Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

FV feedbacktopic

Pagina: 1 2
Acties:

• Moby
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:52

Universal Creations

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:40

Nomad

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online

Nordlys

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:43

PowerUp

Achter de schermen hebben we besloten dat we een paar dingen graag anders zien, en dit nieuwe feedbacktopic is daaruit ontsproten

De voornaamste verandering is dat we nu 1 feedbacktopic hebben voor alledrie de subfora in FV. Het loopt niet storm en dus zijn drie topics totaal niet nodig en onoverzichtelijk.

Ook willen we het feedbacktopic wat extra onder de aandacht brengen. Zoals al eerder gezegd, het loopt niet storm en we willen graag dat het wel storm loopt. De oorzaak dat het niet storm loopt is waarschijnlijk omdat jullie tevreden zijn, en wij zijn dat ook. FV is een relatief rustig deel van GoT en de sfeer is altijd goed. Toch willen we graag dat jullie ons meer feedback geven. Stilstand is achteruitgang en jullie met zijn allen weten meer dan ons vijven

Als jullie dus goede ideeën hebben laat het ons dan weten. Misschien komen hier wel pareltjes van ideeën uit die wijzelf nooit hadden kunnen bedenken. Ook als jullie denken dat bepaalde dingen die al lopen anders aangepakt kunnen worden: schroom niet om het te vertellen. Als wij fouten maken (in bepaalde topicstarts of gewoon in een reply: vertel het ons. Mist er iets: laat het horen.

In het kort: als je iets wilt vertellen over FV doe het dan gewoon zodat we het hier nog prettiger kunnen maken. Wij zullen elk idee en opmerking ter harte nemen, en zullen ook vertellen waarom we iets wel of niet vinden, de feedback zal dus nog meer twee kanten op werken.

Iceradio player, voor de veeleisende radioluisteraar. Doet aan ultracrepidarianisme

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Als eerste zal ik eens toelichten waarom we dit soort topics:Niet meer onderbrengen in "grote" topics zoals we dat voorheen deden. Vanuit het hoofdkwartier is besloten dat GoT beter doorzoekbaar moet zijn. "Grote" topics zijn dat zeker niet. Ook zien we dat er meestal gewoon een mooie discussie ontstaat uit de eerder genoemde topics en dat de topicstarter veel beter geholpen wordt dan in een "Groot" topic. Win-win dus. Dit is echter geen vrijbrief voor topics als:

Hallo ik zoek een camera, niet al te duur maar moet goed fotograveren (sic) in het donker. Dank alvast en groetjes.

Er moet wel iets te discussieren zijn natuurlijk, en dus zal de startpost gewoon aan de eisen moeten voldoen die we hier op GoT hebben. Ook zullen we meer topics afsplitsen uit de grote topics als we denken dat er een interessante discussie kan ontstaan. Zie je zo'n discussie ontstaan: vertel het ons en wij splitsen hem af.

Moby wijzigde deze reactie 01-11-2011 08:57 (6%)

Iceradio player, voor de veeleisende radioluisteraar. Doet aan ultracrepidarianisme

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Zo, en nu mogen jullie!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ik snap jullie punt helemaal (GH, sjeez, je punt kon ook wel in twee zinnen! :p)

Het punt dat je aanhaalt is dat het voor regulars niet erg leuk is. Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste is dit forum niet voor de regulars alleen. Natuurlijk willen we ze het graag naar de zin maken, maar newbies zijn uiteraard ook van harte welkom. Ook als ze na hun beantwoorde vraag nooit meer terug komen.

Ten tweede, regulars zijn ook ooit begonnen met domme topics en domme vragen. Soms groeit hier een regular uit, en soms zie je de mensen nooit meer terug. Dat zal je altijd blijven houden natuurlijk.

De gemiddelde bezoeker zal mijns inziens veel beter de info terug vinden. Je hebt de grote topics waar ontzettend veel info in staat en die meestal op de voorpagina staat, en je hebt de kleinere topics waar er wat meer de diepte in wordt gedoken. Deze topics zijn met de search te vinden.

Je zegt dat de topics steeds dezelfde info bevatten. Dat is misschien wel juist, maar er wordt wel veel beter antwoord gegeven, ook door regulars. Dat jullie misschien daar geen antwoord gaan geven is nog niet representatief voor alle regulars van FV. Het bewijs staat in de topics die we eerder hebben aangehaald waar nogmaals zeer goede discussies ontstaan.

Ik ben dus niet overtuigt.

En wat ^^ boven me zegt. Voorbeeld van een regular die altijd helpt in welk topic dan ook. Ze zijn er dus echt :p

Moby wijzigde deze reactie 01-11-2011 11:25 (4%)

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:41:
[...]

Tuurlijk zijn newbies welkom, iedereen was ooit een newbie. Waar het mij om ging is dat er newbies zijn die lui zijn en meteen een antwoord verwachten. Newbies die iets meer moeite doen zijn vaak ook de mensen die langer blijven hangen. Daarnaast krijgen mensen die vragen stellen EN waarvan je kan zien dat ze moeite hebben gedaan meer "respect" van de rest van de community. Je helpt dan liever, denkt met ze mee en probeert de andere user een gevoel van tevredenheid te geven. Ik zie het vaak in het Party en Strobist topic.

Ik wilde de nadruk niet leggen op nieuwe gebruikers vs harde kern, maar meer op de versnippering van de informatie + community.
Topics zonder inzet zullen nog steeds op slot gaan. Vaak zie je dat de gemiddelde kwaliteit van een vraag in de losse topics die open blijven hoger zijn dan in de grote topics.
quote:
Klopt helemaal, maar ik ben er juist bang voor dat er teveel topics komen met dezelfde vragen waarin dan een discussie ontstaat die beter in een verzameltopic zou passen. Op die manier versplinter je de discussies en de informatie/meningen die gebruikers geven.
Dat idee heb ik ook in de grote topics eigenlijk, iig al meerdere keren de vraag tussen Canon 70-300, 70-200 tegengekomen.
quote:
Maar help je de gemiddelde bezoeker daar wel echt mee? Help je de bezoeker niet beter met een breder topic (waar vaak meer informatie in staat) doordat hij meer leest dan alleen het antwoord op z'n vraag. Men moet misschien iets meer moeite doen, maar dat levert naar mijn idee sneller een blijvende user op.
De uitgebreide OP's hoeven van mij ook echt niet weg. Ik herken wel het probleem dat je in een groot topic makkelijker naar de OP kan verwijzen dan in een apart topic.
quote:
Daarnaast denk ik dat je bij losse topics met dezelfde vragen gaat krijgen dat mensen op den duur dat soort topics gaan negeren. "Oh weer een topic over de 17-40". Je kan dan drie kanten opgaan :
- (vaste) users nemen het topic door en geven een antwoord.
- (vaste) users zijn geirriteerd door de zoveelste bekende vraag en laten een geirriteerde reactie achter.
- (vaste) users negeren het topic.

Ik zelf zal in die laatste groep vallen.
Als een vraag exact hetzelfde is dan heeft de TS in principe niet echt zijn best gedaan, en kan hij/zij beter in de vorige topics over dat onderwerp lezen of aangeven waarom zijn/haar dilemma echt anders is.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Universal Creations
quote:
Muthas schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:12:
[...]

Gewaagde aanname ;)

Er is één iets wat ik enorm mis op binnen F&V en wat ook meer en meer onmogelijk wordt gemaakt: een gezellige community.

Afdwalingen van een onderwerp worden in een erg beperkte mate getolereerd maar hebben jullie hier het liefst helemaal niet. Alles moet tot in het uiterste gecategoriseerd zijn en elke post moet precies passen binnen deze categorie. Dat is iets wat voor de nieuwe mensen met technische vragen totaal geen probleem is, immers, het vinden van een antwoord of het krijgen van hulp gaat als het goed is makkelijker.

Het gevaar wat ik echter zelf zie is dat het voor de trouwe users minder aantrekkelijk wordt. Dat is erg jammer, want het is deze vaste kliek die de nieuwe mensen helpt en ervoor zorgt dat deze richting GoT komen. Die groep tevreden houden lijkt mij dan ook belangrijk.

Fotograferen is voor de meeste mensen hier een hobby en erover praten op T.net hoort daar bij. Om even voor mezelf te spreken: op het moment dat alles bloedserieus moet blijven en er geen ruimte is voor een geintje, ik voor elke afdwaling eerst een nieuw topic moet gaan openen en daarbij drie keer moet nadenken of ik wel aan de eisen voldoe, kost het me teveel moeite in vergelijking met wat het oplevert. Dan laat ik het dus achterwege. Dat betekent, geen post, geen reacties daarop door andere users, geen leven op het forum, geen community en uiteindelijk gewoon geen leuk F&V. Die drempel die mij weerhoudt om te posten kom ik zelf enorm vaak tegen.

Dat ik hier dan ook lees dat grote topics een ramp zijn en één van mijn favoriete topics een voorbeeld is van hoe het niet moet, vind ik al helemaal jammer:
F&V community topic
Maar het is natuurlijk wel zo dat je dan eigenlijk per subforum dan eerder een "offtopic"/SG deel moet hebben. Het forum is zo groot dat je per subforum je eigen community hebt. Vandaar ook het community-topic waar je lekker foto-gerelateerd offtopic kunt gaan zonder bijsturing. Maar ik ben van mening dat we enig offtopic gepraat binnen de topics best wel toelaten. Maar zodra dit onderwerp op zichzelf gaat worden, splitsen we het af of vragen we om elders verder te discussiëren. Maar misschien vind ik mijzelf toleranter dan jullie dat zien.
Het probleem met veel gezellig geklets in allerlei topics, is dat nieuwe users zich dan een beetje buitengesloten gaan voelen, vanwege het "oude jongens krentenbrood"-niveau. Daarnaast is een forum in de eerste plaats bedoeld als discussieplek en in tweede instantie waar je veel informatie vandaan kunt halen. Dat het daarnaast gezellig is, is geen eerste vereiste, maar soms wel prettig voor de vaste klanten. Die vaste klanten willen we uiteraard ook tevreden houden, vandaar zo'n communitytopic, meetings en zo nu en dan een compliment van onze kant.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Om meteen even een recent voorbeeld te geven. Dit soort topics: Nieuw toestel kopen zullen dus nog steeds gewoon gesloten worden, domweg omdat ze niet voldoen aan de eisen die op GoT worden gesteld aan een minimale topicstart. Dus als jullie dachten dat we die kant op gingen kunnen jullie gerust zijn :p. Overigens bedankt voor de 8! topicreports bij dit topic, daar wordt ik vrolijk van.

Op de rest zal ik binnenkort ook even reageren.

Bovenstaande post vind ik een hele goede opmerking, mij lijkt het een goed idee om in dit topic de teugels wat te laten vieren om ook hier een beetje offtopic te posten (wat we al toestaan tot op bepaalde hoogtes, als we dat niet deden stonden er alleen posts met plaatjes, en dat is zeker niet het geval). Ik gooi het even in de groep.

Ik ben in de war met het nieuwe apparatuur topic, excuses. Overigens bedankt voor het compliment

Moby wijzigde deze reactie 02-11-2011 12:36 (6%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk dat Muthas zijn gedachte ook wel komt door het strenge aanpakken in Double exposure.
Wij herkennen zeker de behoefte aan slowchat en daar is, zoals UC al linkt, het community topic voor. Daar mag je zo ongeveer praten over alles van battlefield spelen met de doubleE mensen, tot aan je kleine teen stoten tijdens het fotograferen en nu je skills verloren hebben in fotografie daardoor.

Ja ik ben vrij netjes en opgeruimd qua persoon en misschien reflecteert dat wel mijn in hokjes geduw, maar feit is dat de huidige zoekfunctie op got niet optimaal is, en dingen vinden al lastig genoeg is.
Daarom heb ik liever duidelijke topics met inhoud en enkele topics met duidelijk slowchat.

Onze canon/nikon/sony/ etc-mount topics hebben we grotendeels als crew zelf gebouwd en wij zagen daar ook de voordelen van in, daarom hebben we letterlijk werk-weken er zowat ingestopt om dat te maken.
Maar het blijkt uit ervaring dat het zoeken in die topics ondoenlijk is en je niet kan verwachten dat een user die TS even doorleest. Kortom, hij is zijn doel wat mij betreft voorbij geschoten.

Juist meer korte topics met vraag --> antwoord die goed vindbaar zijn, maken het dat er meer ruimte zal zijn voor inhoudelijke discussie en de "noob"-vragen worden beperkt door de goede vindbaarheid van eerdere topics.

martijnscholtens.nl

• Universal Creations
Er wordt hier de hele tijd gesuggereerd dat we bij iedere offtopic-reactie meteen een modbreak plaatsen of dingen gaan verplaatsen. (Graag voorbeeld van waar dat wel is gebeurd, behalve dan het "show je gear" topic, want die heeft momenteel nog een status aparte).
Er kan in veel topics gewoon offtopic gegaan worden. Voorbeeldje van Wavemaster over het X100 topic: ik vind het een zeer nuttige vraag met daaraan wat reacties als je vraagt waarom een X100 op reis en 5D2 thuislaten. Het is tenslotte relevant voor de keuze van de X100 waar het topic over gaat.
Kortom: er wordt al gehuild eer er gebeten wordt ;)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:29:
[...]

Hier ben ik het eigenlijk wel compleet mee eens. In het "Nieuwe Apparatuur"-topic is het wel toegestaan terwijl dat toch eigenlijk eenzelfde soort topic is als "Show je Gear".
Hier zijn we op dit moment mee bezig, dit punt hadden we ons niet gerealiseerd, dus dat gaan we aanpakken. Hoe we dit gaan doen zijn we nog aan het uitwerken
quote:
[...]

Je begrijpt zelf toch wel dat het niet werkt? Of verwacht je daadwerkelijk dan mensen gaan zeggen "Oh jongens, wacht we gaan off-topic, laten we met z'n alleen naar een ander topic gaan om verder te praten" |:(

Dat werkt in het echte leven toch ook niet? Stel je zit om een verjaardag met je voetbalvrienden en je hebt het ineens over nieuwe camera's. "Oh jongens wacht, we gaan off-topic, dit zijn onze voetbalvrienden en die hebben niets met fotografie, laten we naar de slaapkamer gaan om daar verder te praten".
Maar je moet het er ook mee eens zijn dat er niet overal maar offtopic gegaan kan worden. Dan schrik je nieuwe gebruikers ontzettend af en moet je tussen het offtopic gebeuren maar je informatie vinden. Nogmaals, ik begrijp je punt, maar zoals jullie het het liefst hebben is ook niet mogelijk. Als je een oplossing voor dit probleem hebt hoor ik het heel graag, want wij kunnen er geen verzinnen
quote:
[...]

Maar je gaat allemaal verschillende kleine hokjes maken waardoor het juist lastiger wordt om informatie te vinden. Want een "Lens voor 60D voor foto en video" topic past dan in je [video], [objectief], [canon dslr] hokjes. Je moet niet teveel hokjes gaan verzinnen/maken.

[...]

Zoeken in een topic is niet zo moeilijk, dat kan met de search tool of door een 999-limit-hack te doen. Maar je moet niet de community/regels aanpassen omdat de zoek-functie niet werkt. De zoek-functie is gaar, dat is al meermalen aangegeven.... Misschien daar energie insteken.
De search is uiteraard iets waar wij als FV crew weinig aan kunnen doen. Wel weet ik dat er een verbeterde search functie zeer hoog op de agenda staat en in de nabije toekomst ook geïmplementeerd gaat worden
quote:
[...]

Dus als ik zoek op "Canon 60D kopen" dan krijg ik 20+ topics als resultaat? Dan zie ik toch liever 1 "Canon DSLR topic" of een "DSLR Kopen" topic. Ik herhaal, de zoekfunctie is niet optimaal, en dan gaan jullie de resultaten op een zoekactie ook nog eens onduidelijker maken?

[...]

Waar ben je het mee eens? Wat vind je positief? Waarom?
Nu lijkt het net alsof je niets positief vind aan FV :P Zo erg is het toch niet? Bedankt alvast voor de feedback, het wordt gewaardeerd.
quote:
_Rene_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:30:
Ik denk dat de vaste kern hier (vind mezelf niet echt tot de vaste kern horen) bang is dat het forum zoals het nu is een beetje verloren gaat met nieuwe wijzigingen. Hoewel het de bedoeling is om de huidige situatie gebruiksvriendelijker en zoekmachine vriendelijker te maken.

Het is prima om de functionaliteiten bij te schaven en dit topic is er ook voor om daar over te discussieren, dus kun je 'ietwat negatieve' reacties verwachten.

Ik denk dat het beleid over het algemeen wel goed is. Al heb ik soms bij het show je gear topic en het nieuwe apparatuur topic het idee dat het wat te streng is. ietwat slowchat of een vraag over apparatuur mag eigenlijk niet.
Zie hierboven, gaan we aanpakken dus.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
Moby schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:48:
Zoals al eerder gezegd, het loopt niet storm en we willen graag dat het wel storm loopt. De oorzaak dat het niet storm loopt is waarschijnlijk omdat jullie tevreden zijn, en wij zijn dat ook.
quote:
FV is een relatief rustig deel van GoT en de sfeer is altijd goed.
Nog even hier op reageren, want dit werd verkeerd geïnterpreteerd. Met het eerste gedeelte bedoel ik dat het niet storm loopt qua feedback, en dat willen we wel graag. Met het tweede bedoel ik dat er weinig rottigheid voorkomt in FV, niet dat er weinig mensen komen. Er wordt namelijk nooit iemand geband (althans bijna nooit) en ook qua aantal modbreaks etc. valt het reuzen mee in FV.

Over het aantal bezoekers heb ik niemand horen klagen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Daar wordt aan gewerkt, zie het eerdere bericht van Zeef in dit draadje.

En de Canon en Nikon topics breder trekken? Zitten we net een betoog te houden dat we minder grote topics willen hebben, nu wil jij juist monstertopics gaan maken. Dat is dus iets dat zeker niet gaat gebeuren, sorry.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
angel00008 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:01:
[...]

dus eigenlijk als ik het zo lees is jullie mening al gevormd en is dit topic meer een mededeling ?
nee het is zeker geen mededeling, het is een overleg, maar zoals bij elk bedrijf of groep zijn er limieten aan wat mogelijk is. Sommige dingen zijn van hoger af nu eenmaal al bepaald.

Wij waarderen jullie input zeker, en voor veel topics die jullie zien, hebben wij een topic lopen achter de schermen waar wij verbeterpuntjes discussieren over hoe het beter moet.

Het show-gear en nieuwe apparatuur topics zullen in andere vorm verder gaan, de uitwerking daarvan zal binnenkort wel te zien zijn. Dat punt is door jullie ingebracht en wij erkennen dat dat inderdaad scheef zit en gaan er mee bezig.

edit:

Grote topics gaan we ontmoedigen, vanwege de punten die we al noemden. Jullie argument is o.a. het verliezen van die verwijsmogelijkheden naar een plek met een hoop informatie. Die TS'en zit vol met bruikbare info, maar die hoeven natuurlijk niet perse in een topic te staan. Een uitgebreide FAQ achtige opzet waar je dan niet kan posten, maar wel kan lezen en opzoeken, zou daar best een oplossing voor kunnen zijn.

Nomad wijzigde deze reactie 02-11-2011 15:18 (20%)

martijnscholtens.nl

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
angel00008 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:01:
[...]

dus eigenlijk als ik het zo lees is jullie mening al gevormd en is dit topic meer een mededeling ?
Je leest een beetje te selectief. Over het breder trekken van de Canon- en Nikontopics staat de mening inderdaad wel vast, aangezien we exact de andere kant op willen.

Over de rest, dus ook dingen die nog niet zijn besproken in dit topic, staat alles nog open.

Dus als je ideeen hebt horen we het graag, want volgens mij kunnen we niet beschuldigt worden dat we niet naar jullie luisteren.
quote:
_Rene_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:08:
Schiet me nog ineens dit te binnen: Misschien is het handig om een BBG aanschaf SLR/ILC topic te maken van het aanschaf advies topic. Zoals bijvoorbeeld het BBG aanschaf SSD of het BBG aanschaf gamesysteem.

In het het BBG topic kan gediscussieerd worden waarom wel waarom niet voor een bepaalde camera te gaan. Voor nieuwkomers is het makkelijk te vinden. Zo zou je kunnen voorkomen dat honderd keer dezelfde vraag gesteld wordt. Tevens houd je het topic op een andere manier levend en is er meer ruimte voor discussie.
De huidige ts is daar goed bruikbaar voor, het beleid en activiteit in het topic wordt alleen anders.
BBG hebben we ook al over nagedacht, maar we zetten het weer op de agenda. Dank voor je input.

Moby wijzigde deze reactie 02-11-2011 15:25 (39%)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Tadaa, eerste punt aangepakt: Show hier je nieuwe en oude apparatuur.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:16:
Goed, ik krijg een beetje een koppige bijsmaak van dit alles. Als we feedback geven op de losse topics dan is het niet goed en is de keuze al gemaakt, zo komt het over zoals Angel ook al aangaf.

Dat jullie andere kleine aanpassing doen is helemaal super, maar jullie begonnen zelf over de losse topics en krijgen daar vervolgens meer dan genoeg feedback over maar daar gebeurt niets mee.

Ik zie het allemaal wel veranderen (of niet), ik krijg door dit topic in ieder geval niet de indruk dat er goed wordt geluisterd of dat de mods/T.net transparant zijn m.b.t. de wijzigingen. Leuk dat er achter de schermen van alles gebeurd, maar wat dan precies en vooral waarom? Is dat op basis van de feedback, omdat T.net zelf denkt dat het beter is of uit een commerciële gedachtegang?

Hoe dan ook, succes met alles, dat meen ik. Ik ben echter wel iemand zo die van een community houdt en als die verdwijnt dan ga ik op non-actief (en in vergelijking met vroeger ben ik al minder actief door de soms koppige/bekrompen houding van GoT).

UPDATE:
Hmmmz, twee topics gemerged zoals velen dan graag zien. Top!
Wel heel erg tegenstrijdig met het losse topics idee |:(
Je reageert inderdaad een beetje koppig en erg selectief. De enige keuze die tot nu toe vast staan en dus gemaakt is, is dat we de Nikon en Canon topics niet nog breder gaan trekken en er megatopics van maken. Alle andere keuzes zijn nog onderwerp van gesprek of pakken we aan, of hebben we aangepakt.
Waar luisteren we niet goed en zijn we niet transparant dan? Dat is namelijk precies waar dit topic voor bedoeld is. Sterker nog, ik denk dat we heel goed luisteren en transparant zijn. Dat we het niet overal mee eens zijn en door voeren is natuurlijk heel wat anders. Al onze keuzes maken we natuurlijk om GoT beter te maken, waarom zouden we anders doen. Ook de commerciele gedachtengang speelt uiteraard een rol, daarom willen we GoT beter doorzoekbaar maken. Dit heeft als voordeel dat we meer bezoekers trekken.

Geef eens voorbeelden dat we niet transparant zijn en niet luisteren, en waar zijn we bekrompen en koppig. Want je vervalt in algemeenheden die ik totaal ik niet met je deel namelijk.

En over je update (die ik al van ver zag aankomen) Waarom zou dit topic goed doorzoekbaar moeten zijn, wat is het voordeel van twee topics in dit geval. Juist dit topic is een handvat aan de community, want het is totaal niet interessant natuurlijk commercieel gezien of qua informatie die er in staat. Het is speciaal voor jullie gemaakt en vandaag aangepast om nog meer aan de behoefte te voldoen. Ook is het een punt die je eerder zelf hebt aangehaald omdat je onze aanpak daarin niet goed vond. Nu pakken we het aan en vind je het nog niet goed?

Ik heb het idee dat we voor jou niet veel goed kunnen doen. Dat vind ik oprecht jammer
quote:
mjtdevries schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:30:
Wat betreft offtopic reacties zou men zich wat meer kunnen passen aan het soort topic.

In een canonmount topic wil je niet teveel offtopic reacties, omdat er meestal meerdere discussies door elkaar lopen. En dan is het heel vervelend als een reactie op een vraag pas 3 paginas verderop komt omdat er offtopic geneuzel tussendoor zit.

Maar bij een topic als Double exposure is daar totaal geen sprake van. Daar zie ik het echt totaal niet als een probleem als daar op het moment dat er weinig gebeurd 3 paginas offtopic geneuzel zou komen.
Daar hoef je dan wat mij betreft echt niet in te grijpen.
Dat is inderdaad onze insteek, in ieder geval tot er nieuwe forumfunctionaliteit is die alles beter maakt (zie de post van Zeef eerder).

Moby wijzigde deze reactie 02-11-2011 17:17 (14%)

• Universal Creations
Het breder maken van de Canon- en Nikontopics is al "lang" gebeurd: Het algemene Canon topic en Het algemene Nikon topic
Deze topics zijn bedoeld om net zoals de Pentax- en Sony-topics wat algemener over de merken te kunnen praten.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ander vraagje aan jullie: eerder dit jaar hebben we de subfora opnieuw ingedeeld om meer nadruk te leggen op video. Dit heeft in mijn beleving nog niet echt gezorgd voor een boost in topics over video. Wat zouden wij kunnen doen om F&V aantrekkelijker te maken voor de V? Meer informatie in iets van een FAQ zetten, een videocontest?

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
BBG zijn we aan het overwegen en hebben we achter de schermen opgepakt. DIt betekend nog niet dat we het gaan doen, maar we zijn de mogelijkheden aan het uitzoeken.
quote:
rockhopper schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:43:
[...]

Verder ben ik het eens met dat ik het ook mis om te kunnen reageren op 'show your gear' topics.

Ben blij te zien dat jullie mods stilstand achteruit gang vinden.
Dit is inmiddels opgelost, er is een nieuw topic waarin dit wel mag: Show hier je nieuwe en oude apparatuur..

Bedankt voor je compliment!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ze gaan ook niet verdwijnen, dat staat nergens als het goed is. Zeker in FVM is daar totaal geen sprake van

We willen alleen stimuleren dat mensen ook gewoon aparte topics hun vraag kunnen stellen, en niet perse in een heel groot topic. Dus in de toekomst zullen er meer topics komen en misschien wat minder replies in de grote topics. Dit geld dan vooral voor de aanschaf van apparatuur als lenzen en body's.

Dat is alles. Ik weet niet waar de massale paniek :p vandaan komt, maar die is dus voor nu ongegrond.

Ohja, interessante onderwerpen zullen we ook eerder afsplitsen.

Moby wijzigde deze reactie 03-11-2011 16:40 (6%)

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Fiber schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:04:
Wellicht zijn er wel gewoon meer fotografen dan video-filmers. Dan gaat niets je verder helpen. Hoe liggen de verhoudingen qua aantallen klicks bijvoorbeeld in de Pricewatch?
Ik denk ook wel dat er meer fotografen dan videografen zijn, maar je ziet toch wel regelmatig nieuw spul van mensen langskomen dat op video gericht is. De resultaten zie je dan alleen niet terug in FVM.
quote:
rockhopper schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:43:
[...]

Om nog even verder te gaan over de film vs video.
Ik mis persoonlijk ook nog een beetje de vele vragen / discussies over film. Het kan zijn omdat het nog een relatief 'nieuw' iets is voor fotografen (filmen met dslr) of omdat men niet verder wilt dan alleen korte amateur 'home video's' te maken. Persoonlijk denk ik ook dat er relatief weinig reviews zijn over video apparatuur, zoals de meeste home video cameras, en dan met name in het Nederlands. Eigenlijk is dit momenteel nog een redelijk gat wat gevuld kan worden (of ik heb misgekeken :? )
Klopt, volgens mij doet T.net geen reviews van videocamera's.

• Universal Creations
Je kunt ook binnen een topic zoeken met zoektermen, dus het is niet alleen kommer en kwel met grote topics.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
_Rene_ schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:08:
Schiet me nog ineens dit te binnen: Misschien is het handig om een BBG aanschaf SLR/ILC topic te maken van het aanschaf advies topic. Zoals bijvoorbeeld het BBG aanschaf SSD of het BBG aanschaf gamesysteem.

In het het BBG topic kan gediscussieerd worden waarom wel waarom niet voor een bepaalde camera te gaan. Voor nieuwkomers is het makkelijk te vinden. Zo zou je kunnen voorkomen dat honderd keer dezelfde vraag gesteld wordt. Tevens houd je het topic op een andere manier levend en is er meer ruimte voor discussie.
De huidige ts is daar goed bruikbaar voor, het beleid en activiteit in het topic wordt alleen anders.
Dit is inmiddels actief opgepakt door de mensen van de redactie (en door ons). Resultaten hiervan komen online, wanneer is nog onbekend.

Zijn er nog meer wensen/dingen/opmerkingen etc. om FV naar een hoger plan te tillen?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Wolfensteijn schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:43:
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in video workflow topics. Dus van het filmen, via het kopieren en taggen, naar welke software wordt er gebruikt voor welke taken.

De software kant van het hele video verhaal lijkt nu een ietwat ondergeschoven kindje te zijn, met dingen die je maar zelf uit moet zoeken.
Ik zou dat ook graag zien, maar dat is iets wat uit de community moet komen ben ik bang. Maar als er iemand is die dit wil doen, dan helpen we hem daar graag bij :). Ook wij vinden dat zeker een topic met bestaansrecht en een toevoeging voor ons forum.

martijnscholtens.nl

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Exif tonen verplichten zie ik niet zo zitten. Ik wil het wel extra onder de aandacht brengen door het aan de topicstart en de topicwaarschuwing te voegen van het testcasetopic.

Verder is het inderdaad mogelijk om plug-ins te installeren. Waarschijnlijk is er ook wel 1 voor chrome, en firefox is al gegeven.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het tonen van deze info je een betere fotograaf maakt. <-- Nogmaals persoonlijk. Hier wil ik wel een discussie over starten trouwens, is wel interessant. Ga ik later even doen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Openingspost en topicwaarschuwing van het testcasetopic aangepast, en een nieuw topic geopend in FVW om te discussiëren over EXIF tonen in FVM: EXIF info tonen in FVM?

• Universal Creations
Graag je mening in dat topic geven.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:09:
Falcon10 / Bartjeh : Jullie gaan offtopic! Niet meer doen! Foei! Dit vervuilt de T.net database! Dat zorgt voor tragere servers dus minder snelheid voor de overige users, dus meer frustratie, dus meer users die T.net te traag vinden, dus minder bezoekers, dus minder advertentie inkomsten!

Doe ik het goed zo modjes?

Maar even serieus, is het niet gewoon een idee om met het huidge mod-team door te gaan en om eventueel gemotiveerde danwel vaste users in te zetten voor die nieuwe projecten? Je maakt van een paar users assistent-modjes. Je hoeft ze dan niet volledig mod te maken, maar kan ze wel inschakelen voor ideeën, arbeid, communicatie etc. Volgens mij zou jvdgeest een prima rechterhand van Nomad kunnen zijn (nee, ik ga deze laatste zin zelf niet inkoppen).
Deze constructie hebben we een tijd gehad, dat heette FGO, Fotografie Overleg. Hierin zaten regulars en enthousiastelingen. Uiteindelijk is dat niets geworden en is het weer opgedoekt. Wij vonden het destijds ook een goed idee, maar er kwam uiteindelijk niet genoeg uit om het levensvatbaar te houden.

• Universal Creations
Nu worden users ook al gebruikt om bijvoorbeeld topicstarts te maken, maar sommige plannen/projecten vereisen meer toewijding. Natuurlijk is het moderatorschap vrijwillig, maar de bijbehorende taken zijn onderdeel van je functie. Een user kan wel taken op zich nemen, maar het is niet zijn functie en kan makkelijker hiermee stoppen, iets wat een moderator niet zo gauw zal doen.
Bovenstaande klinkt wat negatief, maar in de praktijk werken die dingen wel zo. Assistent modjes hadden we ooit in den beginne (pre 2004, wat ik mij er nog van kan herinneren).

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Omdat de plannen daarvoor nog niet vergenoeg gevorderd zijn. Als we alles wat we willen doen eerst aan de community moeten voorleggen wordt het heel lastig om knopen door te hakken. Als we iedere hersenscheet loslaten op jullie wordt het een rommeltje. Het is overigens geen enkel probleem om zelf met ideeën te komen, graag zelfs!

Als de tijd er rijp voor is komt het uiteraard automatisch terug bij de community. We doen het uiteindelijk namelijk allemaal voor die community, en niet voor onszelf.

Overigens worden de contest en reviews in samenwerking gedaan met de redactie van Tweakers.net. Het is al een hele stap dat wij (mods en admin) daar nu in betrokken worden. Ons doel is uiteindelijk ook dat jullie daar in betrokken gaan worden, maar we kunnen maar 1 stap tegelijk zetten.

Als jullie hier over door willen gaan graag in het feedback topic, en niet hier.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Muthas schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:38:
[...]

Ik zie bijvoorbeeld dat Nomad vrijdag al gaat helpen met het reviewen van camera's. Ik denk dat het een kleine moeite was geweest een topic te starten met de vraag wat er goed en wat er slecht is aan de huidige reviews - met daarbij de opmerking dat jullie je best doen deze feedback te gaan gebruiken en verwerken. Je hoeft je dan niet eens te bemoeien met de discussie, dat loopt in zo'n topic vanzelf. Op het moment dat jullie daadwerkelijk conclusies hebben gemaakt en evt. veranderingen gaan doorvoeren, is het uiteraard leuk om dat ook even in het topic te melden.

Ik denk dat jullie nog niet helemaal goed door hebben dat de users hier jullie hartstikke graag willen helpen. Als wij geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn, kunnen we jullie ook niet helpen.
Rome is niet gebouwd in 1 dag :) en met een reden. Tot nu toe is het altijd de redactie geweest die reviews maakten, en daar stonden ruwweg dezelfde mensen te reviewen voor moederborden en voor camera's (bot gezegd en zeker kort door de bocht).
Komende vrijdag ga ik met Powerup naar Amsterdam en een dag reviewen met hun, wat hopelijk al een grote verbreding van de reviews zal worden. Mijn insteek als fotograaf is anders dan die van de redactie vermoed ik en Powerup heeft ook zo zijn ideeën die hij graag wil verwerken. De redactie krijgt sowieso feedback (in GR) vanuit de community en na deze review met ons erbij gaan we wederom kijken naar de feedback. De stap daarna is inderdaad om jullie verbeterpunten te vragen, maar alles in 1x willen werkt niet. Er komen hierna nog tal van camera reviews en het zal een continu proces zijn qua verbeteringen. Nu eerst even kijken wat wij als mods/admin kunnen toevoegen, de volgende review misschien ons + jullie input.

martijnscholtens.nl

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:55:
[...]

I know, maar ik dacht meer aan 3 goede users (ik dus niet) die je achter de schermen betrekt bij een aantal zaken. Mensen die ook mee mogen denken over een review, mensen die nog wel in "de community" actief zijn. En eigenlijk.... eigenlijk users die goede foto's kunnen maken, weten waar ze over praten en die meer fotograaf dan Tweaker zijn.
Dat is dus exact waar FGO voor was, alleen waren het geen 3 users maar een stuk of 10 geloof ik
quote:
Ik begrijp je, maar ik zie het verschil niet zo. Of m'n naam nou in rode, groene of grijze letters wordt geschreven op GoT, als ik geen tijd of zin heb dan stop ik ergens mee. De enige reden om iets te doen waar je zelf (niet helemaal) achter staat is een beloning; Dat kan dus meer betrokkenheid bij T.net zijn, positieve reacties of een "salaris".

Voorbeeld : een assistent-mod meenemen naar "The Mother of All Meets" zou al een goede beloning kunnen zijn, want je zorgt voor meer betrokkenheid bij T.net.

Ik voel me niet betrokken bij T.net op dit moment, waarom zou ik?
Nodigt zeef/Wilbert me nou uit voor koffie, tja, dan heb ik meteen weer extra zin om tijd en energie in GoT te steken.

Wel jammer, want ik had graag de rechterhand van Moby willen zijn. Hasselblad Canon FTW!
Je moet dit gewoon willen doen terwijl er niets tegen over staat. Motivatie moet komen uit ander dingen dan een beloning in de vorm van meegaan naar de MoaM of een salaris. Dan wil je het doen voor de verkeerde reden, namelijk er zelf beter van worden.

Bij deze ben je trouwens van harte uitgenodigd voor een kop koffie of een blik Monster (jammie!) in mijn huis of het centrum van Haarlem. Internet communiceert gewoon erg lastig zonder emoties enzo.
quote:
[...]

Dat hoeft ook niet, maar een paar vaste users achter de schermen in de agenda mee laten kijken levert misschien frisse kritiek op. Zeker als die users wat meer in de community zitten dan de mods zelf.

[...]

Eigenlijk wel apart dat jullie het nu ineens over community hebben, want dat was het hele punt van m'n betoog in het Feedback topic. Laat ik het een keer anders zeggen: een community bouw je niet door veel mensen naar je toe te trekken, maar door goede communicatie naar de bestaande users, betrokkenheid met de bestaande users en willen luisteren naar kritiek (om er vervolgens dan ook iets mee te doen). Als die community goed is, dan komen de nieuwe users vanzelf wel.
Dit heb ik je al vaker horen zeggen, maar ik vraag het nog maar een keertje: waar communiceren wij niet goed genoeg, en waar luisteren we niet naar kritiek. Kom eens met voorbeelden. Je vervalt in algemeenheden die totaal niet stroken met hoe ik FV zie. Dat we het niet eens zijn is natuurlijk iets heel anders dan niet luisteren.
quote:
Is er wel een missie en een visie voor het forum? Staat dat ergens vast? Zijn er SMART-targets?

Als je die nou eerst bepaald (voor het begin van 2012) dan werkt het voor jullie een stuk makkelijker. Dan weet ook iedereen waar ze aan werken en waar het schip naartoe moet.
Zeker, tweakers is een bedrijf, en daar wordt uiteraard nagedacht over dit soort dingen.

Ik blijf het onderbuikgevoel houden dat we voor jou niets goed kunnen doen. Jammer, maar ik kan er niet al te veel tijd meer aan besteden, zeker als je niet met concrete dingen komt. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel vinden dat we iets goed doen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:
[...]

Zoals ik in de DM al zei, we hebben een meningsverschil; jij ziet dingen anders dan ik. Ik weet wel dat een aantal mensen mijn mening/betoog wel begrijpen danwel aanspreekt dus compleet nonsense is het niet, anders zou ik misschien aan mezelf gaan twijfelen. Maar dan nog, onze meningen zijn niet interessant, het gaat erom wat de doelstellingen van FV zijn en hoe T.net daar gaat komen.

- Marten geeft het al aan en Angel ook al in dit topic, maar ik heb niet het gevoel dat jullie open en transparant zijn qua communicatie. Laat iedereen gewoon weten dat bedoeling is. Nu zie ik weer "community" en "reviews" voorbij komen. Mensen vinden het leuk om te weten wat er op de planning staat. Daarnaast worden er gewoon (grote) wijzigingen besproken zonder dat er echt inspraak is van de vaste kern. Zoals het Kleine vs Grote topics verhaal.
Jullie 3! inderdaad hebben inderdaad een vraagteken gezet bij de grote topics tov kleine topics. Nu het in gang is gezet, vind je het storend? Is er veel veranderd? Als het adagium "alleen klagende mensen laten van zich horen op het internet" opgaat, dan denk ik dat het wel meevalt allemaal
quote:
- Iedere keer heb ik de indruk dat als mensen kritiek geven met argumenten dat jullie dan meteen in de verdediging schieten ipv van mensen te bedanken voor het meedenken. Pas op het moment dat ik aangeef dat er wat vaker "bedankt" mag worden vanuit de mods, gaan jullie dat pas doen. Tenminste die indruk heb ik. Het moet vanuit jullie zelf komen. Kijk maar naar alle reacties van de mods in dit topic, het begint bijna meteen met het weerlegen van de reacties van de users. Alleen jij (Moby) bent soms een uitzondering.
Wij zeggen wel vaker bedankt hoor. Dat zie jij misschien niet altijd aangezien je geen DM's etc kan in lezen.De twee grootste bedankjes zitten nu in ons modteam, zijnde UC en PU. Hopelijk komt er een derde aan
quote:
Het is gewoon simpel naar mijn idee:
- Of je betrekt niemand ergens bij en jullie doen gewoon jullie ding. Inspraak is niet verplicht, we zijn geen ondernemingsraad van T.net. Als nieuwe ideeën dan niet werken dan merk je dat snel genoeg.
- Of je bent heel open en transparant, laat precies weten waar jullie mee bezig zijn, geeft de doelstellingen voor het komende jaar/de komende periode en laat iedereen daarover meepraten en denken.

Nu zit het er tussenin en moeten mensen zoals Marten tussen de regels doorlezen om te begrijpen wat nou ongeveer de bedoeling is.

Maar aangezien jullie toch ook wel een community willen zou ik voor openheid en transparantie gaan. En dat kan zelfs zover gaan dat Nomad/Powerup vrijdag een camera meeneemt om foto's te maken van de reviews, T.net etc etc. Om maar een voorbeeld te noemen.
Besef je wel dat we vanaf 31 okober hier mee zijn begonnen? Moby in "FV feedbacktopic NIEUWE STIJL" We zijn dus drie weken bezig met deze openheid en transparantie. Er is al vrij veel bereikt, maar we zullen dus ook nog wel veel fouten maken. Maar we hebben een begin in ieder geval
quote:
Je moet het zo zien: stel GoT/FV is een persoon, een mens, een identiteit. Denk aan Scott Kelby, Chase Jarvis, DigitalRev..... Hoe bouw je en zet je die identiteit neer? Leg te nadruk op het leren, op het sociale contact, uitwisseling van informatie, communicatie etc.

Zet het om in een doelstelling, werkt met SMART targets zoals ik eerder aangaf. Wat voorbeeld doelstellingen (niet SMART btw) :
- We moeten een grotere community hebben dan het Zoom forum
- We moeten dezelfde kwaliteit hebben als DPZ
- Vaste users moeten we tevredenhouden en eventueel belonen (zodat ze blijven helpen)
- We moeten meer doen met prijsvragen en fabrikanten (werkt alleen met een goede community)
- Een officiele T.net meet met een special guest... (werkt alleen als T.net fotografie serieus neemt)
etc etc.
Mooi! goede ideeen, die gaan we mee nemen, daar hebben we wat aan
quote:
Zoals met elke identiteit, probeer je te onderscheiden van de rest, probeer "beter" te zijn.
Overleg met de Non-Spot afdeling voor leuke acties, daar is die afdeling voor.
Van de non spot afdeling heb ik nog nooit gehoord

quote:
_Rene_ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:37:
Misschien een feedback topic openen aan de hand van die reviews hier in FV?
De lijntjes worden nu redactie --> admin/modjes. Zodra de lijntjes redactie --> admin/modjes en community worden willen we zeker ook een feedbacktopic opstarten. Goed idee. We moeten alleen 1 stap tegelijk nemen. Dat de redactie nu contact met ons opneemt zijn we al erg blij mee, maar we willen verder inderdaad.

Moby wijzigde deze reactie 22-11-2011 19:51 (5%)

• Universal Creations
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:51:
Nee, vreemd dat ik geen DM's kan lezen :S En laat ik persoonlijk nou nooit in aanraking komen met UC en PU.
Hij bedoelde dat PU en ik 2 actieve users "waren" die beloond zijn met het modschap. Nu komt daar er nog 1 bij en dan zijn er dus 3 actieve users die nauwer betrokken zijn bij beslissingen en uitvoeringen (niet dat de rollenverdeling zo ligt overigens, maar dat is een andere kwestie).
quote:
Zoals ik al eerder in dit topic en in een DM heb aangegeven; ik laat het hierbij, ik heb genoeg gezegd.
Ik doe gewoon m'n ding op GoT, probeer mensen te helpen, probeer bij te dragen aan de "community". Maar actief meedenken en kritisch nadenken over de toekomst van GoT hoeft van mij niet meer, want dat kost tijd en energie die ik beter in andere communities kan stoppen.
Dat is wel jammer natuurlijk, want goede ideeën kunnen we altijd gebruiken. Punt is alleen dat niet al jouw ideeën even goed zijn en we dus ook wel ons eigen plan trekken. Het community-idee staat nog in de kinderschoenen en het is een kwestie van experimenteren, maar zoals bij een "echt" experiment, moet je 1 variabele tegelijk veranderen. Als je meer veranderingen ineens doorvoert is de kans dat het experiment mislukt des te groter.

• Universal Creations
Er is ook een topic waarin je telefoonfoto's kunt plaatsen, maar dat loopt niet bepaald storm. Wel een leuk topic trouwens, want het is inderdaad zo dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera (mits er geen kleine scherptediepte of hoge iso's verwacht worden).

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
lateef schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:21:
[...]

een forum is de community, de gebruikers en het moderatieteam zou daar naar mijn idee een onderdeel van moeten zijn, die, indien noodzakelijk, de boel wat in lijnen leiden. zeker geen 'macht' die daar boven of buiten staat.
Heb je het gevoel dat wij nu wel een "macht" spelen of meer doen dan alleen in lijnen leiden?
quote:
de gebruikers hebben over het algemeen het beste met hun forum voor, als ze dat niet zouden hebben, gooien ze slechts hun eigen ruiten in. het zou naar mijn idee goed zijn als het moderatieteam constructiever om zou gaan met de inbreng van de community...

...met de rest van het betoog van Gerard kan ik me ook goed vinden en ik denk dat het goed zou zijn als dat ter harte genomen zou worden.
Misschien posten wij te defensief, dat zou goed kunnen. Verdedigen zit in het aard van het beestje en ik probeer er bewust van te zijn en het te voorkomen, maar het is goed om er opnieuw aan herinnerd te worden.
Want ook ik ben overtuigd dat jullie het beste voor hebben met tweakers en F&V in het bijzonder.

Ik denk dat alles wat jullie hier noemen niet alleen hier besproken wordt, maar dat bijna alles nog een keer intern de revue langs komt. Moby laat heel duidelijk naar voren komen in zijn posts dat input gewaardeerd wordt en dat we waar mogelijk dat ten uitvoer brengen. Ik denk dat wij vrij constructief alle punten bij langs gaan die jullie noemen, of heb je punten die wij negeren? Want als dat zo is wil ik die graag nog een keer onder mijn neus gedrukt krijgen, zodat ik ons hierin kan verbeteren.

Make no mistake, we willen ons verbeteren en zijn echt wel aan het luisteren naar jullie :)

martijnscholtens.nl

• Universal Creations
Een entiteit nog wel. Wat een status krijgen wij opeens aangemeten. Kun je dit ook nog concretiseren, want de meeste posts die wij (ik in ieder geval) binnen FV maken zijn als user en niet als mod. Het percentage dat ik modje uithang komt volgens mij niet hoger dan 10% of zo. Ik zie mij zelf nog steeds als user met een uitgebreidere rechtenset. Anderzijds schroom ik ook niet om in te grijpen als het nodig is. In het begin vond ik het lastig om dit op gepaste wijze te doen, maar meestal gaat het zonder klachten (ik krijg ook weleens een berichtje van de user in kwestie dat ik correct heb gehandeld).
Maar misschien doel je niet op mij, of wil je geen namen noemen. Je mag het ook via dm hierop concreet reageren, want ik ben benieuwd en sta altijd open voor kritiek. Iets wat ik in het dagelijks leven als docent graag hoor. Ik laat regelmatig collega's of leerlingbegeleiders in mijn lessen om mijn zwakke punten aan te geven.

• Universal Creations
quote:
Even wat context voor de rest die de weggehaalde posts niet gezien heeft: 4 berichten op een rij met louter flauwe onderbroeken lol over de pompzoom van de 100-400L. Een geintje is leuk, maar 4 op een rij, met grote kans op meer van dit soort reacties waar anderen zich aan storen (iets wat sommige van jullie misschien vergeten), dan gaat de rem erop. Gezelligheid kan ook zonder puberaal gedrag.

• Universal Creations
quote:
GerardHenninger schreef op donderdag 24 november 2011 @ 23:16:
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar waarom niet iets langer de vrije loop laten gaan. Je zegt wel dat anderen zich eraan storen, maar Marten (en anderen) kan zich aan het "strenge" beleid storen; het mes snijdt aan twee kanten. Een community wordt goed door een grote sociale, communicatieve en leergierige groep personen. Waarom niet iets langer afwachten totdat "de groep" zelf aangeeft van "Hey, we gaan offtopic...." of wat je vaker ziet: iemand gaat gewoon ontopic (met zijn/haar eigen vragen en problemen) en de discussie gaat daar weer over verder.
Dat is iets heel anders dan hier het geval was. Er wordt zoveel offtopic gepraat toegelaten. Zie ook bijvoorbeeld de prime vs. zoom discussie in het canonmount-topic (en daar doe ik vrolijk aan mee), of de wat uit de hand gelopen "een mod mag geen uitgesproken voorkeur hebben"-discussie (waar ik toevallig ook in mee ben gegaan) in het sollicitatie topic. Ik had de beide discussies ook kunnen afkappen en al helemaal niet mee moeten gaan in de discussie, maar ik vond het een prima discussie met argumentatie van de deelnemers, dus kapte ik niet af (ik deed wel in het sollicitatie topic een suggestie om weer terug te gaan naar het eigenlijke onderwerp).

ps. leuk vrouwtje op de foto...

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ga achter de schermen eens overleggen hoe we subtieler kunnen afkappen en subtieler kunnen sturen, zodat het minder lijkt als ingrijpen en meer als een corrigerend duwtje :).

Een forum is een medium zonder emotie/mimiek etc, en dat maakt interpretatie heel persoonlijk. Ik ga eens overleggen om te kijken of wij het harde randje er wat meer af kunnen krijgen, zonder de inhoudelijke sturing teniet te doen :).

Het is misschien niet helemaal wat sommigen hoopten, maar misschien kan het wel effect hebben :)

martijnscholtens.nl

• Universal Creations
Na wat zelfreflectie, 360graden feedback en collegiale consultatie besef ik dat ik wat snel en bot was. Bedankt voor de opbouwende kritiek en de tips.

ps. ik kon er eigenlijk niet zo om lachen, want onderbroekenlol is niet zo mijn soort humor. Ik ben meer van de sarcastische humor.

• Nordlys
  • Niet online

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Dat kan hij nu mooi zelf aanpassen :p

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ik lees verkeerd, nvm.

Moby wijzigde deze reactie 23-01-2012 10:22 (87%)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Nee jij bent wel duidelijk, ik zit zelf te rommelen. We hebben het as we speak in overleg. We komen er dus op terug

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
en het is done, er is een alias gemaakt naar FVW :)
Dank je wel voor de tip. Het topic zou hopelijk nu wat beter moeten gaan lopen, nu de juiste doelgroep hem ook af en toe voorbij ziet komen :)

martijnscholtens.nl

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Wordt ook aan gewerkt as we speak. Dit gaat waarschijnlijk wel wat langer duren, maar je input is zeker welkom. Misschien kan je die in het "oude" topic neer zetten? Dan heeft iedereen er wat aan.

Dank voor je compliment!

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
We zijn met de CSL crew in overleg over een nieuwe BBG :)
Ik weet alleen niet of dat ook op de FP komt of alleen op het forum.

• Nordlys
  • Niet online
Naar mijn idee passen de geruchten, met de technische mogelijkheden die we nu hebben, prima in de algemene Nikon en Canon topics thuis. Wanneer we de forums verder zouden opsplitsen (sub-forums), dan zou dat misschien wel kunnen, maar dat hebben we niet. Ik ben zelf een groot voorstander voor het opsplitsen van grote verzameltopics in eigen onderwerpen (bijv. van een groot lenzentopic naar individuele topics), maar dan moet het wel overzichtelijk gepresenteerd worden.

• Nordlys
  • Niet online
We dwalen een beetje af van het geruchten-topic voorstel, maar dat is verder prima, deze discussie is minstens zo interessant :) Goed punt wat betreft de lenzen. Je zou dat kunnen oplossen door aanschafvragen (welke lens kan ik het beste kopen) te scheiden van de ervaringen. Dan geld alsnog dat ervaringen en eventueel foto's van een 50/1.4 anders zullen zijn voor crop dan full-frame. Maar daar zijn denk ik wel oplossingen voor te vinden.

Het punt dat ik wilde maken is dat meer losse content naar mijn idee beter werkt dan verzameltopics (mits het overzichtelijk gepresenteerd wordt, dus niet met de huidige drie forums). Het is makkelijker terugzoeken, beter voor SEO en ik denk dat het de drempel om iets te posten iets lager legt.

Het heeft wel wat raakvlak met wat ik lees in de bovenstaande posts (weer een nieuw topic voor een bepaald onderwerp, in dit geval geruchten). Met de huidige forumstructuur en presentatie van topics kan ik mij daar in vinden, maar mocht dat ooit beter kunnen, dan is het denk ik geen verkeerd idee om van het idee van verzameltopics af te stappen, en meer naar een "verzameling van topics" binnen een collectie te gaan (denk aan sub-forums).

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
martijn--g schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:29:
Oké top :) snelle reactie ook _/-\o_

Misschien een idee om als impuls een nieuwe TS c.q. build te maken ook of moet ik daarvoor bij de BBG moderators zijn?
Dit staat inmiddels op de FP, en aan de reacties te zien wordt het gewaardeerd: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012

Kudos aan iedereen die hier aan mee heeft gewerkt!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ja nou ehm, dat dus.

Als je een beter antwoord wilt hebben kan je het nog even vragen in het desbetreffende forum. Het is niet iets waar wij als FV-subforum mee kunnen in ieder geval

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ik zie nu niet echt overtuigende redenen om het te doen eerlijk gezegd nee. Het gaat allemaal erg goed daarzo, dus laten we vooral zo doorgaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Daar kunnen wij helaas niets aan doen, daarvoor moet je bij de devvers zijn: Lieve Devvers :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Eens met Hahn, het zijn nu gewoon 6 reviews van hetzelfde product (net als bij ieder ander product). Nokia heeft nu wat ze graag wilden: een product lancering met meteen 6 uitgebreide reviews erbij. Users weten meteen wat ze aan het product hebben (met name de camera, maar dat is dan ook de belangrijkste feature en de reden om deze telefoon te kopen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
En dat was exact de bedoeling, userreviews gemaakt door FV mensen. De FP heeft er al een artikel over geschreven, en door ons is de camerakant meer belicht vanuit 5 kanten/personen. Ik weet niet zo goed wat je niet goed vind.

Tweakers HQ is tevreden, Nokia is tevreden, iedereen blij dus. Dat jij de gedachte er achter niet goed vind zullen we mee nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
En dat was dus wel de eis. Bedankt voor je input, maar we kunnen er niet zoveel mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Nokia heeft gewoon gedacht: meer is beter. Voor beiden is wat te zeggen, maar Nokia is de opdrachtgever en wou het zo hebben. De marketingafdeling bij Nokia zal, neem ik aan, wel gaan evalueren en kijken of dit heeft opgebracht wat ze beoogden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het was inderdaad de wens van Nokia om het zo te doen. Of dat de beste zet was weet ik niet. Alle user reviews bij elkaar hebben nu zo'n 2.700 views, de FP review 142.700 109.500. Dus wat exposure betreft zou een gezamenlijke review op de FP vrijwel zeker beter gescoord hebben.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Dat is zeker ook een wens van ons, maar is niet zo makkelijk te realiseren. Hiervoor moet namelijk geheel tweakers en GoT op de schop. Deze overhaul staat op de planning, zie bijvoorbeeld hier: plan: Development-round-up - Iteratie #20. Hierin zal wellicht een andere oplossing worden gevonden voor het tonen van foto's. Of de breedte inderdaad ook groter wordt weet ik niet.

Ook in Lieve Devvers is het onderwerp wel eens aangesneden en staan wat meer info. Vergeet echter niet dat aanpassingen voor alleen het fotografie gedeelte van GoT erg lastig is.

Al met al weinig concreets te melden dus nu ik mijn post terug lees. Laten we wachten op de oplossingen die T7 bied.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
Ik raad je aan hiervoor een topic te openen in LD, want dit zijn dingen waar wij als FV zijnde niet zo veel mee kunnen doen. Daar zitten de mensen die hier over nadenken en eventueel uit kunnen voeren.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:24:
Ik zou eigenlijk verwachten dat zaken die in dit feedbacktopic gesuggereerd worden en waarvan de mensen die het fotoforum runnen denken dat het interessant is dit dan zouden doorspelen aan de relevante personen van GoT.
Dat is ook goed, maar jij weet precies wat jij wilt natuurlijk. Lieve devvers staat vol met suggesties vanuit de userbase. De mensen die FV runnen hebben weer andere ingangen om de devvers te bereiken. Daarom is het wellicht toch handiger als dit vanuit de users komt.
quote:
Ik gooi het ook eerst hier in de groep om te kijken of andere mensen mijn suggesties ook wenselijk zouden vinden. Pas als dat zo zou blijken te zijn kan het naar de devvers doorgespeeld worden. Dan weten die ook dat er vraag bij een grotere groep naar is.
Wat houdt je tegen om in LD te posten? Daar kunnen de andere mensen ook gewoon reageren. Je geeft in dit topic een heads-up dat eventueel geïnteresseerden daar suggesties kunnen doen waarna de devvers er meteen op kunnen schieten. Win-win
quote:
Op de korte termijn moet het aanpassen van de maximale breedte waarboven de rode balk verschijnt en het centreren van foto's die in een nieuwe tab openen heel makkelijk te implementeren zijn. Volgens mij is dat een kwestie van een paar minuten werk voor de devver die weet waar die instellingen zitten.
Daar is weer iets waar wij als FV gewoon geen uitspraak over kunnen doen. Wat ik wel weet is dat ze het nogal druk hebben met T7.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
witeken schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:41:
Het topic "Welke digitale camera onder de €250" en "welke tussen de 250 en 500 euro" samen voegen tot 1 "Welke digitale camera" topic.

Eén centraal topic voor alle compact/bridge camera's lijkt me het beste omdat er ook gewoon camera's zijn die duurder zijn dan 500 euro, 1 topic gewoon handiger is en de camerakeuze niet beperkt moet blijven tussen 2 prijzen.
Hier zijn we mee bezig.
quote:
hypz schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:00:
Op een Youtube kanaal dat misschien wel voor meer mensen bekend is ( Jared Polin - FroKnowsPhoto ), is een serie filmpjes "Edit this RAW file", waar men dan een raw file kan bewerken, en dan zie je wat verschillende mensen ervan maken.

Het leek mij een leuk idee eigenijk om ook zoiets op GoT te doen, bijvoorbeeld 1x per 2 weken een topic waarin een foto beschikbaar gesteld word, zodat iedereen die zin heeft zijn bewerking skills daarop los kan laten, en het dan achteraf posten in dat topic weer, met info over wat je gedaan hebt en de keuzes die je gemaakt hebt enzo.

Zou dat leuk zijn? Ik ben wel bereid zo'n topic te starten in ieder geval, maar ben benieuwd of er animo voor is. Ik vind zelf dat er niet al te veel gepraat word over fotobewerking en hoe en wat, terwijl dit toch wel een belangrijk onderdeel is, en misschien kunnen we allemaal nog dingen van elkaar opsteken. :)
Zoiets als dit: Bewerk de foto #01
:p

Het staat je uiteraard vrij om hier mee verder te gaan. Het bovenstaand topic is misschien een mooi voorbeeld.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Er is een FAQ met veel informatie, sinds Tweakers 7 staan die niet meer in de topiclijst maar erboven:

• Universal Creations
Je bedoelt meer een soort van beginnerscursus?
Dan zullen meerdere personen dat moeten oppakken en daar werk van maken.

• Universal Creations
Bij flickr kom je ook niet zover met een gratis account en dat is nog wel een fotosite...
Ik zou het ook best wel ruimer willen, maar ik erger me daar verder niet aan, omdat ik een flickr pro account heb.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
quote:
CaptJackSparrow schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:15:
Is zo langzamerhand de limiet van 2MB voor een foto in het Tweakers fotoalbum niet een beetje 'niet meer van deze tijd'?

Meestal zijn de plaatjes die ik daar neerzet veel kleiner en als het niet om foto's gaat die je kwalitatief zo goed mogelijk wilt weergeven dan comprimeer ik ze juist ook vaak even 'voor het web' zodat ze klein zijn en snel laden.

Maar onlangs had ik naar aanleiding van een FP artikel over de 'replica' van de Babbage Difference Engine 2 even een paar aardig grote plaatjes gestitcht van de tegeltjes die je gewoon van de site daar kon grabben met een batch-downloader. Ik had een 22,3 megapixel en een 88,8 megapixel versie gemaakt van respectievelijk 5632x3968 en 11194x7936. Gewoon omdat het wel leuke plaatjes zijn en fraaie voorbeelden van wat je tegenwoordig met digitale fotografie kunt bereiken. Ik heb daar toen even een linkje naar de kleinste van de twee geplaatst maar die moest ik wel wat forsere jpg-compressie geven (30) om hem hier binnen die 2MB te houden. De normale (90) is nl. 3,5MB. De grote kon ik al helemaal niet plaatsen omdat die 13MB is. De PNG's zijn 19,7 resp. 76,4MB

Hier die 22,3 megapixel versie op Q30:
[afbeelding]

En hier een 2MB lossless crop van de 88,8 megapixel versie op Q90.

[afbeelding]

Ik kan ze ook wel op een externe filehosting site zetten maar het fotoalbum hier zou met wat meer mogelijkheden toch wat handiger zijn.

Nog een andere suggestie. Ik zou een web-panoramaviewer wel een aardige toevoeging vinden zodat je in een topic een panorama zou kunnen bekijken. Nog een reden om de maximale fotogrootte te verruimen omdat panorama's uit de aard der zaak nu eenmaal ook wat groter zijn dan een enkele foto.
Inmiddels is er een kleine inventarisatie gemaakt door de mensen op HQ van onze wensen met betrekking tot FV. 1 van de wensen was de 2mb bestandsgrootte oprekken. Het staat dus op de radar, samen met wat andere punten. Nog geen garanties, maar er wordt naar gekeken.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Wouser schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:29:
Waarde van dit apperatuur

Excuse me :/?

Sorry maar ten eerste zijn er genoeg topics waarin men vraagt om de waarde van spullen (waarbij sommige ook niks zelf opzoeken). Ten tweede weet ik niks van camera's. Ten derde heb ik zelf al gekeken op ebay en marktplaats alleen prijzen lopen uiteen. Ten vierde wil ik het gewoon als set verkopen. Daarvoor heb je gewoon iemand met kennis van zaken voor nodig en is het niet een simpel optel sommetje. Ten vijfde "Je verwacht nu van ons dat wij op onderzoek gaan, zodat jij daar aan kunt verdienen." men hoeft niet te reageren. Ten zesde je doet nu voorkomen alsof ik het topic puur maak om te spammen wat dus duidelijk niet het geval is.

Ik verwacht dus ook dat het topic gewoon weer open gaat.
Goed om te horen dat je zelf vind dat het topic open mag blijven, maar helaas strookt het niet met onze policy. Dit soort vragen horen in V&A en ik ben het dus eens met hoe mijn moderator UC hier gehandeld heeft.
Mocht je de discussie aangaan, mag je UC een DM sturen, maar ik geef je weinig kans. Je vraag hoort niet in een eigen topic en V&A heeft een TEAB en veilingmodus mocht je zelf niet vooraf een vaste prijs plaatsen.

Nomad wijzigde deze reactie 29-01-2013 15:48 (8%)

martijnscholtens.nl

• Universal Creations
Natuurlijk wordt het hier gelezen...
We zullen eens overleg gaan plegen.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Er staat nu een alias in het Aanbiedingen forum :)

Ander puntje:

Tot nu toe was het de regel dat nieuwe dSLR's van Canon en Nikon een eigen topic kregen, andere camera's werden in een verzameltopic besproken. Dit beleid is een aantal jaren geleden ontstaan toen er maar weinig forumleden andere merken gebruikten en de verzameltopics er waren om het eea levensvatbaar te houden. Vaak stond er bij de introductie van een nieuwe Canon of Nikon dSLR binnen 15 minuten een nieuw topic klaar, de laatste tijd gebeurt dit steeds minder.

We hebben dit beleid tegen het licht gehouden, aangezien het cameralandschap er een stuk anders uitziet dan een aantal jaren geleden. We willen de verschillen tussen CaNikon en de rest opheffen, wat het volgende inhoudt:
• Iedereen die zin heeft mag bij de introductie van een nieuwe compact / ILC / dSLR een topic voor dat model aanmaken. Een verzameltopic voor een serie mag ook (bijvoorbeeld een topic voor de Panasonic GF3 / GF5 / GF6 serie).
• Een apart topic moet wel een nette startpost hebben. Geen twee regels maar een lijstje met specs en een paar plaatjes van het model moeten er toch wel in zitten.
• Wordt er geen apart topic aangemaakt door iemand, dan is er blijkbaar te weinig animo voor binnen GoT. Discussie over deze modellen mag dan in het algemene topic van het merk (Algemene Canon topic, m4/3 topic, etc.)
• Een topic maken over een "oude" camera mag ook. Zoek dan wel even op of er niet al een topic over is.
• Vragen over lenzen kunnen nog steeds het beste in de "grote" topics

• Universal Creations
quote:
witeken schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:16:
Het valt me nu pas op dat er geen Sigmatopic is. Hoe komt dat?
Omdat we topics hebben voor de grote(re) cameraproducenten en Sigma is op dat vlak maar een hele kleine speler. Volgens mij heeft niemand hier in FV een Sigma body. Ik zou best een SD1 willen, als ie FF was en omgebouwd was naar Canonmount (dat is mogelijk namelijk). Een FF foveon-sensor voor lage iso's zou geweldig zijn.

Universal Creations wijzigde deze reactie 19-04-2013 18:28 (19%)

• Universal Creations
quote:
Fiber schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:38:
Maar een Sigma lenzen topic zou op zich wel kunnen natuurlijk. Straks gaan we de Sigma 18-35 ongetwijfeld nog een keer bespreken in het Nikon lenzen draadje... :)
Aangezien de lens al officieel aangekondigd is, kan de verdere discussie hierover ook prima in de Canon- en Nikonmounttopics.

• Universal Creations
quote:
Hahn schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:47:
[...]

Ja dat kan, maar zijn punt is dat 'ie dan twee keer besproken gaat worden, wat een beetje dubbelop is. En het is niet alsof er veel verschil zit tussen een Canon- en een Nikon-versie van bijvoorbeeld Sigma-lenzen.
En dat is niet met al die andere 3rd-party lenzen ook zo? Die worden toch ook los besproken in beide (en soms ook in de andere) merkentopics? Het gaat er juist om dat je zo'n lens dan kunt vergelijken met andere soortgelijke lenzen voor die mount. Dus ook met de eigen merk lenzen.

• Universal Creations
quote:
Hahn schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:54:
[...]
Ja, maar Sigma is laatste tijd toch wel goed bezig en is nu alleen maar een voorbeeld natuurlijk :>
Klopt, maar ja, Zeiss ook (om maar eens een merk te noemen ;) )

• Universal Creations
quote:
witeken schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:18:
Ik vind het toch maar vreemd dat er geen topic is voor 3rd party lenzen. Er zijn volgens mij best veel Tweakers met 3rd party lenzen, en als er zo'n lens wordt uitgebracht, is er geen topic om die te bespreken.
Wat dacht je van de Canon- en Nikonmounttopics? Niets mis mee toch.
quote:
De reden van UC vind ik niet zo goed, want er zijn ook voor bodies aparte topics.
Een body staat aan de basis van je platform. Je kiest met je body voor een mount en de rest van je hele systeem moet daarop passen. Dus niet zo gek dat de bodies iets meer aandacht krijgen met die losse bodies.

Ik wil niet zeggen dat er geen lenzen topics moeten komen, begrijp me niet verkeerd, maar de redenen zijn voor mij nog niet echt overtuigend.

• Universal Creations
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:49:
[...]
Ik ben het daar niet mee eens. Ik interesseer me niet echt voor Nikon of Sony of Pentax, ik heb immers een Canon. Als ik dan eens info wil, of wil praten over een 3rd party lens, heb ik geen zin om al die topics van Nikon / Sony / etc af te struinen voor info daarover. Ook is de info dan totaal versnipperd en gaat hopgstwaarschijnlijk langs elkaar heen. Wat als er op het forum maar 1 nikongebruiker is die info wilt over lens a van sigma, en maar 1 canon gebruiker die info over dezelfde lens wilt? Waar moeten ze dan over die lens discussiëren, áls ze uberhaupt al van elkaar weten dat ze beiden interesse hebben?
De Nikongebruiker in het Nikonmount topic en de Canongebruiker in het Canonmount topic. Simpel toch. Want waar vergelijk je die lens mee? Met andere Canon/Nikon-mount lenzen die in dat topic besproken worden. Het heeft minder zin om een Sigma 50 te vergelijken met een Sigma 180/2.8, dan een Sigma 50 met een Canon 50 of Zeiss 50 of....

Universal Creations wijzigde deze reactie 19-04-2013 22:54 (7%)

• Universal Creations
Nu ik de discussie naar hier heb verplaatst, kunnen we echt aan de bak ;)
Zoals ik al zei, ben ik geen tegenstander, maar ik ga niet zomaar overstag.
Dus wil ik graag weten wat jullie als ideeën hebben.
Klein vragenlijstje:

Welke topics moeten aangemaakt worden? Ieder merk 1 topic, of 1 groot Third Party objectieventopic?

Wat voor vragen en discussies horen in die nieuwe topics thuis en wat hoort gewoon in de bestaande objectieven topics?

Hoe moeten de topicstarts eruit zien? Volledig gevuld met informatie over de objectieven (zoals in de bestaande topics) of alleen kleine inleiding over het hoe en wat?

Wie gaat de topics maken?

Wat ik belangrijk vind, is dat users hier op GoT zelfstandig de weg weten de vinden naar de juiste topics. Dus er moet wel duidelijkheid zijn over deze topics. Op dit moment zijn de bestaande topics misschien wel wat groot, maar wel duidelijk qua bedoeling en goed vindbaar.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Teun_2 schreef op zondag 21 april 2013 @ 00:21:
(Wat is er met de FAQ gebeurd?)
Die is er gewoon nog, links van de knop "Nieuw topic"
quote:
VantageR schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:36:
Naar aanleiding van het voorstel om het Het grote Sony Alpha topic v2013 te splitsen, wilde ik nog even reageren:

Een extra topic lijkt me inderdaad niet nodig, maar misschien is het wel handig om een herinnering te plaatsen bij een nieuwe post dat men, wanneer het over lenzen gaat, er altijd even een E of A bij zet. Zo nu en dan lees ik nog wel eens een post over een lens en, omdat ik niet alle verschillende lenzen uit mijn hoofd ken, kom ik er dan pas later achter dat het voor de andere mount is.
Dat is vaak wel snel te vinden in de Pricewatch waar het bij hoort.

Op zich zie ik wel het nut van twee aparte topics voor SLT en NEX. Ja, je kan A-mount lenzen kwijt op de NEX via een adapter, maar dat wordt niet veel gedaan geloof ik. Wat ik mij alleen afvraag is of het SLT topic dan niet erg rustig zou worden, de meeste posts gaan over NEX in het huidige topic...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap je punt, maar het verplichten tot commentaar vind ik niet direct de beste methode. Iemand die geen commentaar geeft, geen commentaar geven.... ja, dat is ook niet altijd de beste aanpak. Iemand voorzichtig op de hoogte brengen van het commentaar is een betere. TR aanmaken en een modje dit laten doen, is misschien nog wel het beste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Dan plaats je een TR en laat je het aan een moderator over. Daar zijn we voor, anders vervelen we ons ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
In vrijwel elk topic staat dit in de topicwaarschuwing zwart op wit. Nu ga je waarschijnlijk zeggen dat niemand die leest, maar hetgene dat jij wilt zal ook niet worden gelezen. Ik ben het volkomen eens met UC dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Als jullie de overige topics aangeven waarin dit probleem heerst zet ik wel neer dat commentaar op je voorganger gewenst is. We gaan het dus zeker niet verplichten.

Mocht iemand nou consequent geen commentaar geven horen we het graag, dan zullen we die persoon aan spreken.
Als er iemand die vrij nieuw is een keertje geen commentaar geeft is dat wat ons betreft geen probleem.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Foto's zijn vanaf nu op 800 pixels (breedte) weer te geven op het forum. Dit is tevens 1 van de te kiezen resoluties op Flickr dus maak hier gebruik van mensen!

Edit: werkt voor foto's, tekst is wel nog 640 pixels breed.

Moby wijzigde deze reactie 16-07-2013 16:56 (25%)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Als je weer kan zien na je facepalm staat hier eventueel de rest: Topicreeks: Hotshots

• Universal Creations
Subforum gaat hem niet worden. Over de andere ideeën gaan we overleggen binnen de crew.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Maar mochten users zelf een idee hebben wat een werkbare oplossing is, dan horen we het ook graag. Sticky/stucky's zijn dat niet, dan zou de gehele eerste pagina die zichtbaar is niet anders dan sticky's zijn....en dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik zie nog het meeste heil in een starters/ " getting started" topic, waar we in een verhaaltje de beginner op weg helpen naar onze topics, beginners informatie en nuttige stukjes. Maar dat kost tijd, moet bijgehouden worden etc en dus zou het helemaal fijn zijn als een user (of enkele users) zoiets zou willen oppakken. Wij willen dan uiteraard wel helpen.

martijnscholtens.nl

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
jawel maar de faq is meer een encyclopedie waarin je op kan zoeken en niet een verhaaltje die je rond leid als het ware.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap je punten, maar tweakers vindt verzameltopics geen groot voordeel hebben boven kleine individuele topics. De vindbaarheid via zoekmachines is met individuele topics groter en een stukje persoonlijke aandacht in losse topics is voor veel users ook wel fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Een wildgroei aan sticky topics schiet wat mij betreft zijn doel voorbij, maar eentje met daarin de links naar de rest zou wel kunnen werken. Een aantal meer 'exotische' aankoop topics verlies je nu snel uit het oog.

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb het topic net een nieuwe lik verf gegeven. Bedankt voor het melden!

• Universal Creations
Momenteel is er nog niets, zover ik weet althans. Dus als je een start wil maken... altijd fijn.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Algemeen, wat is de mening van het reilen en zeilen in F&V ? En jullie mening over het team dat F&V onderhoud (mods en admin)

Er is absoluut geen reden waarom ik dit nu vraag en ook geen binnenkort komende aanpassingen. Maar het is goed om af en toe de spiegel voor te houden en te kijken naar jezelf en je forum...dus dat doe ik bij deze....alleen zonder spiegel maar met jullie :)

martijnscholtens.nl

• Nordlys
  • Niet online
Klopt, maar Q4 2014 moet eerst nog komen :p

• Nordlys
  • Niet online
Ah... ik snap 'em nu, het gaat om je eigen hotshots :+ Thanks, die gaan we meteen plaatsen!

edit, done: [Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2014

Nordlys wijzigde deze reactie 05-01-2015 22:32 (30%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
tobiasvs schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:16:
[...]

Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Vind dat er de laatste tijd heel erg veel kleine, persoonlijke aankoopadviestopics worden aangemaakt. Die zijn ongetwijfeld nuttig voor de TS en andere bezoekers, maar het worden er onderhand zo veel dat ze de grotere topics wat onzichtbaar maken. Die aankoopadvies-tag wordt niet gebruikt, waardoor het overzicht een beetje kwijt raakt. Naar mijn mening is F&V Hardware daardoor een stuk onoverzichtelijker dan pakweg een jaar geleden.

Hoe staan jullie tegenover een apart aankoopadvies-subforum waar alle persoonlijke topics in ondergebracht kunnen worden? Daar zou je evt. ook de algemene instaptopics in kunnen plaatsen. Zo worden de topics wellicht ook wat beter door terug te vinden voor mensen die de zoekfunctie van Tweakers niet (correct) gebruiken :)
Aankoopadvies subforums zijn fijn voor de regulars. Je kan ze vrij makkelijk scheiden van de rest. Dat is meteen het voor en het nadeel. Ik zie een significante afname in de hoeveelheid hulp die geboden wordt in dusdanige topics wanneer ze in aparte fora staan. En ik ben zelf uiteraard ook een regular en hoef die topics ook niet altijd te zien, maar ik weet ook dat ik nu sneller geneigd ben een antwoord te geven, dan wanneer ze in een apart forum staan.
Dus om de nieuwelingen toch goed te helpen op het forum ben ik zeker niet voor nog een apart forum, daarentegen moeten we de wildgroei uiteraard wel beperken/voorkomen. Maak dus zeker een TR aan wanneer je denkt dat een TS aan het helpdesken is. Want dat zorgt ook voor irritatie en die kunnen we goed bestrijden :)

martijnscholtens.nl

• Universal Creations
Dat is op zich wel een aardig idee. Maar wie is "we"? Ik wil daar best wel wat tijd in stoppen, daar niet van.

• Universal Creations
quote:
link0007 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:22:
Ik denk dat het beter is om de individuele aankoopadvies-topics te verbieden wanneer het net zo goed in het algemene topic past. 99% van de uiteindelijke aankoopadviezen had men prima zelf kunnen bedenken door even de laatste 4 pagina's van het algemene aankoopadvies-topic door te lezen.
Everything is already on the internet....
Het is nog altijd de bedoeling van ons forum om elkaar te helpen, ook al moet je meerdere keren hetzelfde bandje afdraaien. En soms blijven users hier hangen en leren ze van alles wat wij hun vertellen en helpen ze in de toekomst weer anderen. En soms bedanken de geholpen users ons (of niet...) en zien we ze nooit meer terug. Natuurlijk letten we er ook op dat users wel enige inzet vertonen, dat doen jullie met TR's en dat doen wij natuurlijk ook.
Wat betreft de aanwezige FAQ's: sommige zijn tijdloos, anderen zijn weer toe aan een update. Dus vind ik het wel een goed idee om toch weer eens wat tijd te stoppen in een FAQ. Want een up to date FAQ zal over het algemeen meer users helpen dan eentje die hopeloos verouderd is.

• Universal Creations
Als je gaat zoeken naar incomplete specs is het aanvullen hiervan een kleine moeite. Tenminste, zo heb ik dit ook een aantal keer gedaan in het verleden. Ik zag dat de specs niet klopten of niet compleet waren en gaf meteen de juiste gegevens door.

• Universal Creations
Maar.... dergelijke hoofdgroepen worden veel drukker bezocht dan FVH. Hier is de "vervuiling" ook een stuk minder.

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True