Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sargonaut
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Eindelijk een nieuw deel van het macro-topic. :) Nette TS ook. _/-\o_ Hoewel ik in het lijstje benodigdheden de afstandbediening en macro-rail nog wel mis. Die gebruik ik namelijk best veel bij het maken van macro's.

Ter gelegenheid net deze twee foto's van een orchidee bij mij thuis gemaakt. :) Als verlichting liggen er een paar gekleurde UV-lampen omheen, die zorgen ervoor dat de kleuren van de orchidee extra verzadigd overkomen. ;)

Orchid1 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

Orchid2 by T van der Velden, on Flickr
Oude versie op Photobucket

Sargonaut wijzigde deze reactie 25-02-2012 10:49 (37%)
Reden: foto's bijgewerkt

• Sargonaut
  • Niet online
Thanks. :) Je hebt gelijk, het zag er best mat uit. Ik heb het regelmatig dat de foto's er overdag heel anders uitzien, dan s'avonds tijdens het bewerken. Heb het contrast, helderheid en belichting wat opgeschroefd en is inderdaad een stuk beter. Ik heb de foto's vervangen, en van de oude versies linkjes gemaakt. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:54:
Dat is al een stuk beter, alleen in het midden van de bloem (bovenin 1e foto en links bovenin 2e foto) is het nog wel redelijk grijzig terwijl dat stuk van de bloem toch echt wit is lijkt me.

Achter bij de opkrullende bladeren (de rechtse) bij de 2e foto zit ook een beetje een afleidend stukje. Ik zou de midden tonen nog wat verder omhoog gooien zonder de highlights aan te tasten. Zou ik eens een inimienie voorbeeld mogen maken van wat ik bedoel?
Voorbeeldje maken mag best hoor. ;) Heb wel ongeveer een idee van wat je bedoeld, maar ben wel benieuwd hoe jij het zou doen. :)
quote:
Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:
Op de eerste foto is alleen dat hele kleine dingetje enigszins scherp. Op de tweede foto is er iets meer scherp, maar alsnog niet genoeg, naar mijn smaak. Macro-foto's vind ik zelf mooi door de geweldige scherpte, scherpte die bij deze foto's er dus eigenlijk helemaal niet in zit :P

Je foto's zijn gemaakt met f/4.5 en f/5.6, probeer eens een kleiner diafragma zou ik zeggen.
Heb het scherptegebied expres zo klein gehouden. ;) Beetje met het idee dat iedereen wel weet hoe een orchidee er uit ziet, ging het me voornamelijk om de felle kleuren. Heb tig foto's gemaakt voordat ik tevreden was over de bokeh.
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:24:
[...]

Die ga je denk ik met een kleiner diafragma ook niet krijgen, de bladeren van die bloem zijn ook gewoon glad ;)
De bladeren van deze orchidee hebben wel iets van structuur (in mijn geval zichtbaar vanaf f/8). Maar die wilde ik er niet op hebben.

edit:
Gisteravond leek de bobbeltjes structuur van de bloembladeren met f/8 op het schermpje van de camera erger dan vanochtend op de monitor van m'n pc. De compositie is het nog niet helemaal, maar de kleuren zijn wel weer een stuk beter. :)

Orchid3 by T van der Velden, on Flickr : 15sec, f/8, ISO100

Sargonaut wijzigde deze reactie 25-02-2012 10:17 (14%)

• Sargonaut
  • Niet online
Nog een paar van vorig jaar dan. :) Bloemen verlicht met blacklight. Hoop dit jaar weer van dit soort foto's te maken, moet alleen wel eerst nog een nieuwe blacklightlamp kopen, want de vorige is stuk gegaan. :F

Fluorescent Paradise by T van der Velden, on Flickr

Fluorescent pollen by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Heb de bloemen niet met water oid besproeid. ;)

De gloeiende stipjes zijn een combinatie van stuifmeel, stof, en haartjes op het bloemblad.

Sargonaut wijzigde deze reactie 26-02-2012 17:11 (50%)

• Sargonaut
  • Niet online
De eerste is mooi. Ik zou wel eens een macro_closeup willen zien met alleen het druppeltje, maar dan beeldvullend. Zodat je als het ware in een glazen bol kijkt. Mogelijk zou je de foto dan ook nog 180 graden kunnen draaien.

• Sargonaut
  • Niet online
@Prozac[NL]: Mooie foto, netjes afgewerkt. Maar ik vind 'm toch wel wat aan de donkere kant.
@Hamed: Vind die met het bloemetje erg mooi. Alleen het focuspunt is naar mijn mening te centraal, ik zou 'm denk ik anders croppen.

Ze beginnen al weer tevoorschijn te komen, maar er zijn nog steeds erg weinig beestjes. Dus heb ik er nog een paar uit m'n verzameling gehaald. :) De foto met het luisje is eigenlijk alleen verkleind 'om aan te zien', maar vind het wel een vette macro. Geen idee wat voor wormpje het is, maar het lijkt op een soort bloedzuiger, en het at bladluizen. En de spin, een van mijn favoriete onderwerpen om macro's van te maken. :)

Lousy end by T van der Velden, on Flickr

Wolfspin by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Vanochtend weer eens wat macro's geschoten. :)

Dauw stack by T van der Velden, on Flickr

Little sleeper 2 by T van der Velden, on Flickr : Oude versie op Photobucket

Dead and gone by T van der Velden, on Flickr

Sargonaut wijzigde deze reactie 09-03-2012 10:44 (8%)
Reden: Compositie lieveheersbeestje aangepast

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ook op Flickr. 8) Heb vanochtend nog even met de compositie van het lieveheersbeestje gespeeld. Gelijk ook het lieveheersbeestje strakker gecropt zodat 'ie wat groter in beeld is. Op deze manier ligt naar mijn idee de compositie meer op het slapende hoofdje van het lieveheersbeestje. :)

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: 'The Human Heart' is inderdaad erg mooi. Bij de tweede vind ik de scherpediepte op de voorgrond wat afleiden, terwijl die op de achtergrond juist wel mooi is. En de laatste vind ik ook leuk. Normaal gesproken sla ik gedeukte of beschadigde beestjes over, maar deze heeft icm de z/w bewerking wel iets.

@Gdzr: Mooie vlinders, zou alleen ivm de vleugels wel graag wat meer scherptediepte willen zien. De laatste vind ik het mooist. Van 'vlinder-1334' vind ik het zonde dat het pootje er net niet helemaal op staat, ander was die ook erg mooi geweest.

Laatst een klein vliegje van het raam geplukt, op een plant gezet en er een paar foto's van gemaakt. :) Vliegje was ongeveer 3mm groot. Heb in photoshop selectief ontruist en verscherpt, en verder ook een paar haartjes en stof weggepoetst. ;)

Tiny fly by T van der Velden, on Flickr : 2,5s, f/11, ISO400

• Sargonaut
  • Niet online
Crop is iets meer dan 75% van het origineel. De foto is gemaakt met mijn 500D, met daarop een 100mm macrolens icm 21+ 31mm ext. tubes. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
Hing vanochtend bij m'n balkon een grote wolk kleine vliegjes, kon het niet laten om de macrolens er tussen te steken en te proberen om er een vliegend op kon krijgen. Lens ingesteld op de kortste scherpstelafstand en de camera op burstmode. Had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn, maar dat viel toch tegen. Helaas niet het geluk om er een scherp op te krijgen, maar eentje zit wel aardig in de buurt. Kon de foto niet teveel ontruisen, omdat dan het detail helemaal verdween.

In flight by T van der Velden, on Flickr : 1/4000s, f/3,5, ISO1600

• Sargonaut
  • Niet online
^ Niet gaan ruzien aub. O-)

@Ventieldopje&PowerUp: Bedankt voor het ondersteunende commentaar. Natuurlijk moet je geen foto's plaatsen als je geen commentaar wilt, maar dat van Hahn leverde wel weer even een WTF moment op. ;) Tuurlijk is de kwaliteit ver te zoeken, maar ik vond het zelf al heel wat dat ik het beestje er uberhaupt op gekregen heb, en zoals Ventieldopje schreef was het gewoon erg grappig om te doen.
quote:
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:10:
Volgens mij onderschat je macro echt zwáár :P Ga nog veel meer oefenen zou ik zeggen, want hier zou ik niet over naar huis schrijven ;)
Ik zal eens proberen of ik mijn reactiesnelheid en 'aim' nog wat kan verbeteren. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Hahn schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:17:
Ik had niet gekeken naar wie de foto had gepost, dus ik dacht eigenlijk dat het ging om iemand die voor het eerst macro probeerde, vandaar de eerste zin, die niet had gehoeven. Je vorige macro-foto's vind ik prima, de betere van de laatste pagina's van dit topic.
Erg leuk om te lezen, bedankt voor het compliment. :)
quote:
Maar deze foto vind ik gewoon niet goed, hij is niet scherp, de witte vignetting snap ik niet (heb je dat later toegevoegd?) en de CA bij de poten maakt het er ook niet mooier op. Dat je het grappig vond om te proberen, kan ik helemaal begrijpen, maar ik snap nog steeds de instelling van "het is knap dat ik deze foto überhaupt heb weten te maken" niet helemaal. Als iets heel moeilijk is (en dat is een foto van een vliegend insect maken zeker) en het lukt je niet, dat maakt van een half-gelukte foto nog geen goede foto, toch :?
Er is wel iets van scherpte, maar de focus ligt op de verkeerde plek, op de rug ipv op de kop/ogen. De vignett(er?)ing heb ik gedaan om het blauw wat minder opzichtig te maken. Verder vind ik het niet echt knap van mezelf, de foto is tenslotte ook niet goed gelukt. Maar dit was vandaag de beste van wat ik heb lopen prutsen. ;)
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:23:
Nee maar het kan wel mensen stimuleren om nieuwe dingen te proberen. Aangezien er nu steeds meer vliegjes en beestjes rond vliegen kunnen mensen die even geen inspiratie hebben of denken dat ze het beter kunnen het ook eens gaan proberen! Het is wel een leuk idee en zeker een grote uitdaging om zo'n foto goed te krijgen!
Precies wat ik dacht. Deze foto is niet helemaal gelukt, maar het gaat om het idee. Met wat meer geluk, en een betere camera en/of flitser, had het wel een goede foto op kunnen leveren. Dus pak je macrolens en probeer zelf eens om het beter te doen. :)
quote:
Hamed schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:34:
Vanmiddag even geprobeerd. Geen ene gelukt :| oefening baart kunst zeggen ze :)
Inderdaad, maar geluk speelt ook een grote rol. Vanochtend na 5 minuten het eerste bruikbare resultaat(deze foto), de rest van het uur dat ik er mee bezig ben geweest enkel lege of wazige foto's. Slechts op 1 foto was het beestje echt scherp, alleen toen stond 'ie er maar half op. 8)

• Sargonaut
  • Niet online
Lief spinnetje. :D Vooral de tweede is leuk. :)

De derde foto is ook mooi, waarbij ik de onscherpte op de voorgrond dit keer wel goed gebruikt vind. Denk alleen wel dat ik met photoshop aan de linkerkant het kleine beetje scherpte zou vervagen, zodat het er net zo uit komt te zien als rechts.

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Ik had ze al gezien op Flickr. ;) Wat betreft de laatste foto. Ik kijk inderdaad ook eerst naar het beestje, maar die linkerrand leid af. Als je op het beestje focust met je ogen, lijkt de foto 3D. Maar het randje zorgt voor afleiding door de 'misplaatste/onnatuurlijke' scherpte op dat punt, terwijl dat voor die uitsteeksels bovenop niet of minder lijkt te gelden. Uiteindelijk blijft het een mooie foto, misschien ligt het gewoon aan mij. ;)

@Hamed: Mooie bokehs, hoewel die bij de mug nog wel een beetje vervaging kan gebruiken. ;) Om naderhand wat extra scherpte te verkrijgen, zou je kunnen overwegen mbv photoshop een of meerdere highpassfilters (op verschillende niveaus/lagen) toe te passen. Met een laagmasker kun je dan eventueel ook nog lokaal verscherpen, zodat je niet de ruis op de achtergrond mee verscherpt.

• Sargonaut
  • Niet online
@Hamed: Nette foto's. De hommel staat er goed scherp op. Van de bovenste vind ik de compositie niet zo, maar de belichting is wel mooi.

Ik zag vanochtend een groepje lieveheersbeestjes zitten. Toen er een spin langsliep hoefde ik die alleen nog maar naar de goede plek te dirigeren. Na een paar foto's verplaatste de spin zich weer, en begonnen ook de lieveheersbeestjes te lopen, dus heb ik de spin even weggejaagd. ;)

Clear and present danger by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Oorspronkelijk is de foto aardig donker, en zonder overbelichte highlights. Maar doordat ik het zo licht heb gemaakt komen de kleuren en de scherpte naar mijn idee beter over. En het was inderdaad een vrij unieke situatie. ;)

Bedankt voor de complimenten. :)

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Eèèèn strek! :D Mooie kleuren en bokeh.

Van mij weer eens een ander soort macro. Vanmiddag even creatief met mos en water bezig geweest. :

http://farm8.staticflickr.com/7230/7008417895_ee9570899a_z.jpg
Liquid pearl in a sea of green by T van der Velden, on Flickr : 1/4s, f/22, ISO200

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. :) Om zoveel mogelijk van het druppeltje er scherp op te krijgen, inclusief de reflectie aan de binnenkant, moest ik rond de f/22 gaan zitten. Omdat ik eerst het idee had om het druppeltje te gaan stacken, heb ik ook foto's gemaakt met een kleinere scherptediepte, maar dan is gelijk ook het 'onderwater-effect/gevoel' een stuk minder. ;)

edit:
Hetzelfde druppeltje, maar nu gestackt met photoshop CS5.

Fluid magnification by T van der Velden, on Flickr : Stack van 3, 1/6, f/10, ISO200

Sargonaut wijzigde deze reactie 23-03-2012 21:50 (38%)

• Sargonaut
  • Niet online
Thanks :) Het mos heeft van nature een soort bekertje waar ik de druppel in had gelegd. ;)

Leuke foto, spinnetje kijkt mooi richting de camera. Vind alleen de schaduwen op de voor en achtergrond niet zo. Met name die op de voorgrond stoort een beetje, omdat 'ie deels over het pootje van de spin valt.

De tweede is ook leuk, maar de bokeh is wel erg groezelig. Denk dat ik zou proberen dat weg te werken met photoshop. ;)

Sargonaut wijzigde deze reactie 23-03-2012 22:47 (16%)

• Sargonaut
  • Niet online
@douPel: Bedankt voor het linkje. :) Leuk om te weten wat voor soort mos het echt is, door het bekertje dacht ik automatisch dat het een soort bekertjesmos was oid.
quote:
ja, dat vind ik wel lache! en dan moet je voor de gein ook eens (zonder dat je het doorhebt) een foto van jezelf laten maken terwijl je bezig bent. Bij mij zag dat er vrij debiel uit :P
Als ik een foto van mezelf zie, vind ik bijna altijd dat ik er als een debiel op sta. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
@Robin91: Nette macro's. :) Hoewel bij het vliegje de focus niet helemaal goed op de ogen lijkt te liggen, kan het op de verkleinde versie niet goed zien. Met name de pissebed vind ik er mooi scherp op staan. Ik vind ze best lastig omdat ze nooit lang stil zitten en als ze lopen gaan ze alle kanten op. Van de foto met de spin vind ik de kleur wel mooi.

@Ventieldopje: Leuke foto. Langharige rocker schiet macrootje. 8)

• Sargonaut
  • Niet online
@Hamed: Mooie scherpe foto's. _/-\o_ Vooral de tweede is erg netjes.
@Gdzr: M'n aandacht gaat gelijk naar dat stofje, die had ik als eerst weggeshopt. En de kleur is niet echt roos rood. Denk dat de focus wel goed is, maar dat je misschien beter de iso een stuk omhoog en het diafragma wat kleiner had kunnen instellen.
@Ventieldopje: De antenne staat er wel mooi op, maar de ogen zijn al niet meer scherp. Had een grotere scherptediepte wat mooier gevonden. f/2,8 is ook wel erg klein. ;)

Macro van een veertje, van het donzige gedeelte. :

Feather by T van der Velden, on Flickr : Gemaakt met 100mm macro icm 31mm+21mm ext. tubes en reversed 50/1,8

• Sargonaut
  • Niet online
@douPel: Dank :) Ben wel benieuwd voor wat voor een gelegenheid je de kaart dan zou gebruiken. ;)

@Gdzr: De vignettering heb ik gedaan omdat ik dat mooier vond, maakt het wat minder 'chaotisch'. De rest van de foto bestaat uit wazige vlekken en strepen, die naar mijn idee de aandacht wat van het scherpe gedeelte af leiden. Maar oordeel zelf, hier dezelfde foto zonder. :

Feather 2 by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Grappig dat iedereen de versie zonder vignettering mooier vind. :) Moet zeggen dat ik zelf de versie mèt toch mooier vind. Maar misschien, zoals douPel eerder noemde, dat het wat minder had gekunt.

Vond vandaag op de hei een Hazelworm op het zandpad. :) Nadat ik 'm op een takje had gelegd, zodat 'ie even kon poseren voor een foto, kwam er een mier aanlopen die gelijk begon te bijten. Dat werden dus weer een paar aparte foto's. 8) Toen ik klaar was heb ik de Hazelworm voorzichtig tussen de struiken gelegd. Wel zonde van het stukje onscherpte op de neus bij de bovenste foto.

http://farm8.staticflickr.com/7054/6878587778_d6a91586c1_z.jpg
Ant attack 1 by T van der Velden, on Flickr

http://farm7.staticflickr.com/6058/7024687923_68e0d1ec58_z.jpg
Ant attack 2 by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:31:
je hebt daar een mooi gebied zo te zien. Veel dingen om te vinden
Op de Ginkelse heide, en de bossen daarom heen, loopt inderdaad heel wat rond. Gister zag ik er een aantal zandhagedissen, padden, een hazelworm en een paar herten, en daarnaast zijn er meestal ook diverse insekten en spinnen te zien. Natuurlijk zijn er ook verschillende vogelsoorten, maar die sla ik bij gebrek aan bereik altijd over. Je moet wel geluk hebben trouwens, heb er ook dagen rondgelopen dat er nauwelijks wat te vinden was. ;)
quote:
grappig dat die mier even de rust kwam verstoren en een prooi te lijf ging dat echt vele malen groter is dan hem zelf :+ Bij #1 kun je dat zo mooi zien, zet echt zijn tanden er in!
Lijkt inderdaad net alsof z'n ogen groter zijn dan z'n maag. :D Maar in werkelijkheid is het eerder een geval van 'prey vs predator'. ;) Ik zat er nog op te wachten dat de Hazelworm z'n tong uitstak en de mier op zou eten, maar dat gebeurde niet.

edit
@Ventieldopje: Bedankt dat je de bijtende mier op flickr aan je favorieten toegevoegd hebt. Zag het net, leuk. :)

Sargonaut wijzigde deze reactie 30-03-2012 12:10 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Nette foto's. Had zelf laatst ook het idee om eens een dood beestje van de vensterbank af te rapen, komt misschien nog wel.

De eerste is redelijk stofloos, maar de tweede had ik wat meer schoon geblazen, of er even een klein zacht kwastje bij gepakt.

Een macro-closeup van alleen de kop van de onderste lijkt me ook wel vet. Dat zou je kunnen doen door de vlieg aan een satestokje oid te tapen/prikken, zodat je 'm rechtop kan zetten, mooiste zou denk ik zijn als je 'm dan op zo'n manier positioneert dat het beest je iets schuin aankijkt. En mogelijk zou je dan ook nog kunnen proberen te stacken. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
Antiek koperen muntje, waarschijnlijk Romeins. Voor zover ik weet is het gevonden bij een Romeinse nederzetting in Limburg. Geen idee uit welke periode of wie er op het muntje staat. ;)

Antieke munt by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Vind vooral de eerste erg mooi. De vergroting en compositie, de structuur van het blad, hoe je het blad zo gebogen in beeld gebracht hebt, de scherpte van de druppel. Enigste wat ik niet zo mooi vind is de verkleuring in de schaduw van de druppel, zou het mooier vinden als je de kleuren hetzelfde had gedaan als bij de 2e en 3e, want daarvan vind ik de kleuren wel mooi. De tweede heeft mooie bokeh. De derde vind ik niet zo, maar de flare is wel leuk. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Beestje staat er wel mooi op, maar misschien toch iets te strak langs de kant. Qua kleur vind ik 'm wat minder want normaal gesproken zijn die beestjes toch groen? Lijkt eerder alsof de witbalans niet goed stond, ipv dat je express iets met de kleuren hebt gedaan.

@Goku33: De eerste is mooi, maar mag wel een stuk lichter. Van de twee daarna zijn de kleuren mooi, jammer dat je de camerapositie veranderd hebt tussen de foto's door, anders had je ze kunnen stacken.

Ik heb voor de verandering eens wat wiet macro's gemaakt. Leuk dat de THC zo goed zichtbaar is. Wel jammer dat het geen verse(onbeschadigde) toppen waren, heb geen planten in huis. :

• Sargonaut
  • Niet online
@CashMoney: Leuke bokeh, jammer dat de focus niet op een van de voorste bloemetjes ligt. Denk dat die voorzetlens ook of juist hele mooie resultaten geeft als je ermee zou filmen, ipv 'm te gebruiken om foto's mee te maken.

@Gutteguttegut: Mooie foto. Iets meer scherptediepte zou wel mogen, maar vind zoals het nu is niet storend. Had het wel leuk gevonden als er op z'n minst 1 luis goed op had gestaan. Ze zijn wel scherp, maar geeneen staat er echt mooi op. De compositie met de mier zo ondersteboven vind ik wel leuk.

Nadat ik vanochtend de planten gesproeid had, een tijdje bezig geweest met het stacken van druppels. :

Drops - stack 13st by T van der Velden, on Flickr

Drops - stack 31st by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Wormaap schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:18:
Mooi! Al vind ik het een beetje jammer dat bij de tweede de paarse bloem in de bokeh recht achter je onderwerp staat.
Vond zelf die paarse bloem op de achtergrond ook wat minder. Gelukkig is hij wel goed vaag, zodat 'ie niet al teveel afleid.
quote:
Even een vraag over druppels trouwens: Moet je, om dit soort scherpte te krijgen, nou focussen op de druppel, of op de reflectie daarin? Als je op een beeld in een spiegel focust, ligt je focusvlak ten slotte ook 'achter' de spiegel, en niet erop.
Dit soort scherpte krijg je door te 'focus stacken'. Er komt wat meer bij kijken, maar om in het kort antwoord op je vraag te geven: Je maakt een foto van de druppel èn een foto van de reflectie, en daarna voeg je de foto's samen tot 1 geheel met bv photoshop. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Sibylle schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:43:
[...]

EF100mm f/2.8 Macro USM

Heerlijke lens (heb hem zelf ook) en zijn geld dubbel en dwars waard!
Inderdaad, die. ;)
quote:
Hoe heb je deze gestacked? Want je DoF zou ongeveer in de orde van 1mm moeten zijn. zo lekker dat deze lens op f/2.8 gewoon scherp is :-)
De bovenste bestaat uit 13 foto's, de onderste uit 31, gestackt met photoshop. Verder heb ik bij het stacken zelf, een statief, macrorail en AB gebruikt.

Bedankt voor de complimenten allemaal. :)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Wormaap schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:18:
Als je op een beeld in een spiegel focust, ligt je focusvlak ten slotte ook 'achter' de spiegel, en niet erop.
Leuk. :) Heb net voor de spiegel even staan spelen met de focusafstand. Was me nog niet eerder opgevallen dat de focusafstand van je spiegelbeeld 2x zo ver ligt, als dat van de spiegel zelf. 8)
quote:
Wormaap schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 00:24:
[...]

Het concept van stacken begrijp ik. Maar (gezien het feit dat je aangeeft 10+ foto's gebruikt te hebben) je hebt dus een aantal foto's waarbij verschillende delen van de oppervlakte scherp zijn (dus bv. focus op 5.0cm, 5.1cm, 5.2cm etc.) en een aantal waarbij delen van de reflectie scherp zijn (dus bv. 1.0 meter, 1.1 meter, 1.2 meter etc.)?
Best lastige vraag over de reflectie en focusafstand, weet niet goed hoe ik daar als noob op moet antwoorden. Volgens mij zijn de afstanden die je als voorbeeld noemt ook een beetje 'far out'. Denk dat je de focusafstand tov het spiegelbeeld in een spiegel, niet kan vergelijken met het spiegelbeeld in een druppel/glazen bol. Maar geen idee hoe het zit eigenlijk. :?

Zoals je het nu voorstelt zou ook kunnen, maar er is vaak meer te stacken dan alleen de druppels. En doordat er zoveel druppeltjes zijn, loopt het in dit geval wat door elkaar. Komt regelmatig voor dat op 1 van de reeks foto's, bij het ene druppeltje de rand scherpgesteld is, en van het druppeltje daarnaast de reflectie aan de binnenkant. Het belangrijkste is dat je er zelf goed op let dat je tijdens het verloop van de stack geen druppeltjes, reflecties of andere stukken overslaat. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Hahn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:59:
Zo'n lastige vraag is het toch niet? Hij vraagt gewoon hoe jij het bij deze foto hebt gedaan. En ik mag hopen dat je het wel weet, als je de foto('s) zelf hebt gemaakt ;)
Vond het icm de als voorbeeld genoemde focusafstanden best lastig om een zinnig antwoord te geven.

Hoewel ik redelijk met de camera overweg kan, ontbreekt het me toch wel enigszins aan technische en theoretische kennis op het gebied van fotografie. Dus moet ik een beetje voorzichtig zijn dat ik niet zomaar wat onzin uitkraam. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Hahn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:56:
Het zal wel aan mij liggen, maar je kan toch vertellen hoe je die laatste 2 foto's hebt geschoten? Waar heb je op gefocust en hoe heb je de focus verschoven?

Je hoeft geen uitleg te geven over hoe het altijd in z'n werking gaat.
Het leek er op dat Wormaap er van in de veronderstelling was dat de reflecties een veel grotere focusafstand nodig hebben dan eigenlijk nodig is (zoals bij wanneer je in een spiegel focust). Vandaar dat ik zo uitgebreid uit probeerde te leggen dat dat wel mee valt.

En verder ben ik inderdaad vergeten te vertellen hoe ik het zelf precies gedaan heb. Bij de bovenste heb ik als eerst scherpgesteld op de voorste druppel, en heb stap voor stap mbv de macrorail de focus opgeschoven. Waarbij ik steeds goed opgelet heb dat ik niks oversloeg. Heb niet gelet op millimeters ofzo, eerder steeds gekeken of een volgende druppel/reflectie/deel goed scherp was. Groot voordeel van de macrorail is dat je vrij makkelijk heel precies kan focussen. ;)
quote:
Sibylle schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:24:
Als je stacked via Magic Lantern firmware dan gaat het heel makkelijk:
Handige tip, heb tot nu toe altijd alles met de hand gedaan. ;) Ga ik binnenkort ook eens uitproberen. :)
quote:
Hahn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:40:
Niet iedereen heeft of wil Magic Lantern :P En Sargonaut gaf aan dat 'ie een macrorail heeft gebruikt en daar ben ik wel benieuwd naar hoe dat in z'n werking gaat.
Zitten er nog nadelen aan het gebruik van Magic Lantern dan? Als bv de firmware van de camera beschadigt kan raken of dat je garantie verlies ofzo, dan moet ik er nog even over nadenken.

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de waarschuwing. Kan er dus beter voorzichtig mee zijn. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ooh ok, bedankt voor de geruststellende uitleg. :) Dan durf ik het wel aan om eens te proberen. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.

En om weer verder te gaan met de foto's, hier een serie kunstige macro's die ik paar dagen terug heb gemaakt. Met het werk van H.R. Giger in het achterhoofd, op zoek geweest naar interessante composities van organische vormen en structuren, op een dooie vlieg. :P Om tot deze vergroting te komen heb ik een combinatie gebruikt van een 100mm macro lens met 21mm + 31mm tussenringen met op de 100mm een omgekeerde 18-55kitlens op 18mm. De meeste zijn kleine stacks van 2 - 5 foto's, wanneer gestackt staat er achter de titel, ST met het aantal. :

Fly macro 1 ST4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 2 ST4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 3 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 4 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 5 ST2 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 6 ST3 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 7 ST5 by T van der Velden, on Flickr

Fly macro 8 ST3 by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt. :)

Hoop dat ik binnenkort weer een ander dood beestje vind, liefst een met wat minder stof. Dan ga ik er zeker meer maken, want ik vind het resultaat zelf ook wel leuk geworden, maar er is nog ruimte voor verbetering. ;)
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:26:
Vind ze allemaal wel grappig gevonden alleen het kijkt niet echt rustig, foto 3 vind ik wel goed naar te kijken en vind ik wel de beste. Wel vind ik een paar plekjes die in de foto zitten jammer, die highlight vlekjes verder een leuke foto!
Misschien kijkt het rustiger als ik wat aan de belichting doe? Die is namelijk wat fel hier en daar, heb gewoon een 20watt ikea halogeen lampje gebruikt, en dan heel dichtbij. Of ligt het aan de ruis, of de bokeh?

De highlights worden waarschijnlijk veroorzaakt door stofjes. De vlieg lag al een tijdje tussen de verwarming, heb wel een poging gedaan 'm schoon te blazen en te vegen met een kwastje, maar helemaal schoon werd 'ie niet meer.
quote:
Montana schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:57:
Wel grappig en ook wel mooi en een beetje "Alien". Wel vind ik dat je in een macro nooit het hele onderwerp hoeft te zien. Als het maar herkenbaar is. Door kleur of detail. Deze zijn iets moeilijker. Maar niet minder interessant.
Heb er tijdens het maken van de foto's expres op gelet dat het niet al te herkenbaar zou zijn. Puur om de nadruk op de vreemde vormen en texturen te leggen. Dus leuk om te lezen dat je ze toch wel interessant vind om te kijken.

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Snuurtje schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:43:
Mooi out of the box denken en werken, heb nog nooit zulke foto's gezien iig!
Thanks. 8)
quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:58:
@Sargonaut, ik denk dat het komt door de kleine DoF zoals bij #4 goed te zien is, dat kijkt toch niet fijn aangezien op die vergrotingen de DoF heel abrupt over gaat van scherp naar onscherp.
Bedankt voor de uitleg. Bij 4 is de plotselinge overgang inderdaad niet zo mooi, moet zeggen dat ik het bij 5 juist wel weer mooi vind, maar goed. Kreeg aan de hand van je comment het idee om een volgende keer te 1 of 2 foto's, bij wijze van stack, erbij te maken. En die dan trapsgewijs te vervagen, om zo te proberen een wat zachter verloop naar de bokeh te krijgen. :)

• Sargonaut
  • Niet online
Dank u, dank u _/-\o_
quote:
Prozac[NL] schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:20:
@Sargonaut.
Giger fan hier en ik begrijp de link maar helemaal Giger is het niet toch(was ookj ebedoeling niet, heb het gelezen hoor ;) . Hoe dan ook vind ik het fascinerende platen.
Nadat ik een tijdje door de lens naar de vlieg had gekeken, kreeg ik het idee dat sommige delen heel erg leken op de stijl van Giger. Daarna ben ik op zoek gegaan naar interessante composities. Achteraf om te vergelijken met google nog wat platen van Giger opgezocht, en bleek inderdaad toch anders. Maar toen ik daarna terug keek naar m'n eigen foto's, vond ik het toch weer op zijn werk lijken.
quote:
Ventieldopje schreef op zondag 15 april 2012 @ 02:18:
@Sargonaut, begrijp me niet verkeerd en ik vind ook niet dat als het jouw smaak foto's is dat je dat moet gaan veranderen, ik geef alleen mijn mening. Ben benieuwd naar de volgende series foto's in die reeks als die er komen, het heeft wel potentie (zoals foto #3 die ik echt super vind) om wat te worden voor mij, anderen zijn er zo te horen laaiend enthousiast over dus, way to go! :D

Ik moet zeker toegeven zoals Snuurtje ook al zegt dat dit weer heel iets anders is als vaak hier gepost wordt ;)
Doordat je je mening gaf, kreeg ik het idee om eens te proberen m'n eigen 'bokeh verloop' te stacken. Want soms vind ik het verloop ook wat te plotseling. Geen idee of het gaat werken, maar zonder jou mening had ik dat idee ook niet gehad. 8)

Zodra ik een nieuw dood beestje heb, ga ik zeker nog meer van dit soort foto's maken. Moet ik er alleen wel eerst een vinden, wat nog best lastig kan zijn, meestal leven ze nog. En eigenlijk wil ik liever geen beestjes dood maken of verdoven, om er daarna leuk foto's van te maken. Of zou het moreel gezien wat beter te verteren zijn als ik ze naderhand in de frituur gooi en op eet? :Y)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op zondag 15 april 2012 @ 14:20:
@Sargonaut, een kibbeling van de visboer is niet het zelfde :'(
Maar daarvan weet je in ieder geval wel dat het lekker is, als je 't achteraf op eet. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
Zag laatst bij de Lidl een 'cheap ass microscoop' met pc aansluiting. Kon niet gelijk vinden hoe duur het ding was, dus ben ik maar doorgelopen. Geen idee van de mogelijkheden of de kwaliteit, heb verder niet op de doos gekeken. Ik kan m'n geld op het moment beter aan andere dingen besteden. Maar heb wel even getwijfeld, lijkt me namelijk best leuk om eens te proberen. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Mooi scherp op de ogen, maar persoonlijk vind ik het wel zonde van de harde flits. (en, gefeliciteerd :) )
@sys64738: Nette macro. Enigste wat ik minder vind is het kleine zwarte stukje links, en aan de onderkant zit ook zo'n stukje. Die zou ik iets bijkleuren, zodat ze minder opvallen.
@marceltuit: Mooie foto. De wind kan inderdaad erg lastig zijn, vooral bij dit soort foto's. Mischien dat ik de uitsnede anders had gedaan, zodat dat onderste knopje en dat takje in de bokeh en niet bij op zouden staan.

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:38:
Hij is helemaal niet geflitst -O- Voor straf allemaal in koor: "Sorry zon!".
:D :F Gelijk na het plaatsen van het berichtje dacht ik nog..., of is het van de zon? Sorry zon! _/-\o_

• Sargonaut
  • Niet online
@FluKee: Vette macro, mooi scherp.
@Tournataka: Vind de eerste het beste, maar jammer dat de foto wat bewegingsonscherpte heeft.

Door FluKee bedacht ik me dat ik ook nog ergens van die goedkope macro voorzetlenzen had liggen. Volgende foto is gemaakt met mijn 500D+100mm icm 31mm tussenring en voorzetlens(+4). Misschien dat ik wat teveel verscherping heb toegepast, maar ik zie iig geen overdreven verscherpings-artifacts. De foto is niet bijgesneden.

Rouwvlieg, Maartse vlieg (Bibio marci) by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de complimenten op mijn vlieg. Vind 'm zelf ook iets te krap aan de onderkant. Net alsof er van de onscherpe rughaartjes iets afgesneden is, of toch net niet.

@vandermark: De wants is goed scherp. Nette compositie en de foto is mooi op kleur.

@Flukee: Ook al is het maar een als voorbeeld bedoelde foto en geen macro, vind ik het jammer dat dat strookje lucht/bomen erbij zit. Met een iets hoger standpunt, zou het best een mooie foto geweest zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Igor92 schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:13:
@Sargonaut, Ook heel tof! Ik vind het knap dat je ze op de foto krijgt, bij mij vliegen ze telkens weg als ik in de buurt kwam met mn lens. Wat is jouw 'scherpstelafstand'?
Thanks. 8) Het was een regenachtige frisse ochtend en de vlieg hing ondersteboven aan het gras te slapen. Zoals FluKee eerder ook al aangaf, zijn insecten meestal wat trager als het koud weer is. Na een paar foto's zag ik dat er een haartje op z'n rug zat, nadat ik die er met de hand afplukte, werd de vlieg wakker en draaide zich richting de lens. Geduld en een klein beetje geluk zijn verder ook wel handig bij het maken van dit soort foto's. ;) De scherpstelafstand was ongeveer 15cm.

Over jouw foto's: Netjes scherp, de nageltjes staan er goed op. Misschien dat je bij de nabewerking nog wat aan de kleuren zou kunnen doen, zoals wat extra verzadiging oid. Verder zou ik vooral bij de onderste de blauwtinten een heel stuk verminderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@douPel: De 2de vind ik het mooist. Niet erg dat de poten er niet helemaal op staan, dat heb je nou eenmaal als je dichterbij komt.
@EXX: Leuke houding, de kwaliteit is het niet helemaal.
@Gdzr: Als ik de foto's vergelijk, schat ik dat de vergroting met voorzetlens rond de 2,5x is. Maar dat is puur een gok, echt geen idee.

Deze waren best lastig... Ze wilde niet echt stilzitten, waardoor het bijna onmogelijk was om goed te focussen op een van de spinnetjes. ...Ook lastig om niet al teveel spinnetjes onscherp op de voorgrond te krijgen. :

Spidersnest2 by T van der Velden, on Flickr

Spidersnest by T van der Velden, on Flickr

En nog een 'Ventieldopje' :

Spider by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor het commentaar. :)

@Gdzr: De kleurbewerking blijft een kwestie van smaak, maar de zwarte tinten hadden wel wat lichter gemogen. Door de felle zon waren de kleuren niet erg mooi. Had 'm eerst zwart/wit gemaakt, later vond ik het wel leuk om er een Ventieldopje-splittoning van te maken.

@EXX: Als ik de krop te klein maak, is er niet meer goed te zien om hoeveel spinnetjes het gaat.

Bedacht me achteraf nog dat het misschien beter was geweest als ik, in plaats van alleen het diafragma kleiner te maken, iets meer afstand had genomen om zo het scherptegebied wat groter te krijgen en op die manier meer spinnetjes er scherp op te krijgen. Dan had ik de sluitertijd wat korter kunnen houden, en mogelijk ook niet bij hoeven te flitsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
In deze video wordt uitgelegd hoe die foto gemaakt is. ;)

Sargonaut wijzigde deze reactie 19-05-2012 01:42 (71%)
Reden: Ajuus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Mooi, de zweefvlieg met die reflectie. Vond het eerst jammer dat die er niet helemaal bij op stond, maar nadat ik wat beter keek, viel het me op dat het eigenlijk een dubbele reflectie is. Dus wel netjes uitgesneden, als het niet de hele foto is. Denk wel dat ik, om het af te maken, het laatste restje van de dubbele reflectie weggeshopt had, net als de paar stofjes op het glas.

De roofvlieg staat er ook netjes op.

• Sargonaut
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@melly: De oogjes staan er goed scherp op, beetje jammer dat de tanden niet zichtbaar zijn. ...Een goed statief helpt ook veel om het scherptegebied wat groter te kunnen maken.
@vandermark: Vooral de onderste is mooi, van de bovenste vind ik de bij wat te laag in de compositie. Was denk ik mooier geweest als de kop van de bij meer in het midden had gestaan en dan onderaan ook wat meer van de bloesem in beeld.

Net deze gemaakt, stack van 4 foto's. :

edit: Heb de uitsnede wat ruimer gemaakt.

Sargonaut wijzigde deze reactie 20-05-2012 19:42 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Dat is een Hoornaar, en daar wil je zeker niet door gestoken worden. ;) Mooie scherpe foto, ik had denk ik wel dat laatste stukje vleugels erbij op gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Snuurtje: Al een stuk beter met de vleugels helemaal in beeld. Zoals Ventieldopje zei inderdaad wel jammer van dat stukje opgekruld blad op de voorgrond, was me eerst niet opgevallen. Wat betreft het 'koud' maken voor een foto, ik zou het niet kunnen. Maar kan me voorstellen dat de Hoornaars, met een allergisch persoon in de buurt of op een boerderij met dieren, niet gewenst zijn. Misschien dat je een volgende keer het beestje eerst wat op temperatuur kan laten komen, zodat de condens kan verdampen?

@Ventieldopje: Mooie foto's, de waterjuffer vind ik er wel erg mooi op staan. Mogelijk dat ik dat rare 'voetje' onderaan de grashalm, weg zou werken. (lijkt op een insektenpootje, maar kan het niet goed zien/plaatsen), maar verder prachtige foto.

De stack is ook redelijk goed, hoewel er wel wat kleine stack-foutjes te vinden zijn. Meest opvallende is een van de haartjes op de poten, en aan de bovenkant van het oog zit een stukje onscherpte. Als het kan fix ik dat soort dingen door een van de foto's uit de stack als laag over het eindresultaat te leggen en dan met passen, gummen en plakken plaatselijk te repareren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:58:
Wat je ziet bij de waterjuffer is inderdaad zijn pootje, ik denk dat het raar zou lijken als ik die weg zou shoppen maar ik snap je punt. Kan er niks aan doen dat het beest zich op die manier vast grijpt :9
Heb al zitten kijken of het gewoon bij de waterjuffer hoorde, maar ook dan vind ik het er vreemd uitzien. Alsof een van z'n pootjes misvormd is ofzo.
quote:
Wat betreft dat stack foutje, ik ga er eens even naar kijken als ik weer tijd heb ... het was een latertje en mij eigenlijk nog niet opgevallen. Het stack foutje zit rechts bovenin op zijn poot volgensmij? Nu valt mij ook zijn oog op ja, bah :X

Bedankt in ieder geval! 8)
Het andere foutje zit bij de middelste poot op de voorgrond, in de buurt van de 'enkel'. ;)

Edit:

Heb naar aanleiding van het commentaar van Ventieldopje nog even naar de kleuren van m'n laatste foto gekeken, toen schrok ik wel een beetje van hoe ongelofelijk flets en kleurloos de foto eigenlijk was. Ik was door omstandigheden niet helemaal lekker die dag, daarbij de vorige avond teveel gedronken. Door de kater heen zag alles er wat rooskleuriger uit, dus. :X Heb bij de eerste versie vooral een enorme lading verzadiging toegevoegd. En daarna heb ik nog even wat met de kleurtinten zitten spelen, met als resultaat de tweede versie.

1:

2:

Sargonaut wijzigde deze reactie 21-05-2012 22:28 (34%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Cool, thanks 8)
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:35:
Even een voorproefje :)

Ik hou van ogen van insecten ... even een onbewerkt 100% cropje rechtstreeks van de camera.
Insecten ogen zijn inderdaad altijd mooi om van dichtbij te zien. Mooie kwaliteit op 100% onbewerkt, maar daar betaal je dan ook voor. Zijn dat soort vergrotingen met de mp-e 65 niet gewoon beeldvullend te krijgen, of wordt het scherptegebied dan zo klein dat je alleen foto's/stacks van dooie beestjes zou kunnen maken?

Ben benieuwd naar het hoofdgerecht. :Y)

Vanochtend nog even wat foto's op de hei wezen maken. :

Sint Jacobsvlinder by T van der Velden, on Flickr

Kleine Vuurvlinder by T van der Velden, on Flickr

Jonge Zandhagedis by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:39:
Als het mooi weer blijft misschien maar eens een dagje Veluwe inplannen, geen idee waar je woont maar misschien dat we samen ergens de boel onveilig kunnen maken een keer?
Lijkt me op zich best leuk, maar ik moet er nog even over nadenken. Want eerlijk gezegd ben ik in het dagelijkse leven een redelijk contactgestoorde no-lifer, ik zie of spreek zelden andere mensen. Zo iemand die naast de maatschappij leeft, in z'n eigen mentale gevangenis. Maar is het goed als ik anders tzt eens probeer contact op nemen via je website?

1- De langpootmug staat er vet op, die zou ik niet al te veel veranderen.
2- Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is dit geen vlinder, maar een mot.
3- Van de vlieg vind het niet zo mooi dat allebei de vleugels onscherp zijn, misschien een uitsnede van alleen de kop en voorpoten?
quote:
Gdzr schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:01:
@Sarganout, wat is je eigen naam trouwens?
Die vlinder is echt _O_ wat een plaat
Tnx :) Toch eigenlijk wel benieuwd welke van de twee vlinders. :)

Mijn voornaam is Tommy, de rest staat al een tijdje onderaan de foto's van Flickr. ;)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Gdzr schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:06:
Is het niet een uitdaging voor jezelf om dan wel eens zo met vreemde op pad te gaan?
Zou inderdaad wel een uitdaging zijn. Want ik ben erg moeilijk van vertrouwen, waardoor ik mezelf het liefst afsluit van de buitenwereld en maar gewoon m'n eigen ding doe.
quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 02:30:
Je mag altijd contact opnemen via m'n site zij het voor een praatje, mening, advies :)
Te gek, relaxed dat je mijn terughoudendheid niet negatief opvat. Zou best nog even kunnen duren, maar ik denk dat ik op den duur zeker wel probeer om eens contact op te nemen. :)

• Sargonaut
  • Niet online
@Haas_nl: Leuk met die schaduw. Zoals al genoemd is de foto veel te donker. Moest 'ie na de foto nog steeds dood, of was het spinnetje door de lens schattig genoeg voor een tweede kans? Denk trouwens dat het geen Zebra/Harlekijnspin is, maar een : Schorsmarpissa [Marpissa muscosa]

@Ventieldopje: Mooie metaal-achtige kleurtoning van de bovenste. Het spinnetje staat er ook goed scherp op, door de houding lijkt het erop alsof 'ie niet echt stil wilde zitten.

@Snoeikoei: Ogen zijn mooi scherp, ook het klauwtje rechtsonder. Nette foto en compositie. Eigenlijk niks op aan te merken, behalve dat ik de overduidelijke streep scherptegebied op de ondergrond niet zo mooi vind. Denk dat ik wat dat betreft dan de uitsnede/compositie toch zo gemaakt zou hebben, dat die streep wat minder opvallend zou zijn. Of anders zou ik misschien proberen om het met photoshop weg te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@CashMoney: Vind die met het veldsprinkhaantje erg leuk. Ik denk er zelf over om sprinkhanen als huisdier te nemen.
@Sixty4: De eerste heeft wel iets, maar ik vind de uitsnede een beetje vreemd. En het standpunt is net te laag. Ik had het mooier gevonden als de aanhechtingen van de zaadjes, niet achter de rand van de 'bloemknop' verstopt hadden gezeten.

Een van vanochtend:

Holding on to the past by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Thanks 8) Soms is het wel even zoeken, maar meestal komt het dan toch ook op geluk aan. Zo stond ik een paar dagen terug, al zoekend bijna bovenop een Ringslang(vermoedelijk), die er vervolgens snel vandoor ging. Balen, want daar had ik graag foto's van willen maken.

En soms komen ze gewoon aanvliegen. Zoals deze vanochtend in het bos. Het beestje landde op een varenblad, wat door een licht briesje constant een klein beetje op en neer bewoog. Heb geprobeerd te flitsen met de standaard flitser, maar dat werd niet zo mooi. Zonder flitsen kwam de sluitertijd uit op 1/10, wat eigenlijk te lang was ivm de wind. Maar met behulp van statief en afstandbediening kon ik het moment van afdrukken precies tussen twee windvlagen door timen. Na een paar fails toch een goeie scherpe foto, zonder flitser weten te maken.

Ctenophora flaveolata by T van der Velden, on Flickr

Ctenophora flaveolata_crop by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Snuurtje: Al mijn macro's zijn met een Canon 100mm/f2.8 macro USM gemaakt. Eventueel samen met extension tubes, voorzetlens, of omgekeerde lens.

@douPel: De waterjuffer was al uit z'n oude huid gekropen toen ik hem vond. ;)

Mooie foto, goed scherp. Kwam laatst op een eenzame zondagochtend ook zo'n stelletje tegen. Heb even diep gezucht en ben zonder foto's te maken weer verder gelopen.

• Sargonaut
  • Niet online
@Hamed: Mooie kleuren bij de eerste. Lieveheersbeestje is mooi scherp, maar het afgesneden puntje van het blad onderaan de foto is wat minder.

Vanochtend deze stack gemaakt. Photoshop deed een beetje moeilijk, en weigerde om de stack in 1 keer goed te doen. Dus heb ik de stack in delen samengevoegd. Het luisje heb ik handmatig uit 4 foto's gestacked. De spin lukte wel automatisch, net als het voorste scherpe deel van het blad. Uiteindelijk die 3 losse stacks samengevoegd tot 1 geheel. :)

edit: Was er toch niet helemaal tevreden over, dus geprobeerd om er nog wat van te maken, maar het blijft een rommelige stack. De bovenste laat ik nog een tijdje staan, voor de vergelijking. :

edit
Zo... . Nog een stuk of tien keer bijgewerkt :D

Sargonaut wijzigde deze reactie 01-06-2012 14:08 (37%)
Reden: foto bijgewerkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt, vond ik eerst ook wel eigenlijk. :) Maar het viel me naderhand op dat er een stukje niet zo mooi gestackt was. Niet opvallend lelijk, maar ik stoorde me er aan. Nadat ik dat gerepareerd had, ben ik vanzelf de rest aan gaan vullen. Het eindresultaat is wat ik oorspronkelijk in gedachte had, maar ik twijfel wel of ik de eerste niet toch mooier vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
Dank je :) Alleen denk ik dat je met de krekel, de foto van CashMoney bedoeld?

-De roofvlieg staat er vet op. Mooi hoe 'ie de camera aankijkt met dat luisje in z'n bek, gaaf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@Gdzr: De mier staat er toch wel mooi scherp op. Een deel van de verloren scherpte zou je eventueel nog terug kunnen halen met photoshop. Met een paar subtiele hoogdoorlaatfilters op verschillende niveaus kan je veel bereiken.

@vandermark: Leuk dat kleine beestje vlak naast de tong van de zweefvlieg op de eerste foto, was me eerst niet opgevallen. Maakt de foto net wat leuker als gewoon een nette plaat van een zweefvlieg. Vind die bolletjes/vlekjes, waarvan er een linksbovenaan duidelijk te zien is, wel een beetje vreemd. Ze lijken wat op stack-foutjes, of is het troep op de lens/sensor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
@spreading: Tnx :) Vind de twee rupsen er mooi op staan, vooral de eerste qua houding. De laatste heeft naast mooie kleuren, ook wel iets.
@Xudonax: Mooie kleuren. Jammer dat er geen duidelijk bloemvorm te zien is, misschien dat iets verder af wat dat betreft dan beter zou zijn geweest.
@Ventieldopje: De eerste is mooi, met die kaken open, mooi scherp ook. De laatste is ook vet

Deze foto was grotendeels overbelicht. Maar omdat ik het best een mooie foto vind, heb ik er met een lading toning nog wat van proberen te maken. De softe snoep kleuren passen wel bij het moment.

• Sargonaut
  • Niet online
@SndBastard: Mooie foto's, die met het sprinkhaantje vind ik het leukst.
@Gdzr: Vette macro, het stuifmeel staat er goed op.
@CashMoney: Bij de tweede vind ik het mooi hoe het kroontje scherp is maar de omliggende bloembladeren niet.

Gister vloog er een bijenzwerm bij mij voor de flat. Toen ik zag dat ze beneden op de parkeerplaats aan het verzamelen waren, ben ik er gelijk met de camera naar toe gegaan voor wat foto's. Geen idee wat voor soort precies, maar de bijen waren totaal niet agressief en ik kon probleemloos een paar macro's maken. De eerste 2 zijn natuurlijk geen macro's, maar laten wel goed de situatie zien en hoe ik zo dichtbij kon komen.

1: Wild bee swarm by T van der Velden, on Flickr

2: Wild bee swarm at rest by T van der Velden, on Flickr

3: Wild bees communication by T van der Velden, on Flickr

4: Wild bees :P by T van der Velden, on Flickr

5: Wild bees by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Nomad schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:43:
Sowieso wel dapper om in zo'n zwerm te springen en foto's te maken. Er hoeft maar 1 bij (pun intended) te zijn die je een gevaar vind en de rest komt hem helpen :P.
Ik was wel voorzichtig, maar tegelijk ook zo druk met foto's maken, dat ik er verder niet echt bij nadacht. Ik vond het zo vet, dat het me weinig kon schelen of ik gestoken werd. ;)
quote:
CaptJackSparrow schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:08:
Die voorlaatste met die bij met uitgestoken tong is wel aardig. Ik zou alleen geneigd zijn er boven en rechts wat af te croppen om dat deel van de foto meer focus te geven. Ik zou er dan ook gelijk een 3:4 verhouding aan geven wat ik voor portrait oriëntatie vaak beter geschikt vind dan 2:3.
Heb geprobeerd om de uitsnede kleiner te maken, maar ik vond het zonde om de andere bijen er af te snijden. En ik vind het wel leuk dat je eerst een beetje rondkijkt en dan die bij met uitgestoken tong opeens ziet.

• Sargonaut
  • Niet online
@douPel: Mooie foto's. Volgens mij zijn bij foto 2 die puntjes op de buik geen eitjes, maar mijten. Sommige insekten zitten onder de mijten. ;)

@djunicron: Ondanks dat de focus niet perfect op het oog ligt, wel nette foto.

@Razor90: Mooie kleuren en bokeh.

@BdK9001: Ik mis bij alle foto's iets van een compositie, iets wat de foto interessant maakt om naar te kijken, en/of dat ergens de nadruk op ligt. Zoals Ventieldopje al zei, lijken het meer testshots.

@Ventieldopje: Stack ziet er goed uit. Wel zonde van het haartje, die had ik weggecloond. De laatste vind ik het mooist.

@sHELL: Mooi scherp, jammer dat de focus niet helemaal voorop het oog ligt.

Ik vond vanochtend dit dooie vliegje. Waarschijnlijk de afgelopen nacht vastgeklampt aan de grashalm gestorven. Kom vaker beestjes tegen die zo dood ergens aan een plant hangen, maar deze hing er wel erg mooi bij. :

Rigor mortis by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Karel V schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:29:
Ik had altijd gedacht dat die twee enorme knotsen aan de zijkanten van het beestje, met dat honigraat patroon, de ogen waren, maar nu bespeur ik twee piepkleine zwarte bolletjes boven zijn mond en vlak naast de neus. Heeft een libel vier ogen of zie ik zijn oren voor ogen aan?
Sommige dieren hebben meer ogen/sensoren dan alleen de twee 'gewone'. Weet niet precies hoe dat bij insecten zit, maar bijvoorbeeld Groene Leguanen hebben bovenop de kop een derde 'oog', (transparant stukje bot/schedel) wat alleen licht en donker waarneemt. Bij insecten zal het waarschijnlijk niet veel verschillen.

Inderdaad... Heb het even opgezocht. ;) : Ocelli

edit:
@SnoeiKoei: Denk dat ik bij de eerste ervoor zou kiezen om de uitsnede iets groter te maken, zodat de ruis wat fijner wordt. Plaatselijk ontruisen en verscherpen in photoshop, en evt ook gelijk het contrast wat opkrikken.

Deze spin, waarvan ik de naam niet kon vinden, wilde maar al te graag bijten. Als ik m'n vinger dichtbij hield, dook hij er gelijk op af. Met pootjes was de spin ongeveer 3-4cm groot. Op de eerste foto is te zien hoe de spin jaagt. Dat vermoedt ik tenminste, want hij bleef een hele tijd zo zitten.

Catch fly with chopstick by T van der Velden, on Flickr

Sargonaut wijzigde deze reactie 04-07-2012 14:16 (64%)

• Sargonaut
  • Niet online
@Pittie: De Libel staat er best leuk op voor gemaakt met een telefoon, wat te hard geflitst misschien. De eerste en de laatste hebben de focus niet helemaal op de goede plek.
@Imagine: Mooi moment te pakken bij de tweede.
@Ventieldopje: Nette foto, mooie kleuren. Jammer dat er op dat ene blaadje niet ook een druppel ligt.

Een van dezelfde spin als laatst. Er zat nog een restje eten op een van z'n tanden, vandaar de gare titel. ;)

say Cheeese by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
@TranceSetter: Blauwtje is mooi scherp en mooi op kleur. Vind het zelf bij vlinders altijd lastig om de antennes er goed op te krijgen, dat vind ik bij deze ook wat minder.

Paar weken geleden was ik in het bos gestoken door tijgermuggen, met als gevolg een bacteriologische infectie in een van mijn handen. De hand was helemaal opgezwollen en dat breidde zich langzaam uit over mijn arm. Moest ermee naar de dokter, kreeg een antibiotica kuur en een paar dagen later ging het over. Vanochtend zat deze in de woonkamer, meestal jaag ik ze gewoon naar buiten, maar vandaag dus niet.

Well Fisted!! by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor de complimenten op mijn geplette mug. :)

@Ventieldopje: Heb wel getwijfeld om de achtergrond egaal wit te maken, maar besloot het toch zo gelaten. Nu plakt de mug nog ergens aan vast. Maar voor het mooie was het inderdaad beter geweest.

@Imagine: Leuke foto's. Vooral de laatste is vet. Ik dacht dat die lange snuit gebruikt werd om nectar uit bloemetjes te halen. Meen het zelfs wel eens gezien te hebben, maar blijkbaar was 'ie toen op zoek naar iets anders om te eten. De tweede is ook mooi, misschien dat ik die een aantal graden naar rechts zou draaien, en dat haartje vraagt erom om weggepoetst te worden.

• Sargonaut
  • Niet online
Gister was het erg druk op deze klaproos, heb foto's gemaakt met 4 zweefvliegen tegelijk. Ik vond dit wel een leuke momentopname en tegelijk een mooie compositie.

..., I love you! by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor alle C&C. _/-\o_

@CaptJackSparrow: De kleuren zijn zo anders als van het origineel, dat het me niet nodig leek om erbij te zetten dat de kleuren aangepast zijn. Zal proberen om het er in het vervolg wel bij te vermelden, om verwarring te voorkomen. Heb het contrast en saturatie expres een stuk vermindert om de kleuren wat zachter te maken.

@Hahn: Vind het met bloemen altijd lastig om te bepalen of ik moet focussen op de stamper of de meeldraden met stuifmeel. Mooie scherpe foto, vette kleuren.

• Sargonaut
  • Niet online
@Gdzr: Nette foto, onderwerp mooi geisoleerd in de bokeh. Kleuren zijn wel mooi, misschien iets te verzadigd op sommige plekjes.
@GokuSFE434: De hommel staat er leuk op. Mooi scherp, het stuifmeel op zijn poten is goed zichtbaar.
@SnoeiKoei: Tweede is erg leuk, inderdaad net alsof ze in gesprek zijn. De 3e vind ik ook mooi.
@Imagine: Gaaf 3 vlinders tegelijk en een vliegje erbij. Foto kan naar mijn idee wel iets meer helderheid/contrast gebruiken, met name het geel van de bloemen komt erg donker over.

Van mij nog 2 macro's van de laatste tijd, en tnx voor de faves op Flickr. _/-\o_

Waterjuffer by T van der Velden, on Flickr

Olifantsrups by T van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Tnx allemaal. :)
quote:
Hahn schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:24:
De bokeh op de eerste foto vind ik veel te afleidend, maar die rups is wel baas :D Hoe groot is zo'n beest(je) in het echt? En gebruik je nog iets van een voorzetlens ofzo of echt alleen je 100mm macro?
De rups was ruim 8cm, en zo dik als m'n wijsvinger. Ik stond wel even te kijken, vooral omdat het beest ondanks z'n grootte, nauwelijks opviel tussen het groen. Heb alleen de 100mm gebruikt, bovenstaande foto is een uitsnede van ongeveer 60% van het origineel.

• Sargonaut
  • Niet online
Ik leef nog... , een soort van. :) *zwaait met goedkoop bier*

Interessante foto's, vooral de eerste twee. Vreemde substantie, en ik vraag me af wat het voorstelt, maar kan er niks van maken: gesmolten was, verf in kokend water of lijm, bloed? Wat ik wel jammer vind is dat er geen gevoel van grootte is. Ongetwijfeld is het macro, maar hoe klein het is, is niet duidelijk. Hoeft niet perse natuurlijk, maar het geeft wel extra dimensie aan de foto als er een object van herkenbare grootte aanwezig is.

Vanochtend zomaar weer eens wat macro's wezen maken. De 'vignettering' bij de eerste foto linksboven maakt deel uit van de achtergrond, de rest van de vrij extreme vignettering is voornamelijk om dat te maskeren. Had het liever wat minder gedaan, maar dan was die donkere hoek linksboven te opvallend.

An eight legged serenade by Tommy van der Velden, on Flickr

Tijgerspin by Tommy van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Tnx :) Bij nummer 2 ligt de focus inderdaad iets te ver naar achter. Wel op het oog, lijkt het. Maar waarschijnlijk ergens op de achterkant, ipv netjes voorop. Heb meer foto's gemaakt, bij andere ligt de focus wat beter. Knap gezien, want het scheelt niet veel. Blijft lastig om spinnen in een web er goed op te krijgen, zelfs als er bijna geen wind staat.

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:09:
...
biotex, wasverzachter, afwasmiddel, olieverf, verf verdunner ... noem maar op.
...
een beetje, aanklooien met zoiets vind ik dan altijd wel leuk.
Kan inderdaad wel leuk zijn. :) * steekt wijsvinger op Maar pas er wel mee op! Geen idee of je ook echt weet waar je mee bezig bent, misschien weet je gewoon veel over chemicalien etc. Maar zo niet, dan zou het kunnen dat je zomaar iets produceert wat zeer ongezonde, of mogelijk levensgevaarlijke dampen af kan geven.
quote:
@Sargonaut, #1 is echt gaaf, dat zijn de leuke spinnen om te fotograferen. #2 vind ik wat tegen vallen, spinnen uit web fotografeer ik amper nog en dan vaak ook nog niet eens macro omdat ik gewoon geen goeie hoek kan vinden die me aanspreekt. Vaak omdat ze op kop hangen kun je hun kop amper zien en hun niet in de ogen kijken en vaak beweegt een web al bij er alleen maar naar te kijken :)
Meestal sla ik ze ook over, om dezelfde reden. Maar deze was gewoon te vet om aan voorbij te lopen. 8)

• Sargonaut
  • Niet online
Dit lijkt geen macro, maar het spinnetje was gewoon heel erg klein(+/-1,5mm), groter kreeg ik 'm er met mijn 100mm macrolens zonder ext.tubes niet op.

Het is een stack van 2 foto's. Waarvan ik bij een het spinnetje letterlijk door het gras heen gefotografeerd heb. Daardoor kreeg ik een mooie bokeh, maar het spinnetje werd niet goed scherp. Heb daarna nog een foto gemaakt, nadat ik het gras voor de lens weg had gehaald. Wat een foto opleverde met een scherp spinnetje, maar met een lelijke bokeh (grijs met 3 vage grassprietjes). In Photoshop de foto's automatisch uitgelijnd en verder met de hand samengevoegd, zodat ik 1 foto overhield met mooie bokeh en scherp spinnetje. :)

Webside by Tommy van der Velden, on Flickr

en nog een van dezelfde ochtend:

Springspin by Tommy van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Hahn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:00:
Macro of niet, het is wel een hele unieke foto en ik vind 'm vet :P
Tnx, de foto werd op Flickr ook al gelijk 2x gefaved. 8)
quote:
Tweede ben ik wat minder fan van, door de witte vignetting lijkt het net op een liefdesverklaring voor de spin ofzo :+
Misschien ben ik wel gewoon vreselijk wanhopig. :D Maar ik was gewoon aan het spelen met de kleuren, vond dit wel leuk. Inderdaad een soort van trouwfoto stijl. :)

• Sargonaut
  • Niet online
Dank. :) Van de tweede viel me vanochtend op dat 'ie inderdaad best licht/wit is geworden. Maar het valt op zich nog wel mee hoeveel detail er in het wit verdwijnt. Hier het origineel ter vergelijking :

• Sargonaut
  • Niet online
@Treedo: Vlieg is mooi scherp. Gewoon als idee; Een kwart slag met de klok mee draaien, zou ook een interessante compositie opleveren.

@Bestiole: Het witje staat er goed op, netjes belicht. Net boven de voelsprieten lijkt een vuiltje te zitten, waarschijnlijk iets op de lens gehad? Wel zonde dat de vleugels al zo beschadigd zijn.

Vanochtend op de hei geweest. Toen ik eind van de ochtend op het punt stond naar huis te gaan, camera en statief ingepakt. Nog even een klein rondje tussen de struiken door, zul je net zien dat juist dan vanalles tegenkomt. Dus ik snel de spullen weer uitgepakt, en oa deze foto gemaakt. Met gratis extra verscherpingsrandjes van Flickr om de omlijning. :

Gehakkelde Aurelia by Tommy van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Tnx. :) Vond het zelf ook wel een beetje jammer van de ogen. Heb ook foto's met de ogen scherp, maar dan was de positie van de vleugels of de hele vlinder weer anders. Vond uiteindelijk de compositie belangrijker, en het meest opvallende en interessante aan de vlinder is scherp. Foto is trouwens gemaakt met een 18-55mm kitlens.

Kwam vanochtend deze libel tegen. Bijna half zo groot als gebruikelijk voor een Glazenmaker, dus dat zal het wel niet zijn. Welke soort dan wel precies, kon ik niet vinden. Beestje bleef rustig zitten, ik mocht zelfs z'n vleugels nog verdraaien, zodat het er op de foto wat leuker uitzag. Na de foto kwam hij even op m'n arm zitten, voordat 'ie er weer vandoor ging. Foto is gemaakt met mijn EF-S 55-250mm. :

Zwarte heidelibel (Sympetrum danae) by Tommy van der Velden, on Flickr

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor alle complimenten. _/-\o_

@Treedo: Mooi hoe die spin aan het spindraad hangt. De waterjuffer lijkt inderdaad iets overbelicht, maar dat lichteffect bij de vleugels is wel erg gaaf. Komt dat zo uit de camera?
@SnoeiKoei: Bedankt, interessante info. :) Heb het even aangepast.
@EXX: De spin is mooi scherp, die spinnenweb draadjes die ervoor langs lopen zijn ook leuk.

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Mooie compositie, leuk die luchtbelletjes in de druppel.
@Auredium: *kuch squeek* Stoffig macrootje. De spaarlamp die je gebruikt heb maakt de foto erg geel. Door de witbalans anders in te stellen kan je een stuk normalere belichting krijgen.
@Ventieldopje: Leuke bokeh. Vind de afstand wat te groot voor macro, maar wel netjes op het hoofdje.
@Elegy123: De belletjes zien er wel interessant uit. Kan niet echt zien wat voor vloeistof en ondergrond, waardoor ik net wat langer blijf kijken. De bovenste vind ik wat minder, omdat daarvan de bovenkant wegvalt tegenover de achtergrond. Bij de onderste zou ik eventueel de ramen in de reflectie nog uitgepoetst hebben.

Gisterochtend was het mooi weer voor dauwfoto's. Eenmaal op de hei, bleek alle ochtenddauw nog bevroren. Was behoorlijk koud als ik ergens op m'n knieen ging zitten, maar nadat het ijs onder m'n knieen eenmaal gesmolten was, ging het wel... Totdat ik, met m'n steeds natter wordende broek en trui, op een andere plek ging zitten, dan was het gelijk weer ijskoud.

*cut*

Sargonaut wijzigde deze reactie 27-01-2013 22:24 (22%)
Reden: voorjaarsschoonmaak

• Sargonaut
  • Niet online
Bedankt voor het commentaar, complimenten en de faves! :)

@Ventieldopje: Ik had voor witte vignet gekozen om het geheel een wat koudere uitstraling te geven, beetje alsof de rest erom heen sneeuw was oid. Hier een versie met zwarte vignet en gelijk ook het origineel zonder aangepaste kleuren. (In photoshop ziet het er veel kleuriger uit btw. Onderweg hiernaartoe is er wat kleur en contrast aan Photobucket.com gedoneerd.)

*cut*

Over jouw foto's: #1: Mooie bladstructuur. Een uitsnede of vergroting tussen de hoofdnerven zou ook wel een mooie abstracte foto opleveren. #2: Netjes gestackt, ik zie geen artifacts. Wel jammer dat je de bovenrand van de hoed niet meegepakt hebt in de stack. Denk dat met 2 of 3 foto's meer, de rand wel scherp geweest was. Dat zou tegenover de zachte bokeh op de achtergrond, een mooi contrast geven. (En misschien had ik die konijnenkeutel, of wat dat zwarte ding linksonder ook is, aan de kant geveegd.)

@RMRJ: Vind het motje er leuk op staan, mooi scherp. Heb even opgezocht wat voor een het is. Waarschijnlijk een Motmug. Ik had voor de afwerking die stipjes op de achtergrond even weggewerkt. De vliegen zijn ook wel oke, alleen vind ik daarvan de compositie niet zo. Denk dat ik de uitsneden anders had gemaakt, meer portret-achtig.

Sargonaut wijzigde deze reactie 27-01-2013 22:23 (6%)

• Sargonaut
  • Niet online
@Ventieldopje: Jammer dat de oogkas deels wegvalt in de donkere hoek. Als die hoek niet zo donker was geweest, had ik de foto een stuk mooier gevonden.
@vimofoto: De paddenstoel staat er goed op, ik vind de achtergrond wat onrustig.
@Beukgevaar: De spin is wel aardig gelukt, hoewel iets te hard geflitst.
@GokuSFE434: Leuk moment, mooi scherp.

Om dit topic weer eens omhoog te schoppen, van mij een 'niet zo macro' panorama. :) Hoewel de foto's met een 100/f2.8 macrolens van redelijk dichtbij gemaakt zijn, is dat na het stitchen niet meer goed te zien.

*cut*

Sargonaut wijzigde deze reactie 27-01-2013 22:23 (11%)

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:35:
@Sargonaut, die hoek is ook niet zo donker maar mede door de JPG compressie vallen net de laatste details er in weg, in de RAW op een IPS scherm zijn er nog meer details zichtbaar waardoor ook dat deel interessant blijft. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar om de JPG op de RAW te laten lijken helaas, als print is hij wel mooi gelukt in ieder geval!
Ik snap wat je bedoeld, heb er zelf ook vaak last van. Misschien helpt het als je voor het exporteren naar JPG de donkere en lichte tonen wat aanpast? Schaduwen iets lichter en highlights iets donkerder.
quote:
Leuke bokeh panorama weer, wel jouw ding volgensmij ;) De bokeh is ook in deze wel weer erg aanwezig wat het een vrij drukke foto maakt, toch blijven mijn ogen gericht op de paddestoelen. Wat ik persoonlijk nog vetter zou vinden is de zelfde foto maar dan met een boter zachte bokeh (geen ringen), misschien mogelijk door 1:1 te gaan en zowel in de breedte/hoogte als in de diepte te stacken? Ik denk dat dit mogelijk is met 2 sliding rails, eerst hoogte en breedte helemaal doen en dan diepte aanpassen en dan weer hoogte en breedte doen etc. Dan alle hoogte/breedte platen stitchen en inladen als lagen in photoshop en die weer alignen en blenden als focus stack. O-)
Die ringen/bokehrondjes worden veroorzaakt door tegenlicht van de zon wat weerkaatst word in de dauwdruppels. ;) Dus als je dezelfde foto zou willen maken, zonder rondjes, dan zou het genoeg zijn om op een ander tijdstip te gaan of gewoon de zon in de rug te houden.

De manier zoals jij beschrijft is zowieso best moeilijk omdat het maken van meerdere panorama's best wel wat tijd kost en de lichtomstandigheden steeds veranderen. Zelfs op een onbewolkte dag, de zon verplaatst, maar schaduwen enzo dus ook. Dat maakt het stacken van bokehpanorama's niet makkelijk.
quote:
Ik ga snel ook maar weer eens beginnen met macro foto's, de laatste tijd eerst andere dingen uit gewerkt :) Nu heb ik mijn macro sliding rail binnen dus kan ik in alle rust van onwetende miniscule insecten focus stacks maken!
Leuk! Een macrorail is erg fijn gereedschap bij macrofoto's. Niet alleen bij het stacken, maar ook om heel precies te kunnen focussen. Ben benieuwd! :)

*cut*

Sargonaut wijzigde deze reactie 27-01-2013 22:23 (3%)

• Sargonaut
  • Niet online
Vanochtend foto's wezen maken op de hei, en onderweg naar huis kwam ik deze vlinder tegen. :) :

*cut*

Sargonaut wijzigde deze reactie 27-01-2013 22:22 (62%)

• Sargonaut
  • Niet online
* Doet een archeologische opgraving, en vind een gefossiliseerd macro-topic.*

@Goku33: Tnx voor de comments. :) De zwam is inderdaad niet heel erg macro, maar er is toch in ieder geval iets te zien van de structuur, en de druppeltjes zijn wel leuk. Jammer dat de foto niet helemaal scherp is.

Vandaag een paar focusstacks van sneeuwvlokjes gemaakt. :

• Sargonaut
  • Niet online
quote:
douPel schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:20:
Het is misschien een beetje een lame vraag, maar ik vroeg me een beetje af of jullie jezelf ook doelstellingen maken?
Soms ga ik er gewoon zomaar op uit en zie ik wel of ik iets leuks tegenkom. Soms verzin ik een opdracht voor mezelf, en probeer daar iets mee te doen. Vandaag had ik bijvoorbeeld op de hei op zoek willen gaan naar insekten die de kou overleeft hadden, maar het regende vanochtend te hard hier, andere keer dus...

@Gdzr: Gewoon de wekker zetten is voor dauw niet genoeg, je moet ook geluk hebben met de weersomstandigheden. Ben regelmatig heel vroeg op pad gegaan, op zoek naar dauw, terwijl er niks te vinden bleek. Andere dagen blijft de dauw liggen tot wel een uur of 10-11.

@PJ.: Vind 'm ook vrij donker en flets. De kleuren mogen wel wat sprekender/feller. Voor extra details zou je nog na kunnen verscherpen, maar dat is een kwestie van smaak.

• Sargonaut
  • Niet online
@RMRJ: 1 en 4 zijn mooi. Een vlindertuin levert leuke foto's op. Nadeel is wel dat je door de omschakeling van temperatuur en luchtvochtigheid erg snel condens in de camera kan krijgen. Tenminste dat was mijn ervaring.

Vond deze nog in de verzameling. :

flower and blacklight by Tommy van der Velden, on Flickr
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True