• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 22:04

[Aankoopadvies] Compactcamera

Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Welkom in dit nieuwe topic voor het aanschaffen van een compactcamera. Hier kan je terecht voor advies bij het kopen van een compactcamera, of voor klein nieuws over deze camera's. Om het topic in goede banen te leiden wordt er van de vraagsteller enige eigen inzet verwacht. Onderin deze startpost staat een vragenlijst, vul deze in als je hier om advies vraagt! Dit maakt het veel makkelijker om jouw vraag fatsoenlijk te kunnen beantwoorden, en daar heb jij ook belang bij :)

Update: Speciaal voor premium compactcamera's (compactcamera's met een sensor van of groter dan 1") is er een nieuw topic aangemaakt: [Aankoopadvies] Premium compactcamera's
« · ^

Het aantal megapixels wordt door velen als de belangrijkste eigenschap van een camera beschouwd. Het is tegenwoordig echter geen maat (meer) voor de beeldkwaliteit van een compactcamera. In de afgelopen jaren was er sprake van een zogenaamde 'megapixelrace', fabrikanten probeerden zichzelf in de kijker te werken door met het hoogste aantal megapixels te kunnen pronken. Het grote nadeel van de toename in megapixels was de toename in beeldruis, zelfs tot aan de laagste ISO-waarden aan toe!
Nadat de 14 megapixel bereikt was kwam deze race tot stilstand, omdat de beeldkwaliteit niet meer vooruit ging. Nieuwe modellen gingen zelfs terug naar 10 megapixels, wat door velen als positief werd ervaren. Inmiddels gaat door verbeterde technieken het aantal megapixels weer wat omhoog (tot 16), maar een maat voor de beeldkwaliteit is het al lang niet meer. Het beste is om reviews te zoeken die ook wat over de beeldkwaliteit te melden hebben en voorbeeldfoto's hebben.
« · ^

Het aantal x zoom is grofweg een maat voor hoever je in kan zoomen met de camera. Het aantal x wordt bepaald door de grootste brandpuntsafstand door de kleinste te delen. De Panasonic Lumix TZ20 bijvoorbeeld heft als grootste brandpuntsafstand 384 mm, als kleinste 24 mm. 384/24 = 16x zoom.
Dit gaat overigens om optische zoom. Er is ook digitale zoom, maar hierbij wordt het beeld dat op de sensor valt simpelweg opgeblazen. Een softwarematige bewerking die ook prima naderhand gedaan kan worden door de foto bij te snijden, je hebt er dus niet veel aan. Tegenwoordig kom je dit eigenlijk op camera's alleen nog tijdens het filmen tegen. Een aantal camera's zoomt dan digitaal om lawaai van het zoom-motortje te voorkomen.
Naast het aantal x zoom is het ook belangrijk om te kijken wat de kleinste brandpuntsafstand is van de camera is. Dit bepaalt namelijk hoeveel groothoek je hebt, wat handig is om toch dat gebouw of dat groepje mensen er helemaal op te krijgen. 28 mm is redelijk standaard bij compactcamera's, maar sommigen bieden wat extra's met 24 mm, of juist minder met 35 mm.
« · ^

Deze groep compacts vormen de grootste en de goedkoopste groep. Dit zijn vaak modellen met ongeveer 4x zoom en weinig extra functies en instellingen aan boord. Ze zijn erg compact en bedoeld voor de instapper die een "point-and-shoot" camera wil hebben met een betere beeldkwaliteit dan zijn/haar telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bCcJnNLvbhk0lBOor0huOXV4/full.jpg
Voorbeeld van een instapmodel: Nikon Coolpix S3100

« · ^

Deze categorie is heeft vaak meer bereik en mogelijkheden dan de simpele instapcamera's. Dit segment begint ongeveer bij 6x zoom, maar tegenwoordig kan je tot ongeveer 20x zoom komen bij dit soort camera's. Ze beschikken vaak over beeldstabilisatie om ook in het telegebied nog scherpe foto's te kunnen maken. Ook filmen in full HD behoort bij deze camera's vaak tot de mogelijkheden. Ondanks hun behoorlijk complete featureset zijn ze nog steeds behoorlijk compact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Npyrj3lIaZSZeSabgZmBwqwO/full.jpg
Voorbeeld van een travelzoom: Sony Cybershot DSC-HX9V

« · ^

Dit zijn de grootste modellen onder de compacts. De naam "bridge camera" hebben ze omdat ze wat betreft uiterlijk tussen de compacts en dSLR's zitten. Vaak hebben deze camera's een vrij grote grip en ook een grotere lens die wat verder uitsteekt. Het zijn dus geen modellen die nog in een broekzak passen. Het bereik van deze camera's is nog een stukje groter dan travelzooms, tot zo'n 40x zoom is mogelijk. Toch zijn deze modellen lang niet zo populair meer als een tijd geleden. Dit komt door de travelzoom die een steeds grotere bereik krijgt aan de ene kant, en aan de steeds goedkoper wordende dSLR's en ILC's aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wXxjqRc9WNvwcJMJeMuyFiFT/full.jpg
Voorbeeld van een bridgecamera: Fujifilm FinePix HS20EXR

« · ^

Dit zijn camera's die vaak als kleine camera naast een dSLR worden gebruikt, of door mensen die een betere beeldkwaliteit willen hebben dan een gewone compact maar het wel zo klein mogelijk willen houden. Deze 'enthousiast' compacts beschikken over een iets grotere sensor dan andere compactcamera's en een lens die meer licht doorlaat. Dit zorgt voor betere beeldkwaliteit bij weinig licht, hoewel ILC's en dSLR's hier nog een stuk beter scoren. Vaak is er bij deze modellen ook extra aandacht besteed aan de bediening. Er zijn veel instellingen en ook meer knoppen om deze sneller te kunnen veranderen. Ook kunnen de meeste van deze modellen in RAW-formaat fotograferen. Hierbij heeft de fotograaf meer ruimte in de nabewerking omdat de camera hierbij vooraf minder keuzes heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WlCJTL0TjFvTl8KzAeus9Bmd/full.jpg
Voorbeeld van een high-end compact: Olympus XZ-1

« · ^

Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

(Met de Pricewatch kan je door middel van de filters gemakkelijk een selectie maken)
« · ^

[ Voor 1% gewijzigd door Universal Creations op 01-09-2016 15:09 ]

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Nice!

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Anoniem: 87302

Mooie topicstart! Misschien handig om een soort van "best of" te maken waarin cameras als de Canon S100, Fuji X10 etc. in voorkomen?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 22:04
Dat hebben we wel overwogen en er is wel een lijstje uitgekomen met interessante modellen, maar vooral bij de budgetmodellen is het gehalte eenheidsworst groot en worden de camera's wat sneller opgevolgd.
Vanuit de crew vinden we het teveel werk om te maken en daarna bij te houden, maar als de community hier een bijdrage aan wil leveren als in de CSL-BBG topics dan is het te proberen :)

Verdere discussie hierover graag in FV feedbacktopic NIEUWE STIJL, dan kunnen we hier verder met aankoopadvies :)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:27
€350,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
High End
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera is voor mijn Studenten Volleybalvereniging. Hij zal gebruikt worden op feestjes, evenementen, eigenlijk overal waar de vereniging mee is betrokken.
Lijstje met belangrijke punten:
- Stevig
- "Point & shoot" - Maar moet ook de mogelijkheid bieden om wat interessantere foto's te maken
- SD geheugenkaart - Als een commissie de camera gebruikt, moeten ze dat op een simpele manier eraf kunnen halen. Kan natuurlijk met een kabeltje, maar een SD kaartje is wel een pre.
- Afmetingen - Een grote camera is niet altijd even handig en kan je niet zo maar in je zak stoppen.
- Goede prestaties in weinig licht.
Canon G12
Schijnt een enorm goede camera te zijn, en vroeger op m'n werk in een fotografiewinkel veel goede verhalen over gehoord. Degelijke behuizing vooral. Ook goede prestaties bij 3200 ISO.
Sony HX20V
Goede ervaring met Sony in compactcamera's, krijgt ook goede recensies.
Nadeel is de flitser die uitklapt, dat kan alleen maar kapot gaan.

We hadden eerst een Panasonic, maar dat is ons niet zo heel goed bevallen, daarom liever geen Panasonic meer.

TheJVH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:51:
€350,-
High End
De camera is voor mijn Studenten Volleybalvereniging. Hij zal gebruikt worden op feestjes, evenementen, eigenlijk overal waar de vereniging mee is betrokken.
Lijstje met belangrijke punten:
- Stevig
- "Point & shoot" - Maar moet ook de mogelijkheid bieden om wat interessantere foto's te maken
- SD geheugenkaart - Als een commissie de camera gebruikt, moeten ze dat op een simpele manier eraf kunnen halen. Kan natuurlijk met een kabeltje, maar een SD kaartje is wel een pre.
- Afmetingen - Een grote camera is niet altijd even handig en kan je niet zo maar in je zak stoppen.
- Goede prestaties in weinig licht.
Canon G12
Schijnt een enorm goede camera te zijn, en vroeger op m'n werk in een fotografiewinkel veel goede verhalen over gehoord. Degelijke behuizing vooral. Ook goede prestaties bij 3200 ISO.
Sony HX20V
Goede ervaring met Sony in compactcamera's, krijgt ook goede recensies.
Nadeel is de flitser die uitklapt, dat kan alleen maar kapot gaan.

We hadden eerst een Panasonic, maar dat is ons niet zo heel goed bevallen, daarom liever geen Panasonic meer.
Overweeg ook eens de Fujifilm X-10, nu tijdelijk voor €364 in de PW. Mooie compacte camera die erg mooie JPEGS aflevert met zeer mooie skintones.

Anoniem: 172410

Ik geloof dat ik dit topic binnenkort nodig ga hebben :Y

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 12:44

Gast1981

room with a moose!

Tevreden met mijn Canon IXUS500 supercompact :)
Alleen, er lijkt een klein vuiltje achter de lens terecht te zijn gekomen. Is dat weg te krijgen? Kan je bijv relatief veilig met een compressor een hap lucht erdoor rammen? Of zijn er betere manieren om dit te doen (behalve terugbrengen naar de winkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX50 is bij sommige mensen al aangekomen! In volgend topic staan first impressions & test shots!

http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=42608174

Edit... :)
YouTube: 月 75個目 PowerShot SX50 HS

[ Voor 30% gewijzigd door witeken op 29-09-2012 19:59 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Gast1981 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:25:
Alleen, er lijkt een klein vuiltje achter de lens terecht te zijn gekomen.
Hoe zie je dat eigenlijk? Als het een nieuw toestel is en als het stoort, zou ik er zeker mee teruggaan.

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 19:43
Gast1981 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:25:
Alleen, er lijkt een klein vuiltje achter de lens terecht te zijn gekomen. Is dat weg te krijgen? Kan je bijv relatief veilig met een compressor een hap lucht erdoor rammen? Of zijn er betere manieren om dit te doen (behalve terugbrengen naar de winkel).
Had zelf iets te enthousiast de lens van de Ixus 230HS schoongemaakt met lenscleaner: vloeistof achter de voorste lens en ook op de binnenste lens. Na veel föhnen helaas nog steeds stippen op beide lensen. Toch maar naar een expert gebracht die alles schoonmaakt voor ongeveer € 40. Valt trouwens onder de verzekering O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 12:44

Gast1981

room with a moose!

Iglo, heb je er een extra verzekering bij afgesloten dan? Of heb je gewoon een hele nette inboedelverzekering? Cameraatje is nu een maand of 2 a 3 oud. Het vuiltje komt vermoedelijk van het strand... geen idee of ze dat accepteren en vergoeden. Zal eerst zelf nog eens een poging met perslucht proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:36
Ik mis wel een beetje de categorie "sterke" waterproof/outdoors compactcamera's die de meeste (grote) fabrikanten tegenwoordig in hun line-up hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Laatst online: 25-04 19:43
Gast1981 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:06:
Iglo, heb je er een extra verzekering bij afgesloten dan? Of heb je gewoon een hele nette inboedelverzekering? Cameraatje is nu een maand of 2 a 3 oud. Het vuiltje komt vermoedelijk van het strand... geen idee of ze dat accepteren en vergoeden. Zal eerst zelf nog eens een poging met perslucht proberen binnenkort.
Valt onder de inboedel, wel de uitgebreide versie bij Univé. Handig met kleine kinderen die wel eens iets slopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
Gisterennacht is ingebroken bij m'n 72-jarige moeder en is oa haar foto camera gestolen. Het was een 4/5 jaar oude Fuji Finepix en hoewel de bediening niet heel eenvoudig was kon ze er toch goed mee omgaan. Ze maakte regelmatig foto's van de tuin, bloemen of wolken, en de standaard vakantiefoto's. M'n moeder is wel een volledige digibeet (type plaats de muis in de rechterbovenhoek, je ziet 't voor je...). Ik wil nu eigenlijk snel een andere camera kopen zodat ze weer lekker verder kan, maar hij moet wel heel eenvoudig te bedienen zijn.

Ik heb in de pricewatch zitten zoeken, maar bedieningsgemak voor 72-jarige digibeten staat er niet tussen >:) Kunnen jullie iets aanraden? Veel instellingsmogelijkheden is dus eigenlijk een nadeel, het moet zoveel mogelijk point and shoot zijn. Ik zoek iets in de pricerange 100-150 euro.

Zo op het oog lijken deze wat. Vooral de Fuji lijkt me eenvoudig te bedienen via het grote touchscreen.

pricewatch: Fujifilm FinePix Z950EXR Roze
pricewatch: Canon Powershot SX220 HS Grijs
pricewatch: Canon Powershot SX150 IS Zwart

edit: er moet wel een SD card in kunnen, anders zit ik weer zo te frotten met kabels wanneer ik foto's moet afdrukken.

[ Voor 26% gewijzigd door DappereDodo op 03-10-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX220 zou een goede keus moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe het zit met bedieningsgemak. Maar op auto laten en gwn pics maken is denk ik niet zo moeilijk :p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Laatst online: 14-06 07:01

JvdM

<---->

Over een tijdje ga ik een aantal maanden op reis en hiervoor wil ik een goede camera kopen.

Maximaal 150,-

• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom model denk ik.

Foto's maken tijdens een aantal maanden op reis. En als het zou kunnen ook filmpjes (hoeft niet HD o.i.d.). Misschien dat het ook nodig zal zijn om heel snel een foto te kunnen schieten.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus misschien kunnen jullie mij adviseren naar welke merken / modellen ik een beetje kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@JvdM
Canon Powershot SX220.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Laatst online: 14-06 07:01

JvdM

<---->

d:)b

Die ziet er goed uit en over het algemeen zijn de recencies ook lovend over die toestel. Ik denk wel dat dit 'm gaat worden. Thanks! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
witeken schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:32:
De SX220 zou een goede keus moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe het zit met bedieningsgemak. Maar op auto laten en gwn pics maken is denk ik niet zo moeilijk :p.
Die auto-stand zal vast niet zo lastig zijn idd, maar weet iemand hoe het zit met foto's terugkijken, verwijderen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Ik het kopje hierboven val ik in de categorie Travelzoom denk ik. Ik ben opzoek naar een compacte camera die toch nog een beetje serieuze foto's neemt. Ik wil er vooral foto's op feestjes, vakantie mee nemen en soms een paar mooie arty foto's maken van de stad/buiten.Het probleem dat ik voorheen had is dat ik bij wat minder licht meteen verschrikkelijke fotos kreeg bij mn oude goedkope camera's en ik had bijna altijd veel ruis op de fotos.

Nou is mijn budget helaas max 200 euro (iets erboven zou kunnen als er echt iets geweldigs is, helaas valt de Sony RX100 ver buiten mn budget ;))

Nou Googlede ik meteen even de camera die bij Travelzoom staat en vond ik de Sony Cybershot DSC-HX9VN Gold http://www.dixons.nl/cata...486?product_code=48851201 bij Dixons voor 100euro goedkoper dan de Black edition. Is dit echt een goede koop, of is het model zo oud dat het lastig is de prijzen te vergelijken?

Welk toestel raden jullie me aan? En naar welke nummers qua lens etc moet ik kijken als ik beetje scherpe (zonder enorme ruis) fotos wil ook bij iets minder licht? (Ben best wel een camera noob wat dat betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Ah dank! Die specs lijken beter dan die mogelijk verkeerd geprijsde Sony Cybershot DSC-HX9VN Gold.

Is deze Canon by far de beste voor die prijs of zijn er nog paar alternatieven daarnaast?
Het gaat me vooral om de sensor/lens qua scherpe fotos, bij weinig licht, en mooie (hoge fps?) hd video. De zoom capaciteit boeit me minder mocht dat meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Badname2 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:48:
[...]

Ah dank! Die specs lijken beter dan die mogelijk verkeerd geprijsde Sony Cybershot DSC-HX9VN Gold.

Is deze Canon by far de beste voor die prijs of zijn er nog paar alternatieven daarnaast?
Het gaat me vooral om de sensor/lens qua scherpe fotos, bij weinig licht, en mooie (hoge fps?) hd video. De zoom capaciteit boeit me minder mocht dat meespelen.
Kijk ook zeker even naar de Panasonic TZ-25 en TZ-30 serie en Sony HX20 e.d.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je zei eerst travelzoom en nu zeg je dat het minder boeit :s? Ik weet niet echt wat nou de beste camera is voor 200 euro maar de SX240 is sowieso een goeie. Sensor en lens zijn niet uitzonderlijk maar ook niet echt slechter als derest, vergeleken met camera's uit het zelfde budget alleszins. HD video is maar 24fps. Er is wel super slow motion op VGA (120fps) en QVA (240fps) :p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:36
Badname2 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:48:
[...]

Gezien je budget zou ik ook eens naar bv. de Sony DSC-WX100/150 kijken. Niet zoveel zoom, 200 euro en zo ongeveer de kleinste camera die je in die klasse kunt krijgen. Heb zelf de Panasonic TZ30 voor 240 euro en die heeft meer features zoals 1080p 50p video en GPS. Als je echt superfoto's bij weinig licht wil maken denk ik dat je toch meer moet hebben dan een compact met kleine sensor. De RX100 heb ik ook overwogen en lijkt me een fantastische camera maar was helaas ook boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Bij high end in de TS zou ik toch de Canon G1x of de Sony RX100 zetten.

Die Olympus is ook wel high end, maar de Canon en Sony zijn wat recentere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Dank voor alle tips heren!

Ik twijfel nu nog tussen die paar die echt rond de 200 zitten. Ik neig naar de Canon puur om het merk/looks. Het gaat mij vooral om scherpe/mooie fotos en bij schemering nog fotos kan maken of dat de flits mooie fotos produceert bij een feestje bijvoorbeeld. Oh qua video is stero sound ook wel belangrijk, weet niet of ze dat allemaal hebben. Is video file format nog belangrijk?

Welke van de 4 hieronder is dan het slimst? (en van de 2 sony's welke is eigenlijk de betere?)

Panasonic Lumix DMC-TZ25
Canon Powershot SX240 HS
Sony Cybershot DSC-WX100
Sony Cybershot DSC-WX150

Weten jullie nog van een aanbieding ergens btw? En welke SD kaart is qua prijs/kwaliteit aan te raden voor deze toestellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Badname2 op 09-10-2012 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Badname2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:54:

Ik twijfel nu nog tussen die paar die echt rond de 200 zitten. Ik neig naar de Canon puur om het merk/looks. Het gaat mij vooral om scherpe/mooie fotos en bij schemering nog fotos kan maken of dat de flits mooie fotos produceert bij een feestje bijvoorbeeld. Oh qua video is stero sound ook wel belangrijk, weet niet of ze dat allemaal hebben. Is video file format nog belangrijk?

Welke van de 4 hieronder is dan het slimst? (en van de 2 sony's welke is eigenlijk de betere?)

Panasonic Lumix DMC-TZ25
Canon Powershot SX240 HS
Sony Cybershot DSC-WX100
Sony Cybershot DSC-WX150

Weten jullie nog van een aanbieding ergens btw? En welke SD kaart is qua prijs/kwaliteit aan te raden voor deze toestellen?
Je stelt wel erg makkelijk vragen. We helpen graag, maar niet onnodig. Probeer je vragen eerst via google te beantwoorden. Er zijn vast wel reviews te vinden die enkele van deze camera's tegen elkaar uitzetten.
Geheugenkaarten is ook veel over te vinden trouwens, maar ik help je alvast. Je moet even oppassen met snelheid, maar verder zijn veel merken wel goed (transcend, sandisk en kingston bijv.).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Badname2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:54:

Panasonic Lumix DMC-TZ25
Canon Powershot SX240 HS
Sony Cybershot DSC-WX100
Sony Cybershot DSC-WX150

1. http://www.dpreview.com/products/compare/cameras
2. Qua SD kaart zit je goed met classe 6 of 10, eventueel 4. Veel prijsverschil is er toch nauwelijks.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Op dpreview.com staan ze helaas niet allemaal erin. Ik heb een aantal reviews bekeken de Sony's lijken vooral klein maar toch wat ISO probleem en MP overkill te hebben.

De vergelijking tussen de Lumix DMC-TZ25 en SX240 HS vind ik toch lastig. Ik begrijp dat de video op de SX240 qua 25p ipv 50i beter zou zijn (wel beiden stereo sound en zoom tijdens filmen). Maar welke heeft nou een betere lens (qua bij minder licht en scherpte)? Ik las dat de SX240 HS meer wide-angle is, wat opzich wel fijn is.

Waar ik wel bang voor ben met de Canon is dat die langzaam focust en de batterijduur. Ik ga kijken of ik beide modellen in de Saturn kan vinden. Mocht iemand nog een punt hebben waar ik bij deze 2 echt op moet letten dan zijn die tips zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

T.net heeft in juli een round up van travelzooms gedaan en de SX260/240 kwam als beste eruit. De autofocus is avarage, net zoals de accuduur. Op ebay kan je denk ik goedkope batterijen vinden.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378559

De sx 220 wat ik heb begrepen is beter dan de sx240. klinkt krom maar omdat het een typische compacte digitale camera is geeft 12 mp een beter beeld dan 16mp. Waar ikzelf nog niet helemaal uit ben is of de Casio Exilim EX-H30 nou beter is of niet dan de sx220. Als je in de kroeg een foto neemt zal dan de flitser worden ingesteld of gaat het toestel dan op hogere iso waarden? Heb namelijk begrepen dat bij flitser deze foto's niet zo goed worden, weet iemand die de sx220 heeft of de flitser daarwerkelijk zo slecht is? De Exilim schijnt hier juist weer in uit te blinken. Groot nadeel van de exilim is dat deze bij hogere isowaarden een stuk slecht presteert dan de sx 220. Kwam de sx220 nog tegen voor 139 Euro kan die prijs zo 1 2 3 echter even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Sinds wanneer heeft de SX240 16mp? Daarboven heeft de SX240 een Digic 5 processor.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378559

Dat heb ik dan verkeerd gelezen. Klopt niet inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Vandaag de TZ25, WX100 en de SX240 in de winkel bekeken.

WX100 - Erg klein bijna als een smartphone, fotos leken aardig, maar toestel is net te klein voor mij.
TZ25 - Fotos niet kunnen zien helaas want camera had geen stroom. Case voelde beetje als een blikken doosje aan. Ook niet kunnen zien of de 50i video nou echt beter is dan de 25p van de SX240. Als het goed is is de SX240 qua fotos weer beter.
SX240 - Erg mooie case, hijs wel een stukje groter dan de TZ25. Het is een redelijk 'grote' camera voor een compact, maar wel erg mooi. Fotos waren super en focussen was ook snel zonder gezoem en getik (zoals bij de goedkopere modellen).

Dus de SX240 wordt het, ga hem morgen bestellen bij CameraNU waarschijnlijk.

Dank voor de tips hier heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Nog steeds op zoek naar een geschikte travelzoom camera.
In juni in het oude topic gepost:
De 4 waar ik nu tussen overweeg:
Panasonic Lumix DMC-TZ30
Nikon Coolpix S9300
Olympus SH-25MR
Sony Cybershot DSC-HX20V
De Sonyis wel erg duur en mijn eerste voorkeur Olympus-sh-25m op dit moment en is inmiddels aardig in prijs gezakt en is voor ca 190 te koop. Zie ook review.
Jammer dat de financiën het op dit moment niet toelaten maar voor de zomer 2013 ga ik denk ik kopen, heb nog ff tijd om te overdenken.

[ Voor 26% gewijzigd door clemento op 14-10-2012 18:34 . Reden: linkjes aangepat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

SX260, SX240 of de Panasonic TZ30.

Edit: Trouwens zullen er einde winter-lente al vervangers zijn voor alle 3 de toestellen.

[ Voor 62% gewijzigd door witeken op 14-10-2012 17:45 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb de Olymbus-sh-25m vandaag voor 175,90 besteld.
Deze actie loopt alleen vandaag zie link:
http://nl-nl.forum.ibood....ische_zoom_fullhd_en_gps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
Wellicht kunnen jullie me/ons helpen.

Qua hardware hebben we al een Nikon D5100 en een Kodak ZX3. Vooral die Kodak is een geniaal ding. Die overleeft de wintersport. Jullie voelen m natuurlijk al, de fotokwaliteit van de Kodak is te laag, en de D5100 overleeft de wintersport niet en is daar ook gewoon te lomp en te duur voor.

Wat ik dus zoek:

Een goedkoop, simpel cameraatje. Volgende eisen:

Minimaal 26 mm groothoek
Prijs tot max 150€
Klein en licht
Groot display, zodat de scherpte goed te beoordelen is
Goede AF, liefst ook tracking

Minder belangrijk: zoombereik, hij is bedoeld om op de piste wat snapshots te maken. Lichtsterkte is ook niet zo relevant, toch buiten, dus licht zat. Alle creatieve onzin hoeft er ook niet op te zitten, foto's bewerken hebben we fotosoep voor.

Wie o wie???

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Je zal op zijn minst belichtingscompensatie moeten hebben lijkt me, anders krijg je grijze sneeuw en diepzwarte skiërs waar geen shoppen meer aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik zocht voor de aanstaande vakantie ook een camera die niet al te groot en duur was, maar wel een beetje instel mogelijkheden heeft. Uiteindelijk voor de sx240 hs gegaan, meerprijs van de gps op de sx260 vond ik naar verhouding van totaal bedrag te veel.

Bij BCC stond ie voor 199 in het winkenschap, toch weer twee tienjes minder dan de bcc pricewatch listing :) Sterker nog, goedkoper dan alle andere in pricewatch.

Verder loopt er komende twee maanden een cashback actie bij canon, €25 terug op de sx240 en €30 op de sx260. http://www.canon.nl/cashbackactie/
Uiteindelijk dus €174, leek me een bijzonder goede deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:56
Hier vraag ik even hulp voor mezelf, zodat ik mijn zusje beter kan helpen met het vinden van het juiste kerstcadeau voor haar vriend.
Ze zoekt dus een camera voor hem. En dat maakt het ook een stuk lastiger voor mij.
Want, voor mij weet ik wat ik wil (sig voor gear) maar voor een ander wordt het al een stuk lastiger, vooral als ze zelf niet eens echt weten wat ze ermee willen.
Nadat ik met opties kwam kreeg ik de reactie: "is dat met filmrolletje of met usb".
Dan weten we volgens mij alweer genoeg :F

Ik heb ooit eens een Canon S95 gekocht en sinds die tijd niet meer bekend met de compact en nieuwe bridge types. Dus hoop eigenlijk dat jullie mij wat kunnen aanbevelen.

Het is niet voor professioneel gebruik, dus ik maak zelf al de keuze om ze geen dslr aan te smeren, dus kijken we naar een compact/bridge.
Moet wel een beetje kwaliteit dus kijken we (zover het budget reikt) richting de high-end series.

Budget is trouwens rond de €400,-.

Wat willen ze ermee doen?
Gewoon de simpele kiekjes her en der, ook bij uitstapjes (vandaar niet al te groot, ga IK vanuit)
Zusje zei ook liever klein (maar dan heeft ze het ook over filmrolletjes en geeft ze aan dat ze haar vriend heeft horen praten over spiegelreflex). Maar dat ga ik ze sowieso niet aanraden.
Verder heb ik hem wel eens horen zeggen dat hij rally's wilt bijwonen en daar foto's van maken.
Meestal kom je daar wel dichtbij, dus zou zoom geen pre moeten zijn.

Maar als het mogelijk is zou ik wel graag de optie tot tele erin houden, zou met dit budget niet moeilijk moeten zijn denk ik als ik zo de prijzen in de PW bekijk.

Ik maak het ook niet al te makkelijk voor jullie zie ik zo, maar wat zouden jullie aanraden voor een:
leek die €400,- heeft te besteden en daarmee graag goede, simpele, snelle en makkelijke foto's wilt maken.

Lijkt mij beetje de juiste samenvatting :+

(ik heb ook geen opties, omdat ik gewoon ook niet weet waar ik naar moet kijken en op moet vergelijken, maar des te makkelijker zal ik met jullie aanbevelingen omgaan)

Als ik google naar beste compact camera 2012 krijg ik de volgende opties, van hoog naar laag:

Fujifilm Finepix X100
Fujifilm Finepix X10
Canon Powershot G1 X
Canon PowerShot G12

Waarbij de G12 in het budget valt, en toch wel een goede kandidaat blijkt te zijn.
(maar dan kijk ik weer vanuit mijn eigen oogpunt, iemand die wel redelijk weet wat de opties en instelmogelijkheden zijn)
Maar heeft ook goede Smart Auto en is een Canon, dus kan ik ze iets makkelijk wegwijs maken.

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-11-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

SX240, king of the point and shoots ;). Als hij juist wilt richten en shieten moet die gewoon volstaan...

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik heb de macro functie van de SX50 net getest :o. Ik verwachtte er niet zoveel van: op 24mm kan je vanaf 0cm focussen. Niet heel handig, want vanaf 0 cm zit het licht in de weg...Buiten voor dingen die licht geven, aka: Monitors :D. Gewoon de camera in macro modus zetten, camera tegen de monitor en foto nemen :). Ik was verbaasd toen ik de resultaten zag, de zoom vergroting was groter van verwacht! Je kan de subpixels afzonderlijk waarnemen! Ik heb nu dus even getest en mijn vermoeden was waar: deze camera kan ongeveer dezelfde vergroting halen als een 1:1 lens op een FF camera, gecropt naar een aps-h veld (1.3x crop).

Het witte veld is ongeveer 1,5x2,5.

Ik weet, voor echte macro moet het nog ongeveer 5 keer kunnen vegroten want nu is 1mm op de de sensor, ca. 5 mm in het echt (door de 5x cropfactor sensor). Maar 1.3 op 1 crop op FF equiv. is heel netjes :).

Voor wie denkt: Vanaf 0cm focussen om 1:1 te halen is fijn, maar ik wil ook nog andere dingen dan pixels fotograferen :(.
Het antwoord: Op 0cm heb je nog niet eens de meeste zoom. De foto hieronder is gemaakt op 3cm, wat het grootste vergroting mogelijk maakt. Om precies te zijn: als je zoomt wordt de min. focus afstand groter. Het is eerst 0cm, dan 3, en vanaf 5 gaat het snel naar 10, 20 en 50. Maar het stuk dat je vanaf 3cm kan foto's nemen is redelijk lang in de zin van dat je genoeg kunt zoomen om de extra afstand goed te maken (0cm, 24mm vs 3cm 60mm). Het verschil in zoom en extra werkafstand voor 1:1 is niet veel, maar het is wel mogelijk om te focussen, het beeld dat je wilt fotograferen bovenaan de foto plaatsen en met de flitser foto maken.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8478/8190179081_29b65d4cba_z.jpg

Hier een snel voorbeeld (van flits gebruiken om macro foto's te maken):
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8197/8191333510_94c92a77ee_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8205/8190246819_6b0cb6cb06_n.jpg

Edit: Met een flitser lukt het ontzettend goed! Ik had niet gedacht dat een Nikon flitser op de Canon compact zou werken. Het enige nadeel is dat ze niet samenwerken om de juiste exposure te krijgen... :(. Maar de foto's zijn echt nice!

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 16-11-2012 21:29 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 22:22

Blauw

De Schreeuw

Ik heb besloten dat mijn oude Panasonic FX12 dingetje met pensioen kan, alleen ben ik nu enigzins in een dilemma geraakt over de opvolger.

Budget: 200 ± 450 euro
Doel: Vakanties, enigzins point & click is gewoon prima denk ik

Andere punt is dat is wel compact moet blijven qua formaat, want ik heb geen profi 'fotograaf' ambities en dus vallen volledige spiegelreflex af (want ook buiten t budget).

Ik was wel altijd erg te spreken van Panasonic qua menuutjes, degelijkheid en gebruiksgemak, dus dan is t simpel om snel te kijken naar bijvoorbeeld de:

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ30 Zwart of de
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ25 Zwart

Maar nu zit ik een beetje te twijfelen of er met meer budget niet nog meer resultaat te behalen is, bijvoorbeeld de

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX7 Zwart of de pricewatch: Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Wit

De vraag dringt zich dan weer een beetje op: stel dat ik fotograferen wel erg leuk vind, en ik wil echt mooie foto's maken en ook enige creatieve vrijheid hebben: is het extra budget de moeite waard? Of niet? Of wel, maar met andere toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Aangezien wij nu een kleine in huis hebben rondkruipen, wilde mijn vrouw graag een dunne compactcamera die ze snel uit de tas kon grijpen als hij weer eens wat geks deed. Ja, de moeders willen alles vastleggen :+

Ik had bij de Dixons even een Exilm gekocht voor 100,- met de gedachte dat dat voor het simpele werk prima was. Helaas blijken alle (alle) foto's binnen ongeveer te mislukken. Het ding kan helemaal niets zonder bakken licht.

Daar had ik dus even over na moeten denken. Wat ik dus zoek:

• Max €200,-
• Binnen fotograferen. Dat is het. Geen superzoom nodig, geen 100 opties. Maar binnen een volwaardige foto maken

Ik ken de beperkingen van compact camera's, dus verwacht geen wonderen. Wel wil ik voor die €200,- zoveel mogelijk waar voor mijn geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Deze misschien? pricewatch: Nikon Coolpix P310 Zwart
http://nikon.nl/nl_NL/pro.../performance/coolpix-p310
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-coolpix-p310/

De P310 is een soort goedkope advanced point and shoot, met advanced opties zoals manuele control, snel (wide angle) diafragma, scherp, 3" 920k subpixel scherm en HDR. Maar de camera moet het doen zonder bv. raw en heeft een kleinere sensor (en meer MP...). Dus ook een lagere prijs.

Zeg dan tegen je vrouw om niet te zoomen als er weinig ligt is, dan heb je een lichtsterk diafragma van f1.8 (in tele stand ook nog relatief lichtsterk met f4.9). Samen met 4 stops VRII. Er is ook een flits aanwezig, je hebt ook een nette 4,2x zoom. Er is zelfs een wieltje om snel naar manual of scene modes te gaan (kan (soms) betere foto's geven dan de gewone auto mode).

Gaat wel een beetje over je budget denk ik, maar dan ben je zeker dat je foto's netjes zullen zijn ;). Als je manuele opties zou gebruiken zou het al zeker een no-brainer zijn: het is de enige camera die ik ben tegengekomen die voor zo'n prijs zo'n featureset heeft.

De SX240 is ook een optie. Heeft betere ISO performance (spijtig dat de P310 een gewone consumer 16MP sensor gebruikt...), meer zoom maar is wel minder lichtsterk.

@Blauw: voor jou misschien ook iets, de P310 of SX240? Je kan ook eens naar de S100 kunnen kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door witeken op 14-12-2012 15:09 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:54
Even hulp nodig aangezien ik een hele andere camera nodig heb dan die ik normaal gesproken nodig heb.

Deze is namelijk om aan de monteurs mee te geven om onze producten ter plaatse te fotograferen.

Ik zoek dus :

- Een camera die goed met lowlight om kan gaan. (vaak slecht verlichte kamers)
- Een redelijke widelens (onze producten zijn hoog en breed en kunnen vaak niet vanaf grote afstand gefotografeerd worden aangezien het vaak in slaapkamers enz. staat) zonder dat rechte lijnen overdreven kromtrekken.
- Een redelijke stevige camera (goede bouwkwaliteit)
- Liefst een canon aangezien ik zelf de S100 en spigelreflex daar van heb en mij goed bevallen)
- ook bij ons is het crisis dus als het onder de € 250 blijft zou het fijn zijn en het liefst nog lager.
- goede stabelesatie van het beeld (zal niet altijd een alternatief statief aanwezig zijn)

Wat ik niet nodig heb :

- Veel zoom
- veel instelopties
- een hele dure camera

Als een ander merk dan Canon iets beters te bieden heeft heb ik natuurlijk interesse.

[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 14-12-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tot 450 euro

Travelzoom

Vakantie, uitstapjes, stappen

Het gaat mij er vooral om dat de beeldkwaliteit goed is, ik wil gewoon mooie levendige foto's maken zonder veel in te hoeven stellen. Het moet een allround camera zijn voor uitzichten, veraf, maar ook gewoon dichtbij. Ook moet er een gebalanceerde flitser opzitten zodat ik ook tijdens het uitgaan mooie foto's kan maken die niet extreem overbelicht of extreem onderbelicht zijn. Hoe compacter hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

barcawinner schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:55:
Travelzoom
Canon Powershot SX240 (of SX260 voor meerprijs van zo'n 15-20 euro als je GPS wilt).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
witeken schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:59:
[...]

Canon Powershot SX240 (of SX260 voor meerprijs van zo'n 15-20 euro als je GPS wilt).
Dat is inderdaad een heel erg goed compromis: kost niks, compact en een zoombereik van heb ik jou daar. Fijne camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:07

copykat

Good copy isn't bad

Beakzz schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:59:
Even hulp nodig aangezien ik een hele andere camera nodig heb dan die ik normaal gesproken nodig heb.

Deze is namelijk om aan de monteurs mee te geven om onze producten ter plaatse te fotograferen.

Ik zoek dus :

- Een camera die goed met lowlight om kan gaan. (vaak slecht verlichte kamers)
- Een redelijke widelens (onze producten zijn hoog en breed en kunnen vaak niet vanaf grote afstand gefotografeerd worden aangezien het vaak in slaapkamers enz. staat) zonder dat rechte lijnen overdreven kromtrekken.
- Een redelijke stevige camera (goede bouwkwaliteit)
- Liefst een canon aangezien ik zelf de S100 en spigelreflex daar van heb en mij goed bevallen)
- ook bij ons is het crisis dus als het onder de € 250 blijft zou het fijn zijn en het liefst nog lager.
- goede stabelesatie van het beeld (zal niet altijd een alternatief statief aanwezig zijn)

Wat ik niet nodig heb :

- Veel zoom
- veel instelopties
- een hele dure camera

Als een ander merk dan Canon iets beters te bieden heeft heb ik natuurlijk interesse.
Deze komt veel naar voren:Lumix DMC-LX7 of fujifilm x10 of de Canon G1 maar boven budget.

Maar als je gaat kieskeurigen dan komt de Canon IXUS 300 HS boven met een f2.0
28mm groothoek en 3.8x optische zoom. prijs:155 tot 273. in zilver en zwarte vingers zwarte uitvoering

simpel geen toeters en bellen, groot lcd handzaam zak formaat. 10Mpixel camera onboardflits.

volgens mij binnen alle wensen.

>:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben ook op zoek naar een compact camera. Ik het een spiegelreflex, maar die heb ik niet altijd bij me. Ik zoek iets compacters wat altijd mee kan. Systeem camera's zijn eigenlijk ook al te groot. Ik heb nog een oude Canon powershot G9 liggen. Dat is wel ongeveer het grootste formaat wat ik mee zou willen nemen.

Nu zit ik ook te denken: Waarom koop ik geen iPhone 4s of 5? Dan sleep je niets extra's mee. Die telefoon had ik toch al mee. Mijn grootste probleem zit denk ik niet in het ontbreken van optische zoom mogelijkheden, of handling, maar vooral in kwaliteit bij iets minder optimale verlichting.

Dus ik zoek toch een losse compacte camera die duidelijk beter presteert in "low light" omstandigheden dan een iPhone. Ik neig altijd een beetje naar Canon, maar maakt mij voor een compact eigenlijk niets uit (tenzij er een externe flitser op kan, die heb ik alleen van Canon). Het budget is wat mij betreft een prijs/kwaliteit verhaal. Maar laten we zeggen max. 500 euro. Maar als de camera voor 250 euro al veel betere low light prestaties levert dan de iPhone 5 dan vind ik dat ook prima.

Waar ik naar zit te kijken is: Canon G15 (ik heb eerder naar toenmalige tevredenheid de G5 en G9 uit die serie gehad), Canon S100/S110, Canon SX260. De SX260 lijkt erg populair en goed uit de reviews te komen. Maar de extreme zoom mogelijkheden heb ik weinig aan, en of de "low light" prestaties veel beter zijn dan de iPhone weet ik niet. Die S95/100/110 is volgens mij ook een mooie compacte camera, maar ik weet niet of die serie de laatste jaren nog wezenlijk beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Nikon P7700? Als je heel compact wilt: de S100.

De RX100 kan je evntueel ook overwegen, maar staar je niet blind op de sensorgrootte: de extra pixels maken het voordeel van een grotere sensor ongedaan. De cropfactor van 1" vs 1/1.7" is, zoals de naam van de 2e sensor al zegt, 1.7. Als je 20MP deelt door 1.7 kom je op 12MP uit ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 00:05
Je vergeet alleen even dat die 1,7 kwadratisch werkt. Bij pixels gaat het namelijk om een oppervlak en dus heeft de RX100 een kleinere pixeldichtheid.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
witeken schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:50:
Nikon P7700? Als je heel compact wilt: de S100.

De RX100 kan je evntueel ook overwegen, maar staar je niet blind op de sensorgrootte: de extra pixels maken het voordeel van een grotere sensor ongedaan. De cropfactor van 1" vs 1/1.7" is, zoals de naam van de 2e sensor al zegt, 1.7. Als je 20MP deelt door 1.7 kom je op 12MP uit ;).
http://nl.gizmodo.com/594...e-best-smartphone-shooter
Ik zie toch duidelijk verschil in low light. Dus iphone is nog geen vervanging van compact camera. S100 of 110 lijkt mij heerlijk compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat is nieuw voor me :s. Maar het klinkt wel veel logischer, bv bij de D800: bij de 1,5x cropmode van de D800 zou je verwachten dat je 24MP overhoudt, niet 15MP :s.

Maar als ik het goed begrijp is de oppervlakte van de pixels bij de RX100 dubbel zo groot. Aka, de grootte die de pixels van de P7700/G15/S100 zouden zijn bij 6MP, aka, 1 stop lichtsterker?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Wáárom ben je altijd alles overal aan het omrekenen? Zeker gezien je blijkbaar niet altijd goed rekent (of de goede berekeningen gebruikt) begint dat me echt echt echt flink de keel uit te hangen.

"Lees het dan niet", ja kan, maar is lastig als er soms hele pagina's aan discussies op volgen, omdat anderen het proberen uit te leggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
witeken schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:50:
Ik begrijp niet precies wat je hier berekent. 20MP is 20MP. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat je de individuele pixels graag zo groot mogelijk wilt hebben, i.v.m. lichtgevoeligheid en ruis. Hoewel de omvang van een pixel natuurlijk nog niet alles zegt, je bent ook afhankelijk van de gebruikte sensor techniek. Maar als je de omvang van een pixel wilt berekenen, moet je dat volgens mij zo doen:
  • Bereken de oppervlakte van de sensor: lengte maal breedte. Bijvoorbeeld in vierkante millimeters. Dan houdt je ook direct rekening met afwijkende beeldverhoudingen 2:3 of 3:4 etc.
  • Reken dan uit: "sensor oppervlakte"/"aantal pixels". Dus het aantal vierkante millimeters per pixel.
  • Hoe groter dit getal hoe meer licht je op een pixel kunt vangen.
Hahn schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:28:
Wáárom ben je altijd alles overal aan het omrekenen? Zeker gezien je blijkbaar niet altijd goed rekent (of de goede berekeningen gebruikt) begint dat me echt echt echt flink de keel uit te hangen.
Deze post wil ik graag aan je opdragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb zojuist bij Media Markt een SX260 gekocht. En ik wilde hem gelijk even uitproberen in "low light". Mijn enige referentie is een 650D. Ik heb een kerstboom gefotografeerd op: 1/40, 5.6, iso 800. De focus ligt in het midden, bij de rode winnie de pooh bal. Wat mij opvalt is dat er bij de SX260 bijna niets meer aan winnie de pooh te herkennen valt, alle detail is weg. Is dat te verwachten bij de SX260? Is iso800 echt te hoog?

650D:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8212/8278531988_6551bd7ae3_n.jpg
IMG_6631 by Tim Vogel, on Flickr

100%:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8072/8278594912_3d26fa6987.jpg
650d by Tim Vogel, on Flickr

SX260:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8345/8277474589_c1233c5eae_n.jpg
IMG_0050 by Tim Vogel, on Flickr

100%:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8060/8277537691_2ec8d07244.jpg
sx260 by Tim Vogel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zou het eerst eens proberen met een goede belichting, want beide zijn natuurlijk ontiegelijk onderbelicht, waardoor je er weinig over kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:12:
Ik zou het eerst eens proberen met een goede belichting, want beide zijn natuurlijk ontiegelijk onderbelicht, waardoor je er weinig over kunt zeggen.
Ja, ze zijn heel donker. Maar ik wilde ook echt uitproberen wat er met weinig licht zou gebeuren. Bij meer licht doet de SX260 het wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

KopjeThee schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:19:
[...]

Ja, ze zijn heel donker. Maar ik wilde ook echt uitproberen wat er met weinig licht zou gebeuren. Bij meer licht doet de SX260 het wel beter.
8)7

Ik heb zo'n vermoeden dat die ISO800, f/5.6 en 1/40e een beetje het probleem is. Als ie het met meer licht wel goed doet, dan zou ik mij er geen zorgen over maken, tenzij je van plan bent om de komende maanden veel kerstbomen te gaan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:23:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat die ISO800, f/5.6 en 1/40e een beetje het probleem is. Als ie het met meer licht wel goed doet, dan zou ik mij er geen zorgen over maken, tenzij je van plan bent om de komende maanden veel kerstbomen te gaan fotograferen.
Het is natuurlijk wel een worst-case scenario, maar het grote verschil tussen beide foto's verbaasde me. Ik probeer even de grenzen van de SX260 wat op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
KopjeThee schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:19:
[...]

Je kan beter een foto goed belicht hebben op ISO1600, dan een erg onderbelichte foto op ISO800. Sowieso is dit maar een rare vergelijking, want bij zowel de 650D als de SX260 zou de foto op deze manier mislukt zijn, ook al is de foto van de 650D misschien ietsje minder mislukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:37:
[...]
Je kan beter een foto goed belicht hebben op ISO1600, dan een erg onderbelichte foto op ISO800. Sowieso is dit maar een rare vergelijking, want bij zowel de 650D als de SX260 zou de foto op deze manier mislukt zijn, ook al is de foto van de 650D misschien ietsje minder mislukt ;)
Ja, iso1600 zou waarschijnlijk beter zijn. Nou ja, zometeen maar even verder experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
De waardes die ik nu noemde waren maar voorbeelden, want met 1 stop meer licht ga je nog geen goed belichte boom krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben een vriend aan het helpen met het uitzoeken van een compact camera. Hier wil hier maximaal €250 aan uitgeven. Andere specificaties: moet tegen een stootje kunnen, lange batterijduur, en klein zijn.

Ik zit dan al snel aan de camera's te denken die waterdicht zijn en ook goed tegen wat klappen kunnen zoals: Pentax Optio WG 2 of Fujifilm FinePix XP50.

Daarnaast gaf hij zelf Panasonic Lumix DMC-SZ7 als optie. Deze compactcamera is er natuurlijk minder gericht om klappen te kunnen vangen, maar heeft wellicht betere fotokwaliteit dan de echt "tough" travel camera's.

Heeft iemand nog goede suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 23:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe camera. Onze Sony Cybershot DSC-W12 vertoont na vele jaren en 11000 foto's wat kuren. Hij heeft het altijd heel goed gedaan, was heel degelijk en maakte prima foto's.

Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.

< € 250, liefst ruim daaronder. We willen graag kwaliteit, maar hebben ook andere wensen.

Ik vermoed dat de bridge, superzoom en high-end modellen buiten bereik blijven met dit budget. Ik neig dus meer naar een travelzoom.

Vooral allround huis-tuin-en-keukengebruik. De camera moet wel een alleskunner zijn.
We maken vooral foto's van:
  • mijn vrouw en ik, onze familie
  • onze hond
  • panoramafoto's, zoals het meer van Genève / Mont Blanc / Duitse heuvellandschap
  • uitstapjes naar de dierentuin
  • binnen in huis
  • goede zoom
  • leuke video's kunnen maken
  • goed 's avonds/'s nachts foto's kunnen maken
  • point en click eenvoud, voor snelle foto's
  • maar ook wat mooier/geavanceerder om betere foto's mee te maken
  • goede macro, bijv. voor onze trouwringen of bloemen
  • een groot gebouw zoals een Frans kasteel of het Goudse stadhuis in 1 x in beeld
optioneel, maar niet noodzakelijk
  • eventueel verwisselbare lens (maar dat hoeft niet, als de standaardlens goed genoeg is)
  • gps
  • lange sluitertijd om de nachthemel en de maan mee te kunnen fotograferen
De vraag hierbij is: in hoeverre voldoet een smartphonecamera?
Eén van onze andere wensen is namelijk een smartphone.

Ik heb dit topic doorgelezen en de roundup van de travelzooms. De features van de Panasonic en Samsung zijn het best, maar hun foto's wat minder, als ik het goed begrijp. De Canon maakt weer mooiere foto's en dat is natuurlijk doorslaggevend. Toch lees ik wel kritiek op die camera. In de pw heb ik wat dingen ingevuld en dan komt de Fujifilm FinePix F770EXR eruit. Ik heb echter geen idee of dat deze camera ook bij onze wensen past. Ondertussen voel ik mij ergens tussen een complete leek en redelijk ingelezen. Ik kan echter nog geen onderbouwde keuze maken. Hulp is dus zeker welkom.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik wou zeggen de SX240 of SX260 met gps, maar Canons camera's hebben geen automatische panorama functie. Weet niet of dat een dealbreker is. Samsung camera's zou ik niet nemen :X.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er zijn in principe geen echte dealbreakers. Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat de panoramastand anders maakt t.o.v. de normale stand.
Ik zal de 2 aanbevolen camera's eens bekijken in de PW. Waarom beveel je juist die 2 aan, als ik vragen mag?

Wat is er precies mis met Samsungs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Jorgen schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:16:
Er zijn in principe geen echte dealbreakers. Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat de panoramastand anders maakt t.o.v. de normale stand.
Ik zal de 2 aanbevolen camera's eens bekijken in de PW. Waarom beveel je juist die 2 aan, als ik vragen mag?

Wat is er precies mis met Samsungs?
In de panarama stand moet je een rondje draaien en de camera neemt de foto's automatisch en maakt er dan 1 panoramafoto van. De panoramafunctie van Canon is een hulp om 2 foto's te maken die mooi op elkaar aansluiten, maar dan moet je achteraf op de computer er 1 foto van maken.

Ik beveel de Canon omdat die er in de reviews als beste uit komt, zoals op Tweakers, Youtube and Dpreview. Qua prijs/kwaliteit is het al zeker de beste: de Panasonic TZ30 is duurder, en als je gps wegneemt houd je een SX240 over die nog eens 20 euro goedkoper is.

Wat er mis is met Samsung hun camera's? Ik denk dat het de naam is ;) :p. Een camera is toch wel iets anders als een smartphone. Hun WB850F travelzoom kost 290 euro en komt als 1 van de slechtste uit de reviews.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duidelijk.
Die Fujifilm die ik noemde, is dat niks? Hij is weliswaar duurder, maar zo te zien ook voorzien van nette specs. Zijn er jouw insziens nog andere alternatieven? De prijs van de Canon 240 komt in elk geval in de buurt. :) Als het verschil met de 260 enkel de GPS is, ben ik best bereid voor het goedkopere model te gaan. Ik ben me nu aan het inlezen over de 240/260 en zo te zien is het wel een mooi ding!

Mijn vrouw wilde alsnog graag weten of er smartphones zijn die de noodzaak van een compactcamera zoals de sx240 kunnen wegnemen. Ik denk dat alleen sommige topmodellen zulke goede foto's kunnen maken. Als de evt. smartphone gelijke als of betere foto's dan onze W12 van Sony maakt, gaan we er sowieso op vooruit. Als de foto's altijn nog ver achter blijven op de sx240/260 dan blijft er toch wel de wens voor een compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik weet niet hoe goed die Fujifilm is. Maar de 16MP (elke pixel is dus kleiner waardoor elke pixel minder licht opvangt) en 2 user reviews die ik op dpreview heb gelezen voorspellen niets spectaculair.

Eén van je eisen is zoom, maar dat ontbreekt bij smartphones. Voor goede smartphonecamera's zoals die van de iPhone 5 betaal je wel de hoofdprijs: minstens dubbel zoveel als compactcamera's die meer camerafuncties en betere beeldkwaliteit etc bieden. Je zegt dat je met je huidige compact al 11.000 foto's hebt genomen. Dan denk ik dat een dedicated camera best aan te raden is, als je toch zoveel foto's neemt ;)?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat denk ik ook. Bedankt voor je informatie.
Als er geen andere suggesties komen van andere forumgebruikers, ga ik mij in elk geval eerst verder in deze sx240 verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zoek eigenlijk ook weer een compact. Mijn Canon SX100 is een jaar terug overleden, wat ik jammer vind, aangezien ik het een heerlijke camera vond. Daarvoor een Kodak Z650 gehad [kloteding] en heel even een Samsung 820 [ook een klote ding]. Afgelopen jaar heb ik foto's gemaakt met mijn oude mobieltje [Nokia 6600] omdat de kleuren goed waren. Maar, die is nu ook dood.

Dusja, tijd voor wat nieuws.

Budget: 200, oprekbaar tot wat meer, zeg 250, moet dat het wel waard zijn.

Mag zowel nieuw als tweedehands zijn.

Eisen:
Redelijk compact, geen Bridge-formaat dus, zeg maat Travelzoom.
Goede zoom: hoe meer, hoe beter.
Liefst manuele focus, zoals mijn SX100 ook had, ik gebruik het niet vaak, maar, soms wel handig.
Beetje gewicht is altijd fijn om hem stabiel te houden, ik ben een Zenit gewend.
Lichtgevoeligheid moet goed zijn.
Goede macro, ik vond het 1cm kunnen scherpstellen van de SX100 toch wel erg fijn.
liefst batterijen als voedingsbron: vind ik veel makkelijker als je kamperen bent, een stopcontact is dan soms moeilijk te vinden, AA's vind je overal.

Wat gaat VasZaitsev fotograveren?
Vanalles:
van landschap tot macro, van s'avonds laat onder een gele natriumlamp tot overdag in zonlicht
Wel zullen de meeste dingen redelijk stilstaan, ik maak geen foto's van sporters en andere snelbewegende dingen.
Foto's zullen voornamelijk buiten gemaakt worden.

Wat heb ik al ontdekt?
Ik kan natuurlijk een tweedehands SX100IS kopen, maar, ik wil stiekem meer zoom

lekker goedkoop, ziet er prima uit.

pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart
Ook weer goedkoop, lijkt al mijn eisen te vervullen. De GPS functie lijkt mij voor sommige dingen best fijn, hoevaak ik wel niet denk "waar was dat ook alweer?"

pricewatch: Nikon Coolpix S9100 Zwart
Toch iets anders dan Canon, goede zoom, wel iets duurder. Is het het waard?

pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart
Top van mijn budget, grootste zoom, GPS, als zeer goed getest, toch een beetje gewicht, gps.

Zelf neig ik het meest naar de SX230 en de SX260. Het lijkt alsof het enige verschil tussen die twee is dat de SX260 6x meer zoom heeft en een grip lijkt te hebben. Is dat die 70 euro extra waard?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX260 is de opvolger van de SX230. De versie van de SX260 zonder GPS is 20 euro goedkoper en is de SX240. De nieuwe features zijn oa: optische stabilisatie (4 stops) versus mechanische stabilisatie (2 stops) (ben wel niet zeker, want de specs van canon en dpr zeggen dat de sx230 ook al optische IS had), Digic 5 in plaats van Digic 4, dus minder noise. Meer zoom. Beter design. Meer auto mode scenes.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan denk ik dat ik de SX260 neem.

GPS lijkt mij toch wel erg fijn, en ik vind 20 euro extra niet erg.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik ben bezig met het uitzoeken van een systeemcamera. Nadat vorig jaar mijn 450D gestolen is heb ik eigenlijk even bewust niets meer gekocht. De 450D bleek een fijne camera maar in de praktijk gebruikte ik hem sporadisch met vrienden als we een weekend weg gingen. Maar voor het reguliere point and shoot werk gebruikten we eigenlijk altijd onze iPhone(s).

Mijn vrouw vond de 450D te groot om steeds mee te zeulen en eigenlijk kan ik dat alleen maar beamen. Je loopt altijd met een complete tas te zeulen.

Nu zoek ik dus iets compacter. Maar wil nog steeds fotoweekendjes met mijn vrienden mee kunnen doen. Dus dan kom je vrij snel uit bij een systeemcamera.

Dat is echter waar ik de mist in ga...

Ik heb na het lezen van een aantal reviews mijn ogen laten vallen op een Samsung NX1000 (wit). Grote nadeel is dat ik eigenlijk maar twee lenzen hier bij kan vinden en eigenlijk niet echt een goede allround pancake lens. Dat is wel een vereiste vanwegde de 'compact' eis.

Zie ik lenzen over het hoofd? Zijn er betere alternatieven wat betreft toestel?

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Tot 700 euro ongeveer. Maar wel met twee lenzen dan.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's) Systeemcamera
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Wisselend. Point and shoot door mijn vrouw, voor het huis tuin en keukenwerk. Dedicated foto-video weekendjes met vrienden. En alles daartussen
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Voornamelijk twijfel ik over de eerder genoemde NX-1000 of dat wel een goed toestel gaat zijn (mis net de cashback deal) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 15:12
Budget: 300-350euro
Model: compact travel of wellicht bridge
Doel: huis tuin en keuken shots

Modellen die ik overweg:
Sony hx20v
Panasonic zf150
Samsung sx260

De Sony lijkt mij eigenlijk het meest ideaal, krijgt ook goede reviews, echter is wel aanmerkelijk duurder dan de Samsung. Is de Sony wel duidelijk de betere camera? Of is dit verschil minimaal?
Zijn er wellicht nog modellen in deze pricerange die ik over het hoofd zie die ook goede kandidaten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Samsung?? Je bedoelt Canon ;)?

De Canon SX260 is (1 van) de beste. Als je geen GPS moet hebben neem je de SX240 die nog eens 20 euro goedkoper is en dan is er (bijna) geen andere keuze die met hetzelfde bedrag zulke prestaties biedt.

@911GT2:
Het probleem met de meeste ILC's (systeemcamera's) is dat ze een even grote sensor hebben als dslr's. Je krijgt een compactere body, maar de lenzen zullen nog steeds even groot en even zwaar zijn.

Als je iets wilt hebben dat écht compacter en lichter is heb je 2 keuzes: m4/3 (Olympus), of Nikon, die met hun Nikon 1 systeem nog een kleinere sensor heeft (de sensor is nog steeds veel groter dan compacts).

Over het m4/3 systeem weet ik niet zoveel. Dit is wel een goede zijn: http://tweakers.net/product/289469/olympus-pen-e-pl3-+/
Je hebt ook nog de e-p3 (topmodel), en de E-PM1

Bij het Nikon 1 systeem zou ik een V1 aanraden. http://tweakers.net/product/291271/nikon-1-v1/

[ Voor 59% gewijzigd door witeken op 01-01-2013 20:12 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Uuh ja canon idd 😄
Dus die is eigenlijk wel bijna net zo goed als de Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik denk het wel ;). Natuurlijk, als je specifieke eisen hebt moet je kijken of die camera's daar ook aan voldoen ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
gisteren maar even wezen shoppen na nogmaals diverse reviews te hebben gelezen. Uiteindelijk na veel wikken en wegen toch voor een ander type gegaan namelijk de Canon sx 50 hs, kreeg wat extra korting welke in combinatie met de cashback actie ervoor zorgde dat die niet veel duurder was (40 euro ofzo, totaal was ik iets van 365 kwijt) dan de ZF150, en dat is dan toch weer een ouder model, dus de Canon is aangeschaft.

Meteen even mee gespeeld en ben er super tevreden mee, simpel in bediening voor een leek als mij, maar als ik wat dieper ermee wil ook genoeg opties....en die zoom is gewoon geweldig.

[ Voor 5% gewijzigd door breagor op 03-01-2013 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:57
Mijn oud fototoestel is al weer enige tijd kapot en aangezien ik in maart naar de states ga en ik niet eeuwig het toestel van mijn ouders kan gaan lenen is het tijd dat ik een nieuw koop.

Mijn budget gaat tot 600 euro, op basis van mijn initiële research heb ik wel de indruk dat dit ruimschoots voldoende is.

Ik zou graag een toestel hebben in de Travelzoom / High-End categorie. Zoom is belangrijk maar zonder dat het een dikke bridge of hybrid camera is.

De camera zal voornamelijk voor reizen en feestjes gebruikt worden. Dus gaande van simpele point-and-shoot tot wat rondprutsen in de instellingen op reis just for the fun of it.
Wat er zeker moet op zitten is:
- goede optische zoom;
- goede beeldstabilisatie zodat ingezoomde snelle point-and-shoots scherpe foto's op leveren;
- moet avondfoto's / nachtfoto's aankunnen;
- GPS functie voor geotagging;
- ik wil een compact toestel, geen dikke bridge met een bulky zoom.

Mijn oud fototoestel was een Sony en daar was ik heel tevreden over. Daarnaast heb ik sowieso een voorkeur voor Sony.

Mijn favoriet tot nu toe is de Sony HX20V. Momenteel kan ik die hier in de buurt voor €250 kopen (solden + cashback). Reviews lijken me ok, behalve dat hij wat te veel megapixels heeft en de flits niet zo handig staat.

Dan is er de Canon Powershot SX260 (€239) die -onder meer hier- door veel mensen worden aangeraden. Minpuntje is dat mijn ouders een Canon hebben en dat vind ik echt een onding.

Dan is er ook nog de Panasonic Lumix DMC TZ30 (€329). Review hierover is ook goed, enkel is er net zoals bij de Sony wel wat te veel ruis aanwezig in de foto's, GPS functie werkt wel goed.

Toestellen waar ik aan twijfelde zijn de Sony HX200V (€299) of de Nikon Coolpix P510 (€349). Deze hebben een veel betere zoom, maar lijken me te dik om echt overal vlot mee te nemen. Om dezelfde reden vallen toestellen als de Sony NEX F3 ook al onmiddellijk af (alhoewel mij dit wel de ideale instapper lijkt voor €349).

Is de Sony HX20V een goede keus of moet ik toch wat verder dan Sony kijken?

[ Voor 0% gewijzigd door Belx op 03-01-2013 21:28 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Hoe kom je aan de prijs van de HX200V, SX260 en P510?

Bij de SX260 link je trouwens naar de SX220 die de voorganger ervan is. De HX20V is geen slechte camera, maar de SX260 is gewoon even goed of beter in de meeste dingen én goedkoper (50 euro).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belx
Ik heb de link aangepast.

De prijzen zijn bij Vandenborre (BE elektrowinkel die claimt de goedkoopste te zijn, matchen meestal de prijzen van Krefel, Mediamarkt, Makro, promo's van grootwarenhuizen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De goedkoopste winkel vind je via de pricewatch...

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belx
De pricewatch werkt niet altijd voor België (niet alle webshops leveren in België en iDeal werkt hier ook niet), waardoor het prijsvoordeel meestal wegvalt.

Soms zijn bepaalde zaken ook nog wel eens goedkoper in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Rechts naast de prijzen kan je betaalmethode kiezen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 00:05
Er zijn ook winkels die niet in de pricewatch staan, zoals bijvoorbeeld Kamera Express en Foto Konijnenberg. Laatst genoemde zit ook in België (Turnhout).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Universal Creations schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:03:
Er zijn ook winkels die niet in de pricewatch staan, zoals bijvoorbeeld Kamera Express en Foto Konijnenberg. Laatst genoemde zit ook in België (Turnhout).
Tsja, een winkel moet tegenwoordig betalen, om in de PW te worden opgenomen. Wil je echt de goedkoopste zijn, dan is daar geen geld voor, want de marges zijn smal... Trek zelf je conclusies en kijk goed om je heen, voor de beste deal. Besef ook, dat de laagste prijs niet altijd automatisch ook de beste deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Belx schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:53:
De pricewatch werkt niet altijd voor België (niet alle webshops leveren in België en iDeal werkt hier ook niet), waardoor het prijsvoordeel meestal wegvalt.

Soms zijn bepaalde zaken ook nog wel eens goedkoper in België.
Hier een mede-Belg.
Kijk eens naar Kamera Express (Wilrijk), Konijnenberg (Turnhout), Studio73 (Geel), Foto Rubens (Wilrijk), Digital Warehouse (Ekeren) en Art en Craft (ergens in W-Vl). Deze zijn meestal goedkoper. Vandenborre claimde vroeger de goedkoopste te zijn, geen idee of dat nu nog zo is, maar meestal zijn ze zeker niet de goedkoopste. Ik koop er al jaren niet meer;

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ben op zoek naar een compact tot 150 Euro met accu. Waar moet ik op letten voor het maken van goede 'binnen' foto's en het maken van mooie foto's van objecten. (Lego bouwsels)

Ik heb nu een Canon A530 welke qua batterij duur erg teleurstelt, ook het opladen van de flitser duurt veel te lang en hij maakt mijns inziens mindere foto's dan de A65 die ik daarvoor had.

Mij gaat het voornamelijk om dit soort foto's:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8296/8020870083_438b296e16.jpg
(dit vind ik dus geen mooie foto... teveel ruis ed.)

Mijn vrouw wil ook graag de kids leuk op de foto kunnen zetten en daarvoor is snel foto's achter elkaar maken in ruimtes met minder licht belangrijk.

Zelf neig ik mede door reviews hier naar de Canon Powershot SX2* serie of de Canon Ixus serie. Maar andere merken sta ik ook open voor :)

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX240 is een goede keuze. Evt de voorganger SX220. (Of met GPS SX260 en voorganger SX230)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belx
Bedankt allen voor de reacties!
LaurentS schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 02:30:
[...]

Hier een mede-Belg.
Kijk eens naar Kamera Express (Wilrijk), Konijnenberg (Turnhout), Studio73 (Geel), Foto Rubens (Wilrijk), Digital Warehouse (Ekeren) en Art en Craft (ergens in W-Vl). Deze zijn meestal goedkoper. Vandenborre claimde vroeger de goedkoopste te zijn, geen idee of dat nu nog zo is, maar meestal zijn ze zeker niet de goedkoopste. Ik koop er al jaren niet meer;
Thx, ik was volledig de Art & Craft vergeten, 1 van hun afhaalpunten zit vlakbij mij (in het Gentse overigens ;) )

Het zal gaan tussen de Canon SX260 en de Sony HX20V. Ik heb de Canon voor €199 gevonden en de Sony voor €239. Beiden makkelijk ophaalbaar bij mij in de buurt en servicepunt in geval van defecten onder garantie. Ik zal dit weekend maar wat met beide toestellen gaan spelen en zien of de Sony de extra €40 waard is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 01:14:
[...]

Tsja, een winkel moet tegenwoordig betalen, om in de PW te worden opgenomen.
Wow, dat wist ik niet. Dat mogen ze eigenlijk wel met hoofdletters in de PW zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495590

Budget is ongeveer 200 - 300 EUR

• Wat voor compactcamera wil je?
Iets wat niet te lomp is. Ik denk dus compactcamera of systeemcamera

Camera moet voldoende snel zijn. Nu nog in het bezit van een "oude" Canon Ixus 75. Deze doet het prima met daglicht buiten, maar wanneer het binnen iets donkerder is, dan valt de kwaliteit flink tegen.
Een kerstboom met lampjes aan is bijvoorbeeld niet zuiver te fotograferen (zonder flitser). Een modernere mobiele telefoon geeft beter resultaat... En met flitser vallen de lampjes in het niet...
M.b.t. snelheid. Je moet geen halve seconde wachten voordat de foto genomen wordt. Een snelheid wat overeenkomt met .1 of .2 seconde zou interessant kunnen zijn.
En hij moet in "schemer" ook zonder flitser nog degelijk werk afleveren.
Meestal wordt hij gebruikt voor wat familiekiekjes of foto's van de kinderen, meestal tijdens uitjes (attractieparken of stadsbezoeken/musea)

Canon PowerShot SX260 ivm interessante prijs.
Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Zwart ivm exposure in de reclame

Ik sta ook open voor betere alternatieven in deze prijsrange...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Nikon 1 J1 is sowieso beter in low-light. Maar je hebt wel maar 3x zoom vs 20x zoom. De Nikon 30-110mm kost 200 euro.

@Belx
Volgens Dpreview is het die 40 euro extra niet waard.

[ Voor 21% gewijzigd door witeken op 04-01-2013 22:23 ]

Tweakblog van de maand

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste