig klinkt maar elke 100 euro die ik ergens op bespaar kan ik stoppen in een mooie foto of video lens. Toch heb ik besloten die 100 euro nu in een i7 te steken. Ook kun je zeggen dat ik dan beter voor een K-versie kan gaan, maar af en toe maak ik een virtuele machine aan en ik heb begrepen dat je dan beter voor een non-K versie kunt gaan.

De non-K versie kan ik zover ik begrepen heb altijd nog overklokken naar 3,9 GHz (precies wat de TPU-1 stand op de Z87-A doet) of zelfs naar 4,1 GHz wat men hier doet (TPU-2 stand). Omdat daarbij de BCLK ook aangepast wordt krijgt het hele systeem een hogere klok. De PCIe gaat dat niet leuk vinden (hij wordt er onstabiel van) en de DMI wordt trager waardoor er slechts bij enkele soorten applicaties een boost optreedt en bij andere juist een slechtere prestatie wordt geleverd. Dit ondervinden ze trouwens in die review trouwens proefondervindelijk.

Ook bij de keuze van het geheugen was ik op zoek naar geheugen dat 2 keer 8GB is om ruimte over te houden voor een mogelijke uitbreiding naar 32GB. Dat heb ik nog niet eerder genoemd mocht het blijken dat het verstandiger was 4 x 4GB te nemen.

Ik denk dat ik me nu even weer op de PSU moet richten om te kijken hoeveel lawaai die maakt en hoe goed hij compatible is met het moederbord (en hoe goed hij bestand is voor een mogelijke upgrade naar een x70 Nvidea)

(Het kan wezen, dat iemand deze post een agressieve toon vind hebben. Nadat ik de post geschreven had realiseerde ik dat zelf ook, maar ik ik heb besloten het zo te laten omdat ik het niet beter weet te beschrijven dan dat ik het hier heb gedaan. Bovendien is het niet mijn bedoeling iemand aan te vallen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je tech arp ook daadwerkelijk? Ik kan het namelijk niet vinden in dit topic. Ik heb het gevoel dat je erg selectief aan het zoeken bent naar een justification om die i7 te halen. Als je tech arp niet gebruikt dan is http://uk.hardware.info/r...-igpu-adobe-photoshop-cs6 veel representatiever en je praat dan over 1 fps verschil (4%) voor 100 euro meer.

Als je dan even kijkt op http://www.tomshardware.c...-cuda-64-bit,2770-10.html dan zie je dat er iets meer dan een paar sec verschil zit bij het renderen in Adobe software (die je gebruikt volgens de OP). Kortom, haal een i5, 2x8GB RAM en een nVidia kaart met GDDR5 geheugen en >800MB Ram.

Als je het hebt over future proof hebben van je compu:
* de i5 kan vervangen worden door een i7
* de i7 is toch niet voldoende voor 4k (dan wil je naar hexa of octa-core en als je 4k kunt betalen dan moet je ook niet miepen over die paar honderd euro die je nodig hebt in computerhardware)
* het verschil in rendertijd is hoogstens een paar % met consumentenspul en imo kun je dat geld veel beter in meer/snellere HDDs/SSDs steken dan in een CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Ik vind de i7 icm met een z87 mobo helemaal niet slecht.

De i7 is ongeveer 25 % sneller dan de i5 in renderen.

Je zou dan bijvoorbeeld naar zoiets kunnen kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 266,60€ 266,60
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 72,95€ 72,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,99€ 36,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,04

Hier kun je later bijvoorbeeld gewoon een gtx 7xx in prikken.

Mocht je toch wel willen overklokken, neem dan een goede koeler om je cpu tijdens langdurige load koel te houden.

YouTube: Intel Core i7-4770K Haswell CPU Review

[ Voor 21% gewijzigd door mirp op 18-08-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
@bitsimman
Maak bij elke lap tekst die je schrijft even een wenslijstje van wat je tot op dat moment zou willen hebben. Dat lijkt me handig om sneller en beter advies te krijgen.

Ik heb je wenslijst iets aangepast, een voeding zou ik gewoon ook zeker in je nieuwe upgrade mee nemen omdat dat meer zekerheid bied, maar later ook ellende of extra werk voorkomt. [i]Check wel altijd even of de kabels de goede lengte zijn voor jou kast. Dus of ze niet te kort zijn of dergelijke. Dit kun je vaak wel vinden bij een uitgebreide review bij een of andere hardware(.info) site ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87-A€ 125,80€ 125,80
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,90€ 24,90
2G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 62,77€ 125,54
1Cooler Master Silent Pro Gold 550W€ 68,20€ 68,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,04

Bestel kosten liggen rond de 630 als ik kijk naar de webshops die bij mij bekent zijn. Is dus nog goed te doen lijkt me.

Voor het geheugen is het ook altijd wel even goed om naar de lijst te gaan specs van het moederbord, waar staat welk geheugen zeker goed werkt met jou moederbord, (memory support noemen ze dat volgends mij).
Hier daaruit wat geheugen met 1866MHz:
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill RipjawsX F3-14900CL9Q-16GBXL€ 125,60€ 125,60
2G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 62,77€ 125,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,14

Deze het ik zelf aangeschaft, zeker overkill maar de prijs valt me hehe, in dit topic zul je daar morgen aan het einde van de dag nog wel foto's over zien waarschijnlijk :+ (veel tekst, maar als je wat naar onder scrollt wordt het denk ik wel beter :P
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 142,70€ 142,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,70

Toch is het verschil met 1600MHz en 1866MHz zo nihiel dat je je daardoor niet moet laten leiden. :/

Mijn conclusie is dat het systeem dat in de wenslijst hierboven zo ongeveer wel het systeem is wat je kan kopen. Over het geheugen kunnen we nog wel even door praten, maar daarover valt niet meer te zeggen dan dat het weinig verschil zal maken. Timings zijn daarbij ook niet echt belangrijk in jou geval, kies gewoon voor de goede prijs en als het kan ook nog iets wat in de lijst van het mobo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
@Mig29: Nee, Tech arp gebruik ik niet, maar tech arp is gebaseerd op de x264, en dat is precies de encoder die ik heel veel gebruik, zei het via de interface van MeGUI (in mijn eerste post op deze pagina heb ik dat ook staan, hoewel misschien ietwat cryptisch en je leest er makkelijk overheen). x264 is gewoon ook de beste encoder die ik ken.

Ik denk trouwens dat hoewel het voor jouw eruit ziet dat ik naar een justifacation zoek voor de i7, het eerder andersom is. Het is beter te zeggen dat dat mijn startpunt was. Ik wou gewoon ook betere prestaties bij het encoderen. Ik ben begonnen bij een i5 te kijken, maar kwam er al gauw achter dat die geen hyperthreading ondersteunen die mijn huidige processor en de i7 series wel hebben, en dat die hyperthreading er kennelijk wel voor zorgt dat de prestaties beter zijn (sinds hyperthreading het enige duidelijke verschil lijkt te zijn tussen i5 en i7). Toen ik onder andere het verschil zag wat een i7 kon presteren heb ik er voor gekozen toch maar de 100 euro duurdere chip te nemen in plaats van de i5.

Jammer wat betreft de 4k. Ik had al het vermoeden dat supervloeiende prestaties niet mogelijk zouden zijn voor een i7. Nou ja, ik kan natuurlijk altijd nog via proxies van de video bestanden werken (dan zou ik het misschien zelfs op mijn oude laptop nog kunnen editen).

Die SSD zal er zeker gaan komen want de HDD wordt nu de bottleneck.

@mirp: Ik ben niet direct van plan de CPU zelf over te klokken, de iGPU misschien wel. Sinds die in de CPU zit neem ik de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 die de CPU en iGPU mooi koel zou moeten kunnen houden en wat minder lawaai zou moeten maken dan de stock cooler. Dat zou toch moeten volstaan.

@ blauwe eend: Je heb gelijk dat het ondertussen wel weer eens tijd wordt voor een vernieuwd lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87-A€ 124,-€ 124,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,20€ 26,20
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,90€ 122,90
1Corsair AX760€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,70

Ik heb de afgelopen dagen me verdiept in voedingen en heel veel reviews gelezen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Corsair AX 760 welke gebaseerd is op een Seasonic X 750 (dus behoorlijk vergelijkbaar met die van jou). Alleen heeft Corsair hem op bijvoorbeeld de efficiency nog net even verbeterd (ook een reden dat ik niet voor de Seasonic X 660 ben gegaan welke geen eigen review heeft gekregen). Het is een bijzonder stabiele voeding die op het eerste gezicht nogal duur is. Maar op de lange duur kan het zeker uit door de hoge efficiëntie. Als iddle gebruik 40W zou zijn, heb je een efficiëntie van 84%. Ik heb geen goedkope voedingen gevonden die dat kunnen halen, beneden de 100W duikt de efficiëntie van een voeding gigantisch naar beneden. Enkel voedingen met een lage capaciteit (350w bijvoorbeeld) zouden een hogere efficiëntie kunnen hebben omdat 70W daarbij op de 20% ligt waarop onder andere gecertificeerd word (anders mag het niet een 80+ label hebben). Probleem is echter dat hoe kleiner de capaciteit is, hoe onstabieler de voeding wordt, en hoe makkelijker ze dus falen voor een crossload zoals de c6/c7 van Haswell kan veroorzaken. Dat is ook te zien in de compatibiliteits-lijsten voor haswell, de kleinere voedingen blijken daarin nogal eens afwezig. Sterker nog, er zijn enkele voedingen die Haswell-compatible zouden zijn, terwijl ze in praktijk buiten de specifaties zitten.

Voor de voeding heb ik besloten mijn budget op te rekken met 100 euro omdat het hierbij uiteindelijk ook een investering is die zich na verloop van tijd zich wel 'terugbetaald'.

Ik heb gecontroleerd voor de kabels en qua lengte zou het moeten passen.

Ik heb gekeken naar de QVL van de Z87-A, de specifieke Crucial wordt daarbij niet genoemd, maar volgens de site van Crucial zou hij "100%" wel op dat moederbord moeten werken. Ik heb vernomen dat je de QVL met een korreltje zout moet nemen omdat meeste moederbord fabrikanten gewoon op SPD settings de compatibiliteit checken.

Het geheugen van crucial zou trouwens goed moeten kunnen overklokken zonder boven de 1,5V te komen.

Leuke thread trouwens blauwe eend, werkte je corsair geheugen niet goed ofzo?
Pagina: 1