Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@witeken:
Ik ben voor de Sony DSC-HX20V gegaan. Ik vind jammer dat de HX30V niet leverbaar is. Deze heeft ook wifi. Dit was een leuke extra geweest.

De TZ30 en TZ40 hebben geen kompas in zich. Dus de sweep panorama zit er zeker niet in.
Deze functie was erg handig als je Sequoia bomen wil fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 11:39
quote van Camerlabs:
The TZ40 / ZS30 inherits the panorama mode first introduced on the TZ30 / ZS20, but as mentioned above, sensibly places it on the mode dial for quicker access than before. This works similarly to the sweep panorama option on Sony's Cyber-shot cameras, capturing a series of images in a burst as you pan the camera across the scene in an arc, after which the camera automatically stitches them together for you.

Again like Sony you can choose from panning with the camera held horizontally or vertically, but unlike Sony the TZ40 / ZS30 seems happy to capture a full 360 degree panorama (or even slightly more) if you're able to keep turning it during the four second capture process - during which time it has to be said everybody around you will be staring.

The maximum image size is 8000x1080 pixels in landscape mode or 1440x8000 in portrait mode, so the total resolutions of around 8 and 11.5 Megapixels aren't going to win any detail contests. Depending on how much you wobble, the camera may need to crop some of that down to an even smaller image. For example in my tests I typically captured images measuring 6000x864 in landscape and 1104x4440 in portrait. So you won't even come close to matching the same resolution as a single frame shot in one of the normal modes, but the Panorama preset will give you massive coverage which may be preferred depending on the subject. New to the TZ40 / ZS30 is the ability to apply some Creative Filter effects. Here's a couple of examples.

De TZ40 heeft dus wel iets wat erop lijkt maar de relolutie is niet hoog... Ik weet niet hoe dat zit met de optie sweep panorama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zie dat de TZ40 wel een kompas heeft.
Zeker een leuk alternatief. Zeker met al die extra opties. Maar daar betaal je dan ook extra voor.

Sony gaat zelfs tot 10480 × 4096.
http://pdf.crse.com/manua...contents/04/02/09/09.html

Ik kan straks mijn sony ophalen ophalen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
Ben benieuwd wat je ervan vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

dreamwalker schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:17:

Waar staat bridge voor eigenlijk?!

edit: schrijf fouten
Ik vermoed letterlijk "brug" tussen dslr en compact. :)

Misschien had "hybrid" ook gekund, al zijn de ILC's meer een samensmelting van de dslr en de compact's.

Ik vraag me overigens af of de wifi en gps in de praktijk veel gebruikt zal worden.
Veel gimmicks speel je mee aan het begin maar in the end bepaald toch de foto kwaliteit je tevredenheid.
Even snel van scenery wisselen van landscape naar sport en dan naar portret en nightscene ik vergeet dat vaak in het moment van foto's nemen. (ben al genoeg bezig met framing, DoF, time/diafragma/iso te voorspellen/voorinstellen)

Ben eigenlijk benieuwd of anderen wel veel gebruik maken van die camera presettings om betere/leukere foto's te maken.(werkt overigens alleen voor jpeg en niet voor RAW)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap niet wat je met scenery settings doet als je bezig bent met DoF, sluitertijde en iso. Want die scenery's zijn er juist voor dat je daar niets mee hoeft te doen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
@copykat
Thnx weer wat geleerd;)

@ layumi
Is dit niet wat?
http://www.aldi.nl/aldi_1...camera_48_5_549_5744.html
Behoorlijke zoom niet duur. Ik weet er verder weinig vanaf maar ik dacht ik meld het even.

[ Voor 9% gewijzigd door dreamwalker op 20-05-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Universal Creations schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:49:
Ik snap niet wat je met scenery settings doet als je bezig bent met DoF, sluitertijde en iso. Want die scenery's zijn er juist voor dat je daar niets mee hoeft te doen.
Dat bedoel ik juist.... :+
Het is het zelfde als de ai+ mode. In het begin probeer je het uit en ontdek je als je het zelf in de hand houd qua instellingen het toch makkelijker is een foto te maken die je bedoelde ... (als je tenminste door hebt hoe de boel werkt ) :*)

Wat ik wel probeer uit te vogelen is wat elke scenery als instellingen gebruikt om zo te begrijpen hoe de fabrikant verwacht de beste resultaten te krijgen onder die omstandigheden.
En dan dit zelf instellen en leren het beter te doen.
Ben nog steeds op niveau van "prutser" met trail en error maar elke mislukte foto leert je weer wat nieuws.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Voor een familielid ben ik opzoek naar een goede compact- camera voor rond de €150,- - €200,- max.
De camera hoeft geen overbodige 'gimmicks' te hebben, aangezien hier kwaliteit boven kwantiteit geldt omdat het budget aan de krappe kant zit.

Weet iemand een leuke camera? Het liefst rond de 14 - 16 Megapixels, aangezien de foto's in Adobe Photoshop bewerkt zullen worden en wel eens gecropt zullen moeten worden.

Bedankt!

Edit: Ik heb in de pricewatch gezocht, en kwam deze Sony tegen: pricewatch: Sony Cybershot DSC-WX200 Zwart - De technische informatie ziet er goed uit, alleen ik kan geen foto's die met deze camera geschoten zijn vinden op het internet. Ik heb al gezocht via Google en Flickr, maar ik kon niks vinden. Weten jullie nog een goeie plek om te zoeken?

Edit 2: Iets boven het budget, maar tot nu toe de beste die ik kon vinden, de Sony DSC-HX20V. Kost ~ €240,-, maar wat ik gezien heb maakt deze camera redelijk goede foto's voor deze prijs. Als jullie een betere / goedkopere camera weten, laat het dan a.j.b. weten! :) pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX20V Zwart

[ Voor 51% gewijzigd door iApp op 21-05-2013 22:36 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Dat zal wel een nette compact zijn. 18MP lijkt me wel wat overkill, ook voor ruisprestaties. Ik zou de Canon SX260 of SX240 aanraden.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
iApp schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:20:
Weet iemand een leuke camera? Het liefst rond de 14 - 16 Megapixels, aangezien de foto's in Adobe Photoshop bewerkt zullen worden en wel eens gecropt zullen moeten worden.
LOL, max 200 euro voor een camera willen uitgeven en dan de foto's bewerken met een programma dat een veelvoud hiervan kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dreamwalker schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:19:
@ layumi
Is dit niet wat?
http://www.aldi.nl/aldi_1...camera_48_5_549_5744.html
Behoorlijke zoom niet duur. Ik weet er verder weinig vanaf maar ik dacht ik meld het even.
Weet iemand hier eigenlijk uit welke onderdelen fabriek de Medion camera's komen?
Als het net zoals de pc's is , dan zijn het net even minder goede onderdelen en software als een iets duurdere "merk" camera.

Er word in iedergeval veel geklaagt over shutter vertraging en langzame power up/ ready time bij medion camera's. Dus veel gemiste kansen.

En ik heb gevonden dat de medion md86888 vermoedelijk een zusje van deze is:
pricewatch: Rollei Powerflex 210 HD Zwart

stand van de "willen" en "hebben" op "0" zegt wel iets geloof ik. :+

Dan denk ik dat een iets ouder type zoals een sx240 voor een paart tientjes meer een veel betere koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
Toff schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:47:
[...]

LOL, max 200 euro voor een camera willen uitgeven en dan de foto's bewerken met een programma dat een veelvoud hiervan kost...
Waarschijnlijk bedoelt hij Elements, of anders is het misschien een ill... :X kopie?
copykat schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:13:
[...]

En ik heb gevonden dat de medion md86888 vermoedelijk een zusje van deze is:
pricewatch: Rollei Powerflex 210 HD Zwart
22mm met 21x zoom t.o.v. 25mm met 25x zoom - is dus een andere camera. De BenQ GH600 en GH700 zijn wel weer directe broertjes van de Rollei die je gevonden hebt.

Ik vermoed dat de Medion gebaseerd is op één of andere Kodak.

[ Voor 46% gewijzigd door B64 op 22-05-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik werk momenteel in India en ik ga in Augustus nog een maandje reizen. Ik ben er achter gekomen dan mijn galaxy s2 eigenlijk betere foto's maakt dan mijn oude camera. Vrij triest, ik weet het...
Daarom wou ik hier graag om advies vragen voor een nieuwe camera.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Rond de 200 euro

• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik ga de camera gebruiken voor standaard reis foto's, onder andere tempels, landschappen, mensen. Eigenlijk alles wat de moeite van het fotograferen waard kan zijn.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik vroeg me af of er een reden was om de Canon Powershot sx260 hsniet te nemen. Ik zou de camera in India bestellen en de sx260 is hier goedkoper dan de sx240 door een aanbieding. Ik heb al gekeken of het de moeite waard was om hem te importeren vanuit Nl vanwege de garantie maar dat is behoorlijk duur en de moeite niet waard.

Ik wou verder deze kaart erbij kopen omdat dit de snelste is bij deze winkel op dit moment:
sony-sf-16ux-class-10-16gb-94mb-s-memory-card
Maakt de snelheid nog veel uit bij normaal gebruik of zou ik hier ook een langzamere kunnen kopen (en dus wat geld besparen)?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Ik heb een class 6 samsung kaartje in m'n sx240 en foto's zijn snel genoeg weggeschreven.

[ Voor 28% gewijzigd door NoepZor op 23-05-2013 07:43 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

B64 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:22:
[...]
22mm met 21x zoom t.o.v. 25mm met 25x zoom - is dus een andere camera. De BenQ GH600 en GH700 zijn wel weer directe broertjes van de Rollei die je gevonden hebt.

Ik vermoed dat de Medion gebaseerd is op één of andere Kodak.
De medion md86888/x44088 die op hun site staan zijn wel 21 optische zoom ( die werden vermoedelijk bedoeld :) )
Daarin tegen de aldi link is 26x optisch zoom. dus een ander type maar hij lijkt er wel erg op.

PS "Refurbished" betekend toch onder garantie omgeruild en gerepareerd weer aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Wikipedia: Refurbishment (electronics)

Kan inderdaad een gerepareerd product zijn, maar bijvoorbeeld ook iemand die het product niet beviel en het geretourneerd heeft, dus in feite z.g.a.n.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De sx260 is ene goede camera. Ik zou gewoon een normale class 6 of 10 sdhc nemen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:33
Mijn zoektocht is gelijk aan die van Floris Citytech, omschrijving van Floris Citytech.

Ik heb nu 3 toestelen in vergelijking (Panasonic Lumix DMC-ZS30, Canon PowerShot SX260 HS & Sony Cyber-shot DSC-HX20V), zie vergelijking schema op http://www.dpreview.com/p...schx20v&sortDir=ascending

Iemand die mijn advies kan geven over welke de beste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Puur op specs afgaande scoort de SX260 op details net wat minder dan de andere twee (m.n. resolutie van de monitor, burstrate, fps in HD-video, ietsje minder lichtsterke lens, geen wifi-mogelijkheid), echter zijn de andere twee camera's behoorlijk duurder (zie PW).

Wellicht dat je even naar een winkel kan gaan om ze even vast te houden, ermee kan spelen en door de menu's kunt bladeren. Gebruiksgemak zijn bij dit soort camera's ook heel belangrijk, en daar zit waarschijnlijk meer verschil in dan in de fotokwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allemaal vriijwel hetzelfde, maar de sony heeft sweep-panorama, en betere video :)

En mooier schermpje trwouwens ook niet verkeerd aangezien je daar wel altijd tegenaan kijkt. :+

En F5.8 aan het uiteinde is snelste diafragma van de drie.

En 10fps burst. (= veel)

En verreweg de langste battery life volgens CIPA.

[ Voor 74% gewijzigd door jesper86 op 23-05-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben op zoek naar mijn eerste camera en heb daardoor totaal geen ervaring in het voor soort camera ik moet kiezen, ik heb al het nodige aantal reviews gelezen. Maar heb nog niet uit kunnen vinden wat voor soort camera ik wil kopen.

Het moet in ieder geval een compact camera zijn, dus een travelzoom, highend of milc.
Mijn budget ligt rond de 200-300 euro, maar ik kijk ook naar tweedehandscamera's. Ik wil de camera voornamelijk gebruiken voor vakantie of uitjes. Wil in het begin niet doen aan het bewerken van de foto's.
Ik wil dus zo mooi mogelijke foto's maken zonder er veel tijd in te steken.

Mijn ogen zijn gevallen op:
Sony Cyber-shot DSC-RX100 (tweedehands)
Nikon 1 J3 (tweedehands)
Canon Powershot SX260 HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Een tweedehands Sony RX100 kun je voor dat geld wel vergeten, als ik zo even op markplaats kijk moet je toch op minimaal 450-500 Euro rekenen.

Nikon 1 J3 idem, dit toestel is nog maar net op de markt dus als die aangeboden wordt voor 200-300 Euro dan zou ik er met een grote boog omheen lopen. Je zou eventueel een J1 of J2 kunnen overwegen hoewel ook daar tweedehands niet erg veel aanbod van is - of anders een m4/3 camera van bijvoorbeeld Olympus (Pen-serie) of Panasonic (GF-serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxy
B64 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:12:
Een tweedehands Sony RX100 kun je voor dat geld wel vergeten,
Ik kan er een voor 325 kopen, mijn vraag is dan ook is dat een goede camera om mee te beginnen, als je geen verstand hebt van camera's en foto's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

maxxy schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:18:
Ik kan er een voor 325 kopen, mijn vraag is dan ook is dat een goede camera om mee te beginnen, als je geen verstand hebt van camera's en foto's maken
Een RX100 voor 325 is wel een erg nette prijs. Maar als je de camera enkel op auto zal gebruiken is natuurlijk wel wat zonde. Als je 325 euro voor een camera over hebt, zou je de rx100 zeker kunnen nemen. Als je minder wilt uitgeven zou ik de sx260 nemen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valt wel mee met 'zonde'. Is altijd nog de enige pocketable compact met een 1" sensor. En Auto gebruiken betekend echt niet dat de foto's er dan ineens slecht uit komen. Ook bouwkaliteit en mooi schermpje e.d. hoef je geen pro voor te zijn om plezier van te hebben. Plus, met de relatief grote sensor heeft de 20MP wel degelijk nut, met detail waar de sx260 jaloers op kan zijn. Niet om de SX260 tekort te doen want voor de prijs een degelijke camera, maar als je de RX100 voor bijna halve prijs kan krijgen, en je ligt niet wakker van beperkte zoom ... meteen doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Inderdaad, jesper86. Ik wilde juist maar zeggen dat je niet per se een rx100 nodig hebt als je slechts af en toe een fotootje zal maken ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja das waar, het scheelt nog best veel geld natuurlijk, ook vergeleken met de Sony HX20V bijvoorbeeld.
Maar is elke cent waard hoor. :D

ps. Voor het gemak zou ik toch geen Nikon1 kiezen als je gèèn lenzen wil wisselen, dan kan je er beter 1 ingebouwd hebben. Zoomt net wat (of enorm veel) verder, en pas beter in de zak natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 23-05-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Voor 325 Euro zou ik eigenlijk geen moment twijfelen denk ik, als ik in de markt zou zijn voor een compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SX260 heeft meer telebereik en ook iets meer groothoekbereik, dat maakt het wat makkelijker om een compositie te kiezen. De RX100 presteert iets beter bij weinig licht (hoge ISO) en maakt daarmee foto's maken in die situaties iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:56:
De RX100 presteert iets beter bij weinig licht (hoge ISO) en maakt daarmee foto's maken in die situaties iets makkelijker.
"Iets" beter is een zware understatement. De RX100 loopt rondjes om de SX260. Zet hier maar eens de RX100 tegen de SX260 en zelfs met iso800 vs. iso200 wint de RX100 nog.
Het zijn gewoon 2 totaal verschillende camera's, dus vergelijkingen op bepaalde punten gaan gewoon scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een sensor van bijna 4x het oppervlak, bij elk licht presteert 'ie beter.

Altijd dat weinig licht blabla. Gewoon iso 100-200 is verreweg het belangrijkste maar lijkt niemand belangrijk te vinden tegenwoordig. En nee dat is niet 'met elke camera gewoon goed'. }:O

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/sensorsizes-v5_zps3fd3e82e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:49:
Altijd dat weinig licht blabla. Gewoon iso 100-200 is verreweg het belangrijkste maar lijkt niemand belangrijk te vinden tegenwoordig. En nee dat is niet 'met elke camera gewoon goed'. }:O
Dat hangt volledig af van je type fotografie. Als je voornamelijk binnen fotografeert, is iso800 bijna een minimum of je moet heel veel flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:41:
"Iets" beter is een zware understatement. De RX100 loopt rondjes om de SX260. Zet hier maar eens de RX100 tegen de SX260 en zelfs met iso800 vs. iso200 wint de RX100 nog.
Het zijn gewoon 2 totaal verschillende camera's, dus vergelijkingen op bepaalde punten gaan gewoon scheef.
Die vergelijking (RX100 op 800 ISO, SX260 op 200 ISO) wint de SX260. Op een enkele plek heeft de RX100 meer detail maar op de meeste plekken laat juist de SX260 meer detail zien. Waar dacht je dat ik gekeken heb? Met de SX260 op 400 ISO liggen ze ongeveer gelijk dus het scheelt 1 stop voor JPEG foto's. Je kan met de RX100 natuurlijk ook in RAW foto's maken dat scheelt een boel, maar dan zou je hem tegen de SX50 moeten vergelijken want de SX260 doet alleen JPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:04:
[...]

Die vergelijking (RX100 op 800 ISO, SX260 op 200 ISO) wint de SX260. Op een enkele plek heeft de RX100 meer detail maar op de meeste plekken laat juist de SX260 meer detail zien. Waar dacht je dat ik gekeken heb? Met de SX260 op 400 ISO liggen ze ongeveer gelijk dus het scheelt 1 stop voor JPEG foto's. Je kan met de RX100 natuurlijk ook in RAW foto's maken dat scheelt een boel, maar dan zou je hem tegen de SX50 moeten vergelijken want de SX260 doet alleen JPEG.
Dan vind ik dat toch heel vreemd, want ik zie alleen maar ruisreductie met de SX260 met iso's boven iso200. Daarnaast vind ik het vergelijken van de RX100 met SX50, omdat die wel raw kan niet echt zinnig, omdat het gaat over de SX260 en niet SX50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxy
Bedankt voor al jullie adviezen, maar 325 voor blijkt toch te mooi om waar te zijn. Na gezegd te hebben dat ik de camera kon hebben voor dat bedrag, heeft hij waarschijnlijk een hoger bod gekregen. Dus helaas voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48
Ik heb sinds een jaar of anderhalf geen camera meer (sinds ik m'n EOS 450D heb verkocht) en heb 'm in al die tijd ook niet gemist, voornamelijk door tijdgebrek...

Echter... sinds een klein half jaar weer aan de vriendin en dan ga je op vakantie. Ik speelde al langer met de gedachte om een (goede) compact camera te kopen, maar nu moet het echt gaan gebeuren zodat we de leuke kiekjes dan wel filmpjes goed vast kunnen leggen. Ik heb me al iets ingelezen in de camera's van nu, en het viel me op dat de Powershots van Canon redelijk goed uit de bus kwamen.

Mijn eisen:

- Camera is makkelijk mee te nemen (licht / klein)
- Goede kwaliteit foto's (ok... DOF zoals de EOS hoef ik niet te verwachten maar scherpe foto's wil ik toch wel)
- Redelijke kwaliteit filmpjes
- Max 200,-

Minder van belang maar leuk om er bij te hebben (en dus geen vereiste)

- Veel zoom
- GPS
- Wifi

Ik kwam zelf bij de Powershot SX260 HS uit. Goede kwaliteit foto's voor de gemiddelde vakantie, compact, Full HD filmpjes en onder de 200,-. Sterker nog, met de cashback komt ie op 169,- als ik me niet vergis. Daarbij heeft de camera ook veel zoom en GPS aan boord.

Aangezien ik zelf 2 Canon Ixus camera's heb gehad waar ik zeer tevreden over was lijkt het me dat ik hier ook geen buil op kan vallen, maar wellicht dat het formaat misschien nog wat tegenvalt? Al kan ik dat natuurlijk altijd in de winkel nog proberen. Is er nog een serieuze concurrent voor de SX260 voor de camera die ik zoek?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Aangezien je al 2 compacts van Canon hebt gehad en de sx260 een goede camera is, denk ik dat een goede keuze is. Hij heeft wel geen wifi, maar dat is geen must have zie ik. Weet wel dat je niet teveel moet verwachten ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denman schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 00:46:
Is er nog een serieuze concurrent voor de SX260 voor de camera die ik zoek?
Zie post en reacties hierboven: Renzzs in "[Aankoopadvies] Compactcamera"

En zie ook vooral de samples en rest van de review op dpreview van die canon en sony.

Maar beide zal je geen buil aan vallen.

Alleen je hebt het over formaat, en dat is gezien wat ie kan heel netjes, maar als je b.v. een strakke broek heb zal dat niet zo netjes staan in je zak. Maar een jaszak is iig ruiim zat.

[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 25-05-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01-2024
Wat zijn hier de ervaringen mbt de sony Wx300 en de panasonic TZ40?

En wat zouden jullie aan raden.
En ik heb van horen zeggen dat de Nikon S9500 ook goed is maar minder dan bovenstaande. Klopt dit?

Of hebben jullie andere tips, voor wat betreft dit soort camers, in dezelfde prijs categorie? (+- 300 euro)

[ Voor 21% gewijzigd door steppa87 op 25-05-2013 18:41 ]

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Nikon P330.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
Bedankt voor je reactie
Ik ben wel een leek wat dat betreft over fotografie, maar vind het wel leuk om me er in te verdiepen.
Een spiegel reflex, wil ik niet. vind dat te groot om mee te nemen. (heb 2 kids van 2 en 4 jaar) We willen een goeie, compact camera. Die je in een tasje/hoesje kan doen en zo in je (jas)zak weg kan steken.

Vandaar de genoemde modellen (S9500/Wx300/TZ40) Die hebben allen een zoom van +- 20x wat natuurlijk hartstikke mooi is.

Wat is er beter aan de nikon P330? Aangezien deze ook ' maar ' 5 keer optische zoom heeft? Van waar zou je voor de P330 gaan?

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De P330 is een meer high-end model. De sensor is wat groter, waardoor de prestaties bij minder licht wat beter zullen zijn, en ook de scherpte zal daardoor wat beter zijn. De camera heeft ook ondersteuning voor meer manuele bediening en raw. De lens is ook, vooral bij groothoek, lichtsterker.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
Om bedankt voor de toelichting toch ben ik wel van de meerdere keren optische zoom.

Hoe zijn de ervaringen van de drie genoemde modellen.

Wx300
Tz40
S9500

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je toch graag meer zoom wilt, denk ik niet dat je 300 euro aan een compact moet uitgeven. Dat zijn recentere modellen die jij noemt, en hebben dus nog een hogere prijs. Een compact van vorig jaar, zoals de Canon SX260 zal vergelijkbaar of soms beter presteren als de modellen die jij noemt, voor minder dan 180 euro.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat wit zegt ben ik 't mee eens. Die modellen zijn op zich niks bijzonders. Beter een net zo goede van vorig jaar voor halve prijs, met nog een geheugenkaartje + accu + hoesje erbij.

De gewone compacts zijn kwalitatief allemaal gewone compacts, dan heb je meer zoom, maar niks "om je meer in te verdiepen". De enige optie omhoog is een 'enthusiast' compact welke raw schiet, en meer bedieningsmogelijkheden heeft, maar die leveren gewoonweg allemaal de zoom in. Tenzij je een stapje groter gaat zoals de: pricewatch: Nikon Coolpix P7100 Zwart (of opvolger P7700)

http://camerasize.com/compact/#449.377,170,364,303,446,ha,t

Persoonlijk zou ik toch iets als Nikon P330 of Canon S110 aanraden. ( of tweedehands Sony RX100 ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 26-05-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een geavanceerde compactcamera met een lichtgevoelige lens (f/2.0 of lager).

Nu zit ik zelf te twijfelen tussen de Canon S100, Canon S110, Fujifilm FinePix X10 en de Panasonic Lumix DMC-LX7.

Wat zijn over het algemeen de ervaringen met deze camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 04:44
@jeffrey, de twee canons vallen sowieso af want zodra je een beetje gaat zoomen zijn ze al gelijk een stuk minder lichtsterk. Het diafragma gaat van f/2 - f/5.9. Je kan beter kijken naar een camera met een minimale diafragma opening van f/2.8 bijvoorbeeld en maximaal f/1.4 of f/1.8.

De Panasonic LX7 gaat bijv van f/1.4 - f/2.3, wat heel lichtsterk is. De FinePix X10 gaat van f/2 - f/2.8. Kijk ook naar de Olympus XZ-2 (f/1.8 - f/2.5) of de Olympus XZ-10, het compactere broertje van de XZ-2 (f/1.8 - f/2.7).

Het zijn overigens allemaal prima camera's. De LX7, X10 en XZ-2 zijn allemaal aan elkaar gewaagd en hebben allemaal een vergelijkbare sensorgrootte geloof ik. De XZ-10 is iets kleiner en heeft een kleinere sensor, maar is daardoor ook weer lekker compact en heeft geen externe lensdop, maar gewoon geïntegreerde lens lamellen.

Op dpreview.com is een recensie van al deze modellen (met uitzondering van de XZ-10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sakete: Bedankt voor je toelichting! Hier kan ik zeer zeker wat mee.

Ik ben nu bezig met het vergelijken van de Panasonic DMC-LX7 en de Olympus XZ-10.

Die laatste ziet er wel mooi uit, en heeft tot zo ver ik kan zien wel hele goeie prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
witeken schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 23:23:
Als je toch graag meer zoom wilt, denk ik niet dat je 300 euro aan een compact moet uitgeven. Dat zijn recentere modellen die jij noemt, en hebben dus nog een hogere prijs. Een compact van vorig jaar, zoals de Canon SX260 zal vergelijkbaar of soms beter presteren als de modellen die jij noemt, voor minder dan 180 euro.
Dat scheelt wel een hoop geld.

Wat is jullie mening over de SX270? Net zo'n goed toestel?
Deze is nu nl met de saturn actie 219 euro. en je krijgt nog 25 euro retour van Canon. Waardoor je ' maar' 194 euro betaald.

Ben benieuwd naar jullie meningen

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Wij willen onze camerafamilie uitgaan breiden.

We hebben nu een Nikon D7100 en een Canon IXS1 Pro (geloof ik)

Hier wil de baas (zei hij liefkozend) nog een klein model voor in dr handtasje bij hebben.

Dus ik zoek een handzaam model met enige zoom, een goede lichtsterkte en liefts geen lens die in uitstand uitsteekt.

De camera zal gebruikt worden in allerhande situaties, daarom moet ie ook int handtasje passen.

Ik zat zelf aan een Coolpix S9500 te denken oid.

Adviezen zijn welkom

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@jokapo, wat is je budget? Dat is denk ik het belangrijkste, anders ga ik je een camera van 600 euro aanraden en zeg je dat het te duur is :+

Kijk overigens naar de Olympus XZ-10, die heeft een hele lichtsterke lens over het hele zoombereik en is daarnaast nog lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
steppa87 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:43:
[...]
Deze is nu nl met de saturn actie 219 euro. en je krijgt nog 25 euro retour van Canon. Waardoor je ' maar' 194 euro betaald.
digic 5 processor
SX240 - niks
SX260 - GPS

digic 6 processor (mss iets sneller)
SX270 - niks
SX280 - GPS + WiFi

Fotografisch zijn al die SX camera's hetzelfde.
reviews: Roundup: vier travelzooms met groot bereik

En voor het geval je het gemist heb, Sony heeft een interessant alternatief met de HX serie. :D
DSC-HX20V / DSC-HX30V / DSC-HX50V

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 27-05-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ben benieuwd naar jullie meningen
Als je de SX270 voor 194 euro kunt kopen kan je dat zeker doen.

@jokapo: Budget?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Budget is een relatief begrip :P

Maar zonder gekheid ik denk dat het budget tussen de 250/350 alles wat goedkoper kan is mooi meegenomen.

Wil je een goede lichtsterkte over het gehele bereik ben je nu eenmaal wat meer kwijt denk ik maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Nikon P330? Relatief nette lichtsterkte, 1/1.7" sensor en raw. Als je nog iets duurder gaat heb je de Nikon P7700 en Panasonic LX7.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@jokapo, kijk ook naar de Olympus XZ-10. Heeft geen 1/17" sensor (is een maatje kleiner), maar wel een lichtsterke lens (f/1.8 - f/2.7) en is lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jokapo schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:10:
Wij willen onze camerafamilie uitgaan breiden.

We hebben nu een Nikon D7100 en een Canon IXS1 Pro (geloof ik)

Hier wil de baas (zei hij liefkozend) nog een klein model voor in dr handtasje bij hebben.

Dus ik zoek een handzaam model met enige zoom, een goede lichtsterkte en liefts geen lens die in uitstand uitsteekt.

Ik zat zelf aan een Coolpix S9500 te denken oid.

Adviezen zijn welkom
Zo'n Coolpix is nou niet echt spannend ofzo. En nog vrij dik. De Canon SX serie is erg populair en toevallig heeft het laatste model de SX280 de lens nog verder terug weten te trekken de body in. Met nog een aantal fratsen zoals WiFi, en GPS natuurlijk maar dat was al.

http://camerasize.com/com...,140,307,450,303,425,ha,t

pricewatch: Canon Powershot SX280 HS Zwart

Edit: Okee die site camerasize heeft het plaatje gewoon verkeerd geknipt. Hij heeft wèl nogsteeds de lens wat uisteken net als de rest, maar mss alsnog het minste: http://www.thephoblograph...hoot-truly-a-speed-demon/

Edit: Een mailtje naar camerasize heb t opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 28-05-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Veel websites zijn erg positief over de SX280. De SX270 is praktisch dezelfde camera, alleen dan zonder alle onzin (GPS en WiFi).

Bij Camera.nl hebben ze hem nu voor €211,97 als je hem afhaalt, en krijg je ook nog eens €25 cashback van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.brands
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 16:51
Ik heb sinds kort de lx7.

Fijn dingetje. Fantastisch hd beeld ook (bij filmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Ik zal mijn licht eens gaan werpen op de

Olympus XZ-10
Canon SX280/SX270

en dan een keuze maken thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
jesper86 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:09:
[...]

digic 5 processor
SX240 - niks
SX260 - GPS

digic 6 processor (mss iets sneller)
SX270 - niks
SX280 - GPS + WiFi

Fotografisch zijn al die SX camera's hetzelfde.

En voor het geval je het gemist heb, Sony heeft een interessant alternatief met de HX serie. :D
DSC-HX20V / DSC-HX30V / DSC-HX50V
Bedankt voor de tip. Heb even gekeken en dit in zeker een mooi ding. De hx20v.

Als ik zo de specificaties lees heb ik het idee dat de camera iets beter uit de voeten komt.

Wat zouden jullie aanraden en waarom?
Sx270 van Canon voor 194 euro
Of de hx20v voor 219 euro.

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, de voordelen die ik noemde dus, en eerlijk gezegd, die Canon's zien er nou niet echt stoer uit. :P

Ik zou als ik jou was eens een paar youtube filmpjes kijken over hoe die in gebruik is missschien. Of nog beter, even 1tje gaan vasthouden in de winkel. Misschien dat je m wel bij een saturn kan vinden met de btw-korting die nog tot 2 juni loopt. Op de website niet te vinden, maar dat kan per winkel verschillen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
jesper86 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:49:
Nouja, de voordelen die ik noemde dus, en eerlijk gezegd, die Canon's zien er nou niet echt stoer uit. :P

Ik zou als ik jou was eens een paar youtube filmpjes kijken over hoe die in gebruik is missschien. Of nog beter, even 1tje gaan vasthouden in de winkel. Misschien dat je m wel bij een saturn kan vinden met de btw-korting die nog tot 2 juni loopt. Op de website niet te vinden, maar dat kan per winkel verschillen. O-)
Ja hij was dus bij de saturn online. Maar nu niet meer dus. Haha
Ga morgen ff naar de stad om daar beide te zoeken en inderdaad even vast houden/opstart snelheid/ e.d. ff te testen.
En dan ga ik een beslissing nemen.

En inderdaad de sony ziet er mooier uit! Denk ook dat dat hem gaat worden, mits hij me bevalt in de winkel!

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,
Mijn ouders willen een compact fototoestel kopen. Nu ben ik zelf op fotografiegebied een complete leek,
dus graag zou ik een beetje hulp willen vragen bij deze aanschaf.
De voorwaarden:
-kwaliteitsvolle foto's (ook in onderbelichte situaties->dit was een beetje teleurstellend met ons vorig toestel)
-moet een aantal foto's in serie kunnen trekken (heeft dit een speciale naam??)
-video kunnen opnemen
-budget ligt rond de 200 euro
ik dacht zelf aan de volgende:
pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
maar zoals gezegd complete leek, dus ik heb geen idee welk ik zou moeten kiezen, andere suggesties zijn uiteraard welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks mis mee die canon, werkt goed op automatisch voor de leek, en veel waar voor je geld, zeker met de 20 eurie canon cashback nu, kan je extra accu van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
Net even naar de stad geweest, en vond de Sony HX20v en SX270 allebei fijne toestellen.
Ben toen naar de media markt geweest, en die hebben hem voor dezelfde prijs gerekend als de Saturn. Dus btw weg ermee ;) Scheelt mij weer een ritje naar de Saturn, aangezien die niet om de hoek is.

Klasse service van de media markt, aangezien hij ook niet meer online stond bij de saturn kreeg ik hem wel voor die prijs mee!

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie is 'hem', de Sony dan ? Anyhow, gefeliciteerd wat een mazzel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppa87
haha nee niet de sony! Vond eigenlijk de canon in het echt toch mooier!!
Net even snel geprobeerd maar wat werkt hij lekker makkelijk en lekker snel tot nu toe, helaas moet de batterij opgeladen worden, dus eerst even wat anders doen en straks even 'klooien'

PSN ID = steppa87

Acties:
  • 0 Henk 'm!
steppa87 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:14:
haha nee niet de sony! Vond eigenlijk de canon in het echt toch mooier!!
Net even snel geprobeerd maar wat werkt hij lekker makkelijk en lekker snel tot nu toe, helaas moet de batterij opgeladen worden, dus eerst even wat anders doen en straks even 'klooien'
Zie je wel heb je 't al, had ik toch gelijk met de battery life. :P

Natuurlijk koop je wel een accu of twee met het prijsverschil. ;)

Maar inderdaad zo gaat dat, product foto's kunnen soms mooi gepresenteerd worden, of 't product juist helemaal geen recht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:33:
[...]

Zie je wel heb je 't al, had ik toch gelijk met de battery life. :P
De sx260 heeft een batterijduur van ca. 200 foto's. Je moet al redelijk je best doen om 200 foto's te nemen als je het 'snel geprobeerd hebt'. Ik denk dat hij bedoelt dat hij ermee gespeeld had voor hij de batterij heeft opgeladen. Oplaadbare batterijen bewaar je het best niet met een accu die 100% opgeladen is, en dat doen fabrikanten ook niet, dus die moet je eerst opladen voor je ze kunt gebruiken.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snap ik. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Voor mensen opzoek naar een geavanceerde compactcamera, hier een leuke review van dpreview:

http://www.dpreview.com/r...g15-nikon-p7700-shootout/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48
Bedankt voor alle adviezen hier. Ben met de BTW actie bij Saturn voor de Canon SX260HS gegaan en ben er super blij mee. De foto's zijn voor wat ik wil (point and shoot vakantiekiekjes) meer dan prima, ligt fijn in de hand, goede bouwkwaliteit, veel zoom en een mooie behuizing.

Met de BTW actie en de cashback kost ie me 154 Euro, lijkt me een prima deal :)

* Denman is weer een tevreden mens ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
Goeie tip die Saturn actie tenminste dacht ik... de prijzen op de site zijn al de actie prijzen en dan zijn ze nog steeds een stuk duurder dan de concurrentie.... Naja geeft mij weer de tijd om nog langer te zoeken naar de perfecte compact ;) Zit nog steeds in de tz40 hoek alleen die kwaliteit van de foto's.... ik geloof toch niet dat ik me daar overheen kan zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Heb je nu een dslr, dreamwalker? Als je betere kwaliteit wilt kan je misschien een ilc nemen, zoals Nikon 1? Ik vond de kwaliteit van de foto's van de sx50 ook niet zo goed in het begin, maar je went eraan. Als je niet gaat pixelpeepen valt het nog best mee hoor. Bij hoge iso's moet je wel opletten ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

steppa87 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:22:
Net even naar de stad geweest, en vond de Sony HX20v en SX270 allebei fijne toestellen.
Ben toen naar de media markt geweest, en die hebben hem voor dezelfde prijs gerekend als de Saturn. Dus btw weg ermee ;) Scheelt mij weer een ritje naar de Saturn, aangezien die niet om de hoek is.

Klasse service van de media markt, aangezien hij ook niet meer online stond bij de saturn kreeg ik hem wel voor die prijs mee!
doen ze altijd! is ook uit het zelfde magazijn, zelfde principe als de gamma en de karwei. zelfde holding! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekwouske
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-03-2018
Geachte dames en heren,

Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor uw aandacht, hulp en advies.
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe camera.

Jaren geleden eens een simpele digitale camera gehad. Een Kodak, simpel toestel. Welk type het was is me niet meer bekend. Dat toestel ging stuk. Toen na een paar jaar toch weer een camera gekocht. Ik wilde me toch wat meer in fotografie gaan verdiepen, dus een toestel gekocht met veel mogelijkheden. Achteraf misschien teveel mogelijkheden. Iedere keer moest ik er de handleiding bijpakken als ik een foto wilde nemen. Dat toestel dan ook z.g.a.n. weer weggedaan.
Nu dus op zoek naar een leuk toestel waarmee ik niet alleen foto's kan maken op de automatische stand, maar ook zelf wat kan leren over instellingen. Het moet echter wel een redelijk gebruiksvriendelijk toestel zijn.
De punten om rekening mee te houden:
• Mijn budget ligt rond de 400 euro.
• Het soort camera weet ik nog niet helemaal zeker, ik houd in principe alle opties open mits het betaalbaar blijft. Ik heb een spiegelreflex overwogen, maar dat lijkt me met die losse lenzen voor mij als beginner toch net een brug te ver, en ook net wat te prijzig.
• In een winkel zijn mij de volgende modellen aangeprezen:
- Panasonic FZ62 (€249,-)
- Sony HX300 (€499,-)
- Nikon P520 (€369,-)
En recent is mij nog aangeprezen:
- Canon PowerShot SX50 HS (€439,-)
• Wat wil ik met de camera gaan doen? Vooral gebouwen, landschap, natuur fotograferen.
• Belangrijke punten voor mij zijn dat ik iets van groothoek heb, zodat ik een mooi gebouw er in zijn geheel op kan zetten. En heel erg belangrijk: een goede stabilisatie. Met die ingewikkelde camera lukte het me om op een zonnige dag buiten toch nog bewogen foto's te maken.

Nogmaals: alvast bedankt voor uw aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb de hx300 van Sony, de sony heeft een 24mm groothoeklens, stabilisatie heeft het ook van steady shot, werkt goed hoor. Verder vind ik de fotos voor een megazoom behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koekwouske schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:01:
Geachte dames en heren,

Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor uw aandacht, hulp en advies.
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe camera.

Jaren geleden eens een simpele digitale camera gehad. Een Kodak, simpel toestel. Welk type het was is me niet meer bekend. Dat toestel ging stuk. Toen na een paar jaar toch weer een camera gekocht. Ik wilde me toch wat meer in fotografie gaan verdiepen, dus een toestel gekocht met veel mogelijkheden. Achteraf misschien teveel mogelijkheden. Iedere keer moest ik er de handleiding bijpakken als ik een foto wilde nemen. Dat toestel dan ook z.g.a.n. weer weggedaan.
Nu dus op zoek naar een leuk toestel waarmee ik niet alleen foto's kan maken op de automatische stand, maar ook zelf wat kan leren over instellingen. Het moet echter wel een redelijk gebruiksvriendelijk toestel zijn.
De punten om rekening mee te houden:
• Mijn budget ligt rond de 400 euro.
• Het soort camera weet ik nog niet helemaal zeker, ik houd in principe alle opties open mits het betaalbaar blijft. Ik heb een spiegelreflex overwogen, maar dat lijkt me met die losse lenzen voor mij als beginner toch net een brug te ver, en ook net wat te prijzig.
• In een winkel zijn mij de volgende modellen aangeprezen:
- Panasonic FZ62 (€249,-)
- Sony HX300 (€499,-)
- Nikon P520 (€369,-)
En recent is mij nog aangeprezen:
- Canon PowerShot SX50 HS (€439,-)
• Wat wil ik met de camera gaan doen? Vooral gebouwen, landschap, natuur fotograferen.
• Belangrijke punten voor mij zijn dat ik iets van groothoek heb, zodat ik een mooi gebouw er in zijn geheel op kan zetten. En heel erg belangrijk: een goede stabilisatie. Met die ingewikkelde camera lukte het me om op een zonnige dag buiten toch nog bewogen foto's te maken.

Nogmaals: alvast bedankt voor uw aandacht.
Kijk eens naar de Fuji x-10, deze week bij de Mediamarket met 16% korting voor ca. € 285.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, wat is ingewikkeld. Ze hebben allemaal Auto, en P/A/S/M werkt bij elke digitale camera op de wereld hetzelfde. Als je bewogen foto's voormekaar krijgt op klaarlichte dag dan gebruik je geen auto, of heb je heeel ver ingezoomd. En met zoomen is inderdaad stabilisatie noodzakelijk, maar dat kan je als je het zo goed fout doet buiten Auto ook niet redden.

Als je zoom belangrijk vind, dan zou ik zeggen Panasonic FZ200 (ingewikkeld met veel knoppen maar gewoon auto gebruiken zou ik zeggen, want met zijn goede lens zijn foto's een stuk minder snel bewogen), of de Canon SX260 (makkelijk op auto, PASM zit er ook op maar heb weinig zin om te gebruiken).

Als je het beste uit een compact wil, een geweldige optische zoeker, en zo overzichtelijk mogelijk P/A/S/M voor wanneer je buiten Auto durft te stappen, dan zou ik ook zeggen Fuji X10. Maar dan heb je weinig zoom.

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 02-06-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekwouske
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:49:
[...]

Kijk eens naar de Fuji x-10, deze week bij de Mediamarket met 16% korting voor ca. € 285.
Nu was die ingewikkelde camera van destijds toevallig ook een Fuji (Finepix S9500), en daarbij was de bediening dus niet zo eenvoudig. Ik vraag me af of dat bij deze beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koekwouske schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:25:
[...]

Nu was die ingewikkelde camera van destijds toevallig ook een Fuji (Finepix S9500), en daarbij was de bediening dus niet zo eenvoudig. Ik vraag me af of dat bij deze beter is?
Zelfde merk, maar kwa camera en bediening hadden ze niet meer van elkaar kunnen verschillen. Het 'ingewikkelde' wat je noemt zal door de vele knoppen komen op zo'n 'bridge' camera, en eventueel de grafische weergave op het scherm. Daar in tegen is de X10 heel minimalistisch en dus overzichtelijk. Beperkt tot het essentiële. Mocht je willen leren wat de P/A/S/M modes doen, dan kan ik me geen rustigere interface bedenken dan de x10 om dat te leren.

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 02-06-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekwouske
jesper86 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:19:
Tja, wat is ingewikkeld. Ze hebben allemaal Auto, en P/A/S/M werkt bij elke digitale camera op de wereld hetzelfde. Als je bewogen foto's voormekaar krijgt op klaarlichte dag dan gebruik je geen auto, of heb je heeel ver ingezoomd. En met zoomen is inderdaad stabilisatie noodzakelijk, maar dat kan je als je het zo goed fout doet buiten Auto ook niet redden.

Als je zoom belangrijk vind, dan zou ik zeggen Panasonic FZ200 (ingewikkeld met veel knoppen maar gewoon auto gebruiken zou ik zeggen, want met zijn goede lens zijn foto's een stuk minder snel bewogen), of de Canon SX260 (makkelijk op auto, PASM zit er ook op maar heb weinig zin om te gebruiken).

Als je het beste uit een compact wil, een geweldige optische zoeker, en zo overzichtelijk mogelijk P/A/S/M voor wanneer je buiten Auto durft te stappen, dan zou ik ook zeggen Fuji X10. Maar dan heb je weinig zoom.
Zoom vind ik niet zo heel belangrijk, alle toestellen hebben tegenwoordig voldoende zoom naar mijn idee. De stabilisatie wel. Maar wat is er met de lens van die FZ200 dan dat de foto's daardoor minder snel bewogen zijn? En waarin verschilt die lens met de Panasonic die ik noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Niet online
Als zoom niet het belangrijkste is kijk dan eens naar de lichsterke compact camera's.

Ik heb naast mijn eerder genoemde sony hx300 een Samsung EX2F, lichtsterke lens van 1.4 tot 2.7 en geloof me dat verschil zie je, ook groothoek lens van 24mm voordeel is dat je snel foto's kunt maken en heeft ook beeldstabilisatie. Er zijn meerdere fabrikanten die zo'n lichsterke variant hebben, geloof enkel dat de Samsung wat goedkoper is, zie dat de witte variant 268 kost, das niet veel geld.
koekwouske schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:08:
[...]

Zoom vind ik niet zo heel belangrijk, alle toestellen hebben tegenwoordig voldoende zoom naar mijn idee. De stabilisatie wel. Maar wat is er met de lens van die FZ200 dan dat de foto's daardoor minder snel bewogen zijn? En waarin verschilt die lens met de Panasonic die ik noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als zoom niet zo belangrijk is neem je inderdaad best een high-end compact. Je hebt de Nikon P7700, Canon G15, Panasonic LX7 en Olympus XZ-2.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekwouske
witeken schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:50:
Als zoom niet zo belangrijk is neem je inderdaad best een high-end compact. Je hebt de Nikon P7700, Canon G15, Panasonic LX7 en Olympus XZ-2.
En het grote voordeel van dat type camera ten opzichte van de compactcamera's met meer zoom is dus de lichtsterke lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, en de sensor is een stukkie groter met 1/1.7" in plaats van de gewoonlijke 1/2.3".
De Fuji X10 zelfs nog iets groter met 2/3".

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/sensorsizes-v5_zps3fd3e82e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 20:02
Een kameraad van me vertrekt binnenkort naar Japan voor een jaar, hij is opzoek naar een camera waar hij in donkere situaties goed foto's kan maken. (bv 's avonds in het park).
Ook beeld stabilisator zou handig zijn voor hem.. en een die niet veel lawaai maakt met in en uitzoemen

Momenteel klaagt hij dat foto's met flits "te lichterig" overkomen uiteraard wat dit exact betekend weet ik niet..

ik ben zelf uitgekomen op de volgende 2 toestellen
pricewatch: Sony Cybershot DSC-WX50 Zilver
pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart

Weet iemand betere toestellen voor een budget van 200-300euro?
Paar tientjes erover kan geen kwaad

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-06-2013 01:22 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral niet die. Alle compacts met een 1/2.3" sensor zijn even slecht bij weinig licht. Enige manier om dat te verbeteren is met een grotere sensor (zie post hierboven), maar dan is je budget krap.

Goede optie zou dan zijn een Nikon 1 met grote 1" sensor, dat is net te doen met je budget:
http://tweakers.net/serie...MrMKlaCCgbnF5UAxRKLk5VqAQ

Edit: Het blijft gelukkig relatief compact:
http://camerasize.com/compact/#124.41,303,167.335,ha,t

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 04-06-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat er zelfs een nog beter aanbod is met Micro Four Thirds sensor:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF3X 14-42mm (pancake) Zwart

Maar die zal snel uitverkocht zijn met die prijs gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
jesper86 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 01:05:
Inderdaad, en de sensor is een stukkie groter met 1/1.7" in plaats van de gewoonlijke 1/2.3".
De Fuji X10 zelfs nog iets groter met 2/3".
Voor wie mogelijkerwijs geïnteresseerd is: gisteren heb ik die X10 bij de MM Bijlmer Arena voor €284,76 gekocht. Heb altijd wat getwijfeld over dit cameraatje maar voor die prijs.... Eerste resultaten zien er trouwens verrassend goed uit.
't Is maar een tip O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo daar, ik ga de Sony HX300 aanschaffen vanuit duitsland want daar woon ik sinds binnenkort. Weet iemand of je de taal kan instellen bij dit apparaat. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:34:
Hallo daar, ik ga de Sony HX300 aanschaffen vanuit duitsland want daar woon ik sinds binnenkort. Weet iemand of je de taal kan instellen bij dit apparaat. Bedankt.
En de tweakers question of the day award goes to ... :D

Handleiding: http://www.sony.nl/support/nl/product/DSC-HX300/manuals

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 05-06-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Niet voor mij, maar voor een kennis:

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Niet ene vast bedrag bekend; moet 'betaalbaar' zijn, goede prijs/kwaliteit-verhouding en het is een echt 'gebruiksvoorwerp'. Misschien als ik een aantal modellen heb voorgelegd het budget duidelijker wordt.
Vorige camera was een oude Sony TX-serie dus zal wel weer ongeveer rond dat bedrag zitten.
Oh, en ze had ook nog een €50 Bol coupon dus als het daar gekocht zou kunnen worden zou mooi zijn.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
2 doelen: Onderwater. Veel in zwembaden te vinden en daar wordt hij veel gebruikt. (huidige Sony was niet meer zo waterdicht en is gesneuveld laatst).
Verder ook gewoon boven water dus een beetje een all-in camera.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Dit is het lastige.
De allergoedkoopste camera's in de pricewatch (geselecteerd op waterdicht en 1080P videofunctie) zijn waterdicht tot een diepte van zo'n 3 meter. Dat durf ik haar niet aan te raden, plus foto-kwaliteit zal ook niet geweldig zijn.

Ik kwam eigenlijk uit op de Nikon AW110, Panasonic FT-5 (of goedkopere FT-4) en Olympus Tough TG-820.
- Allen variëren in prijs tussen de €220 (FT-4; niet bij BOL verkrijgbaar) en 320 (FT-5 bij relatief dure BOL.com)
- Zouden allemaal waterdicht moeten zijn tot zo'n 12 (FT-4) of 18 meter (AW110). Voor zwembad theoretisch dus genoeg.
- Allemaal ruwweg zelfde bereik, groothoek en lichtsterkte
- Op de TG-820 na voorzien van GPS (for what it's worth)
- FT-5 en AW110 hebben zelfs wifi (vrij nutteloos lijkt me)
- Filmen is allemaal in 1080P.

Bij Bol kosten ze €225 (FT-4), €299 (FT-5) en €289 (AW110). De TG-820 is niet verkrijgbaar bij Bol (sowieso vrij slecht leverbaar als ik Pricewatch zie).

Zit ook nog met een schuin oog naar normale compacts te kijken i.c.m. waterdichte behuizing. Vaak zijn deze camera's in het algemeen wat beter (doordat ze niet compromissen hoefden te maken om waterdicht te zijn) en een aparte behuizing is vaak van betere kwaliteit dan die van een camera.
Een dergelijke behuizing kost zo'n €200 en met bovenstaande camera's in gedachten hou je dan nog maar zo'n €100 over.

Zoeken op 'water' in dit topic heeft niets opgeleverd; 1 persoon noemde het maar vond compromissen te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Naast de TG-820 is er ook de TG-830 (nieuwer model zo te zien), en die is ook bij BOL verkrijgbaar.
Je kunt ook de Canon D20 overwegen - waterdicht tot 10 meter, met GPS maar geen Wifi.

In een aantal gevallen is BOL zoveel duurder dan de goedkoopste aanbieder dat het misschien slimmer is om de camera elders te kopen, en de BOL bon te bewaren voor iets anders.

Wifi vind ik trouwens helemaal niet zo nutteloos op een camera als deze. De rubber sealing heeft elke keer te lijden als je een usb-stekker inplugt of het kaartje eruit haalt om foto's over te zetten naar je computer. Dus als dat draadloos kan verleng je in theorie de levensduur van de camera (hoewel je vaker de accu moet laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Wij maken op dit moment alleen foto's op mijn Sony Xperia S mobiel, op zich prima maar toch niet in alle situaties handig (oa batterijduur van mijn mobiel). Daarom toch op zoek naar een compact. Nog getwijfeld over een spiegelreflex maar wij reizen altijd met kind en fiets/ov en dan gaat dat gesjouw me toch tegenstaan denk ik.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
€200-€350
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom/high-end
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- Opnames van zoon die niet stilzit/op de foto gezet wil worden (en daarmee vaak binnenshuis in een onbewaakt moment op de foto wordt gezet).
- Overzicht foto's voor op vakantie
- Af en toe een foto van een bloem/bij/vogel
- Foto's van genaaide kledingstukken c.q. gemaakte kaarten
- Filmpjes
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik dacht te hebben gekozen voor de Canon SX280, maar twijfel toch voor de SX260 (goedkopen maar geen hd-film). En nu begin ik weer te twijfelen of ik geen RAW wil. Ik heb een legale Adobe CS6 tot mijn beschikking dus kan de bestanden goed bewerken. Mijn idee was een beetje dat ik op die manier het gat tussen een compact en een DSLR kon overbruggen door de foto's te bewerken. Maar wellicht is dat echt onzin. De Sony Rx100 blijft ook in mijn achterhoofd ronddolen maar ik vind het prijsverschil met de SX280 zo groot, is dat het echt waard? Andere suggesties zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart misschien? De prijs is inmiddels gezakt naar 270 euro, wat een nette prijs is voor een high-end compact met zo'n sensor. De prijs is van de Nikon P7700 is ook nog gezakt, waardoor die van de Media Markt in je budget komt: pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart
Voor 350 euro kan je ook een Fujifilm kopen: pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart, al weet ik niet of dat een betere keuze is dan de P7700.

De P7700 heeft als voordelen een betere ergonomie, meer manual control (bv. exposure compensation dial), meer zoom, en een lichtsterkere lens (f2-4).

[ Voor 9% gewijzigd door witeken op 06-06-2013 16:26 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over de onderwatercamera. Ik zou zeker de Nikon AW110 aanraden:
YouTube: Underwater Camera Shootout: Olympus TG-2 vs. Panasonic TS5 vs. Nikon AW110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

@Witeken, bedankt voor je reactie. Die Nikon P330 stond nog niet op mijn shortlist, de andere twee al wel.
Wat is jullie mening over de Panasonic TZ30? Die lijkt me ook qua prijs/kwaliteit ok, of niet?
Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste