Nog een aardigheidje voor de stakkers onder de macrofotografen - diegenen die geen camera hebben die automatische fotostapeltjes (stacks) schiet of die dat te bewerkelijk vinden. Een camera als mijn Sony A7Riii kan zonder hulp van een telefoonapp geen stapeltje foto's schieten
(heb ik in juli al een stukje over geschreven), maar hij kan wel in 4K filmen.
Stack-capabele camera's zijn bovendien alleen stack-capabel met stack-capabele autofocuslenzen - daarzonder rest nog steeds het oude handwerk van de (macro)fotograaf.
Een 4K filmpje is niets anders dan een stapel fotootjes - klein weliswaar, maar toch nog altijd ruim 8Mp per stuk. Met een programma als VLC kan je
filmbeeldjes uit zo'n 4K filmpje naar omzetten in fotofiles.
Ik heb daar een beetje mee gestoeid. A7Riiiop statief, wild zwijntje van 7 cm op passend kubusje gezet, camera ingesteld op video (XAVC S 4K), manual, mode, 1/60s, auto ISO, diafragma op de lens op f/8
Focus assist op Hi, rood, scgerpgesteld op dichtstbijzijnde stukje everzwijn.
1. Vaag varkentje
Video gestart, focusring gedraaid tot focus assit aangaf dat we bij het laatste stukje varken waren aangeland, toen voor alle zekerheid nog een keer teruggefocust tot startpunt. Totaal een stukje 4K video van 19 sec, dus circa 600 frames Door VLC gehaald om er stills uit te trekken - elke 10 frames één. Geimporteerd in Lightroom, bruikbaarste geselecteerd (22 stuks) lichtjes bewerkt en in Photoshoplayers samengevoegd tot één prent van 3900 x 2100px - met Gigapiixel opgeschaald tot 7800 x 2300.
2. Samen zijn we scherp
De voordelen: snel, eenvoudig, eventueel uit de hand te doen (in plaats van scherpstelleng camera naar het onderwerp bewegen), uitvoerbaar met (al dan niet oude) manual focus-lenzen, optimale beelden achteraf te kiezen, stackgrootte en -diepte achteraf naar keuze, ook geschikt voor camera's zonder alle toeters en bellen
Nadelen zijn er ook: "maar" ruim 8 Mp (de ontbrekend Mp fantaseert Gigapixel er desgewenst bij), camera moet 4K video aankunnen, vaak 4K crop van toepassing (maar dat kan ook een voordeel zijn), minder verfijnde registratie dan in foto, en zo zullen er nog wel een stel zijn.
Maar het is leuk spelen