Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:40
Ik kom ook even langs voor advies.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Maximaal §300

Wat voor compactcamera wil je?
Ik denk dat ik naar een bridge/super zoom neig vanwege het formaat. Ik heb redelijk grote handen, en wil graag wat vasthouden als ik een foto maak. Daarom vallen de instapmodellen sowieso af. Ik heb vroeger een Ixus gehad, en dat was handig op festivals om in m'n broekzak mee te nemen, maar zou ik nu niet meer willen. Travelzoom zou een optie kunnen zijn als die iets fijner beet te houden zijn.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Hij gaat gebruikt worden om vakantiefoto's mee te maken, en we verwachten over een paar maanden een kleine. Daar ben ik wel van plan veel foto's van te maken. O-)
Mijn specifieke eisen zijn dat het goed vast te houden moet zijn (grote handen) en ik heb het liefst een viewer erin zitten, dus niet alleen een scherm. Verder heb ik weinig verstand van camera's dus heel veel meer dan point en shoot hoeft het niet te kunnen. Daarentegen zie ik het wel gebeuren dat als ik eenmaal foto's ga nemen van die kleine dat ik dan toch net iets meer wil. Dus er moeten wel iets van mogelijkheden zijn voor instellingen, maar dit hoeft (nog) niet veel om het lijf te hebben.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
- De Sony cybershot DSC HX300 - Omdat ik deze voor een zacht prijsje (§270) kan krijgen en aan mijn voorwaarden lijkt te voldoen. Vind m erg fijn vasthouden.

- Verschillende Sony Powershot modellen, maar die voelen wat minder fijn aan, en hebben ook geen viewer. Voordeel is dat ze ruim binnen budget vallen.

- In de pricewatch heb ik de Fujifilm FinePix S8500 Zwart gevonden, die lijkt ook aan mijn eisen te voldoen, maar heb ik nog niet fysiek gezien.

DLSR's en Systeemcamera's lijken me erg mooi spul, maar kunnen veel meer dan ik nodig heb. Ik denk nog niet dat ik daar aan toe ben.

Ik hoor graag jullie advies :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
quote:
Hoewel het alweer even geleden is en het niet zo sjiek is jezelf te quoten, wou ik toch even laten weten wat het nu geworden is. Uiteindelijk zijn we op vakantie gegaan zonder nieuwe camera, geen probleem, ik had mijn telefoon abo verlengd en de iPhone 6S maakt best leuke kiekjes.

Bij terugkomst nog eens e.e.a. rustig overdacht. Ik was ondertussen bezig met het uitzoeken en reorganiseren van oude foto's en bedacht me, wat was nu echt mijn leukste, fijnste, 'beste' camera waar ik echt met veel plezier heb geschoten. Ik kwam uit op mijn eerste echte digitale camera, de Powershot G1 (uit 2000). Ik kon en deed echt alles met dat ding, sleepte hem overal mee naar toe, was dolblij met het uitklapscherm, etc. Kortom: ik wilde er weer 'zo 1'.

Heb uiteindelijk een G12 gevonden op Marktplaats en echt, weer helemaal blij mee! Dus, tip mijnerzijds, kijk ook eens wat vaker op de tweedehands markt! Het wemelt echt van de spotgoedkope compactcamera's! En of je nou op 10 of 12 megapixels schiet, dat maakt allemaal niet zo heel veel uit.

• -Olga-
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 03-07 11:28
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
§500

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
Travelzoom, ik kijk nu naar zogeheten bridgecamera's. Ik wil wat beters dan een gewone compactcamera, maar heb geen zin in het lenzen wisselen van een spiegelreflex/systeemcamera.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
Op reis. Ik heb nu een Panasonic Lumix TZ5, equivalent 28mm groothoek en 10x zoom, dit vind ik beide te beperkt dus ik wil in elk geval naar 24 mm groothoek en wat meer zoom. Groothoek voor landschappen en zoom voor wildlife. Om die 2e reden vind ik een goede burst mode ook belangrijk.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Sony HX400V 10 fps, 24-1200 mm. Klinkt top maar nu lees ik in reviews dat hij na de burst mode 12 sec nodig heeft voordat je een nieuwe burst serie kan maken (buffer = 10 foto's). De volgende vakantie ga ik walvissen spotten en daarvoor wil ik echt meer snelheid hebben. Ik kwam tegen dat de Fujifilm Finepix S1 na 4 sec weer verder kan (nog steeds niet bijster snel, maar wel beter) maar die lijkt niet meer te koop te zijn.
Ik denk niet dat ik het echt nodig heb om 10 fps te schieten. Met 5 fps verwacht ik ook al behoorlijk resultaten, maar dat zou bij de Sony alsnog 2 series achtereen betekenen en dan lang wachten (hoe lang?).
Andere modellen die ik nu in overweging heb zijn de Panasonic FZ72 (20mm groothoek) en FZ300 (weatherproof en f2.8 over de hele range). De specs die ik bij de laatste 2 modellen noem zijn geen harde eisen, maar kunnen doorslaggevend zijn als de modellen wat burst mode weinig van elkaar verschillen.
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik hoop dat jullie mij meer kunnen informeren over de snelheid van de burst modes van camera's en ook over zaken als autofocus en stabilisatie bij het continuous shooting. Als ik het goed heb wil dat ook nog wel is afwijken.
Tips, ervaringen en andere modelsuggesties zijn welkom!
quote:
Sensorformaat is erg belangrijk voor de beeldkwaliteit. Een grotere sensor bied minder ruis, meer dynamic range en vaak meer scherpte. Je hebt nu een camera met een 1/2.3" sensor, een 1" sensor is 5 maal zo groot en bied dus veel betere prestaties.

Ik heb hier de lijst met alle camera's met minimaal 8x zoom ťn een 1" sensor :).

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 22:46
Voor wie nog interesse heeft in de Sony HX90v, ik heb de gok gewaagd en deze via eglobalcentral.nl besteld voor §346, laagste prijs in de Pricewatch is nu §424.

Ik heb Amex icm Paypal gebruikt om me enigszins in te dekken.

Tot mijn grote verbazing heb ik vandaag de camera ontvangen, de doos had geen ronde sticker die je eerst half af moet pulken voordat je de lip eruit kan trekken en het doosje kan openen maar heeft wel gewoon alle barcode stickers (die je nodig hebt voor de cashback actie van Sony).

De inhoud klopt ook: het is echt de HX90V, usb lader, usb kabel, batterij en bandje. En de camera werkt gewoon.. ik zie ook nergens gebruikssporen, heb goed gekeken..

Heb nu de cashback pagina van Sony ingevuld (gokje, hij is al goedkoper dan de goedkoopste winkel in de Pricewatch minus de cashback) en Eglobalcentral gemaild waarom de doos geen sticker had. Maar de camera zelf is gewoon top!

Aanrader als je dus een compact superzoom zoekt, na heleboel online gelezen te hebben, is dit de beste tot §400 waarbij ik dus superzoom (voor buiten) EN prestaties binnenshuis (low light) belangrijk vond in een compacte behuizing. Cadeau voor de ouders.

Wel een stuk kleiner dan ik had verwacht, maar ideaal voor kleine handen.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 20-12-2016 15:34 (3%)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Jazco2nd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:32:
Voor wie nog interesse heeft in de Sony HX90v, ik heb de gok gewaagd en deze via eglobalcentral.nl besteld voor §346, laagste prijs in de Pricewatch is nu §424.

Ik heb Amex icm Paypal gebruikt om me enigszins in te dekken.

Tot mijn grote verbazing heb ik vandaag de camera ontvangen, de doos had geen ronde sticker die je eerst half af moet pulken voordat je de lip eruit kan trekken en het doosje kan openen maar heeft wel gewoon alle barcode stickers (die je nodig hebt voor de cashback actie van Sony).

De inhoud klopt ook: het is echt de HX90V, usb lader, usb kabel, batterij en bandje. En de camera werkt gewoon.. ik zie ook nergens gebruikssporen, heb goed gekeken..

Heb nu de cashback pagina van Sony ingevuld (gokje, hij is al goedkoper dan de goedkoopste winkel in de Pricewatch minus de cashback) en Eglobalcentral gemaild waarom de doos geen sticker had. Maar de camera zelf is gewoon top!

Aanrader als je dus een compact superzoom zoekt, na heleboel online gelezen te hebben, is dit de beste tot §400 waarbij ik dus superzoom (voor buiten) EN prestaties binnenshuis (low light) belangrijk vond in een compacte behuizing. Cadeau voor de ouders.

Wel een stuk kleiner dan ik had verwacht, maar ideaal voor kleine handen.
Eglobalcentral is grijze import en heeft een zeer discutabele reputatie, laat dat aanraden dus maar achterwege ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Jazco2nd
  • Laatst online: 21-10 22:46
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:35:
[...]

Eglobalcentral is grijze import en heeft een zeer discutabele reputatie, laat dat aanraden dus maar achterwege ;)
Dat verklaart, dan heb ik geluk gehad... ik wist dat ik een risico nam. De camera is zeker een aanrader, eglobalcentral dus niet.

• madmaus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-10 08:56
Ik be opzoek naar een 1" superzoom camera.
Afgezien van de hoge prijs zijn er niet veel nieuwe modellen.

Zijn er mensen met ervaring tussen de Sony RX-10 III en de Panasonic Fz2000?
Ik wilde eigenlijk de Nikon Dl 24-500 maar die wordt maar uitgesteld.

Met name wil ik hem gebruiken voor fotografie en in kleinere mate voor (vakantie) video.
Ik heb net mijn drsl verkocht (40d, Canon 70-200 f4 L is, 430ex en tamron 17-50) omdat ik gewoon niet meer wilde zeulen met lenzen en alles in ťťn wil.

Overigens zijn de compact super zooms ook erg leuk maar ik ben bang dat die (te) kleine sensor mij teleur stelt.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Ik zie door de bomen het bos niet meer, op dit moment maakte ik van al mijn vakanties een filmpje met mijn GoPro 4 Black. Maar de kwaliteit van de filmpjes gaat mij steeds meer tegenvallen, ik ben dus opzoek naar een vervanger. De GoPro 4 Black zal dan voortaan alleen dienstdoen voor onderwater beelden.

De camera zal voor 95% dienen als videocamera, alleen voor foto's dichtbij tussen 18 en 70mm zou ik mogelijk aanspraak willen maken op de compactcamera. Want dan heb ik op dat moment mijn 70-300mm lens op mijn D3300 zitten i.p.v de 18-140mm.

Het eisen lijstje:
- Budget +- §600/700
- 4K Filmen
- 15min nonstop kunnen filmen
- Enigszins zoombereik, de camera gaat mee op safari in Zuid Afrika

Welke camera's heb ik op mijn shortlist:
- Panasonic Lumix DMC-TZ100
- Panasonic Lumix DMC-LX100
- Panasonic Lumix DMC-FZ300
- Panasonic Lumix DMC-FZ1000

Het is de bedoeling dat de camera op een Zhiyun Crane M gimball komt, als ik het goed heb bestaat er geen camera met beeldstabilisatie in 4K. Ik wil meteen kunnen filmen waarbij ik hooguit moet inzoomen en ook niet hoef na te denken over mogelijke filters voor de lens.

Grappig genoeg zijn het allemaal Panasonic camera's in mijn shortlist, wat komt omdat ik al flink wat filmpjes van deze camera's al heb bekeken. De TZ100 staat wel het meest bovenaan, mooi klein cameratje met een goed bereik 25-250mm. En dat op de Zhiyun Crane M wordt het ook geen zware unit.
Volgens mij hebben ze allemaal optische stabilisatie in 4k. De FZ1000 (als je er nog aan kunt komen) gaat de beste beeldkwaliteit leveren. De FZ300 heeft een lichtsterke lens, maar door zijn kleinere sensor ga je inleveren. De LX100 heeft nauwelijks zoom en valt gezien je eisen gewoon af. De TZ100 is heel compact en heeft 250mm, maar ja... niet zo lichtsterk aan het lange eind.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:12
Ik heb zelf de LX100 gehad prima camera maar net wat te groot voor mijn reizen en schijnt ook snel last van stof binnen in te hebben , zelf geen last van gehad.

Heb nu de TZ100 , ideale camera maakt geweldige beelden , als je het belangrijk vind , de 5-assige beeldstabilisatie werkt niet in 4K , fixed scherm en lichtsterkte op het einde had wat beter gemogen maar dat is het enige wat ik eventueel anders zou willen op deze camera , wellicht de TZ 200 ....?

• FabiandJ
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:33:
Volgens mij hebben ze allemaal optische stabilisatie in 4k. De FZ1000 (als je er nog aan kunt komen) gaat de beste beeldkwaliteit leveren. De FZ300 heeft een lichtsterke lens, maar door zijn kleinere sensor ga je inleveren. De LX100 heeft nauwelijks zoom en valt gezien je eisen gewoon af. De TZ100 is heel compact en heeft 250mm, maar ja... niet zo lichtsterk aan het lange eind.
Voor zo ver ik weet werkt de stabilisatie alleen bij 1080p opnames. De LX100 en FZ300 vallen bij deze af van mijn lijst. De FZ1000 is inderdaad lastig om te vinden en de FZ2000 is wel een heel stuk duurder, tevens is de FZ1000 ook een behoorlijke unit in tegenstelling tot de TZ100.
quote:
ramrodwillem schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:10:
Ik heb zelf de LX100 gehad prima camera maar net wat te groot voor mijn reizen en schijnt ook snel last van stof binnen in te hebben , zelf geen last van gehad.

Heb nu de TZ100 , ideale camera maakt geweldige beelden , als je het belangrijk vind , de 5-assige beeldstabilisatie werkt niet in 4K , fixed scherm en lichtsterkte op het einde had wat beter gemogen maar dat is het enige wat ik eventueel anders zou willen op deze camera , wellicht de TZ 200 ....?
De TZ200 bestaat toch niet?

• ramrodwillem
Nee nog niet ....

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
FabiandJ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:54:
Voor zo ver ik weet werkt de stabilisatie alleen bij 1080p opnames. De LX100 en FZ300 vallen bij deze af van mijn lijst. De FZ1000 is inderdaad lastig om te vinden en de FZ2000 is wel een heel stuk duurder, tevens is de FZ1000 ook een behoorlijke unit in tegenstelling tot de TZ100.
Tja, dan kom je er op de eeuwige driehoek van compromis. Je kunt niet alles tegelijk hebben.

Persoonlijk zou ik mij afvragen wat zoom op een safari zou toevoegen als ik de sluitertijd enorm moet opschroeven.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• ramrodwillem
Die FZ1000 is toch nog voldoende te koop ...
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

• sheepie880
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 10:19
quote:
Alleen is hij bij alle vier winkels momenteel niet op voorraad. -O-

• ramrodwillem
Over 8 dagen weer bij Foka , al op Amazon.de gekeken , hebben ze hem soms ook nog wel eens

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:26
quote:
4/5 januari CES2017. Kans dat ze dan een nieuwe aankondigen.

• x-boxer
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 19:33
quote:
matthijst schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:58:
[...]

4/5 januari CES2017. Kans dat ze dan een nieuwe aankondigen.
Dankjewel voor deze tip!
Ik wacht dan nog even op wat er komen gaat.

Grover!

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
sheepie880 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:52:
Alleen is hij bij alle vier winkels momenteel niet op voorraad. -O-
Het verschil tussen 'in het assortiment' en 'te koop'. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Omdat ie volgens mij niet meer geleverd gaat worden. Er zijn een tijdje terug nog een paar backorders weggewerkt, maar verder wachten sommigen al 6 maanden op die camera.

Zeiss 21mm f/2.8

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-10 15:07
quote:
x-boxer schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:32:
[...]

Dankjewel voor deze tip!
Ik wacht dan nog even op wat er komen gaat.
Als hij in januari wordt aangekondigd, dan is hij pas rond maart/april leverbaar.
Daarnaast zit je met de 25-250mm lens wat lichtsterkte betreft in zo een compacte body tegen de fysieke grenzen aan wat je kunt doen. Dus of de ZS/TZ200 (mocht die komen) ueberhaupt daarin zal verbeteren is maar de vraag...

• matthijst
Zeker. Maar een weekje wachten op een eventuele aankondiging kan nooit kwaad :)
Mocht er een nieuwe komen dan zal er ongetwijfeld iets verbeterd zijn.

Zelf ook op zoek naar een compactcamera. Jaren terug een Canon DSLR gehad, maar moe van het slepen met lenzen. Gebruik sindsdien een iPhone en een klein canon cameraatje, maar erger me eraan dat je foto's daar alleen via een laptop vanaf kunt krijgen.
Als ik het goed heb kunnen huidige camera's dat inmiddels allemaal via WiFi (paar leuke overzetten naar iPhone om vervolgens online te delen)?

Twijfel nog tussen een Sony HX90 (lekker compact, goed veel zoom) en de Panasonic zs100 (vanwege de grotere sensor). Nadeel van de Panasonic lijkt me nu het grotere formaat, en tov. de Sony, de kortere zoom.
f-stop van Panasonic loopt ook vrij rap op naar 5.9, dus dan zou je voor weinig licht vooral voordeel van de sensor hebben (niet van kortere sluitertijd bedoel ik).

Iemand ervaring met de HX90 en concertfotos? Je zult er geen fotografische hoogstandjes mee behalen qua ruis, maar wat kiekjes voor internet?

matthijst wijzigde deze reactie 28-12-2016 13:41 (77%)

• FabiandJ
  • Niet online
quote:
MindcrimeNL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:18:
[...]

Als hij in januari wordt aangekondigd, dan is hij pas rond maart/april leverbaar.
Daarnaast zit je met de 25-250mm lens wat lichtsterkte betreft in zo een compacte body tegen de fysieke grenzen aan wat je kunt doen. Dus of de ZS/TZ200 (mocht die komen) ueberhaupt daarin zal verbeteren is maar de vraag...
Dat is voor mij ruim op tijd heb de camera pas in juli nodig :) Mogelijk wordt de LX200 wel aangekondigd met meer zoom mogelijkheden die heeft namelijk een MFT sensor ipv 1". En nog stabilisatie op 4K en het plaatje is compleet.

FabiandJ wijzigde deze reactie 28-12-2016 15:14 (13%)

• MindcrimeNL
quote:
FabiandJ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:20:
[...]

Dat is voor mij ruim op tijd heb de camera pas in juli nodig :) Mogelijk wordt de LX200 wel aangekondigd met meer zoom mogelijkheden die heeft namelijk een MFT sensor ipv 1". En nog stabilisatie op 4K en het plaatje is compleet.
Ik kan je gerust stellen, de stabilisatie op de TZ100 in 4K is al super. Heb het uitgebreid kunnen uittesten in de Patagonische wind...

• FabiandJ
  • Niet online
quote:
MindcrimeNL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:48:
[...]

Ik kan je gerust stellen, de stabilisatie op de TZ100 in 4K is al super. Heb het uitgebreid kunnen uittesten in de Patagonische wind...
Hmm voor zo ver ik weet werkt deze niet in 4K video mode, in de overige video modes wel.

• matthijst
In 4K alleen OIS, geen 5-axis stabilisatie.
Klapbaar schermpje zou nog leuk zijn, verder behoorlijk complete camera denk ik :)

• FabiandJ
  • Niet online
quote:
matthijst schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:08:
In 4K alleen OIS, geen 5-axis stabilisatie.
Klapbaar schermpje zou nog leuk zijn, verder behoorlijk complete camera denk ik :)
Mogelijk nog een geÔntegreerd ND filter erbij :p
quote:
FabiandJ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:20:
Dat is voor mij ruim op tijd heb de camera pas in juli nodig :) Mogelijk wordt de LX200 wel aangekondigd met meer zoom mogelijkheden die heeft namelijk een MFT sensor ipv 1".
MFT sensor waarvan een deel maar gebruikt wordt. Je hebt dan een cropfactor van 2,2 ipv 2 vs 2,7.

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
Net bij Saturn ff lopen klooien met een aantal compacts. Had eigenlijk het idee dat de HS720 en HX90 voor mij mooi zouden zijn, maar op 720 mm hou je zon ding niet stil. Sony RX100 dan weer te weinig zoom. Canon GX7mkII leek wel mooi met dat scherm dat alle kanten op kan. En de Panasonic ZS100, toch door de extra zoom.
De HS720 en HX90 zijn dan weer qua beeldkwaliteit niet te vergelijken met de die anderen.

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:15:
De HS720 en HX90 zijn dan weer qua beeldkwaliteit niet te vergelijken met de die anderen.
Klopt, maar die zoom leek me wel handig (doel vooral: vakanties, Yellowstone in augustus). Meeste foto's zullen waarschijnlijk bij goed licht zijn. ISO100 zijn ze allemaal wel goed. Maar stilhouden van lange zoom op zon klein cameraatje blijkt lastig.
Koop dan een FZ300. Dan heb je redelijk wat zoombereik met een lichtsterke lens en goede houvast.

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
Te groot :)
Heb een 20D die ik al nooit meer meenam. Zoek echt een zo compact mogelijke camera, liefst met wat meer zoom dan 70mm en lichtsterk. Canon g7xii lijkt aardig overeen te komen. sz100 betere zoom, maar dan zit je weer snel aan f5.9.
Aan de andere kant gebruik ik tegenwoordig een iPhone, dus dan is "alles" van bovenstaande beter.

matthijst wijzigde deze reactie 30-12-2016 20:32 (138%)

Je zoekt een roze eenhoorn met regenboogstaart...
Maar ik zal nog een suggestie doen: pricewatch: Canon PowerShot G1 X Mark II Zwart
Er is ook een kit met EVF en tasje erbij: pricewatch: Canon PowerShot G1 X Mark II Premium Kit Zwart

Universal Creations wijzigde deze reactie 30-12-2016 20:36 (96%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:03

Griffin

Is mythical

Momenteel hebben we een wat oudere Nikon d40x met daarop 2 lenzen (wide angle en een 18-150mm). Ook hebben we (voor het compacte) een Canon SX240 HS (ookal weer paar jaar oud).
We gebruiken voornamelijk alleen nog maar de canon omdat de nikon teveel gesjouw is. We hebben nu 1 kind en een tweede is onderweg en wil eigenlijk gewoon van het wisselen van lenzen etc af.

§600 (met klein beetje rek als dat groot verschil kan maken)

Wat voor (premium) compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
Travelzoom

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
- Lichtgevoelig (de 3.5 van de canon is vaak net te weinig)
- Zoom (het minst 12-15x optische zoom, de 20x van de canon is handig, maar vaak gebruiken we het niet helemaal)
- Kantelbaar scherm is erg handig, maar absoluut geen must
- 4k opnemen hoeft niet
- Raw opnames is leuk, maar ik bewerkt te weinig om hier winst uit te halen volgens mij

Qua gebruik gaat de camera voornamelijk gebruikt worden om fotos van de kinderen + vakanties (landschap + steden etc) te maken. Ook moet mijn vrouw er mee om kunnen gaan, dus niet te complex qua instellingen (echter ik vind dit dan wel weer leuk).

Hier ligt het probleem een beetje. Ik weet niet of voor de wensen (en budget) een premium mogelijk is of dat ik beter een 1/2.3 sensor kan pakken.

Premium:
- Panasonic FZ1000 / TZ100 (is alleen wat minder qua zoem)
- Canon GX-3 (ga ik wel erg over budget en redelijk groot door de lens)

'Normaal':
Hier zie ik door het bomen echt het bos niet meer. Qua merk ben ik het meeste gecharmeerd van Canon/Panasonic/Sony.

Qua formaat hoeft het niet broekzak formaat te zijn, maar ook niet te groot. Liever formaat van een TZ100 dan een FZ1000

De vraag die mij nu rest of het verstandig is om een goede non-premium travelzoom te gaan zoeken, of toch een travelzoom? Zijn de wensen haalbaar voor het budget? Is het uberhaupt nodig om een 1" sensor camera te nemen voor de wensen die ik heb?

Als ik bovenstaande vragen beantwoord heb dan word het zoeken denk ik al wat makkelijker.

Griffin wijzigde deze reactie 02-01-2017 13:16 (4%)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Kinderfoto's, langschappen en architectuur, ... heb je dan echt een mega zoombereik nodig?
Hoeveel van die foto's vind je daarvan achteraf echt geslaagd?

De zoom van de TZ100 lijkt me daarom al ruim genoeg.
1" sensor en zo'n bereik gaat niet in je budget passen, maar een 1" sensor met een klein zoombereik is misschien toch de beste koop... Sony RX100...

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
Inrage schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:32:
Kinderfoto's, langschappen en architectuur, ... heb je dan echt een mega zoombereik nodig?
Hoeveel van die foto's vind je daarvan achteraf echt geslaagd?

De zoom van de TZ100 lijkt me daarom al ruim genoeg.
1" sensor en zo'n bereik gaat niet in je budget passen, maar een 1" sensor met een klein zoombereik is misschien toch de beste koop... Sony RX100...
Wat ik merk is dat ik vaak mijn zoon van wat afstand wil foto graferen zodat hij het niet echt door heeft, met klein zoombereik is dat wat kleiner. Maar ik ga eens kijken hoeveel zoom precies wat is en kijken of we met 10 of zelfs 5x uit de voeten kunnen.

Waarom gaat jouw keuze uit naar de RX100 ten opzichte van de TZ100 (is dit puur en alleen de lagere diafragma?)

• matthijst
Nikon komt als het meezit binnen 2 weken eindelijk met hun DL24-85.
http://www.nikonusa.com/e...l24-85-f%252f1.8-2.8.html

Op papier ook een mooie camera.

matthijst wijzigde deze reactie 02-01-2017 18:49 (34%)

• Inrage
quote:
Griffin schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Wat ik merk is dat ik vaak mijn zoon van wat afstand wil foto graferen zodat hij het niet echt door heeft, met klein zoombereik is dat wat kleiner. Maar ik ga eens kijken hoeveel zoom precies wat is en kijken of we met 10 of zelfs 5x uit de voeten kunnen.

Waarom gaat jouw keuze uit naar de RX100 ten opzichte van de TZ100 (is dit puur en alleen de lagere diafragma?)
Omdat ik de voorkeur geef aan lichtsterk t.o.v. zoom. In een compacte versie met jouw budget is er dan niet veel andere keuze als je minstens een 1" sensor wil met een relatief goede lens.

'k heb nog maar zelden mooie foto's gezien van compact cameras genomen op meer dan 150mm (FF eq)... (dat is uiteraard ook een persoonlijke mening)

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
Inrage schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:37:
[...]

Omdat ik de voorkeur geef aan lichtsterk t.o.v. zoom. In een compacte versie met jouw budget is er dan niet veel andere keuze als je minstens een 1" sensor wil met een relatief goede lens.

'k heb nog maar zelden mooie foto's gezien van compact cameras genomen op meer dan 150mm (FF eq)... (dat is uiteraard ook een persoonlijke mening)
Duidelijk, licht sterkte over zoom.
Ik heb gister ook even qua zoom gekeken, en idd echt veel verder dan 5 komen we eigenlijk nooit.

Dus nu even kijken welke 1" ik op wil focussen. Want behalve de RX100 (I / II / III) zie ik ook nog de Canon G5 en G7 X die meer zoom hebben maar qua diafragma gelijk liggen.

* Griffin moet maar eens reviews gaan lezen.

• Inrage
quote:
Griffin schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Duidelijk, licht sterkte over zoom.
Ik heb gister ook even qua zoom gekeken, en idd echt veel verder dan 5 komen we eigenlijk nooit.

Dus nu even kijken welke 1" ik op wil focussen. Want behalve de RX100 (I / II / III) zie ik ook nog de Canon G5 en G7 X die meer zoom hebben maar qua diafragma gelijk liggen.

* Griffin moet maar eens reviews gaan lezen.
Als je Canon gewoon bent dan is het waarschijnlijk wel een goede keuze.
Ik ben Nikon gewoon en heb heel lang moeten wennen aan de bizarre menustructuur van de RX100...

• matthijst
Sony RX100 (I / II / III) - 24-70mm f/1.8-2.8
Canon G5 - 24-100mm equivalent f/1.8-2.8
Canon G7 XII - 24-100mm f1.8 - 2.8
Panasonic Lumix LX10 - 24-72mm f1.4-2.8
Nikon DL 24-85 - 24-85mm f1.8-2.8

• charlotte101
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09-12-2017
Hoi,

Ook ik ben op zoek naar een goede fotocamera als verjaardagscadeautje voor mijn vriend. De afgelopen jaren hebben we veel plezier gehad van onze Panasonic Lumix TZ7 (zeker bij goed licht), maar het afgelopen jaar is er een stofdeeltje aan de binnenkant van de lens gekomen waardoor er een grote stip op alle foto's zit.

Voor een nieuwe camera zou het mooi zijn wanneer deze nog mooiere foto's maakt dan de TZ7 (vooral bij weinig licht) en het zou mooi zijn wanneer er een beetje mee gespeeld kan worden aangezien ik mijn vriend ook een fotografieworkshop cadeau wil doen.

§700 (tenzij jullie een duurdere camera met klem aanraden.

Wat voor (premium) compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)

Eigenlijk kijk ik nu vooral naar de Bridgecamera's omdat we het allebei leuk vinden om goed te kunnen zoomen (bijvoorbeeld in de natuur of in de dierentuin) en het prettig is dat je op die manier geen totaalpakket (van camera en lenzen) krijgt dat zwaarder is dan een kilo . Ik heb ook naar compactcamera's gekeken (TZ80 en TZ100, maar ik vond de foto's en filmpjes gemaakt met deze camera's op youtube en internet net wat mooi dan die van de FZ300 en FZ1000, bovendien vind ik bij die laatste twee het ook wel mooi dat het schermpje kantelbaar is (voor wanneer je hoog of laag een foto wilt maken)

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

De camera wordt onze standaardcamera voor foto's van de feestdagen, dagjes uit (bijvoorbeeld musea), voorstellingen en sportwedstrijden van neefjes en nichtjes, natuurfotografie, vakantiefoto's etc.

Daarnaast zou ik het zelf mooi vinden wanneer de camera ook mooie filmpjes maakt (we hebben nu een aparte SD-camera (canon fs100) die in lichte omstandigheden mooi beeld geeft, maar in het duister erg korrelige, blurry beelden geeft)

- Lichtgevoelig is belangrijk (zeker bij beweging bij weinig licht)

- Zoom ( vooral voor natuurbeelden en dierentuinfilmpjes, maar mogelijk ook voor het spelen met scherpte-diepte)

-Mooie Macro-foto's (bijvoorbeeld van insecten en vlinders)

goede stabilisatie (we hebben een gorillapod, maar zulllen grotendeels vanuit de hand fotograferen)

- 4k opnemen geeft erg mooie beelden. (al zullen de beelden uiteindelijk allemaal teruggebracht worden tot HD --> ik hoop dat onze computer het verwerken aan kan: we hebben een ACER ASPIRE V3-772G met 16 GB RAM en een NVIDIA GEFORCE GT750 M videokaart en gebruiken op dit moment Magix Video Deluxe voor videobewerking, maar willen misschien overstappen naar Adobe Premiere Elements omdat Magix toch regelmatig vastloopt)

Op dit moment vooral tussen de FZ300 en de FZ1000. De FZ300 is weather sealed en dat voelt erg prettig aangezien onze TZ7 stof aan de binnenkant van de lens heeft gekregen. HIj is goed lichtsterk, maar ik denk dat een grotere sensor daar weer beter voor is. Al met al komt de FZ300 over als een heel goede camera voor beginnende fotografen. (de foto's en fimpjes die ik op internet zag, zagen er ontzettend mooi uit en ik zag maar weinig verschil met de FZ1000)

De FZ1000 heeft natuurlijk een grotere sensor en ik lees overal dat deze veel betere foto's maakt dan bridgecamera's met een kleinere sensor, vooral bij weinig licht. Waar ik alleen bang voor ben is dat ook bij deze camera stof in de lens komt en dat je na een paar jaar al weer een nieuwe camera moet kopen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een camera waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

Er loopt op dit moment bij een paar winkels de actie van 5 jaar garantie op een camera en dat voelt wel veilig. Bij geen van deze winkels is de FZ1000 echter op voorraad. (dat betekent dat ik op dit moment de FZ1000 alleen met 2 jaar garantie kan kopen en dat vind ik best eng voor zo'n dure camera).

Naast bovengenoemde camera's heb ik ook getwijfeld over de FZ2000 (maar die lijkt me eigenlijk te professioneel voor ons en ik ben dan helemaal bang dat er iets met de camera kan gebeuren), de Nikon P900 (vanwege de grote zoomrange, maar die beelden vond ik toch net wat minder dan de FZ300), de Sony HX400V (maar daar ontstaat na een paar jaar regelmatig een zoomfout las ik op internet) en ik heb zelfs getwijfeld over de Nikon D3200 met een extra 200mm lens (vanwege de nog grotere sensor, maar ik ben bang dat het gebruiken van een DSLR voor beginnelingen nog wat lastig is en we willen de camera op momenten ook als Point and Shoot-camera gebruiken)

Excuses als bovenstaande vaag is. Ik ben voor mijn vriend dus op zoek naar een allround camera die mooie foto's maakt (ook in minder lichtsterke omstandigheden), goed kan inzoomen (bij natuurfotografie, bij sportevenementen en voorstellingen van neefjes en nichtjes en in de dierentuin), redelijk snel is en die op momenten ook gebruikt kan worden als point and shoot camera. Het zou daarbij een mooie bonus zijn wanneer er ook mooie films mee gemaakt kunnen worden zodat het onze vaste foto- en filmcamera kan worden. Mocht de FZ300 volgens jullie hier goed genoeg voor zijn, dan zal het waarschijnlijk die worden. Mocht het zo zijn dat de FZ1000 of een andere camera met een grotere sensor, toch meer wordt aangeraden dan sta ik daar zeker voor open!!!!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie!!!! (ik heb zowel in dit forum als op internet veel zitten lezen, maar ik blijf twijfelen :-) )

Groetjes Charlotte

• polson
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-10 16:31
quote:
charlotte101 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:56:
Hoi,

Ook ik ben op zoek naar een goede fotocamera als verjaardagscadeautje voor mijn vriend. De afgelopen jaren hebben we veel plezier gehad van onze Panasonic Lumix TZ7 (zeker bij goed licht), maar het afgelopen jaar is er een stofdeeltje aan de binnenkant van de lens gekomen waardoor er een grote stip op alle foto's zit.
Als je dit weg wilt halen moet je proberen om een stofzuiger even vol op de lens te zetten. Dit wil nog wel eens helpen.

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-10 16:55

Nathuran

Koffie!

quote:
Naast bovengenoemde camera's heb ik ook getwijfeld over de FZ2000 (maar die lijkt me eigenlijk te professioneel voor ons en ik ben dan helemaal bang dat er iets met de camera kan gebeuren), de Nikon P900 (vanwege de grote zoomrange, maar die beelden vond ik toch net wat minder dan de FZ300), de Sony HX400V (maar daar ontstaat na een paar jaar regelmatig een zoomfout las ik op internet) en ik heb zelfs getwijfeld over de Nikon D3200 met een extra 200mm lens (vanwege de nog grotere sensor, maar ik ben bang dat het gebruiken van een DSLR voor beginnelingen nog wat lastig is en we willen de camera op momenten ook als Point and Shoot-camera gebruiken)
Niet dat ik je direct in de richting van een DSLR wil sturen, maar DSLR's hebben ook altijd een volautomatische stand waardoor hij ook gewoon als P&S te gebruiken is. Nadeel t.o.v. compact- of zelfs systeemcamera's blijft in jouw geval toch het formaat. (extra telelens stop je niet even in je broekzak)
Misschien kun je je toch nog iets meer oriŽnteren op de DSLR- of systeemcameramarkt aangezien je je vriend ook een workshop cadeau wilt doen en zo te lezen zijn jullie allebei toch wel redelijk enthousiaste fotografen :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• charlotte101
Heel erg bedankt @polson en @Nathuran. Helaas is het nog niet gelukt om het stofje via de stofzuiger te verwijderen, maar ik ga het nog een paar keer proberen.

Dat wist ik niet, dat een DSLR ook als Point and Shoot camera gebruikt kan worden! Ik zal me nog wat meer gaan oriŽnteren (qua systeemcamera een beetje in de richting van Sony a6000, Nikon D5500 Panasonic Lumix G80, Olympus OM-D E-M-10 II en qua DSLR in de richting van de Nikon D3200) al duizelt het me allemaal wel een beetje :) , wanneer ik er een telelens bij wil, lopen de bedragen wel al snel op en ik ben misschien appels met peren aan het vergelijken..... (lastig is dat ik een beetje een optimizer ben).

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:11
quote:
Excuses als bovenstaande vaag is. Ik ben voor mijn vriend dus op zoek naar een allround camera die mooie foto's maakt (ook in minder lichtsterke omstandigheden), goed kan inzoomen (bij natuurfotografie, bij sportevenementen en voorstellingen van neefjes en nichtjes en in de dierentuin), redelijk snel is en die op momenten ook gebruikt kan worden als point and shoot camera. Het zou daarbij een mooie bonus zijn wanneer er ook mooie films mee gemaakt kunnen worden zodat het onze vaste foto- en filmcamera kan worden. Mocht de FZ300 volgens jullie hier goed genoeg voor zijn, dan zal het waarschijnlijk die worden. Mocht het zo zijn dat de FZ1000 of een andere camera met een grotere sensor, toch meer wordt aangeraden dan sta ik daar zeker voor open!!!!
De FZ300 heeft natuurlijk een groot zoombereik maar mijn ervaring is dat de kwaliteit van de foto's wel afneemt naarmate je verder inzoomt. Wil je kwaliteit dan is een Sony RX10 met een lens van 24-200 (full frame) meer op z'n plek, maar wel weer boven je budget.

Een dSLR als alternatief lijkt mij ook wel het overwegen waard, bijvoorbeeld de Canon 700D + 18-135 STM, de Nikon D3300 + 18-140VR of, als m3/4 je bevalt, de Panasonic G6 +14-140, dan heb je voor onder de §700 zowel qua body als objectief een kwaliteit die op z'n minst zo goed is als die van een bridge camera, zo niet beter.

Walker78 wijzigde deze reactie 04-01-2017 09:52 (4%)

• charlotte101
Heel erg bedankt allemaal!!!! Ik heb nog een keer wat dingen bij mijn vriend uitgevraagd. Hij wil mooie foto's maken met een camera die zo compact mogelijk is en die toch vooral als point and shoot gebruikt wordt. Een viewfinder is voor hem niet belangrijk en hij verwacht toch ook niet dat hij veel handmatig zal gaan bijstellen (ik ben daar waarschijnlijk meer toe geneigd, maar het is zijn verjaardagscadeautje :) ). Wel zal hij eerder selfies maken op vakantie, dus een draaibaar schermpje is daarbij wel handig. Ik denk er daarom nu aan om de Sony A5100 te kopen (met de twee kitlenzen: 16-50mm en 55-200mm). In de toekomst zouden we dan via een adapter misschien een grotere telelens kunnen kopen....

Ik heb ondertussen prachtige camera's gezien zoals de door @Walker78 genoemde DSLR's (ik vind de Nikons prachtige beeldkwaliteit hebben) en de Lumix G80, maar ik denk dat de A5100 voor dit moment de meest realistische keuze is (en we kunnen in de toekomst altijd nog doorgroeien naar een camera met meer handmatige functies)

charlotte101 wijzigde deze reactie 05-01-2017 10:03 (4%)

• matthijst
Zo compact mogelijk klinkt toch niet als een camera met 2 lenzen erbij?
Meer als RX100 :)

• charlotte101
@matthijst: Je hebt gelijk :) Maar ik heb bij de a5100 de hoop dat er ooit een telelens van 400mm opgezet kan worden....

Of is de keuze voor een a5100 heel onverstandig?

charlotte101 wijzigde deze reactie 05-01-2017 11:25 (3%)

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Mijn huidige camera is een beetje 'af' aan het raken en daarom in de markt voor een nieuwe.
Ik heb nu een Samsung WB550, hier zit een krasje midden op de lens. Die zit er al een tijdje en was niet echt storend. Maar sinds kort zijn alle foto's zijn wazig/onscherp aan de rechterzijde. Geen idee waarom, heb er iemand naar laten kijken die er iets meer verstand van heeft en die weet het ook niet waarom die foto's wazig zijn. Lens lijkt schoon.
Maar goed, hij is ook al bijna 7 jaar oud, en dat vind ik best wat voor een camera die toen +/- 160 euro kostte. Gok dat het niet de moeite waard is om hem verder te laten onderzoeken :)

Dus, opzoek naar een andere!
Ik heb dit topic een beetje doorgelezen en ben op een paar opties uitgekomen, maar ik heb nog wat aanvullende vragen waar jullie wellicht bij kunnen helpen.

Eerst de standaard vragen:
275-325 euro, eventueel een paar euro meer als het echt beter wordt.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Minstens wat ik had (de Samsung WB550), maar beter moet lukken voor het budget lijkt me.
Volgens mij kom ik dan op de Travelzoom uit. Grootte is erg belangrijk, hij gaat ook mee op motorvakantie en dan wil ik hem graag in een (compacte) tanktas kwijt kunnen. Vandaar geen superzoom/bridge camera.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakanties voornamelijk. Over het algmeen goed belichte omgevingen.

Ik heb op dit moment de volgende modellen in de vergelijking:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ61 Zilver
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver

Ik heb nog wat twijfels over de HX60V, voegt die GPS optie iets toe? Het is natuurlijk een leuke gimmick dat je achteraf makkelijk kan zien waar welke foto gemaakt is, maar ik weet niet of ik het echt ga gebruiken.

Daarnaast de TZ61 en TZ60, wat is precies het verschil tussen deze? In de specificaties hier op
Tweakers zie ik bij de TZ61 'Back-illuminated CMOS' en bij de TZ60 'CMOS', maakt dat veel uit?

Ook vraag ik me af of er niet nog wat nieuwe modellen komen nu met de CES. De TZ70 is uit begin 2015, de anderen uit begin/half 2014. Dus allemaal 2 tot 3 jaar 'oud'. Nu weet ik niet precies hoe het met camera's zit, maar bij de meeste andere technologie zijn ze echt wel verouderd na 2-3 jaar (is mijn ervaring tenminste).
Gezien de CES elk jaar is en de modellen die in deze prijsklasse hier veel worden aangeraden 2-3 jaar oud zijn, heb ik het idee alsof camera's blijkbaar een langere levensduur hebben voordat ze uit de winkels verdwijnen. Klopt dat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, maar dat moet vast lukken :)

• MindcrimeNL
Panasonic heeft nogal wat verschillende namen voor (bijna) hetzelfde toestel:
De TZ60 is de "Nederlandse" variant, de TZ61 is de "Duitse" variant, de ZS40 is de "Amerikaanse" variant. Tussen de ZS40 en de TZ60/61 zit wel degelijk een verschil (video opname mogelijkheden ivm verschil in Herz frequenties tussen US en Europa). Voor zover ik weet is er geen verschil tussen de TZ60/61, de firmware is vaak ook exact dezelfde. Wellicht de verschillende talen die je kunt kiezen in het menu, maar volgens mij ondersteunen beide zowel Engels als Nederlands.

De TZ70 is wel behoorlijk verschillend van de TZ60, vooral het aantal megapixels 12 vs 18 en de hoeveelheid pixels van de EVF. Het is een persoonlijke voorkeur of je voor de megapixels gaat of voor de 2 extra stops die je verdient met het mindere aantal pixels...

De meeste modellen van de TZ serie verdwijnen na zo'n 3-4 jaar uit de shops, dan worden namelijk de prijzen voor de toestellen van 3 en 4 jaar ongeveer gelijk en dan willen de meeste toch het 3 jaar oude model. Dat komt omdat die meestal natuurlijk weer iets vooruit zijn gegaan... Is trouwens niet altijd zo...

• charlotte101
Aangezien ik toch blijf twijfelen: zou de combinatie Lumix G80 met kitlens en extra 100-300mm lens een, erg dure en weinig compacte, maar toekomstbestendige keuze zijn voor zowel huis-, tuin- en keukenfotografie en video's (ook in schemeromstandigheden) als voor situaties waarin gezoomd moet worden zoals de dierentuin en natuurfotografie?
quote:
MindcrimeNL schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:26:
De TZ70 is wel behoorlijk verschillend van de TZ60, vooral het aantal megapixels 12 vs 18 en de hoeveelheid pixels van de EVF. Het is een persoonlijke voorkeur of je voor de megapixels gaat of voor de 2 extra stops die je verdient met het mindere aantal pixels...
De TZ70 heeft gewoon nog 12MP. De TZ80 heeft er 18. Maar.... het oplossend vermogen van de lens is slechts 6MP in de wijdste stand (diafragma is dan f/3.3) en in de telestand zakt dat naar 1,5MP. Dus je hebt geen fluit aan meer dan 12MP (zelfs dat is al teveel voor de gebruikte lens).
En die 2 extra stops met minder aantal pixels is totale onzin. De ruisprestaties blijven namelijk gelijk, omdat de sensor even groot is. Inzoomen op pixelniveau is een totaal oneerlijke vergelijking. Daarnaast is de ruis op pixelniveau hooguit 1/3 stop beter bij 12MP vs 18MP.

Zeiss 21mm f/2.8

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
quote:
MindcrimeNL schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:26:
Panasonic heeft nogal wat verschillende namen voor (bijna) hetzelfde toestel:
De TZ60 is de "Nederlandse" variant, de TZ61 is de "Duitse" variant, de ZS40 is de "Amerikaanse" variant. Tussen de ZS40 en de TZ60/61 zit wel degelijk een verschil (video opname mogelijkheden ivm verschil in Herz frequenties tussen US en Europa). Voor zover ik weet is er geen verschil tussen de TZ60/61, de firmware is vaak ook exact dezelfde. Wellicht de verschillende talen die je kunt kiezen in het menu, maar volgens mij ondersteunen beide zowel Engels als Nederlands.
Ah, dus dan kan ik de TZ61 links laten liggen :)
quote:
Dat van de megapixels en EVF heb ik gelezen inderdaad. Maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit voor mij, dat de TZ70 minder megapixels heeft. De Samsung die ik nu heb heeft ook 12 en die foto's zijn groot genoeg wat mij betreft.
Wellicht een noob vraag, maar wat zijn stops?
quote:
De meeste modellen van de TZ serie verdwijnen na zo'n 3-4 jaar uit de shops, dan worden namelijk de prijzen voor de toestellen van 3 en 4 jaar ongeveer gelijk en dan willen de meeste toch het 3 jaar oude model. Dat komt omdat die meestal natuurlijk weer iets vooruit zijn gegaan... Is trouwens niet altijd zo...
Ah, dus er is een kans dat er binnenkort een nieuwe komt, maar het kan ook nog een jaar zo blijven?
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:52:
[...]

De TZ70 heeft gewoon nog 12MP. De TZ80 heeft er 18. Maar.... het oplossend vermogen van de lens is slechts 6MP in de wijdste stand (diafragma is dan f/3.3) en in de telestand zakt dat naar 1,5MP. Dus je hebt geen fluit aan meer dan 12MP (zelfs dat is al teveel voor de gebruikte lens).
En die 2 extra stops met minder aantal pixels is totale onzin. De ruisprestaties blijven namelijk gelijk, omdat de sensor even groot is. Inzoomen op pixelniveau is een totaal oneerlijke vergelijking. Daarnaast is de ruis op pixelniveau hooguit 1/3 stop beter bij 12MP vs 18MP.
De TZ60 heeft er 18 en de TZ70 heeft er 12. Ik gok dat daar de 12 en 18 vandaan komen die MindcrimeNL noemt :)

In reviews/ervaringen etc lees ik dat de ruis bij de TZ70 minder is door het lagere aantal megapixels. Is dit dan merkbaar minder, of is het alleen theoretisch en eigenlijk niet waar te nemen door de leek (ik bijvoorbeeld)?

• matthijst
Hier staat een vergelijk, incl resolutie en ruis:
https://www.dpreview.com/forums/post/55554556

• MindcrimeNL
quote:
Ian Peregian geeft altijd uitstekende technische informatie onderbouwd met goede tests...

Voor de leek, en ik ben er eigenlijk ook nog een beetje eentje, is het volgens mij simpel gezegd:
- Onder goede omstandigheden (lees genoeg licht, oftewel je zomervakantie kiekjes) zal je bij een lage ISO waarde meer profijt hebben van de 18MP in de TZ60, vooral als je plan is om de foto's eventueel in groot formaat uit te printen.
- Bij mindere omstandigheden (lees weinig licht, oftewel schemering/avondfoto's, waardoor je vaak al snel de ISO waarde omhoog moet doen (of gaat in iAuto) of bij een hoge ISO waarde) heb je meer aan de TZ70, omdat je dan iets minder ruisverhouding hebt.

Let wel, de grafiek met het verschil in ruisverhouding die hij toont gaat tot 6400 ISO. Maar uit eigen ervaring met de travelzooms kan ik zeggen dat ik normaal nooit hoger wil gaan dan ISO 800 (of ISO 1600 met statief) omdat de ruis al te duidelijk merkbaar is. Dus ik zou voornamelijk kijken naar het verschil tot maximaal 1600 ISO...

Bij een travelzoom zit je gewoon met het compromis tussen de grootte van het toestel, de sensor grootte en de hoeveelheid optische zoom...

• Memocrat
  • Laatst online: 21-10 16:07
OLYMPUS OM-D E-M10 Mark II 14-42mm II R Kit Zwart

Wat is de mening over deze? Het is een EISA award winnende 'consumer compact camera', maar heeft een lens nodig voor bepaalde gevallen. Wanneer zou ik deze lens nodig hebben? Kan ik deze camera als een 'point-en-click' gebruiken?

En is hij beter dan de Sony Cyber-shot RX100 (originele of versie II)?

https://tweakers.net/pric...836;493495;316750;339687/

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tis geen compact zoals in dit topic wordt bedoeld het is een ILC.

Beide hebben voor en nadelen.
Maar met de OM-D kan prima als een point en shoot dienen. Wel wat dure p&s maar als je de smaak te pakken heb gekregen wel flexibeler omdat je lenzen kan bijkopen en flitser etc.

• Memocrat
  • Laatst online: 21-10 16:07
quote:
Barrycade schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:34:
Tis geen compact zoals in dit topic wordt bedoeld het is een ILC.

Beide hebben voor en nadelen.
Maar met de OM-D kan prima als een point en shoot dienen. Wel wat dure p&s maar als je de smaak te pakken heb gekregen wel flexibeler omdat je lenzen kan bijkopen en flitser etc.
Nog bedankt voor de reactie.

Had besloten om een echte compactcamera te kopen. Deze was toch te groot.

• mattazing
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-10 15:19
Zojuist via Mediamarkt BTW vrije dagen de Sony A5000 gekocht, 328 euro!

• matthijst
540 voor de Canon G7Xmkii-kit betaald (zit 2x8GB en een statiefje bij).
Van het weekend toch ook nog 1x kijken naar de Panasonic zs100 (4K Photofunctie en zoom blijven lokken, maar ben wat bang dat f5.9 gaat irriteren), maar dacht: beter g7x vast bestellen nu het kan met korting.

• Swagger
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-10 16:02
Maximaal 400 euro

Een travelzoom, maar de nadruk ligt voor mij niet op het zoomen.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vooral vakanties, er moeten dus allerlei soorten foto's gemaakt kunnen worden. Van stedentrips tot strandvakanties. De focus is hier op lichtgewicht en toch een redelijk goede kwaliteit.

Panasonic TZ80, de kanttekening hierbij is dat deze geen uitklapbaar scherm heeft, verder zal het qua beeldkwaliteit wel snor zitten. Het apparaat voelt ook zeer degelijk aan. Slechte low, light performance dat zll

Nikon A900, voelt kwalitatief een stuk minder stevig aan. Vooral de flits lijkt me iets dat na 3x gebruiken stuk gaat. Wat wel zeer prettig is is het klapbare scherm.

Canon PowerShot G9X, zeer compact, voelt degelijk aan, deze heeft ook geen uitklapbaar scherm. Heeft een goede microfoon en beeldstabilisatie.

Sony RX100, betere low light performance en dat is misschien wel zo fijn voor stadsfotografie, ooit een topmodel maar nu toch redelijk verouderd. Mist ook het klapbare scherm. Verder voelt het wel zeer stevig aan.
De G9 X heeft dezelfde beeldkwaliteit als de RX100 (zelfde sensor), maar heeft daarbij ook nog touchscreen en is nog compacter. Ze zijn beiden echt heel anders dan de TZ80 en A900 wat eigenlijk klassieke compactcamera's zijn met een kleine sensor.

Zeiss 21mm f/2.8

• t0tum
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2017
Ik heb de onderstaande compactcamera uitgekozen voor de vakantie:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX90 Zwart
maar wat mij nog niet duidelijk is hoe snel de sd kaart moet zijn voor video opnames in 1080p AVCHD/XAVC.

Producent geeft het volgende aan:
quote:
When recording XAVC S HD format movies, the following SDXC memory card or microSDXC memory card is necessary.
a capacity of 64 GB or more
SD Speed Class 10: , or UHS Speed Class 1: or faster
Betekent dat zelf dit kaartje, met zijn 20MB/s schrijf, hiervoor geschikt zou zijn?

pricewatch: Samsung EVO Plus 64GB microSDXC Card + SD-adapter
Ja, die is snel genoeg, gezien zijn U1 kwalificatie.

Zeiss 21mm f/2.8

• jhead22
  • Niet online
200 tot 300 euro

Een compacte camera welke zo goed mogelijk foto's en video maakt. Compact zoom?

Vooral vakanties. Hij moet goed in mijn zak passen. Verder wil ik minimaal op full HD kunnen filmen met goed geluid.

Ervaring met een TZ40. Dit is een fijn toestel. Ik zit nu te denken aan de Canon SX720 HS.
Deze is goedkoper dan de TZ80 en maakt betere foto's als ik de reviews mag geloven. TZ70 is vrijwel even duur maar minder goed.
Nadeel aan de SX720 is dat de flitser niet automatisch open gaat.
TZ100 lijkt mij de ideale camera maar zit ruim boven het budget.
In welke reviews is de TZ80 slechter dan de SX720? Overigens hebben de TZ70 en TZ80 1 groot pluspunt: een zoeker. Daarnaast heeft de TZ80 een touchscreen en 4k video.

Zeiss 21mm f/2.8

• jhead22
  • Niet online
SX720 VS tz80: http://www.wexphotographi...rsus-panasonic-lumix-tz80

The TZ80 heeft meer geavanceerde opties zoals RAW en een elektronische zoeken. Deze ga ik echter niet gebruiken. Als ik de foto's bekijk krijg ik toch het idee dat de SX720 net wat beter is.

jhead22 wijzigde deze reactie 04-02-2017 10:47 (13%)

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:48
quote:
jhead22 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:54:
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?.....
Deze is goedkoper dan de TZ80 en maakt betere foto's als ik de reviews mag geloven............
quote:
jhead22 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:46:
.......... Als ik de foto's bekijk krijg ik toch het idee dat de SX720 net wat beter is.
Dat is dus jouw mening en niet die in de review staat vermeld.

Dit staat in de review:
"On balance, the results from the TZ80 appear more true to life, although some may find this too neutral and prefer the SX720"

De Canon is een uitstekend toestel, is ook nog eens goedkoper of gelijk dan beide TZ types.. Je vindt de fotoresultaten mooier en hebt de extra's van de Panasonics niet nodig.
In dat geval lijkt me toch duidelijk dat je een sterke voorkeur hebt voor de Canon.
Wat wil je dan verder weten?

elinx wijzigde deze reactie 04-02-2017 12:14 (17%)

• matthijst
Heb sinds een week de tz100 en een touchscreen is wel erg handig vind ik :)
Handig menu ook, de Panasonics. Tz80 is vergelijkbaar qua bediening.
Ik zou de Panasonic halen :)

Saturarion kan je plussen op de Panasonic.

matthijst wijzigde deze reactie 04-02-2017 12:38 (11%)

• jhead22
  • Niet online
quote:
elinx schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:07:
[...]

[...]
Dat is dus jouw mening en niet die in de review staat vermeld.

Dit staat in de review:
"On balance, the results from the TZ80 appear more true to life, although some may find this too neutral and prefer the SX720"

De Canon is een uitstekend toestel, is ook nog eens goedkoper of gelijk dan beide TZ types.. Je vindt de fotoresultaten mooier en hebt de extra's van de Panasonics niet nodig.
In dat geval lijkt me toch duidelijk dat je een sterke voorkeur hebt voor de Canon.
Wat wil je dan verder weten?
Ik wil geen welles nietes discussie gaan maken.
De TZ80 is zeker geen slechte camera. Ik ben voor mijzelf echter van mening dat 100 euro meer uitgeven voor de TZ80 in mijn geval niet echt nodig is.

Ik lees de volgende punten:

Onder de foto van de bloemen.
The Canon SX720 HS (top) tends to produce brighter, more saturated images than the TZ80.

Panasonic TZ80

Pros:

Small but usable built-in EVF
Good 4K video quality (at least for a compact camera)
Excellent shot-to-shot times
Very good LCD with advantage of touch functionality
Useful control ring around lens
Cons:

Heavy noise reduction hampers details
Flash easy to obscure with finger
Limited benefits to Raw shooting
Screen could be more sensitive
Zoom range doesn’t quite match the SX720 HS’s

Canon SX720 HS

Pros

Usefully broad 40x focal range
Slightly more detail than TZ80’s images throughout the range
Slimmer body is more pocket friendly
Straightforward interface – easy to get the hang of
Better high-ISO results than JPEGs from TZ80

Cons

No touchscreen
No viewfinder
No raw shooting mode
Auto White balance can be too warm
Little room for thumb rest due to proximity of mode dial

In de conclusie lees ik: TZ80 4K filmen, touchscreen en Raw en meer opties zijn pluspunten.
De SX720 heeft minder ruis, groter ISO bereik maar minder opties.

Ik denk dat voor mij de Canon voldoende is. Ik schiet toch meestal met de auto functie. Ik twijfelde nog een beetje, maar denk dat ik er wel uit ben. Bedankt.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:48
quote:
jhead22 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:15:
.......

Ik denk dat voor mij de Canon voldoende is. Ik schiet toch meestal met de auto functie. Ik twijfelde nog een beetje, maar denk dat ik er wel uit ben. Bedankt.
Het was niet de intentie om een welles/nietes discussie aan te gaan. Ik wilde alleen wijzen op het feit dat de aangehaalde review wees op persoonlijk smaak mbt de fotoresultaten.
Ik bedoelde juist dat je er waarschijnlijk al uit was, vandaar de vraag wat je verder nog wilde weten.
Alle door jou genoemde camera's zijn prima camera's, maar uit je berichten sprak duidelijk de voorkeur uit voor de Canon, omdat ieder argument voor de Panasonic werd weggewuifd.
In dat geval heb ik het gevoel dat je alleen bevestigd wilde worden in de keus die je al gemaakt had.
Ik wens je veel fotoplezier toe.
Hele vreemde conclusies worden daar getrokken. "Limited benefits to Raw shooting" en "Heavy noise reduction hampers details" spreken elkaar behoorlijk tegen, want met raw kun je juist die ruisreductie (jpg) tegengaan. Opmerking over zoombereik is ook weinig zinvol: 30x vs 40x zoombereik is zinloos vs zinlozer namelijk.

Zeiss 21mm f/2.8

• Koen179
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:06
300-400 euro

Ik zoek een compactcamera waarmee scherpe foto's met gemak te maken zijn. Aangezien ik onder weinig licht (in de avond) ook wel eens foto's maak, een "High-end" compactcamera (ook al zal ik de geavanceerde functies niet gebruiken).

Voornamelijk voor het maken van foto's binnenshuis. Waarschijnlijk ook wat natuurfoto's, maar dat is sporadisch. Video kwaliteit is niet belangrijk, omdat ik daar geen tot heel weinig video's zal maken. Eenvoud en kwaliteit van de foto's is dus het belangrijkst.

Ik twijfel tussen twee modellen:

1. pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Pro: lijkt wat steviger in de hand te liggen, meer zoom (handig bij natuurfoto's).
Con: mindere kwalteit bij low-light situaties dan de RX100.

2. pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart

Pro: veel goede reviews, betere foto's in low-light situaties.
Con: redelijk oud model (2012), minder goede grip.

Ik vraag me af of ik beter af ben met de Sony TZ80 binnenshuis, ondanks de enorme zoom die de camera heeft (m.a.w. zijn short distance foto's net zo goed?). Graag advies over de keuze tussen deze twee modellen of een andere die ik over het hoofd heb gezien :). Alvast bedankt!

V&A advertenties

• willemd
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
De 1-inch sensor in de Sony is veel beter geschikt voor lowlightfotografie dan de Panasonic met z'n 1/2.3-inch sensor.

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:27
quote:
Het Leoh-Paard schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:05:
De 1-inch sensor in de Sony is veel beter geschikt voor lowlightfotografie dan de Panasonic met z'n 1/2.3-inch sensor.
Dat niet alleen, ook is de Sony bij groothoek ook een stuk lichtsterker (f=1.8 vs f=3.3 voor de Panasonic). Dat geeft de Sony twee belangrijke voordelen voor foto's binnen, het formaat van de sensor en de lichtsterkte van de lens.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Paulus73 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:23:
[...]

Dat niet alleen, ook is de Sony bij groothoek ook een stuk lichtsterker (f=1.8 vs f=3.3 voor de Panasonic). Dat geeft de Sony twee belangrijke voordelen voor foto's binnen, het formaat van de sensor en de lichtsterkte van de lens.
Eigenlijk is het verschil nog groter omdat het diafragma ook omgerekend moet worden. Je zit dan met de sony (2.7x) op f/4.86 vs de panasonic (5.6x) f/18.6, fullframe equivalent beide :) Gigantisch verschil dus!

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Koen179
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:06
@Het Leoh-Paard @Paulus73 @Ventieldopje Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het de Sony RX100 :). Vanmiddag nog even naar de Mediamarkt om hem even in het echt aan te voelen :P.

V&A advertenties

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:33

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Koen179 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:49:
... Dan wordt het de Sony RX100 :). Vanmiddag nog even naar de Mediamarkt om hem even in het echt aan te voelen :P.
Dat is nu nťt na de geen btwdagen! :'(

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• jhead22
  • Niet online
.

jhead22 wijzigde deze reactie 17-02-2017 19:27 (101%)

• Korumera
  • Laatst online: 19:09

Tussen de 300 en 400 euro

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)

Een high end

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Ik gebruik hem vooral voor landschappen en stedelijke fotografie. Hij moet raw kunnen schieten zodat ik het kan bewerken in Lightroom en wat zoom is opzich wel handig. Hij moet goede scherpe foto's kunnen maken.

Ik twijfel tussen de Sony Cybershot DSC-RX100 en de Canon Powershot G9 X en vooral omdat ze redelijk op elkaar lijken, maar ik nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.

Als er andere modellen beter zijn dan hoor ik dat ook graag.

Korumera wijzigde deze reactie 21-02-2017 10:41 (4%)

PSN: Korumera

• jhead22
  • Niet online
Ik zie dat de Sony RX100 en de Canon G9 x een "groot hoek" hebben van 28mm.
Waarom hebben deze camera;s geen 24mm groothoek en is het verschil groot / merkbaar?

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:11
@jhead22: waarom geen 24? keuze van de ontwerper, take it or leave it. En ja, 28 en 24 is een enorm verschil, ga maar eens uitproberen.
Een grotere hoek is lastiger en veel mensen met een dslr met kitlens gebruiken ook niet echt iets anders. De duurdere premium compacts hebben vaak wel een 24/25mm groothoek lens.
Er is trouwens een speciaal topic voor dit soort camera's: [Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Zeiss 21mm f/2.8

• zeezuiper
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:27
Ik ben aan het rondkijken voor een alternatief voor mijn 10 jaar oude videocamera en zat eigenlijk toch aan een compact camera hiervoor te denken.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Max §400 voor een camera met een sensor < 1”

• Wat voor compactcamera wil je? Het liefst zo compact mogelijk. Hij moet in ieder geval in mijn jaszak passen en het liefst nog in mijn broekzak. Daarnaast wil ik wel weer minimaal 6X zoom.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor het maken voor korte filmpjes (minimaal HD kwaliteit). Dit ter vervanging van mijn 10 jaar oude videocamera. Een alternatief zou misschien ook een echte videocamera kunnen zijn, maar deze vind ik eigenlijk te groot en vaak niet praktisch genoeg. Daarnaast vind ik het zelf ook altijd wel leuk om ook foto’s te maken.
Wat nu vaak in de praktijk gebeurt is dat we onze camera’s (we hebben ook nog een bridge camera met losse lenzen) niet meenemen en we dat leuke moment met mijn smartphone vastleggen. Die kwaliteit is, met name binnen, echter om te huilen

Ik ben altijd wel gecharmeerd van Panasonic en zat te kijken naar de TZ80. Ik heb echter een aantal voorbeeld filmpjes gezien en vond hierbij de autofocus erg traag.

Eventueel ben ik wel bereid om meer uit te geven en te gaan voor de TZ100. Maar liever alleen als je niet een beetje fatsoenlijke filmpjes kan maken met camera’s met een kleinere sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roys
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Op dit moment heb ik een Canon G15 die ik gebruik voor boven- en onderwaterfotografie. Bovenwater vooral p&s op vakantie en familiekiekjes en onderwater gebruik ik de geavanceerdere functies zoals manuele witbalans, full manual mode en exposure compensatie.

Alhoewel deze camera al wat jaartjes ervaring heeft maakt die nog steeds fijne plaatjes.

De technologie staat echter niet stil dus twijfel ik over een upgrade. Al ben ik zoekende wat de upgrade mij echt op gaat leveren. Ik ben vooral op zoek naar betere macro functies, lichtsterke lens en algehele scherpte. Gaan de laatste camera's hier veel beter in presteren?

- Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ik zit te denken aan ca 500 euro

- Wat voor compactcamera wil je?
High-end compact, beschikbaarheid van onderwaterhuis is een must.

- Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakanties, familiefoto's en dus onderwaterfotografie. Voor dit laatste is witbalans, manuele instellingen, exposure compensatie, RAW, goede macro stand minimaal benodigd.

-Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Canon g7x m2 en vergelijkbare modellen zoals de Sony rx100v en Pananasonic lx100. En dan met name het verschil dat ik ga merken tov mijn huidige camera.

roys wijzigde deze reactie 05-03-2017 10:51 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:59
Lx100 ervaring in Panasonic compact of systeemcamera?". Mi is de Sony 1.000 euri wat het dubbel is v je budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roys
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
quote:
moozzuzz schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:41:
Lx100 ervaring in Panasonic compact of systeemcamera?". Mi is de Sony 1.000 euri wat het dubbel is v je budget.
Net even de bekende jong gebruikte sites afgespeurd en de V wordt me te gek. Zou dan een iii of iv worden.

Blijf vooral benieuwd hoeveel ik van zo'n upgrade ga merken of dat ik bijna net zo goed met de G15 nog door kan.

• Mobb_Deep
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 27-09 11:07
Ongeveer 450

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Geen Bridge i.v.m. grootte

Steden, natuur zeg maar all-around voor op vakanties. Ik maak meestal foto's op de automagische stand.

Ik kom van een Sony Cyber-shot H55 en ben nu opzoek naar een compacte vervanger. Dit is ook meteen de reden dat ik hier een post doe. Als ik de Sony naast 2 andere potentiŽle camera's zet. twijfel ik of dit 400 euro uitgeven rechtvaardigt?

*note* ik ben in het bezit van een Samsung Galaxy A3 2016 welke in full HD filmpjes kunt maken.

Na het bekijken van de topic en de pricewatch ben ik op de volgende twee modellen uitgekomen:

1. Panasonic Lumix DMC-TZ80

+ recent model
+ 4k filmpjes
+ wifi optie

- Ik heb deze en deze review gelezen maar voor mijn gevoel zijn ze niet helemaal overtuigd.

2. Sony Cyber-shot RX100

+ betere foto's dan de Panasonic bij minder licht

- uit 2012?

Op deze camera ben ik gekomen via dit topic en komt bovenaan als je de pricewatch gebruikt met de filter op prijs. Maar het voelt vreemd om een camera uit 2012 nieuw te kopen. Zeker als mijn voorganger "slechts" dan maar 2 jaar ouder is.

Samenvattend
Al met al ga ik er op voorruit dat ik in RAW kan fotograferen en filmpjes ook met de camera's in full HD of hoger kan maken. Maar is de kwaliteit foto's / specifieke functies op de nieuwe camera 400 euro waard? Of is het beter om nog iets bijleggen waardoor ik een ander model kan kopen waardoor de verschillen wel de moeite zijn?

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeizerMint
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 06-08 16:37

§200 a §300

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)

Klein zoombereik lijkt mij prima

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Voornamelijk vakantie foto's, foto's van mooie gebieden etc. Geen specifieke eisen.

Sony Cyber-shot RX100 Zwart (veel duurder maar ook veel beter?)

Canon PowerShot SX620 HS Zwart

Canon PowerShot SX720 HS Zwart

Heb eerlijk gezegd nog niet veel ervaring en verstand van camera's. Ik zoek op dit moment voor een instapmodel om van daaruit verder te kijken. Ik zoek iets dat ik de komende jaren kan gebruiken en dat simpel in gebruik is. Ik hoop dat jullie mij misschien van advies zouden kunnen voorzien :)

Alvast bedankt!
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:58

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

§250-300

ergens tussen instap, travel en onderkant high-end

Is bedoeld voor mijn ouders.
- Voornamelijk huis, tuin en keuken foto's van feestjes van familie en kleinkinderen. Dus ook redelijk veel binnen, waar licht vaak niet overmatig aanwezig is.
- Makkelijk in gebruik. Automatische stand zal het meest gebruikt worden. Features als RAW, GPS en 4K zijn overbodig.
- Hoe compacter hoe beter
- Kwaliteit mag wel ver boven de gemiddelde telefoon cam. De foto's die ze nu met een instap-cameraatje maken doet echt pijn aan de ogen, dus als ik ze een upgrade geef moet het ook de moeite waard zijn. Maar gezien het gebruik en budget hoeft het ook weer geen high-end te zijn. Grote lichtsensor is natuurlijk wel gunstig voor low-light, maar 1" valt zover ik kan vinden buiten budget.

Ik zag ergens dat de Canon Ixus 285 HS door de Consumentenbond "Beste Koop travelzoom" van april is benoemd. Maar gezien de prijs van §195 vraag ik me af of ik niet een segmentje hoger kan zitten.
Ook de Sony DSC-HX60 onlangs door de Consumentenbond is geprezen, maar die camera is alweer 3 jaar oud. Als ik zoek op beste compactcamera's, dan komen de resultaten veelal in de categorie §500 en hoger uit. De segmenten daaronder is voor mij nog een groot bomen-bos verhaal. Enige richting is daarom welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 16:13

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zit te twijfelen tussen een bridged camera of een dSLR. Ik heb op dit moment een bridged (Canon PowerShot SX10 IS) maar die begint toch echt wel achterhaald te worden. Ik gebruik hem met name vanwege de zoom en macro (dat werkt gewoon niet goed op een telefoon, hoe goed hij ook moge zijn). En ik maak er soms korte filmpjes mee (denk 1 a 2 minuten per filmpje). Ik gebruik de manual ook vaak.

Max 1000 euro voor een volledige camera (in geval van dSLR moet er dus ook een lens bij zitten).

Bridge

Huis, tuin en keuken fotografie. Dus vakanties, katten, vogels, bloemen...

Ik zit te twijfelen tussen de Canon PowerShot SX60 HS en de Canon EOS 750D

Ik heb eigenlijk maar twee eisen: kantelbaar scherm (en dan heb ik het niet alleen over naar boven, maar ook opzij!) en een view finder.

Het waarom is wel duidelijk: ik weet niet wat ik wil! Of het gemak van een bridge of de mogelijkheden van een dSLR. Ik weet niet eens waar ik deze vraag moet stellen: hier bij de compact camera thread of de dSLR thread...

Ik zou graag horen van mensen die van bridge naar dSLR of vice versa zijn gegaan, en waarom...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:51:
Ik zit te twijfelen tussen een bridged camera of een dSLR. Ik heb op dit moment een bridged ([url=https://tweakers.net/pricewatch/223222/canon-powershot-sx10-is-zwart.html]Canon PowerShot SX10 IS
hangt er van af. Wat mis je nu met je sx10?
je hebt:
compact sensor bridge zoals een fz300. heerlijke makkelijk mee te nemen allrounder. weathersealed 4k functies. f2.8 van 24 mm tot en met 600mm. Nadeel in minder licht snel boven de 800 iso waar ruis zichtbaar word. of blur door lage sluitertijden.
1" sensor bridge, fz200p, rx10iii, fz1000(als je die nog kan krijgen. ook bridge maar groter , zwaarder, duurder.
door grotere sensor beter dynamisch bereik, betere in minder licht omstandigheden.

dan heb je nog luxe compacts met grotere sensoren maar minder zoom. lx7, rx100.

of m43 systeemcamera's
Aps-c dslr's.
(bij deze is de start onder de 1000,- te houden maar daarna gaat door bijkoop van extra lensen enz. vermoedelijk je budget van 1000 voorbij.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
copykat schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:04:
[...]

hangt er van af. Wat mis je nu met je sx10?
Resolutie. Hij heeft bijv. maar max 1280x768 voor video. Foto's met mijn telefoon zijn scherper. Ik gebruik hem eigenlijk nog maar als ik wil zoomen, ondanks dat ik het wel veel prettiger foto's vind maken dan m'n telefoon.
quote:
je hebt:
compact sensor bridge zoals een fz300. heerlijke makkelijk mee te nemen allrounder. weathersealed 4k functies. f2.8 van 24 mm tot en met 600mm. Nadeel in minder licht snel boven de 800 iso waar ruis zichtbaar word. of blur door lage sluitertijden.
De Lumix FZ300 had ik ook bekeken, maar heeft een te lage resolutie. De fz200p kan ik niet vinden, rx10iii (als je daarmee de Sony Cyber-shot DSC-RX10 III bedoelt) is veel te duur en heeft geen vrij bewegend scherm en de Lumix FZ1000 heeft een mindere zoom dan mijn SX10. De lx7 en rx100 hebben geen viewfinder en vallen per definitie af.

De FZ1000 zou leuk zijn geweest als hij een groter zoom bereik had, gezien het feit dat ik deze camera met name vanwege de zoom zou kopen.

En ik weet dat de prijs van dSLR's en systeem camera's hoger kan gaan worden, maar die kun je dan gespreid betalen (je hoeft niet gelijk een nieuwe lens te kopen, als je maar een lens hebt).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:59
quote:
Bij compacts heb je natuurlijk zelfs de mogelijkheid niet om lenzen bij te kopen, dus dat kan geen argument zijn :+.
lx7 etc zijn al redelijk outdated mi. Sowieso is de compact markt een krimpende en daardoor karig bedeelde markt (eg nikon is er ook uitgestapt).
quote:
De RX100-serie heeft helaas (ik heb een subjectieve aversie van Sony) nog steeds de onbetwiste leiding in premium compact land. Alternatieven vind je in de T.net artikelen-search (1" inch compacts) en in de suggesties in Eerste "echte" camera, welke camera is het beste voor mij? en [Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Edit:
In elk geval is "veel zoom" op een compact camera steeds een compromis naar scherpte toe.

moozzuzz wijzigde deze reactie 03-05-2017 13:50 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@moozzuzz De RX100 mist gewoon de voor mij verplichte viewfinder en het vrijbeweegbaar scherm. En dus hoef ik hem niet.

Het probleem van die eerste thread die je noemt is dat iemand een dSLR wil maar niet weet welke, en die tweede, tja, dat is meer voor compact camera's die buiten mijn range vallen (en in dit thread wordt de bridge genoemd, in die andere alleen de travelzoom). Ik had mijn vraag ook in de aankoop advies voor dSLR kunnen zetten, aangezien ik twijfel tussen een bridge en dSLR...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-10 17:13
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:02:
@moozzuzz De RX100 mist gewoon de voor mij verplichte viewfinder en het vrijbeweegbaar scherm. En dus hoef ik hem niet.

Het probleem van die eerste thread die je noemt is dat iemand een dSLR wil maar niet weet welke, en die tweede, tja, dat is meer voor compact camera's die buiten mijn range vallen (en in dit thread wordt de bridge genoemd, in die andere alleen de travelzoom). Ik had mijn vraag ook in de aankoop advies voor dSLR kunnen zetten, aangezien ik twijfel tussen een bridge en dSLR...
De RX100 III heeft een EVF en een 180 graden draaibaar scherm. Welliswaar een popup EVF maar toch...

edit: Ik lees je originele post nog even door maar het scherm is denk ik niet zo kantelbaar als jij zou willen. Niet naar de zijkant.

zerokill wijzigde deze reactie 03-05-2017 14:16 (10%)

PSN: Zerokill

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:39:
[...]

Resolutie. Hij heeft bijv. maar max 1280x768 voor video. Foto's met mijn telefoon zijn scherper. Ik gebruik hem eigenlijk nog maar als ik wil zoomen, ondanks dat ik het wel veel prettiger foto's vind maken dan m'n telefoon.

[...]

De Lumix FZ300 had ik ook bekeken, maar heeft een te lage resolutie. De fz200p kan ik niet vinden, .....
type-0, fz2000. opvolger van de fz1000, 480mm.
volgens vele kan je met crop, digitaal zoomen, die 600mm van de fz300 behalen, 20Mp tegen 12Mp.

@moozzuzz inderdaad de lx7 is ouder, was gewoon een voorbeeld van type compact die beter presteert in iq dan compact's.
enne inderdaad bridge en compact's ook premium is fixed lens system.

Ik denk dat een m43 een goed alternatief is maar de zoom eis is dan lastig. hoeveel mm moet er op komen? als 400mm te weinig is kom je algauw op 100-300mm lens terecht.

hoeveel resolutie? 16, 20?

Een fz2000 is wel een powerhouse in futures en zeker op video gebied. 24-480mm 20Mp 1" sensor.
goed beweegbaar lcd, evf , build in nd filters. wel eh geen compact size.

edit: dan zou een dslr en een 18-300mm superzoom ook een optie zijn, alleen is de videofunctie minder.

copykat wijzigde deze reactie 03-05-2017 14:31 (4%)

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True