• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
€400 - €500
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
High-end compact
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik ben een redelijk ervaren hobby fotograaf en heb al ruim 6 jaar diverse DSLR's rondgezeuld. Heb momenteel een Canon EOS 40D. Ik zoek een kleinere camera als aanvulling op m'n SLR, voor die momenten dat ik geen zin heb om zo'n groot ding rond te sjouwen of voor die momenten dat het gewoon niet kan.
De camera moet een heel goede beeldkwaliteit hebben. Het liefst al op de JPEGs die vanuit de camera komen, al ben ik wel bereid om voor hele speciale foto's RAW te schieten en die achteraf nog te bewerken. Verder gewoon snel en snappy in gebruik, goede autofocus en een goede snelle lens (dus groot diafragma over het hele zoombereik). Ook zoveel mogelijk functies die rechtstreeks met knoppen bediend kunnen worden en niet dat ik eerst door talloze menu's moet gaan zitten bladeren (zoals dat dus ook kan bij een SLR, waar je de meest relevante functies gewoon met de diverse knoppen en wieltjes kan instellen).
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik twijfel tussen Canon Powershot G15, de Olympus XZ-2 en de Panasonic DMC-LX7. De Sony RX-100 heb ik afgeschreven omdat het geen groot diafragme heeft aan de tele-kant van het zoombereik.
Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er maar niet uit
De G15 lijkt me goed omdat het een groot zoombereik heeft (28-140mm en f/2.8 op 140mm) en dat kan in bepaalde situaties van pas komen. Het heeft echter geen uitklapbaar LCD scherm, maar ik weet niet of ik dat echt ga merken aangezien ik nog nooit eerder een camera heb gehad die dat kon. Daarnaast is het Canon en heb tot nu toe altijd Canon camera's gehad, dus in de bediening voelt dat altijd vertrouwd aan. Ook is de G15 gebouwd als een tank, is hij relatief smal en zit er geen aparte lensdop op de lens. Daarnaast schijnt de flitser best goed te zijn en is het makkelijk dat hij in principe zal werken met m'n 430EX Canon flitser (al zal ik waarschijnlijk niet zo'n grote flitser op zo'n kleine camera plaatsen, een beetje overkill). Dat het een optische viewfinder heeft is leuk, maar voor mij geen belangrijke eis. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat het relatief traag is in gebruik voor wat betreft snelheid waarmee foto's gemaakt kunnen worden, tenminste, als ik de diverse reviews mag geloven die ik gelezen heb. Daarentegen schijnt de autofocus functie van deze Canon wel weer heel goed te zijn.
De XZ-2 van Olympus lijkt me goed omdat deze heel veel aanpasbare features heeft en heel veel bediend kan worden met knoppen en wieltjes. Bijvoorbeeld, om de lens heen zit een bedieningselement die je getrapt of trapsloos kan draaien voor bijvoorbeeld diafragma of zoom of manual focus. Zeker manual focus op die manier instellen is ideaal, net of je met een SLR bezig bent, kan bij macro fotografie goed van pas komen. Daarnaast zijn er twee Custom Function knoppen waar je van alles aan kan toewijzen en ook door meerdere functies kan cyclen. Wat verder ook een pluspunt is, is het kantelbare scherm. Ik heb zoiets nog nooit eerder op een camera gehad, maar het lijkt me wel een handige feature voor wanneer je laag van de grond schiet, iets wat ik dan vast vaker ga doen als ik zo'n feature heb

Daarnaast is de lens lekker snel, zelfs ietsje sneller dan de Canon (f/2.5 bij max tele), maar is het zoombereik kleiner, max 112mm. Overall lijkt deze XZ-2 me een goede allrounder. Enige waar ik me zorgen om maak zijn her en der wat berichten over autofocus problemen, vooral als er wat minder licht is. Daarnaast maak ik me wat zorgen om de ruis bij wat hogere ISO waarden t.o.v. de G15 die beter schijnt te presteren op dat vlak. Aan de andere kant is deze camera weer vrij flexibel bij langere sluitertijden t.o.v. de Canon. Bij Canon kan je bij sluitertijden langer dan 1" alleen voor ISO 80 kiezen. De LX-2 laat je daarin vrij. Als laatste, de flits van de XZ-2 schijnt wat minder te zijn t.o.v. de G15.
Ik heb de G15 en XZ-2 beide al in de hand gehad in een winkel en ze liggen allebei lekker in de hand. Ze hadden in de winkel helaas geen opgeladen batterij voor de XZ-2 dus heb er nog niet echt mee kunnen spelen, de G15 heb ik dat al wel kunnen doen en dat voelde qua menu bediening e.d. vertrouwd aan.
Dan nog de Lumix DMC-LX7 van Panasonic. Een groot pluspunt van deze is dat het zoombereik start bij 24mm, dus heb je iets meer groothoek t.o.v. de G15 en LX7 die beide bij 28mm starten. Nadeel is weer dat hij slechts tot 90mm gaat. De lens is verder ook erg snel, f/1.4 tot f/2.3. Verder schijnt de camera erg snel te zijn in gebruik en kan je snel weer verder schieten. Ik heb deze in de winkel ook even vast gehouden (ook bij deze geen opgeladen batterij, dus niet mee kunnen spelen) maar deze voelde aanzienlijk minder lekker in de hand in vergelijking met de G15 / XZ-2. Ik heb me sindsdien wat meer gericht op de G15 / XZ-2 maar ik heb 'm nog niet helemaal afgeschreven en ben voornemens maandag weer naar de winkel te gaan en ze nog een keer allemaal vast te houden.
Goed, een heel epistel heb ik hier geschreven inmiddels, excuses daarvoor

Het liefst zou ik alle drie de camera's een week mee naar huis nemen en er een tijdje mee spelen, maar dat zullen ze vast niet willen bij die winkel en ik ga niet ff 1300 euro ophoesten. Dus ik zal toch een keus moeten maken. De omvang van de camera's vind ik opzicht niet zo erg, ze gaan toch in een camera hoes en draag ze mee in een tas. Ik doe een camera nooit los in m'n broekzak, ben veel te zuinig op die dingen
Hopelijk kunnen jullie mij hier nog van inzichten verschaffen waarbij ik dan denk 'oh ja, dus die ik moet ik dan zeker hebben'.
Alvast bedankt!