Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:10
quote:
PdeBie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:33:
Leuke foto, maar ook voor jou geldt "graag even reageren op de foto's van je voorgangers" ;)
ohja sorry vergeten :o

@remondoo

Strak spul zo met een kitlensje.. Dat kreeg ik niet voor elkaar met mijn eerste DSLR.

Hoe bevalt dat nou zo'n tamron? Was er zelf nooit zon fan van om eerlijk te zijn.

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20-11 18:24
quote:
PdeBie schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:50:
Vet! Super cool gedaan met die figuurtjes. Je moet er maar op komen ook :)

@sjaak:
Foto #1 kijkt op klein formaat het lekkerste weg, maar op groot formaat zie je dat de focus net op het lijfje ligt ipv de ogen. Desalniettemin kijkt hij prima weg :)

De rups valt me helaas teveel weg tussen al het groen. Ik weet niet wat voor omgeving je zat, maar kon je de rups niet met een andere achtergrond krijgen door een (veel) lager standpunt in te nemen? :)
Had zelf het idee dat de ogen oog wel scherp genoeg waren. Die rups zat in een heel klein glazen kooitje dus daar kon ik helaas niet heel veel mee. Heb nog wel een foto van een andere rups die ik binnenkort zal posten.

@brech: mooi gedaan!

edit: nu dus

DSC_4339 by Sj44k13, on Flickr

Sj44k13 wijzigde deze reactie 02-09-2015 08:17 (14%)

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Haas_nl: leuk dat dat groene stukje plant erdoorheen prikt. Waterdruppels blijven prettig om te zien zo :) Die wazige druppels in de achtergrond leiden wel wat af.
@Sj44k13: Best creepy, maar wel gaaf hoeveel detail er in het shot zit. Die rechtermier valt niet zo op doordat daar geen licht op valt. Is verder niet storend, maar weet niet of dat de bedoeling was?

Onlangs een oude Minoltalens van schoonfamilie gekregen. Die heeft een extra ring (vergelijkbaar met de macroring op de Sony RX1), waardoor op 28mm een vergroting van max. 1:5 behaald kan worden. Doordat hij qua registerafstand op een EOS niet meer op oneindig scherp kan stellen, is hij wat meer macro dan dat. Zojuist maar eens even uitgeprobeerd op een blaadje dat net van de boom is gevallen:

BTS:

Niet helemaal scherp in de hoeken dus (maar misschien ligt dit ook wel aan het blaadje dat een beetje bol staat), in het centrum prima scherp.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Even weer wat digitaal leven in dit topic blazen.

Gemaakt met een micro-Nikkor 200mm f/4. HDR (samengesteld uit 5x -/+ EV shots).

Bloemetje4 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!
Gisteren tijdens de Foto Fair 2016 deelgenomen aan een masterclass macro fotografie.

Daarbij deze foto gemaakt:

Curculionoidea by Patrick de Bie, on Flickr

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2 // Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-11 22:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Mooi op de gulden snede en door de bokeh wordt het een lekkere grafische plaat.

Ik ben ook even door de achtertuin geweest.
Er waren wat lieveheersbeestjes hun naam eer aan het doen ;)
Ladybugs multiplying by Barrycade, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-11 22:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Yep orgie in de achtertuin. Zwart, oranje, rood het doet het allemaal met elkaar :P

Ik heb aalbessen struiken staan met wat luizen en die trekken de lieveheersbeestjes aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schaapiej
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:26
Vorige week op pad geweest met de macrolens. Was weer even wennen na een tijdje met de 50mm te hebben geschoten! Vind deze zelf wel aardig gelukt. Achteraf jammer dat ik niet iets bij heb gedraaid om de rups in de volledige lengte scherp te hebben. Z'n kontje is nu wat wazig.

Caterpillar by Frank Schaap, on Flickr

<GoT>NightStalker

• schaapiej
quote:
Sj44k13 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:45:
Hij is niet helemaal in focus. De kop is helemaal vaag. Misschien volgende keer meer richting de f11 of misschien zelfs f/16 gaan zitten.
quote:
PdeBie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:53:
Ik vind de foto op je photostream van de rups van voren een stuk leuker om eerlijk te zijn. :)
Deze is simpelweg niet in focus. Kleurtjes van het diertje zijn wel weer leuk, maar goed.... moet hij wel scherp zijn ;)
quote:
Tuintje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:56:
Ik vind het wel een mooie foto. Mooie heldere kleuren. Jammer alleen dat de kop niet in focus zit. Ik nomineer je wel voor hotshot voor het geheel.
Bedankt voor de feedback!
Zal de volgende keer eens proberen om de f waarde wat lager (of hoger hoe je het bekijkt) te zetten. Er was meer dan voldoende licht en ik had mijn statief mee dus dat mag geen excuus zijn.
quote:
Luxicon schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:42:
Is de 105mm een speciale macrolens of zou zoiets ook kunnen met bijvoorbeeld de 70-200 2.8? Volgens mij kan die niet zo dichtbij.
De 105mm die ik heb is die van Sigma. Heeft zoals mrc4nl al zegt een andere vergroting.

<GoT>NightStalker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:42
quote:
Sj44k13 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:51:
[...]

Nice! Jammer dat de linker poot er niet helemaal op staat. Ik heb vooral f/14 gebruikt omdat het waaide en ik wat meer ruimte nodig had om de sprinkhaan scherp te krijgen. Dichterbij kon niet, omdat het echt extreem kleine insecten waren.
quote:
Toff schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:13:
[...]

Dat die ene poot er niet helemaal op staat, is wat mij betreft geen probleem, maar als je die er wel op had gehad, was het lijf van de spin wat meer uit het centrum geplaatst, wat de foto kwa lijnen iets spannender had gemaakt. De scherpte van het oog is wel prima in orde, dus het is imo gewoon een fijne foto.
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Hoewel de ogen er mooi scherp op staan doet het geheel mij niet heel veel.
Achtergrond is wat saai en grauw en het licht valt precies verkeerd.

Volgende keer kijken of je iets van een reflectortje erbij kan pakken om ook de andere kant van het diertje te belichten? Of misschien een flitser gebruiken?

Weet overigens dat het al lastig genoeg is om de diertjes uberhaupt scherp erop te krijgen, maar dit zijn de dingetjes die mij opvallen.
Bedankt voor jullie tips

Sony A7III - Carl Zeiss Batis 25 & 85 - Sony FE 90 Makro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@OcNewB: ehhh, kijkt niet echt makkelijk zo'n dropbox link... :N als ik er op klik, krijg ik eerst nog een aanmeldscherm van dropbox... :-(

Ik zie altijd veel insecten hier voorbij komen en de meesten daarvan zijn (nog) levend.
Deze niet: :9

Flora42 by Erik Haak, on Flickr

De Dionaea muscipula is bezig met een eiwitrijke maaltijd. ;)

ehtweak wijzigde deze reactie 03-07-2016 20:04 (13%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!
Iets grotere DOF had fijn geweest inderdaad, maar het oog is mooi scherp. :)

Ik vind hem alleen iets te centraal qua compositie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• schaapiej
quote:
PdeBie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:39:
als je de achtergrond lichter wilt hebben, moet je de sluitertijd verlengen. Je ziet hier echter al op 1/50e, dus je ISO een stop omhoog (ISO 200) en je flits kracht een stop minder.

Daardoor wordt je achtergrond lichter en blijft je beestje evenveel belicht.
Thanks voor de tip! Ga dit de volgende keer zeker proberen.
Als het goed is aanstaande donderdag weer wat schieten...
quote:
Was ik te voorzichtig met de "Deze vlinder er nog wel aardig op gekregen."?
quote:
Hamed schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:49:
Hier komt de mijne. Had hem beter op F16 kunnen nemen denk ik. F10 is niet voldoende zo te zien. Net gemaakt :)

Sony A7II | Sony FE 90 mm F2.8 Macro G OSS | ISO 500 | 1/160s | F10

[afbeelding]
Hij is wel lekker scherp op het koppie!
Inderdaad richting F16 of misschien wat bij draaien zodat je er recht voor zit? Dan heb je de vleugels er ook meteen scherp bij.

<GoT>NightStalker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09:46

Rub3s

+3 , omdat het kan

Ik vind hem helemaal mooi! Heerlijk scherp (die lens! $$$ :'( ). Mooie bokeh ook.

Als ik echt wat te zeuren moet hebben is dat het beestje niet helemaal in het midden zit, maarja dat heb je met jpg's direct uit de camera.

Rub3s wijzigde deze reactie 19-07-2016 12:01 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rub3s schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:59:
Als ik echt wat te zeuren moet hebben is dat het beestje niet helemaal in het midden zit
Dat vind ik persoonlijk alleen maar een plus

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:56
Het is juist inderdaad niet mooi als hij in het midden zit, dit is een prima compositie :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • +3Henk 'm!
quote:
Hamed schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:59:
[...]

Ik ga met weekend experimenteren.

Thanks
Moet je zeker doen. Wat je heel simpel kan doen ook is zo'n wit papieren eetbordje pakken. Zet je lens erop en trek er een cirkel omheen met potlood. Knip dat gat uit en schuif je lens er iets door heen.

Hele goedkope licht reflector :)
Groot genoeg voor die kleine beestjes in ieder geval.

Wel even opletten dat je met dat bordje vervolgens niet de takjes/bladeren etc. aantikt, want dan schrikken de beestjes waardoor ze wegspringen.

PdeBie wijzigde deze reactie 19-07-2016 17:08 (5%)

• Hamed
quote:
PdeBie schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:07:
[...]

Moet je zeker doen. Wat je heel simpel kan doen ook is zo'n wit papieren eetbordje pakken. Zet je lens erop en trek er een cirkel omheen met potlood. Knip dat gat uit en schuif je lens er iets door heen.

Hele goedkope licht reflector :)
Groot genoeg voor die kleine beestjes in ieder geval.

Wel even opletten dat je met dat bordje vervolgens niet de takjes/bladeren etc. aantikt, want dan schrikken de beestjes waardoor ze wegspringen.
Hier zijn de resultaten, maar het kan nog altijd beter vind ik.

Weer een Jpeg uit de camera.

ISO 800 | 1/125s | F11

• kalekat
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20-11 09:19
quote:
PdeBie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:10:
Een keer met een groepje naar (bijvoorbeeld) de Veluwe. Macro foto's maken de hele (mid)dag.

Idee?
Leuk idee. En dan een heel pak van die kartonnen bordjes mee zodat iedereen er mee kan spelen :o
Dedicated macro flitsers zijn inderdaad erg prijzig. Je hebt ook macro LED ring flitsers, maar die hoef je niet te kopen. Been there, done that. Werkt voor geen meter.
Leuk als continue licht om te focussen, maar daar houdt het op. Het schrikt de beestjes eerder af.

Godox heeft nu wel de Godox macro ring flash ML-150. Dat is wel een echte flitser en redelijk betaalbaar, maar dat ding is lomp groot. Dat werkt volgens mij helemaal niet fijn. Daarnaast heeft hij maar een richtgetal van 10, wat dus heel weinig is.

In dit topic http://www.fredmiranda.com/forum/topic/780820 vind je leuke ideeën voor DIY flits opstellingen.

Al zitten er ook hele aparte dingen tussen:

PdeBie wijzigde deze reactie 21-07-2016 10:28 (14%)

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08:31
@Hamed:
Vind denk ik de foto van de libelle het mooist.
De eerste is ook mooi met een mooie achtergrond.
Het blauw van de 2e foto vind ik te blauw.
De laatste foto vind ik jammer dat je z'n kopje niet ziet.

Heb woensdag de Tamron 90mm VC gekocht via Marktplaats.
Heb op kantoor (waar we veel last van vliegen hebben) maar eens een vlieg proberen te fotograferen.
Heb m op manuele focus gezet op de kortste afstand en geprobeerd scherpe foto's te maken... en dat is niet makkelijk. Iemand nog tips?

Fly by Ramon Vergeer, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online
In deze koude, donkere dagen, maar eens wat om de boel op te fleuren:

Bloemetje5 by Erik Haak, on Flickr

Duurt nog wel even voordat deze flora irl weer te bewonderen is, maar dit is een souvenir bij ons uit de tuin. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-11 21:24
Sinds kort een tweedehandse tamron 90mm f/2.8 Macro VC op de kop kunnen tikken. Eerste shotje uit de achtertuin. Is dit nu een bij? Ik mis precies voelsprieten.

Macro_Bee by janneleen, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
StatQ schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:04:
Sinds kort een tweedehandse tamron 90mm f/2.8 Macro VC op de kop kunnen tikken. Eerste shotje uit de achtertuin. Is dit nu een bij? Ik mis precies voelsprieten.

[afbeelding]Macro_Bee by janneleen, on Flickr
Geen bij maar een zweefvlieg met de misleidende naam "blinde bij", Eristalis tenax. Misleidend omdat het dus geen bij is, en hij is niet blind. 8)7

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StatQ
  • Laatst online: 19-11 21:24
Bedankt voor de info. Had zelf al wat gezocht maar kon hem niet thuisbrengen. Een mens beseft niet wat er allemaal leeft in zijn eigen tuin.
quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Geen bij maar een zweefvlieg met de misleidende naam "blinde bij", Eristalis tenax. Misleidend omdat het dus geen bij is, en hij is niet blind. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 01:28
Staat er netjes op, SnoeiBij StatQ. ;)

Toff wijzigde deze reactie 09-05-2017 23:50 (16%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Toff schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:38:
Staat er netjes op, SnoeiBij. ;)
Niet mijn bij maar Toff dat je het zegt hoor ;)

• psyBSD
  • Laatst online: 20-11 15:26

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@dvdkiwi hij is tijdens met spinnen van zijn cocon uit de boom gewaaid. Hij zat in een leilinde en was als zodanig weinig beschut voor de elementen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:05

dvdkiwi

Hoi doei

Ik ben het slechts een piepklein beetje eens met Big_Easy betreffende het kopje van Hamed's vlinder.
Het voorlijf, de ogen en de kop zijn pikzwart, volgens mij komt het al vrij natuurgetrouw over zo. Wellicht een héél klein beetje meer licht in de zwarte partijen brengen?
Het lieveheersbeestje vind ik, omdat we alleen haar bips zien, niet geslaagd.

Vanmorgen een klein stukje natuurgebied afgestruind op zoek naar rupsen.
Buiten wat ik zocht ook nog wat ander spul tegen het lijf gelopen :)

1. Rups van de St Jacobsvlinder
Upside down by Danny van Diermen, on Flickr

2. Ontsnappend uit een droom
Escaping the dream by Danny van Diermen, on Flickr

3. Een simpele krekel op een simpele grasspriet
kricket on a stick by Danny van Diermen, on Flickr

4. De larve van het lieveheersbeestje
Ladybug larva by Danny van Diermen, on Flickr

Alle foto's klikbaar. Op mijn flickr staan de rest van de foto's die ik vanmorgen gemaakt heb :)

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Vanmiddag op pad geweest met de macrolens en voor de eerste keer macroshots gemaakt met statief.
Wat een verschil zeg!
Vanwege het weer met hoge iso (800) moeten werken, maar door de bewolking was het licht vrij aangenaam en waren er geen harde schaduwen of iets dergelijks.
Ik denk dat dit mijn beste macroshots tot nu toe zijn.
Voor de gehele serie: https://www.flickr.com/photos/151239901@N02/

1. Juffer speelt verstoppertje...
I see you! by Danny van Diermen, on Flickr

2. De roofvlief ook.
Robber fly hiding by Danny van Diermen, on Flickr

3. De juffer komt net uit zijn oude velletje gekropen.
Hello world! by Danny van Diermen, on Flickr

4. De roofvlieg houdt een oogje in het zeil.
Robber fly standing guard by Danny van Diermen, on Flickr

5. Uit de hand, door de zoeker, manueel scherpgesteld. Totaal lucky shot!
Jumping spider by Danny van Diermen, on Flickr

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:29
@dvdkiwi , deze zijn idd erg fraai. Sommige een tikkie donker. Mag iets lichter zodat de kleuren ook wat meer naar voren komen.

Ik post vrijwel niks meer tegenwoordig. Maar deze kwam ik vanmiddag in de tuin tegen en mag hier wel bij denk ik :-)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-11 21:44

Montana

X-T3 ..what else !

Al een poosje hier niet meer geweest, er komen zeer mooie plaatjes voorbij!
Mijn bijdrage.

Exif in het frame + de MCEX11 en een Raynox DCR5320 Pro (alleen de +3)

1

2

3

4

5

Montana wijzigde deze reactie 08-07-2017 21:47 (6%)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

quote:
Hamed schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:48:
Gisteren was niet echt perfect om Macro te schieten. Hard wind en bewokt.
(harde) Wind is echt funest, tenzij je een klemmetje gebruikt om takjes aan je camera vast te zetten.
Bewolking is, mits de wind rustig is, nog wel op te vangen met wat hogere iso.
Maar beide verre van ideale omstandigheden voor macro's inderdaad :-(

Toch mooie foto's kunnen maken hoor :)
De 2e vind ik leuk en apart, want ik heb buiten mijn huis echt nog nooit ergens een oorworm zien lopen.
De eerste staat er in principe ook goed op, allen zou ik 'm wat meer kijkruimte links meegeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@Montana Wauw. Wat een platen weer. Goed bezig. En dan speel je ook nog vals.... die 40-150 is geen echte macro lens natuurlijk ;-) (maar houdt zich prima staande trying to be one).

@Hamed Yep. Wind is evil. Toch heb je nog twee nette platen weten te scoren.

Gister was het bij ons gelukkig windstil dus lekker insectjes wezen schieten. Heb nog lang niet alles uitgezocht maar dit was er eentje die er direct bij het nemen al uit sprong. De vlieg nam heerlijk de tijd en dus makkelijke prooi (wel lekker met manual focus).

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:17
Alle shots met Pana G85 met Olympus 60mm macro lens (120mm eq) en flitser. Voornaamste les is meer opletten en varieren met diafragma. Flitser heeft er last van dat deze eigenlijk over het beestje heen flitst, daardoor minder krachtig dan zou kunnen.

Schorsmarpissa. 60mm 1/500 f6.3 iso200

Bijenwolf. 60mm 1/400 f8.0 iso400

Akkerhommel. 60mm 1/400 f8.0 iso1600

ijdod wijzigde deze reactie 09-07-2017 22:24 (16%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:49
met een gewone flitser en een pizzadoos kom je ook een eind hoor ;)
dit ooit in het verleden in elkaar geflanst voor wat macro shotos
setup by Mark, on Flickr

met oa als resultaat:

Mijn paludarium met gifkikkers

• leendertv
  • Laatst online: 20-11 21:40
@ahmed: Ik vind vooral de eerste erg mooi! Mooie kleurencombinatie en lekkere rustige achtergrond.

@ijdod: Ook van deze serie vind ik de eerste het mooist.
De andere twee doen me niet zoveel.

Van mij twee waterjuffers:
Allebei gefotografeerd met de Panasonic FZ2000.
Ik gebruik gewoon de ingebouwde flitser met een mini softbox.
Op de lens heb ik nu een Marumi DHG Macro Achromat 200 +5.
Ik had eerst een Raynox DCR150, die was in de hoeken duidelijk een stuk scherper maar gaf snel vignetting.

Toevoeging: Het was me zaterdag ook gelukt een vliegende zweefvlieg te fotograferen:

leendertv wijzigde deze reactie 13-07-2017 22:37 (36%)

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

quote:
leendertv schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:30:
Toevoeging: Het was me zaterdag ook gelukt een vliegende zweefvlieg te fotograferen:

[afbeelding]
Die vind ik gelijk de beste van je hele serie!
Erg mooi gevangen d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@SnoeiKoei Die oudere Tamrons hebben diafragma ring op de lens. Werkt perfect!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Enkele shots van mij van afgelopen vrijdag.

1. Een rode koraaljuffer
Small red damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

2. Een wat dikke, doch nieuwsgierige sprinkhaan
What up? by Danny van Diermen, on Flickr

3. Een blauwe juffer
Blue damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

4. Een natte wants en een vlieg
Firebug with a fly on top by Danny van Diermen, on Flickr

5. Een roofvlieg
Robber fly by Danny van Diermen, on Flickr

6. Een vrouwtjes watersnuffel
Brown damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

7. Een iets kleinere sprinkhaan
Grasshopper by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Dankje Snoeikoei! :)
Bedankt voor de rectificatie, weer wat geleerd ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gaaf @dvdkiwi.

#3 is mijn favoriet vanwege de mooie kleuren. Al had ik nog wel graag wat meer scherp willen zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leendertv
  • Laatst online: 20-11 21:40
@sys64738: mooie foto! Lekker kleuren!

@dvdkiwi: Hele goede serie!
Nummer 5 is super gaaf.

Ik heb vanavond nog even een uurtje gefotografeerd:

(ik denk dat ik deze te donker bewerkt heb)

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hamed
Weer super mooie foto's hier. Wat een genot om jullie foto's te bekijken _/-\o_

Fullres 90mm / ƒ8 / 250s / ISO 400

Fullres 90mm / ƒ8 / 250s / ISO 320

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@leendertv Die eerste plaat is echt gaaf. Heerlijk dat heldere groen en blauw zo bij elkaar. Die tweede is ook mooi hoor maar qua compositie en kleuren toch minder catchy.

@Hamed Die eerste... haha. Alsof ie poseert met zo'n 'looking at me' gezicht. Denk dat beide platen nog iets mooier geweest zouden zijn als er minder afleidende elementen in de foto's zouden zitten. Less is more.

Zelf net ook weer even op backyard safari geweest. Liep eigenlijk gewoon wat rond in de tuin maar er waren echt heel veel libelles dus toch maar even de camera erbij gepakt. Vond deze het leukst. Lijkt een beetje op een alien gezicht. Zijn camouflage doet het in ieder geval prima ;-)

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik liep in de tuin en ineens hoorde ik deze kerel:

Locust by Stephan Arts, on Flickr

@Ploink Je hebt gelijk, hier een iets andere bewerking:
Grasshopper by Stephan Arts, on Flickr

psyBSD wijzigde deze reactie 05-08-2017 15:06 (34%)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

Stil hier mensen..... OK, het weer helpt niet echt de laatste tijd maar tussen de buien door vallen er nog genoeg insectjes te schieten. Of is iedereen op vakantie

@psyBSD Misschien wel zo leuk om even te reageren op je voorgangers ipv alleen foto's te posten en commentaar te oogsten. Over je foto: de hoek waaronder ie geschoten is, is niet zo denderend. Nu zijn de steel en vrucht inderdaad erg storend aanwezig maar had je de krekel van de zijkant genomen, had je een veel schonere achtergrond gehad. En dus een mooiere plaat.

Van de week kwam ik thuis en zat mijn huis vol met vliegen. Weet ook nog steeds niet waar ze vandaan kwamen maar niet twijfelen en snel camera gepakt. Doordat ze op de ramen zaten hadden ze een mooie spiegeling. Dit is de leukste van de serie (klik voor grote versie):

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-11 19:39
@Hamed Mooie plaat vind hem ook wel mooi zo met de ruimte aan de rechterkant. Geeft wat meer visie op de omgeving

Hier nog een oudje van mij

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Net weer terug van vakantie, helaas het topic niet zo gevolgd en ik loop natuurlijk redelijk achter met het geven met reacties op mijn voorgangers. Maar ik kan mij wel vinden in de al gegeven reacties. Mooie foto's en een hoge kwaliteit.

1

2

3

4

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• Sj44k13
@Hamed prachtig die wesp! Je libelle is ook goed geslaagd. Lijkt mij erg lastig om dit moment te vinden. Die libelles vliegen nogal snel heen en weer.

@psyBSD de tweede bewerking is inderdaad mooier.

@sys64738 mooie spiegeling, al vind ik de witte achtergrond iets minder

@Robbie521 De kleuren ogen iets flets, vooral bij het geel. Dit is denk ik de zon?

@Montana Is dit met de 50-140mm lens gemaakt? Heb je dan een extreme crop gemaakt of kan die lens zo extreem dichtbij focussen? Ik vind de kleuren erg goed geslaagd en de eerste de mooiste.

Vorige week een aantal zweefvliegen gespot.

DSC_2154 by Sj44k13, on Flickr

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• Sj44k13
Dank voor het commentaar allen :)

Hier een aantal van vandaag:
DSC_2345 by Sj44k13, on Flickr

DSC_2299 by Sj44k13, on Flickr

DSC_2246 by Sj44k13, on Flickr

• Hamed
Bedankt voor jullie commentaren.

Ik heb ook verder geprobeerd om hem te bewerken. Zal mijn nieuwe versie binnenkort hier poosten.

De onderstaande foto is met de Voigtländer 90 SL-II genomen en niet de 90FE

Fullres 90mm / ƒ6.3 / 160s / ISO 100

Fullres 90mm / ƒ6.3 / 160s / ISO 100

• bla_bla
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-10 23:06
Een paar uit mijn verzamling :)

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@sj44k13 die zweefvlieg vind ik wel leuk gedaan, alleen jammer van de bloemen in de voorgrond rechtsonder. Uit de tweede set vind ik het lieveheersbeestje het mooist, de twee zweefvliegen die eronder staan doen mij qua compositie niet zoveel. Misschien omdat ze te centraal staan of te direct van voren.

@montana stuk voor stuk mooie platen, enige puntje van kritiek, bij de eerste vind ik het ongemakkelijk dat je net het puntje van de ring van stampers mist. Het komt niet over alsof dat bewust is gedaan.

@hamed die in kleur vind ik het mooist, zwart-wit haalt in deze foto het leven eruit. Ik vind de compositie en de bokeh zeer sprekend.

@bla_bla stuk voor stuk mooie foto's, maar ik zou ze niet plaatsen in een serie. Daarvoor zijn ze te verschillend. Bij de laatste heb ik het gevoel dat hij scheef is, dat maakt het wat ongemakkelijk om naar te kijken.

Ik heb vanmorgen wat roofdieren vastgelegd:

On a leaf by Stephan Arts, on Flickr

Under a thread by Stephan Arts, on Flickr

Having lunch by Stephan Arts, on Flickr

Wasp in the shade by Stephan Arts, on Flickr

psyBSD wijzigde deze reactie 23-08-2017 14:20 (15%)

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-11 19:39
@bla_bla ik vind van alle drie de 1e mij het meeste aanspreken met de donkere achtergond en de druppels erg mooi.

Met welke lens zijn ze gemaakt

Ik zelf ben ook even aan het spelen geweest. wil graag meer macro gaan fotograferen. nu nog heel veel oefenen.

DSC08561 by Robbert Fielemon, on Flickr

DSC08495 by Robbert Fielemon, on Flickr

DSC08458 by Robbert Fielemon, on Flickr

• bla_bla
@Robbie521 Ziet er goed uit, de rode bloem trekt mij ook meer aan. Maar ik denk dat het nog iets dichterbij kan, voor wat meer details :). Macro fotograferen is inderdaad leuk en interessant, je kan er veel tijd aan besteden aan kleine dingen

@ehtweak Ziet er scherp uit en veel details! Je gebruikt een tripod neem ik aan, doe je ook nog iets met de belichting? :o

Vandaag naar Kleine Costa Rica in Someren geweest om wat vlinders te fotograferen :). Hierbij een aantal die ik heb gemaakt.

Ik had ook een tripod bij, maar kwam later achter dat ik de quick release plate thuis had laten liggen :F |:(

Gelukkig blijven vlinders goed stil zitten, maar ga zeker nog een keer terug!

bla_bla wijzigde deze reactie 04-09-2017 10:26 (18%)

• bla_bla
@dvdkiwi Comment aangepast, was inderdaad wel netjes geweest om het te doen :) mijn excuses daarvoor

• Keversloper
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:57
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Michel van der Klooster, 33 jaar en fulltime fotograaf. Ik ben al een hele tijd lid van Tweakers en kijk regelmatig op de site voor het laatste nieuws en tricks. *knip*

Woutoud wijzigde deze reactie 01-10-2017 00:44 (39%)
Reden: Ruikt een beetje naar spam. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 07:41

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Leuk, we zijn benieuwd naar je foto's. ;)

Woutoud.com

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Tijd voor een topic kickje:

X-T2 | FUJINON XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

X-T2 | XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro
1)

2

3

4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
@Montana fantastische fotos! 2e is wat jammer dat er wat vegetatie voor zit, maar geeft op zich ook wel weer een 'gluurders' effect ;) Ik zie dat je hoge iso's gebruikt, heb je niet veel last van ruis? Ik gebruik meestal iso 100 en dat is zelfs nog wel noisy (Canon 700D, waar het wellicht aan kan liggen).

2 foto's van afgelopen zaterdag @ De Elzen, vlakbij de Biesbosch.

Lead developer of LLBLGen Pro.
https://fransbouma.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

quote:
DirtyBird schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:43:
@Montana en @EfBe, mooie foto's allebei. Ik zie wel bij beide iets waar ik me een beetje aan stoor (met name als ik de foto zelf heb gemaakt) en dat is dat de flitser zo'n sterke weerkaatsing geeft op de insecten. Vooral het soldaatje van montana heeft er 'last' van. Ik heb de afgelopen dagen veel in de tuin gezeten op zoek naar beestjes, maar ik wacht elke keer toch zoveel mogelijk met schieten tot er geen wolken zijn en er direct zonlicht op mn onderwerp valt.
Meeste foto's gooi ik alsnog wel. Ik heb overigens zelf nog geen macro lens. Ik zit op de m.zuiko 60mm macro te asen, maar tot die tijd schiet ik met mn 14-42 kitlens met +10 diopter. Ik heb ook een +10 voor mn 40-150, maar de DOF is dan minder dan 1 mm.
Daarover gesproken, de scherptediepte van je de tweede foto van @EfBe is dan wel weer top he, de voorkant van het insect èn de kern van de bloem waar ie voor gaat d:)b schitterend.
Dank je, maar geen flitser gebruikt en zal ik ook nooit doen. Het in dit geval gewoon de zon. Wat ik liever niet heb maar je heb niet altijd de keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
quote:
Montana schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:22:
[...]
Dank je, maar geen flitser gebruikt en zal ik ook nooit doen. Het in dit geval gewoon de zon. Wat ik liever niet heb maar je heb niet altijd de keuze.
Ik zat ook in zonlicht toch geregeld op -1 stop of hoger bij f7+ met een sigma 105mm macro, maar dat is dan met iso 100 en dat zal het verschil uitmaken inderdaad :) Ook bij voldoende licht flits ik toch bij vaak, omdat je dan net wat meer kunt met het beeld in sommige gevallen (bv je hebt niet altijd de keuze waar je staat, dus soms moet je scheef tegen de zon in, wat nare schaduwen op het subject geeft IMHO).

Ikzelf gebruik een speedlite met een eigengemaakte diffuser van een boterkuipje en wit plasticfolie van een playstationverpakking. :) Werkt erg goed, mooi diffuus licht en niet al te veel hotspots.
quote:
Montana schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:25:
[...]
Mooie foto's.
En op je vraag, ruis last van. Nee eigenlijk niet. Tot ISO 3200 geen last. Mocht er wel wat in zitten dan even met Nik Dfine, en dan is dat ook weer weg. Dus ik heb dat hele ISO verhaal los gelaten en ga het liefst ook voor laag in de ISO. Maar het hoeft niet.
Ok, dank voor de info! :) Ik red dat echt niet (Raw zijn toch wel noisy, wat dan weer sharpening bemoeilijkt), is wellicht de instapsensor of iets anders, maar ik heb wel die Dfine plugin, ga daar eens mee spelen, kijken of dat wat oplevert icm hoge(re) iso waarden :)
quote:
DirtyBird schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:43:
@Montana en @EfBe, mooie foto's allebei. Ik zie wel bij beide iets waar ik me een beetje aan stoor (met name als ik de foto zelf heb gemaakt) en dat is dat de flitser zo'n sterke weerkaatsing geeft op de insecten. Vooral het soldaatje van montana heeft er 'last' van. Ik heb de afgelopen dagen veel in de tuin gezeten op zoek naar beestjes, maar ik wacht elke keer toch zoveel mogelijk met schieten tot er geen wolken zijn en er direct zonlicht op mn onderwerp valt.
Dan mis je een hoop :) Veel insecten blinken nogal. Bladhaantjes bv, echte juweeltjes :) Valt reuze mee hoor. Tuurlijk heb je hotspots af en toe, dat is soms jammer maar je kunt veel wegpoetsen in lightroom. Ook flitsen met diffuser helpt erg goed.
quote:
Meeste foto's gooi ik alsnog wel. Ik heb overigens zelf nog geen macro lens. Ik zit op de m.zuiko 60mm macro te asen, maar tot die tijd schiet ik met mn 14-42 kitlens met +10 diopter. Ik heb ook een +10 voor mn 40-150, maar de DOF is dan minder dan 1 mm.
Daarover gesproken, de scherptediepte van je de tweede foto van @EfBe is dan wel weer top he, de voorkant van het insect èn de kern van de bloem waar ie voor gaat d:)b schitterend.
Dank je :) Had er een aantal gemaakt van deze scene, was erg blij dat er 1 gelukt was, de rest was allemaal net niet in focus. (Dit is op 1:1 vergroting, f7 dus het is erg krap :))

EfBe wijzigde deze reactie 16-04-2018 22:13 (32%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@Acmosa Door gebruik van de flits creëer je wat fijne dieptewerking in je foto.
Het experimenteel flitsen is goed gelukt, de libel staat prima in de spotlight :)

Een tweetal Rozemarijn Goudhaantjes van mij, kruipend over een stukje lavendel.
Geschoten in de vroege morgen dus er zijn nog enkele dauwdruppeltjes aanwezig.

Rosemary-Leaf Beetle by Danny van Diermen, on Flickr

Rosemary-Leaf Beetle by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

Leuk. Weer wat leven in dit forum.

@Acmosa Mooi dat je onder best wel lastig omstandigheden nog een leuke plaat hebt weten te schieten. Creatief met kurk inderdaad. Zoals je zelf al aangeeft: maak het jezelf makkelijk en schiet volgende keer lekker bij daglicht. En een rustigere achtergrond is ook een prima idee.

@dvdkiwi Prima gevonden. Mooi dat paars bij paars. De tweede plaat vind ik het mooist vanwege die out of focus lavendel spriet rechts. Lekkere kleuren, mooi onderwerp en prima achtergrond. Mooie macro.

Zelf ook veel geschoten maar dus ook niks hier gepost. Snel mijn leven beteren :-) Deze kwam ik tegen tijdens rondje op een landgoed bij mij in de buurt. Vond hem wel mooi vanwege de details en het tegenlicht dat zijn lichaam en poten mooi op doet lichten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@dvdkiwi mooie platen! Toning is mooi zacht, kleuren niet te overheersend.
@sys64738 dat je zo dichtbij kan komen, echt bizar... hoe heb je deze vergroting bereikt? Ziet er uit alsof het meer dan 1:1 is..
Ik heb sinds drie dagen een Canon 100mm macro (non-L). Grappig dingetje! Hele nieuwe wereld gaat voor je open. Daarom meteen maar aan het uitproberen gegaan, met een beestje, bloemetje en abstract plaatje als resultaat:

Zwartkopvuurkever by Tobias van Stijn, on Flickr
Bloem by Tobias van Stijn, on Flickr
Abstract 1 by Tobias van Stijn, on Flickr

edit: Flickr maakt er wel een potje van met verscherpen zeg...

Komend weekend maar eens wat meer gaan experimenteren. Leek me gaaf om iets te doen met verfpatronen in water, beetje à la dit filmpje. Eerst maar eens gaan zoeken naar wat info over die technieken :)

tobiasvs wijzigde deze reactie 12-06-2018 16:34 (9%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De tweede vind ik ook het meest geslaagd, de eerste is me wat te hard. De derde vind ik wel weer mooi.

Ik ben ook bijna abstract gegaan vandaag; in een veldje Ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia).

Benieuwd of jullie het wat vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@SnoeiKoei Fraaie plaat hoor. Vind wel de linker kant stuk interessanter dan rechts. Dus mocht je nog vergroting over hebben, dan graag alleen links en nog iets groter in beeld.

Zelf afgelopen zondag ook nog even rondje wezen lopen. Kon nog net voor de F1 ;-) Paar mooie platen mee kunnen nemen uit de duinen waar dit er 1 van is. Die beesten hebben zulke gave rode ogen. Perfect contrast met het groen van de bladeren. Het zijn 2 foto's in PS samengevoegd want zelfs op F5.6 heb je zo weinig scherptediepte als je op 30 cm afstand zit. Man man. Dus voorste oog komt uit andere plaat. Eigenlijk moet je even erop klikken want pas in het grotere formaat komt hij echt goed tot zijn recht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Ja, ik post ze online meestal in 2200px breed. Voelt toch niet zo lekker om de full res foto online te zetten. En ik zal volgende keer netjes vragen of hij even mooi lang stil wil blijven zitten, zodat ik een stack van 20 foto's kan maken :P

@kalekat Mooie platen. Vooral die tweede spreekt me aan. Mooie kleuren en mooie compositie. Maar je mag wel nog wat dichterbij proberen te komen. Aan de lens ligt het niet ;). En dat beantwoordt meteen je vraag: is dit echt macro? Echt macro wordt gezien als ten minste een 1:1 vergroting op 35mm. Oftewel: een onderwerp van 35mm lang beeldvullend vastleggen op een Full Frame sensor. Maar zo zwart-wit is het wat mij betreft niet en ik zie soms dingen voorbij komen die macro genoemd worden terwijl het bijna portretten zijn...

Mijn foto is zo'n 20% gecropt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
@sys64738 Jammer van dat blad wat er voor zit, anders was de foto echt goed gelukt. f5.6 is inderdaad wat aan de lage kant, alleen het nadeel is van bv f8 of f9 dat je veelal moet flitsen (of langere sluitertijd of hoge iso) en dat is ook niet altijd bevordelijk ;) Ach ja, trade-offs... ;). Verder goed gelukte stack!
Trouwens de camera die je gebruikt, is dat geen systeemcamera? Je zou kunnen proberen met een hoge fps veel fotos per seconde te nemen (bv 10fps of meer) terwijl je langzaam naar je subject toebeweegt.

@kalekat Die sigma lens gebruik ik ook, echt de beste lens voor macrowerk in het veld. ga je veel plezier aan beleven! Mocht je problemen hebben met de AF, gebruik gewoon manual focus, werkt veelal toch veel beter. Ik gebruik louter handmatige focusing, want de AF van de sigma is wel wat traag (en niet altijd secuur).

'echte macro'... laten we de hobby niet bederven met geneuzel over definities. Ik heb een APS-C sensor en de fotos die ik neem zijn niet altijd full 1:1, dus ze zijn niet 'macro'? LOL sommige mensen hebben echt teveel tijd.

@kalekat je fotos zijn macro-fotos hoor, prima shots, gewoon doorgaan, komt helemaal goed. Neem gewoon veel fotos, telkens een stapje dichterbij, lens focusing bijstellen, wat fotos nemen, klein beetje dichterbij... etc. Als je langzaam nadert en niet wild beweegt dan zien insecten je veelal niet eens of nauwelijks. Dichterbij wil je wel vaak wat hoger diafragmagetal (bv f8 of f9) en dan heb je teweinig licht, dus is flitsen wel aan te raden.

Twee fotos van mij:
Genomen in Meijendel
I'm keeping an eye on you! by Frans Bouma, on Flickr

Genomen in Eusserthal:
Elegance by Frans Bouma, on Flickr

Nog veel meer macros van mij hier: https://fransbouma.com/Macro

EfBe wijzigde deze reactie 26-06-2018 13:17 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@kalekat Dat kan ik geen 60 keer per seconde hoor :P Normaal is dat inderdaad prima manier om focus stacks te doen maar als je haast hebt, gaat die andere methode veel sneller.

@EfBe Breaking news! Die 60 FPS is volledige 20MP RAWs. OK, granted, dat houdt hij maar 1 seconde vol maar nog steeds mind blowing. 6K photo mode is volgens mij 30 FPS maar dat kan ie dus half uur vol houden... Kost inderdaad wat, maar dan heb je ook wat.

Zal maar snel even nieuw foto plaatsen voor de Modjes denken dat we hier alleen maar aan het ouwenelen zijn :9~
Reken maar dat we meelezen! :>

Deze foto is prima voorbeeld van macro die geen 1-op-1 is maar nog steeds overduidelijk een macro. Hij had zich zo mooi verstopt achter de bloem dat het leek alsof hij verstoppertje aan het spelen was. Vind hem wel lekker wegkijken vanwege de rustige achtergrond en de twee diagonale lijnen in de foto.

Woutoud wijzigde deze reactie 27-06-2018 17:57 (1%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

Jongens. Het is zomer hè! Waar blijven al die mooie macro platen?!? (of zijn we bang nu we weten dat de modjes meelezen :+ ).

Hier nog maar eentje om de boel weer beetje op gang te helpen. Handheld stack van 2 platen. Ben vooral blij met de kleuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Montana Vooral die laatste, het 'groen' op 'oranje' geeft een fraai contrast. 8)

BTW: jammer dat je foto's niet klikbaar zijn voor een fatsoenlijke (grotere) versie. Vind het jammer, had graag wat meer details gezien dan dit postzegelplaatje.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@sys64738 De vlinder achter de bloemknop heb je mooi gevangen. Beest valt ook mooi weg dankzij zijn schukleuren.

@PatrickvL Ik vind de loze ruimte boven het vliegje op het blad juist wel wat hebben, ik ben het dan ook niet eens met de menig dat ie er te klein op staat ;)
Tip voor het schieten van scherpe foto's zonder flits: gebruik een statief en afstandsbediening. Sinds ik dat ben gaan doen zijn mijn macro's ook een stuk beter geworden.

@Montana mooie macro's! Wat ik vooral bij foto 1, 3 en 4 mooi vind is dat het insect zich op een groot gekleurd vlak bevindt, wat zorgt voor een leuk contrast.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@PatrickvL Die laatste vlieg vind ik dan weer beter in balans. Prima plaat. Die spin vind ik qua compositie niet zo boeiend.

@Montana Goed je weer aan boord te hebben ;) Mooie platen weer. Die eerst is zo moo vanwege al dat oranje en de 4e heeft inderdaad een heerlijk kleurcontrast.

Van de week kwam deze krompootdoodgraver ineens naast me zitten. Was bezig met andere diertjes maar gelijk overgestapt. Schijnt dat ze wel vaker heel leger aan mijten op hun rug hebben zitten. Vond het een vrij uniek gezicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Iedereen bedankt

@sys64738 grappig, nog nooit gezien met zoveel mijten, wel eens een paar op een mestkever (bijna altijd)

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 02-11 22:29
Eens iets totaal anders dan alle insecten om te zien wat mensen er van vinden :)

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Is het een klein garnaaltje?
Leuk beestje en hij staat er prima op (door aquariumglas gefotografeerd?) maar ik vind de foto door de positie van het beestje niet heel lekker kijken ;)

Eentje van vorige week.
Lang zitten stuntelen met uitsnedes, uiteindelijk toch een gevonden die voor mij werkt

Jumping spider by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 02-11 22:29
ahhh nu snap ik hem :)

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:07
Prachtige close-ups op de vorige pagina van

@sys64738
@kalekat
@PatrickvL
@EfBe
@Montana
@Histamine
@dvdkiwi

Nummer 1 van Montana springt er voor mij echt uit met de gele achtergrond. Ik vraag mij af of de vignetting iets moet worden opgehelderd. zeker wanneer hij groot wordt afgedrukt.

@ehtweak Mooie copositie. Had rechts misschien iets minder web gemogen. Wel prachtig licht op de spin!

Van mij een klein beetje macro met mijn 16mm 1.4 lens. Nooit eetrder naar Macro gekeken, maar vind het wel erg mooi. Maar ook zeker uitdagend. De echte Macro closeups hier zijn wel heel vet mat alle details.

Voor mij dus een eerste tryout. De 16mm heeft een korte schersptelstand, maarja dat moeten ze wel blijven zitten ;-)

http://i65.tinypic.com/o5deup.jpg

http://i66.tinypic.com/r7ly4i.jpg

Tomas_ wijzigde deze reactie 13-08-2018 08:52 (37%)

LR AWD Wit, Aero, Zwart Int, Trekhaak, dakdragers. Besteld 10/10 RN 18-10 Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Mooi gezicht. Vind de achtergrond wat druk en daardoor is het geen geweldige foto.

@technonose Mooie eerste poging. En dat met een 16mm non-macro.... prima lens voor macros met nog wat achtergrond/context.

Hier nog een "oudje" van mij (lees: 3 maanden geleden geschoten of zo. Vond de verticale lijnen en de egaal groene kleur hem wel af maken.

• EfBe
  • Niet online
quote:
kalekat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:17:
[...]
O bedoel je zo afstellen :). Ik denk niet dat het daar aan ligt. De rest van mijn foto's zijn wel scherp op de plek dat ik wil hebben. Ik heb het puur bij de macro dat ik ze niet scherp krijg op de plek waar ik wil (zal wel te maken hebben met de smalle scherptediepte |:( )
Zou het toch nakijken, kan toch schelen :) En ja, het is veel uitproberen. zoals ik zei, veel shots maken, langzaam de camera bewegen totdat de dof op de ogen ligt, dan afdrukken, waarbij bv de knop al half ingedrukt hebbende helpt. Of schiet in burst, dan heb je meer kans op een scherpe foto mocht je er net naast zitten. Oefenen, oefenen, oefenen :) En mazzel hebben soms. :)

zoals deze regendaas: iso 100, f9, 200ms. langzaam bewegen en dan snel afdrukken. (en bij dit beestje dan ook snel wegwezen voordat ze achter je aankomt ;))

f9 helpt natuurlijk ook, je moet dan wel bijflitsen vaak (ik gebruik een speedlite met zelfgemaakte diffuser) maar als je dat geen probleem vindt dan kun je daarmee je scherptediepte ook vergroten

EfBe wijzigde deze reactie 21-08-2018 17:24 (37%)

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

@PatrickvL een mooie serie, er zit een mooie achtergrond in. Nr. 2 heeft mijn voorkeur
@Histamine grappig
@dvdkiwi iets te donker voor mij, verder wel een foto met wat spanning
@ehtweak mis iets scherpte, idee erachter is goed
@technonose mooi, fijn van kleur
@sys64738 een fijne foto, mooi gedaan
@EfBe een fijne serie, mooi duidelijk, ook die van de regendaas

Ik maak er zoveel dat het soms moeilijk kiezen is wat zal ik laten zien. Maar hier 7 foto's van de laatste weken.
En ik gooi er maar wat kleur in.
1)

2

3

4

5

6

7

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Mooi. Bezige bijtjes (oh nee, wespen). Jammer dat die rechtsboven niet helemaal in focus is. Ik denk trouwens dat een vierkante crop hem niet zo misstaan.

@Ebayzo Weer lekker bezig met je macro lens. Mooi zo. Leuke platen waarvan nummer 2 mijn favoriet is. Mooie ogen. 1 is netjes in focus maar heeft een erg drukke achtergrond. Een andere hoek (zijkant misschien) geeft waarschijnlijk rustigere achtergrond. Bij 3 vind ik de hoek niet zo lekker. Ik ben meer van van de zijkant of recht van boven. Persoonlijke smaak denk ik. En 4. Tja microscopische insectjes op en roze bloemetje. Die vind ik niet zo'n boeiend onderwerp.

Gister ook weer wat tijd om op pad te gaan met de camera. Mooi zonnig weer maar helaas iets te veel wind. Gelukkig een windstil plekje gevonden in de duinen waar de insecten lekker aan het zonnebaden waren. Een mooie dode boom vormde een prima decor en met wat geduld is het gelukt om dichtbij genoeg te komen voor wat mooie platen. Bij deze vind ik de flares van zijn voorste vleugels wel een leuk detail. En de ogen blijven sowieso super natuurlijk.

• Ebayzo
  • Laatst online: 06:46

Ebayzo

Gekke eend

@sys64738 plaatje (Y)

Commentaar op mijn drukke achtergrond was ik het mee eens, maar hij zat gewoon echt lullig. Daar was niets anders van te maken ben ik bang. Ach, al doende leert men`.

• ehtweak
  • Niet online
Maar je hebt voor macro foto's helemaal geen macro objectief nodig: :+

Wet sand by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Macro draait natuurlijk niet alleen om beestjes en andere kleine dingen, maar kan ook details laten zien die je normaal gesproken mist. Daarom een stukje boek :)

Klikbaar voor 2048px

Bonuspunten voor wie weet wat het is, zou niet héél moeilijk moeten zijn :+

Wormaap wijzigde deze reactie 21-12-2018 18:31 (3%)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Andere mensen nemen bloemen mee voor hun partner, ik om ze te fotograferen :+
@ehtweak: Gemaakt met jouw lampjes :)

Klikbaar voor 2048px

Ben ik trouwens de enige die zich he-le-maal scheel kijkt tijdens het editen van foto's met veel rood?

Wormaap wijzigde deze reactie 03-01-2019 18:55 (24%)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vandaag tijd gehad voor het idee waar ik die bos bloemen eigenlijk voor had gekocht.
Blijkt een stuk lastiger dan gedacht, maar het is uiteindelijk toch redelijk gelukt :+

Klikbaar voor 2048px.

Setupfoto:
spoiler:

Wormaap wijzigde deze reactie 05-01-2019 15:58 (3%)

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:23
Ik ben zelf niet in het bezit van "echte" macro objectieven, maar van de week in de Orchideeenhoeven deze vlinder geknipt :)

IMG_8748 by Stefan van den Driest, on Flickr

Rest van de kiekjes van die dag staan hierrrr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 06:46

Ebayzo

Gekke eend

Net even snel tijdens het voeren een paar geschoten van onze gekko. Toch eens wat vaker overdag uit zijn hol halen en mee experimenteren. Bedenk me ook net dat ik IS niet aan had staan. Echt van die dingetjes die ik allemaal nog niet op de automatische piloot heb staan.

Hmm, dat ziet er lekker uit

Nomnomnom...

Helaas niet lekker scherp, maar past leuk in de serie

Voldaan terug naar mijn hol

Vraag aan de gevorderden hier. Ik schiet macro's nu met een 105mm objectief. Merk alleen dat de focus distance vaak voor binnen projectjes wat ver is om lekker te kunnen werken. Is het zo dat een 50mm (of 60mm) dit verkleint waardoor je dichter op je object kan komen?

Ebayzo wijzigde deze reactie 06-01-2019 11:29 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Leuke serie zo! Mag wel wat meer licht bij. Dan kan ook meteen je sluitertijd omlaag en heb je minder last van shake :)

Een kortere lens gaat inderdaad je werkafstand verkleinen. Waarom wil je dat? De meeste mensen vinden een langere werkafstand juist fijn. Denk aan insecten die niet schrikken en ruimte tussen je lens en object voor licht.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Ebayzo: Tof! Goed scherp, mooie kleuren en ik ben altijd vóór een compositie met diagonale richting erin :)

@LA-384: da's een prima poging! Ik heb zelf weinig ervaring met stacken, dus mijn kennis is tweedehands van Facebookgroepen over (extreme) macro :+ 35 foto's is minder dan wat ik meestal zie (100-200 is een beetje gemiddeld), dus daar is wellicht nog wel wat te halen. Daarnaast zou ik zeker de sluitertijd ook vastzetten, zodat je belichting niet verandert tijdens het schieten. De banding in de achtergrondkleuren kan een JPG-artefact of een stacking-artefact zijn. Dat zou je snel moeten kunnen zien door de originele foto's te bekijken. Wat kleiner diafragma kan helpen, maar bij macro wordt diffractie vrij snel een probleem. Je effectieve diafragma is bij macro namelijk kleiner dan wat je instelt. Vuistregel is ingesteld diafragma vermenigvuldigen met (1 + vergroting). Dus bij een 1x vergroting verdubbelt je effectieve diafragmagetal. f/11 bij 1x vergroting is dus effectief f/22.
Een (goede) rail helpt natuurlijk, omdat je dan je stappen relatief makkelijk kan aanpassen op de hoeveelheid scherptediepte die je hebt. Met de focusring is dat toch wat lastiger.

* Wormaap vindt stacken eigenlijk teveel werk :+
Maar het is wel de enige manier om op vergrotingen van meer dan 1x nog écht wat zinnigs te doen.

Case in point: Sneeuw yay! Gemaakt met de Tokina 100mm f/2.8 Macro met een Raynox DCR-250 erop, voor een effectieve vergroting van grofweg 2.5x. Scherptediepte is er dus nauwelijks, en 's avonds buiten in de sneeuw ga ik niet staan stacken :+

Klikbaar voor 2048px.

Wormaap wijzigde deze reactie 22-01-2019 20:40 (3%)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@LA-384: Écht goede sneeuwfoto's zijn inderdaad wel gestackt, maar da's voor een andere keer :+ DoF lijkt misschien iets dieper, maar de foto is op f/11 geschoten en rechtsbovenin zie je dat een stuk sneeuwvlok dat haaks op het focusvlak staat al niet meer scherp is. Maar een stukje verder afstoppen helpt zeker.

@Ebayzo: Hij is inderdaad niet zo duur, maar kwalitatief is het een érg leuk lensje. Voorzetlenzen hebben een wat slechte naam, vooral door eBayfrutsels van een tientje. De Raynox heeft ook daadwerkelijk drie lenselementen in twee groepen. De DCR-250 levert inderdaad een vergroting van ongeveer 2,5x op, op een 1x macrolens. Ik zou wel adviseren om er een set step-downringen bij te halen waar een 43mm front-threadversie bij zit. Het klemsysteem dat bij de Raynox geleverd wordt werkt op zich prima, maar is best groot en lomp. En zo'n klem voelt voor mij toch niet helemaal goed :+

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:37
@Ebayzo Dat is idd wat Ik doe. Ik positioneer de camera en statief zodanig dat ik de gewenste compositie heb. De lens heb ik op de kleinste focus afstand staan en dan zo dat het dichtsbijzijnde gedeelte van het onderwerp net scherp is. Vervolgens zet ik ISO en diafragma op de laagste waarde. Daarna zet ik de witbalans vast. Door de afdrukknop even half in te drukken zie ik de benodigde sluitertijd en stel die ook in.

Dan maak ik verschillende foto's (druk af met afstandsbediening), waarbij ik tussendoor telkens een klein beetje aan de focusring draai. Mijn lens moet nogal wat slagen maken om de focus noemenswaardig te verplaatsen. Ik denk dat ik telkens zo'n 3 ribbels opschuif. Op het oog kun je dat iig niet doen, daar is de scherptediepte te klein voor.

Aangezien Photoshop er dit keer ook een bende van maakte, heb ik deze foto met Zerene Stacker gestacked. Vervolgens de export nog wat gefinetuned in Lightroom. Gelukkig hoefde ik bij deze poging niets te repareren. Er zitten wat kleine onscherpe delen in de foto, maar die zitten op onopvallende plaatsen.

LA-384 wijzigde deze reactie 27-01-2019 19:25 (16%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
Ebayzo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:20:
@SndBastard maar met een focusrail verandert je vergroting (minimaal) lijkt me? Maar dit zal dan je stack software weer compenseren in het proces?
Met de focus ring je de vergroting (en de brandpuntafstand - "focus breathing"), met een rail verander je in principe alleen de afstand tot je onderwerp. In essentie ook alleen maar puur het scherptepunt, maar ik vond dat een stuk prettiger werken. Daarnaast hoef je ook je camera helemaal niet aan te raken, dus elimineer je nog een mogelijke variabele.
Uiteraard is het geen goed of fout, maar wellicht een tip om mee te nemen. Bij macro is/was het proces voor mij waardevoller dan de uitkomst :)

@LA-384
Mooi, die animatie. Daarmee zie je precies wat ik bedoelde; je ziet naast de focus ook het perspectief veranderen. Dat gebeurt altijd, ook met een focus rail, maar wat minder extreem.

Als je in de buurt van Tilburg zit mag je mijn rail wel eens lenen?

SndBastard wijzigde deze reactie 27-01-2019 22:01 (17%)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wat niet vaak genoemd wordt buiten macrokringen (en waar @SndBastard het al over heeft) is dat de nominale brandpuntsafstand van een lens alleen klopt als’ie op oneindig gefocust is. Focus veranderen verandert dus ook je perspectief, en bij macro is dat doorgaans een groter verschil dan wat je krijgt als je een rail een klein beetje verplaatst.

Maar zeker een mooi resultaat!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Veel plezier ermee! Het is een supergaaf lensje, maar het verschil in moeilijkheidsgraad tussen 1x en 2.5x vergroting is groot. Laat je dus niet tegenhouden als eerste pogingen nergens heen gaan :+

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True