High end PC : grafische programma's (en gaming)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoi hoi ! Mijn vriendin is architecte en heeft me gevraagd een pc'tje samen te stellen en ons budget is 1500 euro
Ik zou hem ook gebruiken om af en toe een spelletje op te spelen ^^
Heb paar jaar geleden mijn pc in elkaar gestoken maar geef toe dat ik niet meer mee ben met de nieuwe hardware.

Paar overwegingen:
Ik ga er waarschijnlijk windows 7 op laten draaien. Ik denk dat 16 gig ram meer dan genoeg zal zijn?
Ik vraag me af of ik SLI en RAID moet overwegen? Alle tips zijn welkom !
Hij zal waarschijnlijk in de slaapkamer staan en soms 's nachts moeten renderen dus heb ik geprobeerd hem zo stil mogelijk te maken. Misschien paar dingen over het hoofd gezien?

Ik ben tot nu toe tot deze (misschien bizarre) lijst gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1Asus Maximus V Gene€ 154,-€ 154,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 198,40€ 198,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,-€ 113,-
1BitFenix Raider€ 78,80€ 78,80
1Asus MX239H Aluminium, Zwart€ 225,95€ 225,95
1Sennheiser HD 439 (Grijs, Zwart)€ 58,45€ 58,45
1Razer Abyssus Mirror€ 35,50€ 35,50
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 89,90€ 89,90
1Cooler Master Silent Pro M600€ 87,44€ 87,44
1Intel 335 Solid State Drive 240GB€ 165,29€ 165,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.494,73

Alvast hartelijk dank !

Mvg,

Joris

[ Voor 8% gewijzigd door pixie_joris op 11-02-2013 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Noem is een paar applicaties die je gaat draaien? Deze applicaties bepalen wat je kunt gebruiken aan resources en of bv RAID dit sneller maakt. Ik houd van hardware RAID en zelfs met SSD RAID0 vind ik heerlijk snel werken SLI geloof ik niet in maar dat is vrij persoonlijk!

-je voeding is aan de zwakke kant voor zulke heftige componenten: een GTX660 minimum is 450W > Ik zou rond de 600W nemen of 700W tis maar wat een mooie prijs heeft

-Ik zie nergens een SSD? Intel schijn een leuke 180GB te hebben voor een 'redelijke' prijs

-heb je na deze aanpassingen nog geld over zou ik de GTX660 vervangen door een GTX670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Photoshop en autocad meestal simultaan.
Maar het zijn grote plannen van gebouwen dus vrij zwaar.
Dankje voor de voedingstip, heb je ook een suggestie? kgeloof dat een voeding sowieso niet veel lawaai maakt?
Kheb persoonlijk zelf nog niet veel problemen gehad met HDD daarom niet aan een SSD gedacht.
Maar een andere optie zou misschien kunnen zijn een dubbele HDD voor foutcorrectie, kgeloof dat dat raid1 is maar kheb dat nog nooit gebruikt :)
Ik denk het probleem met die SSD is dat die na verloop van tijd vol gaat staan en dan moet je beginnen zoeken wat je erop zet en wat niet. Maar dus ook nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Lijst ziet er goed uit, goed onderzoek gedaan van te voren!
Ben je van plan om te overklokken?

Neem er wel een SSD bij. Scheelt echt ;)

Voor betrouwbaarheid kan je eventueel Raid 1 of Raid 5 optie kiezen. Voor back-ups van data dus.

Monitor is ook erg mooi trouwens :D, wel duur. Maar mooi!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mirno schreef op maandag 11 februari 2013 @ 02:13:
Voor betrouwbaarheid kan je eventueel Raid 1 of Raid 5 optie kiezen. Voor back-ups van data dus.
RAID is geen back-up! Het zorgt ervoor dat je rapper door kunt werken bij problemen, maar als je verantwoord wilt werken zul je altijd nog een externe back-upschijf of iets dergelijks moeten regelen. Als bij RAID corrupte data wordt weggeschreven ben je alsnog de spreekwoordelijke sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 15:10
mirno schreef op maandag 11 februari 2013 @ 02:13:

Monitor is ook erg mooi trouwens :D, wel duur. Maar mooi!
Potver dat is zeker een mooi scherm. 75 Hz IPS paneel? :9~
En om maar bij die monitor te blijven, heeft een architecte niet erg veel baat bij een hogere resolutie? Ga toch in ieder geval voor 1920 * 1200, of schuif zelfs op naar 2560 * 1440/1600 of wat zijn die getallen precies.
Veel overzicht is fijn, en wat zou je op een 23'' 1080p scherm gaan werken met zo'n dergelijk budget en grafische bewerkingen op nr1 priolijstje.
Overweeg in elk geval het grote broertje, kost maar een paar tientjes meer maar is veel groter: pricewatch: Asus MX279H Zwart maar die heeft nog steeds maar 1080p hoog.

Begin me een Dell-salesman te voelen maar overweeg anders ook de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Aha, goed punt about raid, heb dus toch voor een SSD gegaan !
Denk dat de grafische kaart momenteel redelijk goed zit voor prijs kwaliteit, aangezien het hoofdzakelijk haar pc is is een 200 euro duurdere jammer genoeg niet echt prioriteit ;)

Heb haar zelf moeten overtuigen voor 23 inch 8)7 Ze wil geen te groot scherm.
Die dell heb ik ook overwogen maar heeft minder Hz(wat denk ik wel vermoeiender is om op te werken) en 3ms meer (niet dat je het zou merken maarja) en ziet er niet zo goed uit ;)

Ga voorlopig nog niet overclocken maar ziet er wel goed systeem uit voor mocht het ooit te traag worden nog wat extra maanden uit te knijpen ;)

Ben trouwens het trotst op mijn case die ik gevonden heb haha !

[ Voor 4% gewijzigd door pixie_joris op 11-02-2013 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voltran
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 01:04
Hoi joris,

Voor een architect zijn de bovengenoemde specs voldoende tot goed. Mijn vriendin is ook architect en ik heb voor haar een pc in elkaar gezet met vergelijkbare specs.

-Je moet er echt een SSD bij nemen. Dat merk je echt bij Autocad, 3DSmax en Adobe applicatie's. Architecten werken vaak met grote bestanden en dan is het heerlijk om deze lekker snel in te kunnen lezen. Ook het opstarten van de software gaat bijzonder snel. Nooit meer gefrusteerd wachten totdat Adobe de plugins heeft geladen of Autocad het bestand heeft geopend! Ik heb er destijds een 128GB Samsung bijgeplaatst.*(de 830 versie). Die is nu opgevolgd door de 840... Kun je doen. Maar ook een 128GB Crucial M4 is ruim voldoende.

-Die 3 TB interne harde schijf is een goede keuze. Zoals mijn vriendin nu werkt is als volgt. Al haar libraries en en projecten staan op die schijf. Zodra ze gaat beginnen met een project kopieert ze de betreffende bestanden naar de SSD. Die blijven daar totdat het project is afgerond, waarna ze weer als data worden teruggekopieerd op de interne hardeschijf. Zo heeft ze de snelheid van de SSD tijdens het werken, maar niet het ongemak van een kleine harde schijf.

-Als back-up zou ik geen Raid gebruiken. Dat is daar te gevoelig voor en in de praktijk heb ik er niets van gemerkt tijdens het werken. Ik heb zelf een NAS staan die van bestanden back-ups maakt. Tevens heeft ze een externe 3 TB USB 3.0 harde schijf staan waar automatisch back-ups naar worden weg geschreven. Om helemaal zeker te zijn, gebruikt ze ook Dropbox. Zo heeft ze de bestanden die voor haar project op dat moment gebruikt altijd bij de hand. Sinds kort ben ik over gestapt op Cubby i.p.v. Dropbox. *(meer gratis opslag ruimte). Je kunt nooit genoeg back-ups hebben, zeker niet als Architect waar zoveel manuren in gaat zitten!

-Videokaart is een gevoelig onderwerp. Eigenlijk heb je een videokaart nodig uit de AMD Firepro reeks of beter, Nvidia Quadro reeks. Gamen gaat er belabberd op, maar renderen gaat 10 x zo snel. Helaas zijn die kaarten erg duur en is het ook nog eens software afhankelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
Dus de videokaart die je nu hebt, zou ik er lekker in laten zitten, of iets lager om een SSD te kunnen bekostigen in je budget.

-Monitor is prachtig.. maar die resolutie.. 1920 x 1080p? Het is leuk om een HD film te zien, maar als architecht is het erg fijn om meer pixels te hebben. Scheelt enorm veel gezoom en gesleep in Autocad als je resolutie hoger is! Gewoon in 1 oogopslag de meest belangrijke informatie. Vergeet niet dat de programma's zelf ook desktopruimte in nemen met hun panelen. Mijn vriendin werkt met 2 schermen op 2540 X 1440 resolutie. Deze is ook te draaien in portrait stand, waar ze veelvuldig gebruik van maakt.(Adobe Illustrator als ze weer een booklet moet maken b.v.)

-Veding zou ik inderdaad min. een 550watt nemen. Heb er zelf een Silverstone ingezet, bezuinig niet op je voeding. Ze heeft laatst een Thermaltake 850 kapot weten te maken. Ding stond al dagen te renderen... ^^

-Processor is zeker een goede, Die keuze heb ik ook gemaakt. Echter zou je ook kunnen kiezen voor de niet K versie. Ik zou namelijk niet overklokken. Het klinkt leuk om sneller te kunnen renderen, maar vergeet niet dat architecten erg secuur moeten zijn met hun berekeningen. In overclock toestand "kan" dit wat minder secuur zijn.

-Wat is je CPU-koeler trouwens? De standaard intel koeler koelt helaas niet voldoende om te kunnen renderen. het kan wel, maar ik zou liever een veilige marge aan houden en een scythe Mugen 3 halen. is ook nog eens een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Weet je de exacte naam van de 3D programma's die ze gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voltran schreef op maandag 11 februari 2013 @ 02:44:
-Videokaart is een gevoelig onderwerp. Eigenlijk heb je een videokaart nodig uit de AMD Firepro reeks of beter, Nvidia Quadro reeks. Gamen gaat er belabberd op, maar renderen gaat 10 x zo snel. Helaas zijn die kaarten erg duur en is het ook nog eens software afhankelijk of er gebruik van wordt gemaakt.
Dus de videokaart die je nu hebt, zou ik er lekker in laten zitten, of iets lager om een SSD te kunnen bekostigen in je budget.
Kan je dit onderbouwen voor de aangegeven programma's? Dit hoor je vaak, maar eigenlijk is dat altijd iets dat mensen gehoord hebben of iets dergelijks.

Wat mij betreft is het voornaamste verschil de ondersteuning en dat is eigenlijk alleen/vooral interessant als er bijvoorbeeld duurbetaalde engineers zitten te duimendraaien als er eens iets mocht zijn. Zelfs voor kleine en middelgrote zelfstandigen is dat lang niet altijd interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Ze doet bijna geen 3D renderen tot nu toe. (werkt nu op een macbook dus gaat te traag) Heb dus geen idee wat voor programma's ze zal gebruiken.

Heel erg bedankt voor je input voltran ! :)
Wat voor scherm gebruikt ze dan? Lijkt mij inderdaad intressant om het te kunnen draaien !

Had net al besloten toch een ssd te nemen. Heb ook de voeding wat hoger genomen naar 600W nu.

Bedankt!

Maar euuh, ik ga eens gaan slapen ! Ik zoek morgen wel nog wat op

[ Voor 21% gewijzigd door pixie_joris op 11-02-2013 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voltran
Ze gebruikt onder andere 3Dsmax, Rhino, Sketchup, Maya, Blender, maar voornamelijk 3Dsmax.

Vergeef me als ik nu niet direct de betreffende bronnen bij de hand heb, maar een snelle google geeft bijvoorbeeld dit:

http://www.tomshardware.c...15-rendering-gaming-cards

Heb ook veel gelezen op de officiele fora. De meningen verschillen enorm. Sommigen beweren dat de huidige gaming kaarten in vergelijking met de Quadro of Firepro gelijk presteren. Maar de crux zit hem in het feit of de betreffende software ondersteuning bied om te renderen op je gamingvideokaart.

Vroeger heb ik weleens een test gedaan met een render in samenwerking met mijn gamekaart.
Vervolgens heb ik diezelfde kaart geflashed naar een soortgelijke kaart uit de Firepro reeks. *(ik geloof dat het een 4870 was). Toen was het verschil overduidelijk.

Ik weet dat Adobe vorderingen maakt om gamingkaarten ook te gebruiken, maar dat is nog steeds (helaas) niet voldoende gebeurd.

Ik zoek nog even naar een post van een officiele Adobe Dev specifiek over dit onderwerp.

@joris. Graag gedaan en truste!

Het scherm dat ze gebruikt is een Dell:

http://tweakers.net/pricewatch/253713/dell-ultrasharp-u2711-zwart/specificaties/

*edit typo's :+

[ Voor 11% gewijzigd door voltran op 11-02-2013 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
voltran schreef op maandag 11 februari 2013 @ 03:01:
Ze gebruikt onder andere 3Dsmax, Rhino, Sketchup, Maya, Blender, maar voornamelijk 3Dsmax.

@joris. Graag gedaan en truste!

Het scherm dat ze gebruikt is een Dell:

http://tweakers.net/pricewatch/253713/dell-ultrasharp-u2711-zwart/specificaties/

*edit typo's :+
:) dat scherm valt helaas beetje buiten de prijsklasse haha !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voltran
Staat er nu eentje te koop in vraag en aanbod ;)
Hij is wat prijzig, maar een groter scherm en een SSD kan echt een wereld van verschill maken. Het ligt er maar net aan hoe intensief je vriendin er mee bezig gaat zijn. Het kan ook net zo goed op die mooie monitor van jouw hoor O-)

V&A aangeboden: Dell Ultrasharp U2711 Zwart

@Camacha

Renderen met een Quadro of Firepro kaart geeft in 9 van de 10 x niet een sneller resultaat.. Maar dat ligt meer aan de software (Gpgpu / OpenGL) dan aan de raw processing power.

Maar je hebt gelijk, tenzij je echt een specifiek programma hebt die er gebruik van gaat maken kun je net zo goed een gaming kaart nemen.

*update: interessante discussie gevonden waarin een Nvdida Dev (en niet Adobe) uitlegt wat nu de huidige stand van zaken is

http://area.autodesk.com/...3/gtx-690-+-3ds-max-2013/

[We’re still optimizing iray for optimal Kepler performance here at NVIDIA, so it’s not Autodesk dragging their feet here. Our team is working hard to get out something you will like this summer. But to set expectations, you should not expect the initial Kepler products (out now) to deliver a dramatic speed increase for iray over their Fermi generation predecessors. While Kepler has many more cores than Fermi, they run at much lower power, which means they have less performance per core. The gain you are guaranteed to see is superior performance per watt. This also makes it much easier to fit larger or more GPUs into power-constrained systems.

As for viewport/raster performance, it’s quite possible that many high end GPUs will not report high usage unless your scene is really taxing the GPU, most likely with many programmable shaders. High face counts and texture usage impact memory far more than they do workload. The graphics pipeline itself can also have a bottleneck. Here NVIDIA is working with Autodesk (and many other companies) to eliminate unnecessary data transfers that hold back the GPU. This not a reflection on Autodesk’s ability to design but rather how much more rapidly GPUs have evolved than CPUs, as these practices were often negligible to performance a GPU generation or two ago. The good news is that once these “speed bumps” get removed, all modern GPUs should benefit.

- Phil

Author: Phil Miller

en een filmpje:

http://nvidia.fullviewmed...h2012/ondemand/SS107.html

...Maar we gaan een beetje offtopic nu O-)

[ Voor 55% gewijzigd door voltran op 11-02-2013 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
My 2 cents:

Misschien kan je twee SSD's kopen. Eentje zet je het OS op en op de andere zet je programma's op. Voor Photoshop gebruik je deze ook als scratch disk.

Ook kun je twee kleinere harde schijven kopen. Die kun je dan in raid 1 zetten. Mocht een schijf niet meer werken dan kun je terugvallen op de andere schijf.

Als CPU koeler kun je deze overwegen:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 (stil)

of deze:

pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

Als je gaat overklokken dan kun je beter naar een ander koeler kijken. Op deze site (http://nl.hardware.info/p...1531&specId=3973&tcId=155) kun je koeler naast elkaar zetten en vergelijken en kijken hoe de temperaturen zijn.

Volgend stukje heb ik eerder op een andere thread geschreven over de manier waarop de videokaart en processor worden gebruikt door programma's:

"Mental ray en Vray renderen op de processor en maken geen gebruik van de GPU. Je hebt hier meer aan een snelle processor.

Vray RT (=Real Time) en iRay renderen op de GPU. Op de GPU renderen is veel sneller. Je hebt hier meer aan een snelle gaming kaart. Overigens moet dit wel een NVidia kaart zijn, want AMD heeft slechte driver support voor RT renderen.

In bijvoorbeeld 3Ds max heb je voor de viewport performance meer aan een Quadro kaart. Een low end Quadro (bv de 600) zal het beter doen in viewport performance dan een GTX 680 4 GB (dacht dat dit te maken had met gecastreerde drivers).
Maar dit verschilt per programma. Je zou dus voor het individuele programma moeten opzoeken wat het beste werkt"

Wat het scherm betreft is het goed dat je zo groot mogelijk gaat. 27" inch is beter en 30" inch is helemaal goed.

Mocht je nog tijd over hebben, dan kun je hier nog wat testjes browsen:

http://www.pugetsystems.com/all_articles.php

Ik denk dat je vriendin in haar nopjes zal zijn met de i7 processor. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 02:17:
[...]

RAID is geen back-up! Het zorgt ervoor dat je rapper door kunt werken bij problemen, maar als je verantwoord wilt werken zul je altijd nog een externe back-upschijf of iets dergelijks moeten regelen. Als bij RAID corrupte data wordt weggeschreven ben je alsnog de spreekwoordelijke sjaak.
Raid 1 biedt wel degelijk een vorm van extra backup. Je hebt immers 2 schijven met identiek dezelfde data. Als er sprake is van Raid 0 of een single disk dan is bij uitval alles gewoon weg. Qua corruptie dien je nog steeds te backuppen en regelmatig je bestandssysteem te controleren, maar de kans op uitval is aanzienlijk kleiner met Raid 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voltran
Ik ben zelf overgestapt naar een NAS met ZFS.. dat is toch eigenlijk wel de ideale situatie. Check op data corruptie, Harde schijf health status, Snapshots en geautomatiseerde back-ups.

Dan nog kan er iets misgaan, maar dan heb ik (bij mijn weten) ook wel alles gedaan om het te voorkomen./op te vangen.

De desktops bij mij thuis hebben ook geen data hardeschijf meer. Werken allen op SSD met de Nas schijven gemount in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 03:53:
Raid 1 biedt wel degelijk een vorm van extra backup. Je hebt immers 2 schijven met identiek dezelfde data. Als er sprake is van Raid 0 of een single disk dan is bij uitval alles gewoon weg. Qua corruptie dien je nog steeds te backuppen en regelmatig je bestandssysteem te controleren, maar de kans op uitval is aanzienlijk kleiner met Raid 1.
Je hebt dan een duplicaat, maar geen back-up. Voor de toeschouwer lijkt dat misschien hetzelfde, maar dat is het niet. Zoals gezegd ben je bij RAID alsnog in de aap gelogeerd als er corrupte data wordt weggeschreven door bijvoorbeeld defect RAM-geheugen of een ander probleem, als de boel een spanningspiek te verduren krijgt of bij andere problemen.

RAID kan je systeem wat bestendiger te maken, maar een volwaardige back-up is het niet en het gros van de mensen zal het überhaupt niet eens een back-up noemen. Als extra kan het leuk zijn, maar het is vooral handig om downtime te voorkomen, niet om data veilig te stellen.

Dit is precies waarom je hier op het forum zo vaak de hierboven aangehaalde kreet RAID is geen backup! leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel interessant allemaal maar wat heeft het met de TS te maken? Achtergrond informatie kan je overal vinden of opzoeken. Deze informatie veranderd niet en dient een PC gebruiker zelf al te weten om goed met het apparaat om te kunnen gaan. Als dat niet zo is moet je het leren dus. Echter gaat dit topic niet hierom maar om het bouwen van een PC hele andere wetenschap?

ontopic:
-een after-market koeler was ik nog vergeten, dit is altijd aan te raden omdat ze de temperatuur omlaag brengen en als het goed is minder geluid maken dan het origineel. Al blijft zn highend systeem als dit niet geschikt om in de slaap kamer te hebben. De overmaat aan zweet kan de componenten ook doen roesten naar verloop van tijd als je niet veel geluk hebt!

-Die Dell 27" is de koning van de schermen en eigenlijk nog belangrijker als de door mij genoemde upgrade naar een GTX670. Het scherm is duur maar wil je kunnen ontwerpen op het hoogste niveau heb je deze echt wel nodig. Hier kan ook geen TN paneel aan tippen. Past het niet op het bureau neem dan een 24" versie. Het door jouw gekozen scherm mag dan dun zijn en een zeer strak design hebben IPS panelen blijven naar mijn mening de beste schermen die er zijn en hun kleur echtheid maakt ze zeer geschikt voor professioneel gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 04:20:
-Die Dell 27" is de koning van de schermen en eigenlijk nog belangrijker als de door mij genoemde upgrade naar een GTX670. Het scherm is duur maar wil je kunnen ontwerpen op het hoogste niveau heb je deze echt wel nodig. Hier kan ook geen TN paneel aan tippen. Past het niet op het bureau neem dan een 24" versie. Het door jouw gekozen scherm mag dan dun zijn en een zeer strak design hebben IPS panelen blijven naar mijn mening de beste schermen die er zijn en hun kleur echtheid maakt ze zeer geschikt voor professioneel gebruik!
IPS is prachtig, maar tenzij je kleurkritieke dingen doet, zoals opmaak, foto's bewerken of DTP-gebeuren is het waarschijnlijk wat zonde van het geld. Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar ik maak uit het verhaal van TS niet op dat dit echt vereist of nuttig is.

Het is absoluut een prachtig scherm, maar wellicht wat overkill :)
Heel interessant allemaal maar wat heeft het met de TS te maken? Achtergrond informatie kan je overal vinden of opzoeken. Deze informatie veranderd niet en dient een PC gebruiker zelf al te weten om goed met het apparaat om te kunnen gaan. Als dat niet zo is moet je het leren dus. Echter gaat dit topic niet hierom maar om het bouwen van een PC hele andere wetenschap?
offtopic:
De discussie wat geschikt is voor de eisen van TS lijkt me geheel ontopic. Daarbij mag je er niet zomaar vanuit gaan dat TS zomaar alles weet en begrijpt van computers :) Gemauw over on- of offtopic is dan wel weer offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Ik vind het allemaal wel intressant hoor ! Verdiep me nog eens graag in de nieuwe hardware.
En ben geen informaticus en hou mij er ook niet zoveel meer mee bezig dus weet er allemaal niet het fijne van, anders zou ik ook jullie raad niet vragen ;)
Maar ik zal mijn vriendin eens vragen wat voor scherm ze nu wil die 27 inch dell of de design asus.
Als ik die dell kan kope voor 410 scheelt het "maar" 150 ofzo, aangezien er al een card reader inzit ook.
't is een beter scherm die dell, maar tlijkt mij ook een pak praktischer aangezien je het kan kantelen en je toetsenbord en muis erop kan aansluiten. Maar kheb een licht bruin vermoeden dat het toch die asus zal worden ;)

Maar kga nu zelf wat off topic, ik zal er inderdaad nog een koeler bijnemen voor de CPU.
Maar denk dat nu de bottlenecks er ongeveer allemaal uit zijn met die SSD?

[ Voor 10% gewijzigd door pixie_joris op 11-02-2013 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voltran
Goedemorgen Joris :)

Ik denk dat de pc die je hebt samengesteld goed is voor de gebruikersdoeleinden van je vriendin. Je wilt er zelf ook nog goed op kunnen gamen, dus wat je voorstelt is wat mij betreft prima!

Lekkere grote SSD van 240 GB. Daar passen al haar applicaties en jouw spellen prima op.
Ook je randapparatuur is mooi design en gewoon goed te noemen.

Vind persoonlijk de fractal design R4 een fraaie kast. Heb deze laatst aangeschaft voor iemand. Zeer solide en fluisterstil.

reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Maar dat is een kwestie van smaak :)

Ook daar is een vraag en aanbod van (window versie):

V&A aangeboden: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window

Het is gewoon een snelle PC. Geen bottlenecks :)

p.s.: Als je vriendin niet de noodzaak inziet van de hogere resolutie van Dell, dan denk ik ook niet dat ze het zal gebruiken/missen in haar dagelijks leven. Dus de asus monitor die jij voorstelt is gewoon voldoende.

[ Voor 30% gewijzigd door voltran op 11-02-2013 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csharp
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04-2022
Het is jammer zoveel geld uit te geven aan een i7. Een Xeon is in dit geval goedkoper en efficienter, tenzij je echt gaat overclocken?
De rest van je build ziet er prima uit.

pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

[ Voor 8% gewijzigd door Csharp op 11-02-2013 08:10 ]

Zenbook UX31A | Nexus 4 | Pipo M9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Ik heb het idee dat er een gaming rig excuus achter deze build zit. Misschien is het handiger twee builds te maken. Eentje voor jezelf waarop je lekker kunt gamen en eentje voor je vriendin waarop zij haar werk kan doen.

Zo kan er ook geen ruzie ontstaan over wanneer wie op de computer moet. In de BBG staan adviezen over een gaming pc. Kijkt maar wat in je budget past. Zo kan de PC van je vriendin misschien ook goedkoper.

Wij zijn jouw adviezen aan het geven, maar je hebt nog steeds niets verteld over de precieze programma's die je vriendin gebruikt. :) Dit heeft invloed op de benodigde hardware.

Deze site is wellicht handig voor je vriendin:

http://www.cgarchitect.com/

Op het forum kun je adviezen lezen over de hardware.

[ Voor 18% gewijzigd door mirp op 11-02-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Draai al ruim 2jr raid -5 met zes harddisks en van corrupte data heb ik nog nooit last gehad. Wel 2x een uitval van een harddisk, die in beide gevallen netjes kon worden gerepareerd, dezelfde harddisk(s) draaien nog steeds goed mee. Maw: in mijn geval is het wel een vorm van backup; heb nooit een externe backup hoeven aan te spreken om iets terug te halen!

Wel is het zo dat een RAID-5 met een hotswap (ready lege disk) harddisk de beste redundancy bied; bij uitval van een harddisk, staat er een verse klaar om de raid-5 redundancy in stand te houden.
Daar heb je meestal wel een luxe hardware raidcontroller voor nodig.

Backuppen kan, maar is niet perse noodzakelijk. Zeker niet bij een stabiel systeem, met goede hardware.
Voor de backup zou ik gewoon een externe harddisk gebruiken, met usb 3.0 of eSata. Simpel, goedkoop en doeltreffend.

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 11-02-2013 11:29 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je meeste snelheidwinst, huidige games uitgesloten, zit in de singlecore snelheid van de processor. Als je niet gaat OC'en neem dan een processor met de hoogste turbo snelheid, ga je dat wel dan kun je beter een i5 3570k nemen, of een 3770k als het geld er is. Maar een CPU met HT heeft alleen veel zin als je veel renderd, als je dat weinig doet zal er weinig verschil zijn met een i5. Uit snelheids en toekomst overwegingen zou ik aanraden om een K proc. te nemen en met beleid matig te overclocken.

Aangezien je gemengde gebruik zou ik er gewoon een gamekaart in zetten, dat werkt prima met autocad (ik ken een hoop architecten en maar weinig die een quadro of firepro hebben of uberhaupt nodig hebben)

Ik zou niet zo heel snel een profi kaart aanraden. Wel als je bijvoorbeeld heel veel 3dsmax doet. Een 2dehands quadro 4000 kost 250-350 euro en heeft soms al 2x zo veel viewport performance als een gtx 580 bijv. ( in max)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 11-02-2013 14:40 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:27:
Backuppen kan, maar is niet perse noodzakelijk.
Afbeeldingslocatie: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/041/343/index.php20110724-22047-58b7hk.png

Wat zeg je nu? Als je vindt dat je data waardeloos is zijn back-ups inderdaad niet noodzakelijk, anders is het toch wel erg handig. Zoals hierboven al uitgelegd is RAID op zichzelf geen back-up; dat jij nooit een externe back-up nodig hebt gehad wil niet zeggen dat het niet voorkomt. N=1 en dat soort dingen :p Een kapot geheugenlatje of een slechte kabel en het kan zomaar zijn dat je mooie, perfect functionerende RAID-volume vol met corrupte data staat. RAID kan bedrijfszekerheid toevoegen, maar is op zichzelf niet voldoende voor een fatsoenlijke waarborg dat je je data niet verliest.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 04:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik een preassembled workstation aanschaf bij Dell met Raid 1 support dan mag ik er vanuit gaan dat hier vooraf componenten zoals een geheugenlatje of kabeltje voor mij getest is.

De situatie die jij voor doet komen komt vaker voor bij systeembouwers dan bij preassembled systemen. Ik durf er bestwel vanuit te gaan dat als je een systeem hebt dat 100% in orde is, de kans op uitval met een Raid-1 kleiner is. Je hebt immers 50% extra 'zekerheid' dat je data op een 2de schijf staat, die zodra 1 schijf eruit gevallen is nog altijd benaderbaar en functioneel is met 1 schijf.

Als ik TS was is raid-1 geen verkeerde optie. Ik zou wel altijd je backups op een andere schijf zetten, je weet immers maar nooit wat er gebeuren kan (Brand, Water, Kapotte hardware etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Dus we hebben besloten inderdaad die mooie 27 inch dell te nemen :) Natuurlijk komt die een pak duurder uit maar kgeloof wel dat het het geld waard zal zijn !

Daarom nog wat gesnoeid in de kosten door geen K processor te nemen. (toch niet van plan om het te overclocken aangezien ik er "niet teveel mag aan prutsen")
En 2 TB in plaats van 3TB te nemen. Heb ook nog gekozen voor extra koeling.
Nu vraag ik mij wel nog af of mijn kast groot genoeg zal zijn en mijn voeding zwaar genoeg?
En of 16GB ram niet een beetje overkill is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 257,90€ 257,90
1Asus Maximus V Gene€ 157,-€ 157,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 196,-€ 196,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,-€ 82,-
1Scythe Mugen 3€ 38,-€ 38,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 89,-€ 89,-
1be quiet! Pure Power L8 630W€ 75,80€ 75,80
1Intel 335 Solid State Drive 240GB€ 162,99€ 162,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.137,49

Backup zal gewoon met externe HDD gebeuren ;) Waarom moeilijk doen als het ook simpel kan

Als de loon gestort wordt denkik alles te bestellen bij Afuture.nl en zal alles tesamen 130 euro over het budget zitten :(

[ Voor 3% gewijzigd door pixie_joris op 13-02-2013 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 04:36:
Als ik TS was is raid-1 geen verkeerde optie. Ik zou wel altijd je backups op een andere schijf zetten, je weet immers maar nooit wat er gebeuren kan (Brand, Water, Kapotte hardware etc).
Precies :) Dat zeg ik hierboven ook; RAID kan wat toevoegen, maar wel nadat je een echte back-up geregeld hebt. Offsite is dan ideaal (maar lastiger up to date te houden), want ook brand, diefstal of andere grote problemen komen wel eens voor, maar het belangrijkste is dat je buiten je kast een back-up hebt die niet instant wordt bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 05:35:
[...]

Precies :) Dat zeg ik hierboven ook; RAID kan wat toevoegen, maar wel nadat je een echte back-up geregeld hebt. Offsite is dan ideaal (maar lastiger up to date te houden), want ook brand, diefstal of andere grote problemen komen wel eens voor, maar het belangrijkste is dat je buiten je kast een back-up hebt die niet instant wordt bijgewerkt.
Ik heb 1 x een raid 1 oplossing gedraaid maar kwam nooit tot echt falen van hardware of corruptie.

Je hoeft niet perse een Raid 1 opstelling te hebben voor 'veiliger' werken maar kan dat ook prima met wat scriptwerk en meerdere schijven af. Bijv elke dag om half 1 een backup maken van en naar verschillende locaties. Dat is goedkoper en werkt net zo prettig.

Een keertje windows herinstalleren? Geen punt. Druk op de knop van je backuptool en je kan een herinstallatie beginnen.

Er is voor java een heel simpel tooltje daarvoor : http://www.akgupta.com/applications/akgbackup.htm

Gebruik de windows scheduler om dit programma 'automatisch' een backup te laten doen en je bent van al het gezeur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
*GAMING EN WORKSTATION:

*NVIDIA grafische kaart.
Wil je graag gebruik maken van cuda om Real Time te renderen (renderen wil in dit geval zeggen de computer het 3D model dat je hebt gemaakt laten inkleuren) met bijvoorbeeld sofware als Vray RT en/of iRay, dan zul je een NVIDIA grafische kaart moeten gebruiken. Veel NVIDIA grafische kaarten hebben cuda ondersteuning. RT renderen is veel sneller dan op de processor renderen.

Configuratie met een NVIDIA grafische kaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Asus P8Z77-V LX€ 98,-€ 98,-
1MSI N660Ti TF 3GD5/OC€ 295,49€ 295,49
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 76,95€ 76,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB€ 83,01€ 83,01
1Asus DRW-24B5ST Zwart€ 16,53€ 16,53
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 102,85€ 102,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,33

* AMD grafische kaart.
Wil je optimale openGL viewports performance (dat wil zeggen een soepele navigatie van het 3D model op je scherm) EN je wilt dezelfde videokaart ook voor het gamen gebruiken, dan zullen AMD drivers beter zijn .Let op: AMD grafische kaarten hebben geen cuda, veel NVIDIA grafische kaarten hebben wel cuda.

Configuratie met een AMD grafische kaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Asus P8Z77-V LX€ 98,-€ 98,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 266,40€ 266,40
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 76,95€ 76,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB€ 83,01€ 83,01
1Asus DRW-24B5ST Zwart€ 16,53€ 16,53
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 102,85€ 102,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,24

*RENDERING NODE:

Een rendering node is een pc dat alleen een taak heeft, namelijk het inkleuren van je 3D model. Aangezien het renderen veel tijd in beslag kan nemen (denk aan animaties) kan je hiervoor een aparte pc bouwen (of een serie pc's die renderfarms worden genoemd).

Een goedkoop rendernode:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 169,99€ 169,99
1Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1G.Skill Ares F3-1866C9Q-16GAB€ 100,50€ 100,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,44

*Behuizing.
Alle configuraties hebben nog een behuizing nodig. Kijk maar welke behuizing naar jouw smaak is. De rendernode kun je in een andere kamer zetten. De machine kan dan renderen en jij hebt er geen last van.

*Renderen op de processor.
Wil je in deze game/ workstation pc ook op de processor renderen met bijvoorbeeld vRay en/of Mental ray, dan kun je de i5 (deze processor heeft vier cores) vervangen door een processor met meer cores, bijvoorbeeld een i7 3770 (K) /Xeon E3-1230V2/ Xeon E3-1245V2 etc.

*Professionele grafische kaarten:
AMD en NVIDIA hebben voor 3D CAD ook een professionele lijn grafische kaarten. Voor AMD is dit de FirePRO serie en voor NVIDIA is dit de Quadro serie. Deze kaarten zijn wel duur. Als je naar de specificaties gaat kijken dan lijkt het wel of deze kaarten niet goed zullen presteren. Maar door betere drivers zal een low end Quadro beter zijn in viewports performance dan bijvoorbeeld een high end grafische gaming kaart...
Mocht je niet gamen op je workstation dan zijn deze kaarten interessant. Je kunt ook een professionele grafische kaart en een gaming grafische kaart in je systeem zetten. Willen je graag RT renderen dan heb je aan een gaming kaart een veel betere keuze.

NOTE: Bovenvermelde configuraties zijn afgeleid van deze site: http://pcfoo.com/. Van deze jongen heb ik veel geleerd _/-\o_ . Ik ben GEEN expert. Maar ik ben wel bezig om voor mezelf een workstation samen te stellen. En met een beetje Googlen kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pixie_joris schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 04:40:
Dus we hebben besloten inderdaad die mooie 27 inch dell te nemen :) Natuurlijk komt die een pak duurder uit maar kgeloof wel dat het het geld waard zal zijn !
Ik denk dat dit een hele verstandige keuze is en ik zou die approach wat meer aanhouden. Stel een pc samen die optimaal is voor je vriendin en voeg er dan een graka die geschikt is voor gamen aan toe. Dat betekent een stille en snelle pc voor haar doeleinden. Denk daarbij aan redundantie (een dag werk kwijtraken is waarschijnlijk duurder dan de kosten van een extra HDD of backup) en betrouwbare (niet experimentele) onderdelen.

Daaraan toevoegend: check ook die xeon die eerder genoemd is. Het is in feite een niet overklokbare i7 3770 zonder APU.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:42:
Ik denk dat dit een hele verstandige keuze is en ik zou die approach wat meer aanhouden. Stel een pc samen die optimaal is voor je vriendin en voeg er dan een graka die geschikt is voor gamen aan toe. Dat betekent een stille en snelle pc voor haar doeleinden. Denk daarbij aan redundantie (een dag werk kwijtraken is waarschijnlijk duurder dan de kosten van een extra HDD of backup) en betrouwbare (niet experimentele) onderdelen.

Daaraan toevoegend: check ook die xeon die eerder genoemd is. Het is in feite een niet overklokbare i7 3770 zonder APU.
Als je voor betrouwbaarheid/geen gerommel wil gaan is de Xeon inderdaad een aantrekkelijke optie :Y

• pixie_joris
Wat is een APU ? :P

Verwijderd

Accelerated Processing Unit.

Een grafische kaart ingebakken bij je CPU.

http://www.amd.com/us/pro...eam/Pages/mainstream.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2013 04:52 ]

• pixie_joris
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 04:52:
[...]

Accelerated Processing Unit.

Een grafische kaart ingebakken bij je CPU.

http://www.amd.com/us/pro...eam/Pages/mainstream.aspx
aha :) ja ik zocht zoiets aangezien dat toch overbodig is in dit geval! Dus de xeon wordt het!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Waarom zo'n duur moederbord?
€150,- voor een z77 chipset terwijl het niet gebruikt wordt is weggegooid geld :w
Ga voor een H77 of B75 chipset :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• pixie_joris
@quad
Ging mobo nog vervangen :) Ik had oorspronkelijk de gedachte om later nog to oc'en maar ben daar nu vanaf gestapt.

ziezo laatste check :) denk nu meeste bang voor de buck
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,10€ 201,10
1Asus P8H77-M Pro€ 99,07€ 99,07
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,99€ 78,99
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,99€ 81,99
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart€ 543,-€ 543,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 90,20€ 90,20
1be quiet! Pure Power L8 630W€ 76,10€ 76,10
1Intel 335 Solid State Drive 240GB€ 166,49€ 166,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.649,74

Iedereen allesinds ontzettend bedankt voor de hulp ! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door pixie_joris op 14-02-2013 22:33 ]

Verwijderd

Ga voor een 7200RPM HDD. Het zoeken naar en laden van bestanden gaat aanmerkelijk sneller. Daar zal je vriendin erg blij mee zijn :)

Verder ziet de setup er prima uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:20:
Ga voor een 7200RPM HDD. Het zoeken naar en laden van bestanden gaat aanmerkelijk sneller. Daar zal je vriendin erg blij mee zijn :)

Vergeet niet dat een Black 50 euro duurder is. Ik weet niet of dat het waard is...

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:20:

Valt mee, de relatief hoge data dichtheid zorgen al voor prima toegangssnelheden.

630 watt PSU vind ik wel weer veel.
Ik zou de Seasonic M520 pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 14-02-2013 22:26 ]

PVOutput☀️

• pixie_joris
:) ja, ergens gelezen dat een 7200 doorgaans meer lawaai maakt en der zit een ssd. Denk dat die 2TB vooral zal gebruikt worden voor films en muziek op te zetten en afgewerkte projecten.

Verwijderd

@Quad: het zijn de seektimes die het grootste probleem zijn.

@TS: er zijn voldoende stille 7200 touren schijven en veel fotografen zweren bij 7200 RPM schijven (bij het laden van vele foto's in Adobe LR). Als je voor die projecten veel (grote) bestanden moet laden dan is het wellicht de moeite. Vanaf de SSD werken kan natuurlijk ook.

• mirp
Omdat je niet gaat overkokken kun je kijken naar een andere voeding;

pricewatch: XFX Pro 550W

Vraag advies aan "the Mask" in het voedigen topic.

• pixie_joris
Beter teveel voeding dat te weinig denkik. Misschien later die SLI nog gebruiken of TV kaart insteken :) Maakt denkik toch niet veel uit aan de energiefactuur per jaar.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor hetzelfde geld heb je deze:
pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt
Kwalitatief een stuk beter, zuiniger en ook nog steeds krachtig genoeg voor upgrades.

Het moederbord vind ik niet echt bang for buck, 100 euro maar eigenlijk vrij basic (H77 en weinig features).
Wat heb je precies nodig?
Hij ondersteunt ook geen SLI en het 2e pcie slot is slechts een pcie2.0 x4.

Neem dus een goed moederbord met SLI ondersteuning (die heb je ook al voor 100 euro) en een goede 650W voeding, of overweeg bovenstaande.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 14-02-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
Andere voeding gekozen nochsteeds 600W maar beter kwaliteit en beetje goedkoper.
SLI moederbord genomen had mij vergist. Ook goedkoper nu
De monitor koop ik via vraag en aanbod dus 100 euro goedkoper prijs aangepast in de lijst ^^

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z77A-G45€ 96,50€ 96,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,99€ 78,99
1AKG K 518 LE White (Wit)€ 47,-€ 47,-
1XFX PRO650W€ 73,02€ 73,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.691,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

OCZ Beter als Seasonic?

Moederbord is geen SLI bordje, de goedkoopste met die feature (2 maal 8x) is de MSI Z77 GA45.

[ Voor 67% gewijzigd door Quad op 15-02-2013 00:42 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Beter moederbord: pricewatch: MSI Z77A-G45
Betere voeding: http://tweakers.net/price...664/267399;274627;295928/

Persoonlijk zou ik overigens besparen op moederbord en voeding (en dus de SLI mogelijkheid) en gelijk een 660ti of 670 halen.

[ Voor 82% gewijzigd door mitsumark op 15-02-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
nog eens nagedacht over die SLI :) Denk dat het niet zo intressant is om daar een duurder mobo en voeding voor te kopen als ik niet meteen 2 GPU's koop. Na jaar is het waarschijnlijk intressanter om een nieuwe kaart te kopen dan dezelfde erbij te steken. Ik geloof ook niet dat SLI zoveel sneller is om te renderen of te gamen. Dusja, goed advies van mitsumark !

Kga uiteindelijk voor zonder sli en 550W voeding.
Mobo : Gigabyte GA-H77-DS3H ! Ziet er goed genoeg uit

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 72,95€ 72,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 267,90€ 267,90
1AKG K 518 LE White (Wit)€ 47,-€ 47,-
1XFX Pro 550W€ 52,90€ 52,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.640,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Kwalitatief goed systeem!

Vanwaar de keuze voor het moederbord en SSD als ik vragen mag? Deze keuzes kom ik op Tweakers niet vaak tegen.
De Seasonic voeding is van erg goede kwaliteit. Echter ben je met een XFX 550W van €55 evengoed uit :p

Wel een duur scherm trouwens :P Wel goed gebruik van maken! wel toekomst bewust!, jammer dat de videokaart zo'n lage bandbreedte heeft vergeleken met AMD.

Niets mis met het systeem, ben alleen benieuwd ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mirno op 15-02-2013 02:12 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixie_joris
SSD voor besturingssysteem en projecten waar ze aan werkt. Zodat het sneller zware bestanden inladen kan inladen en sneller programmas opent. Zo groot omdat ik mijn vriendin ken en ze veel op haar main harde schijf zal zetten uit luiheid haha ;)

Moederbord omdat het alles heeft wat nodig is en niets meer. Ga niet oc'en en besloten ook geen SLI te doen. Weet wel niet zeker of dit goeie keuze is, in mijn ogen wel en het heeft een goeide review gehad maar ik ken er niet heel veel van. Was nog aan het twijfelen tussen die en MSI H77MA-G43 maar de laatste is micro ATX en dat dus liever niet.

Heb nog eens alle reacties herlezen en die 550W voeding zou inderdaad misschien beter uitkomen. Als hij dan echt eens een paar dagen staat te renderen beter wat teveel W dan de kans dat de voeding het niet meer kan trekken als ze te warm wordt.

Scherm gekozen omdat het draaibaar is en card reader heeft en usb voor toetsenbord en muis, natuurlijk omdat het een super scherm is maar hoofdzakelijk omdat MMaaiikkeell die verkoopt voor een erg lage prijs. (445 verzending inclusief) slechts 70 euro meer dan zijn 24inch broer dus prijs kwaliteit geen slechte deal.

Enja, die videokaart ik ben altijd meer nvidia dan AMD gezind geweest :) Ook al veel gelezen dat voor rendering nvidia beter is.

Als ik eindelijk heb beslist en hem heb tesamen gestoken binnen een week of 2-3 zal ik eens enkele benchmarks hier posten.. En vooral of mijn vriendin er blij mee is of mij met de pc buitengesmeten heeft.
Kan misschien handig zijn voor mensen die dit later lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door pixie_joris op 15-02-2013 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Echter rond die prijsklasse zou ik voor deze SSD gaan: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

En het moederbord, het is niet erg om voor micro ATX te gaan, deze zullen evengoed presteren. Echter kan je ook nog kijken voor een B75 bord, dat nog weer goedkoper is.

Wel goede argumenten, je zult voordeel uit de Nvidia kaart halen door de CUDA-Cores idd.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnnnniek
  • Laatst online: 22-05 19:50
Groot beeldscherm is leuk, maar ooit overwogen om 2x een u2312 of u2412 te nemen? Ik werk namelijk ook veel met autocad, photoshop, 3ds max etc, en het is echt een aanrader om met twee beeldschermen te werken. Persoonlijk zou ik liever kiezen voor 2 iets kleinere dan 1 grote. Door met twee schermen te werken kan je ook 2x autocad openen en op beide weergeven, zodoende hoef je niet continue te switchen tussen tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

mag ik vragen wat je van plan bent met dat 1866 geheugen? noch je moederbord, noch je CPU kunnen gebruik maken van de 266mhz extra. pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9 scheelt dat weer een tientje, en kost geen prestaties...

bovendien kon je nog wel eens met je heatspreaders in de knoei komen. pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition is misschien ook wel een leuke koeler, bijna gelijk aan de Mugen 3, alleen een extra fan, en ook nog 3 euro goedkoper! (mierenneukerij op zo'n budget, I know)

[ Voor 36% gewijzigd door NLBUURMAN op 15-02-2013 11:40 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-08 20:12
NLBUURMAN schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:37:
bovendien kon je nog wel eens met je heatspreaders in de knoei komen. pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition is misschien ook wel een leuke koeler, bijna gelijk aan de Mugen 3, alleen een extra fan, en ook nog 3 euro goedkoper! (mierenneukerij op zo'n budget, I know)
Ik wil alleen even zeggen dat dat geheugen en die cooler geen probleem zijn. Het past net bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 06:07:
[...]
Ik heb 1 x een raid 1 oplossing gedraaid maar kwam nooit tot echt falen van hardware of corruptie.

Je hoeft niet perse een Raid 1 opstelling te hebben voor 'veiliger' werken maar kan dat ook prima met wat scriptwerk en meerdere schijven af. Bijv elke dag om half 1 een backup maken van en naar verschillende locaties. Dat is goedkoper en werkt net zo prettig.

Een keertje windows herinstalleren? Geen punt. Druk op de knop van je backuptool en je kan een herinstallatie beginnen.

Er is voor java een heel simpel tooltje daarvoor : http://www.akgupta.com/applications/akgbackup.htm

Gebruik de windows scheduler om dit programma 'automatisch' een backup te laten doen en je bent van al het gezeur af.
Wat ik een elegante oplossing vind is Intel Matrix Storage Raid, wat de meeste huidige intel-chipsets ondersteunen; je kan met twee harddisks meerdere array aanmaken; eentje in Raid-1 en eentje in RAID-0 bijv, waarbij de eerste veilg is en de tweede snel. Zo verlies je minder harddisk capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
'En vooral of mijn vriendin er blij mee is of mij met de pc buitengesmeten heeft' LOL.

Oei. Als het zo erg is, dan zou ik maar eens serieus naar de post van maratropa en van mij gaan kijken. We willen natuurlijk niet dat je op straat moet slapen ;).

Monitor kun je ook een goedkopere nemen. Zo bespaar een een paar honderd euro. De interface van de programma's die je vriendin gaat gebruiken zijn toch allemaal donker. Zonde om een dure monitor te nemen. Belangrijk is het oppervlak. Het geld dat je hier bespaart kun je in de hardware van de pc stoppen (of je neemt je vriendin een weekendje weg ^) ).

[ Voor 51% gewijzigd door mirp op 15-02-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:58:
Wat ik een elegante oplossing vind is Intel Matrix Storage Raid, wat de meeste huidige intel-chipsets ondersteunen; je kan met twee harddisks meerdere array aanmaken; eentje in Raid-1 en eentje in RAID-0 bijv, waarbij de eerste veilg is en de tweede snel. Zo verlies je minder harddisk capaciteit.
Dat is wel weer erg veel gepiel voor iemand die er weinig verstand van heeft, dan kan je het beter bij een SSD en storage houden. Anders moet je ook weer gaan uitleggen dat RAID 0 een gegarandeerd gegevensverlies betekent bij brokken en RAID 1 juist weer niet.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd vooral handig als je echt snapt waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Of gewoon ff laten doen voor iemand die er verstand van heeft; de ene array de naam Veilig en de andere array "Fast(snel)" meegeeft in de stations naam ;)

Een paar raid-arrays aanmaken is echt niet zo ingewikkelt. Het kan ook gewoon vanuit je disk manager:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1316696242.png
In dit geval een raid-5 setup, maar twee arrays maken kan natuurlijk ook, met andere raid modus.
http://faq.tweakers.net/om/Schijfbeheer-Atlas15K6.gif
Stripes en Mirrors, voila!

[ Voor 42% gewijzigd door Madrox op 16-02-2013 10:34 ]

Pagina: 1