Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:18

copykat

Good copy isn't bad

@salv,

Als die 5x zoom genoeg is kan je compact blijven.

Had je https://www.frankwandelt....ctcamera-s-van-dit-moment ook al gezien?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 01-03 13:39
copykat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:51:
[...]

nee, maar de lichtsterkte op zoom afstand is wel beter.
tz heeft lens consessies om alles in dat formaat te proppen.
onder andere oplopende aperture. Niet dat het een slechte camera is maar je kan niet en en hebben.

Die stylus is/was een unieke combinatie. 10x zoom 28-300mm, grotere sensor dan compact, lichtsterk f2.8 gehele bereik.
ideale point and shoot.

Als de 3x 4x zoom voldoende is dan is de rx100 een goede keus..
ik weet niet zo snel een net alternatief voor de FZ1000. , kleinere body bedoel ik, behalve dan die gx80 set.
De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is, nu heeft mijn vriendin dat in haar hoofd en kan ik dat lastig ontkrachten zonder met concrete voorbeelden te komen. Nu ben ik online gaan zoeken hoe dit best te verwoorden is maar dat is niet zo makkelijk :P

Daarbij lijkt mij dat een touchscreen ook weer invloed heeft op batterij maar kan ik ongelijk in hebben. Daarbij lijkt voor mij die RX100 een prima keuze, nu sony ook reguliere SD kaart ondersteuning heeft ipv hun eigen MS kaartjes van vroeger
copykat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:44:
@salv,

Als die 5x zoom genoeg is kan je compact blijven.

Had je https://www.frankwandelt....ctcamera-s-van-dit-moment ook al gezien?
Die heb ik zeker gezien en het artikel van vorig jaar ook. Daar zitten wel vele camera's bij die boven het budget zitten en de modellen binnen het budget zitten zijn hier al genoemd.

Voor mij / ons zal dus te twijfel zijn tussen de RX100 en G7X, waarbij voor mij de eerste een zoeker heeft maar de tweede weer een mogelijk fijnere grip. Alleen van de G7X is accu wel een punt al zal ik voor beide een extra batterij aanschaffen.

Ja het zullen voor foto's zijn van omgevingen en indrukken die we daar op doen, binnen de steden en buiten de steden als wij met een scooter door Vietnam gaan en hier en daar rijstvelden en landschappen willen vast leggen. Dit hoeft niet mega groothoek te zijn, we nemen hiernaast ook nog een action cam en ( zoekende naar ) drone mee.

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:03
Salv schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:57:
[...]

De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is,
Hoe meer zoom, hoe meer concessies aan de beeldkwaliteit. Maar net zo belangrijk is de kwaliteit van het glaswerk: hoeveel moeite heeft de fabrikant willen doen om vervorming, lichtafval, abberaties en andere lensfouten uit te sluiten? Als zo'n lens veel vervorming of lichtafval heeft, zal de camera (als je JPG schiet) dat achteraf gaan corrigeren, waardoor de scherpte en het contrast afnemen (en/of ruis toeneemt), en dat effect wordt sterker hoe verder je uit het midden komt.
Je kunt evt de studio comparison tool van DPReview erbij pakken; daarbij kun je camera's met elkaar vergelijken, en ook tussen raw en jpg schakelen.

Overigens heeft Tweakers 2 jaar geleden een vergelijkingstest gedaan met een aantal 1" compacts, en bij de praktijkfoto's kun je heel goed het verschil in beeldkwaliteit zien tussen de drie camera's met 3-4x zoom en eentje met 10x zoom.
Daarbij lijkt mij dat een touchscreen ook weer invloed heeft op batterij maar kan ik ongelijk in hebben.
Dat effect lijkt me verwaarloosbaar. Ja de touchscreentechniek kost een heel klein beetje stroom, maar als de UI een beetje logisch in elkaar steekt navigeer je ook veel sneller door de menu's, waardoor het scherm (en de sensor) minder lang ingeschakeld zijn.

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:48
Je moet gewoon kijken wat je met je foto's wilt uiteindelijk en hoeveel je mee wilt zeulen. Had een dslr met 3 lenzen, maar maakte de laatste jaren altijd foto's op iPhone. Miste daarbij weleens de zoom en dus een tz-100 gehaald (en een iPhone 8 Plus).
In de praktijk gebruik ik de tz100 echt bijna alleen nog maar voor zoomfoto's. Lichtsterkte is dan niet super, maar op hoge iso zijn foto's nog best te doen, voor wat ik ermee doe.

Voorbeeld, op 1/160 iso 3200:

Voordeel is ook dat de camera zo klein is: ze zeiden dat ik m af moest geven, maar door security terug in de broekzak, even richting camera afgifte gelopen, dom om me heen staan kijken en de arena in :P
Zie je verschil als je ze gaat printen op A4, of 100% zoom op je scherm gaat zitten pixel-peepen? Uiteraard, maar door de lange zoom kan je wel foto's maken die je anders niet voor elkaar krijgt 🙂

matthijst wijzigde deze reactie 16-01-2019 23:18 (11%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Salv schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:57:
[...]

De verkoop man hier heeft aangegeven dat een 5x optisch zoom niet super is, nu heeft mijn vriendin dat in haar hoofd en kan ik dat lastig ontkrachten zonder met concrete voorbeelden te komen. Nu ben ik online gaan zoeken hoe dit best te verwoorden is maar dat is niet zo makkelijk :P
Het gaat om bewegende delen, daar zit altijd tolerantie in, ergo minimale variatie in kwaliteit tijdens vergroten van de vergrotingsfactor (zoom).
vergroting is niet het probleem, een prime 300mm is een lens met een vast brandpunt/focalpoint en die zal vele malen scherper zijn als een18-300mm zoom lens. Vandaar dat sommige erg blij worden van een set primes. Deze lenzen worden zo gemaakt dat elke lens in die lens precies past dat er minimale distorsie is, Abernation colorshift flaring, pincushion barrel, vignetting/lichtafval.
dit bepaald de afmetingen van de lens.
Dus zoom betekend compromis, en om een klein vergelijk te geven:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS
en de betere prolens:
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph
Je ziet beide zijn ongeveer de zelfde zoomrange maar de 50-200mm is vele malen duurder.
en niet alleen omdat hij lichtsterker is. Ook omdat de toleranties(afwijkingen) zijn verkleind.
ergo scherper minder vervormingen die digitaal opgelost moeten worden wat scherpte verminderd.

Ik heb zelf oa de fz200, en die heeft 24x optisch 12Mp en 48x izoom (nogsteeds een raw file maar kleiner, minder pixels 8Mp)
Erg fijn voor alround foto's en de f2.8 doet met de kleine sensor best lekker mee. bij goed licht een prima alrounder.
Maar vergeleken met de fz1000 gaat hij toch nat. zelfs een image crop van de 480mm EFL naar 600mm EFL is beter. Zeker als omgevingslicht minder wordt en de isowaarde omhoog gaan.
Nadeel fz1000 is een stuk groter.
(ik heb nu een m43 met setje lenzen)

Als je lichtsterke lenzen én een (grote) zoomrange wilt wordt het groot en als je grotere sensor wilt om nog betere eigenschappen te krijgen nog groter.
(Daarom hebben alle superzooms een kleine sensor.)

Dus terug naar jullie keuze:
Door kleine zoomrange (5x) te kiezen kan je camera, een goede optische lens hebben en toch goedkoper, kleiner en lichtsterker zijn. (dus betere foto's in image kwaliteit) trade off is dan je zult je voeten moeten gebruiken als zoom! ;)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Juzzuts
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 10:29
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 500 euro

Wat voor premium compactcamera wil je?
Compact model

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

De camera gaat gebruikt worden om foto's te maken van onze kersverse zoon. Op dit moment gebeurt dat vooral met de telefoon en ik wil graag goede kwaliteit foto's van het kereltje. Ik heb weinig ervaring met fotograferen, dus hij moet niet te lastig zijn :-) ook Wil ik niet steeds hoeven flitsen zodat hij lekker door kan slapen.
Kantelbaar scherm, relatief hoge lichtgevoeligheid, eenvoudig mee te nemen en in te stellen

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
De Panasonic DMC-LX15 lijkt me geschikt met bovenstaande, vooral vanwege de lichtgevoeligheid. Ben benieuwd of jullie dit ook zo zien en of dat het apparaat significant betere foto's gaat maken dan de OnePlus 5t.
Ik wil graag gebruik maken van de actie van MediaMarkt die ik net voorbij zag komen, vandaar dat de post (nog) niet super uitgebreid is en ik graag snel advies zoek :-)

Juzzuts wijzigde deze reactie 27-01-2019 06:54 (7%)

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:02
@Juzzuts Ben je ook bereid om te kijken naar een systeemcamera met lichtgevoelige vaste-brandpunt-objectief? Kan me voorstellen dat je daar meer aan hebt in deze situatie. Je kunt dan niet zoomen, maar bij weinig licht blijft de focus beter werken (want er is meer licht om mee te focussen) en je kunt hogere sluitertijden gebruiken om te voorkomen dat de beweging van je kleine kereltje zorgt voor onscherpe beelden.

• Juzzuts
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 10:29
Iets van zoom lijkt me toch wel prettig aangezien hij ook voor vakantiekiekjes gebruikt zou worden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Juzzuts schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:58:
Iets van zoom lijkt me toch wel prettig aangezien hij ook voor vakantiekiekjes gebruikt zou worden.
lens wisselen voor een zoom lens.......

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 24-04 12:00
Juzzuts schreef op zondag 27 januari 2019 @ 06:48:
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 500 euro

Compact model

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
De Panasonic DMC-LX15 lijkt me geschikt met bovenstaande, vooral vanwege de lichtgevoeligheid. Ben benieuwd of jullie dit ook zo zien en of dat het apparaat significant betere foto's gaat maken dan de OnePlus 5t.
Met bovenstaande eisen (max 500, compact, lichtsterk) is de LX15 een prima camera. Ik heb deze zelf ook en schiet hier betere foto's mee dan met mijn Galaxy S8. Uiteraard is enige verdieping in hoe de verschillende instellingen (aperture, shutter speed, iso etc) op de camera werken wel vereist wil je het maximale eruit halen.

• Salv
copykat schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:12:
[...]

Het gaat om bewegende delen, daar zit altijd tolerantie in, ergo minimale variatie in kwaliteit tijdens vergroten van de vergrotingsfactor (zoom).
vergroting is niet het probleem, een prime 300mm is een lens met een vast brandpunt/focalpoint en die zal vele malen scherper zijn als een18-300mm zoom lens. Vandaar dat sommige erg blij worden van een set primes. Deze lenzen worden zo gemaakt dat elke lens in die lens precies past dat er minimale distorsie is, Abernation colorshift flaring, pincushion barrel, vignetting/lichtafval.
dit bepaald de afmetingen van de lens.
Dus zoom betekend compromis, en om een klein vergelijk te geven:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS
en de betere prolens:
pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4.0 Asph
Je ziet beide zijn ongeveer de zelfde zoomrange maar de 50-200mm is vele malen duurder.
en niet alleen omdat hij lichtsterker is. Ook omdat de toleranties(afwijkingen) zijn verkleind.
ergo scherper minder vervormingen die digitaal opgelost moeten worden wat scherpte verminderd.

Ik heb zelf oa de fz200, en die heeft 24x optisch 12Mp en 48x izoom (nogsteeds een raw file maar kleiner, minder pixels 8Mp)
Erg fijn voor alround foto's en de f2.8 doet met de kleine sensor best lekker mee. bij goed licht een prima alrounder.
Maar vergeleken met de fz1000 gaat hij toch nat. zelfs een image crop van de 480mm EFL naar 600mm EFL is beter. Zeker als omgevingslicht minder wordt en de isowaarde omhoog gaan.
Nadeel fz1000 is een stuk groter.
(ik heb nu een m43 met setje lenzen)

Als je lichtsterke lenzen én een (grote) zoomrange wilt wordt het groot en als je grotere sensor wilt om nog betere eigenschappen te krijgen nog groter.
(Daarom hebben alle superzooms een kleine sensor.)

Dus terug naar jullie keuze:
Door kleine zoomrange (5x) te kiezen kan je camera, een goede optische lens hebben en toch goedkoper, kleiner en lichtsterker zijn. (dus betere foto's in image kwaliteit) trade off is dan je zult je voeten moeten gebruiken als zoom! ;)
Om er even op terug te komen, de selectie was in overleg met vriendin die ook de camera gaat gebruiken terug gebracht tot de G7X en RX100 M3. Afgelopen vrijdag de laatste vergelijkingen en reviews / youtube filmpjes bekeken en via websites nog de kwaliteit in foto's vergeleken en uit eindelijk gekozen voor de Sony RX100 M3.

Toen wij deze vrijdag aangeschaft hadden en een dag later naar de MM gingen voor een smartwatch voor vriendin lief, zagen wij de camera 20% goedkoper door de huidige actie die de MM had. Was wel even slikken maar contact gehad met de winkel waar wij gekocht hadden en deze deed netjes de prijs matchen, dus voor het verschil van iets meer dan 100 euro kunnen wij straks extra batterij, tasje en SD kaartjes halen :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Salv
nou top toch? mooie deal.
...... wel die tas batterij en sd's online bestellen veel goedkoper dan bij MM.......
hou je nog een drankje op t terras over... 😉

• Salv
copykat schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:41:
@Salv
nou top toch? mooie deal.
...... wel die tas batterij en sd's online bestellen veel goedkoper dan bij MM.......
hou je nog een drankje op t terras over... 😉
Zeker! Gelukkig is de lokale foto winkel ook een stuk goedkoper dan MM en match deze mooi de online prijzen, leuke deal op deze manier :-) En iedereen bedankt voor de feedback en suggesties!

• TMV
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:30

TMV

Where did that damn icon go?!?

Gezien een tijdje terug de autofocus van mijn Canon 17-55 F2.8 IS ermee is gekapt vind ik het wel tijd om mijn 60D aan de wilgen te hangen en over te gaan op een wat compacter alternatief (en omdat ik het gesleep met die hele combinatie op drukke vakanties nogal zat ben.. :X )..

Maar goed dan begint net als voor veel van jullie de zoektocht! :?

Mijn eisen:
  • Relatief lichtsterke lens / goede (als dat mogelijk is in deze categorie) low-light performance
  • Zoombereik van min. 3-4x met een redelijke wide-angle
  • Minimaal een 1" sensor, of groter
  • Goed uitklapbaar scherm en een viewfinder (geen absolute must maar zou mooi zijn)
  • Formaatje broek- of jaszak
  • Budget niet erg belangrijk, tot max. ~€1000
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
  • Canon PowerShot G1 X Mark III
  • Canon PowerShot G5 X
  • Canon PowerShot G7 X Mark II
  • Leica C-Lux
  • Panasonic Lumix DC-ZS100/TZ100
  • Panasonic Lumix DC-ZS200/TZ200
  • Sony Cyber-shot DSC-RX100 VI
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de formfactor van de G1 X en G5 X, iets grover gebouwd, beter vast te houden, fysieke viewfinder etc. Helaas heeft de G1 X een lens die afbreuk doet aan de rest van de camera en is de G5 X weer wat gedateerd ten opzichte van bijv. de G7 X mark II.. Heb ook een lichte voorkeur voor Canon, maar dat staat natuurlijk niet vast. En is er op elke camera wel weer wat aan te merken waardoor ze één voor één in de "net-niet" categorie vallen...

Zit nog te wachten of er begin dit jaar nog nieuwe modellen worden aangekondigd (G1 X mark IV, G5 X mark II :9~ ) maar geen idee of het wachten zin heeft.

Heeft er hier iemand tips/ervaringen die me verder zouden kunnen helpen?

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-04 10:47
De G7xii heb ik zelf en staat hier bekend als "verwachtingen, mogelijks te hooggespannen, niet ingelost

• TMV

TMV

moozzuzz schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:54:
De G7xii heb ik zelf en staat hier bekend als "verwachtingen, mogelijks te hooggespannen, niet ingelost
Hmmm, dat leek me juist best een goede kanshebber.. Op welk vlak lost de G7X II de verwachtingen niet in? Wat valt je tegen?

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-04 13:58
De Leica C-lux is gewoon een hele dure TZ200. Exact dezelfde lens en chip voor zover mij bekend is.

Ik heb zelf een Panasonic TZ100 (ben daar wel tevreden over), maar Sony timmert ontzettend goed aan de weg de laatste jaren en als je budget tot 1000 EUR gaat en je niet zo veel zoom nodig hebt, zou ik misschien even wachten totdat de Sony in de aanbieding komt. Wat low-light en lens betreft is die Sony toch wel beter dan de Panasonics. Maar ja, die kost ook wel wat meer...

MindcrimeNL wijzigde deze reactie 30-01-2019 10:21 (4%)

• TMV

TMV

MindcrimeNL schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:20:
De Leica C-lux is gewoon een hele dure TZ200. Exact dezelfde lens en chip voor zover mij bekend is.

Ik heb zelf een Panasonic TZ100 (ben daar wel tevreden over), maar Sony timmert ontzettend goed aan de weg de laatste jaren en als je budget tot 1000 EUR gaat en je niet zo veel zoom nodig hebt, zou ik misschien even wachten totdat de Sony in de aanbieding komt. Wat low-light en lens betreft is die Sony toch wel beter dan de Panasonics. Maar ja, die kost ook wel wat meer...
Dat had ik inderdaad ook al wel gelezen ergens. De bouw van zowel de Leica als dus ook de Panasonics, en dan vooral de knopjes enzo, doet me nogal "priegelig" aan. Heb ze nog niet fysiek in de handen gehad dus kan het niet staven. Wat betreft de Sony is het inderdaad zo dat deze vrij goed uit alle reviews komt, maar ook hier weet ik niet hoe de ergonomie van de camera uitvalt. Bouwkwaliteit, bedieningsgemak en vooral snel bij alle belangrijke settings kunnen komen vind ik wel een belangrijk iets. Heeft iemand daar ervaring mee, ook misschien in vergelijking tot de G5x / G1x?

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13:09
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 en sinds kort de Sony RX1000m6.
Met alle drie ben ik zeer tevreden. De fotokwaliteit van de TZ100 en de TZ200 is goed.
Maar de fotokwaliteit van de RX1000m6 slaat alles.
Verbazend dat bij 8x zoom de fotokwaliteit even goed is als zonder zoom.
Het uitklap-scherm van de RX1000m6 is goed voor selfies.
De RX1000m6 is verbazend klein en past makkelijk in een broekzak.
De investering in de RX1000m6 is goed voor jaren

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rx1000 is rx100?

beetje als fz2000 of fz2500 afhankelijk vh land van herkomst.....😀

copykat wijzigde deze reactie 30-01-2019 13:40 (69%)

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
JoStad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:10:
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 en sinds kort de Sony RX1000m6.
Met alle drie ben ik zeer tevreden. De fotokwaliteit van de TZ100 en de TZ200 is goed.
Maar de fotokwaliteit van de RX1000m6 slaat alles.
Verbazend dat bij 8x zoom de fotokwaliteit even goed is als zonder zoom.
Het uitklap-scherm van de RX1000m6 is goed voor selfies.
De RX1000m6 is verbazend klein en past makkelijk in een broekzak.
De investering in de RX1000m6 is goed voor jaren
Ik heb ook de TZ100 maar de lichtsterkte valt toch wat tegen.
Hoe is dat in de praktijk met de RX100 VI ? Diafragma is hetzelfde namelijk.

• matthijst
Alleen op 24mm hetzelfde?
De Sony gaat tot max 4.5 (tz100 naar 5.9).
Mooi grafiekje hier:
https://www.dpreview.com/...er-shot-dsc-rx100-vi-m6/2

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
Alleen op 24mm hetzelfde?
De Sony gaat tot max 4.5 (tz100 naar 5.9).
Mooi grafiekje hier:
https://www.dpreview.com/...er-shot-dsc-rx100-vi-m6/2
Klopt inderdaad, ik bedoelde ook op 24mm.

• matthijst
Dan is het in de praktijk toch hetzelfde?
2.8 op 24mm = 2.8 op 24mm

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13:09
Exocet schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Ik heb ook de TZ100 maar de lichtsterkte valt toch wat tegen.
Hoe is dat in de praktijk met de RX100 VI ? Diafragma is hetzelfde namelijk.
Tot 2x zoom is de TZ100 ongeveer een 1/2 stop lichtsterker.
Vanaf 3x zoom is de RX100m6 maximaal 1 stop lichtsterker.

1/2 stop lichtsterker betekent een verschil in sluitertijd van bv 1/60 naar 1/90 sec.
1 stop lichtsterker betekent een verschil in sluitertijd van bv 1/60 naar 1/120 sec.

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-04 13:58
matthijst schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:01:
Dan is het in de praktijk toch hetzelfde?
2.8 op 24mm = 2.8 op 24mm
TZ100 begint bij 25mm. Gaat van 25mm tot 250mm...

• Lincor
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07-02 11:27
In navolging van @Salv zijn post (sorry, maar deze kwam aardig overeen!):

Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis naar Sardinië zoekende voor een nieuwe fotocamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn, maar ook foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zelf heb ik een max van €650, vriendin vindt het wat veel maar wil wel graag iets dat goed is en nog jaren meekan.

Hij moet makkelijk mee te nemen zijn en goed voor point en shoot. Maar beetje zoom is ook wel fijn.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Het zou fijn zijn als het scherm kantelbaar is, aangezien we ook wel graag iets van selfies willen maken. Daarnaast zou het fijn zijn als de bediening niet te moeilijk is, want mijn vriendin is niet zo technisch onderlegd. Het zou ook wel fijn zijn als hij goede video's kan maken. Tot slot zou het ook fijn zijn als hij goed in de hand ligt.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Panasonic Lumix DMC-LX15
Deze lijkt aan veel van de eisen te voldoen, en is prijstechnisch voor de vriendin interessant.

Sony Cybershot RX100-iv
Ook deze voldoet aan veel van de eisen, is alleen wat duurder en ik denk wat overweldigend voor wat betreft bediening (van wat ik gelezen heb).

Indien er andere inzichten en voorstellen zijn, dan hoor ik het graag!

EDIT: Eigenlijk wil ik vooral weten welke van de twee het meeste gebruikersgemak / makkelijkst te gebruiken is...

Lincor wijzigde deze reactie 01-02-2019 10:00 (3%)

• TMV

TMV

In mijn nog steeds voortdurende zoektocht naar een fijne vervanger van mijn 60D ben ik ondertussen toevallig tegen de Panasonic LX100 II aangelopen. Deze lijkt voor mij de meest belangrijke punten af te vinken:
  • Lichtsterke zoomlens met min. 3x vergroting
  • Grote sensor
  • Bedieningsgemak en ergonomie
Heeft er hier iemand ervaring met deze camera? Hoe bevalt bijvoorbeeld de EVF waarover ik toch gemengde reacties lees? Heb je stof issues vanwege een minder goed gesealde lens?

Na het doorspitten van talloze reviews en andere websites lijkt dit voor mij zeker een kanshebber te zijn, momenteel zeker ook boven de Sony RX100 VA op mijn lijstje..

• DanielC.
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08:29
TMV schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:01:
In mijn nog steeds voortdurende zoektocht naar een fijne vervanger van mijn 60D ben ik ondertussen toevallig tegen de Panasonic LX100 II aangelopen. Deze lijkt voor mij de meest belangrijke punten af te vinken:
  • Lichtsterke zoomlens met min. 3x vergroting
  • Grote sensor
  • Bedieningsgemak en ergonomie
Heeft er hier iemand ervaring met deze camera? Hoe bevalt bijvoorbeeld de EVF waarover ik toch gemengde reacties lees? Heb je stof issues vanwege een minder goed gesealde lens?

Na het doorspitten van talloze reviews en andere websites lijkt dit voor mij zeker een kanshebber te zijn, momenteel zeker ook boven de Sony RX100 VA op mijn lijstje..
Ik was ook naar deze aan het kijken, maar de LX15 lijkt me ondanks de iets kleinere lens (1 inch) toch een betere deal. f1.4 tov f1.7. Ook een kantelbaar scherm en net wat compacter wegens de kleinere lens.

Grootste gemis zou de viewfinder zijn

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:26
(crosspost omdat het andere topic eigenlijk niet gebruikt lijkt te worden :)

Ik ben op dit moment ook aan het rondkijken voor een RX model.
Heb op dit moment een
Sony Alpha A580 +
SAL18250 DT 18–250 mm F3.5–6.3 +
SAL50F18 DT 50 mm F1.8 SAM +
Metz mecablitz 48 af-1

Ik had hier ook nog een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 bij gehad.
Maar die heb ik een aantal jaren geleden al verkocht omdat ikn de praktijk bijna nooit meer wisselde sinds de 18-250 erbij had gekocht.
Inmiddels ligt de A580 alweer 2 jaar stil :'( Heb hem toendertijd nog bij chipclean laten reinigen en sindsdien nog maar een stuk of 5 foto's mee gemaakt. Gewoon geen zin om die hele setup mee te sjouwen. Zeker niet nu we de laatste paar jaar met de motor op vakantie zijn geweest en je dan toch wat beperkter bent in wat je meeneemt.

Maar de foto's van de telefoon zijn het toch ook niet en die van de huidige compactcamera (Nikon Coolpix AW130 Groen) zjin eigenlijk ook gewoon klotekwaliteit. Wel jammer van de afgelopen vakanties maar het zij zo, is mijn eigen keuze geweest. Voor 2e helft van dit jaar staat er weer een verdere reis gepland (Florida) maar ook dan heb ik eigenlijk geen zin in dat gesjouw.

Dus dan maar naar de RX100 kijken. Nu neig ik heel erg naar de RX100VI vanwege het zoombereik, alhoewel de lichtsterkte van de V mij ook wel aanspreekt en ik zeker de voordelen ervan inzien. Toch ben ik bang dat ik op vakantie het zoombereik ga missen. Zou de kwaliteit bij mindere lichtomstandigheden niet beter zijn als de huidige setup, aangezien dat maar een F3.5 is.
Wel balen van de huidige setup maar die levert volgens mij ook geen drol mee op. (staat er op dit moment niet 1te koop :O )

En zou er dit jaar nog een opvolger komen, aangezien er bijna ieder jaar rond juni een nieuwe is aangekondigd
Want dit zou de prijs kunnen drukken, want 1199,- vind ik een behoorlijke smak geld.
En via E-finity voor 835 bestellen vind ik bij dit soort bedragen toch ook wat risicovol.
Ik overweeg zels de Panasonic TZ100 MAAR die heeft geen kantelbaar display en de sensor en AF van de sony zijn een stuk beter.

...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@harley
Wat zoek je nu eigenlijk?
- zoom bereik?
- lichtsterkte? sensor grootte, Lens lichtsterkte?
- formaat?
- wel of geen lenzen wisselen? ( m43 heeft ook rangefinder modellen vandaar.)
- specifieke eigenschappen/features.

Als ik je zo lees, sony rx100 type, wel of geen EFV?
1" of grotere sensor.

zit hier wat tussen?

https://www.techradar.com/news/best-compact-camera

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:26
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:36:
@harley
Wat zoek je nu eigenlijk?
- zoom bereik?
- lichtsterkte? sensor grootte, Lens lichtsterkte?
- formaat?
- wel of geen lenzen wisselen? ( m43 heeft ook rangefinder modellen vandaar.)
- specifieke eigenschappen/features.

Als ik je zo lees, sony rx100 type, wel of geen EFV?
1" of grotere sensor.

zit hier wat tussen?

https://www.techradar.com/news/best-compact-camera
Ik zoek een compacte vervanger voor de alpha 580 met 18-250 die ik nu heb.

Oftewel zoombereik met goede kwaliteit foto's dus eigenlijk is alleen de RX100VI dan de enige optie. rekening houdend met de snellere en beter autofocusen tov de TZ serie van panasonic.
EVF is leuk maar geen absolute must.
Ik heb hem pas tijdens de vakantie (echt) nodig dus misschien dat ze in juni dit jaar nog een nieuwe VII aankondigen, maar ik vraag me af of dat weer een superzoom zal zijn of weer gewoon 3x zoom met de nieuwe IMX sensor. En of dat dan nog invloed heeft op de prijs van de VI.

...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zou nu ook niet even in de 24-200mm iets weten wat zo compact is.
De Panasonic
Is niet slecht maar volgens https://www.amateurphotog...vs-panasonic-tz200-119539
komt de sony op de prijs na boven aan.
pricewatch in de gaten houden.🙂

Heb je beide al in je handen gehouden?
misschien komt je tot de ontdekking dat de tz200 prettiger aanvoelt of goed genoeg is en hou je geld over voor wat sd kaartjes en een goede stevige case.

copykat wijzigde deze reactie 29-03-2019 15:35 (25%)

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:07
Mijn moeder (70+) heeft op dit moment een 500D + Tamron 18-200 en een Panasonic ienieminie camera.
Ze heeft geen verstand van techniek, maar heeft een goed gevoel voor compositie en het juiste moment.

de dSLR is te groot om altijd bij je te hebben, maar maakt goede foto's
de panasonic heeft een fijn formaat, maar kwaliteit is mwoah (understatement) en zoomen gaat via het schuifje bij de ontspan-knop. Daar kan ze maar niet aan wennen.

Ze zoekt dus een andere camera:
eisen:
- klein genoeg om mee te nemen.
- zoomen via ring om de lens!!!
- goede IQ
- budget +/- 400

Vooral die tweede optie maakt het lastig. Welke camera voldoet aan alles?

107mb wijzigde deze reactie 03-04-2019 09:04 (9%)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:00
107mb schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:03:
... een 500D + Tamron 18-200 en een Panasonic ienieminie camera.

eisen:
- klein genoeg om mee te nemen.
- zoomen via ring om de lens!!!
- goede IQ
- budget +/- 400
Welke camera voldoet aan alles?
Heeft "ienieminie" nog een typeaanduiding, waardoor wij weten hoe gedateerd die kamera is?

Nieuw voldoet, voor zover mij bekend, geen enkele kamera aan alles. Meer geld of minder eisen!
2e hands zou een Olympus of Panasonic met 14-140 of 14-150 zoomlens (zelfde bereik als 18-200 op Aps-C) mogelijk moeten zijn. Da's wel groter dan "ienieminie", maar duidelijk kleiner en lichter dan 500D + 18-200.

gezocht: Panasonic GM5

• 107mb
volgens mij een SZ10. maar pin me er niet op vast.

ik zal de eisen aanpassen en in volgorde an prioriteit zetten:
- zoomring
- budget
- formaat
- IQ

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:03
107mb schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:22:
volgens mij een SZ10. maar pin me er niet op vast.

ik zal de eisen aanpassen en in volgorde an prioriteit zetten:
- zoomring
- budget
- formaat
- IQ
Canon G9-X Mk II kun je via het menu zodanig instellen dat je kunt zoomen met de ring om de lens. Maar dat gaat dan wel in vrij grote stappen. Ik neem aan dat andere camera's van Canin dezelfde functionaliteit hebben.

Overigens weet ik dat de Panasonic LX100 het ook kan, maar die is een stuk duurder...

• 107mb
ik denk dat ik haar eens een m4/3 laat zien.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
B64 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
[...]

Canon G9-X Mk II kun je via het menu zodanig instellen dat je kunt zoomen met de ring om de lens. Maar dat gaat dan wel in vrij grote stappen. Ik neem aan dat andere camera's van Canin dezelfde functionaliteit hebben.

Overigens weet ik dat de Panasonic LX100 het ook kan, maar die is een stuk duurder...
Volgens mij kan het met de Sony RX100 ook (vziw), die zou nog wel in het budget passen.

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:44
B64 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
[...]

Ik heb de Canon G7x II, die kan zoomen met de ring, de voorganger voor zover ik weet niet. Wel kun je via de instellingen kiezen voor stapsgewijs (24, 28, 35, enz) of 'traploos'. Heb het nog niet veel gebruikt (heb de camera net pas), maar het is wel fijn dat het verschil er is. Je hebt geen viewfinder, dat vond ik bij de overgang van een spiegelreflex het meeste wennen, is echt wel minder fijn met veel omgevingslicht/felle zon. Uiteindelijk heeft het compacte formaat toch de doorslag gegeven.
Pagina: 1 2 3 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True