• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:49
Ik zoek wat advies over aanschaf van een camera om Full HD video's mee te kunnen maken.

Ik ben in het bezit van een Nikon D700 met een set mooie lenzen (o.a. 24-70 en 70-200), maar op de D700 ontbreekt een videofunctie. Het DoF effect van DSLR video spreekt me enorm aan. Aangezien ik al over goede Nikon lenzen beschik, lijkt het me een logische keuze om naast de D700 een Nikon DSRL aan te schaffen puur voor video.

Het zal in principe gaan om 'gewone' huis-tuin-en-keuken video's, maar ik wil me wel meer in video gaan verdiepen om leuke films te kunnen maken. Ook wil ik de films gaan bewerken (waarschijnlijk met iMovie).

Volgens mij is de D5100 een geschikte kandidaat. De camera is niet al te duur, mijn lenzen passen er zonder probleem op en de camera kan Full HD video opnemen. Ik heb ook gekeken naar een 'gewone' videocamera maar de beeldkwaliteit spreekt me totaal niet aan.

Mijn vragen:

* in hoeverre is filmen met een 24-70 2.8 en 70-200 2.8 (toch relatief zware lenzen op een lichte body) eenvoudig te doen uit de hand?
* is de autofocus functie van een D5100 tijdens het filmen nog voldoende bruikbaar of blijft het een kwestie van handmatig scherpstellen?

Algemene opmerkingen / tips zijn ook welkom!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:50
Knip

Ik denk dat aangezien je al in Nikon zit een D5100 absoluut de beste optie is. Ga 's naar een goede winkel en speel er wat mee.

[Voor 24% gewijzigd door Moby op 19-05-2011 14:01. Reden: Beetje nutteloze opmerking]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 20:55

Pat-Juh

Patrick

Wijnands schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:46:
[mbr]Knip[/]

Ik denk dat aangezien je al in Nikon zit een D5100 absoluut de beste optie is. Ga 's naar een goede winkel en speel er wat mee.
idd... als je nou niet het lenzen arsenaal had zou ik de Canon variant zeggen en met Magic Lantern maar goed :).

Zware lenzen + lichte body is gewoon een stabiel platform hebben, Handmatig focussen is doorgaans wel wat beter, zeker als ik een hoop filmpjes op youtube oid zie.

Gewoon even kijken of het bevalt :). Je kan als je toch al voor MF gaat ook naar een M4/3 Panasonic kijken met F-mount adapter, deze heeft ook een "gehackte" firmware waar je hele hoog bitrates e.d. kan instellen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik weet niet hoe het zit met de VR functie van je lenzen. Maar als je die gebruikt zal je denk ik ook gebruik moeten maken van een externe microfoon, anders hoor je je lens terug in je filmpje. Misschien iets om uit te testen en rekening mee te houden.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
VR kun je toch gewoon uitzetten?

Waar je overigens rekening mee moet houden is dat de D5100 geen focusmotor heeft. De D7000 daarentegen wel. Bovendien is de D5100 DX en de D700 FX. Wellicht handige zaken om rekening mee te houden.

[Voor 154% gewijzigd door Trommelrem op 20-05-2011 19:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik weet ook niet of het werkt tijdens het filmen (kan ik op google niet zo snel vinden), maar als het werkt lijkt het me op 200mm ook een welkome aanvulling en zul je er zeker gebruik van maken. Het zou dan vervelend zijn als blijkt dat je de VR module hoort.

@Hierboven: de TS geeft aan AF-S lenzen te hebben, dus die zal geen last hebben van een missende motor.

[Voor 17% gewijzigd door Frunz op 20-05-2011 20:30]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:49
@All bedankt voor de reacties. Ik zal eens met wat lenzen bij de winkel langs gaan om de D5100 te testen. Ook de tip over m4/3 mount is handig. Wist niet dat die een F mount hadden.

Op de 70-200 zit VR. Uitschakelen tijdens het filmen zonder statief lijkt me niet handig vanwege de trillingen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat VR tijdens het filmen moet werken. Een externe microfoon zal ik sowieso gaan kopen om goed geluid te krijgen. Al met al wordt het dan wel weer een duur geintje (in vergelijking tot een willekeurige camcorder van zeg 400 euro), maar die beeldkwaliteit is het gewoon niet vind ik. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee