Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wihakayda
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 12:36

Wihakayda

Dracarys

witeken schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:50:
Ik weet niet of de HX20V dezelfde sensor als de HX10V heeft, maar je kan de HX20V op DPreview met de SX260 vergelijken.

De SX260 heeft nog wat meer bereik, maar verder zie ik niet meteen verschil. De SX260 heeft wel een hulpmiddel om panorama's te schieten, en een programma om ze op de pc samen te voegen, maar niets automatisch.
Dankjewel :)
De HX20V valt een beetje buiten mijn budget, maar had al wel de 5v, 10v en sx260 naast elkaar gezet op DPreview, probleem is alleen dat de cijfertjes mij zo weinig zeggen.

Op de consumentenbond site ook nog wat gelezen, de Canon kwam net wat beter uit de test:
10V had een 6.3 en de canon een 6.6. De 5v niet getest helaas, maar denk dat het dan toch tussen de 10v en de 260 gaat...

Vrijdag maar even langs de lokale fotozaak.
In ieder geval super bedankt voor de feedback d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Wihakayda op 27-03-2013 13:52 ]

Kom met vuur, ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38
Wihakayda schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:51:
[...]

Dankjewel :)
De HX20V valt een beetje buiten mijn budget, maar had al wel de 5v, 10v en sx260 naast elkaar gezet op DPreview, probleem is alleen dat de cijfertjes mij zo weinig zeggen.

Op de consumentenbond site ook nog wat gelezen, de Canon kwam net wat beter uit de test:
10V had een 6.3 en de canon een 6.6. De 5v niet getest helaas, maar denk dat het dan toch tussen de 10v en de 260 gaat...

Vrijdag maar even langs de lokale fotozaak.
In ieder geval super bedankt voor de feedback d:)b
ik twijfelde precies tussen dezelfde camera's. heb in het verleden wel Sony camera gehad dus wist die in het algemeen ok zijn (ja ben geen kenner en eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel wil gewoon mooie fotos en makkelijk)
ben toch voor de SX260 gegaan (besteld bij BOL, was €180 en had cadeaubon liggen :)) en WAUW ben zeker tevreden!
maakt, in mijn ogen, ontzettende goede foto's die zoom is ook goed! erg handig.. Alleen de flits zit op een plek waar ik aan moet wennen. De eerste keer dat de flits automatisch naar boven kwam schrok ik ervan (zit links boven in toestel en plopt naar boven, alleen had ik daar mijn linkerhand zitten...) das ff wennen, maar voor de rest denk ik dat ik met de SX 260 veel plezier ga hebben! :)

ik weet het weinig info, maar wilde het toch gewoon delen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wihakayda
  • Laatst online: 01-09 12:36

Wihakayda

Dracarys

superericje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:21:
[...]

ik twijfelde precies tussen dezelfde camera's. heb in het verleden wel Sony camera gehad dus wist die in het algemeen ok zijn (ja ben geen kenner en eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel wil gewoon mooie fotos en makkelijk)
ben toch voor de SX260 gegaan (besteld bij BOL, was €180 en had cadeaubon liggen :)) en WAUW ben zeker tevreden!
maakt, in mijn ogen, ontzettende goede foto's die zoom is ook goed! erg handig.. Alleen de flits zit op een plek waar ik aan moet wennen. De eerste keer dat de flits automatisch naar boven kwam schrok ik ervan (zit links boven in toestel en plopt naar boven, alleen had ik daar mijn linkerhand zitten...) das ff wennen, maar voor de rest denk ik dat ik met de SX 260 veel plezier ga hebben! :)

ik weet het weinig info, maar wilde het toch gewoon delen :P
Dankjewel! Fijn om te horen dat je blij bent met de canon, denk ook wel dat het die gaat worden d:)b

Kom met vuur, ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:48
Hallo, ik zou graag een poging wagen om een compactcamera te kiezen, dit om mijn 10 jaar oude Canon Powershot G3 te vervangen (welke nog wel foto’s kan maken, maar het klapschermpje is defect):

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Goh, een echt maximumbedrag heb ik niet voor ogen (Sony Cybershot RX1 prijzen zijn natuurlijk wel wat te hoog gegrepen ;) ), maar laat ons zeggen van €200 tot €600

Wat voor compactcamera wil je?

Aanvankelijk had ik gedacht aan zo’n ‘all weather’ model (waterbestendig, schokbestendig,…), omdat het dan ook bvb op reis en aan zee kan dienen (met opgroeiende kinderen die water ontdekken kan dat wel handig zijn). Nu ik er echter langer over na begin te denken, vrees ik dat voor die 1% van de foto’s die ik misschien daadwerkelijk op of in het water zal maken (doe ook niet aan watersporten of zo), het niet interessant is om zo’n type camera te kopen.

Meestal zijn die modellen ook wat beperkter qua ‘optiek’ (kleinere lens, ander lensmechanisme,...), dus waarschijnlijk kan ik de €€€’s die normaal naar ‘water sealing’ gaan, beter spenderen aan een compactcamera met een deftige lens en sensor.
Vandaar dat ik nu meer in de richting ga van de ‘betere compacte compactcamera’ ;)

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Zoals hierboven ook al gezegd: vooral familiefoto’s (kinderen), aangevuld met af en toe eens wat reisfoto’s en foto’s op festivals/optredens (maar zeker niet specifiek van de groepen)…

Ik heb echter één specifieke, misschien wel belangrijke bijkomende eis: de camera moet voorzien zijn van ingebouwde wifi. Waarom?: gezien alles tegenwoordig om ‘draadloos’ en ‘connectiviteit’ draait (tablet, smartphone, TV’s…), ben ik van mening dat mijn compactcamera zeker niet achter mag lopen (ook al omdat ik toch graag terug een jaar of 10 met dat toestel wil doen, en het dan best ook wat ‘futureproof’ mag zijn).

Ok, op de meeste toestellen kan je wel van die ‘Eye-Fi’ kaartjes (of varianten) gebruiken, maar deze zijn nogal beperkt in fuctionaliteit + de grotere capaciteiten (32GB, niet overbodig als je ook wil filmen) zijn nog aardig aan de prijs.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Mijn bovenstaande eis van ingebouwde wifi beperkt mijn keuze nogal redelijk: de Canon Powershot S110 lijkt mij interessant (goede sensor, vrij deftige optiek,…), maar ik lees nu dat de wifi-functie vrij beperkt is (eigenlijk niet veel meer dan wat die Eye-fi SD’s doen, en zeker niet op het niveau van de ‘Smartcamera’s ‘van Samsung).

Ik zie dat andere merken ook wel modelletjes hebben met wifi, maar deze schieten dan meestal op andere vlakken wat tekort. Zo lijkt Samsung de koploper op wifi-vlak, maar de meeste van die ‘compacte compacts’ zijn geen hoogvliegers op vlak van beeldkwaliteit. Nikon, Sony en Panasonic hebben ook wel modellen, maar ook deze zijn ofwel wat te groot, ofwel met mindere beeldkwaliteit dan de Canon S110.

Moest Sony nu bvb eens een opvolger van de RX100 uitbrengen mét wifi, dan zou me dat heel blij maken ;-) Maar voorlopig zie ik dat nog niet direct te gebeuren, dus daarom mijn vraag hier: zijn er nog merken/modellen die van afmetingen en beeldkwaliteit overeenkomen met de Canon S110, en die natuurlijk (goede of liefst betere) wifi hebben? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

WiFi op camera's lijkt me nog niet echt volwassen, op enkele uitzonderingen na. De S110 is een goede compacte camera. Voor iets meer kan je ook een P7700 of LX7 kopen, maar die vind je te groot?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
witeken schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:10:
WiFi op camera's lijkt me nog niet echt volwassen, op enkele uitzonderingen na. De S110 is een goede compacte camera. Voor iets meer kan je ook een P7700 of LX7 kopen, maar die vind je te groot?
Ja, ik heb de indruk dat voorlopig alleen Samsung met zijn 'Smartcamera 2.0' echt goed op weg is op WiFi gebied, met veel meer functies (hoewel misschien niet allemaal even 'onmisbaar') dan andere merken.

De Canon Powershot S110 staat momenteel nog wel altijd bovenaan mijn lijstje. Ok, deze schiet zijn filmpjes 'maar' in 1080 24p (sommige merken gaan nu al tot 60p), maar dat zie ik niet echt als een tekortkoming, vermits ik voor mijn familiefilmpjes nog een degelijke Panasonic videocamera heb (die bij introductie als een vd eerste consumentencamera's op 1080 50p kon filmen).

En op het feit dat de S110 zijn WiFi mogelijkheden nogal beperkt zijn: het belangrijkste zit er voor mij op, nl. mogelijkheid om foto's door te sturen naar een app op de smartphone, dus met die 'beperking' zou ik nog kunnen leven. Ik zal er echter toch ook maar niet te veel op rekenen dat Canon in de toekomst dmv firmware-update nog meer WiFi-functies toe gaat voegen...

Wat mijn voorkeur voor een 'compacte compactcamera' betreft: ik heb veel plezier gehad aan mijn Powershot G3, maar zag er door zijn omvang meestal op tegen om deze mee te nemen naar bvb feestjes of festivals (en dat wil ik nu dus wel kunnen). Ik denk nu wel dat de LX7 en P7700 toch net iets kleiner zijn dan een Powershot G3, maar toch...

Ook weet ik nu al dat ik die flitsschoen die beide toestellen hebben toch nooit zal gebruiken (heb ik in die 10 jaar met mijn G3 maar één maal gedaan, met een geleende externe flitser), dus voor mee heeft dit geen meerwaarde. Ok, het uitklapschermpje op de P7700 kan misschien soms wel handig zijn, heb ik op mijn G3 ook ondervonden, maar is wederom geen absolute must.

Dus voorlopig blijf ik toch nog een beetje vasthouden aan een toestel met de afmetingen van een Powershot S110 (+WiFi). Alvast bedankt voor de tips. Als er nog modellen zijn die ik dien te overwegen, laat het gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De onlangs aangekondigde Nikon P330 is best interessant, maar die kan je nog niet eens kopen. Ik denk dat de S110 dus de enige/beste keuze is in die prijsklasse voor een compacte compact.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11-2024
Budget: 200 tot 250 euro
Sooft: Travelzoom

Voor de vakantie naar Amerika die voor de deur staat ben ik op zoek naar een compact camera. Normaal gesproken ga ik graag op pad met mijn Canon 50D met 18-200mm lens, maar om deze tijdens de vakantie niet mee te hoeven sjouwen hebben we de keus gemaakt om een compact camera te kopen...

Na lang zoeken en veel twijfelen kom ik uiteindelijk uit op de volgende twee modellen:
Canon Ixus 255
Panasonic DMC-SZ9

Beide zijn compact en dus gemakkelijk mee te nemen (in de broekzak) zodat we geen losse tas mee hoeven te nemen. Helaas zijn beide camera's ook nog redelijk nieuw en zijn er dus geen tot weinig reviews te vinden op internet en qua specificaties kom ik er niet echt uit...

- Scheelt de beeldprocessor tussen beide modellen veel in de kwaliteit? (MP en resolutie lijken mij te verwaarlozen)
- Advies, tips of andere aanbevelingen? Ik hoor het graag...

Verder vind ik de panorama functie van de Panasonic wel een mooie toevoeging, waardoor ik toch de neiging heb om voor de Panasonic te gaan... Wel erg jammer dat er weinig compact camera's zijn die in RAW formaat kunnen schieten, hier zal ik me maar bij neer moeten leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
Wazp schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:40:

Voor de vakantie naar Amerika die voor de deur staat ben ik op zoek naar een compact camera. Normaal gesproken ga ik graag op pad met mijn Canon 50D met 18-200mm lens, maar om deze tijdens de vakantie niet mee te hoeven sjouwen hebben we de keus gemaakt om een compact camera te kopen...

Na lang zoeken en veel twijfelen kom ik uiteindelijk uit op de volgende twee modellen:
Canon Ixus 255
Panasonic DMC-SZ9

Beide zijn compact en dus gemakkelijk mee te nemen (in de broekzak) zodat we geen losse tas mee hoeven te nemen. Helaas zijn beide camera's ook nog redelijk nieuw en zijn er dus geen tot weinig reviews te vinden op internet en qua specificaties kom ik er niet echt uit...

- Scheelt de beeldprocessor tussen beide modellen veel in de kwaliteit? (MP en resolutie lijken mij te verwaarlozen)
- Advies, tips of andere aanbevelingen? Ik hoor het graag...

Verder vind ik de panorama functie van de Panasonic wel een mooie toevoeging, waardoor ik toch de neiging heb om voor de Panasonic te gaan... Wel erg jammer dat er weinig compact camera's zijn die in RAW formaat kunnen schieten, hier zal ik me maar bij neer moeten leggen ;)
Tsja, als ik in de PW zoek naar compacts binnen jouw prijsklasse met 9x zoom of meer, dan vind ik zo'n 60 camera's. Dan ben ik toch benieuwd hoe je op je short-list van de Ixus 255 en SZ9 bent gekomen. Dat maak ik uit jouw reactie niet echt op.

Wellicht kun je ook kijken naar een Sony WX200, Samsung WB250F, Panasonic TZ-20 of TZ-30, Fuji HS30 of F800... kortom, keus genoeg. Wellicht een ritje naar de Mediamarkt of grote fotozaak om eens wat toestellen vast te houden?

Als je RAW wilt, kun je misschien de Fuji F770EXR overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Wazp schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:40:
Canon SX240/SX260. Als je een panoramafunctie wilt kan je ook de TZ30 nemen van Panasonic.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
witeken schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:02:
De onlangs aangekondigde Nikon P330 is best interessant, maar die kan je nog niet eens kopen. Ik denk dat de S110 dus de enige/beste keuze is in die prijsklasse voor een compacte compact.
Het is de S110 geworden, heb 'm net gisteren thuis ontvangen. Mijn eerste indrukken zijn positief, en ik ben aangenaam verrast door de compactheid (nog kleiner dan verwacht). Nog maar enkele plaatjes met het toestel kunnen schieten, en dan nog enkel indoor en met flash, dus 't is nog wel even wachten voor ik een definitief oordeel kan vellen...

Nogmaals bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 11:28

TheKeeper

In 2 words: NO!

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
max. 400 euro (incl. 2e accu)

• Wat voor compactcamera wil je?
Travel/high-end of een instap systeemcamera (MILC)

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera gaat gebruikt worden standaard huis-tuin-vakantie werk (point and shoot), waarbij mijn vrouw ook nog wel eens wat meer opties wil uitproberen (50x dezelfde schelp of 20x dezelfde zonsondergang tussen je vakantiefoto's :+) en we ons hier misschien iets meer in willen verdiepen (de tijd van mensen zonder benen op de foto heb ik inmiddels achter me gelaten).

Onze vorige camera (Panasonic Lumix DMC-FX500) is helaas gestolen. Ik vond hem soms wat erg klein in de hand (bewegingsgevoeliger), maar ik zoek wel weer een compactere camera. Ik hoef geen aparte koffer voor mijn camera, want dan gaat ie gewoon minder vaak mee, hij moet dus in een jaszak of handtas passen. Daarom twijfel ik ook over een systeemcamera. De body ziet er klein uit, maar sleep je je niet een breuk aan de lenzen? En de standaard kitlens, is die voldoende voor het normale 'point and shoot' werk? Het werken zonder zoeker zijn we gewend. Ook mag het best een iets ouder (en daardoor goedkoper model zijn)

Overige eisen:
- Losse accu's die niet in het toestel geladen hoeven te worden (1 in de camera en andere in aparte lader thuis)
- ingebouwde flitser
- auto-focus bij half indrukken ontspanner

Nice to have:
- Touchscreen met mogelijkheid tot 'touch-to-focus' (gewend van de FX500)
- jpeg+raw
- zelf instelbare 'programma's' waartussen makkelijk te schakelen is (dus stand 'auto', stand 'personal 1' en stand 'personal 2')

Totaal onbelangrijk:
- GPS
- Filmpjes maken (gebeurt heeel zelden)
- WiFi
- kantelbaar scherm

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
- Canon Powershot S110
- Fujifilm FinePix X-F1
- Nikon 1 J2 + 10-30 (of 11-27.5) of Nikon 1 J1 met 10-30 + 30-110
- Sony NEX-C3 /Olympus PEN (lijken al wat groot/zwaar)

Ik moet nog even langs de lokale MM/Saturn of fotowinkel voor de look and feel van de toestellen, maar hoor graag wat tips of andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

the keeper@ welke zoom ratio wil je hebben?
Dat bepaald of een mooie compacte 3/4 of ILC die in je zak past of een ILC met een "puist" er op.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
TheKeeper schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:45:

- Canon Powershot S110
- Fujifilm FinePix X-F1
- Nikon 1 J2 + 10-30 (of 11-27.5) of Nikon 1 J1 met 10-30 + 30-110
- Sony NEX-C3 /Olympus PEN (lijken al wat groot/zwaar)

Ik moet nog even langs de lokale MM/Saturn of fotowinkel voor de look and feel van de toestellen, maar hoor graag wat tips of andere opties.
Dat groot/zwaar van de Sony en Olympus valt op zich wel mee als je puur naar de body's kijkt: Nikon 1 J2 vs. Sony NEX-C3 of Nikon 1 J2 vs. Olympus PEN E-PL3
Hangt er wel vanaf wat voor lens je erop schroeft natuurlijk; hoe groter de sensor in de camera, hoe groter en zwaarder de lenzen die je erop moet schroeven. En daar heeft de Nikon 1 serie een (klein) voordeel t.o.v. Olympus/Panasonic en een wat groter voordeel t.o.v. Sony en Samsung. Ik heb even wat standaardzooms op een rijtje gezet in dpreview.

Even vasthouden in een winkel is altijd aan te bevelen, vaak is niet alleen de maat maar ook de ergonomie een struikelblok. En je zou niet de eerste zijn die een camera niet koopt omdat die te klein is in de hand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je veel zoom nodig hebt?

Ik zat ook een tijdje te tubben welke compact camera ik nou moest nemen.
Ik heb de gok genomen en gekozen voor de Samsung EX2F, dit is een topmodel Samsung compact camera. Allermooiste is de gigantische lichtsterke lens die begint bij 1,4 en eindigd op 2,7. Er zit wifi op en de beeldkwaliteit vind ik persoonlijk goed op orde.

Maar niet iedereen is tevreden, je hebt site's die er zeer tevreden over zijn en die er minder over te spreken zijn. De camera is te verkrijgen voor rond de 300 euro. Prijs kwaliteit wat mij betreft op no 1.
dvraemdo schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:07:
Hallo, ik zou graag een poging wagen om een compactcamera te kiezen, dit om mijn 10 jaar oude Canon Powershot G3 te vervangen (welke nog wel foto’s kan maken, maar het klapschermpje is defect):

Goh, een echt maximumbedrag heb ik niet voor ogen (Sony Cybershot RX1 prijzen zijn natuurlijk wel wat te hoog gegrepen ;) ), maar laat ons zeggen van €200 tot €600

Aanvankelijk had ik gedacht aan zo’n ‘all weather’ model (waterbestendig, schokbestendig,…), omdat het dan ook bvb op reis en aan zee kan dienen (met opgroeiende kinderen die water ontdekken kan dat wel handig zijn). Nu ik er echter langer over na begin te denken, vrees ik dat voor die 1% van de foto’s die ik misschien daadwerkelijk op of in het water zal maken (doe ook niet aan watersporten of zo), het niet interessant is om zo’n type camera te kopen.

Meestal zijn die modellen ook wat beperkter qua ‘optiek’ (kleinere lens, ander lensmechanisme,...), dus waarschijnlijk kan ik de €€€’s die normaal naar ‘water sealing’ gaan, beter spenderen aan een compactcamera met een deftige lens en sensor.
Vandaar dat ik nu meer in de richting ga van de ‘betere compacte compactcamera’ ;)

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Zoals hierboven ook al gezegd: vooral familiefoto’s (kinderen), aangevuld met af en toe eens wat reisfoto’s en foto’s op festivals/optredens (maar zeker niet specifiek van de groepen)…

Ik heb echter één specifieke, misschien wel belangrijke bijkomende eis: de camera moet voorzien zijn van ingebouwde wifi. Waarom?: gezien alles tegenwoordig om ‘draadloos’ en ‘connectiviteit’ draait (tablet, smartphone, TV’s…), ben ik van mening dat mijn compactcamera zeker niet achter mag lopen (ook al omdat ik toch graag terug een jaar of 10 met dat toestel wil doen, en het dan best ook wat ‘futureproof’ mag zijn).

Ok, op de meeste toestellen kan je wel van die ‘Eye-Fi’ kaartjes (of varianten) gebruiken, maar deze zijn nogal beperkt in fuctionaliteit + de grotere capaciteiten (32GB, niet overbodig als je ook wil filmen) zijn nog aardig aan de prijs.

Mijn bovenstaande eis van ingebouwde wifi beperkt mijn keuze nogal redelijk: de Canon Powershot S110 lijkt mij interessant (goede sensor, vrij deftige optiek,…), maar ik lees nu dat de wifi-functie vrij beperkt is (eigenlijk niet veel meer dan wat die Eye-fi SD’s doen, en zeker niet op het niveau van de ‘Smartcamera’s ‘van Samsung).

Ik zie dat andere merken ook wel modelletjes hebben met wifi, maar deze schieten dan meestal op andere vlakken wat tekort. Zo lijkt Samsung de koploper op wifi-vlak, maar de meeste van die ‘compacte compacts’ zijn geen hoogvliegers op vlak van beeldkwaliteit. Nikon, Sony en Panasonic hebben ook wel modellen, maar ook deze zijn ofwel wat te groot, ofwel met mindere beeldkwaliteit dan de Canon S110.

Moest Sony nu bvb eens een opvolger van de RX100 uitbrengen mét wifi, dan zou me dat heel blij maken ;-) Maar voorlopig zie ik dat nog niet direct te gebeuren, dus daarom mijn vraag hier: zijn er nog merken/modellen die van afmetingen en beeldkwaliteit overeenkomen met de Canon S110, en die natuurlijk (goede of liefst betere) wifi hebben? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper

TheKeeper

B64 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 20:40:
[...]

Dat groot/zwaar van de Sony en Olympus valt op zich wel mee als je puur naar de body's kijkt: Nikon 1 J2 vs. Sony NEX-C3 of Nikon 1 J2 vs. Olympus PEN E-PL3
Hangt er wel vanaf wat voor lens je erop schroeft natuurlijk; hoe groter de sensor in de camera, hoe groter en zwaarder de lenzen die je erop moet schroeven. En daar heeft de Nikon 1 serie een (klein) voordeel t.o.v. Olympus/Panasonic en een wat groter voordeel t.o.v. Sony en Samsung. Ik heb even wat standaardzooms op een rijtje gezet in dpreview.

Even vasthouden in een winkel is altijd aan te bevelen, vaak is niet alleen de maat maar ook de ergonomie een struikelblok. En je zou niet de eerste zijn die een camera niet koopt omdat die te klein is in de hand 8)
Dank voor de info... het gewicht is niet echt het probleem, gaat vooral om het formaat van de 'puist' en dus de 'draagbaarheid'. Een lompere camera gaat gewoon minder snel mee in de tas. Qua zoom zal ik eerst niet veel nodig hebben. Meestal worden er toch gebouwen met eventueel mensen voor opgezet. Sport, vogels of die ene berggeit aan de andere kant van het dal hebben dan even pech. Het voordeel van een mILC is dat ik dit later apart nog kan doen, echter wel tegen een prijskaartje.

Al snel even langs de lokale Saturn geweest en daar de J1 en NEX-C3 al even in de hand gehouden en de PEN zien staan (zat in een doos, dus kon niet vasthouden). De 2 compacts waren helaas niet aanwezig, daar zal ik maandag eens naar op jacht.

Zijn er mensen die de overstap van compact naar mILC hebben gemaakt en wat zijn de ervaringen qua draagbaarheid (inclusief opbergtasje voor de camera)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
Ik ga begin september stage lopen in Canada, hier wil ik ook nog een maandje vakantie aan vastplakken dus een leuke camera lijkt me wel wat!

Vorig jaar heb ik met wat vrienden deelgenomen aan de Carbagerun en hier hebben we filmpjes van gemaakt.
Zie:http://www.jalopyabroad.nl voor de filmpjes die we hebben gemaakt

Dit jaar doen we weer mee aan de Carbagerun en een extra camera om te filmen kan geen kwaad.
Buiten de Carbagerun om wil ik sowieso wel is een filmpje maken dus daarom zijn de filmbeelden ook erg belangrijk voor mij.

Afgelopen Carbagerun is er vooral met een Nikon D5100 gefilmd, deze camera is niet van mij en ik vind dit formaat ook wat groot om mee te nemen op vakantie. Ik zoek meer iets van het formaat broekzak, ik heb overigens redelijk grote broekzakken dus daarom mag de Nikon P7700 nog meedoen in de race.

Ik verwacht voor 500euro wel wat moois te kunnen kopen

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
high end

Goede film eigenschappen.
Verder gewoon voor foto's hier en daar op vakantie en op een donkere avond is het soms ook leuk om een foto te maken.
Verder vind ik het wel leuk met de focus en out of focus te spelen.

Canon G15 http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_G15/
Nikon P7700 http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_COOLPIX_P7700/
Olympus XZ-2
Panasonic LX7 http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_LX7/
Sony RX100 http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_RX100/
Andere camera's zeker niet uitgesloten.

Eigenlijk vind ik de Canon G15 wel een mooie camera, het formaat en de eigenschappen.
Ik vind het beeld schokkerig bij sneller bewegende beelden
Zie: https://vimeo.com/53118272 Bij het draaien van de camera vind ik het goed zichtbaar op het huis

De Nikon P7700 vind ik wat aan de grote kant en ik lees dat de JPEG plaatjes die de camera genereert van iets mindere kwaliteit zijn dan die van de Canon G15 en dat de G15 gewoon net 1 stapje betere foto's maakt maar dat ze elkaar niet veel ontlopen.
Verder een leuk voordeel is de microfoon ingang maar de D5100 heeft een circuit wat ruist dus heb daarom mijn twijfels bij deze optie.

De Olympus XZ-2 is ook wel mooi compact helaas 4x optische zoom (canon 5x en nikon 7x).
De olympus maakt wel weer erg goede macro foto's, iets wat ik waarschijnlijk zelden gebruik.
Deze camera wordt niet zoveel getest door de grotere vergelijkingssite's dus lastiger te vergelijken.

De Panasonic LX7 lijkt net even mindere video's te produceren (minder scherp) maar ik kijk vooral op youtube en vimeo dus ik weet niet of zij framerates aanpassen bijv.
Voordeel van de Panasonic vind ik wel dat deze ook MP4 bestanden kan produceren welke worden geaccepteerd door de video-editor op mijn tablet (Asus tf300).

Sony RX100, mooi compact maar heb het idee dat deze net wat mindere scherpe video produceert dan de Canon G15.

De Canon G15 trekt mij op dit moment erg maar het schokkerige van de beelden vind ik toch wel een twijfelpunt.

Nice2Have
Wifi (kan met SD kaart)
GPS
Kantelscherm
Full hd 50 of 60fps
Time Lapse [edit]

Niet nodig
Hot shoe
optische zoeker

Ik hoop dat iemand meer ervaring heb met de filmbeelden van dit soort camera's en hier een goed advies over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Die G15 filmpjes zijn gefilmd op 1080p met 24 fps (hogere fps kan die camera niet op full HD) en ik denk dat dat, op z'n minst deels, het schokkerige beeld verklaard. De RX100 kan wel de 50 fps die je wilt hebben, ik vind het moeilijk te beoordelen of die ook daadwerkelijk minder scherpe video aflevert als jij denkt, de lichtomstandigheden bij de RX100 filmpjes zijn anders dan bij die van de G15; je zou ze echt naast elkaar moeten testen, en dan ook nog eens zonder het 'filter' dat Vimeo of Youtube heet want die 'vreten' ook heel wat van de kwaliteit op.

Overigens is de fotokwaliteit van de RX100 een stuk beter dan die van de G15; ik snap dat videokwaliteit voor jou erg belangrijk is maar wellicht helpt dat om een beslissing te maken. Bij de RX100 zou ik ook investeren in een extra grip want het is een vrij gladde camera; niet zo handig tijdens de Garbage run ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pshyto
Ja ik ben ook bang dat het aan de 24fps ligt (of de sensor??)

http://youtu.be/rrmKBG5sd_o?t=1m56s hier worden de Canon G15 en Sony RX100 wel mooi vergeleken en blijkt de Sony schijnbaar toch minder ligt gevoelig dan de Canon, iets waar hij later nog wat over zegt.
Ook iets verdere zoom bij de Canon dus.

Maar ik krijg van MrCheesyCam (van de youtube link) wel de indruk dat hij de G15 weer verkiest boven de RX100 (terwijl hij er 2x een rx100 bezit).

Wat ik zelf wel zie, en wat hij ook noemt, is dat de autofocus tijdens het filmen bij de Canon G15 een stuk sneller is. Dit vind ik wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Heb je trouwens al eens naar de Panasonic G3 gekeken? Er is inmiddels een nieuw model (de G5) maar die valt denk ik buiten je budget. Maar de G3 met een instaplens is nu voor 500 Euro te krijgen. Die camera heeft van diverse video-experts al een flinke veer in z'n achterwerk gekregen, dus misschien is het wat voor je? Wel wat groter dan een G15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik denk dat de LX7 de beste optie is, zeker wat prijs/prestaties betreft. Hij kan, in tegenstelling tot de Canon G15, die 60 euro duurder is dan de LX7/P7770, en de P7700, 1080p met 50/60 fps. Daarnaast staat Panasonic volgens mij redelijk bekend om hun video-mode. Ze bieden manual control aan, 1080p60, 720p120, en het AVCHD-formaat.

De LX7 heeft daarnaast ook nog de meest lichtsterke lens (f1.4-2.3), maar wel het minste zoom (3.8x, wat vergelijkbaar is met de kitlens van een dslr).

Ik raad deze round-up aan van DPreview, voor meer info: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pshyto
De Panasonic G5 maakt zeker mooie video's, De diepte van de camera (meer dan 7cm) vind ik eigenlijk teveel van het goede.
Met de achterliggende gedachte van: op het moment dat ik een camera koop die niet in me broekzak past en alsnog een wat grotere tas of rugzak mee moet nemen ga ik liever voor een dSLR.
Verder is het zeker een mooie camera die anders het overwegen waard is.

De LX7 is dan weer iets minder dan de G5 maar verder wel mooi door beeldstabilisatie en de 60fps.

Toch wel lastig zo'n keuze maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Pshyto op 07-04-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelodyDeluxe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2022
is het een idee om de vragenlijst uit te breiden naar compacte systeemcamera's? deze zijn onwijs "hot" atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Nou dat valt al onder het "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu?" topic ;)

[ Voor 19% gewijzigd door hypz op 09-04-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper

TheKeeper

hypz schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:28:
Nou dat valt al onder het "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu?" topic ;)
Qua lenzen gebeuren snap ik, maar ik denk dat meer mensen de afweging maken tussen compact en mILC dan dSLR en mILC. Ook het aanbod van mILC word groter en zou een eigen topic verdienen (los van de m4/3, waar slechts een bepaalde samenwerking besproken wordt)?

Zelf ook besloten te gaan voor een mILC. De camera's in de winkel gezien en ook gezien dat een body + standaard kitlens best mee te nemen is in een draagbaar tasje voor het point-and-shoot werk. De eventueel grotere lenzen kan ik dan apart (in een aparte hoes) meenemen, mocht ik denken dat ik ergens wat uitgebreider wil gaan fotograferen. De flexibiliteit die de extra lenzen mij later bieden, zonder daar nu al een beslissing te hoeven nemen, heeft toch wel de doorslag gegeven. Vraag is nu een beetje: Nikon, Sony of Olympus, maar ik zal mijn vragen dus ook verder gaan stellen in het andere topic.

Bedankt alle meedenkers voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Net als velen met mij in dit topic ben ik op zoek naar een nieuwe compactcamera, omdat mijn huidige (een Panasonic Lumix ZS3) niet meer goed werkt. Ik heb ook een Canon 60D in mijn bezit en de compact is bedoeld als aanvulling op deze camera, bijvoorbeeld als ik op vakanties als ik mijn spiegelreflex niet mee wil nemen, gewoon een dagje weg of voor het snelle point en click werk.

Aangezien ik op zoek ben voor een camera voor "erbij" is mijn budget maximaal € 200,--. Indien een camera van een paar euro's meer echt een onwijs beter is, dan is er nog wel wat ruimte, maar dan moet het echt onwijs beter zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een travelzoom camera. Ook kijk ik met een schuin oog nog naar camera's die mee onderwater kunnen, aangezien ik veel duik en snorkel en ook vaak in zwembaden duiklessen geef. Het zou leuk zijn, maar geen absolute must, als ik daarvoor de camera ook mee kan nemen.

De camera gaat gebruikt worden voor op reis, dagjes weg en gewoon als gemakkelijk meeneem camera. Ik wil de camera mee kunnen nemen zonder extra tas mee te hoeven nemen en moet dus in een broekzak passen. Verder heeft het ook de voorkeur als er enigszins redelijk goed mee gefilmd kan worden (op zijn minst 720p).

Het zou zoals hierboven al geschreven ook mooi meegenomen zijn als de camera ook onderwater gebruikt kan worden. Het is niet de bedoeling deze echt mee te nemen op duiktrips, maar voor in het zwembad en bij snorkelen zou ik graag wat fotootjes kunnen maken (+/- 10 meter).

Zelf kijk ik ondertussen naar de volgende modellen:
- pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart
- pricewatch: Panasonic DMC-SZ9 Zwart
- pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ30 Zwart

Van deze drie camera's lees ik veel goede ervaringen en prijstechnisch vallen ze in de categorie waar ik binnen zoek. De Canon heeft als pluspunten de 20 x zoom en prijs, de SZ9 de panorama-mogelijkheid en de WiFi-mogelijkheden. De Canon en de SZ9 lijken mij ook compact genoeg om in de broekzak te stoppen.

Verder kijk ik nog met een schuin ook naar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FT4 Zwart Deze staat op de lijst omdat deze ook geschikt is voor onderwater. Echter heb ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de foto's. Ook de zoom is wat aan de krappe kant. Iemand ervaring met deze camera? Ik hoor graag of die bevalt!
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25

d0s

sssst

Die Canon lijkt misschien klein, maar is flink wat lomper dan de DMC-TZ30 (die is wel weer iets dikker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Canon SX240 (of SX260 als die goedkoper zou zijn, of je gps wilt) is een goede keuze. De TZ30 ook.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
witeken schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:07:
De Canon SX240 (of SX260 als die goedkoper zou zijn, of je gps wilt) is een goede keuze. De TZ30 ook.
Dank!

Iemand trouwens ervaring met de Panasonic DMC-SZ9? Hoe verhoudt die zich tot de andere twee die ik heb genoemd? Is die beter/slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SZ9 lijkt me niet zo interessant.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:08
Niet meer dan nodig. € 150 - € 200 ?

Instapmodel

Camera wordt gebruikt voor fotografie binnenshuis.
Bedoeling is om gerealiseerde interieurprojecten te fotograferen (dus detail en overzicht).
Het is niet voor beroepsfotografie, meer om "even snel" een foto te knippen na oplevering (maar dan wel betere kwaliteit dan een telefoon)

Specifieke eis: WiFi met mogelijkheid automatisch uploaden foto's (FTP / netwerkschijf / ...)
Ik ken de Eye-Fi SD kaartjes, zo'n functionaliteit zoek ik. Ik vroeg me echter af of dit ook al in de compactcamera's zelf aanwezig is. In de handleidingen kom ik vaak ingewikkelde menu's tegen waarbij de foto's dan uiteindelijk wel verzonden kunnen worden. Dat is absoluut een no-go. Het moet makkelijk / automatisch.

Tussen welke modellenmerken twijfel je en waarom?
Nikon, Canon, Olympus, Samsung, Sony... ? Puur op gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik wou de SX240/SX260 zeggen, maar ik heb geen flauw idee hoe goed de wifi-functionaliteit daarvan is. Het is alleszins niet built-in, maar volgens mij doen zelfs de camera's met built-in wifi het niet veel beter op dat vlak. Waarom is wifi zo'n grote eis?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Voor built-in WiFi zou ik eens bij Samsung gaan kijken, die hebben dat bijna allemaal. Verder geen idee hoe het met de kwaliteit van die toestellen is, dus dat zou iemand anders moeten beantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:08
Om het personeel niet te belasten met de handelingen om foto's van de camera te krijgen en geordend op de PC te plaatsen. Ik denk dat ik toch voor een Eye-Fi kaartje moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 04:44

€400 - €500

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)

High-end compact

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Ik ben een redelijk ervaren hobby fotograaf en heb al ruim 6 jaar diverse DSLR's rondgezeuld. Heb momenteel een Canon EOS 40D. Ik zoek een kleinere camera als aanvulling op m'n SLR, voor die momenten dat ik geen zin heb om zo'n groot ding rond te sjouwen of voor die momenten dat het gewoon niet kan.

De camera moet een heel goede beeldkwaliteit hebben. Het liefst al op de JPEGs die vanuit de camera komen, al ben ik wel bereid om voor hele speciale foto's RAW te schieten en die achteraf nog te bewerken. Verder gewoon snel en snappy in gebruik, goede autofocus en een goede snelle lens (dus groot diafragma over het hele zoombereik). Ook zoveel mogelijk functies die rechtstreeks met knoppen bediend kunnen worden en niet dat ik eerst door talloze menu's moet gaan zitten bladeren (zoals dat dus ook kan bij een SLR, waar je de meest relevante functies gewoon met de diverse knoppen en wieltjes kan instellen).

Ik twijfel tussen Canon Powershot G15, de Olympus XZ-2 en de Panasonic DMC-LX7. De Sony RX-100 heb ik afgeschreven omdat het geen groot diafragme heeft aan de tele-kant van het zoombereik.

Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er maar niet uit :)

De G15 lijkt me goed omdat het een groot zoombereik heeft (28-140mm en f/2.8 op 140mm) en dat kan in bepaalde situaties van pas komen. Het heeft echter geen uitklapbaar LCD scherm, maar ik weet niet of ik dat echt ga merken aangezien ik nog nooit eerder een camera heb gehad die dat kon. Daarnaast is het Canon en heb tot nu toe altijd Canon camera's gehad, dus in de bediening voelt dat altijd vertrouwd aan. Ook is de G15 gebouwd als een tank, is hij relatief smal en zit er geen aparte lensdop op de lens. Daarnaast schijnt de flitser best goed te zijn en is het makkelijk dat hij in principe zal werken met m'n 430EX Canon flitser (al zal ik waarschijnlijk niet zo'n grote flitser op zo'n kleine camera plaatsen, een beetje overkill). Dat het een optische viewfinder heeft is leuk, maar voor mij geen belangrijke eis. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat het relatief traag is in gebruik voor wat betreft snelheid waarmee foto's gemaakt kunnen worden, tenminste, als ik de diverse reviews mag geloven die ik gelezen heb. Daarentegen schijnt de autofocus functie van deze Canon wel weer heel goed te zijn.

De XZ-2 van Olympus lijkt me goed omdat deze heel veel aanpasbare features heeft en heel veel bediend kan worden met knoppen en wieltjes. Bijvoorbeeld, om de lens heen zit een bedieningselement die je getrapt of trapsloos kan draaien voor bijvoorbeeld diafragma of zoom of manual focus. Zeker manual focus op die manier instellen is ideaal, net of je met een SLR bezig bent, kan bij macro fotografie goed van pas komen. Daarnaast zijn er twee Custom Function knoppen waar je van alles aan kan toewijzen en ook door meerdere functies kan cyclen. Wat verder ook een pluspunt is, is het kantelbare scherm. Ik heb zoiets nog nooit eerder op een camera gehad, maar het lijkt me wel een handige feature voor wanneer je laag van de grond schiet, iets wat ik dan vast vaker ga doen als ik zo'n feature heb :) Daarnaast is de lens lekker snel, zelfs ietsje sneller dan de Canon (f/2.5 bij max tele), maar is het zoombereik kleiner, max 112mm. Overall lijkt deze XZ-2 me een goede allrounder. Enige waar ik me zorgen om maak zijn her en der wat berichten over autofocus problemen, vooral als er wat minder licht is. Daarnaast maak ik me wat zorgen om de ruis bij wat hogere ISO waarden t.o.v. de G15 die beter schijnt te presteren op dat vlak. Aan de andere kant is deze camera weer vrij flexibel bij langere sluitertijden t.o.v. de Canon. Bij Canon kan je bij sluitertijden langer dan 1" alleen voor ISO 80 kiezen. De LX-2 laat je daarin vrij. Als laatste, de flits van de XZ-2 schijnt wat minder te zijn t.o.v. de G15.

Ik heb de G15 en XZ-2 beide al in de hand gehad in een winkel en ze liggen allebei lekker in de hand. Ze hadden in de winkel helaas geen opgeladen batterij voor de XZ-2 dus heb er nog niet echt mee kunnen spelen, de G15 heb ik dat al wel kunnen doen en dat voelde qua menu bediening e.d. vertrouwd aan.

Dan nog de Lumix DMC-LX7 van Panasonic. Een groot pluspunt van deze is dat het zoombereik start bij 24mm, dus heb je iets meer groothoek t.o.v. de G15 en LX7 die beide bij 28mm starten. Nadeel is weer dat hij slechts tot 90mm gaat. De lens is verder ook erg snel, f/1.4 tot f/2.3. Verder schijnt de camera erg snel te zijn in gebruik en kan je snel weer verder schieten. Ik heb deze in de winkel ook even vast gehouden (ook bij deze geen opgeladen batterij, dus niet mee kunnen spelen) maar deze voelde aanzienlijk minder lekker in de hand in vergelijking met de G15 / XZ-2. Ik heb me sindsdien wat meer gericht op de G15 / XZ-2 maar ik heb 'm nog niet helemaal afgeschreven en ben voornemens maandag weer naar de winkel te gaan en ze nog een keer allemaal vast te houden.

Goed, een heel epistel heb ik hier geschreven inmiddels, excuses daarvoor :) Het liefst zou ik alle drie de camera's een week mee naar huis nemen en er een tijdje mee spelen, maar dat zullen ze vast niet willen bij die winkel en ik ga niet ff 1300 euro ophoesten. Dus ik zal toch een keus moeten maken. De omvang van de camera's vind ik opzicht niet zo erg, ze gaan toch in een camera hoes en draag ze mee in een tas. Ik doe een camera nooit los in m'n broekzak, ben veel te zuinig op die dingen :)

Hopelijk kunnen jullie mij hier nog van inzichten verschaffen waarbij ik dan denk 'oh ja, dus die ik moet ik dan zeker hebben'.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik zie dat zowel de XZ-2 als de G15 in prijs gedaald zijn, tot 450 en 440 respectievelijk, dat maakt de keuze al wat moeilijker. De LX7 heeft alleszins nog steeds de beste prijskwaliteitsverhouding. Tussen de XZ-2 en de G15 zou ik denk ik de G15 nemen. Heb je de roundup van DPreview al gelezen?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Sakete schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:17:
De Sony RX-100 heb ik afgeschreven omdat het geen groot diafragme heeft aan de tele-kant van het zoombereik.
Vraag me af of dat een terechte beslissing is? De sensor van de RX-100 is 2x zo groot als die van de andere camera's, en heeft dus een stuk minder moeite met hogere ISO's. Dus als je door dat kleinere diafragma een langzamere sluitertijd moet kiezen, kun je dat makkelijker compenseren door ISO wat op te schroeven.

Qua 'spelen met scherptediepte' maakt het ook geen verschil; in de DPReview test van de RX-100 rekenen ze het diafragma terug naar 35mm filmmaat (a.k.a. full-frame), en dan zie je dat het maximale diafragma op tele vergelijkbaar is met die van de XZ-1 (en dus ook de XZ-2).

Dus eigenlijk heb je in de tele-stand (bij volle lensopening) een camera die vergelijkbaar is met de andere toestellen op je shortlist, maar op de kortere brandpuntsafstanden veel betere foto's maakt. Simpelweg doordat hij een grotere sensor heeft.

De body van de RX-100 is wel veel gladder dan die van de G15, XZ-2 en LX7 dus je zult even moeten proberen of je hem lekker vast kunt houden.

Tussen de G15, XZ-2 en LX7 vind ik het (net als jij) moeilijk kiezen. De G15 zou bij mij waarschijnlijk als eerste afvallen omdat die een vergelijkbare beeldkwaliteit levert in een veel grotere en zwaardere body. En wat betreft die andere twee wordt het moeilijk kiezen: extra groothoek tegen een flexibelere bediening (functies toewijzen aan knopjes/wieltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik heb de roundup op dpreview inderdaad al gelezen. Daar komt de LX-2 als winnaar uit de bus voor wat betreft een all-round compact camera en de G15 voor wat betreft zoombereik e.d. Daarnaast heeft de G15 een gold award gekregen op dpreview, maar van de XZ-2 is er geen individuele review.

Voor wat betreft de RX-100, de sensor is inderdaad veel groter en dat biedt perspectief qua ruis e.d. Echter is de prijs ook minimaal €100 hoger en dat valt gewoon buiten mijn budget voor dit soort camera's. Dus ik heb het nu echt beperkt tot de G15, XZ-2 en LX7.

Ik neig wel steeds meer naar de XZ-2, vooral vanwege de flexibelere bediening. Maar iets blijft me ook nog steeds naar de G15 trekken (waarschijnlijk omdat ik tot nu toe altijd Canon camera's heb gebruikt en altijd met grote tevredenheid).

Wat omvang betreft, de G15 en XZ-2 zijn redelijk aan mekaar gewaagd. De G15 is wat hoger maar minder diep. De XZ-2 is wat lager maar dan weer dieper. De G15 voelde wel een tikkeltje zwaarder toen ik 'm vasthield, maar in de XZ-2 zat weer geen batterij in in de G15 wel. Ik vermoed dat het qua gewicht niet zoveel zal uitmaken.

Ik zal sowieso morgen weer ff langs de winkel gaan en er op staan dat ze een batterij in die XZ-2 stoppen zodat ik er even goed mee kan spelen. Het moet uiteindelijk ook enigszins intuïtief zijn, de bediening. Ik denk dat dat met de G15 wel snor zit, omdat ik dat al gewend ben. En misschien moet ik er maar gewoon ééntje aanschaffen en mee spelen. Als het niet bevalt, dan omruilen voor een ander. Ik kan nog wel 100 reviews gaan lezen maar uiteindelijk is het ook een beetje subjectief natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

B64 schreef op zondag 21 april 2013 @ 08:57:
Tussen de G15, XZ-2 en LX7 vind ik het (net als jij) moeilijk kiezen. De G15 zou bij mij waarschijnlijk als eerste afvallen omdat die een vergelijkbare beeldkwaliteit levert in een veel grotere en zwaardere body.
Waar haal je dat vandaan? Ze hebben met de G15 net geprobeerd om de camera kleiner te maken. De G15 is hoger, maar wel dunner en minder breed. Zie http://camerasize.com/compare/#383,386. Het gewicht is trouwens zo goed als gelijk (G15 6g meer).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Is de Canon SX240 nog een aanradertje voor een budget tot 200 euro voor een leuke vakantiecamera? Of komen er nieuwe modellen aan. Ik zie hem namelijk op de Dixons site staan voor 159 euro, maar alleen afhalen en niet online te verkrijgen.

Mijn eisen zijn een compacte camera, met een redelijk goede beeldkwaliteit, makkelijk in gebruik en een goed zoombereik, vandaar dat ik deze camera op het oog heb.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

NoepZor schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:50:
Is de Canon SX240 nog een aanradertje voor een budget tot 200 euro voor een leuke vakantiecamera? Of komen er nieuwe modellen aan. Ik zie hem namelijk op de Dixons site staan voor 159 euro, maar alleen afhalen en niet online te verkrijgen.

Mijn eisen zijn een compacte camera, met een redelijk goede beeldkwaliteit, makkelijk in gebruik en een goed zoombereik, vandaar dat ik deze camera op het oog heb.
Ja. Er is wel al de SX280, maar die kost 320 euro. De SX240 zal waarschijnlijk eerder dan de SX260 verdwijnen, dus je kan kijken welk van beide camera's het goedkoopst is.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Sakete schreef op zondag 21 april 2013 @ 09:48:
Ik zal sowieso morgen weer ff langs de winkel gaan en er op staan dat ze een batterij in die XZ-2 stoppen zodat ik er even goed mee kan spelen. Het moet uiteindelijk ook enigszins intuïtief zijn, de bediening. Ik denk dat dat met de G15 wel snor zit, omdat ik dat al gewend ben. En misschien moet ik er maar gewoon ééntje aanschaffen en mee spelen. Als het niet bevalt, dan omruilen voor een ander. Ik kan nog wel 100 reviews gaan lezen maar uiteindelijk is het ook een beetje subjectief natuurlijk :)
Zo, ik ben langs de winkel geweest en heb de G15 uitgekozen. Heb 8 dagen omruil garantie, dus ga er de komende week veel mee spelen om te kijken of hij bevalt.

Reden voor mijn keuze: hij is compacter dan de Olympus (de lens steekt meer uit bij die, plus het kantelbaar scherm is groter) en ik heb de indruk uit diverse reviews dat hij overall voor mijn doeleinden beter zal zijn (dus beeldkwaliteit in combinatie met gebruiksgemak, plus toch het vertrouwde van Canon, aangezien ik al heel m'n leven Canon spul gebruik).

Vind ik het toch niet helemaal bij me passen dan zal ik 'm omruilen voor de XZ-2 en daar een tijdje mee spelen :)

In elk geval bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
witeken schreef op maandag 22 april 2013 @ 17:29:
[...]

Ja. Er is wel al de SX280, maar die kost 320 euro. De SX240 zal waarschijnlijk eerder dan de SX260 verdwijnen, dus je kan kijken welk van beide camera's het goedkoopst is.
Als je bereid bent 320 euro voor de SX280 te betalen, betaal dan enkele tientjes meer en haal de S110, veel beter! Grotere sensor, dus in principe betere beeldkwaliteit.

De lens heeft weliswaar een minder groot zoombereik, maar 500mm tele heb je toch weinig aan aangezien een foto heel wazig wordt als je zover inzoomt (door de lucht, hitte, stof, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Sakete schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:04:
De lens heeft weliswaar een minder groot zoombereik, maar 500mm tele heb je toch weinig aan aangezien een foto heel wazig wordt als je zover inzoomt (door de lucht, hitte, stof, etc.).
Tenzij het echt heel warm is, moet je je eerder zorgen maken om de lens van je camera die de foto onscherp zal maken, dan de lucht.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dit is wel weer ongeveer 150-200 euro meer dan de SX240, dus ik denk dat ik maar voor zoiets ga :) Ik fotografeer niet vaak en serieus genoeg om zo'n bedrag aan mezelf te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
witeken schreef op maandag 22 april 2013 @ 23:01:
[...]

Tenzij het echt heel warm is, moet je je eerder zorgen maken om de lens van je camera die de foto onscherp zal maken, dan de lucht.
Dat ook :) Je moet sowieso goed glas hebben en dan praat je al gauw over professionele lenzen van Nikon of Canon voor dSLR's. En die kosten al gauw enkele duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:53
Ik ben al enige tijd op zoek naar een camera, heb de volgende eisen:

- Minimaal 7x zoom
- Redelijke foto kwaliteit (bijvoorbeeld canon powershot sx230 - sx260)
- Compact (kleiner of gelijk aan canon powershot sx260)
- Panorama foto's dmv sweep (vindt mijn vriendin erg leuk)
- Minimaal 3 foto's per seconde
- Budget 100-200 euro

Eigenlijk zou de sx260 een zeer goede optie zijn, alleen deze mist de panorama sweep optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je kan eens naar de Panasonic kijken. Hun travelzoom is de TZ-30.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Ralpy schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:02:
Ik ben al enige tijd op zoek naar een camera, heb de volgende eisen:

- Minimaal 7x zoom
- Redelijke foto kwaliteit (bijvoorbeeld canon powershot sx230 - sx260)
- Compact (kleiner of gelijk aan canon powershot sx260)
- Panorama foto's dmv sweep (vindt mijn vriendin erg leuk)
- Minimaal 3 foto's per seconde
- Budget 100-200 euro

Eigenlijk zou de sx260 een zeer goede optie zijn, alleen deze mist de panorama sweep optie.
Sony DSC-W30
Panasonic DMC-FS35
Casio EX-ZR20
Canon IXUS 135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:24:
Makkie, toch? Met dat lijstje heb ik dus een aantal gekende high-end modelletjes naast elkaar gezet.
Degene die ik weerhouden heb, zijn: de LX7, de P7700, de G15, de XZ2, de X10, en de RX100.
Moest het iemand interesseren... Het is uiteindelijk -tegen alle verwachtingen in- een X10 geworden :+

Wat me uiteindelijk over de streep heeft getrokken: sensorgrootte (minder ruis, compenseert de f/2.0 enigszins voor DoF), manuele zoom, retro look + viewfinder (diefstalgevoeligheid), en -heel belangrijk- de prijs: €360. De minpuntjes neem ik er maar bij.

Nu nog wennen aan dat ding; toch een hele aanpassing t.o.v. een D7000 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb toch maar een SX240 gekocht, kostte me 169 euro, wat volgens mij een prima prijs is voor die camera. Eerste indruk is iig goed, ga ik hopelijk veel plezier aan beleven op vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
  • Laatst online: 15-09 09:16
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe compactcamera, vooral omdat de oude niet meer voldoet en al een aantal maal (kinder)foto's heeft verknald. Vereisten aan de camera zijn dan ook vooral de gebreken van de huidige camera.

Ik zat te denken aan ca. 200 euro, maar budget kan wel flink worden opgerekt voor een must-have.

Waarschijnlijk een Travelzoom

Camera is dus vooral bedoeld voor familiekiekjes en ander standaard werk. Probleem van de huidige camera (Ixus 105) zijn vooral problemen met foto's van bewegende objecten (=kinderen ;)) en foto's met weinig belichting. Daarnaast reageert de camera erg traag waardoor we veel 'momentjes' missen. Gezien het feit dat de kinderen hem ook wel een keer te pakken zullen krijgen, zou het toestel ook niet te fragiel moeten zijn.

Ik ben dus vooral op zoek naar een camera met een goede basisfunctionaliteit en fotokwaliteit. De 'randzaken' zoals video, GPS, extreme optische zoom (>10x), WiFi, panorama, macro enzo vind ik minder belangrijk.

Gezien het bovenstaande verhaal zijn de specs waar ik momenteel vooral op heb vergeleken:
-Sluitertijd
-Diafragma/Aperture

Na wat zoekwerk kom ik dan voorlopig uit op de volgende (usual) suspects:
Canon Powershot SX260 HS
Panasonic Lumix DMC-TZ30
Canon Ixus 510 HS

Wat ik opvallend vond is dat de Ixus (qua specs) beter scoort dan de Powershot op sluitertijd en diafragma. Wat zouden dan voor mij redenen zijn om niet te kiezen voor de Ixus, wat in principe low-end zou moeten zijn ten opzichte van de powershot?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand wat meer vertellen over de GPS functie van de Panasonic Lumix TZ30?

Is het mogelijk om uw positie nauwkeurig te bepalen met de bijhorende kaarten?
Stel dat je op reis tijdens een wandeling de weg bent kwijtgeraakt. Kan je dan makkelijk bepalen waar je bent en zien waar je naartoe moet (staan de straten op de kaart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Na een hoop dingen gelezen te hebben, en zelfs een keer een Canon vast gehouden, gisteren een Canon SX50 gekocht, mooi apparaat en daar kunnen we op vakantie prachtige plaatjes mee schieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierre op 28-04-2013 14:11 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29
Ik kan wel over de canon ixus 510HS beoordelen. Mijn moeder heeft deze camera en is uiterst tevreden, want zij fotografeert geregeld mijn kids. Ik moet eerlijk bekennen. Deze foto`s van de "bewegende" kids zijn echt goed voor zo`n "goedkoop/makkelijk" toestel. Foto`s sàvonds binnen zijn van iets mindere kwaliteit. Maar daarin tegen zijn foto`s buiten echt schitterend voor een "low budget" camera.

Zelf heb ik de canon Ixus 240HS en die vind ik zelfs iets betere foto`s maken binnen dan de ixus 510HS.

Anders ga naar een winkel waar de camera`s in voorraad zijn. Je kan ze dan vergelijken, want dan kan je echt zelf oordelen.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Da Weef schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:20:
Gezien het bovenstaande verhaal zijn de specs waar ik momenteel vooral op heb vergeleken:
-Sluitertijd
-Diafragma/Aperture

Na wat zoekwerk kom ik dan voorlopig uit op de volgende (usual) suspects:
Canon Powershot SX260 HS
Panasonic Lumix DMC-TZ30
Canon Ixus 510 HS

Wat ik opvallend vond is dat de Ixus (qua specs) beter scoort dan de Powershot op sluitertijd en diafragma. Wat zouden dan voor mij redenen zijn om niet te kiezen voor de Ixus, wat in principe low-end zou moeten zijn ten opzichte van de powershot?
De Ixus heeft minder zoom. Bij travelzooms is het naar mijn weten zo dat ze vaak al snel rond de f5.0 à f5.6 zitten. Dan blijft het diafragma even hetzelfde, waarna het aan het eind van het bereik eventueel terug naar omhoog gaat. Dus over het meer normale bereik tot 150mm zeggen die 2 getalletjes dus niks. Ik veronderstel niet dat er echt veel verschil zal zijn qua diafragma.

Wat je bedoeld met beter score op sluitertijd snap ik niet. Een sluitertijd van 1/1000 of zelfs als 1/250 is voor de meeste situaties voldoende.

Ik heb de iso-prestaties van de Ixus nog niet gezien, maar ik denk niet dat ze echt slecht zullen zijn. In principe is dit dus een nette camera, maar aangezien het een Ixus is, is het wel een kleinere camera die misschien een slechtere bediening heeft (als je auto gaat gebruiken maakt dat natuurlijk niks uit).

Note: De link naar Camerasize klopt misschien niet. Bij de specs lees ik dat de Ixus een schermdiagonaal van 3.2" heeft, wat me best veel lijkt voor zo'n kleine camera. Op Google vind ik afbeeldingen waarbij de hele achterkant een lcd-scherm is. Tussen Europa en Amerika is er namelijk een verschil in naamgeving, Ixus en Elph. Waar de Ixusnaam bv. 510 is, is de naam van de Elph serie bv. 530, wat nogal verwarrend is.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
  • Laatst online: 15-09 09:16
@Pinokkia

Dank voor de input, goed om te horen dat de Ixus een fijn toestel is. Ik worstel nog steeds een beetje met de keuze tussen de Ixus 510 en de SX260, maar beide zijn in ieder geval goede toestellen. Wellicht inderdaad eens een winkel in lopen voor de 'look and feel'.

@witeken

Wat betreft de sluitertijd, ik was ontevreden over bewegende platen en ben gaan kijken welke specs dan belangrijk zijn. De huidige Ixus 105 heeft ook nog 1/1500 sluitertijd, maar daarover ben ik dus niet tevreden. Kan ook ouderdom zijn natuurlijk of andere specs.
Waarschijnlijk wordt hij inderdaad vooral in 'auto' gebruikt, dus wellicht is de Ixus dan geen gekke keuze.

Betekent kleiner en lichter overigens niet dat de bouwkwaliteit en/of levensduur minder is van de Ixus?

Wat betreft vergelijking keek ik overigens op Snapsort.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Op 1/1500 kan je verreweg de meeste blur tegengaan. Maar om op 1/1500 te kunnen schieten heb je een combinatie van veel zonlicht, een snelle lens en goede prestaties bij high-iso nodig. Aangezien deze camera's een trage lens hebben, is het grootste voordeel ervan de betere prestaties bij hoge iso. 1/250 zal waarschijnlijk ook al volstaan.

Hoe de bouwkwaliteit is, weet ik niet.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29
@ Da Weef

Ik heb toen ook getwijfeld tussen canon ixus 240HS of canon SX240. De reden waarom ik de ixus 240HS heb genomen is.

1) Ik wil gewone kiekjes maken zonder te veel moeten instellen. ( Ben een echte noob op dit gebied)
2) Moet wel aardige mooie foto`s maken. (voor weinig geld maakt het mooie/goede/schitterende foto`s)

Ik ben zelf toen naar de winkel gegaan en beide camera`s in mijn handen gehad en uitgeprobeerd. De keuze die ik toen heb gemaakt. Ben ik nog steeds blij mee en dat geldt ook voor mijn moeder. (die is helemaal een noob).

Dus echt mijn advies is. Ga naar de winkel vergelijk de camera`s. Je voelt/merk het verschil.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

400-500 euro

Vind de Sony Nex5 wel érg leuk ogen / lees goede reacties

Wil een beetje 'leren' in de fotografie en vind een EOS bijvoorbeeld weer te zwaar. Moet ik dan voor zoiets als de Nex gaan? Of is dat peanuts vergeleken bij andere digitale spiegelreflexcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
Ik ben aan het overwegen mijn instap DSLR (Nikon D40) weg te doen en over te stappen naar een compact camera. Hierbij twijfel ik nu nog tussen een paar modellen, en wellicht heb ik er in de zoektocht nog een paar over het hoofd gezien.

+/- 300 max
travelzoom
moet in een jaszak passen, een "flinke" zoom hebben (15x>) en prima kwaliteit foto's produceren. Ingebouwde WiFi met een iOS app lijkt me wel erg handig
Canon SX280HS en de Nikon S9500. Waarom, sja.. ze lijken zo goed als identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Beter neem je de SX260 of SX20. De SX280 heeft weinig veranderingen, maar omdat die een jaar oud is, is de prijs al veel gedaald.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Enige is de digic6 en de wifi. Was het voor mij niet waard en ben voor een 'oud' modelletje gegaan. M'n sx240 lijkt het vooralsnog onder normale lichte omstandigheden meer dan prima te doen, ben er tot nu toe blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
NoepZor schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:27:
Enige is de digic6 en de wifi. Was het voor mij niet waard en ben voor een 'oud' modelletje gegaan. M'n sx240 lijkt het vooralsnog onder normale lichte omstandigheden meer dan prima te doen, ben er tot nu toe blij mee.
Mij lijkt Wifi juist ideaal, even de fotos naar de iPad of telefoon halen ter preview. De sx280 schijnt wel een stuk sneller te reageren dan de SX260. Ik heb een D40 in de verkoop met een 70-300 lens en speedlite 600 flitser. Ik verwacht wel wat geld daarvoor te krijgen nog, dus wil nu iets goeds kopen. Dat ie 120 euro meer kost dan het oude model maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, wil nu iets recents kopen.

Ik neig erg naar de sx280hs inmiddels. De Nikon S9500 zou wat minder degelijk zijn, 18Mp tegen 12Mp boeit niet, kleine verschil in zoom is verwaarloosbaar. Verder is de Canon wel wat uitgebreider met handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die mp's boeien juist wel op zo'n kleine sensor, liever wat minder pixels zodat de pixels per stuk wat groter zijn en meer licht vangen. Al zijn die Canon en Nikon wel redelijk vergelijkbaar. Wat ik lees is dat de SX280 iets betere low light performance heeft door de Digic 6. De beeldsensor is wel gelijk gebleven, dus ik vermoed dat de noise reduction beter is. Verder is de burst speed en de autofocus versneld. Voor mijn gebruik vond ik het de meerprijs van 140 euro niet waard. Als je hier waarde aan hecht, iets nieuws wil kopen en ook langere tijd er mee wilt doen, is zo'n SX280 geen gekke investering volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

NoepZor: Hij bedoelt dat de 18mp voor hem geen reden is om de s9500 boven de sx280 te nemen.

@Mana: Als je je budget nog wat verhoogt (350-400) kan je een high-end compactcamera nemen met een grotere sensor, een snellere lens, meer instelmogelijkheden,... De sx280 zou ik voor die prijs echt niet nemen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Maar dan moet je wel wifi en het grote zoombereik laten varen (of een bridgecamera nemen, maar dan is het voordeel t.o.v. een DSLR weer weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Nikon P7700 kan tot 200mm tele, wat voor de meerderheid van de foto's zou moeten volstaan. Ik weet trouwens niet of wifi echt zoveel voordelen biedt. Van wat ik er al over heb gelezen staat wifi nog in z'n kinderschoenen.

[ Voor 41% gewijzigd door witeken op 03-05-2013 16:18 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mana schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:45:
Mij lijkt Wifi juist ideaal, even de fotos naar de iPad of telefoon halen ter preview.
Dat klinkt leuk in theorie, maar weet je ook ZEKER dat het ook mogelijk is ?!

De iPad is een verschrikkelijk apparaat wat betreft "mobile storage for other devices" en vaak hoor ik alleen maar teleurgestelde eigenaren die liever een netbookje of iets dergelijks bij zich hadden gehad dan de iPad :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:40:
[...]

Dat klinkt leuk in theorie, maar weet je ook ZEKER dat het ook mogelijk is ?!

De iPad is een verschrikkelijk apparaat wat betreft "mobile storage for other devices" en vaak hoor ik alleen maar teleurgestelde eigenaren die liever een netbookje of iets dergelijks bij zich hadden gehad dan de iPad :/
CameraWindow software van Canon maakt dat mogelijk ja, heb er ook filmpjes van gezien op youtube. Die p7700 is vast een erg mooi toestel, maar wordt al weer wat groter. Ik weet dat ik qua beeldkwaliteit een stukje zal inleveren, vanaf een dslr naar een compact. En dat heb ik er wel voor over. Het is voor mij niet de hobby gebleken die ik dacht erin te kunnen vinden. Ik wil gewoon leuke foto's en filmpjes kunnen maken van de kinderen, vakantiekiekjes etc. En dan is dslr niet handig gewoon. Ik heb eigenlijk wel besloten dat het de sx280 hs zal gaan worden, zodra ik de rode ergens voor een fatsoenlijke prijs kan vinden. Met de 30 euro cashback die nu geld is het aantrekkelijk genoeg voor mij. Geheugenkaartje erbij en ik kan er tegen voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 20:58
Ben op zoek naar een goede systeemcamera, ben erg aan het twijfelen tussen deze 3 modellen:
http://www.fotoklein.nl/C...3030-110-WIT-18208922901/
http://www.fotoklein.nl/C...-210-18-55-8806085053021/
http://www.fotoklein.nl/C...8-55-ZWART-4905524800845/
Mijn budget is tot 500 euro,camera zal vooral gebruikt worden voor vakanties,trouwerijen,verjaardagen,excursies etc.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent dus niet op zoek naar een compactcamera, maar naar een spiegelloze systeemcamera. Daarvoor kun je beter terecht in: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Tip: lees de startpost door en gebruik de vragenlijst.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
Maximaal 150 euro en ik moet er voor dat geld ook nog een tas(je) bij kopen.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
Travelzoom denk ik zelf.

De camera is voor mijn oom en mag niet te ingewikkeld zijn, dus bij voorkeur een goede Smart settings die het werk doet.
Hij gaat 2x per jaar naar Bayern de bergen in en daar zal de camera dus grotendeels gebruikt worden.
Hij maakt grotendeels fotos van de bergen en de oude huizen die in de bergen liggen.
De eisen die ik mee gekregen heb is dat er een goede zoom opzit en gebruik maakt van een SD kaart zodat hij zo zonder laptop eraf kan krijgen.
Een grote hoek (of laag brandpuntsafstand heet dat in de TS geloof ik) zodat de bergen er goed op kunnen.

Ik heb zelf niet echt verstand van camera's dus heb wat camera's bij elkaar gezocht mets specs waarvan ik denk dat die aan de eisen voldoen zoals een hoge optische zoom en hoek van minder dan 28mm en binnen het beperkte budget. En enkele modellen die dan naar voren komen zijn deze.

Sony Cybershot DSC-H90
Samsung WB700
Olympus SP-620 UZ
Olympus SZ-14

Het gebruiksgemak staat denk ik voorop bij mijn oom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik denk dat elke camera onder 150 euro dicht bij elkaar zit en zal voldoen. Je kan gerust een camera nemen van het merk waar jij of je oom sympathie/ervaring mee heeft.

Welke is zou aanraden: pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 17:45

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

De SX280 is trouwens t/m 13 mei voor €254,96 (na refund van €30 via Canon) verkrijgbaar bij Makro. Zelf zou ik hem voor €214,96 kunnen kopen, maar ik heb eigenlijk geen camera nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Hoi,

Ik ben opzoek voor mijn vriendin. Ze wil een compact camera voor vakantie, evenementen etc. Niks high end maar wel degelijk.
Op het forum kom ik veel tegen van canon.

Ik twijfel het meest tussen de 230 en de 240. Wat me opvalt is de stabilisatie dat die verschilt, is optische stabilisatie veel handiger/beter dan mechanische stabilisatie?

De 230 en 240 zijn steeds vaker uitverkocht, uitstervende serie of tijdelijk uitverkocht?

[ Voor 80% gewijzigd door foekebooij op 08-05-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

foekebooij schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:30:
Hoi,

Ik ben opzoek voor mijn vriendin. Ze wil een compact camera voor vakantie, evenementen etc. Niks high end maar wel degelijk.
Op het forum kom ik veel tegen van canon.

Ik twijfel het meest tussen de 230 en de 240. Wat me opvalt is de stabilisatie dat die verschilt, is optische stabilisatie veel handiger/beter dan mechanische stabilisatie?

De 230 en 240 zijn steeds vaker uitverkocht, uitstervende serie of tijdelijk uitverkocht?
Ik weet niet zeker of de sx230 echt mechanische stabilisatie heeft. Optische stabilisatie is alleszins beter. De sx240 is de opvolger van de sx230, die net is opgevolgd door de nog dure sx280. De sx240 is zoals vaker bij jaarlijkse updates niet zo'n grote update. Het hangt af van het budget dat je hebt. Beide zijn relatief goede compacts. Als de sx240 niet goed verkrijgbaar is kan je ook eens naar de sx260 kijken. Dat is dezelfde camera als de sx240, maar dan met gps.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foekebooij schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:30:

Een getal is niet voldoende, je moet bij canon compact camera's de naam + nummer noemen. Er bestaat bijvoorbeeld zowel een "IXUS 230HS" als een "PowerShot SX230HS", wat heel verschillende camera's zijn.

Als je het over de compacte superzoom SX camera's hebt, die hebben allemaal optische beeldstabilisatie. Dat werkt natuurlijk mechanisch: een onderdeel in het objectief beweegt om het schudden van de camera te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@spturtle
Met mechanische stabilisatie wordt normaal gezien bedoeld dat de sensor beweegt, en niet de lens.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart is nu te koop voor 189 euro en via Canon kun je 20 euro cashback krijgen. Hiermee komt het totaal op 169 euro, vrijwel gelijk aan een SX240. Zie ook https://ecback.canon.nl/flyer.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:53:
@spturtle
Met mechanische stabilisatie wordt normaal gezien bedoeld dat de sensor beweegt, en niet de lens.
Dat zijn beide vormen van mechanische stabilisatie (zover ik weet). Dit i.t.t. softwarematige stabilisatie waarbij het beeld achteraf met software wordt gestabiliseerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinballor
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste allen,

Hierbij advies gevraagd:

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? 150 - 400 euro
• Wat voor compactcamera wil je? Travelzoom / Highend

- met name voor vakantie (foto's landschap, gebouwen, panorama's enz, foto's van het stadsleven overdag en 's avonds enz)
- familiegebeurtenissen / dagjes uit

Camera moet in broekzak / kleine tas mee te nemen zijn.

Ik twijfel met name of ik voor bovenstaande met tevredenheid kan volstaan met een travelzoom camera of dat ik voor het betere werk wil ga namelijk highend. Die stap zal in ieder geval weer 250,- extra kosten.

Ik ben geen fervent fotograaf, maar op vakantie bijvoorbeeld hecht ik er wel waarde aan om de diverse gebeurtenissen / bezienswaardigheden op de foto te zetten en met het toestel dat ik op dit moment heb (Canon Ixus van een paar jaar geleden) ben ik niet meer te spreken over de kwaliteit (bijv. qua inzoomen, functionaliteit in de avond en portretfoto's).

Ik heb het vermoeden dat als ik overstap naar een nieuwe travelzoom camera (op basis van dit forum ben ik uitgekomen op de Canon Powershot SX240 HS) dit al een groot verschil zou opleveren ten opzichte van mijn huidige camera. Echter, wellicht moet ik het beter aanpakken en direct overstappen naar een highend camera die ik voor de aankomende jaren kan gebruiken?

Op basis van dit forum en de site http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras) denk ik aan de volgende opties:

Canon Poweshot S110 (rond de 350)
Nikon coolpix P7700 (400)
Olympus XZ-2 (450)
Panasonic LX7 (400)

Kortom, kan de travelzoom camera aan mijn wensen voldoen of is leidt een 250 extra voor een highend camera tot een behoorlijke merkbare / zichtbare dosis extra kwaliteit en mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Vergeet niet de Powershot G15 toe te voegen aan dat lijstje. Die kost rond de 430-440.

Als je een high-end model zoek die in je broekzak past van valt de P7700 sowieso gelijk af. Die is gewoon te groot en te log gebouwd. Houd er rekening mee dat de Olympus en Panasonic beide een losse lensdop hebben. De S110 en G15 van Canon hebben dat niet. Ik heb zelf onlangs de G15 aangeschaft en hij past prima in m'n broekzak (hij is minder groot dan hij lijkt op de foto's).

Verder hebben al deze high-end camera's lichtsterke lenzen (m.u.v. de S110), wat een groot voordeel kan zijn bij het fotograferen in slecht licht. Dat is iets waarbij je met de goedkoperen travelzooms snel tegen beperking gaat aanlopen, zeker wanneer je wat verder inzoomt en de lens daardoor steeds minder lichtsterk wordt (diafragma wordt steeds kleiner bij die lenzen wanneer je inzoomt, dus laat het minder licht binnen).

Als je het kan missen is het de moeite waard om wat meer geld uit te geven voor een betere compactcamera.

Ik heb overigens zelf een korte review geschreven over de Canon G15. (te vinden via m'n profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@pinballor: Ga je ook de meer manuele modi van je camera gebruiken? Elk van de camera's die je opsomt zijn goede camera's. De P7700 moet je alleen nemen als je meer bereik wilt hebben. De S110 is verder minder lichtsterk (begint wel op f1.8), en heeft wat minder manual control. Ik zou waarschijnlijk de LX7 nemen, vanwege de prijs.

Als je een gewone travelzoom wilt, zou ik de Canon SX240 of SX260 aanraden.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinballor
  • Laatst online: 21-07-2023
Sakete: bedankt voor de toevoeging van de G15. Ik wil sowieso binnenkort naar een winkel toe om te kijken hoe groot ze zijn, want de compactheid is zeker een belangrijke eigenschap.
witeken schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:23:
@pinballor: Ga je ook de meer manuele modi van je camera gebruiken? Elk van de camera's die je opsomt zijn goede camera's. De P7700 moet je alleen nemen als je meer bereik wilt hebben. De S110 is verder minder lichtsterk (begint wel op f1.8), en heeft wat minder manual control. Ik zou waarschijnlijk de LX7 nemen, vanwege de prijs.

Als je een gewone travelzoom wilt, zou ik de Canon SX240 of SX260 aanraden.
Op dit moment gebruik ik de manuele modi niet veel, ik wil echter de mogelijkheid open laten dat ik hier meer gebruik van zal maken in de toekomst. Begrijp ik uit bovenstaande reacties goed dat de keuze voor de S110 het net niet is in ieder geval op gebied van lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@pinballor, Yep, de S110 is het net niet voor wat betreft lichtsterkte. Die viel voor mij vorige maand dus ook af. Ik heb zelf in de winkel de LX7, XZ-2 en de G15 vastgehouden. De LX7 is idd goedkoper, heeft iets meer groothoek (24mm, vs 28mm bij XZ-2 en G15) en iets minder tele (max 90mm geloof ik, vs 140mm bij G15 en 112mm bij XZ-2).

Uiteindelijk vielen voor mij de LX7 en XZ-2 af omdat de G15 vooral platter is en daardoor makkelijker in je broekzak past. Bij de LX7 en XZ-2 blijft de lens altijd wat uitsteken (vandaar ook een separate dop erbij). En voor mij persoonlijk voelt Canon altijd vertrouwd aan omdat ik tot nu toe altijd Canon spul heb gehad. En de bouwkwaliteit van die G15 is wat dat betreft echt subliem, net een tank.

Qua beeldkwaliteit zal het mekaar gemiddeld gezien allemaal niet zo ontlopen. De één is weer ietsje sterker in dit, terwijl de ander het weer is in dat, enz. Het zijn allemaal stuk voor stuk goede camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 11:39
Toch maar eens iets posten :)
Ben al een tijd aan het zoeken naar een goede compact camera.

Nu heb ik voor mezelf de volgende contenders gevonden:
Sony HX 20V
Sony WX300
Canon SX 280
Panasonic TZ40 / ZS30

Waarom dit lijstje vragen jullie je misschien af ;)
- Allemaal rond de 300 euro met uitschieter naar beneden de HX 20V.
(Dit is eigenlijk gelijk het max bedrag wat ik uit wil geven.)
- schijnen camera's te zijn die goed overweg kunnen met video
- hebben allemaal de mogelijkheid om op 50/60p op full HD te kunnen filmen wat ik wel grappig vind.
- allemaal rond de 20x optische zoom (wat niet cruciaal is trouwens)
- RAW is geen must en hebben ze volgens mij allemaal niet...

Vragen die ik heb en wat ik niet echt kan vinden op het internet:
-Wat is nou het merk met het meest vriendelijke gebruikers interface? Ik bedoel dat alles snel te regelen is dus dat je niet helemaal menu's en sub menu's in moet om de basics te veranderen? Denk hierbij aan sluitertijd, iso, diafragma enz.
-Ik ben geen fotograaf dus zal veel op auto doen. Maar toch vind ik het leuk om de mogelijkheid te hebben om alles zelf in te stellen. Wat is de camera met de meeste manual control (op de meest vriendelijk manier, zie punt 1)?
-is er volgens jullie een echte uitschieter positief gezien dan
-is er een model die ik vergeet / nog moet overwegen?
-is de meerprijs voor bijv. een Canon G15 de moeite waard?
-of moet ik gewoon een smartphone nemen (heb ik ook nog niet) en helemaal geen geld besteden aan zoiets als een compact?

Het enige probleem wat ik nog heb is dat volgens mij de beeldkwaliteit niet heel goed is van deze camera's vandaar dat ik toch verder moet zoeken. Ze hebben veel ruis en zeker met hogere iso waardes en in situaties met weinig licht... vandaar dat ik misschien zoiets als de Canon g15 moet overwegen...

Een mooie van goede kwaliteit foto is nog steeds het belangrijkste van alles! (Maar dit het liefst onder de 300 euro)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en ik hoor graag jullie reacties ^^

ps. kennen jullie de site snapsort? Daar komt de TZ40 als winnaar uit de bus. wel een leuke site om snel even camera's te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je vooral op auto foto's gaat nemen, denk ik niet dat je een high-end van 400 euro moet nemen. De camera's uit je lijstje lijken me vooral recente travelzooms. Grote updates krijgen die eigenlijk niet (zoals de meeste camera's). Tenzij je echt graag 60fps wilt bij video zou je naar de sx260 of sx240 kunnen kijken. Dat zijn de voorgangers van de sx270/sx280, en omdat ze al een jaar oud zijn, zijn ze ook een stuk goedkoper (<200 euro).

Over de interface: Ik heb alleen ervaring met de interface van Canon, en die bevalt me prima.

Of je beter een smartphone neem is je eigen keuze. Smartphones hebben nog kleinere sensoren (1/3.2" vs 1/2.3") en plastic lensjes waardoor foto's nog minder details hebben. Je hebt ook geen zoom.
Een smartphone daarentegen heb je hoogstwaarschijnlijk wel altijd bij je, dus heb je altijd de mogelijkheid om foto's te nemen. Maar een smartphone van 200 euro zal zeker niet dezelfde beeldkwaliteit geven als een compact van 200 euro.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53
Hallo allen,

Ik wil graag een nieuwe compactcamera aanschaffen, en twijfel op het moment tussen:

pricewatch: Sony HX50V Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart

De Nikon heeft een erg interessante grotere sensor, maar heeft 'maar' 5 keer optische zoom. Ik wil graag gebruik maken van zowel WiFi als GPS. Zoek een prijspunt rond de €350,-. Wil de camera vooral op vakanties gebruiken. Op internet lijkt de TZ40 er als beste uit te komen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Kunnen jullie mij helpen kiezen, of misschien nog andere alternatieven aandragen die ik gemist heb?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Torrentus op 14-05-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
Klopt wel ja de benaming "recente travelzooms" :)
Hoewel de zoom eigenlijk niet het belangrijkst is... als de zoom weg wordt gelaten uit het rijtje vind je het dan nog steeds een goed rijtje? En welke zou je kiezen van het rijtje wat ik opnoem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Vergeet deze niet:

pricewatch: Olympus Creator XZ-10 Zwart

Die is een tikkie duurder dan de € 350, maar daarvoor krijg je wel een lichtsterke lens terug en alsnog '5x zoom'. De zoomfactor zegt overigens weinig over een lens. Je wil kijken naar de 'focal length' of brandpuntsafstand van de lens omgerekend naar 35mm formaat. Bij de Olympus is dat bijv. 26mm - 130mm. Dat is van groothoek naar aardig tele. Helemaal geen slecht bereik.

De lichtsterke lens zorgt ervoor dat je in slechte lichtomstandigheden eerder een scherpe foto te pakken krijgt. Daarnaast hebben deze een kleinere scherptediepte, wat in sommige situaties mooie effecten kan creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53
Bedankt voor de tip! Zeker een prachtig toestel ook, ik mis helaas GPS, en dat vond ik eigenlijk wel leuk (om vanaf nu al mijn foto's geo-tagged op te slaan lijkt me fantastisch).. Ben nu aan het kijken of Olympus soortgelijke modellen heeft mét GPS, maar kan zo snel helaas even niets vinden..

..

En ook WiFi, al is een Eye-Fi achtig-alternatief natuurlijk ook mogelijk

Edit: Toch tot de conclusie gekomen dat ik voor de P330 kies in de keuze tussen deze 2.
De sony vind ik eigenlijk te duur, dus dan blijven de P330 of de TZ40 over.. Tsja, en dan..? :)
Edit 2: Awh, de P330 heeft ook geen WiFi :( Ondersteund die WiFi, weet iemand daar meer over? :)

[ Voor 23% gewijzigd door Torrentus op 14-05-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Torrentus schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:47:
Hallo allen,

Ik wil graag een nieuwe compactcamera aanschaffen, en twijfel op het moment tussen:

pricewatch: Sony HX50V Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart

De Nikon heeft een erg interessante grotere sensor, maar heeft 'maar' 5 keer optische zoom. Ik wil graag gebruik maken van zowel WiFi als GPS. Zoek een prijspunt rond de €350,-. Wil de camera vooral op vakanties gebruiken. Op internet lijkt de TZ40 er als beste uit te komen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Kunnen jullie mij helpen kiezen, of misschien nog andere alternatieven aandragen die ik gemist heb?

Alvast bedankt! :)
De P330. Die andere 2 zijn gewone travelzooms, zijn minder lichtsterk, hebben een kleinere sensor en waarschijnlijk ook minder high-end features zoals raw.
dreamwalker schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:47:
Klopt wel ja de benaming "recente travelzooms" :)
Hoewel de zoom eigenlijk niet het belangrijkst is... als de zoom weg wordt gelaten uit het rijtje vind je het dan nog steeds een goed rijtje? En welke zou je kiezen van het rijtje wat ik opnoem?
Waarom wil je geen sx240? Veel beter dan de sx240 zijn ze niet, maar de prijs licht wel fors hoger.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
witeken schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:46:

Waarom wil je geen sx240? Veel beter dan de sx240 zijn ze niet, maar de prijs licht wel fors hoger.
Ik had begrepen dat de sx280 een nieuwe (verbeterde) chip heeft die beter met lowlight situaties omgaat en dat het flexibelere instellingen heeft met filmen. Ook is 60p mogelijk in full HD. Maar als ik het goed begrijp is het misschien niet de hogere aankoopprijs waard.

edit: Een handig lijstje voor diegene die een lichtsterke lens zoekt op een compact

[ Voor 16% gewijzigd door dreamwalker op 15-05-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
SX280 heeft wel dezelfde sensor. Voor het geld van een SX240 kun je ook een SX260 krijgen met cashback als die actie nog loopt. Het verschil wat tussen de SX240 en SX280 zou kunnen zitten is qua prijs er wel een van 150 euro. De sensor en lens zijn ongewijzigd, wat volgens mij toch het belangrijkste aspect is van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
€150-300
- Travelzoom
- GPS + Kompas
- Canon SX260
- Sony HX20V

De dingen die mij vooral aanspreken bij de HX20V zijn:
- Grotere accu
- Panaramic shots (Tijdens mijn USA vakantie had ik de beschikking over een Sony HX5V bij met deze functie. Erg vaak gebruikt en ik denk wel dat ik dat ga missen.)
- Snelle reactietijd
- Moderne aansluitingen (micro-USB en micro-HDMI)
Deze minder:
- Mogelijk wat mindere beeld en jpeg kwaliteit
- Wat duurder

De dingen die mij vooral aanspreken bij de SX260 zijn:
- Beeld en JPEG kwaliteit
- Prijs
mindere dingen:
- Accu? Dit is ook meer een gevoel.
-

De twijfel ligt vooral bij de foto kwaliteit. Ik kan niet goed beoordelen of ik dat nu erg ga vinden.
Of dat het meer in mijn hoofd zit dat het iets van mindere kwaliteit is.
Enige wat ik doe is terug kijken naar de foto op me PC en sommige afdrukken op standaard 14x10cm formaat.

Mijn voorkeur gaat uit naar de HX20V. Jammer dat de HX30V niet standaard leverbaar is in Nederland.
Mogelijk de TZ40/TZ30 kunnen ook een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:23
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe camera. De vorige heeft de geest gegeven. Dit was een Canon Powershot uit "erg lang gelden" toen 4 megapixel nog het nieuwste was.

Max. is €400
• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom, high end of bridge camera.
Vakantie, huis tuin en keuken zaken, maar ook beetje onderzoeken en hobbyen met instellingen
Twijfel zit vooral in de kwaliteit van de foto's. Door de lens e.d. heb ik het idee dat je met de FZ150 mooiere foto's kan maken en iets meer mogelijkheden hebt
Als ik bijv. de Canon SX260 vergelijk met een Panasonic FZ150 dan zijn er niet veel verschillen, behalve de prijs dan..
De optische zoom en de telezoom zijn bij de FX150 iets beter. Als ik ze in DPreview vergelijk komen ze er beide goed uit.

Wat gaat de FZ150 me meer brengen t.o.v. de SX260 of zijn er wellicht nog suggesties voor andere camera's. Ik lees me een slag in de rondte om me te verdiepen, maar zie af en toe door de bomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
Hi Layumi,

Als pocketable niet belangrijk is, wat ik uit jou keuze opmaak, zou ik zelfs voor de FZ200 gaan schijnt echt een behoorlijke stap voorwaarts te zijn ten opzichte van de FZ150, vooral qua lichtsterkte van de lens. Waar de FZ150 begin bij F2,8 gaat het al snel richting de F5,2. De FZ200 is in zijn gehele zoom F2,8!

Dat je twijfelt tussen de SX260 en FZ150 snap ik niet helemaal het zijn totaal verschillende machines...
De SX260 past beter in mijn rijtje ;) Volgens mij kan je beter de sx260 links laten liggen en de FZ150 bijv. met een SX50 vergelijken (50X zoom!) die passen beter bij elkaar.

En niet te vergeten de FZ150 schiet ook RAW en de SX260 niet en de SX50 weer wel!

Waar staat bridge voor eigenlijk?!

Ik neig zelf erg naar de panasonic TZ40. Vooral voor famillie en vakantie doeleinde heeft ie leuke features zoals GPS, touchscreen, high speed movie, wifi/nfc wat echt super leuk is. Je kan de camera dan bijvoorbeeld in een boom leggen en met je telefoon een foto laten maken en zelfs zoomen is een mogelijkheid. Het enige is de kwaliteit van de foto's die behoort niet tot de top.... als dit wel het geval was had ik hem gelijk genomen! Maar voor jou is alles beter dan de 4megapixel ;)

edit: schrijf fouten

[ Voor 10% gewijzigd door dreamwalker op 16-05-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@vDorst:
Het is inderdaad vreemd dat camera's van Canon geen panoramafunctie hebben. Of dat je de vrij forse meerprijs van 40 à 50 euro waard is kan je enkel zelf bepalen. Ik weet ook niet meteen een goedkoper alternatief. Je zou eens naar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ30 Zwart kunnen kijken. Ik ben wel niet zeker of deze camera een panoramafunctie heeft, maar hij werd door Tweakers goed beoordeeld.

@Layumi:
Als je liever nog een stap hoger qua kwaliteit wilt gaan kan je een high-end compact nemen. Bv. de Nikon P7700 of Panasonic LX7. De voordelen zijn een grotere sensor, een lichtsterke lens, misschien wat snellere bediening zoals af, en meer manual control. Een high-end of travelzoom is tevens compacter. De fz-150 zou ik eigenlijk niet nemen, omdat je voor een groter bedrag dan de sx260 niet erg veel extra's krijgt.

Tweakblog van de maand

Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste