Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44

Wormaap

Achter de schermen is veel gesproken over de indeling van het forum, de logica er achter en de activiteit van verschillende onderdelen. Ook F&V is onderdeel van gesprek geweest en er is besloten wat wijzigingen door te voeren. Vandaar een nieuwe start met het feedbacktopic, ook om dat weer wat onder de aandacht te brengen en te kijken of jullie nog feedback of adviezen hebben om het hier levendig te houden en dingen te verbeteren.

Om de indeling van het forum beter te laten aansluiten bij het huidige gebruik en de huidige populariteit van onderwerpen op het forum hebben we besloten om Graphics samen te voegen met Foto- en videoworkflow. Graphics heeft op de laatste tijd nog maar weinig bijdragen en heeft een wat vreemd onderkomen in de Devschuur. Historisch is deze ontstaan omdat het forum ooit Webdesign & Graphics heeft geheten. Na de samenvoeging met Foto- en videoworkflow zal het forum door het leven gaan als Workflow, beeldbewerking en design.

Verder zal Foto- en videomedia hernoemd worden naar Showcases en creaties en zullen de showcasetopics uit Graphics naar dit forum verplaatst worden. Fotografie & video krijgt dus een wat bredere insteek waarbij er ruimte is voor alle onderwerpen die betrekking hebben op het ontwerp en de creatie van beeld. De hoofdgroep is om die reden al hernoemd naar Fotografie, video en design.

Vanwege het relatief beperkt aantal topics en de grote mate van overlap zijn Foto- en videohardware en Foto- en video koopadvies reeds samengevoegd tot Foto- en videohardware en koopadvies. Enkele jaren geleden is dit onderscheid gemaakt om overzicht te creëren, maar de keerzijde is dat wanneer je niet actief in het koopadvies forum kijkt je de hulpvragen ook niet mee krijgt. We hopen dat ze daardoor nu ook weer wat meer zichtbaar worden voor de vaste bezoekers die zich in hardware ophouden.

Het is in F&V altijd relatief rustig met een goede sfeer, dat zal met de samensmelting niet zomaar veranderen. Toch zouden we graag zien dat het weer iets meer gaat leven en wat actiever wordt. Ook om het aantrekkelijk te maken voor potentiële nieuwe leden. Het zou zonde zijn als F&V langzaam dood bloedt.
Daarom hierbij een hernieuwde oproep om jullie ideeën en feedback te spuien.

Zie je dingen niet lekker gaan, mis je iets of heb je ideeën die ons misschien verder helpen brand dan vooral los. We nemen alle feedback serieus en zullen proberen er iets mee te doen, hopelijk krijgen we ook iets meer leven in de brouwerij. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voor wie de aankondiging van de herstructurering terug wil lezen: Herindeling Graphics en Foto- en videoworkflow/media

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Het is volgens mij eerder besproken, maar wat daarvan de conclusie was weet ik eigenlijk niet:
Kunnen we het verzameltopic voor dieren misschien splitsen naar wildlife en dierentuin/huisdier/vee of iets in die richting?

Misschien die eersta dan met vogels samenvoegen tot wildlife? Ik zie vrij vaak portretten uit dierentuinen langskomen en daf is m.i. een heel ander werkveld/vakgebied.

Hoe denken anderen hierover?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Die topics lopen nou niet echt storm, dus hoewel splitsen altijd goed is voor de innerlijke organisatiedrift vind ik't eigenlijk wel prima zo. Liever één topic waar nog een beetje gepost wordt dan twee collecties stof en tumbleweed :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 23:04
Schopje,

Ik merk nu pas dat sinds de herindeling de openingspost van Graphics gesneuveld is. Hier stond een boel nuttige info in over programma's, fonts (herkenning, vindplaatsen), etc.
Is die nog op te scharrelen (makkelijker om van daaruit een update te doen ipv opnieuw uit de duim zuigen). Dan wil ik wel helpen hem de nodige update te geven.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hij zal nog bestaat maar wellicht is het geen sticky meer, die moeten we dan even opzoeken.

Deze bedoel je neem ik aan?
Graphics Beleid

Die moeten we wellicht deels mergen of als losse FAQ neerzetten, gaan we het met de crew even over hebben. Bedankt voor je melding. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Gonadan op 07-02-2024 10:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Duh, die had ik compleet over het hoofd ggezien... 🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudy-B
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-03 21:56

Rudy-B

Always have fun.

@Gonadan
De YouTube videos hebben een educatief karakter en leken me daarom juist op z'n plaats hier ... samen wijzer worden en groeien.

Ik zou niet weten op welke wijze de inhoud hier anders te plaatsen. Ideeën zijn welkom. Tot nader bericht zal ik ze niet meer posten.

YouTube AI Playlist - Deviantart AI Portfolio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StGermain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:42
Moderators: Jammer van die youtube video's want daar zat echt goeie informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy-B

Rudy-B

Always have fun.

@Gonadan en @ allen
Ook herhaal ik graag mijn voorstel dat wie een plaatje post dat vergezeld laat gaan van de informatie hoe het plaatje gemaakt is. Dan kan iedereen er iets van opsteken en het zelf herhalen en er op voortborduren. Met de vele plaatjes zonder info blijft dit draadje hangen op het nivo van 'kijk eens wat ik kan' ... of wordt het gevaarlijke pad van de humor bewandeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Rudy-B op 23-02-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rudy-B schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:11:
@Gonadan en @ allen
Ook herhaal ik graag mijn voorstel dat wie een plaatje post dat vergezeld laat gaan van de informatie hoe het plaatje gemaakt is. Dan kan iedereen er iets van opsteken en het zelf herhalen en er op voortborduren. Met de vele plaatjes zonder info blijft dit draadje hangen op het nivo van 'kijk eens wat ik kan' ... of wordt het gevaarlijke pad van de humor bewandeld.
Niet om het een of ander, maar dit is het grote AI art SHOW- & kletstopic.
Als iedereen bij elk plaatje alle afbeeldingsinfo en/of workflow gaat plaatsen dan wordt het er niet mooier op.
Bovendien, je kunt toch altijd de poster een DM sturen met de vraag om de info te delen? Krijg je vanzelf antwoord. En soms zul je ontdekken dat niet iedereen die info (waar soms uren/dagen aan gewerkt is) zomaar vrij zal geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Damian

Insane Obtrusion

Yaksa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Niet om het een of ander, maar dit is het grote AI art SHOW- & kletstopic.
Als iedereen bij elk plaatje alle afbeeldingsinfo en/of workflow gaat plaatsen dan wordt het er niet mooier op.
Bovendien, je kunt toch altijd de poster een DM sturen met de vraag om de info te delen? Krijg je vanzelf antwoord. En soms zul je ontdekken dat niet iedereen die info (waar soms uren/dagen aan gewerkt is) zomaar vrij zal geven.
Tweakers is een tech-forum toch? Zie ook de topic-warning van Gonadan.

Het is geen show een random plaatje zonder context forum.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
We zijn daar eerder al vrij duidelijk in geweest. We verwachten echt niet van iedereen dat het volledige recept steeds gedeeld wordt. Dat voegt niets toe en maakt het topic niet leesbaarder.
Wat we wel verwachten is dat het merendeel van de posts meer bevat dan alleen maar een plaatje met een korte beschrijving. Zoals het beleid voor showcases al jaren is moet het een combinatie zijn van tonen én inhoudelijke discussie. Dat kan in de vorm van feedback naar elkaar, of conclusies over doorontwikkeling van engines, of experimenteren met configuratie. Wat precies maakt niet uit, maar Tweakers is geen DeviantArt o.i.d. waar je gewoon een feed van plaatje toont puur om te showen.

@Rudy-B een keer een filmpje linken ter ondersteuning van een uitgebreider antwoord op een vraag is prima, elk nieuw filmpje posten met de enige intentie aan te geven dat er een nieuw filmpje is niet. Dat degradeert het topic in feite tot een RSS-feed van een Youtube-kanaal.
Het staat je overigens vrij je kanaal te linken in je signature, dan kunnen geïnteresseerden daar gewoon zelf gaan kijken.

@StGermain de filmpjes zijn niet verboden, die zijn prima, de manier van posten is wat we niet willen. Het staat je vrij om je te abonneren op het kanaal van @Rudy-B, lijkt me best leerzaam. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy-B

Rudy-B

Always have fun.

@Gonadan Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
edit: verkeerde topic

[ Voor 107% gewijzigd door BeetjeVreemd op 24-02-2024 23:26 ]

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:38

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gewoon even een vliegertje die ik op gooi om te kijken of er interesse is of dat ik iets bedenk waar niemand op zit te wachten.

Fora over de hele wereld worden minder populair dan vroeger, social media is sneller en met handige verslavende apps op de telefoon is dat de easy winner vs fora. Dus een forum als Tweakers moet uniek meerwaarde bieden...dan doen wij door gelijkgestemden bij elkaar te brengen, zoals we al jaren doen, maar ook met meetings en events etc. Ik ben een beetje aan het kijken hoe wij het voor jullie nog een beetje mooier kunnen maken of meer waarde kunnen creëren in ons hoekje van het internet.

Nu lijkt het mij tof om experts in hun veld te vragen of zij niet een korte workshop zouden willen geven binnen hun vakgebied.
- Denk aan een wandeling door een natuurgebied met een macrofotograaf.
- Een avond astrofotografie vanuit een goed bereikbaar dorp met weinig lichtvervuiling op een heldere nacht.
- Straatfotografie (moeten we de groep wel beperkt houden, omdat je anders hopeloos opvalt)
- portretfotografie met daglicht of met kunstlicht

Etc. Volgens mij hoeft de expert helemaal niet de beste ter wereld te zijn om al hele goede tips te kunnen geven, dus een ervaren amateur met echte liefde voor zijn onderwerp etc zouden heel goed kunnen werken.

Ik zou wel willen inventariseren of dit jullie prikkelt om vaker naar een meet te gaan als er een duidelijk onderwerp + expert is die wat komt vertellen/showen?

Vraag:
- Zouden jullie open staan voor een meet waar we een kleine bijdrage vragen (puur kostendekkend, er zal nooit winst gemaakt worden) om een expert een cadeaubon te kunnen geven.
- Welke onderwerpen zouden we mee af kunnen trappen als pilot?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nomad schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:11:
Vraag:
- Zouden jullie open staan voor een meet waar we een kleine bijdrage vragen (puur kostendekkend, er zal nooit winst gemaakt worden) om een expert een cadeaubon te kunnen geven.
Zeker :)
- Welke onderwerpen zouden we mee af kunnen trappen als pilot?
Wat meer 'artistiek gerichte' studiofotografie heb ik altijd heel interessant gevonden, maar tegelijkertijd best lastig om mee te beginnen zonder een béétje een startpunt te hebben. Want 'een beetje interessant belichten' ofzo wordt al snel 'een geforceerd ogend prutswerkje' :+
Daarmee ben je natuurlijk wel meteen weer afhankelijk van een locatie, dus misschien niet 100% ideaal voor een eerste keer. Maar ik wilde hem wel dumpen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Zelf ben ik echt fan van macro en astro, en zou daar graag meer over leren. Vind het leuk om zelf bezig te zijn ermee, maar vergeleken met de plaatjes in dat topic, bak ik er echt niks van.

Ik heb een prima camera setup, denk ik, maar puur gericht op productfotografie voor mijn reviews. Astro en macro zijn daarin bijzaak waar ik wel interesse in heb.

Lastige is alleen dat ik deze hoek van Tweakers niet zo actief volg, om eerlijk te bekennen, en er is volgens mij niet zoals met het abonnee forum een topic om te volgen waarin aankondigingen worden gedaan, en verder niks in gespamt wordt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mixed feelings alhier.

Ben zelf ook fan van macro en van landschapsfotografie, met als specialiteit panorama's.

Maar dan nog; hoe zou je dat in een workshop vorm moeten gieten? Voor elk wat wils?
Want zelf, vind ik tenminste ;) , ben ik daar al redelijk bedreven in.
Gaat het om de fotografie op zich? De voorbereiding, het doen ter plekke, de pp wanneer je weer thuis bent en voor je beeldscherm(en) zit?
Want alle stappen van het proces zijn belangrijk en bepalend voor het eindresultaat.

Lastig, lastig... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 20:38

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ehtweak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:34:
Mixed feelings alhier.

Ben zelf ook fan van macro en van landschapsfotografie, met als specialiteit panorama's.

Maar dan nog; hoe zou je dat in een workshop vorm moeten gieten? Voor elk wat wils?
Want zelf, vind ik tenminste ;) , ben ik daar al redelijk bedreven in.
Gaat het om de fotografie op zich? De voorbereiding, het doen ter plekke, de pp wanneer je weer thuis bent en voor je beeldscherm(en) zit?
Want alle stappen van het proces zijn belangrijk en bepalend voor het eindresultaat.

Lastig, lastig... :?
Elke reactie wordt gewaardeerd, maar laten we het wel op een manier insteken dat de ander er ook wat aan heeft. Ik gooi een ballonnetje op, voel je vrij om dan concreet iets te noemen waar jij van denkt dat dat voor de community een goed idee qua insteek ipv 10 vragen opgooien en noemen wat specifiek voor jou niet van toepassing is, want daar kan ik niet op acteren of functioneel inzetten.

Omschrijf jij eens een (macro) workshop ochtend/middag qua invulling waarvan jij denkt dat het fijn is voor de community en waar jij het ook leuk van zou vinden om erbij te zijn :) ?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jij @Nomad gooit een balletje op, en ik denk ff hardop...
Niks mis mee, toch?

Nogmaals: focus je je op zo'n dag(deel) op 1 stap van het proces, of het geheel?
Dus, alleen de voorbereiding? Alleen de opname maken? Of de nabewerking?
Of misschien moet je wel alledrie doen, maar dan als deel 1, 2, 3 op verschillende momenten?

Want alledrie de stappen lijkt me lastig te doen in één keer. En heeft de bezoeker daar dan het geduld (tijd) voor om mee te doen?

Zo heb ik jaren geleden wel eens wat gedaan om panorama fotografie over te brengen c.q. uit te werken. Maar dat was best wel veel werk kan ik me nog herinneren. En dan wil je het liefst ook nog een beetje eer van je werk. ;)

Een oudje:
https://www.chasa-imago.n...ramafotografielowres2.pdf
(13 jaar geleden)

Kiezen we eerst een onderwerp en bepalen we dan het te volgen stramien?
Of kiezen we eerst voor een bepaalde workflow en zoeken daar dan telkens een onderwerp bij?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Leuk idee, wij hebben hier in de buurt een foto vereniging en die hebben af en toe ook lezingen. Vragen ook kleine bijdrage.

Onderwerpen is lastiger. Kan van alles zijn. Waar de een heel graag wat van macro zou willen weten, zou een ander heel graag wat van fotobewerking willen weten.

Beide hebben trouwens wel mijn aandacht.

Met de andere meets ben ik nooit meegeweest omdat ze vaak toch best wel eindje rijden zijn (woon boven Haarlem), of bv in een dierentuin, waar ik persoonlijk niet zo veel mee heb.

Dus wellicht meetings die wat regionaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Leuk initiatief! De concurrentie met social media heeft inderdaad een flinke impact op de activiteit van het grafisch subforum gehad.
Ik heb zelf niet zo veel met fotografie, ben eerder iemand die met een foto aan de haal gaat voor o.a. zeefdrukgebruik, en verder veel meer vector-tekening georiënteerd. Hoewel een workshop gericht op silhouetten of flink contrast mij wel interessant lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
We zijn nu in eerste instantie voornamelijk benieuwd naar de interesse. Zijn Twakers überhaupt geïnteresseerd in wat meer georganiseerde sessies naast de wandel-en-ouwehoer-meets die we al hebben.
We willen dus nu met name weten wat Tweakers wél graag zouden willen. En of ze bereid zijn een kleine financiële bijdrage te doen als dat het organiseren zou vergemakkelijken of het event interessanter zou maken.

Welke onderwerpen precies, en wat de exacte invulling zou worden is iets wat we later nog wel kunnen uitwerken. Als gebleken is dat er überhaupt genoeg animo is. :)

@Barrycade we kunnen t.z.t. ook nog wel een polletje doen of zo van onderwerpen waar interesse voor is.
Wat valt voor jou onder de noemer regionaal? @sys64738 en ik zijn bijvoorbeeld fan van het Noord-Hollands Duinreservaat en daar vaker te vinden, maar een meet in die richting hebben we nooit gedaan uit vrees dat men het niet centraal genoeg vindt liggen en er dan weinig opkomst is.

@PeacekeeperNL we hebben een aankondigingstopic voor meets, daar zou dit ook in komen:
F&V Fotomeet overzicht - volg dit topic

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@Gonadan ik woon in de IJmond, dus prima dan kom ik op de fiets ;)

Maar 1,5 uur in de auto te zitten dan is het meteen een hele dag en lastiger te plannen met een gezin etc. Maar mijn indruk is altijd dat er relatief weinig mensen uit de Randstad in deze groep zitten.

Dus snap dat dan het zwaartepunt naar het Oosten verschuift.

Maar voor een korte sessie / presentatie is dat voor mij niet echt aantrekkelijk.

Maar heb nu al een paar keer naar sessies gekeken van bv de grotere winkels; Cameraland/Cameranu hebben ook soms stadswandelingen met een fotograaf, presentaties etc. En zitten in Alkmaar / Amsterdam /Utrecht dat zou prima zijn.

Dat soort zaken zou ook wellicht samen met deze winkels kunnen? Dus een Tweakers/ camerawinkel sessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Barrycade vanuit de randstad gezien is de rest van Nederland al snel het oosten, maar kijk je op de kaart dan zie je dat veel meets juist enigszins centraal in Nederland zijn. Voor de echte oosterlingen zijn ze steeds in het westen.
Maar het is begrijpelijk dat niet iedereen even makkelijk een hele dag opoffert en een stuk gaat rijden. Zo zie je dat meets in de Bieschbosch of op Schiermonnikoog weer andere samenstelling kennen dan de toegankelijke en centrale meets.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tis gewoon een opmerking hoor en iets wat specifiek voor mij geldt. Blijft toch altijd een compromis want we hebben leden in het hele land.

Ben nog steeds geïnteresseerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik keek in het beleid F&V Beleid en zag dat de link voor "Foto & Video Aankoopadvies" naar /dev/null toe ging. Ik vermoed dat dit is samengevoegd met "Foto & Video Hardware". Ik denk dat ik nu wel weet waar ik mijn vraag op de juiste manier kan stellen maar dan is het handig dat de F&A beleid pagina dit ook reflecteert :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yariva schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:31:
Ik keek in het beleid F&V Beleid en zag dat de link voor "Foto & Video Aankoopadvies" naar /dev/null toe ging. Ik vermoed dat dit is samengevoegd met "Foto & Video Hardware". Ik denk dat ik nu wel weet waar ik mijn vraag op de juiste manier kan stellen maar dan is het handig dat de F&A beleid pagina dit ook reflecteert :)
Die mag sowieso wel wat opgefrist worden. :$

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gonadan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Die mag sowieso wel wat opgefrist worden. :$
Don't shoot the messenger :+

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1