High High end beeldbwerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi, Ik heb een neef uit in Australië wonen en die staat op het punt een nieuwe pc aan te schaffen en vroeg aan mij of ik hem wilde helpen.
Eerst wil ik graag nog even peilen of jullie denken dat dit een goed en relevant systeem is.

Mijn neef is een kunstenaar die digitale schilderijen maakt. Denk aan prints van 30 bij 30 cm tot 100 bij 200 cm.
Momenteel heeft hij een 1st gen quad core +8gb Gb ram, hij zit nu te denken aan 32 - 64 gb ram maar ik vraag me af of hij daar ook echt wat aan heeft (ik weet niet hoeveel ram high end video bewerking aan ram opzuigt?)

Systeem
Processor: Intel core i7 3770 of Intel core I7 3930 ?
Moederbord: MSI Z77A-GD80 of MSI x79A-GD45
Geheugen: G.Skill 32 GB DDR3-1600 Quad-Kit
Videokaart: GTX680 (beetje overkill ?)
SSD: Samsung SSD 840 - 256gb
HD: Seagate Barracuda 7200 2Tb (mogelijk meerdere)
Voeding: modulair, 2x 12V, +/-550w
Kast: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Dvd: LG GH24NS70 (niet zo spannend)

Optioneel
Koeler: Scythe mugen 3 PCGH

Ben benieuwd wat jullie er van vinden? Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor systeem heeft ie nu? Als dat al verouderd is kan een 3770 een zeer goede keus zijn en is ook een stuk goedkoper als de Xtreme series. Het verschil in snelheid is rond de 25% op de CPU en de chipset is natuurlijk ook wat rapper. Een computer gebruikt het geheugen wat je hem bied en 32GB is voor menig gebruiker ruim voldoende is is op dit moment ook bet beste voor het budget. Kwa geheugen zou ik liever een setje 1866MHz nemen of 2133MHz dit is niet veel duurder en geheugen overklokken is niet moeilijk meer of gevaarlijk. Voor een goed systeem is de GTX680 op zichzelf geen overkill zeker niet als je een future proof systeem wilt bouwen mits je deze ook gebruikt voor het maken van de schilderijen en mogelijk af en toe een game speeld etc. maar neem je deze GPU neem dan een iets sterkere PSU erbij rond de 700W is dan zeker geen overbodige luxe. Beide CPU's. En een after market CPU koeler is altijd een aanwinst ten opzichte van het origineel (de 3930K word zonder koeler geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi,

kun je aangeven welke programma's jouw neef gebruikt en in welke mate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie Larsiano erg bruikbaar.

Ik heb de vraag uitstaan mirp, het is daar nu nacht dus zal nog even moeten wachten op een reactie.

Edit:
Hij gebruikt Adobe photoshop, de files waarin hij werkt zijn al snel 10GB. 120cm x 200cm + heel vele layers

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bumb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je zo soepel mogelijk met dat soort grote "plaatjes" wil werken in fotoshop wil je

- genoeg ram
- zo veel mogelijk schijfsnelheid
- Qua cpu genoeg cores maar vooral zo veel mogelijk mhz'en
- Een gpu voor de gpu versnelling in photshop

- Voor de cpu zo ik voor een 3570 of 3770k gaan en overclocken. Een 3930k lijkt me onzin, omdat hij aan die 12 threads zelden tot nooit iets gaat hebben. PS is gevarieerd gemultithread, maar vaak gebeuren dingen op 1 tot 4 cores, dus daarom wil je die ook zo snel mogelijk hebben. Vandaar mijn (eeuwige :) ) suggestie om er een matige overclock op te zetten, ergens tussen de 4 en 4,5ghz. Ik denk dat hij weinig verschil gaat merken tussen een 3570 of 3770 > de max 30% snelheid extra van de 3770 haal je alleen met bewerkingen die ook echt 8 threads gebruiken. Die zijn er wel maar dat ligt aan hoe vaak je die gebruikt.

-Zet er zeker 1 SSD in, of nog 1 extra als werk/opslag ruimte.

-Ram is cheap dus 32GB kan best, al is dat heel afhankelijk van de files. -edit- Ik heb even een groot bestand met wat layers nog even flink wat groter gemaakt tot zijn formaat. Dan zit je zonder iets te doen al op 9GB. Ik kan me best voorstellen dat hij dan snel de 16GB kan aantikken. Dus ik zou er dan 32GB in zetten.

-PS heeft GPU versnelling, ik geloof niet alleen relatief nutteloos in wat blur filters maar ook qua interface interactie. Nu zou PS al gebruik kunnen maken van de IGP in de 3570K/3770K, ik geloof dat het verschil hiertussen en high end kaarten niet zo groot is. Maar zelf zou ik er wel een mid-end geforce of radeon kaart in zetten in dit geval (rond de 150 euro ofzo)

Je noemt trouwens ook video bewerking. Doet hij dat ook? Of is dat een verspreking?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 21-03-2013 18:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Maratropa,

Thanks voor je uitgebreide uitleg, erg bruikbaar. inderdaad een verspreking, hij doet enkel beeldbewerking.

Dan kom ik uit op een Intel 3770K, 32 GB Ram, SSD en dan moet hij aan de hand van zijn budget een mooie videokaart erbij zoeken.

Dank jullie voor al jullie reacties!

(mag een slotje op)
Pagina: 1