• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:57
Anoniem: 199803 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:15:
Lief spinnetje. :D Vooral de tweede is leuk. :)

De derde foto is ook mooi, waarbij ik de onscherpte op de voorgrond dit keer wel goed gebruikt vind. Denk alleen wel dat ik met photoshop aan de linkerkant het kleine beetje scherpte zou vervagen, zodat het er net zo uit komt te zien als rechts.
Dank! Staan er nog wat op mijn Flickr als je ze leuk vind, ook van nog dichterbij ;) Ik had over de scherpte aan de linker kant nog niet eens over nagedacht, het is niet de bedoeling dat de aandacht daar naar getrokken wordt maar naar het beestje zelf, hopelijk gebeurt dat nog steeds! Als ik zo de foto voor mijn neus krijg is het eerste waar ik naar kijk toch het beestje en is de rest toch een beetje out of focus maar als dit echt stoort zou ik het aan kunnen passen ja ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:22
@Maarten,

Mooie foto's. Voor de laatste vind ik erg mooi.

Ook bezig geweest vandaag. Hieronder 2 foto's van mij. De eerste had scherper kunnen zijn vind ik.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 16-35 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Anoniem: 199803

@Ventieldopje: Ik had ze al gezien op Flickr. ;) Wat betreft de laatste foto. Ik kijk inderdaad ook eerst naar het beestje, maar die linkerrand leid af. Als je op het beestje focust met je ogen, lijkt de foto 3D. Maar het randje zorgt voor afleiding door de 'misplaatste/onnatuurlijke' scherpte op dat punt, terwijl dat voor die uitsteeksels bovenop niet of minder lijkt te gelden. Uiteindelijk blijft het een mooie foto, misschien ligt het gewoon aan mij. ;)

@Hamed: Mooie bokehs, hoewel die bij de mug nog wel een beetje vervaging kan gebruiken. ;) Om naderhand wat extra scherpte te verkrijgen, zou je kunnen overwegen mbv photoshop een of meerdere highpassfilters (op verschillende niveaus/lagen) toe te passen. Met een laagmasker kun je dan eventueel ook nog lokaal verscherpen, zodat je niet de ruis op de achtergrond mee verscherpt.

• Hamed
Bedankt Sargonaut. Ik werk zelden met Photoshop en gebruik altijd DPP, Lightroom en PhotoFiltre Studio X. Zal binnenkort even met Photoshop werken( helemaal geen ervaring mee ) .

Het is beetje rustig hier :/

Hier komen nog 2 foto´s van mij :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Ventieldopje
@Hamed, inderdaad een beetje rustig hier. Maargoed de mooie dagen beginnen pas net te komen, ik heb er net een druk weekend op zitten maar ben wel van plan deze weer op pad te gaan.

Wat betreft je foto's, #1 vind ik de leukste zowel qua kleur als compositie en onderwerp! Is weer eens wat anders dan bloempjes en bijtjes ;) #2 vind ik wat gewoontjes, wel een leuke foto maar niet dat ik zeg van wauw die springt er uit ofzo ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

@Hamed: Nette foto's. De hommel staat er goed scherp op. Van de bovenste vind ik de compositie niet zo, maar de belichting is wel mooi.

Ik zag vanochtend een groepje lieveheersbeestjes zitten. Toen er een spin langsliep hoefde ik die alleen nog maar naar de goede plek te dirigeren. Na een paar foto's verplaatste de spin zich weer, en begonnen ook de lieveheersbeestjes te lopen, dus heb ik de spin even weggejaagd. ;)

Clear and present danger by T van der Velden, on Flickr

• Hamed
Bedankt iedereen.

Mooie onderwerp,bokeh, scherpte en kleuren Sargonaut

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Ventieldopje
@Sargonaut, mooi! Misschien een beetje aan de lichte kant? Een kans die je niet vaak zal krijgen denk ik, mooi spinnetje!

www.maartendeboer.net

• Hamed
Hij kan nog bewerkt worden :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

Oorspronkelijk is de foto aardig donker, en zonder overbelichte highlights. Maar doordat ik het zo licht heb gemaakt komen de kleuren en de scherpte naar mijn idee beter over. En het was inderdaad een vrij unieke situatie. ;)

Bedankt voor de complimenten. :)

• Ventieldopje
Om de mooie stroom foto's op gang te houden, hier nog eentje van mij:

Spiders gymnastics by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

@Ventieldopje: Eèèèn strek! :D Mooie kleuren en bokeh.

Van mij weer eens een ander soort macro. Vanmiddag even creatief met mos en water bezig geweest. :

http://farm8.staticflickr.com/7230/7008417895_ee9570899a_z.jpg
Liquid pearl in a sea of green by T van der Velden, on Flickr : 1/4s, f/22, ISO200

• Hamed
Mooi hoor. Alleen 2 :)

Ventieldopje@ SpiderLover >:)

[Voor 42% gewijzigd door Hamed op 23-03-2012 15:11]

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-09-2022
@ Ventieldopje, kleurtjes passen mooi bij elkaar. Vind t ook wel vet dat je het web niet ziet :)

@ Sargonaut, net een parel in een oester ^^ maar dan de landversie :p Waarom heb je f22 gebruikt? Vind het niet storend dat er wat meer zichtbaar is, maar de achterste mosjes hadden wat mij betreft toch iets vager gemogen. Haha, hoe langer ik ernaar kijk, hoe vetter ik m vind :D De druppel is ook precies groot genoeg. Ja, mooi gedaan!

• Ventieldopje
Dank, dank! En yesh, spider lover for sure! Net even 10 minuten in de voortuin geweest en ontzettend gave foto's geschoten van een klein wit/zwart zebra-like spring spinnetje welke ik hier vanavond wel zal posten!

Nu eerst bier drinken in de tuin!

@Sargonaut, wat gaaf ook precies echt 1 druppeltje en het lijkt inderdaad net een parel in een oester xD

www.maartendeboer.net

Bedankt voor de reacties. :) Om zoveel mogelijk van het druppeltje er scherp op te krijgen, inclusief de reflectie aan de binnenkant, moest ik rond de f/22 gaan zitten. Omdat ik eerst het idee had om het druppeltje te gaan stacken, heb ik ook foto's gemaakt met een kleinere scherptediepte, maar dan is gelijk ook het 'onderwater-effect/gevoel' een stuk minder. ;)

edit:
Hetzelfde druppeltje, maar nu gestackt met photoshop CS5.

Fluid magnification by T van der Velden, on Flickr : Stack van 3, 1/6, f/10, ISO200

[Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 23-03-2012 21:50]

• Ventieldopje
@Sargonaut, deze vind ik toch echt stukken beter dan die andere, veel meer sfeer er in en de reflectie in de druppel lijkt wel op een berg landschap. Ook lijkt de druppel hier gedragen te worden als het ware door het plantje! Super!

Hier een shot uit de voortuin vandaag voor, had niet veel tijd aangezien we visite kregen anders had ik er wel meer gemaakt. Als ik het goed heb is het een Zebraspin (Salticus scenicus) die tussen de 3mm en 7mm lang worden.

Sup? by Maarten de Boer, on Flickr

Edit: Vooruit, deze is niet geweldig maar mag er ook nog wel bij vind ik.

What's down there? by Maarten de Boer, on Flickr

[Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 23-03-2012 22:34]

www.maartendeboer.net

Thanks :) Het mos heeft van nature een soort bekertje waar ik de druppel in had gelegd. ;)

Leuke foto, spinnetje kijkt mooi richting de camera. Vind alleen de schaduwen op de voor en achtergrond niet zo. Met name die op de voorgrond stoort een beetje, omdat 'ie deels over het pootje van de spin valt.

De tweede is ook leuk, maar de bokeh is wel erg groezelig. Denk dat ik zou proberen dat weg te werken met photoshop. ;)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 23-03-2012 22:47]

• Hamed
Mooi scherp zeg. De eerste is inderdaad mooier.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• douPel
Anoniem: 199803 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:37:
Thanks :) Het mos heeft van nature een soort bekertje waar ik de druppel in had gelegd. ;)
Is het voortplantingssysteem van Marcantia (of Parapluutjesmos in nederlands, een levermos). Ik weet even niet de volledige regeneratiecyclus uit m'n hoofd, weet even niet meer precies hoe het zit met die bekertjes en parapluutjes en ben te lui om het op te zoeken :p

@Ventieldopje, ze zijn weer mooi ^^ Bij de 2e lijdt inderdaad het witte bloempje wat af, maar evengoed een leuke foto.

[Voor 11% gewijzigd door douPel op 24-03-2012 00:39]

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 11:04
Vette spinnen zeg, kom je die nou vaak tegen? Waar woon jij ergens? Kan me niet heugen zon soort spin gezien te hebben, bijna enkel kruisspinnen, hoogwagens en soms een jaagspin.

• Ventieldopje
@Doupel, dankje! Ja klopt bij die 2e lijd het wat af, ik moet zeggen dat ik een beeld heb van de rest van de scene en dan heb je denk ik een andere beleving dan als je nu zo naar de foto kijkt. Het was best schattig want dat spinnetje keek dus eerst naar dat bloempje van hmm, hier kan ik niet heen en toen weer naar mij van shit wat ben je van plan enge man :+ Maar ik ben het volledig met je eens dat het een beetje afleid! Is het misschien leuk dat als ik de volgende keer een macro schiet ook even een normaal overzichts schot schiet van waar ik nou eigenlijk zat te werken?

@Snuurtje, vaak durf ik niet te zeggen. Ik ben immers een lange tijd niet op zoek geweest naar spinnen behalve dan de gene uit de kelder. De MP-E kreeg ik ook pas toen alle bloempjes en beestjes al lang verdwenen waren. Maar, aangezien de beestjes schijnbaar letterlijk in de voortuin leven durf ik wel te zeggen dat ik ze vrij vaak tegen zal gaan komen en zullen dus ook nog wel vaker een onderwerp gaan vormen! Ik ga morgen denk ik even kijken of de jaag spinnen(?) die in de voegen en loze pluggen in de schuur zaten nog leven, maken ook erg gave onderwerpen!

Maarja, weer heel wat vette ideeën en ook contacten opgedaan vanavond dus het kan alleen maar leuker worden! Ik ben heel benieuwd wat en wie er nu weer iets moois gaat tonen in dit topic! :D

www.maartendeboer.net

• douPel
Ventieldopje schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 02:00:
Is het misschien leuk dat als ik de volgende keer een macro schiet ook even een normaal overzichts schot schiet van waar ik nou eigenlijk zat te werken?
ja, dat vind ik wel lache! en dan moet je voor de gein ook eens (zonder dat je het doorhebt) een foto van jezelf laten maken terwijl je bezig bent. Bij mij zag dat er vrij debiel uit :P

@douPel: Bedankt voor het linkje. :) Leuk om te weten wat voor soort mos het echt is, door het bekertje dacht ik automatisch dat het een soort bekertjesmos was oid.
ja, dat vind ik wel lache! en dan moet je voor de gein ook eens (zonder dat je het doorhebt) een foto van jezelf laten maken terwijl je bezig bent. Bij mij zag dat er vrij debiel uit :P
Als ik een foto van mezelf zie, vind ik bijna altijd dat ik er als een debiel op sta. ;)

• Ventieldopje
Hah, dit is mij al wel eens overkomen. Een oude foto welliswaar:

7D en 50mm f/1.4 met 3 tussen ringen.

www.maartendeboer.net

• Robin91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-02 03:28
Een paar foto's vandaag gemaakt nu de zon mooi schijnt en de insecten actief worden.
Ik ben nog een beginnend amateur, dus ze zijn nog niet zo goed als de meeste hier.

Pissebed

Vliegje (geen idee wat voor soort).

Wolfspin

@Robin91: Nette macro's. :) Hoewel bij het vliegje de focus niet helemaal goed op de ogen lijkt te liggen, kan het op de verkleinde versie niet goed zien. Met name de pissebed vind ik er mooi scherp op staan. Ik vind ze best lastig omdat ze nooit lang stil zitten en als ze lopen gaan ze alle kanten op. Van de foto met de spin vind ik de kleur wel mooi.

@Ventieldopje: Leuke foto. Langharige rocker schiet macrootje. 8)

• Ventieldopje
@Robin91, leuke foto's! Ben het eens met Sargonaut wat betreft het vliegje, het perspectief en kleuren zijn wel echt gaaf!

@Sargonaut, haha ja. Nouja m'n haar is nu langer, dit was toen ik net begon met macro's schieten maar daar had ik zo snel geen foto van :+

www.maartendeboer.net

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:55
@Robin, leuke shots, maar ik vind sommige te hard belicht.

@Ventiel
Nog langer? :P

• Ventieldopje
@Gdzr
Nog langer ...

Foto: Idskia Idsinga

Sorry voor het even offtopic gaan, foto's van mij komen er aan :X

[Voor 18% gewijzigd door Ventieldopje op 25-03-2012 14:18]

www.maartendeboer.net

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 19:24
Ik lees/kijk al een hele tijd 'stiekem' mee hier, maar bij gebrek aan een macro lens, en macro foto's nog nooit wat geplaatst.

Nu ben ik de laatste tijd een beetje aan het kijken naar macro lenzen en/of goedkope oplossingen. Nu kwam ik regelmatig dingen tegen als het omdraaien van objectieven, objectieven aan elkaar maken, (cheap ass) macro ringen etc.

Van de week van ebay een reverse ring besteld, en wat van die goedkope tussenringen om te kijken of ik daar wat mee kan. (Budget voor iets 'duurs' is er op het moment niet)

Vandaag even zitten kijken naar de spullen die ik had, en heb ik met mijn 50mm f/1.8 en mijn Helios 44M daar achterstevoren voor gehouden wat (in mijn ogen) best acceptabele foto's kunnen maken. Jammer van de vingetering, maar ik ben al lang blij dat ik een madeliefje van zo dichtbij op de foto heb kunnen zetten.

Foto is onbewerkt, vingetering is ook een beetje scheef volgens mij (en bij alle foto's anders) omdat ik de lens 'los' voor de lens hield. Verder een vrij saaie foto denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar tips en manieren om hier verbeteringen uit te halen!

• Sibylle
  • Laatst online: 20-04 21:17
Igor92 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:55:
Ik lees/kijk al een hele tijd 'stiekem' mee hier, maar bij gebrek aan een macro lens, en macro foto's nog nooit wat geplaatst.

Nu ben ik de laatste tijd een beetje aan het kijken naar macro lenzen en/of goedkope oplossingen. Nu kwam ik regelmatig dingen tegen als het omdraaien van objectieven, objectieven aan elkaar maken, (cheap ass) macro ringen etc.

Van de week van ebay een reverse ring besteld, en wat van die goedkope tussenringen om te kijken of ik daar wat mee kan. (Budget voor iets 'duurs' is er op het moment niet)

Vandaag even zitten kijken naar de spullen die ik had, en heb ik met mijn 50mm f/1.8 en mijn Helios 44M daar achterstevoren voor gehouden wat (in mijn ogen) best acceptabele foto's kunnen maken. Jammer van de vingetering, maar ik ben al lang blij dat ik een madeliefje van zo dichtbij op de foto heb kunnen zetten.

[afbeelding]

Foto is onbewerkt, vingetering is ook een beetje scheef volgens mij (en bij alle foto's anders) omdat ik de lens 'los' voor de lens hield. Verder een vrij saaie foto denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar tips en manieren om hier verbeteringen uit te halen!
Goed resultaat! Scherp en mooie kleuren!
Ik zou de lens er simpelweg op tapen en dan een uurtje mee spelen, moet je wel goede tape gebruiken die geen sporen achterlaat (of je gebruikt isolatietape op je lenzen en daarover goedkope duct tape).
Verder zou ik de foto's gewoon croppen zodat de vingetering wegvalt.

Ctrl+k

• Ctgras
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb wat hulp nodig.. En hoop hier op het goede adres te zijn.

Na alle prachtige foto's langs te zijn gegaan (props!) in dit topic begon het bij mij ook weer te kriebelen. Na zoveel geleerd te hebben van al jullie opmerkingen merk ik dat ik er zelf niets op vooruit ben gegaan, het is dus vooral oefenen kom ik nu achter. :)
Ik zit met het volgende: ik ben vandaag weer eens naar buiten gegaan, lekker zonnen, totdat er een lieveheersbeestje op mijn bril kwam zitten. Hier wilde ik natuurlijk een foto van.

Onderstaande is de foto geworden

http://www.flickr.com/pho...1/sizes/l/in/photostream/

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik de kleuren meer waarheidsgetrouw? En hoe kan ik de color fringing door de zon beter controleren (dit is nauwelijks te zien op Flickr size, op het origineel des te meer. Ik heb al wat in Lightroom lopen aanklooien maar kan de juiste functies niet vinden.

Alvast bedankt!

• Igor92
Sibylle schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:30:
[...]

Goed resultaat! Scherp en mooie kleuren!
Ik zou de lens er simpelweg op tapen en dan een uurtje mee spelen, moet je wel goede tape gebruiken die geen sporen achterlaat (of je gebruikt isolatietape op je lenzen en daarover goedkope duct tape).
Verder zou ik de foto's gewoon croppen zodat de vingetering wegvalt.
Dankje! Ik ben vanmiddag nog even verder gegaan (zonder tape), maar dat ga ik zeker eens proberen. Ben ook benieuwd wat ik met de tussenringen enz. kan bereiken. Ik was ook al aan het kijken naar oude macro lenzen (alternatieve objectieven). Weet alleen niet aan wat voor lens ik een goede koop doe.

Hier nog wat resultaten van vanmiddag. Bij ons nog maar weinig leven in de tuin, maar had toch nog een lieveheersbeestje gevonden die voor mij model wilde lopen. Wel wat lastiger dan stilstaande bloemetjes.

Hier wat (dit keer wel gecropte, verder onbewerkte) beelden.

1. Ready for take off.

2.

3.

4.

Diafragma had wat hoger gemogen, want hij is niet helemaal scherp, maar ik vind het resultaat eigenlijk boven mijn verwachtingen met de apparatuur die ik heb.

• Hamed
@Sargonaut,
Gestackte versie is zeker oky.

@Ventieldopje,
Zeer scherpe foto's en mooie onderwerp en Ik weet nu hoe moeilijk het is om met de MP-E 65MM zulke foto's te maken. Mooi hoor.

@Robin91,
Beetje overbelicht maar mooie kleuren. Vooral de derde foto.

@Igor92,
Niks mis mee met goedkope oplossingen. Resultaten zijn duidelijk te zien.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Ventieldopje
@Igor92, Wauw! Mooi resultaat, niet voor niets dat omkeer ringen zo populair zijn! Zeer gaaf resultaat en keep 'em coming!

@Hamed, gaaf, die kom ik niet vaak tegen!

Hier nog wat van mij, ben nog steeds bezig met uitzoeken dus de rest komt nog wel op Flickr en DeviantArt te staan :Y)

Ladybird by Maarten de Boer, on Flickr

Leafhopper by Maarten de Boer, on Flickr

Ladybird by Maarten de Boer, on Flickr

[Voor 76% gewijzigd door Ventieldopje op 25-03-2012 23:14]

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
En aangezien het hier toch zo rustig is, hier nog een onverwacht goed gelukt (in mijn ogen) resultaat van vandaag. Een klein pietepeuterig vliegje op een pietepeuterig blaadje van een klein bloempje.

Ik zal straks ook wat filmpjes uploaden op youtube van wat ik gefilmt heb met de MP-E en zal ze afhankelijk van de reacties misschien ook wel naar linken vanuit de TS en de TS van het macro hardware topic. De filmpjes heb ik gemaakt om te laten zien wat je met deze lens kan, hoe moeilijk het is om iets er goed op te krijgen en hoe klein de DoF is. In de korte filmpjes heb ik een lieveheersbeestje gebruikt als onderwerp uit mijn voortuin, kleinere beestjes heb ik me niet aan gewaagd te filmen :X

Little things in life by Maarten de Boer, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 27-03-2012 13:44]

www.maartendeboer.net

• Hamed
Hij staat er goed op en mooie bokeh.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Gdzr
Wat een plaat ventiel! Mooie kleuren en mooie bokeh! Je copyright moet je wel ff fixen want dat is echt niet relax zo :P

_MG_1726 by Bas Wouters, on Flickr

Focus ligt niet helemaal goed, maar vond het wel een leuke plaat.

[Voor 60% gewijzigd door Gdzr op 27-03-2012 11:08]

• Ventieldopje
Thanks, met het blote oog was het beestje te zien als een zwart stofje / streepje :+ En ik zal mijn onderschrift voor die even fixen :)

Dat die focus niet helemaal "goed" ligt vind ik niet zo storend, mooi zacht aan de binnenkant en de focus ligt waar de blaadjes naar binnen vallen en waar het meest te beleven valt dus eigenlijk vind ik de focus spot on zo ;) Enige jammere vind ik dat het rond links boven wat rommelig is en groter dan de andere hoeken. Maar, hele mooie warme plaat!

www.maartendeboer.net

• Hamed
Toch weer wat anders dan insecten. Erg opvallen als om kleuren gaat. Niks mis mee.

Vandaag zijn mijn macro ringen binnen gekomen. Ik ben meteen begonnen met een ring op de camera. Heb er 3 maar wou eerst even kijken hoe en wat. Eerste foto is zonder een macro ring. Tweede en derde foto zijn met behulp van een ring + 100MM genomen.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Ventieldopje
@Hamed, congrats met je aankoop! Echter zou dat meer passen in het Het grote Macro Hardware-topic. Is dit gedaan met de non-macro 100mm f/2 of met de macro versie? In dat laatste geval zou je toch veel dichterbij moeten kunnen komen aangezien foto 3 aardig in de buurt komt van 1:1?

www.maartendeboer.net

• Hamed
Klopt maar ik moet nog beetje mee spelen. Zijn met 100L gemaakt en ik heb niet echt stille handen. Voor mij is dit al zeer goed zeg maar. Tijd zal bewijzen :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

@Hamed: Mooie scherpe foto's. _/-\o_ Vooral de tweede is erg netjes.
@Gdzr: M'n aandacht gaat gelijk naar dat stofje, die had ik als eerst weggeshopt. En de kleur is niet echt roos rood. Denk dat de focus wel goed is, maar dat je misschien beter de iso een stuk omhoog en het diafragma wat kleiner had kunnen instellen.
@Ventieldopje: De antenne staat er wel mooi op, maar de ogen zijn al niet meer scherp. Had een grotere scherptediepte wat mooier gevonden. f/2,8 is ook wel erg klein. ;)

Macro van een veertje, van het donzige gedeelte. :

Feather by T van der Velden, on Flickr : Gemaakt met 100mm macro icm 31mm+21mm ext. tubes en reversed 50/1,8

• Gdzr
Anoniem: 199803 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:32:
@Hamed: Mooie scherpe foto's. _/-\o_ Vooral de tweede is erg netjes.
@Gdzr: M'n aandacht gaat gelijk naar dat stofje, die had ik als eerst weggeshopt. En de kleur is niet echt roos rood. Denk dat de focus wel goed is, maar dat je misschien beter de iso een stuk omhoog en het diafragma wat kleiner had kunnen instellen.
@Ventieldopje: De antenne staat er wel mooi op, maar de ogen zijn al niet meer scherp. Had een grotere scherptediepte wat mooier gevonden. f/2,8 is ook wel erg klein. ;)

Macro van een veertje, van het donzige gedeelte. :

[afbeelding]
Feather by T van der Velden, on Flickr : Gemaakt met 100mm macro icm 31mm+21mm ext. tubes en reversed 50/1,8
De roos was ook niet rood, maar was echt meer oranje/rood, met een verloop erin. Was toen eigenlijk ook meer een test shot toen ik net mijn rig had gemaakt om m'n flitser op m'n lens te schroeven :)

Waarom de rare vignetting? Daardoor vind ik het een erg rare foto

• douPel
mja, ik vind de vignetting juist wel wat hebben eigenlijk. Het had wel ietsies minder gemogen, hij is net wat krap naar m'n gevoel. Krijg wel de neiging hem om te draaien, adres op te schrijven en een postzegel te plakken, maar ik vind m wel vet.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 20:54
Knap mugje Maarten! Ik vind het een heel mooi beeld O+

@douPel: Dank :) Ben wel benieuwd voor wat voor een gelegenheid je de kaart dan zou gebruiken. ;)

@Gdzr: De vignettering heb ik gedaan omdat ik dat mooier vond, maakt het wat minder 'chaotisch'. De rest van de foto bestaat uit wazige vlekken en strepen, die naar mijn idee de aandacht wat van het scherpe gedeelte af leiden. Maar oordeel zelf, hier dezelfde foto zonder. :

Feather 2 by T van der Velden, on Flickr

• Ventieldopje
@Sargonaut, het oogje is ook wel scherp alleen is de afbeelding op het internet te klein om dat te zien. Het diafragma was aardig groot en had kleiner gemogen, het effectieve diafragma was nu f/16.8 maar had nog wel genoeg licht over eigenlijk, eigenlijk had ik ook niet verwacht dat ik hem er op zou krijgen en zeker niet zo scherp. Hij is genomen op 5x vergroting vanaf een monopod waar af en toe nog wel eens een briesje op stak, ik nam er een paar voor de grap en niet met de verwachting dat er iets tussen zou zitten, best een verassing dus! Maar je kunt meer kleine beestjes van mij verwachten aankomende tijd, hoe kleiner hoe beter vind ik! :)

Over je foto, orgineel en leuk onderwerp met een fijne kleur en bokeh om naar te kijken, veertjes met of zonder druppels maken altijd een leuk onderwerp alleen vind ik de vignettering van de eerste foto niet zo geslaagd. Ik heb maar weinig foto's kunnen vinden waar een witte vignettering echt mooi is, de tweede foto vind ik daarom ook een stuk beter :)

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:46
Anoniem: 199803 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:16:
@Gdzr: De vignettering heb ik gedaan omdat ik dat mooier vond, maakt het wat minder 'chaotisch'. De rest van de foto bestaat uit wazige vlekken en strepen, die naar mijn idee de aandacht wat van het scherpe gedeelte af leiden. Maar oordeel zelf, hier dezelfde foto zonder. :

[afbeelding]
Feather 2 by T van der Velden, on Flickr
Ik vind 'm zonder vignettering (deze dus) echt 10x beter. Een beetje vignettering kan vaak geen kwaad (maar dan eerder zwart ipv wit), maar bij jouw eerste versie is zowat de helft van de foto wit erdoor.

The devil is in the details.

• Hamed
@Sargonaut,
Zonder vignettering veel mooier. Dan is de bokeh ook wat meer te zien.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

Grappig dat iedereen de versie zonder vignettering mooier vind. :) Moet zeggen dat ik zelf de versie mèt toch mooier vind. Maar misschien, zoals douPel eerder noemde, dat het wat minder had gekunt.

Vond vandaag op de hei een Hazelworm op het zandpad. :) Nadat ik 'm op een takje had gelegd, zodat 'ie even kon poseren voor een foto, kwam er een mier aanlopen die gelijk begon te bijten. Dat werden dus weer een paar aparte foto's. 8) Toen ik klaar was heb ik de Hazelworm voorzichtig tussen de struiken gelegd. Wel zonde van het stukje onscherpte op de neus bij de bovenste foto.

http://farm8.staticflickr.com/7054/6878587778_d6a91586c1_z.jpg
Ant attack 1 by T van der Velden, on Flickr

http://farm7.staticflickr.com/6058/7024687923_68e0d1ec58_z.jpg
Ant attack 2 by T van der Velden, on Flickr

• Ventieldopje
@Sargonaut, je hebt daar een mooi gebied zo te zien. Veel dingen om te vinden, grappig dat die mier even de rust kwam verstoren en een prooi te lijf ging dat echt vele malen groter is dan hem zelf :+ Bij #1 kun je dat zo mooi zien, zet echt zijn tanden er in!

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:31:
je hebt daar een mooi gebied zo te zien. Veel dingen om te vinden
Op de Ginkelse heide, en de bossen daarom heen, loopt inderdaad heel wat rond. Gister zag ik er een aantal zandhagedissen, padden, een hazelworm en een paar herten, en daarnaast zijn er meestal ook diverse insekten en spinnen te zien. Natuurlijk zijn er ook verschillende vogelsoorten, maar die sla ik bij gebrek aan bereik altijd over. Je moet wel geluk hebben trouwens, heb er ook dagen rondgelopen dat er nauwelijks wat te vinden was. ;)
grappig dat die mier even de rust kwam verstoren en een prooi te lijf ging dat echt vele malen groter is dan hem zelf :+ Bij #1 kun je dat zo mooi zien, zet echt zijn tanden er in!
Lijkt inderdaad net alsof z'n ogen groter zijn dan z'n maag. :D Maar in werkelijkheid is het eerder een geval van 'prey vs predator'. ;) Ik zat er nog op te wachten dat de Hazelworm z'n tong uitstak en de mier op zou eten, maar dat gebeurde niet.

edit
@Ventieldopje: Bedankt dat je de bijtende mier op flickr aan je favorieten toegevoegd hebt. Zag het net, leuk. :)

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 199803 op 30-03-2012 12:10]

• Hamed
Unieke foto zeg. Vooral die mier maakt hem mooier :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Vandaag twee oude bekenden maar eens op de foto gezet, ooit al eens in een doosje gedaan en in de kast geflikkert. Natuurlijk nooit meer naar om gekeken maar vond ze pas toevallig weer. Was lekker priegelen op de vierkante milimeter, twee bureaulampjes waren icm. het ledje in m'n ringflitser net genoeg om nog wat door de zoeker te kunnen zien, volgende keer toch maar even anders aanpakken.

Ze zijn niet perfect maar heb lekker kunnen prutsen iig :> (meer op Flickr etc.)

Death is imminent by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• douPel
Heel nice!!! Vooral de eerste vind ik eigenlijk behalve mooi ook hilarisch :p Hoeveel vergroting is de 2e?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Nette foto's. Had zelf laatst ook het idee om eens een dood beestje van de vensterbank af te rapen, komt misschien nog wel.

De eerste is redelijk stofloos, maar de tweede had ik wat meer schoon geblazen, of er even een klein zacht kwastje bij gepakt.

Een macro-closeup van alleen de kop van de onderste lijkt me ook wel vet. Dat zou je kunnen doen door de vlieg aan een satestokje oid te tapen/prikken, zodat je 'm rechtop kan zetten, mooiste zou denk ik zijn als je 'm dan op zo'n manier positioneert dat het beest je iets schuin aankijkt. En mogelijk zou je dan ook nog kunnen proberen te stacken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
@Doupel, Dankjewel! De 2e is geschoten op uit mijn hoofd gezegt 3x vergroting maar is gecropt (geen 100%, detail! :9~). De niet gecropte versie staat ook onlinline:

@Sargonaut, ik vond bij de 2e het stof wel mooi omdat je anders zo'n strakke foto krijgt en dat vond ik niet helemaal bij het dooie beestje passen. Als het groter/grover stof was geweest had ik het inderdaad wel een beetje schoongemaakt. Om eerlijk te zijn zag ik het stof ook pas toen ik het op de computer bekeek, de zoeker ondanks meerdere lampen is toch wel heel donker!

Ik had ook meer foto's van het eerste beestje welke binnenkort wel een herkansing zal krijgen maar die zijn allemaal de mist in gegaan omdat er een miniscuul haartje tussen zijn vleugels/pantser zat en achter zijn oog een "grote" zand korrel, dit alles was dus niet te zien door de zoeker en zag het pas bij de nabewerking echter was het laat en had ik maar besloten het beestje een andere keer een herkansing te geven, afgestoft en wel!

Het was voor mij ook experimenteren met licht en ben met het resultaat erg tevreden, zelfs op 5x vergroting prima resultaten. Heb mijn ringflitser met een a4tje er op gebruikt als ondergrond, daar schenen twee bureaulampen op zodat ik nog wat kon zien door de zoeker, als ik dan het onderwerp gepositioneerd had zoals ik wou pakte ik een 2e a4tje en hield die boven het onderwerp als reflector.

Ik heb ook nog een foto van alleen de kop zelf maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, ik zal nog eens kijken en anders komt deze er bij de volgende keer er wel bij, heb beide beestjes netjes in een bakje zitten, zal daar nog wat spinnetjes aan toevoegen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-01 23:54

Oxize

Social Engineering Specialist

Niet echt zo goed als jullie macro foto's, maar het is een probeersel :)

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Oxize schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:24:
Niet echt zo goed als jullie macro foto's, maar het is een probeersel :)

[afbeelding]
Mooi ;) Onderwerp is wel wat aan de donkere kant waardoor hij een beetje weg valt tegen de achtergrond. Leuk met dat prikkeldraad zo!

www.maartendeboer.net

• Igor92
Zijn weer wat toffe/bijzondere foto's langsgekomen! Bizar hoe erg je iets kunt uitvergroten soms! Ik vind het nog lastig om 'feedback' te geven op foto's, maar in mijn ogen zien ze er allemaal erg tof uit! Mooi om te zien hoe een vliegje, veertje, beestje wat je normaal niet eens opvalt er van zo dichtbij uitziet.

Helaas hadden we afgelopen weekend niet echt heel erg zonnige dagen, en dat heb ik eigenlijk wel nodig. Maar vandaag met een klasgenootje toch nog wat foto'tjes gemaakt waarvan ik de volgende twee er het beste uit vond komen.

• Hamed
Mooi zwarte/donkerblauw kleuren zeg. Alleen ik had meer scherpte verwacht van F9 & F11 :)

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Ventieldopje
Hamed schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:44:
Mooi zwarte/donkerblauw kleuren zeg. Alleen ik had meer scherpte verwacht van F9 & F11 :)
Afhankelijk van de lens maar ik denk dat je bij f/9 al wel redelijk te maken gaat krijgen met diffractie ;) Vind de eerste foto de leukste, goeie compositie alleen is mede door de mooie kleur van het beestje hij een béétje te donker voor mij ;)

www.maartendeboer.net

• Igor92
Ze zijn inderdaad aan de donkere kant, foto's zijn weer gemaakt doormiddel van een helios 44M Achterstevoren voor mijn 50mm f/1.8 te houden. Tussenringen, omkeerringen en koppelringen zijn onderweg, dus tot die tijd moet ik het handmatig vasthouden.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:45

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanmiddag twee uur in de tuin rondgelopen om eens te proberen of macro een beetje leuk is. Het feit dat ik twee uur lang achter beestjes aangerend heb terwijl ik een verrekijker omgedraaid tegen m'n lens aan was aan het houden zegt wat dat betreft genoeg denk ik :P Helaas is de kwaliteit van deze 'setup' beslist niet briljant, en ben ik tot de conclusie gekomen dat beestjes stiekem best gruwelijk moeilijk zijn, al helpt het feit dat ik dus de hele tijd die verrekijker recht tegen de lens moest houden natuurlijk niet echt mee. Vooral dichtbij komen zonder dat ze ineens wegvlogen of -renden kost nogal wat moeite/geduld.

Anyway, twee foto's waar ik matig tevreden mee ben (de rest is gewoon allemaal slecht :+) Beiden klikbaar voor 2000px, mocht iemand dat willen :)

Commentaar is van harte welkom, zodra ik een béétje weet waar ik mee bezig ben zal ik proberen dat ook op andermans foto's te geven :)
Bij het rode beestje Edit: zojuist kom ik erachter dat dat een vuurwants is, van de andere weet ik het nog niet... ligt de focus in ieder geval verkeerd, eerder op het schild dan op het kopje. Dat komt doordat de 'setup' helaas nogal wiebelig is :X

[Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 03-04-2012 15:34]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Hamed
Ze zijn ook moeilijk te fotograferen. Soms moet ik ook uren lang lopen, maar dat juist leuk. Dat kleine beetje extra moeite om foto's te schieten :)

Welke camera en lens heb je gebruikt?

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ohja, vergeten te vermelden :P Een EOS 550D met de Sigma 18-200 f/3.5-6.3. In combinatie met de omgedraaide verrekijker (merk Bresser, type oud, vettig en zonder verdere info :P) kon ik in ieder geval scherpstellen op zaken die tegen de verrekijker aanzaten :) Een ander groot nadeel van deze manier is het feit dat't geheel nogal groot en lomp is, waardoor tussen de takjes komen om dichtbij een beestje te komen niet echt goed gaat :+

• Ventieldopje
@Worm, ik vind die laatste plaat echt tof en zou alleen even het bruine plekje rechts onder weg werken maar verder echt een toffe plaat!

Met een omgekeerde lens werken als je die met je hand vast moet houden is sowieso wel heel moeilijk, het wordt al een stuk makkelijker (en misschien nog wel leuker) als je een omkeer ring hebt of tussenringen (zie Het grote Macro Hardware-topic voor meer info).

www.maartendeboer.net

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Welk bruin plekje? O-) Haal het '-1' achter de filename weg om te zien wat Ventieldopje bedoelde :P het was mijn hand die de verrekijker op de lens hield denk ik. Bedankt voor het compliment :)
Omkeer-, danwel tussenringen staan zeker op de planning (het idee van de verrekijker kwam door het lezen in dat topic), maar eerst wil ik mijn eigen camera hebben :) Deze is geleend van mijn broer (die hem bijna nooit gebruikt, dus afgezien van zo nu en dan een weekend kan ik hem meesleuren alsof het de mijne is), en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nou zelf wil gaan kopen. Vandaar dat ik niet wil investeren in materiaal voor bij deze cam :)

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-04 09:26
Vandaag m`n nieuwe lensje opgehaald, Canon 100MM f/2.8 Macro USM, en gelijk maar even wat geprobeerd :)

IMG_4975.jpg by Tournataka, on Flickr

IMG_4972.jpg by Tournataka, on Flickr

Commentaar is uiteraard welkom ;)

[Voor 47% gewijzigd door Tournataka op 03-04-2012 17:59]

• Tournataka
Goed het plaatsen van foto`s blijkt ook nog niet zo eenvoudig te zijn. Excusses voor de dubbelpost

edit : dan is het uiteindelijk toch nog gelukt :)

[Voor 112% gewijzigd door Tournataka op 03-04-2012 18:00]

• Ventieldopje
Vind foto #1 de beste, mooie kleuren en leuk onderwerp! Het blaadje dat naar binnen gevallen is (rechts bovenin) stoort mij een klein beetje, afgezien van dat blijft het een hele mooie foto met prachtige kleuren!

Foto #2 vind ik wat minder, dingen van voren fotograferen met een kleine DoF is erg lastig en levert vaak zoals nu een onrustig beeld op, het voorste puntje lijkt ook onscherp. Verder ook niet een erg boeiend onderwerp vind ik persoonlijk.

Hoop meer foto's van je te zien hier :D

www.maartendeboer.net

• Tournataka
Foto 2 is inderdaad wat minder, was even snel een "boeiend" iets in de buurt.

Hopelijk morgen wat meer fotootjes, hangt even van het weer af :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Tournataka: Eens met Ventieldopje, mooie kleuren in die eerste, die knalt echt van het scherm! :) De tweede doet ook mij weinig, vooral na het zien van de eerste.

Nog een foto van mij van vandaag dan maar. Nadat ik bovenstaande foto's had geplaatst heb ik even met mijn vader gepraat, en die heeft me zijn oude fotokoffertje in m'n handen geduwd. Naast een oude Pentax ME Super zaten daar ook drie bijbehorende lenzen bij, waaronder een 50mm f/1.7 prime, wat natuurlijk een stuk handiger voor de lens te houden is. Aangezien het licht buiten alweer weg was aan het gaan, heb ik een madeliefje geplukt en er een werklamp met een zooi LEDs naast gelegd.
Aangezien die prime wel zorgt voor een kleiner bruikbaar oppervlak op de foto, heb ik flink moeten croppen, en wat witte vignettering toegevoegd om te maskeren dat ik teveel weg zou moeten croppen als ik de cirkel helemaal weg wilde hebben. De contrast- en kleurbewerking is vrij heftig, maar met minder werd het niet veel door het LEDlicht :+

Anyhoo, hoop blabla, weinig foto, maar ik smijt mijn gedachtengang maar gewoon neer zodat mensen erop kunnen schieten.

edit:
Oeioei, nooit vergeten F.lux uit te zetten als je kleuren gaat aanpassen, m'n scherm stond nog op 3400K ingesteld :X Even aangepast.

[Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 04-04-2012 02:17]

• Tournataka
@wormaap, nette foto! Vind persoonlijk de vignetting aan de rechterzijde iets teveel van het goede.
Houd je trouwens de lenzen met de hand voor de andere lens? Of zit dit met een of andere ring aan elkaar? Je krijgt namelijk iedere keer wel behoorlijk scherpe foto's!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dit is inderdaad geschoten terwijl ik de lens met de hand voor de andere lens houd. In dit geval kon ik wel steunen op mijn bed (dat ik als ondergrond heb gebruikt) om het hele zaakje redelijk stabiel te houden.

Voor wat betreft de vignettering: Het witte valt nu net over de zwarte rand die ik anders krijg door deze setup, en het witte vind ik persoonlijk beter werken met de kleuren en de onscherpte in de foto. Oordeel zelf:

• Ventieldopje
@Worm, Grappig resultaat, witte vignetering voegt wel iets toe en het geheel maakt een leuk plaatje. Het makkelijkste is om ipv. lampjes en dergelijken te gebruiken gewoon een losse flitser te gebruiken. Als je die niet hebt schiet dan met een groter diafragma zodat je ISO omlaag kan en je sluitertijd wat omhoog en pas dan focus stacking toe om toch een grotere DoF te krijgen wat je normaal zou verkrijgen met een kleiner diafragma. Zo zul je scherpere plaatjes schieten met minder ruis omdat je ISO omlaag kan en je minder tot geen last hebt van diffractie wat vaak rond de f/8 toch wel een rol begint te spelen ;)

[Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 04-04-2012 14:09]

www.maartendeboer.net

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bedankt voor de tips! Een losse flits heb ik (uit de collectie van m'n pa), maar die heeft een PC sync aansluiting, en die heeft de 550D niet -O-
Voor focus stacking lijkt me dat een setup die in ieder geval aan elkaar vastzit een voorwaarde is, of valt dat mee? Het lijkt mij nogal lastig om dit geheel stil genoeg te houden om dat toe te passen.
Diffractie had ik nog helemaal niet bij stilgestaan, dat verklaart waarom ik aardig hard moest sharpenen om wat bruikbaars te krijgen :+

• Tournataka
Worm, is het wellicht niet een idee om de lensjes die je nu voor de canon lens houdt achterstevoren te monteren op je canon? Dan zou stacking ook geen probleem meer zijn en ben je gelijk van dat "losse lens" probleem af.
Daar heb je namelijk gewoon reverse ringen voor, om het zo maar even te zeggen.

offtopic : heb geloof ik nog wel een 58mm exemplaar liggen mocht je interesse hebben.

[Voor 29% gewijzigd door Tournataka op 04-04-2012 15:33]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Nu schaam ik me een klein beetje :+ Ik dacht namelijk dat je een omgedraaide lens altijd voor een normale moest monteren, maar dat is helemaal niet zo 8)7 Ik heb meteen een ring besteld (de lenzen zijn 49mm).
Ondertussen is dit ook al een stuk stabieler, aangezien ik deze lens gewoon strak tegen de camera aan kan houden (en zelfs erin kan duwen).

• Tournataka
Wellicht dat het ook nog een idee is om wat met tussen ringen te doen, deze heb je ook zonder electronische verbindingen (dus een stuk goedkoper, en toch niet van toepassing op die 50mm) denk dat je met een verloop stukje wel moet redden om uiteindelijk op je efs mount uit te komen.

Geloof overigens dat er of hier of in de vorige topics nog wel wat voorbeelden staan van een 50mm met tussenringen.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Waren aan het verbouwen en kwam dit mooie tapijt op de trap tegen:

[Voor 39% gewijzigd door souljah1h op 04-04-2012 22:54]

Antiek koperen muntje, waarschijnlijk Romeins. Voor zover ik weet is het gevonden bij een Romeinse nederzetting in Limburg. Geen idee uit welke periode of wie er op het muntje staat. ;)

Antieke munt by T van der Velden, on Flickr

• Ventieldopje
@Souljah, oh oh owwww *bijt op tong*, hij is gaaaaaaf maar damn you wit stofje ... en nog 2 witte stofjes daar achter! Hij blijft erg gaaf iig!

@Sargonaut, das weers wat anders. Als je goed kijkt zie je er een beetje een stonede clown in. Neem aan dat je er niet meer mee kan betalen :+

www.maartendeboer.net

• douPel
@ Souljah, leuke patroontjes kun je vinden in tapijt :) Zou zelf iets meer onscherpte op de voorgrond proberen, zodat duidelijk de dof te zien is.

@ Sargonaut, 'steriele foto' is het eerste dat me te binnen schiet. De foto zelf is gewoon rechttoe - rechtaan, maar de munt is wel interessant. Is ook mooi relief in te zien :)

Ok, aangezien ik nog niets heb geschoten, eentje van mij uit de oude doos.
Eigen commentaar: Vond dit het boeiendste perspectief van de serie. Focus ligt volgens mij nét niet helemaal op de druppel en misschien had een iets kleinere DoF de achterste blaadjes iets meer in een waas gelegt, maar kan me daar niet echt aan storen. Ik had hem graag ietsies lichter gehad. Wanneer ik de exposure omhoog draai in Lightroom, vind ik dat de horizontale blaadjes naar overbelicht gaan neigen. En het zwarte hoekje onderin moet weg, maar ben die functie even kwijt in lightroom :9

Untitled by P Pepping, on Flickr

[edit] eigen commentaar

[Voor 27% gewijzigd door douPel op 05-04-2012 08:19]

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ventieldopje schreef op donderdag 05 april 2012 @ 02:38:
@Souljah, oh oh owwww *bijt op tong*, hij is gaaaaaaf maar damn you wit stofje ... en nog 2 witte stofjes daar achter! Hij blijft erg gaaf iig!
Waren aan het verbouwen dus stofjes zijn onvermijdelijk helaas, misschien volgende keer even de stofzuiger er snel bij pakken!
douPel schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:12:
@ Souljah, leuke patroontjes kun je vinden in tapijt :) Zou zelf iets meer onscherpte op de voorgrond proberen, zodat duidelijk de dof te zien is.
Je hebt helemaal gelijk, ik was ook niet helemaal tevreden over de dofheid, heb deze gewoon 'haastig' gemaakt met een Fuji HS20-EXR. Zal vanmiddag kijken of ik een betere kan schieten in een schone omgeving. Bedankt voor de tips jongens!

• Tournataka
Net ook maar weer even bezig geweest.
Commentaar is altijd welkom uiteraard ;)

IMG_5057.jpg by Tournataka, on Flickr

IMG_5055.jpg by Tournataka, on Flickr

En de laatste toch ook maar, vind het persoonlijk een fijne foto :)

IMG_5067.jpg by Tournataka, on Flickr

Edit : @douPel daar heb je helemaal gelijk in! Bij deze. denk persoonlijk dat het wat mooier was geweest als de focus een stukje krapper op de druppel lag. Nu moet je even "zoeken" voordat je de druppel gevonden hebt (ervan uitgaande dat dat je onderwerp was uiteraard;) )
Maar verder vind ik het een mooie kleurrijke foto :)

[Voor 13% gewijzigd door Tournataka op 05-04-2012 13:33]

• douPel
Tournataka schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:59:

Commentaar is altijd welkom uiteraard ;)
Het jouwe ook ;)

• Gdzr
De eerste mag wat lichter bewerkt worden, bij de 2e vind ik het jammer dat hij net niet helemaal los staat, achtergrond loopt over in het onderwerp. Wel lekker clean!

Druppels zijn moeilijker dan ik dacht.

_MG_2124 by Bas Wouters, on Flickr

• Tournataka
@gdzr nette foto, jammer dat de voorkant niet helemaal scherp lijkt te zijn. Nette compositie met de druppels zo!

Heb de 1e foto eigenlijk juist wat donkerder bewerkt omdat k vond dat het onderwerp zelf er niet echt "uitsprong" door net wat meer contrast (wat helaas ook de "donkerte" meebracht) lijkt het onderwerp er iets meer uit te springen.

[Voor 51% gewijzigd door Tournataka op 05-04-2012 13:37]

• Ventieldopje
@Doupel, mooie kleurrijke foto alleen inderdaad jammer van het zwarte vlakje onderin! Druppeltje lijkt mooi in focus te liggen;)

@Tournataka, leuk! Blijft een grappig onderwerp! Bij de laatste foto vind ik de haar links bovenin en de haar over de neus wat afleiden, verder leuke foto! :D

@Gdzr, druppels kunnen lastig zijn ja, maakt het wel uitdagende (en vind ik leuke) onderwerpen! Ik vind je foto qua idee leuk alleen de uitwerking wat minder zo zie je in elke druppel de softbox, de kunst is om reflectie van lampen etc. te vermijden verder is de compositie wat te ver naar links volgensmij, kijkt niet lekker als hij zo uit het midden ligt.

www.maartendeboer.net

• Gdzr
Was even een probeerseltje. Hij is ook niet scherp genoeg. Druppels maar met statief doen dus :) kon geen beestjes in de tuin vinden toen zag ik dot :p

• Ventieldopje
Na vandaag hard gewerkt te hebben aan een website en vertalingen van verschillende Wordpress module's besloot ik dat het tijd was om pauze te nemen en een frisse neus te scheppen (ofzo :+). Ennn tja dit is het resultaat, schiet er op los! ;)

Droplets by Maarten de Boer, on Flickr

www.maartendeboer.net

• Gdzr
Netjes! Met statief gedaan? Vind de nabewerking ook goed gedaan!

Vind vooral de eerste erg mooi. De vergroting en compositie, de structuur van het blad, hoe je het blad zo gebogen in beeld gebracht hebt, de scherpte van de druppel. Enigste wat ik niet zo mooi vind is de verkleuring in de schaduw van de druppel, zou het mooier vinden als je de kleuren hetzelfde had gedaan als bij de 2e en 3e, want daarvan vind ik de kleuren wel mooi. De tweede heeft mooie bokeh. De derde vind ik niet zo, maar de flare is wel leuk. ;)

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Fijne platen Ventieldopje! Mooie toning en bokeh :) De eerste wijkt lichtjes af qua contrast en kleuren.

• Ventieldopje
Thanks allemaal, ze zijn allemaal verschillend van kleur en dat heb ik expres gedaan omdat ik dit beter bij de foto's vind passen. Het is ook geen serie maar gewoon losse foto's. Kleuren in de schaduw van dat druppeltje (foto #1) zijn in de JPG versie erger dan zou moeten, dit ga ik even oplossen want dat ziet er niet uit!

Bedankt voor de complimenten en commentaar allemaal!

www.maartendeboer.net

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 09:01

Goku33

Ownage!

@ douPel: lekkere warme kleuren, iets meer close-up om wat extra nadruk op de waterdruppels te leggen zou volgens mij ook mooi zijn!
@ Tournataka: mooi zo met de verschillende niveau's van focus op de meeldraden!
@ Gdzr: heel gaaf dat er in ieder 'vakje' en druppel zit! Helaas wel wat onrustig door de reflecties in de druppels.
@ Ventieldopje: Deze vind ik gewoon heel mooi, lekkere toning en bokeh. De eerste is mijn favoriet.

Ik heb mij sinds kort ook een beetje verdiept in Macro fotografie. Op dealextreme een Macro Extention Tube Set van 8 euro gekocht, deze gebruik ik nu icm de standaard 18-55 kitlens van mijn Canon 550D. Om wat licht te krijgen heb ik een stuk karton om mijn pop-up flitser gebouwd.

Mijn ervaring is voor deze low-budget oplossing al wel erg goed! Ben best trots op de resultaten. Ik heb de kitlens op f/8.0 vastgezet door dat in te stellen, dan de 'dof preview' knop in te drukken, de lens eraf halen en dan de tussenringen ertussen. Maar zelfs met f/8.0 vind ik op 55mm het scherpe gedeelte héél klein. Een nog kleiner diafragma gaat echter echt niet, ik zie nu namelijk al bijna niks meer in de erg donkere viewfinder. Dat is ook de grootste uitdaging om mooie scherpe foto's te krijgen.

Genoeg geluld, hier een aantal resultaten:

Meeldraden en stamper by DunkNL, on Flickr

#2 (helaas net de achtergrond niet scherp)

#3 (dan weer net de voorgrond niet scherp, dan moet het diafragma dus echt nog kleiner)

Viool met waterdruppel by DunkNL, on Flickr

• douPel
@ Ventieldopje: Mooi werk weer! Er blijft weer lekker veel te raden over :) Zie ik je flitser in de druppels?

@ Goku: Vind met name #2 en #4 mooi. Ik zou 2 iets gecentreerder gekaderd hebben. Weet niet of je de stampers expres op 1/3 hebt gezet, maar de linkerkant voegt nu weinig toe. Focus ligt wel lekker. (#3 is dan wel gecentreerd, maar vind ik de focus niet mooi).
Bij #4 heb ik best even moeten kijken (met name vanwege het voorgaande druppel 'thema'), voordat ik bedacht het geen druppel is die je ziet :) Ik vind m wel vet :)

Zelf gisterochtend op wild gejaagd, waar ik ongeveer over struikelde. 's Middags was het plan te kijken voor insecten, maar die heb ik niet gevonden :p
Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee