“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
1. De videokwaliteit 30 fps vs 60 fps (ik heb even een youtube filmpje gekeken om het verschil te zien, merk je dat echt in het dagelijks leven?)
2. De Optische zoom 5x vs 20x. Is die 20X alleen handig voor concerten e.d. of ook als je naar de dierentuin gaat (bij wijze van spreke). Ik heb trouwens niet zo'n heel vaste hand dus wellicht zou die 20X zoom sowieso mislukken.
Voor de meeste foto's denk ik dat 5x zoom wel zal volstaan.
De prijs van die 2 is ongeveer hetzelfde, dus ik zou gewoon de P330 nemen.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Is alleen wel met een ander soort camera. Weet niet of dat veel uitmaakt? Verschil is, voor mij, wel duidelijk genoeg. Zelf neig ik dan ook zeer naar de Canon SX280. Lees er veel positiefs over her en der.
Wel vrij aan de prijs..
Ben dus ook aan het rondkijken voor een camera. Maar ben er nog niet over uit. Misschien kunnen jullie mij adviseren.
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max €250,-.
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Een high-end.. ja voor die prijs
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Point & Shoot. Geen behoefte aan uitgebreide opties. De vrouw moet er ook mee om kunnen gaan. FullHD filmen (op 60fps) is alleen maar mooi meegenomen.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Tot nu toe alleen verdiept in 2 Canon modellen.
Canon SX260 - Lees er veel positiefs over, maar schiet alleen in jpg.
Canon SX280 - Vooral aantrekkelijk op dit moment bij de Mediamarkt + Cashback actie. Totaal zou dan iets van €221,- zijn voor deze camera. Maar ook deze schiet geen raw.
Is RAW per sé een vereiste?
Liefst wel. Ik bewerk graag foto's. Dus zou aan de ene kant handig zijn. Aan de andere kant; ik ben geen pro fotograaf. Weet dus eigenlijk (nog) niet wat ik ga missen/verlangen aan een camera.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Ja, dat is iets anders wat je daar ziet. Het gaat daar echt om wat die camera doet. Het gebruik van 60fps daar resulteert kennelijk in snellere sluitertijd en vermindering of geen deinterlacing - wat is waarom die 30fps zo vaag lijkt, maar de daadwerkelijke beeldjes per seconde heeft daar verder weinig mee te maken. Want dat zie je inderdaad ook niet op youtube tenzij je het dus op halve snelheid afspeelt.Scipionyx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:59:
YouTube: GoPro HD Hero 30fps vs. 60fps
Is alleen wel met een ander soort camera. Weet niet of dat veel uitmaakt? Verschil is, voor mij, wel duidelijk genoeg.
Echter is 60fps wel degelijk merkbaar. Alle films in de bioskoop en van dvd zijn 99,9% 24fps, dat geeft een cinema effect. Soaps of tv programma's zijn meestal 60fps, wat ongemerkt een heel merkbaar verschil is vergeleken met films. Ook wel genoemd het soap-opera effect. Bewegingen komen gewoon veel 'realistischer' over, of hoe wil je het noemen, anders in ieder geval. Wat gek genoeg als je zoveel fps in een film zou zien heel amateuristisch over kan komen. The Hobbit is werelds eerste hollywood film die in 48fps is gemaak, dubbele van 24 woohoo. Jawel, de eerste! Of nouja, eerste noemswaardige iig. Anyway, dat zegt nog al wat.
Aldus, 60fps is wel degelijk merkbaar. Maar zegt niks over de 'kwaliteit'. Hoewel het feit dat een camera uberhaupt 60fps aankan wel een teken is dat ze de video prestaties onder controle hebben.
Duidelijk ?
B64 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:49:
Naast de TG-820 is er ook de TG-830 (nieuwer model zo te zien), en die is ook bij BOL verkrijgbaar.
Je kunt ook de Canon D20 overwegen - waterdicht tot 10 meter, met GPS maar geen Wifi.
In een aantal gevallen is BOL zoveel duurder dan de goedkoopste aanbieder dat het misschien slimmer is om de camera elders te kopen, en de BOL bon te bewaren voor iets anders.
Wifi vind ik trouwens helemaal niet zo nutteloos op een camera als deze. De rubber sealing heeft elke keer te lijden als je een usb-stekker inplugt of het kaartje eruit haalt om foto's over te zetten naar je computer. Dus als dat draadloos kan verleng je in theorie de levensduur van de camera (hoewel je vaker de accu moet laden).
Ik zit nu de Panasonic TS-5, Nikon AW110 en Olympus TG-830 te vergelijken. Zie hier.jesper86 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:27:
Over de onderwatercamera. Ik zou zeker de Nikon AW110 aanraden:
YouTube: Underwater Camera Shootout: Olympus TG-2 vs. Panasonic TS5 vs. Nikon AW110
Ze ontlopen elkaar niet of nauwelijks en op verschillende sites/reviews wisselen ze elkaar af om de eerste plaats.
Heb haar eens voorgelegd en prijs was geen probleem; als het duurder werd maar beter was dat ook het overwegen waard.
Maar met deze camera's zit je al ongeveer bovenin de categorie onderwatercamera's. Wat met meer budget in bereik komt zijn losse compactcamera's (die kwalitatief beter zijn dan deze onderwatercamera's) i.c.m. een onderwaterbehuizing. Dit zou mijn persoonlijke voorkeur zijn maar zij wil liever een camera die zo in de plomp kan. Pakken en gebruiken en niet eerst in behuizing doen enz. Valt natuurlijk ook veel voor te zeggen.
Dus nog maar 'ns flink rondlezen op het web tussen deze 3.
Yes! Thanks!
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
True, maar waarom zou ik dan op maar 1 video afgaan?jesper86 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:47:
Specificaties naast elkaar houden is geen vergelijk. Real-world is waar het om draait, en die video laat toch vrij duidelijk zien dat de nikon het best presteert in de praktijk op alle vlakken die er toe doen. Prijs, gebruiksvriendelijkheid, afmetingen, en beeldkwaliteit.
Het is i.i.g. wel een startpunt.
En andere reviews vinden andere camera's beter, na wat doorgelezen te hebben als volgt:
- Olympus TG-2: goede beeldkwaliteit en snelle autofocus, vaak gerekend als beste onderwatercamera, maar video is minder (i.i.g. stuk minder dan de FT-5) en dat wil ze ook graag doen.
- Nikon AW110: Erg goede GPS mogelijkheden (voor geotaggen van foto's; maar niet belangrijk; zit toch in zwembad/gebouw), kan ver onder water (niet nodig; maar wel mooie veiligheidsmarge) en goede bouw.
- Panasonic FT-5: Veruit beste video; zowel kwaliteit als kwantiteit (1080p en 50fps), gebouwd als een tank, uitstekende burst modes, na de TG-2 de beste kwaliteit wat betreft onderwaterfoto's en beste accuduur. Tevens meest prettig in gebruik (menu's en fysiek)
- Olympus TG-830: wat direct opvalt is dat je tegelijkertijd 1080p kunt filmen en full-resolution foto's kunt maken; dit is wel erg handig en uniek. Prettig in gebruik en flinke burst-mode.
Ik ga dus niet alleen op die video af; ik scan meerdere reviews. En dan blijft het toch best een moeilijke keuze...
Okee dan is het goed. De Panasonic klinkt aardig.Piet91 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:02:
[...]
Ik ga dus niet alleen op die video af; ik scan meerdere reviews. En dan blijft het toch best een moeilijke keuze...
High-end en travel-zoom gaan niet samen. Tenzij je het budget èn de afmetingen verdubbeld zal je echt moeten kiezen. Vraag je dus heel goed af, hoe belangrijk is het om die standaard ±5x zoom voorbij te gaan, want daar lever je RAW e.d. voor in.Scipionyx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:59:
Max €250,-.
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Een high-end.. ja voor die prijsWaarschijnlijk wordt het een travel-zoom voor max €250.
Is RAW per sé een vereiste?
Liefst wel. Ik bewerk graag foto's. Dus zou aan de ene kant handig zijn. Aan de andere kant; ik ben geen pro fotograaf. Weet dus eigenlijk (nog) niet wat ik ga missen/verlangen aan een camera.
Ik ben eveneens op zoek naar een nieuwe camera voor huis-tuin en keukengebruik ( vooral foto's maken van mijn beide zoontjes, veelal op vakantie, niet echt de bedoeling om landschappen en dergelijke te fotograferen). MIjn huidige Panasonic DMC-TZ8 heeft tijdens onze laatste uitstap naar zee iets te veel zand geschept, en hoewel de lens ondertussen terug open en dicht schuift ( lukte eerst niet) , lijkt het toch alsof er ook zandkorreltjes op de lens zelf zitten, en zien we lichte vlekken op de foto's.
Mijn vraag is eigenlijk vooral of de zoom van de P330 voldoende is om gewoon dagelijkse foto's te nemen ( dus van actieve kinderen, wel uiteraard met de bedoeling om ook de vakantie-achtergronden er mooi bij te hebben, maar dus niet echt nodig om super ver uit te zoomen).
Onze huidige Panasonic heeft een optical zoom van 12x, en nog een bijkomende E. zoom ( waarvan de foto's niet mooi meer zijn, dus die ik nooit gebruikte). De foto's vond ik evenwel nooit echt scherp en zuiver, en vooral binnen liet de kwaliteit te wensen over.
Zou de P330 voldoen voor een cameragebruik zoals hierboven omschreven, of gaan we toch beter naar een hogere zoom ( Sony Cybershot HX-20V, Canon SX 270, ... ).
Alvast bedankt voor de feedback.
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 10-06-2013 23:10 ]
Cashback op de P330 is helaas alleen geldig in België....ag71 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:25:
Via een cashback actie van Nikon is de P330 momenteel te koop voor 249 euro.
Ik ben eveneens op zoek naar een nieuwe camera voor huis-tuin en keukengebruik ( vooral foto's maken van mijn beide zoontjes, veelal op vakantie, niet echt de bedoeling om landschappen en dergelijke te fotograferen). MIjn huidige Panasonic DMC-TZ8 heeft tijdens onze laatste uitstap naar zee iets te veel zand geschept, en hoewel de lens ondertussen terug open en dicht schuift ( lukte eerst niet) , lijkt het toch alsof er ook zandkorreltjes op de lens zelf zitten, en zien we lichte vlekken op de foto's.
Mijn vraag is eigenlijk vooral of de zoom van de P330 voldoende is om gewoon dagelijkse foto's te nemen ( dus van actieve kinderen, wel uiteraard met de bedoeling om ook de vakantie-achtergronden er mooi bij te hebben, maar dus niet echt nodig om super ver uit te zoomen).
Onze huidige Panasonic heeft een optical zoom van 12x, en nog een bijkomende E. zoom ( waarvan de foto's niet mooi meer zijn, dus die ik nooit gebruikte). De foto's vond ik evenwel nooit echt scherp en zuiver, en vooral binnen liet de kwaliteit te wensen over.
Zou de P330 voldoen voor een cameragebruik zoals hierboven omschreven, of gaan we toch beter naar een hogere zoom ( Sony Cybershot HX-20V, Canon SX 270, ... ).
http://www.nikonactie.nl/summerdeal/
Maar die zijn zo duur, ben je voordeliger uit met gewoon een J1 (of J2), die zijn net zo goed !
(ps. Moet je dan speciaal heel die lap tekst quoten ?
Meldt er dan ook even bij dat de cashback ook geldt voor de Coolpix S9500 ('t is hier tenslotte het aankoopforum voor compactcamera's, niet voor systeemcamera'sjesper86 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:11:
Krijgt hier wel 50 eurie cashback op een nikon 1 J3 of S3.
http://www.nikonactie.nl/summerdeal/
Maar die zijn zo duur, ben je voordeliger uit met gewoon een J1 (of J2), die zijn net zo goed !
(ps. Moet je dan speciaal heel die lap tekst quoten ?)
Zo was het nog een leuke verassing.B64 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:14:
Meldt er dan ook even bij dat de cashback ook geldt voor de Coolpix S9500 ('t is hier tenslotte het aankoopforum voor compactcamera's, niet voor systeemcamera's)
Ik neig naar de Nikon AW110. De Olympus TG-830 heeft de zeer interssantte feature dat je tegelijk kunt filmen en foto's maken, maar is verder weinig over bekend.Piet91 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:02:
[...]
True, maar waarom zou ik dan op maar 1 video afgaan?
Het is i.i.g. wel een startpunt.
En andere reviews vinden andere camera's beter, na wat doorgelezen te hebben als volgt:
- Olympus TG-2: goede beeldkwaliteit en snelle autofocus, vaak gerekend als beste onderwatercamera, maar video is minder (i.i.g. stuk minder dan de FT-5) en dat wil ze ook graag doen.
- Nikon AW110: Erg goede GPS mogelijkheden (voor geotaggen van foto's; maar niet belangrijk; zit toch in zwembad/gebouw), kan ver onder water (niet nodig; maar wel mooie veiligheidsmarge) en goede bouw.
- Panasonic FT-5: Veruit beste video; zowel kwaliteit als kwantiteit (1080p en 50fps), gebouwd als een tank, uitstekende burst modes, na de TG-2 de beste kwaliteit wat betreft onderwaterfoto's en beste accuduur. Tevens meest prettig in gebruik (menu's en fysiek)
- Olympus TG-830: wat direct opvalt is dat je tegelijkertijd 1080p kunt filmen en full-resolution foto's kunt maken; dit is wel erg handig en uniek. Prettig in gebruik en flinke burst-mode.
De Panasonic heeft betere video (60fps bij sport/zwemmen is niet gek) en is min of meer de directe tegenstander van de Nikon AW110 die net wat beter lijkt te doen qua foto's. Maar dat zal elkaar niet veel ontlopen.
Moeilijk, maar om niet zo lang meer bezig te zijn met vergelijken (ze missen nu een camera) denk ik maar voor de Nikon te gaan.
Nu vraag ik me af of de kwaliteit van deze camera plus lens beter is dan een compact camera van deze prijsklasse. Ik vermoed van wel, maar twijfel dus. Iemand een idee?
Iemand ook bekend met goedkopere lensen of goedkope tussenstukjes voor wat betaalbaardere lensen? Ik vond alleen wat dure spullen tot nu toe. Alvast bedankt!
De lens is eigenlijk niet als echte lens bedoeld. Meer een speeltje als vervanging van de body cap.
Je kan gewoon op marktplaats naar een 14-42mm II R zoeken dan zit je goed, en ver boven compact camera kwaliteit. Niet duur, ze komen namelijk standaard en vaak vrijwel gratis bij een camera, maar niet iedereen wil dat hebben. Wat zou 't zijn 80 euro ofzo. En dan heb je uiteindelijk 'n heel goede deal te pakken.
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 12-06-2013 17:36 ]
Bij de consumnetenbond stond de Ixus 125 op de 5e plek. Ik ben met name op zoek naar een camera die het bij weinig licht goed doet. Daar gaat het nu (Olympus u700 uit 2007) namelijk gegarandeerd mis. Probleem van deze camera is dat de sluitertijd omhoog gaat zodra je de flits uitzet. Dit kun je niet corrigeren. Zet je de flits niet uit dan wil het toestel vrijwel altijd flitsen, hij flitst zelfs weleens bij een blauwe hemel...
Ik ging bij de mediamarkt kijken en kwam daar een "aanbieding" van de Ixus 240 HS tegen voor 2 euro onder de Ixus 125. Volgens de verkoper dezelfde hardware met toevoeging van Wifi. Toch scoort de 240 HS iets lager bij de consumenten bond (maar niet schokkend). Ik heb de 240 HS maar meegenomen. Resolutie scherpte scoort wel veel lager.
Eventueel zou ik hem kunnen omruilen voor de Panasonic die 119 euro bij Dixons kost.
Is de 240 HS een goede aankoop of kan ik hem maandag beter terug brengen?
(Mbt de vragen:
Prijs Niet meer dan 150 euro.
Type: Maakt niet uit maar beter dan mijn 8MP S2 en oude Olympus u700. Groot klein en zoom geef ik niets om.
Gebruik: Vakantie foto's en dan met name ook geschikt voor een avond foto met slecht licht maar zonder flitser. Denk aan eten bij een restaurant oid. Filmen doe ik in HD met mijn Galaxy S2 telefoon dus dat hoeft niet.
Info:
http://tweakers.net/ext/f/wjcoGJ9H7z973YOy9feuZyDi/full.png
http://tweakers.net/ext/f/FL2Aw2xLQtL6XazHP0RC1VFC/full.png
http://tweakers.net/ext/f/DuXP3DJVkRG8AOAyg4gOQwkV/full.png
[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 15-06-2013 20:40 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
De gewone II-versie zonder R is eigenlijk dezelfde na een firmwareupdate. Je zou ook naar de kitlenzen van panasonic kunnen kijken, of naar deze: pricewatch: Sigma 19 mm f/2.8 EX DN (m4/3)jesper86 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:02:
Je was vast heel moe dan dat je daar overheen kijkt.
De lens is eigenlijk niet als echte lens bedoeld. Meer een speeltje als vervanging van de body cap.
Je kan gewoon op marktplaats naar een 14-42mm II R zoeken dan zit je goed, en ver boven compact camera kwaliteit. Niet duur, ze komen namelijk standaard en vaak vrijwel gratis bij een camera, maar niet iedereen wil dat hebben. Wat zou 't zijn 80 euro ofzo. En dan heb je uiteindelijk 'n heel goede deal te pakken.
Die bodycap is veel slechter dan een compact in die prijsklasse. http://www.dxomark.com/in...ime-for-Micro-Four-Thirds
[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 15-06-2013 20:57 ]
Een compact blijft een compact, ook met 'moderne' compacts van vandaag maak je bij weinig ligt gewoon geen mooie foto's zonder flitser. Megapixels zijn omhoog gegaan, en fratsen zoals wifi of touchscreen, maar low-light prestaties vrijwel niet, of zelfs achteruit door de megapixels.sdk1985 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:29:
(Mbt de vragen:
Prijs Niet meer dan 150 euro.
Type: Maakt niet uit maar beter dan mijn 8MP S2 en oude Olympus u700. Groot klein en zoom geef ik niets om.
Gebruik: Vakantie foto's en dan met name ook geschikt voor een avond foto met slecht licht maar zonder flitser. Denk aan eten bij een restaurant oid. Filmen doe ik in HD met mijn Galaxy S2 telefoon dus dat hoeft niet.
Het voordeel van een compact tegenover een telefoon is eigenlijk alleen zoom, de bedieningsmogelijkheden, en klein beetje de algemene kwaliteit. Wil je betere low light prestaties dan zal je of moeten flitsen, of je budget verhogen. Bijvoorbeeld 260,- voor een Nikon 1 waarvan de sensor een stuk groter is dan 'compacts' en dus meer licht kan vangen.
Telefoon als camera gebruiken op vakantie ben ik niet zo heel erg fan van ivm accuduur bij 100% display brightness.
[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2013 13:59 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het HS systeem zal vast 'iets' doen, maar dat is natuurlijk relatief, en het is maar een fancy naam voor iets wat alle compacts doen. Het verschil tussen sensor prestaties is meestal verwaarloosbaar, het verschil zit in sensor formaat. Pas als je een stapje groter gaat naar bijvoorbeeld een 1/1.7" sensor of dus 1" zoals de Nikon1 dan kan je wat dat betreft de aller slechtste hebben dan nog is het beter dan werelds beste 1/2.3".
Helaas zijn 1/1.7" sensor compacts gericht op zogenaamde 'enthusiast' gebruikers en zijn dan snel te duur, en of lastiger te bedienen. Terwijl de Nikon1 een nog veel grotere sensor heeft en is makkelijker in gebruik welke hetzelfde kost of zelfs veel minder.
[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 16-06-2013 14:59 ]
Hierbij ook een advies-vraag. Ik heb al een SLR en wil graag een camera die in mijn (grote) broekzak past voor de momenten waarop ik geen SLR mee kan nemen. touchscreen, wifi en dat soort ongein hoef ik niet, een kantelbaar scherm is soms wel fijn.
Eigenlijk had ik graag een broekzakcamera gehad met puike beeldkwaliteit (ook bij minder/moeilijk licht) én waterdicht.. maar dat wordt heel lastig voor 300 euro volgens mij. Misschien kan ik voor die enkele keer dat ik dat wil gebruiken beter een camera van 100 euro kopen. Hoe denken jullie er over?
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
+/- 300 euro
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Super-zoom of High End
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik zou heel graag een compactcamera hebben waarmee ik foto's op kan slaan als RAW (er is niks irritanter dan foto's die nét niet zijn, terwijl het met een RAW makkelijk op te lossen was). Ik twijfel erover of ik genoegen ga nemen met 5x zoom en RAW of 20x zoom en geen RAW. Ik *denk* dat een 20x zoom nog wel in een broekzak past als het moet, is dat zo?
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Canon S110 i.v.m. compacte formaat en RAW
Canon SX240 HS i.v.m. prijs/kwaliteit en lange zoom
Panasonic Lumix DMC-TZ40: Mooie looks, soortgelijk formaat, meer MP
Canon D20: WD en Canon.
Nikon Coolpix AW100: WD camera en aangeraden door een vriend.
Wat lijkt jullie de beste keuze? Is het een grote stap terug in kwaliteit om van een niet-waterdichte camera over te gaan op een waterdichte?
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
lijkt me ook een interessante camera...
7.1x zoom, 1/1.7 inch sensor, EVF, WiFi+NFC, Leica lens
en bovendien, pocketable.
Dat zeker, maar prijs is €429 nu die nog net nieuw is. Niet de bedoeling als je maar 100-300 wilde uitgeven.barcawinner schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:57:
lijkt me ook een interessante camera...
En bovendien is de zeer geliefde LX7 dan nog goedkoper. Iets minder pocketable, maar wel F1.4 tot F2.3.
[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 17-06-2013 01:22 ]
Is het bij de Nikon 1J1 voldoende om het gewone standaardpakket te kopen (jesper86 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:07:
Is het belangrijk dat 'ie in je zak past? Met jouw wensen zie ik een Nikon 1 voor me. Stuk betere foto's dan met een compact compact, goede autofocus voor niet stil zittende kinderen, en 'vanzelf' goede foto's op Auto. Alleen zand kan die ook niet hebben.http://camerasize.com/compact/#124.41,308,446,ha,t
Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6), of koop ik voor 140 euro extra best een pakket met bijkomende 30-110 mm lens ? Ik maak zoals gezegd vooral (sfeer)foto's van onze 2 kinderen tijdens uitstapjes en vakanties ( uiteraard is de achtergrond en omgeving ook belangrijk ) _ http://www.bol.com/nl/p/n...-zwart/9000000011754209/# ?
Alvast bedankt.
Met de 30-110 ben je wel meteen goed voorzien, met in totaal van 10 tot 110mm is 11x zoom. Wat natuurlijk heel waardevol kan zijn op vakanties en uitstapjes waar veel vaak verweg is. Een voordelige deal als je het wil uitgeven. (kost los anders €180, wat ook al niet duur is in principe.)
En graag gedaan.
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 17-06-2013 12:44 ]
Verwijderd
Koop beiden. Je hebt dan een camera met 27mm-300mm range. Prima voor zo een prijs. Een van de meest ondergewaardeerde cams.ag71 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:14:
[...]
Is het bij de Nikon 1J1 voldoende om het gewone standaardpakket te kopen (
Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6), of koop ik voor 140 euro extra best een pakket met bijkomende 30-110 mm lens ? Ik maak zoals gezegd vooral (sfeer)foto's van onze 2 kinderen tijdens uitstapjes en vakanties ( uiteraard is de achtergrond en omgeving ook belangrijk ) _ http://www.bol.com/nl/p/n...-zwart/9000000011754209/# ?
Alvast bedankt.
Als tweakers nou een makkelijke manier had om zoiets aan te geven ... ? Zie het vaak.
Als je op de prijs gaat staan, opent zich een venstertje "Kostenoverzicht". Onderaan dit venstertje is de aanklikbare tekst "Onjuiste prijs melden" te vinden. Niet echt moeilijk toch?jesper86 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:50:
Die van 289 klopt alleen niet, dat is de standaard kit.
Als tweakers nou een makkelijke manier had om zoiets aan te geven ... ? Zie het vaak.
Als je nog even voorut wil met de panasonic, ik heb het probleem van een stof vlekje op de lens opgelost door hem schoon te maken met behulp van een instructiefilmpje op youtube. Kan je hem toch nog even gebruiken. Misschien lukt het ook wel om zo het zand weg te krijgen.ag71 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:25:
Via een cashback actie van Nikon is de P330 momenteel te koop voor 249 euro.
Youtube Filmpje
Tot ongeveer €200,-
Instapmodel/ Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera zal voornamelijk op vakanties en af en toe op een feestje of iets dergelijks gebruikt worden. Ook wil ik de camera tijdens het fietsen (op vakantie) gebruiken. Specifieke eisen hierbij zijn dat de camera snel te gebruiken is en goede foto's maakt waarbij er sprake is van veel beweging. Met mijn huidige camera is het, voor mij, bijna onmogelijk om al fietsend een scherpe foto te maken. Een klein en licht model heeft de voorkeur, maar dit is van minder groot belang.
Panasonic Lumix DMC TZ25
Canon Powershot SX240 HS
Een korte zoektocht heeft deze twee modellen opgeleverd. Van beide lees ik goede recensies en ze hebben beide een korte sluitertijd, waar ik naar op zoek ben. Helaas kan ik in de Pricewatch niet filteren op minimale sluitertijd.
Zijn er naast deze twee opties nog meer camera's die aan mijn eisen voldoen of misschien nog wel beter bij mijn eisen passen?
Zat ook te kijken naar de 240HS maar Canon heeft een CashBack actie waar de 260HS onder valt. Dan zit je qua prijs onder de 240HS, maar met GPS ( kun je uitschakelen )Martin85 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:33:
Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera. Ik ben op dit moment in het bezit van een Olympus μ1200, maar hier ben ik niet echt meer tevreden over.
Tot ongeveer €200,-
Instapmodel/ Travelzoom
De camera zal voornamelijk op vakanties en af en toe op een feestje of iets dergelijks gebruikt worden. Ook wil ik de camera tijdens het fietsen (op vakantie) gebruiken. Specifieke eisen hierbij zijn dat de camera snel te gebruiken is en goede foto's maakt waarbij er sprake is van veel beweging. Met mijn huidige camera is het, voor mij, bijna onmogelijk om al fietsend een scherpe foto te maken. Een klein en licht model heeft de voorkeur, maar dit is van minder groot belang.
Panasonic Lumix DMC TZ25
Canon Powershot SX240 HS
Een korte zoektocht heeft deze twee modellen opgeleverd. Van beide lees ik goede recensies en ze hebben beide een korte sluitertijd, waar ik naar op zoek ben. Helaas kan ik in de Pricewatch niet filteren op minimale sluitertijd.
Zijn er naast deze twee opties nog meer camera's die aan mijn eisen voldoen of misschien nog wel beter bij mijn eisen passen?
Verwijderd
Achteraf heb ik er wel spijt van omdat het toch wel een fijne camera was en vooral die 10 keer zoom sprak mij zeer aan , toch stom van mijn om deze verkocht te hebben .
Ik ben nu aan het twijfelen om toch maar weer een compact camera aan te schaffen waar het vooral om de optische zoom draait .
Voorbeeld is de Nikon Coolpix S9500 of de Canon 260HS .
Ikzelf zie geen verschil in vergelijking met mijn HTC One X foto's en de Nikon Coolpix S6300
Nikon Coolpix S6300

HTC One X

Nikon Coolpix S6300

HTC One X

Vanwege deze vergelijkingen twijfel ik om een digitale compact camera aan te schaffen .
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verder zie je vooral verschil in de hogere ISO's. Agressieve ruisreductie bij telefoons is vaak niet goed uit te zetten, resulterend in belabberd behoud van details. Zoomen op mobiele telefoons is vaak een digitale zoom (dus niet fysiek met lens, maar croppen van het origineel (of nog erger: croppen en vergroten tot originele resolutie)). Totaal niet te vergelijken met de 10x zoom die je eerst had!
Weet niet wat je verder bedoelt met "ik zie weinig verschillen" (achtergrondonscherpte o.i.d.?) maar voor mij zou de keuze door deze twee plaatjes al gemaakt zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 22-06-2013 15:26 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Het zijn die smartphones die toch comfortabel zijn omdat je die altijd bij je hebt en direct een foto kan maken met zeer goede kwaliteit naar mijn mening .
Ik zie de detail van beide foto's toch overeenkomen als hetzelfde alleen zijn de kleuren van de compacte digitale camera wat beter .
Ook een belangrijk punt is dat ik bijna niet reis en op vakantie ben ik al jaren niet meer geweest en mensen die graag fotograferen reizen ook graag en zien ook meer als ik .
Foto's maken van je eigen omgeving ( bv Maastricht ) is op een gegeven moment niet meer interessant genoeg en dat weerhoud mij ook weer om €200,00 uit te geven aan een camera .
Maar ondanks ik weinig reis vind ik fotograferen wel leuk .
Ik zal er nog eens over nadenken om de aanschaf te overwegen .
Of reken je een sd kaartje en extra accu al mee, dan klopt het wel.
250-350 euro
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
High End / Travelzoom
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Op vakantie een mix van foto's. Moet landschappen goed kunnen fotograferen, maar ook portretten etc. Eigenlijk een beetje all-round
Canon Powershot s110
Panasonic Lumix TZ-40
Ik heb de afgelopen jaren een aantal Panasonic Lumix gehad. Mooie camera's, maar de kwaliteit vond ik af en toe tegenvallen. Zeker met wat minder licht. Het voordeel van de travelzoom's was altijd de enorme optische zoom. Nu ben ik echter aan het twijfelen voor mijn volgende camera. Een DSLR of een systeemcamera vind ik niet handig voor tijdens het reizen. Maar ik wil wel graag hoge kwaliteit foto's. Valt de TZ-40 wat jullie betreft dan af? En moet ik voor een camera gaan met wat minder zoom maar met hogere kwaliteit?
Is een Powershot S110 een stap beter qua fotokwaliteit? Of is een Lumix met de TZ-40 tegenwoordig gelijkwaardiger? Of hebben jullie nog andere suggesties?
Als jij het verschil niet ziet en als jij je niet bekommert om de mening van anderen, dan is de smartphone een goede keuze voor jou. Was ik maar zo snel tevreden.Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:52:
Ikzelf zie geen verschil in vergelijking met mijn HTC One X foto's en de Nikon Coolpix S6300
Vanwege deze vergelijkingen twijfel ik om een digitale compact camera aan te schaffen .
Wat ik hier lees is eigenlijk: "gaat die compact niet te veel in de la liggen...."Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:15:
Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag .
Het zijn die smartphones die toch comfortabel zijn omdat je die altijd bij je hebt en direct een foto kan maken met zeer goede kwaliteit naar mijn mening .
Ik zie de detail van beide foto's toch overeenkomen als hetzelfde alleen zijn de kleuren van de compacte digitale camera wat beter .
Ook een belangrijk punt is dat ik bijna niet reis en op vakantie ben ik al jaren niet meer geweest en mensen die graag fotograferen reizen ook graag en zien ook meer als ik .
Foto's maken van je eigen omgeving ( bv Maastricht ) is op een gegeven moment niet meer interessant genoeg en dat weerhoud mij ook weer om €200,00 uit te geven aan een camera .
Maar ondanks ik weinig reis vind ik fotograferen wel leuk .
Ik zal er nog eens over nadenken om de aanschaf te overwegen .
Tja dat is geheel aan jou. Je smartphone is voor een nonoptical zoom best aardig onder nomale licht (overdag met goed licht) situaties maar de lens en de sensor van een compact is volgens mij zoveel beter dat je je zelf moet afvragen of je foto's wilt maken voor later voor je zelf (compact)of foto's wilt maken om te uploaden naar facebook oid om te laten zien wat je gezien heb aan anderen.(mobiel)
De bediening en bruikbare optische zoom van een compact is stukken beter ten opzichte van een touchscreen bediening op je htc. maar ja je moet hem (af en toe) dan wel mee nemen om foto's te maken.
De keus is aan jou.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Verwijderd
De Nikon compact camera's blazen de pixels te zeer hoog op waar Canon de bescheiden 12 miljoen pixels trouw blijft en volgens mij een beter sensor lens hebben ( als ik mij niet vergist ) .
Zelfs de nieuwe Canon Powershot SX280 HS is uitgerust met 12 miljoen pixels en ik weet dat meer pixels onnodig is maar de prijs van deze ligt mij te hoog .
Ik vind €200,00 een aardig bedrag en is zo mijn limiet .
Mijn HTC One X is leuk voor simpele foto's maar ik maak ook graag foto's van landschappen en dieren rondom Maastricht en vind Zoom wel weer handig bij een compact camera ( ieder zijn eigen mening ) .
Ik ga eens vandaag kijken of de MediaMarkt te Maastricht de Canon Powershot SX260 HS in voorraad hebben en kom ik later hier op terug
Bedankt voor de tip. Iemand nog andere suggesties?iglo schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:12:
[...]
Zat ook te kijken naar de 240HS maar Canon heeft een CashBack actie waar de 260HS onder valt. Dan zit je qua prijs onder de 240HS, maar met GPS ( kun je uitschakelen )
http://tweakers.net/product/327762/panasonic-lumix-dmc-tz40/
en
http://tweakers.net/product/327035/canon-powershot-sx280-hs/
Voor welke zouden jullie gaan? Zoals reeds vermeld is het vooral om foto's op vakantie te trekken. Alledaagse foto's dus.
[ Voor 22% gewijzigd door Droned op 23-06-2013 16:22 ]
De Panasonic is misschien beter vergelijkbaar met de pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX20V Zwart
Die heeft nòg iets groter diafragma ingezoomd, nog iets betere battery life, nog iets meer macro, nog iets beter flash range, een stuk goedkoper, en ook sweep panorama. (weet niet of de TZ dat heeft) Maar het is dan wel weer een dikkerd !
Zie ook, http://www.dpreview.com/p...schx20v&sortDir=ascending
De Canon en Panasonic zijn alleen zo 'duur' omdat ze net nieuw zijn, betekend niet direct dat ze beter zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 29-08-2013 19:29 ]
Bedankt voor de info, vind je persoonlijk voor de kwaliteit die je terugkrijgt de 3 toestellen te duur? Zijn er goedkopere alternatieven die evenveel kwaliteit afleveren? Een DSLR is geen optie omdat deze zo groot uitvallen en niet echt handig is op reis.jesper86 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 17:23:
Als je zoveel wil uit geven zou ik zeggen de TZ40. Is net een fractie kleiner, net iets lichter, net iets meer groothoek, net iets meer macro, net iets groter diafragma, net iets langere battery life, net iets mooier schermpje, net iets betere grip, net iets meer beeldjes per seconde. Maar dat is eigenlijk alles.![]()
De Panasonic is misschien beter vergelijkbaar met de pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX20V Zwart
Die heeft nòg iets groter diafragma ingezoomd, nog iets betere battery life, nog iets meer macro, nog iets beter flash range, een stuk goedkoper, en ook sweep panorama. (weet niet of de TZ dat heeft) Maar het is dan wel weer een dikkerd !
Zie ook, http://www.dpreview.com/p...schx20v&sortDir=ascending
De Canon en Panasonic zijn alleen zo 'duur' omdat ze net nieuw zijn, betekend niet direct dat ze beter zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 23-06-2013 17:50 ]
Verwijderd
Tweakblog van de maand
Wat een onzin. Zolang je genoeg licht heb, en binnen gebruik je de tele toch niet, dan is er niks 'weg'.witeken schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:43:
Op het tele-einde van de zoom zijn alle voordelen van de rx100 trouwens weg door de tragere lens.
Dit is meer dan een high-end compact, en er zijn genoeg mensen die dat er voor over hebben. De bediening is misschien als een high-end compact, maar kwa kwaliteit is het meer te vergelijken met een Nikon1 of GF3X, maar die passen nou net niet in je zak en dat kleine verschil is juist waar het om draait. Natuurlijk of het je het geld waard is, daar valt over te twisten.
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2013 15:56 ]
In de test op DPReview wordt zowel de brandpuntsafstand als de relatieve max. diafragma omgerekend naar 135 film standaard, en dan zie je dat de RX100 in de groothoekstand inderdaad het voordeel heeft van z'n grote sensor, maar het in het tele-bereik aflegt tegen camera's als de Oly XZ-1 en Fuji X10. Dat gaat dan voornamelijk om de DoF die je kunt bereiken bij verschillende brandpuntsafstanden, maar reken maar dat hetzelfde geldt voor de hoeveelheid licht per pixel.
Die grotere sensor van de RX100 heeft uiteraard nog andere voordelen, maar het is zeker niet zo dat de grotere sensor alle problemen oplost.
Het ruisvoordeel door de grotere sensor is wel degelijk weg omdat de lens trager is naar het tele-einde toe. Het voordeel van meer MP's valt uiteraard niet weg.jesper86 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:51:
Wat een onzin. Zolang je genoeg licht heb, en binnen gebruik je de tele toch niet, dan is er niks 'weg'.
Tweakblog van de maand
Maar goed als de zoomfunctie én draagbaarheid heel belangrijk voor je zijn is een compact camera nog steeds de beste keuze denk ik zo.
Verwijderd
Ben zeer tevreden met het gebruiksgemak en zeker de kwaliteit .
Voorheen wilde ik met mijn smartphone ( HTC One X ) gebruiken om foto's te maken van allerlei .
Maar nu ik het verschil naast mekaar vergelijk is er zeker verschil en toont de smartphone veel ruis .
Maar ik zie ook verschil van mijn vorige compact camera de Nikon Coolpix S6300 vs Canon Powershot SX260 SH waarvan de Canon toch zeker mooiere foto's neemt met warmere kleuren .
Fijn om te horen!Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:15:
Ik heb foto's gemaakt met mijn nieuwe aanwinst Canon Powershot SX260 HS .
Ben zeer tevreden met het gebruiksgemak en zeker de kwaliteit .
En hij is volgens mij kleiner dan een samsung galaxi s4 (althans in omtrek
Veel plezier er mee!
(misschien komen er binnenkort compact camera's waar je ook mee kan bellen..touchscreen hebben ze al dus simkaartje er in klaar..

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
copykat schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 19:58:
[...]
Fijn om te horen!
En hij is volgens mij kleiner dan een samsung galaxi s4 (althans in omtrek) en minder breekbaar ook.
Veel plezier er mee!
(misschien komen er binnenkort compact camera's waar je ook mee kan bellen..touchscreen hebben ze al dus simkaartje er in klaar..)

http://www.dpreview.com/n...-zoom-camera-phone-hybrid
[ Voor 96% gewijzigd door Lunick op 29-06-2013 21:22 ]
Tweakblog van de maand
200/300
Travelzoom/high end
Voor makkelijk meenemen, vooral savonds foto's. ( normaal gebruik ik me nikon D5100 camera )
De Canon SX240/260 of 280 En de Nikon S9500
Maar sta open voor andere types. Als het maar gelijk staat aan de SX240 of beter.
Search dit topic maar eens naar sx260, het gaat nergens anders over.
http://tweakers.net/product/326154/nikon-coolpix-p330/
Tweakblog van de maand
Eisen:
Waterdicht (doh)
Shock/val-proof
"goede" kwaliteit
"losse" accu (of batterijen)
max €300
Pré:
GPS
Lange accuduur
"geavanceerde" functies (raw e.d.)
Nou vallen eigenlijk alle dSLR's al af: geen elke exemplaar is waterdicht en dit ligt ook boven mijn budget. Qua compact camera's ben ik eigenlijk sowieso niet heel enthousiast van de beschikbare modellen, zeker als je gaat kijken naar kwaliteit en zoom-opties. Het aantal megapixels zit wel snor maar in reviews lees je toch vaak dat de kwaliteit "minder" is. Ik heb ook nog geen enkel model gezien met een beetje normaal zoom-bereik maar ik vrees dat dat er niet is omdat die lenzen natuurlijk achter een stukje waterdicht iets moeten zitten
De camera die mij eigenlijk nog het meeste aanstaat is de Pentax WG3-GPS
pricewatch: Pentax WG-3 GPS Groen
(of allicht een "vorig" model, de wg-2 bijvoorbeeld)
Deze voldoet aan al mijn eisen en past ook nog eens binnen het budget!
De Olympus tough TG2 ziet er ook interesant uit maar die valt buiten mijn budget
pricewatch: Olympus Tough TG-2 Zwart
Dus: eigenlijk zie ik geen model wat er écht uitspringt qua prijs en mogelijkheden. Heeft iemand ervaring met de Pentax WG-3 GPS of kan iemand me een écht goed model aanraden?
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
[ Voor 103% gewijzigd door BinaryRun op 03-07-2013 19:11 ]
Ik zie net dat er op de Pentax WG-3 GPS nu een cashback zit van 25 euro waardoor deze in mijn ogen weer een stuk interessanter is geworden. Toch houd ik me aanbevolen voor advies!Mattie112 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:07:
Voor mijn reis naar de VS in september ben ik (alvast) aan het kijken naar een waterdichte (compact) camera.
[... heel verhaal ...]
(link naar de cashback https://www.cashback-pentax.com/nl)
[ Voor 6% gewijzigd door Mattie112 op 04-07-2013 14:59 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Tot maximaal €300,-
Instapmodel/ Travelzoom (liefst zodat ze nog in je broekzak passen)
De camera zal voornamelijk op vakanties gebruikt worden. Ik ga eind dit jaar naar Nieuw-Zeeland, en daar heb je natuurlijk een hele hoop natuur, landschappen die je kan trekken.
Camerasize.com vergelijking
dpreview.com vergelijking
Panasonic Lumix DMC TZ40
Canon Powershot SX280 HS
Sony Cyber-shot DSC-HX20V
Panasonic Lumix DMC-LF1
Nikon Coolpix P330
De eerste drie voornamelijk owv de vele vermeldingen in deze thread, de prijs die onder de €300 blijft, en omdat ze gewoonweg goed zijn als ik de vele aanbevelingen hier lees. De 2 laatsten hebben dan weer als voordeel een kleinere sensor te bevatten, maar minder zoom. Ze zijn eigenlijk ook veel te duur, maar misschien toch te overwegen als ze echt veel beter zijn. Ze nemen ook alle vijf in Full-HD op 60hz, dus hier kan het al niet op mislopen.
Ik ben nogal een vroege vogel op vakantie, en als ik fotos maak bij zonsopgang, ben ik altijd teleurgesteld van de fotos die mijn oude camera(s) maakte.
Kan er mij iemand helpen?
Tweakblog van de maand
Dat hangt er dus vanaf of je de vogels of de zonsondergang erop wil zetten.teebee.2.0 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:29:
Ik ben nogal een vroege vogel op vakantie, en als ik fotos maak bij zonsopgang, ben ik altijd teleurgesteld van de fotos die mijn oude camera(s) maakte.
Tuurlijk die met de grotere sensors zijn beter, maar je levert gewoon de zoom in, da's het punt.
De waarde daarvan kan je alleen zelf bepalen.
Edit: Nouja 'de zoom', zoals wit zegt, de normale 5x zoom daar gaat het uiteindelijk om voor de meeste mensen, dat is eigenlijk de zoom, en vergeleken met een telefoon een geschenk uit de hemel. Wat je bij een 20x zoom krijgt is een leuke ingebouwde verrekijker, maar dat kost je dus een arm en een been om te hebben.
[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 10-07-2013 13:39 ]
En inderdaad, zoom is heel leuk, maar meestal maak ik er waardeloze fotos/filmpjes mee. Mijn vorige heb ik gekocht in 2009, en bij de allerlaatste shuttle launch heb ik zo een hoop foto's verknoeid, omdat ik toch maar alles groter in beeld wou hebben. Dus ik verwacht sowieso wel een betere kwaliteit van alles.
Maar zelfs met de duurste dSLR kan ik slechte foto's maken
Zijn er misschien nog andere alternatieven met een grotere sensor/meer lichtsterkte, maar niet meer een groter prijskaartje?
Niet dat ik weet.teebee.2.0 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:12:
Zijn er misschien nog andere alternatieven met een grotere sensor/meer lichtsterkte, maar niet meer een groter prijskaartje?
Tweakblog van de maand
Max. 600 euro
Wat voor compactcamera wil je?
Compact draagbaan, High End / Walk around zoom range
Reizen en huis/tuin/keuken foto's.
Hoge kwaliteit is gewenst, video van minder belang.
Extra features zijn altijd leuk, handmatig instellen is handig, maar snelle en goede auto modus is gewenst.
Heb ook een 7D (icm oa 70-200 f2.8 IS USM II) maar is veel te zwaar om mee te sleuren op reis, die gaat enkel mee op foto-uitstappen.
Ik heb vooral richting Canon en Sony zitten kijken:
pricewatch: Canon Powershot SX280 HS Zwart
pricewatch: Sony HX50V Zwart
Het probleem is een beetje dat mijn kwaliteits eisen eerder naar bvb Canon G15 / Sony RX100 gaan, maar ik toch een iets groter zoombereik wens.
Tweakblog van de maand
Heeft inderdaad iets meer zoom dan bvb een G15.witeken schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:54:
De Nikon P7700? Heeft een 28-200mm lens.
Wat meer tele zou wel gewenst zijn, maar tot nu niet kunnen vinden in het High End segment.
Ongeveer 150 euro, maximaal 200 euro
Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom (misschien wel een Bridge/Superzoom)
Waar gaat de camera voor gebruikt worden?
Voor simpele snapshots rondom het huis en tijdens m’n werk pak ik al snel m’n smartphone, wat in de meeste gevallen voldoende is, zeker nu m’n oude/trouwe Canon PowerShot A550 toch behoorlijk op is. Tijdens vakanties (zoals een weekje Rhodos dit jaar), uitjes (wandelen in de natuur, dierentuin, enz.) en af en toe een automeeting (bijv. MIVW), wil ik toch meer kwaliteit, betere flits en vooral ook fatsoenlijk kunnen zoomen, maar ook een camera nog redelijk makkelijk mee te nemen is.
Ik ben al een tijdje aan het lezen en rondkijken en ik krijg de indruk dat er maar één goede compacte fotocamera is, namelijk de Canon PowerShot SX240HS (of zelfs de SX260HS). Deze wordt ook veelvuldig genoemd/aanbevolen in dit topic. Maar doe ik daarmee geen andere modellen/merken te kort? De Olympus SZ-31MR bijvoorbeeld, heeft ook prima specificaties, op papier misschien wel beter dan de Canon.
In de categorie Bridge/Superzoom:
De Sony DSC-H200 is wat minder compact, maar op papier wel indrukwekkend en mocht ik in de toekomst iets meer willen doen met fotografie, heeft deze camera wel wat meer mogelijkheden. Alleen heb ik niet zo’n vertrouwen in oplaadbare penlight batterijen. Maar dan wordt de Canon SX500IS ook een optie. Zeker als ik naar de prijzen van deze camera’s kijk.
Nu weet ik dat megapixels niet alles zeggen, maar het valt mij wel op dat Canon over het algemeen minder pixels heeft dan concurrerende camera’s.
Verwijderd
Wat ik er graag bij zou willen hebben is dat hij 1080p kan filmen, weet alleen niet of dat teveel gevraagd is bij een budget van een kleine 200 euro? Zoom hoeft hij van mij niet te hebben, gebruik het zelden en vindt zo'n lens te kwetsbaar. Waterdicht zou ook erg fijn zijn, maar volgens mij zijn die er amper.
Ik ben best wel noob op dit gebied en zou het erg op prijs stellen als iemand mij zou kunnen helpen
Anders doet een pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX80 Zwart het heel goed. (boven water)
ps. Dat ik nu twee Sony's noem is toeval hoor.
[ Voor 102% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 22:14 ]
Met betrekking tot m'n eigen bericht van gisteren:
Als gevolg van een Cashback actie komt de Nikon Coolpix S9500 ook in het vizier. Dat lijkt mij in heel veel opzichten een betere camera dan de Canon PowerShot SX260 HS. Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 50% gewijzigd door Arosa op 12-07-2013 07:55 . Reden: Toevoeging ]
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Ziet er goed uit inderdaad, 1080p filmen en waterdicht voor <200 euro.. maar is die 12.7 MP genoeg om ervoor te zorgen dat de foto's er heel scherp uit zien op mijn 22" 1080p scherm? Bedankt iig.!Arosa schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 07:46:
@Black_LL: Is een Olympus Tough of iets vergelijkbaars dan niks voor jou? Bijvoorbeeld: http://www.olympus.nl/sit...s/tough/tg_620/index.html
Met betrekking tot m'n eigen bericht van gisteren:
Als gevolg van een Cashback actie komt de Nikon Coolpix S9500 ook in het vizier. Dat lijkt mij in heel veel opzichten een betere camera dan de Canon PowerShot SX260 HS. Of zie ik iets over het hoofd?
Tweakblog van de maand
Tja 'scherp', je krijgt er een scherm vol mee, maar echt geweldige foto's maakt die niet. Dat waterdichte hakt er flink in. Tenzij het echt puur voor zwemmen of op het strand is zou ik eerder iets als de wx80 kiezen. Maar goed, zelf weten heh.Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 17:40:
[...]
Ziet er goed uit inderdaad, 1080p filmen en waterdicht voor <200 euro.. maar is die 12.7 MP genoeg om ervoor te zorgen dat de foto's er heel scherp uit zien op mijn 22" 1080p scherm? Bedankt iig.!
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 12-07-2013 18:11 ]
Nu gaan we binnenkort op vakantie en leek het me wel geinig om permanent een mini camera bij te hebben. Liefst een echt broekzak model, dus formaatje klein, kleiner kleinst is waar het hier om gaat.
Even de feiten en wensen op een rij:
- Prijscategorie van 100 tot 150 euro max. Iets meer zou mogen als er echt een toegevoegde waarde in zit.
- Opladen via microUSB is een enorme pre.
- Klein formaat.
- Schiet op SD of micro SD.
- Veel shots per batterij is een pre, maar alles boven de 200 stuks is zéér acceptabel.
- Fatsoenlijke bedoening met P/A/S/M modes beschikbaar, maar gezien compacte requirement geen showstopper als het wat pielwerk met menu settings is. Mogelijkheid tot full manual is wel een vereiste
Verder hoeft het niet veel geks te zijn. Ik heb al zat camera's en lenzen die optisch heel sterk zijn. Ik zoek gewoon een mooi klein cameraatje die leuke foto's kan maken. Een afentoe iso 1600 shot in een restaurant zou leuk zijn, maar ik besef dat dat in dat formaat en die prijsklasse erg lastig is.
Wat ik zelf al heb gevonden:
- Sony WX50: lijkt een goeie allrounder, goeie batterij-duur en komt zeer sterk uit diverse vergelijkende reviews, kan opladen via USB. Misschien iets aan de prijs en minder compact dan sommige andere modellen. Oud model en lastiger beschikbaar (prijs dus relatief hoog).
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX50 Zilver
- Canon Ixus 240 HS: touch screen, groter scherm, wifi, kan niet opladen via USB. Is een Canon dus grote kans op CHDK.
pricewatch: Canon Ixus 240 HS Zwart
- Panasonic XS-1: nog véél kleiner dan de rest, kan opladen via USB. Beeldkwaliteit minder dan de andere twee.
pricewatch: Panasonic DMC-XS1 Zwart
Heeft er iemand op basis hiervan nog andere voorstellen, of zaken waar ik aan moet denken?
[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 15-07-2013 15:09 ]
Krijgt ook betere beoordeling dan de XS-1 (lijkt me toch een compromis, en kleiner dan klein weinig toegevoegde waarde). Een IXUS vertrouw ik niet meer, de 220 was echt een drama kwa kwaliteit. Met een compact gaat het vooral om hoe ze de beperkingen weten te verslaan en met verschillende omstandigheden weten om te gaan, aangezien er weinig in te stellen is. Dat er een paar goede foto's mee te laten zien zijn (wat de meeste compacts wel lukt) bewijst niet dat het totale percentage gelukte foto's dan ook hoog is.
[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 15-07-2013 15:17 ]
Goed punt vwb de WX80 vs WX50. Ik was me nog op de WX50 aan het richten omdat ik er daar tweedehands een paar van had gezien die wellicht de moeite zijn, de WX80 zit eigenlijk net aan het randje van het budget, maar heeft wel wifi als pre. De prijs van de WX50 is in de pricewatch ERG hoog omdat hij eigenlijk niet meer bestaat, maar er is altijd een handjevol winkels die vergeten om van die voorraad af te komen.jesper86 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 15:08:
WX50 ? De nieuwe WX80 is dezelfde prijs.
Krijgt ook betere beoordeling dan de XS-1 (lijkt me toch een compromis, en kleiner dan klein weinig toegevoegde waarde). Een IXUS vertrouw ik niet meer, de 220 was echt een drama kwa kwaliteit. Met een compact gaat het vooral om hoe ze de beperkingen weten te verslaan en met verschillende omstandigheden weten om te gaan, aangezien er weinig in te stellen is.
Ik zal de WX80 ook eens gaan onderzoeken.
Edit: FWIW, ik heb een zgan tweedehandsje WX50 gevonden. Uiteindelijk kwam die uit op ca. 40% van de prijs van een nieuwe WX80 of Canon varianten en voldoet aan bijna al mijn eisen. Volledig manual / fatsoenlijke PASM modes lijkt bij alle toestellen in deze klasse te ontbreken, dus heb me daar niet al te druk om gemaakt. Uiteindelijk gaat er ook een "echte" camera mee, maar dit lijkt me leuk voor terrasjes etc.
[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 17-07-2013 14:55 ]
Iemand ervaringen met beide, welke vind je beter
(of eventueel verschil met de tz40 van panasonic)
Edit:
Ik zie dat de hx20v bijna nergens meer te krijgen is. Wordt hij niet meer gemaakt?
[ Voor 11% gewijzigd door PoweRoy op 22-07-2013 02:28 ]
[This space is for rent]
De foto's van je W55 zouden in ieder geval niet beter "mogen" zijn, daarvoor is de sensor techniek te ver verouderd.
Qua sensor (op dat formaat) heeft de SX260 HS op dit moment echt wel een aantal streepjes voor op de andere compacts in die prijsklasse, en dan vooral op ruisonderdrukking en dergelijke. Ik heb er ook zeker mooie voorbeeldfoto's van gezien...
De Panasonic TZ40 is ook erg populair en een leuke camera met uitgebreide opties, maar ligt wel een trede hoger, meer gepositioneerd naast de SX280 HS (zelfde sensor en lens als de SX260 HS).
Voor wat betreft de beeldkwaliteit weet ik niet hoe die zich naast elkaar verhouden. Er zijn wel reviews met voorbeeldfoto's, maar daar komt de één niet heel veel sterker uit dan de ander.
Koop je een compact voor fotokwaliteit dan heb je helemaal niks aan al die fratsen, dan zal er iets aan het hart van de camera moeten veranderen, namelijk het sensor formaat. Enige probleem is dat die weinig zoom (kunnen) hebben, maar ach, 5x is altijd nog meer dan 3.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart
Ik heb nog over: een Panasonic LZ8 (oud beestje en toen al budget) en een Canon G7 (oud beestje, destijds top of the line), en een Canon S3 IS (bridge model uit 2005 ofzo) die qua sensor echt heel zwak zijn.
De BSI CMOS sensoren van nu kunnen op raw toch wel mee op ISO 400 à 800, met vaak acceptabele resultaten op 1600. Bij 5-10 megapixel CCD sensoren die je in de compacts van langer geleden zag merk je echt wel dat de beeldkwaliteit rond ISO 400 in begint te storten, waarbij ISO 1600 meer ruis geeft dan je TV als je je kabel rekening een paar maanden niet hebt betaald.
Kan ook goed zijn dat de output van de éne camera zich beter leent tot ruisreductie dan de ander. Zo'n gedrag zie ik bij mijn spiegelreflexen ook altijd, mijn 5D kan veel meer ruisreductie hebben met behoud van details dan de 40D, hoewel ze er op het eerste gezicht even belabberd uit zien.
Een body als de SX260 HS moet in de compact wereld redelijk mee kunnen qua ruis. De Panasonic TZ40 ook. Uiteraard is een Sony RX100 een stuk beter, maar 20x zoom in een compacte vorm kan ook een legitieme requirement zijn. Zou er best eentje willen voor op vakantie, en een bridge / compacte superzoom is vaak al goedkoper dan een budget lens (voor Canon EF of voor m43).
[ Voor 20% gewijzigd door TweakMDS op 22-07-2013 14:02 ]
Men skipt reviews (en discussies) altijd meteen door naar de high-iso pagina alsof daar de camera met de minste ruis de holy grail is. Maar maakt de camera uberhaupt wel mooi (of mooiere) foto's, daar gaat men gewoon vanuit, want de high-iso plaatjes zijn korrel vrij. Detail? Doet er niet toe, als het maar geen korrels heeft! Samen met de megapixels een wazige vlek als foto. De markt vraagt, de markt krijgt ..
Vraag iemand maar eens waar een grote sensor goed voor is. High-iso is dan het antwoord. En in principe klopt het, zolang we het er dan wel over eens zijn dat ISO100 met een compact al high-iso is.
*RAW doet er natuurlijk niet toe voor de normale gebruiker.
[ Voor 41% gewijzigd door jesper86 op 22-07-2013 14:47 ]
Ik wilde weten of iemand hier tips had watvoor camera lekker simpel is en mijn ouders 'makelijk' zouden kunnen aanleren en gebruiken. Ik had zelf al zitten kijken naar de Canon Ixus 500 HS, omdat het een beetje een ouderwets uiterlijk had en weinig knopjes. Maar volgens mij is de kwaliteit niet al te best. Te besteden bedrag is ergens rond de 250 eurie.