Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:38

Macro fotografie

http://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Vorige delen

[Verzamel] Macro Foto's
[verzamel] Macro foto's - deel II
[Verzamel] Macro foto's deel 3
[Verzamel] Macro foto's deel 4
[Verzamel] Macro foto's deel 5
[Verzamel] Macro foto's deel 6

Macro fotografie is het fotograferen van dingen van heel dichtbij, van abstracte dingen tot
bloemen en beestjes. Omdat je soms letterlijk fotografeert op de vierkante centimeter zijn er dus
heel veel creatieve mogelijkheden om een bepaalde foto te nemen en dat levert leuke resultaten op.

Hoewel er vaak een discussie ontstaat tussen wat nou wel macro is en wat niet, over het algemeen
wordt macro beschouwd als foto's die genomen zijn met een vergroting van 1:1, dat wil zeggen
dat je onderwerp levensgroot op de sensor van je camera geprojecteerd word.
Alles wat met een vergroting kleiner dan 1:1 gemaakt wordt (bijvoorbeeld 1:2) wordt gezien als
een close-up en geen macro.

Regels voor het posten
  • Maximaal 3 foto's (4 foto's in speciale gevallen)
  • Reageer op voorgaande foto's en probeer echt feedback te geven. Een "ja vind ik mooi, gr. Jan" is dus geen feedback.
  • Hou het topic voornamelijk over de foto's zelf, verregaande discussies over hoe zij gemaakt zijn zeker welkom maar zouden gedaan kunnen worden in een (nog niet bestaand helaas) macro workflow topic of in het macro hardware topic als het hardware gerelateerd is.
« · ^

Hier onder heb ik een basale lijst gemaakt van spullen die nodig zijn om zelf macro's te kunnen
schieten, een statief of monopod is niet altijd nodig als de licht omstandigheden goed zijn.

Verder zijn er groot aantal lenzen die de aanduiding "macro" hebben terwijl ze dat eigenlijk niet zijn,
de correcte term voor deze lenzen zijn lenzen met een close-up mogelijkheid aangezien ze vaak niet verder
gaan dan 1:2 vergroting (object komt half levensgroot op de sensor).
  • Macro lens (1:1) voor je DSLR
  • Statief, monopod (één been statief) of als de licht omstandigheden gunstig zijn een vaste hand
  • Macro flitser (zeer aan te raden, "normale" flitser kan ook)
  • Veel geduld!
« · ^

• Gebruik een klein diafragma in combinatie met een flits omdat bij macro de scherpte diepte ontzettend klein is. Daarom is een flits ook aan te raden zodat je op f/8 en soms nog kleiner kan schieten.
  • Maak gebruik van je statief of monopod om bewogen foto's te voorkomen.
  • Speel met verschillende vergrotingen, meer vergroting wil niet zeggen dat het een betere foto wordt!
  • Wanneer de omstandigheden er naar zijn probeer eens het natuurlijke licht te benutten en gebruik te maken van mini reflectoren om je licht te sturen.
  • Experimenteer! Bekijk allerdaagse dingen eens van dichtbij en ontdek wat je nog nooit hebt gezien of schiet eens expres met een groot diafragma om bizarre foto's te schieten.
  • Het belangrijkste is dat je plezier hebt!
« · ^

Voorbeelden van een aantal macro foto's van mij zelf

« · ^

PowerUp wijzigde deze reactie 20-01-2016 17:23 (15%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Sargonaut
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Eindelijk een nieuw deel van het macro-topic. :) Nette TS ook. _/-\o_ Hoewel ik in het lijstje benodigdheden de afstandbediening en macro-rail nog wel mis. Die gebruik ik namelijk best veel bij het maken van macro's.

Ter gelegenheid net deze twee foto's van een orchidee bij mij thuis gemaakt. :) Als verlichting liggen er een paar gekleurde UV-lampen omheen, die zorgen ervoor dat de kleuren van de orchidee extra verzadigd overkomen. ;)

Orchid1 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

Orchid2 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

Sargonaut wijzigde deze reactie 25-02-2012 10:49 (37%)
Reden: foto's bijgewerkt

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:54:
Dat is al een stuk beter, alleen in het midden van de bloem (bovenin 1e foto en links bovenin 2e foto) is het nog wel redelijk grijzig terwijl dat stuk van de bloem toch echt wit is lijkt me.

Achter bij de opkrullende bladeren (de rechtse) bij de 2e foto zit ook een beetje een afleidend stukje. Ik zou de midden tonen nog wat verder omhoog gooien zonder de highlights aan te tasten. Zou ik eens een inimienie voorbeeld mogen maken van wat ik bedoel?
Voorbeeldje maken mag best hoor. ;) Heb wel ongeveer een idee van wat je bedoeld, maar ben wel benieuwd hoe jij het zou doen. :)
quote:
Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:
Op de eerste foto is alleen dat hele kleine dingetje enigszins scherp. Op de tweede foto is er iets meer scherp, maar alsnog niet genoeg, naar mijn smaak. Macro-foto's vind ik zelf mooi door de geweldige scherpte, scherpte die bij deze foto's er dus eigenlijk helemaal niet in zit :P

Je foto's zijn gemaakt met f/4.5 en f/5.6, probeer eens een kleiner diafragma zou ik zeggen.
Heb het scherptegebied expres zo klein gehouden. ;) Beetje met het idee dat iedereen wel weet hoe een orchidee er uit ziet, ging het me voornamelijk om de felle kleuren. Heb tig foto's gemaakt voordat ik tevreden was over de bokeh.
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:24:
[...]

Die ga je denk ik met een kleiner diafragma ook niet krijgen, de bladeren van die bloem zijn ook gewoon glad ;)
De bladeren van deze orchidee hebben wel iets van structuur (in mijn geval zichtbaar vanaf f/8). Maar die wilde ik er niet op hebben.

edit:
Gisteravond leek de bobbeltjes structuur van de bloembladeren met f/8 op het schermpje van de camera erger dan vanochtend op de monitor van m'n pc. De compositie is het nog niet helemaal, maar de kleuren zijn wel weer een stuk beter. :)

Orchid3 by T van der Velden, on Flickr : 15sec, f/8, ISO100

Sargonaut wijzigde deze reactie 25-02-2012 10:17 (14%)

• Sargonaut
  • Niet online
Nog een paar van vorig jaar dan. :) Bloemen verlicht met blacklight. Hoop dit jaar weer van dit soort foto's te maken, moet alleen wel eerst nog een nieuwe blacklightlamp kopen, want de vorige is stuk gegaan. :F

Fluorescent Paradise by T van der Velden, on Flickr

Fluorescent pollen by T van der Velden, on Flickr

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:09
Weet niet zeker of dit onder macro valt, anders sorry, en verplaats me alstublieft naar een ander topic. Mijn ma gaat binnenkort trouwen (2e keer), had van een filmpje op youtube het idee gekregen om hun ringen in water te laten vallen en daar een soort productshot van te maken. Had geen aquarium, dus tis een wijnglas geworden.Gebruikt 600D + 50mm 1.8II, statief en ab. 430exII van rechts met een pringlesbus eroverheen. Wijnglas was niet superschoon, met flits zie je alles, en was beetje te lui om m schoon te maken. Wil het later misschien nog eens overdoen met een perfect schoon kristallen glas. Heb nu met photoshop de viezigheid wat weg proberen te werken.

Wedding rings by Snuur, on Flickr

Onbewerkte versie:

Unedited version of wedding rings by Snuur, on Flickr

Snuurtje wijzigde deze reactie 29-02-2012 23:47 (3%)

• Ventieldopje
@Snuurtje, dit is een macro topic zoals ook in de titel staat, bovendien is dit al het 7e deel en staat er duidelijk in de topic start beschreven wat macro is en ook wat het niet is, ook staan hier talloze macro foto's geplaatst. Het lijkt me toch dat je dan wel een idee had moeten krijgen dat dit niet het juiste topic was? Het topic waar je naar zoekt: Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14

Zul je altijd zien, denk je de natuur te slim af te zijn door dit keer maar wel de planten spuit mee te nemen ... zijn er druppels zat!

In ieder geval, dit zijn er in ieder geval al een paar. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken / bewerken ;) Schiet er op los!

Deze foto is het mooist in groot formaat, die ga ik helaas niet op het internet zetten maar wel af laten drukken! Je kunt bij de grote foto in de druppel het bos op kop zien :D

Auto radio by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

Drops by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 01-03-2012 22:58 (20%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:13
@Sargonaut,
Mooie onderwerpen, prachtige kleuren.

@Snuurtje,
Netjes gedaan, maar zie hem niet als een Macro foto.

@Ventieldopje,
Ik zie dat je steeds beter wordt met MP-E 65mm. Prachtige foto's, te gek voor woorden. Persoonlijk vind ik de eerste foto zeer mooi.

Hier komt die van mij. Vandaag in regen wat foto's wezen maken en ik had geen zin om paar lenzen mee te nemen. Heb alleen mijn Macro lens meegenomen. Het onderwerp was voorlente. De tweede kan we gezien worden als een close-up maar het gaat om een zeer kleine bloemetje:P

Sony A7III - Carl Zeiss Batis 25 & 85 - Sony FE 90 Makro

• Prozac[NL]
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-11 15:01

Prozac[NL]

zucht.......

More Kiron testing by Strange Artifact, on Flickr

Alvast een van ergens in januari.

• Sargonaut
  • Niet online
@Prozac[NL]: Mooie foto, netjes afgewerkt. Maar ik vind 'm toch wel wat aan de donkere kant.
@Hamed: Vind die met het bloemetje erg mooi. Alleen het focuspunt is naar mijn mening te centraal, ik zou 'm denk ik anders croppen.

Ze beginnen al weer tevoorschijn te komen, maar er zijn nog steeds erg weinig beestjes. Dus heb ik er nog een paar uit m'n verzameling gehaald. :) De foto met het luisje is eigenlijk alleen verkleind 'om aan te zien', maar vind het wel een vette macro. Geen idee wat voor wormpje het is, maar het lijkt op een soort bloedzuiger, en het at bladluizen. En de spin, een van mijn favoriete onderwerpen om macro's van te maken. :)

Lousy end by T van der Velden, on Flickr

Wolfspin by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Vanochtend weer eens wat macro's geschoten. :)

Dauw stack by T van der Velden, on Flickr

Little sleeper 2 by T van der Velden, on Flickr : Oude versie op Photobucket

Dead and gone by T van der Velden, on Flickr

Sargonaut wijzigde deze reactie 09-03-2012 10:44 (8%)
Reden: Compositie lieveheersbeestje aangepast

• Gdzr
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10-10 18:09
Die van het lieveheersbeestje is echt leuk!

Hello there! by Bas Wouters, on Flickr

What you looking at by Bas Wouters, on Flickr

Vlinder-1334 by Bas Wouters, on Flickr

• Gdzr
Was mijn eerste macro tripje! Dus alle tips zijn welkom :)

Deze vond ik zelf ook heel mooi:

Pink! by Bas Wouters, on Flickr

• Gdzr
Deze is ook gemaakt met 50mm + extension tubes

Portrait of an Adult Male Phidippus putnami Jumping Spider by Thomas Shahan, on Flickr

De 50mm heb ik al, alleen de omkeerring en tussenringen nog. En een railtje voor mijn flitser. Kost ongeveer 50,- totaal en heb je echt zieke shots :)

• Gdzr

@douPel
Nee, een rail (beugel) voor mijn flister. Zodat deze op dezelfde hoogte staat als mijn camera, en dan aan de linkse kant.

• Ventieldopje
Hier nog een aantal (meer op Flickr / DeviantArt etc.) die ik gisteren geschoten heb. Baal er wel van dat ik de PC - PC kabel van mijn flitser kwijt was waardoor ik dus vrij hoog in de ISO moest om nog een beetje foto's te kunnen schieten aangezien het aardig bewolkt was. Vandaag dus meteen weer een kabeltje bestelt! ;)

Maar goed, zelf over een aantal aardig tevreden en ben benieuwd wat jullie er van vinden ;)

The Human Heart by Maarten de Boer, on Flickr

Hiding From The Cold Wind by Maarten de Boer, on Flickr

Ladybird by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
quote:
iew schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:34:
[...]

Ik vind de 2e wel mooi en leuk bewerkt, de eerste foto daar heb ik niet zo veel mee, en de laatste foto daar had ik graag het koppie volledig scherp gezien.

De 2e foto vind ik dus het best gelukt.
De laatste foto (3x of 4x vergroot) had ik ook eigenlijk moeten maken met m'n macro flitser, echter heb ik geen trigger en was ik de kabel kwijt. Jammer genoeg heb ik hem moeten maken op f/2.8 en ISO 5000 ;)
quote:
Hahn schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:10:
Met iew eens :) Ik houd niet zo van selectief kleurgebruik, maar bij #2 werkt het goed. #1 vind ik mooi qua kleur, maar de DoF is wat mij betreft veel te klein, had liever het hele blad scherp gezien. En bij #3 begint de bokeh vooraan op het takje voor mij wat te abrupt, waardoor het me afleidt.
Mee eens, ook zal ik die vlekjes nog even weg werken ;)

Misschien dat deze beter in de smaak valt hier?

Ventieldopje wijzigde deze reactie 13-03-2012 18:12 (45%)

www.maartendeboer.net

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: 'The Human Heart' is inderdaad erg mooi. Bij de tweede vind ik de scherpediepte op de voorgrond wat afleiden, terwijl die op de achtergrond juist wel mooi is. En de laatste vind ik ook leuk. Normaal gesproken sla ik gedeukte of beschadigde beestjes over, maar deze heeft icm de z/w bewerking wel iets.

@Gdzr: Mooie vlinders, zou alleen ivm de vleugels wel graag wat meer scherptediepte willen zien. De laatste vind ik het mooist. Van 'vlinder-1334' vind ik het zonde dat het pootje er net niet helemaal op staat, ander was die ook erg mooi geweest.

Laatst een klein vliegje van het raam geplukt, op een plant gezet en er een paar foto's van gemaakt. :) Vliegje was ongeveer 3mm groot. Heb in photoshop selectief ontruist en verscherpt, en verder ook een paar haartjes en stof weggepoetst. ;)

Tiny fly by T van der Velden, on Flickr : 2,5s, f/11, ISO400

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:45

SuperKneus

SuperKneus was here

Aha daar had ik niet aan gedacht, oke dan gaat het natuurlijk wel werken.

Ik ben eigenlijk nog steeds bezig een goede manier te vinden om mijn flitser te gebruiken. Op dit moment draai ik de statiefgondel van mijn sigma 150mm 180graden en maak ik de flitser met een paar RAM Parts vast. Het werkt maar eigenlijk is de 550ex (eerste versie) net iets te zwaar voor de RAM parts.

Ben nu aan het kijken naar de verschillende setups die mensen hier en hier hebben staan.

Vooral deze setup spreekt mij wel aan, de belichting die hij op de 3 foto's onder setup heeft is erg mooi en subtiel.

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een alu plaatje zoals hieronder

Ik ben alleen bang dat ik er niet aan ontkom om dit zelf te maken (of te laten maken)

De groente en tot sinas

• Gdzr
Net even in elkaar gezet ^^

Nu nog een hotshoe adapter met kabeltje naar de 430EXII, zodat ik niet draadloos hoef te flitsen

Gdzr wijzigde deze reactie 14-03-2012 16:40 (35%)

• Sargonaut
  • Niet online
Hing vanochtend bij m'n balkon een grote wolk kleine vliegjes, kon het niet laten om de macrolens er tussen te steken en te proberen om er een vliegend op kon krijgen. Lens ingesteld op de kortste scherpstelafstand en de camera op burstmode. Had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn, maar dat viel toch tegen. Helaas niet het geluk om er een scherp op te krijgen, maar eentje zit wel aardig in de buurt. Kon de foto niet teveel ontruisen, omdat dan het detail helemaal verdween.

In flight by T van der Velden, on Flickr : 1/4000s, f/3,5, ISO1600

• Ventieldopje
Wat macro's van vandaag, grootse plannen maar ik kwam niet verder dan de voortuin. Morgen scheen het hier ook nog mooi te worden dus ga ik morgen weer eens even op pad ;) Meer op mijn Flickr / DeviantArt etc.

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for you.. by Maarten de Boer, on Flickr

Waiting for the sun to rise ... by Maarten de Boer, on Flickr

Brand los ... of tja ... geniet ... of ... schuil achter een deken ofzo!

Ventieldopje wijzigde deze reactie 15-03-2012 23:54 (60%)

www.maartendeboer.net

• Hamed
@Maarten,

Mooie foto's. Voor de laatste vind ik erg mooi.

Ook bezig geweest vandaag. Hieronder 2 foto's van mij. De eerste had scherper kunnen zijn vind ik.

• Hamed
Bedankt Sargonaut. Ik werk zelden met Photoshop en gebruik altijd DPP, Lightroom en PhotoFiltre Studio X. Zal binnenkort even met Photoshop werken( helemaal geen ervaring mee ) .

Het is beetje rustig hier :/

Hier komen nog 2 foto´s van mij :)

• Sargonaut
  • Niet online
@Hamed: Nette foto's. De hommel staat er goed scherp op. Van de bovenste vind ik de compositie niet zo, maar de belichting is wel mooi.

Ik zag vanochtend een groepje lieveheersbeestjes zitten. Toen er een spin langsliep hoefde ik die alleen nog maar naar de goede plek te dirigeren. Na een paar foto's verplaatste de spin zich weer, en begonnen ook de lieveheersbeestjes te lopen, dus heb ik de spin even weggejaagd. ;)

Clear and present danger by T van der Velden, on Flickr

• Ventieldopje
Om de mooie stroom foto's op gang te houden, hier nog eentje van mij:

Spiders gymnastics by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Eèèèn strek! :D Mooie kleuren en bokeh.

Van mij weer eens een ander soort macro. Vanmiddag even creatief met mos en water bezig geweest. :

http://farm8.staticflickr.com/7230/7008417895_ee9570899a_z.jpg
Liquid pearl in a sea of green by T van der Velden, on Flickr : 1/4s, f/22, ISO200

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. :) Om zoveel mogelijk van het druppeltje er scherp op te krijgen, inclusief de reflectie aan de binnenkant, moest ik rond de f/22 gaan zitten. Omdat ik eerst het idee had om het druppeltje te gaan stacken, heb ik ook foto's gemaakt met een kleinere scherptediepte, maar dan is gelijk ook het 'onderwater-effect/gevoel' een stuk minder. ;)

edit:
Hetzelfde druppeltje, maar nu gestackt met photoshop CS5.

Fluid magnification by T van der Velden, on Flickr : Stack van 3, 1/6, f/10, ISO200

Sargonaut wijzigde deze reactie 23-03-2012 21:50 (38%)

• Ventieldopje
@Sargonaut, deze vind ik toch echt stukken beter dan die andere, veel meer sfeer er in en de reflectie in de druppel lijkt wel op een berg landschap. Ook lijkt de druppel hier gedragen te worden als het ware door het plantje! Super!

Hier een shot uit de voortuin vandaag voor, had niet veel tijd aangezien we visite kregen anders had ik er wel meer gemaakt. Als ik het goed heb is het een Zebraspin (Salticus scenicus) die tussen de 3mm en 7mm lang worden.

Sup? by Maarten de Boer, on Flickr

Edit: Vooruit, deze is niet geweldig maar mag er ook nog wel bij vind ik.

What's down there? by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 23-03-2012 22:34 (20%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
Hah, dit is mij al wel eens overkomen. Een oude foto welliswaar:

7D en 50mm f/1.4 met 3 tussen ringen.

www.maartendeboer.net

• Robin91
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16-06 19:38
Een paar foto's vandaag gemaakt nu de zon mooi schijnt en de insecten actief worden.
Ik ben nog een beginnend amateur, dus ze zijn nog niet zo goed als de meeste hier.

Pissebed

Vliegje (geen idee wat voor soort).

Wolfspin

• Ventieldopje
@Gdzr
Nog langer ...

Foto: Idskia Idsinga

Sorry voor het even offtopic gaan, foto's van mij komen er aan :X

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-03-2012 14:18 (18%)

www.maartendeboer.net

• Igor92
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 11:57
Ik lees/kijk al een hele tijd 'stiekem' mee hier, maar bij gebrek aan een macro lens, en macro foto's nog nooit wat geplaatst.

Nu ben ik de laatste tijd een beetje aan het kijken naar macro lenzen en/of goedkope oplossingen. Nu kwam ik regelmatig dingen tegen als het omdraaien van objectieven, objectieven aan elkaar maken, (cheap ass) macro ringen etc.

Van de week van ebay een reverse ring besteld, en wat van die goedkope tussenringen om te kijken of ik daar wat mee kan. (Budget voor iets 'duurs' is er op het moment niet)

Vandaag even zitten kijken naar de spullen die ik had, en heb ik met mijn 50mm f/1.8 en mijn Helios 44M daar achterstevoren voor gehouden wat (in mijn ogen) best acceptabele foto's kunnen maken. Jammer van de vingetering, maar ik ben al lang blij dat ik een madeliefje van zo dichtbij op de foto heb kunnen zetten.

Foto is onbewerkt, vingetering is ook een beetje scheef volgens mij (en bij alle foto's anders) omdat ik de lens 'los' voor de lens hield. Verder een vrij saaie foto denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar tips en manieren om hier verbeteringen uit te halen!

• Igor92
quote:
Sibylle schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:30:
[...]

Goed resultaat! Scherp en mooie kleuren!
Ik zou de lens er simpelweg op tapen en dan een uurtje mee spelen, moet je wel goede tape gebruiken die geen sporen achterlaat (of je gebruikt isolatietape op je lenzen en daarover goedkope duct tape).
Verder zou ik de foto's gewoon croppen zodat de vingetering wegvalt.
Dankje! Ik ben vanmiddag nog even verder gegaan (zonder tape), maar dat ga ik zeker eens proberen. Ben ook benieuwd wat ik met de tussenringen enz. kan bereiken. Ik was ook al aan het kijken naar oude macro lenzen (alternatieve objectieven). Weet alleen niet aan wat voor lens ik een goede koop doe.

Hier nog wat resultaten van vanmiddag. Bij ons nog maar weinig leven in de tuin, maar had toch nog een lieveheersbeestje gevonden die voor mij model wilde lopen. Wel wat lastiger dan stilstaande bloemetjes.

Hier wat (dit keer wel gecropte, verder onbewerkte) beelden.

1. Ready for take off.

2.

3.

4.

Diafragma had wat hoger gemogen, want hij is niet helemaal scherp, maar ik vind het resultaat eigenlijk boven mijn verwachtingen met de apparatuur die ik heb.

• Hamed
@Sargonaut,
Gestackte versie is zeker oky.

@Ventieldopje,
Zeer scherpe foto's en mooie onderwerp en Ik weet nu hoe moeilijk het is om met de MP-E 65MM zulke foto's te maken. Mooi hoor.

@Robin91,
Beetje overbelicht maar mooie kleuren. Vooral de derde foto.

@Igor92,
Niks mis mee met goedkope oplossingen. Resultaten zijn duidelijk te zien.

• Ventieldopje
@Igor92, Wauw! Mooi resultaat, niet voor niets dat omkeer ringen zo populair zijn! Zeer gaaf resultaat en keep 'em coming!

@Hamed, gaaf, die kom ik niet vaak tegen!

Hier nog wat van mij, ben nog steeds bezig met uitzoeken dus de rest komt nog wel op Flickr en DeviantArt te staan :Y)

Leafhopper by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-03-2012 23:14 (76%)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
En aangezien het hier toch zo rustig is, hier nog een onverwacht goed gelukt (in mijn ogen) resultaat van vandaag. Een klein pietepeuterig vliegje op een pietepeuterig blaadje van een klein bloempje.

Ik zal straks ook wat filmpjes uploaden op youtube van wat ik gefilmt heb met de MP-E en zal ze afhankelijk van de reacties misschien ook wel naar linken vanuit de TS en de TS van het macro hardware topic. De filmpjes heb ik gemaakt om te laten zien wat je met deze lens kan, hoe moeilijk het is om iets er goed op te krijgen en hoe klein de DoF is. In de korte filmpjes heb ik een lieveheersbeestje gebruikt als onderwerp uit mijn voortuin, kleinere beestjes heb ik me niet aan gewaagd te filmen :X

Little things in life by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 27-03-2012 13:44 (3%)

www.maartendeboer.net

• Gdzr
Wat een plaat ventiel! Mooie kleuren en mooie bokeh! Je copyright moet je wel ff fixen want dat is echt niet relax zo :P

_MG_1726 by Bas Wouters, on Flickr

Focus ligt niet helemaal goed, maar vond het wel een leuke plaat.

Gdzr wijzigde deze reactie 27-03-2012 11:08 (60%)

• Hamed
Toch weer wat anders dan insecten. Erg opvallen als om kleuren gaat. Niks mis mee.

Vandaag zijn mijn macro ringen binnen gekomen. Ik ben meteen begonnen met een ring op de camera. Heb er 3 maar wou eerst even kijken hoe en wat. Eerste foto is zonder een macro ring. Tweede en derde foto zijn met behulp van een ring + 100MM genomen.

• Sargonaut
  • Niet online
@Hamed: Mooie scherpe foto's. _/-\o_ Vooral de tweede is erg netjes.
@Gdzr: M'n aandacht gaat gelijk naar dat stofje, die had ik als eerst weggeshopt. En de kleur is niet echt roos rood. Denk dat de focus wel goed is, maar dat je misschien beter de iso een stuk omhoog en het diafragma wat kleiner had kunnen instellen.
@Ventieldopje: De antenne staat er wel mooi op, maar de ogen zijn al niet meer scherp. Had een grotere scherptediepte wat mooier gevonden. f/2,8 is ook wel erg klein. ;)

Macro van een veertje, van het donzige gedeelte. :

Feather by T van der Velden, on Flickr : Gemaakt met 100mm macro icm 31mm+21mm ext. tubes en reversed 50/1,8

• Sargonaut
  • Niet online
@douPel: Dank :) Ben wel benieuwd voor wat voor een gelegenheid je de kaart dan zou gebruiken. ;)

@Gdzr: De vignettering heb ik gedaan omdat ik dat mooier vond, maakt het wat minder 'chaotisch'. De rest van de foto bestaat uit wazige vlekken en strepen, die naar mijn idee de aandacht wat van het scherpe gedeelte af leiden. Maar oordeel zelf, hier dezelfde foto zonder. :

Feather 2 by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Grappig dat iedereen de versie zonder vignettering mooier vind. :) Moet zeggen dat ik zelf de versie mèt toch mooier vind. Maar misschien, zoals douPel eerder noemde, dat het wat minder had gekunt.

Vond vandaag op de hei een Hazelworm op het zandpad. :) Nadat ik 'm op een takje had gelegd, zodat 'ie even kon poseren voor een foto, kwam er een mier aanlopen die gelijk begon te bijten. Dat werden dus weer een paar aparte foto's. 8) Toen ik klaar was heb ik de Hazelworm voorzichtig tussen de struiken gelegd. Wel zonde van het stukje onscherpte op de neus bij de bovenste foto.

http://farm8.staticflickr.com/7054/6878587778_d6a91586c1_z.jpg
Ant attack 1 by T van der Velden, on Flickr

http://farm7.staticflickr.com/6058/7024687923_68e0d1ec58_z.jpg
Ant attack 2 by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Vandaag twee oude bekenden maar eens op de foto gezet, ooit al eens in een doosje gedaan en in de kast geflikkert. Natuurlijk nooit meer naar om gekeken maar vond ze pas toevallig weer. Was lekker priegelen op de vierkante milimeter, twee bureaulampjes waren icm. het ledje in m'n ringflitser net genoeg om nog wat door de zoeker te kunnen zien, volgende keer toch maar even anders aanpakken.

Ze zijn niet perfect maar heb lekker kunnen prutsen iig :> (meer op Flickr etc.)

Death is imminent by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Doupel, Dankjewel! De 2e is geschoten op uit mijn hoofd gezegt 3x vergroting maar is gecropt (geen 100%, detail! :9~). De niet gecropte versie staat ook onlinline:

@Sargonaut, ik vond bij de 2e het stof wel mooi omdat je anders zo'n strakke foto krijgt en dat vond ik niet helemaal bij het dooie beestje passen. Als het groter/grover stof was geweest had ik het inderdaad wel een beetje schoongemaakt. Om eerlijk te zijn zag ik het stof ook pas toen ik het op de computer bekeek, de zoeker ondanks meerdere lampen is toch wel heel donker!

Ik had ook meer foto's van het eerste beestje welke binnenkort wel een herkansing zal krijgen maar die zijn allemaal de mist in gegaan omdat er een miniscuul haartje tussen zijn vleugels/pantser zat en achter zijn oog een "grote" zand korrel, dit alles was dus niet te zien door de zoeker en zag het pas bij de nabewerking echter was het laat en had ik maar besloten het beestje een andere keer een herkansing te geven, afgestoft en wel!

Het was voor mij ook experimenteren met licht en ben met het resultaat erg tevreden, zelfs op 5x vergroting prima resultaten. Heb mijn ringflitser met een a4tje er op gebruikt als ondergrond, daar schenen twee bureaulampen op zodat ik nog wat kon zien door de zoeker, als ik dan het onderwerp gepositioneerd had zoals ik wou pakte ik een 2e a4tje en hield die boven het onderwerp als reflector.

Ik heb ook nog een foto van alleen de kop zelf maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, ik zal nog eens kijken en anders komt deze er bij de volgende keer er wel bij, heb beide beestjes netjes in een bakje zitten, zal daar nog wat spinnetjes aan toevoegen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-10-2017

Oxize

Social Engineering Specialist

Niet echt zo goed als jullie macro foto's, maar het is een probeersel :)

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

• Igor92
Zijn weer wat toffe/bijzondere foto's langsgekomen! Bizar hoe erg je iets kunt uitvergroten soms! Ik vind het nog lastig om 'feedback' te geven op foto's, maar in mijn ogen zien ze er allemaal erg tof uit! Mooi om te zien hoe een vliegje, veertje, beestje wat je normaal niet eens opvalt er van zo dichtbij uitziet.

Helaas hadden we afgelopen weekend niet echt heel erg zonnige dagen, en dat heb ik eigenlijk wel nodig. Maar vandaag met een klasgenootje toch nog wat foto'tjes gemaakt waarvan ik de volgende twee er het beste uit vond komen.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:21

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanmiddag twee uur in de tuin rondgelopen om eens te proberen of macro een beetje leuk is. Het feit dat ik twee uur lang achter beestjes aangerend heb terwijl ik een verrekijker omgedraaid tegen m'n lens aan was aan het houden zegt wat dat betreft genoeg denk ik :P Helaas is de kwaliteit van deze 'setup' beslist niet briljant, en ben ik tot de conclusie gekomen dat beestjes stiekem best gruwelijk moeilijk zijn, al helpt het feit dat ik dus de hele tijd die verrekijker recht tegen de lens moest houden natuurlijk niet echt mee. Vooral dichtbij komen zonder dat ze ineens wegvlogen of -renden kost nogal wat moeite/geduld.

Anyway, twee foto's waar ik matig tevreden mee ben (de rest is gewoon allemaal slecht :+) Beiden klikbaar voor 2000px, mocht iemand dat willen :)

Commentaar is van harte welkom, zodra ik een béétje weet waar ik mee bezig ben zal ik proberen dat ook op andermans foto's te geven :)
Bij het rode beestje Edit: zojuist kom ik erachter dat dat een vuurwants is, van de andere weet ik het nog niet... ligt de focus in ieder geval verkeerd, eerder op het schild dan op het kopje. Dat komt doordat de 'setup' helaas nogal wiebelig is :X

Wormaap wijzigde deze reactie 03-04-2012 15:34 (8%)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Tournataka
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:08
Vandaag m`n nieuwe lensje opgehaald, Canon 100MM f/2.8 Macro USM, en gelijk maar even wat geprobeerd :)

IMG_4975.jpg by Tournataka, on Flickr

IMG_4972.jpg by Tournataka, on Flickr

Commentaar is uiteraard welkom ;)

Tournataka wijzigde deze reactie 03-04-2012 17:59 (47%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Tournataka: Eens met Ventieldopje, mooie kleuren in die eerste, die knalt echt van het scherm! :) De tweede doet ook mij weinig, vooral na het zien van de eerste.

Nog een foto van mij van vandaag dan maar. Nadat ik bovenstaande foto's had geplaatst heb ik even met mijn vader gepraat, en die heeft me zijn oude fotokoffertje in m'n handen geduwd. Naast een oude Pentax ME Super zaten daar ook drie bijbehorende lenzen bij, waaronder een 50mm f/1.7 prime, wat natuurlijk een stuk handiger voor de lens te houden is. Aangezien het licht buiten alweer weg was aan het gaan, heb ik een madeliefje geplukt en er een werklamp met een zooi LEDs naast gelegd.
Aangezien die prime wel zorgt voor een kleiner bruikbaar oppervlak op de foto, heb ik flink moeten croppen, en wat witte vignettering toegevoegd om te maskeren dat ik teveel weg zou moeten croppen als ik de cirkel helemaal weg wilde hebben. De contrast- en kleurbewerking is vrij heftig, maar met minder werd het niet veel door het LEDlicht :+

Anyhoo, hoop blabla, weinig foto, maar ik smijt mijn gedachtengang maar gewoon neer zodat mensen erop kunnen schieten.

edit:
Oeioei, nooit vergeten F.lux uit te zetten als je kleuren gaat aanpassen, m'n scherm stond nog op 3400K ingesteld :X Even aangepast.

Wormaap wijzigde deze reactie 04-04-2012 02:17 (5%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dit is inderdaad geschoten terwijl ik de lens met de hand voor de andere lens houd. In dit geval kon ik wel steunen op mijn bed (dat ik als ondergrond heb gebruikt) om het hele zaakje redelijk stabiel te houden.

Voor wat betreft de vignettering: Het witte valt nu net over de zwarte rand die ik anders krijg door deze setup, en het witte vind ik persoonlijk beter werken met de kleuren en de onscherpte in de foto. Oordeel zelf:

• souljah1h
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Waren aan het verbouwen en kwam dit mooie tapijt op de trap tegen:

souljah1h wijzigde deze reactie 04-04-2012 22:54 (39%)

• Sargonaut
  • Niet online
Antiek koperen muntje, waarschijnlijk Romeins. Voor zover ik weet is het gevonden bij een Romeinse nederzetting in Limburg. Geen idee uit welke periode of wie er op het muntje staat. ;)

Antieke munt by T van der Velden, on Flickr

• douPel
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-08-2018
@ Souljah, leuke patroontjes kun je vinden in tapijt :) Zou zelf iets meer onscherpte op de voorgrond proberen, zodat duidelijk de dof te zien is.

@ Sargonaut, 'steriele foto' is het eerste dat me te binnen schiet. De foto zelf is gewoon rechttoe - rechtaan, maar de munt is wel interessant. Is ook mooi relief in te zien :)

Ok, aangezien ik nog niets heb geschoten, eentje van mij uit de oude doos.
Eigen commentaar: Vond dit het boeiendste perspectief van de serie. Focus ligt volgens mij nét niet helemaal op de druppel en misschien had een iets kleinere DoF de achterste blaadjes iets meer in een waas gelegt, maar kan me daar niet echt aan storen. Ik had hem graag ietsies lichter gehad. Wanneer ik de exposure omhoog draai in Lightroom, vind ik dat de horizontale blaadjes naar overbelicht gaan neigen. En het zwarte hoekje onderin moet weg, maar ben die functie even kwijt in lightroom :9

Untitled by P Pepping, on Flickr

[edit] eigen commentaar

douPel wijzigde deze reactie 05-04-2012 08:19 (27%)

• Tournataka
Net ook maar weer even bezig geweest.
Commentaar is altijd welkom uiteraard ;)

IMG_5057.jpg by Tournataka, on Flickr

IMG_5055.jpg by Tournataka, on Flickr

En de laatste toch ook maar, vind het persoonlijk een fijne foto :)

IMG_5067.jpg by Tournataka, on Flickr

Edit : @douPel daar heb je helemaal gelijk in! Bij deze. denk persoonlijk dat het wat mooier was geweest als de focus een stukje krapper op de druppel lag. Nu moet je even "zoeken" voordat je de druppel gevonden hebt (ervan uitgaande dat dat je onderwerp was uiteraard;) )
Maar verder vind ik het een mooie kleurrijke foto :)

Tournataka wijzigde deze reactie 05-04-2012 13:33 (13%)

• Gdzr
De eerste mag wat lichter bewerkt worden, bij de 2e vind ik het jammer dat hij net niet helemaal los staat, achtergrond loopt over in het onderwerp. Wel lekker clean!

Druppels zijn moeilijker dan ik dacht.

_MG_2124 by Bas Wouters, on Flickr

• Ventieldopje
Na vandaag hard gewerkt te hebben aan een website en vertalingen van verschillende Wordpress module's besloot ik dat het tijd was om pauze te nemen en een frisse neus te scheppen (ofzo :+). Ennn tja dit is het resultaat, schiet er op los! ;)

Droplets by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Goku33
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08-11 10:03

Goku33

Ownage!

@ douPel: lekkere warme kleuren, iets meer close-up om wat extra nadruk op de waterdruppels te leggen zou volgens mij ook mooi zijn!
@ Tournataka: mooi zo met de verschillende niveau's van focus op de meeldraden!
@ Gdzr: heel gaaf dat er in ieder 'vakje' en druppel zit! Helaas wel wat onrustig door de reflecties in de druppels.
@ Ventieldopje: Deze vind ik gewoon heel mooi, lekkere toning en bokeh. De eerste is mijn favoriet.

Ik heb mij sinds kort ook een beetje verdiept in Macro fotografie. Op dealextreme een Macro Extention Tube Set van 8 euro gekocht, deze gebruik ik nu icm de standaard 18-55 kitlens van mijn Canon 550D. Om wat licht te krijgen heb ik een stuk karton om mijn pop-up flitser gebouwd.

Mijn ervaring is voor deze low-budget oplossing al wel erg goed! Ben best trots op de resultaten. Ik heb de kitlens op f/8.0 vastgezet door dat in te stellen, dan de 'dof preview' knop in te drukken, de lens eraf halen en dan de tussenringen ertussen. Maar zelfs met f/8.0 vind ik op 55mm het scherpe gedeelte héél klein. Een nog kleiner diafragma gaat echter echt niet, ik zie nu namelijk al bijna niks meer in de erg donkere viewfinder. Dat is ook de grootste uitdaging om mooie scherpe foto's te krijgen.

Genoeg geluld, hier een aantal resultaten:

Meeldraden en stamper by DunkNL, on Flickr

#2 (helaas net de achtergrond niet scherp)

#3 (dan weer net de voorgrond niet scherp, dan moet het diafragma dus echt nog kleiner)

Viool met waterdruppel by DunkNL, on Flickr

• Ventieldopje
@douPel, Dankje! Je ziet helaas wel de flitser in de druppels, niet de bedoeling maar ik vind het persoonlijk niet storend. Een manier om dit te voorkomen zou zijn geweest om een soort softbox te gebruiken maargoed deze zijn buiten genomen vanaf een monopod en 4x en 5x levens groot, dit zijn dus geen crops en vond het erg lastig om de focus goed te krijgen. Ik had helaas dus geen handen over om mijn flitser los te koppelen en van een andere kant te laten flitsen. Als ik een goed statief had dan had ik dat beter opgelost, maar die heb ik helaas nog niet, wel wat op het oog maar echt even het geld niet voor helaas!

Ik had die druppels even als thema gekozen voor me zelf, had een uurtje de tijd en zag behalve lieveheersbeestjes geen andere insecten, druppels it is then! Hopelijk wordt het snel weer warm weer, lekker weer op insecten "jagen" ;)

@Goku, #1 is wat donker, en dat voor zo'n mooie plaat met mooie kleuren en een grappige gloed die uit het midden komt. Iets lichter mag hij wel zijn ;) Foto #2 en #3 vind ik de voorgrond te storend om naar te kijken, misschien kun je ze croppen? Foto #4 vind ik wel de beste, jammer alleen dat de onderkant zo grauw en donker is, verder érg mooi!

Een oude maar hier nog niet geplaatst meen ik, om hopelijk iedereen in de stemming te krijgen om insecten te gaan zoeken:

Little Rest On An Epic Journey II by Maarten de Boer, on Flickr

Ventieldopje wijzigde deze reactie 07-04-2012 11:14 (16%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Beestje staat er wel mooi op, maar misschien toch iets te strak langs de kant. Qua kleur vind ik 'm wat minder want normaal gesproken zijn die beestjes toch groen? Lijkt eerder alsof de witbalans niet goed stond, ipv dat je express iets met de kleuren hebt gedaan.

@Goku33: De eerste is mooi, maar mag wel een stuk lichter. Van de twee daarna zijn de kleuren mooi, jammer dat je de camerapositie veranderd hebt tussen de foto's door, anders had je ze kunnen stacken.

Ik heb voor de verandering eens wat wiet macro's gemaakt. Leuk dat de THC zo goed zichtbaar is. Wel jammer dat het geen verse(onbeschadigde) toppen waren, heb geen planten in huis. :

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:12

Montana

X-T3 ..what else !

Een paar eerste macro’s met de FujiFilm X-S1, sommige met de Raynox DCR5320.
De X-S1 heb ik nu zo’n 3 weken, daarvoor de S100FS. Nog niet veel tijd gehad om de natuur in te gaan. Maar ook de mooie tijd moet nog komen. Ik zit ook nog een beetje te spelen met alle mooie instellingen die mogelijk zijn.
De eerste 2 zijn van een Tulp, (op de vaas) de andere drie zijn van Wildemanskruid in de tuin. Die laatste heb ik vaak gebruikt in mijn macrofotografie en is nu mooi materiaal om het te vergelijken met mijn vorige camera.

1)

2)

3)

4)

5)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• Drugar
  • Laatst online: 11-11 17:06
Mijn eerste bijdrage. Ik weet niet of het als macro telt, ondanks dat alleen wel 1:1 geschoten is. Alles is klikbaar.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-11 23:53

Gutteguttegut

CEO of TFD

@Ventieldopje Erg mooie toning maar zoals anderen ook aangegeven vind ik hm links iets te krap.
@Sargonaut Ik blijf zoeken naar een onderwerp, de foto's ogen voor mij dus niet echt rustig.
@Montana De witte bloem is onderbelicht, de paarse bloem heeft potentie om eruit te knallen alleen jammer dat ze zo krap zijn alle drie.
@Drugar Ik vind vooral foto 3 mooi, maar er lijkt wat bewegings onscherpte in te zitten als ik de grotere versie bekijk.

Eindelijk ook weer heel even de tuin ingedoken op eerste paasdag:

@hieronder, daar was ik dus mee bezig :P

Gutteguttegut wijzigde deze reactie 10-04-2012 16:41 (55%)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• CashMoney
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 11:36
@Sarganout: Ik vind de bokeh in nummer 3 wel mooi. Maar het onderwerp in de foto's is een beetje... hoe zal ik het zeggen... saai. Het pakt geen aandacht.
@Montana: Geweldige serie. Mooie scherpe platen. Nummer 3 is mijn favoriet, jammer dat hij zo krap ingeframed is.
@Drugar: Voor een eerste bijdrage puik werk. De laatste foto is favoriet bij mij. De vlinder komt mooi vrij van de achtergrond.
@Gutteguttegut: Mooie onderwerp, ik had dit scenario alleen anders in beeld gebracht. Door de compositie komt het nu op de een of andere manier niet helemaal tot zijn recht.

Isolated...

Panasonic GH2 Kern Paillard Switar Macro h16rx 50mm f1.4

CashMoney wijzigde deze reactie 10-04-2012 22:49 (65%)

• Sargonaut
  • Niet online
@CashMoney: Leuke bokeh, jammer dat de focus niet op een van de voorste bloemetjes ligt. Denk dat die voorzetlens ook of juist hele mooie resultaten geeft als je ermee zou filmen, ipv 'm te gebruiken om foto's mee te maken.

@Gutteguttegut: Mooie foto. Iets meer scherptediepte zou wel mogen, maar vind zoals het nu is niet storend. Had het wel leuk gevonden als er op z'n minst 1 luis goed op had gestaan. Ze zijn wel scherp, maar geeneen staat er echt mooi op. De compositie met de mier zo ondersteboven vind ik wel leuk.

Nadat ik vanochtend de planten gesproeid had, een tijdje bezig geweest met het stacken van druppels. :

Drops - stack 13st by T van der Velden, on Flickr

Drops - stack 31st by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ooh ok, bedankt voor de geruststellende uitleg. :) Dan durf ik het wel aan om eens te proberen. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.

En om weer verder te gaan met de foto's, hier een serie kunstige macro's die ik paar dagen terug heb gemaakt. Met het werk van H.R. Giger in het achterhoofd, op zoek geweest naar interessante composities van organische vormen en structuren, op een dooie vlieg. :P Om tot deze vergroting te komen heb ik een combinatie gebruikt van een 100mm macro lens met 21mm + 31mm tussenringen met op de 100mm een omgekeerde 18-55kitlens op 18mm. De meeste zijn kleine stacks van 2 - 5 foto's, wanneer gestackt staat er achter de titel, ST met het aantal. :

Fly macro 1 ST4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 2 ST4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 3 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 5 ST2 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 6 ST3 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 7 ST5 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 8 ST3 by T van der Velden, on Flickr

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14:31

Polariteit

Testende fotografeur

Is dit een tekst of een fototopic, ik zie amper foto's :+

Paar weken terug voor het eerst sinds lange tijd de macrolens weer eens op de camera geschroefd. Vind het toch best tegenvallen, bizar hoeveel roet de wind roet in het eten gooit. ik had een erg hoge fail ratio.

Blossom by Marcel Tuit, on Flickr

Polariteit wijzigde deze reactie 17-04-2012 07:20 (5%)

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:29

sys64738

Press play on tape

@MarcelTuit: ja buiten macro schieten is een crime. Maar wat wil je met een scherptediepte van 1 mm of minder. Elk zuchtje wind zorgt voor een totaal andere focus. Daarnaast vind ik de plaat die je hier post niet echt macro.... maar evengoed wel mooi. Moet ook weer eens rondje lopen op zoek naar zulk spul.

Onderstaande plaat is ook buiten geschoten (en iets meer macro) maar dan gebruik ik zoldeerklemmetje of andere "derde handjes" om de bloem op zijn plek te houden, anders kun je het inderdaad wel schudden.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Ventieldopje
Om dit topic weer eens een schop te geven aangezien het slecht weer is geweest enzo, hopelijk komt daar snel verandering in!

Sup? by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Shiverzz
  • Registratie: december 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

@Ventieldopje; Spannende macro! Mooi die reflectie in de ogen.

Bij deze mijn eerste serieuze poging in macroland. Beetje afgezaagd, maar ach je moet ergens beginnen niet?

Frisky Flower by Jan Nieuwkoop, on Flickr

Flickr --- PSN / Live -> Shiverzz

• Imagine
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-11-2015

Imagine

Is not an observer only

@Ventieldopje: Despin staat er mooi op. Van de kleuren ben ik niet echt weg maar ieder z'n ding.

@Shiverzz : Mooie kleuren. Prima foto!

Niet conform de definitie van macro maar tioch wel passend voor dit topic:

Vuurwants.

Klik voor groot

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vandaag is (eindelijk :P) mijn omkeerring binnengekomen. Daardoor kan ik nu eindelijk macrofoto's schieten met een lens die vastzit aan de camera :+ Ik heb een beetje lopen experimenteren in de achtertuin, maar ik vind't nog érg moeilijk om iets goed erop te krijgen, al ligt dat natuurlijk voor een groot deel ook aan het feit dat ik geen zin had om een statief te pakken voor wat suffe experimentjes. Vooral de wind gooit nogal wat roet in het eten, aangezien de minste of geringste beweging bij m'n omgedraaide 28mm al zorgt voor woest door het frame zwiepende onderwerpen 8)7

Eerste experimentje, ik twijfelde of ik'm zou posten (aangezien ik geenszins tevreden ben), maar om nou te verhalen over nieuwe spullen zonder er een foto mee te maken vond ik uiteindelijk toch slechter dan het posten van deze foto :P

• Hahn
  • Nu online
Zo'n plaat is ideaal om lekker te gaan kloten met nabewerking. Quick & dirty, alleen maar brightness met 40 verhoog en contrast op 80 gezet om even te kijken wat er zou gebeuren en ik vind het zo al gelijk een stuk interessanter:

The devil is in the details.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gelijk hebben jullie! Stiekem had ik er al een beetje mee geklooid (saturation van het groen naar -82 en met de adjustment brush de dikke druppel juist meer gesatureerd), maar exposure en contrast was ik vanafgebleven. Ik blijf het érg lastig vinden om na te bewerken zodat een foto beter wordt, zonder het meteen onnatuurlijk te maken. Nieuwe versie:

• Tournataka
@wormaap, Vind het wel iets hebben dat de structuur van het blad zo duidelijk zichtbaar wordt door de druppel! Mooie foto!

Vandaag maar weer een beetje gevogeld met een plant.

IMG_5157.jpg by Tournataka, on Flickr

IMG_5152.jpg by Tournataka, on Flickr

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-11 13:10
Nog eens wat gespeeld met mijn Sigma 180mm en Raynox voorzetlensje:

Ondanks het weer zijn die oranjetipjes vrij eenvoudig te vinden en als het wat kouder is zijn ze gemakkelijk te benaderen :)

FLuKee wijzigde deze reactie 28-04-2012 10:05 (5%)

• Sargonaut
  • Niet online
@FluKee: Vette macro, mooi scherp.
@Tournataka: Vind de eerste het beste, maar jammer dat de foto wat bewegingsonscherpte heeft.

Door FluKee bedacht ik me dat ik ook nog ergens van die goedkope macro voorzetlenzen had liggen. Volgende foto is gemaakt met mijn 500D+100mm icm 31mm tussenring en voorzetlens(+4). Misschien dat ik wat teveel verscherping heb toegepast, maar ik zie iig geen overdreven verscherpings-artifacts. De foto is niet bijgesneden.

Rouwvlieg, Maartse vlieg (Bibio marci) by T van der Velden, on Flickr

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-11 13:10
Mooie rouwvlieg! Compositie heeft wel wat met die lijnen.
quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:18:
Maar waar vind je die beestjes nou ergens dan?
Natte grasvelden die aan een stukje bos grenzen. Voorwaarde is wel dat er veel pinksterbloemen bloeien. Als het te koud is om te vliegen vind je ze gewoon zo, op de top van een bloem:

Je moet natuurlijk wel wat zoeken, best is dat je een veldje vindt waar je zeker weet dat er vlinders rondvliegen.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:19
@Flukee, mooie vlinder, in de ochtend werkt het beste idd, als ik overdags een vlinder zie, zit die nooit stil...
@Sargonaut, mooi, wel vrij krappe compo, iets meer ruimte onder was leuker geweest en had het hangende ook versterkt.

Mijn eerste macro van het seizoen, een wants:

IMGP5836-bewerkt by bartvandermark, on Flickr

vandermark wijzigde deze reactie 29-04-2012 21:54 (6%)

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• Igor92
Ga ik weer proberen commentaar/complimenten te geven.

@FLuKee, erg gaaf om zo'n beestje van dichtbij te zien, en zijn/haar kapseltje te bekijken! Ken de beestjes/vlindertjes niet maar ziet er leuk gekleurd uit!

@Sargonaut, Ook heel tof! Ik vind het knap dat je ze op de foto krijgt, bij mij vliegen ze telkens weg als ik in de buurt kwam met mn lens. Wat is jouw 'scherpstelafstand'?

@vandermark Heel gaaf (in mijn ogen een echt goed scherpe foto) heel gaaf om de structuur op zijn 'schild' te zien, dingen die je met het blote oog dus nooit waarneemt!

Het is weer mooi weer geweest, dus weer wat foto's vanuit de achtertuin.
Inmiddels heb ik een hoop omzetringen - koppelringen en tussenringen van ebay binnen. Leuk om mee te experimenteren!

Setup van vandaag; 550D + €6 macro tussenringen + ±€25 Helios 44M met een M42-EOS adapter.

Meer foto's hier (ook de oude); http://www.flickr.com/pho...n/sets/72157629663601059/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Tournataka: Misschien zou je kunnen proberen om je onderwerp een beetje schoon te maken voordat je het op de foto zet. Dat maakt naar mijn idee snel het verschil tussen een leuke testfoto en een foto waar je lekker naar kan kijken.

@FLuKee: Lekker eropgezet! Wel vind ik'm persoonlijk érg vergroot, waardoor ik heb moeten opzoeken wat het nou daadwerkelijk was :P

@Sargonaut: Naar mijn idee lijkt er een grauwige waas over je foto te liggen, dat vind ik wat minder. Voor de rest vind ik dat je de vlieg er leuk op hebt :)

@vandermark: Mooie compositie, lekkere kleuren. Gaaf zo die structuur in de wants. Als de rest van de foto niet zo natuurlijk uitzag, had ik geroepen dat je sharpening niet op 100 hoeft te zetten :P

@Igor92: Mooi genomen. Lekkere compositie, vooral bij de eerste. Wel zou ik wat doen aan de blauwige zweem die over beide foto's ligt.

Naar aanleiding van wat foto's in het macro hardwaretopic heb ik zelf wat zitten experimenteren met het er groot opzetten van een oog. Maar nadat ik wat foto's had gemaakt kwam ik tot de conclusie dat zo'n oog wel heel interessant is om naar te kijken, maar een foto ervan me eigenlijk weinig deed. Daarom heb ik, bij wijze van experiment, een kleine toevoeging gedaan aan deze :+ Als iemand betere suggesties heeft om van zo'n onderwerp een leuke foto te maken hoor ik het uiteraard graag :) Neem deze vooral niet té serieus, al is commentaar natuurlijk gewoon welkom!

Klikbaar voor groot:

Gemaakt met een reverse-mount 50mm prime, volgens mij op f/5 ofzo. Buiten in de schaduw met de zon voor de camera rechts.

Wormaap wijzigde deze reactie 01-05-2012 13:46 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ik gok dat je mijn foto's hebt gezien in het macrohardwaretopic ;) Zelf ben ik ook allesbehalve een expert erin, maar twee dingen die bij jouw foto opvallen zijn:
  • het ooglid, laat degene z'n ogen wijd open doen zodat je meer van de iris kan zien.
  • er is niet gefocust op de slierten in het oog, maar op de reflectie in de pupil, waardoor het interessante eigenlijk niet echt scherp is
Mijn eerste foto die ik in het andere topic liet zien vind ik qua scherpte een goed voorbeeld (als ik dat over mijn eigen foto mag zeggen :+) van hoe ik het graag zie:

Alhoewel ik heb gemerkt dat het bij blauwe/groene ogen lastiger is om goed scherp te stellen :P

De reflectie in mijn foto vond ik minder, maar daar heb ik al een oplossing voor gevonden: het oog direct flitsen in plaats van een lichtbron te gebruiken die ook de omgeving (en mezelf) verlicht.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Igor92
@Sargonaut, Dankjewel, ik zal de paarstinten er even uitshoppen het valt me nu ook op nadat jullie het hebben gezegd.

@Wormaap, goede poging! Ik weet dat het heel lastig is, vooral met een omgekeerde 50MM prime (zo maak ik ook foto's) is focussen dus gewoon heel lastig voor zo'n oog. Ik heb laatst ook wat pogingen gedaan, maar nog geen enkele foto is gelukt zoals ik foto's op internet tegenkom. (Google maar naar naar 'Macro iris')

@Hahn, ziet er al een stuk beter uit, inderdaad mooi scherp, alleen inderdaad jammer van de reflectie van de indirecte flits, heb je ook al foto's met een directe flits? En misschien vanuit een andere hoek zodat je de spiegeling van je wimpers niet/minder ziet?

Vandaag een oude Praktica slr gescoord voor 5 euro waar onderandere wat macro tubes bij zaten in M42 maat, die kan ik dus mooi gebruiken! Heb even geprobeerd met mijn ebay macro tubes + M42 tubes, maar dat werd me toch iets te lastig. Dit zijn wat foto's van enkel de pentor M42 tubes, dit keer bleven de vliegjes wel zitten! Scherpstelafstand is nu zo'n 10 cm denk ik, en er kwamen telkens wat vliegjes voor me zitten buiten op de tafel die zich wel lieten fotograferen.

IMG_4972edit_crop by ideesign, on Flickr

IMG_4967edit_crop by ideesign, on Flickr

IMG_4935edit_crop by ideesign, on Flickr

Ik word er echt vrolijk van, beetje spelen met goedkoop materiaal, en leuke resultaten behalen!
Ik ben benieuwd naar tips, en commentaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 14:12

Montana

X-T3 ..what else !

In willekeurige volgorde;
@Flukee, mooi plaatje, blijft mooi de ogen van een vlinder. En al die haren.
@Sergonaut, mooi die Rouwvlieg ( en weer wat geleerd)
@Vandemark, mooie compositie, ik heb al veel wantsen voorbij zien komen. Een grote familie
@IGor, goed van kleur, mooi donker rood die lieveheersbeestjes, ik vind de vliegen iets minder iets te grauw. Maar dat is persoonlijk denk ik.

De opnamen van de ogen zijn mooi, maar ik vind de reflectie van de maker in een oog niet mooi. Wel heel fascinerend.

(Kleine oorlog)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shreklich
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-11 21:48
@FluKee: Netjes, niks op aan te merken.

@Sargonaut: ook netjes. Ik zou alleen de flits een tikje lichter gezet hebben.

@vandermark: Goede foto, ik vind hem persoonlijk alleen niet zo spannend. Dat komt denk ik door dat bijna alles groen(ig) en er bijna geen andere kleur in zit

@Igor92: Lieveheersbeestjes - Foto's lijken wat te grauwig. Ik zou de DOF ook wat groter gemaakt hebben en wat verder naar achteren. Verder netjes, de 1e vind ik de betere van de twee.
Vliegjes - De foto's zijn waarschijnlijk in de felle zon gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je bij de eerste twee weinig detail ziet. Bij de laatste valt dit weer mee. De houten tafel geeft wel weer een leuk effect in de foto.
Over de springspinnen. Meestal vind ik ze rondom het huis, soms in huis.

@Montana: leuk moment, alleen jammer dat het lieveheersbeestje de andere kant op zit. Ben benieuwd of er nog vervolgfoto's zijn van de aanval.

Mijn eerste foto's op GoT en de eerste van dit jaar.

Biggr, on Flickr

Biggr, on Flickr

Biggr, on Flickr

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Trouwens ook een mooie plaat van Montana :)
Die van Igor92 vind ik ook wat te grauw, misschien is daar in de nabewerking nog wat aan bij te trekken?

Zojuist heb ik mijn eerste insectje op de foto gezet dat traag genoeg was om met de omgedraaide 28mm te fotograferen. Ik heb een hoofdlampje op m'n hoofd gezet om de muur waarop'ie zat wat bij te lichten zodat ik wat door de zoeker zag bij f/5.6. Daarnaast heb ik min of meer voor het eerst geflitst bij macro (nadat Ventieldopje dat telkens erinhamerde :P)

Als iemand weet watvoor beestje het is zou ik dat ook leuk vinden om te weten, het kopje is 0.3-0.4mm breed, voor schaalreferentie :)
Het is de museumkever.

Beiden klikbaar voor groot.

Edit: Vooruit nog ééntje erbij :)

Wormaap wijzigde deze reactie 04-05-2012 01:52 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-08-2018
@ wormaap, scherpe ligt mooi. 1 en 3 vind ik het mooist, maar de uitsnede van 3 is wat raar. De kadering van 1 en 2 is beter.

Zelf vandaag ook maar eens met de macrolens op stap gegaan. Ik kreeg het niet voor mekaar met de flitser. Elke keer was ie óf donker, óf overbelicht, óf ik had maar een half beeld (wat dan alsnog overbelicht was).
Anyway, hier 2 zonder flitser dus. Was nog wel ff priegelen met de wind. Ben niet tevreden over het standpunt, maar wegens tijdgebrek door het gekl**t met de flitser had ik geen tijd meer om fotos vanuit andere standpunten te maken. Bij de 2e helaas net het pootje niet volledig erop. Ze zijn vrijwel onbewerkt. Geen idee wat voor vlieg het is, behalve dat het een roofvlieg is.

[edit] Blijkbaar moet ik even mijn Lightroom instelling nagaan, de EXIF is weg. Gemaakt met sigma 150mm, 1e foto: f8, 1/13, iso 500
2e foto: f8, 1/20, iso 800

douPel wijzigde deze reactie 04-05-2012 19:10 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gdzr
@Worm
Ik vind nr2 het leukst! Kijkt het fijnste van de 3.

@douPel
Leuke shots, jammer dat bij de 2e het pootje er niet helemaal op staat. Ze zouden wat mij betreft wel wat meer ruimte mogen hebben in de kadrering.

Ook ik heb even in de tuin gekeken, was niet heel vele boeiends. behalve een klein spinnetje van 2mm. Heb even met de 50mm reversed op extension tubes zitten kloten. Moet echt een keer nieuwe batterijen voor m'n flitser, nu is het soms na een flits 2-3 seconden wachten, terwijl dit met goede batterijen een stuk minder is.

Hanging spider by Bas Wouters, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
@douPel: De kadering van 3 was om het gevoel van een groot monster dat op je af komt over te brengen, vandaar wat meer ruimte boven en minder onder zodat'ie meer 'in your face' werd. Waarschijnlijk had ik daarvoor de foto ook van een lager standpunt moeten nemen, wat helaas niet mogelijk was vanwege het feit dat ik al met de camera tegen de muur aanzat :+

Ondanks het missende pootje vind ik foto 2 van jou toch beter, voornamelijk omdat de vlieg daar veel krachtiger op staat. Daarnaast is er in 2 meer ruimte in de uitsnede om zijn blik te volgen.

@Gdzr: Mooie foto. Jammer dat je de oogjes niet echt kan zien, maar hij kijkt erg lekker weg.

Zelf heb ik eens iets heel anders gedaan. Kennissen in de juwelenhandel zorgt ervoor dat ik af en toe eens wat kan lenen :) Stiekem is het best lastig om diamanten goed op de foto te krijgen, aangezien het licht uiteraard vrij onvoorspelbaar wordt, vooral als je gaat flitsen. Bij de eerste foto heb ik een klein beetje vignettering toegevoegd. Er zat namelijk een nogal storende lichte vlek linksboven in de foto, die ik eruitgecloned heb. Door een beetje vignettering toe te voegen is het een stuk minder duidelijk te zien dat ik gecloned heb :+ Daarnaast vind ik een beetje vignettering bij zo'n redelijk ouderwetse ring wel aardig staan :) De diamant is ongeveer 7mm groot.
De tweede foto zijn diamanten van ongeveer 4mm die ik op een CD gelegd heb, omdat ik de reflectie en de lichtstreep wel gaaf vond contrasteren met de diamanten zelf. De streep die in de rechtse loopt is een stukje dat helderder is dan de rest, waarschijnlijk ooit geraakt met een gereedschap ofzo denk ik toch een ingekapseld frutseltje.

Klikbaar voor groot:

Zie twee posts hieronder voor de goede versie van de foto die hier stond, dit linkje laat ik staan zodat het commentaar hierop niet ineens raar overkomt.

Wormaap wijzigde deze reactie 05-05-2012 17:32 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
De eerste foto weet ik even niet meer, maar de tweede is al op f/13 ofzo (het klikje tussen 11 en 16, daar staat geen markering op de diafragmaring) geschoten en daarmee dus al vier stops verder dan de diffractielimiet van deze setup. Binnenkort hoop ik een macrorail binnen te krijgen, want een stack scherp krijgen uit het handje bij 0.5s gaat'm echt niet worden ben ik bang :P
Nu ik nog eens kijk ligt de scherpte volgens mij iets achter de voorkant van de stenen, bij de rechtse steen kun je zien dat de onzuiverheden onderaan wel scherp zijn. Dat hadden natuurlijk die vooraan in beeld moeten zijn.

Edit: Zojuist kom ik erachter dat ik de foute foto heb bewerkt en geüpload 8)7, 8)7 en nog eens 8)7

Hier de juiste, nog steeds een vrij korte DoF, maar in ieder geval begint de scherpte op het juiste punt:

Wormaap wijzigde deze reactie 05-05-2012 17:31 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gdzr
Waarom allemaal zo donker? Ik zou ze op een wit blaadje leggen, dan komen de kleuren in een diamant veel beter naar boven. Nu lijkt het alsof ze zo vies zijn.

Stampers by Bas Wouters, on Flickr

Nog een testje met de 50mm reversed. Scherpte goed krijgen is wel echt dramatisch, veel oefenen dus. Als ik onderweg ben gebruik ik gewoon mijn 150mm wel. Ook vind ik het vervelend om van te voren het diafragma in te moeten stellen. Met een analoge lens lukt het wel, maar zonder is dat echt vervelend als je toch net wat meer wil.

Gdzr wijzigde deze reactie 05-05-2012 20:41 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ook maar eens een paar macro's uit mijn verzameling.

Zweefvlieg in bloem.

Als je macro combineert met de burst-mode en er dan een beetje werk in stopt omdat het gebukt vanuit de hand geschoten is kun je leuke animated GIFjes maken. :)

Een zeer natte bloem vlak na een regenbui.

Ik wil trouwens wel even kwijt dat ik een maximale fotobreedte van 640 pixels eerlijk gezegd niet meer helemaal van deze tijd vind. Ik zou willen voorstellen dat dit eens verhoogd wordt naar bijv. 1024 pixels. Nu past dat niet in de huidige standaard nogal smalle forumlay-out van GoT maar daar moeten diverse oplossingen voor te bedenken zijn. Een hele simpele zou zijn dat het foto-subforum standaard domweg breder gemaakt zou worden maar er zijn ook nog wel andere mogelijkheden te bedenken die het bekijken van foto's op groter formaat in het topic zelf mogelijk moet maken zonder steeds weer extra klikken en extra openende tabs/vensters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog een paar macro's van insecten.

Opvallend goede colourmatching van vlieg met zijn omgeving. Toeval of zoekt hij die op?

Bij of hommel... wie heeft er verstand van?

Was fotogeniek genoeg om er twee van te plaatsen. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het zijn crops en ook niet gemaakt met een macrolens. Bij vliegende insecten weet je dat als je te dichtbij komt de kans dan snel voorbij kan zijn dus begin je op wat grotere afstand te fotograferen en als je mazzel hebt kun je steeds dichterbij ook nog wat foto's maken. De vlieg wou ik heel graag fotograferen vanwege de opvallende kleurovereenkomst met zijn omgeving.

Ik heb de vlieg nog een klein beetje meer detail weten te geven met een nieuwe bewerking (ook nieuwe crop). Er is een extra haartje op de voorpoot zichtbaar boven de haren die zichtbaar zijn op de eerdere foto maar veel meer zit er niet in.

In aanvulling op mijn eerdere opmerking zou een automatisch gegenereerde 'thumbnail' van 640 pixels breed in het Tweakers fotoalbum mij ook een zinvolle aanvulling lijken.

Nu dit topic in mijn actieve topics staat zal ik eens kijken of ik wat zinvols te melden zal hebben bij de foto's die hier ongetwijfeld nog zullen volgen. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 20-11 21:55

EXX

EXtended eXchange

@shrecklich: ik had afgelopen vrijdag ook een springspin te pakken:

Het blijven fotogeniekje beestjes. Over het algemeen blijven ze redelijk stil zitten als ze wat voor zich zien bewegen. Blijkbaar hebben ze ook een redelijk gehoor, want toen ik de eerste foto maakte draaide de spin zich direct naar de camera op het moment dat de sluiter in beweging kwam.

Gemaakt met een Minolta 70-210 F4 in combinatie met een +5 close-up lens.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Aangezien ik in m'n vorige posts al heb gereageerd op anderen, ga ik nu lekker meteen beginnen met mijn eigen foto's :) Allemaal geschoten met de omgedraaide 28mm. Aangezien ik een béétje handigheid begin te krijgen in het schieten met die setup durfde ik het deze keer aan om op zoek te gaan naar wat leukere composities dan smack dab in the middle. Het zijn wellicht nog steeds niet de spannendste compo's, maar ik hoop dat ze in ieder geval wat boeiender zijn. Allemaal klikbaar voor groot:

En dan heb ik meteen een vraag. Ik vind het waanzinnig lastig om een beestje goed in focus te krijgen uit de losse hand. Als ik op m'n buik in het gras lig en m'n armen dus kan steunen op de grond is het geen probleem, maar staand of gehurkt wiebel ik steeds in- en uit focus. Wordt dat beter als ik een daadwerkelijke macrolens gebruik, of blijft dat altijd een probleem? Of gebruiken de meeste mensen daar een monopod ofzo voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:52
Ziet er mooi uit al die beestjes al respect dat ze uberhaupt blijven zitten als je ze fotografeerde en dan nog scherp krijgt!
Ik heb ook even wat zitten proberen, ben nog niveau noob dus ik hou het even bij dingen die niet weg lopen ;)

En net achter gekomen dat dat je picasa foto's op 800px gewoon kan posten op forum!! :)
Maar als iemand groter wilt zien dan roep maar :)

Haas_nl wijzigde deze reactie 07-05-2012 21:42 (51%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
quote:
douPel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:35:
Die laatste is vet Wormaap! #3 vind ik van boven niet zo boeiend, maar hier kan het wel, omdat de vlieg zo samenvalt met de lijnen van de bloemblaadjes. Bij 1-4 ligt bij allemaal de scherpte nét niet lekker. Nogmaals #5 by far the best! Mooie hoek, goeie scherpte, mooie houding van de wants met dat bolletje (whatever it may be). Had misschien alleen ietsies meer ruimte aan de rechterkant mogen hebben.

Het gewiebel blijf je wel houden met een macrolens. Je scherptediepte blijft vrij klein. Ik weet niet of het goed werkt, maar je zou kunnen proberen om te bursten, dan zit er met je gewiebel vast een tussen die raak is :p Statief kan, maar raak niet gefrustreerd als je eindelijk goed staat en je onderwerp wegkruipt of wegvliegt 8)7 Heb er verder geen ervaring mee, maar iets dat denk ik kan helpen met het sneller goed zetten van je lens als je een statief wil gebruiken, is een macrorail. Dan hoef je niet je statief x mm naar voren te zetten voor een 1:1 vergroting, maar draai je gewoon je rail naar voren/achteren.
De wants vind ik zelf ook het beste, thanks :) Het bolletje dat'ie is aan het uitzuigen is een zaadje van de verdorde hibiscus in de achtertuin.

De scherpte blijft een hekel punt. Ik heb zelf het idee dat het probleem meer zit in de kleine scherptediepte (en misschien wat softheid van de setup?), aangezien in 100% crops de focus toch gewoon op de oogjes ligt. Het kan ook zijn dat ik gewoon nog niet helemaal weet hoe ik er naar moet kijken, ik ben ten slotte pas een maand bezig met fotografie :P Hier twee krapper gecropte exports, misschien dat er dan nog wat nuttigs over te zeggen is.

Een rail lijkt me typisch iets dat je kan gebruiken voor heel statische zaken, voor beestjes lijkt het me persoonlijk niet ideaal. Elke driepoot lijkt me eigenlijk onhandig omdat je onderwerp, zoals je al zei, natuurlijk beweegt. Daarnaast is een statief zonder rail vreselijk onhandig qua positionering, aangezien je toch op sub-millimeterschaal bezig bent qua DoF.

@Haas_nl: Helemaal niet verkeerd! Ik zou proberen wat te variëren met waar je je onderwerp in de foto plaatst. In het midden geeft weinig dramatisch effect aan je foto's. Je zou Wikipedia: Rule of thirds eens door kunnen lezen. Het is natuurlijk niet de end-all van compositie, maar het is een prima plek om vanuit te experimenteren :)

Wormaap wijzigde deze reactie 07-05-2012 21:52 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gdzr
Maar toch is hij gewoon niet scherp. De compo en timing zijn leuk, maar qua scherpte enzo is het gewoon een flop. Kijk naar de omlijning van de besjes die scherp horen te zijn.

http://idreamz.nl/fileshuttle/a7c1c961.png

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:52
Ik wil ook z'n flop maken dan ;)
Als je op dat detail goed zit dan kan je ze echt gaan verkopen!
Ik ben ook even even gaan croppen, zit denk nog wel te hoog met bloemtje. Maar de foto is ook erg leeg. Zal volgende keer bij foto's maken rekening houden met rule of the third. Of the golden ratio, die kende ik al maar die is helemaal lastig te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gdzr
Hij is ook niet helemaal scherp naar mijn idee, ook kan je er nog veel meer uithalen met nabewerking.. Blijf vooral hier posten en we willen maar al te krijg kritiek geven.

Tips:
- Zorg voor een minder drukke achtergrond
- Zorg dat de scherpte goed ligt
- Zorg voor leuke kleuren, tenzij je er bewust van afwijkt voor een bepaald effect

hier nog 1 van mij tijdens dezelfde sessie als voorgaande, scherpte ligt ook niet helemaal goed, maar was er opzich wel redelijk tevreden mee

_MG_2915 by Bas Wouters, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij macro's is de scherptediepte altijd een lastig punt. Je kunt hele mooie foto's maken van statische objecten met focus stacking als je er verder de spullen voor hebt waarbij het object van voor tot achter scherp is. Verder een zo klein mogelijk diafragma gebruiken als de lichtomstandigheden toelaten.

Het is natuurlijk meegenomen als een foto ook nog technisch perfect is maar voor mij is dat niet het enige dat telt. Het gaat ook om de totaalindruk die de foto op de kijker achterlaat. Dat bepaalt uiteindelijk voor een groot deel of een foto 'werkt' of niet.

Hier nog twee van een (ik heb het opgezocht :+) 'Vogelkersstippelmot' (jaja, je steekt er ook nog wat van op als je macro's maakt ;)).

Pagina: 1 2 3 ... 7

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True