Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

Topicstarter
Ik weet dat er veel van dit soort topics gemaakt kunnen worden, maar ik hoop met een beetje goede onderbouwing een toevoeging te zijn voor mensen ook tussen deze populaire camera's aan't twijfelen zijn.

Ik heb pas mijn Canon G10 en Sony HDR-TG3 camcorder verkocht en hiervoor komt op korte termijn een dSLR voor in de plaats en wellicht (later) een dedicated camcorder.

Op de Nikon zijn de reviews van de andere 2 dSLR's al bekend en deze zijn ronduit positief. Gezien de foto's van mensen die de D3100 al gekocht hebben, zal het met de kwaliteit van de foto's ook wel goed komen.

De dSLR zal voor amateur doeleinden gebruikt worden. Video is een grote pré en gezien het doel is manual focus zeker geen must.

Canikon zijn de grotere merken met een beter lensaanbod, maar voor mijn gebruik zal ik naast de zoom lens weinig andere lensen meer aanschaffen (hooguit een prime en een Samyang Fisheye).

Nikon D3100
Body & 18-55 (kit) €600
Body & 18-105 (kit) €690
  • + Good kit lens (18-105)
  • + Cheapest combo
  • + Continuous video AF
  • - No manual video mode
  • - No mic input
  • - Noisy Continuous Video AF
  • - No bracketing
Canon 550D
Body & 18-55 (kit) €690
Body & 17-85 €920
  • + Manual video
  • + Mic input
  • + Bracketing
  • - More expensive
  • - No continuous Video AF
  • - Least reach
Sony A33
Body €640
Body & 18-55 €700
Body & 18-250 (Tamron) €940
  • + Best video AF
  • + Smallest
  • + Mic input
  • + Bracketing
  • + Cool shooting modes: HDR, PanoramaSweep etc
  • + Articulated LCD
  • - More expensive
  • - No manual video mode
  • - It's a Sony(?)
Iemand die wellicht meer info kan bieden om eindelijk de knoop door te kunnen hakken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het is uiteraard geen enkel probleem om een eigen topic te openen als er een goede discussie ontstaat

Wat wil je precies weten? Ze zijn allemaal gewoon goed namelijk dus daar ligt het niet aan. De voordelen/nadelen die je zelf benoemd, hoe belangrijk/onbelangrijk zijn die voor jou. Waar neig je zelf naar, waar twijfel je aan.

Geef eens iets om over te discussiëren :P

[ Voor 61% gewijzigd door Moby op 21-09-2010 16:05 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wellicht wat ervaringen met één of meerdere van de camera's, of positieve/negatieve punten die ik over het hoofd gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De ervaringen met de Sony staan hier: Het grote Sony dSLR en objectieven topic v2010, met de Canon staan hier: Canon EOS 550D en de Nikon staat hier: Nikon D3100. Deze laatste is echter te nieuw om hands-on ervaring van de mensen binnen FG te verwachten

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:56
Om het nog moeilijker te maken >:) De Nikon D5000 zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, deze is momenteel goedkoper dan de D3100 en voldoet waarschijnlijk ook wel (behalve voor video).

Mag ik vragen waar je de prijzen vandaan hebt, een a33 + sony 18-250 kit ben ik bijvoorbeeld nog niet tegen gekomen (en beide los kom je volgens mij toch wel wat hoger uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Deze vraag hoort in [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 21-09-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 19:25

ktf

Misschien ook leuk om even te kijken naar het verschil in zoeker. De Sony heeft een electronische zoeker, wat toch wel weer heel anders werkt dan een optische. Dat is voor mij een groot pluspunt in de Sony, maar dat is voor eenieder natuurlijk persoonlijk, dus je kunt het niet echt een plus of minpunt noemen, eerder een 'overweeg'-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ktf schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:42:
Misschien ook leuk om even te kijken naar het verschil in zoeker. De Sony heeft een electronische zoeker, wat toch wel weer heel anders werkt dan een optische. Dat is voor mij een groot pluspunt in de Sony, maar dat is voor eenieder natuurlijk persoonlijk, dus je kunt het niet echt een plus of minpunt noemen, eerder een 'overweeg'-punt.
ben ik toch wel benieuwd waarom je een elctronische zoeker een groot pluspunt vindt tov een optische zoeker :?

wat keuze tussen de camera's betreft, probeer ze alledrie eens uit en degene die het best in de hand ligt, moet je nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
lateef schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:00:
ben ik toch wel benieuwd waarom je een elctronische zoeker een groot pluspunt vindt tov een optische zoeker :?
100% dekking, "groter" beeld dan bij andere instap-dSLR's, meer informatie in het zoekerbeeld (o.a. pitch/roll), je ziet meteen wat voor effect je instellingen hebben.

Over de keuze: als snelle AF in video's een vereiste is zou ik zeker naar de A33 kijken. Wat betreft beeldkwaliteit zal er weinig verschil zitten tussen de camera's. Ze hebben alle drie moderne sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Invictus66 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:13:
Om het nog moeilijker te maken >:) De Nikon D5000 zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, deze is momenteel goedkoper dan de D3100 en voldoet waarschijnlijk ook wel (behalve voor video).

Mag ik vragen waar je de prijzen vandaan hebt, een a33 + sony 18-250 kit ben ik bijvoorbeeld nog niet tegen gekomen (en beide los kom je volgens mij toch wel wat hoger uit)
Kleine miscalculatie.... :9
PowerUp schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:12:
[...]

100% dekking, "groter" beeld dan bij andere instap-dSLR's, meer informatie in het zoekerbeeld (o.a. pitch/roll), je ziet meteen wat voor effect je instellingen hebben.

Over de keuze: als snelle AF in video's een vereiste is zou ik zeker naar de A33 kijken. Wat betreft beeldkwaliteit zal er weinig verschil zitten tussen de camera's. Ze hebben alle drie moderne sensoren.
De A33 met de lens die ik wil (18-250) is het duurst. Maar als deze tevens ook als vervanging voor een camcorder kan fungeren (ik heb geen pro eisen aan een camcorder, alleen goede low light performance. Als ik nu 1 zou halen dan zou het de Panasonic SD60 zijn), dan is ie de meerprijs natuurlijk meer dan waard.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 21-09-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 19:25

ktf

lateef schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:00:
Wat je ziet is wat je krijgt (en ja, dat klinkt negatief), je weet meteen wat de brightness/saturation instellingen doen, je kunt instellen zonder je oog van de zoeker af te halen etc. Ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb geprobeerd, maar het *lijkt* me een groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

TIP: hou ze alledrie een keer vast, en gebruik de menu's. Dat geeft je ongelofeloos meer info/input dan wat tekst ergens op internet die de mening is van een bevooroordeeld persoon.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:36
wat mijn opvattingen erover zijn, de eos550 is nice voor het geld maar erg conservatief en beperkt in bepaalde richtingen zoals autofocus wat voor snelle acties toch wel prettig is, maar heeft een goede beeldkwaliteit. De A55 heeft een net ietsjes minder beeldkwaliteit qua resolutie (marginaal minder) en behandeld jpegs iets anders maar bied wel een betere autofocus en een 100% zoeker al is deze niet optisch. Het is heel belangrijk voor jezelf te bepalen wat je het belangrijkst vind maar ook het prettigst vind, nikon maakt goede cameras maar prettig vasthouden en werken doe ik niet.

Overigens is denk ik de aankomende alpha 580 de betere camera voor het vergelijkbare geld, de goede sensor van de a55 maar zonder het ietsjes beperkende SLT systeem wat toch wat licht blokkeerd (al zie je dit minder terug op fotos) het optimale is met de 580 uit de sensor te halen plus het innoverende autofocus en liveview systeem van de alpha 5xx serie.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
Denk dat je je ook moet afvragen of een dSLR (welke dan ook) voor jou voldoet als camcorder... Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt dat filmen met een dSLR een hele andere wereld is. Je kan hele mooi plaatjes maken, maar dit gaat allemaal niet vanzelf.

Strava

Topicstarter
Dat is het gevoel wat ik krijg bij de 550D en de D3100. Het is niet een P&S camcorder, waarmee je makkelijk ff een filmpje mee maakt.
Maar als ik naar de footage kijk van de A33/A55 die gebruik maakt van Phase Detection AF itt Contast Dectection AF bij de D3100 (550D heeft geen continuous AF) en zo de reviews lees, dan is dit toch dé way to go voor wat betreft continuous AF bij video.

Sommige mensen geven aan dat een dSLR voor fotografie gemaakt is, en als video opnames wil maken dat je een camcorder moet nemen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten, kijkende naar hun eigen behoeften en verwachtingen. Als de AF bij de A33 werkt zoals ik lees en op sample vids zie, dan voldoet deze gewoon aan mijn behoeften.

Qua gevoel van het merk Sony icm dSLR: Dit is ook iets wat meespeelt. Ik had altijd verwacht dat wanneer ik een dSLR zou halen, het een Canikon zou zijn. Ik denk dat meer mensen blind voor één van de 2 grote merken gaan. En als we dan verder kijken dan denk ik dat de resale-value toch iets lager is bij een Sony.

@ SharkBait: ik wil morgen ff langs de winkel gaan om de A33 uit te testen. De 550D heb ik al bij de MM uitgeprobeerd en voelde enigszins door het bezit van de G10 wel vertrouwd aan. De D3100 is volgens mij nog nergens op voorraad, maar kan wel de D3000 in handen houden om n beetje de feel te krijgen.

@ Rin: De A33 heeft zelfs wat minder MP dan de A55 en dus natuurlijk ook tov de 550D. Ongeveer gelijk aan het aantal als de D3100. Maar voor mijn gebruik/behoeften zal dat meer als voldoende zijn.
Wat betreft de A580. Mij zal het kleinere vormfactor meer wegen dan de wellicht iets betere IQ.

In welke zin heeft de A580 een betere autofocus en liveview systeem tov de A33/A55?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 22-09-2010 09:43 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 22:45
Mischien dat de Panasonic GH1 ook interessant is, er is net een GH2 uit en de prijzen staan nu onder druk omdat het een uitgaand model is. Is erg geschikt voor video.

Topicstarter
Kwintessens schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:45:
Mischien dat de Panasonic GH1 ook interessant is, er is net een GH2 uit en de prijzen staan nu onder druk omdat het een uitgaand model is. Is erg geschikt voor video.
Ik heb het idee van M43 en de Nex-modellen een beetje laten varen. Reden hiervoor was het feit dat de originele m43 lensen boven mij budget zijn. En als je met adapters gaat werken dat verlies je veelal de functionaliteiten van de lenzen. Heb jij mss andere ervaringen/oplossingen?

Ben overigens, zoals gezegd in de OP, niet van plan om veel lenzen te halen. Wil gewoon een beetje een all-round lens, en mss later een prime een fisheye, en heel mss een wide angle.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 22-09-2010 09:50 ]

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-06 00:50

Spikey

Making the web accessible!

ben het wel eens met wat prulleman zegt over video en ik snap eigenlijk ook niet waarom fabrikanten het in de lagere (instap) body's steken, behalve als sales-gimmick. AF is non-existent of ronduit slecht (hoewel dat met de sony volgens mij wel aanzienlijk beter idd ivm de andere merken).

voor huis-tuin-keuken gebruik van video heb ik een panny sd60 en dat werkt 100x prettiger dan video op mijn D90 (wel 2x gebruikt..). er is zeker wel schitterend video materiaal ter schieten met dslrs maar het vergt aanzienlijk meer moeite, mogelijk niet waar je op zit te wachten voor algemeen gebruik.

wat betreft de zoeker zou ik toch echt een OVF preferen (ver) boven een EVF. helderheid, scherpte, instant reactiesnelheid op je bewegingen etc wegen voor mij zwaarder dan die 4% zoekerbeeld en feedback over camera-instellingen (beide komen met een beetje ervaring wel)

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
Anoniem: 108824 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:40:
In welke zin heeft de A580 een betere autofocus en liveview systeem tov de A33/A55?
De AF-punten zijn hetzelfde geloof ik. Het liveview systeem van de A580 is wat minder dan de A33/A55, maar wel stukken beter dan Nikon/Canon.

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:48:
Canon 550D
Body & 18-55 (kit) €690
Body & 17-85 €920
Mocht je voor de 550D gaan doe je zelf dan een lol en neem de 15-85 in plaats van de 17-85.
Is wel wat duurder, maar is een veel betere lens !!

Verder is dit echt een aanrader :
Shark.Bait schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 23:06:
TIP: hou ze alledrie een keer vast, en gebruik de menu's. Dat geeft je ongelofeloos meer info/input dan wat tekst ergens op internet die de mening is van een bevooroordeeld persoon.
:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie. Deze had ik ook overwogen. Totdat ik de prijs zag ;) Voor mijn gebruik en budget is deze helaas Bugatti Veyron in het centrum van Beijing, sort-a-speak.

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dan zou ik met de 18-55 IS beginnen en sparen voor de 15-85 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:36
@ Rin: De A33 heeft zelfs wat minder MP dan de A55 en dus natuurlijk ook tov de 550D. Ongeveer gelijk aan het aantal als de D3100. Maar voor mijn gebruik/behoeften zal dat meer als voldoende zijn.
Wat betreft de A580. Mij zal het kleinere vormfactor meer wegen dan de wellicht iets betere IQ.

De alpha 580 heeft een beter autofocus mechanisme bij gebruik van live view en filmen tegenover andere dslr cameras, maar de A33/55 hebben daarover ook weer een voordeel alleen een nadeel qua lichtverlies door de lichtdoorlatende spiegel.

Hier staat het mechanisme voor phase detection live view van de alpha 5xx serie beschreven http://www.dpreview.com/reviews/sonyalphadslra550/

vind dit toch wel een nadeel van andere dslr cameras maar dit is omdat ik toch relatief veel liveview gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren naar de lokale fotowinkel geweest en de A33 in mijn handen gehad. Indruk: klein (persoonlijk vind ik dat fijn. Heb ook maar kleine handen) en solide gebouwd. Maar de kitlens voelde wel zeer plastic aan. Helaas was er geen accu voorhanden, dus kon helaas niet het menu en EVF uittesten. Maar over het algemeen, positief. Daarnaast heb ik de laatste paar dagen heel veel rondgelezen: reviews en op forums (dpreview, IR etc) en veel foto's (Flickr) en videos (Youtube en Vimeo) bekeken en ben er bijna 100% zeker uit: het wordt de Sony SLT-A33.

1. Qua IQ is hij minimaal 'on par' met de 550D.
2. Voor mij als amateur vind ik de SweepPanarama, Auto-HDR, Twilight Mode en Multi-Frame Mode zeer aangename functies die ik als groot voordeel zie van de Sony tov de andere.
3. Voor mijn gebruik als video camera (huis-tuin-keuken) heb ik liever de veel betere Phase Detection AF dan Contrast Detection AF van de D3100 (die tegenviel qua focus en de noise daarvan, zie fimpljes op Youtube en Vimeo). De 550D heeft geen continuous focus, maar heeft dan wel als enige manual controls, maar zoals gezegd, heeft dat voor mij niet veel meer meerwaarde. Het enige wat ik mis op de Sony is de 60fps. Maar goed, je kunt niet alles hebben.
4. Minder belangrijk: In-body IS & Articulated LCD.

Het gros is gewoon ronduit enthousiast over de ervaringen met de A33/A55. DPreview gebruikt zelfs een A33 voor hun verslag van de Photokina. Er zijn wat negatieve opmerkingen over de EVF tov de OVF. Aangezien ik van een P&S kom (Canon G10) heb ik nog geen voorkeur voor beide. Vond dit verhaal wel leuk:

"I was playing around with the A55 last night when my old man (70+) came to have a look.
He immediately commented "Why the viewfinder so grainy one?", I realised he was pointing the camera at the totally dark living room and the A55 EVF shows a well lit abeit 'noisy' image. He went and took out his Canon dslr to show off how good it is ...and then spent 10 mins trying to focus in the darkness. ...the A55 AF speed of the same darkness was unbelievably fast and easy!
Morale of the story: ...It's easy to criticise the EVF compared to OVF until you put the 2 together and realise sometimes you either get the photo with a noisy EVF or you don't with a superior OVF.
Morale of the story part 2: ...Never play with your son's toys ! they may just prove to be poisonous. ...Yes, now he wants one too !"

Nu nog even wachten totdat de prijzen wat zakken. Zal wrs alleen de body kopen, dus tot die tijd heb ik nog tijd om de lens te kiezen die ik erbij wil halen, of van gedachten te veranderen :P

Edit: Dit is ook wel leuk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:40
Kleine kant tekening: de Canon 550D + 18-55mm IS kun je goedkoper krijgen. Hij staat namelijk 2x in de pricewatch. Met en zonder workshop. Eerste is ook nog een stuk goedkoper. ;)

http://tweakers.net/price...8-55mm-is-(workshop).html
http://tweakers.net/price...0d-+-ef-s-18-55mm-is.html
Pagina: 1