Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 30-03 19:04
Thanks, had ik nog niet gelezen, kwaliteit van de lens is idd wel een groot verschil. Ik zoek nog een extra sponsor en ga voor de rx10...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
Zie aanbieding topic vandaag ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
quote:
Hoe bedoel je, ik zie er geen aanbieding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03-04 13:01
quote:
giwain schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:24:
[...]

Hoe bedoel je, ik zie er geen aanbieding?
Deze aanbieding:
quote:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
quote:
tomdg schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:37:
[...]

Deze aanbieding:

[...]
8)7 Verdorie, heb ze gemist, had enkel op dag van gisteren gezocht. Hopelijk doen ze snel nog zo'n actie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:50

copykat

Good copy isn't bad

volgens mij kan je een pricewatch arlert instellen zodat je bij een bepaalde prijs een berichtje ziet.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giwain
Ja idd. Maar het ging hier blijkbaar om de 2en niet de 3, gelukkig 😇

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 04-04 19:14
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanging voor mijn Fuji X10, uiteindelijk zijn twee modellen overgebleven: de Canon G5X en de Panasonic LX100. Qua handling vind ik de Canon prettiger, veelzijdiger ook, maar afgaande op de vele foto's die ik her en der bekeken heb lijkt mij de LX100 optisch toch net iets beter dan de G5X; de LX100 is in de uiterste standen en grootste diafragma's beter in de randen en hoeken, bij de G5X zie ik eerder het zogeheten waterverf-effect, het beeld als geheel van de LX100 komt scherper en helderder op me over, de kleuren wat sprankelender.
Ik ben benieuwd of mensen soortgelijke indrukken hebben of juist de G5X om bepaalde redenen optisch weer beter vinden; de G5X heeft een betere EVF, groter zoombereik, is wat vlotter in het zoomen dan de LX100 maar ja, hij verwerkt JPG + RAW dan weer erg traag, naar ik begrepen heb.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02-04 20:37

greatgonzo

schit-te-rend!

hoewel ik twijfel of het nog wel premium is, of meer budget... ben ik op zoek naar de volgende camera.
Het budget is max 300 euro. Ikzelf wilde wel het dubbele uitgeven om meer in de range van een Panasonic TZ100 oid uit te komen.

Maar goed, de vrouw wil toch wat minder uitgeven, dus een budget van max 300.
Zoombereik vind ik wel belangrijk, 10x vergroting zou ik wel willen. Ook zocht eerst een 1 inch sensor, maar daar gaat het budget van omhoog. Daarnaast broekzakformaat.

Iemand goede tips? Zit zelf nu op de Canon PowerShot SX720.. maar eigenlijk alleen vanwege de specs.

[Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 17-05-2017 08:33]

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
greatgonzo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:20:
hoewel ik twijfel of het nog wel premium is, of meer budget... ben ik op zoek naar de volgende camera.
Het budget is max 300 euro. Ikzelf wilde wel het dubbele uitgeven om meer in de range van een Panasonic TZ100 oid uit te komen.

Maar goed, de vrouw wil toch wat minder uitgeven, dus een budget van max 300.
Zoombereik vind ik wel belangrijk, 10x vergroting zou ik wel willen. Ook zocht eerst een 1 inch sensor, maar daar gaat het budget van omhoog. Daarnaast broekzakformaat.

Iemand goede tips? Zit zelf nu op de Canon PowerShot SX720.. maar eigenlijk alleen vanwege de specs.
Mogelijk is de Panasonic Lumix DMC-TZ90 is optie, is een nieuw model en komt eind mei op de markt. Zit wel boven je €300 budget namelijk €429 maar wel weer flink onder de Panasonic Lumix TZ100 die €569 kost.
http://www.techradar.com/reviews/panasonic-lumix-zs70-tz90
TZ70 is ook nog te koop en valt binnen je budget. Heeft geen 4k of touchscreen, maar wel al een zoeker en is qua beeldkwaliteit gewoon hetzelfde als de nieuwere modellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
@Universal Creations @copykat
Bedankt voor jullie input.
De RX10 III is gisteren geleverd.

Gezien vrouwlief gewoon een point&shoot wilde met "veel zooms" viel het voordeel van het touchscreen eigenlijk weg. Gewoon de draaiknop naar AUTO en de shutterbutton, meer gebruikt ze niet.
En ik ben ondertussen de bediening en menustructuur/doolhof gewend van de RX100 IV...

Eerste indrukken zijn zeer positief. De enige opmerking die ik heb gehoord was dat ie wel wat zwaarder was dan dat ze gewend is maar dat was meer een opmerking dan een klacht. d:)b

Nu proberen wat tijd te vinden om de RX10 nog wat gedetailleerder te testen door wat foto's te maken van mijn DSLR materiaal om in de verkoop te zetten :)

[Voor 0% gewijzigd door DerNosferatu op 17-05-2017 13:05. Reden: Damn you autocorrect]

• giwain
Ik weet niet of het hier past maar vond niet direct antwoord met de zoekfunctie... Hoe nuttig is het om samen met de Sony rx10 een uv filter en zonnekap bij te kopen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

UV-filter is niet meer nodig met digitale camera's dus je zou het dan kopen als een "stukje voorzetglas" tegen krassen en zo. Kans op flaring neemt wel toe omdat de voorste glas element een coating heeft om juist dat te voorkomen en daar zet je dan weer een stuk glas voor die die coating misschien niet heeft.
(ik heb ooit me laten verleiden tot een CPL (clear glas, met een coating) maar vette vingers gingen makkelijker van de originele lens dan die voorzet. en dit irriteerde me zo samen met de "waas" die daarmee kreeg dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. misschien als ik op t strand ga foto's maken terwijl het hard waait dat ik hem pak maar voor de rest is een zonnekap bescherming genoeg.)

En de lens is tot in de puntjes gemaakt om een zo mooi mogelijke foto te krijgen met de beste IQ en dan "plak" jij er weer een stukje glas voor die een extra brekingindex en lichtafval toevoegd.

zat er geen zonnekap standaard bij dan? alleen een lensdop?

Ik draag altijd een fototasje(rits en kliksluiting) mee waar de camera ingaat als ik hem in een rugzak opberg of zomers om me nek draag tijdens t wandelen. en een kwastje (lenspen) met doekje. Die 2 sec. vertraging heb ik geen last van met het uit t tasje trekken.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
quote:
copykat schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:48:
een CPL (clear glas, met een coating)
CPL staat bij filters voor een circular pola en heeft een andere functie dan UV-stuff :) (zie Het grote filter topic)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een clear glass cpl? Lijkt me stug, die houdt altijd licht tegen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:47:
Een clear glass cpl? Lijkt me stug, die houdt altijd licht tegen ;)
Tenzij je gepolariseerd licht aanbiedt ;)
In de praktijk raak je uiteraard altijd licht kwijt.

[Voor 10% gewijzigd door kpg op 18-05-2017 12:19]

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
kpg schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Tenzij je gepolariseerd licht aanbiedt ;)
In de praktijk raak je uiteraard altijd licht kwijt.
Dan moet je volgens mij wel rare fratsen uithalen. Als je er normaal doorheen kijkt of zelfs in het doosje hebt zitten is het zichtbaar een stuk donkerder. Betwijfel dus of dat een CPL was ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
moozzuzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:46:
[...]

CPL staat bij filters voor een circular pola en heeft een andere functie dan UV-stuff :) (zie Het grote filter topic)
to all😋
ah, typo 🤔 ik bedoelde Clear Protection Glas, deze

die circular polarisation filter heb ik ook, leuk voor erg helder weer. brengt de kleur extra op ten koste van wat licht intake. om weer iemand in zn voet te schieten, een variable nd filter 😂
als je t ronddraait zie het steeds donkerder worden.... streepje op t voorste deel richting de zon draaien is max filtering weerkaatst licht.

[Voor 19% gewijzigd door copykat op 18-05-2017 14:38]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

en ja ik weet t al t licht wat we zien , kleuren, is weerkaatst licht!
Weerkaatst licht heeft vertikale en horizontale golven en 1 vd twee is onder andere die irritante schittering in water. en die haal je weg/ verminder je. door draaien aan de ring en richt je t filter zo dat die lichtgolven geblokt worden....

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 04-04 22:29
Nou, deze schop ik maar eens omhoog, ik zit in dubio..

Naast mijn dslr's wil ik ook iets wat ik makkelijk onderweg kan gebruiken, praktisch iets wat ik altijd in mijn tas kan stoppen en altijd bij de hand heb. Andere gear zit eigenlijk altijd in koffers en dergelijke, dat is gewoon niet praktisch.

Kort samengevat, een hoop camera's naast elkaar gelegd en kom ik uit op de volgende 2:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/386018;489023/

Een Sony RX100 III en een Canon G7 X II

Even wat dingen naast elkaar leggen:

Zoom
Telezoom is bij de Canon meer, maar is niet van belang, het liefst had ik juist meer wide dan tele, maar veel minder dan 24mm is er niet te krijgen op dit soort camera's heb ik al gezien.

Prijs
Het scheelt 60 euro, is geen dealbreaker voor de een of de ander

Sluitertijd
Dit is in het voordeel van de Sony, die kan 30s ten opzichte van 15s voor de Canon. Bulb zal wel niet gebeuren op dit soort camera's wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Diafragma's en iso zijn ook gelijkwaardig

Stabilisatie
Meer in het voordeel van de Sony als ik het zo zie, maar een mini tripod zal dan ook altijd in de tas zitten dus niet meteen een dealbreaker

Video
Helaas maar tot 60fps op 1080p, liever had ik 120fps op 1080p gezien, maar dat is denk ik niet anders, of ik moet voor een RX100 IV gaan, maar die is wel meteen veel duurder. (maar kan wel meteen tot 960fps? al moet ik dan nog zien wat er echt van overblijft qua kwaliteit)

Touchscreen
De canon heeft dan wel weer een touchscreen, wel makkelijk voor de meer "stilstaande" shots

Dat zijn de echt wezenlijke verschillen. Ze zijn allebei manueel helemaal in te stellen en ze schieten RAW, dat is voor mij ook belangrijk. Verder wel grappig verschillen maar daar valt mijn inziens overal wel mee te leven wat de een heeft, de ander niet en andersom. Waar het mij wel om gaat is echt Image Quality. Zijn er ook sites die IQ naast elkaar zetten zoals bij The Digitale Picture waar je echt lenzen naast elkaar kan zetten qua IQ?

Al met al ben ik er nog niet over uit welke voor mij nou het beste zou zijn, iemand misschien voor dezelfde keus gestaan? Waarom heb je dan wel voor de 1 of de ander gekozen? Ik zal het meer gebruiken voor alledaags, maar dan geen snapshots, daar gebruik ik mijn telefoon wel voor, wel foto's waar moeite in gestoken zal worden, laat ik het zo maar omschrijven :)

<edit>
Wat ik nog vergeten was te vermelden, de Canon G7 X II heeft een groot voordeel ten opzichte van de Sony RX100 III, je kan het via een standaard USB kabel laden via de PC/Mac en bij de Sony moet je dus een aparte adapter meenemen omdat een USB poort op een PC/Mac helaas te weinig zal leveren. Dat is wel een grooooooot pluspunt voor de Canon.</edit>

[Voor 6% gewijzigd door CasGas op 05-09-2017 22:51]

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 04-04 23:21
Ik heb de voorloper, de g7x en raak mijn dlsr zelden meer aan.

Enige nadeel welke ik ondervind is dat het nd filter niet automatisch is. Ik heb hem onder een sneltoets gezet.

Voor mij was de canon sowieso de helft van de sony variant.

• kpg
  • Niet online
quote:
CasGas schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:39:
Al met al ben ik er nog niet over uit welke voor mij nou het beste zou zijn, iemand misschien voor dezelfde keus gestaan? Waarom heb je dan wel voor de 1 of de ander gekozen? Ik zal het meer gebruiken voor alledaags, maar dan geen snapshots, daar gebruik ik mijn telefoon wel voor, wel foto's waar moeite in gestoken zal worden, laat ik het zo maar omschrijven :)
Ik heb de RX100 II en G7X I gebruikt (de nieuwere versies zijn wat dit betreft niet heel anders volgens mij), en vond de Canon ergonomisch veel fijner: de knopjes zijn makkelijker op de tast te vinden en geven meer feedback. Op de Sony vond ik het allemaal wat priegelig (heb 'normaal' formaat handen). Vond het menu van de Canon ook fijner, maar dat is misschien een kwestie van gewenning.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voor foto's moet je denk ik op dpreview.com kijken die zullen ze vast beide getest hebben. Verder is het denk ik wat vind je belangrijk en fijn. Quality verschil is echt pixel loeren, zeker als je in RAW schiet.Gebruik zelf een Panasonic LX100 naar volle tevredenheid. Persoonlijk denk ik dat als je blind gaat testen moeite zal hebben ze uit elkaar te houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08:36
Nieuwe model van Canon staat er nog niet op, maar misschien heb je hier iets aan?

https://www.dxomark.com/C...C-RX100-III___981_978_957

[Voor 33% gewijzigd door remon_v op 06-09-2017 13:28]

• moozzuzz
Ik geloof dat de reële Aperture van de Canon ook groter is (of langer groot) dan de Sony. Ik heb de G7xii en ben er relatief tevreden van. Het touchscreen vind ik persoonlijk erg moeilijk te gebruiken (hoe te mikken waar je de focus wilt - voor het menu gebruik ik steevast het wieltje). En het is geen dslr natuurlijk en ik heb wellicht te weinig tijd gestoken in het ding te leren kennen om z'n volledige capaciteit te benutten. De resultaten vind ik dus soso (maar... zie vorige zin) en ik heb wel eens dat ie op 't verkeerde focust (eg achtergrond ipv voorgrond, maar mijn vingers zijn wellicht onhandig). Opstarttijd vind ik soms ook wat traag (ik ben een ongeduldig mens) en het toestel heeft wat tijd nodig om raw+jpeg weg te schrijven (en de resulterende jpg op het scherm te toveren). Het zijn dan ook geen kleine bestanden :).

Al bij al dus relatief tevreden, maar niet weggeblazen, zeker niet voor de prijs. Er zit helaas relatief weinig evolutie/keuze in dit marktsegment of je moet voor de RX100v willen betalen... of je moet voor travelzooms met matige/slechte lenzen willen gaan. Voordeel: de kans dat Canon binnenkort met een indrukwekkend nieuwe versie 3 komt is nihil :+. Zelf vind ik het erg spijtig dat Nikon gestopt is met het P3xx segment (+/- 300 EUR). De extra 300 EUR geeft geen verdubbeling in kwaliteit mi.

Ik wist niet dat de Sony een aparte adapter nodig had, dat is inderdaad een grote min voor de Sony, je wil immers met je telefoon-lader kunnen laden of via "gewone" usb op je laptop.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 04-04 22:29
Bedankt voor de adviezen. Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet en ik denk dat ik toch een 120fps nodig ga hebben, als ik het nu niet koop ga ik het missen.

Al met al wordt het toch weer iets duurder dan ik verwacht had, maar zoals het nu erop lijkt gaat het denk ik een Sony a6300 worden. Voor mijn doen nog steeds compact genoeg met bijvoorbeeld een 16-50 erop of eventueel later een andere pancake. Wel allemaal wat duurder, maar als ik de reviews lees zeker wel de moeite waard.

[Voor 9% gewijzigd door CasGas op 08-09-2017 11:19]

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03:10
Ik lees veel goede dingen over de Panasonic Lumix LX15 die goedkoper is dan de Sony RX100 IV en V, maar even goed zou presteren. Hij mist een EVF en een ND-filter. Nu vraag ik me af of je zo'n zoeker echt mist bij een toestel met een verstelbaar display en of je zo'n ND-filter bijv. ook los op je toestel kunt zetten bij een niet-DSLR. Zouden dit dealbreakers moeten zijn, of valt het allemaal wel mee? En als je nu nog van het niveau point-en-shoot bent, maar graag betere, mooiere foto's wilt maken van kind en vakantie; is zo'n camera dan geschikt, of volledig overpowered en gewoon te veel wat niet gebruikt wordt?

[Voor 21% gewijzigd door Jorgen op 13-10-2017 23:23]

• enverlin
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook een Canon G7x mark 2. Ik had wat Olympus FT apparatuur (E-30) maar mede door gewicht en niet praktisch, ging deze steeds minder mee.
Wel nam ik dan mijn oude Powershot S100 mee. Maar het verschil tussen de E-30 en de S100 was wel groot. Gezien FT echt een dood systeem is en er geen brood in te verdienen is, de handel ingeruild tegen de G7xii.

Eerste indruk: qua controls lijkt het veel op de S100, qua formaat een stuk groter. Daar ben ik blij om want de S100 is echt compact (a la sigaretten pakje). Opstarttijd is niet de snelste, maar dat was me E-30 ook niet.
Toestel houdt goed vast, de kleine grip maakt het een fijn handvat.
Controls layout aan de achterzijde is prettig, maar niet schokkend. Ik heb ook gekeken naar de G1x maar die had die wifi button boven de grip op de achterkant. Vreemde plek en tijdens het testen drukte ik hem al onbedoeld in.

Het focussen via touchscreen was voor mij een reden om voor de Canon te gaan. Ik ben lui en wilde graag a la smartphone de focus bepalen, mits het nodig is. Dat bevalt me prima. Het gaat wel eens de mist in, maar niet vaak!
Ook blij met de dedicated exposure button en zo kan ik de ring voor wat anders gebruiken (zoom of aperture). Tsja toestel bevalt me eigenlijk wel prima. :)

Beeldkwaliteit kan ik nog weinig over zeggen. Dit weekend naar de bergen en dan kan ik direct de workflow testen naar de iPad.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:37
Ik heb de post met alle camera's een update gegeven, hopelijk kunnen we er binnenkort weer meer aan toevoegen.

• Balance
nieuws: Panasonic introduceert GX9-systeemcamera en TZ200-superzoom

https://2.img-dpreview.com/files/p/E~C149x117S888x666T200x150~articles/8176983556/lumix_zs200_thumb.jpegPanasonic Lumix ZS200 offers 1" sensor and 24-360mm equiv. zoom in a pocketable form factor
Published Feb 13, 2018 | dpreview staff
Panasonic's updated 1"-sensor travel zoom features a 24-360mm equiv. lens, 4K video, 2.3 million-dot EVF and a 3" touchscreen. It ships next month for around $800.

https://4.img-dpreview.com/files/p/E~C89x0S1423x1067T200x150~articles/5091676591/beauty/ZS200-beauty04.jpegPanasonic Lumix DC-ZS200/TZ200: First Impressions Review
Published Feb 13, 2018 | Dan Bracaglia
Panasonic's new premium compact boasts a 24-360mm F3.3-6.4 equiv. zoom lens, making it the longest reaching 1"-type pocket camera on the market. We spent a little time with it; read our first impressions.

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 04-04 08:46
quote:
Balance schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:58:
Ik heb de post met alle camera's een update gegeven, hopelijk kunnen we er binnenkort weer meer aan toevoegen.
Vergeet ook niet de Nikons er uit te halen!

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 04-04 20:27
Ik ga over 2 maanden een roadtrip maken naar de westkust van Amerika en zal daar diverse nationale parken zoals Zion, Grand Canyon, Yosemite e.a. gaan bezoeken. Ik wil op deze roadtrip veel foto's en video's gaan maken.

Ik bezit nu een Canon Powershot G7 Mark II en deze camera bevalt mij heel erg goed voor waar ik hem tot nu toe voor gebruikt heb. Maar ik vraag mij af of deze camera nog steeds de juiste keuze is voor fotografie in de nationale parken en twijfel ook over het gebruik om te filmen.

Punten wat ik denk ik nodig ga hebben waar mijn huidige camera minder goed in is:

- 4k filmen (heeft deze camera niet)
- Goede beeldstabilisatie
- Zoombereik voor in de parken

Bestaat er een goed alternatief in deze prijsrange? Eventueel iets duurder wanneer ik de huidige zou inruilen.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 18:01

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat wil je gaan fotograferen / filmen? Mede doordat je aangeeft zoom.

Wij gaan zelf in september weer eens die kant op. Meeste foto's zullen gemaakt worden met groothoek vanaf statief.

My plekje op het Web -_-

• Ricktachtig
quote:
Superdaantje schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:55:
Wat wil je gaan fotograferen / filmen? Mede doordat je aangeeft zoom.

Wij gaan zelf in september weer eens die kant op. Meeste foto's zullen gemaakt worden met groothoek vanaf statief.
Naast veel landschap, uitzichten en vlugge snapshots verwacht ik te willen zoomen op details van het landschap of eventuele wildlife.

Groothoek is ook erg interessant inderdaad.

• MindcrimeNL
  • Laatst online: 06-03 10:11
Ga je veel hiken? Of meer het auto rijden naar een punt en dan hoogstens naar de viewpoint lopen? Voor het eerste zou je eventueel naar de kleinere premium compacts moeten kijken, scheelt toch wel wat gewicht tijdens het hiken. Bij het laatste (en eigenlijk altijd als je gaat filmen) zou ik sowieso adviseren een (lichtgewicht) statief mee te nemen...

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04-2018
quote:
Ricktachtig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:40:
Ik ga over 2 maanden een roadtrip maken naar de westkust van Amerika en zal daar diverse nationale parken zoals Zion, Grand Canyon, Yosemite e.a. gaan bezoeken. Ik wil op deze roadtrip veel foto's en video's gaan maken.

Ik bezit nu een Canon Powershot G7 Mark II en deze camera bevalt mij heel erg goed voor waar ik hem tot nu toe voor gebruikt heb. Maar ik vraag mij af of deze camera nog steeds de juiste keuze is voor fotografie in de nationale parken en twijfel ook over het gebruik om te filmen.

Punten wat ik denk ik nodig ga hebben waar mijn huidige camera minder goed in is:

- 4k filmen (heeft deze camera niet)
- Goede beeldstabilisatie
- Zoombereik voor in de parken

Bestaat er een goed alternatief in deze prijsrange? Eventueel iets duurder wanneer ik de huidige zou inruilen.
Ander nadeel van de G7 II is CDAF (trage autofocus). Natuurlijk zul je geen significant betere camera vinden in dezelfde prijsrange.
Er zijn betere camera's zoals de Sony RX10. Die is dus duurder :O
Of er na het boeken van zo'n mooie reis nog genoeg budget is, kan ik niet beoordelen...

[Voor 4% gewijzigd door Kerstbom op 18-03-2018 19:45]

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

• Ricktachtig
quote:
MindcrimeNL schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:01:
Ga je veel hiken? Of meer het auto rijden naar een punt en dan hoogstens naar de viewpoint lopen? Voor het eerste zou je eventueel naar de kleinere premium compacts moeten kijken, scheelt toch wel wat gewicht tijdens het hiken. Bij het laatste (en eigenlijk altijd als je gaat filmen) zou ik sowieso adviseren een (lichtgewicht) statief mee te nemen...
We gaan naast de viewpoints ook in een aantal parken een trail lopen. Dus draagbaarheid is zeker een wens. Aan deze wens voldoet de huidige g7 mark ii overigens zeker. Helaas heeft deze camera alleen niet de optie tot filmen in 4k.
quote:
Kerstbom schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Ander nadeel van de G7 II is CDAF (trage autofocus). Natuurlijk zul je geen significant betere camera vinden in dezelfde prijsrange.
Er zijn betere camera's zoals de Sony RX10. Die is dus duurder :O
Of er na het boeken van zo'n mooie reis nog genoeg budget is, kan ik niet beoordelen...
Bedankt voor het antwoord. Ik ga me eens inlezen in de diverse rx10 modellen. Mits deze veel voordelen heeft tov mijn huidige g7 mark ii zou ik deze kunnen verkopen en geld bijleggen. Maar de prijzen lopen nogal uiteen tussen de diverse rx10 modellen.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Mijn Canon 7D ligt nu al zeker drie jaar te verstoffen op een plank ivm met weinig gebruik, mede door het formaat en gebrek aan flexibiliteit met lenzen.. Mijn Olympus OM-10 is meer gebruikt de afgelopen jaren maar op film schieten nodigt niet uit snel "goede" kiekjes te maken. Met het zicht op een vakantie en een vriendin die ook wat vaker kiekjes wil maken tijd voor wat nieuws.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Ben van plan mijn 7D met lenzen te verkopen en denk hier nog wel een 500 euro voor te krijgen en dat is ook wel een prijs die ik in gedachte heb voor een nieuwe. Daar mag een 200-300 bij als het uitzonderlijk veel meer levert.

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)

Klein-zoom bereik en misschien vaste brandpunt. Op mijn 7D zat 99% van de tijd mijn groothoek (landschap/architectuur). Op mijn OM-10 heb ik een 28mm wat ik eigenlijk wel een heel prettige afstand vind om mee te werken. Als ik voor vaste brandpuntafstand ga wordt het zo'n formaat, misschien iets breder. Wat extra zoom richting de 50 tot 70mm is welkom voor de portretten maar geen harde eis.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Een viewfinder is bijna een harde eis. Ik heb als SLR gebruiker beste ervaringen met optische maar ik neem aan dat de electrische varianten ook behoorlijk in kwaliteit zijn verbeterd de laatste tijd. Lange batterij duur is fijn, RAW is een must.

Verder vind ik "hoe een camera in de hand ligt" erg belangrijk. Waar ik absoluut van hou is dat ik mijn 7D in mijn rechterhand kan houden en nooit bang hoef te zijn dat hij uit mijn hand glijdt.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Het eerste model waar ik aan dacht was een X100S maar die zijn niet meer te verkrijgen en tweedehands heeft niet mijn voorkeur. Heb er jaren geleden een vast gehad en was meteen verliefd. O+

Nikon Coolpix A beetje hetzelfde verhaal als de X100S. Die vond ik toendertijd ook erg prettig.

Ik twijfel momenteel tussen een Sony RX100 of Lumix LX100. De LX100 lijkt betreft prijs en body de beste keuze voor mij. Mooie knoppen, zit wat meer dikte aan dan de RX100. Kan er weinig negatiefs over vinden maar ben benieuwd of er alternatieven zijn die meer bieden of hetzelfde bieden voor minder geld. Ook wil ik een vaste brandpuntafstand nog niet uitsluiten als het de scherpte van de foto's erg ten goede komt.

Alvast bedankt voor jullie input.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 04-04 23:21
Naast de Sony RX serie, kun je nog kijken naar de Canon Powershot G7X mark II. Ik denk dat je de belangrijkste modellen dan wel op een rij hebt.

De Sony RX100 is er in vele uitvoeren, waarvan de nieuwste best aan de prijs is.

• kpg
  • Niet online
@Euler212 Het hangt ook nogal af van je manier van fotografie. De camera's die je noemt zijn best verschillend: de RX100 maakt goede foto's, maar is in de omgang echt een compactcamera (klein, houdt niet super beet, kleine knopjes). De LX100 zit daar een treetje boven (is dan ook iets groter), maar doet nog wel aan een compact denken (langzaam zoomen met zo'n toggle-knopje, kleine zoeker). De X100(S/T) is weer iets groter en (mede) daardoor ergonomischer. Maakt prachtige foto's, en is echt een plezier om mee te werken. De AF van de X100(S/T) is niet super snel en niet heel geschikt voor bewegende onderwerpen.
Iemand die de grip van een 7D waardeert, zou ik geen RX100 aanraden. En als je de snelle AF niet nodig hebt, is een tweedehands (bij een fotowinkel met garantie) X100S of X100T echt een heel leuke optie.
Met de Coolpix A heb ik geen ervaring, maar die lijkt me ook fijn (hoewel geen zoeker, wat je wel noemt). In dezelfde categorie kan je nog kijken naar de Fuji X70 of Ricoh GR II :)

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:09
Ik ben van een RX100 naar LX100 gegaan met name om meer DOF controle te hebben aangezien ik veel portretten schiet van de familie/kids. Als echte hybrid shooter (50/50 video en foto) vind ik de RX100 een stuk handiger zeker met de ingebouwde ND en controls. De LX100 heeft een snellere AF op de RX100 M5 na dan.

Dingen die ik mis op de LX100:

- Touchscreen AF
- Ingebouwde ND
- Kantel scherm
- 5 axis body stabilisatie
- AE lock in video mode
- Auto ISO in M mode
- Ingebouwde Flash (zit er los bij maar nooit bij me)
- 3:2 EVF
- Slowmo 120 FPS
- Weather sealing
- Shutter dial met 1/50 (voor video)

Instagram

• Bjornski
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-04 10:19
Mijn verhaal lijkt veel op dat van @Euler212 hierboven; Jarenlang gefotografeerd met een 7D en een 400D, met serieus goed glas erop (24-70 F2.8L en een 70-200 F4L IS). Echter, die cameras liggen nu alweer een aardige tijd stil.
Waarom? Ik heb meestal geen zin meer om 5KG aan rommel mee te nemen en/of lenzen te wisselen.

Ik pak vaker / liever een GoPro en/of de compactcamera van mijn vrouw. Veel mindere kwaliteit, maar ook minder gedoe.

Deze zomer gaan we naar west-Canada met een camper. Bij eerdere verre reizen sleepte ik altijd mijn DSLR setup mee. Deze vakantie moet er iets kleiners / lichters mee. De DSLR setup wordt verkocht.

Ergens tussen €500 en €1000.

• Wat voor premium compactcamera wil je? (zie ook Soorten premium compactcamera's)
Een travelzoom. De vraag is vooral, hoe klein. Het liefst zou ik iets meenemen dat in een jaszak past, zonder al te veel in te leveren op kwaliteit.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden
50/50 foto/video.
Op volgorde van prio:
  • Landschappen / watervallen / natuur (ook 's avonds/'s nachts)
  • Wildlife
  • Familie snapshots
  • (Video's van)vliegtrips / (Foto's van sport-)vliegtuigen (die doorgaans stil staan, of een stuk dichter bij zijn dan een Boeing op schiphol)
en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Must haves:
  • 1" sensor of groter i.v.m. scherpte, ruis, DOF
  • Scherpte van de lens / optische resolutie
  • Een beetje kunnen spelen met DOF
  • Zoonbereik ergens tussen 5x en 15x. 200mm is lang genoeg, 24mm is weid genoeg.
  • Redelijke video features en hoge bitrates. 4K (of in elk geval, meer dan 1080P) lijkt me waanzinnig om te hebben.
Nice to have.
  • Touch focus
  • focus stacking / post focus / dolly focus
  • Mic ingang (gebruik ik met enige regelmaat op de GoPro om radiotelefonie in het vliegtuig mee op te nemen)
  • 4K zonder al te grote cropfactor (groothoek bij 4K)
  • Ergonomie / customization
  • De TZ200 leek aanvankelijk ideaal, maar de lens (weinig lichtsterkte / weinig scherpte) houdt me tegen. De ergonomie van deze camera lijkt me super.
  • De FZ1000 lijkt de beste "waar voor je geld" factor te hebben. Alleen, de grootte / gewicht en het gebrek aan touch houden me tegen.
  • De Sony RX100VI lijkt nagenoeg alles te hebben wat ik zoek, maar €1300 is te gortig.
  • Bij de LX100 en oudere RX100 modellen vind ik vooral het zoombereik te beperkt.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis; specifiek een compact die in je zak past, met een grote sensor, ~8x zoom, (voor een compact) nog enigszins lichtsterke lens en 4K video. Mis ik ergens een merk/type? Wat zouden jullie kopen en waarom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balance
@Bjornski Wat het lastig maakt is dat vanwege je eis voor 4k-video alle Canon's afvallen. Dan hou je de Sony's (RX100's) en Panasonic's. Dan ligt de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart het meest voor de hand, maar daar is het zoombereik dan weer een stukje korter. pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart is in dat opzicht ook weer erg leuk, maar een stuk minder lichtsterk. Wil je wel wat meer lichtsterkte, moet je voor de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart gaan.

Groot zoombereik, lichtsterk en betaalbaar. Kies twee :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10:40
@Bjornski Volgens mij komt een Sony RX10 mkII heel dicht in de buurt van jouw wensen

• Tomas_
@Bjornski is de panasonic gx800 geen overweging waard? Deze is zeer klein en toch de mogelijkheid voor extra zoom en heeft een grotere sensor.

[Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 27-06-2018 14:01]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Bjornski
@B64 RX10 MKII ziet er inderdaad heel goed uit, maar zit wel wat boven budget. Een FZ1000 voelt dan als een betere investering (~de helft van de kosten voor zelfde soort camera). De lens van de Sony zal iets beter zijn en constant F2.8 is wel heel mooi. Bedankt voor de suggestie, ik ga in elk geval nog serieus naar die camera kijken.

@technonose Interessant, MFT als optie erbij. MFT is wel onbekend terrein voor mij.
De GX800 lijkt me geen goede optie vanwege o.a. overheating bij 4K filmen (5 minuten limiet).
De GX80 daarentegen komt op mij over als een goede optie, i.c.m. een 14-140 of 14-150 lens (wordt dan 28~300mm equivalent als ik het goed heb).

Ik vind het alleen moeilijk in te schatten of een GX80 + lens me merkbaar betere beeldkwaliteit gaat leveren dan een FZ1000 (die al gauw ~€400 goedkoper is), of de bovengenmoende RX10 II (die misschien iets duurder is, maar F2.8 biedt over het hele bereik en een hele goede lens lijkt te hebben).

Ik snap dat de grotere sensor een voordeel is, maar kan niet inschatten hoe groot dat voordeel is.

@Balance Ik heb even kort naar de Canon G7X en G9X gekeken, maar ik zie zo snel eigenlijk niet de voordelen t.o.v. een LX100.
G1X II ziet er wel heel tof uit met zijn 1.5" sensor en de prijs is ook erg goed. Ga ik ook nog wat beter naar kijken. Bedankt!

[Voor 10% gewijzigd door Bjornski op 27-06-2018 15:11]

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door Euler212 op 29-01-2019 08:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bjornski
Nogmaals dank voor alle zinnige reacties.

Na nog meer wikken en wegen heb ik een Panasonic FZ1000 besteld ("Tweedehands - Zeer Goed", van Amazon voor €437 inc. BTW, een set inclusief een Lexar Professional UHS-I II 64GB kaart, al acht ik de kans reëel dat die kaart uiteindelijk toch niet in de doos zit).

De prijs was de doorslag. Wat verder van invloed was, was het bericht op meerdere fora dat de FZ1000 flink een scherpere lens heeft dan de FZ2000. Voor de serieus lage prijs neem ik de grootte en het gebrek aan touch voor lief.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een compacte camera met een goede sensor, een beetje zoom en 4k video. Een EVF is niet noodzakelijk. Lenzen wisselen doe ik liever niet, dus een systeemcamera heeft voor mij geen meerwaarde.

Nu zit ik te kijken naar de Panasonic LX15, die ik al eens eerder een weekje gebruikte. Heerlijke camera, al vind ik de autofocus soms wat zoekend. Ook Panasonics TZ100 heb ik eens 2 dagen meegehad, maar die grotere zoom gebruikte ik toch nauwelijks.

Daarnaast is de RX100 IV van Sony qua prijs steeds interessanter, en schijnt nóg meer kwaliteit en uitgebreidere 4k mogelijkheden te hebben, zoals hogere bitrate, en superslowmotion. Klopt dat?

Ik vind het erg lastig. Over een week wil ik ermee op stap in Oostenrijk. Budget is 500-700 euro.

Smarthome Sonoff Tasmota plugs te koop

• DanielC.
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 03-03 18:15

tussen 400 en 600 euro

best of both world. Zowel een zoom als een 1" sensor met groot diafragma is wenselijk

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Draagbaarheid en 4K film zijn sowieso een must. Ik heb naar grotere compactcameras gekeken maar zijn toch te log. Daarnaast is een viewfinder wenselijk en het liefst 20mp mocht ik willen croppen. Een f3.6 diafragma op wide is niet wenselijk, ik schiet ook foto's in avonden en binnen dus een f2.8 is wel het minimale. Ook een kantelbaar scherm is fijn.

alle modellen waar ik over twijfel zijn Panasonic:

LX15: mooie 1" sensor met f1.4 en kantelbaar scherm maar wel maar 24-72mm. Croppen op 20MP is dan wel te doen, but still

TZ90: geen 1" sensor en f3.3, maar daardoor wel een erg scherpe prijs. Ook een goede zoom 24-720mm en kantelbaarscherm

TZ100: goede sensor, goede reviews. f2.8 (mwah...) op 20MP maar geen kantelbaar scherm. Zoom zit op 25-250mm en lijkt een goede middenweg te zijn en lijkt dus de juiste keuze te zijn, maar het niet-kantelbare scherm is wel een groot gemis, daarnaast ook de duurste van de 3.

wellicht nog andere suggesties hier?

• begintmeta
  • Niet online
Voor dat budget is het denk ik TZ100 of LX15, voor iets meer eventueel ook nog de Sony DSC-RX100 IV

• DanielC.
begintmeta schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:26:
Voor dat budget is het denk ik TZ100 of LX15, voor iets meer eventueel ook nog de Sony DSC-RX100 IV
RX100 IV ook naar gekeken, maar biedt voor mij weinig meerwaarde tov LX15. Ook maar een 24-70mm.

Ik vraag me af op de LX15 mij genoeg zoom geeft om mee te werken. Ik koop de camera voor reizen en straatfotografie, en merkte met mijn oude Nikon DSLR toch dat ik vaak in het uiteinde van de zoom bezig was

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-04 18:23
Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis, een rondtrip in Vietnam en Filipijnen zoekende voor een nieuwe compactcamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn maar ook tijdens hikes en andere excursies foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

Zelf hebben wij een max van €550

Wat voor premium compactcamera wil je?
Best of both, klein zoombereik is ideaal om makkelijk mee te nemen en point en shoot maar een beetje zoom is ook wel mooi meegenomen.

Geen specifieke eisen, het zal vooral point en shoot worden van het geen wat we tegen komen maar willen toch ook wat kwaliteit in zoom. Wat ik mij wel afvraag of een zoeker handig is in deze omgevingen of dat het kantelbare scherm de oplossing is bij zon e.d.? Voor slow motion en of video is er inmiddels al wel een action cam in huis.

Verder vind "hoe de camera in de hand ligt" voor de vriendin wel fijn als deze een soort van "grip" heeft.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
https://tweakers.net/pric...t-g7-x-mark-ii-zwart.html
Volgens mij wel een goede allrounder, gezien reviews. Lijkt een soort van grip te hebben en valt mooi binnen de prijs.

https://tweakers.net/pric...shot-rx100-iii-zwart.html
Volgens mij wel een goede allrounder, gezien reviews. Daarbij ook een ingebouwde zoeker

https://tweakers.net/pric...1000-zwart/specificaties/
Wat meer bulky camera maar daarvoor wel weer wat extra zoom.

https://tweakers.net/pric...umix-dmc-lx100-zwart.html

Verder is andere input zeker welkom :)

[Voor 6% gewijzigd door Salv op 14-01-2019 13:43]

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• Tomas_
Kjk ook eens hier:

reviews: Compactcamera's met 1"-sensor: wat is de beste broekzakcamera?

Vergeet ook niet een extra betterij te bestellen!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Salv schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:42:
Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis, een rondtrip in Vietnam en Filipijnen zoekende voor een nieuwe compactcamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn maar ook tijdens hikes en andere excursies foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

[
Verder is andere input zeker welkom :)
Hoe maak je nu foto's?
mobiel? of een oudere camera?

Waar loop je tegen aan met die middelen?

De fz1000 is wel groot en een echte camera. zeker geen broekzakmodel.
Met een kleinere optische zoom, kan je bijna geen "dieren uit de boom" fotograferen maar stedentripjes gaan prima.
Dus gaat het vooral om " ik /wij en de scene achter mij" Dus brede kijkhoek of meer vanuit achter de camera gezien?
Tussen 7x en 15x optische zoom is fijn als je wat meer "van je af fotografeert" maar brengt meteen concessies in sensorgrote of bodygrote of in het geval van compacte met grotere sensor lichtsterkte.
Je ziet dit terug in de TZ100, de compromis wringen een beetje en de alround eigenschappen drukken de fotokwaliteit een beetje.

Je zou ook kunnen besluiten om de ik/wij en de scene achtermij te doen met je mobiel en een iets minder broekzak formaat in de rugzak voor de andere foto's.

Deze, olympus-stylus-1(s)-compact-camera, is niet meer nieuw leverbaar maar een mooie balans tussen zoombereik en compactheid en foto kwaliteit/lichtgevoeligheid.

Is lastig,

kleine sensor: fz330, erg veelzijdig en heeft regen/vocht werendheid. f2.8 gehele bereik.
1" groter fz1000, ouder model al enige tijd vervangen door fz2000. wel erg goed. geen touchscreen.
Beter dan de fz330 als licht afneemt.
of misschien een systeemcamera?
gx80 met 28-280mm (EFL)
de langzamere lens word door de grotere sensor gecompenseerd en je kan later een lichtsterkere lens toevoegen. (verwisselbaar dus)

De hierboven door Technonose aangeven lijst kan ook toegevoegd worden.

[Voor 16% gewijzigd door copykat op 14-01-2019 20:38]

Die Stylus 1 is niet beter dan een TZ100 qua compactheid/zoom, of zie ik dat verkeerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Salv
Deze heb ik inderdaad gelezen daar komen ook een aantal keuzes uit maar omdat we bijna 2 jaar verder zijn vanuit deze round up dacht ik vraag toch nog naar andere informatie. Mogelijk dat er toch nieuwe ontwikkelingen zijn bij deze camera's.
copykat schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:19:
[...]

Hoe maak je nu foto's?
mobiel? of een oudere camera?

Waar loop je tegen aan met die middelen?
Momenteel heb ik een "upgrade" van een samsung s6 naar xiaomi a2 en daar maak ik momenteel mijn foto's mee. Mijn zeer oude compact een sony wx7 heeft zijn dienst jaren erop zitten. Batterij klepje lam en de lens heeft ook zijn beste tijd gehad.

Systeem camera hebben wij nog over na gedacht maar na overleg hadden wij toch het gevoel dat we meer feeling hebben bij een point to shoot zoals eerder genoemde camera's.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Universal Creations schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:34:
Die Stylus 1 is niet beter dan een TZ100 qua compactheid/zoom, of zie ik dat verkeerd.
nee, maar de lichtsterkte op zoom afstand is wel beter.
tz heeft lens consessies om alles in dat formaat te proppen.
onder andere oplopende aperture. Niet dat het een slechte camera is maar je kan niet en en hebben.

Die stylus is/was een unieke combinatie. 10x zoom 28-300mm, grotere sensor dan compact, lichtsterk f2.8 gehele bereik.
ideale point and shoot.

Als de 3x 4x zoom voldoende is dan is de rx100 een goede keus..
ik weet niet zo snel een net alternatief voor de FZ1000. , kleinere body bedoel ik, behalve dan die gx80 set.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@salv,

Als die 5x zoom genoeg is kan je compact blijven.

Had je https://www.frankwandelt....ctcamera-s-van-dit-moment ook al gezien?

• Salv
copykat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:51:
[...]

nee, maar de lichtsterkte op zoom afstand is wel beter.
tz heeft lens consessies om alles in dat formaat te proppen.
onder andere oplopende aperture. Niet dat het een slechte camera is maar je kan niet en en hebben.

Die stylus is/was een unieke combinatie. 10x zoom 28-300mm, grotere sensor dan compact, lichtsterk f2.8 gehele bereik.
ideale point and shoot.

Als de 3x 4x zoom voldoende is dan is de rx100 een goede keus..
ik weet niet zo snel een net alternatief voor de FZ1000. , kleinere body bedoel ik, behalve dan die gx80 set.
De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is, nu heeft mijn vriendin dat in haar hoofd en kan ik dat lastig ontkrachten zonder met concrete voorbeelden te komen. Nu ben ik online gaan zoeken hoe dit best te verwoorden is maar dat is niet zo makkelijk :P

Daarbij lijkt mij dat een touchscreen ook weer invloed heeft op batterij maar kan ik ongelijk in hebben. Daarbij lijkt voor mij die RX100 een prima keuze, nu sony ook reguliere SD kaart ondersteuning heeft ipv hun eigen MS kaartjes van vroeger
copykat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:44:
@salv,

Als die 5x zoom genoeg is kan je compact blijven.

Had je https://www.frankwandelt....ctcamera-s-van-dit-moment ook al gezien?
Die heb ik zeker gezien en het artikel van vorig jaar ook. Daar zitten wel vele camera's bij die boven het budget zitten en de modellen binnen het budget zitten zijn hier al genoemd.

Voor mij / ons zal dus te twijfel zijn tussen de RX100 en G7X, waarbij voor mij de eerste een zoeker heeft maar de tweede weer een mogelijk fijnere grip. Alleen van de G7X is accu wel een punt al zal ik voor beide een extra batterij aanschaffen.

Ja het zullen voor foto's zijn van omgevingen en indrukken die we daar op doen, binnen de steden en buiten de steden als wij met een scooter door Vietnam gaan en hier en daar rijstvelden en landschappen willen vast leggen. Dit hoeft niet mega groothoek te zijn, we nemen hiernaast ook nog een action cam en ( zoekende naar ) drone mee.

• B64
Salv schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:57:
[...]

De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is,
Hoe meer zoom, hoe meer concessies aan de beeldkwaliteit. Maar net zo belangrijk is de kwaliteit van het glaswerk: hoeveel moeite heeft de fabrikant willen doen om vervorming, lichtafval, abberaties en andere lensfouten uit te sluiten? Als zo'n lens veel vervorming of lichtafval heeft, zal de camera (als je JPG schiet) dat achteraf gaan corrigeren, waardoor de scherpte en het contrast afnemen (en/of ruis toeneemt), en dat effect wordt sterker hoe verder je uit het midden komt.
Je kunt evt de studio comparison tool van DPReview erbij pakken; daarbij kun je camera's met elkaar vergelijken, en ook tussen raw en jpg schakelen.

Overigens heeft Tweakers 2 jaar geleden een vergelijkingstest gedaan met een aantal 1" compacts, en bij de praktijkfoto's kun je heel goed het verschil in beeldkwaliteit zien tussen de drie camera's met 3-4x zoom en eentje met 10x zoom.
Daarbij lijkt mij dat een touchscreen ook weer invloed heeft op batterij maar kan ik ongelijk in hebben.
Dat effect lijkt me verwaarloosbaar. Ja de touchscreentechniek kost een heel klein beetje stroom, maar als de UI een beetje logisch in elkaar steekt navigeer je ook veel sneller door de menu's, waardoor het scherm (en de sensor) minder lang ingeschakeld zijn.

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:24
Je moet gewoon kijken wat je met je foto's wilt uiteindelijk en hoeveel je mee wilt zeulen. Had een dslr met 3 lenzen, maar maakte de laatste jaren altijd foto's op iPhone. Miste daarbij weleens de zoom en dus een tz-100 gehaald (en een iPhone 8 Plus).
In de praktijk gebruik ik de tz100 echt bijna alleen nog maar voor zoomfoto's. Lichtsterkte is dan niet super, maar op hoge iso zijn foto's nog best te doen, voor wat ik ermee doe.

Voorbeeld, op 1/160 iso 3200:
https://1.bp.blogspot.com/-Xo4SMGeENH8/XAlETjZYA0I/AAAAAAAAeao/3mDSUU7iZ_wQg0X64ruNR7jrYHreOzx2wCLcBGAs/s1600/IMG_1069.JPG

Voordeel is ook dat de camera zo klein is: ze zeiden dat ik m af moest geven, maar door security terug in de broekzak, even richting camera afgifte gelopen, dom om me heen staan kijken en de arena in :P
Zie je verschil als je ze gaat printen op A4, of 100% zoom op je scherm gaat zitten pixel-peepen? Uiteraard, maar door de lange zoom kan je wel foto's maken die je anders niet voor elkaar krijgt 🙂

[Voor 11% gewijzigd door matthijst op 16-01-2019 23:18]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Salv schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:57:
[...]

De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is, nu heeft mijn vriendin dat in haar hoofd en kan ik dat lastig ontkrachten zonder met concrete voorbeelden te komen. Nu ben ik online gaan zoeken hoe dit best te verwoorden is maar dat is niet zo makkelijk :P
Het gaat om bewegende delen, daar zit altijd tolerantie in, ergo minimale variatie in kwaliteit tijdens vergroten van de vergrotingsfactor (zoom).
vergroting is niet het probleem, een prime 300mm is een lens met een vast brandpunt/focalpoint en die zal vele malen scherper zijn als een18-300mm zoom lens. Vandaar dat sommige erg blij worden van een set primes. Deze lenzen worden zo gemaakt dat elke lens in die lens precies past dat er minimale distorsie is, Abernation colorshift flaring, pincushion barrel, vignetting/lichtafval.
dit bepaald de afmetingen van de lens.
Dus zoom betekend compromis, en om een klein vergelijk te geven:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS
en de betere prolens:
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph
Je ziet beide zijn ongeveer de zelfde zoomrange maar de 50-200mm is vele malen duurder.
en niet alleen omdat hij lichtsterker is. Ook omdat de toleranties(afwijkingen) zijn verkleind.
ergo scherper minder vervormingen die digitaal opgelost moeten worden wat scherpte verminderd.

Ik heb zelf oa de fz200, en die heeft 24x optisch 12Mp en 48x izoom (nogsteeds een raw file maar kleiner, minder pixels 8Mp)
Erg fijn voor alround foto's en de f2.8 doet met de kleine sensor best lekker mee. bij goed licht een prima alrounder.
Maar vergeleken met de fz1000 gaat hij toch nat. zelfs een image crop van de 480mm EFL naar 600mm EFL is beter. Zeker als omgevingslicht minder wordt en de isowaarde omhoog gaan.
Nadeel fz1000 is een stuk groter.
(ik heb nu een m43 met setje lenzen)

Als je lichtsterke lenzen én een (grote) zoomrange wilt wordt het groot en als je grotere sensor wilt om nog betere eigenschappen te krijgen nog groter.
(Daarom hebben alle superzooms een kleine sensor.)

Dus terug naar jullie keuze:
Door kleine zoomrange (5x) te kiezen kan je camera, een goede optische lens hebben en toch goedkoper, kleiner en lichtsterker zijn. (dus betere foto's in image kwaliteit) trade off is dan je zult je voeten moeten gebruiken als zoom! ;)

• Juzzuts
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:20
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 500 euro

Compact model

De camera gaat gebruikt worden om foto's te maken van onze kersverse zoon. Op dit moment gebeurt dat vooral met de telefoon en ik wil graag goede kwaliteit foto's van het kereltje. Ik heb weinig ervaring met fotograferen, dus hij moet niet te lastig zijn :-) ook Wil ik niet steeds hoeven flitsen zodat hij lekker door kan slapen.
Kantelbaar scherm, relatief hoge lichtgevoeligheid, eenvoudig mee te nemen en in te stellen

De Panasonic DMC-LX15 lijkt me geschikt met bovenstaande, vooral vanwege de lichtgevoeligheid. Ben benieuwd of jullie dit ook zo zien en of dat het apparaat significant betere foto's gaat maken dan de OnePlus 5t.
Ik wil graag gebruik maken van de actie van MediaMarkt die ik net voorbij zag komen, vandaar dat de post (nog) niet super uitgebreid is en ik graag snel advies zoek :-)

[Voor 7% gewijzigd door Juzzuts op 27-01-2019 06:54]

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 22:37
@Juzzuts Ben je ook bereid om te kijken naar een systeemcamera met lichtgevoelige vaste-brandpunt-objectief? Kan me voorstellen dat je daar meer aan hebt in deze situatie. Je kunt dan niet zoomen, maar bij weinig licht blijft de focus beter werken (want er is meer licht om mee te focussen) en je kunt hogere sluitertijden gebruiken om te voorkomen dat de beweging van je kleine kereltje zorgt voor onscherpe beelden.

• Juzzuts
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:20
Iets van zoom lijkt me toch wel prettig aangezien hij ook voor vakantiekiekjes gebruikt zou worden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Juzzuts schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:58:
Iets van zoom lijkt me toch wel prettig aangezien hij ook voor vakantiekiekjes gebruikt zou worden.
lens wisselen voor een zoom lens.......

• Ricktachtig
Juzzuts schreef op zondag 27 januari 2019 @ 06:48:
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 500 euro

Compact model

De Panasonic DMC-LX15 lijkt me geschikt met bovenstaande, vooral vanwege de lichtgevoeligheid. Ben benieuwd of jullie dit ook zo zien en of dat het apparaat significant betere foto's gaat maken dan de OnePlus 5t.
Met bovenstaande eisen (max 500, compact, lichtsterk) is de LX15 een prima camera. Ik heb deze zelf ook en schiet hier betere foto's mee dan met mijn Galaxy S8. Uiteraard is enige verdieping in hoe de verschillende instellingen (aperture, shutter speed, iso etc) op de camera werken wel vereist wil je het maximale eruit halen.

• Salv
copykat schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:12:
[...]

Het gaat om bewegende delen, daar zit altijd tolerantie in, ergo minimale variatie in kwaliteit tijdens vergroten van de vergrotingsfactor (zoom).
vergroting is niet het probleem, een prime 300mm is een lens met een vast brandpunt/focalpoint en die zal vele malen scherper zijn als een18-300mm zoom lens. Vandaar dat sommige erg blij worden van een set primes. Deze lenzen worden zo gemaakt dat elke lens in die lens precies past dat er minimale distorsie is, Abernation colorshift flaring, pincushion barrel, vignetting/lichtafval.
dit bepaald de afmetingen van de lens.
Dus zoom betekend compromis, en om een klein vergelijk te geven:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS
en de betere prolens:
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph
Je ziet beide zijn ongeveer de zelfde zoomrange maar de 50-200mm is vele malen duurder.
en niet alleen omdat hij lichtsterker is. Ook omdat de toleranties(afwijkingen) zijn verkleind.
ergo scherper minder vervormingen die digitaal opgelost moeten worden wat scherpte verminderd.

Ik heb zelf oa de fz200, en die heeft 24x optisch 12Mp en 48x izoom (nogsteeds een raw file maar kleiner, minder pixels 8Mp)
Erg fijn voor alround foto's en de f2.8 doet met de kleine sensor best lekker mee. bij goed licht een prima alrounder.
Maar vergeleken met de fz1000 gaat hij toch nat. zelfs een image crop van de 480mm EFL naar 600mm EFL is beter. Zeker als omgevingslicht minder wordt en de isowaarde omhoog gaan.
Nadeel fz1000 is een stuk groter.
(ik heb nu een m43 met setje lenzen)

Als je lichtsterke lenzen én een (grote) zoomrange wilt wordt het groot en als je grotere sensor wilt om nog betere eigenschappen te krijgen nog groter.
(Daarom hebben alle superzooms een kleine sensor.)

Dus terug naar jullie keuze:
Door kleine zoomrange (5x) te kiezen kan je camera, een goede optische lens hebben en toch goedkoper, kleiner en lichtsterker zijn. (dus betere foto's in image kwaliteit) trade off is dan je zult je voeten moeten gebruiken als zoom! ;)
Om er even op terug te komen, de selectie was in overleg met vriendin die ook de camera gaat gebruiken terug gebracht tot de G7X en RX100 M3. Afgelopen vrijdag de laatste vergelijkingen en reviews / youtube filmpjes bekeken en via websites nog de kwaliteit in foto's vergeleken en uit eindelijk gekozen voor de Sony RX100 M3.

Toen wij deze vrijdag aangeschaft hadden en een dag later naar de MM gingen voor een smartwatch voor vriendin lief, zagen wij de camera 20% goedkoper door de huidige actie die de MM had. Was wel even slikken maar contact gehad met de winkel waar wij gekocht hadden en deze deed netjes de prijs matchen, dus voor het verschil van iets meer dan 100 euro kunnen wij straks extra batterij, tasje en SD kaartjes halen :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Salv
nou top toch? mooie deal.
...... wel die tas batterij en sd's online bestellen veel goedkoper dan bij MM.......
hou je nog een drankje op t terras over... 😉

• Salv
copykat schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:41:
@Salv
nou top toch? mooie deal.
...... wel die tas batterij en sd's online bestellen veel goedkoper dan bij MM.......
hou je nog een drankje op t terras over... 😉
Zeker! Gelukkig is de lokale foto winkel ook een stuk goedkoper dan MM en match deze mooi de online prijzen, leuke deal op deze manier :-) En iedereen bedankt voor de feedback en suggesties!

• TMV
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:05

TMV

Where did that damn icon go?!?

Gezien een tijdje terug de autofocus van mijn Canon 17-55 F2.8 IS ermee is gekapt vind ik het wel tijd om mijn 60D aan de wilgen te hangen en over te gaan op een wat compacter alternatief (en omdat ik het gesleep met die hele combinatie op drukke vakanties nogal zat ben.. :X )..

Maar goed dan begint net als voor veel van jullie de zoektocht! :?

Mijn eisen:
  • Relatief lichtsterke lens / goede (als dat mogelijk is in deze categorie) low-light performance
  • Zoombereik van min. 3-4x met een redelijke wide-angle
  • Minimaal een 1" sensor, of groter
  • Goed uitklapbaar scherm en een viewfinder (geen absolute must maar zou mooi zijn)
  • Formaatje broek- of jaszak
  • Budget niet erg belangrijk, tot max. ~€1000
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
  • Canon PowerShot G1 X Mark III
  • Canon PowerShot G5 X
  • Canon PowerShot G7 X Mark II
  • Leica C-Lux
  • Panasonic Lumix DC-ZS100/TZ100
  • Panasonic Lumix DC-ZS200/TZ200
  • Sony Cyber-shot DSC-RX100 VI
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de formfactor van de G1 X en G5 X, iets grover gebouwd, beter vast te houden, fysieke viewfinder etc. Helaas heeft de G1 X een lens die afbreuk doet aan de rest van de camera en is de G5 X weer wat gedateerd ten opzichte van bijv. de G7 X mark II.. Heb ook een lichte voorkeur voor Canon, maar dat staat natuurlijk niet vast. En is er op elke camera wel weer wat aan te merken waardoor ze één voor één in de "net-niet" categorie vallen...

Zit nog te wachten of er begin dit jaar nog nieuwe modellen worden aangekondigd (G1 X mark IV, G5 X mark II :9~ ) maar geen idee of het wachten zin heeft.

Heeft er hier iemand tips/ervaringen die me verder zouden kunnen helpen?

• moozzuzz
De G7xii heb ik zelf en staat hier bekend als "verwachtingen, mogelijks te hooggespannen, niet ingelost

• TMV

TMV

moozzuzz schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:54:
De G7xii heb ik zelf en staat hier bekend als "verwachtingen, mogelijks te hooggespannen, niet ingelost
Hmmm, dat leek me juist best een goede kanshebber.. Op welk vlak lost de G7X II de verwachtingen niet in? Wat valt je tegen?

• MindcrimeNL
De Leica C-lux is gewoon een hele dure TZ200. Exact dezelfde lens en chip voor zover mij bekend is.

Ik heb zelf een Panasonic TZ100 (ben daar wel tevreden over), maar Sony timmert ontzettend goed aan de weg de laatste jaren en als je budget tot 1000 EUR gaat en je niet zo veel zoom nodig hebt, zou ik misschien even wachten totdat de Sony in de aanbieding komt. Wat low-light en lens betreft is die Sony toch wel beter dan de Panasonics. Maar ja, die kost ook wel wat meer...

[Voor 4% gewijzigd door MindcrimeNL op 30-01-2019 10:21]

• TMV

TMV

MindcrimeNL schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:20:
De Leica C-lux is gewoon een hele dure TZ200. Exact dezelfde lens en chip voor zover mij bekend is.

Ik heb zelf een Panasonic TZ100 (ben daar wel tevreden over), maar Sony timmert ontzettend goed aan de weg de laatste jaren en als je budget tot 1000 EUR gaat en je niet zo veel zoom nodig hebt, zou ik misschien even wachten totdat de Sony in de aanbieding komt. Wat low-light en lens betreft is die Sony toch wel beter dan de Panasonics. Maar ja, die kost ook wel wat meer...
Dat had ik inderdaad ook al wel gelezen ergens. De bouw van zowel de Leica als dus ook de Panasonics, en dan vooral de knopjes enzo, doet me nogal "priegelig" aan. Heb ze nog niet fysiek in de handen gehad dus kan het niet staven. Wat betreft de Sony is het inderdaad zo dat deze vrij goed uit alle reviews komt, maar ook hier weet ik niet hoe de ergonomie van de camera uitvalt. Bouwkwaliteit, bedieningsgemak en vooral snel bij alle belangrijke settings kunnen komen vind ik wel een belangrijk iets. Heeft iemand daar ervaring mee, ook misschien in vergelijking tot de G5x / G1x?

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 10:15
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 en sinds kort de Sony RX1000m6.
Met alle drie ben ik zeer tevreden. De fotokwaliteit van de TZ100 en de TZ200 is goed.
Maar de fotokwaliteit van de RX1000m6 slaat alles.
Verbazend dat bij 8x zoom de fotokwaliteit even goed is als zonder zoom.
Het uitklap-scherm van de RX1000m6 is goed voor selfies.
De RX1000m6 is verbazend klein en past makkelijk in een broekzak.
De investering in de RX1000m6 is goed voor jaren

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rx1000 is rx100?

beetje als fz2000 of fz2500 afhankelijk vh land van herkomst.....😀

[Voor 69% gewijzigd door copykat op 30-01-2019 13:40]

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
JoStad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:10:
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 en sinds kort de Sony RX1000m6.
Met alle drie ben ik zeer tevreden. De fotokwaliteit van de TZ100 en de TZ200 is goed.
Maar de fotokwaliteit van de RX1000m6 slaat alles.
Verbazend dat bij 8x zoom de fotokwaliteit even goed is als zonder zoom.
Het uitklap-scherm van de RX1000m6 is goed voor selfies.
De RX1000m6 is verbazend klein en past makkelijk in een broekzak.
De investering in de RX1000m6 is goed voor jaren
Ik heb ook de TZ100 maar de lichtsterkte valt toch wat tegen.
Hoe is dat in de praktijk met de RX100 VI ? Diafragma is hetzelfde namelijk.

• matthijst
Alleen op 24mm hetzelfde?
De Sony gaat tot max 4.5 (tz100 naar 5.9).
Mooi grafiekje hier:
https://www.dpreview.com/...er-shot-dsc-rx100-vi-m6/2

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
Alleen op 24mm hetzelfde?
De Sony gaat tot max 4.5 (tz100 naar 5.9).
Mooi grafiekje hier:
https://www.dpreview.com/...er-shot-dsc-rx100-vi-m6/2
Klopt inderdaad, ik bedoelde ook op 24mm.

• matthijst
Dan is het in de praktijk toch hetzelfde?
2.8 op 24mm = 2.8 op 24mm

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 10:15
Exocet schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Ik heb ook de TZ100 maar de lichtsterkte valt toch wat tegen.
Hoe is dat in de praktijk met de RX100 VI ? Diafragma is hetzelfde namelijk.
Tot 2x zoom is de TZ100 ongeveer een 1/2 stop lichtsterker.
Vanaf 3x zoom is de RX100m6 maximaal 1 stop lichtsterker.

1/2 stop lichtsterker betekent een verschil in sluitertijd van bv 1/60 naar 1/90 sec.
1 stop lichtsterker betekent een verschil in sluitertijd van bv 1/60 naar 1/120 sec.

• MindcrimeNL
matthijst schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:01:
Dan is het in de praktijk toch hetzelfde?
2.8 op 24mm = 2.8 op 24mm
TZ100 begint bij 25mm. Gaat van 25mm tot 250mm...

• Lincor
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10-05-2019
In navolging van @Salv zijn post (sorry, maar deze kwam aardig overeen!):

Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis naar Sardinië zoekende voor een nieuwe fotocamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn, maar ook foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

Zelf heb ik een max van €650, vriendin vindt het wat veel maar wil wel graag iets dat goed is en nog jaren meekan.

Hij moet makkelijk mee te nemen zijn en goed voor point en shoot. Maar beetje zoom is ook wel fijn.

Het zou fijn zijn als het scherm kantelbaar is, aangezien we ook wel graag iets van selfies willen maken. Daarnaast zou het fijn zijn als de bediening niet te moeilijk is, want mijn vriendin is niet zo technisch onderlegd. Het zou ook wel fijn zijn als hij goede video's kan maken. Tot slot zou het ook fijn zijn als hij goed in de hand ligt.

Panasonic Lumix DMC-LX15
Deze lijkt aan veel van de eisen te voldoen, en is prijstechnisch voor de vriendin interessant.

Sony Cybershot RX100-iv
Ook deze voldoet aan veel van de eisen, is alleen wat duurder en ik denk wat overweldigend voor wat betreft bediening (van wat ik gelezen heb).

Indien er andere inzichten en voorstellen zijn, dan hoor ik het graag!

EDIT: Eigenlijk wil ik vooral weten welke van de twee het meeste gebruikersgemak / makkelijkst te gebruiken is...

[Voor 3% gewijzigd door Lincor op 01-02-2019 10:00]

• TMV

TMV

In mijn nog steeds voortdurende zoektocht naar een fijne vervanger van mijn 60D ben ik ondertussen toevallig tegen de Panasonic LX100 II aangelopen. Deze lijkt voor mij de meest belangrijke punten af te vinken:
  • Lichtsterke zoomlens met min. 3x vergroting
  • Grote sensor
  • Bedieningsgemak en ergonomie
Heeft er hier iemand ervaring met deze camera? Hoe bevalt bijvoorbeeld de EVF waarover ik toch gemengde reacties lees? Heb je stof issues vanwege een minder goed gesealde lens?

Na het doorspitten van talloze reviews en andere websites lijkt dit voor mij zeker een kanshebber te zijn, momenteel zeker ook boven de Sony RX100 VA op mijn lijstje..

• DanielC.
TMV schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:01:
In mijn nog steeds voortdurende zoektocht naar een fijne vervanger van mijn 60D ben ik ondertussen toevallig tegen de Panasonic LX100 II aangelopen. Deze lijkt voor mij de meest belangrijke punten af te vinken:
  • Lichtsterke zoomlens met min. 3x vergroting
  • Grote sensor
  • Bedieningsgemak en ergonomie
Heeft er hier iemand ervaring met deze camera? Hoe bevalt bijvoorbeeld de EVF waarover ik toch gemengde reacties lees? Heb je stof issues vanwege een minder goed gesealde lens?

Na het doorspitten van talloze reviews en andere websites lijkt dit voor mij zeker een kanshebber te zijn, momenteel zeker ook boven de Sony RX100 VA op mijn lijstje..
Ik was ook naar deze aan het kijken, maar de LX15 lijkt me ondanks de iets kleinere lens (1 inch) toch een betere deal. f1.4 tov f1.7. Ook een kantelbaar scherm en net wat compacter wegens de kleinere lens.

Grootste gemis zou de viewfinder zijn

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 11:59
(crosspost omdat het andere topic eigenlijk niet gebruikt lijkt te worden :)

Ik ben op dit moment ook aan het rondkijken voor een RX model.
Heb op dit moment een
Sony Alpha A580 +
SAL18250 DT 18–250 mm F3.5–6.3 +
SAL50F18 DT 50 mm F1.8 SAM +
Metz mecablitz 48 af-1

Ik had hier ook nog een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 bij gehad.
Maar die heb ik een aantal jaren geleden al verkocht omdat ikn de praktijk bijna nooit meer wisselde sinds de 18-250 erbij had gekocht.
Inmiddels ligt de A580 alweer 2 jaar stil :'( Heb hem toendertijd nog bij chipclean laten reinigen en sindsdien nog maar een stuk of 5 foto's mee gemaakt. Gewoon geen zin om die hele setup mee te sjouwen. Zeker niet nu we de laatste paar jaar met de motor op vakantie zijn geweest en je dan toch wat beperkter bent in wat je meeneemt.

Maar de foto's van de telefoon zijn het toch ook niet en die van de huidige compactcamera (Nikon Coolpix AW130 Groen) zjin eigenlijk ook gewoon klotekwaliteit. Wel jammer van de afgelopen vakanties maar het zij zo, is mijn eigen keuze geweest. Voor 2e helft van dit jaar staat er weer een verdere reis gepland (Florida) maar ook dan heb ik eigenlijk geen zin in dat gesjouw.

Dus dan maar naar de RX100 kijken. Nu neig ik heel erg naar de RX100VI vanwege het zoombereik, alhoewel de lichtsterkte van de V mij ook wel aanspreekt en ik zeker de voordelen ervan inzien. Toch ben ik bang dat ik op vakantie het zoombereik ga missen. Zou de kwaliteit bij mindere lichtomstandigheden niet beter zijn als de huidige setup, aangezien dat maar een F3.5 is.
Wel balen van de huidige setup maar die levert volgens mij ook geen drol mee op. (staat er op dit moment niet 1te koop :O )

En zou er dit jaar nog een opvolger komen, aangezien er bijna ieder jaar rond juni een nieuwe is aangekondigd
Want dit zou de prijs kunnen drukken, want 1199,- vind ik een behoorlijke smak geld.
En via E-finity voor 835 bestellen vind ik bij dit soort bedragen toch ook wat risicovol.
Ik overweeg zels de Panasonic TZ100 MAAR die heeft geen kantelbaar display en de sensor en AF van de sony zijn een stuk beter.

...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@harley
Wat zoek je nu eigenlijk?
- zoom bereik?
- lichtsterkte? sensor grootte, Lens lichtsterkte?
- formaat?
- wel of geen lenzen wisselen? ( m43 heeft ook rangefinder modellen vandaar.)
- specifieke eigenschappen/features.

Als ik je zo lees, sony rx100 type, wel of geen EFV?
1" of grotere sensor.

zit hier wat tussen?

https://www.techradar.com/news/best-compact-camera

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 11:59
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:36:
@harley
Wat zoek je nu eigenlijk?
- zoom bereik?
- lichtsterkte? sensor grootte, Lens lichtsterkte?
- formaat?
- wel of geen lenzen wisselen? ( m43 heeft ook rangefinder modellen vandaar.)
- specifieke eigenschappen/features.

Als ik je zo lees, sony rx100 type, wel of geen EFV?
1" of grotere sensor.

zit hier wat tussen?

https://www.techradar.com/news/best-compact-camera
Ik zoek een compacte vervanger voor de alpha 580 met 18-250 die ik nu heb.

Oftewel zoombereik met goede kwaliteit foto's dus eigenlijk is alleen de RX100VI dan de enige optie. rekening houdend met de snellere en beter autofocusen tov de TZ serie van panasonic.
EVF is leuk maar geen absolute must.
Ik heb hem pas tijdens de vakantie (echt) nodig dus misschien dat ze in juni dit jaar nog een nieuwe VII aankondigen, maar ik vraag me af of dat weer een superzoom zal zijn of weer gewoon 3x zoom met de nieuwe IMX sensor. En of dat dan nog invloed heeft op de prijs van de VI.

...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zou nu ook niet even in de 24-200mm iets weten wat zo compact is.
De Panasonic
Is niet slecht maar volgens https://www.amateurphotog...vs-panasonic-tz200-119539
komt de sony op de prijs na boven aan.
pricewatch in de gaten houden.🙂

Heb je beide al in je handen gehouden?
misschien komt je tot de ontdekking dat de tz200 prettiger aanvoelt of goed genoeg is en hou je geld over voor wat sd kaartjes en een goede stevige case.

[Voor 25% gewijzigd door copykat op 29-03-2019 15:35]

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:18
Mijn moeder (70+) heeft op dit moment een 500D + Tamron 18-200 en een Panasonic ienieminie camera.
Ze heeft geen verstand van techniek, maar heeft een goed gevoel voor compositie en het juiste moment.

de dSLR is te groot om altijd bij je te hebben, maar maakt goede foto's
de panasonic heeft een fijn formaat, maar kwaliteit is mwoah (understatement) en zoomen gaat via het schuifje bij de ontspan-knop. Daar kan ze maar niet aan wennen.

Ze zoekt dus een andere camera:
eisen:
- klein genoeg om mee te nemen.
- zoomen via ring om de lens!!!
- goede IQ
- budget +/- 400

Vooral die tweede optie maakt het lastig. Welke camera voldoet aan alles?

[Voor 9% gewijzigd door 107mb op 03-04-2019 09:04]

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 04-04 11:51
107mb schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:03:
... een 500D + Tamron 18-200 en een Panasonic ienieminie camera.

eisen:
- klein genoeg om mee te nemen.
- zoomen via ring om de lens!!!
- goede IQ
- budget +/- 400
Welke camera voldoet aan alles?
Heeft "ienieminie" nog een typeaanduiding, waardoor wij weten hoe gedateerd die kamera is?

Nieuw voldoet, voor zover mij bekend, geen enkele kamera aan alles. Meer geld of minder eisen!
2e hands zou een Olympus of Panasonic met 14-140 of 14-150 zoomlens (zelfde bereik als 18-200 op Aps-C) mogelijk moeten zijn. Da's wel groter dan "ienieminie", maar duidelijk kleiner en lichter dan 500D + 18-200.

gezocht: Panasonic GM5

• 107mb
volgens mij een SZ10. maar pin me er niet op vast.

ik zal de eisen aanpassen en in volgorde an prioriteit zetten:
- zoomring
- budget
- formaat
- IQ

• B64
107mb schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:22:
volgens mij een SZ10. maar pin me er niet op vast.

ik zal de eisen aanpassen en in volgorde an prioriteit zetten:
- zoomring
- budget
- formaat
- IQ
Canon G9-X Mk II kun je via het menu zodanig instellen dat je kunt zoomen met de ring om de lens. Maar dat gaat dan wel in vrij grote stappen. Ik neem aan dat andere camera's van Canin dezelfde functionaliteit hebben.

Overigens weet ik dat de Panasonic LX100 het ook kan, maar die is een stuk duurder...

• 107mb
ik denk dat ik haar eens een m4/3 laat zien.

• begintmeta
  • Niet online
B64 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
[...]

Canon G9-X Mk II kun je via het menu zodanig instellen dat je kunt zoomen met de ring om de lens. Maar dat gaat dan wel in vrij grote stappen. Ik neem aan dat andere camera's van Canin dezelfde functionaliteit hebben.

Overigens weet ik dat de Panasonic LX100 het ook kan, maar die is een stuk duurder...
Volgens mij kan het met de Sony RX100 ook (vziw), die zou nog wel in het budget passen.

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-04 09:36
B64 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
[...]

Ik heb de Canon G7x II, die kan zoomen met de ring, de voorganger voor zover ik weet niet. Wel kun je via de instellingen kiezen voor stapsgewijs (24, 28, 35, enz) of 'traploos'. Heb het nog niet veel gebruikt (heb de camera net pas), maar het is wel fijn dat het verschil er is. Je hebt geen viewfinder, dat vond ik bij de overgang van een spiegelreflex het meeste wennen, is echt wel minder fijn met veel omgevingslicht/felle zon. Uiteindelijk heeft het compacte formaat toch de doorslag gegeven.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Sinds enige tijd hebben we bij F&V ook een eigen aankoopforum alwaar je vrij bent om een eigen topic te starten. Om de transitie zo soepel mogelijk te laten gaan hebben we de verzameladviestopics voor camera's zoals deze nog even laten bestaan.

De activiteit heeft zich onderhand grotendeels verplaatst naar de individuele topics en steeds minder in de verzameltopics. Om verwarring te voorkomen en het zo simpel mogelijk te houden hebben we besloten de verzameltopics voor camera's te sluiten. Bij deze. :)

Mocht er toch nog een actief advies lopen wat ik over het hoofd heb gezien dan mag je dat rustig in een nieuw, eigen topic voortzetten. Wil je daarbij een paar posts uit dit topic mee nemen stuur dan even een DM, wij kunnen die dan naar je nieuwe topic verplaatsen zodat het advies compleet blijft.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True