Allright, here we go. Mijn vriendin en ik zijn voor de reizen die we dit jaar gaan maken (New York, Vietnam, Cambodja en China) op zoek naar een goede compactcamera die mee mag. Tot nu toe alle reizen met iPhone gefotografeerd, maar we willen toch net wat extra's.
Laat ik voorop stellen dat ik op cameragebied echt een leek ben en jullie hulp dan ook goed kan gebruiken. Anyway, een lijstje:
Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ik zit te denken aan ca. 250 euro.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Instap / Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakantiekiekjes, zowel steden als landschappen. Het zou mooi zijn als er met wat minder licht nog steeds goede kiekjes geschoten kunnen worden. Van veraf, van dichtbij. Ik ben nooit echt een ontzettende 'zoomer' geweest, kan me ook nier voorstellen dat ik dit nu wel heel erg ga gebruiken. Wel hebben we een aantal andere wensen (op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk):
- De camera moet naast prima foto's ook goede, stabiele filmopnames kunnen maken (in 1080 formaat);
- Omstandigheden met minder licht moet de camera ook (tot op zekere hoogte, ik snap dat het budget dit niet toelaat) te gebruiken zijn.
- De camera moet gebruik maken van SD (of SDHC of SDXC) voor opslag;
- WIFI
- Een kantelbaar scherm is wel verrekte handig, voor de bekende selfies en vlogs voor de vakantiefilm;
- Waterdicht lijkt me wel handig.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Laat ik eens beginnen met de camera's waar ik ervaring mee heb. Een vriend van mij heeft de
http://tweakers.net/product/326045/panasonic-lumix-dmc-ft5/, welke ik ook eens heb geleend. Qua foto's en video's voldoet deze eigenlijk al prima, maar ben benieuwd of er voor het geld dat ik te besteden meer uit te halen valt. Volgens tweakers is de
http://tweakers.net/product/422539/nikon-coolpix-aw130/ beter dan de panasonic. Tot zover de waterdichte varianten.
Na wat onderzoek blijkt dat een veelgebruikte camera door YouTubers en Vloggers de Canon S120 en G7X zijn. Deze zijn echter beiden boven mijn budget. Nu heb ik mijn wensen op de pricewatch losgelaten en in combinatie met het doorspitten van dit topic kom ik op de volgende shortlist:
pricewatch: Nikon Coolpix S9900 Zwart Op papier lijkt deze het beste bij mijn wensen te passen (vooral het kantelbare scherm spreekt mij aan) maar in de reviews blijft deze toch wat achter).
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart In dit topic veel aangeraden door grotere sensor, echter met minder megapixels en 'maar' 7x zoom.
pricewatch: Canon PowerShot SX710 HS Zwart Ook wel eens genoemd in dit topic. In de vergelijking zie ik zo niet waarom deze eruit zou springen.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60V Zwart Voordeel het Back illuminated CMOS (schijnt beter te zijn voor weinig licht omstandigheden?), nadeel alleen optische stabilisatie (is dit erg?)
pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Zwart Toch lijkt me zo'n waterdichte ook wel handig. Nadeel zijn alleen de optische stabilisatie en het kleine zoombereik.
Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen, ik zit op het moment dus he-le-maal vast.