F&V feedbacktopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 53.663 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59

Universal Creations

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:43

Nomad

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Nordlys

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:58

PowerUp

Achter de schermen hebben we besloten dat we een paar dingen graag anders zien, en dit nieuwe feedbacktopic is daaruit ontsproten

De voornaamste verandering is dat we nu 1 feedbacktopic hebben voor alledrie de subfora in FV. Het loopt niet storm en dus zijn drie topics totaal niet nodig en onoverzichtelijk.

Ook willen we het feedbacktopic wat extra onder de aandacht brengen. Zoals al eerder gezegd, het loopt niet storm en we willen graag dat het wel storm loopt. De oorzaak dat het niet storm loopt is waarschijnlijk omdat jullie tevreden zijn, en wij zijn dat ook. FV is een relatief rustig deel van GoT en de sfeer is altijd goed. Toch willen we graag dat jullie ons meer feedback geven. Stilstand is achteruitgang en jullie met zijn allen weten meer dan ons vijven

Als jullie dus goede ideeën hebben laat het ons dan weten. Misschien komen hier wel pareltjes van ideeën uit die wijzelf nooit hadden kunnen bedenken. Ook als jullie denken dat bepaalde dingen die al lopen anders aangepakt kunnen worden: schroom niet om het te vertellen. Als wij fouten maken (in bepaalde topicstarts of gewoon in een reply: vertel het ons. Mist er iets: laat het horen.

In het kort: als je iets wilt vertellen over FV doe het dan gewoon zodat we het hier nog prettiger kunnen maken. Wij zullen elk idee en opmerking ter harte nemen, en zullen ook vertellen waarom we iets wel of niet vinden, de feedback zal dus nog meer twee kanten op werken.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Als eerste zal ik eens toelichten waarom we dit soort topics:Niet meer onderbrengen in "grote" topics zoals we dat voorheen deden. Vanuit het hoofdkwartier is besloten dat GoT beter doorzoekbaar moet zijn. "Grote" topics zijn dat zeker niet. Ook zien we dat er meestal gewoon een mooie discussie ontstaat uit de eerder genoemde topics en dat de topicstarter veel beter geholpen wordt dan in een "Groot" topic. Win-win dus. Dit is echter geen vrijbrief voor topics als:

Hallo ik zoek een camera, niet al te duur maar moet goed fotograveren (sic) in het donker. Dank alvast en groetjes.

Er moet wel iets te discussieren zijn natuurlijk, en dus zal de startpost gewoon aan de eisen moeten voldoen die we hier op GoT hebben. Ook zullen we meer topics afsplitsen uit de grote topics als we denken dat er een interessante discussie kan ontstaan. Zie je zo'n discussie ontstaan: vertel het ons en wij splitsen hem af.

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 01-11-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Zo, en nu mogen jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Hier ben ik echt heel blij mee. Die supergrote topics heb ik altijd vreselijk gevonden. (inderdaad omdat zoeken vrijwel onmogelijk word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 20:45
Lastig dat er nu aparte topics komen voor dingen die vaak al besproken zijn of die men zelf uit een "groot" topic kan halen.

Ik snap het wel, het is een puur commerciële gedachtengang: T.net komt sneller naar boven tijdens een Google search. Want wat ga je krijgen?

De Canon 650D komt uit en mensen gaan googlen naar "Canon 650D of 600D" of "Canon 650D advies". Dan kom je snel terecht bij bij GoT-topics zoals bijvoorbeeld :
- "Canon 650D of tweedehands 600D"
- "Canon 650D kopen of bij 600D blijven?"
- "650D vs D7100 vs 5D mk2"

Leuk voor T.net, maar minder leuk voor de community die al langer actief is op GoT, want die ziet iedere keer verschillende topics ontstaan met dezelfde content erin (of een afgeleide daarvan).

Ik vind het nu juist wel mooi dat er verzameltopics zijn met een hele goede openingspost waarin heel veel informatie te vinden is. Posters met veel gestelde vragen kan je dan naar de OP verwijzen.

Als je er wat langer over nadenkt dat kan je dus heel veel nieuwe users verwachten op GoT terecht zijn gekomen via Google, even snel een account aanmaken en 3x een vraag posten en dan nooit meer op GoT te vinden zijn. Je ziet het heel vaak, luie mensen die snel een perfect antwoord willen en zelf geen zin hebben om te zoeken.

Ik weet niet of ik het een positieve ontwikkeling vindt, want FVS is een hecht groepje mensen (dat zal elk subforum wel hebben) en die irriteren zich redelijk snel aan "luie nieuwkomers".

Daarnaast zijn verwijzingen vervelend, pak een topic als "Nikon D5100 voor full HD video - advies gevraagd." Dat kan ook prima in het Video DSLR topic, daar staat de nodige informatie in en nog veel meer. Met losse topics moet je gaan verwijzen naar andere losse topics :
- "Kijk even naar deze post in dat topic, daar wordt een goede tip gegeven"
- "Gebruiker XXX had dezelfde vraag in dat topic en gebruiker YYY heeft daar al een goed antwoord op gegeven".

De trouwe users moeten dus meer gaan verwijzen naar andere topics omdat de informatie verspreid is over het hele forum. Je ziet het nu ook al ontstaan: in een objectieven-topic gaat het over video en dan merged een modje een paar posts naar het videoDSLR-topic omdat het daar beter past. Dat zou dan minder worden omdat jullie aparte topics willen voor gelijksoortige vragen?

Daarnaast haalt iemand met een "Nikon D5100 voor full HD video - advies gevraagd." topic misschien wel extra informatie uit een verzameltopic als hij daar de vraag had gepost ipv dat die persoon een nieuw topic had aangemaakt; "Oh, Canon gebruikers doen dit voor full HD video, dat is natuurlijk ook toepasbaar op mijn Nikon D5100", zou z'n gedachte dan misschien kunnen zijn.

Als laatste; Ik open 2x per dag een paar topics waarvan ik weet dat ze wellicht interessant kunnen zijn, de rest negeer ik. Ik kijk nooit in kleine losse topics, landschaps/vogel topics etc etc. Ik volg 10 a 15 topics en that's it. Ik help mensen graag, maar ik ga dus echt niet iedere dag elk nieuw topic openen om te kijken of het nuttig is. Als users in "mijn vaste topics" een vraag stellen dan zie ik dat eerder en ben ik sneller bereid om te helpen, wat weer fijn is voor de community.

Maar goed, T.net is een commercieel bedrijf, dus logisch is het wel. Of het daadwerkelijk een goede ontwikkeling is weet ik niet.

Sorry voor m'n lange betoog, heb iets teveel koffie op ;)

UPDATE:
Een recent voorbeeld is het topic "Op zoek naar GoPro Herocam gebruikers in Twente".

Dat kan prima in het "[GoPro] Ervaringen & Discussie"-topic. Nou gok ik dat jullie het topic ook op slot gaan gooien of de persoon door gaan verwijzen, maar het is een goed voorbeeld.

Als men (nieuwe users/non-vaste kern) veel losse topics ziet dan is men sneller geneigd om ook weer een nieuw los topic te maken. In het voorbeeld hierboven zou die persoon gewoon in het GoPro-topic de vraag moeten stellen want daar zitten tenslotte veel GoPro users. De kans dat iemand hem kan helpen is veel groter want ik verwacht niet dat iedereen met een GoPro zijn topic opent. De kans is wel veel groter dat GoPro gebruikers vaker in het GoPro-topic zullen kijken op zoek naar nieuwtjes, voorbeelden of om andere Tweakers te helpen.

UPDATE 2:
Zoals ik hierboven had verwacht is het topic op slot gegaan. Had hij de vraag echter in het GoPro topic geplaatst (misschien op een iets andere toon) dan hadden andere GoPro-gebruikers wellicht gereageerd met :
"Hey, leuk idee, ik woon in de buurt, lijkt me leuk!".

Dan werken Tweakers samen aan een idee en ontstaat er wellicht een leuk resultaat dat weer gepost kan worden op GoT. Zo gaat het met heel veel meets op GoT en laten we eerlijk zijn, daar staat het FVS forum toch wel een beetje bekend om.

[ Voor 52% gewijzigd door GerardHenninger op 01-11-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:37

Fiber

Beaches are for storming.

Eens met Gerard. Het zal allemaal vast wel beter doorzoekbaar worden voor Google, maar zeker niet voor de gemiddelde bezoeker. Bovengenoemde drie voorbeelden horen mijns inziens gewoon thuis in:Ik houdt zelf niet van al die korte hap snap topics waar steeds maar weer dezelfde vraag wordt gesteld. Juist in een groot topic kun je dan netjes verwijzen naar de startpost of naar een eerder bericht.

En over die 'leuke discussies'. Dat lijkt dus nu een doel op zich te gaan worden, ipv een middel om tot betere foto's te komen. En ook met Gerard, we zijn hier geen Helpdesk, tenminste dat hoop ik niet, we proberen een foto community te zijn, en dat is heel wat anders.

Ik snap het sowieso al nooit, mensen die speciaal voor een fotografie gerelateerde vraag een account op GoT aanmaken. Dan ga je toch veel liever naar een echte foto site, ipv naar een tech nerd site waar ze toevallig ook nog een beetje verstand van fotografie hebben.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Het grote canonmount objectieven topic vind ik het ultieme voorbeeld van hoe het niet moet.

Als iemand ff een korte vraag heeft waar snel een antwoord op kan komen, dan kan je dat daar in gooien.
Maar je wilt toch niet wekelijk van iemand verlangen dat ie dat topic gaat doorzoeken om zijn antwoord te vinden?
Dat is ook het grote risico altijd van dergelijke gigantische topics. Een nieuwkomer stelt een vraag en word per definitie naar dat super topic verwezen waar dan vast ooit wel eens dat beantwoord is geweest. Maar in de praktijk is het ontzettend moeilijk om er iets in terug te vinden.

Aan de andere kant zijn bepaalde startposts bij supertopics wel geweldig. Bv dat het algemeen Studio/Strobist Topic.
Je kan een nieuwkomer wel heel goed naar specifiek de startpost van dat topic verwijzen voor een boel goede informatie.

Ik zou de supertopics houden voor de simpele vragen met een simpel antwoord. Maar aparte topics maken voor complexere vragen waar geen simpel antwoord voor is.
Die 17-40 thread is een voorbeeld van een vraag waar geen simpel antwoord voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 01-11-2011 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik snap jullie punt helemaal (GH, sjeez, je punt kon ook wel in twee zinnen! :p)

Het punt dat je aanhaalt is dat het voor regulars niet erg leuk is. Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste is dit forum niet voor de regulars alleen. Natuurlijk willen we ze het graag naar de zin maken, maar newbies zijn uiteraard ook van harte welkom. Ook als ze na hun beantwoorde vraag nooit meer terug komen.

Ten tweede, regulars zijn ook ooit begonnen met domme topics en domme vragen. Soms groeit hier een regular uit, en soms zie je de mensen nooit meer terug. Dat zal je altijd blijven houden natuurlijk.

De gemiddelde bezoeker zal mijns inziens veel beter de info terug vinden. Je hebt de grote topics waar ontzettend veel info in staat en die meestal op de voorpagina staat, en je hebt de kleinere topics waar er wat meer de diepte in wordt gedoken. Deze topics zijn met de search te vinden.

Je zegt dat de topics steeds dezelfde info bevatten. Dat is misschien wel juist, maar er wordt wel veel beter antwoord gegeven, ook door regulars. Dat jullie misschien daar geen antwoord gaan geven is nog niet representatief voor alle regulars van FV. Het bewijs staat in de topics die we eerder hebben aangehaald waar nogmaals zeer goede discussies ontstaan.

Ik ben dus niet overtuigt.

En wat ^^ boven me zegt. Voorbeeld van een regular die altijd helpt in welk topic dan ook. Ze zijn er dus echt :p

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 01-11-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Moby schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:24:
Ik snap jullie punt helemaal (GH, sjeez, je punt kon ook wel in twee zinnen! :p)
Jij zei "Zo, en nu mogen jullie!" en dat zeggen modjes niet vaak tegen mij, dus dan maak ik er meteen gebruik van ;)
Het punt dat je aanhaalt is dat het voor regulars niet erg leuk is. Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste is dit forum niet voor de regulars alleen. Natuurlijk willen we ze het graag naar de zin maken, maar newbies zijn uiteraard ook van harte welkom. Ook als ze na hun beantwoorde vraag nooit meer terug komen.
Tuurlijk zijn newbies welkom, iedereen was ooit een newbie. Waar het mij om ging is dat er newbies zijn die lui zijn en meteen een antwoord verwachten. Newbies die iets meer moeite doen zijn vaak ook de mensen die langer blijven hangen. Daarnaast krijgen mensen die vragen stellen EN waarvan je kan zien dat ze moeite hebben gedaan meer "respect" van de rest van de community. Je helpt dan liever, denkt met ze mee en probeert de andere user een gevoel van tevredenheid te geven. Ik zie het vaak in het Party en Strobist topic.

Ik wilde de nadruk niet leggen op nieuwe gebruikers vs harde kern, maar meer op de versnippering van de informatie + community.
Ten tweede, regulars zijn ook ooit begonnen met domme topics en domme vragen. Soms groeit hier een regular uit, en soms zie je de mensen nooit meer terug. Dat zal je altijd blijven houden natuurlijk.
Klopt helemaal, maar ik ben er juist bang voor dat er teveel topics komen met dezelfde vragen waarin dan een discussie ontstaat die beter in een verzameltopic zou passen. Op die manier versplinter je de discussies en de informatie/meningen die gebruikers geven.
De gemiddelde bezoeker zal mijns inziens veel beter de info terug vinden. Je hebt de grote topics waar ontzettend veel info in staat en die meestal op de voorpagina staat, en je hebt de kleinere topics waar er wat meer de diepte in wordt gedoken. Deze topics zijn met de search te vinden.
Maar help je de gemiddelde bezoeker daar wel echt mee? Help je de bezoeker niet beter met een breder topic (waar vaak meer informatie in staat) doordat hij meer leest dan alleen het antwoord op z'n vraag. Men moet misschien iets meer moeite doen, maar dat levert naar mijn idee sneller een blijvende user op.

Daarnaast denk ik dat je bij losse topics met dezelfde vragen gaat krijgen dat mensen op den duur dat soort topics gaan negeren. "Oh weer een topic over de 17-40". Je kan dan drie kanten opgaan :
- (vaste) users nemen het topic door en geven een antwoord.
- (vaste) users zijn geirriteerd door de zoveelste bekende vraag en laten een geirriteerde reactie achter.
- (vaste) users negeren het topic.

Ik zelf zal in die laatste groep vallen.
Je zegt dat de topics steeds dezelfde info bevatten. Dat is misschien wel juist, maar er wordt wel veel beter antwoord gegeven, ook door regulars. Dat jullie misschien daar geen antwoord gaan geven is nog niet representatief voor alle regulars van FV. Het bewijs staat in de topics die we eerder hebben aangehaald waar nogmaals zeer goede discussies ontstaan.
Dat is de eerste groep users die ik hierboven noem. Maar nogmaals, ik denk dat dit afneemt naarmate vragen steeds vaker worden herhaald. Als 20 mensen tijdens een van m'n workshops dezelfde vraag stellen, dan geef ik persoon #20 veel minder informatie dan persoon #1. Bij persoon #5 denk ik al van "Heb je niet geluisterd naar de vragen van de eerste 4 mensen? Die was (bijna) gelijk aan die van jouw".
Ik ben dus niet overtuigt.
Ik ook niet :)
En wat ^^ boven me zegt. Voorbeeld van een regular die altijd helpt in welk topic dan ook. Ze zijn er dus echt :p
Tuurlijk zijn die d'r, maar zullen die op een constante manier behulpzaam blijven? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 01-11-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
GerardHenninger schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:41:
[...]

Tuurlijk zijn newbies welkom, iedereen was ooit een newbie. Waar het mij om ging is dat er newbies zijn die lui zijn en meteen een antwoord verwachten. Newbies die iets meer moeite doen zijn vaak ook de mensen die langer blijven hangen. Daarnaast krijgen mensen die vragen stellen EN waarvan je kan zien dat ze moeite hebben gedaan meer "respect" van de rest van de community. Je helpt dan liever, denkt met ze mee en probeert de andere user een gevoel van tevredenheid te geven. Ik zie het vaak in het Party en Strobist topic.

Ik wilde de nadruk niet leggen op nieuwe gebruikers vs harde kern, maar meer op de versnippering van de informatie + community.
Topics zonder inzet zullen nog steeds op slot gaan. Vaak zie je dat de gemiddelde kwaliteit van een vraag in de losse topics die open blijven hoger zijn dan in de grote topics.
Klopt helemaal, maar ik ben er juist bang voor dat er teveel topics komen met dezelfde vragen waarin dan een discussie ontstaat die beter in een verzameltopic zou passen. Op die manier versplinter je de discussies en de informatie/meningen die gebruikers geven.
Dat idee heb ik ook in de grote topics eigenlijk, iig al meerdere keren de vraag tussen Canon 70-300, 70-200 tegengekomen.
Maar help je de gemiddelde bezoeker daar wel echt mee? Help je de bezoeker niet beter met een breder topic (waar vaak meer informatie in staat) doordat hij meer leest dan alleen het antwoord op z'n vraag. Men moet misschien iets meer moeite doen, maar dat levert naar mijn idee sneller een blijvende user op.
De uitgebreide OP's hoeven van mij ook echt niet weg. Ik herken wel het probleem dat je in een groot topic makkelijker naar de OP kan verwijzen dan in een apart topic.
Daarnaast denk ik dat je bij losse topics met dezelfde vragen gaat krijgen dat mensen op den duur dat soort topics gaan negeren. "Oh weer een topic over de 17-40". Je kan dan drie kanten opgaan :
- (vaste) users nemen het topic door en geven een antwoord.
- (vaste) users zijn geirriteerd door de zoveelste bekende vraag en laten een geirriteerde reactie achter.
- (vaste) users negeren het topic.

Ik zelf zal in die laatste groep vallen.
Als een vraag exact hetzelfde is dan heeft de TS in principe niet echt zijn best gedaan, en kan hij/zij beter in de vorige topics over dat onderwerp lezen of aangeven waarom zijn/haar dilemma echt anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mjtdevries schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:22:
Het grote canonmount objectieven topic vind ik het ultieme voorbeeld van hoe het niet moet.
De TS daarvan op z'n minst vind ik verplicht leesvoer voor iedereen die een Canon mount gerelateerde vraag wil stellen.
Die 17-40 thread is een voorbeeld van een vraag waar geen simpel antwoord voor is.
Juist dat draadje is het schoolvoorbeeld van een vraag die al honderd-duizend-miljoen-miljard keer gesteld is en beantwoord is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Fiber schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:58:
Juist dat draadje is het schoolvoorbeeld van een vraag die al honderd-duizend-miljoen-miljard keer gesteld is en beantwoord is.
Inderdaad ontelbaar keren gesteld en beantwoord in die oneindige canonmount topics.
En de reden dat ie steeds opnieuw gesteld is, is omdat niemand wat terug kan vinden in die topics.

Mijn ervaren bij andere fora is dat je met losse threads makkelijker dingen terug vind.

Maar ik ben niet zo idealistisch dat ik nu denk dat ineens iedereen super fanatiek gaat zoeken en dat zo'n 17-40 vraag niet meerdere keren terug zal komen.
De vraag is of dat dan echt zo erg is.

En of je nu losse topics filter (negeert), of vragen die al eerder gesteld zijn filtert (negeert) in een supertopic, dan maakt volgens mij ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:08
is het niet een idee om van die supertopics niet gewoon het start topic aan te passen voor bepaalde lenzen voor een vraag die al 100x gesteld is, ik zou zelf net zoals Gerard de vloed van topics simpelweg negeren omdat je niet weer elke keer de vraag wilt gaan beantwoorden de info staat er je moet er alleen even naar zoeken.

hell ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat ik vroeger een topic opende deze gesloten werd en dat ik maar moest gaan zoeken.

uiteindelijk door die zoekactie in een van de supertopics terecht gekomen en meer informatie heb gevonden dan dat ik eigenlijk zocht maar me wel heel erg heeft geholpen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Kijk eens hoeveel overwegingen er meespelen bij de antwoorden in dat 17-40 topic.
Dan krijg je bij elke lens een lang verhaal en dan word je starttopic een gigantische boekwerk. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.

Maar eh, angel0008 en GH. Wat doen jullie dan in zo'n supertopic als een vraag terugkomt die al ergens ind e 80 pagina's aan topic eerder is beantwoord?
Negeren jullie die vraag dan ook, of komt er een standaard antwoord als: "zoek maar in dit topic" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Soms zoek ik zelf even en maak daar dan een linkje van met een opmerking als: "Kijk aub eerst even hier:" :)

(De zoekfunctie van GoT is overigens ook niet de simpelste, maar dat is weer een ander onderwerp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
mjtdevries schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:55:
Kijk eens hoeveel overwegingen er meespelen bij de antwoorden in dat 17-40 topic.
Dan krijg je bij elke lens een lang verhaal en dan word je starttopic een gigantische boekwerk. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Dat hele topic vind ik slecht, want het is allemaal heel subjectief. Ik had hele andere adviezen gegeven en in zijn situatie was ik uiteindelijk voor een 17-40 gegaan, maar goed. Het is een mooi voorbeeld van een topic waar ik geen energie in wilde steken, want alles had je al op GoT kunnen vinden en zeker met Google.
Maar eh, angel0008 en GH. Wat doen jullie dan in zo'n supertopic als een vraag terugkomt die al ergens ind e 80 pagina's aan topic eerder is beantwoord?
Negeren jullie die vraag dan ook, of komt er een standaard antwoord als: "zoek maar in dit topic" ?
Dan had ik naar de TS verwezen als het een goede TS was. Als de user moeite had gedaan en ik weet waar het antwoord had gestaan dan had ik hem gelinkt naar het antwoord (en dus waarschijnlijk naar een soortgelijke discussie met dezelfde vragen en antwoorden).

Bij 1 groot topic (dat ik volg) weet ik over het algemeen wel wat er is gezegd en wat het onderwerp is en dan kan ik snel antwoord geven. Ik ga echter niet 100 topics volgen en alle content onthouden. Ook voor mij wordt het dus lastiger om dan alle content te onthouden. Ik denk dan :
- "Tja dat antwoord zal wel ergens in een ander topic staan, zoek maar effe"
- "Hey dat probleem had iemand anders ook, maar euh tja, in welk topic stond dat ook alweer?".

Maar zoals Fiber al eerder heeft aangegeven, we zijn een community, een groep, een "Gathering", geen helpdesk. Tuurlijk helpt een community, maar zoals bij elke community moet je eerst zelf wel even moeite doen voordat de groep in z'n geheel helpt/meedenkt.

GoT is niet iets waar de gebruikers geld mee verdienen, anders zou iedereen continu behulpzaam zijn. Het is een ontmoetingsplaats voor een groep mensen die het naar hun zin willen hebben en die iets willen leren (van elkaar). Op het moment dat het een onsamenhangend geheel wordt van losse topics met minder community gevoel en meer helpdesk gevoel dan zal de "gezelligheid" en kracht verdwijnen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door GerardHenninger op 01-11-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
mjtdevries schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:55:

als hij de vraag goed stelde had ik geen probleem gehad om een voorgaand antwoord voor hem te zoeken/linken.

Maar ik ga er nog steeds vanuit dat de zoekfunctie gebruikt word en er toch wel een beetje moeite gedaan word voordat hij/zij de vraag stelt, zoals Gerard zegt we zijn geen helpdesk maar een community.

en zoals hierboven ook gezegd word de mensen die 1 vraagje stellen en dan weer weg gaan dat is zonde van mijn tijd om voor hun te gaan zoeken omdat ze zelf te lui zijn, zo werkt het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Wat ik een groot verschil vind maken is het verschil tussen aanschaftopics, discussietopics en ervaringentopics.

Bij eerstgenoemde kom ik meermaals dezelfde vragen tegen. Iedere keer is het weer de discussie tussen een d3100/d5100 550D 600D. Volgens mij wordt er twee keer per week zon discussie in het aanschaftopic geplaatst omdat je alleen maar een aantal vragen hoeft te beantwoorden en iemand anders controleert wel of het bij zijn/haar wensen past. Degene die de vragen plaatsen zijn over het algemeen de 'newbes' (om het maar even zo te noemen). Als we dus de 'newbes' voor iedere soortgelijke vraag een nieuw topic laten starten en iedere keer verwijzen naar een topic dat al eerder met een goed advies is afgerond verwijzen komen die losse topics me wel de keel uit. Ik heb het idee dat hierdoor, alsmaar dezelfde vragen, dit topic in populariteit afneemt. Minder gebruikers geven advies omdat het altijd hetzelfde is. Dit vind ik een voorbeeld van een 'helpdesk topic'

Punt wat ik hiermee wil maken: Hoe meer losse topics je krijgt, hoe meer de grote topics in populariteit afnemen. (mijn veronderstelling). Ik ben dus voor het feit dat vragen vaker in eenzelfde topic gesteld worden als dat er voor iedere zelfde vraag een nieuw topic geopend wordt.

Nadeel van de grote topics vind ik de gigantische hoeveelheid aan pagina's. Ik snap dat dit moeilijk te doorzoeken is. Misschien is het mogelijk posts bijvoorbeeld te labelen of taggen.

vb: Ik wil aanschafadvies over een slr. Ik maak mijn post op. ik geeft hierbij aan dat het om een vergelijking gaat tussen een d3100 en d5100. (deze post heeft nu tags: d3100 en d5100)
Als ik hier op wil reageren geef ik aan dat het om die post gaat, het systeem neemt dan de tags over voor mijn post(d3100 en d5100). Als ik een andere camera wil vergelijken met deze twee, bijvoorbeeld een 550D dan voeg ik deze tag toe aan mijn post.

Stel, ik ben nieuw en ga nu zoeken: dan kan ik aangeven welke camera's ik wil vergelijken: ik geef aan d3100 en d5100. Het systeem geeft dan de gerelateerde posts weer bij deze camera's en geeft de posts weer die met deze twee camera's in verband gebracht worden.

edit: tags zouden bijvoorbeeld ook automatisch toegewezen kunnen worden, als herkend wordt dat het om een d3100 gaat kan deze tag door het systeem aan de post toegewezen worden.

Nieuwe manier van zoeken, misschien kunnen jullie er wat me!

De grote topics vind ik leuk om te volgen en maakt met de bookmark functie heerlijk snel te overzien. Sinds ik de bookmarkfunctie gebruik kijk ik minder vaak naar de overige kleine topics. Grote topics vind ik DE grote kracht van GoT.

Zo vind ik een discussie voor een goede allround lens voor op een 60D geschikt voor zowel een 60D topic als het canonobjectieventopic. Apart, ook al is het goed voorbereid, lijkt meer naar: 'ik kijk niet naar de andere topics in het forum want ik heb geen zin om 80+ pagina's door te lezen' en: 'de zoekfunctie snap ik niet of werkt niet goed'.
Ik vind dus een ervaringentopic voor iedere camera, lenzenreeks of specifiek onderwerp erg goed. Tuurlijk zullen er gevallen zijn waarvoor een nieuw topic geopend moet worden. Bijvoorbeeld een onderwerp wat meerdere topics kruist.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 09-05 15:07
We zien ook wel de spanning tussen de verschillende opinies. Vindbaarheid vs. 'community', de broederschap in een bepaald product topic die alles moeiteloos kan vinden. We gaan in 2012 werken aan wat tools om vindbaarheid te vergroten zonder al te veel inbreuk te doen op de productcommunity.

Wat belangrijk is, is dat topicstarts niet te oud worden. Elk nieuw deel is een reden om de TS weer eens op te poetsen. Voor externe bezoekers via Google is het ook prettig datde info in de TS up to date is. Daarnaast het je soms springende/veel voorkomende problemen. Deze verdienen een eigen topic. Middels tags zijn die weer aan het grote ervaringen topic te koppelen.

Ideaal is het allemaal niet maar we proberen binnen de huidige marges wat te optimaliseren en gaan in 2012 hard aan de slag. Daarover in een later stadium meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tags op post niveau zat ik ook al even aan te denken, maar dat zal wel niet uitvoerbaar zijn, vrees ik. En een zoekfunctie die desgewenst losse posts oplevert ipv topics. (Show results as: Topics / Posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Moby schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:24:
maar newbies zijn uiteraard ook van harte welkom. Ook als ze na hun beantwoorde vraag nooit meer terug komen.
Een community kan echter maar een bepaald aantal newbies-die-na-1-vraag-niet-meer-terug-komen hebben voordat het geen community meer is.

verder wel eens met 't punt dat de grote topics niet lekker doorzoekbaar zijn (helemaal voor niet-forumjunkies).

[ Voor 13% gewijzigd door abrakadaver op 01-11-2011 15:21 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:12
De vraag is of je weet of newbies met 1 vraag terugkomen of niet, mijzelf als voorbeeld nemend, ik ben een beginnende fotograaf, heb eenmaal in een aanschaftopic advies gevraagd, maar lees nog steeds dagelijks een (behoorlijk) deel van het FV stuk door, voel me (nog) niet ervaren genoeg om andere vragen te beantwoorden, maar ben wel - zeer geinteresseerd - lezer.

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardKuipers
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik ben het met Gerard eens en ik ben nog wel een grote Newbie to Tweakers. *3 bericht oid*

Voor fora moet je gewoon even gaan zitten en dat vind ik juist iets moois. Als je te lui bent om goed te zoeken, zal je je er ook nooit goed in verdiepen en ECHT iets leren. Een groot topic kan vervelend zijn omdat je lang moet zoeken, maar je leert tegelijkertijd zoveel meer over het onderwerp waar je eigenlijk iets over wilde weten.

Als je snippertopics maakt, maak je het weliswaar wel 'makkelijker' om iets in de lijst iets te vinden, maar ik denk dat je ook sneller gek wordt van de hoeveelheid topics. En als je wilt redeneren vanuit t feit dat het antwoord dan 'ergens verstopt staat' in zo'n groot topic, moet je ook bedenken dat je in een klein topic al snel meerdere verschillende onderwerpen kan hebben.

Als je een vraagt krijgt van iemand die de Canon 600D met de 550D wil vergelijken in prijs, videomodus etc etc, kan je die persoon veel beter de vraag stellen: "Wat wil je ermee?" Als je daar iemand, die bevoorbeeld een DSLR wilt gaan kopen, mee confronteert, gaat die ook meteen beter nadenken over wat je wilt.

Voorbeeldje: Ik zat eraan te denken om 35mm F2.0 te kopen van Canon (ja, die grindmolen), maar als je dan even rustig rond gaat neuzen op Youtube en dus ook op Tweakers leer je veel meer + ziet wat testshots voorbij komen dan als je gewoon maar een topic start omdat je 'te lui' bent.

Sinds kort heb ik ook t privilege om Gerard te stalken op Skype over allerlei Premiere Pro dingen omdat ik me de laatste tijd wat meer in video aan t verdiepen ben. Ik ben echt blij met deze hulp, maar zou jullie absoluut niet met alle kleine vraagjes willen opzadelen. Na de meet van afgelopen zondag merk je ook de hechtheid van een groep, die eigenlijk uit Tweakers is ontstaan.

Een hoop hiervan zullen jullie vast als off-topic beschouwen, maar daar ben ik een Newbie voor ;) !

Conclusie: Laat de grote topics blijven, dan krijg je tenminste ook mensen die ECHT geinteresseerd zijn in die topics en die dan (hopelijk ook) met ECHT goede vragen komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Moby schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:48:
De oorzaak dat het niet storm loopt is waarschijnlijk omdat jullie tevreden zijn
Gewaagde aanname ;)

Er is één iets wat ik enorm mis op binnen F&V en wat ook meer en meer onmogelijk wordt gemaakt: een gezellige community.

Afdwalingen van een onderwerp worden in een erg beperkte mate getolereerd maar hebben jullie hier het liefst helemaal niet. Alles moet tot in het uiterste gecategoriseerd zijn en elke post moet precies passen binnen deze categorie. Dat is iets wat voor de nieuwe mensen met technische vragen totaal geen probleem is, immers, het vinden van een antwoord of het krijgen van hulp gaat als het goed is makkelijker.

Het gevaar wat ik echter zelf zie is dat het voor de trouwe users minder aantrekkelijk wordt. Dat is erg jammer, want het is deze vaste kliek die de nieuwe mensen helpt en ervoor zorgt dat deze richting GoT komen. Die groep tevreden houden lijkt mij dan ook belangrijk.

Fotograferen is voor de meeste mensen hier een hobby en erover praten op T.net hoort daar bij. Om even voor mezelf te spreken: op het moment dat alles bloedserieus moet blijven en er geen ruimte is voor een geintje, ik voor elke afdwaling eerst een nieuw topic moet gaan openen en daarbij drie keer moet nadenken of ik wel aan de eisen voldoe, kost het me teveel moeite in vergelijking met wat het oplevert. Dan laat ik het dus achterwege. Dat betekent, geen post, geen reacties daarop door andere users, geen leven op het forum, geen community en uiteindelijk gewoon geen leuk F&V. Die drempel die mij weerhoudt om te posten kom ik zelf enorm vaak tegen.

Dat ik hier dan ook lees dat grote topics een ramp zijn en één van mijn favoriete topics een voorbeeld is van hoe het niet moet, vind ik al helemaal jammer:
mjtdevries schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:22:
Wanneer topics zo enorm gespecificeerd moeten worden, betekent dat dat afdwalingen nog minder gewaardeerd worden, en er voor mij dus nog meer drempels bij komen om even een post te maken. En dat heeft precies het effect wat ik net beschreef: het wordt voor de vaste users minder aantrekkelijk. En uiteindelijk tot gevolg:
FV is een relatief rustig deel van GoT
en alleen maar rustiger wordt. Om het actiever te krijgen moet de drempel voor het maken van een post niet te hoog worden. Dat is iets waar jullie goed over moeten nadenken op het moment dat de grote topics worden afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Muthas schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:12:
[...]

Gewaagde aanname ;)

Er is één iets wat ik enorm mis op binnen F&V en wat ook meer en meer onmogelijk wordt gemaakt: een gezellige community.

Afdwalingen van een onderwerp worden in een erg beperkte mate getolereerd maar hebben jullie hier het liefst helemaal niet. Alles moet tot in het uiterste gecategoriseerd zijn en elke post moet precies passen binnen deze categorie. Dat is iets wat voor de nieuwe mensen met technische vragen totaal geen probleem is, immers, het vinden van een antwoord of het krijgen van hulp gaat als het goed is makkelijker.

Het gevaar wat ik echter zelf zie is dat het voor de trouwe users minder aantrekkelijk wordt. Dat is erg jammer, want het is deze vaste kliek die de nieuwe mensen helpt en ervoor zorgt dat deze richting GoT komen. Die groep tevreden houden lijkt mij dan ook belangrijk.

Fotograferen is voor de meeste mensen hier een hobby en erover praten op T.net hoort daar bij. Om even voor mezelf te spreken: op het moment dat alles bloedserieus moet blijven en er geen ruimte is voor een geintje, ik voor elke afdwaling eerst een nieuw topic moet gaan openen en daarbij drie keer moet nadenken of ik wel aan de eisen voldoe, kost het me teveel moeite in vergelijking met wat het oplevert. Dan laat ik het dus achterwege. Dat betekent, geen post, geen reacties daarop door andere users, geen leven op het forum, geen community en uiteindelijk gewoon geen leuk F&V. Die drempel die mij weerhoudt om te posten kom ik zelf enorm vaak tegen.

Dat ik hier dan ook lees dat grote topics een ramp zijn en één van mijn favoriete topics een voorbeeld is van hoe het niet moet, vind ik al helemaal jammer:
F&V community topic
Maar het is natuurlijk wel zo dat je dan eigenlijk per subforum dan eerder een "offtopic"/SG deel moet hebben. Het forum is zo groot dat je per subforum je eigen community hebt. Vandaar ook het community-topic waar je lekker foto-gerelateerd offtopic kunt gaan zonder bijsturing. Maar ik ben van mening dat we enig offtopic gepraat binnen de topics best wel toelaten. Maar zodra dit onderwerp op zichzelf gaat worden, splitsen we het af of vragen we om elders verder te discussiëren. Maar misschien vind ik mijzelf toleranter dan jullie dat zien.
Het probleem met veel gezellig geklets in allerlei topics, is dat nieuwe users zich dan een beetje buitengesloten gaan voelen, vanwege het "oude jongens krentenbrood"-niveau. Daarnaast is een forum in de eerste plaats bedoeld als discussieplek en in tweede instantie waar je veel informatie vandaan kunt halen. Dat het daarnaast gezellig is, is geen eerste vereiste, maar soms wel prettig voor de vaste klanten. Die vaste klanten willen we uiteraard ook tevreden houden, vandaar zo'n communitytopic, meetings en zo nu en dan een compliment van onze kant.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-01 19:17

wavemaster100

Very ZEISS

Het show je gear topic vind ik eigenlijk ook wel een voorbeeld van hoe het niet moet.

Heb er eergisteren geloof ik eens mijn gear neer gezet... achteraf dacht ik eigenlijk hoe zin- en kansloos het is om dat te doen als je er amper tot niet op mag reageren.

Mensen posten daar hun hele hebben en houden. de een nog spectaculairder dan de ander. En daar mag dan niet op gereageerd worden.

Ik zou het wel leuk vinden als daar korte vraagjes of complimenten getolereerd zouden worden. Sommige zijn echte gear collectors en vinden misschien een complimentje ook wel leuk.

Of vragen waarom er gekozen wordt om zowel een 70-300 als een 55-250 mee te nemen bijvoorbeeld, om maar een voorbeeld te noemen. Of waarom men zowel versie 1 als versie 2 in het bezit heeft en waarom die de een nog niet verkocht heeft. Of complimenten dat men met zo'n beperkte gear zo goed uit de voeten kan komen...

Het is mij niet duidelijk waar er ruimte is om over elkaars gear/ervaringen in het algemeen te praten.

Ik heb bijvoorbeeld zowel Canon als alternatieve objectieven. Dus het zou niet in het Canonmount topic passen aangezien ik ook lenzen met adapter gebruik wat weer in alternatieve objectieven thuis hoort.

Soms is een beetje algemeen kletsen met elkaar over gear/ervaringen/situaties mbt fotografie ook wel eens leuk en zou imo het community gevoel kunnen versterken.

Zo zag ik in het X100 topic een member die zijn 5D2 gear thuis liet en alleen op reis ging met een X100. Daar zou ik misschien wel luchtig verder over willen praten, ook in het algmeen, maar dan schrikt het huidige beleid mij hierin een beetje af.

Zo begint het meer een catalogus te lijken, wat misschien wel beter te doorzoeken valt maar leuker vind ik het persoonlijk niet worden.

Sowieso vind ik GoT tegen het (onredelijk) strenge aan. Maar dat is een andere discussie.

EDIT:

Om ook even een positiever voorbeeld te geven:

Het mijn nieuwe apparatuur topic laat al wat meer toe...een paar felicitaties of korte vraagjes rondom de aanschaf... dat vind ik wel leuk een leerzaam, soms hier en daar een test shotje of first-serious usage... dat waardeer ik wel als dat toegelaten wordt. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door wavemaster100 op 02-11-2011 12:29 ]

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Om meteen even een recent voorbeeld te geven. Dit soort topics: Nieuw toestel kopen zullen dus nog steeds gewoon gesloten worden, domweg omdat ze niet voldoen aan de eisen die op GoT worden gesteld aan een minimale topicstart. Dus als jullie dachten dat we die kant op gingen kunnen jullie gerust zijn :p. Overigens bedankt voor de 8! topicreports bij dit topic, daar wordt ik vrolijk van.

Op de rest zal ik binnenkort ook even reageren.

Bovenstaande post vind ik een hele goede opmerking, mij lijkt het een goed idee om in dit topic de teugels wat te laten vieren om ook hier een beetje offtopic te posten (wat we al toestaan tot op bepaalde hoogtes, als we dat niet deden stonden er alleen posts met plaatjes, en dat is zeker niet het geval). Ik gooi het even in de groep.

Ik ben in de war met het nieuwe apparatuur topic, excuses. Overigens bedankt voor het compliment

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 02-11-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk dat Muthas zijn gedachte ook wel komt door het strenge aanpakken in Double exposure.
Wij herkennen zeker de behoefte aan slowchat en daar is, zoals UC al linkt, het community topic voor. Daar mag je zo ongeveer praten over alles van battlefield spelen met de doubleE mensen, tot aan je kleine teen stoten tijdens het fotograferen en nu je skills verloren hebben in fotografie daardoor.

Ja ik ben vrij netjes en opgeruimd qua persoon en misschien reflecteert dat wel mijn in hokjes geduw, maar feit is dat de huidige zoekfunctie op got niet optimaal is, en dingen vinden al lastig genoeg is.
Daarom heb ik liever duidelijke topics met inhoud en enkele topics met duidelijk slowchat.

Onze canon/nikon/sony/ etc-mount topics hebben we grotendeels als crew zelf gebouwd en wij zagen daar ook de voordelen van in, daarom hebben we letterlijk werk-weken er zowat ingestopt om dat te maken.
Maar het blijkt uit ervaring dat het zoeken in die topics ondoenlijk is en je niet kan verwachten dat een user die TS even doorleest. Kortom, hij is zijn doel wat mij betreft voorbij geschoten.

Juist meer korte topics met vraag --> antwoord die goed vindbaar zijn, maken het dat er meer ruimte zal zijn voor inhoudelijke discussie en de "noob"-vragen worden beperkt door de goede vindbaarheid van eerdere topics.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Met Wavemaster100.
Nomad schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:49:
[...]
Wij herkennen zeker de behoefte aan slowchat en daar is, zoals UC al linkt, het community topic voor. Daar mag je zo ongeveer praten over alles van battlefield spelen met de doubleE mensen, tot aan je kleine teen stoten tijdens het fotograferen en nu je skills verloren hebben in fotografie daardoor.
[...]
Op de een of andere manier werkt dat blijkbaar voor de meesten onder ons toch niet zo. Als ik voor een lichtelijke off-topic reactie eerst naar een speciaal draadje moet gaan zoeken, dan hoeft het al niet meer, dan is de lol er al van af. Ik weet ook niet hoe dat komt, maar zo is het nou eenmaal. En ook, discussies komen vaak spontaan op gang, dat laat zich niet helemaal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er wordt hier de hele tijd gesuggereerd dat we bij iedere offtopic-reactie meteen een modbreak plaatsen of dingen gaan verplaatsen. (Graag voorbeeld van waar dat wel is gebeurd, behalve dan het "show je gear" topic, want die heeft momenteel nog een status aparte).
Er kan in veel topics gewoon offtopic gegaan worden. Voorbeeldje van Wavemaster over het X100 topic: ik vind het een zeer nuttige vraag met daaraan wat reacties als je vraagt waarom een X100 op reis en 5D2 thuislaten. Het is tenslotte relevant voor de keuze van de X100 waar het topic over gaat.
Kortom: er wordt al gehuild eer er gebeten wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik lees hier redelijk wat negatieve reactie's, maar ik ben het eigenlijk helemaal eens met de Mod's. Het lijkt me een goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
wavemaster100 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:24:
Het show je gear topic vind ik eigenlijk ook wel een voorbeeld van hoe het niet moet.

Heb er eergisteren geloof ik eens mijn gear neer gezet... achteraf dacht ik eigenlijk hoe zin- en kansloos het is om dat te doen als je er amper tot niet op mag reageren.

Mensen posten daar hun hele hebben en houden. de een nog spectaculairder dan de ander. En daar mag dan niet op gereageerd worden.

Ik zou het wel leuk vinden als daar korte vraagjes of complimenten getolereerd zouden worden. Sommige zijn echte gear collectors en vinden misschien een complimentje ook wel leuk.
Hier ben ik het eigenlijk wel compleet mee eens. In het "Nieuwe Apparatuur"-topic is het wel toegestaan terwijl dat toch eigenlijk eenzelfde soort topic is als "Show je Gear".
Nomad schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:49:
Ik denk dat Muthas zijn gedachte ook wel komt door het strenge aanpakken in Double exposure.
Je begrijpt zelf toch wel dat het niet werkt? Of verwacht je daadwerkelijk dan mensen gaan zeggen "Oh jongens, wacht we gaan off-topic, laten we met z'n alleen naar een ander topic gaan om verder te praten" |:(

Dat werkt in het echte leven toch ook niet? Stel je zit om een verjaardag met je voetbalvrienden en je hebt het ineens over nieuwe camera's. "Oh jongens wacht, we gaan off-topic, dit zijn onze voetbalvrienden en die hebben niets met fotografie, laten we naar de slaapkamer gaan om daar verder te praten".
Ja ik ben vrij netjes en opgeruimd qua persoon en misschien reflecteert dat wel mijn in hokjes geduw, maar feit is dat de huidige zoekfunctie op got niet optimaal is, en dingen vinden al lastig genoeg is.
Daarom heb ik liever duidelijke topics met inhoud en enkele topics met duidelijk slowchat.
Maar je gaat allemaal verschillende kleine hokjes maken waardoor het juist lastiger wordt om informatie te vinden. Want een "Lens voor 60D voor foto en video" topic past dan in je [video], [objectief], [canon dslr] hokjes. Je moet niet teveel hokjes gaan verzinnen/maken.
Onze canon/nikon/sony/ etc-mount topics hebben we grotendeels als crew zelf gebouwd en wij zagen daar ook de voordelen van in, daarom hebben we letterlijk werk-weken er zowat ingestopt om dat te maken.
Maar het blijkt uit ervaring dat het zoeken in die topics ondoenlijk is en je niet kan verwachten dat een user die TS even doorleest. Kortom, hij is zijn doel wat mij betreft voorbij geschoten.
Zoeken in een topic is niet zo moeilijk, dat kan met de search tool of door een 999-limit-hack te doen. Maar je moet niet de community/regels aanpassen omdat de zoek-functie niet werkt. De zoek-functie is gaar, dat is al meermalen aangegeven.... Misschien daar energie insteken.
Juist meer korte topics met vraag --> antwoord die goed vindbaar zijn, maken het dat er meer ruimte zal zijn voor inhoudelijke discussie en de "noob"-vragen worden beperkt door de goede vindbaarheid van eerdere topics.
Dus als ik zoek op "Canon 60D kopen" dan krijg ik 20+ topics als resultaat? Dan zie ik toch liever 1 "Canon DSLR topic" of een "DSLR Kopen" topic. Ik herhaal, de zoekfunctie is niet optimaal, en dan gaan jullie de resultaten op een zoekactie ook nog eens onduidelijker maken?
Scirocco schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:55:
Ik lees hier redelijk wat negatieve reactie's, maar ik ben het eigenlijk helemaal eens met de Mod's. Het lijkt me een goede ontwikkeling.
Waar ben je het mee eens? Wat vind je positief? Waarom?

Zit er nu eigenlijk over na te denken, maar iedere keer als er feedback gevraagd wordt dan schieten de mods in de verdediging. Dan geven users feedback en dan is het bijna iedere keer dezelfde reactie. Waarom niet een reactie als :

"Hey Muthas, daar zit wel wat in, bedankt voor het meedenken. We zullen het meenemen in de volgende vergadering. Als je nog meer ideeen hebt dan hoor ik het graag"

of bij een goede TS

in een DM "Beste JohanvdGeest, leuke TS, bedankt voor je bijdrage aan de GoT-community. Als we je kunnen helpen met iets dan horen we het graag."

of nog erger als een vaste user "op de vingers wordt getikt"

"Beste Angel0069, je hebt een goede reputatie, maar deze opmerkingen vonden we wat tever gaan. Zat er een bepaalde gedachte achter of komt de boodschap verkeerd over? Dingen kunnen verkeerd geinterpreteerd worden op een forum/in een SMSje/per mail. Wat bedoelde je er mee? Groet, het Mod-team".

Ik heb genoeg management/marketing opleidingen gedaan en af en toe mis ik de juiste communicatie naar de (vaste) users toe.

[ Voor 15% gewijzigd door GerardHenninger op 02-11-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Ik denk dat de vaste kern hier (vind mezelf niet echt tot de vaste kern horen) bang is dat het forum zoals het nu is een beetje verloren gaat met nieuwe wijzigingen. Hoewel het de bedoeling is om de huidige situatie gebruiksvriendelijker en zoekmachine vriendelijker te maken.

Het is prima om de functionaliteiten bij te schaven en dit topic is er ook voor om daar over te discussieren, dus kun je 'ietwat negatieve' reacties verwachten.

Ik denk dat het beleid over het algemeen wel goed is. Al heb ik soms bij het show je gear topic en het nieuwe apparatuur topic het idee dat het wat te streng is. ietwat slowchat of een vraag over apparatuur mag eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:29:
[...]

Hier ben ik het eigenlijk wel compleet mee eens. In het "Nieuwe Apparatuur"-topic is het wel toegestaan terwijl dat toch eigenlijk eenzelfde soort topic is als "Show je Gear".
Hier zijn we op dit moment mee bezig, dit punt hadden we ons niet gerealiseerd, dus dat gaan we aanpakken. Hoe we dit gaan doen zijn we nog aan het uitwerken
[...]

Je begrijpt zelf toch wel dat het niet werkt? Of verwacht je daadwerkelijk dan mensen gaan zeggen "Oh jongens, wacht we gaan off-topic, laten we met z'n alleen naar een ander topic gaan om verder te praten" |:(

Dat werkt in het echte leven toch ook niet? Stel je zit om een verjaardag met je voetbalvrienden en je hebt het ineens over nieuwe camera's. "Oh jongens wacht, we gaan off-topic, dit zijn onze voetbalvrienden en die hebben niets met fotografie, laten we naar de slaapkamer gaan om daar verder te praten".
Maar je moet het er ook mee eens zijn dat er niet overal maar offtopic gegaan kan worden. Dan schrik je nieuwe gebruikers ontzettend af en moet je tussen het offtopic gebeuren maar je informatie vinden. Nogmaals, ik begrijp je punt, maar zoals jullie het het liefst hebben is ook niet mogelijk. Als je een oplossing voor dit probleem hebt hoor ik het heel graag, want wij kunnen er geen verzinnen
[...]

Maar je gaat allemaal verschillende kleine hokjes maken waardoor het juist lastiger wordt om informatie te vinden. Want een "Lens voor 60D voor foto en video" topic past dan in je [video], [objectief], [canon dslr] hokjes. Je moet niet teveel hokjes gaan verzinnen/maken.

[...]

Zoeken in een topic is niet zo moeilijk, dat kan met de search tool of door een 999-limit-hack te doen. Maar je moet niet de community/regels aanpassen omdat de zoek-functie niet werkt. De zoek-functie is gaar, dat is al meermalen aangegeven.... Misschien daar energie insteken.
De search is uiteraard iets waar wij als FV crew weinig aan kunnen doen. Wel weet ik dat er een verbeterde search functie zeer hoog op de agenda staat en in de nabije toekomst ook geïmplementeerd gaat worden
[...]

Dus als ik zoek op "Canon 60D kopen" dan krijg ik 20+ topics als resultaat? Dan zie ik toch liever 1 "Canon DSLR topic" of een "DSLR Kopen" topic. Ik herhaal, de zoekfunctie is niet optimaal, en dan gaan jullie de resultaten op een zoekactie ook nog eens onduidelijker maken?

[...]

Waar ben je het mee eens? Wat vind je positief? Waarom?
Nu lijkt het net alsof je niets positief vind aan FV :P Zo erg is het toch niet? Bedankt alvast voor de feedback, het wordt gewaardeerd.
_Rene_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:30:
Ik denk dat de vaste kern hier (vind mezelf niet echt tot de vaste kern horen) bang is dat het forum zoals het nu is een beetje verloren gaat met nieuwe wijzigingen. Hoewel het de bedoeling is om de huidige situatie gebruiksvriendelijker en zoekmachine vriendelijker te maken.

Het is prima om de functionaliteiten bij te schaven en dit topic is er ook voor om daar over te discussieren, dus kun je 'ietwat negatieve' reacties verwachten.

Ik denk dat het beleid over het algemeen wel goed is. Al heb ik soms bij het show je gear topic en het nieuwe apparatuur topic het idee dat het wat te streng is. ietwat slowchat of een vraag over apparatuur mag eigenlijk niet.
Zie hierboven, gaan we aanpakken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Zoals al eerder gezegd, het loopt niet storm en we willen graag dat het wel storm loopt. De oorzaak dat het niet storm loopt is waarschijnlijk omdat jullie tevreden zijn, en wij zijn dat ook.
FV is een relatief rustig deel van GoT en de sfeer is altijd goed.
Nog even hier op reageren, want dit werd verkeerd geïnterpreteerd. Met het eerste gedeelte bedoel ik dat het niet storm loopt qua feedback, en dat willen we wel graag. Met het tweede bedoel ik dat er weinig rottigheid voorkomt in FV, niet dat er weinig mensen komen. Er wordt namelijk nooit iemand geband (althans bijna nooit) en ook qua aantal modbreaks etc. valt het reuzen mee in FV.

Over het aantal bezoekers heb ik niemand horen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Moby schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:41:
[...]
Maar je moet het er ook mee eens zijn dat er niet overal maar offtopic gegaan kan worden. Dan schrik je nieuwe gebruikers ontzettend af en moet je tussen het offtopic gebeuren maar je informatie vinden. Nogmaals, ik begrijp je punt, maar zoals jullie het het liefst hebben is ook niet mogelijk. Als je een oplossing voor dit probleem hebt hoor ik het heel graag, want wij kunnen er geen verzinnen
[...]
Tags op bericht niveau, zodat een zoek actie op de gecombineerde tags 'Canon' '60D' 'Video' 'Lens' direct de juiste posts oplevert ipv dat je daarna nog eens binnen meerdere topics moet gaan zoeken. Zelfs zonder die tags zou zoeken met posts als output ipv draadjes al een hele verbetering zijn

Van mij mag trouwens het Canon en Nikon mount draadje nog wel wat breder worden, naar voorbeeld van de Pentax en Sony draadjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Daar wordt aan gewerkt, zie het eerdere bericht van Zeef in dit draadje.

En de Canon en Nikon topics breder trekken? Zitten we net een betoog te houden dat we minder grote topics willen hebben, nu wil jij juist monstertopics gaan maken. Dat is dus iets dat zeker niet gaat gebeuren, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Moby schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:59:
Daar wordt aan gewerkt, zie het eerdere bericht van Zeef in dit draadje.

En de Canon en Nikon topics breder trekken? Zitten we net een betoog te houden dat we minder grote topics willen hebben, nu wil jij juist monstertopics gaan maken. Dat is dus iets dat zeker niet gaat gebeuren, sorry.
dus eigenlijk als ik het zo lees is jullie mening al gevormd en is dit topic meer een mededeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Schiet me nog ineens dit te binnen: Misschien is het handig om een BBG aanschaf SLR/ILC topic te maken van het aanschaf advies topic. Zoals bijvoorbeeld het BBG aanschaf SSD of het BBG aanschaf gamesysteem.

In het het BBG topic kan gediscussieerd worden waarom wel waarom niet voor een bepaalde camera te gaan. Voor nieuwkomers is het makkelijk te vinden. Zo zou je kunnen voorkomen dat honderd keer dezelfde vraag gesteld wordt. Tevens houd je het topic op een andere manier levend en is er meer ruimte voor discussie.
De huidige ts is daar goed bruikbaar voor, het beleid en activiteit in het topic wordt alleen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
angel00008 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:01:
[...]

dus eigenlijk als ik het zo lees is jullie mening al gevormd en is dit topic meer een mededeling ?
nee het is zeker geen mededeling, het is een overleg, maar zoals bij elk bedrijf of groep zijn er limieten aan wat mogelijk is. Sommige dingen zijn van hoger af nu eenmaal al bepaald.

Wij waarderen jullie input zeker, en voor veel topics die jullie zien, hebben wij een topic lopen achter de schermen waar wij verbeterpuntjes discussieren over hoe het beter moet.

Het show-gear en nieuwe apparatuur topics zullen in andere vorm verder gaan, de uitwerking daarvan zal binnenkort wel te zien zijn. Dat punt is door jullie ingebracht en wij erkennen dat dat inderdaad scheef zit en gaan er mee bezig.

edit:

Grote topics gaan we ontmoedigen, vanwege de punten die we al noemden. Jullie argument is o.a. het verliezen van die verwijsmogelijkheden naar een plek met een hoop informatie. Die TS'en zit vol met bruikbare info, maar die hoeven natuurlijk niet perse in een topic te staan. Een uitgebreide FAQ achtige opzet waar je dan niet kan posten, maar wel kan lezen en opzoeken, zou daar best een oplossing voor kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 02-11-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
angel00008 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:01:
[...]

Je leest een beetje te selectief. Over het breder trekken van de Canon- en Nikontopics staat de mening inderdaad wel vast, aangezien we exact de andere kant op willen.

Over de rest, dus ook dingen die nog niet zijn besproken in dit topic, staat alles nog open.

Dus als je ideeen hebt horen we het graag, want volgens mij kunnen we niet beschuldigt worden dat we niet naar jullie luisteren.
_Rene_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:08:
Schiet me nog ineens dit te binnen: Misschien is het handig om een BBG aanschaf SLR/ILC topic te maken van het aanschaf advies topic. Zoals bijvoorbeeld het BBG aanschaf SSD of het BBG aanschaf gamesysteem.

In het het BBG topic kan gediscussieerd worden waarom wel waarom niet voor een bepaalde camera te gaan. Voor nieuwkomers is het makkelijk te vinden. Zo zou je kunnen voorkomen dat honderd keer dezelfde vraag gesteld wordt. Tevens houd je het topic op een andere manier levend en is er meer ruimte voor discussie.
De huidige ts is daar goed bruikbaar voor, het beleid en activiteit in het topic wordt alleen anders.
BBG hebben we ook al over nagedacht, maar we zetten het weer op de agenda. Dank voor je input.

[ Voor 39% gewijzigd door Moby op 02-11-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die FAQ achtige opzet ter vervanging van grote TS ben ik wel voor. Als het kan zelfs wiki achtig, zodat iedereen er een steentje aan kan bijdragen. Ik zie mijzelf nooit een fatsoenlijke TS of FAQ maken, maar hier en daar een aanvulling of verbetering aandragen is al een stuk eenvoudiger.

Voor elke lens een eigen topic... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 02-11-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Tadaa, eerste punt aangepakt: Show hier je nieuwe en oude apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Lekker bezig Moby ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Dat is inderdaad daad bij woord voegen! Goede opzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Goed, ik krijg een beetje een koppige bijsmaak van dit alles. Als we feedback geven op de losse topics dan is het niet goed en is de keuze al gemaakt, zo komt het over zoals Angel ook al aangaf.

Dat jullie andere kleine aanpassing doen is helemaal super, maar jullie begonnen zelf over de losse topics en krijgen daar vervolgens meer dan genoeg feedback over maar daar gebeurt niets mee.

Ik zie het allemaal wel veranderen (of niet), ik krijg door dit topic in ieder geval niet de indruk dat er goed wordt geluisterd of dat de mods/T.net transparant zijn m.b.t. de wijzigingen. Leuk dat er achter de schermen van alles gebeurd, maar wat dan precies en vooral waarom? Is dat op basis van de feedback, omdat T.net zelf denkt dat het beter is of uit een commerciële gedachtegang?

Hoe dan ook, succes met alles, dat meen ik. Ik ben echter wel iemand zo die van een community houdt en als die verdwijnt dan ga ik op non-actief (en in vergelijking met vroeger ben ik al minder actief door de soms koppige/bekrompen houding van GoT).

UPDATE:
Hmmmz, twee topics gemerged zoals velen dan graag zien. Top!
Wel heel erg tegenstrijdig met het losse topics idee |:(

[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 02-11-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Wat betreft offtopic reacties zou men zich wat meer kunnen passen aan het soort topic.

In een canonmount topic wil je niet teveel offtopic reacties, omdat er meestal meerdere discussies door elkaar lopen. En dan is het heel vervelend als een reactie op een vraag pas 3 paginas verderop komt omdat er offtopic geneuzel tussendoor zit.

Maar bij een topic als Double exposure is daar totaal geen sprake van. Daar zie ik het echt totaal niet als een probleem als daar op het moment dat er weinig gebeurd 3 paginas offtopic geneuzel zou komen.
Daar hoef je dan wat mij betreft echt niet in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:16:
Goed, ik krijg een beetje een koppige bijsmaak van dit alles. Als we feedback geven op de losse topics dan is het niet goed en is de keuze al gemaakt, zo komt het over zoals Angel ook al aangaf.

Dat jullie andere kleine aanpassing doen is helemaal super, maar jullie begonnen zelf over de losse topics en krijgen daar vervolgens meer dan genoeg feedback over maar daar gebeurt niets mee.

Ik zie het allemaal wel veranderen (of niet), ik krijg door dit topic in ieder geval niet de indruk dat er goed wordt geluisterd of dat de mods/T.net transparant zijn m.b.t. de wijzigingen. Leuk dat er achter de schermen van alles gebeurd, maar wat dan precies en vooral waarom? Is dat op basis van de feedback, omdat T.net zelf denkt dat het beter is of uit een commerciële gedachtegang?

Hoe dan ook, succes met alles, dat meen ik. Ik ben echter wel iemand zo die van een community houdt en als die verdwijnt dan ga ik op non-actief (en in vergelijking met vroeger ben ik al minder actief door de soms koppige/bekrompen houding van GoT).

UPDATE:
Hmmmz, twee topics gemerged zoals velen dan graag zien. Top!
Wel heel erg tegenstrijdig met het losse topics idee |:(
Je reageert inderdaad een beetje koppig en erg selectief. De enige keuze die tot nu toe vast staan en dus gemaakt is, is dat we de Nikon en Canon topics niet nog breder gaan trekken en er megatopics van maken. Alle andere keuzes zijn nog onderwerp van gesprek of pakken we aan, of hebben we aangepakt.
Waar luisteren we niet goed en zijn we niet transparant dan? Dat is namelijk precies waar dit topic voor bedoeld is. Sterker nog, ik denk dat we heel goed luisteren en transparant zijn. Dat we het niet overal mee eens zijn en door voeren is natuurlijk heel wat anders. Al onze keuzes maken we natuurlijk om GoT beter te maken, waarom zouden we anders doen. Ook de commerciele gedachtengang speelt uiteraard een rol, daarom willen we GoT beter doorzoekbaar maken. Dit heeft als voordeel dat we meer bezoekers trekken.

Geef eens voorbeelden dat we niet transparant zijn en niet luisteren, en waar zijn we bekrompen en koppig. Want je vervalt in algemeenheden die ik totaal ik niet met je deel namelijk.

En over je update (die ik al van ver zag aankomen) Waarom zou dit topic goed doorzoekbaar moeten zijn, wat is het voordeel van twee topics in dit geval. Juist dit topic is een handvat aan de community, want het is totaal niet interessant natuurlijk commercieel gezien of qua informatie die er in staat. Het is speciaal voor jullie gemaakt en vandaag aangepast om nog meer aan de behoefte te voldoen. Ook is het een punt die je eerder zelf hebt aangehaald omdat je onze aanpak daarin niet goed vond. Nu pakken we het aan en vind je het nog niet goed?

Ik heb het idee dat we voor jou niet veel goed kunnen doen. Dat vind ik oprecht jammer
mjtdevries schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:30:
Wat betreft offtopic reacties zou men zich wat meer kunnen passen aan het soort topic.

In een canonmount topic wil je niet teveel offtopic reacties, omdat er meestal meerdere discussies door elkaar lopen. En dan is het heel vervelend als een reactie op een vraag pas 3 paginas verderop komt omdat er offtopic geneuzel tussendoor zit.

Maar bij een topic als Double exposure is daar totaal geen sprake van. Daar zie ik het echt totaal niet als een probleem als daar op het moment dat er weinig gebeurd 3 paginas offtopic geneuzel zou komen.
Daar hoef je dan wat mij betreft echt niet in te grijpen.
Dat is inderdaad onze insteek, in ieder geval tot er nieuwe forumfunctionaliteit is die alles beter maakt (zie de post van Zeef eerder).

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 02-11-2011 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het breder maken van de Canon- en Nikontopics is al "lang" gebeurd: Het algemene Canon topic en Het algemene Nikon topic
Deze topics zijn bedoeld om net zoals de Pentax- en Sony-topics wat algemener over de merken te kunnen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ander vraagje aan jullie: eerder dit jaar hebben we de subfora opnieuw ingedeeld om meer nadruk te leggen op video. Dit heeft in mijn beleving nog niet echt gezorgd voor een boost in topics over video. Wat zouden wij kunnen doen om F&V aantrekkelijker te maken voor de V? Meer informatie in iets van een FAQ zetten, een videocontest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wellicht zijn er wel gewoon meer fotografen dan video-filmers. Dan gaat niets je verder helpen. Hoe liggen de verhoudingen qua aantallen klicks bijvoorbeeld in de Pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:37

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik sluit me hier bij aan. Ik denk wel dat maandelijks een beetje veel van het goede is, misschien halfjaarlijks? Misschien een tweede idee om dit dan ook te splitsen in zowel merk segment als wel budget-segmenten. Je zit natuurlijk als 'upgrader' min of meer vast aan het merk waar je al lenzen voor hebt, van de andere kant voor de echte beginners is de keuze vrij. (begin langzaam al te zien waarom zo'n bbg er niet is 8) )

Verder ben ik het eens met dat ik het ook mis om te kunnen reageren op 'show your gear' topics.

Ben blij te zien dat jullie mods stilstand achteruit gang vinden.

Om nog even verder te gaan over de film vs video.
Ik mis persoonlijk ook nog een beetje de vele vragen / discussies over film. Het kan zijn omdat het nog een relatief 'nieuw' iets is voor fotografen (filmen met dslr) of omdat men niet verder wilt dan alleen korte amateur 'home video's' te maken. Persoonlijk denk ik ook dat er relatief weinig reviews zijn over video apparatuur, zoals de meeste home video cameras, en dan met name in het Nederlands. Eigenlijk is dit momenteel nog een redelijk gat wat gevuld kan worden (of ik heb misgekeken :? )

[ Voor 17% gewijzigd door rockhopper op 03-11-2011 15:47 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Wat rockhopper toevoegt over de BBG. Ben ik het mee eens. Ik denk dat een BBG op high end segment niet echt nodig is. Iedereen die een high-end camera koopt die weet wel waarom die dat doet. Een BBG voor instap/semipro heeft denk ik wel toegevoegde waarde. Hier kan dan ook gediscussieerd worden over de camera's en kan er lekker met elkaar vergeleken worden. Dit kan volgens mij minder goed in andere topics omdat je dan vrij snel off topic gaat (correct me if I'm wrong).

Wat betreft foto-video:
Misschien een domme opmerking maar: om het zoeken makkelijker te maken in het forum is het volgens mij niet slim om deze, toch twee verschillende, onderwerpen bij elkaar te voegen. Ik zie de overeenkomsten tussen Fotografie en Film en fotocamera's kunnen tegenwoordig allemaal filmen maar het blijft een andere tak van sport.

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat dit onderdeel van het forum een beetje dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
BBG zijn we aan het overwegen en hebben we achter de schermen opgepakt. DIt betekend nog niet dat we het gaan doen, maar we zijn de mogelijkheden aan het uitzoeken.
rockhopper schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:43:
[...]

Verder ben ik het eens met dat ik het ook mis om te kunnen reageren op 'show your gear' topics.

Ben blij te zien dat jullie mods stilstand achteruit gang vinden.
Dit is inmiddels opgelost, er is een nieuw topic waarin dit wel mag: Show hier je nieuwe en oude apparatuur..

Bedankt voor je compliment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik wil nog heel kort iets toevoegen over "al die grote topics" : Ik vind "al die grote topics" juiste IDEAAL en misschien wel het beste aan het F&V sub-forum !!

Toen ik aan het rondkijken was wat ik wou/moest hebben aan gear toen was er voor ALLES maar dan ook ALLES een oplossing :

- Topic over toestellen.
- Topic over lenzen.
- Topic over filters.
- Topic over tassen.
- Topic over flitsers.
- Topic over statieven en monopods en de daar bijbehorende koppen enz...

Daarnaast topics over : Dieren/Sport/Auto's/Bloemen/Macro/enz... zodat je ook kan zien wat je met bepaalde apparatuur kan bereiken door foto's van anderen te bekijken !!

Ik durf zelfs wel te beweren dat bijvoorbeeld de VGA/CPU/enz... sub-fora dit als voorbeeld hebben aangenomen en daardoor ineens al die [BBG] topics erbij zijn gekomen :)

Dus "for the love of God and all humanity" => Don't kill the über topics O+ _O_ d:)b :Y) 8) :'( :> *O* :N :Y -O- B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ze gaan ook niet verdwijnen, dat staat nergens als het goed is. Zeker in FVM is daar totaal geen sprake van

We willen alleen stimuleren dat mensen ook gewoon aparte topics hun vraag kunnen stellen, en niet perse in een heel groot topic. Dus in de toekomst zullen er meer topics komen en misschien wat minder replies in de grote topics. Dit geld dan vooral voor de aanschaf van apparatuur als lenzen en body's.

Dat is alles. Ik weet niet waar de massale paniek :p vandaan komt, maar die is dus voor nu ongegrond.

Ohja, interessante onderwerpen zullen we ook eerder afsplitsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 03-11-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Fiber schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:04:
Wellicht zijn er wel gewoon meer fotografen dan video-filmers. Dan gaat niets je verder helpen. Hoe liggen de verhoudingen qua aantallen klicks bijvoorbeeld in de Pricewatch?
Ik denk ook wel dat er meer fotografen dan videografen zijn, maar je ziet toch wel regelmatig nieuw spul van mensen langskomen dat op video gericht is. De resultaten zie je dan alleen niet terug in FVM.
rockhopper schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:43:
[...]

Om nog even verder te gaan over de film vs video.
Ik mis persoonlijk ook nog een beetje de vele vragen / discussies over film. Het kan zijn omdat het nog een relatief 'nieuw' iets is voor fotografen (filmen met dslr) of omdat men niet verder wilt dan alleen korte amateur 'home video's' te maken. Persoonlijk denk ik ook dat er relatief weinig reviews zijn over video apparatuur, zoals de meeste home video cameras, en dan met name in het Nederlands. Eigenlijk is dit momenteel nog een redelijk gat wat gevuld kan worden (of ik heb misgekeken :? )
Klopt, volgens mij doet T.net geen reviews van videocamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het wel helemaal eens ben met nero355. Die grote topics vind ik als beginner juist fijn om me in te lezen in het onderwerp. Het probleem dat ik vaak heb op andere subfora, is dat als ik zoek op een bepaald onderwerp, ik talloze kleine topics vind met onderwerpen die het allemaal nét niet zijn. Vaak gebeurd het dan bijvoorbeeld dat het onderwerp waar ik iets over wil weten wordt precies één keer genoemd in het hele topic zonder verdere info of met maar heel summiere info. Zo'n beetje het zelfde probleem als dat ik op een willekeurig onderwerp ga zoeken op google.

Ik vind het juist fijn om me een beetje in te lezen door de laatste pagina's in die grote topics, met allerlei informatie en die ook léven. En zo kom je af en toe linkjes tegen naar dpreview, photozone en lenstip, maar ook eerdere verzamel topics (battle of the fifties, bv) waar je je weer verder in kunt lezen.

/edit
En die grote topics in FVM zijn inderdaad ook ideaal om te zien wat voor verschillende dingen je kunt doen met fotografie. Voor mij als beginner een bron van ideeën. Maar ik begrijp dat die topics een beetje buiten de discussie over grote topics vallen hier.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 03-11-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Die grote topics zijn verschrikkelijk. Het komt er op neer dat je de complete topic moet lezen, om de informatie te vinden die je zoekt...

En ja... als de search je 20 topics oplevert aan 60D informatie, dan is dat inderdaad béter dan één mega SLR topic dat 10 keer groter is, omdat er ook 1000-serie, 100-serie, 5-serie en 1-serie bodies in besproken worden, en waarbij je geen enkele indicatie hebt waar je 60D zoekterm voor komt.

Het aanpassen van de search, zodat hij alle posts met je zoekterm laat zien is niet handig. Ik ken dat van andere fora... Je bent dan namelijk de thread kwijt, met de relevant vragen en antwoorden rondom die post. In de praktijk ga je dan tóch weer de start van de (sub)thread opzoeken. Het is dan veel handiger wanneer je die thread gelijk te pakken hebt.

Korte topics, met een duidelijke titel zijn absoluut het beste voor iemand die iets zoekt.

Wat me dan wel handig lijkt, is als er een extra laag categorien kwam... Als Canon gebruiker heb ik niets met Nikon of Olympus apparatuur te doen. Nu zijn dat een paar megatopics, dus daar heb ik geen last van. Maar als er meer kleinere topics komen, dan heb je wel meer last van die 'vervuiling'. Het zou dan handiger zijn als je dan dit forum kunt opsplitsen in Algemeen, en Canon/Nikon/Olympus etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt ook binnen een topic zoeken met zoektermen, dus het is niet alleen kommer en kwel met grote topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Aan de ene kant vind ik de grote topics redelijk ideaal als je helemaal 'noob' bent voor een bepaald onderwerp, dan kan het geen kwaad om het topic helemaal door te lezen en vind ik het totaal niet erg aangezien ik dan zoveel mogelijk info wil. En dat is ook de kracht van deze grote topics in mijn ogen.

Aan de andere kant: als je iets specifieks wilt weten, dan is het gewoon klote om het terug te vinden in de echt grote topics. immers, om een voorbeeld te noemen: ik wil weten hoe de sigma 150-500 voor canon presteert, dan ga ik dus echt never nooit niet 75+ pagina's doorlezen. Ik heb ook nog een leven zeg maar ;)

Zoekfunctie kan je inderdaad gebruiken op een bepaald topic. maar dat is in mijn ogen best ruk; aangezien je dan opgescheept wordt met weet ik veel hoeveel 'loststaande' posts. Ben je vervolgens uren bezig om een beetje samenhang in deze posts te zien te vinden, en heb je uiteindelijk alsnog driekwart van de pagina's door moeten lezen.

Sta je echter losse topics meer toe, dan zoek ik op de topics en dan ik zelf de topics kiezen die mij interessant/nuttig lijken. Mijn ervaring is inmiddels dat ik zo veeeeel sneller mijn info heb dan als ik zo'n bulktopic door moet lezen. In mijn ogen gewoon ideaal, zeker als je topictitels een beetje smart maakt.

Nog iets wat ik verschrikkelijk vind in die grote topics: in sommigen wordt er best veel gepost (al dan niet heel erg offtopic). Post je een vraag, en ben je niet in de gelegenheid om gelijk dat topic te volgen, dan raak je dus tussen de vele posts gewoon jou vraag + bijbehorende antwoorden kwijt. resultaat: je zit je weer de pleuris te zoeken :+

Ik heb het nu overigens over de 'hardware/workflow' topics. Niet over de fotoverzameltopics. Die zijn geniaal wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

marceltuit schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:33:
Aan de andere kant: als je iets specifieks wilt weten, dan is het gewoon klote om het terug te vinden in de echt grote topics. immers, om een voorbeeld te noemen: ik wil weten hoe de sigma 150-500 voor canon presteert, dan ga ik dus echt never nooit niet 75+ pagina's doorlezen. Ik heb ook nog een leven zeg maar ;)
1. In sommige topics word dat wel van je verwacht, maar dan gaat het meestal over 1 onderwerp.
2. Als je Sigma 150-500 intikt in de Search rechtsboven heb je alle posts te pakken.
3. Als je denkt dat je wat meer rondom die posts wil zien dan click je op de postdatum en word je meteen naar dat gedeelte gebracht zeg maar.

De forum software van GoT is best simpel, maar je moet wel weten hoe het werkt allemaal :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

De forum software van GoT is best simpel, maar je moet wel weten hoe het werkt allemaal
Ik weet prima hoe het werkt, maar vind het dus a-relaxed :P

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter

Dit is inmiddels actief opgepakt door de mensen van de redactie (en door ons). Resultaten hiervan komen online, wanneer is nog onbekend.

Zijn er nog meer wensen/dingen/opmerkingen etc. om FV naar een hoger plan te tillen?

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in video workflow topics. Dus van het filmen, via het kopieren en taggen, naar welke software wordt er gebruikt voor welke taken.

De software kant van het hele video verhaal lijkt nu een ietwat ondergeschoven kindje te zijn, met dingen die je maar zelf uit moet zoeken.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wolfensteijn schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:43:
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in video workflow topics. Dus van het filmen, via het kopieren en taggen, naar welke software wordt er gebruikt voor welke taken.

De software kant van het hele video verhaal lijkt nu een ietwat ondergeschoven kindje te zijn, met dingen die je maar zelf uit moet zoeken.
Ik zou dat ook graag zien, maar dat is iets wat uit de community moet komen ben ik bang. Maar als er iemand is die dit wil doen, dan helpen we hem daar graag bij :). Ook wij vinden dat zeker een topic met bestaansrecht en een toevoeging voor ons forum.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
Als ik de kennis had gehad, dan had ik dat graag gedeeld. Maar helaas, ook ik ben aan het worstelen om ook maar een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is ;)

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

misschien een idee om in de topics (of iig het solo testcasetopic) af te dwingen dat de belangrijkste exif gegevens bij de foto geplaatst worden in de post?

Bij degenen die de foto via bijv. flickr hosten is het wel redelijk makkelijk te vinden; maar bij degenen die bijv. een eigen webspace gebruiken vind ik het toch wel omslachtig worden dat ik de foto op moet gaan slaan en in mijn fototool moet openen om de exif gegevens te achterhalen.

Anoniem: 19894

marceltuit schreef op donderdag 17 november 2011 @ 06:58:
...maar bij degenen die bijv. een eigen webspace gebruiken vind ik het toch wel omslachtig worden dat ik de foto op moet gaan slaan en in mijn fototool moet openen om de exif gegevens te achterhalen.
Ik weet niet welke browser je gebruikt, maar voor Firefox heb je daar een mooie add-on voor.

https://addons.mozilla.or...f-viewer/?src=userprofile

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ik kan me voorstellen dat niet iedereen in staat is om plugins te installeren. Als je 'verplicht' de exif gegevens gewoon in je post te plaatsen bij de foto; dan is het voor iedereen inzichtielijk.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Exif tonen verplichten zie ik niet zo zitten. Ik wil het wel extra onder de aandacht brengen door het aan de topicstart en de topicwaarschuwing te voegen van het testcasetopic.

Verder is het inderdaad mogelijk om plug-ins te installeren. Waarschijnlijk is er ook wel 1 voor chrome, en firefox is al gegeven.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het tonen van deze info je een betere fotograaf maakt. <-- Nogmaals persoonlijk. Hier wil ik wel een discussie over starten trouwens, is wel interessant. Ga ik later even doen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Openingspost en topicwaarschuwing van het testcasetopic aangepast, en een nieuw topic geopend in FVW om te discussiëren over EXIF tonen in FVM: EXIF info tonen in FVM?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

....ok....

[ Voor 91% gewijzigd door Gutteguttegut op 18-11-2011 00:24 . Reden: Topic gevonden! ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Universal Creations
Graag je mening in dat topic geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Falcon10 / Bartjeh : Jullie gaan offtopic! Niet meer doen! Foei! Dit vervuilt de T.net database! Dat zorgt voor tragere servers dus minder snelheid voor de overige users, dus meer frustratie, dus meer users die T.net te traag vinden, dus minder bezoekers, dus minder advertentie inkomsten!

Doe ik het goed zo modjes?

Maar even serieus, is het niet gewoon een idee om met het huidge mod-team door te gaan en om eventueel gemotiveerde danwel vaste users in te zetten voor die nieuwe projecten? Je maakt van een paar users assistent-modjes. Je hoeft ze dan niet volledig mod te maken, maar kan ze wel inschakelen voor ideeën, arbeid, communicatie etc. Volgens mij zou jvdgeest een prima rechterhand van Nomad kunnen zijn (nee, ik ga deze laatste zin zelf niet inkoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:09:
Falcon10 / Bartjeh : Jullie gaan offtopic! Niet meer doen! Foei! Dit vervuilt de T.net database! Dat zorgt voor tragere servers dus minder snelheid voor de overige users, dus meer frustratie, dus meer users die T.net te traag vinden, dus minder bezoekers, dus minder advertentie inkomsten!

Doe ik het goed zo modjes?

Maar even serieus, is het niet gewoon een idee om met het huidge mod-team door te gaan en om eventueel gemotiveerde danwel vaste users in te zetten voor die nieuwe projecten? Je maakt van een paar users assistent-modjes. Je hoeft ze dan niet volledig mod te maken, maar kan ze wel inschakelen voor ideeën, arbeid, communicatie etc. Volgens mij zou jvdgeest een prima rechterhand van Nomad kunnen zijn (nee, ik ga deze laatste zin zelf niet inkoppen).
Deze constructie hebben we een tijd gehad, dat heette FGO, Fotografie Overleg. Hierin zaten regulars en enthousiastelingen. Uiteindelijk is dat niets geworden en is het weer opgedoekt. Wij vonden het destijds ook een goed idee, maar er kwam uiteindelijk niet genoeg uit om het levensvatbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nu worden users ook al gebruikt om bijvoorbeeld topicstarts te maken, maar sommige plannen/projecten vereisen meer toewijding. Natuurlijk is het moderatorschap vrijwillig, maar de bijbehorende taken zijn onderdeel van je functie. Een user kan wel taken op zich nemen, maar het is niet zijn functie en kan makkelijker hiermee stoppen, iets wat een moderator niet zo gauw zal doen.
Bovenstaande klinkt wat negatief, maar in de praktijk werken die dingen wel zo. Assistent modjes hadden we ooit in den beginne (pre 2004, wat ik mij er nog van kan herinneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Wat Gerard zegt is trouwens wel een goed punt. Ik zie dat jullie van F&V meer een community willen maken, dat jullie gaan helpen met het reviewen van camera's, dat jullie contests willen starten, met projecten willen komen.

Dan vraag ik mij af:
Waarom lees ik dat toevallig hier tussen neus en lippen door en is dit niet in het feedbacktopic aangekaart zodat ook onze input kan worden gebruikt om deze punten nog beter uit te werken en dus niet alleen de (wellicht beperkte) visie van de modjes gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik ervaar het fanboy-achtige niet zo eerlijk gezegd. Vind het zelf meer een gezonde rivaliteit. Meer het jongens tegen de meisjes verhaal. Je bent uiteraard voor je eigen clubje, maar het andere is daar niet minder om. Het blijft ook altijd leuk om de ander in de zeik te zetten :+
Dit in tegenstelling tot het bekende fruitmerk vs de ramenfabrikant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Omdat de plannen daarvoor nog niet vergenoeg gevorderd zijn. Als we alles wat we willen doen eerst aan de community moeten voorleggen wordt het heel lastig om knopen door te hakken. Als we iedere hersenscheet loslaten op jullie wordt het een rommeltje. Het is overigens geen enkel probleem om zelf met ideeën te komen, graag zelfs!

Als de tijd er rijp voor is komt het uiteraard automatisch terug bij de community. We doen het uiteindelijk namelijk allemaal voor die community, en niet voor onszelf.

Overigens worden de contest en reviews in samenwerking gedaan met de redactie van Tweakers.net. Het is al een hele stap dat wij (mods en admin) daar nu in betrokken worden. Ons doel is uiteindelijk ook dat jullie daar in betrokken gaan worden, maar we kunnen maar 1 stap tegelijk zetten.

Als jullie hier over door willen gaan graag in het feedback topic, en niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:29:
Omdat de plannen daarvoor nog niet vergenoeg gevorderd zijn. Als we alles wat we willen doen eerst aan de community moeten voorleggen wordt het heel lastig om knopen door te hakken. Als we iedere hersenscheet loslaten op jullie wordt het een rommeltje.
Ik zie bijvoorbeeld dat Nomad vrijdag al gaat helpen met het reviewen van camera's. Ik denk dat het een kleine moeite was geweest een topic te starten met de vraag wat er goed en wat er slecht is aan de huidige reviews - met daarbij de opmerking dat jullie je best doen deze feedback te gaan gebruiken en verwerken. Je hoeft je dan niet eens te bemoeien met de discussie, dat loopt in zo'n topic vanzelf. Op het moment dat jullie daadwerkelijk conclusies hebben gemaakt en evt. veranderingen gaan doorvoeren, is het uiteraard leuk om dat ook even in het topic te melden.

Ik denk dat jullie nog niet helemaal goed door hebben dat de users hier jullie hartstikke graag willen helpen. Als wij geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn, kunnen we jullie ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Muthas schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:38:
[...]

Ik zie bijvoorbeeld dat Nomad vrijdag al gaat helpen met het reviewen van camera's. Ik denk dat het een kleine moeite was geweest een topic te starten met de vraag wat er goed en wat er slecht is aan de huidige reviews - met daarbij de opmerking dat jullie je best doen deze feedback te gaan gebruiken en verwerken. Je hoeft je dan niet eens te bemoeien met de discussie, dat loopt in zo'n topic vanzelf. Op het moment dat jullie daadwerkelijk conclusies hebben gemaakt en evt. veranderingen gaan doorvoeren, is het uiteraard leuk om dat ook even in het topic te melden.

Ik denk dat jullie nog niet helemaal goed door hebben dat de users hier jullie hartstikke graag willen helpen. Als wij geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn, kunnen we jullie ook niet helpen.
Rome is niet gebouwd in 1 dag :) en met een reden. Tot nu toe is het altijd de redactie geweest die reviews maakten, en daar stonden ruwweg dezelfde mensen te reviewen voor moederborden en voor camera's (bot gezegd en zeker kort door de bocht).
Komende vrijdag ga ik met Powerup naar Amsterdam en een dag reviewen met hun, wat hopelijk al een grote verbreding van de reviews zal worden. Mijn insteek als fotograaf is anders dan die van de redactie vermoed ik en Powerup heeft ook zo zijn ideeën die hij graag wil verwerken. De redactie krijgt sowieso feedback (in GR) vanuit de community en na deze review met ons erbij gaan we wederom kijken naar de feedback. De stap daarna is inderdaad om jullie verbeterpunten te vragen, maar alles in 1x willen werkt niet. Er komen hierna nog tal van camera reviews en het zal een continu proces zijn qua verbeteringen. Nu eerst even kijken wat wij als mods/admin kunnen toevoegen, de volgende review misschien ons + jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:14:
[...]
Deze constructie hebben we een tijd gehad, dat heette FGO, Fotografie Overleg. Hierin zaten regulars en enthousiastelingen. Uiteindelijk is dat niets geworden en is het weer opgedoekt. Wij vonden het destijds ook een goed idee, maar er kwam uiteindelijk niet genoeg uit om het levensvatbaar te houden.
I know, maar ik dacht meer aan 3 goede users (ik dus niet) die je achter de schermen betrekt bij een aantal zaken. Mensen die ook mee mogen denken over een review, mensen die nog wel in "de community" actief zijn. En eigenlijk.... eigenlijk users die goede foto's kunnen maken, weten waar ze over praten en die meer fotograaf dan Tweaker zijn.
Universal Creations schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:15:
Nu worden users ook al gebruikt om bijvoorbeeld topicstarts te maken, maar sommige plannen/projecten vereisen meer toewijding. Natuurlijk is het moderatorschap vrijwillig, maar de bijbehorende taken zijn onderdeel van je functie. Een user kan wel taken op zich nemen, maar het is niet zijn functie en kan makkelijker hiermee stoppen, iets wat een moderator niet zo gauw zal doen.
Bovenstaande klinkt wat negatief, maar in de praktijk werken die dingen wel zo. Assistent modjes hadden we ooit in den beginne (pre 2004, wat ik mij er nog van kan herinneren).
Ik begrijp je, maar ik zie het verschil niet zo. Of m'n naam nou in rode, groene of grijze letters wordt geschreven op GoT, als ik geen tijd of zin heb dan stop ik ergens mee. De enige reden om iets te doen waar je zelf (niet helemaal) achter staat is een beloning; Dat kan dus meer betrokkenheid bij T.net zijn, positieve reacties of een "salaris".

Voorbeeld : een assistent-mod meenemen naar "The Mother of All Meets" zou al een goede beloning kunnen zijn, want je zorgt voor meer betrokkenheid bij T.net.

Ik voel me niet betrokken bij T.net op dit moment, waarom zou ik?
Nodigt zeef/Wilbert me nou uit voor koffie, tja, dan heb ik meteen weer extra zin om tijd en energie in GoT te steken.

Wel jammer, want ik had graag de rechterhand van Moby willen zijn. Hasselblad Canon FTW!
Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:29:
Omdat de plannen daarvoor nog niet vergenoeg gevorderd zijn. Als we alles wat we willen doen eerst aan de community moeten voorleggen wordt het heel lastig om knopen door te hakken. Als we iedere hersenscheet loslaten op jullie wordt het een rommeltje. Het is overigens geen enkel probleem om zelf met ideeën te komen, graag zelfs!
Dat hoeft ook niet, maar een paar vaste users achter de schermen in de agenda mee laten kijken levert misschien frisse kritiek op. Zeker als die users wat meer in de community zitten dan de mods zelf.
Als de tijd er rijp voor is komt het uiteraard automatisch terug bij de community. We doen het uiteindelijk namelijk allemaal voor die community, en niet voor onszelf.
Eigenlijk wel apart dat jullie het nu ineens over community hebben, want dat was het hele punt van m'n betoog in het Feedback topic. Laat ik het een keer anders zeggen: een community bouw je niet door veel mensen naar je toe te trekken, maar door goede communicatie naar de bestaande users, betrokkenheid met de bestaande users en willen luisteren naar kritiek (om er vervolgens dan ook iets mee te doen). Als die community goed is, dan komen de nieuwe users vanzelf wel.
Overigens worden de contest en reviews in samenwerking gedaan met de redactie van Tweakers.net. Het is al een hele stap dat wij (mods en admin) daar nu in betrokken worden. Ons doel is uiteindelijk ook dat jullie daar in betrokken gaan worden, maar we kunnen maar 1 stap tegelijk zetten.
Is er wel een missie en een visie voor het forum? Staat dat ergens vast? Zijn er SMART-targets?

Als je die nou eerst bepaald (voor het begin van 2012) dan werkt het voor jullie een stuk makkelijker. Dan weet ook iedereen waar ze aan werken en waar het schip naartoe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:55:
[...]

I know, maar ik dacht meer aan 3 goede users (ik dus niet) die je achter de schermen betrekt bij een aantal zaken. Mensen die ook mee mogen denken over een review, mensen die nog wel in "de community" actief zijn. En eigenlijk.... eigenlijk users die goede foto's kunnen maken, weten waar ze over praten en die meer fotograaf dan Tweaker zijn.
Dat is dus exact waar FGO voor was, alleen waren het geen 3 users maar een stuk of 10 geloof ik
Ik begrijp je, maar ik zie het verschil niet zo. Of m'n naam nou in rode, groene of grijze letters wordt geschreven op GoT, als ik geen tijd of zin heb dan stop ik ergens mee. De enige reden om iets te doen waar je zelf (niet helemaal) achter staat is een beloning; Dat kan dus meer betrokkenheid bij T.net zijn, positieve reacties of een "salaris".

Voorbeeld : een assistent-mod meenemen naar "The Mother of All Meets" zou al een goede beloning kunnen zijn, want je zorgt voor meer betrokkenheid bij T.net.

Ik voel me niet betrokken bij T.net op dit moment, waarom zou ik?
Nodigt zeef/Wilbert me nou uit voor koffie, tja, dan heb ik meteen weer extra zin om tijd en energie in GoT te steken.

Wel jammer, want ik had graag de rechterhand van Moby willen zijn. Hasselblad Canon FTW!
Je moet dit gewoon willen doen terwijl er niets tegen over staat. Motivatie moet komen uit ander dingen dan een beloning in de vorm van meegaan naar de MoaM of een salaris. Dan wil je het doen voor de verkeerde reden, namelijk er zelf beter van worden.

Bij deze ben je trouwens van harte uitgenodigd voor een kop koffie of een blik Monster (jammie!) in mijn huis of het centrum van Haarlem. Internet communiceert gewoon erg lastig zonder emoties enzo.
[...]

Dat hoeft ook niet, maar een paar vaste users achter de schermen in de agenda mee laten kijken levert misschien frisse kritiek op. Zeker als die users wat meer in de community zitten dan de mods zelf.

[...]

Eigenlijk wel apart dat jullie het nu ineens over community hebben, want dat was het hele punt van m'n betoog in het Feedback topic. Laat ik het een keer anders zeggen: een community bouw je niet door veel mensen naar je toe te trekken, maar door goede communicatie naar de bestaande users, betrokkenheid met de bestaande users en willen luisteren naar kritiek (om er vervolgens dan ook iets mee te doen). Als die community goed is, dan komen de nieuwe users vanzelf wel.
Dit heb ik je al vaker horen zeggen, maar ik vraag het nog maar een keertje: waar communiceren wij niet goed genoeg, en waar luisteren we niet naar kritiek. Kom eens met voorbeelden. Je vervalt in algemeenheden die totaal niet stroken met hoe ik FV zie. Dat we het niet eens zijn is natuurlijk iets heel anders dan niet luisteren.
Is er wel een missie en een visie voor het forum? Staat dat ergens vast? Zijn er SMART-targets?

Als je die nou eerst bepaald (voor het begin van 2012) dan werkt het voor jullie een stuk makkelijker. Dan weet ook iedereen waar ze aan werken en waar het schip naartoe moet.
Zeker, tweakers is een bedrijf, en daar wordt uiteraard nagedacht over dit soort dingen.

Ik blijf het onderbuikgevoel houden dat we voor jou niets goed kunnen doen. Jammer, maar ik kan er niet al te veel tijd meer aan besteden, zeker als je niet met concrete dingen komt. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel vinden dat we iets goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Misschien een feedback topic openen aan de hand van die reviews hier in FV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:34:
Dit heb ik je al vaker horen zeggen, maar ik vraag het nog maar een keertje: waar communiceren wij niet goed genoeg, en waar luisteren we niet naar kritiek. Kom eens met voorbeelden. Je vervalt in algemeenheden die totaal niet stroken met hoe ik FV zie. Dat we het niet eens zijn is natuurlijk iets heel anders dan niet luisteren.
Zoals ik in de DM al zei, we hebben een meningsverschil; jij ziet dingen anders dan ik. Ik weet wel dat een aantal mensen mijn mening/betoog wel begrijpen danwel aanspreekt dus compleet nonsense is het niet, anders zou ik misschien aan mezelf gaan twijfelen. Maar dan nog, onze meningen zijn niet interessant, het gaat erom wat de doelstellingen van FV zijn en hoe T.net daar gaat komen.

- Marten geeft het al aan en Angel ook al in dit topic, maar ik heb niet het gevoel dat jullie open en transparant zijn qua communicatie. Laat iedereen gewoon weten dat bedoeling is. Nu zie ik weer "community" en "reviews" voorbij komen. Mensen vinden het leuk om te weten wat er op de planning staat. Daarnaast worden er gewoon (grote) wijzigingen besproken zonder dat er echt inspraak is van de vaste kern. Zoals het Kleine vs Grote topics verhaal.

- Iedere keer heb ik de indruk dat als mensen kritiek geven met argumenten dat jullie dan meteen in de verdediging schieten ipv van mensen te bedanken voor het meedenken. Pas op het moment dat ik aangeef dat er wat vaker "bedankt" mag worden vanuit de mods, gaan jullie dat pas doen. Tenminste die indruk heb ik. Het moet vanuit jullie zelf komen. Kijk maar naar alle reacties van de mods in dit topic, het begint bijna meteen met het weerlegen van de reacties van de users. Alleen jij (Moby) bent soms een uitzondering.

Het is gewoon simpel naar mijn idee:
- Of je betrekt niemand ergens bij en jullie doen gewoon jullie ding. Inspraak is niet verplicht, we zijn geen ondernemingsraad van T.net. Als nieuwe ideeën dan niet werken dan merk je dat snel genoeg.
- Of je bent heel open en transparant, laat precies weten waar jullie mee bezig zijn, geeft de doelstellingen voor het komende jaar/de komende periode en laat iedereen daarover meepraten en denken.

Nu zit het er tussenin en moeten mensen zoals Marten tussen de regels doorlezen om te begrijpen wat nou ongeveer de bedoeling is.

Maar aangezien jullie toch ook wel een community willen zou ik voor openheid en transparantie gaan. En dat kan zelfs zover gaan dat Nomad/Powerup vrijdag een camera meeneemt om foto's te maken van de reviews, T.net etc etc. Om maar een voorbeeld te noemen.

Je moet het zo zien: stel GoT/FV is een persoon, een mens, een identiteit. Denk aan Scott Kelby, Chase Jarvis, DigitalRev..... Hoe bouw je en zet je die identiteit neer? Leg te nadruk op het leren, op het sociale contact, uitwisseling van informatie, communicatie etc.

Zet het om in een doelstelling, werkt met SMART targets zoals ik eerder aangaf. Wat voorbeeld doelstellingen (niet SMART btw) :
- We moeten een grotere community hebben dan het Zoom forum
- We moeten dezelfde kwaliteit hebben als DPZ
- Vaste users moeten we tevredenhouden en eventueel belonen (zodat ze blijven helpen)
- We moeten meer doen met prijsvragen en fabrikanten (werkt alleen met een goede community)
- Een officiele T.net meet met een special guest... (werkt alleen als T.net fotografie serieus neemt)
etc etc.

Zoals met elke identiteit, probeer je te onderscheiden van de rest, probeer "beter" te zijn.
Overleg met de Non-Spot afdeling voor leuke acties, daar is die afdeling voor.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 22-11-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:
[...]

Zoals ik in de DM al zei, we hebben een meningsverschil; jij ziet dingen anders dan ik. Ik weet wel dat een aantal mensen mijn mening/betoog wel begrijpen danwel aanspreekt dus compleet nonsense is het niet, anders zou ik misschien aan mezelf gaan twijfelen. Maar dan nog, onze meningen zijn niet interessant, het gaat erom wat de doelstellingen van FV zijn en hoe T.net daar gaat komen.

- Marten geeft het al aan en Angel ook al in dit topic, maar ik heb niet het gevoel dat jullie open en transparant zijn qua communicatie. Laat iedereen gewoon weten dat bedoeling is. Nu zie ik weer "community" en "reviews" voorbij komen. Mensen vinden het leuk om te weten wat er op de planning staat. Daarnaast worden er gewoon (grote) wijzigingen besproken zonder dat er echt inspraak is van de vaste kern. Zoals het Kleine vs Grote topics verhaal.
Jullie 3! inderdaad hebben inderdaad een vraagteken gezet bij de grote topics tov kleine topics. Nu het in gang is gezet, vind je het storend? Is er veel veranderd? Als het adagium "alleen klagende mensen laten van zich horen op het internet" opgaat, dan denk ik dat het wel meevalt allemaal
- Iedere keer heb ik de indruk dat als mensen kritiek geven met argumenten dat jullie dan meteen in de verdediging schieten ipv van mensen te bedanken voor het meedenken. Pas op het moment dat ik aangeef dat er wat vaker "bedankt" mag worden vanuit de mods, gaan jullie dat pas doen. Tenminste die indruk heb ik. Het moet vanuit jullie zelf komen. Kijk maar naar alle reacties van de mods in dit topic, het begint bijna meteen met het weerlegen van de reacties van de users. Alleen jij (Moby) bent soms een uitzondering.
Wij zeggen wel vaker bedankt hoor. Dat zie jij misschien niet altijd aangezien je geen DM's etc kan in lezen.De twee grootste bedankjes zitten nu in ons modteam, zijnde UC en PU. Hopelijk komt er een derde aan
Het is gewoon simpel naar mijn idee:
- Of je betrekt niemand ergens bij en jullie doen gewoon jullie ding. Inspraak is niet verplicht, we zijn geen ondernemingsraad van T.net. Als nieuwe ideeën dan niet werken dan merk je dat snel genoeg.
- Of je bent heel open en transparant, laat precies weten waar jullie mee bezig zijn, geeft de doelstellingen voor het komende jaar/de komende periode en laat iedereen daarover meepraten en denken.

Nu zit het er tussenin en moeten mensen zoals Marten tussen de regels doorlezen om te begrijpen wat nou ongeveer de bedoeling is.

Maar aangezien jullie toch ook wel een community willen zou ik voor openheid en transparantie gaan. En dat kan zelfs zover gaan dat Nomad/Powerup vrijdag een camera meeneemt om foto's te maken van de reviews, T.net etc etc. Om maar een voorbeeld te noemen.
Besef je wel dat we vanaf 31 okober hier mee zijn begonnen? Moby in "FV feedbacktopic NIEUWE STIJL" We zijn dus drie weken bezig met deze openheid en transparantie. Er is al vrij veel bereikt, maar we zullen dus ook nog wel veel fouten maken. Maar we hebben een begin in ieder geval
Je moet het zo zien: stel GoT/FV is een persoon, een mens, een identiteit. Denk aan Scott Kelby, Chase Jarvis, DigitalRev..... Hoe bouw je en zet je die identiteit neer? Leg te nadruk op het leren, op het sociale contact, uitwisseling van informatie, communicatie etc.

Zet het om in een doelstelling, werkt met SMART targets zoals ik eerder aangaf. Wat voorbeeld doelstellingen (niet SMART btw) :
- We moeten een grotere community hebben dan het Zoom forum
- We moeten dezelfde kwaliteit hebben als DPZ
- Vaste users moeten we tevredenhouden en eventueel belonen (zodat ze blijven helpen)
- We moeten meer doen met prijsvragen en fabrikanten (werkt alleen met een goede community)
- Een officiele T.net meet met een special guest... (werkt alleen als T.net fotografie serieus neemt)
etc etc.
Mooi! goede ideeen, die gaan we mee nemen, daar hebben we wat aan
Zoals met elke identiteit, probeer je te onderscheiden van de rest, probeer "beter" te zijn.
Overleg met de Non-Spot afdeling voor leuke acties, daar is die afdeling voor.
Van de non spot afdeling heb ik nog nooit gehoord

_Rene_ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:37:
Misschien een feedback topic openen aan de hand van die reviews hier in FV?
De lijntjes worden nu redactie --> admin/modjes. Zodra de lijntjes redactie --> admin/modjes en community worden willen we zeker ook een feedbacktopic opstarten. Goed idee. We moeten alleen 1 stap tegelijk nemen. Dat de redactie nu contact met ons opneemt zijn we al erg blij mee, maar we willen verder inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 22-11-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik lees hier over plannetjes waar men mee bezig zou zijn om het FV hoekje wat meer leven in te blazen.

Als men wil proberen wat 'nieuw bloed' naar dit deel van GoT te trekken dan zou men eens kunnen overwegen wat meer expliciete aandacht te besteden aan het fotograferen zoals dat door het grootste deel van de mensen wordt gedaan nl. met compactcamera's en 'zelfs' :p met allerlei mobieltjes die van een camera voorzien zijn. Het zijn vaak de redelijk 'hard core' DSLR fotografiehobbyisten en de (semi)professionals die met o.a. veel hardwarepraat een fotografieforum domineren. Begrijpelijk natuurlijk want waar het hart vol van is... ;)

Ik vraag me echter af of hierdoor de iets minder fanatieke liefhebber die wat meer naar de categorie 'gelegenheidsfotograaf' zal neigen misschien niet een beetje afgeschrikt wordt om hier ook wat actiever deel te nemen. Door je daar wat nadrukkelijker óók op te richten zou je die drempel wellicht wat kunnen verlagen.

Iedereen hier weet dat het een hele krachtige stelregel is die zegt dat het in laatste instantie niet de camera is die de kwaliteit van foto's bepaalt maar de fotograaf. Ik begrijp heel goed dat men graag over de mooie en krachtige DSLRs en aanverwante hardware praat maar wat nadrukkelijker ruimte creëren voor de mensen die iets minder intensief met deze hobby verweven zijn maar best enthousiast zijn voor fotografie en video zou wel eens een extra impuls aan dit hoekje van Tweakers kunnen geven.

Je zou bijv. ook topics kunnen openen waarin mensen uitgenodigd worden foto's te plaatsen die nou juist NIET met een DSLR zijn genomen maar met camera's met 'kleine sensoren'. Bijv. een bekend en vaak populair topic in de trant van "Jouw Foto van de Dag" waardoor mensen makkelijk 'gewend' kunnen raken om actief aan dit subforum deel te nemen. Ook aparte opdrachten waar men zich expliciet moet beperken tot foto's die met compacts gemaakt zijn. Ook hier zouden velen wel eens wat afgeschrikt kunnen worden door het idee te moeten 'wedijveren' met foto's gemaakt met DSLRs. Het feit dat mensen een veel groter deel van hun tijd wél een compactcamera bij zich zullen hebben en géén DSLR zou de hoeveelheid bijdragen ook wel eens in positieve zin kunnen beïnvloeden.

Dit ook een beetje als inleiding op de gedachte dat je dan misschien ook een mod zou kunnen aantrekken die wat meer affiniteit heeft met deze sectie van de fotografie als je dan toch toevallig net op zoek bent.

Zomaar wat ideeën. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
In de discussietopics lijken de compact cameras toch ook wel aan bod te komen maar, lijkt me, je bent over een Panasonic FZ-zoveel nou eenmaal sneller uitgepraat dan een spiegelreflex waar je altijd wel weer wat bij kan kopen.

Er zijn specifieke telefoonfoto topics geweest. Sowiso staat het een ieder vrij om een test of showcase te plaatsen ongeacht waarmee geschoten. We zien relatief weinig niet-DSLR gebruikers daar. Ik heb altijd het idee gehad dat dit was omdat tweakers door z'n natuur toch de gear liefhebbers trekt en omdat de mensen die een beetje niveau willen halen vroeg of laat toch een DSLR aanschaffen.

Om nou het niveau facebook actief te gaan aanmoedigen hier... ik zou er niet voor zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:48:
[...]
Jullie 3! inderdaad hebben inderdaad een vraagteken gezet bij de grote topics tov kleine topics. Nu het in gang is gezet, vind je het storend? Is er veel veranderd? Als het adagium "alleen klagende mensen laten van zich horen op het internet" opgaat, dan denk ik dat het wel meevalt allemaal
Zoals ik eerder al zei :
Maar goed, T.net is een commercieel bedrijf, dus logisch is het wel. Of het daadwerkelijk een goede ontwikkeling is weet ik niet.
En...

Moby schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:48:
[...]
Wij zeggen wel vaker bedankt hoor. Dat zie jij misschien niet altijd aangezien je geen DM's etc kan in lezen.De twee grootste bedankjes zitten nu in ons modteam, zijnde UC en PU. Hopelijk komt er een derde aan
Nee, vreemd dat ik geen DM's kan lezen :S En laat ik persoonlijk nou nooit in aanraking komen met UC en PU.
[...]
Besef je wel dat we vanaf 31 okober hier mee zijn begonnen? Moby in "FV feedbacktopic NIEUWE STIJL" We zijn dus drie weken bezig met deze openheid en transparantie. Er is al vrij veel bereikt, maar we zullen dus ook nog wel veel fouten maken. Maar we hebben een begin in ieder geval
Ja..... Bijna een maand.... Zoals ik hierboven al zeg: ik merk het wel.
[...]
Mooi! goede ideeen, die gaan we mee nemen, daar hebben we wat aan
Niet vergeten op een lijstje te zetten of iets mee te doen ;)
[...]
Van de non spot afdeling heb ik nog nooit gehoord
Zie hier, het bedrijf waarvoor je werkt ;) Scroll naar het midden.

Zoals ik al eerder in dit topic en in een DM heb aangegeven; ik laat het hierbij, ik heb genoeg gezegd.
Ik doe gewoon m'n ding op GoT, probeer mensen te helpen, probeer bij te dragen aan de "community". Maar actief meedenken en kritisch nadenken over de toekomst van GoT hoeft van mij niet meer, want dat kost tijd en energie die ik beter in andere communities kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:51:
Nee, vreemd dat ik geen DM's kan lezen :S En laat ik persoonlijk nou nooit in aanraking komen met UC en PU.
Hij bedoelde dat PU en ik 2 actieve users "waren" die beloond zijn met het modschap. Nu komt daar er nog 1 bij en dan zijn er dus 3 actieve users die nauwer betrokken zijn bij beslissingen en uitvoeringen (niet dat de rollenverdeling zo ligt overigens, maar dat is een andere kwestie).
Zoals ik al eerder in dit topic en in een DM heb aangegeven; ik laat het hierbij, ik heb genoeg gezegd.
Ik doe gewoon m'n ding op GoT, probeer mensen te helpen, probeer bij te dragen aan de "community". Maar actief meedenken en kritisch nadenken over de toekomst van GoT hoeft van mij niet meer, want dat kost tijd en energie die ik beter in andere communities kan stoppen.
Dat is wel jammer natuurlijk, want goede ideeën kunnen we altijd gebruiken. Punt is alleen dat niet al jouw ideeën even goed zijn en we dus ook wel ons eigen plan trekken. Het community-idee staat nog in de kinderschoenen en het is een kwestie van experimenteren, maar zoals bij een "echt" experiment, moet je 1 variabele tegelijk veranderen. Als je meer veranderingen ineens doorvoert is de kans dat het experiment mislukt des te groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

* Fiber ziet parallellen met de RvC van Ajax ;)

* Fiber is vóór Johan Cruijff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:51:
Als men wil proberen wat 'nieuw bloed' naar dit deel van GoT te trekken dan zou men eens kunnen overwegen wat meer expliciete aandacht te besteden aan het fotograferen zoals dat door het grootste deel van de mensen wordt gedaan nl. met compactcamera's
Define "compactcamera's" :?

Die zijn er namelijk in verschillende soorten en maten en sommigen daarvan worden weer vaker gebruikt dan anderen in F&V ;)
Daarnaast heb je nog vage camera's zoals de Pentax Q die idioot klein is maar wel verwisselbare lenzen heeft !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

nero355 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:41:
[...]
...
Daarnaast heb je nog vage camera's zoals de Pentax Q die idioot klein is maar wel verwisselbare lenzen heeft !!
Dat zijn ILC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er is ook een topic waarin je telefoonfoto's kunt plaatsen, maar dat loopt niet bepaald storm. Wel een leuk topic trouwens, want het is inderdaad zo dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera (mits er geen kleine scherptediepte of hoge iso's verwacht worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat zei ik ook. In principe alles met een kleine sensor. Dat zijn de meest gangbare camera's. Zodra je met grotere sensors en verwisselbare lenzen gaat werken zit je weer in de hoek van de wat meer fanatieke fotohobbyist die het niet bezwaarlijk vindt om meerdere lenzen mee te nemen. Maar dat doet men dan vooral als het hoofddoel van de activiteit waarvoor men er opuit trekt fotograferen is. De groep die er regelmatig opuit trekt met fotograferen als hoofddoel is de groep die hier nu in hoofdzaak actief is. De 'restgroep' is veel groter en meer divers en daar zullen ook mensen bij zitten die er soms wel eens opuit trekken met als belangrijk tot misschien wel hoofddoel om foto's te maken maar in het merendeel van de gevallen het fotograferen als een leuke nevenactiviteit beschouwen en daar ook best geïnteresseerd en enthousiast over kunnen zijn.

Die groep is groot maar wil je die activeren dan moet je die denk ik wat gerichter en actiever 'targeten'. Veel mensen zouden wel eens tegengehouden kunnen worden door de vrees niet voor 'vol' te worden aangezien als men niet met DSLR foto's komt aanzetten. Die vrees moet je actief proberen weg te nemen.

Overigens plaatste ik mijn posting in het topic over een nieuwe mod met mijn betoogje als inleiding op de suggestie wellicht de nieuwe mod in de hoek van die compactfotografiegroep te zoeken als men die hier inderdaad wat actiever zou willen zien. Mijn posting is naar dit topic verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:
[...]
- Iedere keer heb ik de indruk dat als mensen kritiek geven met argumenten dat jullie dan meteen in de verdediging schieten ipv van mensen te bedanken voor het meedenken.
dit gevoel had ik ook al eerder en wilde ik ook al aangeven, uiteindelijk niet gedaan, maar bij deze wil ik het iig wel onderschrijven.

naar mijn idee stelt het moderatieteam zich veel te defensief op tov de overige gebruikers en heb ik een heel erg wij-tegen-zij gevoel. of dat bewust is of onbewust, het is naar mijn idee geen goede grondhouding. een forum is de community, de gebruikers en het moderatieteam zou daar naar mijn idee een onderdeel van moeten zijn, die, indien noodzakelijk, de boel wat in lijnen leiden. zeker geen 'macht' die daar boven of buiten staat.

de gebruikers hebben over het algemeen het beste met hun forum voor, als ze dat niet zouden hebben, gooien ze slechts hun eigen ruiten in. het zou naar mijn idee goed zijn als het moderatieteam constructiever om zou gaan met de inbreng van de community...

...met de rest van het betoog van Gerard kan ik me ook goed vinden en ik denk dat het goed zou zijn als dat ter harte genomen zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
lateef schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:21:
[...]

een forum is de community, de gebruikers en het moderatieteam zou daar naar mijn idee een onderdeel van moeten zijn, die, indien noodzakelijk, de boel wat in lijnen leiden. zeker geen 'macht' die daar boven of buiten staat.
Heb je het gevoel dat wij nu wel een "macht" spelen of meer doen dan alleen in lijnen leiden?
de gebruikers hebben over het algemeen het beste met hun forum voor, als ze dat niet zouden hebben, gooien ze slechts hun eigen ruiten in. het zou naar mijn idee goed zijn als het moderatieteam constructiever om zou gaan met de inbreng van de community...

...met de rest van het betoog van Gerard kan ik me ook goed vinden en ik denk dat het goed zou zijn als dat ter harte genomen zou worden.
Misschien posten wij te defensief, dat zou goed kunnen. Verdedigen zit in het aard van het beestje en ik probeer er bewust van te zijn en het te voorkomen, maar het is goed om er opnieuw aan herinnerd te worden.
Want ook ik ben overtuigd dat jullie het beste voor hebben met tweakers en F&V in het bijzonder.

Ik denk dat alles wat jullie hier noemen niet alleen hier besproken wordt, maar dat bijna alles nog een keer intern de revue langs komt. Moby laat heel duidelijk naar voren komen in zijn posts dat input gewaardeerd wordt en dat we waar mogelijk dat ten uitvoer brengen. Ik denk dat wij vrij constructief alle punten bij langs gaan die jullie noemen, of heb je punten die wij negeren? Want als dat zo is wil ik die graag nog een keer onder mijn neus gedrukt krijgen, zodat ik ons hierin kan verbeteren.

Make no mistake, we willen ons verbeteren en zijn echt wel aan het luisteren naar jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
lateef schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:21:
naar mijn idee stelt het moderatieteam zich veel te defensief op tov de overige gebruikers en heb ik een heel erg wij-tegen-zij gevoel. of dat bewust is of onbewust,
Ik denk dat het onbewust is, en ik denk ook dat ik waardoor dat zo lijkt.

Ik denk dat het modteam een probleem signaleert en er onderling over discussieert. Allerlei voors en tegens worden besproken en dan komt er uiteindelijk een oplossing uit die dan gecommuniceerd word naar de gebruikers.

Die gebruikers zien dan dezelfde voors en tegens, maar ventileren vooral de tegens.
Die tegens waren vaak onderling al besproken en er was al besproken dat die tegens niet zwaarwegend genoeg waren, want daarom was die oplossing uiteindelijk gekozen.

Het lijkt dan voor de buitenwereld alsof het modteam niet open staat voor die tegens en dat ze zich veel te defensief opstellen, terwijl ze er wellicht onderling zeer open en lang over gediscussieerd hebben.

Het zou heel anders worden als je na het signaleren van een probleem het eerst voor een open discussie aan de gebruikers voorlegt en kijkt wat daar uit komt.
Als je dan als modteam uiteindelijk toch een andere oplossing kiest, maar ook de redenen daarvoor aangeeft, dan zal dat heel anders over komen bij de mensen die mee hebben gedaan aan de open discussie.

Het eindresultaat kan volledig hetzelfde zijn, maar het gevoel dat de buitenwereld er over heeft is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Nomad schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:45:
[...]
Heb je het gevoel dat wij nu wel een "macht" spelen of meer doen dan alleen in lijnen leiden?
ik heb weleens een het gevoel dat jullie een entiteit zijn die buiten de gebruikers staat ja.
mjtdevries schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:54:
[...]
Het zou heel anders worden als je na het signaleren van een probleem het eerst voor een open discussie aan de gebruikers voorlegt en kijkt wat daar uit komt.
Als je dan als modteam uiteindelijk toch een andere oplossing kiest, maar ook de redenen daarvoor aangeeft, dan zal dat heel anders over komen bij de mensen die mee hebben gedaan aan de open discussie.

Het eindresultaat kan volledig hetzelfde zijn, maar het gevoel dat de buitenwereld er over heeft is anders.
ik denk niet alleen dat het gevoel dan alleen anders is, ik weet ook zeker dat de bevindingen en conclusies dan ook niet alleen anders, maar ook beter zijn. wanneer ze dat (blijven) niet doen, is dat naar mijn idee echt een gemiste kans...
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.