Toon posts:

Tijdelijke krachtige workstation tot € 750,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik heb een, denk ik, best wel unieke situatie en systeemwens. Ik zoek namelijk op korte termijn een workstation die ik ongeveer een half jaar wil gebruiken en daarna doorverkopen als "potentiële game PC".

Wensen
  • Een workstation geschikt voor zware simulaties en syntheses.
  • Voornaamste eis is dan ook zoveel mogelijk GHz voor single-core simulaties/syntheses, maar wel minstens een quad-core om parallelle simulaties/syntheses te versnellen (en überhaupt de computer werkbaar te houden tijdens simulatie/synthese).
  • Intel CPU (ik heb alleen ervaring met Intel + Ubuntu + de gebruikte toolings, dus ik vind een keuze voor Intel wel zo veilig)
  • Minstens 8GB RAM
  • De PC zal sowieso Linux gaan draaien (waarschijnlijk gewoon Ubuntu)
  • Stabiele hardware (ik ben niet van plan te gaan overklokken oid)
Onbelangrijk
  • Uiterlijk / afmetingen
  • Lawaai van de PC (heb meestal de radio aan ;))
  • Een grafische kaart (ik game niet en wil ook zeker niet in de verleiding gaan komen, maar 720p YouTube op z'n tijd lijkt me wel fijn)
Mijn budget is ongeveer 500 tot 750 euro (minder is beter) en daarom lijkt tweedehands wel een logische optie. Of zal ik misschien beter af zijn met iets nieuws (bv. omdat de verkoopwaarde dan hoger is in november)? Ik zoek geen randapparatuur (monitor etc.), maar heb verder geen nuttige onderdelen om te gebruiken.

Ik heb tweedehands al wat gezocht en hoop dat ik daarover wat advies kan krijgen. Ik ben niet zo thuis in de hardware namelijk en vind het ook lastig om de prijzen van een tweedehands systeem te beoordelen. Ik ben onder andere de volgende workstations tegengekomen:Later dacht ik dat ik misschien ook wel naar een tweedehands gamesysteem kan kijken, alleen krijg ik dan het idee dat ik relatief veel betaal voor een onnodige grafische kaart. Bijvoorbeeld:Om een idee te krijgen van de prijs van een nieuw systeem heb ik (zonder al te veel na te denken, dus misschien is er van alles mis met de configuratie) de mainstream en basisgamesysteem van de januari BBG met elkaar gekruist en kwam ik (zonder grafische kaart) op:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,95€ 149,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 57,80€ 57,80
1Corsair Carbide 200R€ 49,95€ 49,95
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 81,80€ 81,80
1Antec HCG-520€ 61,49€ 61,49
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,24

Een tweedehands systeem zou deze specificaties (3.1GHz quad-core en 16GB RAM) voor minder dan €600 dus wel moeten verslaan! En dan zijn er vast nog wel wat verbeteringen mogelijk (bv. nog snellere CPU (zoals pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed die heeft ook geïntegreerde graphics), eventueel een i7 met hyperthreading en geen extra 1TB HDD, maar alleen een 256GB SSD). Het interessante aan een nieuw systeem is dat ik wellicht altijd nog kan beslissen om hem mee te verhuizen en dan echt uit te breiden naar bv. game PC.

Dus... Wat wordt er gedacht van alle bovenstaande opties (of andere tweedehands opties)? Hoe verhoudt het nieuwe systeem zich tegen de tweedehands opties? Zijn er nog tips waar ik op moet letten en hoe krijg ik de meeste raw computer power voor het minste geld? Alvast super bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2013 10:46 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 170,95€ 170,95
1Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 76,90€ 76,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1G.Skill Ares F3-1866C9Q-16GAB€ 100,50€ 100,50
1Asus DRW-24B5ST Zwart€ 16,69€ 16,69
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,98

+ een gebruikte videokaart naar keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door mirp op 21-02-2013 17:15 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Negeer de eerste reactie van mirp. Dit is geen slim systeem.

Daar je Linux wilt gaan gebruiken lijkt AMD me geen slimme keuze, de drivers daarvoor zijn beduidend minder dan die voor intels. Daarbij zijn AMD's 'kreupele' 8-cores vrij zwak per core, dus voor virtualiseren (singlethreaded) en andere singlethreaded applicaties niet geschikt.

Aan die PC's van 123pccenter zit een luchtje. Ik zou nog eens goed nakijken of die website wel betrouwbaar is, reviews via Google zijn makkelijk te vinden.

Voor de rest: Eigenlijk alles wat je nu koopt is snel zat voor jouw toepassingen, een stevige quad-core is mooi meegenomen. De winst zit hem vooral in de laatste twee generaties van Intel (2XXX en 3XXX). Als je uit deze serie een i5 of i7 weet te vinden (uiteraard doen Xeons net zo goed mee) moet je daarmee wel even doorkunnen.

Tweedehands is een goed idee als het maar voor een half jaar is, want verwacht niet al te veel terug van een nieuw systeem. Computers dalen zeer snel in waarde.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, Liveshort, voor je reactie. Ik vond een heel ander systeemconfiguratie zonder enig commentaar of toelichting ook wel een beetje apart, dus wist niet zo goed wat ik met de post van mirp moest, inderdaad.

Ik kan niet zo heel veel vinden over 123pccenter. Ze hebben iets van een ICT keurmerk dat wel soort van garanties lijkt te geven. Verder kom ik geen grote waarschuwingen tegen dat je daar absoluut niet moet kopen...

Als computers zo snel in waarde lijken te dalen. Wat zou ik voor een plm. €650 systeem van 3/4 jaar oud nog kunnen krijgen dan? Omdat er op de meeste onderdelen dan nog wel lange garanties zitten, denk je dat iets van €300 nog te krijgen is dan? Dat lijkt mij nog wel de investering waard voor het komend half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Geven QuestaSim en Xilinx geen suggesties? Ik werk veel met Modelsim en Quartus en dan is een i7 geen overbodige luxe (zeker niet met 8 cores die kunnen synthesizen). Ik heb me er nooit echt in verdiept maar gaat het om de harde Ghz'en of meer om de throughput? Anders kan je nog naar Xeon processoren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is het niet mogelijk om een Pro-book of een workstation oid te huren/leasen?

Beetje zonde om honderden euros aan een sjysteem uit te geven dat een half jaar wordt gebruikt.

Als je zelf gaat bouwen kun je eigelijk niet om die ene Xeon (4 cores 8 threads voor 220 euro oid, in feite een lager geklokte 3770, zonder IGP voor een fractie van de prijs)

[ Voor 73% gewijzigd door eL_Jay op 23-02-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Megamind: niet echt. De software geeft alleen aan dat x86_64 processoren nodig zijn (en welke Linux smaken gesupport zijn) en wat minimum RAM eisen, waaruit mijn 8GB RAM eis volgt.

@eL_Jay: leuke suggestie om te leasen. Ik heb zojuist even een quick search gedaan om een desktop PC te leasen tot mid oktober. Ik kom dan toch nog in de €500 tot €700 prijsrange voor workstations die net niet voldoen (4GB geheugen bv.). Dus een echte optie lijkt dat niet als je voor die prijs iets nieuws kunt krijgen dat je eventueel weer kunt doorverkopen.
Welke "die ene Xeon" bedoel je precies? Ik had me zojuist eigenlijk bedacht dat een processor met IGP juist wel relaxed is om te besparen op een grafische kaart. (Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed, maar hier moet ik me nog even beter in verdiepen of dit geen overkill is.)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik kan niet beoordelen of jou software gebruik maakt van ht en of die ene xeon of 3770 dan wel zinnig is. Check dit even.
Indien je wilt besparen op een gpu en dus de igp wil gebruiken dan kom je al snel uit op de 3770 en i5.
Eventueel kun je een brak tweedehandsje voor een paar tientjes op de kop tikken. Het klinkt namelijk niet alsof je daar veel gebruik van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat ik het over een andere boeg ga gooien en definitief kies voor een nieuwbouw systeem. Een tweedehands vinden met genoeg raw computing power voor een goede prijs is toch lastig en zonder auto etc. is het sowieso lastig om gemakkelijk aan een goede tweedehands te komen. Verder hoop ik een nieuwbouw eventueel voor iets van 50% van de prijs over een half jaar weer door te verkopen en dan heb ik voor iets van €350 een halfjaar een zeer krachtige PC gehad.

Dus nog een keertje de eisen op een rij:
  • Toepassingen: (parallelle) FPGA simulatie en synthese
  • Processor: Intel met veel GHz'en + hyperthreading (HT houdt de computer gewoon responsive wanneer ik alle cores volprop met simulaties en syntheses, daarom denk ik dat wel te kunnen gebruiken)
  • RAM: 16GB
  • Budget: tot ongeveer €750, minder is beter
  • Geen overclock intenties
Overige iets wat 'vage' eisen:
  • Doorverkoopwaarde. Het zou mooi zijn als ik het systeem over een half jaar kan verkopen als "potentiële basis- / mainstreamgamesysteem" waarbij iemand alleen een videokaart en extra HDD naar zijn gading hoeft toe te voegen.
  • De mogelijkheid tot een zeer stil systeem, omdat hij misschien op den duur toch op de slaapkamer geplaatst wordt en ik draai 's nachts vaak de lange simulaties en syntheses.
Ik heb nu het volgende lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 255,40€ 255,40
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Fractal Design Define Mini€ 78,60€ 78,60
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 81,90€ 81,90
1XFX Pro 550W€ 52,30€ 52,30
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,-

Naast het gebruikelijke "wat vinden jullie van de samenstelling van dit systeem op basis van de eisen?" heb ik de volgende specifieke vragen:
  1. Ik twijfel nog tussen de pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed of de genoemde pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed + losse grafische kaart. De 2e optie lijkt me, ondanks de goedkopere processor, toch duurder, of niet? Welke grafische kaart zou vergelijkbaar zijn met de IGP van de i7 3770? En wat heb ik daaraan?
  2. Heeft iets sneller geheugen (pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9) voor een extra tientje nut?
  3. Voorlopig laat ik het, denk ik, bij stock koeling van de processor en case. Als hij toch op de slaapkamer komt te staan, heb ik dan een goed systeem die ik met wat nieuwe onderdelen flink kan verstillen? Is dan een fan controller met automatische temperatuur regeling bijvoorbeeld een goed idee?
  4. Is het handig een de boxed CPU cooler later te vervangen? Of kan ik beter direct iets aanschaffen?
  5. Heeft iemand een suggestie voor een WiFi adapter? Intern of USB maakt me niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
1. HD 4000 is voldoende om alles netjes om het scherm te krijgen. Ga je 3 schermen aansturen dan heb je een videokaart met meer uitgangen nodig.

2. Sneller RAM is in principe niet nodig, behalve bij AMD IGP. Die leunen namelijk sterk op de RAM bij spelletjes en zullen een iets hogere fps geven in games. Belangrijker is de hoeveelheid RAM. Is je limiet bereikt, dan zul je een sterke daling van snelheid zien. DDR3 1333mhz is voldoende, maar 1600 en 1866 kosten niet veel meer.

3. Als de pc op je slaapkamer komt, dan zoek je een stille kast uit en een stille processor koeler en een stille voeding. Wel zo handig als je het 's avonds laat werken.

4. Originele cpu koeler kun je vervangen om twee redenen: geluid en betere koeling.

http://nl.hardware.info/p...973&products%5B%5D=107992

Deze processor produceert minder warmte pricewatch: Intel Core i7 3770S Boxed

Je kunt ook naar de Fractal Design R4 kijken. Stille kast.

Misschien is dit wat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770S Boxed€ 261,20€ 261,20
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,95€ 31,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 28,99€ 28,99
1G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB€ 83,01€ 83,01
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,90€ 59,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 168,-€ 168,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779,85

Wil je een losse GPU erbij dan kun je als CPU de Xeon 1230 V2 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mirp schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:55:
2. Sneller RAM is in principe niet nodig, behalve bij AMD IGP. Die leunen namelijk sterk op de RAM bij spelletjes en zullen een iets hogere fps geven in games. Belangrijker is de hoeveelheid RAM. Is je limiet bereikt, dan zul je een sterke daling van snelheid zien. DDR3 1333mhz is voldoende, maar 1600 en 1866 kosten niet veel meer.
Ik zie dat ik als alternatief nog steeds 1600 DDR3 had, maar CAS9 ipv. CAS10. Is daar enig (merkbaar) verschil in?
3. Als de pc op je slaapkamer komt, dan zoek je een stille kast uit en een stille processor koeler en een stille voeding. Wel zo handig als je het 's avonds laat werken.

4. Originele cpu koeler kun je vervangen om twee redenen: geluid en betere koeling.
Vraag 3 / 4 heb ik misschien een beetje onduidelijk gesteld. Ik wil graag een systeem dat "voorbereid" is op stiller worden dan in eerste instantie na aanschaf. Dus vraag vier anders gesteld is: hoe makkelijk kun je later een boxed koeler vervangen door een after-market exemplaar als ik besluit dat de PC stiller moet worden?

Voor de kast geldt iets soortgelijks al ga ik die natuurlijk later niet vervangen. Daarom koos ik direct voor de Define Mini omdat die redelijk goede stille reviews heeft. Ook is het een micro-ATX en dat waardeer ik meer dan een full-ATX (zie ook moederbord).
Deze processor produceert minder warmte pricewatch: Intel Core i7 3770S Boxed
Ik had de S variant van de processor inderdaad gezien. Ik wist niet zo goed of ik daar nog weer een klein tientje extra voor over heb. Uiteindelijk zal het ook weinig uitmaken, want als mijn PC stil moet zijn ('s nachts), zijn de cores juist 100% utilized en hebben de S en non-S uiteindelijk weer dezelfde (turbo) klokfrequentie en dus nagenoeg hetzelfde verbruik, toch?
Wil je een losse GPU erbij dan kun je als CPU de Xeon 1230 V2 nemen.
Ik vroeg me juist of ik dat zou willen en wat het voordeel zou zijn? Heeft er iemand suggesties voor een losse grafische kaart die ik eventueel naast de Xeon kan zetten? Ik heb weinig verstand van de onderkant van de markt...

Finally, je hebt de voeding vervangen door een 360W exemplaar die duurder is. Is daar een reden voor? Ik snap dat ik niet de XFX's volledige 550W ga gebruiken, maar met het oog op de verkoopbaarheid lijkt me wel goed dat er een voeding inzit die sterk genoeg is voor een losse grafische kaart. En de XFX heeft automatische toerenregeling, dus bij mijn lager verbruik hoop ik mooi op een hele stille voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 11:29
Overweeg om een Xeon E3-1235 V2 in plaats van de 3770 te nemen. Deze is hetzelfde qua snelheid en heeft wel VT-D (overigens heeft een 3770K dat niet), wat helpt met VM. Neem dan wel een moederbord wat werkt met deze processor. Ik heb een Gigabyte Z77MX-D3H gebruikt voor mijn systeem.

Overigens heeft de 1235v2 wel een GPU, en de 1230v2 niet.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Ik zie dat ik als alternatief nog steeds 1600 DDR3 had, maar CAS9 ipv. CAS10. Is daar enig (merkbaar) verschil in?
Daar zou ik me niet druk over maken. Dit kan je verder helpen: http://www.google.nl/sear...36366c1d&biw=1680&bih=989
Dus vraag vier anders gesteld is: hoe makkelijk kun je later een boxed koeler vervangen door een after-market exemplaar als ik besluit dat de PC stiller moet worden?
Lijkt mij handiger om meteen een aftermarket cpu koeler te gebruiken. Hoef je later niet moeilijk te doen. Bespaart je een hoop onnodig werk bij het vervangen. Bespaar je de stress en zet meteen een goede koeler erop.
Voor de kast geldt iets soortgelijks al ga ik die natuurlijk later niet vervangen. Daarom koos ik direct voor de Define Mini omdat die redelijk goede stille reviews heeft. Ook is het een micro-ATX en dat waardeer ik meer dan een full-ATX (zie ook moederbord).
De case is persoonlijk. (http://nl.hardware.info/r...ingen-voor-de-zondagsrust)
Ik had de S variant van de processor inderdaad gezien. Ik wist niet zo goed of ik daar nog weer een klein tientje extra voor over heb. Uiteindelijk zal het ook weinig uitmaken, want als mijn PC stil moet zijn ('s nachts), zijn de cores juist 100% utilized en hebben de S en non-S uiteindelijk weer dezelfde (turbo) klokfrequentie en dus nagenoeg hetzelfde verbruik, toch?
Inderdaad. In idle zou je wat op stroom kunnen besparen.
Ik vroeg me juist of ik dat zou willen en wat het voordeel zou zijn? Heeft er iemand suggesties voor een losse grafische kaart die ik eventueel naast de Xeon kan zetten? Ik heb weinig verstand van de onderkant van de markt...
Hangt van jouw gebruik af.

Hoe meer taken je doet die vragen om een betere grafische kaart hoe meer geld je kwijt bent. Je zou moeten aangeven van welke zaken je verwacht dat de grafische kaart in actie moet komen. Omdat je een stil systeem wilt, lijkt mij een GPU met passieve koeling (mbv heatsinks) wel oke. Je speelt geen games heb ik begrepen?
Finally, je hebt de voeding vervangen door een 360W exemplaar die duurder is. Is daar een reden voor? Ik snap dat ik niet de XFX's volledige 550W ga gebruiken, maar met het oog op de verkoopbaarheid lijkt me wel goed dat er een voeding inzit die sterk genoeg is voor een losse grafische kaart. En de XFX heeft automatische toerenregeling, dus bij mijn lager verbruik hoop ik mooi op een hele stille voeding.
Het was bedoeld als een alternatief. Kwalitatief zeer goede voeding, voldoende power ook in combinatie met een low end grafische kaart. Maar je hebt goede argumenten voor de XFX waar ik weinig tegen in kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ExNomenDei: ik kan geen V2 van de E3-1235 vinden? (Source: Intel Xeon Processor E3 Family) Bedoelde je misschien de pricewatch: Intel Xeon E3-1245V2 Boxed? Die laatste lijkt misschien wel interessant al lijkt hij in tweede instantie wel wat slechter te presteren dan de 1230V2 in benchmarks. Dubieus...

@mirp: bedankt voor al je reacties, dat waardeer ik ten zeerste :). Wat betreft de CPU-koeling wacht ik nog even af. Ik wil het systeem over een klein weekje bestellen en hopelijk heb ik dan al wat meer duidelijkheid over mijn woonsituatie.
Ik ben echt niet van plan te gaan gamen (ga toch ook Ubuntu gebruiken). Heel misschien iets ouds oid. Of misschien als ik de verleiding van de nieuwste Simcity niet kan weerstaan, maar dan zet ik gewoon veel eye-candy uit. En des te "zakelijker" de desktop is, des te meer ik kan aftrekken bij de belastingdienst ;) En een grafische kaart zal daar niet bij horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Neem dan wel een moederbord wat werkt met deze processor. Ik heb een Gigabyte Z77MX-D3H gebruikt voor mijn systeem.
Misschien is dit heel goed advies. Want soms zie ik hier op tweakers dat de Xeon in combinatie met de Asrock B75 wordt aangeraden en ik neem dat klakkeloos over, maar ik heb even gegoogled op dit (http://www.google.nl/#hl=...36366c1d&biw=1680&bih=989) en dit was de eerste hit: http://www.thinkdigit.com...-le-good-combination.html

De H77/Z77 is misschien stabieler dan een B75 voor een snelle processor als de i7.
Dus wat is wijsheid. Iets om nog uit te zoeken.
Ik ben echt niet van plan te gaan gamen (ga toch ook Ubuntu gebruiken). Heel misschien iets ouds oid. Of misschien als ik de verleiding van de nieuwste Simcity niet kan weerstaan, maar dan zet ik gewoon veel eye-candy uit. En des te "zakelijker" de desktop is, des te meer ik kan aftrekken bij de belastingdienst En een grafische kaart zal daar niet bij horen!
De HD4000 zal wel geschikt zijn.
Volgende is een leuke losse grafische kaart die net iets beter is dan de HD4000: namelijk de HD 6450. Energie verbruik valt reuze mee volgens dit: (http://www.silentpcreview...iewtopic.php?f=28&t=64227).
Je zou dan de Xeon 1230 V2 erbij kunnen gebruiken. Maar deze heeft geen L1 en L2 cache: http://tweakers.net/pricewatch/compare/46/305698;310418/ .

Helaas geen verhelderende post van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door mirp op 26-02-2013 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn lijstje is nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN951N€ 22,05€ 22,05
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,99€ 79,99
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 168,-€ 168,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,23

Ik vind hem nog een beetje aan de dure kant. Ik had gehoopt iets minder uit te geven, maar ik denk eigenlijk ook dat ik wel plezier zal beleven aan de huidige configuratie, dus wellicht kan het wel gewoon uit. Het zal tenslotte mijn inkomstenbron zijn!

Het hele Xeon of i7 verhaal wordt steeds lastiger hoe meer CPUs er bij worden gepakt. Ik zie het ook niet meer wat nou wijsheid is of wat nou precies de verschillen zijn tussen de Xeons met IGP en de I7's met IGP behalve een hondertal MHz en ondersteuning voor ECC RAM.

Voort heb ik een iets goedkopere wireless card er bij gepakt die het, geloof ik, ook wel prima doet. De WiFi snelheid wordt toch wel beperkt door de brakke 54Mbps router..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Als je m later wilt verkopen als zijnde game systeem basis, ga dan voor een full Atxkast ivm ruimte en koeling.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@NLBUURMAN: je hebt daar wel een beetje gelijk in, maar stiekem vind ik de Define Mini gewoon mooier. En er passen ook gewoon high-end videokaarten in die kast. En dan nog steeds, als ik hem over een half jaar doorverkoop voor iets van €350,- dan koopt iemand er een mooie ~€250 grafische kaart bij, een 1 TB HDD en wellicht een extra case fan en dan heeft die gelukkige persoon een goede game PC voor iets van €550 met specs die je echt niet krijgt voor die prijs (ook niet tegen die tijd, denk ik).

Mijn i7 / Xeon zoektocht is voorlopig gestrand in dat het echt heel weinig uitmaakt. Mijn voorlopige "conclusie" is het volgende.

De pricewatch: Intel Xeon E3-1245V2 Boxed is eigenlijk de exacte pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed (non-K) voor ongeveer €7 minder en 100MHz minder turbo. Die Xeon heeft ook een IGP die ook gelijk is aan de HD4000 van de i7, maar dan wel gecertificeerd voor een aantal professionele apps die ik toch niet gebruik.
De pricewatch: Intel Xeon E3-1240V2 is weer exact hetzelfde als de 1245v2, maar dan zonder IGP. Wel is deze significant(er) goedkoper (ongeveer €18).
De pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed is nog weer goedkoper (en zonder IGP), maar presteert ook gewoon echt minder met 300MHz minder turbo dan de i7 3770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel zo leuk om het topic af te sluiten met een vermelding ter referentie wat ik uiteindelijk aangeschaft heb. Ik heb nog ontzettend lang getwijfeld tussen alle CPU's, maar uiteindelijk toch voor de 'veilige' keuze gegaan met de i7 3770. Vooral omdat daar veel meer over te vinden is dan de verschillende Xeon's.

Op advies van ExNomenDei en mirp heb ik me nog eventjes verdiept in het B75 met i7 dilemma. "Het internet" is nogal verdeeld, ongeveer 50% zegt dat het niets uitmaakt, en de andere 50% adviseert toch met klem om voor minstens een H77 chipset te kiezen en benoemt de B75 als budget chipset. Ik ben overstag gegaan en de pricewatch: MSI H77MA-G43 gekozen op basis van wat positieve rewiews en de relatief lage meerprijs ten opzichte van de pricewatch: ASRock B75 Pro3-M.

En dan krijg je uiteindelijk:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H77MA-G43€ 63,95€ 63,95
1TP-Link TL-WN881ND€ 13,90€ 13,90
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,99€ 79,99
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 159,99€ 159,99
Bekijk collectie
Importeer producten