Grotere foto's in de FVM topics zou inderdaad erg fijn zijn. Zeker op mijn ipad die nu alles oprekt tot volle breedte van het scherm zit ik gewoon echt naar onscherpe foto's te kijken. Desktop browsers geven het forum gewoon pixel voor pixel weer en dan heb je daar minder last van, dan zijn de foto's hoogstens wat aan de kleine kant. Interessant topic in dat kader:
[Feat] Retina resolutie graphicsmarceltuit schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:29:
Jij hebt het nu denk ik vooral over foto's die ook gehost worden op het forum ofzo? Want als ik mijn foto's van Flickr hier post kan dat volgens mij elk formaat zijn; totdat iemand gaat modereren.
Is het dan niet gewoon een kwestie van gaan modereren op pak hem beet max 900px breed ipv 640px breed, alleen voor FOT?
Fotoalbum van tweakers.net zelf heeft op zich geen beperking op de afmetingen. Ik kan prima een foto van 1200 pixels breed in mijn fotoalbum zetten en op het forum invoegen.
Er zijn/waren
1 voor zover ik weet twee argumenten om deze limiet te hanteren:
- grotere foto's verneuken de layout.
- grotere foto's zijn hinderlijk voor mensen die een wat minder snelle netwerkverbinding of een datalimiet hebben.
Het 'probleem' met de layout was
1 dat dergelijke grote foto's niet binnen de fixed width van de forumpagina passen. Dat geeft dus foto's die lelijk buiten de achtergrond van het forum uitsteken. Dat is opgelost met de auto-resize optie, maar die geeft niet bepaald de mooiste resultaten en vereist dus alsnog een muisklik naar volledig formaat.
Het tweede argument, dat grote plaatjes een te zware belasting zijn voor mensen met een wat beperktere bandbreedte, gaat steeds minder op. Eigenlijk vooral nog voor mobiele verbindingen (waar ook de datalimiet een rol speelt). Als ik op een mobiele dataverbinding zit mijd ik om die reden de topics in FVM vaak al. Met grotere plaatjes zou ik dat nog meer doen, maar op zich vind ik dat niet zo'n ramp. Liever op wifi high-res foto's en op 3G die topics mijden, dan op wifi tegen 640px plaatjes aankijken en op 3G iets makkelijker dergelijke topics kunnen bekijken.
1 Ik kom er net achter dat browsers tegenwoordig automatisch al afbeeldingen resizen om binnen de layout te passen. Ik zie in Firefox op windows7 geen verschil met die resize optie van het forum aan of uit, behalve het ontbreken van de rode balk en de mogelijkheid om door te klikken. Safari op iOS en IE 8 op Windows7 doen dat ook. Dat komt natuurlijk door die 'Check Images' feature die automatisch aan elke post de afbeeldingsmaten meegeeft en daarbij maximaal 640px aanhoudt.
Conclusie:
Grotere foto's posten heeft dus eigenlijk niet heel veel zin, aangezien ze toch geresized worden door je browser. Tenzij je bij het posten 'check images' uitzet, maar dat geeft een verspringende layout en foto's die rechts buiten de achtergrond vallen.
De enige echte oplossing is het verbreden of dynamisch maken van de breedte van de forumlayout, maar dat is dus precies zoals moby al aangeeft niet eenvoudig te realiseren. Bovendien is een veel bredere layout onwenselijk, omdat daarmee ook tekst op steeds langere regels komt te staan, wat niet prettig leest.
Daarnaast zal er nog een afweging moeten worden gemaakt of het toestaan van grotere foto's bezwaarlijk is voor mensen met een beperkte (mobiele) verbinding.
[
Voor 59% gewijzigd door
Orion84 op 02-08-2012 10:05
]