• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 21:12

Macro fotografie

http://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Vorige delen

[Verzamel] Macro Foto's
[verzamel] Macro foto's - deel II
[Verzamel] Macro foto's deel 3
[Verzamel] Macro foto's deel 4
[Verzamel] Macro foto's deel 5
[Verzamel] Macro foto's deel 6

Macro fotografie is het fotograferen van dingen van heel dichtbij, van abstracte dingen tot
bloemen en beestjes. Omdat je soms letterlijk fotografeert op de vierkante centimeter zijn er dus
heel veel creatieve mogelijkheden om een bepaalde foto te nemen en dat levert leuke resultaten op.

Hoewel er vaak een discussie ontstaat tussen wat nou wel macro is en wat niet, over het algemeen
wordt macro beschouwd als foto's die genomen zijn met een vergroting van 1:1, dat wil zeggen
dat je onderwerp levensgroot op de sensor van je camera geprojecteerd word.
Alles wat met een vergroting kleiner dan 1:1 gemaakt wordt (bijvoorbeeld 1:2) wordt gezien als
een close-up en geen macro.

Regels voor het posten
  • Maximaal 3 foto's (4 foto's in speciale gevallen)
  • Reageer op voorgaande foto's en probeer echt feedback te geven. Een "ja vind ik mooi, gr. Jan" is dus geen feedback.
  • Hou het topic voornamelijk over de foto's zelf, verregaande discussies over hoe zij gemaakt zijn zeker welkom maar zouden gedaan kunnen worden in een (nog niet bestaand helaas) macro workflow topic of in het macro hardware topic als het hardware gerelateerd is.
« · ^

Hier onder heb ik een basale lijst gemaakt van spullen die nodig zijn om zelf macro's te kunnen
schieten, een statief of monopod is niet altijd nodig als de licht omstandigheden goed zijn.

Verder zijn er groot aantal lenzen die de aanduiding "macro" hebben terwijl ze dat eigenlijk niet zijn,
de correcte term voor deze lenzen zijn lenzen met een close-up mogelijkheid aangezien ze vaak niet verder
gaan dan 1:2 vergroting (object komt half levensgroot op de sensor).
  • Macro lens (1:1) voor je DSLR
  • Statief, monopod (één been statief) of als de licht omstandigheden gunstig zijn een vaste hand
  • Macro flitser (zeer aan te raden, "normale" flitser kan ook)
  • Veel geduld!
« · ^

• Gebruik een klein diafragma in combinatie met een flits omdat bij macro de scherpte diepte ontzettend klein is.
    Daarom is een flits ook aan te raden zodat je op f/8 en soms nog kleiner kan schieten.
  • Maak gebruik van je statief of monopod om bewogen foto's te voorkomen.
  • Speel met verschillende vergrotingen, meer vergroting wil niet zeggen dat het een betere foto wordt!
  • Wanneer de omstandigheden er naar zijn probeer eens het natuurlijke licht te benutten en gebruik
    te maken van mini reflectoren om je licht te sturen.
  • Experimenteer! Bekijk allerdaagse dingen eens van dichtbij en ontdek wat je nog nooit hebt gezien of
    schiet eens expres met een groot diafragma om bizarre foto's te schieten.
  • Het belangrijkste is dat je plezier hebt!
« · ^

Voorbeelden van een aantal macro foto's van mij zelf

« · ^

[Voor 15% gewijzigd door PowerUp op 20-01-2016 17:23]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:29
Hey een nieuw topic :)..nice. Ik zal de oude even sluiten voor je

edit: done, je had hem ook al gekoppeld er aan zie ik, goed bezig :)

[Voor 35% gewijzigd door Nomad op 23-02-2012 17:55]

Sony A7 III te koop

• Ventieldopje
Nomad schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:55:
Hey een nieuw topic :)..nice. Ik zal de oude even sluiten voor je

edit: done, je had hem ook al gekoppeld er aan zie ik, goed bezig :)
Had al contact gehad met moby hier over gehad, die heeft me een aantal goeie voorbeelden laten zien. Mochten er foutjes in zitten, het is mijn eerste TS! :X

Dankje!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Neron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Keurige TS. Dit wordt weer zo'n topic waar ik (en ik vermoed zeker ook anderen) weer helemaal door geïnspireerd raken! :)

Onlangs vond ik op de zwarte markt een tas met Cokin filters, waaronder 2 close-up voorzetlenzen. Kunnen mensen hier voorbeelden van laten zien met b.v. een 100mm macro en zo'n close-up voorzetlens? Ik ben benieuwd maar heb de tijd nog niet gevonden om het te proberen.

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-09-2022
Neron schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:25:
Keurige TS. Dit wordt weer zo'n topic waar ik (en ik vermoed zeker ook anderen) weer helemaal door geïnspireerd raken! :)
Muahahaha! Mijn doel voor de lente/zomer is om dit topic te inspireren!!! :P

• Ventieldopje
douPel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:31:
[...]

Muahahaha! Mijn doel voor de lente/zomer is om dit topic te inspireren!!! :P
Mwa met het weer van de aankomende tijd ga ik écht niet wachten totdat de lente/zomer helemaal door breken. In de natuur komen al weer leuke dingen te voorschijn. Bovendien is er altijd wel wat te vinden, is de natuur niks dan zijn er nog zat andere dingen ;)

www.maartendeboer.net

Anoniem: 199803

Eindelijk een nieuw deel van het macro-topic. :) Nette TS ook. _/-\o_ Hoewel ik in het lijstje benodigdheden de afstandbediening en macro-rail nog wel mis. Die gebruik ik namelijk best veel bij het maken van macro's.

Ter gelegenheid net deze twee foto's van een orchidee bij mij thuis gemaakt. :) Als verlichting liggen er een paar gekleurde UV-lampen omheen, die zorgen ervoor dat de kleuren van de orchidee extra verzadigd overkomen. ;)

Orchid1 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

Orchid2 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 25-02-2012 10:49. Reden: foto's bijgewerkt]

• Ventieldopje
Anoniem: 199803 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:57:
Eindelijk een nieuw deel van het macro-topic. :) Nette TS ook. _/-\o_ Hoewel ik in het lijstje benodigdheden de afstandbediening en macro-rail nog wel mis. Die gebruik ik namelijk best veel bij het maken van macro's.

Ter gelegenheid net deze twee foto's van een orchidee bij mij thuis gemaakt. :) Als verlichting liggen er een paar gekleurde UV-lampen omheen, die zorgen ervoor dat de kleuren van de orchidee extra verzadigd overkomen. ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Het lijstje dat ik in de TS heb gemaakt is ook een basale lijst, dat heb ik er ook expres bij gezet. Macro is een terrein voor mensen die lekker willen knutselen, er zijn dan ook talloze manieren om macro's te schieten. Zo kun je bijvoorbeeld ook reverse-macro gebruiken etc. Als ik dat er in zou zetten zou de TS wel héél erg lang worden en misschien wat overweldigend voor mensen die net beginnen.

Over je foto's, ik moet bekennen dat het eerlijk gezegd niet mijn stijl is maar ik zal een zo goed mogelijk "beoordelen". Het is een levendige plant met vrolijke kleuren en een rare "tuit" in het midden maar ik vind de kleuren op je foto's wel erg flets en het mag allemaal wel met iets meer contrast en lichter, bovendien ligt het kronkel puntje net iets te ver onder in de foto, bij de 2e foto meer dan bij de 1e.

www.maartendeboer.net

Thanks. :) Je hebt gelijk, het zag er best mat uit. Ik heb het regelmatig dat de foto's er overdag heel anders uitzien, dan s'avonds tijdens het bewerken. Heb het contrast, helderheid en belichting wat opgeschroefd en is inderdaad een stuk beter. Ik heb de foto's vervangen, en van de oude versies linkjes gemaakt. ;)

• Ventieldopje
Dat is al een stuk beter, alleen in het midden van de bloem (bovenin 1e foto en links bovenin 2e foto) is het nog wel redelijk grijzig terwijl dat stuk van de bloem toch echt wit is lijkt me.

Achter bij de opkrullende bladeren (de rechtse) bij de 2e foto zit ook een beetje een afleidend stukje. Ik zou de midden tonen nog wat verder omhoog gooien zonder de highlights aan te tasten. Zou ik eens een inimienie voorbeeld mogen maken van wat ik bedoel?

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Op de eerste foto is alleen dat hele kleine dingetje enigszins scherp. Op de tweede foto is er iets meer scherp, maar alsnog niet genoeg, naar mijn smaak. Macro-foto's vind ik zelf mooi door de geweldige scherpte, scherpte die bij deze foto's er dus eigenlijk helemaal niet in zit :P

Je foto's zijn gemaakt met f/4.5 en f/5.6, probeer eens een kleiner diafragma zou ik zeggen.

The devil is in the details.

• Ventieldopje
Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:
Op de eerste foto is alleen dat hele kleine dingetje enigszins scherp. Op de tweede foto is er iets meer scherp, maar alsnog niet genoeg, naar mijn smaak. Macro-foto's vind ik zelf mooi door de geweldige scherpte, scherpte die bij deze foto's er dus eigenlijk helemaal niet in zit :P

Je foto's zijn gemaakt met f/4.5 en f/5.6, probeer eens een kleiner diafragma zou ik zeggen.
Die ga je denk ik met een kleiner diafragma ook niet krijgen, de bladeren van die bloem zijn ook gewoon glad ;)

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Nu online
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:24:
[...]

Die ga je denk ik met een kleiner diafragma ook niet krijgen, de bladeren van die bloem zijn ook gewoon glad ;)
Dat wat scherp is hoeft niet per se (veel) scherper, maar ik zou graag meer dingen scherp willen zien, dat bedoelde ik te zeggen. Want nu is niet het scherpe, maar juist het onscherpe dat wat mijn aandacht trekt.

[Voor 10% gewijzigd door Hahn op 24-02-2012 16:29]

• douPel
Ventieldopje schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:33:
[...]

Mwa met het weer van de aankomende tijd ga ik écht niet wachten totdat de lente/zomer helemaal door breken. In de natuur komen al weer leuke dingen te voorschijn. Bovendien is er altijd wel wat te vinden, is de natuur niks dan zijn er nog zat andere dingen ;)
true story. maar fotos maken doe ik buiten, binnen heb ik zat andere dingen te doen. Maar je hebt absoluut gelijk dat er altijd wel wat te fotograferen is.

Heb eigenlijk nog een vraag aan jullie. Ik heb het wel eens dat ik bijvoorbeeld een half vergane boomstronk zie met mos erop bijvoorbeeld en dat ik dan denk dat met name de structuren interessant zouden zijn om te fotograferen. Dan sta ik erbij en probeer ik, in dit voorbeeld de stronk van verschillende kanten te bekijken om een beeld te maken, een onderwerp uit te zoeken, een compositie te maken. Ik vind dit echter toch moeilijk om dat te vertalen naar een foto. Als ik niets kan bedenken wat 'een bijzondere' foto op zou leveren, hou ik t voor gezien en loop ik door. Met 'bijzonder' bedoel ik dat ik zoek hoe ik iets zodanig op de foto kan zetten dat het geen recht-toe-recht-aan foto is en dat vind ik echt moeilijk bij dingen die geen direct onderwerp hebben (zoals bijv een insect). Natuurlijk gaat ook hier op: oefening baart kunst, maar toch. Mijn vraag: hoe is jullie werkwijze bij een macrofoto? Stellen jullie jezelf thuis al een doel voor de dag? Of kijk je wel wat je tegenkomt?

En hoe gaan jullie om met bewolkt weer? Pakken jullie dan een flitser erbij? En bij zon, gebruiken jullie wel eens een reflectiescherm oid om met schaduwen en lichtinval te spelen?

[Voor 10% gewijzigd door douPel op 24-02-2012 16:48]

• Ventieldopje
douPel schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:43:
[...]

true story. maar fotos maken doe ik buiten, binnen heb ik zat andere dingen te doen. Maar je hebt absoluut gelijk dat er altijd wel wat te fotograferen is.

Heb eigenlijk nog een vraag aan jullie. Ik heb het wel eens dat ik bijvoorbeeld een half vergane boomstronk zie met mos erop bijvoorbeeld en dat ik dan denk dat met name de structuren interessant zouden zijn om te fotograferen. Dan sta ik erbij en probeer ik, in dit voorbeeld de stronk van verschillende kanten te bekijken om een beeld te maken, een onderwerp uit te zoeken, een compositie te maken. Ik vind dit echter toch moeilijk om dat te vertalen naar een foto. Als ik niets kan bedenken wat 'een bijzondere' foto op zou leveren, hou ik t voor gezien en loop ik door. Met 'bijzonder' bedoel ik dat ik zoek hoe ik iets zodanig op de foto kan zetten dat het geen recht-toe-recht-aan foto is en dat vind ik echt moeilijk bij dingen die geen direct onderwerp hebben (zoals bijv een insect). Natuurlijk gaat ook hier op: oefening baart kunst, maar toch. Mijn vraag: hoe is jullie werkwijze bij een macrofoto? Stellen jullie jezelf thuis al een doel voor de dag? Of kijk je wel wat je tegenkomt?

En hoe gaan jullie om met bewolkt weer? Pakken jullie dan een flitser erbij? En bij zon, gebruiken jullie wel eens een reflectiescherm oid om met schaduwen en lichtinval te spelen?
Zoals ik ook al in de TS heb gezet, bij bewolkt weer kan een flitser (macro / ring) van pas komen en bij de meeste andere omstandigheden kan het ook wenselijk zijn een reflectiescherm te gebruiken. Hier kan zelfs een vloeitje voldoende zijn ;)

Wat betreft mijn werkwijze, ik ga om macro's te schieten nooit met een doel ergens heen. Ik pak een locatie waar ik wil wandelen en ontspannen, met stress kun je geen macro's schieten ;) Ik neem altijd wel mijn tas met benodigheden mee, 5DII, ringflitser, MP-E 65mm, monopod en wat te knabbelen voor onderweg.

Dan ga ik gewoon lekker ergens wandelen en let ondertussen diep in gedachten verzonken op wat er voorbij komt, zie ik iets interessants ga ik het eens goed bekijken en mocht mijn nieuwsgierigheid het winnen ga ik het eens van dichterbij bekijken (door de lens dus). Als het onderwerp dan daadwerkelijk interessant is ga ik pas kijken of ik er ook een leuke foto mee kan maken, kan ik dat niet op die locatie kijk ik of ik het dingetje mee kan nemen naar een plek waar de zon mooi schijnt of dat ik mijn flitser toe kan passen. Kan ik dat niet dan loop ik door ;)

Op mos zitten altijd wel leuke dingen maar je moet er voor uit kijken dat de foto niet te druk wordt of dat het groen gaat overheersen. Een mooie licht inval of beestjes en dingetjes die er op zitten zijn dus wel een pre ;)

Verder is het gewoon heel veel doen, blijven rond kijken naar dingen. Ook naar dingen die je niet interessant lijken, gewoon eens dichterbij gaan kijken (neem desnoods een vergrootglas mee)!

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:54:
Dat is al een stuk beter, alleen in het midden van de bloem (bovenin 1e foto en links bovenin 2e foto) is het nog wel redelijk grijzig terwijl dat stuk van de bloem toch echt wit is lijkt me.

Achter bij de opkrullende bladeren (de rechtse) bij de 2e foto zit ook een beetje een afleidend stukje. Ik zou de midden tonen nog wat verder omhoog gooien zonder de highlights aan te tasten. Zou ik eens een inimienie voorbeeld mogen maken van wat ik bedoel?
Voorbeeldje maken mag best hoor. ;) Heb wel ongeveer een idee van wat je bedoeld, maar ben wel benieuwd hoe jij het zou doen. :)
Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:

Heb het scherptegebied expres zo klein gehouden. ;) Beetje met het idee dat iedereen wel weet hoe een orchidee er uit ziet, ging het me voornamelijk om de felle kleuren. Heb tig foto's gemaakt voordat ik tevreden was over de bokeh.
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:24:
[...]

De bladeren van deze orchidee hebben wel iets van structuur (in mijn geval zichtbaar vanaf f/8). Maar die wilde ik er niet op hebben.

edit:
Gisteravond leek de bobbeltjes structuur van de bloembladeren met f/8 op het schermpje van de camera erger dan vanochtend op de monitor van m'n pc. De compositie is het nog niet helemaal, maar de kleuren zijn wel weer een stuk beter. :)

Orchid3 by T van der Velden, on Flickr : 15sec, f/8, ISO100

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 25-02-2012 10:17]

Nog een paar van vorig jaar dan. :) Bloemen verlicht met blacklight. Hoop dit jaar weer van dit soort foto's te maken, moet alleen wel eerst nog een nieuwe blacklightlamp kopen, want de vorige is stuk gegaan. :F

Fluorescent Paradise by T van der Velden, on Flickr

Fluorescent pollen by T van der Velden, on Flickr

• Fronkel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:51
Heel gaaf effect zeg! Bespuit je de planten van te voren nog met wat water?

Heb de bloemen niet met water oid besproeid. ;)

De gloeiende stipjes zijn een combinatie van stuifmeel, stof, en haartjes op het bloemblad.

[Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 26-02-2012 17:11]

• Ventieldopje
Ik had die foto's al eens eerder gezien ja, vind het een erg leuk idee en mijn vingers jeuken om dat zelf ook eens te proberen (wellicht met andere onderwerpen)!

Nu het weer steeds grauwer, mistiger maar ook warmer wordt voel ik drang groeien om weer wat prachtige macro's op de gevoelige plaat vast te leggen, nu nog eventjes tijd zoeken dan maar :X

www.maartendeboer.net

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-05 14:40
Weet niet zeker of dit onder macro valt, anders sorry, en verplaats me alstublieft naar een ander topic. Mijn ma gaat binnenkort trouwen (2e keer), had van een filmpje op youtube het idee gekregen om hun ringen in water te laten vallen en daar een soort productshot van te maken. Had geen aquarium, dus tis een wijnglas geworden.Gebruikt 600D + 50mm 1.8II, statief en ab. 430exII van rechts met een pringlesbus eroverheen. Wijnglas was niet superschoon, met flits zie je alles, en was beetje te lui om m schoon te maken. Wil het later misschien nog eens overdoen met een perfect schoon kristallen glas. Heb nu met photoshop de viezigheid wat weg proberen te werken.

Wedding rings by Snuur, on Flickr

Onbewerkte versie:

Unedited version of wedding rings by Snuur, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door Snuurtje op 29-02-2012 23:47]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09

Gutteguttegut

CEO of TFD

@Snuurtje Het is inderdaad geen macro, zelfs geen close up fotografie.
Het onderwerp vind ik wel origineel alleen zou ik er meer een close up foto van maken zodat je het glas niet meer ziet. Dus alleen de ringen in het water.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Snuurtje
Yes, ik ga nog een x een goedkoop aquarium ergens op de kopt tikken daarvoor. Had die nu niet bij de hand dus had dit bedacht als alternatief.

• Ventieldopje
@Snuurtje, dit is een macro topic zoals ook in de titel staat, bovendien is dit al het 7e deel en staat er duidelijk in de topic start beschreven wat macro is en ook wat het niet is, ook staan hier talloze macro foto's geplaatst. Het lijkt me toch dat je dan wel een idee had moeten krijgen dat dit niet het juiste topic was? Het topic waar je naar zoekt: Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14

Zul je altijd zien, denk je de natuur te slim af te zijn door dit keer maar wel de planten spuit mee te nemen ... zijn er druppels zat!

In ieder geval, dit zijn er in ieder geval al een paar. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken / bewerken ;) Schiet er op los!

Deze foto is het mooist in groot formaat, die ga ik helaas niet op het internet zetten maar wel af laten drukken! Je kunt bij de grote foto in de druppel het bos op kop zien :D

Auto radio by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

[Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 01-03-2012 22:58]

www.maartendeboer.net

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 11:35
vooral die laatste vind ik zwaar, zwaar vet :o

De eerste is mooi. Ik zou wel eens een macro_closeup willen zien met alleen het druppeltje, maar dan beeldvullend. Zodat je als het ware in een glazen bol kijkt. Mogelijk zou je de foto dan ook nog 180 graden kunnen draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04
@Sargonaut,
Mooie onderwerpen, prachtige kleuren.

@Snuurtje,
Netjes gedaan, maar zie hem niet als een Macro foto.

@Ventieldopje,
Ik zie dat je steeds beter wordt met MP-E 65mm. Prachtige foto's, te gek voor woorden. Persoonlijk vind ik de eerste foto zeer mooi.

Hier komt die van mij. Vandaag in regen wat foto's wezen maken en ik had geen zin om paar lenzen mee te nemen. Heb alleen mijn Macro lens meegenomen. Het onderwerp was voorlente. De tweede kan we gezien worden als een close-up maar het gaat om een zeer kleine bloemetje:P

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 16-35 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• Ventieldopje
Dank, dank ^^

@Sargonaut, lijkt me een leuk idee, ik ga het eens een keer proberen!

@Hamed, men probeert wat he ;) Nu begint wel de tijd weer die echt perfect is om macro's te schieten, dat is ook wel te zien aan die 2e foto van jou, mooi sfeertje!

www.maartendeboer.net

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 21:17

Prozac[NL]

zucht.......

@ventieldopje, gave druppels zeg!!
@Hamed, mooi takje!

Draadje om in de gaten te houden, temeer omdat ik veel macro zal gaan doen komende tijd. Misschien tijd om ook eens wat op got te zetten strax ;)

• Ventieldopje
Zou gaaf zijn Prozac, hoe meer zielen/foto's hoe meer vreugd! ;)

www.maartendeboer.net

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

More Kiron testing by Strange Artifact, on Flickr

Alvast een van ergens in januari.

• Ventieldopje
Iets zegt mij dat dit een heel mooi draadje gaat worden! ^^

@Prozac, prachtig licht in die foto, kijkt heerlijk weg!

www.maartendeboer.net

• Hamed
Mooie foto prozac en bedankt iedereen voor jullie feedback.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

@Prozac[NL]: Mooie foto, netjes afgewerkt. Maar ik vind 'm toch wel wat aan de donkere kant.
@Hamed: Vind die met het bloemetje erg mooi. Alleen het focuspunt is naar mijn mening te centraal, ik zou 'm denk ik anders croppen.

Ze beginnen al weer tevoorschijn te komen, maar er zijn nog steeds erg weinig beestjes. Dus heb ik er nog een paar uit m'n verzameling gehaald. :) De foto met het luisje is eigenlijk alleen verkleind 'om aan te zien', maar vind het wel een vette macro. Geen idee wat voor wormpje het is, maar het lijkt op een soort bloedzuiger, en het at bladluizen. En de spin, een van mijn favoriete onderwerpen om macro's van te maken. :)

Lousy end by T van der Velden, on Flickr

Wolfspin by T van der Velden, on Flickr

Vanochtend weer eens wat macro's geschoten. :)

Dauw stack by T van der Velden, on Flickr

Little sleeper 2 by T van der Velden, on Flickr : Oude versie op Photobucket

Dead and gone by T van der Velden, on Flickr

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 09-03-2012 10:44. Reden: Compositie lieveheersbeestje aangepast]

• Ventieldopje
Die spin en die laatste "Dead and gone" vind ik wel de beste ;) De rest vind ik wat gewoontjes.

Bij het liefheersbeestje lijden de groene delen in de achtergrond een beetje af of nou ja passen niet helemaal bij de rest van de kleurstelling denk ik maar dat is persoonlijk. Door iets te doen met de nabewerking met die foto zou je er veel meer uit kunnen halen denk ik maar nogmaals dat is persoonlijk!

www.maartendeboer.net

• Snuurtje
lieveheersbeestje en druppels zijn erg vet, Lieveheersbeestje, omdat ie ragscherp is en zelfs de textuur op zn koppie zichtbaar is. Ik vind dan weer dat de kleuren natuurlijk overkomen bij de habitat waar zon beestje in hoort. Bij de druppels vind ik het licht in de druppels mooi.

Bedankt voor de reacties, ook op Flickr. 8) Heb vanochtend nog even met de compositie van het lieveheersbeestje gespeeld. Gelijk ook het lieveheersbeestje strakker gecropt zodat 'ie wat groter in beeld is. Op deze manier ligt naar mijn idee de compositie meer op het slapende hoofdje van het lieveheersbeestje. :)

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Anoniem: 199803 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:00:
Bedankt voor de reacties, ook op Flickr. 8)
Zag hem daar eerder ;)

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Die van het lieveheersbeestje is echt leuk!

Hello there! by Bas Wouters, on Flickr

What you looking at by Bas Wouters, on Flickr

Vlinder-1334 by Bas Wouters, on Flickr

• Ventieldopje
@gdzr, die 2e en 3e, prachtig! De kleuren matchen de achtergrond zonder dat het onderwerp er in weg valt en dat vind ik zo mooi, heerlijk rustig om naar te kijken!

De 1e is wat onrustiger qua kleuren en compositie, wel knap hoor om zo'n foto te schieten maar vond #2 en #3 toch beter ;)

Keep up the good work!

www.maartendeboer.net

• Gdzr
  • Nu online
Was mijn eerste macro tripje! Dus alle tips zijn welkom :)

Deze vond ik zelf ook heel mooi:

Pink! by Bas Wouters, on Flickr

• Hamed
Mooie foto's. Derde foto is gewoon prachtig. Ben je tevreden over de Sigma 150MM ?

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Gdzr
  • Nu online
Zeker! Echt ragscherp en kleuren zijn super! Heb maar echt 2% nabewerkt ofzo. Net wat meer contrast en zwarting gegeven. Focus is snel! Enige nadeel is dat hij best wel wat weegt

• Ventieldopje
Gaaf, zo'n langere macro lens voor vlinders etc. staat ook nog wel op mijn verlanglijstje! Hopelijk ooit een keer een http://tweakers.net/price...80mm-f-35l-macro-usm.html in mijn bezit.

Ik ben niet zo'n fan van 3rd party merken als Sigma en Tamron in het algemeen maar ik moet zeggen dat die 150mm van je goed presteert, vrij rustige bokeh en zo ver ik kan zien haarscherp!

Maar ik ga er even vandoor, mooi een dagje macro's schieten vandaag maar verwacht niet al te veel ...

www.maartendeboer.net

• Gdzr
  • Nu online
Ik ga binnenkort een keer kijken oor een omkeerring. 50mm andersom met wat tussenringen :)

• Ventieldopje
Gdzr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:48:
Ik ga binnenkort een keer kijken oor een omkeerring. 50mm andersom met wat tussenringen :)
Met een 50mm lens je 60D en een paar tussen ringen kom je een aardig eind, zie bijvoorbeeld deze foto. Staan er nog wel meer op die ik met de 7D en 50mm f/1.4 met tussenringen heb gemaakt :)

Behalve de lens kost het geen drol en je kunt er een hoop plezier aan beleven! Maar als je toch met een omkeer ring gaat werken om dichterbij te komen neem ik aan, is het dan misschien wat om eens te gaan kijken naar de MP-E 65mm?

www.maartendeboer.net

• Gdzr
  • Nu online
Deze is ook gemaakt met 50mm + extension tubes

Portrait of an Adult Male Phidippus putnami Jumping Spider by Thomas Shahan, on Flickr

De 50mm heb ik al, alleen de omkeerring en tussenringen nog. En een railtje voor mijn flitser. Kost ongeveer 50,- totaal en heb je echt zieke shots :)

• douPel
mooie foto's weer allemaal!

@ Gdzr, Neem aan dat die vlinders uit je archief zijn?

Gister kwam de eerste mot m'n kamer invliegen, maar vlinders heb ik nog niet gezien buiten.
Gdzr schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 00:01:

En een railtje voor mijn flitser
Railtje voor lens snap ik, maar waarom een voor je flitser? Of bedoel je dat je dan een rail hebt, die op je statief komt waar je én je camera én je flitser op kunt zetten?

• Hamed
@ Gdzr

Vet. Heb je een foto van je setup?

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Gdzr
  • Nu online

@douPel
Nee, een rail (beugel) voor mijn flister. Zodat deze op dezelfde hoogte staat als mijn camera, en dan aan de linkse kant.

• douPel
Ah kijk! Hoop je op die manier schaduw (en diepte) te creeeren met het licht dus van opzij? Lukt dat dan nog met zo'n box op je flitser? Kan me voorstellen dat de hoek dan nog steeds te klein is.

• Gdzr
  • Nu online
Als die te groot is maak ik wel een wat kleinere :P Is toch zelf gemaakt ^^
Ze waren trouwens gewoon zaterdag 10 maart gemaakt. In een vlindertuin, dat wel :)

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09-2022
eg gaaf Gdzr!

Heldere kleuren. De foto is verder niet gestacked toch?

• Gdzr
  • Nu online
Nope. Gewoon 1 shot! En thanks! :)

• Hamed
Welke 50MM is dat?

Edit: 2.8 versie

[Voor 23% gewijzigd door Hamed op 13-03-2012 11:05]

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Gdzr
  • Nu online
50mm? Mijn lens is 150, en degene die ik om ga draaien is 1.8

• Hamed
Gdzr schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 00:01:
Deze is ook gemaakt met 50mm + extension tubes
??

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Gdzr
  • Nu online
Ah zo, my bad :P

• Ventieldopje
Hier nog een aantal (meer op Flickr / DeviantArt etc.) die ik gisteren geschoten heb. Baal er wel van dat ik de PC - PC kabel van mijn flitser kwijt was waardoor ik dus vrij hoog in de ISO moest om nog een beetje foto's te kunnen schieten aangezien het aardig bewolkt was. Vandaag dus meteen weer een kabeltje bestelt! ;)

Maar goed, zelf over een aantal aardig tevreden en ben benieuwd wat jullie er van vinden ;)

The Human Heart by Maarten de Boer, on Flickr

Hiding From The Cold Wind by Maarten de Boer, on Flickr

Ladybird by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 08:23

iew

What the...?!

Ventieldopje schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:23:
Hier nog een aantal (meer op Flickr / DeviantArt etc.) die ik gisteren geschoten heb. Baal er wel van dat ik de PC - PC kabel van mijn flitser kwijt was waardoor ik dus vrij hoog in de ISO moest om nog een beetje foto's te kunnen schieten aangezien het aardig bewolkt was. Vandaag dus meteen weer een kabeltje bestelt! ;)

Maar goed, zelf over een aantal aardig tevreden en ben benieuwd wat jullie er van vinden ;)

[afbeelding]
The Human Heart by Maarten de Boer, on Flickr

[afbeelding]
Hiding From The Cold Wind by Maarten de Boer, on Flickr

[afbeelding]
Ik vind de 2e wel mooi en leuk bewerkt, de eerste foto daar heb ik niet zo veel mee, en de laatste foto daar had ik graag het koppie volledig scherp gezien.

De 2e foto vind ik dus het best gelukt.

To do or not to do...

• Hahn
  • Nu online
Met iew eens :) Ik houd niet zo van selectief kleurgebruik, maar bij #2 werkt het goed. #1 vind ik mooi qua kleur, maar de DoF is wat mij betreft veel te klein, had liever het hele blad scherp gezien. En bij #3 begint de bokeh vooraan op het takje voor mij wat te abrupt, waardoor het me afleidt.

• Ventieldopje
iew schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:34:
[...]

Ik vind de 2e wel mooi en leuk bewerkt, de eerste foto daar heb ik niet zo veel mee, en de laatste foto daar had ik graag het koppie volledig scherp gezien.

De 2e foto vind ik dus het best gelukt.
De laatste foto (3x of 4x vergroot) had ik ook eigenlijk moeten maken met m'n macro flitser, echter heb ik geen trigger en was ik de kabel kwijt. Jammer genoeg heb ik hem moeten maken op f/2.8 en ISO 5000 ;)
Hahn schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:10:
Met iew eens :) Ik houd niet zo van selectief kleurgebruik, maar bij #2 werkt het goed. #1 vind ik mooi qua kleur, maar de DoF is wat mij betreft veel te klein, had liever het hele blad scherp gezien. En bij #3 begint de bokeh vooraan op het takje voor mij wat te abrupt, waardoor het me afleidt.
Mee eens, ook zal ik die vlekjes nog even weg werken ;)

Misschien dat deze beter in de smaak valt hier?

[Voor 45% gewijzigd door Ventieldopje op 13-03-2012 18:12]

www.maartendeboer.net

• Hamed
The Human Heart is zeer mooi :*)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

@Ventieldopje: 'The Human Heart' is inderdaad erg mooi. Bij de tweede vind ik de scherpediepte op de voorgrond wat afleiden, terwijl die op de achtergrond juist wel mooi is. En de laatste vind ik ook leuk. Normaal gesproken sla ik gedeukte of beschadigde beestjes over, maar deze heeft icm de z/w bewerking wel iets.

@Gdzr: Mooie vlinders, zou alleen ivm de vleugels wel graag wat meer scherptediepte willen zien. De laatste vind ik het mooist. Van 'vlinder-1334' vind ik het zonde dat het pootje er net niet helemaal op staat, ander was die ook erg mooi geweest.

Laatst een klein vliegje van het raam geplukt, op een plant gezet en er een paar foto's van gemaakt. :) Vliegje was ongeveer 3mm groot. Heb in photoshop selectief ontruist en verscherpt, en verder ook een paar haartjes en stof weggepoetst. ;)

Tiny fly by T van der Velden, on Flickr : 2,5s, f/11, ISO400

• Gdzr
  • Nu online
Thanks! Zal er op letten de volgende keer! F2.8 is idd veel te weinig. Bij sommige vind ik het wel leuk staan, maar het is wss mooier als het meer scherp is, nu is soms maar een klein stuk van de kop wel scherp en de rest al niet. Heb nu een omkeerring + extension tubes besteld. Eens kijken wat daar van komt :)

Jouw vliegje is goed scherp! Hoeveel Gecropt?

Crop is iets meer dan 75% van het origineel. De foto is gemaakt met mijn 500D, met daarop een 100mm macrolens icm 21+ 31mm ext. tubes. ;)

• Gdzr
  • Nu online
Heb nu ook extension tubes besteld! Eens kijken hoever ik dan kom met mn 150mm :) heb daarnaast ook een omkeerring besteld. Voor mijn 50mm :)

• douPel
Ik heb voor mijn 150mm ook aan een extender of tubes zitten denken, maar voor 150mm heb je toch ook 150mm aan extention tubes nodig om een 2:1 vergroting te halen? Dit lijkt me praktisch ondoenbaar, maw hoeveel nut hebben extention tubes op 150mm? En een extender vergroot alleen de werkafstand, maar die is al lang zat, daarom heb ik juist voor de 150mm gekozen.

• Gdzr
  • Nu online
Die extension tubes heb ik juist gepakt voor bij mn 50mm met die omkeerring.

• SuperKneus
  • Laatst online: 10:28
@GDZR,
Vergeet niet dat foto's maken met een omgekeerde lens niet makkelijk is. Het scherpe gedeelte is maar heel erg klein. Verder moet je ook een manual lens hebben omdat je anders je diafragma niet kan instellen. Aan de andere kant is die ook niet zo heel erg duur. Ik heb een paar jaar terug een oude nikon 28mm 1.4 (of 1.8 weet het niet meer) gekocht voor een paar tientjes. Gewoon ff goed zoeken op ebay.

Meer info is hier en hier te vinden

• Gdzr
  • Nu online
Diafragma kan wel. Moet je hem instellen op je dslr. Knopje indrukken en er af halen. Dan staat je diagragma wel vast.

• SuperKneus
Aha daar had ik niet aan gedacht, oke dan gaat het natuurlijk wel werken.

Ik ben eigenlijk nog steeds bezig een goede manier te vinden om mijn flitser te gebruiken. Op dit moment draai ik de statiefgondel van mijn sigma 150mm 180graden en maak ik de flitser met een paar RAM Parts vast. Het werkt maar eigenlijk is de 550ex (eerste versie) net iets te zwaar voor de RAM parts.

Ben nu aan het kijken naar de verschillende setups die mensen hier en hier hebben staan.

Vooral deze setup spreekt mij wel aan, de belichting die hij op de 3 foto's onder setup heeft is erg mooi en subtiel.

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een alu plaatje zoals hieronder

Ik ben alleen bang dat ik er niet aan ontkom om dit zelf te maken (of te laten maken)

• Gdzr
  • Nu online
Zo te zien is zelf makende makkelijkste optie! Lijkt me ook niet heel moeilijk. De flitsschoen kan je er wel oplijmen met goede lijm. Alleen het buigen is even lastig

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wel grappig dit :

http://farm8.staticflickr...49633523_9640ca6509_b.jpg
+
http://farm3.static.flick...43021439_703f8c41fc_b.jpg

Zo gebruik ik mijn 580EXII + 100L Macro maar dan door gewoon de 14 mm. diffuser en het fill light stukje uitgeklapt te laten :D Werkt wel OK tot nu toe zolang ik de zonnekap eraf laat !!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gdzr
  • Nu online
Net even in elkaar gezet ^^

Nu nog een hotshoe adapter met kabeltje naar de 430EXII, zodat ik niet draadloos hoef te flitsen

[Voor 35% gewijzigd door Gdzr op 14-03-2012 16:40]

• Ventieldopje
Zullen we het een beetje proberen te houden bij de foto's zelf in plaats van de gear? Allemaal wel leuk om te zien maar ik denk dat we dit beter kunnen doen in een apart topic (wie voelt zich geroepen?) zodat we het uitgebreid kunnen bespreken ;)

www.maartendeboer.net

• Gdzr
  • Nu online
Haha. Van het een komt het ander he. Maar ik vind een los macro hardware topic wel handig ja! Kunnen we gewoon over hardware praten los van de beelden ^^

• SuperKneus
Goed idee, ik heb morgen denk ik wel tijd om een topic te openen. Mensen nog ideeen wat er zeker in moet komen? Ik denk zelf aan het onderstaande

Stabiliteit (statief, beanbag, beanbag, etc)
Objectieven
Flitsers (incl brackets om normale flitsers goed te kunnen gebruiken)
Rails
Tubes
Reflectie scherm?

[Voor 47% gewijzigd door SuperKneus op 14-03-2012 19:30]

• Gdzr
  • Nu online
Flitsers, lenzen, reverse stukje.

• Ventieldopje
DIY stuff zoals diffusers, reflectie schermpjes, opstellingen, tussen ringen etc. ;)

www.maartendeboer.net

Hing vanochtend bij m'n balkon een grote wolk kleine vliegjes, kon het niet laten om de macrolens er tussen te steken en te proberen om er een vliegend op kon krijgen. Lens ingesteld op de kortste scherpstelafstand en de camera op burstmode. Had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn, maar dat viel toch tegen. Helaas niet het geluk om er een scherp op te krijgen, maar eentje zit wel aardig in de buurt. Kon de foto niet teveel ontruisen, omdat dan het detail helemaal verdween.

In flight by T van der Velden, on Flickr : 1/4000s, f/3,5, ISO1600

• Hahn
  • Nu online
Volgens mij onderschat je macro echt zwáár :P Ga nog veel meer oefenen zou ik zeggen, want hier zou ik niet over naar huis schrijven ;)

• Ventieldopje
Nou nou Hahn, plezier is hier ook een factor hoor ;) Heb je zelf wel eens geprobeerd een vlieg / mug 'in action' als macro te schieten? Ik wel in ieder geval met een 7D, 50mm f/1.4 en tussen ringen en ik kan je zeggen, de 7D is snel maar het is oh zo moeilijk om die beestjes er écht goed op te krijgen en dit vind ik toch een hele prestatie. Ware het niet alleen al omdat het gewoon grappig is om te doen!

Heb je er plezier in, ga je het meer doen, leer je meer -> betere resultaten over een tijdje. Bovendien is niemand te oud om te leren, mensen die dat wel zeggen willen gewoon niet leren ;)

Ik zal in de loop van de avond wat foto's plaatsen die ik vandaag genomen heb, ik had plannen om een eind weg te gaan maar vond alles wat ik nodig had al in de (kleine) voortuin!

Daar naast zou ik toch wel graag een Macro Hardware topic willen zien, iemand daar nog aan gewerkt? Zo niet wil ik vanavond wel een TS in elkaar draaien, desnoods samen met iemand?

www.maartendeboer.net

• SuperKneus
@Ventieldopje
Ik ben op dit moment bezig, heb tot 19.00 tijd en zal hem dan wel online zetten en dan kan men hem later aanvullen. Als indeling heb ik de onderstaande punten

• Ventieldopje
Top! Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag! Heb zelf toevallig nog wat foto's gemaakt van mijn setup ;)

www.maartendeboer.net

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 17:59
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:10:
Volgens mij onderschat je macro echt zwáár :P Ga nog veel meer oefenen zou ik zeggen, want hier zou ik niet over naar huis schrijven ;)
Misschien moet je nog even kijken wat Sargonaut nog meer in dit topic heeft geplaatst voordat je met een oordel komt ;)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• SuperKneus
Bedacht net dat een Show your setup stukje idd ook leuk is

• Hahn
  • Nu online
PowerUp schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:30:
[...]

Misschien moet je nog even kijken wat Sargonaut nog meer in dit topic heeft geplaatst voordat je met een oordel komt ;)
Dat maakt voor mij mijn commentaar alleen maar des te sterker: hij heeft veel betere macro-foto's, dus dan snap ik niet waarom 'ie deze foto laat zien. En een vliegje vastleggen is heel lastig inderdaad, maar dat benadrukt mijn 'oefen (daarmee) nog veel meer' :>

• Ventieldopje
Als ik zo vrij mag zijn, ik denk dat je je moet beseffen dat dit een niet al te serieuze poging was maar meer van 'zou het lukken'. Een scherpe macro uit de lucht schieten is gekken werk en zal alleen met een gigantische setup leuke resultaten op kunnen leveren, maar dan zit je al weer op het punt dat je het dus ook serieus gaat doen.

Ik vond de opmerking van je een beetje over komen als ... dit is helemaal niks, ga maar lekker weer oefenen voordat je hier uberhaubt iets plaatst. Liever zie ik dan of dat je uit legt hoe je het beter kan doen of dat je platen laat zien dat je het zelf gedaan hebt met uitleg hoe ;)

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Nu online
De post kwam bij mij niet over als 'het is niet gelukt, want dit is het beste wat ik eruit heb gekregen' nee. Bij mij kwam het over als 'het was moeilijk, maar deze vond ik wel redelijk geslaagd', terwijl ik het dus een slechte foto vind (om het beestje maar gewoon bij de naam te noemen). Als het inderdaad op de eerste manier bedoeld was, dan was mijn reactie loos :P

En zoals mijn reactie overkwam, zo bedoelde ik 'm ook inderdaad. Dit is een verzameltopic en in mijn ogen zijn verzameltopics voor foto's die al best aardig gelukt zijn (maar het kan altijd beter natuurlijk). Testcasetopics zijn, als je het mij vraagt, ervoor om foto's te plaatsen waar (al dan niet heel) veel aan te verbeteren valt. Ik vond die foto dus niet 'verzameltopicwaardig', maar meer iets voor het testcasetopic. Maar als mensen anders daar tegenaan kijken (of anders tegen hoe ik verzameltopics zie), dan vind ik dat helemaal prima ;)

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 15-03-2012 17:54]

• Ventieldopje
Een verzameltopic heeft niks met de kwaliteit van foto's te maken, een verzameltopic is gewoon een topic voor alle macro foto's of ze nou gelukt zijn of niet en om hier opbouwende kritiek op te geven. Dit topic heeft dus geen bepaald 'niveau' dat je moet hebben om hier te mogen plaatsen.

Mocht je vinden dat het niveau van de foto's hier te laag is vraag ik mij af waarom je hier dan nog kijkt in plaats van je eigen foto's te plaatsen om zo te pogen het niveau omhoog te krijgen of dmv. opbouwende kritiek te geven op andermans foto's?

Iemand afkraken doen we hier sowieso niet en deze reactie kwam wel zo over naar mij en misschien ook wel andere mensen. Ik zou je verzoeken in het vervolg dit soort reacties gewoon achterwege te laten en in plaats daarvan opbouwende kritiek en tips te geven. De reactie waar ik op doel:
Laten we dit nou in ieder geval ergens anders voortzetten, desnoods per persoonlijk bericht als dat nodig is. Zo houden we ruimte voor mensen die foto's willen plaatsen, want daar is dit topic voor, foto's en opbouwende kritiek!

Alle andere macro gerelateerde dingen zoals de hardware kunnen nu hier naar hartenlust besproken worden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1495230. Met grote dank aan SuperKneus voor het openen van dit topic!

[Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 15-03-2012 18:57]

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Nu online
Ventieldopje schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:11:

Mocht je vinden dat het niveau van de foto's hier te laag is vraag ik mij af waarom je hier dan nog kijkt
Ik heb commentaar op één foto, die ik (zoals al gezegd) niet goed vind en dat moet jij verdraaien tot "waarom kijk je hier nog als je het niveau te laag vindt"? Kom op zeg :/

[Voor 57% gewijzigd door Hahn op 15-03-2012 21:59]

^ Niet gaan ruzien aub. O-)

@Ventieldopje&PowerUp: Bedankt voor het ondersteunende commentaar. Natuurlijk moet je geen foto's plaatsen als je geen commentaar wilt, maar dat van Hahn leverde wel weer even een WTF moment op. ;) Tuurlijk is de kwaliteit ver te zoeken, maar ik vond het zelf al heel wat dat ik het beestje er uberhaupt op gekregen heb, en zoals Ventieldopje schreef was het gewoon erg grappig om te doen.
Ik zal eens proberen of ik mijn reactiesnelheid en 'aim' nog wat kan verbeteren. ;)

• Hahn
  • Nu online
Ik had niet gekeken naar wie de foto had gepost, dus ik dacht eigenlijk dat het ging om iemand die voor het eerst macro probeerde, vandaar de eerste zin, die niet had gehoeven. Je vorige macro-foto's vind ik prima, de betere van de laatste pagina's van dit topic.

Maar deze foto vind ik gewoon niet goed, hij is niet scherp, de witte vignetting snap ik niet (heb je dat later toegevoegd?) en de CA bij de poten maakt het er ook niet mooier op. Dat je het grappig vond om te proberen, kan ik helemaal begrijpen, maar ik snap nog steeds de instelling van "het is knap dat ik deze foto überhaupt heb weten te maken" niet helemaal. Als iets heel moeilijk is (en dat is een foto van een vliegend insect maken zeker) en het lukt je niet, dat maakt van een half-gelukte foto nog geen goede foto, toch :?

• Ventieldopje
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:17:
Ik had niet gekeken naar wie de foto had gepost, dus ik dacht eigenlijk dat het ging om iemand die voor het eerst macro probeerde, vandaar de eerste zin, die niet had gehoeven. Je vorige macro-foto's vind ik prima, de betere van de laatste pagina's van dit topic.

Maar deze foto vind ik gewoon niet goed, hij is niet scherp, de witte vignetting snap ik niet (heb je dat later toegevoegd?) en de CA bij de poten maakt het er ook niet mooier op. Dat je het grappig vond om te proberen, kan ik helemaal begrijpen, maar ik snap nog steeds de instelling van "het is knap dat ik deze foto überhaupt heb weten te maken" niet helemaal. Als iets heel moeilijk is (en dat is een foto van een vliegend insect maken zeker) en het lukt je niet, dat maakt van een half-gelukte foto nog geen goede foto, toch :?
Nee maar het kan wel mensen stimuleren om nieuwe dingen te proberen. Aangezien er nu steeds meer vliegjes en beestjes rond vliegen kunnen mensen die even geen inspiratie hebben of denken dat ze het beter kunnen het ook eens gaan proberen! Het is wel een leuk idee en zeker een grote uitdaging om zo'n foto goed te krijgen!

www.maartendeboer.net

• Hamed
Vanmiddag even geprobeerd. Geen ene gelukt :| oefening baart kunst zeggen ze :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:17:
Erg leuk om te lezen, bedankt voor het compliment. :)
Er is wel iets van scherpte, maar de focus ligt op de verkeerde plek, op de rug ipv op de kop/ogen. De vignett(er?)ing heb ik gedaan om het blauw wat minder opzichtig te maken. Verder vind ik het niet echt knap van mezelf, de foto is tenslotte ook niet goed gelukt. Maar dit was vandaag de beste van wat ik heb lopen prutsen. ;)
Ventieldopje schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:23:
Nee maar het kan wel mensen stimuleren om nieuwe dingen te proberen. Aangezien er nu steeds meer vliegjes en beestjes rond vliegen kunnen mensen die even geen inspiratie hebben of denken dat ze het beter kunnen het ook eens gaan proberen! Het is wel een leuk idee en zeker een grote uitdaging om zo'n foto goed te krijgen!
Precies wat ik dacht. Deze foto is niet helemaal gelukt, maar het gaat om het idee. Met wat meer geluk, en een betere camera en/of flitser, had het wel een goede foto op kunnen leveren. Dus pak je macrolens en probeer zelf eens om het beter te doen. :)
Hamed schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:34:
Vanmiddag even geprobeerd. Geen ene gelukt :| oefening baart kunst zeggen ze :)
Inderdaad, maar geluk speelt ook een grote rol. Vanochtend na 5 minuten het eerste bruikbare resultaat(deze foto), de rest van het uur dat ik er mee bezig ben geweest enkel lege of wazige foto's. Slechts op 1 foto was het beestje echt scherp, alleen toen stond 'ie er maar half op. 8)

• Ventieldopje
Wat macro's van vandaag, grootse plannen maar ik kwam niet verder dan de voortuin. Morgen scheen het hier ook nog mooi te worden dus ga ik morgen weer eens even op pad ;) Meer op mijn Flickr / DeviantArt etc.

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for the sun to rise ... by Maarten de Boer, on Flickr

Brand los ... of tja ... geniet ... of ... schuil achter een deken ofzo!

[Voor 60% gewijzigd door Ventieldopje op 15-03-2012 23:54]

www.maartendeboer.net

Lief spinnetje. :D Vooral de tweede is leuk. :)

De derde foto is ook mooi, waarbij ik de onscherpte op de voorgrond dit keer wel goed gebruikt vind. Denk alleen wel dat ik met photoshop aan de linkerkant het kleine beetje scherpte zou vervagen, zodat het er net zo uit komt te zien als rechts.
Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee