Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hier een foto die ik tijdens het opschonen van mijn LR catalog tegenkwam. Had al paar keer geprobeerd een zweefvlieg vast te leggen maar das nog best een dingetje met een handmatig focussende macrolens. Maar na een paar pogingen was het toch redelijk gelukt. Dit is een stack van 2 foto's omdat zijn kopje en achterlichaam in geen enkele foto allebei in focus waren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53961658590_fb7cd38590_c.jpg
Float by Gijs Peijs, on Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 21:18
sys64738 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:45:

Vorige week rondje over de hei gelopen in Bergen aan Zee. De hei was erg mooi maar ik kwam ook deze vriend tegen. Mijn macrolens gedroeg zich wat vreemd waardoor de foto vrij wazig uit de camera kwam rollen. Maar met een beetje Lightroom saus, heb ik hem toch kunnen redden. Ben best tevreden met het resultaat.

[Afbeelding]
Machine of Nature by Gijs Peijs, on Flickr
Erg mooie foto! Lijkt ook 'gewoon' een scherp geschoten plaat. Hoe zag hij er onbewerkt uit, als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@nr.004 Zo zag ie er eerst uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulPJDRKwXP02X2jnrmTnSaemtog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X5avfCkS2GWyKLNYAHPceiLb.jpg?f=user_large

Scherpte is prima maar de kleuren en contrast zijn verre van ideaal. Heeft deze lens wel vaker. Oud beestje en als jet licht er van de zijkant op valt, krijg je soms de vreemdste resultaten.

Over mislukte foto's gesproken. Deze kan ook prima in dat rijtje maar vond het mislukte effect juist wel leuk in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53984561437_e4dc9a6cba_c.jpgJump Around by Gijs Peijs, on Flickr

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die laatste is een keer verfrissend imperfect. Leuk :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

Nog een aardigheidje voor de stakkers onder de macrofotografen - diegenen die geen camera hebben die automatische fotostapeltjes (stacks) schiet of die dat te bewerkelijk vinden. Een camera als mijn Sony A7Riii kan zonder hulp van een telefoonapp geen stapeltje foto's schieten (heb ik in juli al een stukje over geschreven), maar hij kan wel in 4K filmen.
Stack-capabele camera's zijn bovendien alleen stack-capabel met stack-capabele autofocuslenzen - daarzonder rest nog steeds het oude handwerk van de (macro)fotograaf.

Een 4K filmpje is niets anders dan een stapel fotootjes - klein weliswaar, maar toch nog altijd ruim 8Mp per stuk. Met een programma als VLC kan je filmbeeldjes uit zo'n 4K filmpje naar omzetten in fotofiles.

Ik heb daar een beetje mee gestoeid. A7Riiiop statief, wild zwijntje van 7 cm op passend kubusje gezet, camera ingesteld op video (XAVC S 4K), manual, mode, 1/60s, auto ISO, diafragma op de lens op f/8
Focus assist op Hi, rood, scgerpgesteld op dichtstbijzijnde stukje everzwijn.
1. Vaag varkentje
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54000283156_616afb140c_c.jpg

Video gestart, focusring gedraaid tot focus assit aangaf dat we bij het laatste stukje varken waren aangeland, toen voor alle zekerheid nog een keer teruggefocust tot startpunt. Totaal een stukje 4K video van 19 sec, dus circa 600 frames Door VLC gehaald om er stills uit te trekken - elke 10 frames één. Geimporteerd in Lightroom, bruikbaarste geselecteerd (22 stuks) lichtjes bewerkt en in Photoshoplayers samengevoegd tot één prent van 3900 x 2100px - met Gigapiixel opgeschaald tot 7800 x 2300.

2. Samen zijn we scherp
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54000608259_70b725cd5c_c.jpg

De voordelen: snel, eenvoudig, eventueel uit de hand te doen (in plaats van scherpstelleng camera naar het onderwerp bewegen), uitvoerbaar met (al dan niet oude) manual focus-lenzen, optimale beelden achteraf te kiezen, stackgrootte en -diepte achteraf naar keuze, ook geschikt voor camera's zonder alle toeters en bellen

Nadelen zijn er ook: "maar" ruim 8 Mp (de ontbrekend Mp fantaseert Gigapixel er desgewenst bij), camera moet 4K video aankunnen, vaak 4K crop van toepassing (maar dat kan ook een voordeel zijn), minder verfijnde registratie dan in foto, en zo zullen er nog wel een stel zijn.

Maar het is leuk spelen

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Leuk en geslaagd experiment. Echter gaat er over je 4K filmpje ook nog compressie. Dus de kwaliteit zal nooit zo goed zijn als met losse foto's. En je hebt inderdaad een beperkte resolutie. Ik hou het voorlopig wel bij serie foto schieten en die stacken.

Zelf even wat achterstallig uitzoekwerk gedaan en dan kom je altijd wel leuk macro spul tegen. Dit keer was het een hommel die aan komt vliegen. Moet bekennen dat er deel geluk bij zat. Was deze wel aan het volgen en kijken waar hij ging landen maar vlak daarvoor het mijn camera hem nog niet in focus. En precies op tijd vond ie hem.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54000619753_4a7056c5b1_c.jpg
Runway 5 by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
bobcom schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:53:
Nog een aardigheidje voor de stakkers onder de macrofotografen - diegenen die geen camera hebben die automatische fotostapeltjes (stacks) schiet of die dat te bewerkelijk vinden. Een camera als mijn Sony A7Riii kan zonder hulp van een telefoonapp geen stapeltje foto's schieten (heb ik in juli al een stukje over geschreven), maar hij kan wel in 4K filmen.
Stack-capabele camera's zijn bovendien alleen stack-capabel met stack-capabele autofocuslenzen - daarzonder rest nog steeds het oude handwerk van de (macro)fotograaf.

Een 4K filmpje is niets anders dan een stapel fotootjes - klein weliswaar, maar toch nog altijd ruim 8Mp per stuk. Met een programma als VLC kan je filmbeeldjes uit zo'n 4K filmpje naar omzetten in fotofiles.

Ik heb daar een beetje mee gestoeid. A7Riiiop statief, wild zwijntje van 7 cm op passend kubusje gezet, camera ingesteld op video (XAVC S 4K), manual, mode, 1/60s, auto ISO, diafragma op de lens op f/8
Focus assist op Hi, rood, scgerpgesteld op dichtstbijzijnde stukje everzwijn.
1. Vaag varkentje
[Afbeelding]

Video gestart, focusring gedraaid tot focus assit aangaf dat we bij het laatste stukje varken waren aangeland, toen voor alle zekerheid nog een keer teruggefocust tot startpunt. Totaal een stukje 4K video van 19 sec, dus circa 600 frames Door VLC gehaald om er stills uit te trekken - elke 10 frames één. Geimporteerd in Lightroom, bruikbaarste geselecteerd (22 stuks) lichtjes bewerkt en in Photoshoplayers samengevoegd tot één prent van 3900 x 2100px - met Gigapiixel opgeschaald tot 7800 x 2300.

2. Samen zijn we scherp
[Afbeelding]

De voordelen: snel, eenvoudig, eventueel uit de hand te doen (in plaats van scherpstelleng camera naar het onderwerp bewegen), uitvoerbaar met (al dan niet oude) manual focus-lenzen, optimale beelden achteraf te kiezen, stackgrootte en -diepte achteraf naar keuze, ook geschikt voor camera's zonder alle toeters en bellen

Nadelen zijn er ook: "maar" ruim 8 Mp (de ontbrekend Mp fantaseert Gigapixel er desgewenst bij), camera moet 4K video aankunnen, vaak 4K crop van toepassing (maar dat kan ook een voordeel zijn), minder verfijnde registratie dan in foto, en zo zullen er nog wel een stel zijn.

Maar het is leuk spelen
Lijkt op hoe ik dat eerder deed. Heb de Sony A6400 en een Samyang-macrolens zonder autofocus. Om met die setup stacks te kunnen maken zette ik de camera in continuous drive, handmatige focus op het beginpunt van het object zetten, sluiterknop indrukken en dan van voor naar achter wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 Mooi en geslaagd, die hommel - net als je zweefvlieg, libel en andere IIF (insects in flight). Ben wel benieuwd wat je verstaat onder "series": van hoeveel shots waren de hommel en de zweefvlieg dé keepers? En zou je dit ook lukken met een andere camera-lens combi dan de G9 en je Panaleica 100-400?

“Weggooien is zonde” is mij met de paplepel ingegeven, en wie geconditioneerd is door filmrolletjes springt zuinig zmet zijn foto’s om, ook al is opslag tegenwoordig zo goed als gratis. Plus dat het klikmoment voor mij doorslaggevend is: EEN FOTO!
Ik schrik ervoor terug om zeg maar 5 sec op 10 fps te schieten en dan 49 van de 50 opnames weg te moeten gooien: de prent die op filmpje of kaartje belandt, moet het het resultaat zijn van mijn controle over mijzelf, de techniek en de omstandigheden, en niet van statistiek of toeval.
Dat ik daardoor een heleboel foto’s niet kan maken, soit. Truukjes als 4K stillstacken leveren weer extra mogelijkheden op om onderwerpen zonder waste vast te leggen. Maar misschien dat meer info over de techniek vamn foto's als Runway 5 me op ander gedachten kan brengen.

@nr.004 Heb de mogelijkheid om een stack te maken via snelschieten op 10 fps overwogen, en ik ben benieuwd naar je resulta(a)t(en). De reden waarom ik aarzel is de geringe controle: je stelt minimale en maximale afstand in en beweegt de focusring terwijl de camera erop los schiet (afstandbediening?). Pas bij terugkijken van je opnames zie je of je coordinatie heeft geklopt en begin- en eindpunten goed liggen – zeker bij een lens als de Kiron met zijn belachelijk lange focus-slag (bijna 720 graden van oneindig tot 1:1) geen makkie.

De constante beeldcontrole die je – ook via focus peaking – tijdens 4K filmen hebt en de simpele nabewerkingsprocedure trekken mij meer dan de kwaliteitswinst van grotere kleurdiepte, meer pixels, minder of andere compressie. Gemakzucht wint het van streven naar de hoogste kwaliteit, maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb het toch maar op de gewone manier geprobeerd, m'n eerste stack. Nikon D850 + Laowa 25mm @ 5x en man ik moet beter materiaal hebben want m'n oude manfrotto macro rail beweegt gewoon te veel en balhoofdje heb ik er ook tussenuit moeten halen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkI3Pcgag8nqyzSGUD0mqUi7-i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBZQLHwumkp94st6yai1cYTW.jpg?f=fotoalbum_large

Verdronken Vlinder - Boudewijn de Groot

🎼🎶
Zo te sterven op het water met je vleugels van papier
Zomaar drijven na 't vliegen in de wolken drijf je hier
Met je kleuren die vervagen zonder zoeken zonder vragen
Eindelijk voor altijd rusten en de bloemen die je kuste
Geuren die je hebt geweten
Alles kan je nu vergeten
Op het water wieg je heen en weer
Zo te sterven op het water met je vleugels van papier
🎶🎵

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 15:10
@sys64738 Goed gelukt die zweefvlief "in flight". Zo ook de homme;, Ik probeer het bij lebelle's ook wel eens, maar dat is me nog nooit geleukt. De foto met beweging is inderdaad weer eens wat anders.

@bobcom Mooi experiment.

@dragon2 Mooi. Aan de muur zou deze als kunst worden beschreven.

Afgelopen week bij Anna's tuin& Ruigte en bij het Tuin Darwin plantsoen foto's gemaakt.

1.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54004023317_2900a7dbfd_h.jpggrasshopper by Upearly Photography, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54010223122_b3c0a210b3_h.jpggiant willow aphid by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
@VinnyAMS mooie foto's hoor veel scherpte al die haren gaaf om te zien
@dragon2 Mooi experiment jammer dat het materiaal je hier in tegenwerkt
@sys64738 ik ben fan van je sprinkhaan en de hommel in flight.

Gisteren zelf ook weer is er op uit geweest om wat beesten te schieten. hopelijk vallen ze in de smaak.
getracht wat met compositie te spellen feedback meer dan welkom.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54012964618_411f0f114d_k.jpgD83A9525 by Martijn Eijsackers, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54012959958_55a16fd445_k.jpgD83A9576 by Martijn Eijsackers, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54012967008_9993d3d542_k.jpgD83A9474 by Martijn Eijsackers, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54013101324_9c34c72f16_b.jpgD83A9566 by Martijn Eijsackers, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54011834787_773d705a12_k.jpgD83A9557 by Martijn Eijsackers, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS Fraai weer. Die 2e vind ik erg mooi. Misschien had een stack em nog mooier gemaakt met zijn hele lichaampje scherp.

@Stormrider nl Mooie serie. Vooral die eerste is heel netjes. Mooie compositie zo met dat lieveheersbeestje tussen die bladen van de bloem.

Die van mij was een soort gelukstreffer. Ik vond de bloem zelf al het fotograferen waard maar toen ik net bezig was, kwam deze hommel even kijken. Natuurlijk mag jij ook op de foto :p

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54015837207_cd0d22e880_c.jpg
Y by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nr.004
bobcom schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:01:
@nr.004 Heb de mogelijkheid om een stack te maken via snelschieten op 10 fps overwogen, en ik ben benieuwd naar je resulta(a)t(en). De reden waarom ik aarzel is de geringe controle: je stelt minimale en maximale afstand in en beweegt de focusring terwijl de camera erop los schiet (afstandbediening?). Pas bij terugkijken van je opnames zie je of je coordinatie heeft geklopt en begin- en eindpunten goed liggen – zeker bij een lens als de Kiron met zijn belachelijk lange focus-slag (bijna 720 graden van oneindig tot 1:1) geen makkie.

De constante beeldcontrole die je – ook via focus peaking – tijdens 4K filmen hebt en de simpele nabewerkingsprocedure trekken mij meer dan de kwaliteitswinst van grotere kleurdiepte, meer pixels, minder of andere compressie. Gemakzucht wint het van streven naar de hoogste kwaliteit, maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.
Het is nog erger: ik beweeg fysiek van voor naar achter. Bij zeer kleine objecten is het niet zo'n probleem: een stack wordt hooguit een foto of vijf diep. Dan is de vertekening door het fysieke verplaatsen nog wel te corrigeren. Bij grotere objecten gaat dat waarschijnlijk niet lukken omdat je dan veel te sterke vertekening krijgt door het fysieke bewegen. Ik hoop dat ik binnenkort tijd heb om wat voorbeeldjes te schieten, dan kan ik vergelijken met de volautomaat op de OM1.
sys64738 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:32:

Zelf even wat achterstallig uitzoekwerk gedaan en dan kom je altijd wel leuk macro spul tegen. Dit keer was het een hommel die aan komt vliegen. Moet bekennen dat er deel geluk bij zat. Was deze wel aan het volgen en kijken waar hij ging landen maar vlak daarvoor het mijn camera hem nog niet in focus. En precies op tijd vond ie hem.

[Afbeelding]
Runway 5 by Gijs Peijs, on Flickr
Schitterende foto! Ook precies de juiste sluitertijd om de hommel zelf haarscherp te hebben, maar nog wel een duidelijke bewegingsonscherpte op de vleugels. Denk dat ik hem zelf iets had gecropt omdat de bloemen op de achtergrond wat afleidend kunnen zijn. Ze laten staan kan echter ook een mooie artistieke keuze zijn om meer context te bieden.
VinnyAMS schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:27:
@sys64738 Goed gelukt die zweefvlief "in flight". Zo ook de homme;, Ik probeer het bij lebelle's ook wel eens, maar dat is me nog nooit geleukt. De foto met beweging is inderdaad weer eens wat anders.

@bobcom Mooi experiment.

@dragon2 Mooi. Aan de muur zou deze als kunst worden beschreven.

Afgelopen week bij Anna's tuin& Ruigte en bij het Tuin Darwin plantsoen foto's gemaakt.

1.
[Afbeelding]grasshopper by Upearly Photography, on Flickr

2.
[Afbeelding]giant willow aphid by Upearly Photography, on Flickr
Hier eens met sys64738: jammer dat de bolling van het luizenbuikje er onscherp op staat. Bescheiden stackje lijkt me voldoende om hem er helemaal scherp op te krijgen, maar levert natuurlijk wel meer werk op bij een bewegend beestje.
Stormrider nl schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:37:
@VinnyAMS mooie foto's hoor veel scherpte al die haren gaaf om te zien
@dragon2 Mooi experiment jammer dat het materiaal je hier in tegenwerkt
@sys64738 ik ben fan van je sprinkhaan en de hommel in flight.

Gisteren zelf ook weer is er op uit geweest om wat beesten te schieten. hopelijk vallen ze in de smaak.
getracht wat met compositie te spellen feedback meer dan welkom.

[Afbeelding]D83A9525 by Martijn Eijsackers, on Flickr

[Afbeelding]D83A9576 by Martijn Eijsackers, on Flickr

[Afbeelding]D83A9474 by Martijn Eijsackers, on Flickr

[Afbeelding]D83A9566 by Martijn Eijsackers, on Flickr

[Afbeelding]D83A9557 by Martijn Eijsackers, on Flickr
Compositiegewijs zijn het interessante foto's. Ik vind het alleen een beetje jammer dat je zulk hard licht hebt. Zo te zien ben je midden op de dag op pad gegaan en heb je subjecten gevonden die vooral in het volle zonlicht zitten. Zeker op het schildje van het lieveheersbeestje krijg je dan een overbelichting door reflectie, maar ook de libellen komen door de harde belichting wat minder tot hun recht.

Zelf ben ik sowieso wel wat meer van de donkerdere macroshots, maar ga ook wel eens in het volle licht op pad. Meestal probeer ik dan de beestjes in de schaduw van mijn diffuser te krijgen. Maar of ze dan ook netjes blijven zitten is natuurlijk een tweede...

Zelf maar weinig tijd gehad de laatste tijd, dus een beperkt aanbod.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN0bLjw6o47okGLXj0zNqere7ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTJ1eIGqn4jG74r3dA76g8me.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmSlLgcDy-sVPDuNGv_CU_rIg9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXzxR1QID17paiXXkhkWFHTb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SyILuBrkcTQiXXzsXkQ4zfapBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J32VvbADWNKxVR8SIWVKzYN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
Compositiegewijs zijn het interessante foto's. Ik vind het alleen een beetje jammer dat je zulk hard licht hebt. Zo te zien ben je midden op de dag op pad gegaan en heb je subjecten gevonden die vooral in het volle zonlicht zitten. Zeker op het schildje van het lieveheersbeestje krijg je dan een overbelichting door reflectie, maar ook de libellen komen door de harde belichting wat minder tot hun recht.

Zelf ben ik sowieso wel wat meer van de donkerdere macroshots, maar ga ook wel eens in het volle licht op pad. Meestal probeer ik dan de beestjes in de schaduw van mijn diffuser te krijgen. Maar of ze dan ook netjes blijven zitten is natuurlijk een tweede...
@nr.004
Dank voor de feedback. ze zijn inderdaad begin van de middag geschoten. Goed gezien.
De tip van de diffuser om daarmee schaduw te creëren ga ik meenemen.

Voor wat betreft jouw foto's
Detail van de libelle vleugel vind ik leuk gevonden.
De Spin is dan voor mijn smaak net even te donker
Bij de slak is de belichting voor mij dan weer spot on

Qua compositie vind ik de slak het mooist

[ Voor 4% gewijzigd door Stormrider nl op 24-09-2024 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
@Stormrider nl Dank voor je compliment. Die Giant Willow lopen als een gek. Zitten echt geen seconde stil.

Het lieveheersbeestje is goed qua scherpte. Ik vindt het zelf dan jammer dat er toch nog wat voor zit, maar dat is ook wel weer eens wat anders. Ik zit ook wel eens te wachten en denk dan beweeg nou nog even een klein stukje.
De libelle is super. Mooi wat ander hoeken geprobeerd!

@sys64738 Ja helemaal scherp had geweldig geweest. Ook zeker geprobeerd, maar liepen erg snel en onrustig. Je foto is prachtig. Erg mooie zachte kleuren.

@nr.004 Voortaan toch iets meer geduld en kijken of een stack mogelijk is :-).
Je opmerking met het onderwerp in de schaduw van de diffuser brengen werkt goed. Heb zelf ook vaal last van hard licht. Probeer dan de sterkte van de flitser nog aan de passen, maar dat lukt niet altijd.

De foto van de vleugel is geweldig.

Foto van de spin is top. Mooi het web ook nog zichtbaar.

Mooi die slak met dat huisje.

Zelf weer leuk rondje gemaakt in het park. Piste van de regen maar beetje schuilen en weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54028356458_419a1add4d_h.jpgGrote kommazweefvlieg by Upearly Photography, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54028328133_0116781cdc_h.jpgSprinkhaanvlieg_Stomorhina lunataA by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
Dit is tot nu toe mijn best gelukt foto van een lieveheersbeestje. Erg blij mee. Nu nog een keer eentje waar het hele beestje scherp is.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54036131263_bd2df40e4a_h.jpgVeelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormrider nl
Heb hem op flickr bekeken.
Daar mag je heel blij mee zijn
#impressed

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VinnyAMS
Een foto die ik ook graag met jullie deel. Het is wel steeds lastiger om "eropuit" te gaan. Beetje somber weer aan het worden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54061707939_56f3fa985d_h.jpgIMG_4367-Edit-DeNoiseAI-clear by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@nr.004 Mooie platen hoor. Vooral die slak vind ik erg mooi belicht. Zijn staartje had wel iets meer ruimte mogen hebben maar echt top.

@VinnyAMS Geweldige serie weer. Allemaal heerlijk scherp en ze spatten echt van het scherm af. Erg fraai.

Zelf na een dag werken even lekker de natuur in. Eindelijk bakken met paddenstoelen gevonden. Anderhalve week geleden was het nog karigjes maar nu stonden ze er in grote getalen. En ook de mooiste van allemaal, de vliegenzwam, was ruim op voorraad. Daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54066968698_12ac902857_c.jpg
Land of the Giants by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nog maar keer terug gegaan naar mijn favoriete plekje en er stonden weer mega veel paddenstoelen. Ook de vliegenzwam was weer ruimschoots vertegenwoordigd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54094631614_fa23868f43_c.jpg
Line up by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. Het macro topic was goed weggezakt. Maar gelukkig is de lente er weer, voor mij toch wel het macro seizoen.

De krokusjes komen voorzichtig weer uit de grond. Ze zijn nog niet open maar ook dicht zijn ze al heel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54355907241_410f212677_c.jpg
Fresh by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

sys64738 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:51:
Wauw. Het macro topic was goed weggezakt. Maar gelukkig is de lente er weer, voor mij toch wel het macro seizoen.

De krokusjes komen voorzichtig weer uit de grond. Ze zijn nog niet open maar ook dicht zijn ze al heel mooi.

[Afbeelding]
Lekkere plaat! Geeft me zin om ook pad te gaan :)

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

The Executer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Lekkere plaat! Geeft me zin om ook pad te gaan :)
Hier, nog meer inspiratie. Of was je al geweest?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54362562647_452fcff420_c.jpg
First Nectar by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
sys64738 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:51:

[Afbeelding]
Heel mooi hoe je die "dromerige zweem" er omheen creëert met de onscherpte. Ik ben er wel fan van.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nog maar eentje van de mooie krokussen. Het blijven toch fotogenieke bloempjes.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54375793840_34d6e0ea43_h.jpg
Entangled by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hij is mooi @sys64738 , die saffraan in wording!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 Mooie platen. De krokussen en narcissen die nu opkomen zijn toch een mooie aankondiging dat het seizoen weer begint.

Zelf naar het Darwin plantsoen geweest in Amsterdam. Hele tuin was kaal :-). Wel 2 minuten bij een struik gehangen met twee mieren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54391327618_345b8158dc_k.jpgAnt by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
Nog eentje van vorige week. Zo leuk om alles tot leven zien te komen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54408353074_9b2ee2339f_k.jpgHoneybee2 by Upearly Photography, on Flickr

@The Executer en @sys64738 Dank voor de opmerkingen. Dat is het nadeel van even snel een screenshotje willen posten. Nu vanuit Flickr.

[ Voor 81% gewijzigd door VinnyAMS op 24-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

VinnyAMS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:27:
[Afbeelding] Nog eentje van vorige week. Zo leuk om alles tot leven zien te komen.
Mooie plaat! Helemaal onder het stuifmeel, lekker in de details.

Vind hem wel iets krap in de kader, maar heb zelf al heel lang niet meer gepost hier dus ook houd mij dan ook weer rap stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS Mooi. Iets meer ruime had van mij ook wel gemogen maar verder weer erg gave plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS Ik zou hem iets tussen deze crop en de vorige in doen. Maar uiteraard is dat een kwestie van smaak en moet het vooral zijn wat jij mooi vind.

Hier nog maar eens een krokus er tegenaan gooien. Het is toch (nog net) het seizoen. Ook in mijn eigen tuin staan ze nog alleen die gaan (inde half schaduw) toch nooit echt helemaal open. Dus deze is geschoten tijdens een foto wandeling.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54408780942_42bae1925f_h.jpg

Dreamy Crocus by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

sys64738 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:48:
@VinnyAMS Ik zou hem iets tussen deze crop en de vorige in doen. Maar uiteraard is dat een kwestie van smaak en moet het vooral zijn wat jij mooi vind.

Hier nog maar eens een krokus er tegenaan gooien. Het is toch (nog net) het seizoen. Ook in mijn eigen tuin staan ze nog alleen die gaan (inde half schaduw) toch nooit echt helemaal open. Dus deze is geschoten tijdens een foto wandeling.

[Afbeelding]

Dreamy Crocus by Gijs Peijs, on Flickr
Mooie plaat weer, lekker dromerig. Wel jammer dat er niet iets contrasterends bij is, nu is het veel van hetzelfde kleurenpalet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 Mooi dat Schilderachtige effect. Het lijkt wel of je onderaan de steel wat generative fill heb toegepast. Of er zat iets voor je lens.

Hier in de achtertuin komt ook van alles omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54412494878_b2e30edb29_k.jpgTulip_Lightning_Sun by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooi die details @VinnyAMS . Die diagonale lijntjes geven hem een mooie structuur. Ik zie wat je bedoelt met mijn vorige foto. Toch heb ik geen generative fill los gelaten op de plaat.

Helaas is het weer niet al te best vandaag dus veel bloempjes hielden zich verscholen. Deze sneeuwroempjes waren iets beter tegen de kou bestand en stonden wel open.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54415805739_2161c455cc_h.jpg
Three and a Half by Gijs Peijs, on Flickr

[ Voor 8% gewijzigd door sys64738 op 28-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

En nog eentje uit de vorige serie. Denk dat ik deze nog wat mooier vind.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54424845380_54467d9ef8_h.jpg
Three Way Junction by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

sys64738 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:16:
En nog eentje uit de vorige serie. Denk dat ik deze nog wat mooier vind.

[Afbeelding]
Three Way Junction by Gijs Peijs, on Flickr
Ik vind deze ook mooier inderdaad! Die vorige had wel iets met de blauwe achtergrond, maar het hart van de bloemetjes leek wel wat uitgebeten. Deze plaat lijkt ook een stukje scherper. Wel heb ik bij deze iets meer moeite om een focuspunt te vinden waar ik bij de vorige eigenlijk automatisch naar het midden werd getrokken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Verdacht rustig hier. Het is lente jongens! Het macro seizoen van het jaar. En ook weer de tijd van de bosannemonen, een zeer macro-waardig bloempje.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54430259289_a3b976076a_h.jpg
Tall and Pretty by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

sys64738 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:51:
Verdacht rustig hier. Het is lente jongens! Het macro seizoen van het jaar. En ook weer de tijd van de bosannemonen, een zeer macro-waardig bloempje.

[Afbeelding]
Tall and Pretty by Gijs Peijs, on Flickr
Rustig inderdaad... Ook vanuit mij. Op een of andere manier ben ik na mijn PTSS mijn drive verloren. Heb er geen zin in, bewerken kost mij enorm veel tijd omdat het te lang geleden is en mijn pc gewoon te oud is voor die taak (i5 4th gen), in combinatie met dat ik maar 1 ochtend in de week aan tijd heb om iets te doen....

Lekkere plaat weer! Ook leuk om het vanuit een ander standpunt te doen, meestal zie je deze bij paddestoelen.

Mooie softe bokeh, lekkere achtergrondkleur die contrasterende is met de bloemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

1
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54430835641_5db51e353e_c.jpg
2
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54401917045_36ce2cb256_c.jpg
3
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54427076153_8cd2828437_c.jpg
4
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54401785913_162ee36522_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

PeacekeeperNL schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:45:
[...]

Mooie plaatjes, waar geschoten? :X
Burgers' Zoo

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Fraai. Vooral nummer 3 is super. Wat een details en mooie kleuren. Erg mooi.

Zelf nog wat anemoontjes uitgezocht. Deze was ik ook wel blij mee. Tussen de andere anemonen door geschoten zodat je lekker mistig effect krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54433474217_e30b83d895_h.jpg
In the Clouds by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stormrider nl
@Montana nummer 4 is mijn favoriet. nummer 3 is de compositie mooi maar de achtergrond druk.
Voor de rest prima platen.

@sys64738 beide bosanemonen doen het goed degene van onder is mooi gedaan. de laatste is links onder nog druk en weet niet of ik de achtergrond fijn kijkt.

Zelf afgelopen week ook nog de camera ter hand genomen. nog niet helemaal tevreden dus feedback zeker welkom

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54437240892_fd7678f4dc_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54438346973_2b3c8adade_h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54438292154_5d061deff8_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54438101231_eb7a0dd928_k.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Prachtig plaatje, mooi scherp ook!

Gisteren ook even in de tuin bezig geweest met mijn OM-System OM1 en enkele verschillende objectieven, als beginner schiet ik nog niet zulke leuke plaatjes, maar met enkele kiekjes wel erg tevreden. Onderstaande foto's zijn verder niet door mij nabewerkt. De (automatische) stacks wel door de camera gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqtyoXD_mKKtoclSuzR_5ukrl_c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbM7zZSrrsvCm11S7CmwUD1Q.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze met mijn telelens om maximale zoom (140mm) geschoten. Door de behoorlijke wind in de tuin was het wat lastig een scherp plaatje van deze rakker te krijgen voor ie wegvloog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYdUWPSb_3KzRiFp7sDcdgZzwII=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sguEiXAjUdoy4cdZ64q59Z1e.jpg?f=fotoalbum_medium
Wel viel kort daarna mijn oog op een dood mugje welke aan een blad vast zat, ik gok in een restant van een spinnenweb. Geschoten met mijn 60mm macro objectief.

Tegen het eind van de middag was mijn nieuwe 30mm macro objectief binnen, en daar wat mee lopen spelen (in combinatie met in-body focusstack).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcHvRNT9NXEHkl_lJ8x_c0cVOY8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YABWFCTvsHm9Cxalg3vKClJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Doordat ik merkte dat ik wel heul dicht op deze windevedermot kon komen, en nog steeds kon scherpstellen, even overgegaan op wat nieuwe plantjes die de missus had gescoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjEEfg3fx98izIvjZB2isoq55Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZBmmrbMghdfguhOKRMkPEQ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_2X7gPFRKn9rt4vcOw3mfFXJIc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJannG0nmbslDW5EEQ0ye90p.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcJ9t9edFF3I7A5Cq_3nG-cKs6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXGNfIxVHtdFFup7VAfEXxCY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Z40sSYh_DQosil7aGSMqq2qgQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WI1H1MhW15o5zpuSBBt9yns.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNScnWJZhjosF1Hjhzm4jiP-rtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDXbWUJNXVPFRgnQ3BsvAZix.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormrider nl
@PeacekeeperNL de Spaanse margrieten doen het goed.
De blinde bij zou ik croppen zodat het onderwerp meer aandacht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Stormrider nl schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:16:
@PeacekeeperNL de Spaanse margrieten doen het goed.
De blinde bij zou ik croppen zodat het onderwerp meer aandacht krijgt.
Welke bedoel je met de blinde? 7(8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PeacekeeperNL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:53:
[...]

Welke bedoel je met de blinde? 7(8)7
Blinde bij is een zweefvliegensoort.
https://waarneming.nl/species/1772/

Je eerste foto dus.

[ Voor 4% gewijzigd door SnoeiKoei op 08-04-2025 11:43 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 Ik vindt je dromerige stijl echt geweldig. Ood de foto met wat sterker licht. het zijn echt net schilderijen.

@Montana Bam! Wat een kleuren. Stuk voor stuk topfoto's.

@Stormrider nl Goede foto's. Tip vanuit mij zal zijn om zelf wat meer te bewegen. zo krijg je andere standpunten. Bij foto 2 net een stap links rechts draaien zodat de steel met halve bloem uit de foto's is. Het harde licht van de zon linksboven in de foto's trekt het oog daar heen.

De paarse bloem is een mooi beeld. ook het insect is goed. Misschien de hardheid nog wat aanpassen in LR.

@PeacekeeperNL Foto 1 en 2 iets croppen. De bloemen foto;s zijn mooi.

Eentje van mij gisteren genomen. Goed kijken dan zie je toch nog mooie dingen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54442726137_7d73076943_k.jpgHebrew Character – Orthosia gothica by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
@VinnyAMS Ik vind hem erg gaaf!, alleen erg grauw als ik de rest van de foto's hier bekijk en dan deze.
maar daar kan deze foto niets aan doen natuurlijk!

Ik ga me ook weer eens wagen aan macro fotografie.
Vandaag een oudere Sigma 105 2,4 EX DG lens gekocht 2de hands.
Wil weer me oude hobby gaan oppakken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54452399820_8c6c66b7cb_c.jpgIMG_8614 by Stefan Schuiling, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54452228184_28be65ecdb_c.jpgIMG_8640 by Stefan Schuiling, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54452283353_4c370d0bea_c.jpgIMG_8593 by Stefan Schuiling, on Flickr

Dit was even in de achtertuin en de woonkamer proberen. De komende tijd er lekker op uit om wat meer en leukere platen te maken. Inclusief betere instellingen gaan gebruiken.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Stormrider nl Leuke platen. Als verbetering zou je kunnen focussen op 1 duidelijke eye catcher en verder de rest gebruiken als achtergrond/aanvulling. Bij je eerste foto moeten de drie bloemen de aandacht verdelen en weet je niet goed waar je moet kijken. Bij 2 is het al beter maar ik vind de bloem zelf niet zo fotogeniek. Je zou nog verder in kunnen zoomen, langs de foto schieten en de stampers het onderwerp maken bv.

@PeacekeeperNL Leuke experimenten. Vooral in het begin is het veel uitproberen met een macrolens. Maar das juist leuk. Die margriet staat er goed op. Vooral de laatste is lekker artistiek. Zou er rechts zelf nog een stuk vanaf snijden zodat het hartje mooi in de hoek gedrukt wordt.

@VinnyAMS Erg fijne plaat weer. Mooie details. Bij macro is het inderdaad een kwestie van goed kijken, dan valt er zoveel te zien.

@Yamy_Daffy Leuke platen. Die eerste twee zijn het beste wat mij betreft. Enige verbeterpuntje is dat die mier wel erg krap tegen het randje staat links. Maar verder fraai hoor.

Zelf kwam ik dit bijenpaartje tegen in mijn tuin vanmiddag. Dan ren ik wel even naar binnen voor mijn camera en macrolens. Zelf vind ik die beweging in zijn spriet wel leuk, geeft wat dynamiek.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54454158800_24bc48d1bf_h.jpg
Dirty Beesneez by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VinnyAMS
@Yamy_Daffy Ik vindt de 2de foto's het mooist. Wel veel verschil in de sluitertijden als ik op je Flickr bij de instellingen kijk.

@sys64738 Superplaat. Erg scherp.

Vandaag wandeling in het flevopark. "simpele vlieg", maar blijven mooie insecten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54464301994_8cad04be6f_h.jpgHydrophoria ruralis by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
VinnyAMS schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:02:
@Yamy_Daffy Ik vindt de 2de foto's het mooist. Wel veel verschil in de sluitertijden als ik op je Flickr bij de instellingen kijk.

Vandaag wandeling in het flevopark. "simpele vlieg", maar blijven mooie insecten.

[Afbeelding]Hydrophoria ruralis by Upearly Photography, on Flickr
Zo die is gaaf zeg!

(Instellingen had ik me nog niet echt in verdiept om mee bezig gehouden. Had net de lens opgehaald en was even aan het kijken hoe de lens presteerde in de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Pohhhh pracht plaat! Wat een scherpte ook!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heel fraai. Wel wat kleine plekjes waar zichtbaar is dat er gestackt is. Uit hoeveel foto's is dit gestackt?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
SnoeiKoei schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:20:
[...]

Heel fraai. Wel wat kleine plekjes waar zichtbaar is dat er gestackt is. Uit hoeveel foto's is dit gestackt?
@SnoeiKoei 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-34DaP-QTqVLnUlb8Iu-tYxi--w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OlSw4NGlmUwAJMTpVkeQMeYJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld-0Nutr62J1iePWqtNiqgSYO9o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ahHBOFU6rDiMoTDFvwiZzhqi.png?f=user_large

Vanavond dit muntvlindertje op de foto gezet die op het raam was geland om nog even van de ondergaande zon te genieten.

Verder heb ik van mijn schoonmoeder een leuk cadeau gehad, een AK macrodiffuser. Daar eerder vandaag ook nog even mee wezen spelen. De eerste foto die ik ermee maakte vond ik eigenlijk al wel goed gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd_QQ54EsmLQyHZpTBn9YGESk1I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nvc2QmdiqnwVo7WfMKHID89.jpg?f=user_large

Daarnaast onder andere dit menneke was in de tuin aan het genieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WNIX-fl1PfgBrgwFu5lm9YkiyE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RrYNPCz1pXlFrj5jjEXF9Z1O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO7r2wO-d0et4-iBIii9_Dbhkro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7k0HueKPseogMqiEYA1flgp.jpg?f=user_large

Verder een paar kleinere thumbnails, dit spinnetje vond ik ook nog verstopt in de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUb-MKUL2DkqNUWvjDTyAydpmk4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcThcjF18oceFXXKKd5mtxUh.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVNP0Eooxz6mYu49LCQEypGMw2Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN3RrLFFLt0TcOK2XfJgpyvK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNED-AoIXyGX-gElqn4_XBgrb2o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHnrovQcKeCpshg3IZHKdjci.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9zZ2oBQsORMp5P4jvMZeH9mUs8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fcw9Z0gXxCpmeWDuxq6RU8UW.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
@PeacekeeperNL Die eerste bij foto vind ik persoonlijk het gaafst! En gaf me vandaag inspiratie om hetzelfde te proberen te doen. Dat was niet makkelijk. Maar ik ben nog veel aan het oefenen. Dus alle tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54479492241_ef1c51e2f0_c.jpgIMG_4567 by Stefan Schuiling, on Flickr

Na veel zitten, wachten en proberen was dit 1 van de betere resultaten.
Vind zelf jammer dat niet heel z'n kop netjes op de foto staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@VinnyAMS Mooi, maar twijfel een beetjke over de negatieve ruimte rechts t.o.v de drukke rechterkant. En de naam riep wat vraagtekens op tot David Bradley me uit de droom hielp: dat merk op de vleugels is inderdaad een hebreeuwse n.

@Yamy_Daffy Mierenoptocht is leuk met dat trio en hun buit in het scherptevlak, kattenoog is een beetje ingewikkeld zelfportret, siermadelief geslaagd maar wat vlak.
Bij is mooi van licht, wat kan helpen is de cursus "insectendressuur voor macrofotografen".
(overigens. is je camera gekrompen? op 14 april was het nog een 7d, op 27 april een 6d)

@sys64738 Voltreffer, gaaf!

@VinnyAMS Niks toe te voegen aan het commentaar van @sys64738

@PeacekeeperNL Beetje veel van hetzelfde en vrij vlak van licht, m.u.v de bloem die een mooi highkey effect heeft. Detail is er in overvloed, maar wat croppen en nabewerken nmm kan veel verschil maken.

Geprobeerd mijn Sigma 70mm 2.8 macro als van-alles-wat-lens in te zetten. Het macropart gaat aardig, de tekorten liggen eerder bij mij, denk ik

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54481908941_d0d86fbde2_c.jpg
1. "Tea for two" - Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54482394333_a44c565c4b_c.jpg
2. "Cottage with flower garden" - Flickr

3. Dit is wat de Tamron 24mm 2.8 macro 1:2 er na het nodige sjoemelen en croppen van bakt
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54466393433_516b9b8161_c.jpg
Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
bobcom schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:10:
@VinnyAMS Mooi, maar twijfel een beetjke over de negatieve ruimte rechts t.o.v de drukke rechterkant. En de naam riep wat vraagtekens op tot David Bradley me uit de droom hielp: dat merk op de vleugels is inderdaad een hebreeuwse n.

@Yamy_Daffy Mierenoptocht is leuk met dat trio en hun buit in het scherptevlak, kattenoog is een beetje ingewikkeld zelfportret, siermadelief geslaagd maar wat vlak.
Bij is mooi van licht, wat kan helpen is de cursus "insectendressuur voor macrofotografen".
(overigens. is je camera gekrompen? op 14 april was het nog een 7d, op 27 april een 6d)

@sys64738 Voltreffer, gaaf!

@VinnyAMS Niks toe te voegen aan het commentaar van @sys64738

@PeacekeeperNL Beetje veel van hetzelfde en vrij vlak van licht, m.u.v de bloem die een mooi highkey effect heeft. Detail is er in overvloed, maar wat croppen en nabewerken nmm kan veel verschil maken.

Geprobeerd mijn Sigma 70mm 2.8 macro als van-alles-wat-lens in te zetten. Het macropart gaat aardig, de tekorten liggen eerder bij mij, denk ik

[Afbeelding]
1. "Tea for two" - Flickr

[Afbeelding]
2. "Cottage with flower garden" - Flickr

3. Dit is wat de Tamron 24mm 2.8 macro 1:2 er na het nodige sjoemelen en croppen van bakt
[Afbeelding]
Flickr
Scherp oog van je over mijn camera, het nummer is gekrompen maar de sensor is gegroeid. Heb naast een 7d nu ook een full frame 6d in de mijn rugzak gestopt. Wil de 7d gebruiken voor sport en tele en de 6d voor landschap portret en macro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
@PeacekeeperNL

Leuke foto's van de mot. Prachtig kleurig insect. Die diffuser ga je veel plezier van hebben. Speel wel met de lichtsterkte van je flitser. verder prima foto's met als opmerjing bij de bij het menneke dat de bloemen omdat deze fel wit zijn wel afleiden. De foto's van het spinnetje zijn mooi! De laatse is voor mij het best gelukt. Mooie kleuren ook.

@Yamy_Daffy

Prima gelukt. Oefenen is het leukste. wachten op de juiste compositie is het lastigst,. Die beesten lopen of zitten net altijd verkeerd :-)

@bobcom

Dankje. Je bedoelt waarschijnlijk de drukke kant links. Nog meer croppen om de rechterkant te verkleinen?

Je foto;s zijn erg mooi. Die "overzichtfoto's" zijn anders. Die tea for two is top.

Zelf een bezoek gebracht aan Vlindertuin vlinderado. Ik moest toch richting Julianadorp dus tussenstop gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54496905388_f777bebdaf_h.jpgHeliconius Ismenius by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
vandaag rondje park. Geweldig mooi weer. veel vlinders!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54509403967_11243a9709_h.jpgcommonblue by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Mooie platen. Vooral die middelste met slakje is erg leuk en goed gelukt.

@VinnyAMS Allebei erg gaaf. Misschien paar mm te krap gekaderd voor mijn smaak maar mooie onderwerpen en heerlijk scherp.

Zelf al tijdje weinig macro gedaan en was net op pad om was Lelietjes van dalen te schieten maar toen kwam ik deze vriend tegen. Zat heerlijk in het zonnetje en ik kon hem zonder storen mooi vastleggen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54511684559_61506c2bf2_c.jpg
Break by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 Prachtige plaat en wat zijn dit toch altijd prachtige wezens om te zien.

Het croppen snap ik. Kies in LR altijd voor 1:1 bij het croppen. En pak dan altijd kort op het onderwerp.

Deze is al wat ruimer denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54512450041_899bc5ac39_h.jpgSmall White by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@VinnyAMS De vblinders willen wel poseren, zo te zien. De Heliconius is mijn favoriet, de andere twee hebben te veel afleidende omgevingdingetjes. En qua kleurenspel springen ze er niet echt uit - wat wel zo veilig voor de beestjes zal zijn, toch?

@sys64738 Je regelmatig benijd om wat je met 40-150mm op mft bereikt, dus zelf ook op zoek gegaan naar iets met meer tele en macro. Heb ik in mijn eigen verzamella gevonden, en maakt heel aardige bloemtjes.

1. Poppy in the wind . Testing the Tamron Adaptall 01A + 01F combo
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54514472941_4a9a0eeb51_c.jpg

2.Flock of Serapias orchids - testing the Tamron Adaptall-2 01A + 01F combo
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54509361712_846f653c31_c.jpg

De bijtjes en vlindertjes moeten nog komen - misschien met ander verzamelspul.

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 12-05-2025 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:12
Na een jaar of vier, vijf heb ik m'n hobby weer opgepakt en mijn oude vertrouwde A7III afgestoft. Heerlijk twee uurtjes het bos in geweest, maar helaas buiten een enkel spinnetje niet veel bijzonders gevonden. Resultaat is verre van goed, maar het was wel leuk! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny4mOVqDn9eJGz2nUK0LlOWjueo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVDPcaTi2Dsxgc0bMyVxfOiG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@DonRoger De eerste spin is een goed begin - als je niet te vroeg opstaat, want een spin in de morgen brengt kommer en zorgen. Wachten is op nummer twee, want daar gaat het verder mee.

Zelf moest ik er vanmiddag even uit omdat op de hoek van ons laantje een bremraap stond te bloeien - of liever zijn kleine neefje, de klavervreter, die op klaver parasiteert. Ik heb hem met en zonder zijn nietsvermoedende prooiplantjes gefotografeerd, maar ben er niet uit welke van de twee de voorkeur verdient.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54519023304_3bea802ba1_c.jpg
1. Orobanche en zijn prooi (Flickr 1). Of toch de soloparasiet? (Flickr 2)

2. Terug naar huis lopend zag ik nog een boktorretje op en onder een morgenster schuilen voor de zon. Leek me ook leuk om vast te leggen (op Flickr) Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54518841571_845e340081_c.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
@bobcom Te drukke achtergrond bedoel je?
De foto als soloparasiet Flickr2 is het mooiste. Leuk dat boktorretje schuilkend in de schaduw. Goed gezien!

Foto van de Poppy in the wind is top. De overzichtsfoto os een leuke test.

@DonRoger Als ik de foto in het groot bekijk best goed gelukt. Ogen zijn goed te zien.

Eentje van vanmiddag. Paar uurtjes in Anna's Tuin & Ruigte rond gelopen/gezeten https://annastuinenruigte.nl/ Moet toch echt is zo'n uitschuifbaar krukje halen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54518790602_43d0c5d51d_h.jpggreen weevil by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:12
@bobcom Ha! Een der deze dagen maar weer snel terug 't bos in, wie weet kom ik er nog een tegen! :D Mooie foto's hoor, vooral met 't boktorretje, lekker in de schaduw!

@VinnyAMS Poh, dat is ook een erg mooie plaat, puik werk hoor. Ik gebruik trouwens de Walkstool kruk, ik zou niet meer zonder kunnen https://www.walkstool.com/

Heb trouwens nog een fototje van 't spinnetje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLi9RZgWunq2JJ6gM5f0q5UKaK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTL945oiW1cg73OILAz0TS6e.jpg?f=fotoalbum_large Ik vraag mij af waar die rare strepen op de achtergrond van komen, die zitten er niet als ik de foto's op m'n SD kaart bekijk.

[ Voor 18% gewijzigd door DonRoger op 15-05-2025 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nr.004
@VinnyAMS wat een mooie platen! Die vlieg kan zo in een biologieboek. Hij staat er heerlijk scherp en goed belicht op.

Heb zelf dit voorjaar een beetje weinig tijd gehad (of genomen) voor macrofotografie. Kan toch een hoop tijd gaan zitten in het stacken, corrigeren en nabewerken. Daarom vooral wat single-shots geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPP8nKIS2W19CGM9KFGD_KNVqfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh3KQPTjCgIsiCJeMr6LI42Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEA_7duEEgaYX4XPT163DvZ2Uzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ig5koTElakoiDpzzCDvredc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCtgPoCIdJztET1EIxurRtcTlMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj0bhtExfSXqdJ7Q7K99ENUB.jpg?f=fotoalbum_large

Van die laatste heb ik trouwens wel een stack geschoten, maar vanwege het constante gekrioel van voelsprietjes en pootjes heb ik het stacken voorlopig achterwege gelaten. Misschien dat ik me daar op een later ogenblik, wanneer ik iets ruimer in de tijd zit, wel aan waag. Want ik denk dat iets meer scherptediepte zeker zou helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nr.004
Beetje laaghangend fruit in deze tijd van het jaar, maar toch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAfs5RZg2jUP1vn6R3mii8ldr-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mm8Xk5QuaZvm9qSZ9t8gn3BD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)