“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Welke camera bedoel je? Zijn er camera's of merken die meer controle bieden in hetzelfde segment?witeken schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 22:17:
@Bliz:
Als je manual control wilt tijdens filmen of meer dan 24 fps wilt neem je beter een andere camera. Anders zal de SX240 (of SX260 met GPS) volstaan.
ik wil deze gaan gebruiken om de uitstap met school naar Londen vast te leggen, en eventueel ook voor andere gelegenheden en de vakanties in de zomer.
Omdat deze niet zoveel gebruik gaat worden, en ik maar een student ben, is mijn bedrag beperkt en zou ik graag onder de 100 euro blijven. Natuurlijk ga ik wel kijken of ik via een aanbieding niet ergens een beter model kan krijgen, 2dehands is ook een optie.
Wat ik eerst al wil weten is of camera's van deze prijs beter zijn dan die van een smartphone, ik heb een desire hd die ook zelf camera zou kunnen dienen, maar ik verkies toch liever een echte camera
Hier wordt veel gesproken over de canon sx240, wat is het verschil tussen deze en de sx220?
Zijn er nog andere iets goedkopere opties?
De prijs van de SX230 op het moment valt niet over te twisten, krijg je gewoon heel veel voor:
pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart
Ik denk aan Panasonic camera's.Bliz schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:19:
Welke camera bedoel je? Zijn er camera's of merken die meer controle bieden in hetzelfde segment?
SX240 is de opvolger van de SX220. Ik denk dat je dan wel beter naar de versie met GPS kijkt, de SX230, want die is bij meer winkels verkrijgbaar. pricewatch: Canon Powershot SX230 HS ZwartAnton.net schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:06:
Ik ben opzoek naar een compact camera
ik wil deze gaan gebruiken om de uitstap met school naar Londen vast te leggen, en eventueel ook voor andere gelegenheden en de vakanties in de zomer.
Omdat deze niet zoveel gebruik gaat worden, en ik maar een student ben, is mijn bedrag beperkt en zou ik graag onder de 100 euro blijven. Natuurlijk ga ik wel kijken of ik via een aanbieding niet ergens een beter model kan krijgen, 2dehands is ook een optie.
Wat ik eerst al wil weten is of camera's van deze prijs beter zijn dan die van een smartphone, ik heb een desire hd die ook zelf camera zou kunnen dienen, maar ik verkies toch liever een echte camera
Hier wordt veel gesproken over de canon sx240, wat is het verschil tussen deze en de sx220?
Zijn er nog andere iets goedkopere opties?
Maar die 2 zullen minder goed verkrijgbaar worden, want ze zijn al 2 jaar oud. Het zijn wel nog steeds goede camera's.
Ik denk niet dat er echt grote verschillen zijn bij camera's onder de 100 euro. Je zou bijvoorbeeld deze kunnen nemen: pricewatch: Canon Powershot A2300 Rood
Hoe goed zulke goedkope camera's zijn in vergelijking met een smartphone weet ik niet. Door de grotere sensor zullen de optische en high-iso prestaties misschien wat beter zijn, maar de camera heeft een CCD sensor in plaats van bv. een bsi-CMOS, zoals recente smartphones.
Als ik sorteer op CMOS sensor krijg ik volgende modellen die misschien interessant zijn: pricewatch: Sony Cybershot DSC-WX50 Zilver of deze: pricewatch: Nikon Coolpix S6300 Rood
Die kunnen itt de Canon A2300 ook in 1080p filmen. De Nikon camera heeft ook 10x in plaats van 5x zoom bij de Sony.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Vergeleken op dezelfde focal-length zijn phones niet eens zo slecht meer, maar een dedicated compact heeft natuurlijk zoooom, en in geval van de SX serie heul heul veel zoom.witeken schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:38:
Hoe goed zulke goedkope camera's zijn in vergelijking met een smartphone weet ik niet. Door de grotere sensor zullen de optische en high-iso prestaties misschien wat beter zijn, maar de camera heeft een CCD sensor in plaats van bv. een bsi-CMOS, zoals recente smartphones.

Ik heb die camera en als filmen belangrijk voor je is, is het misschien handig om te weten dat je zowel in Full HD .mp4 als in AVCHD Progressive filmpjes kunt opslaan. Dat laatste is dus 1080p bij 50 fps. Volgens mij heb je niet heel veel instelmogelijkheden. Voor korte filmpjes is het wel OK maar als je echt aan de slag wilt met video (en ook audio) dan moet je denk ik gaan kijken naar een echte videocamera.Bliz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:58:
Panasonic Lumix TZ30: Iets duurder, maar wel wat megapixels meer en een touchscreen. De autofocus aantikken lijkt me wel prettig als ik iets kleins moet fotograferen. Of dit de behoorlijke meerprijs waard is weet ik niet.
Maar ik woon in belgie, en ze versturen niet buiten nl..
Ik zou eventueel wel eens kunnen navragen of ze hem in hun filiaal in maastricht hebben.
Zijn er geen goede modellen van bv andere merken? (nikon, samsung, olympus, sony..)
Heb ik in mijn post hierboven niet genoeg suggesties gedaan?Anton.net schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:25:
Zijn er geen goede modellen van bv andere merken? (nikon, samsung, olympus, sony..)
Tweakblog van de maand
Nee.Anton.net schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:25:
*Ze kunnen er anders misschien wel 1 laten opsturen naar Maastricht ofzo.
[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 03-03-2013 23:10 ]
Max €250,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Ik denk dat ik een travelzoom wil.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik wil er foto's mee maken van dieren in de dierentuin (dus graag eentje die snel achter elkaar foto's kan maken) en van stilstaande personen.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
pricewatch: Olympus SP-620 UZ Zwart
pricewatch: Panasonic DMC-GF3K Zwart
pricewatch: Fujifilm FinePix S4200 Zwart
pricewatch: Samsung WB100 Zwart
pricewatch: Pentax Q + 8.5mm f/1.9 Zwart
pricewatch: Olympus PEN E-P2 Zwart
pricewatch: Fujifilm FinePix S4500 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix L810 Zwart
pricewatch: Olympus SZ-14 Zwart
De camera's die ik hierboven heb staan hebben allemaal een goede zoomfunctie, ook vallen deze prijzen binnen mijn budget. Ik ben echter een leek op cameragebied, dus ik heb graag jullie advies of deze camera's aansluiten bij mijn wensen. Ik ben niet van plan om extra lenzen erbij te kopen, het is puur bedoelt als hobbycamera.
[ Voor 10% gewijzigd door T_Verhoeven op 11-03-2013 15:59 ]
De Panasonic DMC-GF3K en Olympus Pen E-P2 zijn beide m4/3 systeem camera's waar geen lens bijzit. (Reken op minimaal 200/250 euro extra voor een ruim zoombereik, Zonder lens heb je niets aan deze camera's)
En de Pentax Q is ook een systeem camera, Al wordt bij deze wel een lens meegeleverd maar deze heeft geen zoom mogenlijkheden.
Aangezien je geen extra lenzen erbij wilt kopen gaan deze drie over je budget heen.
De SX240 of SX260T_Verhoeven schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:22:
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max €250,-
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik wil er foto's mee maken van dieren in de dierentuin (dus graag eentje die snel achter elkaar foto's kan maken) en van stilstaande personen.
De camera's die ik hierboven heb staan hebben allemaal een goede zoomfunctie, ook vallen deze prijzen binnen mijn budget. Ik ben echter een leek op cameragebied, dus ik heb graag jullie advies of deze camera's aansluiten bij mijn wensen. Ik ben niet van plan om extra lenzen erbij te kopen, het is puur bedoelt als hobbycamera.
Bij CameraNu kan je de zilveren versie voor 158 euro kopen. pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zilver, terwijl de zwarte 185 euro kost.
Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de zwarte SX240 kan je ook de SX260 kopen (=SX240 + GPS), als GPS je interesseert.
Tweakblog van de maand
Panasonic TZ30, heerlijke travelzoom.T_Verhoeven schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:22:
Max €250,-
Uit de review komt wel dit toestel als betere uit de test (pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart). Vanwaar je voorkeur voor de TZ30?
Max €600,-
High end, (misschien m4/3??)
Vakanties, steden en landschappen maar ook af en toe een portret. Ik ben geen kenner, maar weet wel dat ik de foto's van een 150 euro model ondermaats vind wat betreft kwaliteit van kleur en diepte als er even wat minder licht is. Ik vind het belangrijk dat de camera lichtsterk is, ik zou graag alvast een beetje willen oefenen met meer geavanceerde instellingen (maar ben wel een beginner). Zoom vind ik minder belangrijk, omdat die foto's mij altijd tegenvallen zonder statief.
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over de Canon G12 en Gx1. Fujifilm X10/20 en de Sony RX100
Edit: ILC's en (instap)dslr's zitten ook binnen je budget, maar als je dat wilt is dit niet het juiste topic.
[ Voor 16% gewijzigd door witeken op 13-03-2013 20:03 ]
Tweakblog van de maand
Maar het punt is, ik zoek een camera die rockt om in het donker foto's te maken, zoals tijdens feestjes, uitgaan enzo.
ik gebruik daarvoor nu nog steeds mijn Ixus 90IS maar die begint na wat heftige feestjes, zomer vakanties, bier, klappen, malibu en alles te hebben overleeft toch wel slecht te worden..
Ik dacht als vervanging de 300 HS te kopen, dat was de grootste miskoop van mn leven

Op ieder punt.

FAAL
Dus, iemand ervaring met de 510 HS?
of de Canon PowerShot SX260 HS? Dat lijkt me ook wel wat!
Maar heb totaal geen ervaring met de PowerShot serie..
Of een betere suggestie is natuurlijk ook welkom!
Bedankt alvast!
[ Voor 3% gewijzigd door Ouwesnoepert op 14-03-2013 20:59 ]
De ixus 510 heeft een tragere lens en begint pas vanaf 28mm. Voor uitgaan wil je voornamelijk wat meer kunnen uitzoomen dan inzoomen.
Wil je per sé een ixus, dan zou ik eerder richting de 125 hs kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 14-03-2013 23:01 ]
Ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera. Zoals ik het hier lees een high end compact camera.
De camera die ik voorheen had was een Fuji S5500, waar ik erg tevreden mee was. Nu ben ik op zoek naar iets kleiners, dat in een klein tasje past en eventueel aan de riem bevestigd kan worden, dus handig in meenemen.
Wat de S5500 ondersteunt is RAW, heb ik nooit echt gebruikt, maar wil ik toch voortaan gaan gebruiken. Ik ben ook van plan op met Lightroom te gaan werken dus dan kan ik foto's nog bewerken wat met JPG lastig wordt.
Deze camera zullen een wat hoger prijskaartje hebben, maar ik hoop toch niet meer kwijt te zijn dan 300 euro incl accessoires als SD-kaartje, tasje en kabels en eventueel extra accu en oplader. Liever een stuk goedkoper als dat er is.
Ik had zelf al een Fuji gevonden, type Finepix F800EXR en de F770EXR en de F600EXR.
Het hoeft natuurlijk niet persee Fuji te zijn.
Ik gebruik momenteel oplaadbare batterijen, dat bevalt prima. Ik zie dat er tegenwoordig veel een accu gebruiken. Ook dat is prima, maar dan moet er wel een reserve accu bij vind ik en een oplader.
De camera zal gebruikt worden voor vakanties en speciale dagen zoals kerst, verjaardagen.
Verder heb ik niet veel verstand van camera's dus heb niet echt een idee qua eisen.
Wie o wie kan mij voorzien van nuttige informatie en advies welke te kopen?
Met vriendelijke groet
Ron van Mierlo
edit: je zoekt iets kleiners, sorry
[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 15-03-2013 20:03 ]
Tweakblog van de maand
Tussen de € 200 en € 300 ( inclusief accessoires )
• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom
We hebben een dochtertje van 2 jaar, we maken behoorlijk veel foto's van haar, ze is nogal beweeglijk, waardoor de foto's met onze huidige camera ( een eenvoudige Samsung ) niet de mooiste kwaliteit hebben.
Wel worden er veel foto's binnen gemaakt, doordat de kleine zo beweeglijk is, lijkt een burst mode ons wel handig.
GPS is geen vereiste, wat ik wel belangrijk vind is dat ik op 1 acculading flink wat foto's kan maken.
Ook wil ik de camera kunnen gebruiken op vakantie, tijdens het sightseeing.
Op dit moment twijfelen wij tussen de Canon SX 260, de Canon SX 240 ( de sx 260 en de sx 240 zijn toch gelijk op de GPS na? ), en Panasonic Lumix DMC-TZ30.
[ Voor 6% gewijzigd door kevin33 op 16-03-2013 10:00 ]
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Thanx, ik was alleen vergeten te vermelden, dat mijn vrouw geen grote camera wil.Teun_2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:17:
Als je foto's van je beweeglijke dochter wil maken, ga je ofwel je iso omhoog moeten gooien, ofwel je diafragma verder moeten openstellen. Twee dingen waar travelzooms niet de beste in zijn. Ik raad je aan om te overwegen of je wel echt een travelzoom wil hebben. Je hebt dan een trage lens (weinig licht, langere sluitertijd) en een kleine sensor (vrij ruizig op hoge iso's). Kijk ook eens naar de epl3 die ik hierboven al heb gepost. Veel bang for the buck en prima geschikt voor wat jij met een camera wil doen. je verliest zoommogelijkheden en een deel compactheid, maar desnoods kan je later nog een telelens bijkopen.
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 16-03-2013 11:23 ]
R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x
Toffe link, ik ga me eens verdiepen in de E-PL3iFrost schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:28:
http://camerasize.com/compare/#302,157
SX240 vergeleken met de E-PL3 ^^
De zoom is niet het allerbelangrijkste, ik ga eens een paar reviews opzoeken.Teun_2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:22:
Zo groot is een epl3 niet, groter dan een compact, maar geen dslr-formaat. Als dat onoverkomelijk is, dan zou dan eerder kijken naar compactjes met een lichtsterkere lens, ipv veel tele. Die WX-50 die ik hierboven noemde lijkt me dan bijvoorbeeld geschikter dan de modellen die jij opnoemt. Je kan minder inzoomen, maar je lens vangt wel bijna dubbel zoveel licht als een travel zoom.
Die link geeft een vertekend beeld. Met de lens erbij, is het verschil heel wat groter: http://4.static.img-dprev...lroundview-001.jpg?v=1999iFrost schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:28:
http://camerasize.com/compare/#302,157
SX240 vergeleken met de E-PL3 ^^
De SX240 of SX260 zijn de beste keuze. Er is inderdaad geen verschil tussen de twee, behalve GPS. Maar op dit moment is het verschil in prijs bijna verwaarloosbaar.kevin33 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 09:57:
Travelzoom
We hebben een dochtertje van 2 jaar, we maken behoorlijk veel foto's van haar, ze is nogal beweeglijk, waardoor de foto's met onze huidige camera ( een eenvoudige Samsung ) niet de mooiste kwaliteit hebben.
Wel worden er veel foto's binnen gemaakt, doordat de kleine zo beweeglijk is, lijkt een burst mode ons wel handig.
GPS is geen vereiste, wat ik wel belangrijk vind is dat ik op 1 acculading flink wat foto's kan maken.
Op dit moment twijfelen wij tussen de Canon SX 260, de Canon SX 240 ( de sx 260 en de sx 240 zijn toch gelijk op de GPS na? ), en Panasonic Lumix DMC-TZ30.
Ken jij een camera <300 euro die wél lichtsterk is? De Nikon P310 is de enige camera die ik ken die wel redelijk lichtsterk is, maar die heeft een slechte 16 MP sensor, heeft veel minder zoom en kost 60 euro meer.Teun_2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:17:
Als je foto's van je beweeglijke dochter wil maken, ga je ofwel je iso omhoog moeten gooien, ofwel je diafragma verder moeten openstellen. Twee dingen waar travelzooms niet de beste in zijn. Ik raad je aan om te overwegen of je wel echt een travelzoom wil hebben. Je hebt dan een trage lens (weinig licht, langere sluitertijd) en een kleine sensor (vrij ruizig op hoge iso's). Kijk ook eens naar de epl3 die ik hierboven al heb gepost. Veel bang for the buck en prima geschikt voor wat jij met een camera wil doen. je verliest zoommogelijkheden en een deel compactheid, maar desnoods kan je later nog een telelens bijkopen.
Zo lichtsterk zou ik de WX-50 niet noemen. Hij begint misschien wel op f2.6, maar na 5x zoom zit je aan f6.3, dus de f-waarde gaat pijlsnel omhoog (waarschijnlijk net zoals de SX260, want travelzooms/bridges gaan, helaas, vaak snel naar f5.x, waar ze voor de rest van hun zoom ongeveer blijven..).Teun_2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:22:
Zo groot is een epl3 niet, groter dan een compact, maar geen dslr-formaat. Als dat onoverkomelijk is, dan zou dan eerder kijken naar compactjes met een lichtsterkere lens, ipv veel tele. Die WX-50 die ik hierboven noemde lijkt me dan bijvoorbeeld geschikter dan de modellen die jij opnoemt. Je kan minder inzoomen, maar je lens vangt wel bijna dubbel zoveel licht als een travel zoom.
Tweakblog van de maand
De Samsung EX2 komt toch aardig in de buurt van een lichtsterke compact, deze is bij amazon.de net voor onder de 300 Euro te krijgen.witeken schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:05:
[...]
Ken jij een camera <300 euro die wél lichtsterk is? De Nikon P310 is de enige camera die ik ken die wel redelijk lichtsterk is, maar die heeft een slechte 16 MP sensor, heeft veel minder zoom en kost 60 euro meer.
Dit is wat DPreview ervan slecht vindt in hun round-up:
"Frustrating interface quirks spoil user experience. Over-processed JPEG output. Huge Raw file size. Limited lens reach."
[ Voor 1% gewijzigd door witeken op 16-03-2013 19:20 . Reden: dt-fout :$ en kleine correctie ]
Tweakblog van de maand
"What we like: Good image quality. Wi-Fi capability. Solid build quality. Quick-to-use Fn menu."
[ Voor 3% gewijzigd door wouter3 op 16-03-2013 17:59 ]
Verwijderd
Olympus XZ-1.
Ik ben zelf trouwens voor de P7100 gegaan. Kon een zo goed als nieuwe van Marktplaats halen voor 210,-.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als je dan naar systeemcamera's gaat kijken moet je je niet beperken to m4/3, ook Nikon en Samsung hebben modellen met kitlens onder de 300 Euro: PW linkUniversal Creations schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:22:
Lichtsterke camera onder 300,- : m4/3 met kitlens. Volgens mij behaal je dan betere resultaten bij weinig licht, om de simpele reden dat de sensor groot is.
Uit dit rijtje is die Nikon V1 wel een heel interessant ding, vooral vanwege de razendsnelle autofocus. Bijna essentieel bij het fotograferen van kinderen. De sensor is dan wel wat kleiner, maar je kunt tot ISO 1600 nog behoorlijk goede foto's maken. Er zit alleen geen ingebouwde flitser in, die moet lost bijgekocht worden als je hem nodig hebt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nee, is niets bijzonder.kevin33 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:16:
Mijn vrouw kwam met de Fuji F770 EXR, is dat wat?
Tweakblog van de maand
Maximaal rond de €400,- (mag meer, maar dan moet de kwaliteit wel doorslaggevend zijn)
Travelzoom of Bridge
Ik ben er nog niet uit of ik een compacte camera (travelzoom) wil of een met bijna DSLR formaat (bridge), het gaat mij uiteindelijk om de kwaliteit van de foto's en video's die hij maakt.
Ik ga de camera vooral gebruiken voor:
- Vliegtuigen fotografie (goeie haarscherpe foto's)
- Ook foto's bij schemering en vroeg in de ochtend (ook redelijk goed in low light situatie's)
- Video's voor compilatie (dus 1080p met min 50fps)
- Vakantiefoto's
- Algemene gebruik (verjaardagen, leuke gebeurtenissen)
Ik heb al wat onderzoek gedaan op onder andere Dpreview.com en kwam uit op de:
Panasonic FZ200 (wat aan de dure kant)
Panasonic FZ150 (goed alternatief?)
Sony HX200V
Nikon P520
Panasonic TZ30 (en de nieuwe TZ40)
Sony HX20V
Canon SX260HS
Ik zoek een alleskunner die niet te groot is (formaat Canon SX500IS is perfect, alleen mindere kwaliteit dan die hier boven genoemde), maar wel een goeie kwaliteit foto's en video's levert.
Wat is de ervaring in het kwaliteit verschil tussen de bridge camera's en de travelzoom camera's? Dus niet alleen de specificatie verschillen, maar ook de verschillen die men opmerkt in kwaliteit van foto's/video's/functie's/degelijkheid/etc?
Als je echt goede haarscherpe foto's wil van vliegtuigen, ga je niet toekomen met je budget en compactklasse.
[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 18-03-2013 01:16 ]
De fz200 heeft een f2.8 lens en de fz150 niet. dat is binnen en onder minder licht omstandigheden fijn.vrefos schreef op maandag 18 maart 2013 @ 00:23:
[
Ik ben er nog niet uit of ik een compacte camera (travelzoom) wil of een met bijna DSLR formaat (bridge), het gaat mij uiteindelijk om de kwaliteit van de foto's en video's die hij maakt.
Ik ga de camera vooral gebruiken voor:• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
- Vliegtuigen fotografie (goeie haarscherpe foto's)
- Ook foto's bij schemering en vroeg in de ochtend (ook redelijk goed in low light situatie's)
- Video's voor compilatie (dus 1080p met min 50fps)
- Vakantiefoto's
- Algemene gebruik (verjaardagen, leuke gebeurtenissen)
Ik heb al wat onderzoek gedaan op onder andere Dpreview.com en kwam uit op de:
Panasonic FZ200 (wat aan de dure kant)
Panasonic FZ150 (goed alternatief?)
Sony HX200V
Nikon P520
Panasonic TZ30 (en de nieuwe TZ40)
Sony HX20V
Canon SX260HS
Hoeveel "zoom" heb je nodig? 600mm of meer? (vliegtuigen)
Van de bridge camera's denk ik dat je met de fz200 de meest lichtsterke camera in handen hebt.
Ook qua videokwaliteiten word deze zeer goed beoordeeld.
De grote valt eigenlijk best mee, past niet in je gewone broekzak, maar een binnenzak of zijzak van een jasje is mogelijk.
De prijzen zijn al behoorlijk gezakt: ik heb ze al onder de 400 euro gezien. (MM?)
Maar wat versta je onder goede haarscherpe foto's met vliegtuigen en van welke afstand?
(ik neem aan dat je bij dpreview ook de samples bekeken hebt.)
Als je in blad 8 IQ comparison gaat kijken met verschillende camera's , raw en iso waarden zie vooral dat de systeemcamera's en dslr's in de hogere iso (1600) veel beter zijn op 100%. Maar als je een zoomlens nodig hebt betaal je daar ook weer dik voor. zeker voor de lichtsterke zoomlenzen.
Ander voordeel van een bridge tov compact is dat hij beter vasthoud en dus stabieler. (vooral fijn op telefotografie.)
[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 18-03-2013 09:34 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Het fotograferen en filmen van vliegtuigen is gewoon een simpele hobby en wil ik doen met een compact camera, geen professionele foto's, maar wel redelijk mooi. Ik zoek een camera met minstens 20x zoom, dus vandaar de travelzoom of bridge model.
Ik heb de Panasonic FZ200 nog niet gevonden onder de €400, anders is dat mijn eerste optie. Toch lijkt hij mij vrij groot en niet veel verschillen met de kleinere DSLR's op de markt.
Wat is een goed alternatief voor de FZ200? (bridge en travelzoom categorie)
Rekening houdend dat de video functie (Full HD min 50fps), de zoom van min 20x en de foto's redelijk goed moeten zijn.
Als je sec naar de foto- en videokwaliteit kijkt zal er waarschijnlijk niet heel veel verschil zitten tussen die twee. Alleen heeft de FZ200 een lichtsterkere lens, en dat bovendien over het hele zoombereik. Dat, gecombineerd met het feit dat de camera groter en zwaarder is (en dus makkelijker vast/stil te houden) zal er voor zorgen dat je meer gelukte foto's krijgt.vrefos schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:17:
Zit er bijna geen verschil in foto- en videokwaliteit tussen de (bijvoorbeeld) Panasonic TZ30 en de FZ200?
Zolang je geen spiegelreflexkwaliteit verwacht, moet dat wel lukken. Ik zou echter wel voor een bridge kiezen in jouw geval, niet voor een travel zoom. Een travel zoom stilhouden op de telestand is een kunst op zich, met een bridge is dat veel makkelijker. En gezien je hobby zul je die telestand relatief veel gaan gebruiken.Het fotograferen en filmen van vliegtuigen is gewoon een simpele hobby en wil ik doen met een compact camera, geen professionele foto's, maar wel redelijk mooi. Ik zoek een camera met minstens 20x zoom, dus vandaar de travelzoom of bridge model.
Een DSLR met 20x zoomlens vind je niet voor 400 Euro, als je het zoombereik van de FZ200 op een DSLR wilt hebben ben je een klein kapitaal kwijt. En erg compact is het dan ook niet meer. De beeldkwaliteit is dan wel een flink stuk beter, vooral op extreme tele, maar dat mag dan ook wel voor het geldIk heb de Panasonic FZ200 nog niet gevonden onder de €400, anders is dat mijn eerste optie. Toch lijkt hij mij vrij groot en niet veel verschillen met de kleinere DSLR's op de markt.
Tsja, alle waar is naar z'n geld zullen we maar zeggen. Echt slechte camera's zijn er niet, zeker in die prijsklasse. Je kunt het een beetje duurder maken (Fujifilm Finepix HS50 EXR: grotere EXR sensor, klapschermpje) of goedkoper en dan lever je in op bepaalde gebieden.Wat is een goed alternatief voor de FZ200? (bridge en travelzoom categorie)
Rekening houdend dat de video functie (Full HD min 50fps), de zoom van min 20x en de foto's redelijk goed moeten zijn.
Ik was eigenlijk meer op zoek naar een goedkoper alternatiefB64 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:33:
Tsja, alle waar is naar z'n geld zullen we maar zeggen. Echt slechte camera's zijn er niet, zeker in die prijsklasse. Je kunt het een beetje duurder maken (Fujifilm Finepix HS50 EXR: grotere EXR sensor, klapschermpje) of goedkoper en dan lever je in op bepaalde gebieden.
Als de FZ200 voor €400 of lager te krijgen is (wie o wie weet waar???) ga ik voor die, maar als dat niet het geval is zoek ik een goede vergelijkbare bridge of travelzoom die in de buurt komt of gelijkwaardig is aan de FZ200 (afgezien van de lichtsterke lens) voor een prijs lager dan €400...
De wx-reeks van sony zijn al de betere compactjes. Een bridge of travelzoom zal je geen scherpere foto's opleveren. in tegendeel zelfs. De WX-reeks hebben vaak een vrij lichtsterke lens, bridges en travelzooms hebben dat meestal niet. Wat ik in het vet heb gezet, is iets dat niet waar hoeft te zijn. Kijk eens naar dit: pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver Zit je met twee lenzen, maar dat is veel meer wat je schijnt te verwachten van een bridge of superzoom. En het past nog net binnen je budget. Dit geeft je 10 a 11 keer zoom, maar de kwaliteit is wel zodaning beter dat na het croppen je betere foto's overhoudt dan wanneer je een 20x zoom compactje gebruikt.vrefos schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:17:
Mijn excuses voor de onduidelijke term: 'haarscherp'. Dit is relatief gezien uiteraard. Ik heb een Sony point-and-shoot camera gehad, ik geloof eentje in de WX serie. Goeie camera maar te vaak kreeg ik onscherpe foto's (in stand auto). Als de travelzoom en bridge camera's al iets beter zijn ben ik al tevreden. Zit er bijna geen verschil in foto- en videokwaliteit tussen de (bijvoorbeeld) Panasonic TZ30 en de FZ200?
Het fotograferen en filmen van vliegtuigen is gewoon een simpele hobby en wil ik doen met een compact camera, geen professionele foto's, maar wel redelijk mooi. Ik zoek een camera met minstens 20x zoom, dus vandaar de travelzoom of bridge model.
Ik heb de Panasonic FZ200 nog niet gevonden onder de €400, anders is dat mijn eerste optie. Toch lijkt hij mij vrij groot en niet veel verschillen met de kleinere DSLR's op de markt.
Wat is een goed alternatief voor de FZ200? (bridge en travelzoom categorie)
[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 18-03-2013 14:26 ]
Foutje, ik had een W130 ofzo, dus geen WX...Teun_2 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:24:
[...]
De wx-reeks van sony zijn al de betere compactjes. Een bridge of travelzoom zal je geen scherpere foto's opleveren. in tegendeel zelfs. De WX-reeks hebben vaak een vrij lichtsterke lens, bridges en travelzooms hebben dat meestal niet. Wat ik in het vet heb gezet, is iets dat niet waar hoeft te zijn. Kijk eens naar dit: pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver Zit je met twee lenzen, maar dat is veel meer wat je schijnt te verwachten van een bridge of superzoom. En het past nog net binnen je budget. Dit geeft je 10 a 11 keer zoom, maar de kwaliteit is wel zodaning beter dat na het croppen je betere foto's overhoudt dan wanneer je een 20x zoom compactje gebruikt.
Ik ben niet geïnteresseerd in een camera waarbij ik moet wisselen van lens, toch bedankt voor de tip!
Ik ben echt op zoek naar een travelzoom of bridge en dan de overall beste, het liefst tot €400. Dus een goed alternatief voor de FZ200.
pricewatch: Fujifilm FinePix HS30EXR Zwart
en de HS 50 als je die al ergens kunt vinden (maar wss niet voor onder de €400)
edit: die kost rond de €50 meer dan de fz200, lijkt me wel echt de meerprijs waard.
[ Voor 36% gewijzigd door Teun_2 op 18-03-2013 15:14 ]
Bedankt voor het meedenken, maar zoals gezegd hierboven zoek ik eerder naar een goedkoper alternatief van de FZ200. Dit moet natuurlijk goed gekeurd worden door de minister van financiën (lees: mijn vrouw)Teun_2 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:11:
Kijk eens naar deze
pricewatch: Fujifilm FinePix HS30EXR Zwart
en de HS 50 als je die al ergens kunt vinden (maar wss niet voor onder de €400)
edit: die kost rond de €50 meer dan de fz200, lijkt me wel echt de meerprijs waard.
De HS30EXR was een goeie optie, alleen heeft hij alleen manual zoom, vind ik wel jammer.. De HS50 EXR valt helaas buiten mijn budget...
Tweakblog van de maand
Ik had eigenlijk verwacht dat de HS30EXR zou afvallen vanwege de max 30fps video
er zitten ook vol tele in uit de hand geschoten.
Hier
Ik heb hem zelf net en ben er nog mee aan het uitzoeken hoe en wat de beste resultaten opleverd.
Maar wat ook erg makkelijk is zijn de custom settings zodat je snel kan schakelen tussen verschillende settings zonder ze aan te passen zodat je bij een volgende keer niet voor verrassingen komt te staan en weer uit moet vogelen wat je ook al weer veranderd heb.
(één nadeel: na een tijdje moet je de handleiding wéér lezen om te begrijpen waarom je het ook alweer zo ingesteld had....
De filmkwaliteiten zijn in slechte licht omstandigheden goed te noemen. Zelfs als een foto gemaakt moet worden met een flitser is de film zonder bijlichten nog goed kijkbaar te noemen.
ik zou sparen voor een fz200, want de volgende stap is DSLR of systeem camera (indien je 20x zoom zoekt). (enne die onder 400,- was tijdens btw (21%)off dagen in de mm of zn zusje/broertje)
Een compact, zelfs een goede zoals een canonsx260hs, is een stuk lastiger stil te houden.
Manual zoom is altijd sneller en nauwkeuriger als powerzoom, maar ik geloof dat de HS30EXR in IQ wat achter liep.(Er was iets mee dat weet ik nog wel lens en firmware geloof ik.)
fz200: vanaf 449,-euro , memorykaartje, bos bloemen voor je "minister van financiën"net geen 500euro rond.met 600mm zoom (24x) kom je een heel eind...
De Canon Powershot SX50 HS, 399,-, zeker niet slecht en 1200mm zoom(50x)!!! iets minder licht sterk in teleshot.
Kijk Hier eens,
(ben je meteen genezen om een DSLR te kiezen met 600mm bereik...
[ Voor 30% gewijzigd door copykat op 18-03-2013 22:00 . Reden: extra info. ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hoe is de Sony HX200V en de Nikon P520 in vergelijking met de FZ200?
Tweakblog van de maand
Side-by-side spec vergelijking op DP-Review: LinkDeepSeven schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:54:
Als de verschilen niet zo groot zijn neig ik toch sterk naar de wat oudere zx-1.
Grootste verschillen:
- 12MP CMOS (XZ-2) vs. een iets grotere 10MP CCD (XZ-1)
- uitklapbaar schermpje op de XZ-2 met hogere resolutie
- hogere videoresolutie
Wat mij betreft geen verschillen die een prijsverschil van 250 Euro waard zijn.
Ik moet zeggen, die XZ-2 is wel heel duur voor wat je krijgt. Voor een paar tientjes meer heb je een Sony RX100 die door z'n grotere sensor een veel betere beeldkwaliteit levert (en nog kleiner is ook).
Ik weet niet hoe je op je shortlist (Canon G15/Olympus XZ-2) bent gekomen, wellicht kun je ook kijken naar een Panasonic LX-7 of Canon 110
Dank je voor de link. Mijn vriendin is naar konijnenberg gegaan voor advies, daar werden 4 camera's genoemd:B64 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:05:
[...]
Ik weet niet hoe je op je shortlist (Canon G15/Olympus XZ-2) bent gekomen, wellicht kun je ook kijken naar een Panasonic LX-7 of Canon 110
Canon Powershot G15
Nikon Coolpix p7700
Olympus Xz-2
Fujifilm X10
De xz-2 was "de beste", maar daarom ook de duurste werd verteld. Als ik zo rond lees zijn het alle 4 goede camera's, maar ik zoek het altijd graag uit
Dan zou ik zeker voor de Fujifilm X20 gaan ipv X10, komt zeer goed uit de reviews en is binnenkort beschikbaar in NL.DeepSeven schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:10:
[...]
Dank je voor de link. Mijn vriendin is naar konijnenberg gegaan voor advies, daar werden 4 camera's genoemd:
Canon Powershot G15
Nikon Coolpix p7700
Olympus Xz-2
Fujifilm X10
De xz-2 was "de beste", maar daarom ook de duurste werd verteld. Als ik zo rond lees zijn het alle 4 goede camera's, maar ik zoek het altijd graag uit. Ons budget ligt rond de 500 euro, met de RX100 (van 600 euro) + accesoires gaan we daar al weer dik over heen.
Even terugkomend op mijn voorgaande post, het zoomen is niet enorm belangrijk, goede foto's wel.
Een Dslr of systeemcamera liever niet, zijn er nog compactcamera's, die voldoen aan onderstaande wensen
Snelle edit, de Powershot S100 ligt helaas buiten het budget, ander was het deze op zeker geworden.kevin33 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 09:57:
Travelzoom
edit 2: Nikon Coolpix P7100 staat hoog op het lijstje, is dit een goede?
[ Voor 6% gewijzigd door kevin33 op 20-03-2013 22:10 ]
Tweakblog van de maand
Hoelang doet Canon over aankondigen en dan in de winkels leggen gemiddeld?
[ Voor 13% gewijzigd door superericje op 21-03-2013 15:00 ]
Tweakblog van de maand
En verschil is het niet waard?witeken schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 15:25:
De SX280 gaat waarschijnlijk op een prijs van zo'n 300 euro starten, zoals de SX260 vorig jaar.
(ja inderdaad van camera's heb ik weinig verstand...)
Ja.superericje schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:06:
En verschil is het niet waard?
Tweakblog van de maand
• Wat voor compactcamera wil je? Highend
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Binnen en buiten voor zakelijk en prive
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Op dit moment geen voorkeuren
Hallo,
Ik heb nu een Samsung WB1000. Deze heb ik al een paar jaar, is veel gebruikt en deze begint een beetje gammel te worden. Daarom ga ik mij nu orienteren op een opvolger.
Net als bij de Samsung wil ik ook binnenfoto's van impressies van ruimtes te kunnen maken. De Samsung heeft een 24mm groothoek. Dat is mij goed bevallen.
Omdat ik als ik hem meeneem hij in een jas of broekzak moet passen moet hij behoorlijk compact zijn. Verwisselbare lenzen zijn ivm het formaat geen optie.
Ivm beelbewerking zou het RAW-formaat mijn voorkeur hebben.
Handig maar niet noodzakelijk is dat hij op mijn statief kan om filmpjes te kunnen opnemen. Maar dat kan tegenwoordig met bijna elke camera dacht ik.
Het kunnen zoomen is niet belangrijk.
Liefst moet het toestel een beeldformaat van 3:2 hebben want dat bevalt nog steeds het best.
Wie o wie kan mij een goede tip geven.
edit: aanvulling van beschrijving beoogd gebruik
[ Voor 18% gewijzigd door nokiaan958GB op 21-03-2013 23:22 ]
Heb je al even met PriceWatch gespeeld? Heb overigens bewust niet de 4:3 beeldverhouding in het filter aangevinkt, als je toch RAW schiet is het een fluitje van een cent om bij te snijden. Als het een vereiste is blijven alleen de EX1, WB700, S100 en S110 over.
Je schrijft dat je een high-end camera wil, en met de verdere eisen/wensen blijft alleen de Canon S110 over.
Tweakblog van de maand
Momenteel ben ik dus op zoek naar een high-end compactcam die perfect is voor mijn situatie (of toch het dichtste in de buurt komt). Een aantal puntjes om rekening mee te houden...
Ik koop de camera eigenlijk alleen om nu een half jaar mee te nemen op reis; daarna gebruik ik mijn DSLR weer en verkoop ik de compact.
De camera zal zowel in high light (zomer, veel zon) en low licht (schemering/avond/binnenshuis) gebruikt worden. Voor de high light situaties moet de sluitertijd zo kort mogelijk, voor de low light wil ik een wijd diafragma (lage f).
Ik speel ook graag met scherptediepte, dus ik wil sowieso een groot diafragma. Makkelijke controle over diafragma is belangrijk, automatisch meeschalende sluitertijd is een dikke plus.
Goede autofocus is een must, snel kunnen afdrukken ook.
Zoom is fijn, maar het hoeft niet door te wegen; met 100mm kom ik over het algemeen al goed rond.
Grootte is van ondergeschikt belang, maar een handzaam (pocketable) formaat kan toch extra puntjes scoren. Subtiel zijn is belangrijk, moet (mag) er niet duur uitzien.
Filmen boeit niet zo.
Ik hoef geen astronomisch hoog aantal MP; met 10MP ben ik al tevreden. Een van de redenen daarvoor is dat ik RAW ga schieten, en geen oneindig aantal geheugenkaartjes en/of backupruimte heb.
Ik zou er graag ongeveer ~€400 aan geven. Indien een bepaald apparaat er echt uitspringt en perfect is voor mijn doeleinden, kan ik dat desnoods optrekken tot ~€600, maar liever niet.
Makkie, toch? Met dat lijstje heb ik dus een aantal gekende high-end modelletjes naast elkaar gezet.
Degene die ik weerhouden heb, zijn: de LX7, de P7700, de G15, de XZ2, de X10, en de RX100.
Moest prijs niet meespelen, ging ik meteen voor de RX100. Helaas is dat niet het geval en moet ik een aantal afwegingen maken. Van de rest lijkt de P7700 me gewoon het betere apparaat (ook prijs/kwaliteit), maar daar valt de f/2.0 me tegen.
Aan elk toestel zijn er wel enkele elementen die me storen, maar als ik de volledige afweging maak, kom ik bij de LX7 uit: omdat die tot f/1.4 gaat (tov f/1.8 en f/2.0), een sluitertijd heeft van 1/4000e (tov 1/2000e), een manuele diafragmaring op de voorkant, 10MP (tov 12MP, spaart me 2MP data uit per foto). Het negatieve beperkt zich tot de "trage zoom", en hij heeft toch net iets minder zoom dan z'n concullega's.
Toch bijten de P7700 en de RX100 nog in mijn been, en wil ik jullie advies nog even horen... Misschien is de f/2.0 van de P7700 niet zo erg? Misschien kan iemand me toch overtuigen van de algemene superioriteit van de RX100? Of misschien moet ik toch maar beter gewoon mijn DSLR meezeulen?
Ik hoor het graag!
Je kunt ook nog even wachten tot de Fuji X-20 in de winkel ligt, is waarschijnlijk ook duurder dan 400 Euro, maar wederom grotere sensor (tussen de RX100 en de andere toestellen in) en rekent af met heel veel van de issues die de X-10 heeft.
Als de RX-100 (en X-20) definitief buiten je budget valt, zou ik voor de Oly XZ-2 gaan trouwens, niet de P7700.
edit: kan je je D7000 niet gewoon laten verzekeren?
[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 22-03-2013 15:48 ]
Tweakblog van de maand
Teun_2 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:34:
@nokiaan958GB: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras Lees dit eens door
als ik thuisgekomen met 100 foto's ook 100 stuks moet bijsnijden vind ik het zonde van m'n tijdB64 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:27:
[...]
Heb je al even met PriceWatch gespeeld? Heb overigens bewust niet de 4:3 beeldverhouding in het filter aangevinkt, als je toch RAW schiet is het een fluitje van een cent om bij te snijden. Als het een vereiste is blijven alleen de EX1, WB700, S100 en S110 over.
Je schrijft dat je een high-end camera wil, en met de verdere eisen/wensen blijft alleen de Canon S110 over.
Ik heb jullie aanbevelingen gelezen.witeken schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:17:
@nokiaan: Olympus XZ-1, Nikon P7700, Panasonic LX7. Je kan eventueel ook naar ILC's kijken, zoals Nikon 1 of m4/3.
Verbazingwekkend hoeveel nieuwe camera's na de zomer zijn uitgekomen
Omdat er zoveel aanbevelingen zijn heb ik de 28mm groothoek camera's op de reservelijst geplaatst
Te groot vind ik:
Samsung EX2F
Samsung EX1
Samsung WB700
Nikon Coolpix P7700
Nikon 1
Blijven over:
Canon PowerShot S110: mijn indruk veruit de kleinste camera
Fujifilm XF1: mijn indruk: goedkoopste
Panasonic LX7: mijn indruk: op papier de beste maar qua inhoud 2x zo groot als de canon
Ze hebben allemaal 3:2 beeldverhouding en vallen allemaal binnen mijn budget.
Maaaaaaaaaar welke van de 3 maakt de beste foto?
Welke zouden jullie kiezen en waarom?
edit: even 3 bijdrages samengevoegd
[ Voor 90% gewijzigd door nokiaan958GB op 22-03-2013 21:36 ]
Soms wordt ik er wel eens moe van altijd de 40D met lenzen mee te zeulen, en een mobiele telefoon heeft soms net te weinig bereik.
Ik ben afgegaan op de goede recensies van oa hier. En toevallig had ik nog een waardebon gekregen van € 100,-.
De gps kan me niet zoveel boeien, maar dan was je nog 15 euro goedkoper dan de sx240.
Al met al geen slechte deal dacht ik zo.
Over een tijdje laat ik nog wel weten hoe die bevalt.
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Zit wat in, maar het kan zijn dat de 3:2 verhouding alleen in JPEG beschikbaar is, niet als je RAW schiet.nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:24:
als ik thuisgekomen met 100 foto's ook 100 stuks moet bijsnijden vind ik het zonde van m'n tijd
Goed dat je het zegt, dat wist ik dus nietB64 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:48:
[...]
Zit wat in, maar het kan zijn dat de 3:2 verhouding alleen in JPEG beschikbaar is, niet als je RAW schiet.

Het kan zijn dat de LX7 wel 3:2 in RAW kan schieten; de multi-aspect sensor stuurt op 3:2 gedeeltelijk andere photosites aan dan op 4:3.
Mijn ervaring is dat je ze eigenlijk een dagje uit zou moeten kunnen proberen.nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:24:
Blijven over:
Canon PowerShot S110: mijn indruk veruit de kleinste camera
Fujifilm XF1: mijn indruk: goedkoopste
Panasonic LX7: mijn indruk: op papier de beste maar qua inhoud 2x zo groot als de canon
Maaaaaaaaaar welke van de 3 maakt de beste foto?
Welke zouden jullie kiezen en waarom?
De beste foto blijft subjectief en ook de ervaringen met de bediening zullen per persoon verschillen.
De S serie van Canon spreekt mij erg aan, alleen ik vind ze helaas toch te klein, dus niet voor mij.
Ik weet dat heel veel mensen erg enthousiast zijn over de LX3 en LX5 van Panasonic. Met de LX3 heb ik ervaring en in de bediening is ook die helaas niet voor mij geschikt, met te kleine knopjes. Ook de kleuren uit die Panasonic spreken me niet altijd even aan (beetje koel)
Met de XF1 van Fuji heb ik geen ervaring, maar de camera zelf ziet er goed uit.
Kortom: Van mij ga je niet horen welke beter is, maar hoop je hiermee wel aan het denken te zetten dat er meer bij komt kijken dan: Welke maakt de beste foto.
(ik heb zelf een Samsung EX1 nu al bijna twee jaar en de reden dat die blijft is het geweldige kantelbare scherm en lichtsterke lens. Als je zoiets hebt gehad wil je niks anders meer ;-)
Dank voor je bijdrage. Heb "vroeger" de Panasonic FX30 gehad en de foto's waren niet om naar huis te schrijven (te donker en te koel), maar kwa bediening een prima ding.wouter3 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 11:30:
[...]
Mijn ervaring is dat je ze eigenlijk een dagje uit zou moeten kunnen proberen.
De beste foto blijft subjectief en ook de ervaringen met de bediening zullen per persoon verschillen.
De S serie van Canon spreekt mij erg aan, alleen ik vind ze helaas toch te klein, dus niet voor mij.
Ik weet dat heel veel mensen erg enthousiast zijn over de LX3 en LX5 van Panasonic. Met de LX3 heb ik ervaring en in de bediening is ook die helaas niet voor mij geschikt, met te kleine knopjes. Ook de kleuren uit die Panasonic spreken me niet altijd even aan (beetje koel)
Met de XF1 van Fuji heb ik geen ervaring, maar de camera zelf ziet er goed uit.
Kortom: Van mij ga je niet horen welke beter is, maar hoop je hiermee wel aan het denken te zetten dat er meer bij komt kijken dan: Welke maakt de beste foto.
(ik heb zelf een Samsung EX1 nu al bijna twee jaar en de reden dat die blijft is het geweldige kantelbare scherm en lichtsterke lens. Als je zoiets hebt gehad wil je niks anders meer ;-)
Toch blijft mijn vraag: "Welke maakt de mooiste foto's" bij all-round-gebruik bij meestal fotograferen in de automatisch stand.
Met de handjes van mij zijn de knopjes ook altijd te klein. Dat is bij de huidige camera ook zo.
Als je een kleine camera wilt moet je concessies doen, maar wil wel met goede foto's thuiskomen
Ik moest afgelopen week voor zaken in Singapore zijn en op het vliegveld heb ik hem kunnen kopen voor omgerekend €390,- belastingvrij. Ik heb er nog een Panasonic cameratas en Class 6 16GB geheugenkaart bij gekregen:)!
Bedankt voor alle tips!
Valt vandaag mijn oog er op dat de Panasonic LX7 geen ingebouwde flitser heeftB64 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:44:
"The proof of the pudding is in the tasting". Klinkt misschien raar, maar wij kunnen niet bepalen wat jij de mooiste foto's vindt. Dat heeft namelijk met persoonlijke smaak te maken. Ik zou zeggen, lees tests, en zoek vooral veel foto's op Facebook of Flickr die met deze camera's gemaakt zijn, kijk er kritisch naar en trek je conclusies.

Dat betekent dat de Canon S110 de meest voor de hand liggende keuze is.
Bedankt zover.
Maar eens wat reviews en tests zoeken/lezen.
uhm..nokiaan958GB schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:51:
[...]
Valt vandaag mijn oog er op dat de Panasonic LX7 geen ingebouwde flitser heeft

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x
Verwijderd
Facebook lijkt me daar niet zo geschikt voor. Die haalt de kwaliteit van de foto zo ver naar beneden dat je ze niet meer goed kan vergelijken.B64 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:44:
"The proof of the pudding is in the tasting". Klinkt misschien raar, maar wij kunnen niet bepalen wat jij de mooiste foto's vindt. Dat heeft namelijk met persoonlijke smaak te maken. Ik zou zeggen, lees tests, en zoek vooral veel foto's op Facebook of Flickr die met deze camera's gemaakt zijn, kijk er kritisch naar en trek je conclusies.
Daar dacht ik inderdaad ook aan... Maar ben inmiddels tot het besluit gekomen dat ik niet meer dan €500 wil uitgeven. Ik ga nog even afwachten; misschien komt er voor oktober nog een prijsverlaging en kan ik toch voor de RX100 gaanB64 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:20:
Tsja, als je argumenten zoekt voor de RX100... Lens gaat weliswaar 'slechts' tot f/1.8, daar staat tegenover dat die een veel grotere sensor heeft en dus zonder al te veel problemen hogere ISO's aan kan. En die grotere sensor zorgt er ook voor dat je veel makkelijker met scherptediepte kunt spelen - hoewel het max diafragma op de telestand f/4.9 is.
Mirrorless probeer ik te vermijden... (formaat, toch ook weer iets opvallender, etc)Teun_2 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:48:
Is mirrorless een optie? De epl3 staat vrij goedkoop (€299), of (€399 met twee lenzen). Ook een nikon v1 zou ik overwegen als ik jou was.
edit: kan je je D7000 niet gewoon laten verzekeren?
Ben van plan om na te gaan of ik mijn D7000 kan verzekeren, maar op zich ben ik daar weinig mee: als hij gestolen wordt, ga ik 'm daar wsl nooit opnieuw kunnen kopen...
Ik heb al een Pentax dslr met de nodige lenzen, maar met sommige activiteiten laat ik die liever thuis.
Voor die activiteiten ben ik nu op zoek naar een compact camera.
Echt een budget heb ik niet vastgesteld, maar het type camera dat ik zoek lijkt zo tussen de 300 en 400 euro te zitten voor de topmodellen.
Een rugged compact, dus waterproof, dustproof, shockproof, etc
Activiteiten waarbij een dslr een te groot risico loop op schade door valpartijen of waarbij het praktisch gezien simpelweg niet te doen is om een dslr mee te nemen (snowboarden en m'n aankomende business trip naar Florida om maar eens 2 dingen te noemen).
Het moet dus een camera zijn die ik bij wijze van spreken gewoon in m'n jaszak kan hebben zitten tijdens het snowboarden en dan niet bang hoef te zijn dat dat ding kapot gaat als ik val of hij nat wordt van de sneeuw. GoPro achtig iets is geen optie, ik wil een compact camera.
Nikon AW110, Panasonic Lumix FT5, Olympus Tough TG-2.
De specs zijn over het algemeen wel voldoende dus bovenstaande 3 zijn meer op uiterlijk uitgekozen (de Pentax WG3 moet ik eerst in het echt zien om die te overwegen). De modellen zijn kennelijk nog dusdanig nieuw dat er nog niet echt goede reviews zijn.
De Canon D20 valt per definitie af omdat dat ding er niet uit ziet.
[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 25-03-2013 20:08 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Kun je ook zo oplossen (let wel, dit is een splinternieuwe camera, de Fuji X100s)Slonzo schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:56:
Mirrorless probeer ik te vermijden... (formaat, toch ook weer iets opvallender, etc)
Geen mirrorless, buiten je budget - maar even ter illustratie

David Hobby / Strobist test van de X100s
Sony DSC-TX30?MewBie schreef op maandag 25 maart 2013 @ 20:06:
Nikon AW110, Panasonic Lumix FT5, Olympus Tough TG-2.
De specs zijn over het algemeen wel voldoende dus bovenstaande 3 zijn meer op uiterlijk uitgekozen (de Pentax WG3 moet ik eerst in het echt zien om die te overwegen). De modellen zijn kennelijk nog dusdanig nieuw dat er nog niet echt goede reviews zijn.
De Canon D20 valt per definitie af omdat dat ding er niet uit ziet.
Verrek je hebt gelijk! Afgelopen weekend al eerder een foutje op kieskeurig.nl ontdekt

Wordt de beslissing toch weer iets moeilijker
Misschien heb je er ook al aan gedacht: Op MP een 2e hands dslr (oudere type) kopen met wat lenzen en als je terug komt weer verkopen, of daar terplekke ......Slonzo schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:56:
[...]
Ben van plan om na te gaan of ik mijn D7000 kan verzekeren, maar op zich ben ik daar weinig mee: als hij gestolen wordt, ga ik 'm daar wsl nooit opnieuw kunnen kopen...
Heb je toch dslr sensor en met geluk een redelijke lens, verzekerd hem gewoon., word ie gejat jammerdan.
(ik neem aan dat een oudje geen eksters aantrekt....) (150 euro voor een 400d body)/400euro voor setje.)
Memorykaartjes niet te groot en en veel wisselen.
Ik heb nog een 7 jaar oude D40 liggen die ik eventueel mee kan nemen.copykat schreef op maandag 25 maart 2013 @ 23:26:
Misschien heb je er ook al aan gedacht: Op MP een 2e hands dslr (oudere type) kopen met wat lenzen en als je terug komt weer verkopen, of daar terplekke ......
Maar ik denk dat élke DSLR, oud of nieuw, gewoon een 'steel mij' label heeft.
En dan zit ik meteen ook weer verveeld met het formaat, terwijl ik toch inlever op mijn D7000... (ISO prestaties, gebruiksgemak, card mirroring, flitsmogelijkheden, ...)
Ik weet hoe langer hoe minder wat ik best zou doen
[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 26-03-2013 12:11 ]
D40 of D7000 is inderdaad lood om oud ijzer als het gaat om diefstalgevoeligheid, zeker in die landen.Slonzo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:09:
[...]
Ik heb nog een 7 jaar oude D40 liggen die ik eventueel mee kan nemen.
Maar ik denk dat élke DSLR, oud of nieuw, gewoon een 'steel mij' label heeft.
En dan zit ik meteen ook weer verveeld met het formaat, terwijl ik toch inlever op mijn D7000... (ISO prestaties, gebruiksgemak, card mirroring, flitsmogelijkheden, ...)
Ik weet hoe langer hoe minder wat ik best zou doen
Je bent beter af met een goede compact of kleinere systeemcamera. Ik weet dat je liever geen systeemcamera wilt vanwege formaat en opvallendheid, maar kijk hier eens naar.
100 / 200 euro
Travelzoom, denk ik
Vakantie, out-door (niet actief), festivals.
Ik had mijn oog laten vallen op de Sony DSC-HX10V, puur omdat deze panorama heeft en de vorige versie erg goed uit de tweakers awards kwam.
Ik heb nulkommanul verstand van Camera's, heb me ooit een beetje ingelezen over CCD en CMOS, maar zelfs daar kwam ik niet echt goed uit...
Het liefst zou ik een high end camera hebben (fotograferen is wel iets wat ik graag doe), maar dit ligt niet in mijn budget. Jullie goede tips voor een camera? of tips over welke vragen ik mijzelf moet vragen?
Alvast bedankt!
Kom met vuur, ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.
De Tweakers awards zijn natuurlijk geen goede manier om je volgende aankoop te bepalenWihakayda schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:50:
Ik had mijn oog laten vallen op de Sony DSC-HX10V, puur omdat deze panorama heeft en de vorige versie erg goed uit de tweakers awards kwam.
CCD is de voorganger van CMOS. CCD zou een beter kwaliteit hebben, hoewel ik persoonlijk denk dat dat anno 2013 niet meer opgaat, maar de high-iso prestaties van ccd-sensors zijn veel slechter, dus is het minder geschikt voor bv. 's avonds.Ik heb nulkommanul verstand van Camera's, heb me ooit een beetje ingelezen over CCD en CMOS, maar zelfs daar kwam ik niet echt goed uit...
Ik denk dat de beste camera die in je budget past de Canon SX240 of SX260 is. De SX260 is hetzelfde als de de SX240, maar dan met gps. Als gps niets uitmaakt neem je gewoon de goedkoopste.Het liefst zou ik een high end camera hebben (fotograferen is wel iets wat ik graag doe), maar dit ligt niet in mijn budget. Jullie goede tips voor een camera? of tips over welke vragen ik mijzelf moet vragen?
Alvast bedankt!
Tweakblog van de maand
Die ziet er ook goed uit, lekker klein ook. De geschatte beschikbaarheid is alleen vanaf midden april... tegen die tijd ben ik al weer terug uit Floria.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Bedankt voor je uitlegwiteken schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:48:
[...]
De Tweakers awards zijn natuurlijk geen goede manier om je volgende aankoop te bepalen.
[...]
CCD is de voorganger van CMOS. CCD zou een beter kwaliteit hebben, hoewel ik persoonlijk denk dat dat anno 2013 niet meer opgaat, maar de high-iso prestaties van ccd-sensors zijn veel slechter, dus is het minder geschikt voor bv. 's avonds.
[...]
Ik denk dat de beste camera die in je budget past de Canon SX240 of SX260 is. De SX260 is hetzelfde als de de SX240, maar dan met gps. Als gps niets uitmaakt neem je gewoon de goedkoopste.
Edit:
Alles even nagelezen, toch blijf ik twijfelen tussen de
DSC-HX5V | SX260 HS | DSC-HX10V
De sony's hebben sowieso panorama, bij de canon kan ik het niet terugvinden.
De sony's hebben Back-illuminated CMOS tegenover de CMOS van de canon, maakt dit nog verschil?
Nog maar eens even hard nadenken dus, en misschien even langs een camera winkel om ze alle drie in de hand te houden
[ Voor 21% gewijzigd door Wihakayda op 27-03-2013 11:03 ]
Kom met vuur, ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.
De SX260 heeft nog wat meer bereik, maar verder zie ik niet meteen verschil. De SX260 heeft wel een hulpmiddel om panorama's te schieten, en een programma om ze op de pc samen te voegen, maar niets automatisch.
Tweakblog van de maand