Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:10

Macro fotografie

http://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Vorige delen

[Verzamel] Macro Foto's
[verzamel] Macro foto's - deel II
[Verzamel] Macro foto's deel 3
[Verzamel] Macro foto's deel 4
[Verzamel] Macro foto's deel 5
[Verzamel] Macro foto's deel 6

Macro fotografie is het fotograferen van dingen van heel dichtbij, van abstracte dingen tot
bloemen en beestjes. Omdat je soms letterlijk fotografeert op de vierkante centimeter zijn er dus
heel veel creatieve mogelijkheden om een bepaalde foto te nemen en dat levert leuke resultaten op.

Hoewel er vaak een discussie ontstaat tussen wat nou wel macro is en wat niet, over het algemeen
wordt macro beschouwd als foto's die genomen zijn met een vergroting van 1:1, dat wil zeggen
dat je onderwerp levensgroot op de sensor van je camera geprojecteerd word.
Alles wat met een vergroting kleiner dan 1:1 gemaakt wordt (bijvoorbeeld 1:2) wordt gezien als
een close-up en geen macro.

Regels voor het posten
  • Maximaal 3 foto's (4 foto's in speciale gevallen)
  • Reageer op voorgaande foto's en probeer echt feedback te geven. Een "ja vind ik mooi, gr. Jan" is dus geen feedback.
  • Hou het topic voornamelijk over de foto's zelf, verregaande discussies over hoe zij gemaakt zijn zeker welkom maar zouden gedaan kunnen worden in een (nog niet bestaand helaas) macro workflow topic of in het macro hardware topic als het hardware gerelateerd is.
« · ^

Hier onder heb ik een basale lijst gemaakt van spullen die nodig zijn om zelf macro's te kunnen
schieten, een statief of monopod is niet altijd nodig als de licht omstandigheden goed zijn.

Verder zijn er groot aantal lenzen die de aanduiding "macro" hebben terwijl ze dat eigenlijk niet zijn,
de correcte term voor deze lenzen zijn lenzen met een close-up mogelijkheid aangezien ze vaak niet verder
gaan dan 1:2 vergroting (object komt half levensgroot op de sensor).
  • Macro lens (1:1) voor je DSLR
  • Statief, monopod (één been statief) of als de licht omstandigheden gunstig zijn een vaste hand
  • Macro flitser (zeer aan te raden, "normale" flitser kan ook)
  • Veel geduld!
« · ^

• Gebruik een klein diafragma in combinatie met een flits omdat bij macro de scherpte diepte ontzettend klein is. Daarom is een flits ook aan te raden zodat je op f/8 en soms nog kleiner kan schieten.
  • Maak gebruik van je statief of monopod om bewogen foto's te voorkomen.
  • Speel met verschillende vergrotingen, meer vergroting wil niet zeggen dat het een betere foto wordt!
  • Wanneer de omstandigheden er naar zijn probeer eens het natuurlijke licht te benutten en gebruik te maken van mini reflectoren om je licht te sturen.
  • Experimenteer! Bekijk allerdaagse dingen eens van dichtbij en ontdek wat je nog nooit hebt gezien of schiet eens expres met een groot diafragma om bizarre foto's te schieten.
  • Het belangrijkste is dat je plezier hebt!
« · ^

Voorbeelden van een aantal macro foto's van mij zelf

« · ^

PowerUp wijzigde deze reactie 20-01-2016 17:23 (15%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Ventieldopje
quote:
Nomad schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:55:
Hey een nieuw topic :)..nice. Ik zal de oude even sluiten voor je

edit: done, je had hem ook al gekoppeld er aan zie ik, goed bezig :)
Had al contact gehad met moby hier over gehad, die heeft me een aantal goeie voorbeelden laten zien. Mochten er foutjes in zitten, het is mijn eerste TS! :X

Dankje!

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Ventieldopje
quote:
douPel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:31:
[...]

Muahahaha! Mijn doel voor de lente/zomer is om dit topic te inspireren!!! :P
Mwa met het weer van de aankomende tijd ga ik écht niet wachten totdat de lente/zomer helemaal door breken. In de natuur komen al weer leuke dingen te voorschijn. Bovendien is er altijd wel wat te vinden, is de natuur niks dan zijn er nog zat andere dingen ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Sargonaut schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:57:
Eindelijk een nieuw deel van het macro-topic. :) Nette TS ook. _/-\o_ Hoewel ik in het lijstje benodigdheden de afstandbediening en macro-rail nog wel mis. Die gebruik ik namelijk best veel bij het maken van macro's.

Ter gelegenheid net deze twee foto's van een orchidee bij mij thuis gemaakt. :) Als verlichting liggen er een paar gekleurde UV-lampen omheen, die zorgen ervoor dat de kleuren van de orchidee extra verzadigd overkomen. ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Het lijstje dat ik in de TS heb gemaakt is ook een basale lijst, dat heb ik er ook expres bij gezet. Macro is een terrein voor mensen die lekker willen knutselen, er zijn dan ook talloze manieren om macro's te schieten. Zo kun je bijvoorbeeld ook reverse-macro gebruiken etc. Als ik dat er in zou zetten zou de TS wel héél erg lang worden en misschien wat overweldigend voor mensen die net beginnen.

Over je foto's, ik moet bekennen dat het eerlijk gezegd niet mijn stijl is maar ik zal een zo goed mogelijk "beoordelen". Het is een levendige plant met vrolijke kleuren en een rare "tuit" in het midden maar ik vind de kleuren op je foto's wel erg flets en het mag allemaal wel met iets meer contrast en lichter, bovendien ligt het kronkel puntje net iets te ver onder in de foto, bij de 2e foto meer dan bij de 1e.

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Dat is al een stuk beter, alleen in het midden van de bloem (bovenin 1e foto en links bovenin 2e foto) is het nog wel redelijk grijzig terwijl dat stuk van de bloem toch echt wit is lijkt me.

Achter bij de opkrullende bladeren (de rechtse) bij de 2e foto zit ook een beetje een afleidend stukje. Ik zou de midden tonen nog wat verder omhoog gooien zonder de highlights aan te tasten. Zou ik eens een inimienie voorbeeld mogen maken van wat ik bedoel?

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:
Op de eerste foto is alleen dat hele kleine dingetje enigszins scherp. Op de tweede foto is er iets meer scherp, maar alsnog niet genoeg, naar mijn smaak. Macro-foto's vind ik zelf mooi door de geweldige scherpte, scherpte die bij deze foto's er dus eigenlijk helemaal niet in zit :P

Je foto's zijn gemaakt met f/4.5 en f/5.6, probeer eens een kleiner diafragma zou ik zeggen.
Die ga je denk ik met een kleiner diafragma ook niet krijgen, de bladeren van die bloem zijn ook gewoon glad ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
douPel schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:43:
[...]

true story. maar fotos maken doe ik buiten, binnen heb ik zat andere dingen te doen. Maar je hebt absoluut gelijk dat er altijd wel wat te fotograferen is.

Heb eigenlijk nog een vraag aan jullie. Ik heb het wel eens dat ik bijvoorbeeld een half vergane boomstronk zie met mos erop bijvoorbeeld en dat ik dan denk dat met name de structuren interessant zouden zijn om te fotograferen. Dan sta ik erbij en probeer ik, in dit voorbeeld de stronk van verschillende kanten te bekijken om een beeld te maken, een onderwerp uit te zoeken, een compositie te maken. Ik vind dit echter toch moeilijk om dat te vertalen naar een foto. Als ik niets kan bedenken wat 'een bijzondere' foto op zou leveren, hou ik t voor gezien en loop ik door. Met 'bijzonder' bedoel ik dat ik zoek hoe ik iets zodanig op de foto kan zetten dat het geen recht-toe-recht-aan foto is en dat vind ik echt moeilijk bij dingen die geen direct onderwerp hebben (zoals bijv een insect). Natuurlijk gaat ook hier op: oefening baart kunst, maar toch. Mijn vraag: hoe is jullie werkwijze bij een macrofoto? Stellen jullie jezelf thuis al een doel voor de dag? Of kijk je wel wat je tegenkomt?

En hoe gaan jullie om met bewolkt weer? Pakken jullie dan een flitser erbij? En bij zon, gebruiken jullie wel eens een reflectiescherm oid om met schaduwen en lichtinval te spelen?
Zoals ik ook al in de TS heb gezet, bij bewolkt weer kan een flitser (macro / ring) van pas komen en bij de meeste andere omstandigheden kan het ook wenselijk zijn een reflectiescherm te gebruiken. Hier kan zelfs een vloeitje voldoende zijn ;)

Wat betreft mijn werkwijze, ik ga om macro's te schieten nooit met een doel ergens heen. Ik pak een locatie waar ik wil wandelen en ontspannen, met stress kun je geen macro's schieten ;) Ik neem altijd wel mijn tas met benodigheden mee, 5DII, ringflitser, MP-E 65mm, monopod en wat te knabbelen voor onderweg.

Dan ga ik gewoon lekker ergens wandelen en let ondertussen diep in gedachten verzonken op wat er voorbij komt, zie ik iets interessants ga ik het eens goed bekijken en mocht mijn nieuwsgierigheid het winnen ga ik het eens van dichterbij bekijken (door de lens dus). Als het onderwerp dan daadwerkelijk interessant is ga ik pas kijken of ik er ook een leuke foto mee kan maken, kan ik dat niet op die locatie kijk ik of ik het dingetje mee kan nemen naar een plek waar de zon mooi schijnt of dat ik mijn flitser toe kan passen. Kan ik dat niet dan loop ik door ;)

Op mos zitten altijd wel leuke dingen maar je moet er voor uit kijken dat de foto niet te druk wordt of dat het groen gaat overheersen. Een mooie licht inval of beestjes en dingetjes die er op zitten zijn dus wel een pre ;)

Verder is het gewoon heel veel doen, blijven rond kijken naar dingen. Ook naar dingen die je niet interessant lijken, gewoon eens dichterbij gaan kijken (neem desnoods een vergrootglas mee)!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Ik had die foto's al eens eerder gezien ja, vind het een erg leuk idee en mijn vingers jeuken om dat zelf ook eens te proberen (wellicht met andere onderwerpen)!

Nu het weer steeds grauwer, mistiger maar ook warmer wordt voel ik drang groeien om weer wat prachtige macro's op de gevoelige plaat vast te leggen, nu nog eventjes tijd zoeken dan maar :X

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Snuurtje, dit is een macro topic zoals ook in de titel staat, bovendien is dit al het 7e deel en staat er duidelijk in de topic start beschreven wat macro is en ook wat het niet is, ook staan hier talloze macro foto's geplaatst. Het lijkt me toch dat je dan wel een idee had moeten krijgen dat dit niet het juiste topic was? Het topic waar je naar zoekt: Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14

Zul je altijd zien, denk je de natuur te slim af te zijn door dit keer maar wel de planten spuit mee te nemen ... zijn er druppels zat!

In ieder geval, dit zijn er in ieder geval al een paar. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken / bewerken ;) Schiet er op los!

Deze foto is het mooist in groot formaat, die ga ik helaas niet op het internet zetten maar wel af laten drukken! Je kunt bij de grote foto in de druppel het bos op kop zien :D

Auto radio by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 01-03-2012 22:58 (20%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Dank, dank ^^

@Sargonaut, lijkt me een leuk idee, ik ga het eens een keer proberen!

@Hamed, men probeert wat he ;) Nu begint wel de tijd weer die echt perfect is om macro's te schieten, dat is ook wel te zien aan die 2e foto van jou, mooi sfeertje!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Zou gaaf zijn Prozac, hoe meer zielen/foto's hoe meer vreugd! ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Iets zegt mij dat dit een heel mooi draadje gaat worden! ^^

@Prozac, prachtig licht in die foto, kijkt heerlijk weg!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Die spin en die laatste "Dead and gone" vind ik wel de beste ;) De rest vind ik wat gewoontjes.

Bij het liefheersbeestje lijden de groene delen in de achtergrond een beetje af of nou ja passen niet helemaal bij de rest van de kleurstelling denk ik maar dat is persoonlijk. Door iets te doen met de nabewerking met die foto zou je er veel meer uit kunnen halen denk ik maar nogmaals dat is persoonlijk!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@gdzr, die 2e en 3e, prachtig! De kleuren matchen de achtergrond zonder dat het onderwerp er in weg valt en dat vind ik zo mooi, heerlijk rustig om naar te kijken!

De 1e is wat onrustiger qua kleuren en compositie, wel knap hoor om zo'n foto te schieten maar vond #2 en #3 toch beter ;)

Keep up the good work!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Gaaf, zo'n langere macro lens voor vlinders etc. staat ook nog wel op mijn verlanglijstje! Hopelijk ooit een keer een http://tweakers.net/price...80mm-f-35l-macro-usm.html in mijn bezit.

Ik ben niet zo'n fan van 3rd party merken als Sigma en Tamron in het algemeen maar ik moet zeggen dat die 150mm van je goed presteert, vrij rustige bokeh en zo ver ik kan zien haarscherp!

Maar ik ga er even vandoor, mooi een dagje macro's schieten vandaag maar verwacht niet al te veel ...

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Gdzr schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:48:
Ik ga binnenkort een keer kijken oor een omkeerring. 50mm andersom met wat tussenringen :)
Met een 50mm lens je 60D en een paar tussen ringen kom je een aardig eind, zie bijvoorbeeld deze foto. Staan er nog wel meer op die ik met de 7D en 50mm f/1.4 met tussenringen heb gemaakt :)

Behalve de lens kost het geen drol en je kunt er een hoop plezier aan beleven! Maar als je toch met een omkeer ring gaat werken om dichterbij te komen neem ik aan, is het dan misschien wat om eens te gaan kijken naar de MP-E 65mm?

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Hier nog een aantal (meer op Flickr / DeviantArt etc.) die ik gisteren geschoten heb. Baal er wel van dat ik de PC - PC kabel van mijn flitser kwijt was waardoor ik dus vrij hoog in de ISO moest om nog een beetje foto's te kunnen schieten aangezien het aardig bewolkt was. Vandaag dus meteen weer een kabeltje bestelt! ;)

Maar goed, zelf over een aantal aardig tevreden en ben benieuwd wat jullie er van vinden ;)

The Human Heart by Maarten de Boer, on Flickr

Hiding From The Cold Wind by Maarten de Boer, on Flickr

Ladybird by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
iew schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:34:
[...]

Ik vind de 2e wel mooi en leuk bewerkt, de eerste foto daar heb ik niet zo veel mee, en de laatste foto daar had ik graag het koppie volledig scherp gezien.

De 2e foto vind ik dus het best gelukt.
De laatste foto (3x of 4x vergroot) had ik ook eigenlijk moeten maken met m'n macro flitser, echter heb ik geen trigger en was ik de kabel kwijt. Jammer genoeg heb ik hem moeten maken op f/2.8 en ISO 5000 ;)
quote:
Hahn schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:10:
Met iew eens :) Ik houd niet zo van selectief kleurgebruik, maar bij #2 werkt het goed. #1 vind ik mooi qua kleur, maar de DoF is wat mij betreft veel te klein, had liever het hele blad scherp gezien. En bij #3 begint de bokeh vooraan op het takje voor mij wat te abrupt, waardoor het me afleidt.
Mee eens, ook zal ik die vlekjes nog even weg werken ;)

Misschien dat deze beter in de smaak valt hier?

Ventieldopje wijzigde deze reactie 13-03-2012 18:12 (45%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Zullen we het een beetje proberen te houden bij de foto's zelf in plaats van de gear? Allemaal wel leuk om te zien maar ik denk dat we dit beter kunnen doen in een apart topic (wie voelt zich geroepen?) zodat we het uitgebreid kunnen bespreken ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
DIY stuff zoals diffusers, reflectie schermpjes, opstellingen, tussen ringen etc. ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Nou nou Hahn, plezier is hier ook een factor hoor ;) Heb je zelf wel eens geprobeerd een vlieg / mug 'in action' als macro te schieten? Ik wel in ieder geval met een 7D, 50mm f/1.4 en tussen ringen en ik kan je zeggen, de 7D is snel maar het is oh zo moeilijk om die beestjes er écht goed op te krijgen en dit vind ik toch een hele prestatie. Ware het niet alleen al omdat het gewoon grappig is om te doen!

Heb je er plezier in, ga je het meer doen, leer je meer -> betere resultaten over een tijdje. Bovendien is niemand te oud om te leren, mensen die dat wel zeggen willen gewoon niet leren ;)

Ik zal in de loop van de avond wat foto's plaatsen die ik vandaag genomen heb, ik had plannen om een eind weg te gaan maar vond alles wat ik nodig had al in de (kleine) voortuin!

Daar naast zou ik toch wel graag een Macro Hardware topic willen zien, iemand daar nog aan gewerkt? Zo niet wil ik vanavond wel een TS in elkaar draaien, desnoods samen met iemand?

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Top! Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag! Heb zelf toevallig nog wat foto's gemaakt van mijn setup ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Als ik zo vrij mag zijn, ik denk dat je je moet beseffen dat dit een niet al te serieuze poging was maar meer van 'zou het lukken'. Een scherpe macro uit de lucht schieten is gekken werk en zal alleen met een gigantische setup leuke resultaten op kunnen leveren, maar dan zit je al weer op het punt dat je het dus ook serieus gaat doen.

Ik vond de opmerking van je een beetje over komen als ... dit is helemaal niks, ga maar lekker weer oefenen voordat je hier uberhaubt iets plaatst. Liever zie ik dan of dat je uit legt hoe je het beter kan doen of dat je platen laat zien dat je het zelf gedaan hebt met uitleg hoe ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Een verzameltopic heeft niks met de kwaliteit van foto's te maken, een verzameltopic is gewoon een topic voor alle macro foto's of ze nou gelukt zijn of niet en om hier opbouwende kritiek op te geven. Dit topic heeft dus geen bepaald 'niveau' dat je moet hebben om hier te mogen plaatsen.

Mocht je vinden dat het niveau van de foto's hier te laag is vraag ik mij af waarom je hier dan nog kijkt in plaats van je eigen foto's te plaatsen om zo te pogen het niveau omhoog te krijgen of dmv. opbouwende kritiek te geven op andermans foto's?

Iemand afkraken doen we hier sowieso niet en deze reactie kwam wel zo over naar mij en misschien ook wel andere mensen. Ik zou je verzoeken in het vervolg dit soort reacties gewoon achterwege te laten en in plaats daarvan opbouwende kritiek en tips te geven. De reactie waar ik op doel:
quote:
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:10:
Volgens mij onderschat je macro echt zwáár :P Ga nog veel meer oefenen zou ik zeggen, want hier zou ik niet over naar huis schrijven ;)
Laten we dit nou in ieder geval ergens anders voortzetten, desnoods per persoonlijk bericht als dat nodig is. Zo houden we ruimte voor mensen die foto's willen plaatsen, want daar is dit topic voor, foto's en opbouwende kritiek!

Alle andere macro gerelateerde dingen zoals de hardware kunnen nu hier naar hartenlust besproken worden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1495230. Met grote dank aan SuperKneus voor het openen van dit topic!

Ventieldopje wijzigde deze reactie 15-03-2012 18:57 (17%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:17:
Ik had niet gekeken naar wie de foto had gepost, dus ik dacht eigenlijk dat het ging om iemand die voor het eerst macro probeerde, vandaar de eerste zin, die niet had gehoeven. Je vorige macro-foto's vind ik prima, de betere van de laatste pagina's van dit topic.

Maar deze foto vind ik gewoon niet goed, hij is niet scherp, de witte vignetting snap ik niet (heb je dat later toegevoegd?) en de CA bij de poten maakt het er ook niet mooier op. Dat je het grappig vond om te proberen, kan ik helemaal begrijpen, maar ik snap nog steeds de instelling van "het is knap dat ik deze foto überhaupt heb weten te maken" niet helemaal. Als iets heel moeilijk is (en dat is een foto van een vliegend insect maken zeker) en het lukt je niet, dat maakt van een half-gelukte foto nog geen goede foto, toch :?
Nee maar het kan wel mensen stimuleren om nieuwe dingen te proberen. Aangezien er nu steeds meer vliegjes en beestjes rond vliegen kunnen mensen die even geen inspiratie hebben of denken dat ze het beter kunnen het ook eens gaan proberen! Het is wel een leuk idee en zeker een grote uitdaging om zo'n foto goed te krijgen!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Wat macro's van vandaag, grootse plannen maar ik kwam niet verder dan de voortuin. Morgen scheen het hier ook nog mooi te worden dus ga ik morgen weer eens even op pad ;) Meer op mijn Flickr / DeviantArt etc.

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for the sun to rise ... by Maarten de Boer, on Flickr

Brand los ... of tja ... geniet ... of ... schuil achter een deken ofzo!

Ventieldopje wijzigde deze reactie 15-03-2012 23:54 (60%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Sargonaut schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:15:
Lief spinnetje. :D Vooral de tweede is leuk. :)

De derde foto is ook mooi, waarbij ik de onscherpte op de voorgrond dit keer wel goed gebruikt vind. Denk alleen wel dat ik met photoshop aan de linkerkant het kleine beetje scherpte zou vervagen, zodat het er net zo uit komt te zien als rechts.
Dank! Staan er nog wat op mijn Flickr als je ze leuk vind, ook van nog dichterbij ;) Ik had over de scherpte aan de linker kant nog niet eens over nagedacht, het is niet de bedoeling dat de aandacht daar naar getrokken wordt maar naar het beestje zelf, hopelijk gebeurt dat nog steeds! Als ik zo de foto voor mijn neus krijg is het eerste waar ik naar kijk toch het beestje en is de rest toch een beetje out of focus maar als dit echt stoort zou ik het aan kunnen passen ja ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Hamed, inderdaad een beetje rustig hier. Maargoed de mooie dagen beginnen pas net te komen, ik heb er net een druk weekend op zitten maar ben wel van plan deze weer op pad te gaan.

Wat betreft je foto's, #1 vind ik de leukste zowel qua kleur als compositie en onderwerp! Is weer eens wat anders dan bloempjes en bijtjes ;) #2 vind ik wat gewoontjes, wel een leuke foto maar niet dat ik zeg van wauw die springt er uit ofzo ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, mooi! Misschien een beetje aan de lichte kant? Een kans die je niet vaak zal krijgen denk ik, mooi spinnetje!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Om de mooie stroom foto's op gang te houden, hier nog eentje van mij:

Spiders gymnastics by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Dank, dank! En yesh, spider lover for sure! Net even 10 minuten in de voortuin geweest en ontzettend gave foto's geschoten van een klein wit/zwart zebra-like spring spinnetje welke ik hier vanavond wel zal posten!

Nu eerst bier drinken in de tuin!

@Sargonaut, wat gaaf ook precies echt 1 druppeltje en het lijkt inderdaad net een parel in een oester xD

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, deze vind ik toch echt stukken beter dan die andere, veel meer sfeer er in en de reflectie in de druppel lijkt wel op een berg landschap. Ook lijkt de druppel hier gedragen te worden als het ware door het plantje! Super!

Hier een shot uit de voortuin vandaag voor, had niet veel tijd aangezien we visite kregen anders had ik er wel meer gemaakt. Als ik het goed heb is het een Zebraspin (Salticus scenicus) die tussen de 3mm en 7mm lang worden.

Sup? by Maarten de Boer, on Flickr

Edit: Vooruit, deze is niet geweldig maar mag er ook nog wel bij vind ik.

What's down there? by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 23-03-2012 22:34 (20%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Doupel, dankje! Ja klopt bij die 2e lijd het wat af, ik moet zeggen dat ik een beeld heb van de rest van de scene en dan heb je denk ik een andere beleving dan als je nu zo naar de foto kijkt. Het was best schattig want dat spinnetje keek dus eerst naar dat bloempje van hmm, hier kan ik niet heen en toen weer naar mij van shit wat ben je van plan enge man :+ Maar ik ben het volledig met je eens dat het een beetje afleid! Is het misschien leuk dat als ik de volgende keer een macro schiet ook even een normaal overzichts schot schiet van waar ik nou eigenlijk zat te werken?

@Snuurtje, vaak durf ik niet te zeggen. Ik ben immers een lange tijd niet op zoek geweest naar spinnen behalve dan de gene uit de kelder. De MP-E kreeg ik ook pas toen alle bloempjes en beestjes al lang verdwenen waren. Maar, aangezien de beestjes schijnbaar letterlijk in de voortuin leven durf ik wel te zeggen dat ik ze vrij vaak tegen zal gaan komen en zullen dus ook nog wel vaker een onderwerp gaan vormen! Ik ga morgen denk ik even kijken of de jaag spinnen(?) die in de voegen en loze pluggen in de schuur zaten nog leven, maken ook erg gave onderwerpen!

Maarja, weer heel wat vette ideeën en ook contacten opgedaan vanavond dus het kan alleen maar leuker worden! Ik ben heel benieuwd wat en wie er nu weer iets moois gaat tonen in dit topic! :D

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Hah, dit is mij al wel eens overkomen. Een oude foto welliswaar:

7D en 50mm f/1.4 met 3 tussen ringen.

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Robin91, leuke foto's! Ben het eens met Sargonaut wat betreft het vliegje, het perspectief en kleuren zijn wel echt gaaf!

@Sargonaut, haha ja. Nouja m'n haar is nu langer, dit was toen ik net begon met macro's schieten maar daar had ik zo snel geen foto van :+

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Gdzr
Nog langer ...

Foto: Idskia Idsinga

Sorry voor het even offtopic gaan, foto's van mij komen er aan :X

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-03-2012 14:18 (18%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Igor92, Wauw! Mooi resultaat, niet voor niets dat omkeer ringen zo populair zijn! Zeer gaaf resultaat en keep 'em coming!

@Hamed, gaaf, die kom ik niet vaak tegen!

Hier nog wat van mij, ben nog steeds bezig met uitzoeken dus de rest komt nog wel op Flickr en DeviantArt te staan :Y)

Leafhopper by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-03-2012 23:14 (76%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
En aangezien het hier toch zo rustig is, hier nog een onverwacht goed gelukt (in mijn ogen) resultaat van vandaag. Een klein pietepeuterig vliegje op een pietepeuterig blaadje van een klein bloempje.

Ik zal straks ook wat filmpjes uploaden op youtube van wat ik gefilmt heb met de MP-E en zal ze afhankelijk van de reacties misschien ook wel naar linken vanuit de TS en de TS van het macro hardware topic. De filmpjes heb ik gemaakt om te laten zien wat je met deze lens kan, hoe moeilijk het is om iets er goed op te krijgen en hoe klein de DoF is. In de korte filmpjes heb ik een lieveheersbeestje gebruikt als onderwerp uit mijn voortuin, kleinere beestjes heb ik me niet aan gewaagd te filmen :X

Little things in life by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 27-03-2012 13:44 (3%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Thanks, met het blote oog was het beestje te zien als een zwart stofje / streepje :+ En ik zal mijn onderschrift voor die even fixen :)

Dat die focus niet helemaal "goed" ligt vind ik niet zo storend, mooi zacht aan de binnenkant en de focus ligt waar de blaadjes naar binnen vallen en waar het meest te beleven valt dus eigenlijk vind ik de focus spot on zo ;) Enige jammere vind ik dat het rond links boven wat rommelig is en groter dan de andere hoeken. Maar, hele mooie warme plaat!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Hamed, congrats met je aankoop! Echter zou dat meer passen in het Het grote Macro Hardware-topic. Is dit gedaan met de non-macro 100mm f/2 of met de macro versie? In dat laatste geval zou je toch veel dichterbij moeten kunnen komen aangezien foto 3 aardig in de buurt komt van 1:1?

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, het oogje is ook wel scherp alleen is de afbeelding op het internet te klein om dat te zien. Het diafragma was aardig groot en had kleiner gemogen, het effectieve diafragma was nu f/16.8 maar had nog wel genoeg licht over eigenlijk, eigenlijk had ik ook niet verwacht dat ik hem er op zou krijgen en zeker niet zo scherp. Hij is genomen op 5x vergroting vanaf een monopod waar af en toe nog wel eens een briesje op stak, ik nam er een paar voor de grap en niet met de verwachting dat er iets tussen zou zitten, best een verassing dus! Maar je kunt meer kleine beestjes van mij verwachten aankomende tijd, hoe kleiner hoe beter vind ik! :)

Over je foto, orgineel en leuk onderwerp met een fijne kleur en bokeh om naar te kijken, veertjes met of zonder druppels maken altijd een leuk onderwerp alleen vind ik de vignettering van de eerste foto niet zo geslaagd. Ik heb maar weinig foto's kunnen vinden waar een witte vignettering echt mooi is, de tweede foto vind ik daarom ook een stuk beter :)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, je hebt daar een mooi gebied zo te zien. Veel dingen om te vinden, grappig dat die mier even de rust kwam verstoren en een prooi te lijf ging dat echt vele malen groter is dan hem zelf :+ Bij #1 kun je dat zo mooi zien, zet echt zijn tanden er in!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Vandaag twee oude bekenden maar eens op de foto gezet, ooit al eens in een doosje gedaan en in de kast geflikkert. Natuurlijk nooit meer naar om gekeken maar vond ze pas toevallig weer. Was lekker priegelen op de vierkante milimeter, twee bureaulampjes waren icm. het ledje in m'n ringflitser net genoeg om nog wat door de zoeker te kunnen zien, volgende keer toch maar even anders aanpakken.

Ze zijn niet perfect maar heb lekker kunnen prutsen iig :> (meer op Flickr etc.)

Death is imminent by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Doupel, Dankjewel! De 2e is geschoten op uit mijn hoofd gezegt 3x vergroting maar is gecropt (geen 100%, detail! :9~). De niet gecropte versie staat ook onlinline:

@Sargonaut, ik vond bij de 2e het stof wel mooi omdat je anders zo'n strakke foto krijgt en dat vond ik niet helemaal bij het dooie beestje passen. Als het groter/grover stof was geweest had ik het inderdaad wel een beetje schoongemaakt. Om eerlijk te zijn zag ik het stof ook pas toen ik het op de computer bekeek, de zoeker ondanks meerdere lampen is toch wel heel donker!

Ik had ook meer foto's van het eerste beestje welke binnenkort wel een herkansing zal krijgen maar die zijn allemaal de mist in gegaan omdat er een miniscuul haartje tussen zijn vleugels/pantser zat en achter zijn oog een "grote" zand korrel, dit alles was dus niet te zien door de zoeker en zag het pas bij de nabewerking echter was het laat en had ik maar besloten het beestje een andere keer een herkansing te geven, afgestoft en wel!

Het was voor mij ook experimenteren met licht en ben met het resultaat erg tevreden, zelfs op 5x vergroting prima resultaten. Heb mijn ringflitser met een a4tje er op gebruikt als ondergrond, daar schenen twee bureaulampen op zodat ik nog wat kon zien door de zoeker, als ik dan het onderwerp gepositioneerd had zoals ik wou pakte ik een 2e a4tje en hield die boven het onderwerp als reflector.

Ik heb ook nog een foto van alleen de kop zelf maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, ik zal nog eens kijken en anders komt deze er bij de volgende keer er wel bij, heb beide beestjes netjes in een bakje zitten, zal daar nog wat spinnetjes aan toevoegen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Oxize schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:24:
Niet echt zo goed als jullie macro foto's, maar het is een probeersel :)

[afbeelding]
Mooi ;) Onderwerp is wel wat aan de donkere kant waardoor hij een beetje weg valt tegen de achtergrond. Leuk met dat prikkeldraad zo!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Hamed schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:44:
Mooi zwarte/donkerblauw kleuren zeg. Alleen ik had meer scherpte verwacht van F9 & F11 :)
Afhankelijk van de lens maar ik denk dat je bij f/9 al wel redelijk te maken gaat krijgen met diffractie ;) Vind de eerste foto de leukste, goeie compositie alleen is mede door de mooie kleur van het beestje hij een béétje te donker voor mij ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Worm, ik vind die laatste plaat echt tof en zou alleen even het bruine plekje rechts onder weg werken maar verder echt een toffe plaat!

Met een omgekeerde lens werken als je die met je hand vast moet houden is sowieso wel heel moeilijk, het wordt al een stuk makkelijker (en misschien nog wel leuker) als je een omkeer ring hebt of tussenringen (zie Het grote Macro Hardware-topic voor meer info).

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Vind foto #1 de beste, mooie kleuren en leuk onderwerp! Het blaadje dat naar binnen gevallen is (rechts bovenin) stoort mij een klein beetje, afgezien van dat blijft het een hele mooie foto met prachtige kleuren!

Foto #2 vind ik wat minder, dingen van voren fotograferen met een kleine DoF is erg lastig en levert vaak zoals nu een onrustig beeld op, het voorste puntje lijkt ook onscherp. Verder ook niet een erg boeiend onderwerp vind ik persoonlijk.

Hoop meer foto's van je te zien hier :D

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Worm, Grappig resultaat, witte vignetering voegt wel iets toe en het geheel maakt een leuk plaatje. Het makkelijkste is om ipv. lampjes en dergelijken te gebruiken gewoon een losse flitser te gebruiken. Als je die niet hebt schiet dan met een groter diafragma zodat je ISO omlaag kan en je sluitertijd wat omhoog en pas dan focus stacking toe om toch een grotere DoF te krijgen wat je normaal zou verkrijgen met een kleiner diafragma. Zo zul je scherpere plaatjes schieten met minder ruis omdat je ISO omlaag kan en je minder tot geen last hebt van diffractie wat vaak rond de f/8 toch wel een rol begint te spelen ;)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 04-04-2012 14:09 (9%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Souljah, oh oh owwww *bijt op tong*, hij is gaaaaaaf maar damn you wit stofje ... en nog 2 witte stofjes daar achter! Hij blijft erg gaaf iig!

@Sargonaut, das weers wat anders. Als je goed kijkt zie je er een beetje een stonede clown in. Neem aan dat je er niet meer mee kan betalen :+

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Doupel, mooie kleurrijke foto alleen inderdaad jammer van het zwarte vlakje onderin! Druppeltje lijkt mooi in focus te liggen;)

@Tournataka, leuk! Blijft een grappig onderwerp! Bij de laatste foto vind ik de haar links bovenin en de haar over de neus wat afleiden, verder leuke foto! :D

@Gdzr, druppels kunnen lastig zijn ja, maakt het wel uitdagende (en vind ik leuke) onderwerpen! Ik vind je foto qua idee leuk alleen de uitwerking wat minder zo zie je in elke druppel de softbox, de kunst is om reflectie van lampen etc. te vermijden verder is de compositie wat te ver naar links volgensmij, kijkt niet lekker als hij zo uit het midden ligt.

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Na vandaag hard gewerkt te hebben aan een website en vertalingen van verschillende Wordpress module's besloot ik dat het tijd was om pauze te nemen en een frisse neus te scheppen (ofzo :+). Ennn tja dit is het resultaat, schiet er op los! ;)

Droplets by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Thanks allemaal, ze zijn allemaal verschillend van kleur en dat heb ik expres gedaan omdat ik dit beter bij de foto's vind passen. Het is ook geen serie maar gewoon losse foto's. Kleuren in de schaduw van dat druppeltje (foto #1) zijn in de JPG versie erger dan zou moeten, dit ga ik even oplossen want dat ziet er niet uit!

Bedankt voor de complimenten en commentaar allemaal!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@douPel, Dankje! Je ziet helaas wel de flitser in de druppels, niet de bedoeling maar ik vind het persoonlijk niet storend. Een manier om dit te voorkomen zou zijn geweest om een soort softbox te gebruiken maargoed deze zijn buiten genomen vanaf een monopod en 4x en 5x levens groot, dit zijn dus geen crops en vond het erg lastig om de focus goed te krijgen. Ik had helaas dus geen handen over om mijn flitser los te koppelen en van een andere kant te laten flitsen. Als ik een goed statief had dan had ik dat beter opgelost, maar die heb ik helaas nog niet, wel wat op het oog maar echt even het geld niet voor helaas!

Ik had die druppels even als thema gekozen voor me zelf, had een uurtje de tijd en zag behalve lieveheersbeestjes geen andere insecten, druppels it is then! Hopelijk wordt het snel weer warm weer, lekker weer op insecten "jagen" ;)

@Goku, #1 is wat donker, en dat voor zo'n mooie plaat met mooie kleuren en een grappige gloed die uit het midden komt. Iets lichter mag hij wel zijn ;) Foto #2 en #3 vind ik de voorgrond te storend om naar te kijken, misschien kun je ze croppen? Foto #4 vind ik wel de beste, jammer alleen dat de onderkant zo grauw en donker is, verder érg mooi!

Een oude maar hier nog niet geplaatst meen ik, om hopelijk iedereen in de stemming te krijgen om insecten te gaan zoeken:

Little Rest On An Epic Journey II by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 07-04-2012 11:14 (16%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, ik schiet in raw dus de white balance was het zeker niet :+ Het beestje was geel zoals ook hier op de foto, ik heb echter toen besloten de foto een warme sfeer te geven. Persoonlijk vind ik het goed staan :), qua uitsnede heb je gelijk, hij is wel iets te ver tegen de kant! Bovendien vind ik persoonlijk dat niet alles realistisch hoeft te ogen, aparte kleuren die niet kloppen kunnen best een grappige foto opleveren maar dit zal een kwestie van smaak zijn ;)

Foto #4 vind ik wel de beste, dromerige bokeh met mooi licht, beetje jammer van het vage stuk rechts onderin net zoals bij foto #1, dat lijd wel een beetje af. Foto #1 en #2 zijn niet helemaal mijn smaak denk ik. Foto #3 heeft mooie kleuren maar is wel te veel een bokehfest vind ik, veel te onrustig en niet echt een punt waar je ogen kunnen rusten ;)

Foto #4 blijft wel de beste vind ik dus, prachtige groene kleur afgewisseld met rood / oranje. Die bubbels hebben ook wel een gave form en textuur!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Het is wel de bedoeling dat je op elkaars foto's reageert, ook al begin je net doe dan gewoon een poging met te vertellen wat je er van vind en wat je opvalt aan de foto! ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Sibylle schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:52:
Mwoah, het valt wel mee:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/FAQ
De firmware wordt niet echt op de camera gezet maar staat op de geheugenkaart en die wordt automatisch uitgelezen bij elke boot.

Het enige enge is dat in theorie de software kan zorgen dat de camera raar doet (dat is altijd zo bij software <-> hardware) en dus waarschuwen ze er voor. Ze zeggen ook dat het simpelweg nog nooit is voorgekomen dat iets stuk is gegaan.

Aangezien je op de camera zelf niks aanpast is de garantie waarschijnlijk niet in het gevaar, zie ook:
http://chdk.wikia.com/wik...ram_void_your_warranty.3F

Het enige 'gevaarlijke' zou zijn dat bij een crash de logbestanden op de camera sporen bevatten van de software die geladen was en Canon dat kan zien.
In praktijk zal een crash niet erg zijn aangezien de camera gewoon weer helemaal schoon is als de batterijen eruit zijn geweest.
Ik meen dat Canon hier niet moeilijk over doet maar dat ze wel willen dat je Magic Lantern "er af haalt" voordat je hem op stuurt ter reparatie ;)

Maar mogen we nu alstublieft weer mooie foto's zien? Verdere discussie zou ik willen verwijzen naar Het grote Macro Hardware-topic O-)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 13-04-2012 16:02 (6%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Vind ze allemaal wel grappig gevonden alleen het kijkt niet echt rustig, foto 3 vind ik wel goed naar te kijken en vind ik wel de beste. Wel vind ik een paar plekjes die in de foto zitten jammer, die highlight vlekjes verder een leuke foto!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, ik denk dat het komt door de kleine DoF zoals bij #4 goed te zien is, dat kijkt toch niet fijn aangezien op die vergrotingen de DoF heel abrupt over gaat van scherp naar onscherp. #3 blijf ik (ook vandaag) echt het mooiste vinden, het lijkt op een soort heuvelachtig landschap en zo fotografeer je het ook en dat is mooi ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, begrijp me niet verkeerd en ik vind ook niet dat als het jouw smaak foto's is dat je dat moet gaan veranderen, ik geef alleen mijn mening. Ben benieuwd naar de volgende series foto's in die reeks als die er komen, het heeft wel potentie (zoals foto #3 die ik echt super vind) om wat te worden voor mij, anderen zijn er zo te horen laaiend enthousiast over dus, way to go! :D

Ik moet zeker toegeven zoals Snuurtje ook al zegt dat dit weer heel iets anders is als vaak hier gepost wordt ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, een kibbeling van de visboer is niet het zelfde :'(

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Snuurtje, dichterbij is niet altijd beter ;) Het lijkt me wel leuk om te doen maar het is zo veel werk en bovendien zit er een lekker kosten plaatje aan!

Het gaat er mij om dat het een mooie foto wordt, of dat nou 1:1 is of 100:1 ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Sargonaut schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:51:
Zag laatst bij de Lidl een 'cheap ass microscoop' met pc aansluiting. Kon niet gelijk vinden hoe duur het ding was, dus ben ik maar doorgelopen. Geen idee van de mogelijkheden of de kwaliteit, heb verder niet op de doos gekeken. Ik kan m'n geld op het moment beter aan andere dingen besteden. Maar heb wel even getwijfeld, lijkt me namelijk best leuk om eens te proberen. ;)
Ik vrees dat je wel samples moet gaan maken, dingen heel dun in stukjes snijden wat me écht niet makkelijk lijkt. Ligt er misschien ook aan hoe veel keer je vergroot maar dan nog :+ Ik vind mijn MP-E al genoeg uitdaging, laat staan met 2x / 3x TC

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Marceltuit, leuke foto maar een beetje een aanwezige bokeh. Verder kan je lens wel 1:1 macro maar alleen als je het dichste bij focust en dat is in je foto niet gebeurt ;) Zeker met een 7D zou je al moeite hebben om één zo'n opengeklapte bloem er op te krijgen aangezien je field of view op 1:1 even groot is als je sensor wat betekent dat je maar 22.3x14.9 mm op de foto kan krijgen op 1:1 en dan krijg je meer taferelen als sys64738 laat zien, dan gaat wind pas ook een gigantische rol spelen!

@sys64738, Leuke zonnige foto, toch het gevoel dat hij wat afwijkt naar rechts maar dat zou door het perspectief kunnen komen, erg lastig om dat goed recht te krijgen. Mooi dat je ook nog gewoon het midden kan zien zonder dat het een waas is geworden! :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 20-04-2012 13:53 (44%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Om dit topic weer eens een schop te geven aangezien het slecht weer is geweest enzo, hopelijk komt daar snel verandering in!

Sup? by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Hij is helemaal niet geflitst -O- Voor straf allemaal in koor: "Sorry zon!". Ook krijg ik de kleuren in de JPG niet goed, het moet blauwig / cyaan zijn en in Lightroom (RAW) is hij echt perfect (zowel in en uitgezoomed) en in Photoshop is hij ook prima ... alleen als ik hem exporteer naar JPG is het gewoon bagger 8)7. Nouja goed, het is in ieder geval een plaat die afgedrukt gaat worden!

En thanks :7

Ventieldopje wijzigde deze reactie 20-04-2012 14:39 (63%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Hahn schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:41:
Als de JPG anders is dan in Photoshop, dan heb je Convert to sRGB waarschijnlijk niet aangezet in Save for Web.
Nou ik heb hem via Lightroom ge-exporteerd, gewoon als sRGB kwaliteit 100% :X Vreemde zaak :3
quote:
Wormaap schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:15:
Die springspinnen zijn toch zó'n geweldig fotogenieke beestjes :D Ik hoop dat ik er bij wat beter weer ook wat in mijn tuin ga vinden! En anders heb ik een bos en een veld binnen 10 minuten lopen :P
Deze ging er echt voor zitten leek het wel, keek mij af en toe aan met een blik van ... wat moet je? Erg leuk onderwerp om te schieten :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 20-04-2012 17:16 (41%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Shiverzz, mooie rustige plaat om naar te kijken!

@Imagine, zoals je zelf ook al zegt, eigenlijk geen macro he :X Wel leuk dat je die beestjes tegen komt in ieder geval en ze staan er ook mooi op maar dit zou je dan beter kunnen plaatsen in Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 :)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Wormaap, niet slecht voor een experimentje! Hij is wel wat aan de donkere kant, met wat nabewerking kun je daar een hele leuke plaat van maken denk ik!

Hahn was me al voor zag ik, hehe. Zoals hahn hem heeft gedaan vind ik hem stukken beter :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 24-04-2012 17:08 (23%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Tournataka, foto's hebben een beetje een groene kleurzweem (zie het geel en "wit"). Verder vind ik de eerste qua compositie het beste, met een beetje nabewerking zou dit best een leuke foto kunnen worden, de tweede vind ik wat minder :)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Tournataka schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 19:53:
@ Ventieldopje, het groenige licht komt hoogstwaarschijnlijk door de kelk. Deze stamper is gelegen in de kelk, helaas heb ik niet een dusdanige ringflitser dat die puur en alleen in de kelk flitst, waardoor je dus veel licht door de groene kelk heen krijgt.
De 1e is ook mijn persoonlijke keuze, vind de 2e net een beetje teveel scherp en daardoor ook een beetje rommelig
Is ook niet erg, grote kans dat je dit recht kan trekken met de white balance tool in Lightroom / Photoshop ;)
quote:
Snuurtje schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:31:
Brute foto ventieldopje, echt een tof beest. Zou die foto graag wat groter zien nog :-p
Dankje! ... Je kunt hem bestellen als je wil :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 27-04-2012 21:09 (17%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Montana schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:22:
[...]

Ik vind het toch wel een mooie plaatje.
Dat wel, maar dit is een macro topic ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Nice, jammer dat het bovenste stukje er af valt. Maar waar vind je die beestjes nou ergens dan?

Niet dat ik er foto's van kan maken ofzo ben ik bang met een werk afstand van < 4 cm -O-

Ventieldopje wijzigde deze reactie 28-04-2012 14:19 (32%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Sargonaut, leuke foto alleen zelf nooit zo fan van dat zand grijs maar daar is vaak niet veel aan te doen ben ik bang. Anyway, onderwerp staat er mooi op en de lijnen hebben inderdaad wel iets!

@Flukee, thanks, zo'n veldje weet ik wel te vinden (lang leve de Achterhoek :+) en anders in duitsland wel! Ik zit me alleen af te vragen of die beestjes wel blijven zitten als ik ze benader, eerder met m'n 50mm ging dat vrij goed maar nu moet ik nog een tikje dichterbij zien te komen!

Zou er wel eens wat 5:1 plaatjes van willen hebben :9~

Ventieldopje wijzigde deze reactie 28-04-2012 17:07 (5%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Wormaap schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:08:
In het geval van een moderne lens (dus zonder handmatig diafragma) kun je de lens op je body schroeven, het diafragma instellen, DoF-preview indrukken en dan de lens van je body schroeven. Verder is een minimale DoF normaal bij macro. Dit kun je hooguit vergroten door focus stacking toe te passen.
En door te flitsen icm. een kleiner diafragma ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Eens, de eerste is echt heel gaaf de rest inderdaad een storende blauwe achtergrond waarvan de 3e een beetje een rare hoek heeft.

Het lijkt me dat de blauwe kleur in photoshop nog wel is weg te werken :) Hoe kom je aan die spin trouwens? Lijkt me niet een spin die je veel rond het huis tegen zal komen maar eerder in het bos ofzo want daar zie ik ze regelmatig.

Anyway, mooie eerste foto's!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Goed bezig, mooie foto!
quote:
Vind de eerste de leukste maar de kwaliteit is niet je van het, ik zie behoorlijke verscherpings artefacten :X

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Volgensmij kijkt ie meer naar de historgrammen dan naar het resultaat :X Sorry ik heb nog geen koffie op :+

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Zijn oog had nog wel iets lichter gemogen, nu valt die half weg in de achtergrond. Maar je werkwijze is zo'n beetje de enige manier toch ook om 1:1 macro's te schieten aangezien elke macro lens alleen 1:1 doet als je hem ook op manual focus zet en zo dichtbij mogelijk focust?

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Ja dat snap ik, maar 2,2:1 doet hij ook alleen op als je zo dichtbij mogelijk focust. Kortom ... je bepaald eerst je vergroting die je wil hebben en gaat dan focussen dmv. naar voren en achter bewegen ;)

@Vandermark, #1 wel de beste ... de groen kleur is wat apart maar heeft ook wel weer wat, #2 vind ik wat rommelig en niet heel lekker kijken.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 17-05-2012 14:39 (26%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Even een algemene mededeling ... kunnen we het in het vervolg misschien hier blijven hebben over de foto's die je zelf gemaakt hebt.

Alle andere dingen die daar bij komen kijken liever plaatsen in Het grote Macro Hardware-topic!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, grappig maar vind hem wel wat saai en ik denk dat dat te maken heeft met de kleuren want het onderwerp zelf en de manier waarop je hem genomen hebt kan wel interessant zijn.

@Snuurtje, eens met Sargonaut, jammer van dat opkrullende stukje blad op de voorgrond, als dat weg was en je had rechts iets meer ruimte gegeven voor de vleugels dan was hij nóg beter geweest ;) Leuke foto!

Het uber kleine haartje ter referentie

Stack van 2 foto's

De rest zal vanavond en morgen hier te vinden zijn dus hou het in de gaten! :D
http://maartendeboer.net/portfolio/category/macro/

Ventieldopje wijzigde deze reactie 21-05-2012 02:13 (62%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Sargonaut schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:52:
@Snuurtje: Al een stuk beter met de vleugels helemaal in beeld. Zoals Ventieldopje zei inderdaad wel jammer van dat stukje opgekruld blad op de voorgrond, was me eerst niet opgevallen. Wat betreft het 'koud' maken voor een foto, ik zou het niet kunnen. Maar kan me voorstellen dat de Hoornaars, met een allergisch persoon in de buurt of op een boerderij met dieren, niet gewenst zijn. Misschien dat je een volgende keer het beestje eerst wat op temperatuur kan laten komen, zodat de condens kan verdampen?

@Ventieldopje: Mooie foto's, de waterjuffer vind ik er wel erg mooi op staan. Mogelijk dat ik dat rare 'voetje' onderaan de grashalm, weg zou werken. (lijkt op een insektenpootje, maar kan het niet goed zien/plaatsen), maar verder prachtige foto.

De stack is ook redelijk goed, hoewel er wel wat kleine stack-foutjes te vinden zijn. Meest opvallende is een van de haartjes op de poten, en aan de bovenkant van het oog zit een stukje onscherpte. Als het kan fix ik dat soort dingen door een van de foto's uit de stack als laag over het eindresultaat te leggen en dan met passen, gummen en plakken plaatselijk te repareren.
Wat je ziet bij de waterjuffer is inderdaad zijn pootje, ik denk dat het raar zou lijken als ik die weg zou shoppen maar ik snap je punt. Kan er niks aan doen dat het beest zich op die manier vast grijpt :9

Wat betreft dat stack foutje, ik ga er eens even naar kijken als ik weer tijd heb ... het was een latertje en mij eigenlijk nog niet opgevallen. Het stack foutje zit rechts bovenin op zijn poot volgensmij? Nu valt mij ook zijn oog op ja, bah :X

Bedankt in ieder geval! 8)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, stukken echt stukken beter! Met je bewerking vind ik het juist wél een hele mooie en interessante foto!

Even een voorproefje :)

Ik hou van ogen van insecten ... even een onbewerkt 100% cropje rechtstreeks van de camera.

Nog zo'n voorproefje ...

Ventieldopje wijzigde deze reactie 22-05-2012 20:32 (60%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, gaaf! ... je bent vandaag echt wat mooie beestjes tegen gekomen! Die vuurvlinder ging er helemaal voor zitten zo te zien! Ik kwam echt zeer weinig tegen en zeker geen mooie vlinders. Als het mooi weer blijft misschien maar eens een dagje Veluwe inplannen, geen idee waar je woont maar misschien dat we samen ergens de boel onveilig kunnen maken een keer?

Met de MP-E kun je dat soort dingen wel beeldvullend krijgen, dan moet je alleen een slapend insect hebben of een dooie. Met de MP-E is levende insecten fotograferen niet echt een pretje, ze schrikken al snel dus je moet héél erg langzaam zijn en geen onverwachte bewegingen maken, verder dan 2x of met geluk 3x vergroting kom ik dan ook niet vaak.

Maargoed voor slapende / dooie insecten enzo staat een Canon 2x TC om 10x vergroting te krijgen nog wel op de verlanglijst.

Klikkerdeklik voor groot :X ... Tevreden? Nee niet echt :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Thanks Gdzr, ja die kwamen rechtstreeks uit de camera op ISO 800, geen ruis reductie of wat dan ook. Wat betreft de eindresultaten, ik ga er een nachtje over slapen ... dan ga ik ze drastisch veranderen en weer uploaden ben ik bang want tevreden ben ik niet :+

Met die Raynox lastig focussen, dat ligt gewoon aan dat je een vergroting haalt groter dan 1:1, dan hou je sowieso weinig ruimte over ;) Veel schieten en bijlichten!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
spreading schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:37:
Komen een paar mooie plaat en voorbij hier.
De vuurvlinder van saganout is echt mooi! Verder zijn de vliegjes van ventieldopje ook goed gelukt, alleen jammer van de ruis idd!
Zijn ook onbewerkte shots (100% crop uit 21mp) bedoeld als preview.
quote:
Sargonaut schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 00:54:
[...]

Lijkt me op zich best leuk, maar ik moet er nog even over nadenken. Want eerlijk gezegd ben ik in het dagelijkse leven een redelijk contactgestoorde no-lifer, ik zie of spreek zelden andere mensen. Zo iemand die naast de maatschappij leeft, in z'n eigen mentale gevangenis. Maar is het goed als ik anders tzt eens probeer contact op nemen via je website?

1- De langpootmug staat er vet op, die zou ik niet al te veel veranderen.
2- Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is dit geen vlinder, maar een mot.
3- Van de vlieg vind het niet zo mooi dat allebei de vleugels onscherp zijn, misschien een uitsnede van alleen de kop en voorpoten?

[...]
3 ga ik morgen nog weer eens even mee aan de haal, vind hem niet echt geweldig :), 2 is denk ik inderdaad een mot.

Staan er nog een paar op m'n site die ik hier niet geplaatst heb, ook waarvan de meeste morgen weer een makeover krijgen :X

Je mag altijd contact opnemen via m'n site zij het voor een praatje, mening, advies :)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Snoeikoei, Inderdaad bewust gedaan maar de laatste paar macro's moet ik nog opnieuw bewerken hoor :) Anyway, vandaag net voor de storm nog wat macro's kunnen trekken, hier alvast ééntje.

Vergroting: 5:1, héél klein beetje crop

Vergroting: 5:1

Ventieldopje wijzigde deze reactie 23-05-2012 18:14 (38%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Spinnetje vind ik ook wel ok geworden ja, alleen op 5:1 f/8 ben je toch wel snel diffractie gelimiteerd en een levend beestje stacken op f/5.6 was bij dit spinnetje niet makkelijk geweest.

Maargoed, uurtje lol gehad in ieder geval :) Gefeliciteerd btw!

--

Zit nog eens te kijken naar mijn foto's van een paar dagen geleden, die zijn in Lightroom (develop mode / gecalibreerd scherm) gewoon prima van kleur terwijl ze in JPG / in de browser gewoon echt véél te blauw zijn. What to do, what to do ...

Uiteindelijk zijn ze er om afgedrukt te worden (en dan zijn de kleuren ook gewoon goed) :/ , moet ik dan echt een web versie maken met een aparte bewerking 8)7

Ventieldopje wijzigde deze reactie 23-05-2012 18:27 (44%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@CashMoney, wat een ontzettend mooie platen zijn dat! #1 en #3 vind ik wel de beste, #2 vind ik de grijze achtergrond erg jammer en de rest mist gewoon wat 'pop'. #4 is wat te donker en kan met een beetje nabewerking nog net dat beetje extra krijgen denk ik, #5 is helaas wat onscherp en dat kijkt niet prettig. Door gaan zo!

@Sixty4, zou je misschien ook op je voorgangers willen reageren, dit is wel zo netjes :) Over je foto's, #1 vind ik goed gelukt, leuk dat je de blauwe lucht nog ziet maar het bolletje waar de zaadjes aan zetten is wel een beetje aan de groene kant wat mijn aandacht trekt. #2 is een leuk idee maar ik vind het een beetje onsmakelijk ogen aangezien het net lijkt of het een of andere gelei is, ook de reflectie van een raam er in vind ik wat storend.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Sargonaut schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:43:
@CashMoney: Vind die met het veldsprinkhaantje erg leuk. Ik denk er zelf over om sprinkhanen als huisdier te nemen.
@Sixty4: De eerste heeft wel iets, maar ik vind de uitsnede een beetje vreemd. En het standpunt is net te laag. Ik had het mooier gevonden als de aanhechtingen van de zaadjes, niet achter de rand van de 'bloemknop' verstopt hadden gezeten.

Een van vanochtend:
[afbeelding]
Holding on to the past by T van der Velden, on Flickr
Wat gaaf! Vind het knap hoor, telkens weer weet je van die mooie beesten te vinden ... ik vind ze héél soms maar dan écht met geluk, vlinders schijnen me ook te ontwijken :X Hele gave foto!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Spreading, de laatste foto steekt er met kop en schouders bovenuit, echt een super plaat! De rest van de platen vind ik een beetje gewoontjes, de 3e en 4e gaan qua onderwerp nog wel maar zijn buiten dat ze wat gewoontjes zijn ook een beetje ongelukkig uitgesneden vind ik.

@Xudonax, erg gaaf, mooie kleuren!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Spreading, gelukkig, je moet het ook niet zien als dat ik je foto's afkraak ofzo al kan dit soms zo over komen ben ik bang hehe. Nu heb ik wat meer tijd om ook wat over foto 1 en 2 te brabbelen:

Foto 1 en 2 komt voor mij wat overbelicht over. Foto 1 had eigenlijk boven, onder en rechts wel wat meer ruimte mogen hebben, niet te snel van je 3:2 formaat af gaan ;) Verder is hij ook wel aardig warm van kleur maar misschien trekt dit bij zodra je de exposure wat naar beneden trekt, kan trouwens ook wel een leuk effect aangeven en dat is ook helemaal aan jou ;)

Wat betreft foto 2, een wat raar formaat crop, vind het persoonlijk altijd mooier om wanneer het kan het 3:2 formaat aan te houden. De compositie vind ik verticaal gezien wat te centraal, onderwerp had nog wel wat meer naar onderen gemogen. Als deze dan ook nog horizontaal centraal in het beeld zou liggen zou ook wel een grappig effect geven denk ik. Maargoed, hier zijn ook waarschijnlijk tientallen mogelijkheden, gewoon zo even idee van mij hier dus maar en kan zijn dat anderen er anders over denken ;)

@Iedereen, sorry ik ben een beetje afwezig geweest de laatste tijd. Druk met vanalles in nog wat (in goeie zin!) maar ik beloof om vanaaf en morgen weer wat macro's te plaatsen die ik vandaag genomen heb.

5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/4.5 - ISO 800

5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/3.5 - ISO 1600

5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/3.5 - ISO 1600

Op aanvraag van Spreading dan maar :+

5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/4.5 - ISO 800

De rest van de foto's is hier te vinden: http://maartendeboer.net/portfolio/category/macro/ :*)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 08-06-2012 13:50 (32%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
spreading schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Via internet oid is het altijd moeilijker in te schatten hoe iemand het bedoeld. Maar ik ga uit van het beste in de mens ;)
Met deze tips kan ik iets. Het overbelicht zijn was me nog niet eens zo opgevallen. Het croppen had ik gedaan om dichterbij het beestje te komen, maar de volgende keer wat meer tussenringen plaatsen dan maar ;)

Over jouw foto`s:
Mooie mieren, met een kleine DOF, heerlijk om te zien! Alleen jammer dat je de mooiste uit de serie(in mijn ogen) niet hebt geplaatst: http://maartendeboer.net/...oads/2012/06/IMG_5405.jpg
Opsich is croppen niet erg maar persoonlijk vind ik het mooier als je cropt met behoud van de orginele aspect ratio (vaak 3:2) en die crops van jou wijken daar nogal van af :) Maar als je continu moet croppen om dichterbij te komen is het tussen voegen van meer tussenringen vaak wel een oplossing, wel weer lastiger fotograferen maargoed dat maakt het ook wel weer leuk toch? :9

Heb btw m'n post op verzoek aangepast en die ook geplaatst 8)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, de toning is juist spot on wat mij betreft ;) Bij Canon kun je gelukkig nog heel veel detail uit overbelichte delen halen en dat is je ook goed gelukt, mooie foto!

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
douPel schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:18:
mooi fotos weer heren.
@ Sargonaut, voor de bloem vind ik de toning ook lekker, voor de zweefvlieg vind ik m wel wat rozig.

Ik heb een vraag. Ik merk dat ik toch zit te worstelen met het verkrijgen van een zwarte achtergrond als ik een flitser gebruik. Dit wil ik niet (de flitser wel, de achtergrond niet :P ). Bij mijn weten gooi ik de iso dan iets omhoog en/of sluitertijd omlaag om de achtergrond wat langer belicht te laten. Dit lijkt alleen niet altijd voldoende. Bij bewegende onderwerpen zit je gewoon aan een minimum sluitertijd en de iso wil ik liever niet hoger dan 800. Hoe lossen jullie dit op? Is dit op te lossen?
Gewoon heel licht inflitsen, makkelijkste met een off-shoe flitser zodat je indirect kan flitsen. Maar dan nog, op f/8 enzo is het gewoon héél lastig om niet een zwarte achtergrond te krijgen. Of je moet een tweede flitser hebben en de techniek toepassen die je in de studio ook toepast, een tweede flitser om je achtergrond te belichten :)

Om dit soort platen te krijgen die ik en Sargonaut enzo lieten zien dan moet je gewoon zonder flits werken, mijn foto's waren gemaakt op ISO 800 tot 2500 omdat er weinig licht was en ik 2:1 tot 3:1 vergroting gebruikte. Dan krijg je gewoon een mooie egale belichte achtergrond :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 09-06-2012 14:58 (5%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Dan zou je een tweede flitser / reflectie scherm om de achtergrond te verlichten kunnen overwegen ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
Wormaap schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:26:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zou je'm op 1/3e van links zetten? Zelf zou ik nl. eerder voor 1/3e van rechts kiezen, zodat'ie niet meteen tegen de rand van de plaat aankijkt. Al heb je dan wel een flink stuk lege ruimte natuurlijk.
Mee eens, 1/3e van links zou juist heel raar staan. Het onderwerp vind ik eigenlijk nog net iets te klein voor de foto, zou hem dus ook iets bij croppen dus van de bestaande foto zou je nog best een leuke compositie kunnen maken en tegelijkertijd wat dichter op het onderwerp kunnen zitten.

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Hahn,

Die compo vind ik dus écht niet fijn kijken maar zoals je zegt richtlijnen zijn richtlijnen en natuurlijk mag je daar van afwijken, niemand verplicht je tot iets. Kijk bijvoorbeeld naar de schilderkunst of beeldende kunst, zoveel dingen te vinden waar het meer om het verhaal en het 'gevoel' gaat dan om het ding zelf (wat letterlijk soms in 10 minuten gemaakt kan zijn). Maargoed, ook zat mensen die dat weer prachtig vinden.

Maargoed zelf zou ik liever het beestje headroom geven en net andersom croppen.

@Gdzr, ta ... klopt scherpte lag er nét naast maar besloot om hem toch te plaatsen, vond het niet storend genoeg en de plaat te leuk om hem weg te laten.

Mooie foto trouwens, wel jammer dat hij aan de randen wat grauw wordt voor mijn gevoel, daar had het paars nog wel wat meer aanweziger mogen zijn, wat meer mogen knallen zoals het in het midden mooi doet. Maar gaaf!

Ventieldopje wijzigde deze reactie 11-06-2012 16:32 (47%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
@Hahn, dat is jammer dat je dat zo voelt. Dat is niet de bedoeling en hoopte dat duidelijk te maken met de rest van de tekst die je dus niet meegenomen hebt in je quote ;)

Headroom wil zeggen dat je ruimte laat aan de kant waar het beestje op kijkt, ruimte laten om ergens naar toe te kijken of te lopen. Iemand die naar links loopt op een foto met heel veel ruimte aan de rechterkant lijkt gewoon heel raar omdat hij dan de foto uit loopt en dat is vaak niet de bedoeling. Dat wordt dus bedoeld met headroom, geef het beestje de ruimte aan de kant waar hij naar kijkt of naar beweegt :) Jou crop variant heeft dus duidelijk het tegenovergestelde van headroom, de kant waar hij op kijkt ligt het dichtste bij de rand.

Maar zoals ik ook al eerder zei, het is maar een ongeschreven regel en daar hoef je je niet persé aan te houden echter zijn die ongeschreven regels ook geen onzin om het maar zo te noemen ;) Nogmaals niet bedoeld om je af te kraken, jammer dat je dat zo ziet :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True