Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cooldevice
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 09:16
Er staat over 2 maanden een mooie reis naar Bali op de planning. Hier willen we dan ook graag wat foto's van maken en de smartphone zal niet voldoen (:

Nu ben ik al in het bezit van een DSLR met een paar leuke objectieven, maar net als voorgaande reizen nemen we die steeds minder vaak mee. Neemt toch veel ruimte in beslag, gewicht is ook niet altijd even relaxt en de fototas die erbij komt, vandaar de wens voor een compact camera.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer een 400 euro.

• Wat voor premium compactcamera wil je?
Een mooie allround - travel camera. Het zoombereik hoeft niet extreem te zijn, aangezien dit ook de kwaliteit van de lens weer omlaag haalt. Een paar extra stappen zetten om het onderwerp mooi op de foto te krijgen is dan ook geen probleem.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
De camera zal worden gebruikt voor de standaard vakantie foto's (landschap/architectuur/docu stijl) en andere momenten waar we in de toekomst graag een foto van willen hebben.
Kantelbaar scherm lijkt me leuk voor de "samen op de foto" foto's maar is geen must. Verder een manual modus, maar dat hebben de meeste modellen wel. Een film optie met minimaal 1080 is ook een leuke extra.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Sony Cyber-shot RX100
Kom hem vaak tegen in de reviews, heb verder geen ervaring met Sony.

Panasonic Lumix DMC-TZ80
RAW optie en de Lensring lijkt me fijn fotograferen. Een aantal keren met een TZ7 gefotografeerd en was daar toen erg over te spreken qua kwaliteit en bediening.

Canon PowerShot G9 X
Prima beeldsensor, RAW optie en de lensring.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

• n0rrie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-08 23:02
Tot max 800§

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
Klein zoombereik / travelzoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.
We hebben de afgelopen 3 jaar met een RX100 M1 plaatjes geschoten, helaas is deze tijdens onze reis overleden. We zoeken nu dus een opvolger. We vinden fotografie leuk en willen er ook wel wat meer mee doen, maar zijn nog beginners. Een DSLR willen we dus niet, omdat we niet met lenzen willen zeulen. Filmen doen we er praktisch niet mee.

De camera zal gebruikt worden tijdens onze backpackreis (welke nog 6 maanden duurt) en we schieten er dus dan ook vanalles mee, van personen tot landschappen enz.

Vanaf 13-02 tot 23-02 zijn we in de US en wil ik dus kijken of we een camera daar kunnen kopen/via Amazon willen bestellen.
Amazon heeft een mogelijkheid om deze te laten leveren in een locker (iemand wellicht ervaring mee).

De RX100 vonden we een geweldig toestel, maar we misten de Wifi om bestanden over te zetten naar de tablet.

Op dit moment neigen we naar bijvoorbeeld een RX10 of een FZ1000 vanwege de lens.

Verder komt het rijtje

Panasonic TZ100
Sony RX100

Elke review heeft wel weer zijn voor en zijn nadelen.. wellicht dat iemand van jullie ons een tip kan geven, ook omdat we de camera dus in de US gaan kopen, en dus wat gunstiger met sommige prijzen uitkomen..

Thanks!

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:30
Ik zit een beetje met dezelfde situatie. Een vakantie (niet zo lang als jou) en zit juist te kijken naar een DSLR of bridge camera. De FZ1000 is voor mij bijvoorbeeld een kanshebber (boven de TZ100) omdat het scheelt om lenzen te vervangen.
Bij een compactcamera heb ik een minder gevoel omdat deze weer anders vasthoudt dan een bridge camera (meer body).
De Canon G7X II is misschien ook wel iets voor jou.

Scheelt het echt veel dan? Ik ben eind mei in de US maar zit me even af te vragen hoe ik dit moet regelen aangezien dit mijn eerste keer wordt en ik bij voorbaat al een winkel moet zoeken waar ik hem dan moet kopen.

Binnetie wijzigde deze reactie 09-02-2017 16:31 (21%)

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Vraag me af wat er nu in de VS nog zoveel goedkoper is, op outletkleding na :)
Dollar op 1,07, belasting van minimaal 8% eroverheen daar.
En als je pech hebt BTW/invoerrechten op Schiphol.
Als je hem hier koopt kan je er ook mooi alvast wat mee spelen :)

matthijst wijzigde deze reactie 09-02-2017 17:05 (4%)

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-08 15:47

greatgonzo

schit-te-rend!

quote:
matthijst schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:05:
Vraag me af wat er nu in de VS nog zoveel goedkoper is, op outletkleding na :)
Dollar op 1,07, belasting van minimaal 8% eroverheen daar.
En als je pech hebt BTW/invoerrechten op Schiphol.
Als je hem hier koopt kan je er ook mooi alvast wat mee spelen :)
beetje off topic, maar ik denk dat als je alle kaartjes en verpakkingen weggooid, en bovendien wat foto's op de camera hebt staan, ze op Schiphol niets zullen merken.

Hoe kunnen zij nu zien of je de camera al niet voor die tijd in de koffer hebt gestopt?

|Asrock 4CoreDual-SATA2|Intel Core 2 Duo E6750|2 GB DDR2|Ati X1950 pro| 40 gb 7200|80 gb 7200| Iiyama 17'|NEC 3500|sb live 5.1| Panasonic FZ5

• matthijst
  • Nu online
quote:
greatgonzo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:39:
[...]

beetje off topic, maar ik denk dat als je alle kaartjes en verpakkingen weggooid, en bovendien wat foto's op de camera hebt staan, ze op Schiphol niets zullen merken.

Hoe kunnen zij nu zien of je de camera al niet voor die tijd in de koffer hebt gestopt?
Zij hoeven niks te bewijzen, jij wel.
Punt was vooral dat de dollar zo hoog staat dat ik benieuwd ben wat het voordeel nu is, ook zonder invoerrechten/BTW in nl :)

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-08 08:59
Afgezien van de aanschafprijs is het volgens mij niet geheel onbelangrijk om de camera enigszins goed te kennen voor dat je op vakantie gaat, zoals Matthijs al zei... Dat scheelt echt veel in de kwaliteit van foto's die je maakt. De kwaliteit van foto's hangt tegenwoordig echt wel meer af van de fotograaf ťn zijn kennis van de camera, dan dat het nog aan de (premium compact) camera ligt.
Ik ben zelf nog een absolute amateur, maar dat weet ik wel...
Een premium compact heeft echt veel mogelijkheden en het gewoon een keer goed doorlezen van de handleiding met de camera in de hand doet wonderen. Laat staan het instellen van je custom modes, die maak je initieel, maar pas je optimaal aan nadat je al heel wat foto's hebt gemaakt. En dan is het toch wel handig als je al wat getest en uitgeprobeerd hebt voordat je op vakantie gaat...

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
MindcrimeNL schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:46:
Afgezien van de aanschafprijs is het volgens mij niet geheel onbelangrijk om de camera enigszins goed te kennen voor dat je op vakantie gaat, zoals Matthijs al zei... Dat scheelt echt veel in de kwaliteit van foto's die je maakt. De kwaliteit van foto's hangt tegenwoordig echt wel meer af van de fotograaf ťn zijn kennis van de camera, dan dat het nog aan de (premium compact) camera ligt.
Ik ben zelf nog een absolute amateur, maar dat weet ik wel...
Een premium compact heeft echt veel mogelijkheden en het gewoon een keer goed doorlezen van de handleiding met de camera in de hand doet wonderen. Laat staan het instellen van je custom modes, die maak je initieel, maar pas je optimaal aan nadat je al heel wat foto's hebt gemaakt. En dan is het toch wel handig als je al wat getest en uitgeprobeerd hebt voordat je op vakantie gaat...
Je hebt helemaal gelijk, al is de handleiding vaak ook niet echt toereikend.
Voor de TZ100 heb ik deze maar aangeschaft:
https://play.google.com/s..._the_Pana?id=uuRLDAAAQBAJ

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

quote:
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:24:

Scheelt het echt veel dan? Ik ben eind mei in de US maar zit me even af te vragen hoe ik dit moet regelen aangezien dit mijn eerste keer wordt en ik bij voorbaat al een winkel moet zoeken waar ik hem dan moet kopen.
de ZS100 (zo heet die daar) kost bij Amazon een goeie $700. Dat is §657

Hier in de pw voor §579.

Hij is hier dus iig goedkoper dan bij Amazon

|Asrock 4CoreDual-SATA2|Intel Core 2 Duo E6750|2 GB DDR2|Ati X1950 pro| 40 gb 7200|80 gb 7200| Iiyama 17'|NEC 3500|sb live 5.1| Panasonic FZ5

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:28
quote:
n0rrie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 03:31:

...
De RX100 vonden we een geweldig toestel, maar we misten de Wifi om bestanden over te zetten naar de tablet.
Mogelijk dat dit met de RX100 Mark 1 het geval was, maar de opvolgers Mark 2, Mark 3, Mark 4 en de recente Mark 5 - allen (nog) te koop - hebben allemaal Wifi om bestanden naar telefoons, tablet en notebooks over te zetten. En je kan zelfs nog meer via Wifi als je wil.

• n0rrie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-08 23:02
Thanks@all,

Voor mij geldt dat we geen andere keuze hebben om te kopen in de US omdat we reeds onderweg zijn...

Ik denk dat ik voor de FZ1000 ga, nu nog een mooie set zoeken op Amazon. Any recommendations voor accessoires?

Thanks

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:38
Nikon Canceld even de hele DL line:

http://www.nikon.com/news/2017/0213_dl.htm

Jammer want ze zagen er goed uit. -edit- /"waarmee bedoeld wordt in de zin van specificaties en ontwerp" een mooie lineup met diverse brandpunt afstand keuzes waarbij een hoge kwaliteit van lens werd verwacht gezien de hoge prijzen. Hiermee tevens een verlies van concurrentie van de huidige 1" high end camera's

-edit- zie nu pas artikel op de frontpage staan

technonose wijzigde deze reactie 13-02-2017 15:07 (82%)
Reden: aangepast voor extra uitleg voor ramrodwillem

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:14
> Jammer want ze zagen er goed uit.

Lijkt me nou niet een eigenschap die er veel toe doet voor een camera ....

• technonose
quote:
ramrodwillem schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:36:
> Jammer want ze zagen er goed uit.

Lijkt me nou niet een eigenschap die er veel toe doet voor een camera ....
Excuces. Ik zit zo ver in de materie dat ik er vanuit ga dat anderen dan wel begrijpen wat je bedoeld. We zitten tenslotte op Tweakers, maar uiteraard is niet iedereen hetzelfde.

Ik heb er wat tekst voor je toegevoegd zodat je begrijpt waar ik op doel! En dat is natuurlijk niet het uiterlijk, want dat is natuurlijk erg subjectief en is ook helemaal niet van belang.

-edit-@ramrodwillem met 1" camera bedoel ik dat de sensor 1" groot is.

technonose wijzigde deze reactie 13-02-2017 15:13 (6%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• KeesFluitman
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:46
Ik wil een compactcamera kopen omdat mijn eerste kind er aan zit te komen en ik toch wat vast wil leggen (en ik niet zo'n smartphone liefhebber ben, ik neem altijd afdankertjes).

Daarnaast heb ik altijd veel plezier gehad aan video-editing, dus kwam ik al snel in de richting vd. Panasonic lx100 of lx15.

Nu was/ben ik behoorlijk een leek op het gebied van fotografie: aperture, sluitingstijd, etc...
Ik heb me op de basis verdiept.

Wellicht kunnen jullie me adviseren?
Doel: Fotografie en 4k video opnames, amateur video editing. Algemeen gebruik voor natuur, action, portret.

De lx100 leek me daarin t sterkste. de LX15 kwam echter iets later uit en heeft een paar zaken die de lx100 niet heeft...
nog kleinere min. aperture, nog lagere min. lichtgevoeligheid, hogere Pixel lens, en geintegreerde flash. Echter heeft ie een kleinere sensor en geen ondersteuning voor externe flash.

Zover ik gelezen heb, kan de aantal Pixels mij een worst wezen voor de 4k resolutie en de grotere sensor die de lx100 heeft, echter is de geintegreerde flash voor mij mss niet erg onaardig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:44

Yero

Reviewer
quote:
KeesFluitman schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:07:
Doel: Fotografie en 4k video opnames, amateur video editing. Algemeen gebruik voor natuur, action, portret.

De lx100 leek me daarin t sterkste. de LX15 kwam echter iets later uit en heeft een paar zaken die de lx100 niet heeft... nog kleinere min. aperture, nog lagere min. lichtgevoeligheid, hogere Pixel lens, en geintegreerde flash. Echter heeft ie een kleinere sensor en geen ondersteuning voor externe flash.

Zover ik gelezen heb, kan de aantal Pixels mij een worst wezen voor de 4k resolutie en de grotere sensor die de lx100 heeft, echter is de geintegreerde flash voor mij mss niet erg onaardig?
De LX100 is denk ik het meest veelzijdig en kwalitatief ook iets beter. De LX15 is echter een stuk compacter. Ik denk dat je nog drie zaken kunt afwegen:

1) Hoe belangrijk is een evf?
2) Hoe belangrijk is een compacte camera?
3) Hoe belangrijk is een kantelbaar scherm?

Een evf maakt je flexibeler, vooral omdat je altijd goed zicht hebt - ook als de zon fel schijnt en het scherm minder goed af te lezen is. Bovendien kun je je makkelijker isoleren (lees: concentreren) van de omgeving.

Een camera als de LX15 (en concurrenten) neem je wat makkelijker mee. De LX100 is best compact, maar de lens steekt een stuk meer uit. Waar stop je hem in? (tas, jaszak, etc.)

Lijkt een kantelbaar scherm je handig. Probeer het eens in de praktijk. Het maakt het een stuk makkelijker om vanuit lastige standpunten te fotograferen, bijvoorbeeld laag bij de grond. Je houdt altijd zicht op je compositie.

Tto slot, zie ook deze vergelijking:
reviews: Compactcamera's met 1"-sensor: wat is de beste broekzakcamera?
En deze individuele review:
reviews: Panasonic Lumix DMC-LX100: 'professionele' compactcamera

Yero wijzigde deze reactie 01-04-2017 16:54 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:46
quote:
Yero schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:52:
[...]

De LX100 is denk ik het meest veelzijdig en kwalitatief ook iets beter. De LX15 is echter een stuk compacter. Ik denk dat je nog drie zaken kunt afwegen:

1) Hoe belangrijk is een evf?
2) Hoe belangrijk is een compacte camera?
3) Hoe belangrijk is een kantelbaar scherm?

Een evf maakt je flexibeler, vooral omdat je altijd goed zicht hebt - ook als de zon fel schijnt en het scherm minder goed af te lezen is. Bovendien kun je je makkelijker isoleren (lees: concentreren) van de omgeving.

Een camera als de LX15 (en concurrenten) neem je wat makkelijker mee. De LX100 is best compact, maar de lens steekt een stuk meer uit. Waar stop je hem in? (tas, jaszak, etc.)

Lijkt een kantelbaar scherm je handig. Probeer het eens in de praktijk. Het maakt het een stuk makkelijker om vanuit lastige standpunten te fotograferen, bijvoorbeeld laag bij de grond. Je houdt altijd zicht op je compositie.

Tto slot, zie ook deze vergelijking:
reviews: Compactcamera's met 1"-sensor: wat is de beste broekzakcamera?
En deze individuele review:
reviews: Panasonic Lumix DMC-LX100: 'professionele' compactcamera
Dankjewel voor de uitvoerige hulp! Ik blijf bij de lx100. Puur vanwege de goede weinig licht mogelijkheden, evf en de compactheid is voldoende voor mij.

• Mister_GJ
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik ben mij aan het verdiepen in een premium compact camera en heb daarom een paar vragen/ wil aankoopadvies:

Ik ben op zoek naar een camera met een goed zoombereik, maar die ik wel makkelijk mee kan nemen in een tas. Dit omdat de camera ook mee gaat met mountainbiken. Ik gebruik de camera vooral voor landschap en stadsfotografie. Vaak wil ik vanaf een berg aan de andere kant inzoomen op een bepaald object. Vooral daarom wil ik graag (veel) meer in kunnen zoomen.
Ik ben nog even in het bezit van een A5000, maar deze camera heeft mij nooit kunnen bevallen, hij houd niet zo lekker vast als een camera vast hoort te houden en voor een beter zoombereik moest ik een dure lens erbij kopen. Daarom staat deze nu te koop/is zo goed als verkocht.

Mijn budget is §700. en ik heb daarvoor deze eisen:
- Goed zoombereik
- Kwalitatief mooie foto's
- Handzaam formaat, maar wel goed vast te houden
- EVF of optie daartoe
- Volledig kantelbaar scherm, welke ik gebruik om foto's te maken van mijn vriendin en ik.

Ik heb vervolgens de volgende camera's vastgehouden en zelf een rating gegeven van 1 tot 10.

CameraLinkReviewZoombereikHandzaam formaatEVF Volledig kantelbaar schermPrijsGemiddelde:
Canon G3Xpricewatch: Canon Powershot G3 X Zwarthttps://www.dpreview.com/products/canon/compacts/canon_g3x10651077,6
Panasonic TZ100pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwarthttps://www.dpreview.com/...mpacts/panasonic_dmczs100610100107,2
Sony RX10pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX10 Zwarthttps://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dscrx104310365,2

Ik twijfel nu alleen of de 10x zoom niet genoeg gaat zijn en dat daarom de TZ100 meer geschikt is voor mijn doeleinde. de G3X is namelijk een flink apparaat om elke keer mee te nemen met mountainbiken. Hebben jullie tips met betrekking tot mijn keuze?

Weten jullie of er binnenkort nog andere camera's uit gaan komen die eventueel beter zijn dan de bovengenoemde? Ik heb de camera namelijk pas midden juli nodig.

• matthijst
  • Nu online
Ben nu twee weken op vakantie met de tz100 en er super tevreden mee.
Bij weinig licht maakt hij nog steeds goede foto's. En zoom is erg lekker.
Overzetten van foto's naar iPhone gaat ook vlotjes.
Panasonic FZ1000 is een betere camera dan de G3X en heeft meer range dan de RX10.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:14
Denk dat je te veel verwacht van de enorme zoom op de door jou genoemde compact camera,s , de scherpte is op de uiterste zoom ver te zoeken , als zoom heel belangrijk voor je is zou ik voor minder compact gaan en de eerder genoemde FZ1000 nemen .

Er komt een TZ90 aan " New TZ90/ZS has flip touchscreen and EVF, with 20MP and 25-720mm zoom" maar wel op een kleine sensor maar ook hier zal denk ik gaan gelden dat de resultaten bij flink inzoomen tegen gaan vallen .

ramrodwillem wijzigde deze reactie 19-04-2017 16:08 (31%)

• matthijst
  • Nu online
"Flink tegen gaan vallen" en "scherpte ver te zoeken" zijn nogal overdreven, tenminste wat de tz100 betreft.
Ja, vergeleken met L-glas of een 3x zo grote camera is de scherpte misschien wat minder, maar voor het gros van dagelijks gebruik voldoet het volgens mij meer dan prima.

Heb ladingen reviews zitten lezen en op een gegeven moment word je bijna bang om een keuze te maken want overal is wel "iets" dat niet klopt qua lens/beeld.
Maar in de praktijk?

matthijst wijzigde deze reactie 19-04-2017 22:43 (4%)

De TZ100 is een hele leuke compacte camera met een nette beeldkwaliteit. Als je dat zoekt, is het de beste camera die je kunt vinden. Mag het een flinkere camera zijn met een goede grip, grotere zoeker, meer bereik, meer lichtsterkte, kantelbaar scherm, betere ergonomie, zonder meteen de hoofdprijs te betalen.... dan is de FZ1000 de beste keuze.

Zeiss 21mm f/2.8

• matthijst
  • Nu online
Albumpje aangemaakt met TZ100 foto's van afgelopen vakantie:
https://www.flickr.com/ph...3784076/with/33303233084/

• pina
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:45
Tijdlang zitten zoeken naar een uitbreiding van mijn MFT. Dacht eraan om FF te gaan, maar dan moest ik nieuwe lenzen en body kopen, wat nogal prijzig kan zijn. Heb een OMD E-M5 met een 12mm (eq 24mm), een 20mm (eq 40mm) en een 45mm (eq 90mm) en ben er eigenlijk heel tevreden mee. Maar voor low light is een MFT dan weer minder geschikt. Maar het is allemaal zo compact en handig om mee te nemen, zeker als je vergeloklt met de A7RII...

Daarom compromis genomen door een RX1R II te kopen (heeft mij "slechts" 2.400 euro gekost) aangezien hij compact is en low light een stuk beter is. En als ik hem ergens wil meenemen 's avonds is hij compact genoeg en 35mm is ideaal voor vaak mee te nemen :Y

• KeizerMint
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 06-08 16:37

§200 a §250

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)

Klein zoombereik lijkt mij prima

Voornamelijk vakantie foto's, foto's van mooie gebieden etc. Geen specifieke eisen.

Sony Cyber-shot RX100 Zwart (veel duurder maar ook veel beter?)

Canon PowerShot SX620 HS Zwart

Canon PowerShot SX720 HS Zwart

Heb eerlijk gezegd nog niet veel ervaring en verstand van camera's. Ik zoek op dit moment voor een instapmodel om van daaruit verder te kijken. Ik zoek iets dat ik de komende jaren kan gebruiken en dat simpel in gebruik is. Ik hoop dat jullie mij misschien van advies zouden kunnen voorzien :)

Alvast bedankt!

• matthijst
  • Nu online
Misschien beter hier vragen?
[Aankoopadvies] Compactcamera

• DerNosferatu
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

DerNosferatu

Functionerend autist

Een oproepje naar jullie, mede-tweakers, voor mij als moeilijke beslisser.
Ik ben momenteel in het bezit van
  • Canon 60D
  • Canon 17-55mm f/2.8 IS USM
  • Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM
  • Canon 50mm f/1.8 STM Plastic Fantasic
  • Canon 18-200mm f/3.5-5.6 IS (backup)
Bij het voorbereiden van een hiking/backpacking trip door Utah heb ik me vorig jaar een Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV aangeschaft. Zo kon ik bovenstaande gewichtige uitrusting achterlaten voor de zwaardere hikes en toch nog wat kwaliteit in mijn broekzak hebben ;) . Die aankoop beklaag ik me nog steeds niet. _/-\o_

Nu is het dus zo dat de 60D enkel nog de 70-200 draagt en zo ook de rugzak ingaat, en de RX100 in de pocket zit voor het breedere werk. Veel meer tijd voor iets anders dan reisfotografie heb ik niet meer.

Ik ben nu met het idee aan het spelen om mijn hele DSLR uitrusting in de verkoop te zetten en voor een bridge/longzoom te wisselen, voor volgende redenen:
  • Kwaliteit van de huidige generatie 1" sensor is goed voor mij
  • Die 60D met 70-200 weegt nog altijd meer dan 2 kg, bijna even veel als mijn volledig slaapsysteem!
  • Mijn betere helft haar Lumix DMC-FZ18 heeft na vele, vele jaren trouwe dienst recentelijk de geest gegeven maar ze heeft het ik-durf-geen-dslr-vasthouden syndroom MAAR ze wil meer zoom dan dat de RX100 (24-70mm) haar kan bieden, daarenboven maakt ze ook echt leuke foto's dus in plaats van een cheap-superzoom kan een wat betere kwaliteit van camera de prints alleen maar ten goede komen
  • Misschien is het de leeftijd maar ik hecht meer en meer belang aan de ervaring en de uitdaging van het reizen en hiken, en het moto "de beste camera is enkel de camera die je bij je hebt" maakt nu veel meer sense en begrijp ik meer dan toen ik 6 jaar geleden de 60D heb aangekocht, hoewel ik dit nog steeds een goed toestel vind
Dus

Ik besef dat kwaliteit geld kost dus het hogere prijssegment niet echt een issue

• Wat voor compactcamera wil je?

Bridge-achtig - high zoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
  • Vaste lens, wife-proof
  • Manuele bediening/BULB/geavanceerd gebruik is vereist
  • Full-auto en minimum zoom van 20x voor vrouwlief is ook noodzakelijk
  • Lichtsterker dan de "norm" is een zeer grote plus
  • Environmental sealing is een plus gezien deze toestellen niet even in de binnenzak kunnen weggestouwd worden bij een buitje

In mijn zoektocht ben ik eigenlijk maar 2 kandidaten tegengekomen:
  • Sony Cyber-shot DSC-RX10 III
    • ++ sealing
    • ++ lens is scherper dan de FZ2000 en duidelijk best in class volgens alle reviews
    • - - niet goedkoop
  • Panasonic Lumix DMC-FZ2000
    • ++ ND filter
    • ++ touchscreen (makkelijkere bediening?)
    • ++ prijsvoordeel tov RX10
    • - - lens zou scherper kunnen
    • - - geen sealing
Nu dat ik dit lange verhaal (waarvoor excuses) heb uitgetypt, lijkt het alsof ik de keuze voor de RX10 eigenlijk al heb gemaakt ... :?
Misschien mensen met gelijkaardige ervaringen?
De FZ2000 heeft wel sealing, zijn voorganger niet. Daarbij vind ik persoonlijk de FZ2000 steviger aanvoelen dan de RX10-III (De RX10-II voelt overigens steviger aan). Het touchscreen van de FZ2000 is ook erg prettig voor het selecteren van je onderwerp om op te focussen (zal je vrouw ook erg prettig vinden).

Zeiss 21mm f/2.8

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-08 11:26

copykat

Good copy isn't bad

quote:
DerNosferatu schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:31:

[list]
  • Kwaliteit van de huidige generatie 1" sensor is goed voor mij
Bridge-achtig - high zoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
  • Vaste lens, wife-proof
  • Manuele bediening/BULB/geavanceerd gebruik is vereist
  • Full-auto en minimum zoom van 20x voor vrouwlief is ook noodzakelijk
  • Lichtsterker dan de "norm" is een zeer grote plus
  • Environmental sealing is een plus gezien deze toestellen niet even in de binnenzak kunnen weggestouwd worden bij een buitje

In mijn zoektocht ben ik eigenlijk maar 2 kandidaten tegengekomen:
  • Sony Cyber-shot DSC-RX10 III
    • ++ sealing
    • ++ lens is scherper dan de FZ2000 en duidelijk best in class volgens alle reviews
    • - - niet goedkoop
  • Panasonic Lumix DMC-FZ2000
    • ++ ND filter
    • ++ touchscreen (makkelijkere bediening?)
    • ++ prijsvoordeel tov RX10
    • - - lens zou scherper kunnen
    • - - geen sealing
Nu dat ik dit lange verhaal (waarvoor excuses) heb uitgetypt, lijkt het alsof ik de keuze voor de RX10 eigenlijk al heb gemaakt ... :?
Misschien mensen met gelijkaardige ervaringen?
Ik kwam van onderen en vond de rx10iii wat prijzig maar wel erg compleet op het fotogebied. ik hoopte toen op een fz2000 die goedkoper was en beter/gelijk. maar de fz2000 die uiteindelijk kwam was erg video georiŽnteerd. groot in body. Zeker geen slechte camera maar voor het zelfde geld had ik een m43 g85 met twee lenzen. De Nikon 24-500mm is niet op de markt gekomen.
Dus in de 1" bridge camera's zijn de rx10's i ii iii de panasonics fz1000 en fz2000 zo'n beetje de keus.
heb je dat lijstje bekeken van de "wandelaar"? opsomming superzooms?

Ik heb de fz1000 crop en de 600mm vd fz300/200 vergeleken en de 1" sensor heeft meer resolutie en DR.
De G85 met een 14-140mm 24-280mm heb ik vergeleken met 600mm fz200 en verbazingwekkend is croppen tot 560mm nog voldoende om de scherpte van de fz200 bij 600mm te kloppen.
Dus de g85 met 14-140mm of de oly 14-150mm is nog best een leuke "superzoom" die indien gewenst toch nog gemodificeerd kan worden. :+
De g85 en 14-140mm is kleiner in formaat dan de fz2000. (de maximale focal length van de fz2000 ,480mm-720mm afhankelijk van fotoformaat, zal aan bovenkant in iq beter zijn.)

copykat wijzigde deze reactie 04-05-2017 17:39 (1%)
Reden: verwarrend...

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:06:
De FZ2000 heeft wel sealing, zijn voorganger niet. Daarbij vind ik persoonlijk de FZ2000 steviger aanvoelen dan de RX10-III (De RX10-II voelt overigens steviger aan). Het touchscreen van de FZ2000 is ook erg prettig voor het selecteren van je onderwerp om op te focussen (zal je vrouw ook erg prettig vinden).
Weet je het zeker? volgens mij was dat nou net de verbazing dat de fz300 wel Weathersealing had en de fz2000 niet.
De zoom/focus ring(en) waren wel een stuk beter ten opzichte van de fz1000.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Het lijkt mij zeer sterk dat de G80 met 14-140 op 140mm de FZ2000 klopt qua detailering.

Zeiss 21mm f/2.8

• DerNosferatu
  • Niet online

DerNosferatu

Functionerend autist

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:06:
De FZ2000 heeft wel sealing, zijn voorganger niet.
Kan je dat staven want alles wat ik gelezen heb wordt dit niet bevestigd?
quote:
Het touchscreen van de FZ2000 is ook erg prettig voor het selecteren van je onderwerp om op te focussen (zal je vrouw ook erg prettig vinden).
Dus het touchscreen is in de praktijk echt een voordeel?
quote:
copykat schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:17:
Heb je dat lijstje bekeken van de "wandelaar"? opsomming superzooms?
Yep, hij schakelt de FZ2000 bijna gelijk aan de RX10... net als Focus...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:21:
Het lijkt mij zeer sterk dat de G80 met 14-140 op 140mm de FZ2000 klopt qua detailering.
Nee dat zei ik niet ik heb 600mm van de fz200 vergeleken met een framing die gelijk was uit een g80 en 280mm (full 140mm) en daar kwam uit dat de detailering in de crop beter was.
De crop van de fz1000 (400mm) die gelijk was met 600mm fz200 was ook beter. (heeft iemand anders voor me getest.)
Dus ik verwacht dat de fz2000 de g80 plus140mm voorbijstreeft.

quote:
copykat schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Nee dat zei ik niet ik heb 600mm van de fz200 vergeleken met een framing die gelijk was uit een g80 en 280mm (full 140mm) en daar kwam uit dat de detailering in de crop beter was.
De crop van de fz1000 (400mm) die gelijk was met 600mm fz200 was ook beter. (heeft iemand anders voor me getest.)
Dus ik verwacht dat de fz2000 de g80 plus140mm voorbijstreeft.
Ah sorry, vond de tekst wat verwarrend...
quote:
copykat schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:20:
Weet je het zeker? volgens mij was dat nou net de verbazing dat de fz300 wel Weathersealing had en de fz2000 niet.
My mistake, dacht ook dat de FZ2000 sealing had. Al maakt dat weinig uit, aangezien dit soort camera's prima tegen wat regen kunnen. Stortbuien moet je gewoon vermijden en anders een regenhoes gebruiken.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
DerNosferatu schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:22:

Dus het touchscreen is in de praktijk echt een voordeel?
vooral met de postfocus functie en de functie van focuspoints (groepje van focuspoints waar de nadruk op ligt) verschuiven over het beeld. foto maken met "aanwijzen" focus punt , je druk op het scherm waar je op wilt focussen en klik foto is gemaakt scherpgesteld op dat punt.

Voor de rest is het menu of aanpassen van tijd diafragma enz veel makkelijker. (of makkelijker per ongeluk te veranderen.. :+ )

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:31:
[...]

Ah sorry, vond de tekst wat verwarrend...
Geeft niet ik schrijf soms wat onduidelijk :+

mijn testje
link leeg. komt er op neer dat 560mm met crop te halen valt indien vergeleken met fz200.
1200mm, 48x izoom fz200 dat is stretched om te croppen maar in geval van nood te doen.
Dat viel me allezins mee.
Niks wetenschappelijk maar gewoon kijken of met een 50' FHD het nog goed was.

copykat wijzigde deze reactie 13-05-2017 23:31 (21%)
Reden: link weg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 05-06 22:16
Iemand die kwa foto kwaliteit de vergelijking kan maken tussen de FZ1000 en 2000?
Ik ben op zoek naar een 1inch camera met een goede zoomlens op voor vogels te fotograferen tijdens wandeltochten.
Ik geef de voorkeur aan Panasonic tegen de Sony wegens de touchscreen en de snellere autofocus . Of is de 25x zoom echt wel de meerprijs van de rx10iii waard?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als het gaat om fotografie, dan wint de Sony RX10 III. Deze heeft een wat scherpere lens en betere lichtsterkte.

Zeiss 21mm f/2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
giwain schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 23:09:
Iemand die kwa foto kwaliteit de vergelijking kan maken tussen de FZ1000 en 2000?
Ik ben op zoek naar een 1inch camera met een goede zoomlens op voor vogels te fotograferen tijdens wandeltochten.
Ik geef de voorkeur aan Panasonic tegen de Sony wegens de touchscreen en de snellere autofocus . Of is de 25x zoom echt wel de meerprijs van de rx10iii waard?
heb je deze al gelezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
Thanks, had ik nog niet gelezen, kwaliteit van de lens is idd wel een groot verschil. Ik zoek nog een extra sponsor en ga voor de rx10...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Zie aanbieding topic vandaag ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
quote:
Hoe bedoel je, ik zie er geen aanbieding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdg
  • Laatst online: 23:21
quote:
giwain schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:24:
[...]

Hoe bedoel je, ik zie er geen aanbieding?
Deze aanbieding:
quote:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
quote:
tomdg schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:37:
[...]

Deze aanbieding:

[...]
8)7 Verdorie, heb ze gemist, had enkel op dag van gisteren gezocht. Hopelijk doen ze snel nog zo'n actie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

volgens mij kan je een pricewatch arlert instellen zodat je bij een bepaalde prijs een berichtje ziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
Ja idd. Maar het ging hier blijkbaar om de 2en niet de 3, gelukkig 😇

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:43
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanging voor mijn Fuji X10, uiteindelijk zijn twee modellen overgebleven: de Canon G5X en de Panasonic LX100. Qua handling vind ik de Canon prettiger, veelzijdiger ook, maar afgaande op de vele foto's die ik her en der bekeken heb lijkt mij de LX100 optisch toch net iets beter dan de G5X; de LX100 is in de uiterste standen en grootste diafragma's beter in de randen en hoeken, bij de G5X zie ik eerder het zogeheten waterverf-effect, het beeld als geheel van de LX100 komt scherper en helderder op me over, de kleuren wat sprankelender.
Ik ben benieuwd of mensen soortgelijke indrukken hebben of juist de G5X om bepaalde redenen optisch weer beter vinden; de G5X heeft een betere EVF, groter zoombereik, is wat vlotter in het zoomen dan de LX100 maar ja, hij verwerkt JPG + RAW dan weer erg traag, naar ik begrepen heb.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

hoewel ik twijfel of het nog wel premium is, of meer budget... ben ik op zoek naar de volgende camera.
Het budget is max 300 euro. Ikzelf wilde wel het dubbele uitgeven om meer in de range van een Panasonic TZ100 oid uit te komen.

Maar goed, de vrouw wil toch wat minder uitgeven, dus een budget van max 300.
Zoombereik vind ik wel belangrijk, 10x vergroting zou ik wel willen. Ook zocht eerst een 1 inch sensor, maar daar gaat het budget van omhoog. Daarnaast broekzakformaat.

Iemand goede tips? Zit zelf nu op de Canon PowerShot SX720.. maar eigenlijk alleen vanwege de specs.

greatgonzo wijzigde deze reactie 17-05-2017 08:33 (7%)

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 20:37
quote:
greatgonzo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:20:
hoewel ik twijfel of het nog wel premium is, of meer budget... ben ik op zoek naar de volgende camera.
Het budget is max 300 euro. Ikzelf wilde wel het dubbele uitgeven om meer in de range van een Panasonic TZ100 oid uit te komen.

Maar goed, de vrouw wil toch wat minder uitgeven, dus een budget van max 300.
Zoombereik vind ik wel belangrijk, 10x vergroting zou ik wel willen. Ook zocht eerst een 1 inch sensor, maar daar gaat het budget van omhoog. Daarnaast broekzakformaat.

Iemand goede tips? Zit zelf nu op de Canon PowerShot SX720.. maar eigenlijk alleen vanwege de specs.
Mogelijk is de Panasonic Lumix DMC-TZ90 is optie, is een nieuw model en komt eind mei op de markt. Zit wel boven je §300 budget namelijk §429 maar wel weer flink onder de Panasonic Lumix TZ100 die §569 kost.
http://www.techradar.com/reviews/panasonic-lumix-zs70-tz90
TZ70 is ook nog te koop en valt binnen je budget. Heeft geen 4k of touchscreen, maar wel al een zoeker en is qua beeldkwaliteit gewoon hetzelfde als de nieuwere modellen.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Niet online

DerNosferatu

Functionerend autist

@Universal Creations @copykat
Bedankt voor jullie input.
De RX10 III is gisteren geleverd.

Gezien vrouwlief gewoon een point&shoot wilde met "veel zooms" viel het voordeel van het touchscreen eigenlijk weg. Gewoon de draaiknop naar AUTO en de shutterbutton, meer gebruikt ze niet.
En ik ben ondertussen de bediening en menustructuur/doolhof gewend van de RX100 IV...

Eerste indrukken zijn zeer positief. De enige opmerking die ik heb gehoord was dat ie wel wat zwaarder was dan dat ze gewend is maar dat was meer een opmerking dan een klacht. d:)b

Nu proberen wat tijd te vinden om de RX10 nog wat gedetailleerder te testen door wat foto's te maken van mijn DSLR materiaal om in de verkoop te zetten :)

DerNosferatu wijzigde deze reactie 17-05-2017 13:05 (0%)
Reden: Damn you autocorrect

• giwain
Ik weet niet of het hier past maar vond niet direct antwoord met de zoekfunctie... Hoe nuttig is het om samen met de Sony rx10 een uv filter en zonnekap bij te kopen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

UV-filter is niet meer nodig met digitale camera's dus je zou het dan kopen als een "stukje voorzetglas" tegen krassen en zo. Kans op flaring neemt wel toe omdat de voorste glas element een coating heeft om juist dat te voorkomen en daar zet je dan weer een stuk glas voor die die coating misschien niet heeft.
(ik heb ooit me laten verleiden tot een CPL (clear glas, met een coating) maar vette vingers gingen makkelijker van de originele lens dan die voorzet. en dit irriteerde me zo samen met de "waas" die daarmee kreeg dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. misschien als ik op t strand ga foto's maken terwijl het hard waait dat ik hem pak maar voor de rest is een zonnekap bescherming genoeg.)

En de lens is tot in de puntjes gemaakt om een zo mooi mogelijke foto te krijgen met de beste IQ en dan "plak" jij er weer een stukje glas voor die een extra brekingindex en lichtafval toevoegd.

zat er geen zonnekap standaard bij dan? alleen een lensdop?

Ik draag altijd een fototasje(rits en kliksluiting) mee waar de camera ingaat als ik hem in een rugzak opberg of zomers om me nek draag tijdens t wandelen. en een kwastje (lenspen) met doekje. Die 2 sec. vertraging heb ik geen last van met het uit t tasje trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
quote:
copykat schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:48:
een CPL (clear glas, met een coating)
CPL staat bij filters voor een circular pola en heeft een andere functie dan UV-stuff :) (zie Het grote filter topic)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:03

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een clear glass cpl? Lijkt me stug, die houdt altijd licht tegen ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:47:
Een clear glass cpl? Lijkt me stug, die houdt altijd licht tegen ;)
Tenzij je gepolariseerd licht aanbiedt ;)
In de praktijk raak je uiteraard altijd licht kwijt.

kpg wijzigde deze reactie 18-05-2017 12:19 (10%)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:03

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
kpg schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Tenzij je gepolariseerd licht aanbiedt ;)
In de praktijk raak je uiteraard altijd licht kwijt.
Dan moet je volgens mij wel rare fratsen uithalen. Als je er normaal doorheen kijkt of zelfs in het doosje hebt zitten is het zichtbaar een stuk donkerder. Betwijfel dus of dat een CPL was ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
moozzuzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:46:
[...]

CPL staat bij filters voor een circular pola en heeft een andere functie dan UV-stuff :) (zie Het grote filter topic)
to all😋
ah, typo 🤔 ik bedoelde Clear Protection Glas, deze

die circular polarisation filter heb ik ook, leuk voor erg helder weer. brengt de kleur extra op ten koste van wat licht intake. om weer iemand in zn voet te schieten, een variable nd filter 😂
als je t ronddraait zie het steeds donkerder worden.... streepje op t voorste deel richting de zon draaien is max filtering weerkaatst licht.

copykat wijzigde deze reactie 18-05-2017 14:38 (19%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

en ja ik weet t al t licht wat we zien , kleuren, is weerkaatst licht!
Weerkaatst licht heeft vertikale en horizontale golven en 1 vd twee is onder andere die irritante schittering in water. en die haal je weg/ verminder je. door draaien aan de ring en richt je t filter zo dat die lichtgolven geblokt worden....

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:25
Nou, deze schop ik maar eens omhoog, ik zit in dubio..

Naast mijn dslr's wil ik ook iets wat ik makkelijk onderweg kan gebruiken, praktisch iets wat ik altijd in mijn tas kan stoppen en altijd bij de hand heb. Andere gear zit eigenlijk altijd in koffers en dergelijke, dat is gewoon niet praktisch.

Kort samengevat, een hoop camera's naast elkaar gelegd en kom ik uit op de volgende 2:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/386018;489023/

Een Sony RX100 III en een Canon G7 X II

Even wat dingen naast elkaar leggen:

Zoom
Telezoom is bij de Canon meer, maar is niet van belang, het liefst had ik juist meer wide dan tele, maar veel minder dan 24mm is er niet te krijgen op dit soort camera's heb ik al gezien.

Prijs
Het scheelt 60 euro, is geen dealbreaker voor de een of de ander

Sluitertijd
Dit is in het voordeel van de Sony, die kan 30s ten opzichte van 15s voor de Canon. Bulb zal wel niet gebeuren op dit soort camera's wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Diafragma's en iso zijn ook gelijkwaardig

Stabilisatie
Meer in het voordeel van de Sony als ik het zo zie, maar een mini tripod zal dan ook altijd in de tas zitten dus niet meteen een dealbreaker

Video
Helaas maar tot 60fps op 1080p, liever had ik 120fps op 1080p gezien, maar dat is denk ik niet anders, of ik moet voor een RX100 IV gaan, maar die is wel meteen veel duurder. (maar kan wel meteen tot 960fps? al moet ik dan nog zien wat er echt van overblijft qua kwaliteit)

Touchscreen
De canon heeft dan wel weer een touchscreen, wel makkelijk voor de meer "stilstaande" shots

Dat zijn de echt wezenlijke verschillen. Ze zijn allebei manueel helemaal in te stellen en ze schieten RAW, dat is voor mij ook belangrijk. Verder wel grappig verschillen maar daar valt mijn inziens overal wel mee te leven wat de een heeft, de ander niet en andersom. Waar het mij wel om gaat is echt Image Quality. Zijn er ook sites die IQ naast elkaar zetten zoals bij The Digitale Picture waar je echt lenzen naast elkaar kan zetten qua IQ?

Al met al ben ik er nog niet over uit welke voor mij nou het beste zou zijn, iemand misschien voor dezelfde keus gestaan? Waarom heb je dan wel voor de 1 of de ander gekozen? Ik zal het meer gebruiken voor alledaags, maar dan geen snapshots, daar gebruik ik mijn telefoon wel voor, wel foto's waar moeite in gestoken zal worden, laat ik het zo maar omschrijven :)

<edit>
Wat ik nog vergeten was te vermelden, de Canon G7 X II heeft een groot voordeel ten opzichte van de Sony RX100 III, je kan het via een standaard USB kabel laden via de PC/Mac en bij de Sony moet je dus een aparte adapter meenemen omdat een USB poort op een PC/Mac helaas te weinig zal leveren. Dat is wel een grooooooot pluspunt voor de Canon.</edit>

CasGas wijzigde deze reactie 05-09-2017 22:51 (6%)

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:16
Ik heb de voorloper, de g7x en raak mijn dlsr zelden meer aan.

Enige nadeel welke ik ondervind is dat het nd filter niet automatisch is. Ik heb hem onder een sneltoets gezet.

Voor mij was de canon sowieso de helft van de sony variant.
quote:
CasGas schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:39:
Al met al ben ik er nog niet over uit welke voor mij nou het beste zou zijn, iemand misschien voor dezelfde keus gestaan? Waarom heb je dan wel voor de 1 of de ander gekozen? Ik zal het meer gebruiken voor alledaags, maar dan geen snapshots, daar gebruik ik mijn telefoon wel voor, wel foto's waar moeite in gestoken zal worden, laat ik het zo maar omschrijven :)
Ik heb de RX100 II en G7X I gebruikt (de nieuwere versies zijn wat dit betreft niet heel anders volgens mij), en vond de Canon ergonomisch veel fijner: de knopjes zijn makkelijker op de tast te vinden en geven meer feedback. Op de Sony vond ik het allemaal wat priegelig (heb 'normaal' formaat handen). Vond het menu van de Canon ook fijner, maar dat is misschien een kwestie van gewenning.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voor foto's moet je denk ik op dpreview.com kijken die zullen ze vast beide getest hebben. Verder is het denk ik wat vind je belangrijk en fijn. Quality verschil is echt pixel loeren, zeker als je in RAW schiet.Gebruik zelf een Panasonic LX100 naar volle tevredenheid. Persoonlijk denk ik dat als je blind gaat testen moeite zal hebben ze uit elkaar te houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12:18
Nieuwe model van Canon staat er nog niet op, maar misschien heb je hier iets aan?

https://www.dxomark.com/C...C-RX100-III___981_978_957

remon_v wijzigde deze reactie 06-09-2017 13:28 (33%)

• moozzuzz
Ik geloof dat de reŽle Aperture van de Canon ook groter is (of langer groot) dan de Sony. Ik heb de G7xii en ben er relatief tevreden van. Het touchscreen vind ik persoonlijk erg moeilijk te gebruiken (hoe te mikken waar je de focus wilt - voor het menu gebruik ik steevast het wieltje). En het is geen dslr natuurlijk en ik heb wellicht te weinig tijd gestoken in het ding te leren kennen om z'n volledige capaciteit te benutten. De resultaten vind ik dus soso (maar... zie vorige zin) en ik heb wel eens dat ie op 't verkeerde focust (eg achtergrond ipv voorgrond, maar mijn vingers zijn wellicht onhandig). Opstarttijd vind ik soms ook wat traag (ik ben een ongeduldig mens) en het toestel heeft wat tijd nodig om raw+jpeg weg te schrijven (en de resulterende jpg op het scherm te toveren). Het zijn dan ook geen kleine bestanden :).

Al bij al dus relatief tevreden, maar niet weggeblazen, zeker niet voor de prijs. Er zit helaas relatief weinig evolutie/keuze in dit marktsegment of je moet voor de RX100v willen betalen... of je moet voor travelzooms met matige/slechte lenzen willen gaan. Voordeel: de kans dat Canon binnenkort met een indrukwekkend nieuwe versie 3 komt is nihil :+. Zelf vind ik het erg spijtig dat Nikon gestopt is met het P3xx segment (+/- 300 EUR). De extra 300 EUR geeft geen verdubbeling in kwaliteit mi.

Ik wist niet dat de Sony een aparte adapter nodig had, dat is inderdaad een grote min voor de Sony, je wil immers met je telefoon-lader kunnen laden of via "gewone" usb op je laptop.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:25
Bedankt voor de adviezen. Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet en ik denk dat ik toch een 120fps nodig ga hebben, als ik het nu niet koop ga ik het missen.

Al met al wordt het toch weer iets duurder dan ik verwacht had, maar zoals het nu erop lijkt gaat het denk ik een Sony a6300 worden. Voor mijn doen nog steeds compact genoeg met bijvoorbeeld een 16-50 erop of eventueel later een andere pancake. Wel allemaal wat duurder, maar als ik de reviews lees zeker wel de moeite waard.

CasGas wijzigde deze reactie 08-09-2017 11:19 (9%)

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:02
Ik lees veel goede dingen over de Panasonic Lumix LX15 die goedkoper is dan de Sony RX100 IV en V, maar even goed zou presteren. Hij mist een EVF en een ND-filter. Nu vraag ik me af of je zo'n zoeker echt mist bij een toestel met een verstelbaar display en of je zo'n ND-filter bijv. ook los op je toestel kunt zetten bij een niet-DSLR. Zouden dit dealbreakers moeten zijn, of valt het allemaal wel mee? En als je nu nog van het niveau point-en-shoot bent, maar graag betere, mooiere foto's wilt maken van kind en vakantie; is zo'n camera dan geschikt, of volledig overpowered en gewoon te veel wat niet gebruikt wordt?

Jorgen wijzigde deze reactie 13-10-2017 23:23 (21%)

• enverlin
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook een Canon G7x mark 2. Ik had wat Olympus FT apparatuur (E-30) maar mede door gewicht en niet praktisch, ging deze steeds minder mee.
Wel nam ik dan mijn oude Powershot S100 mee. Maar het verschil tussen de E-30 en de S100 was wel groot. Gezien FT echt een dood systeem is en er geen brood in te verdienen is, de handel ingeruild tegen de G7xii.

Eerste indruk: qua controls lijkt het veel op de S100, qua formaat een stuk groter. Daar ben ik blij om want de S100 is echt compact (a la sigaretten pakje). Opstarttijd is niet de snelste, maar dat was me E-30 ook niet.
Toestel houdt goed vast, de kleine grip maakt het een fijn handvat.
Controls layout aan de achterzijde is prettig, maar niet schokkend. Ik heb ook gekeken naar de G1x maar die had die wifi button boven de grip op de achterkant. Vreemde plek en tijdens het testen drukte ik hem al onbedoeld in.

Het focussen via touchscreen was voor mij een reden om voor de Canon te gaan. Ik ben lui en wilde graag a la smartphone de focus bepalen, mits het nodig is. Dat bevalt me prima. Het gaat wel eens de mist in, maar niet vaak!
Ook blij met de dedicated exposure button en zo kan ik de ring voor wat anders gebruiken (zoom of aperture). Tsja toestel bevalt me eigenlijk wel prima. :)

Beeldkwaliteit kan ik nog weinig over zeggen. Dit weekend naar de bergen en dan kan ik direct de workflow testen naar de iPad.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-08 19:04
Ik heb de post met alle camera's een update gegeven, hopelijk kunnen we er binnenkort weer meer aan toevoegen.

• Balance
nieuws: Panasonic introduceert GX9-systeemcamera en TZ200-superzoom

Panasonic Lumix ZS200 offers 1" sensor and 24-360mm equiv. zoom in a pocketable form factor
Published Feb 13, 2018 | dpreview staff
Panasonic's updated 1"-sensor travel zoom features a 24-360mm equiv. lens, 4K video, 2.3 million-dot EVF and a 3" touchscreen. It ships next month for around $800.

Panasonic Lumix DC-ZS200/TZ200: First Impressions Review
Published Feb 13, 2018 | Dan Bracaglia
Panasonic's new premium compact boasts a 24-360mm F3.3-6.4 equiv. zoom lens, making it the longest reaching 1"-type pocket camera on the market. We spent a little time with it; read our first impressions.

• technonose
quote:
Balance schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:58:
Ik heb de post met alle camera's een update gegeven, hopelijk kunnen we er binnenkort weer meer aan toevoegen.
Vergeet ook niet de Nikons er uit te halen!

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15-08 14:25
Ik ga over 2 maanden een roadtrip maken naar de westkust van Amerika en zal daar diverse nationale parken zoals Zion, Grand Canyon, Yosemite e.a. gaan bezoeken. Ik wil op deze roadtrip veel foto's en video's gaan maken.

Ik bezit nu een Canon Powershot G7 Mark II en deze camera bevalt mij heel erg goed voor waar ik hem tot nu toe voor gebruikt heb. Maar ik vraag mij af of deze camera nog steeds de juiste keuze is voor fotografie in de nationale parken en twijfel ook over het gebruik om te filmen.

Punten wat ik denk ik nodig ga hebben waar mijn huidige camera minder goed in is:

- 4k filmen (heeft deze camera niet)
- Goede beeldstabilisatie
- Zoombereik voor in de parken

Bestaat er een goed alternatief in deze prijsrange? Eventueel iets duurder wanneer ik de huidige zou inruilen.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wat wil je gaan fotograferen / filmen? Mede doordat je aangeeft zoom.

Wij gaan zelf in september weer eens die kant op. Meeste foto's zullen gemaakt worden met groothoek vanaf statief.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• Ricktachtig
quote:
Superdaantje schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:55:
Wat wil je gaan fotograferen / filmen? Mede doordat je aangeeft zoom.

Wij gaan zelf in september weer eens die kant op. Meeste foto's zullen gemaakt worden met groothoek vanaf statief.
Naast veel landschap, uitzichten en vlugge snapshots verwacht ik te willen zoomen op details van het landschap of eventuele wildlife.

Groothoek is ook erg interessant inderdaad.

• MindcrimeNL
  • Laatst online: 15-08 08:59
Ga je veel hiken? Of meer het auto rijden naar een punt en dan hoogstens naar de viewpoint lopen? Voor het eerste zou je eventueel naar de kleinere premium compacts moeten kijken, scheelt toch wel wat gewicht tijdens het hiken. Bij het laatste (en eigenlijk altijd als je gaat filmen) zou ik sowieso adviseren een (lichtgewicht) statief mee te nemen...

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04 17:48
quote:
Ricktachtig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:40:
Ik ga over 2 maanden een roadtrip maken naar de westkust van Amerika en zal daar diverse nationale parken zoals Zion, Grand Canyon, Yosemite e.a. gaan bezoeken. Ik wil op deze roadtrip veel foto's en video's gaan maken.

Ik bezit nu een Canon Powershot G7 Mark II en deze camera bevalt mij heel erg goed voor waar ik hem tot nu toe voor gebruikt heb. Maar ik vraag mij af of deze camera nog steeds de juiste keuze is voor fotografie in de nationale parken en twijfel ook over het gebruik om te filmen.

Punten wat ik denk ik nodig ga hebben waar mijn huidige camera minder goed in is:

- 4k filmen (heeft deze camera niet)
- Goede beeldstabilisatie
- Zoombereik voor in de parken

Bestaat er een goed alternatief in deze prijsrange? Eventueel iets duurder wanneer ik de huidige zou inruilen.
Ander nadeel van de G7 II is CDAF (trage autofocus). Natuurlijk zul je geen significant betere camera vinden in dezelfde prijsrange.
Er zijn betere camera's zoals de Sony RX10. Die is dus duurder :O
Of er na het boeken van zo'n mooie reis nog genoeg budget is, kan ik niet beoordelen...

Kerstbom wijzigde deze reactie 18-03-2018 19:45 (4%)

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

• Ricktachtig
quote:
MindcrimeNL schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:01:
Ga je veel hiken? Of meer het auto rijden naar een punt en dan hoogstens naar de viewpoint lopen? Voor het eerste zou je eventueel naar de kleinere premium compacts moeten kijken, scheelt toch wel wat gewicht tijdens het hiken. Bij het laatste (en eigenlijk altijd als je gaat filmen) zou ik sowieso adviseren een (lichtgewicht) statief mee te nemen...
We gaan naast de viewpoints ook in een aantal parken een trail lopen. Dus draagbaarheid is zeker een wens. Aan deze wens voldoet de huidige g7 mark ii overigens zeker. Helaas heeft deze camera alleen niet de optie tot filmen in 4k.
quote:
Kerstbom schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Ander nadeel van de G7 II is CDAF (trage autofocus). Natuurlijk zul je geen significant betere camera vinden in dezelfde prijsrange.
Er zijn betere camera's zoals de Sony RX10. Die is dus duurder :O
Of er na het boeken van zo'n mooie reis nog genoeg budget is, kan ik niet beoordelen...
Bedankt voor het antwoord. Ik ga me eens inlezen in de diverse rx10 modellen. Mits deze veel voordelen heeft tov mijn huidige g7 mark ii zou ik deze kunnen verkopen en geld bijleggen. Maar de prijzen lopen nogal uiteen tussen de diverse rx10 modellen.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:23
Mijn Canon 7D ligt nu al zeker drie jaar te verstoffen op een plank ivm met weinig gebruik, mede door het formaat en gebrek aan flexibiliteit met lenzen.. Mijn Olympus OM-10 is meer gebruikt de afgelopen jaren maar op film schieten nodigt niet uit snel "goede" kiekjes te maken. Met het zicht op een vakantie en een vriendin die ook wat vaker kiekjes wil maken tijd voor wat nieuws.

Ben van plan mijn 7D met lenzen te verkopen en denk hier nog wel een 500 euro voor te krijgen en dat is ook wel een prijs die ik in gedachte heb voor een nieuwe. Daar mag een 200-300 bij als het uitzonderlijk veel meer levert.

Klein-zoom bereik en misschien vaste brandpunt. Op mijn 7D zat 99% van de tijd mijn groothoek (landschap/architectuur). Op mijn OM-10 heb ik een 28mm wat ik eigenlijk wel een heel prettige afstand vind om mee te werken. Als ik voor vaste brandpuntafstand ga wordt het zo'n formaat, misschien iets breder. Wat extra zoom richting de 50 tot 70mm is welkom voor de portretten maar geen harde eis.

Een viewfinder is bijna een harde eis. Ik heb als SLR gebruiker beste ervaringen met optische maar ik neem aan dat de electrische varianten ook behoorlijk in kwaliteit zijn verbeterd de laatste tijd. Lange batterij duur is fijn, RAW is een must.

Verder vind ik "hoe een camera in de hand ligt" erg belangrijk. Waar ik absoluut van hou is dat ik mijn 7D in mijn rechterhand kan houden en nooit bang hoef te zijn dat hij uit mijn hand glijdt.

Het eerste model waar ik aan dacht was een X100S maar die zijn niet meer te verkrijgen en tweedehands heeft niet mijn voorkeur. Heb er jaren geleden een vast gehad en was meteen verliefd. O+

Nikon Coolpix A beetje hetzelfde verhaal als de X100S. Die vond ik toendertijd ook erg prettig.

Ik twijfel momenteel tussen een Sony RX100 of Lumix LX100. De LX100 lijkt betreft prijs en body de beste keuze voor mij. Mooie knoppen, zit wat meer dikte aan dan de RX100. Kan er weinig negatiefs over vinden maar ben benieuwd of er alternatieven zijn die meer bieden of hetzelfde bieden voor minder geld. Ook wil ik een vaste brandpuntafstand nog niet uitsluiten als het de scherpte van de foto's erg ten goede komt.

Alvast bedankt voor jullie input.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:16
Naast de Sony RX serie, kun je nog kijken naar de Canon Powershot G7X mark II. Ik denk dat je de belangrijkste modellen dan wel op een rij hebt.

De Sony RX100 is er in vele uitvoeren, waarvan de nieuwste best aan de prijs is.
@Euler212 Het hangt ook nogal af van je manier van fotografie. De camera's die je noemt zijn best verschillend: de RX100 maakt goede foto's, maar is in de omgang echt een compactcamera (klein, houdt niet super beet, kleine knopjes). De LX100 zit daar een treetje boven (is dan ook iets groter), maar doet nog wel aan een compact denken (langzaam zoomen met zo'n toggle-knopje, kleine zoeker). De X100(S/T) is weer iets groter en (mede) daardoor ergonomischer. Maakt prachtige foto's, en is echt een plezier om mee te werken. De AF van de X100(S/T) is niet super snel en niet heel geschikt voor bewegende onderwerpen.
Iemand die de grip van een 7D waardeert, zou ik geen RX100 aanraden. En als je de snelle AF niet nodig hebt, is een tweedehands (bij een fotowinkel met garantie) X100S of X100T echt een heel leuke optie.
Met de Coolpix A heb ik geen ervaring, maar die lijkt me ook fijn (hoewel geen zoeker, wat je wel noemt). In dezelfde categorie kan je nog kijken naar de Fuji X70 of Ricoh GR II :)

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:57
Ik ben van een RX100 naar LX100 gegaan met name om meer DOF controle te hebben aangezien ik veel portretten schiet van de familie/kids. Als echte hybrid shooter (50/50 video en foto) vind ik de RX100 een stuk handiger zeker met de ingebouwde ND en controls. De LX100 heeft een snellere AF op de RX100 M5 na dan.

Dingen die ik mis op de LX100:

- Touchscreen AF
- Ingebouwde ND
- Kantel scherm
- 5 axis body stabilisatie
- AE lock in video mode
- Auto ISO in M mode
- Ingebouwde Flash (zit er los bij maar nooit bij me)
- 3:2 EVF
- Slowmo 120 FPS
- Weather sealing
- Shutter dial met 1/50 (voor video)

Flickr

• Bjornski
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-08 16:31
Mijn verhaal lijkt veel op dat van @Euler212 hierboven; Jarenlang gefotografeerd met een 7D en een 400D, met serieus goed glas erop (24-70 F2.8L en een 70-200 F4L IS). Echter, die cameras liggen nu alweer een aardige tijd stil.
Waarom? Ik heb meestal geen zin meer om 5KG aan rommel mee te nemen en/of lenzen te wisselen.

Ik pak vaker / liever een GoPro en/of de compactcamera van mijn vrouw. Veel mindere kwaliteit, maar ook minder gedoe.

Deze zomer gaan we naar west-Canada met een camper. Bij eerdere verre reizen sleepte ik altijd mijn DSLR setup mee. Deze vakantie moet er iets kleiners / lichters mee. De DSLR setup wordt verkocht.

Ergens tussen §500 en §1000.

Een travelzoom. De vraag is vooral, hoe klein. Het liefst zou ik iets meenemen dat in een jaszak past, zonder al te veel in te leveren op kwaliteit.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden
50/50 foto/video.
Op volgorde van prio:
  • Landschappen / watervallen / natuur (ook 's avonds/'s nachts)
  • Wildlife
  • Familie snapshots
  • (Video's van)vliegtrips / (Foto's van sport-)vliegtuigen (die doorgaans stil staan, of een stuk dichter bij zijn dan een Boeing op schiphol)
en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Must haves:
  • 1" sensor of groter i.v.m. scherpte, ruis, DOF
  • Scherpte van de lens / optische resolutie
  • Een beetje kunnen spelen met DOF
  • Zoonbereik ergens tussen 5x en 15x. 200mm is lang genoeg, 24mm is weid genoeg.
  • Redelijke video features en hoge bitrates. 4K (of in elk geval, meer dan 1080P) lijkt me waanzinnig om te hebben.
Nice to have.
  • Touch focus
  • focus stacking / post focus / dolly focus
  • Mic ingang (gebruik ik met enige regelmaat op de GoPro om radiotelefonie in het vliegtuig mee op te nemen)
  • 4K zonder al te grote cropfactor (groothoek bij 4K)
  • Ergonomie / customization
  • De TZ200 leek aanvankelijk ideaal, maar de lens (weinig lichtsterkte / weinig scherpte) houdt me tegen. De ergonomie van deze camera lijkt me super.
  • De FZ1000 lijkt de beste "waar voor je geld" factor te hebben. Alleen, de grootte / gewicht en het gebrek aan touch houden me tegen.
  • De Sony RX100VI lijkt nagenoeg alles te hebben wat ik zoek, maar §1300 is te gortig.
  • Bij de LX100 en oudere RX100 modellen vind ik vooral het zoombereik te beperkt.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis; specifiek een compact die in je zak past, met een grote sensor, ~8x zoom, (voor een compact) nog enigszins lichtsterke lens en 4K video. Mis ik ergens een merk/type? Wat zouden jullie kopen en waarom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balance
@Bjornski Wat het lastig maakt is dat vanwege je eis voor 4k-video alle Canon's afvallen. Dan hou je de Sony's (RX100's) en Panasonic's. Dan ligt de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart het meest voor de hand, maar daar is het zoombereik dan weer een stukje korter. pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart is in dat opzicht ook weer erg leuk, maar een stuk minder lichtsterk. Wil je wel wat meer lichtsterkte, moet je voor de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart gaan.

Groot zoombereik, lichtsterk en betaalbaar. Kies twee :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18:48
@Bjornski Volgens mij komt een Sony RX10 mkII heel dicht in de buurt van jouw wensen

• technonose
@Bjornski is de panasonic gx800 geen overweging waard? Deze is zeer klein en toch de mogelijkheid voor extra zoom en heeft een grotere sensor.

technonose wijzigde deze reactie 27-06-2018 14:01 (15%)

• Bjornski
@B64 RX10 MKII ziet er inderdaad heel goed uit, maar zit wel wat boven budget. Een FZ1000 voelt dan als een betere investering (~de helft van de kosten voor zelfde soort camera). De lens van de Sony zal iets beter zijn en constant F2.8 is wel heel mooi. Bedankt voor de suggestie, ik ga in elk geval nog serieus naar die camera kijken.

@technonose Interessant, MFT als optie erbij. MFT is wel onbekend terrein voor mij.
De GX800 lijkt me geen goede optie vanwege o.a. overheating bij 4K filmen (5 minuten limiet).
De GX80 daarentegen komt op mij over als een goede optie, i.c.m. een 14-140 of 14-150 lens (wordt dan 28~300mm equivalent als ik het goed heb).

Ik vind het alleen moeilijk in te schatten of een GX80 + lens me merkbaar betere beeldkwaliteit gaat leveren dan een FZ1000 (die al gauw ~§400 goedkoper is), of de bovengenmoende RX10 II (die misschien iets duurder is, maar F2.8 biedt over het hele bereik en een hele goede lens lijkt te hebben).

Ik snap dat de grotere sensor een voordeel is, maar kan niet inschatten hoe groot dat voordeel is.

@Balance Ik heb even kort naar de Canon G7X en G9X gekeken, maar ik zie zo snel eigenlijk niet de voordelen t.o.v. een LX100.
G1X II ziet er wel heel tof uit met zijn 1.5" sensor en de prijs is ook erg goed. Ga ik ook nog wat beter naar kijken. Bedankt!

Bjornski wijzigde deze reactie 27-06-2018 15:11 (10%)

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:23
@Bjornski Ik ben uiteindelijk voor de RX100M3 gegaan en nul spijt van gehad afgelopen vakantie.

Ding kan alles wat ik met mijn 7D ook al deed. Veel eerder geneigd om hem tijdens vakantie er bij te pakken. Draai hem op de automaat en geef hem aan mijn vriendin die dan vervolgens ook prima foto's kan schieten. Die liet mijn 7D altijd links liggen.

Resultaat is dat ik gewoon meer fotografeer en de resultaten doen niet onder betreft kwaliteit (bij daglicht). Optische zoeker mis ik eigenlijk niet, soms zou ik wat extra knoppen willen. Formaat went snel met de extra opplakgrip van Sony.

Consessies ga je echter altijd moeten maken (de eerder genoemde zoom-lichtsterk-prijs driehoek), welke versie je ook kiest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bjornski
Nogmaals dank voor alle zinnige reacties.

Na nog meer wikken en wegen heb ik een Panasonic FZ1000 besteld ("Tweedehands - Zeer Goed", van Amazon voor §437 inc. BTW, een set inclusief een Lexar Professional UHS-I II 64GB kaart, al acht ik de kans reŽel dat die kaart uiteindelijk toch niet in de doos zit).

De prijs was de doorslag. Wat verder van invloed was, was het bericht op meerdere fora dat de FZ1000 flink een scherpere lens heeft dan de FZ2000. Voor de serieus lage prijs neem ik de grootte en het gebrek aan touch voor lief.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een compacte camera met een goede sensor, een beetje zoom en 4k video. Een EVF is niet noodzakelijk. Lenzen wisselen doe ik liever niet, dus een systeemcamera heeft voor mij geen meerwaarde.

Nu zit ik te kijken naar de Panasonic LX15, die ik al eens eerder een weekje gebruikte. Heerlijke camera, al vind ik de autofocus soms wat zoekend. Ook Panasonics TZ100 heb ik eens 2 dagen meegehad, maar die grotere zoom gebruikte ik toch nauwelijks.

Daarnaast is de RX100 IV van Sony qua prijs steeds interessanter, en schijnt nůg meer kwaliteit en uitgebreidere 4k mogelijkheden te hebben, zoals hogere bitrate, en superslowmotion. Klopt dat?

Ik vind het erg lastig. Over een week wil ik ermee op stap in Oostenrijk. Budget is 500-700 euro.
Pagina: 1 2 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True