Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-11 16:08

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
copykat schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:20:
[...]

type-0, fz2000. opvolger van de fz1000, 480mm.
volgens vele kan je met crop, digitaal zoomen, die 600mm van de fz300 behalen, 20Mp tegen 12Mp.

@moozzuzz inderdaad de lx7 is ouder, was gewoon een voorbeeld van type compact die beter presteert in iq dan compact's.
enne inderdaad bridge en compact's ook premium is fixed lens system.

Ik denk dat een m43 een goed alternatief is maar de zoom eis is dan lastig. hoeveel mm moet er op komen? als 400mm te weinig is kom je algauw op 100-300mm lens terecht.

hoeveel resolutie? 16, 20?

Een fz2000 is wel een powerhouse in futures en zeker op video gebied. 24-480mm 20Mp 1" sensor.
goed beweegbaar lcd, evf , build in nd filters. wel eh geen compact size.
Compact size is niet van belang, daar hebben we al een andere camera voor. Maar die FZ2000 is ook veel te duur.

Geen idee wat je met m43 bedoelt. Qua zoom wil ik niet (veel) minder dan wat ik nu heb (530mm)

@zerokill als je eenmaal zo'n vrijbeweegbaar scherm gewend bent, wil je niets anders meer. Vandaar dat dat een harde eis is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:50

copykat

Good copy isn't bad

m43= micro fourthird, bjiv, dmc g80

edit nog wat toevoeging:
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:32:
[...]

Compact size is niet van belang, daar hebben we al een andere camera voor. Maar die FZ2000 is ook veel te duur.
hij een 100 euro over je max budget. Maar is een serieuze upgrade van je sx10.
Als je een all in one zoekt met goede video kwaliteiten en goede foto mogelijkheden dan is het denk ik één van de kans hebbers. leuke opsomming superzooms
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:32:
[...]

Geen idee wat je met m43 bedoelt. Qua zoom wil ik niet (veel) minder dan wat ik nu heb (530mm)
de 530mm is een omgerekende zoom factor en bij de losse lenzen word vaak de werkelijke mm aangegeven.
op een m43 is de lens bereik in mm aangave maal 2, dus een 12-60mm is een 24-120mm( 5x zoom)en een 14-140mm is een 28-280mm (10x) een 100-300mm is een 200-600mm.("maar" 3x)
compact 1/23 is 5.6x en 1" sensor is 2.7x , Dus de 24-480mm is een 8.88- 177,78mm
uitleg
(aps-c is 1.5x of 1.6x)

Overigens geeft Panasonic aan dat 20x zoom met verschillende formaten verschillende afstand (max mm) kan halen.:
specs

copykat wijzigde deze reactie 03-05-2017 22:00 (95%)
Reden: meer details

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
copykat schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:27:
m43= micro fourthird, bjiv, dmc g80

edit nog wat toevoeging:

[...]

hij een 100 euro over je max budget. Maar is een serieuze upgrade van je sx10.
Als je een all in one zoekt met goede video kwaliteiten en goede foto mogelijkheden dan is het denk ik één van de kans hebbers. leuke opsomming superzooms
Mijn partner vindt 1000 euro eigenlijk al 600 teveel. Ik heb hem alleen op 1000 euro gezet omdat ik weet dat camera's met verwisselbare lenzen meestal wat duurder zijn dan een goede bridge. Ik ben niet bereid om meer dan 500 euro voor een bridge te betalen.

(en alles is een serieuze upgrade van m'n SX10, zelfs de Olympus TG-860 van m'n partner is een serieuze upgrade, het enige wat die mist is de zoom)
quote:
de 530mm is een omgerekende zoom factor en bij de losse lenzen word vaak de werkelijke mm aangegeven.
Weet ik, maar als je ook in de categorie vaste lenzen zit te zoeken is een omgerekende zoom factor wel handig. Ik weet dat ik als ik een dSLR of systeem camera zou kopen dat ik vast wel ergens een lens kan vinden die aan mijn eis voldoet en dat ik met name naar de mogelijkheden van de body moet kijken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-11 16:15
Een aantal posts zijn verplaatst naar [Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb gisteren toch maar de Canon besteld (SX60 HS) Ik heb nog wel naar twee Nikons zitten kijken (zowel de B700 als de P900), maar daar zit geen batterij oplader bij.

De dSLR/systeem camera komt later wel, ik wil eerst weer even wennen aan het maken van mooie zoom en macro foto's. Ik heb ook veel gelezen dat mensen een bridge naast een dSLR/systeem camera kopen, ik doe het gewoon andersom :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:34:
Ik heb gisteren toch maar de Canon besteld (SX60 HS) Ik heb nog wel naar twee Nikons zitten kijken (zowel de B700 als de P900), maar daar zit geen batterij oplader bij.
gefeliciteerd met je keuze. wat heeft je doen besluiten voor canon te gaan? alleen de lader?
volgens mij zit er standaard een lader er bij. of bedoel je een lader om de batterij los vd camera te laden?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
copykat schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:14:
[...]

gefeliciteerd met je keuze. wat heeft je doen besluiten voor canon te gaan? alleen de lader?
volgens mij zit er standaard een lader er bij. of bedoel je een lader om de batterij los vd camera te laden?
De Nikon kun je standaard alleen opladen door het gehele apparaat aan een USB lader te hangen. Of je kunt een third-party losse lader kopen. De Canon heeft standaard een losse lader meegeleverd. Aangezien de prijzen ongeveer gelijk waren (de Nikon is iets duurder), en de reviews ook, ben ik voor de Canon gegaan, omdat ik voor de Nikon uiteindelijk meer kwijt zou zijn geweest omdat ik een losse lader wil hebben.

Het viel me wel op dat heel veel mensen alleen maar plus punten van een apparaat aangeven, en negatieve punten compleet negeren...

Er zat nog een heel klein verschil in de inhoud van de doos: een lensdop draadje, zodat je je lensdop niet kunt verliezen. Voor mijn SX10 heb ik daar een losse voor moeten kopen (en een nieuwe lensdop :p)

Ik heb nu wel 8 nieuwe oplaadbare AA batterijen over (de SX10 was de laatste met AA batterijen, volgens mij :p)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sommige vinden intern laden incamera juist handig. in de auto bijv. en de lader is kleiner en makkelijker mee te nemen. ik persoonlijk heb externe laders omdat het er bij zit niet omdat ik speciaal er voor gekozen heb. Nu heb ik soms dat de accu vd camera (bijna)leeg is en ik dit vlak voor vertrek opmerk. dan zou usb laden in de auto handig zijn. Ik heb mezelf aangeleerd de accu op te laden voordat ik hem in de kast leg. nieuwe litium accu's hebben geen geheugen dus halverwege opladen is geen probleem. helemaal leeg trekken wel.
quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:12:
[...]

Het viel me wel op dat heel veel mensen alleen maar plus punten van een apparaat aangeven, en negatieve punten compleet negeren...
Bedoel je hier of in het algemeen?

Dat gebeurd vaak met advies, je adviseert naar de positieve kant omdat de negatieve dingen voor de één belangrijk zijn en de ander het als een gegeven aan neemt.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk verschillende (technische) reviews te lezen over het apperaat ik neig te kopen. zodat je een goed beeld krijgt van de sterke en zwakkere punten en wat de concurrentie is.
(desnoods alleen de conclusies als de rest jumbo mumbo lijkt wanneer je t leest. :+ )

copykat wijzigde deze reactie 08-05-2017 09:30 (26%)
Reden: was wat weggevallen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@copykat algemeen. Een heleboel reviews zeggen: maakt mooie foto's, kan heel ver inzoomen en verder niets. Duh... (er is er één bij kieskeurig.nl die wel het ergst was: geen woord over de camera en alleen maar over dat hij hem zo snel van de verkooper gekregen had en dat de verkoper goed reageerde :p)

Het maakt het kiezen van een toestel wel een stuk lastiger (vooral omdat niet veel winkels verschillende toestellen in huis hebben). En helemaal als je er nog niet over uit bent of je nu een dSLR of een bridge wilt hebben :p (de dSLR komt er nog wel, alleen niet nu).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ah, die klanten reviews zijn zoizo subjectief. los van het feit dat daar ook nog veel brood pluggers tussen zitten.

ik bedoel dpr, zoom, cameralabs , dat soort echte technische testen. waar ze de lens en sensor kararkteristieken doorlichten en hoe goed of slecht de bediening is...

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 04-11 23:40
Iemand ervaringen met de Lumix FZ82 tov de FZ300?

Ik wil heel graag een goede camera kopen voor m'n aankomende vakantie, maar kom er niet uit welke van de 2 ik moet kiezen.

Xbox one: I ColoSsuZz I - PS4: I-ColoSsuZz-I

• M0Dzilla
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:10
quote:
I ColoSsuZz I schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:46:
Iemand ervaringen met de Lumix FZ82 tov de FZ300?

Ik wil heel graag een goede camera kopen voor m'n aankomende vakantie, maar kom er niet uit welke van de 2 ik moet kiezen.
http://cameradecision.com...Panasonic-Lumix-DMC-FZ300

Deze site al gevonden? Kun je in ieder geval al kijken naar de specs, en wat jij voor jezelf belangrijk zou vinden. (FZ80 is hetzelfde als de 82 als ik het goed heb)

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 04-11 23:40
quote:
M0Dzilla schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:56:
[...]

http://cameradecision.com...Panasonic-Lumix-DMC-FZ300

Deze site al gevonden? Kun je in ieder geval al kijken naar de specs, en wat jij voor jezelf belangrijk zou vinden. (FZ80 is hetzelfde als de 82 als ik het goed heb)
Ja die heb ik gezien. Ik ken de verschillen qua specs, maar ik kan nog steeds geen keuze maken wat voor mij de beste keuze voor hetgene waar ik de camera wil gebruiken.

Xbox one: I ColoSsuZz I - PS4: I-ColoSsuZz-I

Heel simpel: FZ300

Iets langer: f/2.8 over het hele bereik heeft 2 enorme voordelen:
1. je iso-waarden kunnen lager blijven, dus minder ruis;
2. diffractie (buiging van licht door een diafragma) zorgt ervoor dat een lens op f/5.9 (de FZ80 ingezoomd) nog maar 3,7MP aan detail kan geven op een 1/2.3" sensor. Kortom: je verliest enorm veel detail (los van de kwaliteit van de lens).

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:17:
Heel simpel: FZ300

Iets langer: f/2.8 over het hele bereik heeft 2 enorme voordelen:
1. je iso-waarden kunnen lager blijven, dus minder ruis;
2. diffractie (buiging van licht door een diafragma) zorgt ervoor dat een lens op f/5.9 (de FZ80 ingezoomd) nog maar 3,7MP aan detail kan geven op een 1/2.3" sensor. Kortom: je verliest enorm veel detail (los van de kwaliteit van de lens).
Het hangt wel een beetje af van wat je wilt doen met dat ding. Ik heb juist die Canon van mij gekozen omdat hij dat enorme zoombereik heeft. Dat hij minder detail heeft op de maximum zoom maakt mij niet zo heel veel uit, zolang ik dat object maar heb.
Iik heb er even mee zitten spelen: die zoom als macro gebruiken is wel geinig :p

Volledig uitgezoomd

Volledig ingezoomd

Die tweede is genomen vanaf dezelfde locatie als de eerste, en is een close-up van een bloesem van dat appelboompje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Wil deze week een camera voor iemand bestellen, maar hebben beide weinig verstand van fotografie. Maar ik merkte dat de foto's van de huidige mobiele telefoon niet altijd van mooie kwaliteit is.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
100-300, lijkt mij een prima budget voor het doel. Mag best meer zijn, maar lijkt mij al gauw overbodig.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Aan de hand van de omschrijvingen lijkt travelzoom het meest geschikt.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Het zal waarschijnlijk vaak gebruikt worden om in een restaurant foto's te maken. Denk bv aan foto's van eten om die vervolgens op Facebook te plaatsen. En zal daarnaast waarschijnlijk op vakantie gebruikt kunnen worden voor een paar toeristische foto's.

Gebruiksvriendelijkheid zal hierbij ook belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan makkelijk (draadloos) foto's uitwisselen tussen camera en laptop en/of mobiel. Of misschien zelfs een functie om foto's direct te kunnen plaatsen op de zakelijke Facebook pagina.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Zelf had ik deze 2 modellen op het oog:
Canon Powershot SX620 HS
Panasonic Lumix DMC-SZ10

Maar aangezien ik geen ervaringen heb met deze compact camera's, is er misschien iemand die advies kan geven of 1 van deze of een andere camera meer geschikt is voor het opgegeven doel.
De beeldkwaliteit van dit soort compactcamera's is niets beter (vaak zelfs slechter) dan van een moderne telefooncamera. Je kunt er wel mee zoomen, dat is het voordeel.

Zeiss 21mm f/2.8

• xileS
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op maandag 12 juni 2017 @ 01:42:
De beeldkwaliteit van dit soort compactcamera's is niets beter (vaak zelfs slechter) dan van een moderne telefooncamera. Je kunt er wel mee zoomen, dat is het voordeel.
Als zoomen idd het enige voordeel is, dan is het de moeite niet waard. Foto kwaliteit van high-end smartphones zijn tegenwoordig idd best van hoge kwaliteit. Alleen valt helaas de camera's van sommige budget smartphones nog tegen.

Als je zegt dat beeldkwaliteit van dit soort compactcamera's juist slechter is dan van een telefooncamera verbaast mij wel, aangezien zo'n toestel juist specifiek bedoeld is om foto's te maken.

Dan is het waarschijnlijk een beter idee om bij een upgrade naar een volgend mobiele telefoon beter naar de camera specificaties te kijken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@xileS Ik vind er wel één voordeel aan zo'n travelzoom zitten (eigenlijk wel iets meer, maar één heel belangrijk). Batterij duur is vaak beter. Maar als je, zoals jij wilt, hem voornaamlijk gebruikt om gelijk te delen, dan zou ik toch bij de mobiele telefoon blijven en inderdaad de volgende mobiele telefoon beter op de camera letten.

De reden dat ik toch voor een travelzoom zou gaan:
- betere batterijduur
- beter in te stellen
- zoom (duh!)
- als je teveel foto's maakt, heb je altijd je telefoon nog als je moet bellen :p

• xileS
  • Niet online
@Wailing_Banshee Thanks voor de aanvulling. Betere batterijduur enzo zijn ook niet de moeite en geld waard. Klinkt een beetje alsof dit een uitstervende soort camera's zijn, waarom zou je ze überhaupt nog kopen (naast de al opgenoemde redenen) als je ze altijd als telefoon in je broekzak hebt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
xileS schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:54:
@Wailing_Banshee Thanks voor de aanvulling. Betere batterijduur enzo zijn ook niet de moeite en geld waard. Klinkt een beetje alsof dit een uitstervende soort camera's zijn, waarom zou je ze überhaupt nog kopen (naast de al opgenoemde redenen) als je ze altijd als telefoon in je broekzak hebt.
Omdat als wij een dag aan het wandelen zijn, vanaf een camping, je niet je telefoon leeg wilt hebben aan het eind van de avond omdat je teveel foto's gemaakt hebt :p
Daarnaast zijn ze over het algemeen wat robuuster en hebben de meeste de mogelijkheid om een touwtje aan vast te knopen die je om je pols kunt doen. Batterij is meestal verwisselbaar en zoals ik ook al opgenoemd had, je hebt meestal wat meer instelmogelijkheden. En die zoom....

Maar het hangt er helemaal vanaf waar je hem wilt gebruiken. De travelzoom die wij hebben is ook nog waterdicht en wordt zeer veel gebruikt tijdens vakanties. Foto's maken vanuit een rijdende auto met m'n telefoon vind ik een heel stuk minder dan met die travelzoom met polsband! Zeker omdat het scherm daarvan ook kantelbaar is.

• xileS
  • Niet online
@Wailing_Banshee Van bijna al je opgenoemde voordelen, is wel wat op te vinden ;p (misschien een beetje offtopic). Zoals een powerbank als je bang bent dat je niet genoeg accu hebt tot einde van de avond. Een hoesje om je telefoon robuuster te maken.

Dan blijven de instelmogelijkheden en de zoom idd over als grote voordelen, terwijl ik juist had gehoopt/gedacht dat de kwaliteit een stuk beter zouden zijn dan een gemiddelde telefoon camera.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
[b][message=51566053,noline]Dan blijven de instelmogelijkheden en de zoom idd over als grote voordelen, terwijl ik juist had gehoopt/gedacht dat de kwaliteit een stuk beter zouden zijn dan een gemiddelde telefoon camera.
Het hangt van de telefoon af en van de camera. Als je een dure telefoon koopt, is de kans groot dat hij beter is dan een goedkope travelzoom. En een duurdere travelzoom zal beter zijn dan een goedkope telefoon.

http://home.bt.com/tech-g...act-camera-11363960940202
quote:
If you are a more serious photographer who wants to experiment with shutter and aperture and develop your photography skills, it is worth buying a compact camera, particularly with manual control and a versatile lens.

If you are the kind of person who simply wants to take photographs and share them digitally a smartphone is for you. But it’s really important to pick the right smartphone camera. Cheaper smartphones tend to have cheaper photographic components to keep the cost down, so the pictures won’t be as good.

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 14-06-2017 07:41 (32%)

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:49
Wil je echt goede foto's maken met een compactcamera, koop er dan één met een 1" sensor. En neem genoegen met een zoomfactor van 5.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brvlaeth
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12-10 22:34
Heb geen ervaring met camera's dus zoek wat advies.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zoveel als nodig om foto's te kunnen maken die goed genoeg zijn om af te drukken in een fotoboek.
Ik dacht aan 200-250¤.

Ik vermoed dat je met dit budget niet verder geraakt dan travelzoom.
Aangezien er tijdens deze trips gewandeld en gefietst wordt, zoek ik iets dat wel draagbaar is.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Camera gaat gebruikt worden tijdens reizen die ik plan de maken (NYC, zuid-afrika): momumenten, landschappen, .....
Liefst iets draagbaar. Verwisselbare batterij is wel een plus.
Dingen zoals wifi-connectiviteit, apps, ..... bieden geen meerwaarde voor mij.

/

Ik gebruik momenteel een goedkope smartphone (100¤) en de kwaliteit van die foto's zijn navenant. Mijn smartphone gebruiken is dus geen optie. Een high-end smartphone kopen lijkt mij nogal een dure optie aangezien ik buiten de camera perfect tevreden ben met mijn goedkope smartphone. En een echte camera heeft een optische zoom.

brvlaeth wijzigde deze reactie 07-07-2017 20:49 (5%)

• Anver62
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-09-2017
Ik zoek een bridgecamera die bij matig licht toch mooie foto's maakt, als je ver inzoomt. Omdat ik een echte amateur ben, wil ik niet te veel zelf hoeven te instellen.
We gaan binnenkort naar Rome, en mijn huidige toestel heeft moeite om ingezoomde beelden in kerken goed scherp te houden (ik gebruik geen statief, huidige Nikon Coolpix P90 heeft wel stabilisatie).
Nu wil ik in Rome proberen wel mooie ingezoomde foto's van fresco's op plafonds en van details van het interieur van kerken te maken.
Doordat het licht niet optimaal is; weinig of tegenlicht van kaarsen of lampen, heb ik de hulp nodig van een goede camera.
Budget tot ca 500 euro.
Heeft iemand tips?
Alvast bedankt voor je reactie.

• kazeykazeman
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 16:58
Hi allemaal, voor een lange reis (+- 5 maanden naar ZO-Azie) ben ik op zoek naar een compactcamera. Ik ben zelf geenszins een camera-expert dus het zal vooral een point-and-shoot gebeuren worden. De grootste vraag is of het het waard is om een nieuwe camera te kopen voor het budget hieronder. Ik heb zelf een OnePlus 3 die ook meegenomen gaat worden, en deze heeft niet echt een geweldige camera. Vooral in het donker laat deze nog wel eens wat steekjes vallen. Vind het lastig om voorbeeld-modellen te noemen waartussen ik twijfel maar heb toch wat uitgezocht:

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ik dacht aan tussen 150 en 300 euro, maar is geen harde eis. Idee is dat ik rond Black Friday/Cyber Monday wat leuks op de kop kan tikken

Denk dat travelzoom het beste past, omdat ik op zoek ben naar een soort van gulden middenweg tussen compact en kwaliteit

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Reis zal een backpack-reis worden dus mag vooral niet veel ruimte in beslag nemen. Veel foto's van landschappen, steden, monumenten enz. zo nu en dan een portretfotootje :) zoals hierboven ook genoemd, zal vooral even snel de camera uit de zak om een leuke foto te maken en dan weer wegstoppen voordat er een aap mee aan de haal gaat 8)7 Voor video's hebben we een GoPro mee dus dat is geen belangrijke feature. Verder zou het chill zijn als foto's gauw gedeeld kunnen worden via een smartphone oid (NFC, Bluetooth, WiFi, geen idee wat tegenwoordig gebruikelijk is). Aangezien de gehele camera aan de oplader leggen me niet erg chill lijkt in een hostel is een uitneembare batterij ook een pré.

- Sony Cyber-shot DSC-HX90 --> deze lijkt me fijn, maar is al wel best oud (21 mei 2015). Ik ben zelf meer een smartphone fanatic en zou nooit van mn leven een smartphone kopen van 2,5 jaar oud, maar ik weet niet in hoeverre dat bij camera's van toepassing is
- Canon Ixus 275 HS --> iets goedkoper maar ook oud en slecht verkrijgbaar
- Sony DSC-WX350 --> deze is ons aangeraden door een aantal mensen. Gezien de wat lagere prijs vraag ik me af of die significant beter is dan mijn OnePlus 3 camera met Google HDR+-camera port

Hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt O+

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:50
Ik heb eigenlijk dezelfde achtergrond als Kazey. Ook een oneplus 3 telefoon en ook meer verstand van telefoons dan van camera's

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera.

Achtergrond
Ik heb super lang gedaan met mijn oude redelijk eenvoudige camera, Fuji film S5000. Deze presteert in mijn ogen nog altijd beter dan de camera in mijn telefoon, maar ik merk dat mijn foto's nu echt matigjes zijn als ik ze vergelijk met die van anderen.
Het wordt dus tijd voor een nieuwe.

Eisenpakket
Wat wil ik: Een camera die compacter is als mijn huidige (s5000 is 115mmX80mmX80mm grofweg - 430g).

* ik maak vaak foto's op feestjes
* vaak in kleine, donkere en/of drukke ruimtes
* zal ook op vakanties gebruikt worden
* verbinding met telefoon zou ik heel fijn vinden -> foto's makkelijk kunnen doorsturen
* Ik erger me aan het formaat van een camera, het moet makkelijk mee te nemen zijn, liefst zakformaat
* goede accu: niets zo irritant als halverwege de avond zonder stroom te zitten

Op mijn huidige camera maak ik wel eens filmpjes, maar ik heb daar iets minder mee. Dit is dus minder belangrijk.

Ik heb zelf nu de volgende camera's geselecteerd:
https://tweakers.net/pric...018;489023;443885;587545/

De sony HX90V (of HX90 zonder GPS) is de goedkoopste van de selectie, heeft een kleinere sensor. Ten opzichte van mijn oude camera zal alleen deze ook giga beter zijn. Goed genoeg? Ik weet het niet.

Ik neig zelf naar de G7X mark II of de LX15.

Bij de LX15 lijkt me de ultraHD film wel handig, om daaruit foto's te kunnen halen. Zeker voor actiefoto's (denk aan dansende mensen) is dit wel een leuke optie. De vraag is wel hoeveel ik dit ga gebruiken en hoe tijdrovend dit is. Ik heb hier niet zoveel ervaring mee. (ehm: niet)

De g7X Mark II lijkt me de camera die gemiddeld gezien het beste is, met de meeste functionaliteiten en minste echt zwakke punten.

Veel duurder als de gekozen camera's wil ik echt niet gaan. Het moet wel leuk blijven...
Aangezien ik met mijn vorige camera meer dan 10 jaar heb gedaan, is het wel zo dat mijn nieuwe ook wel een poos mee moet kunnen. Kwaliteit is dus best een puntje.

Heeft iemand advies?

Cookies beheren? Gebruik Ghostery

• ikweethetbeter
@kazeykazeman
@Quacka
Even zwart/wit gesteld: telefoons hebben kleine sensoren, en de onderkant van de compact camera's ook. Je hebt het dan over sensoren met een grootte van ongeveer 1/3 tot 1/2,3 inch. De enige reden om een compact camera te nemen, is de mogelijkheid om te zoomen. Want zonder zoom maken telefoons tegenwoordig ook mooie foto's.

Wil je beter beeld, en meer controle over bv de scherptediepte, dan moet je een camera met een grotere sensor nemen. Er zijn compact camera's met een 1" sensor, en zelfs met een APS-C of FF sensor. De laatste 2 categorieën zijn niet meer heel erg compact, tenzij ze van een vaste brandpuntsafstand lens zijn voorzien.

Bij een camera met 1" sensor en maximaal 5x zoom heb je een een goede camera die nog redelijk compact is.

In tegenstelling tot 99% van de UHD tv's is filmen in UHD niet zinloos; het geeft je de mogelijkheid te gaan croppen. En, zoals je terecht al vermeldde, kun je ook 8 megapixel foto's uit de film destilleren.

Echter, een seconde film levert niet 25 plaatjes op met dezelfde kwaliteit als 25 losse foto's. Je zou het eens moeten uitproberen, maar ik denk niet dat je dat vaak zult gaan doen.

Aan beide: bedenk wat het belangrijkste is, foto's op feestjes betekent vaak dat je redelijk in het groothoekspectrum werkt. Een zoom die begint bij (omgerekend naar FF) 35mm volstaat dan niet.

Binnen heb je vaak beperkt licht. Een gevoelige sensor (is vaak ook gerelateerd aan grootte) of een (externe) flits met veel mogelijkheden is dan belangrijk.

Op vakantie volstaat 5x zoom ruimschoots, tenzij je op safari gaat.

Accu's van compact's halen het niet bij accu's van DSLR's. Zorg voor een tweede accu (die natuurlijk wel opgeladen moet zijn).

Algemene tip: vergeet de megazooms, camera's met een zoom van 30x of meer. Een travelzoom tot 15x is echt het maximum wat je nodig hebt.

• kazeykazeman
quote:
ikweethetbeter schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:19:
@kazeykazeman
@Quacka
Even zwart/wit gesteld: telefoons hebben kleine sensoren, en de onderkant van de compact camera's ook. Je hebt het dan over sensoren met een grootte van ongeveer 1/3 tot 1/2,3 inch. De enige reden om een compact camera te nemen, is de mogelijkheid om te zoomen. Want zonder zoom maken telefoons tegenwoordig ook mooie foto's.

Wil je beter beeld, en meer controle over bv de scherptediepte, dan moet je een camera met een grotere sensor nemen. Er zijn compact camera's met een 1" sensor, en zelfs met een APS-C of FF sensor. De laatste 2 categorieën zijn niet meer heel erg compact, tenzij ze van een vaste brandpuntsafstand lens zijn voorzien.

Bij een camera met 1" sensor en maximaal 5x zoom heb je een een goede camera die nog redelijk compact is.

In tegenstelling tot 99% van de UHD tv's is filmen in UHD niet zinloos; het geeft je de mogelijkheid te gaan croppen. En, zoals je terecht al vermeldde, kun je ook 8 megapixel foto's uit de film destilleren.

Echter, een seconde film levert niet 25 plaatjes op met dezelfde kwaliteit als 25 losse foto's. Je zou het eens moeten uitproberen, maar ik denk niet dat je dat vaak zult gaan doen.

Aan beide: bedenk wat het belangrijkste is, foto's op feestjes betekent vaak dat je redelijk in het groothoekspectrum werkt. Een zoom die begint bij (omgerekend naar FF) 35mm volstaat dan niet.

Binnen heb je vaak beperkt licht. Een gevoelige sensor (is vaak ook gerelateerd aan grootte) of een (externe) flits met veel mogelijkheden is dan belangrijk.

Op vakantie volstaat 5x zoom ruimschoots, tenzij je op safari gaat.

Accu's van compact's halen het niet bij accu's van DSLR's. Zorg voor een tweede accu (die natuurlijk wel opgeladen moet zijn).

Algemene tip: vergeet de megazooms, camera's met een zoom van 30x of meer. Een travelzoom tot 15x is echt het maximum wat je nodig hebt.
Thanks voor je reactie. Uit je info begrijp ik dat een camera voor dit het budget tussen 150¤ en 300¤ eigenlijk alleen de zoom een pluspunt is t.o.v. een smartphone-camera. Camera's met een sensor van 1" kosten minimaal ¤350 in de pricewatch dus dan houd het gauw op.

@Quacka Je hebt vast hetzelfde probleem als ik bij weinig licht met de OP3, gebruik je de Google HDR+-port van de Pixel voor Snapdragon 820/821-smartphones?

• Quacka
nee, eigenlijk niet. helpt dat erg?

Ter info, waarom ik (op die ene HX90 na) vooral ben gaan kijken naar de 1 inch camera's is deze review:

reviews: Smartphone vs. compactcamera - Waarin blinkt de compactcamera nog uit?

Verder vind ik het onhandig mijn telefoon leeg te maken met het maken van foto's. Batterij gaat al zo snel leeg.

• kazeykazeman
quote:
Quacka schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:45:
nee, eigenlijk niet. helpt dat erg?

Ter info, waarom ik (op die ene HX90 na) vooral ben gaan kijken naar de 1 inch camera's is deze review:

reviews: Smartphone vs. compactcamera - Waarin blinkt de compactcamera nog uit?

Verder vind ik het onhandig mijn telefoon leeg te maken met het maken van foto's. Batterij gaat al zo snel leeg.
ja vind ik wel, scheelt enorm in kwaliteit. Vooral in het donker

nieuws: Ontwikkelaar brengt hdr+-functie van Pixel-smartphones naar andere te... -

• Quacka
Lijkt er inderdaad op dat de waas aan de onderkant weg is. Dat verziekte bijna elke foto. Eens mee experimenteren! Thanks

• Quacka
De lx15 is vandaag voor 499 te verkrijgen. Wel een goede aanbieding denk ik.. Is nog niet eerder onder de 500 geweest als ik de pw mag geloven.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:34
Ik heb de Panasonic Lumix LX15 besteld, n.a.v. de vele positieve reviews en vergelijkingen van o.a. Tweakers, DPreview, DxOMark, enz. MIsschien dat de RX100 IV en V van Sony nog net iets beter zijn, maar het prijsverschil was me veel te groot. Zeker nu Bol.com ruim onder de laagste prijs is gaan zitten vanwege Black Friday.

Nu zag ik dat er een SDXC-kaartje in moet en heb ik deze erbij besteld: https://www.bol.com/nl/p/...-128-gb/9200000033382330/. Hij voldoet aan de eisen die ik las op de Panasonic website. Is hij echter ook snel genoeg voor bursts van meerdere foto's achter elkaar en voor 4k-video? Wat me trouwens opviel is dat ik vaak zie dat een camera wel UHS I ondersteunt, maar geen UHS II. Bedoelen ze dan minimaal UHS I, of zeker geen UHS II?

• Quacka
het was eigenlijk mediamarkt, gevolgd door BCC en nu dus bol.com

https://www.bol.com/nl/p/...12406/?s2a=#product_title
'maar'64 GB, maar wel een betere aanbieding denk ik

of
https://www.bol.com/nl/p/...adapter/9200000076940272/

• Jorgen
@Quacka Daar had ik ook bij gekeken, maar in de specs van de camera stond dat het SDXC moest zijn en geen microSDXC. Ik had ook aan een adapter gedacht, maar wist niet of dat mogelijk was.

• Quacka
quote:
Jorgen schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:18:
@Quacka Daar had ik ook bij gekeken, maar in de specs van de camera stond dat het SDXC moest zijn en geen microSDXC. Ik had ook aan een adapter gedacht, maar wist niet of dat mogelijk was.
andersom is wat lastiger (moet je gaan knippen :p)
Adapter maakt niet uit

Wat info:
https://www.camerastuffre...aart-voor-digitale-camera

Wat ik hier lees heb je voor de panasonic mogelijk een snellere kaart nodig, als je gaan filmen in 4K??

• Jorgen
@Quacka Nog sneller? Het kaartje dat ik uitkoos heeft / is UHS-I, UHS Class 3, V30, als ik het typenummer vergelijk met de pricewatch. Of bedoelde je de kaartjes die jij aangaf?

• Quacka
uhs3 is goed, had ik bij jouw keuze ff overheen gelezen. Ik dacht allen uhs-I

edit:
De panasonic wil geheugenkaart
UHS-I - speed class UHS3
Voldoen alle genoemde kaarten, ook die van jou. En als je geen 4K gaat filmen boeit het nog minder.

Ik twijfel nog een beetje haha. Ik wil ook een camera, maar heb deze nog niet in handen gehad.

Quacka wijzigde deze reactie 24-11-2017 21:11 (63%)

• Jorgen
@Quacka Dan kan ik het dus het beste bij mijn keuze houden, ipv die goedkopere Samsung te kiezen voor ¤ 18?

Edit: Ik heb hem ook niet in handen gehad. Ik lees al een halfjaar reviews en kom steeds op Panasonic en Sony uit. Ofwel de RX100-serie van Sony, ofwel een Pananonic LX15, LX100, TZ100, of FZ1000. Qua beeldkwaliteit en opties ontloopt het elkaar niet veel. De Panasonic LX15 was nu een stukje goedkoper dan de rest, dus dat was het laatste zetje. ;)

Jorgen wijzigde deze reactie 25-11-2017 03:06 (61%)

• nagasy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-11 15:28

nagasy

Duck Duck Duck Goose

quote:
Jorgen schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:02:
@Quacka Dan kan ik het dus het beste bij mijn keuze houden, ipv die goedkopere Samsung te kiezen voor ¤ 18?

Edit: Ik heb hem ook niet in handen gehad. Ik lees al een halfjaar reviews en kom steeds op Panasonic en Sony uit. Ofwel de RX100-serie van Sony, ofwel een Pananonic LX15, LX100, TZ100, of FZ1000. Qua beeldkwaliteit en opties ontloopt het elkaar niet veel. De Panasonic LX15 was nu een stukje goedkoper dan de rest, dus dat was het laatste zetje. ;)
Is het zoombereik meer dan genoeg voor jou?
Dat is mijn enigste vrees met een toestel die 'maar' 4-5x zoom heeft.
In tegenstelling tot de TZ100 die 10x zoom heeft

Is ook telkens mijn struikelblok om momenteel een toestel aan te schaffen

nagasy wijzigde deze reactie 25-11-2017 17:36 (8%)

Battle.net: NagaByrd#2844

• Jorgen
@nagasy Vroeger dacht ik altijd dat ik meer en meer zoom wilde. Wat ik het meest op de foto zet, zijn mijn dochter en de hond; wat vakantiekiekjes en wellicht wat dingen zoals de hondensportvereniging. Ik dacht dat de LX15 van de genoemde 4, de beste papieren had. Heb ik wellicht de verkeerde gekozen?
Hondensport? Klanten die ik in de winkel hiervoor krijg, komen voor een telelens, omdat ze anders niet goed dichterbij kunnen trekken. Dus een LX15 gaat enkel miniatuur honden opleveren.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorgen
@Universal Creations Nadat mijn laatste camera (Canon 280 hs, geloof ik) begin 2015 gestolen werd, heb ik alles enkel en alleen met mijn telefoon geschoten - of heel sporadisch - met mijn tablet. Ik maak geen professionele foto's, maar eerder gewoon gezellige kiekjes ;) De hondensportvereniging waar ik train, was dan ook enkel een voorbeeld ter illustratie. Als ik niet train en naast de kant sta, maak ik wel eens een foto. Ik denk dat een lenzenverwisselcamera in elk geval nu nog een paar stappen te ver is.

Wat ik met de camera wil doen, is het volgende:

Portretfoto's van mijn dochter; en foto's waar ze gewoon speelt, enz.
Idem van de hond
Op vakantie de standaard foto's van het landschap, mooie dingen, uitzicht, natuur, dieren(tuin), enz
Foto's van mijn eigen bezigheden, zoals de hondensport
Alle bovenstaande in video
Ik houd van de maan en de sterren. Als ik de maan er acceptabel op kan krijgen, is dat een bonus

Ik heb zeker 15.000 foto's gemaakt de afgelopen jaren. Dat is misschien nog heel niet veel, maar ik zou graag beter worden in fotograferen. De LX15 leek me een camera die veel goede automatische standen heeft, maar ook de potentie heeft dat ik ermee door kan groeien.

Ik dacht met de RX100-serie, of genoemde Pana's goede allrounders gevonden te hebben. De LX15 leek me qua prijs/kwaliteit de beste keus, zeker nu er een behoorlijke korting op zat. Als ik voor half geld klaar kan zijn, graag. Als ik het verkeerde gekozen heb, hoor ik dat ook graag. Dan gaat-ie linea recta terug naar Bol.com. Wat ik mis bij alle bovenstaande camera's is een ND-filter. Ik zag hier op het forum prachtig belichte foto's voorbij komen. Ik denk alleen dat die enkel in heel dure compacts zitten, of alleen beschikbaar zijn bij dslr's of systeemcamera's.

Wellicht heb ik me blind gestaard op reviews en niet op mijn eigen wensen?

Jorgen wijzigde deze reactie 25-11-2017 23:18 (9%)

• Quacka
heb nu naar uur klooien eindelijk een werkende wifi verbinding. Dat wil zeggen dat de telefoon verbinding maakt met de wifi van de camera. Andersom nog niet gelukt. (moet wel kunnen als het goed is)

Camera zelf ben ik nog aan het testen. Voelt best stevig aan. Battrij alleen leeg bij aankomst, dus ongedurig als ik ben alleen klein beetje opgeladen om te kunnen testen. Nu weer leeg ;)

Jorgen, ik denk dat je je niet zo druk moet maken. Met dit budget van 500-600 euro heb je natuurlijk geen perfecte camera. Er zijn camera's met betere zoom. Dat is een nadeel van dit soort camera's. Maar de cameras uit dit prijspeil met goede zoom, die hebben we andere nadelen. Persoonlijk heb ik niet echt veel situaties waarin ik die extreme zoom nodig heb.

Je hebt ook totaal geen wisselbare lenzen nodig, maar voor een aantal van je foto's (spelende dochter, dieren(tuin), hondensport, maan) heb je echt veel meer bereik nodig dan de LX15 gaat bieden. Die 280HS had 20x zoom, de LX15 heeft 3x zoom...
Een TZ100 was een handigere keuze geweest gezien je budget.
Ik heb zelf ook nauwelijks "zoom" met mijn lenzen en weet dat dit beperkt is, maar voor mijn doeleinden perfect. Jouw doeleinden zijn anders dan die van mij en ik denk dat een LX15 je gaat teleurstellen in het dichterbij halen van je onderwerpen. Verder is het een prachtige camera met een lichtgevoelige lens. Voor binnen, een portretje, stedentripje, landschappen, sterrenhemel, is ie perfect. Maar al het andere... nee.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorgen
@Universal Creations Dus, als ik jou goed begrijp, moet ik het zo zien:

Voor:

Close-ups en portretten
alle foto's van beperkte afstand, waarbij het detail van belang is
overzichten zoals een hele straat of een landschap

...heb ik hier een uitstekende camera aan

Voor details dichterbij halen, zoals mijn hond of dochter op 20 meter afstand is hij dus niet / een stuk minder geschikt.
In dat geval kom ik dus eerder uit op de TZ100, waarvan ik dacht dat-ie eigenlijk wat minder scoorde dan de LX15 en alleen een groter zoombereik als pre had.

Zelf neig ik dan nog steeds naar de LX15, omdat ik vaker dichtbij of een landschap fotografeer.
Wat zou jij mij dan adviseren?

Op deze camera's was ik aanvankelijk uitgekomen: https://tweakers.net/pric...545;415612;395325;481185/

Jorgen wijzigde deze reactie 26-11-2017 11:44 (16%)

De TZ100 heeft zoombereik en de LX15 heeft lichtsterkte. Zo simpel is het. Je kunt wel beiden hebben, maar niet in zon klein jasje. Die FZ1000 komt dan nog het meeste in de buurt, maar dat is een flink apparaat.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorgen
Hmmm, ik denk dat de FZ1000 (en 2000) me te groot worden en te duur bovendien.
Ik denk dat ik met meer lichtsterkte betere foto's kan maken met de LX15 dan met de TZ100. Klopt dat?
Ik denk dat ik dan liever wat zoom opgeef, ipv image quality.
Wat is beter? Als je niet dichtbij genoeg kunt halen, is je foto ook niet goed. Als je meer lichtsterkte nodig hebt, dan is de LX15 beter. Het is aan jou wat je belangrijker vindt. Er is niet 1 beste camera, hooguit 1 die het beste bij jouw eisen past.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorgen
Poeh, keuzes, keuzes. Ik weet het even niet zo goed meer.

edit: Na nog een paar reviews te hebben gelezen, denk ik dat ik mijn budget niet verder ga verhogen en bij de keuze voor de LX15 blijf. Wat ik gezien heb aan foto's van kinderen en natuur zag er in elk geval meer dan goed uit, en daarbij komt nog de uitstekende 4k videomogelijkheid.

Jorgen wijzigde deze reactie 26-11-2017 20:40 (71%)

• Jorgen
De LX15 is vanavond binnengekomen. Twee opvallende dingen:

Klopt het dat de verpakking niet verzegeld is bij een Panasonic? De mevr. van Bol.com wist het niet zeker, dus raadde mij aan om hem heel secuur te bekijken.

En wat is-ie klein! Ik had gedacht dat een FZ1000 heel groot was als ik naar de vergelijken keek. Deze is gewoon extreem mini ;)

• Quacka
Ik had hetzelfde. Niet verzegeld naar mijn idee.
qua maatstelling is het idd klein, maar dat wist ik wel, had me wel in dit type camera verdiept. Ik heb vanavond foto's gemaakt op een sinterklaasfeest, alleen nog niet bekeken wat ik van de kwaliteit vind.
Ik vind wel de camera gevoelig, je raakt zo iets aan, en activeert zo een optie die je eigenlijk niet wil.

Panasonics zijn nooit verzegeld. Sony, Leica en Fuji wel.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorgen
@Quacka Ik had me er ook goed in verdiept, maar in het echt leek hij kleiner ;)
@Universal Creations Goed om te weten. Dan heb ik waarschijnlijk gewoon een goede camera te pakken. :)

Edit: ik heb er even mee gespeeld en het lijkt me een heel mooie camera. 5 December mag ik hem echt uitpakken, dus dan ga ik hem flink uitproberen. Hoop dat het een goede aankoop blijkt te zijn. Vind het vasthouden nog wel "lastig" omdat je gauw het touchscreen aanraakt, of met je vinger op de plaats van de flitser wil vasthouden. Daar komt hopelijk nog wat handigheid in. Ik heb ook wat een paar zoom.nl's gekocht om meer te leren over perspectief en iso. Heb er veel zin in om hem te gaan gebruiken.

Jorgen wijzigde deze reactie 04-12-2017 01:16 (57%)

• Dani_K
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16-02 15:16
Ik ben op zoek naar een compactcamera en twijfel tussen twee modellen. Kunnen jullie helpen?

Liefst niet meer dan 400 euro.

Wat voor compactcamera wil je?
High-end.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik heb een spiegelreflex (1000D), maar die heb ik niet altijd bij me. Ik zoek een camera die ik altijd in m'n jaszak/tas bij me kan hebben voor vakantiefoto's en foto's (en af en toe filmpjes) van huisdieren en mensen. Niet alleen foto's in de stralende zon dus, maar ook binnenshuis of bij schemer. Ik werk eigenlijk nooit met de automatische stand, dus een (compact)camera zelf goed instellen is geen probleem.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik twijfel vooral tussen de Sony RX100 en de Canon G9X Mark 2. Beide hebben de 1" inch sensor die ik graag wil, en de kwaliteit ziet er vergelijkbaar uit. Ze zijn ook even duur. Ik heb ook nog een occasion gezien van de RX100 M2 binnen budget, is dat ook nog de moeite waard? Of kan ik beter nieuw kopen?

De RX100 is iets lichtsterker (f/1.8 vs. f/2.0) en heeft iets meer zoombereik heeft (100 vs 84). De Canon heeft Wifi, NFC en Bluetooth, en schijnt 'n betere grip te hebben, maar wel een slechtere accuduur. De RX100 werkt met gewone menuknoppen, de Canon werkt vooral met een touchscreen. De RX100 M2 heeft een betere sensor, een hotshoe, een kantelbaar scherm en Wifi en NFC.

Is er een 'beste keuze' van deze modellen, of komt dit neer op persoonlijke voorkeur?

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:39
quote:
Dani_K schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:29:

De RX100 is iets lichtsterker (f/1.8 vs. f/2.0) en heeft iets meer zoombereik heeft (100 vs 84). De Canon heeft Wifi, NFC en Bluetooth, en schijnt 'n betere grip te hebben, maar wel een slechtere accuduur. De RX100 werkt met gewone menuknoppen, de Canon werkt vooral met een touchscreen. De RX100 M2 heeft een betere sensor, een hotshoe, een kantelbaar scherm en Wifi en NFC.

Is er een 'beste keuze' van deze modellen, of komt dit neer op persoonlijke voorkeur?
De G9 X MII heeft in principe dezelfde sensor als de RX100 MII,die ietsje beter is dan die van de originele RX100. Daarbij heeft de Canon een veel nieuwere grafische processor, die gewoon nog even veel meer uit de beelden weet te halen.
Ik heb de Canon in huis, en ik moet zeggen dat ik 't een heel prettige camera vind om mee te fotograferen. De lens is niet superscherp, maar bij een 'instapmodel' kun je nu eenmaal niet overal de top verwachten. Overigens vertekent te lens flink, wat de camera in-body corrigeert zodat je dat op de JPG-jes niet ziet, maar daar wordt het resultaat niet noodzakelijk veel scherper van... 8) Het verschil zie je als je RAW-bestanden opent in 3rd-party RAW-converters als Darktable.

Het touchscreen vind ik prima werken, compacts hebben doorgaans een stuk minder knoppen dan DSLR's, en die beperking wordt voor een groot gedeelte goedgemaakt door het touchscreen. De RX100 en RX100 MII hebben dat niet, daarmee ben je dus meer op knopjes aan 't drukken om door menu's te bladeren. De betere grip van de Canon valt overigens wel wat tegen hoor, 't is vooral wat minder glad als bij de Sony's.

Een 'beste keuze' van deze modellen is niet zomaar te geven, ruwweg kun je stellen dat de lens (range, scherpte) het zwakste punt van de Canon is, en bedieningsgemak (weinig knopjes, warrige menustruktuur) dat van de beide Sony's. Voor welke je dan moet gaan is aan jou.

• ikweethetbeter
Een warrige menustructuur kun je aan wennen, aan een matige lens niet... ;)

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:39
quote:
ikweethetbeter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:40:
Een warrige menustructuur kun je aan wennen, aan een matige lens niet... ;)
Beter een matig scherpe foto dan géén foto omdat je weer eens de weg kwijt bent in je menu's... ;) Overigens is de lens van de RX100 en RX00-II naar de huidige maatstaven ook niet echt super. Zet ze maar even naast elkaar in de DPReview studio comparison widget. De RX100-II is ietsje scherper dan de G9 X-II, maar groot is 't verschil niet.

Het ligt er dan maar net aan waar je prioriteiten liggen natuurlijk. Als je foto's op 60x80cm aan de muur wilt hangen dan is de kwaliteit van de lens zeker heel belangrijk, post je ze voornamelijk op 't web dan kun je op dat vlak wel wat inleveren. Een warrige menustruktuur went nooit, zeker als je meerdere camera's hebt.

En laten we wel wezen, voor 400 Euro kun je geen ultieme scherpte verwachten, je weet dat je links of rechts wat inlevert. Something's gotta give...

• ikweethetbeter
quote:
B64 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:46:
Beter een matig scherpe foto dan géén foto omdat je weer eens de weg kwijt bent in je menu's... ;)
Onzin. Binnen een kwart seconde heb je de draaiknop op P of intelligent automatisch gezet. Als je vlak voor het maken van een foto het menu induikt, dan ben je te laat, hoe goed het menu ook is.
quote:
En laten we wel wezen, voor 400 Euro kun je geen ultieme scherpte verwachten, je weet dat je links of rechts wat inlevert. Something's gotta give...
Voor 400 euro heb je een leuke compact camera of instap spiegelreflex, waarmee je perfect scherpe foto's kunt maken (tenzij je een megazoom / travelzoom hebt gekozen).

Beide (nu enigszins gedateerde) camera's zijn prima camera's voor hun geld, weet wat je ermee kan en vooral ook wat er niet mee kan doen, dan zul je er geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 31-10 22:36
Ook op zoek naar advies :)

400-600 euro ongeveer.

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Het liefst zou ik een DSLR of systeemcamera kopen, al is er 1 grote maar; de rest van mijn familie moet er ook mee om kunnen gaan. Ik denk dat een goede automatische modus dus belangrijk is. Aangezien ik wel wat ervaring heb met professionele cameras zou ik graag een handmatige modus willen hebben waar ik lekker kan makkelijk spelen met de instellingen, bijvoorbeeld met ringen om de lens.

* Voornamelijk voor laagdrempelig, alledaags gebruik voor kiekjes van de familie.
* Vakantiekiekjes.
* Makkelijk mee te nemen (niet te bulky)
* Makkelijker in gebruik voor de rest van de familie.
* Beetje advanced mogelijkheden zodat ik niet een DSLR hoef te kopen als ik de smaak weer een beetje te pakken heb.

De volgende 2, vanwege de goede reviews op Tweakers. reviews: Panasonic Lumix DMC-LX100: 'professionele' compactcamera

"Een wolf in schaapskleren" is eigenlijk precies wat ik zoek. Ik vraag me alleen af of er in de tussentijd al betere modellen zijn, aangezien de review uit 2014 komt. Verder vraag ik me af of een 4 x zoomlens wel genoeg is voor een all-purpose camera die ik eigenlijk zoek.
  • Panasonic Lumix DMC-LX100
  • Sony Cyber-shot RX100 III

Acties:
  • +1Henk 'm!

Zeiss 21mm f/2.8

• AFSchets
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:52
Ik ben in dubio met de vraag of het überhaupt nut heeft maar toch wil ik hem voorleggen:

Vanwege de komst van een kindje wil mijn partner heel graag een fatsoenlijke camera hebben. In het verleden hebben we onder andere een Fuji XS10 gehad maar vanwege de omvang werd deze te weinig gebruikt. Ik denk dat een redelijke smartphone zeker voldoende is voor ons gebruik maar daar zit hem de crux: ze geeft niet veel om smartphones en heeft nu een budget toestel met een abonnement wat nog driekwart jaar doorloopt. De foto's die hieruit komt zijn niet best. Zelf heb ik een Sony Xperia midranger die voor mij wel prima foto's maakt. Ik vraag me oprecht of het budget wat er nu is, de genoemde 200 a 250 Euro echt een grote verbetering verbetering op gaat leveren. De eerste reviews (Canon Ixus serie) die ik er vluchtig op nalees laten allemaal weten dat het niet (veel) beter is dan een smartphonecamera, tenzij veel zoom een vereiste is wat het voor ons dus niet is. Wat is wijsheid? Toch een P&S camera kopen of wachten en t.z.t. een duurde smartphone aanschaffen? Bedankt!

200 a 250 euro

Wat voor compactcamera wil je?

Point & shoot, 3 /4 keer zoom volstaat

-foto's van de kinderen, inclusief deze afdrukken

Geen
Kijk naar een tweedehands RX100. Dan heb je een compactcamera met beperkt zoombereik, maar wel echt betere beeldkwaliteit dan een standaard compactcamera of telefooncamera.

Zeiss 21mm f/2.8

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:06
Universal Creations schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:35:
Kijk naar een tweedehands RX100. Dan heb je een compactcamera met beperkt zoombereik, maar wel echt betere beeldkwaliteit dan een standaard compactcamera of telefooncamera.
Inderdaad, lijkt me voor dat budget en compactheid duidelijk de beste keus. Of een Canon G7X mark II, die is van hetzelfde laken een pak.
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True