desktop voor video / after effects bewerkingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ik ben rond aan het neuzen om van een laptop terug naar een desktop te gaan, puur voor video / after effects toepassingen. Mijn huidige laptop levert me rendertijden van een paar uur op en schokt royaal met preview. Niet prettig werken kortom ;)

Het budget waar ik voor wilde gaan is 800 euro (incl. windows licentie). Beeldscherm / muis / speakers / enz. zijn al aanwezig en een dvdrom / cdromdrive hoef ik niet.

Extra storage is al in huis in de vorm van een lading netwerkopslag, waar ik ruimschoots mee toekom, vandaar de keuze voor 1 ssd (kan later ook nog wel uitgebreid worden).

Wat ik zelf momenteel heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 252,20€ 252,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1MSI N630GT-MD4GD3€ 59,95€ 59,95
1Fractal Design Core 1000€ 28,19€ 28,19
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 80,-€ 80,-
1Kingston 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz€ 100,20€ 100,20
1be quiet! System Power 7 450W€ 50,-€ 50,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,82

en met nog een paar brackets en kabeltjes erbij zorgt dat voor een 785,- euro.

De videokaart heb ik gekozen omdat ik in een paar reviews zag dat de hoeveelheid geheugen voor CUDA meer impact heeft dan hoe snel de videokaart an sich is. 16gig geheugen valt niet aan te tornen (2 gig minimaal per core is het advies bij adobe video software).

(ik heb bij 1 webshop besteld omdat ikd aar de voorkeur aan geef voor als ik ooit garantie moet claimen ;) Gemak is me meer waard dan de paar euro die het me kan uitsparen).

Shoot, waar zit ik fout, waar kan ik verbeteren, waar kan het nog goedkoper voor meer :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Je kan 2 tientjes besparen met deze SSD: pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB. Is het niet beter om een i5 te nemen en een GTX 650 Ti Boost of 660?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
witeken schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:24:
Je kan 2 tientjes besparen met deze SSD: pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB. Is het niet beter om een i5 te nemen en een GTX 650 Ti Boost of 660?
Ik zou juist niet gaan voor die SSD, omdat die gebruik maakt van het minder duurzame TLC (?) geheugen. Gewoon voor de M4 blijven. Ik denk verder dat het systeem er prima uitziet, alleen vind ik de verhouding tussen de CPU en het moederbord een beetje scheef. Kun je misschien niet beter voor een Xeon processor gaan i.c.m. een "beter" moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
van wat ik kon vinden werd CUDA alleen gebruikt voor de previews in ae / premiere. Ik haal dan meer tijdswinst door sneller te kunnen exporten.

Moederbord heb ik an sich op niet zoveel gelet, buiten dat de socket overeenkwam, er 4 geheugenlatjes in gefrot konden worden en de formfactor matchte met de kast.

Meen je dat er nog veel winst in te halen is ? Aangezien mijn ervaringen met asrock altijd goed zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

g0ulash schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:36:
Ik zou juist niet gaan voor die SSD, omdat die gebruik maakt van het minder duurzame TLC (?) geheugen. Gewoon voor de M4 blijven.
http://be.hardware.info/r...-tlc-ssd-update-17-4-2013

Bij update 2 op 17/04 was er al 20 jaar aan normaal gebruik gesimuleerd. Die 840 zou dus gewoon een goede ssd moeten zijn.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Haal een Xeon aangezien je niet gaat overclocken. Dat is de 1230v2 geloof ik.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Rordarok schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:43:
Haal een Xeon aangezien je niet gaat overclocken. Dat is de 1230v2 geloof ik.
Neem dan wel de V2, die van de Ivy Bridge generatie is.

pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Edit: Je hebt het al veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 20-04-2013 22:46 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
op basis waarvan de xeon ipv de i7 ? de benchmarks die ik vond (ben er wel al een tijdje uit, dus moet me weer royaal inlezen) kwam de i7 als de snellere cpu eruit ? of is de xeon beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
De xeon is ook een i7 alleen zonder ingebouwde grafische chip. Dit maakt het goedkoper. De i7 3770 heeft wel een ingebouwde grafische chip, namelijk de HD 4000.

Voor ram kun je even op het onderstaande linkje klikken:

http://www.kingston.com/u...e=Motherboard&Model=77097

Voor net een klein beetje meer geld kun je een kwaliteitsvoeding kopen die zal voldoen voor jouw systeem. Deze is zuiniger, stiller en betrouwbaarder:

pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Wat videokaart betreft kun je op onderstaande links even klikken voor wat meer informatie:

http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm

http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/

http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-162/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
http://blogs.adobe.com/pr...d-adobe-premiere-pro.html

misschien ook nog nuttig voor andere mensen die met dezelfde vragen zitten als ik heb ;) Uitleg over wat mercury / cuda doen voor je premiere en wat niet

Lijstje van rendertijden vind ik eigenlijk niet heel erg schokkende verschillen tussen alle videokaarten, beetje werk in de marge (als je erbij rekent hoeveel extra de hoogte videokaart je kost)

i7 eruit in ieder geval dan, xeon erin op de lijst, Voeding komt wel erg krap aan dan niet ? (paar tientjes maken niet zo gek veel uit, ik zit redelijk onder mijn targetbudget nog).

nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,50€ 206,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Kingston 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz€ 100,20€ 100,20
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,99€ 61,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,11

Dank weer voor de aanvullingen !

[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 21-04-2013 00:16 . Reden: bijgewerkt overzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op zondag 21 april 2013 @ 00:00:
Lijstje van rendertijden vind ik eigenlijk niet heel erg schokkende verschillen tussen alle videokaarten, beetje werk in de marge (als je erbij rekent hoeveel extra de hoogte videokaart je kost)
Het gaat dan ook vooral om het editen. Met hardwareacceleratie kan je complexe meervoudige streams met gemak bewerken, die zelfs voor een hexacore nog stevige kost zijn. Het werkt niet alleen een stuk eenvoudiger, het scheelt ook tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua voeding, hier komt een i7 860 @ 3,3 ghz (met oc dus), een gtx 670, 12gb ram , 4 ssd's, en wat fans en corsair watercooler niet boven de 300 watt uit onder flinke load zoals crysis, en tijdens renderen met weinig gebruik van de gpu ook maar rond de 200.. (digitale wattage meter) Ik betwijfel of je iig meer dan 360 watt gaat nodig hebben, mits natuurlijk een goede voeding..

Denk ook na over op welke schijven je gaat editen. Wat ik begrijp van premiere benchmarks is dat 1 schijf of zelfs 1 snelle SSD het process nog kan vertragen.

Suggestie voor een alternatief. :) Het idee is dus een i5 k met OC (niet te veel, OC met K is easy lees er maar wat over ) en wat meer focus op je opslag werkruimte. ( 2 SSD is raid 0 aan 2 sata 600 poorten ) Voor je OS is een wat langzamere 64gb SSD ook prima. Als die i5 eenmaal rond de 4,3ghz of hoger zit heb je EN gelijkwaardige snelheid in multithreaded taken (ondanks geen HT ) en daarnaast rappere interactie met je apps door de hogere core snelheid.

Nadeel is dat het iets duurder is.. (zelf zou ik nog wat meer & in mn moederbord en voeding stoppen dan, maar even voor het idee, het gaat toch niet om er een extreme OC uit te krijgen ) En TRIM werkt niet op SSD's in raid, maar ik denk dat dat niet zo heel boeiend is.

Ook als je voor een niet OC systeem gaat met 1230v2 zou ik voor deze SSD config gaan. (zolang je SSD's niet zo snel als je RAM zijn, zijn ze een vertragende factor :) )

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 181,40€ 181,40
1ASRock Z77 Pro4-M€ 79,60€ 79,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,89€ 24,89
1Kingston KVR16N11K2/16€ 87,95€ 87,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,99€ 61,99
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
2Samsung 840 series SSD 120GB€ 80,75€ 161,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,47

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 00:31:
Suggestie voor een alternatief. :) Het idee is dus een i5 k met OC (niet te veel, OC met K is easy lees er maar wat over ) en wat meer focus op je opslag werkruimte. ( 2 SSD is raid 0 aan 2 sata 600 poorten ) Voor je OS is een wat langzamere 64gb SSD ook prima. Als die i5 eenmaal rond de 4,3ghz of hoger zit heb je EN gelijkwaardige snelheid in multithreaded taken (ondanks geen HT ) en daarnaast rappere interactie met je apps door de hogere core snelheid.
Als je toch gaat overclocken zou ik voor de i7 gaan. Daar betaal je meer voor, maar videobewerking en After Effects zijn beiden nou juist voorbeelden waarbij HT erg welkom is. Als je dat veel doet is het de investering wel waard. Een i5 is op vrijwel ieder vlak gelijkwaardig of gelijkwaardig te maken aan de i7, maar in deze specifieke situatie is de i7 (over beter, hyperthreading) nu net in zijn element. Ik zou daarom ook of voor de i7 kiezen als je wilt overclocken, of voor de Xeon als dat je niet interesseert of budget erg belangrijk is.

Voor een goede SSD-RAID heb je een erg goede controller nodig. Weet je of dat op het door jou gesuggereerde bordje zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@polthemol
Met het geld dat je over hebt kan je een betere gpu kopen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O ja, let er wel op dat de gekozen videokaart DDR3 heeft in plaats van DDR5. Dat is een budgetkeuze die sommige merken maken, maar is vaak van grote invloed op de snelheid van de kaart. Dit is mogelijk ook van grote invloed op het editen van video's :) Als het echt DDR3 in plaats van GDDR3 is is de invloed wellicht nog groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@camacha; Idd als ie een 3770k kan betalen zou ik dat ook doen, maar ik probeerde het een beetje binnen z'n budget te houden. :) Punt was meer dat je met een 3570k al best snel op het punt zit dat ie superieur presteert tav de 3770 non k en 1230v2, terwijl je qua prijs niet zo heel veel meer kwijt hoeft te zijn.

Volgens mij geeft de intel raid controller of windows software raid best aardige resultaten met 2 SSD's in raid 0. Niet in alle scenarios natuurlijk maar de extra doorvoer lijkt me bij veel video editen wel erg fijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 02:42:
@camacha; Idd als ie een 3770k kan betalen zou ik dat ook doen, maar ik probeerde het een beetje binnen z'n budget te houden. :) Punt was meer dat je met een 3570k al best snel op het punt zit dat ie superieur presteert tav de 3770 non k en 1230v2, terwijl je qua prijs niet zo heel veel meer kwijt hoeft te zijn.
Ik weet dus niet of een i5 met overclock beter presteert dan een chip met HT, aangezien videobewerking min of meer exact is waarvoor HT gemaakt is. Heb je benchmarks gevonden die zoiets bevestigen?
Volgens mij geeft de intel raid controller of windows software raid best aardige resultaten met 2 SSD's in raid 0. Niet in alle scenarios natuurlijk maar de extra doorvoer lijkt me bij veel video editen wel erg fijn.
Ik zou in ieder geval even uitzoeken waar de pijnpunten liggen bij een videoworkload (Veel lezen of juist schrijven of allebei? Sequentieel of random? Dat soort dingen) en ervoor zorgen dat de gekozen hardware op die vlakken goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nou als je hier en daar bijv. kijkt naar Cinebench render scores in diverse cpu reviews, wat net als video renderen goed in veel threads onder is te verdelen, dan zie je dat op een gegeven moment die i5 met een OC een hogere score neerzet dan bijv. de 1230v2 / 3770. Op een gegeven moment heb je meer aan de extra mhz'en op 4 cores dan de -pak hem beet- 20+ procent extra snelheid door 4 extra "nep" cores. Je applicatie past zich toch wel aan qua threads. Plus dat er de bonus is van de extreem goeie singlecore snelheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mbt videokaarten. kijk (op Ebay) naar kaarten die een groot geheugenbandbreedte hebben. Een GTX 580 doet het per euro net zo goed als een 660TI. Die laatste rekent wel harder maar het komt er minder snel door. netto geeft dat dezelfde benchmarks. Een 680 is wdb idealer maar duurder.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pak géén i7, die is de meerprijs, ook voor een After Effects PC niet meer waard. Neem als CPU de i5 3570, met een Intel Quick Sync 2.0 ondersteunende moederbord. Installeer vervolgens de plugin die Intel voor o.a. After Effects beschikbaar heeft gesteld, zodat je 'gewoon' kan renderen met Quick Sync. Dat scheelt je een boel geld en tijd. Je bent goedkoper uit en hebt GPU versnelling van de i5. De i7 heeft dat weliswaar ook, maar hyperthreading wint het niet van de integrated GPU wat rendering aangaat.

EDIT:
Potverdorienogisaantoe, die plugin is voor Premiere (Pro), niet voor After Effects. :(
maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 02:42:
Begin NIET aan een SSD-RAID, je zult er (in the long run) alleen performance mee inleveren omdat je de TRIM-functie dan onmogelijk maakt. Overigens is er geen speciale RAID voor SSD. RAID ziet alleen een disk en stuurt die als zodanig aan. Speciale SSD-RAID bestaat gewoonweg niet.
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 02:46:
Ik weet dus niet of een i5 met overclock beter presteert dan een chip met HT, aangezien videobewerking min of meer exact is waarvoor HT gemaakt is. Heb je benchmarks gevonden die zoiets bevestigen?
Strikt gezien is die functie natuurlijk voor de GPU, die is gemaakt om parallelle taken te verwerken, zoals veel afbeeldingen te maken en die achter elkaar te plakken. ;) Ik kan alleen niet zo snel vinden hoe Quick Sync werkend te krijgen is met After Effects.

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2013 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de gebruikte videosoftware overigens alleen Premiere Pro? Welke versie precies?
maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 03:18:
Nou als je hier en daar bijv. kijkt naar Cinebench render scores in diverse cpu reviews, wat net als video renderen goed in veel threads onder is te verdelen, dan zie je dat op een gegeven moment die i5 met een OC een hogere score neerzet dan bijv. de 1230v2 / 3770. Op een gegeven moment heb je meer aan de extra mhz'en op 4 cores dan de -pak hem beet- 20+ procent extra snelheid door 4 extra "nep" cores. Je applicatie past zich toch wel aan qua threads. Plus dat er de bonus is van de extreem goeie singlecore snelheid.
Niet om vervelend te doen, maar een 3770K met overclock is natuurlijk nog weer een bups rapper. Er van uitgaande dat TS überhaupt wil overclocken natuurlijk.

De beste review die ik kan vinden is deze. Daaruit blijkt dat een stock i7 3770(K) ongeveer een derde sneller is dan een 3570K in Premiere Pro. Je moet een 3570K dus wel erg stevig overclocken, zeker aangezien je bij de hogere snelheden niet meer 1:1 aan performance wint per extra MHz. Je zult om gelijkwaardige performance te halen zeker zo'n 4,6 GHz moeten aantikken en eigenlijk daar nog voorbij. Dan ben je wel al aan de grenzen bezig van wat een i5 24/7 comfortabel doet. In deze review scoort een 3570K op 4,7 GHz in Handbrake marginaal slechter dan een stock 3770K, wat het beeld dat ik hierboven schets bevestigt.

Dus ja, je kunt geld besparen door voor een i5 te gaan en die fiks over te clocken, maar het ding loopt dan wel op zijn tenen om een i7 of Xeon bij te houden, met alle daarbij horende gevolgen voor geluid, energieverbruik en levensduur. Niet te vergeten moet er ook een duurdere koeler op om het spul koud te houden. Ik zou er dus niet aan beginnen. De i5 is voor vrijwel iedereen een fantastische chip - ik heb hem zelf ook - maar in dit geval is een CPU met HT gunstiger.

Ik bedenk me trouwens nu pas dat een high-end AMD ook de moeite waard kan zijn. De FX-8350 weet met dit soort taken wel raad en is net zo duur als een i5, terwijl de performance meer in i7-terrein ligt en soms zelfs daar voorbij gaat als het om videowerk gaat. De keerzijde is een wat hoger energieverbruik en wat mindere performance in AE.

Als je dan budgetbewust bent is dat een heel leuk alternatief. Zie ook deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Een fx-8350 is idd ook een mooie keus!
Je komt dan ongeveeer op zoiets als dit uit!
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 168,80€ 168,80
1ASRock 970 Pro3€ 59,70€ 59,70
1Gigabyte GV-N65TOC-1GI€ 121,45€ 121,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 55,90€ 55,90
1Antec One€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,90€ 30,90
1G.Skill Ares F3-2133C11Q-16GAO€ 98,49€ 98,49
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Corsair Builder CX430 V2€ 40,99€ 40,99
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 163,40€ 163,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,98

edit:
Ik weet niet hoe goed de fx-8350 is met premiere pro en aftereffects, maar ik kan me vaag herinneren dat het dat best goed deed.
Dit ram geheugen is moeilijk snel, 2133 mhz! Dat voor een 100 euro is dat een zeer goede bang 4 the buck!
Verder zit er een prima CPU cooler op, maar als je een andere als voorkeur hebt gaat dat ook prima.
Deze grafische kaart heeft gewoon gddr5 geheugen, wat vele malen sneller is dan het ddr3 geheugen in andere kaarten.
Verder zit er ook nog een 240GB crucial m500 SSD in. Ik heb er expres een grote SSD in gestopt omdat het gewoon erg fijn is om snelle laadtijden te hebben als je werkt met aftereffects en premiere pro. Je kan dan heel veel projecten waaraan je werkt op de SSD zetten!

[ Voor 9% gewijzigd door digital_ownage op 21-04-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

digital_ownage schreef op zondag 21 april 2013 @ 10:32:
Ik weet niet hoe goed de fx-8350 is met premiere pro en aftereffects, maar ik kan me vaag herinneren dat het dat best goed deed.
Er staat nota bene een link naar een review in mijn post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
CptChaos schreef op zondag 21 april 2013 @ 04:23:
Begin NIET aan een SSD-RAID, je zult er (in the long run) alleen performance mee inleveren omdat je de TRIM-functie dan onmogelijk maakt. Overigens is er geen speciale RAID voor SSD. RAID ziet alleen een disk en stuurt die als zodanig aan. Speciale SSD-RAID bestaat gewoonweg niet.
Volgens mij zakt de snelheid op den duur iets in zonder trim, maar alleen maar op bepaalde gebieden en is het altijd zo dramatisch? Maar ik geloof dat op 7 series chipsets van intel je nu wel trim kan krijgen in raid 0 - http://www.anandtech.com/...s-motherboards-we-test-it
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 04:42:
Is de gebruikte videosoftware overigens alleen Premiere Pro? Welke versie precies?

Niet om vervelend te doen, maar een 3770K met overclock is natuurlijk nog weer een bups rapper. Er van uitgaande dat TS überhaupt wil overclocken natuurlijk.

De beste review die ik kan vinden is deze. Daaruit blijkt dat een stock i7 3770(K) ongeveer een derde sneller is dan een 3570K in Premiere Pro. Je moet een 3570K dus wel erg stevig overclocken, zeker aangezien je bij de hogere snelheden niet meer 1:1 aan performance wint per extra MHz. Je zult om gelijkwaardige performance te halen zeker zo'n 4,6 GHz moeten aantikken en eigenlijk daar nog voorbij. Dan ben je wel al aan de grenzen bezig van wat een i5 24/7 comfortabel doet. In deze review scoort een 3570K op 4,7 GHz in Handbrake marginaal slechter dan een stock 3770K, wat het beeld dat ik hierboven schets bevestigt.

Dus ja, je kunt geld besparen door voor een i5 te gaan en die fiks over te clocken, maar het ding loopt dan wel op zijn tenen om een i7 of Xeon bij te houden, met alle daarbij horende gevolgen voor geluid, energieverbruik en levensduur. Niet te vergeten moet er ook een duurdere koeler op om het spul koud te houden. Ik zou er dus niet aan beginnen. De i5 is voor vrijwel iedereen een fantastische chip - ik heb hem zelf ook - maar in dit geval is een CPU met HT gunstiger.
Die speedup door HT is inderdaad wel erg veel in jouw link, dan moet je inderdaad flink bijklokken. Dan zou een gewone i7 qua renderen/exporteren goed concurreren ja. Al hebben ze daar MPE weer niet aanstaan wat ook wel weer effect heeft, ik weet niet wat dat met het verschil doet.

[ Voor 56% gewijzigd door maratropa op 21-04-2013 11:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 10:47:
[...]

Er staat nota bene een link naar een review in mijn post :+
O, haha, overheen gelezen...
Zo te zien zal je waarschijnlijk met een xeon wel net ietsjes beter presteren.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H77MA-G43€ 67,10€ 67,10
1Antec One€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,18

Lijkt mij dan de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:06:
Volgens mij zakt de snelheid op den duur iets in zonder trim, maar alleen maar op bepaalde gebieden en is het altijd zo dramatisch? Maar ik geloof dat op 7 series chipsets van intel je nu wel trim kan krijgen in raid 0 - http://www.anandtech.com/...s-motherboards-we-test-it
RAID is een prachtige uitvinding, maar heeft wel bepaalde consequenties op vlak van complexiteit en betrouwbaarheid. Ik zou het daarom ook niet zomaar voor iedereen aanraden en eigenlijk afraden voor iedereen die behoorlijk wat kennis en kunde heeft op dat vlak. Er zijn zeker voordelen te behalen, maar daar staat wel het nodige tegenover. Als je daar nog de onvolwassenheid van SSD's en de bijbehorende technieken optelt zou ik er als gewone gebruiker niet zomaar aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

digital_ownage schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:19:
[...]

O, haha, overheen gelezen...
Zo te zien zal je waarschijnlijk met een xeon wel net ietsjes beter presteren.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H77MA-G43€ 67,10€ 67,10
1Antec One€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,18

Lijkt mij dan de beste keuze.
Waarom neem je die ram? In de ts zegt hij dat de gpu kan profiteren van meer geheugen, dus is het misschien beter om bv. 2GB te nemen: pricewatch: MSI N650Ti-2GD5/OC BE Een HDD heeft hij niet nodig, zegt hij.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
wss overheen gelezen, nou dan haal je die hdd er uit en neem je die msi 650 ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GDDR5 is ook een stuk leuker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:05:
[...]

RAID is een prachtige uitvinding, maar heeft wel bepaalde consequenties op vlak van complexiteit en betrouwbaarheid. Ik zou het daarom ook niet zomaar voor iedereen aanraden en eigenlijk afraden voor iedereen die behoorlijk wat kennis en kunde heeft op dat vlak. Er zijn zeker voordelen te behalen, maar daar staat wel het nodige tegenover. Als je daar nog de onvolwassenheid van SSD's en de bijbehorende technieken optelt zou ik er als gewone gebruiker niet zomaar aan beginnen.
Volgens mij is het niet zo complex hoor om er 2 in raid 0 te zetten met intel's software? Als je met premiere en AE om kan gaan moet dat ook lukken ;) Ik vind SSD's nou niet echt onvolwassen, het is iig niet meer de eerste generatie. Als je gewoon een degelijk merk kiest lijkt me het niet echt een probleem. De kans op data verlies door hardwareuitval is ietsje groter met raid 0, maar dat is met HD's niet anders. Gewoon even nadenken over hoe je backupped.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 04:42:
De beste review die ik kan vinden is deze. Daaruit blijkt dat een stock i7 3770(K) ongeveer een derde sneller is dan een 3570K in Premiere Pro.
Alleen dat is zónder Quick Sync, waar Intel tegenwoordig een plugin voor heeft (bij Premiere (Pro) dan), voor After Effects weet ik niet of het werkt spijtig genoeg, dus je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat dit een enigszins verouderde review is of (al betwijfel ik dat) onwetendheid bij TH.

Zelf denk ik dat het zeker de moeite loont om eens te verdiepen in Intel's Quick Sync, een érg handige feature van de CPU in deze, waar eigenlijk maar weinig over gesproken wordt. Ook door de marketing van Intel trouwens, die liever i7's verkoopt natuurlijk. ;)
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:08:
SSD's staan simpelweg nog in de kinderschoenen. Dat zie je aan allerlei kinderziektes (gare controllers, firmware of anders), maar ook aan zaken als TRIM die in RAID moeilijk of niet ondersteund worden. We komen er wel, maar de haken en ogen zijn relevant. HDD's zijn duidelijk een stuk verder uitgekristalliseerd.
Dit is wel héél erg kort door de bocht. SSD's zijn lang genoeg op de markt, om dan nog te spreken dat ze nog in de kinderschoenen staan (zeker als je ziet hoe snel die vooruit zijn gegaan) is gewoon te voorbarig, sorry dat ik het zeggen moet. TRIM icm RAID is niet werkend te krijgen, doordat het simpelweg per SSD anders in elkaar steekt en overigens ook niet een 'standaard' SATA commando is, waar dat bijvoorbeeld met NCQ wél is. Daardoor kennen de RAID-controllers simpelweg TRIM niet. Laat staan dat je het icm RAID zou willen; RAID zorgt er immers ook voor dat de files beschikbaar zijn en blijven. Wáár een disk de data wegschrijft, dat is aan de schijf, zolang de hashes hetzelfde blijven. :)

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:00:
Ik vind SSD's nou niet echt onvolwassen, het is iig niet meer de eerste generatie. Als je gewoon een degelijk merk kiest lijkt me het niet echt een probleem.
SSD's staan simpelweg nog in de kinderschoenen. Dat zie je aan allerlei kinderziektes (gare controllers, firmware of anders), maar ook aan zaken als TRIM die in RAID moeilijk of niet ondersteund worden. We komen er wel, maar de haken en ogen zijn relevant. HDD's zijn duidelijk een stuk verder uitgekristalliseerd.
De kans op data verlies door hardwareuitval is ietsje groter met raid 0, maar dat is met HD's niet anders. Gewoon even nadenken over hoe je backupped.
Ruim twee keer zo groot. Twee keer de kans van een enkele disk, plus de controllerhardware die kapot kan. Het is inderdaad niet anders dan bij HDD's, maar ook die zijn regelmatig problematisch in RAID. Het is dan ook RAID dat een potentieel probleem is en niet de techniek van de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
uit veel reviews blijkt wel dat quick sync (of bv. exporten via cuda mocht het gaan) een trade-of is tussen kwaliteit en snelheid. Daarom dat ik liever de cpu netjes het exporteren laat uitvoeren. (je krijgt verschillen tussen kleur, soms bandingproblemen, enz.) en dan werk ik liever met grafisch het maximale wat ik kan redelijkerwijs :)

An sich is backup geen probleem. Videofiles heb ik altijd 2 keer, 1 folder op een aparte share met de originelen en dan een folder op systeem waar ik verwerk. Een extra schijf is dus niet zo heel interessant (kan ook makkelijk nog ene overzetten vanuit mijn nas naar workstation, zit vrij ruim in de schijfruimte voor storage).

Geheugen op videokaart is omdat hij van wat ik lees / begrijp ervan zaken niet gaan renderen over de videokaart als die groter zijn dan het memory wat er op die videokaart zit. Moet daar wel nog even wat dieper op inlezen, want ik kan het me moeilijk voorstellen dat die vlieger altijd op gaat. Impact van sneller geheugen leek in een aantal reviews ook minder relevant (ik vermoed dus dat de geheugensnelheid niet de bottleneck is, maar hoe snel die cudacores hun werk doen).

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 21-04-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Quick Sync scheelt wel zo'n 40-50% in rendertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:13:
Quick Sync scheelt wel zo'n 40-50% in rendertijd...
jpeg op 10% kwaliteit exporteren scheelt me ook 90% opslagruimte ;P Intel heeft ook nog eens geen plugin meer staan voor cs6, after effects staat al nergens vermeld, dus het loont zich gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je moet het qua quick sync volgens mij niet zien als OF een intel interne gpu of een losse videokaart; Quick sync versnelt alleen het exporteren/renderen van je timeline, terwijl je een nvidia kaart met MPE aan (en volgens mij binnenkort ook AMD gpu's) veel meer versnelt binnen Premiere. Dus als je qua exporteren/renderen liever op de CPU werkt (zoals polthemol aangeeft) heeft dan is een losse videokaart zinvoller, iig nu nog.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

polthemol schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:24:
jpeg op 10% kwaliteit exporteren scheelt me ook 90% opslagruimte ;P Intel heeft ook nog eens geen plugin meer staan voor cs6, after effects staat al nergens vermeld, dus het loont zich gewoon niet.
Volgens mij hebben sommige apps gewoon built-in support ervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:25:
Je moet het qua quick sync volgens mij niet zien als OF een intel interne gpu of een losse videokaart; Quick sync versnelt alleen het exporteren/renderen van je timeline, terwijl je een nvidia kaart met MPE aan (en volgens mij binnenkort ook AMD gpu's) veel meer versnelt binnen Premiere. Dus als je qua exporteren/renderen liever op de CPU werkt (zoals polthemol aangeeft) heeft dan is een losse videokaart zinvoller, iig nu nog.
idd :)cuda gebruikt hij voor het previewen (op je timeline).

Ik denk in ieder geval dat ik voor de setup ga kijken met de xeon cpu. Enige waar ik nog over twijfel is de videokaart (nog even zoeken of die 4 gig erop verschil maken of dat ik beter een segment hoger kan gaan zitten) en eventueel als er nog wat ruimte over is, toch overwegen om een kleine ssd (32 gig oid.) erbij te pakken om die te gebruiken als scratchdisc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Vergeet ook niet dat Quick sync gelimiteerd is in waar het naartoe kan exporteren.
Het zou wel mooi zijn als premiere etc. op den duur net als PS ook meer ondersteuning "out the box" krijgen voor de intel gpu's...

Kleine SSD's zijn vaak wel wat gelimiteerd in schrijfsnelheid t.o.v. groter SSD's. Ik kan me voorstellen dat je dan je uncompressed data / bronbestanden waar je van leest op die scratchdisk zet en je doelbestand naar je OS schijf schrijft oid voor maximale snelheid. Al weet ik niet of de boel tegenwoordig zo gecached wordt dat het allemaal niet meer uitmaakt bij relatief kleine bestanden.

Qua ram heb je liever genoeg ram dat trager is, dan net niet genoeg wat sneller is, dus als je echt zeker weet dat je 4GB nodig hebt.. Maar ik las hier en daar wel dat 2GB vaak genoeg is op je GPU voor premiere.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:36:
Qua ram heb je liever genoeg ram dat trager is, dan net niet genoeg wat sneller is, dus als je echt zeker weet dat je 4GB nodig hebt.. Maar ik las hier en daar wel dat 2GB vaak genoeg is op je GPU voor premiere.
Aan de andere kant heb je absoluut niets aan RAM dat niet gebruikt wordt; teveel is ook echt teveel en dus weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Eens, maar daar was ik ook niet voor. :) Alleen als je die 2 naast elkaar zet dan heb je liever wat te veel dan wat te weinig ram. ( mocht je het niet kunnen quantificeren ) En helaas kun je niet zo makkelijk wat bijprikken op een GPU..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:16:
[...]

Aan de andere kant heb je absoluut niets aan RAM dat niet gebruikt wordt; teveel is ook echt teveel en dus weggegooid geld.
ik maak me er weinig zorgen over dat het niet gebruikt wordt :P Ik ben atm wat aan het experimenteren met meerdere video's in 1 beeld dus je krijgt nogal veel masks / kleurenaanpassingen ed. er overheen. Aangezien alles in fullhd wordt opgenomen, levert dat meer dan genoeg input op om geheugen vl te krijgen ;)

Keuze is gevallen op het xeonsysteem. Qua videokaart neem ik de gok met de 4 gig gfx. Mocht die toch naderhand te traag blijken dan tzt die vervangen (prijs valt dan nog wel overheen te komen).

1 sata ssd atm erin dus als schijf, daar zal over een tijdje dan nog een tweede bijkomen.

Dank aan iedereen voor het meedenken / aanvullen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:03:
ik maak me er weinig zorgen over dat het niet gebruikt wordt :P Ik ben atm wat aan het experimenteren met meerdere video's in 1 beeld dus je krijgt nogal veel masks / kleurenaanpassingen ed. er overheen. Aangezien alles in fullhd wordt opgenomen, levert dat meer dan genoeg input op om geheugen vl te krijgen ;)
Is dat zo? Dat soort dingen werken niet altijd zoals je zou denken; ga daar pas vanuit als je dat ook echt bevestigd kunt krijgen of hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
systeem is binnen, in elkaar geschroefd en heeft zijn eerste exportwerk al mogen doen.

Enige wat aangepast is geworden aan de laatste lijst is de videokaart: dit is een msi geforce 650GTI 2gig geworden (de ander was niet meer op voorraad :() en het moederbord de asrock B75pro ipv de M-versie (ook ivm voorraad).

Samengevat: voldoet perfect aan mijn verwachtingen, video's bewerken gaat een serieus stuk sneller, cuda doet zijn werk. Hopelijk dat anderen die naar een soortgelijk iets op zoek zijn er ook wat aan hebben :)

(draait onder windows 8, geteste software is premiere, after effects, photoshop, lightroom en indesign. In premiere waren mijn sourcefiles in totaal rond de 28gig, hetgeen voor quasi 0 vertraging zorgde tijdens bewerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn dat je er blij mee bent! :Y Kan je je uiteindelijke systeem nog eens in zijn geheel posten, ter referentie voor anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
sure thing :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 205,-€ 205,-
1ASRock B75 Pro3€ 63,50€ 63,50
1MSI N650-2GD5/OC€ 111,30€ 111,30
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 81,-€ 81,-
1Kingston 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz€ 101,10€ 101,10
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,20€ 93,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Jammer dat sommige onderdelen niet op voorraad waren.

Nog veel plezier met je pc.
Pagina: 1