Zandpad schreef op donderdag 17 november 2011 @ 16:16:
Eensch met Gerard. Exif is helemaal niet interessant...
Op de Fotovakschool word ook constant naar EXIF gekeken. Mijn docent (Mich Buschman voor de geïnteresseerde) was portretten van mij aan het maken met raamlicht met z'n eigen apparatuur (D700 + 105 VR). Om vervolgens elke keer zijn settings door te geven aan mijn medeleerlingen. Welke vervolgens die settings op een 550D met18-135 IS invoeren en erachter komen dat dat niet gaat werken...
Naar mijn inzicht zou de lichtsituatie in het kort veel informatiever zijn dan EXIF. Ik heb liever dat ik de omstandigheden weet, en dat kan aanpassen naar mijn huidige situatie dan dat ik exacte settings heb.
Dat dus.
Overigens wel slecht van je docent om op die manier les te geven. Daarnaast komen de ISO waarden van Canon en Nikon niet overeen (Canon is iets gevoeliger). Maar goed, instellingen doorgeven zodat luie leerlingen niet meer licht hoeven te meten is op zich wel prima, soort van.

En het antwoord daarop is EXIF-info? Ik denk eerder aan het objectief, sensor, cameramerk, afstand tot mier etc. Een beginner die de EXIF-info van zo'n foto bekijkt denkt dan misschien zoiets als "Oh.. Nikon D90.. die instellingen etc etc. Ga ik ook doen".
En dat stelt hij dan in op z'n Canon 5D mkII wat weer een hele andere camera is met andere sensor. Etc Etc.
En "Waarom heb ik bijna niks van de mier scherp in beeld of f/2.8 ?"
Zie hierboven. Dan gaat hij dus bijvoorbeeld instellingen overnemen van een fullframe camera terwijl hij zelf met een compact of crop-cam werkt. Ik kan me niet voorstellen dat beginners precies weten wat de specs zijn van alle camera's. Sterker nog, ik weet niet eens alle specs van de camera's die de laatste drie jaar zijn uitgekomen.
Dat is iets waar jij mee moet worstelen : Ik zou nooit een serieuze foto met wat voor telefoon dan ook maken. Is en blijft bagger

"Serieuze foto" is natuurlijk maar relatief. Voorbeeld: Coverfoto op een bekende krant over de dood van Theo van Gogh -> gemaakt met een GSM-foon. Maar goed, dit wordt weer een hele andere discussie.
Ik heb heel wat foto's gezien hier die op 1024 pixels scherm lijken, maar waarvan ik vermoed dat ze op full size absoluut niet scherp zijn of alleen gedeeltelijk !!
Voornamelijk foto's van auto's / vogels / vliegtuigen en hier en daar wat Macro.
Als iedereen dan gewoon full size zou posten dan zou je IMHO veel meer aan die foto's hebben en kan je meteen zien of jouw foto's beter of NOG beter kunnen

Drie dingen :
- Iedereen moet dus full size foto's online zetten? Makkelijk voor al die vervelende mensen die gewoon foto's jatten voor hun eigen website/flyer/folder.
- Onscherpe danwel bewogen foto's zijn niet per definitie slecht. Dit is echt een T.net gedachtengang (en super scherpe hi-res foto's zijn dus ook niet perse goed)
- Beter is relatief. Daarnaast kan je een foto niet precies opnieuw maken, je kan wel proberen een andere foto te maken die erop lijkt. Maar dan heb je weinig aan de EXIF-info van de vorige foto, want de situatie is anders.
Maar goed, ik heb alles wel gezegd wat ik volgens mij wilde zeggen. Voor de pro-EXIF informatie-Tweakers : neem de bovenstaande discussie even door en denk er goed overna.
En stel jezelf dan deze vraag :
"Als je de EXIF-info van alle Erwin Olaf/Anton Corbijn foto's zou weten, zou je dan alleen met die informatie dezelfde foto's kunnen maken met dezelfde impact/hoge kwaliteit?"