Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Mede-auteur:
  • Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13-11 15:21

Balance

[Aankoopadvies] Premium compactcamera's

https://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Welkom in het topic voor het aanschaffen van een premium compactcamera.
Allereerst een korte uitleg bij wat we verstaan onder een premium compactcamera. Het gaat hier om camera's met een vaste lens en een sensor van 1" of groter. Dit is een criterium om onderscheid te maken met traditionele compactcamera's die vaak een sensor hebben van 1/2.3".
Om het topic in goede banen te leiden wordt er van de vraagsteller enige eigen inzet verwacht. Onderin deze startpost staat een vragenlijst, vul deze in als je hier om advies vraagt! Dit maakt het veel makkelijker om jouw vraag fatsoenlijk te kunnen beantwoorden, en daar heb jij ook belang bij :)
« · ^

Het aantal megapixels wordt door velen als de belangrijkste eigenschap van een camera beschouwd. Het is tegenwoordig echter geen maat (meer) voor de beeldkwaliteit van een compactcamera. In de afgelopen jaren was er sprake van een zogenaamde 'megapixelrace', fabrikanten probeerden zichzelf in de kijker te werken door met het hoogste aantal megapixels te kunnen pronken. Het grote nadeel van de toename in megapixels was de toename in beeldruis, zelfs tot aan de laagste ISO-waarden aan toe!
Door een grotere sensor (en bijbehorende lens) te gebruiken, zie je in deze categorie vaak camera's met een resolutie van 20MP (1" sensoren) of meer (grotere sensoren).
« · ^

Het aantal x zoom is grofweg een maat voor hoever je in kan zoomen met de camera. Het aantal x wordt bepaald door de grootste brandpuntsafstand door de kleinste te delen. De Panasonic Lumix TZ100 bijvoorbeeld heeft als grootste brandpuntsafstand 91mm, als kleinste 9,1mm. 91/9,1 = 10x zoom.
Dit gaat overigens om optische zoom. Er is ook digitale zoom, maar hierbij wordt het beeld dat op de sensor valt simpelweg opgeblazen. Een softwarematige bewerking die ook prima naderhand gedaan kan worden door de foto bij te snijden, je hebt er dus niet veel aan.
Naast het aantal x zoom is het ook belangrijk om te kijken wat de kleinste brandpuntsafstand is van de camera is. Dit bepaalt namelijk hoeveel groothoek je hebt, wat handig is om toch dat gebouw of dat groepje mensen er helemaal op te krijgen. Vaak worden bij de specificaties van de camera de brandpuntsafstanden omgerekend naar het fullframe equivalent. Dit is gelijk aan de daadwerkelijke brandpuntsafstand van de lens vermenigvuldigd met de cropfactor. Veel premium compactcamera's beginnen bij zo'n 24-25mm in fullframe equivalent.
« · ^

Deze groep compactcamera's vormen de grootste groep. Dit zijn modellen met ongeveer 3x tot 4x zoom. In deze categorie vind je o.a. de RX100 serie van Sony en de G5/7/9X modellen van Canon.

Sony Cybershot RX100 mark IV
« · ^

In deze categorie vind je camera's met een zoombereik van 8x of meer. De meesten zijn daardoor ook een stuk groter dan de camera's met een kleiner zoombereik. Dit komt de ergonomie wel ten goede, door een echte grip om vast te pakken.

Panasonic Lumix FZ1000
« · ^

Dit is een redelijke niche categorie, maar toch zijn er best wat fotografen die graag met een vast brandpunt fotograferen.
De gebruikte brandpuntsafstand ligt meestal op 28mm of 35mm in fullframe equivalent.

Fujifilm X100T
« · ^

Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

(Met de Pricewatch kan je door middel van de filters gemakkelijk een selectie maken)
« · ^

Balance wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:15 (54%)
Reden: Lijstjes uitgebreid met nieuwe camera's

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Balance
Klein zoombereikTravelzoomVaste brandpuntVolgens mij zijn dit ze allemaal. Pricewatch linkjes volgen. Nu met PW linkjes :).

Edit 11-10-2016: Geupdate met Panasonic FZ2000 en LX15 en Sony RX100 V.
Edit 07-02-2016: Fujifilm X100F en Canon G9 X Mark II toegevoegd
Edit 23-01-2018: Sony RX0, Sony RX10 IV en Canon G1 X Mark III toegevoegd.
Edit 07-09-2018: Panasonic TZ200, Sony RX100 VI en RX100 V(A), Leica C-Lux, Fujifilm XF10 en Panasonic LX100 II toegevoegd.

Balance wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:13 (89%)
Reden: Panasonic TZ200, Sony RX100 VI en RX100 V(A), Leica C-Lux, Fujifilm XF10 en Panasonic LX100 II toegevoegd.

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-10 09:04
Correctie: Panasonic TZ100... En de definitie van compact vind ik een beetje vaag als je bijvoorbeeld een FZ1000 ziet...
quote:
Balance schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:36:
Klein zoombereikTravelzoomVaste brandpuntVolgens mij zijn dit ze allemaal. Pricewatch linkjes volgen :).
Linkjes stonden ook al bij de productkoppelingen ;) Maar toch bedankt voor het overzichtje (ik was de sigma's vergeten).
quote:
MindcrimeNL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:45:
Correctie: Panasonic TZ100... En de definitie van compact vind ik een beetje vaag als je bijvoorbeeld een FZ1000 ziet...
Wat bedoel je met die correctie. En de definitie van compact heb ik al uitgelegd.

Zeiss 21mm f/2.8

• MindcrimeNL
De correctie ging over het bericht van Balance, die had TZ199 staan ipv TZ100.
Je definitie van "premium" begrijp ik wel, 1" of groter. Maar het compact vind ik een vage term als je naar de grootte van enkele van die camera's kijkt. Ik zie daar niets "compacts" in. Tenzij je "compact" definiëert als "vaste lens", maar dat vind ik een slechte vertaling...

MindcrimeNL wijzigde deze reactie 01-09-2016 15:57 (5%)

quote:
MindcrimeNL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:55:
De correctie ging over het bericht van Balance, die had TZ199 staan ipv TZ100.
Je definitie van "premium" begrijp ik wel, 1" of groter. Maar het compact vind ik een vage term als je naar de grootte van enkele van die camera's kijkt. Ik zie daar niets "compacts" in. Tenzij je "compact" definiëert als "vaste lens", maar dat vind ik een slechte vertaling...
Compact is gewoon een term die van oudsher werd gebruikt toen compactcamera's daadwerkelijk compacter waren dan camera's met wisselbare lenzen. Naamgeving is helaas vaker foutief. Net zoals dat systeemcamera's voor spiegelloze camera's foutief is.
Graag zou ik ook in de pricewatch en eigenlijk overal de correcte categorienamen zien (vaste lens camera's, spiegelloze systeemcamera's, dslr's), maar ja....

Zeiss 21mm f/2.8

• nagasy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-11 15:28

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Rond de ¤600. Maar indien het kan, mag ¤400 ook

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
Klein zoombereik / travelzoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
We zoeken een toestel om fotoalbums mee te maken en makkelijk mee te nemen op reis.
Kantelbaar scherm lijkt me handig als je geen EVF hebt op het toestel.
Geen specifieke eisen. Hoofddoel is mooie foto's nemen.

Ik ben al een paar keer begonnen met te vergelijken op tweakers en daarbij gebruik te maken van dpreview.com voor de reviews.
Ik heb onderzoek gedaan op volgende types
canon powershot G7 x mark II, panaosonic DMC TZ1000, TZ80, sony rx 100 I en II, G9 X.
RX 100 III vind ik net te duur.

Het probleem begint als je de commentaren leest bij de reviews op dpreview.com.
Ik ben zeker dat elke camera met en 1" sensor zeker niet slecht is in vergelijking met onze DMC TZ7.
Ik dacht te gaan voor de G7 X m. II. Maar dan blijkt deze bvb minder tegen weerselementen te kunnen.
en zo is er voor elks wel iets. focus in de hoeken die niet optimaal zijn. problemen met soft lens.
kleurafwijking door raw to jpeg conversie.

Het ontmoedigt een beetje tot aankoop over te gaan.

Advies en tips zijn dus zeker welkom.

Battle.net: NagaByrd#2844

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
nagasy schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:27:

Klein zoombereik / travelzoom

We zoeken een toestel om fotoalbums mee te maken en makkelijk mee te nemen op reis.
Kantelbaar scherm lijkt me handig als je geen EVF hebt op het toestel.
Geen specifieke eisen. Hoofddoel is mooie foto's nemen.

Ik ben al een paar keer begonnen met te vergelijken op tweakers en daarbij gebruik te maken van dpreview.com voor de reviews.
Ik heb onderzoek gedaan op volgende types
canon powershot G7 x mark II, panaosonic DMC TZ1000, TZ80, sony rx 100 I en II, G9 X.
RX 100 III vind ik net te duur.

Het probleem begint als je de commentaren leest bij de reviews op dpreview.com.
Ik ben zeker dat elke camera met en 1" sensor zeker niet slecht is in vergelijking met onze DMC TZ7.
Ik dacht te gaan voor de G7 X m. II. Maar dan blijkt deze bvb minder tegen weerselementen te kunnen.
en zo is er voor elks wel iets. focus in de hoeken die niet optimaal zijn. problemen met soft lens.
kleurafwijking door raw to jpeg conversie.

Het ontmoedigt een beetje tot aankoop over te gaan.

Ook lang in deze situatie gezeten, wachten en lezen. Je vind altijd wel iets negatiefs over een camera of een andere camera is daar weer beter in.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de TZ100 vanwege het zoombereik en de compactheid. Als je groter geen probleem vind kun je misschien beter voor een travelzoom gaan, dan heb je wel meer fotokwaliteit voor je geld. Heeft een EVF, maar die is niet heel goed, eigenlijk gebruik ik die alleen als ik het scherm echt niet kan zien.
Je leest ook wel negatieve dingen over de handelbaarheid, maar ik heb er geen moeite mee. Dit is uiteraard persoonlijk en moet je zelf uittesten.

De TZ100 is compact genoeg voor je jaszak, maar niet je broekzak en het zoombereik is een uitkomst als vakantiecamera. Ook de video is echt heel goed, deze heeft mijn videocamera ook moeiteloos kunnen vervangen.
Op Youtube kun je ook genoeg voorbeeld video's vinden.
Hier is wel een mooie samenvatting van reviews over deze camera:
http://www.frankwandelt.n...ste-travelzoomcamera-2016

• Barryvdh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:37
- ca 400
Klein zoombereik

Familiefoto's (portret, spelende/sportende kinderen etc) en vakantiefoto's

pricewatch: Canon PowerShot G9 X Zwart
pricewatch: Canon EOS M10 + EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM Zwart
pricewatch: Nikon D3300 Body Zwart

We willen eigenlijk heel simpel een camera die 'mooie' foto's maakt. Waarbij mooi grofweg deze eisen heeft:

- Significant betere kwaliteit tov moderne smartphones (anders niet de moeite)
- Mooie scherpstellen / vage achtergrond

Eerste gedachte was Spiegelreflex, maar dit is eigenlijk te groot om overal mee naar toe te nemen. 2de gedacht was systeemcamera, maar dan vragen we ons af of je rond dat bedrag niet beter goede compactcamera kan kopen, aangezien lenzen/ RAW schieten voor ons niet echt interessant zijn.
Je wil met een vage achtergrond kunnen werken, maar daar moet je met portretten niet al teveel bij voorstellen met de G9X. Met een G7X gaat dat al een stuk beter. Als je gaat voor een systeemcamera met kitlens ga je dat effect ook nauwelijks bereiken. Een stuk meer dan met een telefoon of standaardcompact, maar het diafragma i.c.m. met de sensor is niet groot genoeg om de achtergrond echt vaag te krijgen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:08
De "best bang for your buck" ga je krijgen met de LX100 als DOF control je eerste behoefte is i.c.m. de standard 24-70mm bereik. Heb je een DOF control van ongeveer een FF camera met kit lens (F3.5 - F5.6). Maar dan moet je je budget verhogen met 225 euro, of even wachten op Photokina (13 sept) waar naar alle waarschijnlijkheid de opvolger van de LX100 aangekondigd wordt met (hopelijk) als gevolg een prijs verlaging voor de LX100.

Of de G7x als je tussen de LX100 en de telefoon camera in wil zitten.

Flickr

Nadeel aan de LX100 is het gebrek aan een ingebouwde flitser.

Zeiss 21mm f/2.8

• nagasy
  • Laatst online: 13-11 15:28

nagasy

Duck Duck Duck Goose

quote:
Exocet schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:24:
[...]

Ook lang in deze situatie gezeten, wachten en lezen. Je vind altijd wel iets negatiefs over een camera of een andere camera is daar weer beter in.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de TZ100 vanwege het zoombereik en de compactheid. Als je groter geen probleem vind kun je misschien beter voor een travelzoom gaan, dan heb je wel meer fotokwaliteit voor je geld. Heeft een EVF, maar die is niet heel goed, eigenlijk gebruik ik die alleen als ik het scherm echt niet kan zien.
Je leest ook wel negatieve dingen over de handelbaarheid, maar ik heb er geen moeite mee. Dit is uiteraard persoonlijk en moet je zelf uittesten.

De TZ100 is compact genoeg voor je jaszak, maar niet je broekzak en het zoombereik is een uitkomst als vakantiecamera. Ook de video is echt heel goed, deze heeft mijn videocamera ook moeiteloos kunnen vervangen.
Op Youtube kun je ook genoeg voorbeeld video's vinden.
Hier is wel een mooie samenvatting van reviews over deze camera:
http://www.frankwandelt.n...ste-travelzoomcamera-2016
Heb je eigenlijk last van de zogenaamde soft lens?
Denk dat ik ook wel voor deze ga gaan.

Battle.net: NagaByrd#2844

• MindcrimeNL
Heb zelf net de TZ100 maar vraag me af in hoeverre je dat echt goed kan testen of je een "soft lens" hebt en of het niet een broodje aap verhaal is. Heb ook gelezen dat het meer aan de agressieve JPEG noise reduction ligt dat mensen over "soft lens" klagen, en dat kun je gewoon verminderen in de settings...

Zie ook: https://www.dpreview.com/forums/post/58171474

Je zult sowieso in RAW moeten testen. En de vraag is of de klagers niet weer appels en peren vergelijken tov van bijvoorbeeld de Sony RX10 III of RX100 IV die 1.5 tot 2 keer duurder zijn...

MindcrimeNL wijzigde deze reactie 06-09-2016 12:48 (6%)

• Balance
En we hebben nieuwe modellen van Panasonic:
  • De LX15: 20MP 1" sensor met 24-72 f/1.4-2.8 lens.
  • De FZ2000: 20MP 1" sensor met 24-480 f/2.8-4.5 lens. Interne zoom & focus.

• MindcrimeNL
quote:
Balance schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:20:
En we hebben nieuwe modellen van Panasonic:
  • De LX15: 20MP 1" sensor met 24-72 f/1.4-2.8 lens.
  • De FZ2000: 20MP 1" sensor met 24-480 f/2.8-4.5 lens. Interne zoom & focus.
Ik zou bij de LX15 wel even vermelden: Geen EVF.

Aangezien ik denk dat de meeste die geinteresseerd zijn in een premium compact dat wel eens belangrijk kunnen vinden in hun beslissing welke te kopen.

• Jcktje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Ca. ¤600 - ¤700 (minder mag natuurlijk ook)

Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)

Klein zoombereik of travelzoom

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Ik heb de afgelopen jaren veel plezier gehad van mijn Panasonic Lumic TZ-5, maar deze is langzamerhand aan vervanging toe. Het grootste minpunt van deze camera vind ik de prestaties binnen.
Ik zoek daarom een camera met veel betere prestaties bij minder licht. Ik gebruik de camera vooral voor het maken van baby-/kinderfoto's, huisdieren foto's in en om het huis en op vakantie. Het is belangrijk dat deze aardig mooie portretten kan maken.
Wifi (of NFC) wil ik er graag op hebben zitten.
Functies zoals panorama vind ik leuk, maar is geen keiharde eis.
De camera hoeft niet in een broekzak te passen, maar wel in een (kleine) handtas of jaszak. Van de travelzooms zie ik daarom alleen de TZ100 als optie.
Op de TZ5 had ik 10x optische zoom, daar wil ik wel wat op inleveren maar niet tèveel. Ik heb me daarom gericht op een bereik van minimaal 100mm.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Pff, inmiddels heb ik zoveel bekeken. Ik kom op dit moment uit op de Canon G7X ll, de Sony RX100 ll en de Panasonic TZ100.
Ik weet gewoon niet wat de beste keus voor mij is.
De TZ100 heeft een groot zoombereik, maar levert dan weer in op lichtsterkte.
De Canon en Sony lijken me beide prima opties voor mij, maar welke past het beste bij mijn wensen? Welke is het meest geschikt voor mooie babyfoto's? Sony heeft dan wel weer een panoramafunctie, maar Canon niet.

Wij kan mij advies geven? Of zie ik een model over het hoofd?
De RX100 II is ook niet zo lichtsterk. De G7X II past het beste bij je wensen. Panoramfunctie is leuk, maar voor fatsoenlijke panorama's gebruik je gewoon software op je computer.

Zeiss 21mm f/2.8

• Houstyn
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-11 07:36
Het is voor mijn ouders, en ik heb hen even gevraagd waar ze naar op zoek zijn. De oude camera begon wel erg oud te worden en viel vooral qua beeldkwaliteit tegen.

Budget is 400 euro, al is het fijn als het ergens rond de 300 euro zit. (tweedehands kopen geen problemen mee)

Ik denk dat aan de hand van hun eisen de korte zoom afstand hun het meeste zal aanspreken. Dit is voor een goede balans tussen hoe compact de camera is, en waarvoor het te gebruiken is.

Vooral voor vakanties, stedentrips, weekendjes weg en soms voor familie gelegenheden als feestjes. Een kantelbaarscherm is handig. Vooral beeldkwaliteit is het belangrijkste, en het gemak van gebruik. Mijn moeder wil zo simpel mogelijk foto's kunnen maken met één druk op de knop. Mijn vader vindt het nog wel leuk om soms wat met wat instellingen te spelen. Wat betreft zoom wordt er nooit echt ver ingezoomd. Wel is het fijn om hier wel een beetje flexibiliteit in te hebben. Video is niet belangrijk, maar een plus als deze aanwezig is.

Canon G1 X - Omdat de vorige camera een canon was en ze hier bekend mee zijn en het (tweedehands) in de prijsklasse valt.

Sony RX100 - Omdat ook deze (tweedehands) in de prijsklasse valt en de reviews erg goed zijn.

• Balance
quote:
Alle camera's met een 1" Type sensor zijn voor je ouders een enorme stap voorwaarts. Ik zou in eerste instantie eens naar deze camera's kijken, eventueel tweedehands:Allemaal uitstekende camera's met natuurlijk hun verschillen, maar ik zou vooral kijken wat je tweedehands voor een leuk prijsje kan krijgen :),

• Barryvdh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:37
Ik heb overigens de G9X gekocht:
https://tweakers.net/product/452014/canon-powershot-g9-x/

Ook rond de 400 euro en doet het prima :) Geen kantelbaar scherm, maar wel erg makkelijk in gebruik.

• Badname
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-11-2016
Weet iemand welke premium compact camera's (Klein zoombereik) zijn er naast de nieuwe Sony Rx100 M5, die ook 4k video doen of eraan komen? En bestaat er naast de Sony RX 100 M2 (via hotshoe), een andere premium compact camera die een externe mic ingang heeft?
quote:
Badname schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:53:
Weet iemand welke premium compact camera's (Klein zoombereik) zijn er naast de nieuwe Sony Rx100 M5, die ook 4k video doen of eraan komen? En bestaat er naast de Sony RX 100 M2 (via hotshoe), een andere premium compact camera die een externe mic ingang heeft?
2 Berichten boven je: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart en pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart voor 4k video.

Wat betreft die externe microfoon: volgens mij enkel de grotere modellen (FZ1000/2000 bijvoorbeeld).

Zeiss 21mm f/2.8

• michelb86
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-08 02:40
Ik heb nu een Nikon P330. Deze beviel goed, maar ik wil een stapje vooruit maken (heb het idee dat de foto's in deze tijd beter kunnen). Ik wil er maximaal +/- 900 aan uitgeven.

Klein zoombereik of travelzoom. Eigenlijk merk ik dat ik de zoom van mijn huidige camera vaak net niet goed genoeg vind. Maar hij moet bij voorkeur in een tas of jaszak passen (broekzak is niet nodig).

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
Vooral voor op reis (landschappen, in de bergen, etc) of in de stad.
Wat ik aan mijn Nikon erg waardeerde was de goede kwaliteit bij nacht. Hoewel geavanceerde fotografie me erg leuk lijkt, geloof ik niet dat ik er uiteindelijk aan ga om met allemaal lenzen te sjouwen. Wat ik nu vooral doe ik sluitertijd, diafragma en voorgeprogrammerde standen (zonsondergang!). Via wifi/app foto's uitwisselen met mijn telefoon zou een pluspunt zijn.

Ik zit nog aan het begin van mijn ontdekkingstocht, maar tot nu toe staan de Sony RX100 IV (aan bovenkant budget) en de Panasonic Lumix TZ100 of LX100 op het lijstje. De Sony lijkt mij wat minder fijn in de hand liggen, maar Panasonic heb ik van mijn ouders mindere ervaringen mee. De foto's op de Imaging Resource van de Panasonic staan me ook wat tegen qua kleur.
Eigenlijk heb ik graag juist nieuwe toevoegingen :P

michelb86 wijzigde deze reactie 16-11-2016 02:22 (6%)

• technonose
  • Laatst online: 13-11 12:55
quote:
michelb86 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 02:16:

Klein zoombereik of travelzoom. Eigenlijk merk ik dat ik de zoom van mijn huidige camera vaak net niet goed genoeg vind.
Dan is de Lumix DMC-TZ100 de beste keuze aangezien je dit belangrijk vind. Die andere camera's hebben minder zoom dan je huidige.

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:02
Ik heb zelf de LX100 gehad en heb nu de TZ100 , beide zeer goede camera,s , snap niet wat er aan de kleuren van deze camera,s zou mankeren maar goed.

De TZ 100 heeft meer zoom maar de lens is veel minder lichtsterk , het is maar waar je hem veel voor gaat gebruiken of belangrijk vindt , de TZ 100 heeft wel slow mo video de LX100 niet , de 4k foto stand is bij beide zeer goed en makkelijk te gebruiken .
De Lx100 is wat makkelijker in het bedienen met meer snelle instel mogelijkheden , hij past helaas net niet in een gemiddelde broekzak

Ik zou ze beide eens vasthouden kijken of je dan een voorkeur hebt .

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:44

greatgonzo

schit-te-rend!

Omdat we met een kleine al genoeg spul meesjouwen, willen we overstappen naar een goede comactcamera. Wat gaan we doen/waar worden de meeste foto's van genomen?
1) snapshots van de kleine
2) natuur op vakantie
3) gebouwen op vakantie

Ik heb het een en ander gelezen en zie wel de voordelen van 1 inch toestellen.. maar wil ook wel zoombereik.
Mijn voorkeur gaat nu vooral naar de Panasonic TZ100. Maar in testen lijkt vooral gekeken te worden naar buiten (natuur) fotografie.

Wie heeft er ervaring met dit toestel bij portret fotografie en snapshots?

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:48
quote:
greatgonzo schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:41:
Omdat we met een kleine al genoeg spul meesjouwen, willen we overstappen naar een goede comactcamera. Wat gaan we doen/waar worden de meeste foto's van genomen?
1) snapshots van de kleine
2) natuur op vakantie
3) gebouwen op vakantie

Ik heb het een en ander gelezen en zie wel de voordelen van 1 inch toestellen.. maar wil ook wel zoombereik.
Mijn voorkeur gaat nu vooral naar de Panasonic TZ100. Maar in testen lijkt vooral gekeken te worden naar buiten (natuur) fotografie.

Wie heeft er ervaring met dit toestel bij portret fotografie en snapshots?
Voor puur fotografie binnen kan je beter een Sony RX100 III of nieuwer nemen, aangezien die volledig ingezoomd een diafragma van f/2.8 hebben ipv 5.9. Je mist dan echter wel veel bereik.

Vind je het niet erg om met flitser te werken, dan kan de Panasonic een uitkomst bieden.Ik kan zo snel niet vinden of de flitser om hoog gericht kan worden voor foto's via het plafond, zoals een RX100, maar als hij dat heeft is het als je wil flitsen een prima camera.

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Misschien nog wel een aardige aanvulling op de OP dat de doelgroep voor deze camera's toch wel de echte hobbyist is die hogere eisen stelt en over het algemeen ook in RAW zal fotograferen om op die manier meer ruimte te hebben bij het ontwikkelen van de foto's. Over het algemeen zijn de jpeg resultaten goed maar halen niet het optimale uit de camera. Als je puur herinneringen wil schieten zijn er goedkopere alternatieven die goed voldoen. Anders gezegt als je niet verder dan de program stand of vol automaat komt zijn deze camera's zonde van je geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

quote:
Frogmen schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:49:
Misschien nog wel een aardige aanvulling op de OP dat de doelgroep voor deze camera's toch wel de echte hobbyist is die hogere eisen stelt en over het algemeen ook in RAW zal fotograferen om op die manier meer ruimte te hebben bij het ontwikkelen van de foto's. Over het algemeen zijn de jpeg resultaten goed maar halen niet het optimale uit de camera. Als je puur herinneringen wil schieten zijn er goedkopere alternatieven die goed voldoen. Anders gezegt als je niet verder dan de program stand of vol automaat komt zijn deze camera's zonde van je geld.
Ook in volautomaat maken deze camera's betere foto's onder lastigere omstandigheden dan gewone compacts. Ieder moet voor zichzelf bepalen of de camera de meerprijs waard is.

Zeiss 21mm f/2.8

• michelb86
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-08 02:40
Ik ben er nu inmiddels uit dat mijn volgende toch een compacte wordt, waarbij ik nog twijfel tussen de Panasonic TZ-100, Canon PowerShot G7 X Mark II of de Sony RX-100 IV.
De voorbeeldfoto's die ik gezien heb of vergelijkingen die ik maak vind ik de Sony mooiere/heldere foto's maken, maar de Panasonic heeft als zoom een groot pluspunt. Canon lijkt er tussenin te zitten met alles.

michelb86 wijzigde deze reactie 20-11-2016 23:52 (25%)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:54:
[...]

Ook in volautomaat maken deze camera's betere foto's onder lastigere omstandigheden dan gewone compacts. Ieder moet voor zichzelf bepalen of de camera de meerprijs waard is.
Klopt helemaal maar de invloed van de fotograaf vergeet je in deze, Als je een 5 jarige een camera in handen geeft maakt de camera niets uit, de factor geluk en waar is de camera stil gehouden des te meer. Geloof mij in deze mijn kinderen 5 en 6 jaar oud mogen met een Sony Weatherproof en een Panasonic LX7 fotograferen maar het kwaliteitsverschil komt niet naar voren. Als gelukt zijn is er een moment van rust en aandacht geweest voor het maken.
Waar het om gaat dat specs weinig zeggen als je niet de moeite wil nemen om je te verdiepen in fotografie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

• timmert26
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-11 12:23
Ik zit erover te denken om de fz1000 aan te schaffen. Het probleem is dat hij een jaar of 2 oud is en steeds moeilijker verkrijgbaar. De opvolger, de fz2000 is zoveel duurder dat ik het dat verschil totaal niet waard vindt.

Ik wil de camera gebruiken voor vakanties(safari dit jaar dus zoom wel belangrijk) en natuurfotografie. Ik twijfel nog een beetje tussen de tz100 en de fz1000. Het verschil in zoom en vooral de feeling. De tz100 is natuurlijk veel compacter maar schijnt erg glad in de hand te liggen. De fz1000 heeft meer zoom en is net iets beter maar ook een flink stuk forser. Ik neig wel naar de fz1000 maar misschien heeft iemand nog alternatieven? Mijn budget is zo rond de 700-800 euro.

edit: ik heb contact gehad met één van de verkopers, er schijnen door de aardbevingen in Japan problemen te zijn met de levering en/of productie van camera's van (onder andere) panasonic. Dus geduldig wachten.

timmert26 wijzigde deze reactie 29-11-2016 14:55 (15%)

• MindcrimeNL
Ik weet niet hoe jij foto's maakt, maar ik kom net terug van een maand vakantie en heb extensief mijn tz100 gebruikt en totaal geen problemen met de grip gehad. Ik hou hem bijna altijd met twee handen vast, vanwege de stabiliteit en omdat dan mijn linkerhand de zon kan afweren als ik kijk door de EVF...

• timmert26
Ik heb sinds gisteren de fz1000 binnen, hij was bij coolblue op voorraad en heb hem maar direct besteld! De komende tijd maar eens even gaan uitvinden hoe alles werkt etc.

• madmaus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:01
quote:
timmert26 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:27:
Ik heb sinds gisteren de fz1000 binnen, hij was bij coolblue op voorraad en heb hem maar direct besteld! De komende tijd maar eens even gaan uitvinden hoe alles werkt etc.
heb je hier al wat ervaring mee?
Ik ben opzoek naar een zoom camera (>400mm) met grote sensor.
omdat ik vanaf een spiegelreflex af kom met top glas ben ik best wel veel eisend.
Echter de prijzen van de RX10 vind ik echt iets teveel van het goede (+/- 1000 euro is mooi).
De Nikon zou een een mooie compromis kunnen zijn maar die blijft maar vertraagd.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

pricewatch: Canon Powershot G3 X Zwart kan ook een optie zijn. Ik zie eigenlijk niet echt een voordeel in de Nikon boven de huidige camera's in die range.

Zeiss 21mm f/2.8

• madmaus
Helaas krijgt de G3 X niet een hele goede review op DPreview.
Onder andere het gebrek aan viewfinder en 1 fps continous raw shooting vind ik toch wel echt een fiks nadeel.

viefinder is wel een must voor mij.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• leendertv
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-09 12:09
quote:
madmaus schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:07:
[...]

heb je hier al wat ervaring mee?
Ik ben opzoek naar een zoom camera (>400mm) met grote sensor.
omdat ik vanaf een spiegelreflex af kom met top glas ben ik best wel veel eisend.
Echter de prijzen van de RX10 vind ik echt iets teveel van het goede (+/- 1000 euro is mooi).
De Nikon zou een een mooie compromis kunnen zijn maar die blijft maar vertraagd.
Ik heb sinds vorige week de Panasonic FZ2000.
Bevalt erg goed!

De FZ1000 heeft een 25-400mm f2.8-4 lens, de FZ2000 een 24-480mm f2.8-4.5
Wat fotokwaliteit betreft betreft zit er niet echt verschil tussen de FZ1000 en de FZ2000.

Enkele voordelen van de FZ2000:
- Touchscreen (ideaal om bijvoorbeeld makkelijk en snel je focuspunt te verplaatsen)
- Ingebouwde ND filters
- Geavanceerde videomogelijkheden
- Focus stacking
- 4k photo functions (30fps fotograferen met 8mp JPEGS, met verschillende technische snufjes)
- enz.

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• madmaus
thanks! die lijkt mij ook wel wat.
Ik heb overigens een mooie FZ1000 op marktplaats gezien voor niet veel geld.
de FZ2000 is ruim twee keer zo duur. Ik denk dat ik voor de tweedehands ga en als die erg bevalt schuif ik door naar de FZ2000.

• timmert26
Ik heb ook getwijfeld tussen de FZ1000 en de FZ2000 maar vond het prijsverschil (2x zo duur) niet het verschil waard. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het foto toestel! Van de week voor het eerst met een statief geprobeerd sterren te fotograferen, ik had dit nog nooit eerder gedaan en enkel met de aperture, sluitertijd en iso waardes gespeeld. Kwamen best leuke plaatjes uit. Idemdito vandaag met het fotograferen met een ondergaande zon, ook hier kwamen mooie plaatjes uit.

(dit alles komende van een leek)

• madmaus
quote:
timmert26 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:06:
Ik heb ook getwijfeld tussen de FZ1000 en de FZ2000 maar vond het prijsverschil (2x zo duur) niet het verschil waard. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het foto toestel! Van de week voor het eerst met een statief geprobeerd sterren te fotograferen, ik had dit nog nooit eerder gedaan en enkel met de aperture, sluitertijd en iso waardes gespeeld. Kwamen best leuke plaatjes uit. Idemdito vandaag met het fotograferen met een ondergaande zon, ook hier kwamen mooie plaatjes uit.

(dit alles komende van een leek)
Ik heb hem ook besteld nu, ik zie zeker de voordelen van de 2000 maar deze deal kon ik niet laten liggen.
ik zal zeker kwaliteit moeten inleveren mijn vorige set maar dat wist ik toen ik de boel verkocht.

• madmaus
waar ik eigenlijk een beetje van geschrokken ben (en niet goed heb ingelezen) is dat het diagfragma maar tot F8 gaat. niet perse vanwege de DOF maar vanwege het licht wat je nu niet kan stoppen.

toch maar opzoek naar een ND filter.
wat zijn de ervaringen van een variabel ND filter?

Had je toch maar gekozen voor de fz2000, die heeft een ingebouwd ND-filter ;)
Variabele ND is bij video noodzakelijk kwaad. Bij fotografie raad ik ze ten zeerste af. Als je in 4k filmt en liever niet al te veel flares wil hebben, ga dan voor een goede. Online staan er wel reviews. Maar reken op ¤150 of meer voor een goede.

Zeiss 21mm f/2.8

• madmaus
Dan was die nog steeds veel duurder geweest. Ik heb nu een goede fz1000 voor 450 Euro gevonden.
Anders zou ik gelijk voor de rx10 III gegaan zijn maar die Is weer gigantisch duurder.

Waarom zou je ze afraden voor fotografie? Ik heb al reviews gelezen maar geen die het afraden.

quote:
madmaus schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:16:
Dan was die nog steeds veel duurder geweest. Ik heb nu een goede fz1000 voor 450 Euro gevonden.
Anders zou ik gelijk voor de rx10 III gegaan zijn maar die Is weer gigantisch duurder.

Waarom zou je ze afraden voor fotografie? Ik heb al reviews gelezen maar geen die het afraden.
De RX10 III heeft ook geen ingebouwd ND-filter en ook geen klapscherm wat je naar buiten kunt draaien. Daarnaast is het focussysteem van Panasonic wat beter dan dat van Sony.
De reden waarom ik ze afraad, is vanwege de vaak belabberde kwaliteit. Het is een dubbele polarisatiefilter, met 2x zoveel kleurzweem, meer last van flares en je betaalt je scheel voor een goede. Voor fotografie kun je gewoon veel beter een vast ND-filter nemen.

Zeiss 21mm f/2.8

• madmaus
Dank, dan even kijken of ik een 3, 6, 8 of 10 stops wil.
Ik heb wel gezien dat goede losse nd filters ook prijzig zijn zeker als je er 3 of 4 wil.

Overigens heb ik redelijke verhalen gelezen over de tiffen en de syrp variabele filters (syrp positief zelfs).
Je moet ze niet tot het uiterste stoppen maar daarvoor zijn ze goed te gebruiken.

madmaus wijzigde deze reactie 04-01-2017 19:21 (43%)

quote:
madmaus schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:11:
Dank, dan even kijken of ik een 3, 6, 8 of 10 stops wil.
Ik heb wel gezien dat goede losse nd filters ook prijzig zijn zeker als je er 3 of 4 wil.
Waarom zou je zoveel ND filters willen? 2 lijkt mij meer dan genoeg. Ik gebruik er altijd maar 1: een 9 stops.

Zeiss 21mm f/2.8

• madmaus
Met een dslr kan je wat meer afstoppen op diafragma, bij minimum van f8 kan ik mij voorstellen dat je ook wat er tussenin zou willen.

Ik ga er nog even over nadenken.

quote:
madmaus schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:53:
Met een dslr kan je wat meer afstoppen op diafragma, bij minimum van f8 kan ik mij voorstellen dat je ook wat er tussenin zou willen.

Ik ga er nog even over nadenken.
Afstoppen levert enkel meer diffractie op (onscherpte). Ik zie ook niet in waarom je allerlei tussenstanden zou willen. Het effect van longexposure wordt echt niet opeens een heel stuk beter tussen een 3 stops en een 10 stops. Een 3 stops kun je bijvoorbeeld nog wel gebruiken als je met heel lichtsterk glas werkt en wide open overdag wil fotograferen (lukt normaal niet vanwege beperkte sluitersnelheid). 10stops gebruik je voor long exposures. 6 stops koop je als je niet meteen voor een 10 stops wil gaan...

Zeiss 21mm f/2.8

• madmaus
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:34:
[...]

Afstoppen levert enkel meer diffractie op (onscherpte). Ik zie ook niet in waarom je allerlei tussenstanden zou willen. Het effect van longexposure wordt echt niet opeens een heel stuk beter tussen een 3 stops en een 10 stops. Een 3 stops kun je bijvoorbeeld nog wel gebruiken als je met heel lichtsterk glas werkt en wide open overdag wil fotograferen (lukt normaal niet vanwege beperkte sluitersnelheid). 10stops gebruik je voor long exposures. 6 stops koop je als je niet meteen voor een 10 stops wil gaan...
Bedankt.
Ik ga er nog even goed over nadenken.

Je advies is zeer gewaardeerd _/-\o_

• Maulwurfje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11-11 16:45
Maximale budget is 700 euro.

?

Het moet goede natuur en landschap foto's kunnen nemen. Vooral is het belangrijk dat de kwaliteit goed bij grote landschap foto's (dus grote afstand foto's).
Filmen moet in orde zijn. Hoeft geen 4K camera te zijn of veel slow motion functies hebben.

Ik heb onderzoek gedaan op volgende types:
Sony Cyber-shot RX100 III
Canon PowerShot G7 X Mark II
Panasonic Lumix TZ100
Panasonic Lumix DMC-LX100
https://tweakers.net/pric...018;481185;489023;415612/

Wij zijn geen ervaren fotografen. Waarom dan 700 euro aan een camera besteden? Leuke (dagelijkse) foto's kunnen we ook maken met onze telefoon. Twee vakanties alleen met een telefoon gefotografeerd. We willen meer kwaliteit en gemakkelijk mee te nemen zijn.

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13-11 08:26

Griffin

Is mythical

quote:
Maulwurfje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:49:
Maximale budget is 700 euro.

[....]
Wij zitten in het zelfde schuitje en ik ben nog zoekende, echter ik neig erg naar de G7 X II. Lichtsterke lens met toch nog een beetje zoom (4 tenopzicht van 3).

• MindcrimeNL
Ik heb zelf de TZ100, en ben er zeer tevreden over en zou hem zo weer kiezen, maar voor landschapfoto's heb je geen zoom nodig en je zegt zelf dat je geen 4K video nodig hebt, dus dan zou ik voor eentje kiezen die een betere lens heeft, want door de 10x zoom in de TZ100 hebben ze een compromis moeten maken met de lens...

MindcrimeNL wijzigde deze reactie 06-01-2017 10:13 (4%)

• Memocrat
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-11 19:40
Hoe weegt de 'Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart' (EISA award winner travelcamera categorie) op tegen de duurdere (maar oudere) Sony Cyber-shot RX100 (premium compact categorie)?

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Wij zitten in het zelfde schuitje en ik ben nog zoekende, echter ik neig erg naar de G7 X II. Lichtsterke lens met toch nog een beetje zoom (4 tenopzicht van 3).
Bij ons lokaal de foto-boer gevraagd ervoor en of ik mijn oude dSLR kan inruilen. Dat kan (voor een goed prijsje) echter de G7X Mark II heeft leveringsproblemen. Nu kan ik wel op een internetsite (coolblue oid) de camera kopen maar dan moet ik zelf de oude dSLR verkopen.

Lokale boer: 699 - 340 terug voor oude camera
Internet: 615 ... 340 ish terug voor oude camera, mits iemand op V&A / Marktplaats de camera wilt kopen

Keuzes!! :(

• silencedead
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13-11 14:28
Ik heb recent mijn dslr met verschillende lenzen via marktplaats vrij goed kunnen verkopen. Denk dat alles bij elkaar 1 a 1,5 maand te koop heeft gestaan.

Ik twijfel alleen nu nog of ik mijn eos m inruil voor de G7X mark II, of dat ik de eos m nog even aanhoud?

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13-11 13:55
Dat ligt natuurlijk wel heel erg aan welke DSLR je hebt. Een instapmodel met alleen kitlens raak je minder snel kwijt dan een een luxer model met mooie lenzen.
Voordat hier nog verder gepraat wordt over de verkoop van een dslr, trek ik nu al aan de rem

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:16
Benieuwd of Nikon binnenkort eindelijk hun DL serie gaat leveren.
DL24-85 is op papier een mooi ding.
quote:
matthijst schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:44:
Benieuwd of Nikon binnenkort eindelijk hun DL serie gaat leveren.
DL24-85 is op papier een mooi ding.
Wat maakt hem mooier dan wat er nu al (jaren) aanwezig is?

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Wat maakt hem mooier dan wat er nu al (jaren) aanwezig is?
Ik kijk naar deze camera's: RX100 (III of IV), G7Xmk2, TZ100 (vooral door de zoom).
- RX100 - grootste nadeel: geen touch screen
- TZ100 - geen beweegbaar scherm, lens op 50mm al op f4.1
- G7X - geen 4K

Sony valt voor mij af door missend touchscreen.
G7Xmk2 heeft de voorkeur (handige menu's 1.8-2.8), maar toch, die 25-250 zoom op de Panasonic, 4K fotomode en achteraffocusgeintjes maken die ook wel aantrekkelijk.

Nikon DL24-85 voordelen: touch screen, f1.8-2.8, 4K, supersnelle focus, smartbridge bluetooth en naar verwachting een scherpe lens. Gerucht gaat dat deze in maart eindelijk geleverd gaat worden dus daar wil ik nog op wachten.

Ik zou hem gebruiken voor op vakantie. En vind het wel leuk om bij concerten/voorstellingen een paar foto's te kunnen maken. Nog niet kunnen vinden of de Panasonic dat bij weinig licht enigszins "mooi" doet met f5.9 op 250mm en een bewegend onderwerp (concert).

matthijst wijzigde deze reactie 18-01-2017 15:35 (19%)

Snapbridge zou ik niet bepaald een voordeel noemen. Dat werkt in de praktijk veel minder goed dan wifi zoals bij Canon en Panasonic. De Panasonics hebben ook 4k, ook een supersnelle focus. De LX15 heeft trouwens iets minder bereik, maar wel een kantelbaar touchscreen en een iets lichtsterkere lens (f/1.4-2.8).

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
Ah OK dat Snapbridge klonk wel leuk :)
Lastig lastig. De pest is dat elke review wel iets te drammen heeft :(

zs100 lijkt me ideaal door de zoom, meer allround bruikbaar.
Canon iets compacter lijkt het en die 1.8-2.8 is wel mooi.

Jij een voorkeur?

• jphnl
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-02-2017
Gezien de vertraging van bijna een jaar is wel de vraag of dit een probleemcamera is/gaat worden...

• matthijst
Neem toch aan dat ze dit na een jaar wel gefixt hebben :D

• Griffin

Griffin

Is mythical

quote:
matthijst schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:18:

Jij een voorkeur?
Wij hebben in het zelfde schuitje gezeten en zat te kijken naar een 1" sensor met veel zoom, maar dan levert dan veel in op lichtsterkte.
Uiteindelijk de G7X Mark II gekozen vanwege goede reviews, touchscreen en lichtsterke lens (en iets meer zoom dan andere compacts (4 tov 3).

Ik heb nu de camera een paar dagen in huis en vooral mijn vrouw vind de camera super, gewoon in AUTO en portret modus. Zelf beetje bij beetje aan het kijken wat er nog meer in zit en hoe het allemaal werkt (er kan een hoop).

En moet zeggen dat voor ons gebruik uiteindelijk de keuze, lichtsterke lens over zoom, goed is bevallen.
quote:
matthijst schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:18:

Jij een voorkeur?
Ik heb een voorkeur voor een camera met een zoeker. Maar wat mijn voorkeur is, is niet zo belangrijk.

Zeiss 21mm f/2.8

• Korumera
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 11:13

Ongeveer 700 euro maximaal.

travelzoom

Gaat vooral gebruikt worden voor Natuur / Landschap en soms Stedelijke fotografie. Nou heb je bij je landschap niet zoveel zoom nodig omdat je het het geheel er op wil hebben, maar iets zoom is wel handig als je ergens net niet bij kan.

4k is leuk mee genomen maar hoeft niet perse.

Ik twijfel tussen de TZ100 / G7X en bijvoorbeeld en Fz200 er zijn zoveel verschillende camera's dat ik gewoon niet meer kan kiezen en begin te twijfelen wat nou echt goed is :) ik heb wel veel reviews gelezen van de TZ100 en die zijn over het algemeen allemaal wel goed.

PSN: Korumera

• matthijst
Gisteren nog weer ff bij 2 Mediamarkts gekeken. Jammer dat die accu's daar standaard leeg zijn. Sony deed het daar wel en 70mm lijkt me aan de korte kant.

Vanochtend wat full size samples van de Canon gedownload en er een beetje in zitten croppen en ik denk dat ik daar wel mee uit kan.
Exposureplot over vakantiefoto's gedraaid toen ik nog een 28-200 had 70% valt onder de 100mm.

Ik denk dat f1.8-f2.8 handiger is dan meer zoom.
De 4K Photo Mode van tz100 is dan wel weer een leuke functie.
Keuzes... keuzes...

Hier staan goede voorbeelden van iso6400 foto's met de Panasonic (en een paar met de G7x):
https://www.dpreview.com/forums/thread/3990456

matthijst wijzigde deze reactie 21-01-2017 14:50 (21%)

• Korumera
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 11:13
Dat heb ik dus ook een beetje er zijn zoveel keuzes je zal op gegeven moment gewoon wat moeten kiezen en er vrede mee moeten hebben, ze schieten allemaal raw dus bewerken is sowieso een optie en dat scheelt voor mij al veel :) ik maak nu vooral foto's met mijn nexus 5x en die zien er niet verkeerduit maar een tz100 is natuurlijk wel een ander kaliber al.

PSN: Korumera

• Blerf
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13-11 10:44

Blerf

Onsmakelijke MoaM Prut(ser)!

Klein zoombereik.

Ik ga er mee op de racefiets zitten, dus hij gaat met op de rug/ in achterzak ( jersey )
Hoeft geen film functie te hebben. Licht sterke lens is wel een must ( 2.8 )

Sony Rx100, Panasonic, Fuji :?

Ik heb al zoveel gelezen en gedaan ik kom geen steek verder.
Mijn camera gaat veel mee op de fiets ( racefiets ) ik heb al een olympus tg voor als het slecht weer is / bakken uit de lucht komt. Nu wil ik graag voor als het beter weer is / droog een camera er naast waar het bereik kwa diepte verder rijkt, en de bergen / alpen er mooier uit komen dan de olympus.

Ik heb jaren fotografie als beroep gehad en geschoten met, 1dMarkIII 1dsMarkII etc...
( die keuze maken vond ik toch een stuk eenvoudiger )

Wat ik nu maak is: https://www.instagram.com/imagehunters/

Tnx voor jullie input / hulp alvast!

Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Verzamelaar van Blerftrash
xbox live: oDr04

• technonose
  • Laatst online: 13-11 12:55
Ik fiets zelf altijd met mijn Ricoh GR. 2.8 lens en APS-C. Heb er een waterdichte box bij gekocht. Echt een camera voor een fotograaf met een van de scherpste lenzen in een compact. Hij heeft echter geen zoombereik (28mm eq) Enorm veel instellingen mogelijk. Deze zal je als fotograaf zeker waarderen. Een Fuji X70 zou ook een keus van mij kunnen zijn.

technonose wijzigde deze reactie 23-01-2017 15:08 (15%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• matthijst

• matthijst
Na lang wikken en wegen maandag de Panasonic tz100 gekocht :)
Eerste indrukken: mooi om in zo'n relatief compacte behuizing een 25-250 zoomlens te hebben.
Ook bij hogere ISO (1600) is het beeld nog prima voor wat ik ermee doe (bekijken op een iPad, posten op internet).
Menustructuur bevalt goed en is vrijwel helemaal in te stellen zoals je zelf wilt.
Waar ik vooral op zat te wachten werkt ook goed: Wi-Fi netwerkje aanmaken en draadloos foto's overzetten naar iPhone/iPad.

• ivibes
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-08 21:53
Ga volgende maand op vakantie en wil m'n Nikon dslr een keertje thuislaten.
Ben me al een tijdje aan het oriënteren op een premium compactcamera en neig wel heel erg naar de LX100 van Panasonic.

Het model is al een aantal jaar oud maar ben wel gecharmeerd van de lichtgevoelige lens, eenvoudige bediening, EVF en grote sensor. Hij hoeft niet perse in m'n zak te passen.
De huidige prijs is 599,- (kan hem in NL niet goedkoper vinden).

Wel lees ik overal dat iedereen eigenlijk al lang een opvolger van de lx100 had verwacht, maar ook op de laatste Photokina bleef de aankondiging weer uit.

Doe ik er wel goed aan om nu nog 600 euro uit te geven aan een 'verouderd' model of zijn er inmiddels in deze prijsklasse al betere alternatieven?

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:10

Nathuran

Koffie!

quote:
ivibes schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:02:
Ga volgende maand op vakantie en wil m'n Nikon dslr een keertje thuislaten.
Ben me al een tijdje aan het oriënteren op een premium compactcamera en neig wel heel erg naar de LX100 van Panasonic.

Het model is al een aantal jaar oud maar ben wel gecharmeerd van de lichtgevoelige lens, eenvoudige bediening, EVF en grote sensor. Hij hoeft niet perse in m'n zak te passen.
De huidige prijs is 599,- (kan hem in NL niet goedkoper vinden).

Wel lees ik overal dat iedereen eigenlijk al lang een opvolger van de lx100 had verwacht, maar ook op de laatste Photokina bleef de aankondiging weer uit.

Doe ik er wel goed aan om nu nog 600 euro uit te geven aan een 'verouderd' model of zijn er inmiddels in deze prijsklasse al betere alternatieven?
Als het formaat niet van het grootste belang is, waarom neem je dan niet gewoon je nikon+kitlens mee?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• ivibes
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-08 21:53
quote:
Nathuran schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:57:
[...]

Als het formaat niet van het grootste belang is, waarom neem je dan niet gewoon je nikon+kitlens mee?
Niet het grootste belang maar m'n Nikon rondsjouwen is natuurlijk wel wat anders dan de lx100.
Hoeft niet perse in de broekzak maar wel graag 'compact'... Doelde meer op het verschil tussen de lx100 en bijvoorbeeld de rx100. Dat verschil vind ik niet zo spannend..

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:09
Mijn vriendin wil al een hele tijd een spiegelreflex camera kopen. De oude 'goedkope' camera voldoet niet meer.
Voor haar gastouder maken we regelmatig foto's van de kinderen die in hun persoonlijke fotoalbum voor de ouders komen. Dit doet ze altijd met de camera van haar mobiele telefoon. Leuk om zo even te kijken maar niet als je het wilt afdrukken.

Daarnaast gaan we in mei naar Amerika voor een rondreis en wil graag mooie foto's kunnen maken in plaats van alleen de telefoon te gebruiken.

Nu wilde ik eerst voor een DSLR gaan, maar volgens mij volstaat een premium compactcamera ook wel voor mij als beginner.
Ik heb een beetje ervaring met een Canon EOS 550D met een grote combilens en 600D. Dit zijn al oude modellen.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer 500-700 euro

Wat voor premium compactcamera wil je?
Lastig, als ik bij de Grand Canyon sta dan is het ook mooi om eens wat dieper in te zoomen omdat het soms niet mogelijk is om iets van dichtbij te fotograferen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, hooguit eens een insect of bloem van dichtbij op de foto zetten, macro.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.?
4K hoeft niet persee van mij, full HD wel. Het is wel handig als hij met filmen zelf scherm stelt. Slowmotion gebruik ik niet.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Volgens mij heb ik ze hier al veel voorbij zien komen:
1. Canon PowerShot G7 X Mark II
- deze heeft mechanische stabilisatie, maar is dit nu beter dan optische stabilisatie?

2. Panasonic Lumix DMC-LX100
- dit model is al vrij oud volgens mij, is hier al een opvolger van? Of kan ik beter een andere model van Panasonic nemen?
- optische stabilisatie
- grote beeldsensor dan de anderen

3. Sony Cyber-shot RX100
- optische stabilisatie

4. Panasonic FZ1000
- travelzoom

5. Panasonic TZ100
- travelzoom

Qua budget is er verder niet echt wat te krijgen aan travelzoom.
Ik wil toch een beetje een tussenweg en ik weet niet of 3x optische zoom voldoende is om zaken van verder weg te fotograferen.

Verdere wensen:
- point and shoot, ik ben nog niet zover om veel settings te gaan aanpassen voor betere foto's
- GPS zodat we vooral op vakanties kunnen zien waar de foto gemaakt is, geen vaste eis
- Wifi is handig om foto's over te zetten naar een laptop, anders gaat het via een cardreader

We kunnen de camera deels zakelijker opvoeren, aangezien hij de meeste tijd voor de kinderen gebruikt wordt. Het is niet echt portretfoto's maken maar meer 'actiefoto's' van de kinderen.
Daarnaast gaat hij op vakantie en uitjes gebruikt worden.

Wie kan me een beetje op weg helpen?
Alle camera's in een vergelijking: https://tweakers.net/pric...612;339687;481185;395325/

• matthijst
Heb voor vakanties net de TZ100 gekocht.
Zoombereik is wel mooi, met 25-250, in toch een vrij compacte behuizing.
Overzetten via wifi gaat makkelijk (iPad connecten aan camera en importeren maar).
Foto's zijn tot redelijk hoge ISO 'mooi' en met weinig licht kom je met f2.8 op 25mm een heel eind.
Touchscreen is handig!

• Binnetie
Zoombereik is ook wel mooi, de camera oogt ook redelijk compact. Maar ik las ergens dat deze misschien met het maken van een portret foto wat onhandig is? De kinderen wil je soms ook eens op de foto zetten tijdens bijv. een verjaardag.
Hoe lang doe je ongeveer met een accu?

• matthijst
Dat gaat dan over portretten met onscherpe achtergrond waar de F1.8-2.8 van Sony/Canon handiger voor zijn. Ik denk dat het neerkomt op deze keus:
- meer zoom --> tz100
- lichtsterkere lens: G7x, of rx100 variant.

Ik had met de mediamarkt btw dagen de g7xii besteld maar uiteindelijk toch teruggebracht en de tz100 genomen. Vooral vanwege de zoom. Foto's binnen van mensen maak ik weinig en dat zou op 25mm met f2.8 wel lukken als het moet.
IQ zoom is redelijk scherp tot 400mm dus al met al veel zoom ik een kleine behuizing. Kan ook met photoshop, maar doel was nou juist om op vakantie lekker simpel van camera naar iPhone/iPad over te kunnen zetten.

Accuduur weet ik niet. Vooral veel aan het klooien geweest en niet gewacht tot hij leeg was, maar ik geloof rond de 250 foto's, uit dpreview.

Random samples, rondom huis :)
f5.7, 1/10e sec, ISO1600:
https://c1.staticflickr.c...26046054_da03c01284_o.jpg

f3.2, 1/15e sec, ISO200:
https://c1.staticflickr.c...89063300_63e07eb656_o.jpg

f5.9, 1/200e sec, ISO1000:
https://c1.staticflickr.c...15904072_1f77f04b83_o.jpg

matthijst wijzigde deze reactie 07-02-2017 20:24 (24%)

• Binnetie
Ik neig ook naar de TZ100.
Hoe is de vergelijking in kwaliteit met een spiegelreflex? Ik heb het idee dat deze betere foto's maken op standaard instellingen dan een compactcamera. Misschien is dit een verkeerde beginners gedachte hoor.

Een spiegelreflex is natuurlijk wel groter.

• matthijst
Ik gebruikte tot nu toe een (oude) 20D met 17-55 f2.8IS lens voor die foto's zoals de tweede en het verbaasde me dat er uit de TZ100 zulke foto's als dit komen :)
Had voorheen ook 10-22 en 70-300 lenzen erbij, maar het gesleep op vakantie ging me tegenstaan. Deed daarom alles met een iPhone en een ixus500 voor wat zoom, maar die moest je dan steeds weer aan een laptop hangen om online wat met de foto's te kunnen.
Ga vd zomer naar de VS (Yellowstone) en wilde eigenlijk toch weer een camera met wat zoom hebben, die wifi aan boord heeft. tz100 met grote sensor lijkt ideaal daarvoor.

tz100 over g7x vanwege zoom en 4K video. Geen idee of ik 4K veel zal gebruiken maar als je het niet hebt gebruik je het sowieso niet :)
4K photofunctie is misschien wel een leuke feature: filmpje maken waar je dan losse 8MP frames uit kunt halen.
https://www.panasonic.com...arn/article/4K-Photo.html

matthijst wijzigde deze reactie 07-02-2017 20:56 (23%)

• Binnetie
Ik ga ook naar de VS, voordeel is dat hij praktisch in je broekzak past. Je denk al snel, hoe groter de camera hoe beter de kwaliteit. Je hebt meer in handen en met een combilens op een spiegelreflex kan je flink inzoomen en ook dichtbij mooie foto's maken.
Het is even de gedachte die je om moet zetten.

• matthijst
Zeker, of de RX10 mkiii bijvoorbeeld, een meesterlijke camera.
Maar dan zit je meteen weer met groot en zwaar (1090 gram).

• Binnetie
Maar die zit al op 1200 euro. Dat is me iets te gortig. De Panasonic Lumix FZ300 is dat nu ook een optie? Daar lees ik ook positieve verhalen over, de prijs is overigens erg laag.

• matthijst
Ja die leek mij ook wel mooi.
25-600 constant f2.8
Enige dat mij tegenstond was het formaat. Wilde er het liefst een die in een jaszak past.

• Binnetie
Hij is goedkoper dan een TZ100 maar is dit nu een type die net zulke mooie plaatjes schiet als een instap spiegelreflexcamera?

• matthijst
Instap spiegelreflex heeft een grotere sensor, dus minder last van ruis.
Fz1000 ook een optie, die heeft een kortere zoom (400) maar grotere sensor.
Sample plaatjes:
http://www.cameralabs.com...Lumix_FZ330/verdict.shtml
iso1600, f2.8, nog best bruikbaar lijkt me:
https://www.flickr.com/ph...labs/23363965932/sizes/o/

matthijst wijzigde deze reactie 07-02-2017 22:34 (18%)

• Binnetie
Ik zal morgen eens kijken naar de FZ1000, TZ300 en TZ100. Heb nog een lichte twijfel of ik voor een spiegelreflex moet gaan of niet. Heeft een grotere sensor.
De sample ziet er erg netjes uit.

edit:
De FZ300 valt eigenlijk al af. Wil toch wel iets met minimaal een 1" sensor. De zoom van de FZ300 is 24x en die van de FZ1000 16x
Wil deze 2 toch eens tegen een spiegelreflex afzetten.

Binnetie wijzigde deze reactie 08-02-2017 09:33 (34%)

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-11 07:18
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:52:
De FZ300 valt eigenlijk al af. Wil toch wel iets met minimaal een 1" sensor. De zoom van de FZ300 is 24x en die van de FZ1000 16x
Wil deze 2 toch eens tegen een spiegelreflex afzetten.
Een spiegelreflex met 16x zoom komt al snel neer op een 18-300mm lens, wat niet meteen een kleine lens is... 24x "zoom" lensen voor dslrs ken ik niet. De vraag is of 24x zoom optisch gezien interessante, scherpe plaatjes oplevert, of dat het vooral marketing is.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
moozzuzz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:44:
[...]

Een spiegelreflex met 16x zoom komt al snel neer op een 18-300mm lens, wat niet meteen een kleine lens is... 24x "zoom" lensen voor dslrs ken ik niet. De vraag is of 24x zoom optisch gezien interessante, scherpe plaatjes oplevert, of dat het vooral marketing is.
Hoe meer zoom, hoe slechter de lens vaak, vooral aan de uiteinden. Een lange of een korte lens met kort bereik is geen probleem, het is gewoon de hoeveelheid zoom :)

Met een DSLR kun je lenzen wisselen en is veel zoom dus ook niet nodig. Je zal daarom met het juiste glas veel scherpere foto's krijgen.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Binnetie
Bedankt voor de tips. Ik ben druk aan het lezen over lenzen en mm's enzo.
Ik ervaar nu ook dat wanneer je inzoomt voor een foto dat deze onscherp wordt (heb digitale zoom uitgezet) op de huidige oude compactcamera.

Ik zou af en toe iets wat dichterbij willen hebben en dat hoeft niet van een hele grote afstand. Maar stel een vogel op 25 meter afstand of paard van 40 meter afstand. Een lens wisselen doe ik niet snel (zeker in het begin niet) is een combilens dat aan te raden of welke lensen kunnen jullie voor de basiszaken aanraden (kinderen in een woonkamer of tuin (redelijk compacte ruimten) en het genoemde vogel voorbeeld.
Met een kit ben ik voorlopig eerst klaar. Mijn vriendin kan dan de afweging maken wat ze handiger vind werken. Premium compactcamera of een spiegelreflex die wat groter is.

Een leuke camera lijkt mij bijv de Canon EOS 750D: pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart maar de lens en zoom zeggen me niet zo veel.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Binnetie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:11:
Ik ervaar nu ook dat wanneer je inzoomt voor een foto dat deze onscherp wordt (heb digitale zoom uitgezet) op de huidige oude compactcamera.

Ik zou af en toe iets wat dichterbij willen hebben en dat hoeft niet van een hele grote afstand. Maar stel een vogel op 25 meter afstand of paard van 40 meter afstand. Een lens wisselen doe ik niet snel (zeker in het begin niet) is een combilens dat aan te raden of welke lensen kunnen jullie voor de basiszaken aanraden (kinderen in een woonkamer of tuin (redelijk compacte ruimten) en het genoemde vogel voorbeeld.
Met een kit ben ik voorlopig eerst klaar. Mijn vriendin kan dan de afweging maken wat ze handiger vind werken. Premium compactcamera of een spiegelreflex die wat groter is.

Een leuke camera lijkt mij bijv de Canon EOS 750D: pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart maar de lens en zoom zeggen me niet zo veel.
Als je alleen iets dichterbij wil halen en je verder niet echt wil verdiepen in fotografie, dan is een DSLR denk ik niet de beste oplossing maar kun je beter voor een (premium)compact camera gaan. De kracht van een DSLR is dat je lenzen kan wisselen en daardoor de beste lens voor dat moment kan kiezen. Dit wil overigens niet zeggen dat je heel vaak moet wisselen aangezien je voor DSLR's ook gewoon zoomlenzen hebt.

Indien je je meer wil verdienen in fotografie en het gebruik van een DSLR dan zou je er goed aan doen te beginnen met een 18-55mm kitlens en 70-300 IS USM (IS = stabilisatie). Als je iets wil fotograferen wat ver weg is zet je simpelweg de 70-300 er op. Wil je andere dingen fotograferen dan zet je de 18-55 er op. Het wisselen is zo'n gedoe niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• matthijst
Yep, mooie startset met 18-55 en 70-300.
Had destijds een Sigma 18-125, zoiets zal er vast nog zijn, ook leuk als walkaroundlens en op 1.6 crop al aardig zoombereik :)

De grote vraag is vooral wat wil je: compact (en licht) vs groter en zwaarder.
Als formaat niet uitmaakt kun je net zo goed een DSLR kopen, dan kan je in de toekomst nog andere lenzen kopen.

• Binnetie
quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:20:
[...]

Als je alleen iets dichterbij wil halen en je verder niet echt wil verdiepen in fotografie, dan is een DSLR denk ik niet de beste oplossing maar kun je beter voor een (premium)compact camera gaan. De kracht van een DSLR is dat je lenzen kan wisselen en daardoor de beste lens voor dat moment kan kiezen. Dit wil overigens niet zeggen dat je heel vaak moet wisselen aangezien je voor DSLR's ook gewoon zoomlenzen hebt.

Indien je je meer wil verdienen in fotografie en het gebruik van een DSLR dan zou je er goed aan doen te beginnen met een 18-55mm kitlens en 70-300 IS USM (IS = stabilisatie). Als je iets wil fotograferen wat ver weg is zet je simpelweg de 70-300 er op. Wil je andere dingen fotograferen dan zet je de 18-55 er op. Het wisselen is zo'n gedoe niet.
Dank voor de fijne informatie.
Op mijn werk gebruikte ik de Canon EOS 550D met lens met enige regelmaat en daar kwamen voor mij aardig mooie plaatjes uit. Als ik weer op kantoor ben moet ik eens kijken welke lens hier op zit.
Ik wil me er wel wat in verdiepen maar verder dan leuke vakantiefoto's en de actiefotos van de kinderen ga ik niet echt.

De 2 lenzen zijn ideaal. Al is het om te beginnen wat aan de dure kant i.c.m. een EOS 750D, ik kom dan op ¤1080,- of ik moet iets tweedehands zien te vinden.
Eventueel een goedkopere body, maar welke is dan goed gezien mijn eisen en wensen? Als ik die set duidelijk heb dan kan ik de afweging maken tussen compact, licht of groot en zwaar.
quote:
Binnetie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:11:

Aanvullen met de Canon 55-250 IS STM, dan heb je genoeg bereik voor die onderwerpen op afstand. Maar een FZ2000 doet hetzelfde qua bereik en heeft nog wat meer mogelijkheden dan de 750D.

Zeiss 21mm f/2.8

• Binnetie
De FZ2000 had ik nog niet gezien, maar die is ook alweer 1149 euro. Mijn budget is zo'n 600-700 euro.

Ik zag dat de 55-250 IS STM verkrijgbaar is in een kit met verschillende body's. Als ik die vergelijk: https://tweakers.net/pric...423;346796;553373;284016/
Dan zie ik dat:
- de 750D als enigste 19 autofocus punten heeft
- de 600D al afvalt omdat deze handmatige focus heeft en maar ietsjes goedkoper is dan de 100D
- de 100D maar ISO6400 heeft als enigste.
- de 700D dan eigenlijk de beste papieren heeft voor 729 euro

Edit:
Bij Foka is de prijs ¤679,- met 5 jaar garantie. Het gekke is dat als je doorklikt dat het dan weer ¤729,- wordt. Maar goed kan altijd eens vragen of ze hem voor ¤679,- als dat wat is.

Binnetie wijzigde deze reactie 08-02-2017 19:53 (16%)

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True