Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
nvm die zit over het budget
[ Voor 5% gewijzigd door witeken op 04-01-2013 23:20 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
De FZ200 heeft vooral een fantastische lichtsterke lens en compenseert daarmee het verschil in sensor wat betreft noise. De ai schijnt de beste in zijn soort te zijn als ik de reviews mag geloven.
Door de f2.8 lens is snel focussen ook onder minder lichte omstandigheden mogelijk.
persoonlijk ga ik voor de fz200 na lang zoeken en twijfelen , maar ik ben geen echte kenner.(het is gebaseerd op wat ik hier opgestoken heb van de kenners en wat ik met veel reviews lezen geleerd heb.)
De optisch zeer goede lens met een f2.8 in geheel bereik heeft met KIF (Kids in Flyed) fotograferen veel voordelen. door de hoge lichtgevoeligheid blijft de isowaarde en sluitertijd ook op max ingezoomed goed genoeg voor mooie foto's. qua video wint de fz200 ook volgens de reviews. Als je bij dpreview de twee camera's vergelijkt en ook met de IQ dan is tot 400 iso weinig verschil te zien en is de fz200 in mijn ogen de winnaar. tot 800iso gaat het ook nog daarna is de noise reductie van de canon beter maar door de minder lichtgevoelige lens zit de canon ook eerder op hogere isowaardes.
Ze ontlopen elkaar niet veel denk ik. Als je niet een enorme 1200mm zoom nodig hebt en het verschil in prijs niet zo belangrijk vind is de FZ200 de beste keuze volgens mij.
google anders eens fz200 en graham houghton die heeft op youtube diverse filmpjes waarbij hij laat zien wat je kan met de fz200.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Maar zoals je al zei: de FZ200 is een veel betere keuze dan de SX50, tenzij je de belachelijke, bijna onbruikbare 1200mm nodig hebt.
Dat komt vooral in veel commentaren naar voren bij de "pixelpeepers" (geusenaamUniversal Creations schreef op maandag 07 januari 2013 @ 20:13:
Uit welke 1 op 1 vergelijking komt naar voren dat de SX50 een betere sensor heeft dan de FZ200?
Ik zie het persoonlijk ook niet terug in de voorbeeld foto's al is het met het stijgen van de isowaarde op de dpreview site met die testfoto wel enig verschil te zien en ook op sommige directe vergelijkingen voor noise. maar of je dat ook ziet als je niet op 100% of meer kijkt maar gewoon afdrukt of via tv kijkt...... wat wij "plaatjesschieters" voornamelijk doen.
Heb ik toch nog iets geleerd van jullie kennersUniversal Creations schreef op maandag 07 januari 2013 @ 20:13:
Daarnaast compenseert de FZ200 niet alleen het eventuele minuscule verschil in sensor, hij gaat er tot 2 stops overheen.
Maar zoals je al zei: de FZ200 is een veel betere keuze dan de SX50, tenzij je de belachelijke, bijna onbruikbare 1200mm nodig hebt.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Maar helaas heeft dpreview de camera nog niet (echt) getest, zodat je nog niet 1 op 1 de studiofoto's kunt vergelijken.
BTW: ik ben een pixelpeeper...
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 07-01-2013 20:31 ]
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-fz200/9Universal Creations schreef op maandag 07 januari 2013 @ 20:31:
Haha!
Maar helaas heeft dpreview de camera nog niet (echt) getest, zodat je nog niet 1 op 1 de studiofoto's kunt vergelijken.
BTW: ik ben een pixelpeeper...
Hier staat ie toch bij? als je hier kijkt op raw of jpeg is de fz200 tot 800 iso nog best goed op 100%.
Daarna word het minder. (Als je voor de lol een canon D7 of D5 markIII toevoegt dan eh zie je wel verschil......)
pixelpeeper = kritische kijk op camera's door de fotografische kennis en ervaring met goede/dure camera's door hobby of beroep.
Plaatjesschieter = wil vooral makkelijk goede foto's krijgen onder veel verschillende omstandigheden
Ik hoop ooit in de buurt van het niveau van een pixelpeeper te komen.
Maar Back.On.Topic : voor de bridge- en superzoomcamera's department is fz200 een hele goede keus!
Trouwens, als je met minder zoom genoeg hebt heb je voor dat geld bv een Nikon P7700 met 200mm zoom (en dslr's of ILC's
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Edit: heb gekeken, maar sorry, het is echt lood om oud ijzer qua sensor. De SX50 is wel iets lichter dan de FZ200 (en FZ150).
[ Voor 37% gewijzigd door Universal Creations op 07-01-2013 21:46 ]
tja ik heb de naam (definitie) niet verzonnen maar zo noemen ze ze(zich) op veel forumsitesUniversal Creations schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:39:
Even gaan pixelpeepen (suffe definitie trouwens)...
Edit: heb gekeken, maar sorry, het is echt lood om oud ijzer qua sensor. De SX50 is wel iets lichter dan de FZ200 (en FZ150).

Introduceer een nieuwe naam die beter past.
Als je op de "eys" van de drankfles of "mar".. van de andere drankfles mikt en wisselt tussen 800 en 1600 iso zie je de letters bij de fz200 wat rafeliger worden bij 1600iso ten op zichten van de sx50 maar het is iid minimaal.Tis echt pixelp..
Wat betreft focussnelheid.( lay out technisch een beetje "rommelig")
(bron dpreview)
Timing Measured Performance How it Compares
Startup 1.0 sec Above average
Autofocus(Normal light) 0.1 - 0.3 secs (W) 0.5 - 1.0 secs (T) Above average
Autofocus(Low light) ~ 1 sec Average
Shutter lag Not noticeable Above Average
Shot-to-shot (JPEG, no flash) ~ 1 sec Above average
Shot-to-shot (RAW+JPEG, no flash) ~ 1 sec Above average
Shot-to-shot(with flash) ~ 2 sec Above average
http://snapsort.com/compa...rshot-S110-vs-Canon-SX260
Wij zijn op zoek naar een camera voor fotografie in New York (en andere reizen) die ook bij weinig licht mooie plaatjes kan schieten. Op zich maakt het budget niet eens zoveel uit, echter moet het wel een point and shoot formaat zijn. Geen dik apparaat dus.
Eigenlijk is ingebouwde GPS een vereiste dus ik kwam op de Canon SX260 HS uit. Maar wanneer de S110 zoveel betere plaatjes schiet moet ik misschien de GPS eis laten schieten.
Ik ben niet zo'n held met fotografie, wellicht dat iemand kan uitleggen wat de technische verschillen in de praktijk zullen uitmaken. RAW lijkt me ook interessant voor bewerking.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Low light : Panasonic LX7
Ik heb het niet zo op Sony produkten...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik twijfel eigenlijk nog steeds een beetje tussen de SX260 HS en de S110. Maar goed, als de S110 echt mooiere plaatjes schiet wordt dat 'm gewoon.
-edit-
Sterker nog, misschien moet ik dan zelfs naar de S100 ipv S110 kijken. Dan heb ik GPS ingebakken want volgens mij zal de kwaliteit van de foto's niet beter zijn met de S110.
[ Voor 18% gewijzigd door ericafterdark op 09-01-2013 15:08 ]
Tweakblog van de maand
Maar die zijn net wat bulkier dan de S100/110.. dus tis net wat je zoekt.witeken schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:30:
Ga je op auto schieten? Ik denk niet dat het verschil dan zo veel zal zijn dat het die 150-200 euro goed maakt. En zoals gezegd zijn er betere alternatieven voor 400 euro: LX7, P7700.
Ik ben zelf van plan m'n NEX-5 te verkopen en een RX100 voor terug te kopen. Het erge is dat ik nog geld moet bijleggen voor een RX100 ook

Sony RX100:
5.76 pixel area
2.4 pixel pitch
Canon G15:
3.5 area
1.87 pitch
(De pixel pitch geeft, net als de algemene cropfactor bij sensoren aan hoeveel stops de camera lichtsterker is. Zie het zo: bij de cropfactor wordt de sensor als 1 grote pixel genomen, bij de pixel pitch vergelijk je de grootte op pixelniveau, wat natuurlijk het meest relevant is)
Wat blijkt? De pixels van een RX100 zijn 1.3 keer lichtsterker, of 1/3 van een stop. In combinatie met de tragere lens heb je in theorie een "slechtere" camera
Edit: bronnen: http://www.digicamdb.com/specs/canon_powershot-g15/ en http://www.digicamdb.com/...0-vs-canon_powershot-g15/
[ Voor 7% gewijzigd door witeken op 09-01-2013 18:59 ]
Tweakblog van de maand
De RX1 doet het nog beter. Ik was wat aan het vergelijken via een linkje hierboven naar dpreview en dan wat van de suggesties invullen maar die viel positief op. (totdat ik de prijs zag)prein2 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:08:
voor lowlight in een compact moet je bij de sony RX100 zijn!
Anoniem: 449343
Maximaal 100 euro
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
Instapmodel/Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Over een maand ga ik voor een half jaar backpacken/werken in Australie. Deze reis wil ik dus natuurlijk ook mooi vastleggen met foto's ect. Dus ik ben op zoek naar een camera die wel mooie foto's kan maken maar ook wel tegen een stootje kan.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Geen idee zoveel modellen zo weinig kennis
Tweakblog van de maand
Hoe denken jullie dat een camera als de canon powershot SX230 vergelijkt met de waterproof Olympus Tough TG-1 als het gaat om foto kwaliteit?
Canon Powershot SX230: pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart
Olympus Tough TG-1: pricewatch: Olympus Tough TG-1 Zilver
[ Voor 6% gewijzigd door bartos88 op 14-01-2013 14:24 ]
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer €150, max €200.
Het liefst te bestellen bij Bol.com aangezien ik daar nog cadeaubonnen van heb.
Wat voor compactcamera wil je?
Van wat in de topicstart staat: travelzoom.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden?
De camera is alleen voor op reis, over het algemeen backpacken.
Specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- AA batterijen ipv accu
- foto's in weinig licht
- optische zoom
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Canon PowerShot SX160 IS (€169)
vs. side-by-side
Nikon Coolpix L610 (€174)
vs. Canon PowerShot A1300
Ik begon bij de Canon A1300, maar die is gelijk aan mijn vorige camera: Olympus FE-47 en eigenlijk vond ik de kwaliteit van foto's daar van niet genoeg.
De Canon SX160 is zuiniger met stroom, maar volgens mij is de Nikon op 2 belangrijke vlakken beter; de CMOS sensor en de ISO waarde. Mijn vraag is eigenlijk meer, is die Nikon L610 een goede camera (prijs/kwaliteit/formaat) voor backpack/vakantie? Heeft iemand er ervaring mee? Of zie ik misschien een camera/model over 't hoofd?
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Ben je alleen bang dat je camera stuk gaat, of is het op je vorige reis/reizen vaak gebeurd dat je camera stuk ging? Ik heb al redelijk wat backpack vakanties achter de rug en mijn camera is nog nooit stuk gegaan, ik zou dus geen extra geld uitgeven aan waterproof of stootbestendig; liever dat geld uitgeven aan wat betere kwaliteit.bartos88 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:23:
Voor mij reis door zuid-oost azie twijfel ik tussen een stootbestendige waterproof camera waar de foto kwaliteit over het algemeen wat minder is, of gewoon een compact camera die niet te duur is, zodat het niet een enorm probleem is als hij breekt.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Aangezien je budget 200 euro is zou je de SX240 (dus de opvolger vd SX220) kunnen overwegen, of de SX260.
Tweakblog van de maand
Dit is de eerste keer dat ik echt op reis ga, dus het is meer voor peace of mind en er niet over na hoeven te denken dat je een camera bij je hebt. Ik neig op dit moment idd meer naar een kwalitatief betere camera ipv waterproof.OkkE schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:40:
[...]
Ben je alleen bang dat je camera stuk gaat, of is het op je vorige reis/reizen vaak gebeurd dat je camera stuk ging? Ik heb al redelijk wat backpack vakanties achter de rug en mijn camera is nog nooit stuk gegaan, ik zou dus geen extra geld uitgeven aan waterproof of stootbestendig; liever dat geld uitgeven aan wat betere kwaliteit.
Ik zoek nu een camera met GPS. Na wat reviews gelezen te hebben kom ik nu uit op de Canon SX260. Met de cashback actie die Canon nu heeft komt hij neer op +- €170. Nog andere suggesties voor die prijs? (de 20x zoom is niet noodzakelijk). Ik vraag me verder ook nog af hoe de GPS precies werkt bij dit soort cameras. Ik ga de GPS logging waarschijnlijk uitzetten ivm batterij verbruik. En tussen het maken van foto's door gaat de camera gewoon uit. Betekent dat dat ik elke keer als ik de camera aan doe om een foto te maken, ik 2 minuten moet gaan wachten op een GPS fix?
Volgens mij (en canon.nl) hebben al die Canon SX2xx camera's een accu, terwijl ik juist een camera wil die werkt op AA-batterijen.witeken schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:31:
@OkkE: Zoals ik hierboven al aanraadde is de SX220 een heel goede camera voor z'n prijs. Het is de voorganger van de SX240. De SX220 kan trouwens full HD filmen. Wil je GPS: SX230.
Aangezien je budget 200 euro is zou je de SX240 (dus de opvolger vd SX220) kunnen overwegen, of de SX260.
In mijn beleving is een plastic zak prima waterproof tijdens het reizen.bartos88 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:15:
Dit is de eerste keer dat ik echt op reis ga, dus het is meer voor peace of mind en er niet over na hoeven te denken dat je een camera bij je hebt. Ik neig op dit moment idd meer naar een kwalitatief betere camera ipv waterproof.
Ik heb zelf geen ervaring met GPS, dus daar kan ik je niet mee helpen. Het is voor mij geen must have.Ik zoek nu een camera met GPS. Na wat reviews gelezen te hebben kom ik nu uit op de Canon SX260. Met de cashback actie die Canon nu heeft komt hij neer op +- €170. Nog andere suggesties voor die prijs? (de 20x zoom is niet noodzakelijk). Ik vraag me verder ook nog af hoe de GPS precies werkt bij dit soort cameras. Ik ga de GPS logging waarschijnlijk uitzetten ivm batterij verbruik. En tussen het maken van foto's door gaat de camera gewoon uit. Betekent dat dat ik elke keer als ik de camera aan doe om een foto te maken, ik 2 minuten moet gaan wachten op een GPS fix?
Wel een must have voor mij is: AA-batterijen. Als je om de meer afgelegen plekken komt, is soms zelfs het vinden van stopcontact/stroom lastig. Dan is het erg fijn om gewoon een stapeltje batterijen te hebben (die zijn werkelijk overal te koop).
Sorry, daar heb ik over gelezen. Ik kon me gelukkig een aankondiging van op de CES herrineren met een AA-powered compact. Even gekeken en het bleek de Canon A1400 te zijn. Die is nog niet beschikbaar, dus voila de voorganger, A1300: http://www.dpreview.com/p...canon_a1300/specificationOkkE schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:04:
Volgens mij (en canon.nl) hebben al die Canon SX2xx camera's een accu, terwijl ik juist een camera wil die werkt op AA-batterijen.Wel thanks voor de tip.
http://tweakers.net/product/303356/canon-powershot-a1300/
Andere ken ik helaas niet
@bartos88 SX260 is een uitstekende camera voor z'n geld, ook al zul je die zoom niet gebruiken.
Als je iets waterproof wilt misschien de Canon D20? http://www.dpreview.com/products/canon/compacts/canon_d20 Maar ik weet niet echt wat de beste waterproof camera is.
Tweakblog van de maand
Ongeveer een 300 euro. Het mag bij voorkeur minder zijn, maar rond dit bedrag allesinds.
Eigenlijk gewoon een camera die dient voor de gemiddelde foto's te nemen. Meestal mensen, groepsfotos, familiefotos en dergelijke. Dus hij moet voorzal goed in gebruik zijn, daar hij voor m'n vriendin is, en die prutst niet graag met de instellingen enzo.
En verder had ze graag "een handtas model".
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Hij gaat zoals gezegd vooral gebruikt worden voor de gemiddelde fotos. Een extra eis is misschien dat hij best mooie fotos moet kunnen trekken in mindere lichtomstandigheden. Ik weet dat diet nooit zal zijn zoals bij een spiegelrefelx, maar er zijn er misschien die er bovenuitsteken?
Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Zilver
Deze had ze in gedachten omdat hij namelijk aangeraden werd door een vriendin van haar. Maar iemand had haar dan ook weer verteld dat deze camera niet zo goed is prijs/kwaliteit gezien. Maar nu merk ik net dat dit een spiegelreflex camera is? Klopt dit? Nou, ik bedoel eigenlijk met compactcamera een camera die ongeveer die grootte heeft.
Verder heb ik geen flauw benul waar ik echt moet op letten, en kan ik maar afgaan op de populariteit in de pricewatch.
Hopelijk is dit genoeg informatie om mij een richting uit te sturen?
Alvast bedankt,
Dat soort camera's zijn meestal iets groter en zwaarder dan een echte compact camera maar hebben een grotere sensor en kunnen daardoor theoretisch betere kwaliteit leveren. (Of je dat verschil ook ziet hangt af van wat je eisen zijn.
Overigens zijn de Nikon J1 en V1 momenteel zeer gunstig geprijst voor wat je krijgt en is de kwaliteit ervan dik in orde, Ze waren toen ze net uitkwamen alleen veel te hoog geprijst en dat levert een naamsbekendheid van slechte prijs/kwaliteits verhouding op die momenteel niet meer opgaat maar nog steeds genoemd wordt. (Net zoals er vandaag de dag nog altijd 5 jaar oude waarschuwings-emailtjes voor virussen en andere kul worden rondgestuurd door mensen die niet weten dat het allang oud nieuws is.)
Een andere optie zou een m4/3 camera kunnen zijn, die zijn er al voor 250,- met lens en hebben een sensor die weer wat groter is dan de Nikon 1, Maar de Nikon 1 heeft een aanzienlijk betere autofocus.
Ook zitten er niet veel knoppen op een Nikon 1 en kan de camera alles uit zichzelf doen dus veel meer dan afdrukken hoef je niet.
Conclusie, Nikon J1 is een prima keuze tenzij je iets kleiners wilt, Dan zul je naar compacts moeten kijken.
Ik zou zeggen, Ga samen eens langs bij een grote electronica zaak en probeer de Nikon J1 eens uit.
Als je gewoon een compactcamera wilt: SX240, of de SX260 als je GPS wilt (verder zijn beide camera's identiek aan elkaar).
De Nikon 1 J1 heeft overigens 3x zoom. Ga je daarmee genoeg hebben? De SX240 heeft 20x zoom (het is een travelzoom, dusja).
Tweakblog van de maand
Nadelen zijn er ook door de kleine sensor en weinig licht merk ik vaak dat de sensor moeite heeft om te focussen onder het filmen, op de foto's het object vaak bewogen is, de camera kiest zelf zijn parameters en artiesten staan bijna nooit staan op het podium. In het geunstige geval zijn ze bruikbaar voor prive gebruik voor 10x15cm foto's aan de muur
Je merkt echt dat er veel winst te behalen zou zou zijn met een veel grotere sensor en lichtgevoelige lenzen. Zoveel weet ik er al wel van.
Zou het nu mogelijk om voor 300 euro een behoorlijke stap vooruit te maken? Veel MP maakt me niks uit. Scherpe foto's en snelle focus in slecht licht wel.
Of is het nog niet zoveel vooruit gegaan dat het de moeite is om te upgraden?
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
300 euro
Zo'n broekzakmodel lens en camera in één. Teveel lijkend op DSLR en ik kom niet binnen waarschijnlijk.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Concertfotografie en film alle in slechtverlichte zalen.
En ook belangrijk de panasonic had als voordeel dat hoe hard het geluid ook was het vervormde nooit, als ik soms andere opnamens hoor... een en al vervorming, slecht goed geluid (overstuurt) is dus een no no.
Ik kan wel een paar opnames posten van hoe het er nu ongeveer uitziet als dat helpt en mag.
[ Voor 9% gewijzigd door ErikRo op 19-01-2013 13:24 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
€120-€160
Een compactcamera of een travelcamera
Voornamelijk voor vakanties, en evenementen zoals verjaardagen. Aangezien de camera dus over het hele jaar gezien niet heel veel gebruikt wordt niet een heel hoog budget. Ook wordt dit mijn eerste camera, hiervoor gebruikten we altijd mijn vriendin haar camera.
Ik lees online heel veel goeds over de Samsung wb750f en de Samsung st200f.
Hier de review van de Samsung WB750f:
http://www.photographyblo..._wb750_review/conclusion/
En hier de score van de Samsung st200f
http://www.besteproduct.n..._deskundigen.html#!k=ajax
Het is echter wel een investering in de toekomst. Hiermee bedoel ik dat ik wel minstens een aantal jaar met plezier gebruik wil maken van de camera. De st200f heeft bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld niet HD filmen, en de wb750f weer wel.
De st200f is erg goedkoop:
http://www.pixmania.nl/nl...l?srcid=104&CodePromo=oui
en de samsung wb750 is te krijgen voor ongeveer 150 euro, maar dat is exclusief een tasje, geheugen kaartje etc.
Ik zou graag advies willen krijgen over eventuele andere producten. Misschien zijn er ook mensen op dit forum aanwezig die ervaring hebben met het gebruik van één van deze twee cameras.
Later toegevoegd:
Ik zie net bijvoorbeeld forums een gebruikte Nikon Coolpix S8100 voor rond de 150 euro. Dit is echter dus wel tweedehands, ik weet niet of dan de voordelen wel opwegen tegen de nadelen in vergelijking met een nieuwe camera, wat goedkoper maar wel met goede recensies.
Ook zie ik tweedehands een Nikon Coolpix S8100 wat me ook een hele degelijke camera lijkt. Deze kost ongeveer 150 euro.
Door deze vele keuzes graag een advies als dat mogelijk is
[ Voor 7% gewijzigd door Ezio Auditore op 21-01-2013 19:08 ]
Anoniem: 87302
De Fuji X-10 voor €338 vanaf woensdag bij de mediamarkt, prachtig toestel voor deze prijs.m1dnigh7 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:57:
Ongeveer een 300 euro. Het mag bij voorkeur minder zijn, maar rond dit bedrag allesinds.
Eigenlijk gewoon een camera die dient voor de gemiddelde foto's te nemen. Meestal mensen, groepsfotos, familiefotos en dergelijke. Dus hij moet voorzal goed in gebruik zijn, daar hij voor m'n vriendin is, en die prutst niet graag met de instellingen enzo.
En verder had ze graag "een handtas model".
Hij gaat zoals gezegd vooral gebruikt worden voor de gemiddelde fotos. Een extra eis is misschien dat hij best mooie fotos moet kunnen trekken in mindere lichtomstandigheden. Ik weet dat diet nooit zal zijn zoals bij een spiegelrefelx, maar er zijn er misschien die er bovenuitsteken?
Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Zilver
Deze had ze in gedachten omdat hij namelijk aangeraden werd door een vriendin van haar. Maar iemand had haar dan ook weer verteld dat deze camera niet zo goed is prijs/kwaliteit gezien. Maar nu merk ik net dat dit een spiegelreflex camera is? Klopt dit? Nou, ik bedoel eigenlijk met compactcamera een camera die ongeveer die grootte heeft.
Verder heb ik geen flauw benul waar ik echt moet op letten, en kan ik maar afgaan op de populariteit in de pricewatch.
Hopelijk is dit genoeg informatie om mij een richting uit te sturen?
Alvast bedankt,
Sx230 = SX220 + GPS
Sx240 = Opvolger van de SX220
Sx260 (Sx240+gps) is buiten je budget.
Tweakblog van de maand
Max 250 euro
Travelzoom (compact maar toch kwalitatief betere foto's dan de basic compact-camera's)
Voornamelijk vakantie foto's, en verder huis-tuin-keuken gebruik door mij en mijn vriendin. Camera moet over een accu beschikken maar dat heeft tegenwoordig elke camera zo ongeveer.
We zijn gisteren naar de Mediamarkt geweest om wat camera's in het echt te bekijken. Ik heb nav dit topic voornamelijk gekeken naar de Canon SX260 en SX240. Echter sprak mijn vriendin juist de Samsung WB850F aan, vanwege het uiterlijk en het scherpere scherm achterop. Nu twijfel ik echter over de fotokwaliteiten van de Samsung, en vroeg ik me af of er camera's zijn die kwalitatief beter zijn en evt ook beschikken over een scherper scherm. Als de SX260/SX240 zo overduidelijk betere foto's maken zal het toch één van deze worden uiteindelijk.
De SX240/SX260 is zover ik weet nog steeds de beste travelzoom, en zeker qua prijs/kwaliteit
Tweakblog van de maand
http://www.mediamarkt.nl/...51,295419.html?langId=-11
Wat houdt de €25 cashback van Canon in? Gaat er dan van de 165 euro koopprijs ook nog 25 euro af? Dan is het zeer interessant namelijk.
En waarom zou ik GPS op een camera willen hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door Ezio Auditore op 23-01-2013 17:47 ]
Jep.Damiro schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:30:
Wat houdt de €25 cashback van Canon in? Gaat er dan van de 165 euro koopprijs ook nog 25 euro af? Dan is het zeer interessant namelijk.
Sommige mensen willen weten waar ze hun foto's hebben gemaakt. Als jou dat niet interesseert bedank je Canon dat ze een niet-GPS versie hebben en steek je gewoon die 20 euro in je zakEn waarom zou ik GPS op een camera willen hebben?
Tweakblog van de maand
max 350e-400e
Compact of systeem
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
In eerste instantie voor backpack reis naar zuidoost azie.
Tot nu toe heb gevonden:
Panasonic Lumix DMC-TZ30; goede review op tweakers
Canon SX260; goede review op tweakers
Panasonic DMC-GF5K + 14-42mm (wit)+ 50 euro cashback + Lightroom 4; systeem camera maar geen idee of die lens wat is aangezien ik daar geen verstand van heb.
Compactheid is wel fijn aangezien ik veel ga lopen en ik niet als Alistair Overeem met een dikke nek wil terug komen door een dslr om de nek.
Te veel keus te weinig ervaring ermee zal de eerste camera worden die ik koop.
Nikon P7700: Combinatie tussen veel zoom (8x maal zoom, 200mm @ tele) en lichtsterkte (f2.0-4.0).
Panasonic LX7: Weinig zoom (24-90mm; 4x zoom; vergelijkbaar met dslr-kitlens (3x zoom), maar meer wide-angle en iets meer tele), maar heel lichtsterk: f1.4-2.3 (verschil in lichtsterkte is iets minder als een stop).
Tweakblog van de maand
cashback liep tot 20/1/2013, (https://ecback.canon.nl/actievoorwaarden.pdf) dus je moet je camera voor die datum hebben gekocht wil je in aanmerking komen. De Canon kan zelfs iets goedkoper zijn in een fysieke MediaMarkt, dus je kunt even langs gaan misschien is het de moeite waard.
[ Voor 5% gewijzigd door Whatson op 23-01-2013 21:04 ]
Oh dat is wel heel jammer.. net te laat dus. Vreemd dat ze het bij Mediamarkt nog aangeven dan. Ik zal morgen langs de mediamarkt, alleen stond op de site dat het product niet af te halen is. Om de "fysieke eigenschappen van het product". Vond het een vreemde reden, lijkt me juist niet moeilijk om een camera op te slaan in de winkel/voorraad..Whatson schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:04:
[...]
cashback liep tot 20/1/2013, dus je moet je camera voor die datum hebben gekocht wil je in aanmerking komen. De Canon kan zelfs iets goedkoper zijn in een fysieke MediaMarkt, dus je kunt even langs gaan misschien is het de moeite waard.
Ze hadden van beide versies (SX240/260) nog meer dan genoeg (Maastricht).
[ Voor 30% gewijzigd door Whatson op 23-01-2013 21:08 ]
Bedankt voor je reactie, en je hebt gelijk dat ik niet veel zoom nodig heb maar goed die kwamen na het zoeken op tweakers als winnaars uit een review vandaar mijn keuze. Beide door jou aangehaalde camera's liggen iets boven het budget maar goed zijn dingen die je langer wilt gebruiken en ik wil ook kwaliteit en iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten dus dan maar ff investeren.witeken schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:00:
Heb je zoveel zoom nodig? Met dat budget kan je een high-end compact kopen.
Nikon P7700: Combinatie tussen veel zoom (8x maal zoom, 200mm @ tele) en lichtsterkte (f2.0-4.0).
Panasonic LX7: Weinig zoom (24-90mm; 4x zoom; vergelijkbaar met dslr-kitlens (3x zoom), maar meer wide-angle en iets meer tele), maar heel lichtsterk: f1.4-2.3 (verschil in lichtsterkte is iets minder als een stop).
Rond de 100 euro
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
(Ultra) Compact Camera
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik ga hem meenemen tijdens mij reis door Zuid-Oost Azie.
- Hij moet klein zijn zodat ik hem makkelijk in mijn zak kan doen en ik me er niet te bewust van ben.
- Ik ga hem vooral gebruiken als point-and-shoot, dus ik vind de kwaliteit van foto's in de auto-modus belangrijk.
- Ik ga hem misschien ook wel gebruiken om korte filmpjes te maken
- Ik vind het belangrijk dat ik een beetje snel een foto kan maken en niet nog secondes moet wachten na het indrukken van de knop.
-
Een aantal camera's die ik tegen ben gekomen in mijn prijsklasse zijn:
Nikon Coolpix S6300 (€106. CMOS sensor)
Canon Powershot A4000 IS (€115)
Panasonic Lumix SZ1 (€129)
Panasonic Lumix FS40 (€87)
Canon IXUS 125 HS (€136. CMOS sensor)
Mis ik belangrijke camera's in deze prijsklasse? En zit er veel verschil in foto/video kwaliteit tussen deze camera's?
[ Voor 10% gewijzigd door bartos88 op 24-01-2013 12:37 ]
Dus foto'tje van hond, foto'tje van haar konijn....niet al te spannnend dus.
Ben wat aan het neuzen geweest en kom dan bijvoorbeeld op een canon powershot voor 69 eurotjes.
Echter al die goedkope camera's hebben een ingebouwde accu, en dan lijkt me niet handig. Gewoon op battereien (oplaadbare) zodat je onderweg altijd wat extra bij je hebt.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn qua toestel .
Hier kan je ook wel wat meer info vinden: [Aankoopadvies] Compactcamera
[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 28-01-2013 22:43 ]
En daar is dit topic heenverhuisdTeun_2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:38:
Ik bedoel dan dezeTeun_2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:38:
Welke powershot bedoel je dan? Oplaadbare AA_tjes maken de camera meteen heel wat dikker. Een goedkope extra batterij hoef niet veel te kosten als je die via ebay koopt. vaak is dat nog goedkoper dan een apart setje nimh aa-batterijen. Voor een camera in dit segment is het altijd een goede keuze om te kiezen voor een beter model van een vorige generatie dan een lager model van de huidige generatie.
Canon PowerShot A2300 - Blauw
+/- €200
Travelzoom (high-end lijkt me buiten budget)
Handzame camera naast mijn oude Canon 350D. Vooral met oog op naderende kleine telg
Daarom vind ik de videofunctie (1080p) ook wel van belang. Ik ben benieuwd hoe makkelijk hier met een compactcamera scherpte/diepte in video te realiseren is? (met 600D is dat geen probleem)
Canon SX260 en Nikon S9300. Canon raden veel mensen aan, maar wellicht is er een alternatief dat beter aan mijn bovenstaande wensen voldoet (de zoom is nl. niet zo erg van belang, meer lichtgevoeligheid en film-scherpte/diepte)
Als je manuele opties wilt hebben bij het filmen moet je bij Panasonic zijn. Verder is de SX260 of SX240 zonder GPS nog steeds de betere. Dat extra beetje lichtgevoeligheid van de Nikon wordt (over)gecompenseerd door de 12 MP sensor. Ik snap niet dat Nikon in hun higher-end compacts dezelfde low-end 16 MP sensor blijft gebruiken en nu zelfs naar 18 MP gaan dit jaarCanis Lupus schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:26:
+/- €200
Travelzoom (high-end lijkt me buiten budget)
Handzame camera naast mijn oude Canon 350D. Vooral met oog op naderende kleine telg
Daarom vind ik de videofunctie (1080p) ook wel van belang. Ik ben benieuwd hoe makkelijk hier met een compactcamera scherpte/diepte in video te realiseren is? (met 600D is dat geen probleem)
Canon SX260 en Nikon S9300. Canon raden veel mensen aan, maar wellicht is er een alternatief dat beter aan mijn bovenstaande wensen voldoet (de zoom is nl. niet zo erg van belang, meer lichtgevoeligheid en film-scherpte/diepte)

Ik snap niet echt wat je bedoelt met film-scherpte/diepte. Bedoel je scherpte of scherptediepte? Voor weinig scherptediepte moet je niet bij compacts zijn
Tweakblog van de maand
Scherptedieptewiteken schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:22:
[...]
Ik snap niet echt wat je bedoelt met film-scherpte/diepte. Bedoel je scherpte of scherptediepte? Voor weinig scherptediepte moet je niet bij compacts zijn. Ik denk dat de review sites (DPRecourse/Dpreview) wel wat filmpjes hebben
.
Dan nog wat specifieker voor in dit topic:Jogai schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:16:
Ik ben op zoek naar een fotocamera. Of ik hier goed zit weet ik niet helemaal zeker. Misschien moet ik wel juist in [Aankoopadvies] Compactcamera zijn, maar dat hoor ik graag van jullie. Ik erger me altijd aan ruis etc en ik denk dat ik daarom iets met een grote sensor wil.
Budget
Budget is rond de 300 euro. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik wel belangrijk. Geen harde lijn dus, en een voordeeltje is altijd welkom.
Objectieven in bezit?
Nee
Doel
Alles in 1 camera. Mijn vrouw gaat hem vooral gebruiken. Dus vooral kids+vakantie fotos zowel binnenshuis als buitenshuis. Als er in de bergen een steenbok op een afstandje te zien is wil ik die wel mooi erop kunnen krijgen, maar er worden ook wel eens fotosessies geschoten met neefjes nichtjes op de bank.
Filmen
Filmen is niet belangrijk. Het moet wel even kunnen, maar voor de rest geen eisen. Dan koop ik liever tzt een echte videocamera.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja, het moet vooral makkelijk zijn voor mijn vrouw. Overigens denk ik dat een dSLR overkill is omdat we ons niet gaan verdiepen in de vele opties van zo'n toestel.
Overige wensen
Het is eigenlijk als vervanging van een compact camera. Het moet eenvoudig blijven, maar wel kwaliteit leveren. Het formaat mag wat groter zijn, maar zonder de noodzaak om regelmatig lenzen te wisselen. Ook wil ik niet extra hoeven te investeren in extra lenzen, dus een allround lens erbij is goed genoeg. Ik vind kwaliteit voor megapixels gaan. Over het algemeen blijven ze in digitale vorm bewaard alhoewel af en toe een grotere afdruk wordt gemaakt.
Gewenst bereik?
Niet zoveel idee bij. Zoals gezegd als er een dier in de natuur loopt is het leuk om die vast te leggen. Aangezien het lastig is om dichterbij te komen wil ik wel fatsoenlijk kunnen zoomen.
Een kant en klaar antwoord verwacht ik niet direct, maar ik heb nu niet zoveel houvast in de pricewatch. Tips waar ik op moet letten om bovenstaande te bereiken hoor ik dus graag.
Soort
Nu twijfel ik tussen travelzoom en bridge. Zijn de sensors in bridge camera's niet grote waardoor er een kwalitatief beter plaatje uitrolt?
pricewatch: Pentax Optio RX18 Zilver
Klein & Goedkoop (maar dan houd ik budget over)
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ30 Zilver
Leukere extra's zoals full HD video en GPS (maar ik wil daar eigenlijk geen accuduur voor inleveren)
pricewatch: Olympus SP-820UZ Zilver
Meer zoom, groter model (maar geeft dat echt beter resultaat? En is alleen optische stabilisatie genoeg?).
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Tweakblog van de maand
Ik zag dat vandaag de Olympus SZ31mr bij iBood voor €199 is (http://handbdigital.blogs...r-ihs-digital-camera.html)witeken schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:22:
[...]Als je manuele opties wilt hebben bij het filmen moet je bij Panasonic zijn. Verder is de SX260 of SX240 zonder GPS nog steeds de betere. Dat extra beetje lichtgevoeligheid van de Nikon wordt (over)gecompenseerd door de 12 MP sensor. Ik snap niet dat Nikon in hun higher-end compacts dezelfde low-end 16 MP sensor blijft gebruiken en nu zelfs naar 18 MP gaan dit jaar.
Ik snap niet echt wat je bedoelt met film-scherpte/diepte. Bedoel je scherpte of scherptediepte? Voor weinig scherptediepte moet je niet bij compacts zijn. Ik denk dat de review sites (DPRecourse/Dpreview) wel wat filmpjes hebben
.
Iemand daar een mening over?
Wat voorderl lijkt tov Canon SX260 zijn Full HD op 60fps.
Ok, maar kost die GPS me niet extra stroom? En tegenover de ibood aanbieding van pricewatch: Olympus SZ-31MR Zilver; Die geeft me meer zoom, maar de stabilisatie is mechanisch tov optisch. Wat is het verschil daarin?witeken schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:44:
Neem gewoon de Canon SX240, of SX260 als je GPS wilt.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ja, GPS kost meer stroom. Ik weet niet precies hoeveel maar het lijkt me handig om een extra batterij te kopen als je er veel gebruik van zal maken. GPS kan je uitzetten.Jogai schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:21:
Ok, maar kost die GPS me niet extra stroom? En tegenover de ibood aanbieding van pricewatch: Olympus SZ-31MR Zilver; Die geeft me meer zoom, maar de stabilisatie is mechanisch tov optisch. Wat is het verschil daarin?
Ik zie niet echt iets aan de Olympus dat hem beter zou maken. 500mm zoom is vaak al meer dan genoeg, en het verschil met 600mm zal je amper merken. Het verschil zit 'm voornamelijk in de sensor: die van SX240/260 is veel beter.
Het verschil tussen optisch en mechanische stabilisatie is dat de stabilisatie bij optische in de lens gebeurd (lens shift), terwijl dat bij mechanische in de sensor gebeurd (sensor shift). Optische stabilisatie is met 5 stops winst beter dan mechanische, die je 2 stops winst geeft.
Tweakblog van de maand
Op Dpreview staat de Olympus maar 30fps kan @1080p. Ook nog even een andere site bekeken ter controle en ook daar wordt 30fps gemeld.Canis Lupus schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:23:
Wat voorderl lijkt tov Canon SX260 zijn Full HD op 60fps.
Tweakblog van de maand
Maximaal EUR 300,- maar als het mogelijk is iets minder.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom, zoals genoemd in Soorten compacts, grofweg omdat ik wel een beetje wil inzoomen, of is 4x voldoende voor vakantie foto's?
Wij gaan binnenkort een weekje naar Istanbul, we zullen veel musea en trekpleisters bezoeken. Hier willen we graag foto's van maken. Echte specifieke eisen hebben we niet, maar de camera moet zonder op te laden 50 foto's kunnen maken (of is dit onrealistisch?).
Door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik ben o.a. de pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart tegengekomen.
EU DNS: 86.54.11.100
Tenzij je een nul vergeten bent, kan je zeker 50 foto's nemen. De CIPA rating is denk ik rond de 200.
Tweakblog van de maand
Voor minder dan 300euro heb je ook dit: pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Wit
Presteert volgens mij toch echt een stuk beter dan een gewone travelzoom, vooral binnen in een museum.
[ Voor 42% gewijzigd door Universal Creations op 15-02-2013 02:36 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, voor wat meer kan dat ook, maar heb je inderdaad minder zoom. Voor een 30-110mm lens moet wel nog eens 180 euro worden neergelegd. Hangt van Polat of hij genoeg heeft aan 3x zoomUniversal Creations schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 02:28:
Weekje Istanbul, musea en trekpleisters.... dan denk ik niet aan een camera met veel zoom. Ik ben daar geweest vorige zomer en heb veel met 21mm en 100mm geschoten. Nooit het idee gehad dat ik meer nodig had.
Voor minder dan 300euro heb je ook dit: pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Wit
Presteert volgens mij toch echt een stuk beter dan een gewone travelzoom, vooral binnen in een museum.
Tweakblog van de maand
Enige punten waar ik nog mee zit zijn de volgende:
- Autofocus schijnt minder te zijn, is alleen 1 punts gecentreerd (niet bv 9 punts)
- Ik zou liever op 1080P met 25 of 30 frames willen filmen (ipv 24)
- Accuduur is niet je-van-het (dus waarschijnlijk 2e accu kopen)
[ Voor 8% gewijzigd door Canis Lupus op 15-02-2013 09:33 . Reden: DSC-HX9V toegevoegd ]
Wellicht een klein beetje OT, maar mijn zwager heeft bovenstaand toestel nu een kleine 2 maanden.witeken schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:27:
SX240, king of the point and shoots. Als hij juist wilt richten en shieten moet die gewoon volstaan...
Enige probleem, indien op Tv stand, en als hij een lange sluitertijd kiest bv 1/20. Dan doet de camera niet wat hij wilt, en overruled hem met een ander (door de camera) hoger (snellere) gekozen sluitertijd.
Met welke optie zet hij/ik dat uit?
Doet de optie Tv-stand een beetje teniet vind ik.
GPS hoeft van mij absoluut niet, maar dat zal toch niet het enige verschil zijn lijkt mij? Er is een prijsverschil van 40 euro.witeken schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 02:24:
@Polat06: De SX260 is een prima keuze. Als je geen GPS wilt (wat naar het schijnt niet goed is voor de batterijduur), dan kan je ook de goedkopere SX240 nemen.
Tenzij je een nul vergeten bent, kan je zeker 50 foto's nemen. De CIPA rating is denk ik rond de 200.
Toch wel dus:
http://www.cameralabs.com...erShot_SX240_HS_SX260_HS/So far the SX240 HS and SX260 HS are identical, so what's the difference between the two models? It boils down to a single feature: the SX260 HS has a built-in GPS receiver whereas the SX240 HS does not. In regions which offer both models, this gives you the choice whether to go for GPS or not, but in other regions only one model may be available. For example in North America, only the GPS-equipped SX260 HS is on sale. Either way, in every other respect the SX240 HS and SX260 HS are identical, so all tests and results are applicable to both models. I got hold of the SX240 HS for review, so from this point on I'll refer to both models as the SX240 HS unless I'm explicitly talking about the GPS functions of the SX260 HS.
[ Voor 44% gewijzigd door c-nan op 15-02-2013 14:12 ]
De flitser is defect en nu willen we overstappen naar een compact camera.
We willen namelijk van die grote tas af.
Rond de 400 euro
Compact met enige zoom (we zijn 18 - 55mm gewend)
Goede foto's bij weinig licht. Wanneer je overdag binnen een foto maakt dat niet meteen de flitser opkomt. Of het moet zo zijn dat de foto's dan nog goed zijn.
Videofunctie (Full HD 1080p)
Het blijft een compromi tele of kleine Diafragma (wide) maar kom er nog niet uit.
Misschien hebben jullie nog goede aanvullingen.
- Sony Cybershot DSC-HX20V Zwart
- Panasonic Lumix DMC-LX7 Zwart
- Nikon Coolpix P7700 Zwart
LG-HM071MR-U44
C. Fn I : Belichting Veiligheidshift
heeft?
Kan in de handleiding alleen maar "safety shift" vinden.
Dat zal dat dan wel zijn neem ik aan?
Ik denk dat de keuze inderdaad tussen de LX7 en de P7700 is.
Misschien kan deze round-up helpen: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras
Tweakblog van de maand
Paar dagen geleden gekochtNeutraleTeun schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:12:
Iemand hier met een SX240 die weet of die camera de optie:
C. Fn I : Belichting Veiligheidshift
heeft?
Kan in de handleiding alleen maar "safety shift" vinden.
Dat zal dat dan wel zijn neem ik aan?
Anoniem: 218471
300,- inclusief geheugenkaartjes en accu's.
travelzoom / high end
Ik ga op reis naar Zuid-Oost Azië. Ik heb nu een DSLR met een leuke verzameling lenzen, maar ik heb geen zin omdat allemaal mee te sleuren. Ik wil dus iets met DSLR functionaliteit op zakformaat. Het belangrijkste hierbij vind ik het zoombereik. Dit heb ik het liefste gelijk aan minstens 24-200mm EFL. Het liefst op een lens van f/2.8 of lichtsterker (low light moet goed zijn, dus ook hoge ISO prestaties en beeldstabilisatie).
Ik wil ook graag controle hebben over de belichting, maar dat hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Ik gebruik nu het meest aperture priority of manual.
Autofocus moet goed werken, maar hoeft van mij niet super snel te zijn.
Filmpjes maken moet kunnen, maar 720p op 24 fps is voor mij voldoende.
Verder zou het fijn zijn als er normale AA batterijen in passen en als het schermpje gedraaid kan worden. Waterdicht zou ook erg leuk zijn, maar hoeft niet per se.
Fancy truukjes als wifi en GPS heb ik niet nodig, dus daar betaal ik liever ook niet voor.
Ik denk dat het ook wel fijn is om op RAW te kunnen schieten, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Er zijn relatief weinig camera's die dit kunnen, en helemaal weinig als je kijkt naar mijn overige eisen. Het fijne van RAW is natuurlijk dat je beter kunt nabewerken. Groot nadeel is weer dat je geheugenkaartje een stuk sneller vol zit. Heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?
Mijn oog is gevallen op de Nikon P7100. Goede kwaliteit voor een mooie prijs met een mooie zoomrange. Echter mist deze camera nog wel wat groothoek. Ik zou er opzich wel mee kunnen leven, maar toch... en 200mm EFL is ook niet echt veel, zeker als je kijkt naar goedkopere travelzooms met 10x of zelfs meer optische zoom. Maar daarvan zal de beeldkwaliteit wel weer minder zijn...
Voor een snelle 1/1.7" sensor moet je zo'n 400 euro betalen: P7700 of LX7. Verder weet ik niet echt een goed alternatief dat daar tussen zin qua prijs.
Tweakblog van de maand
Niet echt een issue. Gezien het huidige aanbod denk ik max 600€.
Ik ga het toestel echter waarschijnlijk in de VS kopen, en aangezien de dollarkoers gunstig is, is er nogal wat marge...
High-end
Fotocamera voor op reis. Ik ben een milde fotografie enthousiast, en haal graag het maximum uit mijn fotocamera. Ik gebruik regelmatig de manuele instellingen van de camera om een bepaald effect te verkrijgen, dus ik wil dat de camera flexibel is. Handige externe controls lijken mij pluspunt.
Ik wil een middengrootte lens met goeie zoom, maar het geheel moet compact blijven.
Ik heb nu een Canon Powershot G7, en ben daar steeds zéér tevreden over geweest.
Meest DSLR-like camera die nog net compact te noemen is en in de broekzak kan. Perfect!
Automatisch denk ik dan ook aan de opvolger PowerShot G15.
(Ik heb ook de G1 X bekeken, maar die is duurder en stuk zwaarder, lijkt me sowieso inferieur?).
Op basis van dpreview.com lijkt de Sony Cyber-shot DSC-RX100 mij ook een goeie keuze.
Iets compacter, maar minder controls ...
Nog suggesties iemand? Wat zouden jullie kiezen? Zijn er nog aspecten die ik moet in overweging nemen?
Ik ben niet 100% mee in de hedendaagse fotografiemarkt, dus alle tips welkom.
Ik veronderstel dat SD geheugenkaartjes nog steeds de norm zijn...
Vinden jullie GPS of Wifi een nuttige feature?
Alvast bedankt!
Ik heb exact dezelfde vraag, ik twijfelde overigens ook nog over de fujifilm X10(20).DieterVDW schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:55:
Ik ga het toestel echter waarschijnlijk in de VS kopen, en aangezien de dollarkoers gunstig is, is er nogal wat marge...
High-end
Fotocamera voor op reis. Ik ben een milde fotografie enthousiast, en haal graag het maximum uit mijn fotocamera. Ik gebruik regelmatig de manuele instellingen van de camera om een bepaald effect te verkrijgen, dus ik wil dat de camera flexibel is. Handige externe controls lijken mij pluspunt.
Ik wil een middengrootte lens met goeie zoom, maar het geheel moet compact blijven.
Ik heb nu een Canon Powershot G7, en ben daar steeds zéér tevreden over geweest.
Meest DSLR-like camera die nog net compact te noemen is en in de broekzak kan. Perfect!
(Ik heb ook de G1 X bekeken, maar die is duurder en stuk zwaarder, lijkt me sowieso inferieur?).
Op basis van dpreview.com lijkt de Sony Cyber-shot DSC-RX100 mij ook een goeie keuze.
Nog suggesties iemand? Wat zouden jullie kiezen? Zijn er nog aspecten die ik moet in overweging nemen?
Alvast bedankt!
Afgaande op de reviews kom ik steeds uit op de Sony RX100..
http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-camerasDieterVDW schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:55:
High-end
Alvast bedankt!
Ik denk dat deze uitgebreide round-up je een antwoord kan geven (+ de uitgebreide aparte reviews). De Canon G15 lijkt me alleszins wel een mooi compromis tussen een snelle lens, compacte camera en veel zoom.
Tweakblog van de maand
Als richtlijn denk ik aan €400, maar dit is geen harde eis, is afhankelijk van de prijs/kwaliteit.
Travelzoom of high-end
Voornamelijk vakantie fotos. Landschappen en wildlife (ga komende zomer naar Afrika), maar ook portretten. Aangezien ik de camera op vakantie wil gebruiken moet hij vooral compact zijn, hij moet in de broekzak/binnenzak passen. De TZ-3 die ik heb is klein genoeg.
Verder moet de camera dus ook bij minder licht mooie fotos kunnen maken. Daarnaast wil ik met instellingen kunnen spelen, dat is bij de TZ-3 nauwelijks mogelijk (sluitertijd is bijvoorbeeld niet instelbaar).
Een goede accu is ook belangrijk, aangezien je tijdens reizen niet elke dag kan laden.
Filmpjes maak ik zelden, dus film mogelijkheden/kwaliteit vind ik onbelangrijk. Ook GPS ed vind ik niet relevant.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Panasonic TZ-30 - goede zoom, ik verwacht er weinig van bij weinig licht...
Olympus XZ-1 - inmiddels twee jaar oud model, maar schijnt goed te zijn...
Sony DSC-RX100 - vrij prijzig... maar de moeite waard?
Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...
Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...
High-end: P7700, als je minder zoom nodig hebt de LX7. Ik geef terug de link die ik hierboven al enkele keren hen gebruikt: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras voor een round-up van alle high-ends.
Tweakblog van de maand
Ik blijf nog wel een tijdje twijfelen, maar had de volgende gedachtegang:
De Sony RX100 heeft optische zoom van slechts 3,6x, maar daarentegen wel een resolutie van 20M. De Nikon P7700 heeft een optische zoom van 7,1x, maar 'slechts' een resolutie van 12M. Dus als ik op de Sony nog 20/12x digitaal zoom, kom ik uit op 6x zoom op dezelfde resolutie als de Nikon. Effectief is het verschil in zoom dus het verschil tussen 6x en 7.1x in plaats van 3.6x en 7x...
(en vergeleken met de 7M resolutie van mijn huidige TZ-3, is de effectieve zoom dus zelfs 20/7*3.6 is ongeveer gelijk aan 10x zoom, hetzelfde wat ik nu heb).
Nu weet ik niet veel van fotografie, dus als ik hier een enorme denkfout bega hoor ik het graag :-)
Als camera #1 een zoom heeft van 10mm naar 100mm, dan heeft 'ie een zoom van 10x, maar dat komt niet in de buurt bij camera #2 met een zoom van 30mm naar 150mm, wat 'maar' 5x zoom is. Daarom zegt aantal keer zoom ook eigenlijk weinig, maar de gemiddelde consument snapt niet wat mm's zeggen
The devil is in the details.
Tweakblog van de maand
True, maar beiden beginnen bij 28 en dan tot 100mm en 200mm... Gaat het dan wel grofweg op? Of maak ik nog een andere denkfout?Hahn schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:11:
Je kunt zooms en megapixels niet zomaar gebruiken om te vergelijken met zooms en megapixels van andere camera's.
Als camera #1 een zoom heeft van 10mm naar 100mm, dan heeft 'ie een zoom van 10x, maar dat komt niet in de buurt bij camera #2 met een zoom van 30mm naar 150mm, wat 'maar' 5x zoom is. Daarom zegt aantal keer zoom ook eigenlijk weinig, maar de gemiddelde consument snapt niet wat mm's zeggen
@witeken: Onder ideale condities ben ik zeker tevreden met wat er uit mijn huidige camera komt. Het probleem is dat de condities (met name lichtval) lang niet altijd ideaal zijn en juist in die situaties wil ik graag verbetering. Ik wil alleen liever niet teveel op "zoom" inleveren...
Als beide lenzen bij 28mm beginnen gaat het inderdaad op (de verhouding van het aantal zoom). Let wel dat het verschil tussen bv. 8x en 10x zoom niet zoveel is als bv. 2x en 4x zoom.
Tweakblog van de maand
Omdat ik meer vertrouwen heb in mensen hier dan in de verkopers van pakweg de Mediamarkt een account aangemaakt. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een camera om net wat meer mee te kunnen dan een gewone compact camera. Daarmee bedoel ik dat ik het gaaf zou vinden om foto's als hieronder bijvoorbeeld te kunnen maken:
http://www.moorfotografie...itertijd-fotografie-1.jpg
de eerste en laatste van deze pagina http://www.fokkio.nl/tuto...-met-lange-sluitertijden/
en grote gebouwen die je met een gewone camera nooit er helemaal op krijgt. Het is altijd zo jammer als je thuis komt na een vakantie en de foto's geven niet de indruk die jij hebt beleefd. Ik wil zelf een beetje kunnen spelen met de sluitertijden e.d
Een spiegelreflex camera valt af. Die zijn te groot. De camera moet makkelijk mee te nemen naar een weekendje weg als je gaat vliegen met enkel handbagage. Het is jammer als hij dan niet mee kan. De compactheid en het gewicht zijn dus ook een issue
Als richtlijn denk ik aan €300, maar dit is geen harde eis, is afhankelijk van de prijs/kwaliteit.
high-end
Zoals omschreven foto's maken op vakantie waarbij ik niet alleen gebouwen wil fotograferen maar ook bewegingen op een plein wil vastleggen bijvoorbeeld. Dus beweging is belangrijk
Verder moet de camera dus ook bij minder licht/ in de avonduren mooie fotos kunnen maken. Daarnaast wil ik met instellingen kunnen spelen.
Filmpjes maak ik nooit, dus film mogelijkheden/kwaliteit vind ik onbelangrijk. Ook GPS ed vind ik niet relevant.
Voor de Nikon J2 wordt veel reclame gemaakt en het ziet er mooi compact uit. Ik vraag me af hoe het met de lens zit. Als alternatief zat ik te kijken naar de SX50 HS van Canon. Wel wat groter maar wel een mooie zoom en hoge ISO mogelijkheden.
Ik ben niet echt een kenner maar hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen?
Deze controle heb je minder op de J2 begrijp ik? Lens is wel een verschil zie ik al. Ook is ie iets duurder. is deze de 100 euro (pakweg) verschil waard?nero355 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:37:
Ik zou eerder aan een Panasonic LX7 of zo denken als ik jou was : 24 mm. wijd en met f/1.4 erg leuk als er weinig licht is incl. volledige controle over je foto's
Edit: En wat is het verschil met de 7700? Die lijkt (voor mij als leek) betere spec te hebben en minder zwaar?
[ Voor 11% gewijzigd door PietervdLaak op 26-02-2013 22:25 . Reden: toevoegen info ]
Verder is de lens van de LX7 gevoeliger voor binnen en in de schemer dus leek dat me ook wel handig.
De J2 is trouwens niet echt compactcamera zoals de LX7 of de P7700 en heeft een verwisselbare lens + grotere sensor wat ook weer zijn voor en nadelen heeft. Daarnaast kan je minder direkt de instellingen wijzigen geloof ik, omdat het allemaal via een touchscreen gaat en menu's ??
Bij de P7700 en de LX7 is het een kwestie van wat gedraai en geclick en gaat veel sneller dankzij de wieltjes
Je kan nog naar de Canon G15 kijken trouwens. Zit een beetje tussen de LX7 en P7700 in en was min of meer het model dat Nikon heeft gebruikt als voorbeeld voor de P7700 en zijn voorgangers.
Succes! met kiezen alvast, want het is niet echt makkelijk met zoveel aanbod tegenwoordig.
Tweakblog van de maand
Misschien mosterd na de maaltijd maar als je de sx50 bedenkt dan is de fz200 misschien ook een goede keus. (hoge Iso's moet je juist proberen te vermijden dus een snelle lens (f2.8) is handig.PietervdLaak schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:12:
http://www.moorfotografie...itertijd-fotografie-1.jpg
de eerste en laatste van deze pagina http://www.fokkio.nl/tuto...-met-lange-sluitertijden/
tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Voor de Nikon J2 wordt veel reclame gemaakt en het ziet er mooi compact uit. Ik vraag me af hoe het met de lens zit. Als alternatief zat ik te kijken naar de SX50 HS van Canon. Wel wat groter maar wel een mooie zoom en hoge ISO mogelijkheden.
600mm is meer dan zat en de izoom(48x) in jpeg is nog best aardig met goed licht, zelfs uit de handgeschoten.(dus in geval van nood heb je toch die 48x)
Ik heb hem zelf gekocht en ben met "slecht licht" aan het testen geweest en met iso bereik tot 800 iso ingesteld kan je best aardige foto's maken zonder flits in "woonkamerlicht" zonder dat de noise op 100% erg zichtbaar word. Of hij m3/4 camera's of syteemcamera's "bijhoud" weet ik niet.(zijn vaak duurder)
De "meeneembaarheid" is prima. geen broekzak maar aangezien de accu een eeuwigheid meegaat heb je niks extra nodig op een dag.
Als alrounder is hij voor zijn prijs erg goed vind ik.
Overigens valt me op dat deze camera slecht verkrijgbaar is bij 'reguliere massa zaken' als Dixons en Mediamarkt. op zich geen probleem slechts een constatering. Dank voor het medenken tot nu toe. Ik ga wachten op een mooie aanbieding om hem te kopen.
Voor mijn studie moet ik regelmatig foto's maken. Bijvoorbeeld als ik ergens ben ter documentatie, of van een resultaat. Filmen wordt ook erg gewaardeerd. Ik ben daarom op zoek naar een camera die handzaam is en zowel goed kan filmen als ook nog mooie plaatjes schieten.
Niet al teveel. 200 euro lijkt me een mooi streven. Dit is exclusief het SD kaartje.
Travelzoom
Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor snel foto's te nemen terwijl ik onderweg ben en voor filmpjes en foto's te maken van de resultaten van mijn projecten. 1080p en redelijk uitgebreide instelmogelijkheden kan ik wel waarderen als dit standaard nog niet helemaal in orde is.
Canon Powershot SX240 HS: Voldoet qua formaat, 1080p, redelijke foto's en aantrekkelijk qua prijs. Ik heb de gps functie namelijk toch niet nodig.
Panasonic Lumix TZ30: Iets duurder, maar wel wat megapixels meer en een touchscreen. De autofocus aantikken lijkt me wel prettig als ik iets kleins moet fotograferen. Of dit de behoorlijke meerprijs waard is weet ik niet.
Kunnen jullie mij adviseren of een van deze camera's geschikt is en of er eventueel nog andere alternatieven zijn?
€400 incl. hoesje en SD kaart (en het liefst een accu)
• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom
In eerste instantie voor een reis door Amerika (natuurparken, steden). Later ook voor dagjes uit, feestjes etc.
De nadruk ligt met name op:
Fotokwaliteit, snelheid, gebruiksgemak. Hij moet compact genoeg zijn om ook mee in de broekzak te nemen.
Ik heb behoorlijk veel gelezen op het gebied van dergelijke camera's en eigenlijk kom ik op het volgende uit:
Tussen de €250 en €400 zit er weinig verschil tussen de fotokwaliteit van de camera's.
Als ik naar de sample shots van de volgende camera's kijk, zie ik er eigenlijk geen verschil tussen:Dit terwijl het verschil tussen de goedkoopste en duurste al snel €100-€150 is. Als je naar camera's boven de €400 gaat kijken (bv. LX7 of de XZ-2) dan gaat de kwaliteit van foto's wel enorm omhoog.
Ik weet dat er op dit forum een aantal aanhangers van de SX260 HS zijn (waarschijnlijk terecht), maar ik vraag mij af of er tussen deze van €250 (inclusief tas, kaartje en accu) en €400 geen camera's zijn die betere foto's afleveren? Voor de Sony HX20-V betaal je ongeveer €400 inclusief randzaken, maar ik heb het gevoel dat dit alleen voor de extra opties (bv. HDR) is. Ze schieten beide aardige foto's, maar zeker bij grotere afdrukken zie je dat de software er flink mee aan de haal is gegaan.
Ik vind het niet erg om €150 extra uit te geven als dit ook terug te zien is in de foto's, maar als dit niet het geval is, ga ik voor de SX260 HS.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.