MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Advies neem ze mee naar de winkel en laat ze aantal toestellen vast houden en foto's mee maken.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Nou ik kan je vertellen dat is niet met iedere moeder zo, not even close ..Superdaantje schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:34:
Moeders hier is 68 en heeft sinds begin dit jaar een 600D. En ze heeft al behoorlijk door hoe het werkt instellen ISO, diafragma etc. Stond er versteld van hoe snel dat ging.
ps. Simpelste camera moet deze zijn (?) http://www.dpreview.com/products/nikon/compacts/nikon_cps01

Of iets als de Sony W710. Drie modes: Foto, Panorama, en Video. En maar 80,-

[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2013 12:07 ]
- weinig ~€75,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
- simpel met redelijke zoom + stabilistatie
- voorkeur met accu
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- handzaam voor op vakantie en optische zoom is hier dus ook wel handig
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
ik kwam op staples een aantal tegen voor een leuke prijs maar ik heb niet echt een idee wat de betere is, misschien zijn er door jullie betere te adviseren. achter de links heb ik de bijzonderheden vermeld. welke ook de twijvels veroorzaken.
olympus vr360 12,5 x optische zoom, accu
olympus vr340 10x optische zoom, accu
canon powershot a810 5x optische zoom batterijen
nikon coolpix s3500 7x optische zoom, accu
Olympus vg170 5x optische zoom, accu
[ Voor 4% gewijzigd door dezejongeman op 23-07-2013 13:16 . Reden: extra camera toegevoegd ]
Anoniem: 505708
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer 200 euro
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom, liefst minimaal 10x zoom, voorkeur voor ongeveer 20x
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Voorkeur voor accu, verder eigenlijk niet veel eisen. Wil gewoon mooie foto's kunnen maken en heb daarbij bijvoorbeeld geen behoefte aan gps of wifi. Panorama lijkt me wel leuk!
Ik twijfel op het moment tussen de nikon coolpix s9500 en de sony dsc-wx300.
De sony heeft gevoelsmatig toch mijn voorkeur, omdat ik erg tevreden ben over mijn vorige sony. Echter is de nikon s9500 wel een stuk goedkoper, met redelijk dezelfde specificaties. Dus ik vraag me vooral af wat deze sony (naast formaat) toevoegt bovenop de nikon coolpix s9500 en of het wel een goede aankoop is voor wat ik zoek.
Ook lees ik hier erg positieve verhalen over de canon sx260/sx240. Mijn oog was hier zelf in eerste instantie niet op gevallen, omdat ik geen ervaring heb met canon. Zou deze camera eventueel ook een goede optie zijn? Of zijn er specificaties die bovengenoemde sony en nikon camera toch aantrekkelijker maken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Doet het volgens mij ook goed met Macro.
http://www.flickr.com/search/?q=fuji%20x10%20macro
Anoniem: 505708
De TZ35 is ook mooi in prijs aan het zakken. Die lijkt me fijner vasthouden, de lens steekt iets minder uit dus gaat makkelijker in je zak, iets lichter, een tikkie meer groothoek, heeft 60i 1080p, meer fps met een reeks foto's, wat een snellere processor suggereert. Ook iets sterkere flitser en battery life, en panorama geloof ik.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ35 Zwart
http://camerasize.com/compact/#283,303,425,ha,t (ouder model)
http://www.dpreview.com/p...dmczs25&sortDir=ascending (zs25 is USA productnaam)
Miniature effect in video is ook wel 'komisch'
http://www.panasonic.net/...pact/zs25_tz35/video.html
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2013 13:26 ]
iemand die mij enig advies kan geven met deze typen camera's?dezejongeman schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:11:
- weinig ~€75,-
- simpel met redelijke zoom + stabilistatie
- voorkeur met accu
- handzaam voor op vakantie en optische zoom is hier dus ook wel handig
ik kwam op staples een aantal tegen voor een leuke prijs maar ik heb niet echt een idee wat de betere is, misschien zijn er door jullie betere te adviseren. achter de links heb ik de bijzonderheden vermeld. welke ook de twijvels veroorzaken.
olympus vr360 12,5 x optische zoom, accu
olympus vr340 10x optische zoom, accu
canon powershot a810 5x optische zoom batterijen
nikon coolpix s3500 7x optische zoom, accu
Olympus vg170 5x optische zoom, accu
Sony Cyber-Shot DSC-W730
http://www.sony.nl/product/dsc-w-series/dsc-w730
Volgens de consumentenbond doe je goed aan het bovengenoemde of
Canon Powershot A3500 IS
Nikon Coolpix S3500
Minder goed vinden ze de
Canon PowerShot A810
olympus vr360
olympus vr340
olympus vg170
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 26-07-2013 12:49 ]
300 max. Daarboven moet het de prijs echt waard zijn.
- Travelzoom of high-end
- Het liefst geen lens die extreem uitsteekt
- Goede kleurweergave
- Ook goed in situaties met minder/weinig licht (die ik nu heb heeft een probleem als je bijvoorbeeld een foto van een skyline maakt en een maan erboven -> maan weg + compleet zwarte lucht)
- Moet een accu hebben
- Stevige (voorkeur gaat naar alu) behuizing
Ik zoek waarschijnlijk iets met een grote sensor. Maar hierop is erg lastig te vergelijken.
Ik geloof dat alleen de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart relatief veel zoom heeft met grotere sensor. Of de pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart maar die is erg groot. Anders zit je aan de 5x zoom met bv, een pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart of pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart Of voor echt de beste kwaliteit (met super lichtsterke lens) maar nog 'relatief' betaalbaar een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX7 Zwart .. dan hou je helemaal weinig zoom over.
Tussen de € 100,- en € 200,-
Instapmodel of travelzoom
Aangezien ik een leek ben op cameragebied kan ik geen specifieke eisen opgeven.
Ik wil de camera voornamelijk gaan gebruiken voor het maken van foto's tijdens een weekendje weg, vakantie op festivals/tijdens concerten (ik sta meestal redelijk vooraan dus een "superzoom" lijkt me overbodig, als de foto maar goed is ivm de donkere ruimte), en voor foto's tijdens mijn verjaardag of iets dergelijks.
Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van fototoestellen en heb ik geen benul van specificaties, de modellen die ik heb gezien zijn voornamelijk op prijs gebaseerd en niet op een "goed" of "slecht" toestel. Wellicht dat iemand van jullie me beter kan adviseren
pricewatch: Nikon Coolpix S3500 Zwart
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-W730 Zwart
Met de eisen die je noemt lijkt de Panasonic TZ40 op dit moment de beste keuze. Rond de €300, vol features en allround een prima camera.BlackWhizz schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 01:59:
Ik ben in Nieuw-Zeeland. Eigen camera heb ik meegenomen, maar ik wil goede foto's. De camera die ik nu heb is een Nikon S3x00, weet t type niet exact. Problemen die ik ermee heb is dat er een korrel zand o.i.d. in de lens zit waardoor het zoomen erg schokkerig gaat Daarnaast zitten er veel groene pixels in de foto's en kleuren zijn nogal slecht als het donkerder buiten is.
...
20x zoom, en één van de meest compacte camera's met dat bereik. Verder leuke opties zoals wifi, nfc, 100fps op 720p etc.
Beide opties die je noemt zijn prima allrounders in die prijsklasse, maar hebben allebei een CCD sensor.Exterminator schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:08:
...
Tussen de € 100,- en € 200,-
...
Instapmodel of travelzoom
...
CCD sensoren zijn vergeleken met de "backside illuminated" CMOS sensoren iets minder in slecht licht.
Je ziet CCD dan ook iets meer terugkomen dan CMOS in de budget range.
Als goede kwaliteit bij minder licht in een compacte camera belangrijk is dan is een pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX200 Zwart misschien een betere keuze, of bijvoorbeeld één van de Canon Ixus modellen zoals de pricewatch: Canon Ixus 240 HS Zwart (heeft vreemd genoeg één erg slechte beoordeling, maar komt goed uit reviews) of pricewatch: Canon Ixus 255 Zwart.
Wat een klein probleempje is dat hier in Nieuw-Zeeland het aanbod veel minder is. Als je een camera zou mogen kiezen die op deze pagina stond. Welke zou je dan kiezen? http://www.parallelimport...ameras.html?price=5%2C100SndBastard schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:29:
Quotes een beetje ingekort omdat het twee lange posts zijn.
[...]
Met de eisen die je noemt lijkt de Panasonic TZ40 op dit moment de beste keuze. Rond de €300, vol features en allround een prima camera.
20x zoom, en één van de meest compacte camera's met dat bereik. Verder leuke opties zoals wifi, nfc, 100fps op 720p etc.
[...]
Waarschijnlijk de TZ30, dat is de voorganger ervan die ook nog prima is. Valuta ken ik niet uit mijn hoofd, maar je zou die toko eens kunnen bellen of mailen en vragen of ze de tz40 wel kunnen leveren. Wellicht zit zo'n ding er al aan te komen en willen ze eerst van oude voorraad af.BlackWhizz schreef op zondag 28 juli 2013 @ 02:39:
[...]
Wat een klein probleempje is dat hier in Nieuw-Zeeland het aanbod veel minder is. Als je een camera zou mogen kiezen die op deze pagina stond. Welke zou je dan kiezen? http://www.parallelimport...ameras.html?price=5%2C100
Ik denk dat beide compacts netjes zullen presteren, al moet je voor 100 euro ook niet teveel verwachten. Voor wat meer geld zou je pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart kunnen nemen. Maar in de prijsklasse van 100 euro denk ik niet dat er echt veel verschil is.Exterminator schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:08:
Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van fototoestellen en heb ik geen benul van specificaties, de modellen die ik heb gezien zijn voornamelijk op prijs gebaseerd en niet op een "goed" of "slecht" toestel. Wellicht dat iemand van jullie me beter kan adviseren
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Anoniem: 346766
Zo'n 200 Euro, indien nodig
Ik ben zo'n dinosaurus die tot vanmiddag nog analoog fotografeerde, met wat 10 jaar geleden een van de beste compact toestellen was. Ik ben niet bang voor technologie, maar zal niet snel vervangen wat nog goed functioneert. Ik fotografeer vooral mensen: binnenshuis, buitenshuis, graag in close up. Ik wil een toestel dat goede auto-instellingen heeft, want ik ga niet eerst 5 minuten door een menu zitten scrollen. Mijn voorkeur heeft daarom het toestal wat in standaard instellingen het beste werk levert. Ik heb de komende jaren geen tijd voor artistieke shots etc. dus heel gecompliceerde dingen hoeft hij niet te kunnen.
Ik heb geen smart phone (dinosaur, I said it already) en hoef niet per se gps en andere 'extra's'.
De canon sx260 kom ik in reviews vaak tegen, evenals de olympus sz-31. Maar ik zie nog zo 10 toestellen die mij op papier vergelijkbaar lijken. Ik kom er dus niet meer uit. Help.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Met dat in gedachte ben ik op zoek gegaan en kwam ik maar op een paar resultaten uit:
Samsung PL120
Samsung PL150 (blauw)
Samsung PL170
Samsung DV150F
Samsung DV300F
Zijn er geen andere merken met een scherm aan de voorkant?
Wat ik er aan wil uitgeven ligt tussen de 120 en 170 euro.
De camera wordt gebruikt voor foto's maken algemeen, geen specifieke doeleinden.
Misschien dat iemand een goed idee heeft waar ik nog naar kan kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door KoffieNT op 17-08-2013 14:40 ]
:D
Tweakblog van de maand
Een scherm wat om kan draaien zou ook een optie zijn, alleen zit daar vaak een dure camera omheen.
[ Voor 44% gewijzigd door KoffieNT op 17-08-2013 17:49 ]
:D
Tweakblog van de maand
Ik had het ook niet eerder gezien tot aan een paar maanden terug toen ik er een leerling mee zag. Wel grappig idee.witeken schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:46:
Als dat echt een must-have is, denk dat dat de enige keuze is, want ik was eerder nog nooit een camera met een schermpje op die plek tegengekomen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik wil een nieuwe camera kopen aangezien ik inmiddels al een tijd doe met mijn oude camera. Daar fotografeer ik de laatste tijd veel mee. Erg leuk, maar qua kwaliteit wil ik graag meer. De camera die ik nu heb is een Sony Cybershot DSC-S650. Qua gebruikersgemak is hij wel prettig.
Enige wensen die ik heb en waar mijn huidige camera niet aan voldoet.
- Flinke resolutie (>11 MP)
- Zelf kunnen focussen (Autofocus levert niet altijd de gewenste plaatjes op)
- Goed kunnen fotograferen onder mindere lichtomstandigheden/slecht weer.
- Snelle sluitertijd. (Ik weet niet precies op hoeveel seconden die dient te staan maar laten we zeggen dat ik een scherpe foto kan maken van iemand die springt.
- Budget zo rond de 300
"21 jaar DSL!"
[ Voor 14% gewijzigd door ajhaverkamp op 20-08-2013 08:19 ]
This footer is intentionally left blank
Goede tip.ajhaverkamp schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:18:
Heb je hier ([Aankoopadvies] Compactcamera) al eens gekeken?
Ik heb het doorgekeken en ik denk dat ik een travelzoom wel interessant vindt vanwege het formaat.
De camera gaat gebruikt worden voor zowel vakanties (citytrips) als natuurfotografie. Daarnaast wil ik er ook portretfoto's mee kunnen schieten.
Wat voor sluitertijd zou interessant zijn voor mij?
"21 jaar DSL!"
Dit is een onmogelijke vraag om te beantwoorden. Verschillende situaties vragen verschillende sluitertijden. De hoeveelheid licht en hoe snel het onderwerp beweegt zijn bijvoorbeeld 2 dingen die in mijn hoofd schieten. Er is niet een universele sluitertijd die altijd werkt jammer genoeg.The_Bird schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:04:
[...]
Wat voor sluitertijd zou interessant zijn voor mij?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dankje voor het antwoord maar hoe weet ik dan voor wat voor sluitertijd ik moet gaan?Moby schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:17:
[...]
Dit is een onmogelijke vraag om te beantwoorden. Verschillende situaties vragen verschillende sluitertijden. De hoeveelheid licht en hoe snel het onderwerp zijn bijvoorbeeld 2 dingen die in mijn hoofd schieten. Er is niet een universele sluitertijd die altijd werkt jammer genoeg.
Ik heb trouwens de aankoopadvies guide van Tweakers gelezen net. Erg interessant en heel duidelijk geschreven. Goed werk!
"21 jaar DSL!"
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Thanks!Moby schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:14:
Door je even in te lezen hoe fotografie werkt en wat belangrijk is. Een start kan de FAQ zijn: Fotografie FAQ of andere bronnen op internet.
Pittige stuff maar ik leer er wel veel van.
"21 jaar DSL!"
Kijk eens naar de Nikon P330. Is een goede ccompactcamera voor de prijs. Ook de snelste sluitertijd is waarschijnlijk snel genoeg. Ik denk niet dat je in het dagelijkse gebruik meer dan 1/500s nodig hebt, en dat kunnen zover ik weet alle camera's.
Tweakblog van de maand
Ziet er aardig uit maar heeft geen handmatige focus, iets dat ik wel belangrijk vind.witeken schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:57:
@The_Bird:
Kijk eens naar de Nikon P330. Is een goede ccompactcamera voor de prijs. Ook de snelste sluitertijd is waarschijnlijk snel genoeg. Ik denk niet dat je in het dagelijkse gebruik meer dan 1/500s nodig hebt, en dat kunnen zover ik weet alle camera's.
"21 jaar DSL!"
Verder: compactcamera's met bruikbare handmatige focus kan je waarschijnlijk op één hand tellen en misschien zelfs nog wel in één hand vasthouden. Enkele van de premium modellen zouden dit misschien kunnen bieden, maar dan is de vraag nog hoe bruikbaar de implementatie ervan is.
Overigens heb ik er bij een compactcamera nooit last van gehad dat de focus echt heftig mis was, behalve dat hij misschien een andere voor- of achtergrond wil kiezen. Wat je misschien beter zou kunnen doen is een compactcamera zoeken met touchscreen waarmee je snel en makkelijk "touch to focus" kan gebruiken. Dan heb je er minder last van dat de camera een heel ander punt selecteert dan dat je zelf in gedachte had.
Of anders even verder kijken richting systeemcamera's, maar daar is je budget eigenlijk ook te krap voor.
hoe kun je handmatige focus belangrijk vinden, als je met vragen komt zoals: "welke sluitertijd zou interessant zijn voor mij" ??The_Bird schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:20:
[...]
Ziet er aardig uit maar heeft geen handmatige focus, iets dat ik wel belangrijk vind.
Autofocus werkt perfect, je kunt selectiepunten kiezen, en als je een compact kiest is toch bijna alles in-focus...
Heb inmiddels al wat meer gelezen.107mb schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:01:
[...]
hoe kun je handmatige focus belangrijk vinden, als je met vragen komt zoals: "welke sluitertijd zou interessant zijn voor mij" ??
Autofocus werkt perfect, je kunt selectiepunten kiezen, en als je een compact kiest is toch bijna alles in-focus...
Met selectiepunten kan je aangeven waar de focus op moet liggen neem ik aan? Dat zou dan idd wel handig zijn.
Daarnaast lees ik zaken zoals "Beelden per seconde 4fps". Geeft dit aan dat je hiermee dus 4 fotos per seconde kan nemen? Hoe werkt dit dan in de praktijk? De knop ingedrukt houden en er worden 4 fotos genomen?
"21 jaar DSL!"
Elke camera heeft elke sluitertijd, hoe meer licht er is, hoe sneller de sluiter. Te weinig licht en hij is bewogen. Wat je zoekt is een lichtsterke lens zodat de sluitertijd hoog blijft, en/of bruikbare hoge iso.The_Bird schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:11:
• Snelle sluitertijd. (Ik weet niet precies op hoeveel seconden die dient te staan maar laten we zeggen dat ik een scherpe foto kan maken van iemand die springt.
Punt is alleen dat camera's met veel zoom dat niet hebben, maar die hebben dan heb je weer beeldstabilisatie om in ieder geval de beweging van je eigen hand te compenseren.
En ja je kan foto's blijven nemen als je de knop ingedrukt houd, wanneer dat zo ingesteld staat.
Thanks, maakt heel wat duidelijk.jesper86 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:17:
[...]
Elke camera heeft elke sluitertijd, hoe meer licht er is, hoe sneller de sluiter. Te weinig licht en hij is bewogen. Wat je zoekt is een lichtsterke lens zodat de sluitertijd hoog blijft, en/of bruikbare hoge iso.
Punt is alleen dat camera's met veel zoom dat niet hebben, maar die hebben dan heb je weer beeldstabilisatie om in ieder geval de beweging van je eigen hand te compenseren.
En ja je kan foto's blijven nemen als je de knop ingedrukt houd, wanneer dat zo ingesteld staat.
Ik snap nu ook zo'n beetje wat de ISO-waardes betekenen. Zijn die echter standaard "gekoppeld" aan de sluitertijd zoals die in bijv de tabel in de Fotografie FAQ staat?
Daarnaast begreep ik dat je het liefste zo laag mogelijk wil zitten qua ISO ivm het optreden van grain. Voor zaken met weinig licht en/of veel beweging moet je de ISO-waarde hoger zetten. Is er echter een manier om te weten op welke ISO je bepaalde objecten het beste kan fotograferen? (Naast uitproberen) Vind het zelf lastig inschatten aangezien licht maar ook beweging erg variabele factoren kunnen zijn.
Het zou zonde zijn als ik iets voor de 1e keer fotografeer en dat verknal door een verkeerde ISO-waarde.
"21 jaar DSL!"
Dit lijkt me juist 1 van de meest belangrijke kwaliteitseisen bij de aanschaf van een camera, iets dat ik ook zie bij de reviews hier.jesper86 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:01:
ISO is de algemene lichtgevoeligheid van de sensor. Als je die een 'boost' geeft door de iso omhoog te halen heb je dus minder licht nodig voor dezelfde sluitertijd, maar heb je dus ook meer ruis. Het liefst wil je natuurlijk zo lang mogelijk op ISO100 blijven maar dat is gewoon onmogelijk, en tegenwoordig gaat dat allemaal vanzelf. Dat zijn allemaal dingen die je later zal uitvinden.
Mag best in een tasje.Je hoeft nu alleen maar te bepalen wat voor 'soort' camera je zoekt.
Moet hij bijvoorbeeld in je zak passen, of mag hij ook mee in een tasje.
"Veel zoom" is niet nodig. Ben niet van plan om echt dingen van mijlenver te fotograferen.Is veel zoom een must of kan je het meeste wat je wil fotograferen ook wel met je voeten bereiken.
Ik wil graag leren maar neem aan dat er voor in het begin op de meeste camera's wel een aantal automatische instellingen op staan?Wil je de camera op automatisch gebruiken of wil je graag leren.
Gebruik je graag het schermpje of heb je liever een zoeker.
Momenteel gebruik ik een scherm, maar wil graag met een zoeker leren werken.
Kan nooit kwaad om daar naar te kijken.En tegenwoordig zijn er ook compacte systeemcamera's met verwisselbare lenzen en een grote sensor voor nog betere kwaliteit, als je daar zin in heb.
Daarnaast zie ik die autofocuspunten en de aantallen bij de pricewatch staan. Hoe werkt dat in de praktijk? Zie je op het schermpje dan 11 stippen staan waarbij je kan kiezen waarop gefocust wordt of kan je gewoon schakelen tussen verschillende focuspunten?
"21 jaar DSL!"
Zoals ik al eerder zei raad ik voor <300 euro de Nikon P330 aan
Tweakblog van de maand
Heeft een zeer mooie heldere zoeker, een duidelijke minimalistische bediening, lichtsterke lens, relatief grote sensor, en JPGs met echt Fuji-kleuren of RAW. De perfecte camera om te leren fotograferen imho.
link: http://www.fujifilm.eu/nl...-lens/model/fujifilm-x10/
[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2013 16:04 ]
Die ziet er idd goed uit maar ik las dit:jesper86 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:57:
Met zoeker zeker weten de pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart
Heeft een zeer mooie heldere zoeker, een duidelijke minimalistische bediening, lichtsterke lens, relatief grote sensor, en JPGs met echt Fuji-kleuren of RAW. De perfecte camera om te leren fotograferen imho.
link: http://www.fujifilm.eu/nl...-lens/model/fujifilm-x10/
Dat is wel een nadeel, vooral aangezien het me ook tof lijkt om snelle dingen te fotograferen. Bij wat voor situaties zou je 1600 nodig hebben?It recorded noise-free JPEG images at ISO 100 up to 800, with a little noise and slight colour desaturation at ISO 1600 and more visible noise at the fastest setting of ISO 3200 at full resolution.
En daarnaast, over manual fous
Lijkt me niet echt motiverend voor een instapper.It takes a lot of turns to move up and down the distance scale, not helped by the rather un-responsive thumb-wheel, which makes manual focusing with the X0 much more of a chore than a pleasure.
Zit zelf erg te neigen naar de Nikon D3100, die erg goede reviews krijgt (ook op Tweakers) en goede beeldkwaliteit voor een aardige prijs biedt. Groter, dat wel, maar dat is geen direct bezwaar voor me.
[ Voor 31% gewijzigd door The_Bird op 21-08-2013 20:59 ]
"21 jaar DSL!"
Kerel, ik snap dat je geen miskoop wilt doen, maar je maakt jezelf helemaal gek met reviews. Over elke camera is wel iets negatiefs te vinden, en zeker door miereneukers. Met name als je er niet zoveel verstand van hebt, en dus geen waarde aan specs kunt geven schiet je er niets mee op met dat gezoek en gepieker.
Maak heel duidelijk voor jezelf wat jij wil, en geef hier een prioriteit aan. Denk dan aan formaat, beeldkwaliteit, prijs, veel of weinig zoom, focussnelheid (voor sporten) Als je dat helder hebt, dan vallen al heel veel type camera's (compact/bridge/high-end compact/m43/milc/dslr) af. Weet jij welk type je wilt, ga dan zoeken op hoe het vasthoudt en hoe de bediening is. Welke opties en mogelijkheden er zijn. Dan lukt het vanzelf wel!
Succes
[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 21-08-2013 22:03 ]
Manual focus is met geen enkele digitale camera geweldig, tenzij je een manual focus lens gebruikt waar sowieso geen AF in zit (analoog) is het echt alleen voor noodgevallen of statiefwerk.
Een D3100 is wel ineens heel wat anders.
ps. Als men zegt in reviews klein/groot/langzaam/snel, dan is dat altijd relatief, en aangezien je de ervaring nog niet heb om dat ergens mee te vergelijken kan je daar eigenlijk geen conclusies uit trekken. Ga de camera dus vasthouden, en kijk naar echte foto's, daar heb je een stuk meer aan. En echt, de X10 is een high-end compact, hij was niet voor niks €600 bij introductie en dat was die ook waard!
Fotos: http://www.flickr.com/groups/fujifilmx10/
Anyway, uitproberen dus. Elke degelijke camera kan je mooie foto's mee maken .. maar wil je er ook mooie foto's mee maken, dat is uiteindelijk nog veel belangrijker.
[ Voor 69% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2013 22:45 ]
Anoniem: 431535
Ik ben opzoek naar een camera die ik wil gebruiken voor foto's in de huiskamer, in steden, landschappen, etc. Hiervoor heb ik al het een en ander gelezen op Tweakers en anders sites. Ook al wat verschillende camera's vergeleken op kieskeurig. Maar vind het nog steeds lastig om een schifting te maken, er is zoveel keus.
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
- Budget rond de EUR 200 (max EUR 250);
- Ik ben op zoek naar een Travelzoom (ik wil net iets meer dan de instapmodellen, maar het hoeft ook weer niet té profi);
- Gebruik zoals hierboven beschreven is redelijk divers. Ik wil hem zowel kunnen gebruiken voor in de huiskamer als op tripjes voor steden en landschappen. Wil minimaal 5x optische zoom, liefst wat meer.
- Verder moet hij niet te groot zijn, hij moet in mijn broekzak passen.
Een van de modellen die ik bekeken heb is de Canon PowerShot SX260 HS. Het nadeel die ik veel reviews lees van dit model is echter de batterijduur. Ik wil hem wel een volle dag kunnen gebruiken.
Kunnen jullie mij misschien een beetje de goede richting in duwen door wat tips van goede modellen van rond de EUR 200-250 te geven?
Alvast bedankt!
Anoniem: 431535
De Coolpix heeft voor mij als voordeel dat hij wifi heeft (wil ik er graag op hebben) en de flitser niet bovenop het toestel omhoog komt, zoals bij de SX260. De SX260 ziet er wat robuuster/stoerder uit, wat mij wel een beter gevoel geeft. Verder kan daar meer handmatig ingesteld worden. Dat laatste is misschien leuk, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ik dat 2 x zal gebruiken en verder meestal voor de automatische instellingen zal gaan.
Ik heb ook de Coolpix 9400 bekeken (ook een heel mooi apparaat naar mijn idee, heeft alleen geen wifi). Ik vind het moeilijk om deze te plaatsen tussen de andere 2 die ik zojuist noemde (afgezien van het feit dat de prijstelling net wat hoger ligt).
Kortom: ik kom een klein beetje om in de details, omdat ik er gewoon niet genoeg verstand van heb. Hebben jullie enig advies wat betreft deze modellen? En zien jullie misschien andere modellen die beter zijn voor dezelfde prijs?
Wat ik verder wel jammer vind is dat ze allemaal geen touchscreen hebben. Is dit iets voor het meer hogere segment? En heeft het volgens jullie toegevoegde waarde om het wel te hebben?
Hoe robuust de camera-body eruit ziet zegt eigenlijk niet zoveel. Als je het toestel een beetje netjes behandelt kan er eigenlijk niet veel fout gaan. En als er al wat stuk gaat is dat meestal het klepje van het batterij-vak of het zoom-mechanisme van de lens.
Een touch-screen kan voordelen hebben, mits goed geïmplementeerd. Scrollen en selecties maken in de menu-struktuur kan bijvoorbeeld sneller met een touchscreen dan met knopjes. Daarnaast kun je met een touchscreen ook touch-focus toepassen (tik op het scherm waar scherpgesteld moet worden), als de fabrikant dat ingebouwd heeft.
Overigens zijn touch-screens niet voorbehouden aan het hogere segment. Ik heb even een Camera Feature Search gedaan op DPReview (touchscreen en ingebouwde wifi), wellicht kun je er wat mee.
Tweakblog van de maand
Nadeel van de canons vind ik wel dat ze niet opladen via USB, en met wifi nog steeds niet op afstand te besturen zijn (via bijv telefoon of tablet), maar ik weet niet of de nikons dat wel kunnen.
Ik zou gewoon een extra batterij bijkopen, zeker voor dagen wanneer je veel schiet, daar heb ik in ieder geval geen spijt van gehad op vakantieAnoniem: 431535 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:32:
Een van de modellen die ik bekeken heb is de Canon PowerShot SX260 HS. Het nadeel die ik veel reviews lees van dit model is echter de batterijduur. Ik wil hem wel een volle dag kunnen gebruiken.
Ik kom een beetje hulp vragen. Ik geniet al enige tijd van dSRs, echter het formaat van deze cameras en accessoires maken het soms wat onpraktisch werken. Enige tijd geleden trotse vader geworden en dan wil je natuurlijk ook veel filmen. Filmkwaliteit van o.a. de D5100 is echt uitstekend, ook in laag-licht situaties en met statief maakt het een leuke opstelling, maar ik merk in de realiteit dat wanneer wij met de kleine man aan het wandelen zijn er gewoon met de mobiele telefoon foto's en filmpjes worden gemaakt. Mijn eerste idee was dan ook een (goedkoop/licht) filmcameratje te kopen, echter ben ik (denk ik terecht) tot de conclusie gekomen dat een degelijke compact best wel op kan tegen een instap-filmcamera zoals:
pricewatch: Canon Legria HF R406 Zwart
Daarnaast kan mijn vrouw eigenlijk wel een nieuwe compact gebruiken (Ixus 70/75 o.i.d van tig jaren oud). Vandaar dus op zoek gegaan naar een stevige compact met goede videokwaliteit. Het probleem zit hem voor mij dat de reviews meestal niet heel veel tijd besteden aan video kwaliteit, of althans ze vaak als goed/ok/slecht bestempelen zonder ze echt te vergelijken met alternatieven. Daarnaast weinig aandacht aan bijvoorbeeld de geluidskwaliteit van de opname, ook zeker niet onbelangrijk voor ons.
Antwoord op de vragen:
Niet zo relevant als bereiken wat ik wil. Maar ik denk dat voor mijn wensenlijstje voor 300 euro iets goed te vinden moet zijn. Maar als meer geld nodig is, of juist veel toe voegt, dan sta ik open voor suggesties.
Iets wat in de broekzak en jaszak past, bij voorkeur ook in de skinny jeans van een dame en niet enkel mijn heren-winterjas
- Foto's op momenten waar de dSLR te onhandig is om erbij te pakken, kwaliteit moet goed zijn (mag ook wel voor 300 evt 400e denk ik?) maar is minder van belang dan de video-aspecten
- Filmen van onze baby, tijdens wandelingen, winkelen, strandvakantie. Kwalitatief evenaren van bijvoorbeeld de bovengenoemde instap filmcamera. Full HD, 50/60 wat dan ook fps, gewoon degelijke film die op een ~60" tv gewoon leuk te bekijken is op een vrijdag avond.
- Goede stabilisatie van de camera, hopelijk vergelijkbaar als de instap filmcamera.
- Enige laag-licht filmkwaliteit zou fijn zijn, maar ik vewacht geen high-end prestaties, maar tijdens een avondwandeling (schemer) onze baby te filmen of een foto te maken zonder flits moet wel mogelijk zijn.
- Zoals bij het punt hierboven; licht/compact voor in de (dames) broekzak is een dikke plus. Uiteraard zaken als een groot scherm/stevige batterij zijn fijn.
- RAW formaat zou helemaal mooi zijn maar er komt niets naar boven in de pricewatch, dit is echter van ver ondergeschikt belang als al het bovenstaande.
- Verder geen noodzaak voor luxe speeltjes als wifi of GPS of andere trukendozen. Zelfs lange afstand zoom is niet aan de orde.
Er zijn een reeks aan modellen welke ik tegen ben gekomen wat opties zouden zijn. Vooral de Sony's kwamen goed naar voren met videokwaliteit, zoals de HX9v, 10v (dit zou een leuke optie zijn, maar niet leverbaar?), etc. Momenteel is de opvolger van deze series, en het huidige model de:
pricewatch: Sony HX50V Zwart
Dit zou dus een goede optie moeten zijn. 100e over budget vind ik nog niet zo spannend, maar gezien deze functies als wifi en gps heeft hoop ik dat er een goedkoper alternatief is welke niet inlevert op de functies welke ik wel wil. Daarnaast kan ik geen overduidelijk antwoord vinden op de vraag of de geluidskwaliteit van de opname gewoon in orde is t.o.v. de concurrentie en instap filmcameras.
edit: Flapdrol. De HS50 heeft kennelijk geen gps, maar kost alsnog 380e.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
Lijkt dan wellicht de logische keuze, echter wederom niet gek veel info over de geluidskwaliteit, en mijn vermoeden is dat de optische beeldstabilistatie bij film van de sony toch sterker is. Voornamelijk omdat de IS van de sony vaak genoemd wordt als uitstekend. Enige tijd geleden met de TZ7 kunnen spelen, echter geen films gemaakt, maar de Panasonic lijkt een mooie keus.
Anders blijft de SX serie van Canon nog over. 1 van mijn bezwaren bij deze (incl bovenstaande) types is dat het toch vooral travelzooms zijn, en ik die lange zoom eigenlijk niet interessant vind, omdat het ten koste gaat van formaat van de camera zelf. Daarnaast heeft een familielid de SX230, en deze maakt aardige foto's, maar gevoelsmatig ben ik een beetje canon-af. Morgen ga ik met die SX230 wat filmen, maar ik zou graag komende week de keus willen maken, vandaar vast deze post.
Oftewel, waar doe ik nu verstandig aan? Is de Sony de moeite boven de panasonic, is de geluidskwaliteit wel in orde voor mijn wensen? En zijn er nog alternatieven welke beter zijn in kwaliteit, of vooral juist compacter dan dikke zoomcameras?
Bedankt voor het lezen in ieder geval
edit 1: Aanpassing HX50v-HX50.
Daarnaast op dpreview de voorgangers van de 2 bovengenoemde bekeken gezien de HX50 en TZ40 daar niet te vinden waren (HX20 en de TZ30). Videokwaliteit van de Sony is daar toch flink voor op Panasonic.
Ook zijn ze zeker een stuk dikker dan hun 5x tot 10x zoom broertjes en zusjes, wat een dame in skinny jeans niet zal waarderen.
Omdat je zelf al aangeeft dat super lange afstanden geen prio heeft zou ik me meer richten op het kortere bereik zoals de Canon S110 of Nikon P330.
edit: Nogmaals, denk dat videokwaliteit > fotokwaliteit > formaat > prijs een redelijke lijst van prio's is. Denk dat ik de LX7 aan mijn lijstje toevoeg en zo even in de winkels ga rondsnuffelen. Valt niet mee allemaal.
[ Voor 17% gewijzigd door Foritain op 24-08-2013 12:56 ]
Op dit moment zijn ik en mijn vriendin een camera aan het zoeken voor naast de D90. Het liefst een compact camera.
€450-600
• Wat voor compactcamera wil je?
High-end
Voor naast de D90 zijn we op zoek naar een compactere camera. Een aantal punten die voor ons belangerijk zijn:
- Goede foto's bij weinig licht zonder flitser (dit is de belangerijkste)
- Liefst met zoeker
- Vaste lens (geen systeem camera)
- Snel en gemakkelijk een foto kan maken.
Als eerste wilden we de Canon G1 X aanschaffen, maar toen we hoorden dat er een Canon G16 aankwam met een lens die een F had van 1,8-2,8 en ook 5x optische zoom had begonnen we toch te twijfelen.
Nou is/zijn de beeldsensor/pixels van G1 X aanzienelijk groter dan die van de G16, dit zal er voor zorgen dat de sensor licht gevoeliger zal zijn dan die van de G16, toch?
Nou is de vraag welke van de twee in theorie nu beter zal presteren in ruimtes waar weinig licht is zonder gelijk als een malle te gaan lopen flitsen.
Graag zouden we jullie mening en advies horen over deze kwestie en eventuele andere opties en tips.
Alvast bedankt.
TheFlying
Theflying
Zonde om de dSLR niet te gebruiken. Maar ik begrijp het wel. Onze situatie lijkt vergelijkbaar. Wij hebben gekozen voor een Sony Nex 5RLW (dus de witte met 16-50mm lens). Die lens houdt hem heel compact, en het bereik is prima voor de foto's/filmpjes met een kleine. Kwaliteit is prima met een relatief grote APS-c sensor. De witte uitvoering met zilver-kleurige lens maakt het ook nog iets wat gezien mag worden. (We hebben er ook een bruin leren draagkoord aangezet, wat het bijna een soort mode accessoire maaktForitain schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:34:
...ik merk in de realiteit dat wanneer wij met de kleine man aan het wandelen zijn er gewoon met de mobiele telefoon foto's en filmpjes worden gemaakt....
Edit:
Eigenlijk zou ik ook de Sony Nex 5R adviseren. De sensor presteert goed. Je kunt lenzen wisselen, maar het hoeft natuurlijk niet.Theflying schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:37:
...Goede foto's bij weinig licht zonder flitser (dit is de belangerijkste)...
...Vaste lens (geen systeem camera)...
[ Voor 17% gewijzigd door KopjeThee op 24-08-2013 15:26 ]
De G1X zal waarschijnlijk iets beter in low-light presteren, vooral bij groothoek.
Ik denk dat je best met de G15 vergelijkt, aangezien de G16 duurder zal zijn en niet zo'n grote upgrade is (o.a. 60fps 1080p). De G15 is kleiner en 100 euro goedkoper. Die levert volgens mij dus het meeste voor je geld.
Tweakblog van de maand
Bedankt witeken en KopjeThee voor jullie antwoord, ben ondertussen druk allerlei reviews en tests aan het lezen kwam nog een interessante camera tegen namelijk de Fujifilm X20. Dit is de opvolger van de X10.witeken schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:24:
@TheFlying
De G1X zal waarschijnlijk iets beter in low-light presteren, vooral bij groothoek.
Ik denk dat je best met de G15 vergelijkt, aangezien de G16 duurder zal zijn en niet zo'n grote upgrade is (o.a. 60fps 1080p). De G15 is kleiner en 100 euro goedkoper. Die levert volgens mij dus het meeste voor je geld.
Iemand toevallig al ervaring mee of mee gespeeld?
De Sony Nex 5R zal voor ons niet snel een optie worden in verband met het lens systeem.
Theflying
Misschien kan deze round-up helpen: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras
Tweakblog van de maand
Probleem is dat je dan weer in de buurt van de prijs van een RX100 komt, welke echter wel flink compacter is en super fotos en videos schiet. En ondanks dat formaat (hx50 is niet echt klein) niet echt een issue is, wil ik wel vasthouden aan broekzak/jaszak/handtas passend, en niet alsnog een camera om mijn nek habben hangen zoals met een systeemcamera. Het advies stel ik op prijs, en het lijkt inderdaad een degelijke camera, echter niet voor ons gebruiksdoel. De dSLR gaat veel mee voor de 'echte' kiekjes, en de extra tas is het hem dan ook waard, maar er moet gewoon iets compacts bij.KopjeThee schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:11:
[...]
Zonde om de dSLR niet te gebruiken. Maar ik begrijp het wel. Onze situatie lijkt vergelijkbaar. Wij hebben gekozen voor een Sony Nex 5RLW (dus de witte met 16-50mm lens). Die lens houdt hem heel compact, en het bereik is prima voor de foto's/filmpjes met een kleine. Kwaliteit is prima met een relatief grote APS-c sensor. De witte uitvoering met zilver-kleurige lens maakt het ook nog iets wat gezien mag worden. (We hebben er ook een bruin leren draagkoord aangezet, wat het bijna een soort mode accessoire maakt) De Nex is ongeveer 500 euro, maar volgens mij wel echt betere kwaliteit dan de standaard compact camera's.
Vandaag de HX50 vastgehouden, en met z'n stevige body lijkt het wel de geschikte kandidaat voor stabiel filmen. Sterkere batterij maakt het een extra plusje. Tenzij er nog andere suggesties komen denk ik dat komende week de HX50 binnen komt, nu nog beslissen of die gps misschien toch leuk is, maar ik betwijfel dat het veel zin heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 24-08-2013 19:03 ]
OK, nog 1 dan. Ook een beetje out-of-the-box, net als de Nex 5R: De Samsung Galaxy S4 Zoom. Het is compact. Het is ook direct je telefoon, dus je zult hem ook altijd wel bij je hebben. Dan kan je in feite doorgaan met wat je nu doet: Foto's en filmpjes maken met je telefoon. Maar dan van betere kwaliteit.Foritain schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:01:
[...]
Tenzij er nog andere suggesties komen denk ik dat komende week de HX50 binnen komt, nu nog beslissen of die gps misschien toch leuk is, maar ik betwijfel dat het veel zin heeft.
Zeker out-of-the-boxKopjeThee schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:24:
[...]
OK, nog 1 dan. Ook een beetje out-of-the-box, net als de Nex 5R: De Samsung Galaxy S4 Zoom. Het is compact. Het is ook direct je telefoon, dus je zult hem ook altijd wel bij je hebben. Dan kan je in feite doorgaan met wat je nu doet: Foto's en filmpjes maken met je telefoon. Maar dan van betere kwaliteit.
Als video de hoogste prioriteit heeft, heb je ook een camcorder overwogen?Foritain schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:37:
edit: Nogmaals, denk dat videokwaliteit > fotokwaliteit > formaat > prijs een redelijke lijst van prio's is. Denk dat ik de LX7 aan mijn lijstje toevoeg en zo even in de winkels ga rondsnuffelen. Valt niet mee allemaal.
Ik heb zelf de Panasonic TZ-30 en op het vlak van beeldstabilisatie bij video en geluidskwaliteit (je kunt vrijwel niets instellen en heeft geen extra microfoonaansluiting) ben ik er niet kapot van. Trouwens ook niet voor foto's, het is echt een "Jack of all trades, master of none". Ik denk dat je met een goede smartphone filmpjes kan maken die kwalitatief niet zoveel onderdoen voor de meeste compact camera's (tenzij je veel zoom nodig hebt maar dat gaat ook ten koste van de beeldkwaliteit).
Ik heb ook de Sony RX100 overwogen als aanschaf maar wegens te prijzig niet gedaan. Ik heb daar best spijt van als ik de foto's van mijn camera vergelijk met die van de RX100. Die sensor is echt top voor de compactheid van het apparaat.
Foritain in "[Aankoopadvies] Compactcamera"
Een camcorder was mijn eerste plan, echter zoals ik zei lijkt het mij (en met alle plezier, laat maar weten als ik het mis heb) dat moderne mid-high fototoestellen kwalitatief niet onder doen voor instap camcorders zoals de door mij genoemde R406 of bijv CX220-280 sonys). Juist omdat mijn vrouw ook een nieuwe compact kan gebruiken dat ik deze kant op ben ga denken. Mijn doel is dan ook een degelijke compact te vinden welke in filmkwaliteit (zo goed als) niet onder doet voor deze <300e camcorders. Mijn iphone maakt ook redelijke filmpjes, maar wij zijn wel op zoek naar wat meer dan wat een gemiddelde smartphone biedt. Mocht je van mening zijn dat de filmkwaliteit totaal onder doet dan een camcorder is het wel een overweging terug te gaan naar camcorders, en daarbij een leuke compact voor mijn dame te kopen, maar vooralsnog lijkt de hx50 (of eventueel nog de lx7) een gouden oplossing?
Ik ben wel blij te lezen wat je van je TZ30 vindt, ik denk dat ondertussen de 40 overigens al afgevallen was ivm de wat aparte kleurweergave van die camera. Daarnaast 'voelde' de tz40 aanmerkelijk minder prettig en stevig in de hand, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik ken mijzelf ook redelijk goed en ik weet dat ik normaliter altijd blijf opschuiven met het budget omdat "deze net even beter is". Zo gingen wij dus van een 250e camcorder, naar een ~300e camera, naar een net geen 400e camera. Nu zit ik stiekem alweer naar ~550e compacts te kijken (welke ondanks de mooie sensor echter totaal geen zoombereik heeft, nu is 30x voor ons overdreven, maar mijn ervaring met de Nikon J1 (of was het V1), evenals de bekende 18-55 kitlensjes, was dat de standaard ~3x zoom wel heel erg beperkend is. Daarnaast is het voornaamste doel de ontwikkeling van onze kleine frequent en degelijk vast te leggen, en vraag ik mij af of het uiteindelijke gevoel bij het kijken van de filmpjes op de tv nu echt zo veel beter gaat worden met een nog duurder apparaat dan welke ik nu al overweeg.
edit: Waarom kan de Canon S110 geen 1080p/50-60p aan, dat zou nog een leuke combinatie hebben gemaakt. S120 zou dit hebben echter deze is pas net aangekondigd en voorlopig niet leverbaar, daarnaast komt hij voor een vrij pittige prijs, en is nog niets te vinden over de werkelijk kwaliteit van de video. Zou wel graag binnenkort de camera aanschaffen in plaats van langer te wachten, betwijfel of de videokwaliteit echt ver voor gaat lopen op de concurrentie.
[ Voor 14% gewijzigd door Foritain op 25-08-2013 00:21 ]
Dat zal je in die prijscategorie best wel lukken denk ik (op audiokwaliteit na), maar ik denk dat in die prijscategorie een high end smartphone echt weinig gaat onderdoen voor de kwaliteit die je zoekt. Aangezien ik met mijn compact camera de meeste shots al op de groothoekstand maak en telefoons als de Nokia Lumia 1020 en (nog uit te brengen) Sony "Honami" al een betere of gelijkwaardige fotokwaliteit leveren (en wellicht gelijkwaardige videokwaliteit maar daar hou ik me niet zo mee bezig) heb ik zoiets van "what's the point" om nog met een compact rond te lopen. (Ik heb het niet over DSLR etc.). Maar goed ik ben meer van gemak > kwaliteit; ik vond de foto's die m'n broer met z'n Galaxy S3 maakte (met proper geo-tagging, tewijl de GPS functie op mijn camera echt bagger was) niet zo heel veel slechter dan die ik met de TZ-30 maakte. Kortom: ik denk dat een "klassieke" compact camera qua sensor grootte en beeldkwaliteit z'n beste tijd wel heeft gehad.Foritain schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:33:
Mijn doel is dan ook een degelijke compact te vinden welke in filmkwaliteit (zo goed als) niet onder doet voor deze <300e camcorders.
Ik geef m'n camera wel mee aan m'n moeder die volgende week op vakantie gaat en nog een dumbphone heeft en dan wil ze 'm vast overkopen
Maar goed ik denk dat je gewoon zelf moet testen wat voor jou acceptabele kwaliteit is. Als dat een compact is des te beter want dan hoef je toch minder gewicht mee te zeulen
Voor mijn reis naar ZO-Azië en Australië wil ik een camera kopen om toch wat mooiere foto's te maken dan op mijn telefoon. Ik zal gaan backpacken, dus een spiegelreflex lijkt me niet erg handig.
Aangezien ik helemaal nieuw ben op de cameramarkt, richt ik me in wanhoop tot jullie. Ik wil er vooral foto's mee maken, maar goede video's vind ik eigenlijk net zo belangrijk. Waterdicht hoeft 'ie niet te zijn, ik zal er namelijk niet mee gaan zwemmen in de Mekong delta rivier.
300/350
Goede zoom is wel belangrijk, dus ik denk een high end (geen idee eigenlijk
Reizen. Goede foto's en films.
Zoals gezegd: geen idee. Het aanbod heeft me een beetje beangstigd en ik zie de verschillen ook niet zo
Als dslr en systeemcamera gebruiker ben ik niet gewend aan heel erg veel zoom, dus misschien moet je wat verder nuanceren wat goede zoom moet zijn.goldmemberf1 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:11:
Goedemiddag.
Voor mijn reis naar ZO-Azië en Australië wil ik een camera kopen om toch wat mooiere foto's te maken dan op mijn telefoon. Ik zal gaan backpacken, dus een spiegelreflex lijkt me niet erg handig.
Aangezien ik helemaal nieuw ben op de cameramarkt, richt ik me in wanhoop tot jullie. Ik wil er vooral foto's mee maken, maar goede video's vind ik eigenlijk net zo belangrijk. Waterdicht hoeft 'ie niet te zijn, ik zal er namelijk niet mee gaan zwemmen in de Mekong delta rivier.
300/350
Goede zoom is wel belangrijk, dus ik denk een high end (geen idee eigenlijk
Reizen. Goede foto's en films.
Zoals gezegd: geen idee. Het aanbod heeft me een beetje beangstigd en ik zie de verschillen ook niet zo
Qua alrounders met een goed zoombereik is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart momenteel een goede keuze, die biedt 20x zoom, wat in de praktijk erg veel is.
Als je iets meer naar high end gaat kijken gaat het zoombereik automatisch omlaag, en dan kan je bijvoorbeeld eens orienteren tussen:
pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart
pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart
Of als het iets kleiner moet zijn:
pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix P330 Zwart
Geen van allen een miskoop, maar de P7700 is een goede allrounder als een iets beperkter zoombereik genoeg is.
Anoniem: 517630
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Rond de 400e excl accessoires
High end/super zoom
- Zoom
- Handmatige mogelijkheden
- Goede automatische stand
- Macrostand
- Goed bij veel en weinig licht
Eerstvolgende vakantie is naar Afrika, waarbij ik oa fotos met veel zoom en fel licht zal maken (maar vast ook in de schemer). Ik heb niet echt een steady hand (of weinig geduld) dus goede beeldstabilisator is een must
Daarnaast wil ik meer uit mn camera gaan halen dan de ai functie, dus ook daarvoor zoek ik mogelijkheden (diafragma, sluitertijd). Toch is point en shoot ook belangrijk
Sony Cybershot HX300
Panasonic Lumix FZ 200
Canon Powershot SX280
http://tweakers.net/price...;330202;331908/categorie/
Een samenvatting van mijn overwegingen na het lezen van oa pricewatch:
Hoewel de lichtsterkte van de FZ200 zeker een plus is, vraag ik me af of ik daar in de felle zon ook nog zo veel voordeel van heb, of juist last krijg van de ruis waar voor wordt gewaarschuwd. En is 24x zoom voldoende?
De Sony HX300 heeft bij tele een diafragma van 6.2, dat lijkt me wat groot? En deze heeft geen RAW mogelijkheid. Deze heeft echter wel een hele grote zoom.
De Canon SX280 is een stuk goedkoper en lichter. Ik kan niet goed achterhalen waar dat verschil vandaan komt? Zit dat vooral in kwaliteit?
Mijn vorige camera was een Lumix TZ8. Ik was daar erg tevreden over, maar heb nu stof in de lens en dus nodig aan vervanging toe. De batterij doet het nog wel, dus bij de Panasonic handig als reserve.
Concreet de vraag: Welke zou ik het beste mee kunnen nemen op Safari en is ook daarna nog goed bruikbaar? (Sta ook open voor alternatieven)
Alvast bedankt voor de hulp!
Anoniem: 139886
Meneer, ik wil een hengel waarmee ik in de gracht een witvisje kan vangen, in de Atlantische oceaan een haai kan optakelen en die daarnaast nog dienst kan doen als polsstok, vlaggemast en rugkrabber. Oh ja, hij moet ook nog in mijn broekzak passen.Anoniem: 517630 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:35:
- Zoom
- Macrostand
Eerstvolgende vakantie is naar Afrika, waarbij ik oa fotos met veel zoom en fel licht zal maken (maar vast ook in de schemer). Ik heb niet echt een steady hand (of weinig geduld) dus goede beeldstabilisator is een must
Daarnaast wil ik meer uit mn camera gaan halen dan de ai functie, dus ook daarvoor zoek ik mogelijkheden (diafragma, sluitertijd). Toch is point en shoot ook belangrijk
Alle gekheid op een stokje, wat jij vraagt is eigenlijk onmogelijk in een P&S. De enige die een beetje in de buurt zou komen zou de Pana FZ200 ziijn, maar dat is en blijft een P&S.
Ik zelf zou naar een dSLR kijken, juist omdat je op zo'n reis toch veel foto's gaat maken. Een kleine dSLR met een kit lens en een telezoom en je bent gewoon veel beter voorzien.
Ideeen:
Canon EOS 1100D DSLR + 18-55mm II IS + 55-250mm IS=> 560 euro
Nikon D3100 DSLR + 18-55mm VR + 55-300mm VR=> 580 euro
=> Dit zijn goedkope setjes, maar veel capabeler dan welke P&S dan ook en zeker voor de dSLR wereld behoorlijk draagbaar.
Systeem camera kan ook, maar dan wordt tele lastig.
Kort je andere vragen:
De Sony zou ik niet doen.
De Canon is een travel cam en ga je ook niet blij van worden. Het alternatief hier is de Canon SX50HS die een giga bereik heeft maar een veel grotere aperture. Zou ik dus ook skippen voor de Panasonic.
Dus de keuze is wat mij betreft: Een pana FZ200 of een dSLR instap set. Ik zou toch voor het laatste kiezen.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 139886 op 25-08-2013 23:53 ]
Vergelijkbaar gevoel kwam ook naar voren overigens bij het bekijken bij sommige beelden van verschillende types camcorder. Enige andere wat ik kan bedenken is dat het misschien een amerikaans model is welke de opname maakt en net een andere fps heeft dan wij en dus schokkerig op youtube e.d. worden weergegeven? 50/60p etc?
Anoniem: 517630
Ik begrijp dat de FZ200 dan het dichtst in de buurt komt. Dank voor het advies.
Anoniem: 536080
Mijn budget is eigenlijk 150 euro. Maar ik heb een beetje rond gekeken en weet niet of dat gaat lukken. Als het echt een wereld van verschil maakt mag het dus iets meer zijn.
• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom
Ik ben wel van plan daar te gaan feesten en wil daar dan ook fatsoenlijke foto's van kunnen maken. Verder zou leuk zijn als ik fatsoenlijke hd-filmpjes kan maken, voor zover dat mogelijk is op zo'n ding.
Canon Ixus 240 HS Zwart: zit ver onder mijn budget. Maar heeft maar 5x optische zoom. Is dit genoeg? En ik weet ook niet of de andere specs wel voldoende zijn.
Sony Cyber-shot DSC-WX50 Zilver: Zit eigenlijk iets boven mijn budget maar reviews zijn prima.
Canon Powershot SX260 HS Zwart: Zit nog meer boven mijn budget, maar de reviews zijn nog beter.
Andere suggesties zijn welkom.
Geen dslr (of elke andere camera met wissellensen ) en veel zoom is fz200 op dit moment een zeer goede keus, maar er zijn wel wat kleine kant tekeningen.Anoniem: 517630 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:35:
High end/super zoom
- Zoom
- Macrostand
Een samenvatting van mijn overwegingen na het lezen van oa pricewatch:
Hoewel de lichtsterkte van de FZ200 zeker een plus is, vraag ik me af of ik daar in de felle zon ook nog zo veel voordeel van heb, of juist last krijg van de ruis waar voor wordt gewaarschuwd. En is 24x zoom voldoende?
De camera zal in AI en P vrij snel naar f2.8 willen om een snelle sluitertijd te krijgen.(dus de DoF kan wel eens ongewild kort zijn.) Beter is in A te schieten met enige oefening is dit goed te doen. f4.0 is je basis.
(Tot 800 max 1000 iso is zijn ruis best onder controle en je kan met pp-en dit nog verder laten verdwijnen)
Fel licht, zoals elke compact is highlightclipping en dynamic range een probleem, ik ben er nog mee aan het stoeien om het zo te krijgen dat ik niet hoef te pp-en maar als je Raw+jpeg schiet is dit allemaal prima te "redden". Als je dit niet wilt moet je wel een dslr nemen om deze eigenschappen te ontlopen vermoed ik.
De camcorder is zo goed dat ik twijvel of ik mijn sonycam ooit nog gebruik. Beide 24x zoom.
Zoom is meer dan voldoende 24 x en 48x in Izoom modes (ook Raw)
Je hebt een paar prachtige instellingen om je camera te fine tunen naar eigen inzicht.
Vooral de C1 C2-x modes zijn ideaal, zet hier in je gewenste basis in stelling en je kan lekker rommelen in de instellingen , camera uit aan, en alles staat weer zoals je wilt.
En niet onbelangrijk de accu is fenominaal, de hele dag spelen en nog niet leeg! best handig op safari waar je hem vast ook als "verrekijker" gaat gebruiken.
een FZ200 gebruiker.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
< €300
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De standaard vakantie kiekjes, verjaardagsfeestjes maar ook bijvoorbeeld autoraces (korte sluitertijd en ver inzoomen). Grote pluspunten kunnen gescoord worden op compactheid en zoombereik. Ik heb al begrepen dat ver zoomen en korte sluitertijden niet goed samen gaan, ver zoomen vind ik belangrijker.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik heb nu de volgende modellen op de shortlist staan:
pricewatch: Olympus Stylus SH-50 Zwart ![]() | Die beeldstabilisatie ziet er in de filmpjes erg indrukwekkend uit, kan net even wat verder inzoomen, is wel de grootste van het stel. Vind die lens eigenlijk te ver uitsteken. Die opspringende flitser vind ik een nadeel. Hij zit op de plek waar je het toestel nog wel eens wilt vasthouden. Daarnaast vind ik de constructie er wat fragiel uit zien. |
![]() ![]() | Ik heb ervaring met de TZ2 en TZ18, en ben daar best tevreden over. Wel laat de accuduur van die twee wat te wensen over maar dat hoeft natuurlijk niets over de TZ35 en TZ40 te zeggen. De TZ35 en TZ40 hebben ongeveer dezelfde maat als de Canon en de Nikon en zijn hiermee wel een stuk groter dan de Sony. Mij is niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen de TZ35 en TZ40 in zit. De TZ40 heeft wifi, GPS, en een betere stabilisatie? De consumentenbond lijkt erg positief over de TZ35. In de fotowinkel vonden ze het prijsverschil tussen de TZ35 en TZ40 zo klein dat je beter voor de TZ40 kunt gaan. |
pricewatch: Canon Powershot SX280 HS Zwart ![]() | Heeft dezelfde maat als de Nikon en de Panasonics. Heeft net als de Olympus en de Nikon een opspring flitser. Verder geen echte voor of nadelen kunnen ontdekken. |
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX300 Zwart ![]() | Aan de WX300 heb ik eigenlijk geen minpunten kunnen ontdekken hij is echt klein en heeft een groot zoom bereik. Het is met de WX300 volgens mij helaas niet mogelijk om zelf aan de sluitertijden te kunnen sleutelen (heeft wel een sport modus). Ik ben wel erg benieuwd naar de betrouwbaarheid/duurzaamheid van Sony. Mijn ervaring met een instapper van sony van +7 jaar geleden was op dat punt niet bepaald positief. Deze WX300 voelt wel stevig, maar dat zegt natuurlijk niets over de gebruikte componenten en de interne bouwkwaliteit. Bij de fotowinkel gaven ze aan dat alle genoemde toestellen in principe van A-merken zijn en dat de bouwkwaliteit vergelijkbaar is. |
pricewatch: Nikon Coolpix S9500 Zwart ![]() | Lijkt erg vergelijkbaar met de Canon. Zelfde maat zelfde flitser. Verder geen echte voor of nadelen kunnen ontdekken. |
Op fotokwaliteit heb ik de toestellen niet echt kunnen vergelijken. Op basis van de bij mij bekende gegevens hebben de Sony en de Panasonics op dit moment de voorkeur. Waarbij de Sony wat goedkoper en kleiner is. De panasonics zijn wat duurder (TZ40) en hebben iets meer mogelijkheden. Mijn vraag is vooral of er toestellen zijn die ik over het hoofd gezien heb en of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden. En misschien dat een van jullie ervaring heeft met een van de bovengenoemde toestellen?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Tweakblog van de maand
De Canon SX camera's zijn allemaal vrijwel hetzelfde kwa prestaties, als je voordelig uit wil zijn kan je dus het beste een eerder model zoals de SX260 nemen want het maakt toch geen verschil. Als je meer uit wil geven zou ik voor de Panasonic gaan, die presteert op een hoop punten net ietsje beter dan de Canons, en is ook nog eens een van de compactste.
In de US heet de TZ40 de ZS30 (heel handig
http://www.dpreview.com/p...schx50v&sortDir=ascending
En zie: jesper86 in "[Aankoopadvies] Compactcamera"
Over het algemeen zijn travelzooms gewoon travelzooms dus zou me er niet teveel zorgen om maken.
Ook zeer handig is camerasize.com/compact om de afmetingen visueel te vergelijken.
Edit: Die WX300 had ik nog niet gezien, is inderdaad een goed alternatief voor de Panasonic. Hele mooie camera, maar lijkt er inderdaad op dat je niet handmatig de sluiter e.d. kan instellen, alleen vele manieren om de automaat te compenseren naar je wensen (zou het ook mee moeten lukken, gewoon op actie zetten ofzo komt op hetzelfde neer.).
YouTube: Sony Cyber-shot WX300 Review: Complete In-depth Hands-on full HD
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 29-08-2013 20:03 ]
Tweakblog van de maand
Ik begrijp uit jullie reacties dat de SX240 en SX260 erg vergelijkbaar zijn met de SX280. Ik wil echter, tenzij er grote voordelen zitten aan een ouder model, kiezen voor het meest recente model in verband met toekomstige ondersteuning en accessoires.
Ik ga het GPS gebeuren waarschijnlijk niet gebruiken. Mijn ervaring met smartphones, GPS loggers en navigatie systemen is dat je het eigenlijk continu aan moet hebben staan omdat het goed te kunnen gebruiken. (anders kan het apparaat makkelijk minuten lang naar satellieten aan het zoeken zijn) In dat opzicht biedt de TZ40 weinig meerwaarde. In de foto winkel hebben ze niet duidelijk aangegeven wat verder de verschillen zijn tussen de TZ35 en TZ40 anders dan dat de microfoon van de TZ40 wat beter zou zijn en natuurlijk de GPS functionaliteit. Ook zou de TZ35 geen wifi functionaliteit hebben. En dat is wel een functionaliteit die ik verwacht te gebruiken. Daarnaast heeft de TZ35 geen touchscreen en kun je met de TZ35 niet zelf het focus punt kiezen, een feature die in de praktijk best handig kan zijn.
Ik weet niet hoe ephotozine.com onder de kenners staat aangeschreven, maar daar heb ik reviews gevonden van de Sony WX300, Canon SX280, Nikon S9500, Panasonic TZ40 en de Olympus SH-50.
Mijn interpretatie van de reviews is dat alle toestellen ongeveer even goed zijn. En dat de verschillen vooral in wat kleinere dingen zitten. Helaas geen foto's onder donkere omstandigheden. Ik verwacht dat de Sony en de Nikon vanwege de backlit CMOS op dit punt wat beter presteren.
Op techradar.com zijn ze erg positief over de Panasonic TZ40. Over de Canon SX280 zijn ze ook positief maar hebben ze het een en ander op aan te merken. Dit laatste geldt ook voor de Nikon S9500. De Sony en Olympus hebben ze niet gereviewd.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
In low-light doet de SX260/SX270 met zijn 12mp-sensor het zover ik weet het beste.
Als je voor de beste prijs/kwaliteit wilt gaan, zou ik de SX260 nemen (of SX240 als die goedkoper is).
Tweakblog van de maand

Op alle punten waren 5 punten te verdienen. De punten op features, handeling en performance komen van ephotozine.com. Eigenlijk valt te concluderen dat alle toestellen gewoon goed zijn en dat welke de beste is erg afhangt van welke weging je aan de verschillende onderdelen hangt.
Nog even een vergelijking van de afmetingen om aan te geven hoe ontzettend klein de WX300 is:

Het beeld is wat vertekend omdat de hoeken bij alle toestellen afgerond zijn. Ook wordt de dikte (rechts) voor een groot deel bepaald door de uitstekende lens.
Ik zit er ook te denken om deze aan te schaffen (ik heb nu nog een oude Lumix TZ5), maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Foritain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:55:
Na het bekijken van zo veel mogelijk Sony HX50/HX50V (maar ook voorgangers, HX20/HX9/etc) video's viel mij op dat het wat schokkerig was, of eigenlijk een soort van jitter heeft, voornamelijk wanneer de camera (zelfs rustig) beweegt, en minder wanneer er dingen bewegen terwijl de camera stil staat. Bijvoorbeeld de TZ40 leek meer smooth (echter staat de saturatie van die beelden mij totaal niet aan). Nu was ik de enige in huis die daar 'last' van had bij het bekijken van die beelden, maar ik vroeg mij af of dat iets bekends is, ik kom er zo 1-2-3 niets over vinden, maar het leek alsof een aggressieve stabilisatie de oorzaak was. Ben ik nu gek aan het worden na dagen lang beelden kijken van verschillende cameras, of is dit iets wat ik moet overwegen in mijn aannschaf. Zoals ik hierboven schreef, video kwaliteit is een belangrijke overweging in de aanschaf.
Vergelijkbaar gevoel kwam ook naar voren overigens bij het bekijken bij sommige beelden van verschillende types camcorder. Enige andere wat ik kan bedenken is dat het misschien een amerikaans model is welke de opname maakt en net een andere fps heeft dan wij en dus schokkerig op youtube e.d. worden weergegeven? 50/60p etc?
Ik ben echt ontzettend onder de indruk van de videokwaliteit, de fotokwaliteit is gewoon top, maar dat was ook te verwachten met een bijna 400 euro camera, maar vooral de video doet echt niet onder aan de 250-300 euro handicams waar ik mee begon als mogelijke aankoop. De kleurweergave (zowel foto als video) is in mijn ogen zo veel natuurlijker dan de TZ40, het blijft persoonlijk, maar ik ben er echt super super blij mee, en mijn vrouw ook. Hij voelt goed en stevig aan, en het redelijke formaat maakt hem uitstekend stabiel vast te houden voor video, en nog klein genoeg voor een broekzak.
Laag-licht kwaliteit is ook erg goed, de snelheid is goed, zowel voor opstarten als foto's nemen, de batterij lijkt tot dusver prima (en wordt ook veel genoemd als een plus tov de panasonics) Daarnaast zijn de hoeveelheid features eindeloos, had niet verwacht dat er zo veel gekke mogelijkheden in zitten. (en de auto-picture bij smile-detection is erg leuk om mee te spelen hoe ver je kan gaan tot hij een foto maakt
Al met al zijn wij met de HX50 tot dusver zeer tevreden. Mijn bedoeling is om een tweaker review te maken, maar dit zal nog enkele weken op zich laten wachten, totdat ik de camera iets beter heb doorgenomen, en er wat meer foto's en video's mee heb kunnen maken. Maar de eerste indruk is echt uitstekend.
Als je natuurlijk de video minder interessant vindt zou je de kleinere broer kunnen bekijken, de WS300 of WX300 uit mijn hoofd? Maar als je ook een degelijke videocamera in je compact zoekt, denk ik dat de HX50 echt niet teleur zal stellen.
http://snapsort.com/compa...Sony-Cyber-shot-DSC-HX50V
En het verschil tussen de TZ 40 en de TZ 35
http://snapsort.com/compa...5-vs-Panasonic-Lumix-TZ40
[ Voor 31% gewijzigd door ramrodwillem op 03-09-2013 21:38 ]
Heb met beide even kunnen spelen, en de hx50 nu in bezit. Vind de foto's en vooral ook video's van deze HX50 echt veel natuurlijker en mooier dan de panasonic produceert (toegegeven, met mijn beperkte ervaring met de laatste). Laag licht kwaliteit voornamelijk ook. Maar nogmaals, dat is ook persoonlijk, maar ik weeg het resultaat wel zwaarder dan 0.2f of extreme iso waarders die vanwege de opkomende ruis praktisch nutteloos zijn.
De TZ40 krijgt over het algemeen echter goede reviews, maar ik ben erg blij met de keuze voor de sony.
Hoe is het schokkerige van de video,s bij de HX50 ,valt het nog steeds wat tegen ?
Ben er nog niet veel buiten mee geweest om echt op 30x te zoomen, maar tot dusver met de 'normale' stabilisatie (er zit ook een aggressievere 'active' stand op, welke wellicht bij dat bereik meer van pas komt) en een flink eind inzoomen geen problemen met scherpte ontdekt. Vooral de (iets grotere) vorm van de Sony, maar ook de grip voorop, maakt het opmerkelijk makkelijk hem stevig en stabiel vast te houden, dit merkte ik vanaf het eerste moment dat ik hem in de winkel vast hield. De normale stabilisatie stand is dusver ook voldoende om, wanneer ik video maak en hem rustig stil probeer te houden, het resultaat lijkt alsof de camera daadwerkelijk stil staat. Nu moet ik wel zeggen dat ik een redelijk stabiele grip heb overigens.ramrodwillem schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:49:
Heb je trouwens wat aan die 30x zoom op de Sony of krijg je er geen foto mee scherp ?
Hoe is het schokkerige van de video,s bij de HX50 ,valt het nog steeds wat tegen ?
Gezien ik vandaag toch de deur uit moet, zal de camera meenemen en kijken hoe het gaat op max zoom met stabilisatie, kom er straks op terug
Wat betreft de schokkerige videos. zie 4 posts boven je
Mijn boefje is liev!
Dat ligt helemaal aan het merk. Ik weet bijvoorbeeld dat Nikon voor toestellen verkocht in de EU 1 jaar Europese garantie geeft, maar het tweede jaar garantie loopt via de importeur van het land waar het toestel is verkocht. Dus als het toestel in het eerste jaar stuk gaat, kun je de garantie bij Nikon NL claimen, maar in het tweede jaar moet je naar Nikon DE (als je bij Amazon.de koopt, en verondersteld dat Amazon.de de toestellen bij de Duitse importeur betrekt).JB schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:17:
Mensen hier die bestellen via Amazon.de? Scheelt toch eea aan prijs maar weet even niet of ik dan in NL naar garantie kan vragen.
Bij andere merken kan dat weer anders geregeld zijn.
Nu zit ik nog met de twijfel of ik een compact camera moet nemen of juist een systeemcamera. Ik wil op de auto stand de beste foto's, maar vraag me af of een systeemcamera dit beter doet op de autostand. Je leest vanalles over een grotere sensor bij systeemcamera's en dat dit kwalitatief beter is maar is dat ook op de auto stand?
Mijn boefje is liev!
De HX50 die ik net binnen heb sta ik versteld van hoe slim die auto standen eigenlijk zijn in alle mogelijke situaties. Mijn dSLR of (als je het over systeemcameras hebt) de Nikon J1 van een kennis, met (even kort door de bocht) goede sensors, hebben veel mindere scene-herkenning in auto, maken ook op auto in de meeste situaties goede foto's, maar merk je, althans in mijn ervaring, dat het gebruik maken van de (Semi-)manual standen snel voor beter resultaat zorgt.
Als je echt van plan bent alleen maar op de auto stand te fotograferen, denk ik dat je beter af bent met een luxere compact welke voor point&shoot is bedoeld, dan een systeem (of dSLR) camera die toch voor een iets andere gebruiker is ontworpen. Want als je denkt dat je voor het hogere budget gewoon een betere point&shoot krijgt denk ik dat je teleurgesteld zult zijn. Uiteraard kan je met een systeemcamera budget iets als een RX100 overwegen, dan heb je een compact met een hele degelijke sensor? Persoonlijk vond ik hem net te duur worden voor het gebruik. Je moet je eerst goed afvragen wat je nu echt wilt van een camera, en natuurlijk wat je uiteindelijk met de foto's wilt doen.
Heel verhelderend thnx! De RX100 is qua zoom erg beperkt voor een compact imho en omdat je daar niets op kunt verwisselen valt ie eigenlijk al meteen afForitain schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:28:
De auto stand is bij bijna alle nieuwe camera's vrij prima in orde, je merkt hier sterk de vooruitgang in de loop der jaren. In de meest gangbare situaties, voornamelijk buiten, zijn die autostanden gewoon prima en is de kwaliteit grotendeels afhankelijk van de lens/sensor.
De HX50 die ik net binnen heb sta ik versteld van hoe slim die auto standen eigenlijk zijn in alle mogelijke situaties. Mijn dSLR of (als je het over systeemcameras hebt) de Nikon J1 van een kennis, met (even kort door de bocht) goede sensors, hebben veel mindere scene-herkenning in auto, maken ook op auto in de meeste situaties goede foto's, maar merk je, althans in mijn ervaring, dat het gebruik maken van de (Semi-)manual standen snel voor beter resultaat zorgt.
Als je echt van plan bent alleen maar op de auto stand te fotograferen, denk ik dat je beter af bent met een luxere compact welke voor point&shoot is bedoeld, dan een systeem (of dSLR) camera die toch voor een iets andere gebruiker is ontworpen. Want als je denkt dat je voor het hogere budget gewoon een betere point&shoot krijgt denk ik dat je teleurgesteld zult zijn. Uiteraard kan je met een systeemcamera budget iets als een RX100 overwegen, dan heb je een compact met een hele degelijke sensor? Persoonlijk vond ik hem net te duur worden voor het gebruik. Je moet je eerst goed afvragen wat je nu echt wilt van een camera, en natuurlijk wat je uiteindelijk met de foto's wilt doen.
Mijn boefje is liev!
Hou er dan wel rekening mee dat je met die NEX-5 altijd met een extra lens rondloopt. De 16-50 is beperkter qua bereik dan de RX100, dus als meer zoombereik een keiharde eis is zul je bereid moeten zijn extra lenzen mee te nemen en ook regelmatig te wisselen. Een RX100 of een NEX-5 met 16-50 stop je nog in je jaszak, maar met die telelens erbij lukt dat niet meer. Sony (en ook Tamron trouwens) heeft nog wel een 18-200 voor de NEX-serie maar die zit wel een een wat andere prijscategorie.JB schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:36:
De RX100 is qua zoom erg beperkt voor een compact imho en omdat je daar niets op kunt verwisselen valt ie eigenlijk al meteen afZelf zat ik naar een NEX-5 met een 16-50 en 55-210 te kijken maar als ik dit zo lees ben ik beter af met een compact alleen moet ik dan wel een beetje optische zoom hebben.
Ja dat vind ik niet zo erg, mijn vrouw wil gewoon foto's kunnen knippen op de AUTO stand en dan moeten het goede platen zijn. Die extra lens zal alleen op vakantie mee gaan bijv. Een allround 18-200 is een stuk duurder maar ik verwacht dat de flits daar ook op weerkaatst indien ik die een keer wil gebruiken. Daarom heb ik dan liever 2 losse lensen omdat de flits icm die 55-210 niet snel zal opgaan.B64 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:35:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat je met die NEX-5 altijd met een extra lens rondloopt. De 16-50 is beperkter qua bereik dan de RX100, dus als meer zoombereik een keiharde eis is zul je bereid moeten zijn extra lenzen mee te nemen en ook regelmatig te wisselen. Een RX100 of een NEX-5 met 16-50 stop je nog in je jaszak, maar met die telelens erbij lukt dat niet meer. Sony (en ook Tamron trouwens) heeft nog wel een 18-200 voor de NEX-serie maar die zit wel een een wat andere prijscategorie.
Mijn boefje is liev!