Casual systeem - foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 20:32
Beste mede-tweakers,

Mijn moeder doet veel aan fotograferen & fotobewerking en haar huidige computer, een Mac Pro van 6 jaar oud, voldoet niet meer. Ze heeft mij gevraagd om er eens in te duiken en kijken wat er voor haar beschikbaar is. Aangezien ik zelf maar beperkte ervaring heb met het bijeenzoeken van een computer zou ik graag jullie advies willen inwinnen.

Graag had ze een snelle computer die tijdens zijn dienstjaren nog zijn snelheid behoud en vooral een computer die stil is. Op het moment heeft ze haar ogen op een iMac van ~1500 euro, maar vanwege alle omslachtige en prijzige toestanden van Apple wil ze graag een Windows alternatief rond dezelfde prijs om uit te kiezen.

Zelf dacht ik aan dit systeem waarbij ik nog een aantal case-fans vervang (met Noctua) om het systeem nog iets stiller te maken.

Bij voorbaat dank,
Xeiji

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 167,30€ 167,30
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 70,95€ 70,95
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 192,-€ 192,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,95€ 90,95
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 81,-€ 81,-
1Corsair Hydro H100i€ 97,50€ 97,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 62,50€ 62,50
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 88,20€ 88,20
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 138,99€ 138,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.066,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor fotobewerking heb je aan een ingebouwde gpu meer als genoeg. Een snelle proc, met 4 core's en 16Gb intern geheugen, ssd als bootdisk en sata600 1/2/3 Tb als opslag. Daar naast usb 3.0 backup disk extern voor de foto's. Dit zou ik adviseren, amd of intel keuze is vrij. AMD presteerd qua ingebouwde gpu vele malen beter als intel ;-)
Zie bgg zelfbouw systemen

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

De meeste onderdelen zou ik toch anders doen, verder vroeg ik me af of je dan bij de windows oplossing ook nog een monitor, speakers, muis en toetsenbord nodig hebt of dan gewoon een huidige set meeneemt... Maar dit zou ik dan in ieder geval kiezen als nieuw systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,95€ 149,95
1MSI H77MA-G43€ 65,79€ 65,79
1MSI N650-2GD5/OC€ 111,30€ 111,30
1Western Digital Black WD2002FAEX, 2TB€ 132,-€ 132,-
1Dell Ultrasharp U2410 Zwart€ 369,05€ 369,05
1Creative Gigaworks T20 Series II€ 59,95€ 59,95
1Noctua NH-U9B SE2€ 43,80€ 43,80
1Logitech MK710€ 68,45€ 68,45
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,80€ 14,80
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,90€ 75,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 189,-€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.496,93

Uitleg:
CPU: Een i5 zoals je zelf ook al had bedacht, alleen dan zonder een interne GPU omdat dit toch net een paar tientjes scheelt en ook heb je dan geen probleem met het juist instellen van welke videokaart het systeem moet gebruiken :) .
Moederbord: Een simpel bordje, goede prijs, maar toch voldoende ruimte voor eventuele toekomstige updates.
Videokaart: Een enigszins krachtige GTX650 van nvidia die meer dan genoeg zal hebben bij het live bewerken van foto's (met alle nodige effecten), zonder dat je onnodig geld uit aan het geven bent aan iets wat ook weer meer warmte en/of geluid met zich mee zal brengen. Eerlijk gezegd is zelfs deze kaart al overkill, alleen is het verschil naar mijn mening gewoon niet groot genoeg met de 'mindere' kaarten.
HDD: Een western digital exemplaar, omdat deze toch net iets beter bekend staan dan de Seagate's.
Behuizing: Zou je misschien nog een andere kleur voor kunnen kiezen, maar verder gewoon de beste keuze lijkt me zo.
Monitor: Een echte high-end 24-inch monitor. Misschien zou je kunnen upgraden naar een 27 inch versie hiervan, maar ik wist in de eerste plaats niet eens zeker of dit wel bij het budget hoort.
Speakers: Hoge kwaliteit, om lekker een muziekje te draaien tijdens het photoshoppen 8) .
CPU koeler: Om alles zo stil mogelijk te houden en ook lekker koel zodat het extra lang mee zal gaan.
Desktopset: Zie dit maar als een eventuele placeholder.
Geheugen: Dual channel 8GB geheugen zal in principe prima zijn, maar het is altijd nog uitbreidbaar naar 16 of zelfs 32GB.
ODD: Voor het branden/afspelen van DVD's, mocht je dat nodig vinden.
Voeding: Hoge kwaliteit voeding die niet alleen zuinig is, maar ook een lange garantie heeft en erg stil is.
SSD: De top-of-the-line van Samsung die niets anders dan hoge kwaliteit bevat. Hierdoor is de lange levensduur toch net iets zekerder dan met de non-pro versie.

Vragen? :P

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

De Noctua's zijn vrij prijzig, voor minder krijg je vrijwel/zoniet precies dezelfde prestaties, zoals met:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm
roundup met scythe's and Noctua's: http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/5
hier zie je dat een fan, ruim 2x goedkoper als de noctua's, dezelfde scores krijgt, zoniet beter dankzei de lage prijs: http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/3

Maar goed, zolang er mensen zijn die denken dat als iets duurder is, beter is, hoeft Noctua zich voorlopig geen zorgen te maken.
.
Zo draai ik hier 3 Yate Loons van amper 6 euro, de 1400rpm versie alsook twee Antec tricolors die tot 1800rpm gaan. mijn beste investering? Een 6-kanaals fancontroller a 30 euro. De Antecs geef ik minder stroom dan de Yate loons en zo zijn alle fans vrijwel geruisloos. Zes Noctua's hadden me toen 120 euro gekost, nu was ik met zes fans en een controller alsnog goedkoper uit en als er eentje stuk gaat koop je voor 6 euro een nieuwe.

[ Voor 70% gewijzigd door Madrox op 08-05-2013 03:25 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 23:17

Barrycade

Through the...

Moet het zelfbouw zijn?

Voor fotobewerking heb je 3 zaken nodig die echt belangrijk zijn in volgorde van belangrijkheid:
1. Een goede IPS monitor
2. Voldoende opslagruimte
3. Knappe CPU en Geheugen

Dell zijn Ultrasharp lijn is de meest betaalbare IPS lijn die veel wordt gebruikt. Afhankelijk van de smaak van je moeder kan het bv heel duur zijn of wat betaalbaarder.

Nu we dan toch bij dell zitten: XPS 8500 geen optie? D00X8537 is 1349 (zonder couponnen of andere kortingen) heeft i7 16 Gb 256 SSD en 2 TB HDD en een 660GTX, maar die staat tijdens het fotobewerken toch uit zijn neus te eten. Het kan ook goedkoper in die lijn, moet je er zelf een SSD in lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
Dankjewel voor alle reacties! Voor de duidelijkheid had ik aan moeten geven dat ik aangenomen heb dat de monitor van het vorige systeem mee gaat naar het nieuwe en de keuze van de randapparatuur aan mijn moeder zelf over laat.
keur0000 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:06:
Voor fotobewerking heb je aan een ingebouwde gpu meer als genoeg. Een snelle proc, met 4 core's en 16Gb intern geheugen, ssd als bootdisk en sata600 1/2/3 Tb als opslag. Daar naast usb 3.0 backup disk extern voor de foto's. Dit zou ik adviseren, amd of intel keuze is vrij. AMD presteerd qua ingebouwde gpu vele malen beter als intel ;-)
Zie bgg zelfbouw systemen
Maar voor hoe lang is de interne GPU voldoende? De software wordt steeds uitgebreider en het is de bedoeling dat dit systeem lang mee kan gaan. Daarom heb ik gekozen voor een mainstream videokaart ~200 euro. Klopt deze aanname overigens wel?
Het is inderdaad de bedoeling dat de SSD als bootdisk gaat fungeren en de SATA-600 HDD als opslagschijf.
Ik zal de externe USB 3.0 opslag in mijn achterhoofd houden, maar dat laat ik zelf aan haar over.
CPU: Okay, een interne GPU lijkt me inderdaad overbodig.
Moederbord: Gezien de review op Tweakers lijkt dit een iets beter bordje, ook al heeft het minder uitbreidingsopties. Ik zal nog na moeten vragen wat ze er van plan is om erin te stoppen.
Videokaart: Je hebt gelijk betreft de stilte, maar ik ga liever voor een AMD variant omdat deze net iets beter presteert met meerdere monitoren en ik haar die uitbreidingsmogelijkheid wil geven. Zelf vind ik twee monitoren veel fijner werken en dat zal ze zelf ook vinden. MSI R7850-1GD5/OC lijkt me een goede tussenoplossing.
HDD: Het wordt een WD.
CPU koeler: Ik had begrepen dat de Corsair Hydro H100i een van de beste waterkoelers is. Het is met zijn breed koelvlak goed te monteren aan de bovenzijde van de Fractal R4 en met de juiste fans stil én koel.
ODD: Inderdaad, ik dacht misschien nog een oude uit een andere computer te kunnen pakken, maar die is misschien te langzaam. Ik zal er nog even over nadenken.
SSD: In het onderdelen-advies thread hebben ze het juist erover dat de pro weinig meerwaarde heeft tegenover zijn prijs en de prestaties nauwelijks te merken zijn. Daarom denk ik liever 'normale' versie te behouden.
Madrox schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 03:13:
De Noctua's zijn vrij prijzig, voor minder krijg je vrijwel/zoniet precies dezelfde prestaties, zoals met:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm
roundup met scythe's and Noctua's: http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/5
hier zie je dat een fan, ruim 2x goedkoper als de noctua's, dezelfde scores krijgt, zoniet beter dankzei de lage prijs: http://www.bit-tech.net/h...hat-s-the-best-case-fan/3

Maar goed, zolang er mensen zijn die denken dat als iets duurder is, beter is, hoeft Noctua zich voorlopig geen zorgen te maken.
.
Zo draai ik hier 3 Yate Loons van amper 6 euro, de 1400rpm versie alsook twee Antec tricolors die tot 1800rpm gaan. mijn beste investering? Een 6-kanaals fancontroller a 30 euro. De Antecs geef ik minder stroom dan de Yate loons en zo zijn alle fans vrijwel geruisloos. Zes Noctua's hadden me toen 120 euro gekost, nu was ik met zes fans en een controller alsnog goedkoper uit en als er eentje stuk gaat koop je voor 6 euro een nieuwe.
Ik wou voor de Noctua's gaan omdat ze een rubberen demping hebben. Alle bewegende onderdelen trillen en creëren dus geluid. Tussen een HDD en de behuizing zet je bijvoorbeeld ook rubber om de trillingen (voor een deel) op te vangen. Wat ik zelf merk bij mijn eigen computer is dat na verloop van tijd de fans zwaarder gaan lopen, meer resonantie veroorzaken en hierdoor meer geluid produceren. Met rubber ertussen hoop ik dit tegen te kunnen gaan of tenminste te kunnen verminderen.
Aan de hand van het artikel zou ik inderdaad zeggen dat de Scythe fan beter is dan de Noctua. Misschien dat ik zelf dan nog wat rubberen ringen kan vinden om de trillingen op te vangen en toch de Scythe gebruiken.

Moet je overigens een overclockbaar moederbord hebben om het voltage van de fans aan te kunnen passen?
Barrycade schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 04:14:
Moet het zelfbouw zijn?

Voor fotobewerking heb je 3 zaken nodig die echt belangrijk zijn in volgorde van belangrijkheid:
1. Een goede IPS monitor
2. Voldoende opslagruimte
3. Knappe CPU en Geheugen

Dell zijn Ultrasharp lijn is de meest betaalbare IPS lijn die veel wordt gebruikt. Afhankelijk van de smaak van je moeder kan het bv heel duur zijn of wat betaalbaarder.

Nu we dan toch bij dell zitten: XPS 8500 geen optie? D00X8537 is 1349 (zonder couponnen of andere kortingen) heeft i7 16 Gb 256 SSD en 2 TB HDD en een 660GTX, maar die staat tijdens het fotobewerken toch uit zijn neus te eten. Het kan ook goedkoper in die lijn, moet je er zelf een SSD in lepelen.
Zelfbouw: niet perse. Ik heb ook gekeken naar complete systemen die stil zijn, maar de systemen die ik heb gevonden kosten een behoorlijke smak geld meer dan de losse onderdelen voor zelfbouw.
Daar komt het eigenlijk op neer: er is geen garantie dat de Dell computer stil is. Ze adverteren er niet eens voor. Aan de andere hand heb ik bijvoorbeeld de Fractal R4 behuizing dat overal wordt aangeraden vanwege de mogelijkheden tot het maken van een stille computer en daar wil ik wel op bouwen.

Met deze informatie kom ik uit op:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H77MA-G43€ 65,79€ 65,79
1MSI R7850-1GD5/OC€ 155,22€ 155,22
1Corsair Hydro H100i€ 97,50€ 97,50
2Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm€ 12,30€ 24,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,90€ 75,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je niet gaat OC'en dan lijkt me een h100i overkill, EN de kans is groter dat hij meer herrie maakt dan een goedkopere degelijke luchtkoeler. Een Noctua of Black rock zou ook zeer goed werken, en een betaalbare Gelid Tranquilo II ook.

Qua cpu, de 3350p is niet de beste keus voor dit budget. voor 30 euro meer heb je een 3570 non k. Neem die dan ook, dan heb je 500mhz meer op de turbo en ook met volle 4 core belasting meer snelheid. Dat is voor de toekomst een slimmere zet; hij zal wat langer goed bruikbaar blijven.

werkt ze met lightroom of photoshop, of allebij? Voor lightroom kan een 3770 (of xeon zoals Inrage zegt) ook nog wel leuk zijn. Het budget is er iig.. Bespaar niet op de cpu.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Je noemt het een casual systeem maar er zit wel een CPU koeler van 100€ in en nog extra case fans...
Hoe meer koelers hoe meer geluid... een basic koeler van 10-20€ voor je CPU is net zo goed, je gaat toch niet overclocken? (dat gaat ook niet met die CPU)

Die HD7850 voegt nu ook niet veel toe in photoshop, lightroom, wat je ook gebruikt... Koop eventueel later een instap GPU'tje mocht dat nodig zijn... plug&play... wacht op de nieuwe Nvidia reeks ofzo...

Die HDD kan ook een pak goedkoper, de Blue schijven zijn net zo goed, performance verschil is amper merkbaar, kost wel bijna maar de helft... alternatief : pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Neem eventueel 16GB ram ipv 8, daar heb je heel misshien nog iets aan. Zeker in photoshop als je met panoramas en massa's layers gaat werken... (mijn photoshop kennis is beperkt tot 1 maand)

SSD, eventueel de PRO versie nemen of alternatief van Crucial.

Voeding G-serie is leuk maar duur, neem aan dat deze PC geen 24/7 aanstaat. De meerprijs die je betaald voor een ietsje zuinigere voeding haal je er nooit uit... Be Quiet! heeft ook leuke 430-450w voedingen die stil zijn... kijk daar eens tussen.

Koeling - 120€
GPU -155€
Voeding -20€

Ram +40€
SSD +20€

Dan heb je al direct heel wat geld over om te besteren aan bv een mooi IPS scherm...

Andere optie B75 mobo + Xeon E3 cpu + GTX650 instapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 11:40

Scrummie

Think different

Gewoon voor de iMac gaan.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Waarom? Welke configuratie? Want volgens mij moet je voor dezelfde prestatie's (dus ook met SSD) toch al minstens 2000, misschien zelfs wel 3000 euro betalen. Dan heb je niet eens nog de mogelijkheid om later te upgraden (op het geheugen na).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Wat dacht je hiervan?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 170,-€ 170,-
1ASRock 970 Pro3€ 59,70€ 59,70
1Asus GTX650-E-1GD5€ 99,90€ 99,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,51€ 95,51
1Asus PB278Q Zwart€ 486,-€ 486,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,90€ 30,90
1Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 17,20€ 17,20
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 110,-€ 110,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,75€ 34,75
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 162,-€ 162,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,86

Een Snelle AMD CPU
Genoeg RAM
Een 240GB SSD zodat alle bestanden op de SSD gezet kunnen worden zodat er snel gewerkt kan worden
Een GPU die goed genoeg is voor dit soort zaken.
Een prachtig scherm van Asus, 27" is echt een must met 2860x1440 pixels met photoshoppen.
Mooie en goedgekoelde kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hou je er wel rekening mee dat niet alles naar Windows is terug te zetten?
Ik weet niet welke software ze allemaal gebruikt , maar Aperture is er bijvoorbeeld weer niet voor windows.
iPhoto ook niet. Dus mocht ze een flinke library hebben , dan ben je wel ff zoet met migreren.

Waarschijnlijk zal ze ook alle applicaties opnieuw moeten aanschaffen als ze op Windows overgaat. Is daar al over nagedacht? Lightroom , Photoshop etc zal ze dan opnieuw moeten aanschaffen , en dan word het wel weer prijzig.

Bij mac hoef je enkel de migratie-assistente zijn werk te laten doen , en alle programma's en bestanden staan op je nieuwe mac

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

degroot schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:56:
Hou je er wel rekening mee dat niet alles naar Windows is terug te zetten?
Ik weet niet welke software ze allemaal gebruikt , maar Aperture is er bijvoorbeeld weer niet voor windows.
iPhoto ook niet. Dus mocht ze een flinke library hebben , dan ben je wel ff zoet met migreren.

Waarschijnlijk zal ze ook alle applicaties opnieuw moeten aanschaffen als ze op Windows overgaat. Is daar al over nagedacht? Lightroom , Photoshop etc zal ze dan opnieuw moeten aanschaffen , en dan word het wel weer prijzig.

Bij mac hoef je enkel de migratie-assistente zijn werk te laten doen , en alle programma's en bestanden staan op je nieuwe mac
Migratie gaat redelijk makkelijk tegenwoordig met een externe schijf. Windows kan prima bestanden indelen in de verkenner zolang als het een bekend formaat is.

Daarbij moet je tegenwoordig programma's van adobe toch maandelijks voor betalen, omdat je anders geen updates zult ontvangen (bron: nieuws: Adobe stapt voor Creative-software over op abonnementsmodel).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RoofTurkey schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:04:
[...]

Migratie gaat redelijk makkelijk tegenwoordig met een externe schijf. Windows kan prima bestanden indelen in de verkenner zolang als het een bekend formaat is.
Juist , en Aperture en iPhoto library zijn geen bekende windows formaten. Dat gaat dus niet lukken.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-oh de groot was me voor :) -

cs6 wordt gewoon nog verkocht, dat is het issue niet.

Punt is dat als je veel werk in een library hebt zitten in een apple-only programma die degroot noemt dan is die niet over te zetten en dan ben je screwed. Je kunt wel gewoon je oude werk op de MAC laten en verdergaan op de windows bak. Niet echt ideaal soms.

Maar hopen dat ze lightroom gebruikt, dat is cheap en de bieb over te zetten van mac naar windows, voorzover ik weet..

Mooie bakkies macs maar voor max snelheid of max snelheid per euro moet je er niet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 08-05-2013 13:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Xeiji,

vertel even precies wat voor software ze gebruikt en wat ze doet (manier van werken).

Welke randapparatuur gebruikt ze?

Enzovoorts.

Hoe meer info je verstrekt hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
Ik ben op het moment op het werk en zal vanavond na jullie reacties allemaal hebben doorgenomen haar bellen om het te bespreken.
Even kort over de migratie: het apple mannetje die het uit zou moeten voeren zei dat het misschien niet eens mogelijk was omdat het al zo'n oud apparaat is. Dat is voor haar gelijk ook een reden om misschien over te stappen Windows.

Vanavond komt er meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

degroot schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:34:
[...]

Juist , en Aperture en iPhoto library zijn geen bekende windows formaten. Dat gaat dus niet lukken.
Ik had het meer over gewoon alle jpg's, png's, raw's, etc. via een eHDD over te zetten, windows kan dan bijvoorbeeld sorteren op datum (mapje per maand) en dit is in de meeste gevallen een prima oplossing.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
De software die ze op het moment gebruik is Lightroom, Photoshop CS2 en Creative Suite. Ze wil in ieder geval Lightroom en Creative Suite blijven gebruiken en misschien op Elements overstappen.
Ze maakt gebruik van een (verouderd) Wacom teken tablet, een Silhouette Cameo en een Canon fototoestel. Als opslag heeft ze een externe USB 2.0 HDD. Haar algemene opslag formaat is RAW.

Met de apparatuur en software maakt ze figuren (voor kaarten) en bewerkt ze foto's voor o.a. passe-partouts.

Graag zou ze in het vervolg een backup-schijf willen hebben die (automatisch) de opgeslagen bestanden backupt/dupliceert. Bij de iMac zou dit een netwerk schijf zijn. Kan iemand hier iets degelijks voor aanraden?

Haar huidige monitor wil ze behouden en ze pakt een monitor van een ouder Windows systeem als tweede.
We moeten nog kijken of de tekentablet werkt op Windows en anders beslist ze later of ze een nieuwe wilt.

Als je niet op de processor moet besparen kan ik inderdaad beter meegaan met de voorstellen van digital_ownage. Ik zou wel graag willen weten waarom je de Corsair Carbide 500R Black boven de Factal R4 kiest. Ik dacht gelezen te hebben dat de R4 stiller was.

Het geheugen zit nu op 16gb (2 slots).

Ik heb nieuwe fans uitgekozen aan de hand van SPCR. Zit er misschien een nadeel aan deze fan, er staat zo weinig over op tweakers?

Met de SSD hou ik het liever bij samsung, ik heb de 128 gb versie en het bevalt me goed.

Een PCI-e 1x netwerk adapter voor draadloos internet toegevoegd.

Nieuwe lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 170,-€ 170,-
1ASRock 970 Pro3€ 58,80€ 58,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,95€ 31,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,70€ 30,70
2Noiseblocker eLoop B12-2, 120mm€ 14,60€ 29,20
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,70€ 14,70
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op stock snelheid is een 3570 of 3770 soms bijna 50% sneller in singlethreaded berekeningen dan die fx-8350.

Die fx 8350 / AMD loopt daar erg in achter, hij is leuk als je echt een klein budget hebt en bijv veel video/3d renderd, dan kan ie leuk mee komen. Ook gebruikt hij veel. Maar voor dit soort bezigheden wil je een intel met een snelle turbo. Doe haar een plezier en neem een 3570 of xeon 1230v2.

( Nog beter qua snelheid zou een 3570k met milde overclock zijn, of natuurlijk een 3770k met milde overclock. 4,3ghz is zeer makkelijk te halen met een k, en nog zeer stil te koelen. )

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
Ik ben een beetje huiverig om te gaan overclocken, ik heb het nog nooit gedaan en ik wil de spullen niet naar de kloten helpen.

Is overclocken makkelijk te doen?
Gaat overclocken ten koste van de levensduur?

[ Voor 3% gewijzigd door Xeiji op 08-05-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als het niet goed voelt moet je het natuurlijk niet doen :) Maar stop er dan iig een 3570 of 1230v2 in, die zijn snel zat natuurlijk.

Maar je kan je natuurlijk een beetje inlezen. Er is namelijk makkelijk heel merkbare extra snelheid mee te krijgen. En dan hoef je echt geen extreme dingen te doen.

Voorbeeld uit mijn omgeving laatst; asus z77 mobo + 3570k + gelid tranquillo koeler. Je hoeft alleen maar 1 waarde in de bios van "auto" op bijv "42" te zetten. Reboot en klaar > 4,2 ghz.

Kost ietsje meer stroom, en is ietsje warmer maar allemaal ver binnen de marges, en dat met een goedkope koeler. -Misschien- gaat de levensduur iets omlaag maar met dit soort snelheden zul je daar nooit last van hebben. (als in, dan is hij toch al lang vervangen)

Maar nogmaals, je moet het zelf weten. Als je het nooit gedaan hebt kan ik me voorstellen dat je huiverig bent. Maar het zegt wel iets dat commerciele bedrijven overclockte workstations aanbieden voor proffessioneel werk, bijv.

Mijn ervaring met het bewerken van flinke hoeveelheden grote foto's is dat een OC met een "k" cpu erg fijn is iig..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 08-05-2013 22:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
Stel ik ga voor een lichte overclock met een 3570k en een MSI Z77A-G45, dan kom ik op dit lijstje uit.

Nu weet ik alleen niet hoeveel watt voeding ik moet pakken omdat ik niet weet wat ik in moet vullen bij het overclocken bij http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Zou je misschien kunnen zeggen wat ik er ongeveer voor het overclocken moet invullen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 194,-€ 194,-
1MSI Z77A-G45€ 89,99€ 89,99
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,70€ 30,70
2Noiseblocker eLoop B12-2, 120mm€ 14,60€ 29,20
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,70€ 14,70
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Met de apparatuur en software maakt ze figuren (voor kaarten) en bewerkt ze foto's voor o.a. passe-partouts.
Volgens mij doet ze geen hele zware dingen.
Graag zou ze in het vervolg een backup-schijf willen hebben die (automatisch) de opgeslagen bestanden backupt/dupliceert.
Bedoel je Raid 1. Hierbij wordt als je een bestand saved het bestand weggeschreven op tegelijk twee harde schijven. Handig als een keer een harde schijf defect raakt.

Hieronder volgens een aantal configuraties. Afhankelijk van hoeveel geld je wilt uitgeven en welke eisen je stelt krijg je een beter beeld van welke onderdelen je moet kopen.

Hieronder volgt een overklokbare high end pc voor maximale snelheid. Inclusief twee harde schijven die je in Raid 1 kunt zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 280,-€ 280,-
1Gigabyte GA-Z77X-UD3H€ 128,10€ 128,10
1MSI N660-2GD5/OC€ 162,-€ 162,-
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 155,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,40€ 24,40
1Kingston KVR16N11K2/16€ 104,95€ 104,95
1Asus DRW-24B5ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.272,25

Hieronder volgt een iets goedkopere setup, maar nog steeds erg snel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,20€ 206,20
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 66,40€ 66,40
2Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 109,70
1Fractal Design Define Mini€ 74,80€ 74,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,40€ 24,40
1Kingston KVR16N11K2/16€ 104,95€ 104,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,24

En hieronder volgt een budget alternatief. Deze setup is nog steeds veel sneller dan de zes jaar oude Mac.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75MA-P45€ 52,45€ 52,45
1Asus GT630-1GD5€ 66,55€ 66,55
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Cooler Master Elite 344 Paars€ 31,45€ 31,45
1TP-Link TL-WN851ND€ 12,80€ 12,80
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 49,-€ 49,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,20€ 39,20
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,19

Om te bepalen hoeveel ram nodig is, klik even op onderstaande link:

http://www.pugetsystems.c...ry-Optimization-182/page4

Hier kun je even kijken wat de videokaart doet in Photoshop:

http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/

http://www.studio1productions.com/Articles/PhotoShop.htm

Omdat je niet zeker wist wat het energieverbruik van je systeem zal zijn, zal ik aan de hand van het bovenstaande high end systeem even de onderdelen uitlichten om te kijken wat het energieverbruik zal zijn.

De GPU:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/EVGA/GTX_650_Ti_Boost_SC/images/power_peak.gif

http://www.techpowerup.co...X_650_Ti_Boost_SC/24.html

De CPU:

Afbeeldingslocatie: http://i272.photobucket.com/albums/jj163/idontcare_photo_bucket/Intel%20Core%20i7-3770K/ClockspeedversusPowerConsumptionfor2600kan3770k.png

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2281195

Als je gaat uitrekenen:

CPU max (4.2 ghz overklok): 90W

GPU max: 120W

Rest: 50W

Totaal max: 260W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 23:17

Barrycade

Through the...

Goed uitgezocht, maar Lightroom ondersteund geen GPU versnelling. Ook Elements niet.
Ik neem aan dat de moeder van TS niet opeens ook CS6 gaat aanschaffen.

Maar als je moeder nu uit de voeten kan met een 6 jaar oud beestje. Is overclocken leuk, maar in mijn ogen niet nodig. Budget staat gewoon een snel genoeg i7 toe en waarom allemaal knutselen als het out of the box ook gewoon werkt?

Qua back-up: het kan zo simpel zijn als Windows back-up iedere dag/week te draaien naar een interne of externe HDD of je kan aan een Timemachine achtige oplossing denken. Een NAS met bijbehorende software die iedere dag/week een backup draait.

Andere oplossing is inderdaad Raid draaien. Maar dat komt de stilte niet ten goede: staan er 2 (of meer) HDD's te draaien ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeiji
Bedankt voor jullie advies en suggesties!

@Mirp Ik zal je configuraties doornemen en bedankt voor de analyses in energie verbruik!

@Barrycade Wat ze precies gaat kopen (Photoshop CS6 of Elements) gaat ze nog beslissen. Maar het feit blijft dat ze de sofware MOET kopen. Migratie van OSX naar Windows gaat niet en de migratie van haar oude Mac naar Mac met nieuwe OSX waarschijnlijk ook niet. Bovendien werkt de oude Photoshop die ze nu gebruikt niet met het RAW formaat van met haar camera.

Maratropa gaf aan dat je met een kleine overclock al veel winst qua snelheid kunt halen en daarbij maar een kleine hoeveelheid van de levensduur opoffert. Dan wil ik het overclocken best proberen.

Ik zal ook nog verder zoeken naar eventuele NAS of Raid 1 oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xeiji op 09-05-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Xeiji schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:26:

Ik wou voor de Noctua's gaan omdat ze een rubberen demping hebben. Alle bewegende onderdelen trillen en creëren dus geluid.
vreemd. Heb er zelf nooit problemen mee gehad, mijn Mugen. Die zaten gewoon vast met klemmetjes.
De fanblades maken geluid, motorgeluid en windgeruis. Dat hebben alle fans. In hoeverre de fanbehuizing resoneert, hangt van de bevestiging af en die zit bij de Scythe klemvast; heel stevig. Wil je toch elke miniscule kans op vibratie tegengaan, helpt een tukje karton van pakje vloeitjes (shag) al. Rubber kan je ook verkrijgen in alle soorten en maten, de schaar erin en klaar is kees. Niet dat het nodig is, heb er nog nooit klachten over gehoord.

Zou in dit geval voor de Xeon kiezen, zuinig , snel en een stuk goedkoper dan de 3770(k). Met HT.
Zonder overklok, zodat het systeem stabiel, koel, Stil en zuinig zijn werk kan doen.

ps: bedoel je dit soort rubber? http://www.highflow.nl/fa...fan-rubber-afk-r5251.html

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 09-05-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Balen dat CS2 niet met het RAW formaat van je moeders camera overweg kan. Ook niet met de updates van CS2? (volgens mij kon je nu ook een volledige versie van CS2 (dus geen trial) gratis van de site van Adobe downloaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Xeiji schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:16:
Bedankt voor jullie advies en suggesties!

Maratropa gaf aan dat je met een kleine overclock al veel winst qua snelheid kunt halen en daarbij maar een kleine hoeveelheid van de levensduur opoffert. Dan wil ik het overclocken best proberen.
Proportioneel he, het is geen magisch iets ofzo.. Een kleine overclock is een kleine winst. :) Wat ik meer bedoelde is dat mhz belangrijk is. Ga er maar van uit hoe meer mhz hoe langer een cpu bruikbaar blijft in de toekomst. Daarom dat je met dit budget zeker niet daar op moet besparen met bijv. een 3350p.

En besef je dat een cpu met HT maar beperkt nuttig is in dit soort omstandigheden, afhankelijk van wat ze allemaal gaat doen.

Daarom ben ik zo'n fan van de 3570k met oc, je zit over de hele linie best snel in buurt van de 1230v2 qua multithreaded snelheid, maar met een nog stuk betere singlethreaded snelheid. Netto vaak een snellere optie dus. Met als nadeel extra kosten voor het moederbord en dat het wat minder zuinig loopt. ( 3570k doet normaal iets van 10watt idle, met oc op 4,2ghz 20 watt idle, tenminste dat zei coretemp laatst.. )

Maarja wil je 0 gedoe zet er dan idd gewoon een 1230v2 in

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vergeleken met haar 6jr oud systeem, gaat het met beide cpu's natuurlijk als een raket. De verschillen onderling verbleken als je het afzet tegenover haar oude pc ;)

Pagina: 1