Dankjewel voor alle reacties! Voor de duidelijkheid had ik aan moeten geven dat ik aangenomen heb dat de monitor van het vorige systeem mee gaat naar het nieuwe en de keuze van de randapparatuur aan mijn moeder zelf over laat.
keur0000 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:06:
Voor fotobewerking heb je aan een ingebouwde gpu meer als genoeg. Een snelle proc, met 4 core's en 16Gb intern geheugen, ssd als bootdisk en sata600 1/2/3 Tb als opslag. Daar naast usb 3.0 backup disk extern voor de foto's. Dit zou ik adviseren, amd of intel keuze is vrij. AMD presteerd qua ingebouwde gpu vele malen beter als intel ;-)
Zie bgg zelfbouw systemen
Maar voor hoe lang is de interne GPU voldoende? De software wordt steeds uitgebreider en het is de bedoeling dat dit systeem lang mee kan gaan. Daarom heb ik gekozen voor een mainstream videokaart ~200 euro. Klopt deze aanname overigens wel?
Het is inderdaad de bedoeling dat de SSD als bootdisk gaat fungeren en de SATA-600 HDD als opslagschijf.
Ik zal de externe USB 3.0 opslag in mijn achterhoofd houden, maar dat laat ik zelf aan haar over.
CPU: Okay, een interne GPU lijkt me inderdaad overbodig.
Moederbord: Gezien de review op Tweakers lijkt dit een iets beter bordje, ook al heeft het minder uitbreidingsopties. Ik zal nog na moeten vragen wat ze er van plan is om erin te stoppen.
Videokaart: Je hebt gelijk betreft de stilte, maar ik ga liever voor een AMD variant omdat deze net iets beter presteert met meerdere monitoren en ik haar die uitbreidingsmogelijkheid wil geven. Zelf vind ik twee monitoren veel fijner werken en dat zal ze zelf ook vinden.
MSI R7850-1GD5/OC lijkt me een goede tussenoplossing.
HDD: Het wordt een WD.
CPU koeler: Ik had begrepen dat de
Corsair Hydro H100i een van de beste waterkoelers is. Het is met zijn breed koelvlak goed te monteren aan de bovenzijde van de Fractal R4 en met de juiste fans stil én koel.
ODD: Inderdaad, ik dacht misschien nog een oude uit een andere computer te kunnen pakken, maar die is misschien te langzaam. Ik zal er nog even over nadenken.
SSD: In het onderdelen-advies thread hebben ze het juist erover dat de pro weinig meerwaarde heeft tegenover zijn prijs en de prestaties nauwelijks te merken zijn. Daarom denk ik liever 'normale' versie te behouden.
Madrox schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 03:13:
De Noctua's zijn vrij prijzig, voor minder krijg je vrijwel/zoniet precies dezelfde prestaties, zoals met:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm
roundup met scythe's and Noctua's:
http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/5
hier zie je dat een fan, ruim 2x goedkoper als de noctua's, dezelfde scores krijgt, zoniet beter dankzei de lage prijs:
http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/3
Maar goed, zolang er mensen zijn die denken dat als iets duurder is, beter is, hoeft Noctua zich voorlopig geen zorgen te maken.
.
Zo draai ik hier 3 Yate Loons van amper 6 euro, de 1400rpm versie alsook twee Antec tricolors die tot 1800rpm gaan. mijn beste investering? Een 6-kanaals fancontroller a 30 euro. De Antecs geef ik minder stroom dan de Yate loons en zo zijn alle fans vrijwel geruisloos. Zes Noctua's hadden me toen 120 euro gekost, nu was ik met zes fans en een controller alsnog goedkoper uit en als er eentje stuk gaat koop je voor 6 euro een nieuwe.
Ik wou voor de Noctua's gaan omdat ze een rubberen demping hebben. Alle bewegende onderdelen trillen en creëren dus geluid. Tussen een HDD en de behuizing zet je bijvoorbeeld ook rubber om de trillingen (voor een deel) op te vangen. Wat ik zelf merk bij mijn eigen computer is dat na verloop van tijd de fans zwaarder gaan lopen, meer resonantie veroorzaken en hierdoor meer geluid produceren. Met rubber ertussen hoop ik dit tegen te kunnen gaan of tenminste te kunnen verminderen.
Aan de hand van het artikel zou ik inderdaad zeggen dat de Scythe fan beter is dan de Noctua. Misschien dat ik zelf dan nog wat rubberen ringen kan vinden om de trillingen op te vangen en toch de Scythe gebruiken.
Moet je overigens een overclockbaar moederbord hebben om het voltage van de fans aan te kunnen passen?
Barrycade schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 04:14:
Moet het zelfbouw zijn?
Voor fotobewerking heb je 3 zaken nodig die echt belangrijk zijn in volgorde van belangrijkheid:
1. Een goede IPS monitor
2. Voldoende opslagruimte
3. Knappe CPU en Geheugen
Dell zijn Ultrasharp lijn is de meest betaalbare IPS lijn die veel wordt gebruikt. Afhankelijk van de smaak van je moeder kan het bv heel duur zijn of wat betaalbaarder.
Nu we dan toch bij dell zitten: XPS 8500 geen optie? D00X8537 is 1349 (zonder couponnen of andere kortingen) heeft i7 16 Gb 256 SSD en 2 TB HDD en een 660GTX, maar die staat tijdens het fotobewerken toch uit zijn neus te eten. Het kan ook goedkoper in die lijn, moet je er zelf een SSD in lepelen.
Zelfbouw: niet perse. Ik heb ook gekeken naar complete systemen die stil zijn, maar de systemen die ik heb gevonden kosten een behoorlijke smak geld meer dan de losse onderdelen voor zelfbouw.
Daar komt het eigenlijk op neer: er is geen garantie dat de Dell computer stil is. Ze adverteren er niet eens voor. Aan de andere hand heb ik bijvoorbeeld de Fractal R4 behuizing dat overal wordt aangeraden vanwege de mogelijkheden tot het maken van een stille computer en daar wil ik wel op bouwen.
Met deze informatie kom ik uit op:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 149,95 | € 149,95 |
1 | MSI H77MA-G43 | € 65,79 | € 65,79 |
1 | MSI R7850-1GD5/OC | € 155,22 | € 155,22 |
1 | Western Digital Black WD2002FAEX, 2TB | € 132,- | € 132,- |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 90,95 | € 90,95 |
1 | Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit | € 81,- | € 81,- |
1 | Corsair Hydro H100i | € 97,50 | € 97,50 |
2 | Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm | € 12,30 | € 24,60 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 44,99 | € 44,99 |
1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
1 | Seasonic G-Serie 450Watt | € 75,90 | € 75,90 |
1 | Samsung 840 series SSD 250GB | € 138,99 | € 138,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.071,84 |