• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
In dat geval: het geheel oogt nogal rommelig.

Hij wil.


  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
Ik heb op internet wat rondgekeken over het fotograferen van paddenstoelen, wat een gedoe.
https://www.johanvanderwi...otografie-spelen-lampjes/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
klaaas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:30:
In dat geval: het geheel oogt nogal rommelig.
Zo is de natuur: de natuur is rommelig.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Xfile schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:00:
Ik heb op internet wat rondgekeken over het fotograferen van paddenstoelen, wat een gedoe.
Ja, en?

Daar haal je dan toch de voldoening uit? Dat het, EN op een bijzondere wijze in beeld gebracht is, EN dat er dus blijkbaar flinke wat moeite en denkwerk achter zit... 8)

   Mooie Plaatjes   


  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Xfile schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:00:
Ik heb op internet wat rondgekeken over het fotograferen van paddenstoelen, wat een gedoe.
https://www.johanvanderwi...otografie-spelen-lampjes/
Wel nee joh. Ik loop met alleen een camera en telelens door het bos. Geen statief, geen lampjes. Je hoeft echt geen heel ingewikkelde dingen te doen voor leuke resultaten. Gewoon goed kijken en veel oefenen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
Xfile schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Zo is de natuur: de natuur is rommelig.
Maar een rommelig beeld is zelden (eigenlijk nooit) een goed beeld. Een goede foto is meer dan een registratie. Aan jou als fotograaf om de boel te 'ontrommelen'.

Hij wil.


  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
klaaas schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Maar een rommelig beeld is zelden (eigenlijk nooit) een goed beeld. Een goede foto is meer dan een registratie. Aan jou als fotograaf om de boel te 'ontrommelen'.
In theorie is dat zo, maar er zijn situaties waarbij dit niet mogelijk is.
In deze situatie betreft een stronk van een afgekapte boom. Betere foto's konden er niet gemaakt worden.
En wat mij betreft gaat het om de registratie van de wondere wereld van de macrowereld. Ik vind dat de wondere wereld goed is geregistreerd. Het is maar hoe men de wereld ziet en wil zien.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
sys64738 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Wel nee joh. Ik loop met alleen een camera en telelens door het bos. Geen statief, geen lampjes. Je hoeft echt geen heel ingewikkelde dingen te doen voor leuke resultaten. Gewoon goed kijken en veel oefenen.
Ik fotograaf vanaf begin 80 jaren van de vorige eeuw en heb geen geduld voor dat soort fotografie. En heb bewondering voor mensen die wel het geduld hebben. Net zoals in studio's werken. Ik heb dat 1 keer op de academie gedaan, daarna niet meer.
Ik ben meer van straatfotografie: rommelige en onverwachte situaties registreren.

[ Voor 32% gewijzigd door Xfile op 12-10-2025 14:30 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
Xfile schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

In theorie is dat zo, maar er zijn situaties waarbij dit niet mogelijk is.
In deze situatie betreft een stronk van een afgekapte boom. Betere foto's konden er niet gemaakt worden.
Dat laatste betekent niet dat dit goede foto's zijn. Als er in een situatie geen goede foto's gemaakt kunnen worden dan ga je op zoek naar een andere situatie. Paddestoelen zijn momenteel overal, dus moet niet moeilijk te vinden zijn.
En wat mij betreft gaat het om de registratie van de wondere wereld van de macrowereld. Ik vind dat de wondere wereld goed is geregistreerd.
Wat vind je er precies goed aan? Ik zie tamelijk generieke foto's die tante Truus met haar telefoon ook kan maken. Wat zie ik over het hoofd?

Hij wil.


  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ben het er roerend mee eens dat niet alles een mooie foto oplevert. En das juist ook het mooie aan natuurfotografie. Je moet op zoek naar dingen die wel mooi zijn en ook nog eens een mooie foto op kunnen leveren.

Ik kom ook heel vaak mooie paddenstoelen tegen die op een rommelige plek staan, bv in het gras of tussen stuiken. Jammer maar door naar de volgende die er mooier bij staat. Ook een macro foto valt of staat bij goede compositie (positionering, isolatie en achtergrond).

Gelukkig staan er zo veel paddenstoelen in het bos dat je echt niet lang hoeft te zoeken naar een mooi fotografeerbaar exemplaar.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear


  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
klaaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Dat laatste betekent niet dat dit goede foto's zijn. Als er in een situatie geen goede foto's gemaakt kunnen worden dan ga je op zoek naar een andere situatie. Paddestoelen zijn momenteel overal, dus moet niet moeilijk te vinden zijn.


[...]

Wat vind je er precies goed aan? Ik zie tamelijk generieke foto's die tante Truus met haar telefoon ook kan maken. Wat zie ik over het hoofd?
Ik zeg niet dat het bijzondere foto's zijn. Zoals ik al schreef: het zijn registraties. En was niet op zoek om "goede" foto's te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Xfile op 28-10-2025 12:42 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nog wat achterstallig uitzoekwerk aan het doen. Kom nog genoeg leuk spul tegen. Niet mega veel vliegenzwammen gezien dit jaar (en die ik wel tegen kwam, waren al half vergaan of stonden niet op mooie plek). Gelukkig kwam ik deze uitzondering tegen. Stond er prima bij voor een mooie foto. Klik.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54905061802_5e093fd2e4_c.jpg
Ever Red by Gijs Peijs, on Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear


  • bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:57

bobcom

Dedicated dabbler

Lang geleden dat ik de camera heb gepakt. Maar zo te zien ben ik niet de enige - niet meer dan een paar prentjes per week Wel mooie, dat dan weer wel, al lopen de topics nogal door elkaar. Laatste herfstkleuren dateren van een jaar terug, dit jaar alleen nog maar paddenstoelen in het herfsttopic. En dito in het macrotopic: mooie wants (??) van @VinnyAMS en kruisspin van @nr.004 zijn de enige insecten en die dateren nog van de zomer,
Niks ten nadele van de prachtige paddestoelen van @sys64738, maar zo langzamerhand kruipt er toch wat branchevervaging in de topics. Vandaar maar even een bij de lunch betrapte wesp in het macrotopic::
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54914519610_b65bfbdacb_c.jpg
(Voor de fijnslijpers: ja, is formeel geen macro want geen 1:!, maar wel met een macrolens gemaakt ;) )

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes


  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
@sys64738 Inderdaad de herfst is begonnen, maar tot op vorig weekend nog geen foto gemaakt.
Je foto "Small Giant" is super. Nog wat van de bovenzijde croppen? Wel geweldige strakke achtergrond.
Flaky is top. IS de groene achterfgrond van gras? Ever red is ook een super foto. Ben de rood met witte stippen nog niet tegen gekomen. Seizoen is nu ook wel beetje voorbij.

@Xfile Bij je post van 30 september vindt ik de foto van de solo paddenstoel het beste. Bij je post van 5 oktober zijn foto's druk door de grassprieten. De laatste is prima.
Het fotograferen moet geen gedoe worden. Geniet van het buiten zijn en de wandeling. En mooi dat je ondertussen nog wat leuke foto's kan maken. Je hoeft echt geen flitsers en extra lampen mee te nemen. Enigszins geduld is wel nodig voor macro. Vooral bij de insecten :-).

@bobcom Voor mij ook enige tijd geleden. Nu moet ik zeggen dat de insecten ook niet echt in grote getallen aanwezig waren. Ik zit ook te denken om is een trip naar het buitenland te maken om macrofoto's van insecten te gaan maken. Je wesp is mooi scherp.

Zelf zeg ik altijd dat mijn passie fotografie is en dat ik er eigenlijk meer mee moet doen. Dat is vorige week gelukt. Ik ben gaan wandelen in het Amsterdamse Bos. De avond ervoor een Webinar bekeken van Cameranu. https://www.youtube.com/live/kdvend3BABs?si=YwwmFQIXv68en9JU die hielp bij de motivatie om erop uit te gaan. Met op https://www.youtube.com/l...i=eSjDvDBSqM8ah0HR&t=1195 een vraag van mij :-)
Veel bladeren in het bos dus goed zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54925769448_9fda9bd26c_b.jpgMushroom-Amsterdam_Forest by Upearly Photography, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54924695567_86d98871a3_b.jpgIMG_5273-DeNoiseAI-standard by Upearly Photography, on Flickr

  • Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
VinnyAMS schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:48:
@Xfile Bij je post van 30 september vindt ik de foto van de solo paddenstoel het beste. Bij je post van 5 oktober zijn foto's druk door de grassprieten. De laatste is prima.
Het fotograferen moet geen gedoe worden. Geniet van het buiten zijn en de wandeling. En mooi dat je ondertussen nog wat leuke foto's kan maken. Je hoeft echt geen flitsers en extra lampen mee te nemen. Enigszins geduld is wel nodig voor macro. Vooral bij de insecten :-).
Het gebruik van een camera is voor iedereen anders. Voor de een is het om hét perfecte plaatje maken, voor de andere om snapshots te maken, et cetera.
Ik gebruik de camera om te schetsen. Dat doe ik al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw.
Wat betreft macrofotografie, dat doe ik al vele jaren, maar dan binnenshuis. Ik heb een WeMacro automatic focus stacking rail, et cetera.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.


  • nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNPotOY3t3-L96SrW3l5DSB4YJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqIqmu5MCIPtUoCdniLUMmLo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond deze Groene zandloopkever schitterend. Met name het "onderstel" vond ik schitterend gekleurd. Haast als een olievlek, met die paars-, blauw- en goudtinten. En dan als kers op de taart die druppels.

Fototechnisch heb ik waarschijnlijk te enthousiast geflitst, waardoor ik in post nog het een en ander heb moeten proberen om de gloed van het flitsen wat minder uitgesproken te maken. Door het stacken werd de gloed ook steeds benadrukt, waardoor ik uiteindelijk haast een bubbel om de kever heen kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iqi3-o974psTRmyGxr7LFdraYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS5U6PPP697H1raJ1DQZyBWk.jpg?f=fotoalbum_large

Opgelost door in de lichtbalans een flinke drempel op te werpen, waardoor die bubbel opging in de rest van de zwarte achtergrond. Al doende leert men.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dA6qlkDo2DoMIveZyVzi61RBqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbkFRepXQY1Dw9IXukMKKF2G.jpg?f=fotoalbum_large

  • ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:40
nr.004 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:30:
[Afbeelding]

Ik vond deze Groene zandloopkever schitterend. Met name het "onderstel" vond ik schitterend gekleurd. Haast als een olievlek, met die paars-, blauw- en goudtinten. En dan als kers op de taart die druppels.

Fototechnisch heb ik waarschijnlijk te enthousiast geflitst, waardoor ik in post nog het een en ander heb moeten proberen om de gloed van het flitsen wat minder uitgesproken te maken. Door het stacken werd de gloed ook steeds benadrukt, waardoor ik uiteindelijk haast een bubbel om de kever heen kreeg:

[Afbeelding]

Opgelost door in de lichtbalans een flinke drempel op te werpen, waardoor die bubbel opging in de rest van de zwarte achtergrond. Al doende leert men.

[Afbeelding]
Echt mooi om al die details te zien! Erg mooie fotos!

Sony A7CII || Viltrox 16mm F1.8 || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VC VXD G2 || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Binnenkort krijgen we een F&V tweakers macrocursus.
Tot die tijd moeten we zelf nog oefenen. ;)

De afgelopen weken dit kopersulfaat kristal laten groeien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55135542277_870d526e41_c.jpg
KoperSulfaat by Erik Haak, on Flickr

En uiteraard ff een macrofoto gemaakt voor onze lokale school nieuwsbrief. 8)

   Mooie Plaatjes   


  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Eind vorig jaar een aantal lenzen ingeruild voor de Laowa 180mm 1,5x f4.5 macro.

1e keer ermee fotograferen: metselbijtjes (mannetje) in m'n tuin, uit de hand zonder flits @1,5x:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Da7wI7mv6PwQO3ZQF7RUtrAhsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KH1uujgaXCthnjVJgIsUGAZv.jpg?f=fotoalbum_large

MF, ik heb gisteren pas de firmware update gedaan voor AF in macrobereik, nog niet getest. Alleen gezien dat in AF er geen focus peaking is -O-
Dus ik hoop dat focus stacken dan goed gaat, met m'n niet-meer-zo-goede-ogen. Wordt vervolgd...

  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
@nr.004 Geweldig. Wat een prachtige serie. Super kleuren.

@ehtweak Geen idee wat kopersulfaat kristal is, maar wel een leuke foto. HAd het iets meer 3d verwacht. Lijkt een beetje vlak.

@dragon2 Super. Een vergroting levert toch super foto's op.

Voor mij al even geleden dat ik macro's heb gemaakt. Deze was er één die er uit sprong.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55182688305_e9de34d72f_b.jpgdried composite flower head by Upearly Photography, on Flickr

  • bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:57

bobcom

Dedicated dabbler

@dragon2 De Bezige BIj - deed die vroeger niet in boeken? Hij staat er i.i.g. stevig op.

@VinnyAMS Ik vind hem wel erg dood... niet om vrolijk van te worden. Terwijl ze inmiddels alweer fleurig staan te stralen?

Niet echt macro, maar er staat macro op de lens - en als het erop staat, zal het wel waar zijn, toch?
Een Iris met de Sony FE 50mm 2.8 macro
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55214565832_1e67ed7272_c.jpg
en twee witte orchis / anacamptis morio's in de tuin - te midden van hun paarse soortgenoten.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55215612183_e251ed1687_c.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes


  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
@bobcom Prachtige foto's zo met een wat breder beeldveld.

Het is inderdaad de andere kant van mooi en fris. Ik kwam een mooie hashtag tegen op Instagram lovelydeadcrap en sindsdien kijk ik ook naar voornamelijk planten en bloemen die uitgebloeid zijn.

Gisteren een iets vrolijkere foto.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55245540123_e5e997b0dd_b.jpgBee by Upearly Photography, on Flickr

  • nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:06
VinnyAMS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:48:
Het is inderdaad de andere kant van mooi en fris. Ik kwam een mooie hashtag tegen op Instagram lovelydeadcrap en sindsdien kijk ik ook naar voornamelijk planten en bloemen die uitgebloeid zijn.
Met name in de herfst en winter is het mooi om het verval van dingen in beeld te brengen. Heb ook wel eens een foto gemaakt van een half-vergaan blad dat bijna transparant werd, maar waarin je de nerven nog kon zien zitten.

En die foto van het bijtje is knap gemaakt. Ik heb er vaak moeite mee om bijen anders vast te leggen dan recht van boven, of op hun kont bekeken. Zeker wanneer ik een stack wil schieten.

Ben weer een beetje in de tuin aan het kijken geweest. In fotografisch opzicht ben ik eigenlijk alleen tevreden met het smaragdlangsprietmotje. De springspin, snuitkever en het soldaatje vond ik grappig kijken, ondanks dat het wellicht geen topplaten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7i_T63wyNAJVuvPjjWYcmOtQc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yzNYyqnGlUyP8ExDFQQ6grc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjFamMd2gHaLBaqlDaxpDL6UZp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHfeNdq23cgouUgwh82pz82s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiesiSIFOXjpOgDTxr1sHfYNpmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfbjiYGpJGrbx0R8baM0xz5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mpOw3Ua5uDNY6lYePiNqQ_rtt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGnOYMsG4o9XfBcAciEwVmh1.jpg?f=fotoalbum_large

  • PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

nr.004 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Met name in de herfst en winter is het mooi om het verval van dingen in beeld te brengen. Heb ook wel eens een foto gemaakt van een half-vergaan blad dat bijna transparant werd, maar waarin je de nerven nog kon zien zitten.

En die foto van het bijtje is knap gemaakt. Ik heb er vaak moeite mee om bijen anders vast te leggen dan recht van boven, of op hun kont bekeken. Zeker wanneer ik een stack wil schieten.

Ben weer een beetje in de tuin aan het kijken geweest. In fotografisch opzicht ben ik eigenlijk alleen tevreden met het smaragdlangsprietmotje. De springspin, snuitkever en het soldaatje vond ik grappig kijken, ondanks dat het wellicht geen topplaten zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind de foto met de springspin erg tof, goed gelukt! Wat een schatjes zijn dat toch ook

Mijn reviews al gezien?


  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Had na onze macro workshop wel iets meer activiteit verwacht hier :p

@VinnyAMS Hele mooie bij. Uitstekend vast gelegd weer. Misschien zou ik iets van de bovenkant afknippen zodat ie wat meer centraal komt te staan.

@nr.004 Mooie donkere serie. Vooral de derde plaat spreek me erg aan. Lekker minimalistisch en dan dat ene stukje met kleur. Nice.

Zelf hier eentje van voor de macro workshop. Ging voor de blauwe hyacinten maar een bij als bonus kan er altijd wel bij natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55287148867_c337e907a3_c.jpg
Baby Blue by Gijs Peijs, on Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear


  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
@nr.004 Super foto's vooral de spin en kever.

@sys64738 Mooie Macro. Wist dus ook niets van de fotomeet. Wat had ik daar graag bijgeweest.

Gisteren naar Tuinpark De Eendracht in Amsterdam. Ben op zoek naar inspiratie en motivatie. Om te beginnen een lijst gemaakt met tuinparken in Amsterdam die ik aankomede tijd wil gaan bezoeken.

Deze gemaakt met tussenring. Zat net een paars blaadje voor, wat in Lightroom nog wel weg te halen is. (dat hoeft niet altijd). Of doen jullie dat eigenlijk altijd in de bewerking.


Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55304489546_f991e9a31a_b.jpgSwollen-thighed beetle by Upearly Photography, on Flickr

Eén wat meer in beeld.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55304499271_c876ff5e3b_b.jpgFraaie schijnbok_full by Upearly Photography, on Flickr

  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
Dit was een lastige. Vrij klein maar erg bewegelijk.

De rups van een witvlakvlinder

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55318732357_e3816ec7d8_b.jpgWhite Ermine by Upearly Photography, on Flickr

  • bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:57

bobcom

Dedicated dabbler

@nr.004 Fijne serie. Snuitkever is mijn favoriet - is gewoon een verhaaltje. Vraag me af wat voor jou een topplaat moet zijn: techniek of inhoud?
@sys64738 Hele mooie. Ik zie het stripwolkje gewoon. "hè,hè, effe bij komen"
@VinnyAMS Fraaie schijnbok is inderdaad fraai. Wegpoetsen hangt ervan af: bij de tweede schijnbok creëert het blaadje juist extra diepte, bij de eerste vind ik het wel wat storend, maar of LR dat netjes wegkrijgt is maar de vraag. Witvlakvlindserrups vind ik meer een entomologische uitdaging dan een stukje kijkplezier.

Zelf altijd wel een beetje aan het knoeien met lenzen waar "macro" op staat. De 60mm Zeiss Planar 2.8 macro vind ik een heerlijke lens - maar voor insecten moet je mazzel hebben of heel veel geduld. Beide heb ik maar beperkt, maar hier werkten beide mee.
Nog één bloemetje dan(Nog één bloemetje dan? - Flickr

Wiegen tot het beeld scherp is lukt niet altijd even goed een statief is teveel gezeul. Daarom is er een AF-macro bijgekomen: Tokina Firin 100 mm 2.8 Heb je van mazzel en geduld minder nodig.
Uiteraard lieten de insecten het weer eens afweten - hielden siësta of zo. Dus als try-out maar een bloemetje geplukt.

Bloemen plukken?
Bloemen plukken - Flickr

Om bij macro ook wat aan AF te hebben op een Sony A7x heb ik de volgende instellingen gevonden:
1: AF-On op één Custom-knop
2: EVF-vergroting op een tweede Custom-knop
3: Aan Middenknop van het achterwieltje Recall Custom-functie toewijzen: AF-C, AF-On, Tracking on op Flexible focus point, Drive Continuous-low.
AF zorgt voor de eerste scherpstelling, met EVF-vergroting precies scherpstellen (mits lens manual override op AF heeft). Duim op achterwieltje, dan blijft het onderwerp scherp dankzij AF-C terwijl je afdrukt.
Benieuwd hoe @VinnyAMS en @nr.004 hun macro's aanpakken. Jammer dat ik niet bij de macroklas van mei kon zijn...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes


  • nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:06
Mooie beelden! Het zijn ook van die ontzettend fotogenieke kevertjes, met hun glanzende schildjes. Denk dat ik de onderste zelf iets meer gecropt zou hebben. Een stuk van de linkerzijkant af, zodat de schijnbok uit de linkeronderhoek komt. Al geeft het laten zitten van de meeldraden en dat bloemblad juist wel extra context, wat ook weer mooi is.
bobcom schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:45:
@nr.004 Fijne serie. Snuitkever is mijn favoriet - is gewoon een verhaaltje. Vraag me af wat voor jou een topplaat moet zijn: techniek of inhoud?

Benieuwd hoe @VinnyAMS en @nr.004 hun macro's aanpakken. Jammer dat ik niet bij de macroklas van mei kon zijn...
Poeh, ik denk dat voor mij een topplaat vooral qua sfeer heel sterk is. Technisch hoeft een foto niet eens puntgaaf te zijn, maar een echte topfoto roept wat mij betreft een sfeer op die je nauwelijks onder woorden kan brengen. Buiten de macro-categorie, maar ik vind bijvoorbeeld het werk van Gosse Bouma ontzettend mooi.

Technisch goede macrofoto's zijn óók interessant. Maar dan vooral om je te verbazen over hoe schitterend al het kleins eigenlijk wel niet is, en daarbij te beseffen dat dat normaliter haast ongezien aan je voorbij gaat. Maar het onderscheid tussen "een goede macrofoto" en "een topplaat" is voor mij dat je niet (alleen) verbaast bent over de details, maar vooral dat je het gevoel hebt een stiekem inkijkje in een verborgen wereld te hebben gekregen.

Hoe zit dat bij jou?

Voor macrofotografie gebruik ik de OM System OM-1 met M.Zuiko 90mm Macro. Meestal met Godox V350 flitser en een Cygnustech diffuser, maar dat is een beetje afhankelijk van de situatie.

Mijn macroprogramma is 1/100, f5.6, ISO 200, Focusbracketing S-AF. Focusbracketing staat op 99 shots, focus differential op 1, en flitser charge time op 0.1 sec (om in die 1/100e te blijven). Uiteraard pas ik die uitgangssituatie aan al naar gelang te omstandigheden. De focusbracketing stopt zodra ik de ontspanner voor de tweede keer indruk, dus ik schiet zelden een pakket van 99 foto's achter elkaar. Meestal zit ik tussen de 30 en 40 foto's per reeks.

Op de PC kijk ik welke pogingen het beste gelukt zijn. In die pakketten van foto's kies ik dan van waar tot waar ik de scherptediepte in de eindfoto wil hebben. Die foto's stack ik in Zerene Stacker. En wat daar uitrolt bewerk ik nog een beetje na in Lightroom om de kleurbalans nog wat aan te passen.

Tips en suggesties zijn altijd welkom.

  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS Die donkere serie is erg mooi. Die rups is ook mooi maar ik vind het lastig om een focus punt te vinden. Een scherp koppie/ogen of zoiets, als je begrijpt wat ik bedoel.

@bobcom Bij de 2e plaat leidt de achtergrond iets te veel af naar mijn smaak. De eerste plaat vind ik een stuk beter geslaagd.

Zelf deze slapende vlinder gespot vanmorgen. Zat niet op de meest handiger spot maar uiteindelijk is het gelukt hem er toch redelijk knap op te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55330693050_3a089b93d3_c.jpg
Wake Up by Gijs Peijs, on Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear


  • VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:03
@bobcom Dank je. Ik doe veel met LR en vrijwel alles met AI, maar dit blaadjes was lastig en het eindresultaat niet mooi. Foto van de gele bloem is op Flickr best veel ruis te zien. Voor een eerste foto met een nieuwe lens prima.

Hoe ik het normaal aanpak:

Geen statief alles uit de hand.
Flitser (430EX) op manual met diffuser (Cygnustech). Sluitertijd bijna altijd 1/250 wel aan het proberen met 1/60 1/80.
Wat aan het stoeien met het diafragma. Heb het idee dat de lens een "sweetspot" heeft bij f/11.
Verder vrijwel altijd op AF - AI Servo - highspeed .

Stacken probeer ik wel is met van voor naar achter te bewegen en dan in Photoshop stacken. Zou daar veel meer van willen leren.

@nr.004 Ik zie en hoor veel goede verhalen over de OM-1 m.b.t. macrofotografie.

@sys64738 Dankje. Die rups was het moeilijkst. Kon geen ogen of scherpstelpunt vinden. Was zo'n "raar" insect. Supermooie foto met een mooie achtergrond. Prachtig scherp op het oog.

Gisteren zelf naar Volkstuinpark klein Dantzig.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55337131278_7beb9d64e7_b.jpgFly‑like Snipe Fly by Upearly Photography, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55337192794_d8c252b1d8_b.jpgMint Moth (Pyrausta aurata)_b by Upearly Photography, on Flickr

  • nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:06
VinnyAMS schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:13:


Stacken probeer ik wel is met van voor naar achter te bewegen en dan in Photoshop stacken. Zou daar veel meer van willen leren.

@nr.004 Ik zie en hoor veel goede verhalen over de OM-1 m.b.t. macrofotografie.
Ik zie dat je een Canon EOS 90D gebruikt. Die heeft toch een focus bracketing functie? Met die functie maak je een reeks foto's waarbij iedere foto een net iets verschoven scherptepunt heeft. Die kun je vervolgens weer stacken. Heb je wel een AF-lens bij nodig, maar die heb je ook. Zou het zeker eens proberen als ik jou was!

Het grote voordeel van focus bracketing in vergelijking met van voor naar achter bewegen is dat je de compositie en het perspectief verder niet verandert: je maakt de foto's immers vanaf exact dezelfde plek in de ruimte. Levert dus veel betere stacks op dan het van voor naar achter bewegen.

En de OM-1 lijkt inderdaad behoorlijk populair in macrokringen. MFT-cropfactor, in body stacking, goede focus bracketing, en goede macrolenzen in het aanbod. Die M.Zuiko macrolenzen hebben een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

  • Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik gooi er ook maar eens een paar in, hierboven staan mooie foto's.

Mijn complimenten. Ik vergeet het vaak om even hier te kijken.

1
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55343796704_60f2ec79c6_c.jpg

2
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55343581396_892964ec6e_c.jpg

3
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55339768679_bd9427daf2_c.jpg

4
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55343796424_01ccb84681_c.jpg

5
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55330125687_110deeac69_c.jpg

6
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55318337122_1ba61a4381_c.jpg

7
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55295756164_8cd02560e5_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)