Beste Tweakers!
Ik heb een, denk ik, best wel unieke situatie en systeemwens. Ik zoek namelijk op korte termijn een workstation die ik ongeveer een half jaar wil gebruiken en daarna doorverkopen als "potentiële game PC".
Wensen
Ik heb tweedehands al wat gezocht en hoop dat ik daarover wat advies kan krijgen. Ik ben niet zo thuis in de hardware namelijk en vind het ook lastig om de prijzen van een tweedehands systeem te beoordelen. Ik ben onder andere de volgende workstations tegengekomen:
Een tweedehands systeem zou deze specificaties (3.1GHz quad-core en 16GB RAM) voor minder dan €600 dus wel moeten verslaan! En dan zijn er vast nog wel wat verbeteringen mogelijk (bv. nog snellere CPU (zoals pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed die heeft ook geïntegreerde graphics), eventueel een i7 met hyperthreading en geen extra 1TB HDD, maar alleen een 256GB SSD). Het interessante aan een nieuw systeem is dat ik wellicht altijd nog kan beslissen om hem mee te verhuizen en dan echt uit te breiden naar bv. game PC.
Dus... Wat wordt er gedacht van alle bovenstaande opties (of andere tweedehands opties)? Hoe verhoudt het nieuwe systeem zich tegen de tweedehands opties? Zijn er nog tips waar ik op moet letten en hoe krijg ik de meeste raw computer power voor het minste geld? Alvast super bedankt!
Ik heb een, denk ik, best wel unieke situatie en systeemwens. Ik zoek namelijk op korte termijn een workstation die ik ongeveer een half jaar wil gebruiken en daarna doorverkopen als "potentiële game PC".
Wensen
- Een workstation geschikt voor zware simulaties en syntheses.
- Voornaamste eis is dan ook zoveel mogelijk GHz voor single-core simulaties/syntheses, maar wel minstens een quad-core om parallelle simulaties/syntheses te versnellen (en überhaupt de computer werkbaar te houden tijdens simulatie/synthese).
- Intel CPU (ik heb alleen ervaring met Intel + Ubuntu + de gebruikte toolings, dus ik vind een keuze voor Intel wel zo veilig)
- Minstens 8GB RAM
- De PC zal sowieso Linux gaan draaien (waarschijnlijk gewoon Ubuntu)
- Stabiele hardware (ik ben niet van plan te gaan overklokken oid)
- Uiterlijk / afmetingen
- Lawaai van de PC (heb meestal de radio aan
)
- Een grafische kaart (ik game niet en wil ook zeker niet in de verleiding gaan komen, maar 720p YouTube op z'n tijd lijkt me wel fijn)
Ik heb tweedehands al wat gezocht en hoop dat ik daarover wat advies kan krijgen. Ik ben niet zo thuis in de hardware namelijk en vind het ook lastig om de prijzen van een tweedehands systeem te beoordelen. Ik ben onder andere de volgende workstations tegengekomen:
- V&A aangeboden: Dell Precision T5500: pricewatch: Intel Xeon X5550 Boxed, 24GB RAM, €650
- Dell Precision T5400: 2x pricewatch: Intel Xeon E5410 Boxed, 8GB RAM, 146Gb SAS 15.000rpm hdd, €750
- HP XW8600: 2x pricewatch: Intel Xeon E5450 Boxed, 8GB RAM, €499
- V&A aangeboden: Dell Alienware Aurora: pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed, 6GB RAM, €500
- V&A aangeboden: fatsoenlijke desktop pc: pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed, 12GB RAM, €500
- Marktplaats.nl dual quad-core game-pc: 2x pricewatch: Intel Xeon E5345 Boxed, 8GB RAM, €600
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 149,95 | € 149,95 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 56,45 | € 56,45 |
1 | Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB | € 57,80 | € 57,80 |
1 | Corsair Carbide 200R | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 81,80 | € 81,80 |
1 | Antec HCG-520 | € 61,49 | € 61,49 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 96,80 | € 96,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 554,24 |
Een tweedehands systeem zou deze specificaties (3.1GHz quad-core en 16GB RAM) voor minder dan €600 dus wel moeten verslaan! En dan zijn er vast nog wel wat verbeteringen mogelijk (bv. nog snellere CPU (zoals pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed die heeft ook geïntegreerde graphics), eventueel een i7 met hyperthreading en geen extra 1TB HDD, maar alleen een 256GB SSD). Het interessante aan een nieuw systeem is dat ik wellicht altijd nog kan beslissen om hem mee te verhuizen en dan echt uit te breiden naar bv. game PC.
Dus... Wat wordt er gedacht van alle bovenstaande opties (of andere tweedehands opties)? Hoe verhoudt het nieuwe systeem zich tegen de tweedehands opties? Zijn er nog tips waar ik op moet letten en hoe krijg ik de meeste raw computer power voor het minste geld? Alvast super bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2013 10:46 ]