@
nr.004 Fijne serie. Snuitkever is mijn favoriet - is gewoon een verhaaltje. Vraag me af wat voor jou een topplaat moet zijn: techniek of inhoud?
@
sys64738 Hele mooie. Ik zie het stripwolkje gewoon. "hè,hè, effe bij komen"
@
VinnyAMS Fraaie schijnbok is inderdaad fraai. Wegpoetsen hangt ervan af: bij de tweede schijnbok creëert het blaadje juist extra diepte, bij de eerste vind ik het wel wat storend, maar of LR dat netjes wegkrijgt is maar de vraag. Witvlakvlindserrups vind ik meer een entomologische uitdaging dan een stukje kijkplezier.
Zelf altijd wel een beetje aan het knoeien met lenzen waar "macro" op staat. De 60mm Zeiss Planar 2.8 macro vind ik een heerlijke lens - maar voor insecten moet je mazzel hebben of heel veel geduld. Beide heb ik maar beperkt, maar hier werkten beide mee.
(Nog één bloemetje dan? - Flickr
Wiegen tot het beeld scherp is lukt niet altijd even goed een statief is teveel gezeul. Daarom is er een AF-macro bijgekomen: Tokina Firin 100 mm 2.8 Heb je van mazzel en geduld minder nodig.
Uiteraard lieten de insecten het weer eens afweten - hielden siësta of zo. Dus als try-out maar een bloemetje geplukt.
Bloemen plukken - Flickr
Om bij macro ook wat aan AF te hebben op een Sony A7x heb ik de volgende instellingen gevonden:
1: AF-On op één Custom-knop
2: EVF-vergroting op een tweede Custom-knop
3: Aan Middenknop van het achterwieltje Recall Custom-functie toewijzen: AF-C, AF-On, Tracking on op Flexible focus point, Drive Continuous-low.
AF zorgt voor de eerste scherpstelling, met EVF-vergroting precies scherpstellen (mits lens manual override op AF heeft). Duim op achterwieltje, dan blijft het onderwerp scherp dankzij AF-C terwijl je afdrukt.
Benieuwd hoe @
VinnyAMS en @
nr.004 hun macro's aanpakken. Jammer dat ik niet bij de macroklas van mei kon zijn...