Mijn camera (HP Photosmart 735, 3.2 MP) is eigenlijk totaal niet geschikt voor macro's te schieten, maar aangezien ik toch wel eens wat beter wou leren omgaan met m'n camera ging ik er toch maar een beetje mee uitproberen. Ik kan niet zeggen dat ik er al mooie foto's uit kan krijgen, maar ik ben wel blij om te merken dat m'n camera toch meer in huis heeft dan ik had gedacht
Omdat ik benieuwd was tot hoe dichtbij ik foto's kan maken om toch nog een mooie, scherpe foto te maken heb ik een liniaal op m'n bed gelegd en ongeveer vanaf de 0 een foto gemaakt. Hieronder is het resultaat te zien:
Ik moet dus zo'n 10 CM van het voorwerp af zijn wil ik nog foto's hebben die een beetje scherp zijn. Dat is vrij ver, maar voor mij dichtbij genoeg. Wat ik vooral geinig vond is dat je de textuur van m'n bed goed kan zien, terwijl ik alleen op de liniaal had gefocusd
Waar ik me overigens wel aan stoor bij foto's van wat dichterbij is dat als ik van de normale flitser gebruik maak er echt extreem veel stof lijkt te liggen. Met het blote oog kan ik wel wat stof ontdekken, maar op de foto lijkt het net alsof er 8 jaar niet gestoft is. Om een voorbeeld te geven, mijn toetsenbord:
Links heb ik de foto gemaakt met normale flitser. Als ik flits met rode ogen reductie aan krijg ik hetzelfde effect. Rechts een foto zonder flits, als ik echter nachtflits gebruik krijg ik vrijwel hetzelfde effect. Het probleem hierbij is echter dat een foto maken zonder flits, of met nachtflits wat langer duurt en je de camera een stuk langer stil moet houden en dat voor mij soms best moeilijk kan zijn, wat ook te zien is aan de rechter foto.
Volgens iemand op IRC zou het kunnen liggen aan de plaatsing van de flitser, maar die zit, als je van voren kijkt, gewoon rechtsboven de lens, wat volgens mij een vrij normale positie is voor een flitser.
The devil is in the details.