Een Sony A5100 is zonder twijfel de betere camera van de twee, maar dat is dan ook geen compact camera, maar een MILC, een spiegelloze camera met verwisselbare lenzen. In de volksmond: kwalitatief gelijk aan een spiegelreflex, maar zonder spiegel en iets compacter.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:24:
Ik ben op zoek naar iets nieuws, momenteel schiet ik mijn vakantiefoto's met een 'gewone' compactcamera van mijn ouders (samsung stf200). Toch wil ik graag wat meer uit de foto's halen, wat mooier beeld, een beetje kunnen spelen met de scherptediepte.
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
- 500euro (Kan misschien stuk goedkoper met mijn eisen)
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera gaat voornamelijk gebruikt worden tijdens vakantie's en citytripjes. Maar wat natuur fotograferen komt ook voor. Als er goed mee gefilmd kan worden gaat dit ook zeker gebeuren maar het is geen echte must. Daarbij komt wel kijken dat een redelijke accu dan een must wordt.
Verder ben ik er betreft de 'zoom' nog niet helemaal uit. Voor vakantiekiekjes etc. zal er niet heel veel gezoomd worden denk ik, wel?
Verder lijkt het me aardig als er in wat slechtere lichtomstandigheden ook goede foto's gemaakt kunnen worden, want dat valt nu niet mee om dan iets goed op beeld te krijgen.
Ik ben echt helemaal nieuw in het fotogebied, maar het lijkt me leuk om me er meer in te gaan verdiepen (wie weet wordt het een nieuwe hobby). Dit is ook de reden waarom mijn budget wat hoger ligt.
Touchscreen voor focus heb ik nu al bij meerdere camera's voorbij zien komen en dit lijkt mij ontzettend handig.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Momenteel heb ik voornamelijk gekeken naar de Sony a5100 en de Canon G7x.
De a5100 trekt me voornamelijk omdat ik hier de mogelijkheid zie om meer uitdaging te krijgen in fotograferen en daarnaast door zijn profesionele uitstraling. Daarbij moet wel gezegd hebben dat dit de eerste camera is waar mijn oog op viel en na een boel reviews over deze camera het balletje is gaan rollen.
Maar is deze camera niet te serieus voor mij en wil ik rond liggen slepen met een grotere camera/lens? Ik vind hem ergens wel groot, maar ook wel weer meevallen.
De G7x trekt mij voornamelijk door zijn compactheid en mede door het touchscreen. (maar de a5100 heeft dit ook)
Als ik de reviews mag geloven is de a5100 toch beter door zijn grotere sensor, (grotere sensor per definitie betere foto's ?) waarbij de a5100 niet veel duurder is.
Om een lang verhaal kort te maken; eigenlijk heb ik nog geen goed idee waar ik moet beginnen
Probeer de camera's eens uit!