€ 2000-2500 build voor voornamelijk 2d en 3d editing.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipvlug
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 17:29
Hallo allemaal,

De afgelopen week heb ik hevig onderzoek gedaan om een build samen te kunnen stellen die mijn huidige pc gaat vervangen. Dit wordt de eerste keer dat ik een computer zelf bouw en mijn ervaring is dus gelimiteerd tot de informatie die ik tot dusver heb verzameld. Ik sta nu op een punt waarbij het voor mij slim lijkt om wat feedback te vragen over de keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt, en dus maak ik hier een post :).

Budget, informatie en wensen:

Mijn budget voor deze build zal rond de 2000 tot 2500 euro zijn. Ik ben bereid om geld te investeren voor een goed en degelijk product (maar ik ga natuurlijk voor de beste balans in prestatie tegenover kosten).

Wat ik voornamelijk met deze build wil kunnen is goed gebruik te kunnen maken van programma's zoals o.a. photoshop, illustrator, maya, cinema4d etc. De voornamelijkste wens die ik dus heb is dat die programma's goed gebruik kunnen maken van de hardware zodat ik er snel en krachtig mee te werk kan.

Een andere wens is dat ik met deze build een tijdje vooruit kan. Ik heb de pc die ik nu gebruik ergens in 2008 aangeschaft en hoop uit deze pc ook een goede 4 tot 5 jaar minimaal te kunnen halen (en mogelijk langer).

Allereerst mijn huidige pc\inventaris:

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.9, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Velociraptor WD1500BLFS, 150GB SATA-300, 16MB, 10000rpm€ 99,95€ 99,95
1Eizo Flexscan SX2762W Zwart€ 1.276,-€ 1.276,-
2Kingston KVR667D2D8F5/2GHE€ 0,-€ 0,-
1HP Workstation XW6600 (PW459ET)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.375,95

Hiervan denk ik dat ik alleen de monitor, de 150 GB VelociRaptor en de twee 1.5 TB Barracuda's meeneem naar de volgende build omdat ik denk dat er niet zo heel veel te doen is met de rest.

En hier is de lijst met producten die ik heb samengesteld om er bij te kopen voor de nieuwe build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 509,-€ 509,-
1Asus Sabertooth X79€ 266,20€ 266,20
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 118,50€ 118,50
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 67,-€ 67,-
1Corsair Vengeance CMZ64GX3M8A1866C9€ 407,20€ 407,20
1Seasonic Platinum Series 1000 Watt€ 209,-€ 209,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 196,99€ 196,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,89

En nu mis ik nog een grafische kaart in de wenslijst hierboven, dat is omdat ik de kaart die ik wil aanschaffen er niet in kon vinden. De kaart die ik erbij wil nemen is een AMD FirePro W7000.

De voornamelijkste reden voor deze videokaart is dat het een grafische kaart is van de FirePro reeks die (net zoals de Quadro reeks van Nvidia) 30-bit kleuren ondersteunt met hun drivers in gebruik samen met mijn monitor.

Een andere reden voor deze videokaart is de cashback actie die AMD momenteel in werking heeft waarbij je tot 50% van het aankoop bedrag (ex btw) geretourneerd kan krijgen. Dit maakt het allemaal een stuk voordeliger om een goede degelijke kaart aan te kunnen schaffen. Hierdoor ben ik ook tot het besluit gekomen om de W7000 in plaats van de W5000 te nemen.

Uitleg van de onderdelen:

PROCESSOR:

Ik heb voor de Intel Core i7 3930K Boxed gekozen omdat ik een goede sterke cpu wilde hebben die 64GB ram en hyperthreading ondersteunt. Ook heb ik gezien dat deze cpu vaak wordt aangeraden in deze prijsklasse.
Andere CPU's die ik heb overwegen zijn de Intel Core i7 3820 Boxed, de Intel Core i7 3770k Boxed (met 32GB ram) en de AMD FX-8350 Boxed.
Uiteindelijk was de keuze toch voor de Intel Core i7 3930K Boxed omdat het me verstandig leek niet te beknibbelen op de CPU.

Qua overclocken denk ik dat ik (als ik al overclock, want ik heb het nog nooit gedaan en het is niet de bedoeling dat het stuk gaat) niet veel zal overclocken, waarschijnlijk zal ik het niet hoger maken dan 4 GHZ o.i.d.

PROCESSORKOELING:

Ik weet nog steeds niet of ik hier de juiste keus maak met de Noctua NH-D14 special edition (lga-2011), als alternatief werd de be quiet! Dark Rock Pro 2 aangeraden maar ik weet niet welk van de twee de juiste keuze hier is.
Ik weet in ieder geval wel dat ik waarschijnlijk geen waterkoeling wil omdat ik het risico niet wil lopen dat er daardoor iets mis kan gaan (vloeistof op hardware etc.).

MOEDERBOORD:

Momenteel zit mijn keuze op de Asus Sabertooth X79, maar ook hier ben ik niet helemaal zeker over. Ik zie mezelf geen sli of crossfire gaan (ik gebruik gewoon de enkele W7000).
Alternatieve moederboorden waarover ik heb nagedacht zijn de Asus P9X79 Pro of Asus P9X79 Deluxe en de MSI Big Bang-XPower II.
Mijn wensen voor een moederboord is dat hij de andere hardware die ik heb gekozen aankan en goed en degelijk gebouwd is zodat hij de komende 4-5 jaar (en mogelijk langer) goed kan meegaan.
Advies hier is zeer op prijs gesteld _/-\o_ .

GEHEUGEN:

Ik heb gekozen voor de Corsair Vengeance CMZ64GX3M8A1866C9 series in een setje van 64 GB (8 x 8GB) DDR3-1866 ram omdat de Corsair Vengeance series veel werd aangeraden, het CAS9 heeft (klopt het dat CAS9 beter is dan CAS10 of hoger?) en het veel voorgesteld werd in andere builds (vaak voor builds met 32GB, soms 1600 mhz, soms 1866 mhz). Voor ~ € 400,- leek het mij een goede deal.
Ook hier sta ik natuurlijk open voor suggesties naar andere opties en merken.

OPSLAG:

Ben er nog niet helemaal uit wat ik hier wil doen... Als boot disk \ programs heb momenteel een Samsung 840 pro geselecteerd (uit reviews "snel en vertrouwelijk").

Andere opties die ik overwogen heb is een Crucial m4 SSD 2.5" 256GB , een Kingston HyperX 3K SH103S3/240G 240GB , wachten voor de Crucial 2.5" M500 960GB of misschien zelfs kleinere SSD's in raid 0 te zetten (dat leek mij alleen een dure en onstabiele grap te worden), weet dus niet zeker wat de beste keus hier is (nog niet veel ervaring met RAID, RAID 0 klinkt alsof het snel mis kan gaan).

Voor opslag in algemeen gebruik ik waarschijnlijk de 1.5 TB Barracuda's in Raid 1 en de WD VelociRaptor als scratchdisk o.i.d. In de toekomst koop ik misschien nog meer HDDs voor opslag.

VIDEO KAART:

Zoals ik al eerder heb beschreven zal dit dus in alle waarschijnlijkheid een AMD FirePro W7000 worden, anders mogelijk een W5000. Dit is voornamelijk vanwege 30-bit kleurenmodus voor mijn monitor en de prachtige cashback actie van AMD.

BEHUIZING:

Heel veel naar gekeken maar er nog niet helemaal uit. Ik heb momenteel twijfels of ik een goedkopere behuizing moet selecteren zoals de Fractal Design Define R4(of de XL R2 voor full tower) \ Nanoxia deep silence 1 o.i.d. of wat extremere behuizingen zoals de Cooler Master Cosmos II \ Corsair 900D.

Ben op zoek naar een kast die zowel stil is als goede airflow heeft, en degelijk gebouwd is.

VOEDING:

Gekozen voor een Seasonic Platinum Series 1000 Watt omdat Seasonic veelal geprezen wordt over het web als een van (al niet de) beste voedingen maker. Ook heb ik veel adviezen gelezen van mensen waarin er duidelijk wordt gemaakt niet te beknibbelen op de voeding.

BESTURINGSSYSTEEM:

Gaat Windows 7 64-bit Professional of Ultimate worden.

MONITOR:

Eizo Flexscan SX2762W Zwart

OVERIGE AANVULLENDE COMPONENTEN:

Nog niet over nagedacht, alle tips en adviezen zijn welkom.

Tot dusver dus alle informatie en componenten die ik heb verzameld (alles wat ik kon bedenken in ieder geval :) ).

Alle adviezen, tips, informatie, vragen, opmerkingen zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_ !

Michael

Update van wenslijst 21-03-2013

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth X79€ 285,-€ 285,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
2Kingston HyperX KHX16C9X3K4/32X€ 232,10€ 464,20
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,81€ 14,81
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 134,90€ 134,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 156,70€ 156,70
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,99€ 197,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.919,50

+ ~420-450 euro voor de FirePro W7000

[ Voor 18% gewijzigd door flipvlug op 21-03-2013 00:30 . Reden: Wenslijst update toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De behuizing is erg goed. De Define XL is goed groot, lekker stil en koelt als een beest. De R4 ook. De Cosmos en 900D zijn ook goed, maar, ook veel duurder. Persoonlijk vind ik het het prijsverschil niet waard, omdat ze niet koeler of stiller zullen zijn.

Een kilowatt voedng is veels te veel. Ik zou een 500-600w voeding nemen. Van Seasonic, XFX of Superflower.

De Noctua koeler is wel een van de beste luchtkoelers op de markt en is daarbij ook heel stil.

De 840pro is een erg goede SSD. De Crucial m4 is voornamelijk goed door simpelheid, hij mist wat handige dingejtes die een 840pro wel heeft, en een M500 ook zal hebben. Persoonlijk zou ik de M500 halen, omdat de 840pro wat overpriced is.

Qua geheugen is 2 setjes hiervan pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU ook erg intressant. Goede timings, hoge clock en op 1.35v.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
ik zou eerder een iets goedkopere voeding doen bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 720W
wattage heb je meer dan voldoende aan! en deze zou langere kabels hebben?

qua kast heeft vaszaitsev gelijk.. daar hoef je geen 300 euro aan uit te geven;)
processor koeler is prima.. ssd's valt over te twisten, maar wat je ook haalt zou sowieso samsung doen (blijkt toch het meest betrouwbaar) en voor de rest zou je aan een 32 GB set geheugen ook meer dan voldoende hebben:) bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1866C9

zelfde kit wat je zelf uitgekozen hebt maar dan 32 GB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie build, maar er zijn een paar dingetjes die ik even zou veranderen. Hoewel dure onderdelen natuurlijk mooi zijn, lijkt het me wel dat je niet meer uit wilt geven dan noodzakelijk.

pricewatch: MSI X79A-GD65 (8D) is bijvoorbeeld als moederbord ook geweldig, en alleen quad-sli wordt niet ondersteund. Dat ga je ook niet gebruiken, en om er dan €50 meer aan uit te geven is dan toch zonde.Zoals genoemd zou ik ook voor een andere psu gaan. Zo'n beetje de beste psu's die er nu te koop zijn zijn pricewatch: Corsair AX760i of de 660w versie van jouw psu. Een 1000W psu heb je echt helemaal nergens voor nodig, behalve als je er misschien 3 videokaarten inzet, en dan is het nog ruim.

Het geheugen is duur, maar dat heb je nou eenmaal met 64gb.

Samsung 840Pro is een goede keuze, niet de beste prijs/GB maar het is wel de best presterende op de markt. pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB is nog wel een goed alternatief, krijg je wel 2x zoveel opslagruimte voor terug. Aan RAID ssd's zou ik niet beginnen, dat is alleen leuk voor benchmarks. Wellicht is het een optie om een ssd als scratchdisk te nemen ipv de velociraptor, die dingen maken volgens mij nogal wat herrie en een ssd dan weer helemaal niet.

Noctua koeler of dark rock zijn beide goede koelers, maakt weinig uit.

Kast zou ik eerder naar zoiets kijken, pricewatch: Corsair Obsidian 550D niet te gek maken als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

skipe schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:48:
ik zou eerder een iets goedkopere voeding doen bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 720W
wattage heb je meer dan voldoende aan! en deze zou langere kabels hebben?

qua kast heeft vaszaitsev gelijk.. daar hoef je geen 300 euro aan uit te geven;)
processor koeler is prima.. ssd's valt over te twisten, maar wat je ook haalt zou sowieso samsung doen (blijkt toch het meest betrouwbaar) en voor de rest zou je aan een 32 GB set geheugen ook meer dan voldoende hebben:) bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1866C9

zelfde kit wat je zelf uitgekozen hebt maar dan 32 GB..
Eh, Zeker geen Coolermaster voedingen nemen! Dingen zijn behoorlijk slecht vergeleken met Seasonics, en als je 2,5k kan uitgeven, dan wil je daar geen CM voeding in hebben.

Crucial heeft vaak even goed geheugen, soms zelfs sneller, voor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheugen kan je makkelijk overklokken met de nieuwe gengeratie chipsets. Mits je extreem grote geheugen slurpende berekeningen doet kan je ook 32GB op een veel hogere snelheid laten lopen.: http://tweakers.net/categ...goFnvS_ifrWZ6X_jEpoTc5S3g

Waterkoeling kan je nu ook makkelijk is een gesloten loop halen zodat lekkage bijna geheel is uitgesloten als je er ruimte voor hebt in je kast kan je mogelijk de boel koel houden met een dual fan setje: Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1352379795.png
pricewatch: Corsair Hydro H100i iets duurder uit eindelijk maar wel jaren zeer koel CPUtje :)

De raptor zou ik niet meer gebruiken en als er wat over is kwa budget mogelijk een 2e SSD in RAID0 plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heeft AMD / ATi een flinke verbeterslag gemaakt op GPU's voor de zakelijke markt? Ik kan me herinneren (paar jaar geleden dat wel) dat 'we' bij het bedrijf waar ik stage liep altijd nVidia kaarten namen, want die waren gewoon op de zakelijke markt de besten.

Ik kom overigens bij unsorted wel de HP AMD FirePro W7000 tegen: pricewatch unsorted: HP AMD FirePro W7000 2GB Graphics Card (C2K00AA)

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eh, een H100 is niet beter dan een Noctua NHD14 en ook nog eens een stuk minder stil.

Raid 0 SSD voor iemand die prof. beeld bewerkt? Zeker geen goed idee! RAID0 moet je echt uit je hoofd zetten als je professioneel bezig bent. Een minimaal 2x zo grote kans op problemen is het kleine snelheidsverschil niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:00:
Eh, een H100 is niet beter dan een Noctua NHD14 en ook nog eens een stuk minder stil.
H100i is wel degelijk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

VasZaitsev schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:00:
Raid 0 SSD voor iemand die prof. beeld bewerkt? Zeker geen goed idee! RAID0 moet je echt uit je hoofd zetten als je professioneel bezig bent. Een minimaal 2x zo grote kans op problemen is het kleine snelheidsverschil niet waard.
Daarnaast verlies je met een SSD in RAID (ongeacht welke RAID-modus) altijd de TRIM-functie, waardoor je SSD sneller degradeert in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipvlug
Hallo VasZaitsev, bedankt voor je reply.

Ik ben blij om te horen dat er in koeling of stilte geen tot weinig verschil zal zitten tussen de cases. Ik zal dus in alle waarschijnlijkheid voor de Define XL R2 gaan.

Voor de voeding had ik ergens ooit gelezen dat je beter een voeding met een wat hoger vermogen kon nemen voor het geval dat je ooit wilde gaan uitbreiden. Ook had ik gelezen dat de voeding stiller en\of koeler was als hij een kleiner deel van zijn maximum in beslag nam, vandaar dus mijn eerste keus voor een hoog vermogen.
Ik zal gaan kijken voor een alternatieve voeding met een wat kleiner vermogen :).

Het geheugensetje wat je hebt gelinkt klinkt goed! Dat zal zo'n 100 euro schelen met wat ik momenteel heb gekozen als ik daar 2 van neem, en het ziet er naar uit dat het verschil slechts van 1866 naar 1600 is.
Spanning van geheugen snap ik nog niet helemaal. Kun je me uitleggen wat 1.35V tegenover 1.5V betekent voor ram?

Ik zie dat terwijl ik deze post schreef meerdere mensen geantwoord hebben, bedankt hiervoor :).

@Skipe

Ik ben inmiddels overtuigd dat ik een lager vermogen voeding wil uitkiezen, voor SSD ga ik nog even twijfelen tussen de Samsung Pro of the Crucial M500 (de €/Gb op de 960 GB is spot goedkoop!).

Voor ram denk ik alleen wel dat ik toch graag voor 64GB wil gaan over 32GB, ik heb gemerkt dat met photoshop het al snel kan oplopen bij grote projecten met een gezonde hoeveelheid lagen, en ik ben van plan om gigantische documenten te maken zodat deze groot uitgeprint kunnen worden.
Ook wil ik naast photoshop nog andere applicaties tegelijk kunnen draaien, dus dit kan al snel opschalen en met 64GB ram weet ik in ieder geval zeker dat dit goed gaat :).

@Redono

Je hebt helemaal gelijk. De voornaamste reden dat ik hier en daar misschien een wat duurdere keuze had gemaakt was uit onwetendheid voor wat slim is en wat niet.
Het moederboord dat je hebt gelinkt ziet er goed uit, ik ben al eerder dat moederboord tegengekomen op het net maar uit voorzorg was ik bij Asus gebleven omdat ik zoveel goeds had gehoord over Asus.

Voor de PSU moet ik nog even nadenken over hoevel vermogen ik dan ga kiezen (500-800 ergens denk ik dus). De Corsair die je gelinkt hebt ziet er ook goed uit als alternatief op de Seasonic.

SSD twijfel ik momenteel of ik wacht op een 500M of ga voor de samsung. Over de velociraptor en scratch disk ga ik nog even nadenken, omdat een extra SSD erbij natuurlijk weer wat extra kost terwijl ik de velociraptor nog over heb.

Noctua klinkt dus als de koeler die het gaat worden aan wat ik tot nu toe heb gelezen :).

550D van Corsair heb ik ook nog naar gekeken maar ik herinner me dat er wat nadelen waren in reviews die ik ervan had gelezen, die zal ik nog even terug moeten lezen.

@VasZaitsev

Cooler Master heb ik zelf ook een beetje raar gevoel bij met wat ik er over gelezen heb tot nu toe, ik denk ook dat ik waarschijnlijk bij een seasonic blijf (of mogelijk een ander gelijkwaardig product).

@Larsiano

Overklokken klinkt mij nog wat eng in de oren (geen ervaring), dus als ik overklok zal het waarschijnlijk niet extreem hoog zijn.

De H100i die je hebt gelinkt ben ik heel veel tegengekomen op het web als een van de beste opties voor gesloten loop waterkoeling. Maar ik werd weggeschrokken door een paar forum posts van mensen waar het wel mis ging (met de H100i), en dan ga ik al snel doemdenken :p.

Ik las dat het verschil op zware load overgeklokt ongeveer 10 graden zal zijn met bijvoorbeeld de noctua (als ik het goed herinner), en aangezien ik niet het hoogste er uit zal proberen te halen met overklokken dacht ik dat het beter was om geen risico te nemen en een air cooler te nemen.

Waarom zou jij de raptor niet meer gebruiken?

@CptChaos

Voor het onderzoek dat ik heb gedaan ben ik uitgekomen dat de FirePro die ik heb gekozen een zeer goede kaart is voor de prijs (zeker na de cashback :)) vergeleken met nVidia. nVidia heeft (dacht ik) zijn nieuwe quadro reeks (K600,K2000,K4000,K6000 volgens mij) uitgebracht, maar qua prijs\performance ben ik volgens mij beter uit met de firepro.
nVidia gebruikt CUDA, en AMD gebruikt openCL (dacht ik). Als het goed is zijn er bepaalde programma's die het beter doen onder CUDA en andere die het beter doen met openCL. Voor adobe bijvoorbeeld is er in cs6 alleen Premiere die (momenteel) alleen CUDA ondersteunt.

@VasZaitsev

Raid 0 klonk ook inderdaad niet de beste optie. Ik kwam ergens een build tegen waar mensen 5 Kingston HyperX 120GB ssd's in raid 0 stopten met een raid kaart van ~260€. Ze kwamen op indrukwekkende snelheden uit maar ik weet niet hoeveel het zal helpen als je het tegenover de risico's en kosten zet. Ik neem aan en hoop dus ook dat een enkele snelle SSD genoeg zal zijn.

@Redono

Die reviews had ik inderdaad dus ook gezien, zoals ik bij Larsiano zei voelt het alsnog als een risico voor mij, en denk ik niet dat ik het verschil van de h100i tegenover de noctua nodig zal hebben, en geen waterkoeling zal mij een gerust gevoel geven :p.

@CptChaos

Dat is goed om te weten, het gaat dus waarschijnlijk geen raid 0 worden :).

Bedankt voor jullie replies dusver allemaal! Tijd om even wat keuzes opnieuw te overwegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Besef wel dat als je 2x een Q5450 of X5460 in die SW6600 stopt met wat meer ram (allebij van ebay) en een nieuwere videokaart & SSD je stiekem nog best wel een aardige workstation hebt. :) 2 x5460's renderen nog evenhard als een i7 3770 bijv. Je singlthreaded snelheid blijft alleen dan wel wat achter bij huidige maatstaven.. En dat stomme FBDIMM is duur.

Maar waar loop je tegenaan op je huidige machine? Waar liggen de bottlenecks? Als ik je specs zo zie dan denk ik vooral bij de singlecore snelheid van die 2,5ghz quadcore (heb je er 1 of 2?) Wat voor 3D werk doe je?

-Met jouw budget is die 3930k een prima keuze. Overclocken is erg simpel, 4,2+ghz haal je zo en maakt veel uit voor het werken & interactie met apps. Vergeet alleen niet dat je voor renderen tegenwoordig best makkelijk andere computer mee kan laten renderen. Dat kan de keuze voor een 6 core wel lastiger maken. (omdat ie duur is) Als je aan het werk bent in Maya of C4D dan maakt het niet zo veel uit of je 4 of 6 cores hebt. Maar je hebt het budget :) Mijn ervaring met de p9x79 vanilla is positief. de Pro heeft inderdaad meer sata poorten en nog wat meuk.

-Qua 64GB RAM, mijn ervaring met 3D apps is dat je daar niet zo makkelijk ook gebruik van maakt. Ik zelf kom volgens mij nooit over de 16GB heen, en dat zijn best zware scenes af en toe. En RAM wat niet gebruikt wordt is weggegooid geld. Ik zou er 32GB in zetten met 4x8GB, dan kun je er altijd nog wat bij zetten.

-Ik zou je raptor en 250gb schijven wegdoen. Die raptor heeft geen bestaansrecht meer, en die 250GB schijven zijn klein en vreten toch stroom. Ga voor 1 SSD voor je OS en apps, 1 aparte SSD voor de files en resources waar je mee werkt, en dan nog die 2 1,5GB schijven er naast als opslag en back oid.

- Als je zo'n w7000 voor de helft kan krijgen lijkt me dat een aardige deal als ik zo de maya snelheid zie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB147
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 09:12
Prima keuze voor CPU en mobo, maar de voeding is te veel, persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan 750, zeker als je niet gaat overclocken en geen 2e video kaart neemt. Dit is natuurlijk een prima voeding en nog erg stil ook.
pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold V2
Geheugen vindt ik ook erg duur, 32 GB Ram zou meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 15:10
opzich heb je bijna een identieke setup zoals ik mijn render bak heb gemaakt waar ik voornamelijk achterkwam is dat de bottleneck de cpu word met 3d renderen (afgezien van de 3d renders die met de gpu kunnen)

ik kan je wel vertellen dat deze setup letterlijk een beest is maar je voeding kan inderdaad een tandje lager 750 watt is al dikke overkill

zie mn renderbak in mn sig voor de specs van die van mij.

waterkoeling zou ik zeker de h100 nemen (wel andere fans nemen de standaard fans maken nogal wat lawaai) overclocken gaat zeer goed hiermee!

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi Flipvlug,

op deze site kun je meer informatie vinden over een workstation setup.

http://pcfoo.com/cg-workstation-the-pro-3930k/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Weet je wel zeker dat dat geheugen bij je koeler past? ik zie namelijk die o zo decoratieve, maar o zo nutteloze heatspreaders erop zitten, en ik weet niet of dat gaat passen bij die koeler. Dan kan je beter gewoon 8 latjes van 8 gb low profile kopen, dan zo'n set met 8 van die stekelvarkens. Voor de rest ziet het er goed uit, ik zou alleen wat meer uitgeven aan opslag(ssd's)

p.s Mijn complimenten voor je beginpost, als iedereen het zo deed dan zou dat geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 15:10
hydrargyrum schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:49:
Weet je wel zeker dat dat geheugen bij je koeler past? ik zie namelijk die o zo decoratieve, maar o zo nutteloze heatspreaders erop zitten, en ik weet niet of dat gaat passen bij die koeler. Dan kan je beter gewoon 8 latjes van 8 gb low profile kopen, dan zo'n set met 8 van die stekelvarkens. Voor de rest ziet het er goed uit, ik zou alleen wat meer uitgeven aan opslag(ssd's)

p.s Mijn complimenten voor je beginpost, als iedereen het zo deed dan zou dat geweldig zijn.
kan ik beantwoorden past net (en eigenlijk niet) je koelers zullen hoger bevestigd moeten worden.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou dit als basis nemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9-X79€ 210,-€ 210,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,40€ 31,40
2Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU€ 145,45€ 290,90
1XFX Pro 550W€ 52,60€ 52,60
2Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 156,49€ 312,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.525,38

2xSSD in raid = idd geen trim. Echter, volgens mij nog altijd veel sneller met degradatie in raid-0 vs een optimale single SSD.

Het ram is geen 1866mhz, maar gezien de lage prijs en de wetenschap; dat de prestatieverschillen best wel miniem zijn vind ik het toch een betere keus.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

flipvlug schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:47:
@CptChaos

Voor het onderzoek dat ik heb gedaan ben ik uitgekomen dat de FirePro die ik heb gekozen een zeer goede kaart is voor de prijs (zeker na de cashback :)) vergeleken met nVidia. nVidia heeft (dacht ik) zijn nieuwe quadro reeks (K600,K2000,K4000,K6000 volgens mij) uitgebracht, maar qua prijs\performance ben ik volgens mij beter uit met de firepro.
nVidia gebruikt CUDA, en AMD gebruikt openCL (dacht ik). Als het goed is zijn er bepaalde programma's die het beter doen onder CUDA en andere die het beter doen met openCL. Voor adobe bijvoorbeeld is er in cs6 alleen Premiere die (momenteel) alleen CUDA ondersteunt.
Klopt, nVidia is CUDA, AMD is OpenCL. Overigens aangezien je een i7 CPU gaat gebruiken: middels een plugin is het voor Premiere mogelijk om gebruik te maken van Quick Sync. Scheelt dan een 50% met renderen, ongeveer.
@CptChaos

Dat is goed om te weten, het gaat dus waarschijnlijk geen raid 0 worden :).
Voor de SSD(s) zou ik dus helemaal geen RAID gaan gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipvlug
Ik zit momenteel op deze wenslijst voor producten die ik wil gaan aanschaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth X79€ 266,20€ 266,20
1Corsair Vengeance CMZ64GX3M8A1866C9€ 417,-€ 417,-
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 156,50€ 156,50
2Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 156,49€ 312,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.847,18

(+ ~420-450 euro voor de FirePro W7000 dus ;) )

Ik heb ervoor gekozen om mijn PSU te veranderen naar een lager vermogen van Seasonic, heb momenteel 760W geselecteerd omdat ik denk daar in ieder geval genoeg aan te hebben maar het kan zijn dat na wat optellen van geschat vermogen verbruik als alles vast staat en gekozen is dat ik alsnog kies voor de 660W in plaats daarvan.

Ik heb in plaats van een Samsung Pro gekozen voor 2 Crucial m4's (de een voor boot\apps, de andere voor bestanden waar ik veel mee bezig zal zijn zoals huidige projecten etc.) en op aanraden van een vriend die zelf ook een sabertooth heeft heb ik besloten om het op de sabertooth te houden als moederboord.

@VasZaitsev & Madrox

het Crucial Ballistix Sport setje wat jullie hebben aangeraden klinkt erg goed, het verschil tussen 1600 en 1866 is miniem als je nagaat dat het ~100 euro zal gaan schelen met de corsair vengeance.

Het enige probleem is dat (op tweakers in de pricewatch) ze niet meer leverbaar lijken te zijn.
Azerty zegt dat het niet op voorraad is bij de leverancier en heeft zelf een levertijd van 10+ dagen (Lijkt dus dat ze die niet meer hebben), en Max ICT B.V. zegt dat ze er nog twee beschikbaar hebben maar als ik de tweakers reviews voor die winkel lees vertrouw ik het niet helemaal.

Ik heb nog even gekeken naar een gelijkwaardig model (Crucial Ballistix Tactical) maar die is net zoals de sport series niet meer te krijgen.

@Maratropa

Ik had al eerder gekeken of er een optie was om misschien mijn huidige pc op te schroeven maar toen ik de prijzen zag voor ddr2-667 ram dacht ik al snel dat ik waarschijnlijk beter in een nieuw systeem kon gaan investeren.

Wat bedoel je met "dat je voor renderen tegenwoordig best makkelijk andere computer mee kan laten renderen"?

@Maratropa & MB147

Ik heb heel erg lang zitten twijfelen of ik voor 32GB or 64GB ram zou gaan, en heb uiteindelijk besloten om toch voor 64GB ram te kiezen omdat ik merk hoe snel het kan oplopen op de resoluties waar ik in ga werken in bijv photoshop, maar echt zeker weet ik het nog steeds niet.

@AjDuLion

Ik zie inderdaad de overeenkomsten met jou renderbeast en deze build, dat geeft mij goede moed met mijn selectie.
Als ik zou waterkoelen zou ik zeker kiezen voor de corsair h100i of h100, maar ik wil geen lek risico lopen en denk niet de extra koelte van de h100 tegenover de noctua nodig te hebben voor de milde OCs die ik van plan ben om te gebruiken.

Je renderbeast ziet er erg goed uit trouwens :).

@Mirp

Die site die je hebt gelinkt was erg informatief, veel van de keuzes die ik heb gemaakt lijken goed te zijn of gelijkwaardig te zijn aan de selectie die de schrijver van dat artikel heeft gemaakt.

@Hydrargyrum

Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of het geheugen bij mijn koeler past, ik weet ook niet zeker hoe ik daar achter kan komen. Dit wordt mijn eerste build en ik heb nog geen ervaring en had dus ook nooit aan zoiets gedacht, ik ben blij dat je het opbrengt.

AjDuLion heeft in de post erna beantwoord dat het net aan past, maar dat de koelers hoger bevestigd moeten worden. Is dat iets wat erg moeilijk gaat worden? Of is dat simpel op te lossen?
Weten jullie anders een goed alternatief ram setje wat ik beter zou kunnen gebruiken?

Wat is het verschil tussen low-profile en niet low-profile trouwens?

@CptChaos

Bedankt voor de tip over de plugin voor Primiere, dat klinkt handig!

Ik zal de 2 Crucial M4 SSDs niet in raid stoppen :).

edit:
Bedankt voor de link hieronder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

flipvlug schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:40:
@CptChaos

Bedankt voor de tip over de plugin voor Primiere, dat klinkt handig!
Klikker-de-klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Socket 2011 CPU's hebben toch geen IGP? En dus ook geen quicksync...
The Sandy Bridge-E Core i7-39xx and i7-38xx parts will not have processor graphics of any kind on them, and while this isn't a big deal for the targeted users of high-end hardware like this, there is one drawback. Along with the GPU portion, the QuickSync technology is also absent from the design as it was dependent on the Intel HD Graphics technology for some of its processing.
http://www.pcper.com/revi...Bridge-E-Processor-Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TS gaat toch ook geen overpriced CPU gebruiken of wel dan? ;)

EDIT:
Oh, wel dus, dan ben ik inderdaad abuis geweest, ik dacht dat de 39xx de Ivy Bridge i7 is, maar dat is natuurlijk 37xx. Ik denk ook wel dat voor een PC wat voornamelijk 2D en 3D editing gaat doen, dat een Ivy Bridge CPU ruimschoots voldoende is.

Het high-end segment van Intel is leuk, maar veels te overpriced als je het mij vraagt. De meerprijs is echt te hoog naar mijn idee. Nu is in het geval van de TS het budget er naar dat het past, maar denk ik nog wel dat dat geld niet per se op moet.

Wellicht dat Quick Sync ook veel kan schelen voor 3D rendering. Voor 2D scheelt het sowieso een 50% in tijd, dus als 2D editing ook veel gedaan wordt, heb je sowieso op dat vlak (veel) tijdswinst.

[ Voor 127% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipvlug
Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie hulp en advies, ik heb een half uurtje geleden de order gezet bij Azerty voor alle onderdelen (op de FirePro na).

Ik ben uiteindelijk toch voor een 660W voeding gegaan, heb voor de SSDs de samsung pro gekozen als boot disk en de crucial m4 als huidige projecten etc. Voor de behuizing kwam ik er achter dat de XL R2 moeilijk te verkrijgen was en ben dus voor de R4 gegaan (De enige reden waarom ik voor de XL R2 in de eerste instantie ging was omdat ik dacht dat het als grotere kast betere airflow zou hebben en omdat ik dan een paar extra harddisks kwijt zou kunnen).
Voor ram heb ik nog erg veel onderzoek gedaan naar verschillende mogelijkheden en winkels die het konden leveren (en ook nog een beetje goede review hadden). Uiteindelijk ben ik voor de Kingston HyperX series gegaan (past als het goed is dus ook nu onder de koeler).

Hier is de lijst met uiteindelijke onderdelen die ik gekozen heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth X79€ 285,-€ 285,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
2Kingston HyperX KHX16C9X3K4/32X€ 232,10€ 464,20
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,81€ 14,81
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 134,90€ 134,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 156,70€ 156,70
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,99€ 197,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.919,50

+ DisplayPort kabel en wat thermische pasta voor €23,76.

Uiteindelijke bedrag dat ik betaald heb inclusief verzendskosten is € 2034,-

Al met al is het misschien niet de goedkoopste koop geweest, maar na nu al twee weken te stoeien met reviews, vergelijkingen en winkels uit te zoeken was ik er ook wel een beetje klaar mee en heb ik de sprong genomen.

En nu op naar de volgende uitdaging... het in elkaar zetten :).

Nogmaals harstikke bedankt allemaal voor jullie feedback, ik ben erg onder de indruk geraakt van de behulpzaamheid van de gebruikers van de Tweakers forums _/-\o_ .

PS: @CptChaos,
Ik zag je post verschijnen terwijl ik deze aan het typen was. Ik heb nog (heel veel) zitten nadenken of ik voor een 3770k moest gaan in plaats van de 3930k over de laatste twee weken en heb er uiteindelijk voor gekozen om toch voor de 3930k te kiezen omdat ik ook voor 64 GB ram wilde gaan. Sinds die keuze heb ik nog steeds dagenlang (vandaag zelfs nog) veel getwijfeld of ik niet anders voor een 32GB 3770k build moest gaan of om hierbij te blijven maar uiteindelijk is dit hem dus geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah oke, hopelijk gaat de build je wel bevallen! Hou er echter rekening mee dat je met de 3930 geen Quick Sync hebt waardoor je wellicht met renderen wat langer moet wachten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
CptChaos schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:53:
TS gaat toch ook geen overpriced CPU gebruiken of wel dan? ;)

EDIT:
Oh, wel dus, dan ben ik inderdaad abuis geweest, ik dacht dat de 39xx de Ivy Bridge i7 is, maar dat is natuurlijk 37xx. Ik denk ook wel dat voor een PC wat voornamelijk 2D en 3D editing gaat doen, dat een Ivy Bridge CPU ruimschoots voldoende is.

Het high-end segment van Intel is leuk, maar veels te overpriced als je het mij vraagt. De meerprijs is echt te hoog naar mijn idee. Nu is in het geval van de TS het budget er naar dat het past, maar denk ik nog wel dat dat geld niet per se op moet.

Wellicht dat Quick Sync ook veel kan schelen voor 3D rendering. Voor 2D scheelt het sowieso een 50% in tijd, dus als 2D editing ook veel gedaan wordt, heb je sowieso op dat vlak (veel) tijdswinst.
Duur zijn die socket 2011 CPU's natuurlijk wel, maar juist bij 3D rendering heeft een 6-core een voordeel tov een quad core. Ervanuit gaande dat de rendering op de CPU gebeurt (quicksync is leuk, maar de laatste keer dat ik hier resultaten van zag was dit van mindere kwaliteit dan CPU rendering) heb je gewoon 50% meer cores. Een quadcore socket 2011 systeem is dan ook redelijke onzin, maar een 6-core is dan zeker geen slechte koop.

Maar wat helemaal ideaal is wanneer je kunt renderen via het netwerk (Maya kan dit volgens mij wel). Knoop gewoon meerdere pc's aan het netwerk, installeer een cliënt en laat andere pc's mee rekenen. Heb je ook nog wat aan je oudere systemen.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 21-03-2013 11:12 ]

Pagina: 1