Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:02
quote:
SensationRS schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:24:
Ik ben op zoek naar iets nieuws, momenteel schiet ik mijn vakantiefoto's met een 'gewone' compactcamera van mijn ouders (samsung stf200). Toch wil ik graag wat meer uit de foto's halen, wat mooier beeld, een beetje kunnen spelen met de scherptediepte.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
- 500euro (Kan misschien stuk goedkoper met mijn eisen)

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera gaat voornamelijk gebruikt worden tijdens vakantie's en citytripjes. Maar wat natuur fotograferen komt ook voor. Als er goed mee gefilmd kan worden gaat dit ook zeker gebeuren maar het is geen echte must. Daarbij komt wel kijken dat een redelijke accu dan een must wordt.
Verder ben ik er betreft de 'zoom' nog niet helemaal uit. Voor vakantiekiekjes etc. zal er niet heel veel gezoomd worden denk ik, wel?

Verder lijkt het me aardig als er in wat slechtere lichtomstandigheden ook goede foto's gemaakt kunnen worden, want dat valt nu niet mee om dan iets goed op beeld te krijgen.

Ik ben echt helemaal nieuw in het fotogebied, maar het lijkt me leuk om me er meer in te gaan verdiepen (wie weet wordt het een nieuwe hobby). Dit is ook de reden waarom mijn budget wat hoger ligt.

Touchscreen voor focus heb ik nu al bij meerdere camera's voorbij zien komen en dit lijkt mij ontzettend handig.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Momenteel heb ik voornamelijk gekeken naar de Sony a5100 en de Canon G7x.

De a5100 trekt me voornamelijk omdat ik hier de mogelijkheid zie om meer uitdaging te krijgen in fotograferen en daarnaast door zijn profesionele uitstraling. Daarbij moet wel gezegd hebben dat dit de eerste camera is waar mijn oog op viel en na een boel reviews over deze camera het balletje is gaan rollen.

Maar is deze camera niet te serieus voor mij en wil ik rond liggen slepen met een grotere camera/lens? Ik vind hem ergens wel groot, maar ook wel weer meevallen.

De G7x trekt mij voornamelijk door zijn compactheid en mede door het touchscreen. (maar de a5100 heeft dit ook)
Als ik de reviews mag geloven is de a5100 toch beter door zijn grotere sensor, (grotere sensor per definitie betere foto's ? :X ) waarbij de a5100 niet veel duurder is.

Om een lang verhaal kort te maken; eigenlijk heb ik nog geen goed idee waar ik moet beginnen
Een Sony A5100 is zonder twijfel de betere camera van de twee, maar dat is dan ook geen compact camera, maar een MILC, een spiegelloze camera met verwisselbare lenzen. In de volksmond: kwalitatief gelijk aan een spiegelreflex, maar zonder spiegel en iets compacter.

Probeer de camera's eens uit!

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:07

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Op dit moment heb ik een 10 jaar oude Nikon Coolpix L12 die duidelijk aan vervanging toe is. Ik maak eigenlijk alleen nog maar op vakantie (af en toe) een foto. Denk dan aan natuur, landschappen, gebouwen, etc. De afgelopen paar jaar deed ik dat eigenlijk alleen nog met mijn telefoon, maar ik ben daar niet (meer) zo tevreden over (Nexus 4, is óók aan vervanging toe). De kleuren zijn vaak een beetje flets, foto's niet helemaal scherp etc. Ik heb nu een iPhone van de baas en dat schiet wel lekker weg qua foto's, maar ben geen fan van iOS (in het algemeen, vind Android prettiger) en ik denk dat ik die voor mijn vakantie weer in moet leveren.

Max 200 euro

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Voor het hoofddoel doel zie hierboven, vakantiefoto's. Daaraan wil ik nog toevoegen dat ik ook wel eens thuis foto's wil maken van mijn hobby, modelbouw. Maar ik denk dat voor dat doel deze categorie camera's niet echt de beste keuze is om mooie foto's te maken, vooral vanwege de vaste flitser op deze dingetjes.

Wat specs betreft vind ik het leuk als het een beetje gadget gehalte heeft, NFC, WiFi en remote fotograferen met een appje zijn wel een pre bijvoorbeeld. Ook een beetje instelmogelijkheden vind ik wel fijn. En als ik de foto's makkelijk in Google Photo's kan zetten (om via een Chromecast thuis weer te kunnen tonen), dan ben ik helemaal tevreden.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

- Canon PowerShot SX610 HS Zwart
- Nikon Coolpix S7000 Zwart
- Sony Cyber-shot DSC-WX350 Zwart

qua merk:
Nikon: daar ben ik bekend mee en tevreden over. Canon: ik hoor er (hele) goede verhalen over. Sony: vast niet slecht, maar het is geen "echt" camera merk (als in: dat is hun corebusiness) heb ik altijd het idee.

Wat de camera's betreft:
De een heeft een hogere zoomfactor, de andere weer meer pixels. Verder weet ik ook niet zo goed waar ik op moet letten. De Sony is een derde duurder dan de andere twee, maar zie die hogere prijs niet terug in de specs.

We've got that ring of confidence

• ikweethetbeter
quote:
Yukkie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:52:
qua merk:
Nikon: daar ben ik bekend mee en tevreden over. Canon: ik hoor er (hele) goede verhalen over. Sony: vast niet slecht, maar het is geen "echt" camera merk (als in: dat is hun corebusiness) heb ik altijd het idee.
Sony heeft jaren geleden de cameratak van Minolta overgenomen, inclusief personeel, en die engineers werken nu nog bij Sony.
quote:
Wat de camera's betreft:
De een heeft een hogere zoomfactor, de andere weer meer pixels. Verder weet ik ook niet zo goed waar ik op moet letten. De Sony is een derde duurder dan de andere twee, maar zie die hogere prijs niet terug in de specs.
16, 18 of 20 megapixels: dat maakt niks uit. Ze hebben allen kleine sensoren, de Sony sensor (ook in de Nikon zit een Sony sensor) is marginaal beter dan de Canon sensor. Wil je meer kwaliteit, dan moet je meer investeren en een camera met een grotere sensor kiezen. Dat kan ook voor je hobby een goede reden zijn wat dieper in de buidel te tasten!

Wat je ook kunt doen, is een telefoon kopen die een redelijke camera heeft. Je hebt dan geen zoom, maar gaat er verder op vooruit vergeleken met je antieke compact camera. Sla dit jaar de Nexus telefoons maar over, mogelijk is een One Plus 3 wel iets voor jou.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Volgens mij hebben veel compacts van Canon ook Sony sensoren (t/m de 1" sensoren aan toe), dus wat dat aan gaat is er weinig verschil. Hooguit dat ieder merk de output een beetje tweaked zodat de kleuren er wat anders uit zien voor de verschillende merken.

Iets om op te letten is denk ik vooral de lichtsterkte van de lens (wat zich min of meer vertaald in hoe gauw een camera bewogen beelden krijgt als het wat donkerder wordt), en eventueel of de lens van de ene wat beter is dan die van de andere qua optische kwaliteiten, alhoewel ik niet denk dat hier echt goede informatie over te vinden is.

• ikweethetbeter
quote:
henkie196 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:23:
Volgens mij hebben veel compacts van Canon ook Sony sensoren (t/m de 1" sensoren aan toe), dus wat dat aan gaat is er weinig verschil. Hooguit dat ieder merk de output een beetje tweaked zodat de kleuren er wat anders uit zien voor de verschillende merken.
Dat, en de halve stop lichtsterkere lens kunnen redenen zijn waarom de Nikon en Sony marginaal beter zijn dan de Canon. Maar het scheelt niet veel, kijk vooral naar de bediening en de extra features.

Wil je echt iets beters, ga dan kijken bij de 1" compacts.

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:07

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thanks voor de tips! op basis van jullie commentaar denk ik dat bijvoorbeeld een Canon PowerShot G7X Zwart beter bij mijn wensen past (toch?).
Zo te zien overstijgen mijn wensen dus weer eens mijn budget ;-) Eens kijken wat ik daar aan ga doen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-02 14:38
Staar je ajb niet blind op de merken als Canon, Nikon, etc.
Op digitale compact camera's gebied timmeren Sony en Panasonic op dit moment heel erg goed aan de weg.
Sony scoort hoog op het meest innovatief en beeld kwaliteit. Panasonic doet het zeer goed op de snelheid en functionaliteit.
Zie ook de toplist van Chip.de, op de eerste 10 plekken staan alleen maar Sony & Panasonic camera's:
http://www.chip.de/besten...ras--index/detail/id/996/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:40
Ik zit ook dankzij het mee lurken in dit topic naar een Canon G7X te kijken. Eigenlijk buiten mijn budget, maar ik hou van goeie aankopen en geen halve dus toch maar een beetje door sparen.
Eventueel via marktplaats kopen, maar wat is nou een fair price v oor een G7X die al minstens een jaar door iemand gebruikt is? Als ik nu kijk staan ze er voor ¤400 op, maar dat vind ik een te hoge prijs. Voor ¤80 euro meer heb je een nieuwe met garantie en je weet tenminste dat ie nooit gevallen is ofzo.

Is 400 een beetje realistisch voor een tweedehands of is 300 meer een fair price?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

De vraag is dan eerder of het feit dat hij nieuw is jou ¤80 waard is. Zo te lezen vind je dat te hoog dus maakt het feitelijk niet uit wat realistisch is. Je kunt natuurlijk altijd een tegenbod doen, voor ¤350 vandaag nog ophalen bijvoorbeeld. Het is een vraagprijs dus je kunt altijd onderhandelen.

Als ik mijn G7X zou verkopen verwacht ik er echt geen ¤400 meer voor te krijgen, maar als ik hem voor ¤300 aanbied willen mensen alsnog onderhandelen en eindig ik nog veel lager. Het kan best zijn dat hij hoog in zet. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• kootje70
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-02 08:00
quote:
kootje70 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 04:41:
Ik denk dan toch voor de Panasonic te gaan...
Een EVF is toch wel handig. Ook de handmatige focus lijkt me leuk om mee te experimenteren,
Ook las ik nog een engelse review met een vergelijk met de sony (en Canon):
http://www.cameralabs.com...C_TZ60_ZS40/verdict.shtml
Bedankt iig. :)
Ondertussen ben ik van gedachte verandert. In de winkel de Lumix vast gehad. Ik zat te pielen met de grip. Mijn middelvinger komt telkens ongemerkt voor de flitser.
Dus werd het verder kijken.
Nu vele reviews verder heb ik een nieuw rijtje:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
+ Lekker klein
+ Grote sensor
- Geen evf
- Geen zoom

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX90 Zwart
+ Klein
+ Wel evf
+ Groot zoombereik
- Kleine sensor

pricewatch: Canon EOS M10 + EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM Zwart
Deze heb ik bij de Mediamarkt in de hand gehad en voelde goed.
- Grote sensor
- Geen zoom

pricewatch: Sony A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Ook bij de Mediamarkt in de hand gehad, voelde ook goed. Tip van mijn vrouw.
+Grote sensor
- Geen zoom

Mijn budget is verhoogd. Ik kijk nu naar max. ¤400,- Er moet immers nog een tasje en een geheugenkaart bij. En hij moet gebruikt kunnen worden door alle gezinsleden, dus een modus: klik en klaar.
Ik neig dus toch voor een Sony te gaan. Ook vraag ik me af of ik de grote zoomlens van de hx90 gebruik.

Kan iemand nog tips of raad geven geven? :?

• rudimaes
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 28-12-2016
De Sony HX90V is niet slecht, maar toch de minste van de vier. Het voordeel van de EOS M10 en A5000 is, dat je later een zoomlens kan bijkopen.
Sony camera's hebben een goede auto mode, dus is het kiezen tussen RX100 en de A5000. Normaal zou de A5000 nog iets beter moeten zijn bij foto's in weinig licht, door de grotere sensor. Maar de foto kwaliteit hangt ook af van welke lens wordt gebruikt.

• ikweethetbeter
quote:
kootje70 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 03:17:
[...]

Ondertussen ben ik van gedachte verandert. In de winkel de Lumix vast gehad. Ik zat te pielen met de grip. Mijn middelvinger komt telkens ongemerkt voor de flitser.
Dus werd het verder kijken.
Nu vele reviews verder heb ik een nieuw rijtje:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
+ Lekker klein
+ Grote sensor
- Geen evf
- Geen zoom

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX90 Zwart
+ Klein
+ Wel evf
+ Groot zoombereik
- Kleine sensor

pricewatch: Canon EOS M10 + EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM Zwart
Deze heb ik bij de Mediamarkt in de hand gehad en voelde goed.
- Grote sensor
- Geen zoom

pricewatch: Sony A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Ook bij de Mediamarkt in de hand gehad, voelde ook goed. Tip van mijn vrouw.
+Grote sensor
- Geen zoom

Mijn budget is verhoogd. Ik kijk nu naar max. ¤400,- Er moet immers nog een tasje en een geheugenkaart bij. En hij moet gebruikt kunnen worden door alle gezinsleden, dus een modus: klik en klaar.
Ik neig dus toch voor een Sony te gaan. Ook vraag ik me af of ik de grote zoomlens van de hx90 gebruik.

Kan iemand nog tips of raad geven geven? :?
Ja: wat wil je?

Wil je compact, wil je goed, wil je goedkoop, wil je veel zoom, wil je ...

Kies iets uit wat je belangrijk vindt, en stem, de rest erop af.

Je vergelijkt een compact met kleine sensor, een compact met grote sensor, en twee MILC's met elkaar.

Over de MILC's kunnen we kort zijn. Ik zou nooit een Canon EOS-M kopen, het concept heeft geen prioriteit voor ze. De Sony A5000 is een prachtige camera en maakt prachtige foto's, alleen verwacht geen DSLR snelheden. Daarvoor moet je de A5100 of A6000 hebben.

Overigens hebben alle camera's die je noemt minstens 3 x zoom, ook al zeg je bij je nadelen dat-ie geen zoom heeft. Dat is in de meeste gevallen voldoende zoom, alleen op safari en een paar andere gevallen niet.

Van deze lijst zou ik voor de RX100 kiezen, maar als ik jou was zou ik eerst eens bedenken wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kootje70
@rudimaes: Bedankt voor de reactie. De Canon vond ik al wat minder, dus die komt te vervallen.
@ikweethetbeter: Tja, wat ik wil....? Een toestel die onder alle omstandigheden mooie foto's maakt voor een betaalbare prijs. Ik wil niet lopen zeulen met een spiegelreflex, maar ook niet te klein, dat ik een verkeerde knop, of 2 knopjes tegelijk indruk.
Meestal moet het voor mij ook klik/klaar zijn. Maar ik wil ook een beetje spelen met licht, focus. En dat in allerlei situaties. Ik hou wel van architectuur, maar ook van sport en schemer.
Ik denk de HX90 dus ook van het lijstje te schrappen. Blijft over de RX100 en de A5000.
Beiden lekker compact, maar de A5000 kun je nog uitbreiden met een andere (zoom-)lens.
Hoe verhoudt de GF7 zich tot de A5000? Die is een jaar jonger, maar een iets kleinere sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rudimaes
De fotokwaliteit zal niet veel schelen. De GF7 is iets sneller, heeft een touchscreen en meer dan 20 scene modes (mocht je die gebruiken). Zowel Panasonic als Sony hebben een goede auto mode. (snapshots). De kitlens op de GF7 is iets beter dan die op de A5000.
De A5000 heeft een veel betere batterijduur.

rudimaes wijzigde deze reactie 03-07-2016 12:20 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stroopwafel Inc
  • Laatst online: 29-12-2017
Hallo! Als leek ben ik op zoek naar een camera met onderstaande wensen/eisen. Op dit moment weet ik nog vrij weinig van fotograferen en dus ook weinig van toestellen, al hoop ik dat dat met wat ervaring wel zal komen.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ik hoop voor 500 euro klaar te zijn, inclusief hoesje etc. Indien nodig zal daar nog wel wat bij te leggen zijn.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De bedoeling is om de camera+hoesje mee te kunnen nemen in een jaszak op de motor. De foto's die ik er mee ga maken zullen vooral landschappen (al dan niet met motor op de voorgrond) en stadsgezichten zijn, ook vaak bij minder licht (schemering). Zoom is niet zo heel belangrijk, al is alles natuurlijk mooi meegenomen. De gemaakte foto's moeten goed genoeg zijn om mooi te kunnen afdrukken op een redelijk formaat (groter dan A3 zal het niet worden) en op groter formaat op canvas o.i.d. De foto's zijn vooral bedoeld als aankleding van mijn huis.

- De Sony Cybershot DSC-RX100 valt goed binnen mn budget en heeft goede reviews, maar het model is alweer wat jaren oud en heeft ondertussen al drie opvolgers, allen buiten mijn budget vallend.
- De Canon Powershot G9 X is daarentegen in ongeveer dezelfde prijsklasse een stuk nieuwer. Deze heeft op tweakers echter nog geen review en van andere websites ken ik de betrouwbaarheid niet.
- De Canon Powershot G7 X heeft dan weer wel redelijke reviews, maar gaat ook al iets langer mee. Deze gaat wel wat over budget heen, maar afhankelijk van de accessoires zou het nog wel moeten kunnen.

Bovenstaande opties zijn wat ik zelf even heb kunnen opscharrelen, maar zoals gezegd weet ik er nog vrij weinig van. Wellicht zijn er nog opties die ik over het hoofd heb gezien? Tevens heb ik verder weinig idee welke van de opties het beste past bij mijn doel.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kootje70
quote:
rudimaes schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:58:
De fotokwaliteit zal niet veel schelen. De GF7 is iets sneller, heeft een touchscreen en meer dan 20 scene modes (mocht je die gebruiken). Zowel Panasonic als Sony hebben een goede auto mode. (snapshots). De kitlens op de GF7 is iets beter dan die op de A5000.
De A5000 heeft een veel betere batterijduur.
Is de GF7 dan vergelijkbaar met de A5100?
De A5100 is net boven m'n budget. Van beide eea al gezien op internet. Vooral mooie techniek van de A5100.
Maarja, je moet wel een grens zetten. Je kunt immers naar boven blijven kijken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rudimaes
quote:
kootje70 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:25:
[...]

Is de GF7 dan vergelijkbaar met de A5100?
De A5100 is net boven m'n budget. Van beide eea al gezien op internet. Vooral mooie techniek van de A5100.
Maarja, je moet wel een grens zetten. Je kunt immers naar boven blijven kijken...
De A5100 zal iets beter zijn, vooral bij minder licht. Maar de GF7 is zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kootje70
Tja, scheelt toch weer ¤100,-.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:40
quote:
Gonadan schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:30:
De vraag is dan eerder of het feit dat hij nieuw is jou ¤80 waard is. Zo te lezen vind je dat te hoog dus maakt het feitelijk niet uit wat realistisch is. Je kunt natuurlijk altijd een tegenbod doen, voor ¤350 vandaag nog ophalen bijvoorbeeld. Het is een vraagprijs dus je kunt altijd onderhandelen.

Als ik mijn G7X zou verkopen verwacht ik er echt geen ¤400 meer voor te krijgen, maar als ik hem voor ¤300 aanbied willen mensen alsnog onderhandelen en eindig ik nog veel lager. Het kan best zijn dat hij hoog in zet. ;)
Thanks voor je antwoord nog. Mag me inmiddels ook scharen in het kamp van de G7x. Uiteindelijk toch nog voor een mooie prijs gevonden op MP inclusief bon :)

Bedankt ieder geval voor jullie informatie!

• Chindi
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-02 23:36
Ik denk dat ik me ook binnenkort in het kamp van de G7X zal scharen, maar in de review hier op tweakers las ik dat de batterij aan de (zeer) kleine kant is en dat het wegschrijven van RAW lang duurt.
Is aan 1 van de 2 ondertussen al iets gedaan door een firmware update of zo?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Het is wat je gewend bent en hoe je heb gebruikt. Wij gebruiken hem met casual dus veel minder intensief dan de dslr. De batterij gaat bij ons lang mee en het wegschrijven is van RAW+ jpeg en geeft geen problemen. Echt burst of zo doe je toch amper met een vakantie camera.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Chindi
Momenteel heb ik een Olympus SZ16, een travelzoom van een paar jaar oud maar ik ben er nooit echt tevreden over geweest. Mijn oude Panasonic was imo beter, vooral qua kleuren en zo, maar ook qua bediening.
Ik gebruik hem inderdaad enkel/vooral maar op vakantie. Ik doe wel altijd avontuurlijke reizen, de keuze ging nog tussen de FZ300 en de G7X maar vooral de grootte van de FZ300 schrikt me af. Ik heb toch liever iets dat meer draagbaar is, maar de weather sealing van de FZ300 spreekt me natuurlijk ook wel aan.

Die batterijen van die G7X zijn wel heel duur. Iemand een idee of er een batterijlader bij zit en/of je met microUSB kunt opladen?
En de TZ100 dan? Die heeft tenminste nog 10x zoom en een grote sensor. De FZ300 heeft gewoon een 1/2.3" sensor. De FZ1000 heeft wel een behoorlijk zoombereik en grote sensor, maar die moet je dan wel nog weten te bemachtigen (momenteel wat leveringsproblemen en helemaal trouwens bij Sony).

Universal Creations wijzigde deze reactie 09-07-2016 22:10 (25%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Chindi
Ik had toch graag rond de 500¤ gebleven, een vriend raadde me de FujiFilm X30 aan. Hij heeft zelf de X10.
Ik heb die ook in mijn handen gehad, maar die is toch ook redelijk bulky en is opnieuw maar een 2/3 sensor.
Decisions, decisions, decisions, ...

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:30
Aangezien mijn ouders bijna jarig zijn en ze regelmatig op vakantie gaan, wilde ik ze een geschikte camera cadeau doen. Nu zitten ze regelmatig met hun telefoon, tablet en een oude Panasonic FS-25 te rommelen. De laatste van dit rijtje geeft daarbij de beste kwaliteit foto's. Echter met een zoombereik van 29 - 145mm en een bijbehorend diafragma van 3,3 - 5,9 is dit wellicht niet om over naar huis te schrijven. Daar komt bij dat full-hd filmen geen optie is voor de compactcamera.

Ik denk dat ze profijt hebben van een nieuwere, modernere camera met idem functies.

Mijn ouders zijn van het type point-and-shoot, dus RAW en handmatige instellingen is geen must, maar als het er op zit, is het geen probleem, zolang het geen (grote) impact heeft op de prijs en gebruiksgemak van het toestel. Het is belangrijk dat de autofocus goed zijn werk doet. Regelmatig zie ik foto's die verkeerd gefocust zijn en dat is gewoon zonde.

De kwaliteit van de foto's is belangrijk, maar tot bepaalde hoogte. De foto's worden namelijk zelden geprint, laat staan op groot formaat. Eigenlijk is het het meest belangrijk dat de kwaliteit in de auto-modus gewoon goed is. Ik denk niet dat ze ooit ook maar iets aan nabewerking gaan doen.

Aangezien de camera op reis gebruikt wordt, lijkt het mij belangrijk dat deze een aardig zoombereik moet hebben. Ik zie travelzooms met een telebereik van 750mm, maar ik vraag me af of dat écht wel noodzakelijk is. Dat lijkt me namelijk een flinke impact te hebben op de (bewegings)onscherpte en in mindere mate het diafragma wat omhoog schiet.

Na wat zoekwerk leek mij de Nikon Coolpix S9900 de ideale camera te zijn, vooral vanwege het omklapbare lcd-scherm. Helaas is deze niet meer leverbaar en het is me niet duidelijk of er een opvolger is.

De Panasonic TZ-60 of TZ-70 staan ook hoog op m'n lijstje, waarbij de TZ-70 een streepje voor heeft ivm iets betere specs (sensor-pixel verhouding en focus). Echter volgens sommige sites boet die wat in op fotokwaliteit.

Deze drie, samen met de Canon SX7**HS komen in vele reviews terug, waarbij de Canon's eigenlijk altijd het onderspit delven.

Mijn vragen aan jullie;
1. Is de Panasonic TZ-70 het echt waard voor dit doeleinde? of is het eigenlijk flinke overkill.
2. Welke alternatieven (goedkoper?) zouden jullie kunnen aanraden?
3. Hoeveel telebereik is bruikbaar voor een camera op reis?

Bijna vergeten. Het is belangrijk dat de camera compact is. Vergelijkbaar met de modellen die hierboven zijn genoemd.
quote:
¤200,- tot max ¤300,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Point-And-Shoot voor vakantiekiekjes.
Zie hierboven, eisen zijn goede fotokwaliteit voor een sporadische print, maar meestal worden de foto's op tv/computer/tablet bekeken. De focus moet correct en vrij snel zijn, evenals het afschieten. Extra's zijn leuk, maar de basisfuncties moeten makkelijk bereikbaar zijn.
Zie eerste deel van post.

Het grote subwoofer topic - Subwoofer overzicht | 4050wp (dak)

• LA-384
Toch maar een schopje

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Tja eigenlijk geef jij aan dat jij vind dat ze iets beters moeten, zelf hebben ze niet echt kwaliteitseisen. Dan zou ik gewoon kijken of je iets kunt vinden met een iets grotere sensor dan die travelzooms, verder puur kijken naar budget want dan is het toch één pot nat. :)

• rudimaes
Panasonic en Sony hebben de beste auto-modes. De Panasonic TZ60 en TZ70 zijn zeker goede keuzes.
Er is ook nog de Sony HX90V. Iets duurder,. Heeft een opklapbaar scherm.
Welk zoombereik is een persoonlijke keuze. Voor landschappen, gebouwen en familie kiekjes is een groot zoombereik meestal niet nodig.
Wil je iets met een nog betere kwaliteit, kijk dan eens naar de Sony RX100. Weinig zoom, maar verder een uitstekende camera.

• LA-384
quote:
Gonadan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:35:
Tja eigenlijk geef jij aan dat jij vind dat ze iets beters moeten, zelf hebben ze niet echt kwaliteitseisen. Dan zou ik gewoon kijken of je iets kunt vinden met een iets grotere sensor dan die travelzooms, verder puur kijken naar budget want dan is het toch één pot nat. :)
Daar heb je gelijk in. Zeker m'n vader is van het type "niet vernieuwen, tenzij het kapot is". Ik denk zelf dat ze niet weten wat een betere camera kan bieden. Nu zitten er vaker van die foto's tussen van een grote struikmassa of weiland met ergens heel klein een vogeltje of mooie bloem, wat dus eigenlijk het onderwerp is. Vandaar mijn eerste gedachte aan een superzoom.
quote:
rudimaes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:53:
Panasonic en Sony hebben de beste auto-modes. De Panasonic TZ60 en TZ70 zijn zeker goede keuzes.
Er is ook nog de Sony HX90V. Iets duurder,. Heeft een opklapbaar scherm.
Welk zoombereik is een persoonlijke keuze. Voor landschappen, gebouwen en familie kiekjes is een groot zoombereik meestal niet nodig.
Wil je iets met een nog betere kwaliteit, kijk dan eens naar de Sony RX100. Weinig zoom, maar verder een uitstekende camera.
De rx100 is idd een mooie, en de prijs valt me eigenlijk nog mee, maar toch wil ik het vooralsnog op maximaal ¤300,- houden. Ik ga toch eens kijken wat er te krijgen is aan niet travelzooms met grotere sensor.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
quote:
LA-384 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:55:

................

Mijn vragen aan jullie;
1. Is de Panasonic TZ-70 het echt waard voor dit doeleinde? of is het eigenlijk flinke overkill.
2. Welke alternatieven (goedkoper?) zouden jullie kunnen aanraden?
3. Hoeveel telebereik is bruikbaar voor een camera op reis?

Bijna vergeten. Het is belangrijk dat de camera compact is. Vergelijkbaar met de modellen die hierboven zijn genoemd.
.......
Misschien het meer eenvoudige broertje van de TZ70, de Lumix TZ57 .

• LA-384
Die had ik nog niet gezien, maar klinkt idd interessant, zeker voor die prijs.

1 inch alternatieven zie ik eigenlijk niet, tenzij tweedehands. En dan zie je toch weer veelal camera's die erg intensief zijn gebruikt.

Bedankt voor jullie input!

• rudimaes
The Lumix TZ57 is weliswaar goedkoper, maar ook van een mindere kwaliteit dan de TZ60 & TZ70.
In auto stand zijn al deze camera's gemakkelijk te gebruiken.

rudimaes wijzigde deze reactie 21-07-2016 08:23 (43%)

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:24
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Panasonic LF1, heeft een wat grotere sensor en toch nog redelijk wat zoombereik (28-200 mm uit mijn hoofd). Deze is binnen het budget te krijgen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
LA-384 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 06:27:
Die had ik nog niet gezien, maar klinkt idd interessant, zeker voor die prijs.

1 inch alternatieven zie ik eigenlijk niet, tenzij tweedehands. En dan zie je toch weer veelal camera's die erg intensief zijn gebruikt.

Bedankt voor jullie input!
1" is dan ook meer voor de fotoliefhebber, niet voor je vader als ik het goed begrijp. Alleen kan je kiezen tussen 1/1.7" of 1/2.3" waarbij de eerste nog net een stapje beter is. Dan heb je vaak geen superzoom, maar dat worden toch geen beste foto's. Al is het maar omdat ze die nooit stil gaan houden. De hierboven genoemde LF1 is geen slechte keuze denk ik.

• elinx
quote:
rudimaes schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:20:
The Lumix TZ57 is weliswaar goedkoper, maar ook van een mindere kwaliteit dan de TZ60 & TZ70.........
Terechte opmerking, maar ik heb bewust gelinkt naar de review conclusie van de TZ57, omdat aangegeven is dat LA-384 's ouders van het type "point-and-shoot" zijn, maar met deze camera hebben ze nog wel de beschikking over een flinke zoom en extra functies.
Als je de TZ60/TZ70 alleen in de autostand gebruikt, is de meerwaarde ervan mi niet echt van belang.

• rudimaes
De TZ57 is zeker geen slechte camera. De TZ70 reageert echter veel sneller.

• Gim
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 12:47
quote:
Gonadan schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:33:
[...]

1" is dan ook meer voor de fotoliefhebber, niet voor je vader als ik het goed begrijp. Alleen kan je kiezen tussen 1/1.7" of 1/2.3" waarbij de eerste nog net een stapje beter is. Dan heb je vaak geen superzoom, maar dat worden toch geen beste foto's. Al is het maar omdat ze die nooit stil gaan houden. De hierboven genoemde LF1 is geen slechte keuze denk ik.
Fotoliefhebbers vinden 1/1.7" ook niet gelijk verkeerd :P

Ik blijf ook onderstrepen dat de LF1 een leuke camera is. Wat betere sensor dan de doorsnee P&S camera, net iets ruimer qua zoom/bereik. Gebruik hem nog op regelmatige basis.

• LA-384
Hm. Nou de TZ57 spreekt me dan weer aan ivm de prijs en de LF1 heeft weer een streepje voor ivm sensorgrootte en daarmee gepaard gaande lichtgevoeligheid. Ik heb zelf een Canon powershot S100 met ongeveer dezelfde specificaties en die maakt ook mooie foto's.

De kogel is alleen nog niet door de kerk en het is toch wel een wat lastige afweging. Als ik bij de consumentenbond kijk, zie ik een paar opvallende testresultaten. Nou weet ik niet of die het altijd bij het rechte eind hebben.

Je zou verwachten dat een camera met een grotere 1/1.7 sensor betere kwaliteit foto's zou maken dan een met een 1/2.3 sensor. Volgens de consumentenbond scoort de LF1 een 7 voor fotokwaliteit en een 6.3 voor scherpte/resolutie. Dat terwijl bijvoorbeeld de Nikon S9900 resp. een 7.2 en 7.6 scoort en de Canon SX710 resp. een 7.1 en 7.5. Beiden 1/2.3 superzooms.

De Sony RX100 scoort dan weer een 7.7 voor fotokwaliteit en een 6.3 voor scherpte/resolutie. Opvallend voor een 1" camera.

De Panasonic TZ70 en TZ57 komen niet verder dan een 6.5 voor fotokwaliteit en resp. een 6.7 en 7.7 voor scherpte/resolutie.
Zelfs de viewfinder van de TZ70 scoort volgens de consumentenbond minder dan die van de LF1 8)7

De te maken afwegingen:
- Hoeveel telebereik/zoom is handig?
- Hoe handig is een draaibaar scherm?
- Hoe bruikbaar is de viewfinder (ik heb zelf nooit het gevoel gehad deze te missen op m'n canon).

Het grootste voordeel van de LF1 is vooralsnog de betere lichtgevoeligheid. In de groothoekstand scheelt dat bijna een hele stop met als gevolg een lagere iso dus minder ruis.

LA-384 wijzigde deze reactie 21-07-2016 21:02 (13%)

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:59
Ik meld me ook maar even.

~¤300,-

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
reviews: Tweakers Koophulp voor camera's
Ik twijfel tussen
  • Travelzooms - Compactcamera met een groot zoombereik
  • Compactcamera's met een relatief grote sensor - 1 inch, mft, aps-c en fullframe
  • Systeemcamera's met een fullframe-sensor (Sony)
  • Systeemcamera's met een aps-c-sensor (Sony, Canon, Samsung)
  • Systeemcamera's met een 1-inch-sensor (Nikon)
  • Tja, wat moet je hiermee vraag je je af.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Het is voor mijn zusje. Ze is een doorsnee P&S. Ze wil foto's kunnen maken van haar kids. Geen specifieke eisen (tot dusver bekend).
Echter kids zijn ook vaak binnen en erg bewegelijk daarom dat ik neig naar iets met een grotere sensor, als dit ten koste gaat van zoom dan so be it.

Merk maakt weinig uit. Heb vroeger een TZ5 gebruikt naar volle tevredenheid, nu een Nex-F3 en mijn vader een Nikon S1.

De keuze is reuze en denk dat voordat ik naar specifieke modellen ga kijken eerst maar eens moet kiezen tussen het 'type' camera. Kunnen we vervolgens verder inzoomen op de verschillende opties.

Travelzoom
  • Panasonic TZ57/60/61/70
  • Canon SX620 / SX700 / SX710
  • Sony WX350 / HX60(V) / WX500
  • Nikon S7000 / S9900
  • Bovenstaande zijn
Compact met grote sensor
  • RX100. Boven budget maar wel leuke sensor. Vraag me af of zo'n toestel zonde is voor een P&S persoon.
Systeem camera
  • Nikon 1 S2 + 1 Nikkor 11-27.5mm. Mooie 1" sensor.
  • Samsung NX3000 + 16-50mm.
  • Canon EOS M10
  • Sony A5000 + 16-50mm. Al is deze momenteel boven budget, is wel een goedkoper geweest.
  • Fujiflm XQ2

• zudiela
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22-07-2016
Graag jullie advies. Ik heb zo'n 10 jaar lang diverse Canon Powershots gehad. De eerste modellen bevielen best goed al waren avondopnames en reactietijd altijd wel een issue. De laatste jaren vind ik de modellen niet zo prettig meer. De batterij is verschrikkelijk snel leeg, er zijn allerlei fratsen toegevoegd waar ik niks mee kan en simpele dingen als self-timer zitten dieper weg.

Ik heb een tijd heel veel gefotografeerd en liep toen tegen de beperkingen van point&shoot aan en heb een DSLR (Nikon) aangeschaft. Fijn ding, maar in de praktijk gebruik ik hem amper omdat hij toch veel zwaarder en groter is.

E250-300, liefst niet veel meer.

Watvoor type?
Travelzoom of compact.

Ik gebruik de camera het meeste voor snelle foto's van of familie, of evenementen. Avond binnenfoto's zijn vaak een probleem bij mijn huidige Canon Powershot. En het is heel irritant dat de camera niet snel genoeg afdrukt. Ik maak vaak actiefoto's van dansende mensen en ben bijna altijd te laat. Dus dat is een belangrijke eis.

Ik maak ook wel videos maar daar ben ik wat minder kritisch.

Weet niet.

• rudimaes
De Panasonic TZ70 is een goede travelzoom binnen je budget.

• rudimaes
quote:
Card Nox schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:05:

~¤300,-

Ik twijfel tussen
  • Compactcamera's met een relatief grote sensor - 1 inch, mft, aps-c en fullframe
Het is voor mijn zusje. Ze is een doorsnee P&S. Ze wil foto's kunnen maken van haar kids. Geen specifieke eisen (tot dusver bekend).
Echter kids zijn ook vaak binnen en erg bewegelijk daarom dat ik neig naar iets met een grotere sensor, als dit ten koste gaat van zoom dan so be it.

Merk maakt weinig uit. Heb vroeger een TZ5 gebruikt naar volle tevredenheid, nu een Nex-F3 en mijn vader een Nikon S1.

De keuze is reuze en denk dat voordat ik naar specifieke modellen ga kijken eerst maar eens moet kiezen tussen het 'type' camera. Kunnen we vervolgens verder inzoomen op de verschillende opties.

Travelzoom
  • Nikon S7000 / S9900
  • Bovenstaande zijn
Compact met grote sensor
  • RX100. Boven budget maar wel leuke sensor. Vraag me af of zo'n toestel zonde is voor een P&S persoon.
Systeem camera
  • Canon EOS M10
  • Sony A5000 + 16-50mm. Al is deze momenteel boven budget, is wel een goedkoper geweest.
  • Fujiflm XQ2
Panasonic en Sony hebben de beste auto (P&S) mode. Een goede travelzoom is de Panasonic TZ70.
Wil je betere opnamen bij minder licht, dan is de Sony RX100 de beste keuze uit uw lijst.
Ook in P&S mode zullen de indoor foto's beter zijn.

• Gim
quote:

~¤300,-

Ik twijfel tussen

Travelzoom
  • Nikon S7000 / S9900
  • Bovenstaande zijn
Compact met grote sensor
Systeem camera
  • Canon EOS M10
  • Fujiflm XQ2
Als ik het zo lees over doorsnee P&S en het maken van foto's van spelende kinderen, dan doet het me denken aan m'n vriendin. Zij heeft destijds een 2e hands Nikon 1 J2 op de kop getikt voor weinig geld en die levert leuke en mooie plaatjes op met onze beweeglijke kinderen. Geen idee hoe een S2 zich verhoudt tot de J2. De S-lijn zit meen ik onder de J-lijn, maar mij staat bij dat de S2 een stuk nieuwer is. Mocht ze gaandeweg toch wat meer bereik/zoom nodig hebben, dan kan ze altijd nog voor een extra tele lensje gaan. Lekker compact systeempje in elk geval.

Alleen het maken van foto's binnen... hoe is het met lichtinval en dergelijke gesteld?

• Card Nox
quote:
rudimaes schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 07:53:
[...]
Panasonic en Sony hebben de beste auto (P&S) mode. Een goede travelzoom is de Panasonic TZ70.
Wil je betere opnamen bij minder licht, dan is de Sony RX100 de beste keuze uit uw lijst.
Ook in P&S mode zullen de indoor foto's beter zijn.
Enige dat me terughoud van die RX100 is dat het al best een oud beestje is.
quote:
Gim schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:11:
[...]

Als ik het zo lees over doorsnee P&S en het maken van foto's van spelende kinderen, dan doet het me denken aan m'n vriendin. Zij heeft destijds een 2e hands Nikon 1 J2 op de kop getikt voor weinig geld en die levert leuke en mooie plaatjes op met onze beweeglijke kinderen. Geen idee hoe een S2 zich verhoudt tot de J2. De S-lijn zit meen ik onder de J-lijn, maar mij staat bij dat de S2 een stuk nieuwer is. Mocht ze gaandeweg toch wat meer bereik/zoom nodig hebben, dan kan ze altijd nog voor een extra tele lensje gaan. Lekker compact systeempje in elk geval.

Alleen het maken van foto's binnen... hoe is het met lichtinval en dergelijke gesteld?
Ik zal vanmiddag eens peilen of ze open staan voor deel 2de hands. Een camera is wel een gevoelig gebruiksvoorwerp dus dat zou me wat terug houden.

Mbt licht is altijd anders. Soms daglicht, soms kunstlicht, soms woonkamer, soms keuken, soms thuis, soms ergens anders.

• Gim
quote:
Card Nox schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:05:
[...]

Enige dat me terughoud van die RX100 is dat het al best een oud beestje is.

[...]

Ik zal vanmiddag eens peilen of ze open staan voor deel 2de hands. Een camera is wel een gevoelig gebruiksvoorwerp dus dat zou me wat terug houden.

Mbt licht is altijd anders. Soms daglicht, soms kunstlicht, soms woonkamer, soms keuken, soms thuis, soms ergens anders.
Doelde er niet gelijk op dat je voor 2e hands moet gaan. We hadden zelf toevallig het geluk dat we voor weinig geld een 2e hands hadden met standaard kitlens PLUS die telelens.

Geen idee hoeveel een J2 of S2 kost als je hem in de winkel haalt. De J2 zal goedkoop zijn als hij nog verkrijgbaar is, want we zitten ondertussen al op J5. Ik zou de J2 niet meer zo snel kopen nu, maar goed je had het over de S2 dus... 8)

• scorpio81
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-12-2016
Hallo,

Ik overweeg om een Panasonic LX100 te kopen.

Nu zijn er een aantal webshops die een stuk voordeliger zijn en de camera leveren met een engels menu. Nu verwacht ik dat dit geen probleem gaat zijn, echter zou het toch ook best fijn zijn als ik gewoon een nederlands menu kan installeren.

Iemand enig idee of dit mogelijk is?

• elinx
quote:
scorpio81 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:54:
.............Panasonic LX100.............

Iemand enig idee of dit mogelijk is?
Normaal gesproken zijn er meerdere talen te kiezen in het menu. Als daar geen NL bij staat lijkt het erop dat de camera voor een ander continent bestemd was ipv Europa.
Ik zie hier ook geen FW update staan

• LA-384
Iedereen bedankt voor jullie hulp. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Panasonic LF1. Vergeleken met mijn Canon Powershot S100, maakt de Panasonic iets mooiere foto's in de autostand en heeft ook nog een iets lichtsterkere lens. Handige functie is de ingebouwde panorama functie, welke ook nog best nette resultaten levert, zonder duidelijke overgangen.

M'n ouders gaan er even mee aan de haal, ik ben benieuwd of het ze net zo goed bevalt. De LF1 heeft een iets groter telebereik dan hun vorige camera (200mm vs 145mm), dus dat is al een plus. De vraag zal echter blijven hoeveel meerwaarde die 750mm tov 200mm zal hebben. Macrofoto's lijken mij iets beter uit de verf te komen op de LF1 in vergelijking met een TZ60-TZ80 ivm de grotere sensor, of is dit een verkeerde aanname? (1/1.7 vs 1/2.3)

• Gim
Gefeliciteerd met de aankoop :-)

Wat betreft macro, wat is de minimale focusafstand van beide toestellen?

Gim wijzigde deze reactie 23-07-2016 20:33 (54%)

• LA-384
Dat weet ik zo niet. Ik geloof dat de LF1 in macrostand een focusafstand van 5cm heeft.

Afstand zegt heel weinig. Wat je nodig hebt, is de maximale vergrotingsfactor. Dit i.c.m. de sensorgrootte geeft aan hoe beeldvullend je een onderwerp kunt krijgen.

Zeiss 21mm f/2.8

• LA-384
Ik doelde meer op de bokeh. Die is bij een grotere sensor wat beter dacht ik.

LA-384 wijzigde deze reactie 23-07-2016 22:02 (11%)

quote:
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:02:
Ik doelde meer op de bokeh. Die is bij een grotere sensor wat beter dacht ik.
De achtergrondonscherpte? Hangt van je afstand tot je onderwerp, je diafragma, je brandpuntsafstand en afstand tot achtergrond af: http://howmuchblur.com/#c....8-on-a-0.9m-wide-subject (vul hier de juiste gegevens in (echte brandpuntsafstand, diafragma, cropfactor en formaat van je kader rondom je onderwerp), dan zie je de verschillen in blur. Kort door de bocht: grotere pupil (brandpuntsafstand gedeeld door diafragma-getal) geef meer achtergrondonscherpte.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
quote:

~¤300,-

Systeem camera
  • Nikon 1 J4 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6
  • Nikon 1 J5 + VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-Zoom
  • Canon EOS M10
  • Sony A5000 + 16-50mm.
  • Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm
  • Panasonic Lumix DMC-GM1K
  • Olympus PEN E-PL6
  • Samsung NX3300
Met zusje over gehad. De compacte travelzooms vallen af en ze willen toch voor iets meer kwaliteit gaan. Het wordt dus de RX100 of een van bovenstaande systeemcamera's. Welke is 'het beste'?

Comparison

De Canon en de Sony A5000 hebben een APS-C sensor, de rest staan niet allemaal in de pricewatch dus ga ik uitzoeken. Maar snap dat we ons daar niet blind op mogen staren. Zal me de komende week hier sowieso verder in gaan verdiepen tenzij jullie aangeven dat er 1 kwa prijs/prestatie echt boven de andere uitsteekt.

Budget technisch zitten we wel op de max. Moet ook nog een goed/snel SD kaartje, tasje en eventueel (aftermarket) accu bij.

Card Nox wijzigde deze reactie 24-07-2016 12:52 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:01
De Samsung is ook APS-C, De Panasonic en Olympus systeem camera's hebben een Micro Four Thirds 4/3 sensor en de Nikon's een 1'' sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kootje70
quote:
rudimaes schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:16:
[...]

De A5100 zal iets beter zijn, vooral bij minder licht. Maar de GF7 is zeker de moeite waard.
Na lang nadenken, 2 weken geleden toch de A5100 gekocht. Erg fijn, licht lekker in de hand.
Waarom de A5100 en niet de GF7? Omdat de Sony rechts wat dikker is en je een betere grip hebt.
En de Sony heeft een grotere sensor en (naar mijn idee) betere techniek.
Extra lenzen zijn wel iets duurder, maar vraag me af of ik die ga kopen.
Nu bezig te ontdekken wat hij (of ik ;) ) kan.
Bedankt voor jullie advies! _/-\o_

• rudimaes
Veel (foto) plezier met de nieuwe camera.

• Androide
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-08-2017
Hoi!

Binnenkort komen er een paar dingen aan; een bruiloft en een paar reisjes.
Het lijkt me leuk om een keer wat mooie foto's te kunnen maken.
Verder zal ik er niets speciaals mee doen, voornamelijk foto's op het strand maken (honden) en op vakanties.

Ook ben ik een echte amateur en heb ik er weinig kaas van gegeten. De enige camera die ik hiervoor heb gehad was een digitale camera van +- 200 euro van Sony, weet niet meer exact welke.

Hier het vragenlijstje:

+- ¤700

High-end of Bridge/Superzoom

Bruiloft, reizen, strand.

Panasonic FZ-1000
Deze vind ik het interessants. Lees veel positieve dingen en vind hem er imposant uitzien.
Echter is hij al 2 jaar geleden op de markt gebracht, niet (spat)waterdicht (lijkt me vervelend , bijvoorbeeld op het strand?) en moeilijk verkrijgbaar. (Komt er wellicht een opvolger aan?)

Sony RX10
Zie ik als de iets mindere tegenhanger van de Panasonic FZ-1000, echter is deze wel (spat)waterdicht.

Canon G7X Mark II
Recent uitgebracht en lees hier ook veelal positieve verhalen over.

Panasonic LX100
Dit lijkt me dan de minste van de 4, echter is deze wel een stuk compacter volgens mij, wat ik weer een pluspunt vind.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.
Of zou ik toch voor een systeemcamera moeten gaan?

Thanks!

• LA-384
quote:
Androide schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:08:
Het lijkt me leuk om een keer wat mooie foto's te kunnen maken.
Ik kan je geen camera adviseren, maar let op dat de kwaliteit van de foto's niet ineens beter wordt door betere apparatuur. Meer instelmogelijkheden geeft je meer vrijheid en een grotere sensor geeft een hogere potentie voor mooie foto's, maar het belangrijkste zal altijd de compositie zijn. Als je het onderwerp niet goed weet te positioneren in je foto, dan krijg je altijd een foto die het "net niet" is, ongeacht de gebruikte apparatuur.

Ik waarschuw je alleen maar om je voor een mogelijke teleurstelling te behoeden en je verwachtingen wellicht bij te stellen. Misschien heeft het dan ook wel invloed op je wensen/eisen.

• Androide
quote:
LA-384 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:29:
[...]
Ik waarschuw je alleen maar om je voor een mogelijke teleurstelling te behoeden en je verwachtingen wellicht bij te stellen. Misschien heeft het dan ook wel invloed op je wensen/eisen.
Bedankt voor je reactie. Heb een aantal foto's die gemaakt zijn met de verschillende camera's online bekeken, en zag inderdaad duidelijk verschil in kwaliteit tussen verscheidene foto's. Soms een 'wow' effect, en soms ook redelijk tegenvallend.
Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat het 'out of the box' ook al betere kwaliteit foto's zal opleveren, maar realiseer me wel dat ik het ook zal moeten leren. Zal mijn verwachtingspatroon wel ietsjes bijstellen. ;)

Mijn wensen en eisen zijn bij mij ook onbekend als ik het zo bekijk, hoop vooral op goed advies. :)

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 18:32
@Androide: Als je niet perse de superzoom nodig hebt kan ik zeker de G7X II aanraden. Ik heb er zelf een. Als je vragen hebt, shoot.

• rudimaes
Zelf heb ik de FZ1000. Uitstekende en veelzijdige bridge. Heb zelfs mijn Nikon D5100 DSLR weggedaan, toen ik hem kocht.
Is natuurlijk groter dan een gewone compact en niet water- en stofdicht.
Wegens de recente aardbeving in Japan, zal het nog wat wachten zijn op de opvolger.
Naast de Canon G7X II zijn ook de Sony RX100 III en IV aanraders.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor een vakantie en strand lijkt mij een compacte Panasonic LX100 of Sony RX100 III eigenlijk een wat betere optie, die kun je zelfs nog in je broekzak kwijt, en zijn daarom makkelijker om mee te nemen. Nadeel is wel dat ze wat tele-bereik missen t.o.v. de andere opties, wat je misschien gaat missen als je foto's van de honden wil maken.

Voor het maken van foto's vind ik het zelf altijd wel leerzaam om critisch te kijken naar andermans foto's en te kijken wat ik daaraan mooi vind en wat niet. En dan het moeilijkste, het zelf ook in de praktijk zo te maken :)
quote:
Androide schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:08:
Panasonic LX100
Dit lijkt me dan de minste van de 4, echter is deze wel een stuk compacter volgens mij, wat ik weer een pluspunt vind.
De LX100 is een stukje groter dan de G7X II en mist een flitser (kan wel een losse op).
Waarom laat je de TZ100 buiten beschouwing? Gezien je wensen, zie ik geen reden om de meest lichtsterke 1" te kiezen. Aangezien je ook de FZ1000 en RX10 in je overzicht hebt staan, lijkt mij zoombereik voor jou wel van belang. De TZ100 komt met zijn 10x zoom een heel eind en heeft een touchscreen, zoeker, flitser, 4k video en is compacter dan de LX100.

Zeiss 21mm f/2.8

• Androide
Thanks voor jullie reacties.
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:27:
[...]
De TZ100 komt met zijn 10x zoom een heel eind en heeft een touchscreen, zoeker, flitser, 4k video en is compacter dan de LX100.
Deze was ik nog niet tegengekomen eerlijk gezegd, of misschien langsheen gekeken. Ziet er wel veelbelovend uit, al lees ik wel veel mixed reviews. Hier ervaringen mee?
quote:
henkie196 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:18:
Nadeel is wel dat ze wat tele-bereik missen t.o.v. de andere opties, wat je misschien gaat missen als je foto's van de honden wil maken.
Ben blij dat je dit aangeeft, aangezien ik er erg over twijfel hoeveel zoom nodig is, maar 4x klinkt aan de lage kant. Ondanks dat ik de genoemde camera's er erg mooi uit vind zien.
quote:
Bio schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:53:
@Androide: Als je niet perse de superzoom nodig hebt kan ik zeker de G7X II aanraden. Ik heb er zelf een. Als je vragen hebt, shoot.
Hoe gebruik je de camera het meest, in welke setting? En hoe ervaar jij het zoomen hiervan (te weinig zoom of?). Als voorbeeld stel ik me voor dat ik bijv. een foto maak van mijn hond die op 30-50 meter afstand in de zee bezig is.

Algemene vraag:
Als er niet bij staat dat de camera stof- of water-dicht is, hoeveel last ga ik hiermee krijgen op bijv. het strand?

De camera die Universal Creations aangeeft, de TZ100, vind ik overigens veelbelovend (10x zoom, compact etc). Maar lees wel wat mixed reviews over de lens (weinig kennis van).

Thanks allemaal!

Androide wijzigde deze reactie 28-07-2016 13:49 (5%)

• rudimaes
De TZ100 heeft een goede fotokwaliteit. Het enige nadeel van de lens is dat ie niet zo lichtsterk is als de andere top compacts, maar dat heeft ook te maken met de langere zoom. Een licht sterkere zoomlens zou kunnen, maar dat zou de prijs een stuk hoger maken.

rudimaes wijzigde deze reactie 28-07-2016 15:50 (20%)

• Card Nox
quote:
Card Nox schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:34:
[...]

Met zusje over gehad. De compacte travelzooms vallen af en ze willen toch voor iets meer kwaliteit gaan. Het wordt dus de RX100 of een van bovenstaande systeemcamera's. Welke is 'het beste'?
Ze heeft voor de Canon Eos M10 gekozen, eerste reactie is dat ze erg tevreden is. Thanks voor het advies.

• ellenb63
  • Laatst online: 30-07-2016
+/- 600,-

• Wat voor compactcamera wil je?
travel zoom of high-end

van een zonsondergang tot bijen in de tuin, een etentje, mensen/dingen op straat, close-up in daglicht en met lamplicht (op mijn werk)... van alles dus en ik gebruik niet snel de flits.
Goede macro, geschikt voor een linkshandige met een multifocale bril.

Panasonic TZ 70
Panasonic LX100 (al is deze een beetje fors om zo in een binnenzak te steken)
Canon powershot G7X
Panasonic TZ80 (ga ik die zoom echt gebruiken en hoe kwetsbaar is de gesloten lens)
...?

Ik heb een Panasonic TZ3 en ben aan een upgrade toe, ik mis de kwaliteit en mogelijkheden van de nieuwere generatie camera's, maar wil het wel compact houden (zo af en toe gebruik ik de Canon eos350D van mijn man).

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Waarom niet de Panasonic TZ100 ...?

• ellenb63
  • Laatst online: 30-07-2016
quote:
ramrodwillem schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:34:
Waarom niet de Panasonic TZ100 ...?
Die ligt niet prettig in de hand helaas. Is tevens nog stevig aan de prijs

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
> Die ligt niet prettig in de hand helaas

Ohw , dat ervaar ik niet zo

• ikweethetbeter
Het is wat je gewend bent, plus de grootte van je handen, en nog veel meer factoren...

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:43
Met de vakantie in het verschiet meld ik me hier ook maar eens. De laatste jaren heb ik mijn telefoon als camera gebruikt maar ik vind dit niet ideaal. De plaatjes zijn niet altijd even mooi en het vreet ontzettend veel batterijen. Nu ben ik opzoek naar een compact camera

Het liefst natuurlijk zo min mogelijk maar ergens tussen de 200 en 300 euro. Mocht een echt topexemplaar nou iets duurder zijn dan is dat ook niet zo'n probleem./

Ik twijfel tussen een travelzoom en misschien zelfs een systeemcamera (aangezien deze een stuk kleiner zijn dan een dslr). Mijn twijfel zit met name in het feit dat een travelzoom binnen en bij minder licht mindere foto's schijnt te maken. Of merk ik dat als amateur niet? :)

Het zoomen aspect van een travelzoom spreekt me dan wel weer bijzonder aan. Alhoewel ik geen idee heb hoe 30X zoom zich verhoud t.o.v. bijvoorbeeld de zoom van een gemiddelde dslr lens.

Wat ik belangrijk vind is dat ik een toekomstgerichte camera koop. Vanuit die optiek geef ik het liefst wat meer uit om de TZ80 te kopen. Dan kan ik ook 4K filmen.

Met name vakantie, reizen, familiedingen, etc.

Met name de Panasonic TZ60 of TZ80 vind ik interessant. Dat komt met name door de goede reviews. Deze afgezet tegen de tientallen systeemcamera's die er zijn.

Een jaar of 6 terug heb ik overigens een blauwe maandag een spiegelreflex camera gehad. Deze heb ik na één reis weer verkocht omdat ik 'm te weinig gebruikte, dat kwam met name door de omvang. Ik moet zeggen dat ik ook niet perse veel lol haal uit het zoeken naar de perfecte instelling.

ephymerous wijzigde deze reactie 01-08-2016 10:41 (9%)

• Paulus73
Vraag aan de gebruikers van een Canon G7x.

Is het mogelijk om na het half in drukken van de ontspanknop met de ring om de lens nog de compositie aan te passen? Ik ben gewend om op deze manier een 'soort van belichtingscompensatie' toe te passen op mijn 1000d met 18-135mm lens. Zoniet dan moet ik de belichtingscompensatieknop goed leren gebruiken als ik deze camera aanschaf.

@Ephymerous: Voor jouw budget zijn er zelfs tweedehands weinig systeemcamera's met een lens te vinden die het bereik hebben van een travelzoom. Wellicht dat je een pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + ... kunt vinden die iemand kwijt wil op marktplaats. Dit lijkt me dan het meest geschikt voor je. Het bereik omgerekend naar full-frame is dan 300mm.

Travelzooms gaan vaak ruim over de 600mm en ze hebben over het algemeen een kleinere sensor. Bedenk daarbij dat de vergrotingsfactor het snelst stijgt aan het begin van het bereik. Met een bereik van '600 mm' komt het onderwerp maar 2x zo groot in beeld dan met '300mm'. Groothoek is fijn om te hebben bij landschappen.

Een toestel dat hier al vaak is genoemd als aardig compromis tussen zoom en sensor is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart, deze heeft een net wat grotere sensor als de travelzooms en toch nog 200mm bereik in combinatie met een redelijke groothoek van 28mm.

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:43
quote:
Paulus73 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:26:
Vraag aan de gebruikers van een Canon G7x.

Is het mogelijk om na het half in drukken van de ontspanknop met de ring om de lens nog de compositie aan te passen? Ik ben gewend om op deze manier een 'soort van belichtingscompensatie' toe te passen op mijn 1000d met 18-135mm lens. Zoniet dan moet ik de belichtingscompensatieknop goed leren gebruiken als ik deze camera aanschaf.

@Ephymerous: Voor jouw budget zijn er zelfs tweedehands weinig systeemcamera's met een lens te vinden die het bereik hebben van een travelzoom. Wellicht dat je een pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + ... kunt vinden die iemand kwijt wil op marktplaats. Dit lijkt me dan het meest geschikt voor je. Het bereik omgerekend naar full-frame is dan 300mm.

Travelzooms gaan vaak ruim over de 600mm en ze hebben over het algemeen een kleinere sensor. Bedenk daarbij dat de vergrotingsfactor het snelst stijgt aan het begin van het bereik. Met een bereik van '600 mm' komt het onderwerp maar 2x zo groot in beeld dan met '300mm'. Groothoek is fijn om te hebben bij landschappen.

Een toestel dat hier al vaak is genoemd als aardig compromis tussen zoom en sensor is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart, deze heeft een net wat grotere sensor als de travelzooms en toch nog 200mm bereik in combinatie met een redelijke groothoek van 28mm.
Bedankt voor je reactie, je zet me aan het denken. Is dan een travelzoom minder geschikt voor landschappen?

• Paulus73
Is ook wel geschikt daarvoor, de meesten hebben ook voldoende groothoek. Maar over het algemeen geldt dat met een kleiner bereik de kwaliteit van de lens wat beter is. Zeker in combinatie met een wat grotere sensor levert dat betere foto's op. Anderen hier kunnen het waarschijnlijk beter uitleggen, ik lees vooral mee op het forum, omdat ik ook nog niet weer wat ik als vervanger van mijn camera wil. In ieder geval kleiner en lichter dan dat ik nu heb.

• Myliobatis
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-02 22:19
quote:
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:45:
Iedereen bedankt voor jullie hulp. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Panasonic LF1. Vergeleken met mijn Canon Powershot S100, maakt de Panasonic iets mooiere foto's in de autostand en heeft ook nog een iets lichtsterkere lens. Handige functie is de ingebouwde panorama functie, welke ook nog best nette resultaten levert, zonder duidelijke overgangen.

M'n ouders gaan er even mee aan de haal, ik ben benieuwd of het ze net zo goed bevalt. De LF1 heeft een iets groter telebereik dan hun vorige camera (200mm vs 145mm), dus dat is al een plus. De vraag zal echter blijven hoeveel meerwaarde die 750mm tov 200mm zal hebben. Macrofoto's lijken mij iets beter uit de verf te komen op de LF1 in vergelijking met een TZ60-TZ80 ivm de grotere sensor, of is dit een verkeerde aanname? (1/1.7 vs 1/2.3)
Ik kom deze camera eigenlijk nog al eens tegen en het lijkt me een interessante camera.
Hoe bevalt de Panasonic LF1 je tot nu toe? Maak je veel gebruik van de EVF? Dat vind ik eigenlijk ook wel belangrijke optie.
Vele andere compactcamera's hebben een 1/2.3 sensor met een (voor mij) belachelijke zoom range. Ik kom helaas zo goed als geen recente camera's met een 1/1.7 sensor tegen. De Panasonic LF1 is al redelijk gedateerd, maar wellicht maakt dat niet zoveel uit. Een vernieuwde versie met nieuwere sensor zou mooi zijn, zeg maar een Panasonic Lumix DMC-TZ70 maar dan met 1/1.7 sensor (ahum, dat is onlogisch natuurlijk ;)) Ik verwacht trouwens geen wonderen, aangezien de sensor maar íets groter is dan een 1/2.3, maar dat zie ik als zinvoller dan 30x zoom.

Ik heb eerst gekeken naar DSLR's, vind ik te groot en te zwaar, net als zoom camera's.
Een systeemcamera is nog een optie met een stuk grotere sensor maar ik vraag me af of ik ooit ga investeren in lenzen. Kunnen behoorlijk compact zijn maar alsnog de lens steekt uit de camera i.p.v. in het ontwerp van de camera. De kitlenzen zijn ook niet erg lichtsterk, terwijl goede compactcamera's een stuk lichtsterkere lenzen hebben.

Volgens mij is er weinig keus als je nét een slag betere camera zoekt dan de "standaard" compact camera's met veel zoom of je komt op de 1" sensoren en groter uit maar dan heb je het meteen over een heel andere prijs categorie. Ach ik ben nog niet zo lang aan het zoeken O-)

En achtergrondonscherpte, tjah het kán ook met een 1/2.3 sensor, maar is ook de vraag of je daar uberhaupt op zit te wachten, dat is net wat je graag fotografeert:

(Ja de compositie had beter gekund, weet ik ;))

• Gim
quote:
Corossi schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:34:
[...]

Ik kom deze camera eigenlijk nog al eens tegen en het lijkt me een interessante camera.
Hoe bevalt de Panasonic LF1 je tot nu toe? Maak je veel gebruik van de EVF? Dat vind ik eigenlijk ook wel belangrijke optie.
Vele andere compactcamera's hebben een 1/2.3 sensor met een (voor mij) belachelijke zoom range. Ik kom helaas zo goed als geen recente camera's met een 1/1.7 sensor tegen. De Panasonic LF1 is al redelijk gedateerd, maar wellicht maakt dat niet zoveel uit.
Wordt dan wel niet aan mij gevraagd, maar ik antwoord toch :P

De EVF is niet van hoge kwaliteit vergeleken met andere camera's anno nu, maar ik heb er tijdens zonnige vakantiedagen veelvuldig dankbaar gebruik van gemaakt op momenten dat ik geen ruk zag op het LCD scherm :)

• LA-384
quote:
Ik kan er eigenlijk geen antwoord op geven. De camera is gekocht als cadeau voor m'n ouders. Ik heb er 3 foto's mee gemaakt om te kijken of en hoe het werkte en om een snelle vergelijking te maken met m'n eigen pricewatch: Canon PowerShot S100 Zwart
In de autostand heeft de LF1 net een streepje voor. Ik ga misschien nog eens een betere vergelijking maken, maar ik denk eigenlijk dat de camera's redelijk gelijkwaardig zijn. De EVF heb ik eerlijk gezegd nog nooit gemist, maar het kan zijn dat het iets is dat je pas mist nadat je het ooit gebruikt hebt.
quote:
Vele andere compactcamera's hebben een 1/2.3 sensor met een (voor mij) belachelijke zoom range. Ik kom helaas zo goed als geen recente camera's met een 1/1.7 sensor tegen. De Panasonic LF1 is al redelijk gedateerd, maar wellicht maakt dat niet zoveel uit. Een vernieuwde versie met nieuwere sensor zou mooi zijn, zeg maar een Panasonic Lumix DMC-TZ70 maar dan met 1/1.7 sensor. Ik verwacht trouwens geen wonderen, aangezien de sensor maar íets groter is dan een 1/2.3, maar dat zie ik als zinvoller dan 30x zoom.
Nu ik even kort gezien heb wat er zoal op de markt is, denk ik dat dit type camera geen verdere ontwikkeling gaat krijgen. Hoewel de sensor bijna twee keer zo groot is dan een 1/2.3 sensor, is de meerwaarde mogelijk wat te beperkt. Voor dezelfde prijs zijn er tegenwoordig ook 1" camera's te krijgen (ook oudere modellen, dat wel). Daarnaast heeft de systeemcamera ook een flinke ontwikkeling doorgemaakt de laatste 4 jaar. De casual vakantiefotograaf laat zich dan meer verlijden door zoom en de hobbyist gaat voor een grotere sensor. Een grotere sensor betekent ook meteen dat een zoomlens minder bereik heeft, of dat de camera aanzienlijk duurder en mogelijk ook wat groter moet worden. De natuurwetten laten het blijkbaar niet toe dat je een grote sensor met een compacte zoomlens kunt combineren.
quote:
En achtergrondonscherpte, tjah het kán ook met een 1/2.3 sensor, maar is ook de vraag of je daar uberhaupt op zit te wachten, dat is net wat je graag fotografeert:
[afbeelding]
(Ja de compositie had beter gekund, weet ik ;))
Dat is zeker waar. Het onderwerp bepaald of je wel of geen achtergrondonscherpte nodig hebt en hoeveel. Als die compositie van jouw foto net even wat beter was, had de achtergrondonscherpte nog meer bijgedragen aan de algehele foto, verder leuke foto, althans wat het had moeten zijn :P

Hieronder het verschil in onscherpte tussen een full frame (links) en crop-sensor (rechts). Dat is dus wat ik bedoel met het verschil in onscherpte in relatie tot de sensorgrootte. (Ik noemde het onterecht "bokeh").
http://neilvn.com/tangent...3196-3198-edit_1700px.jpg
http://neilvn.com/tangent...omparison-depth-of-field/

• Myliobatis
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-02 22:19
quote:
Gim schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:47:
[...]

Wordt dan wel niet aan mij gevraagd, maar ik antwoord toch :P

De EVF is niet van hoge kwaliteit vergeleken met andere camera's anno nu, maar ik heb er tijdens zonnige vakantiedagen veelvuldig dankbaar gebruik van gemaakt op momenten dat ik geen ruk zag op het LCD scherm :)
Prima, toch dank je.
Dat is inderdaad de reden dat ik wel iets met een EVF zoek. Het komt me nu te vaak voor dat ik bar weinig kan zien op het LCD scherm. Nu zijn er verkopers die beweren dat LCD schermen beter te zien zijn geworden, dat zal best, ik ga er vanuit dat het in bepaalde licht situaties nog steeds weinig te zien is.
quote:
LA-384 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:58:
[...]

Ik kan er eigenlijk geen antwoord op geven. De camera is gekocht als cadeau voor m'n ouders. Ik heb er 3 foto's mee gemaakt om te kijken of en hoe het werkte en om een snelle vergelijking te maken met m'n eigen pricewatch: Canon PowerShot S100 Zwart
In de autostand heeft de LF1 net een streepje voor. Ik ga misschien nog eens een betere vergelijking maken, maar ik denk eigenlijk dat de camera's redelijk gelijkwaardig zijn. De EVF heb ik eerlijk gezegd nog nooit gemist, maar het kan zijn dat het iets is dat je pas mist nadat je het ooit gebruikt hebt.
Nu heb ik ook geen EVF, maar van wat ik uitgeprobeerd heb met het zoeken naar camera's, met een oudere digitale camera met EVF en analoge camera met OVF mis ik het op mijn huidige compact camera wel. Soms door teveel licht waardoor niets te zien is op het LCD scherm, soms omdat ik het prettiger beet vindt houden.
Ah je hebt hem even kort getest. Mocht je hem uitgebreider testen ben ik wel benieuwd.
quote:
Nu ik even kort gezien heb wat er zoal op de markt is, denk ik dat dit type camera geen verdere ontwikkeling gaat krijgen. Hoewel de sensor bijna twee keer zo groot is dan een 1/2.3 sensor, is de meerwaarde mogelijk wat te beperkt. Voor dezelfde prijs zijn er tegenwoordig ook 1" camera's te krijgen (ook oudere modellen, dat wel). Daarnaast heeft de systeemcamera ook een flinke ontwikkeling doorgemaakt de laatste 4 jaar. De casual vakantiefotograaf laat zich dan meer verlijden door zoom en de hobbyist gaat voor een grotere sensor. Een grotere sensor betekent ook meteen dat een zoomlens minder bereik heeft, of dat de camera aanzienlijk duurder en mogelijk ook wat groter moet worden. De natuurwetten laten het blijkbaar niet toe dat je een grote sensor met een compacte zoomlens kunt combineren.
Het lijkt me inderdaad ook niet dat er nog 1/1.7 sensors op de markt komen, blijkbaar is er een onvoldoende vraag of is het te niche. Alleen Fujifilm dan nog met 2/3", maar die lijken daar ook niet meer mee verder te gaan. Olympus Stylus 1s zou ik nog een optie vinden, maar die is ook niet erg compact meer. Een stap hoger is allemaal 1", dat is voor zover ik heb gelezen wel een duidelijke vooruitgang t.o.v. 1/2.3.
De travelzooms met 1/2.3 vallen voor mij gewoon allemaal af, teveel zoom met teveel nadelen. In sommige situaties zie ik kwalitatief betere foto's op een smartphone dan met een travelzoom compact.

Misschien dat het voor mij toch een een Four/Thirds ILC camera wordt, volgens mij zie ik daar prijstechnisch interessantere camera's. Daar is zoals je aan geeft inderdaad ook veel ontwikkeling in geweest. Voor zover ik heb begrepen kan een minder lichtsterke lens op een Four/Thirds camera in vergelijking met een 1" zonder problemen gecompenseerd worden door betere kwaliteit op hogere ISO's.
Een grote sensor met een compacte lens is inderdaad zo goed als onmogelijk. Panasonic TZ100 is dan één van de weinige die dat combineert.
quote:
Dat is zeker waar. Het onderwerp bepaald of je wel of geen achtergrondonscherpte nodig hebt en hoeveel. Als die compositie van jouw foto net even wat beter was, had de achtergrondonscherpte nog meer bijgedragen aan de algehele foto, verder leuke foto, althans wat het had moeten zijn :P

Hieronder het verschil in onscherpte tussen een full frame (links) en crop-sensor (rechts). Dat is dus wat ik bedoel met het verschil in onscherpte in relatie tot de sensorgrootte. (Ik noemde het onterecht "bokeh").
http://neilvn.com/tangent...3196-3198-edit_1700px.jpg
http://neilvn.com/tangent...omparison-depth-of-field/
Mooi omschreven wat betreft de door mij geplaatste foto.
Uiteraard, met een grotere sensor is het effect veel meer zichtbaar en veel meer mogelijk.
Bokeh betekend toch onscherpte ;) Ok, het wordt meer als begrip gebruikt, ik heb zelf om de een of andere reden een hekel aan het woord.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:20

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
Corossi schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:49:
[...]
Prima, toch dank je.
Dat is inderdaad de reden dat ik wel iets met een EVF zoek. Het komt me nu te vaak voor dat ik bar weinig kan zien op het LCD scherm. Nu zijn er verkopers die beweren dat LCD schermen beter te zien zijn geworden, dat zal best, ik ga er vanuit dat het in bepaalde licht situaties nog steeds weinig te zien is.
[...]
Nu heb ik ook geen EVF, maar van wat ik uitgeprobeerd heb met het zoeken naar camera's, met een oudere digitale camera met EVF en analoge camera met OVF mis ik het op mijn huidige compact camera wel. Soms door teveel licht waardoor niets te zien is op het LCD scherm, soms omdat ik het prettiger beet vindt houden.
Ah je hebt hem even kort getest. Mocht je hem uitgebreider testen ben ik wel benieuwd.
[...]
Sinds vier weken een Panasonic DMC-TZ101 met EVF.
Dat bevalt mij goed om twee redenen:
-goed beeld met zonlicht.
-aan te passen aan brilsterkte, dwz leesbril.

Leuke gadget is ook een app voor de smartphone die je als afstandsbediening kan gebruiken. Door de camera wordt een klein WiFi-netwerk opgebouwd. Daarmee vervalt wat mij betreft de noodzaak van een draaibaar scherm.

Wat ik ook wel fijn vind is het opladen van de (uitneembare) batterij in het toestel. Hiervoor Canons gehad waar dat niet bij kon. Nu één lader (met twee snoertjes) voor iPhone en camera.

ZonPHP site PVOutput site

• Androide
quote:
ericplan schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:13:
[...]

Sinds vier weken een Panasonic DMC-TZ101 met EVF.
Dat bevalt mij goed om twee redenen:
-goed beeld met zonlicht.
-aan te passen aan brilsterkte, dwz leesbril.

Leuke gadget is ook een app voor de smartphone die je als afstandsbediening kan gebruiken. Door de camera wordt een klein WiFi-netwerk opgebouwd. Daarmee vervalt wat mij betreft de noodzaak van een draaibaar scherm.

Wat ik ook wel fijn vind is het opladen van de (uitneembare) batterij in het toestel. Hiervoor Canons gehad waar dat niet bij kon. Nu één lader (met twee snoertjes) voor iPhone en camera.
Heb gister de TZ100 in huis gehaald, dus behalve opladen nog niet veel mee gedaan.

Eerste indruk:
Geen problemen met vasthouden, heb het gevoel dat ik hem vrij secuur in de hand heb. Zeker met de draagriem om mijn hand kan het niet misgaan.
Veel opties, heb hem nu even op de intelligent/auto modus gezet. Maar het lijkt nog vrij complex voor een leek als ik, zal de komende tijd wel wat dingen uit gaan proberen.
EVF vind ik niet heel speciaal, heb niet eerder een EVF gehad, maar vind het matig qua beeldgrootte. Wel duidelijk beeld verder.

De batterij in de camera met micro-usb is wel ideaal inderdaad. Heb zelf altijd een powerbank bij me, welke de camera aardig wat keren kan opladen.

Nog suggestie's voor een goed (hard) hoesje voor de camera?

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:20

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
Androide schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:09:
[...]

Heb gister de TZ100 in huis gehaald, dus behalve opladen nog niet veel mee gedaan.

Eerste indruk:
Geen problemen met vasthouden, heb het gevoel dat ik hem vrij secuur in de hand heb. Zeker met de draagriem om mijn hand kan het niet misgaan.
Veel opties, heb hem nu even op de intelligent/auto modus gezet. Maar het lijkt nog vrij complex voor een leek als ik, zal de komende tijd wel wat dingen uit gaan proberen.
EVF vind ik niet heel speciaal, heb niet eerder een EVF gehad, maar vind het matig qua beeldgrootte. Wel duidelijk beeld verder.

De batterij in de camera met micro-usb is wel ideaal inderdaad. Heb zelf altijd een powerbank bij me, welke de camera aardig wat keren kan opladen.

Nog suggestie's voor een goed (hard) hoesje voor de camera?
Mediamarkt heeft betaalbare hoesjes van Cullman. De Berlin 300 past precies, geen ruimte over. Maar dus ook geen extra ruimte nodig in je stuurtas of zo. Hoesje kan aan een broekriem en heeft ook een schouderband.

ZonPHP site PVOutput site

• disco stu
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 04-08-2016
Ik ben op zoek naar een 2e compactcamera met volgende eisen, vooral bedoeld om op een actieve vakantie (roadtrip) mee te nemen:
- moet werken op heroplaadbare AA batterijen
- waterdicht en stootvast
- moet voor de rest niet te high-tech zijn: gewoon de basisinstellingen die wel met elk fototoestel kunnen zoals zelfontspanner, sluitertijd, macrofunctie. Moet wat optische zoom hebben maar zeker niet extreem. Heel compact hoeft de camera zeker ook niet te zijn.

Dus een basistoestel, maar vooral de combinatie van waterdicht en AA-batterijen is quasi onvindbaar. Het aanbod aan camera's met losse batterijen lijkt de laatste jaren al serieus gekelderd te zijn, en die dat ik nog vind zijn vooral met AAA batterijen.

Iemand een gouden tip?

Waarom AA? Omdat ik daar redelijk op gestandaardiseerd ben: de GPS en het huidig fototoestel maken al gebruik van AA-batterijen. Het zou makkelijk zijn dat het 2e fototoestel dat ook heeft. In de auto steekt de batterijlader continu in en is er een bakje voor de lege batterijen en een bakje voor de volle batterijen. Ik neem een verzameling Eneloop AA's mee. Zijn de batterijen van een toestel leeg, dan gooi ik deze in het bakje voor de lege batterijen en neem ik er verse uit het bakje van de volle batterijen. Is er een setje batterijen opgeladen gooi ik ze in het bakje van de volle batterijen en neem ik een nieuw op te laden setje uit het bakje van de lege batterijen. Dit systeem werkt heel goed en zo vermijd ik dat elke toestel zijn eigen specifiek lader ergens moet ingestoken worden. Er zijn ook altijd voldoende volle batterijen voorhanden, zodat we elk toestel gewoon kunnen doorgebruiken. Ook op motel kan het laadproces dan ongestoord voortgaan met 1 reisstekker.

• rudimaes47
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 11-09-2016
De recenste compact camera's met AA batterijen zijn de Nikon Coolpix B500 en de Coolpix A10.
Er is ook nog de Coolpix L840. Die is van begin 2015.

rudimaes47 wijzigde deze reactie 04-08-2016 14:21 (23%)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:54
Wat is het nut van een 2de compact?
Reserve Li-ion batterijen kan je redelijk goedkoop op zeg maar eBay vinden en je kan gewoon je Camera met een autolader chargen.

Zie niet echt het nut om te blijven hangen bij een passé technologie en je daardoor te beperken tot enkele oudere modellen, zo goed als zeker met inferieure kwaliteit.

• MindcrimeNL
  • Laatst online: 14-02 14:38
quote:
Inrage schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:10:
Wat is het nut van een 2de compact?
Reserve Li-ion batterijen kan je redelijk goedkoop op zeg maar eBay vinden en je kan gewoon je Camera met een autolader chargen.

Zie niet echt het nut om te blijven hangen bij een passé technologie en je daardoor te beperken tot enkele oudere modellen, zo goed als zeker met inferieure kwaliteit.
Daarnaast heb je tegenwoordig dat de meeste telefoons/compact camera's micro usb gebruiken en je maar één USB kabeltje nodig hebt om ze allemaal te laden, je hebt natuurlijk meerdere kabeltjes nodig als je meerdere tegelijk wilt laden... En (dual USB) powerpacks die makkelijk je telefoon of via de camera je accu's kan laden. En een (dual) auto-usb plug kun je voor een habbekrats kopen...

• Yos1
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-01 14:54
hallo meesters van het gevangen licht,

zoals wel meer mensen hier, ben ik op zoek naar een camera, omdat ik net op vakantie ben geweest. zoals altijd heb ik foto's gemaakt met mijn mobiel, maar over de camera in deze 'nieuwe' mobiel (xperia z1 compact) ben ik niet echt te spreken.

tijdens mn reis ben ik iemand tegen gekomen met een Panasonic TZ70, die er erg over te spreken was, omdat het ding 30x zoom heeft. dit heeft mijn interesse gewekt in de compact cameras. nu is het zo dat ik voorheen echt nooit inzoomde. komt natuurlijk ook omdat een mobiel alleen maar digitale zoom heeft en dit waardeloos is.

na wat zoeken ben ik op 2 modellen uitgekomen die mij interessant leken en wel de Panasonic Lumix DMC-TZ80 en de Sony Cyber-shot DSC-RX100. hoe dat ik het begrijp op het moment is de ene een koning in zoomen en de andere een beter sensor formaat heeft wat de kwaliteit van de foto's ten goede komt.

ik ben dus een beetje aan het twijfelen tussen een travel zoom en een high end als ik het goed begrijp en hoop dat jullie mij wellicht wat insight kunnen geven in de wereld van compact cameras.

ter info dan nog even de dingen uit de topic start:

budget:¤300, rekken tot ¤400 als dat de moeite waard is.
soort camera: travel zoom of high end (zie uitleg)
gebruik: ik ben voornamelijk op zoek naar een goede camera die mijn telefoon camera vervangd, voor op reis en dagjes uit. thuisgebruik/binnen zal minimaal zijn. qua formaat maakt het me niet zoveel uit zolang het maar een compact is. dit klinkt misschien krom, maar wat ik bedoel is dat ik niet met een systeem of DSLR wil zeulen, maar dat het best een 'lompere' compact mag zijn als de features daartoe aanleiding geven. hij moet gewoon makkelijk russen wat andere spullen in een rugzak passen.
twijfel tussen modellen: DMC-TZ80 en de Sony Cyber-shot DSC-RX100

aangezien ik net terug ben van vakantie heb ik nog geen haast met het aanschaffen. het zou leuk zijn als het eind oktober word ivm mijn verjaardag. maar ik heb dus nog tijd zat om me verder in te lezen. ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

EDIT: naar opmerking rudimaes, thanks.

• rudimaes
Een smartphone heeft alleen een digitale zoom, geen optische zoom.

Het is kiezen tussen goed en zeer goed. Tussen veel of weinig zoom.
Bij voldoende licht kan je met beide toestellen goede foto's maken.

Bij minder licht zal de RX100, minder ruis hebben.
Het is afwegen welke eigenschappen je verkiest.

• Yos1
inderdaad, ik bedoelde natuurlijk digitale zoom, brainfart i guess.

met 'zeer goed' bedoel je dus de cybershot? heeft dat minder ruis dan te maken met de grotere sensor die gebruikt word? ruis is bij mijn huidige foto's wel echt een dingetje waar ik gek van word.

• rudimaes47
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 11-09-2016
Een grotere sensor zal normaal minder ruis hebben. Maar er zij andere factoren die ook een rol spelen.
Dat wil.niet zegggen dat de TZ80 een ruisbak is.
Hangt er ook van af hoe je de foto's bekijkt.
Op normale kijkafstand naar een laptop scherm kijken zal je niet zo rap de ruis zien
Op een smartphone zal je het nog minder vlug zien.
Maar dan mag je niet boven de 1600 iso. Op de RX100 zal de ruis tot 3200 iso aanvaardbaar zijn.
Een beetje ruis kan worden verwijderd met sommige fotografie apps.

• Yos1
duidelijk.

ik ben vandaag ook even langs de MM gereden heb heb beide modellen even vast gehad en wat mee gespeeld. moet zeggen dat ik gevoelsmatig de RX100 ook 'fijner' vind. zoals ik al zei heb ik nog even om lekker erover te twijfelen, maar alvast bedankt voor de expertise.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:54
quote:
Yos1 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:31:
duidelijk.

ik ben vandaag ook even langs de MM gereden heb heb beide modellen even vast gehad en wat mee gespeeld. moet zeggen dat ik gevoelsmatig de RX100 ook 'fijner' vind. zoals ik al zei heb ik nog even om lekker erover te twijfelen, maar alvast bedankt voor de expertise.
Fijner kwa gevoel in de hand misschien, want kwa menu structuur erger ik er mij nog steeds aan...

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:36

Christiano007

Ich bin der champion

Als je voor de RX100 gaat, koop dan voor 15 euro zo'n opplakbare grip, veel fijner om vast te houden :)

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Yos1
quote:
Inrage schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Fijner kwa gevoel in de hand misschien, want kwa menu structuur erger ik er mij nog steeds aan...
denk dat dat een deel gewenning is en aangezien ik alleen maar mobiels gewend ben komt dat wel goed...

en, Christiano007, dat was ik inderdaad ook wel van plan.

• Jorik90
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:06
max 300 euro

Waarschijnlijk een "outdoor". Is voor naast mijn Sony a6000.

Vriendin gaat op vakantie en geef haar liever niet de a6000 mee (overkill, duur en gevoelig apparaat). Daarnaast dus een camera die kan opvullen op momenten dat ik de a6000 liever niet meeneem. Formaat van de a6000 is voor mij niet zo'n heel groot issue (zie vooraanzicht en bovenaanzicht verschil met AW130), maar met name de gevoeligheid van de techniek en de prijs. Dus eigenlijk de momenten waarop ik liever ook geen compact à la Sony RX100 mee wil nemen.

WiFi is een vereiste. Foto's van de camera even snel naar m'n mobiel sturen gebruik ik op de a6000 best veel. Opladen via (micro)USB is een gigantische pré.

Moet uiterlijk as vrijdag in huis kunnen zijn - levertijd is dus ook belangrijk.

Ik heb vooral de Nikon AW130 op 't oog. Stevig, maar volgens mij nog vrij aardige kwaliteit.

Iemand andere opties of suggesties?
Is de AW130 wel leverbaar ergens? Want Er zijn best wat leveringsproblemen met de AW130. Je kunt ook gaan voor de pricewatch: Olympus Stylus Tough TG-4 Zwart Wel iets boven budget, maar is redelijk goed te verkrijgen, heeft een iets lichtsterkere lens (aan de wijde kant), gps en zeer goede stabilisatie.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jorik90
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:06
Ook wel een tof apparaat. Coolblue had nog één oranje pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Oranje op voorraad. Ik heb 'm besteld, ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Ze hebben nu overigens nog een (leger)groene pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Groen op voorraad, je moet er maar van houden..

Jorik90 wijzigde deze reactie 10-08-2016 14:54 (38%)

• nagasy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:40

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Ik ben deze week ook beginnen kijken om een nieuw toestel aan te schaffen.
Momenteel ben ik in het bezit van een panasonic DMC TZ7.

We zoeken een toestel om fotoalbums mee te maken en makkelijk mee te nemen op reis.

Ik heb voor oog om voor een 1" sensor te gaan om minder ruis te hebben op avondfoto's.
Na het zitten opzoeken op tweakers en vergelijken en opzoeken op dpreview.com zie ik door het bos de bomen niet meer.
Er is altijd wel iets dat een ander toestel niet biedt, en als je dan de commentaren begint te lezen dan sla je gans tilt.

Volgende toestellen heb ik uitundig bekeken.

canon powershot G7 x mark II, panaosonic DMC TZ1000, sony rx 100 II.

Adviesprijs zit ik rond de ¤600, deels met de overtuiging dat voor ¤400 ik evengoed mijn smartphone kan gebruiken.

advies en tips zijn meer dan welkom!

Battle.net: NagaByrd#2844

Modbreak:
Ik heb vanwege de steeds grotere vraag (en aanbod) naar premium compactcamera's een topic speciaal hiervoor aangemaakt: [Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Zeiss 21mm f/2.8

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*