Hij wil.
https://www.johanvanderwi...otografie-spelen-lampjes/
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Zo is de natuur: de natuur is rommelig.klaaas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:30:
In dat geval: het geheel oogt nogal rommelig.
Ja, en?Xfile schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:00:
Ik heb op internet wat rondgekeken over het fotograferen van paddenstoelen, wat een gedoe.
Daar haal je dan toch de voldoening uit? Dat het, EN op een bijzondere wijze in beeld gebracht is, EN dat er dus blijkbaar flinke wat moeite en denkwerk achter zit...
Wel nee joh. Ik loop met alleen een camera en telelens door het bos. Geen statief, geen lampjes. Je hoeft echt geen heel ingewikkelde dingen te doen voor leuke resultaten. Gewoon goed kijken en veel oefenen.Xfile schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:00:
Ik heb op internet wat rondgekeken over het fotograferen van paddenstoelen, wat een gedoe.
https://www.johanvanderwi...otografie-spelen-lampjes/
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Maar een rommelig beeld is zelden (eigenlijk nooit) een goed beeld. Een goede foto is meer dan een registratie. Aan jou als fotograaf om de boel te 'ontrommelen'.
Hij wil.
In theorie is dat zo, maar er zijn situaties waarbij dit niet mogelijk is.klaaas schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:36:
[...]
Maar een rommelig beeld is zelden (eigenlijk nooit) een goed beeld. Een goede foto is meer dan een registratie. Aan jou als fotograaf om de boel te 'ontrommelen'.
In deze situatie betreft een stronk van een afgekapte boom. Betere foto's konden er niet gemaakt worden.
En wat mij betreft gaat het om de registratie van de wondere wereld van de macrowereld. Ik vind dat de wondere wereld goed is geregistreerd. Het is maar hoe men de wereld ziet en wil zien.
Ik fotograaf vanaf begin 80 jaren van de vorige eeuw en heb geen geduld voor dat soort fotografie. En heb bewondering voor mensen die wel het geduld hebben. Net zoals in studio's werken. Ik heb dat 1 keer op de academie gedaan, daarna niet meer.sys64738 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Wel nee joh. Ik loop met alleen een camera en telelens door het bos. Geen statief, geen lampjes. Je hoeft echt geen heel ingewikkelde dingen te doen voor leuke resultaten. Gewoon goed kijken en veel oefenen.
Ik ben meer van straatfotografie: rommelige en onverwachte situaties registreren.
[ Voor 32% gewijzigd door Xfile op 12-10-2025 14:30 ]
Dat laatste betekent niet dat dit goede foto's zijn. Als er in een situatie geen goede foto's gemaakt kunnen worden dan ga je op zoek naar een andere situatie. Paddestoelen zijn momenteel overal, dus moet niet moeilijk te vinden zijn.Xfile schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
In theorie is dat zo, maar er zijn situaties waarbij dit niet mogelijk is.
In deze situatie betreft een stronk van een afgekapte boom. Betere foto's konden er niet gemaakt worden.
Wat vind je er precies goed aan? Ik zie tamelijk generieke foto's die tante Truus met haar telefoon ook kan maken. Wat zie ik over het hoofd?En wat mij betreft gaat het om de registratie van de wondere wereld van de macrowereld. Ik vind dat de wondere wereld goed is geregistreerd.
Hij wil.
Ik kom ook heel vaak mooie paddenstoelen tegen die op een rommelige plek staan, bv in het gras of tussen stuiken. Jammer maar door naar de volgende die er mooier bij staat. Ook een macro foto valt of staat bij goede compositie (positionering, isolatie en achtergrond).
Gelukkig staan er zo veel paddenstoelen in het bos dat je echt niet lang hoeft te zoeken naar een mooi fotografeerbaar exemplaar.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Ik zeg niet dat het bijzondere foto's zijn. Zoals ik al schreef: het zijn registraties. En was niet op zoek om "goede" foto's te maken.klaaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:57:
[...]
Dat laatste betekent niet dat dit goede foto's zijn. Als er in een situatie geen goede foto's gemaakt kunnen worden dan ga je op zoek naar een andere situatie. Paddestoelen zijn momenteel overal, dus moet niet moeilijk te vinden zijn.
[...]
Wat vind je er precies goed aan? Ik zie tamelijk generieke foto's die tante Truus met haar telefoon ook kan maken. Wat zie ik over het hoofd?
[ Voor 3% gewijzigd door Xfile op 28-10-2025 12:42 ]
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen