Acties:
  • 0 Henk 'm!
janborrelworst schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:41:
Een 30x zoom is niet echt noodzakelijk het kan wel is handig zijn, is de kwaliteit van de foto dan niet een stuk minder bij een 30x zoom?

Als ik bij pricewatch tot 200-300 euro zie ik bij compact camera's meerdere merken staan met:

Panasonic Lumix DMC-TZ70 - 12,1 mp
Canon Ixus 155 Zilver - 20,0 mp
Sony Cyber-shot DSC-HX60V - 20,4 mp

het verschil van die Mp's is volgens mij dan ook te zien op de foto ?
Het oplossend vermogen wordt gelimiteerd door diffractie (dit is afhankelijk van het diafragma). Als je dit berekent voor die 3 camera's, kom je uit op:

TZ70: 7,1MP uitgezoomd en 1,9MP ingezoomd
Ixus 155: 8,5MP uitgezoomd en 1,6MP ingezoomd
HX60V: 6,3MP uitgezoomd en 1,9MP ingezoomd

Kortom: de verschillen ga je nauwelijks zien, want de lenzen bieden bij lange na niet het oplossend vermogen wat de sensoren vereisen.
De pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart komt er dan nog het beste uit met: (theoretisch) 12,1MP uitgezoomd en 2,7MP ingezoomd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:47
Mmm interessant. Hoe reken je dit uit? Ik ben namelijk ook wel benieuwd of de 1" compactcamera markt hierdoor beïnvloed wordt. Welk diafragma is nodig om de 20MP (die bijna alle camera's hebben) te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:02
Niet voor mezelf maar voor een kameraad die gaat trouwen :) hij vroeg me welke camera hij moest kopen..

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
400-500
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
High End
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
In slechte licht omstandigheden goede foto's maken.
• Welk merk?
Geen voorkeur :)
• Opslagmedia
SD of microsd

Geen idee voor wat ik hiervoor moet zien, vooral omdat ik geen idee heb welke criteria belangrijk zijn voor 's avonds foto's te maken.. grote sensor denk ik dan?

bv pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-04-2016 14:42 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:18:
[...]

Mmm interessant. Hoe reken je dit uit? Ik ben namelijk ook wel benieuwd of de 1" compactcamera markt hierdoor beïnvloed wordt. Welk diafragma is nodig om de 20MP (die bijna alle camera's hebben) te bereiken?
http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm (onderaan)
En om antwoord te geven op je 1" vraag: f/3.9

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 04-04-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:08
Icekiller2k6 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:33:
Niet voor mezelf maar voor een kameraad die gaat trouwen :) hij vroeg me welke camera hij moest kopen..

400-500
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
High End
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
In slechte licht omstandigheden goede foto's maken.
• Welk merk?
Geen voorkeur :)
• Opslagmedia
SD of microsd

Geen idee voor wat ik hiervoor moet zien, vooral omdat ik geen idee heb welke criteria belangrijk zijn voor 's avonds foto's te maken.. grote sensor denk ik dan?

bv pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Als low-light zo belangrijk is dan moet je het inderdaad zoeken bij een zo groot mogelijke sensor. En dan zou ik het, binnen het gestelde budget, niet bij een compactcamera zoeken, maar bij een systeemcamera. Minder compact, maar daar werden geen voorwaarden aan gesteld dus voor het gemak ga ik er maar vanuit dat dat geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
In dat budget de Canon G7 X hands-down. Alleen als je meer te besteden hebt kan je kijken naar de Sony RX100 III.

Hier een erg goede review van DPReview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:02
Bedankt zal de Canon G7 worden dan is onder de 400euro in Japan :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyhh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-05-2021
Maximum 400 euro.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Broekzakmodel: travelzoom, superzoom, of high-end.

Met name voor vakantie en natuur foto's, bij zowel veel (volle zon) als weinig (avond) licht. Een kleine widezoom van 24mm is een pre. Een groot telezoom is een pre, maar ik wil dit niet te veel van de beeldkwaliteit ten koste laten gaan. Een snelle (korte) kortste sluimertijd is een pre, om elk moment te kunnen schieten.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
panasonic-lumix-dmc-tz61
panasonic-lumix-dmc-tz70
canon-powershot-sx720-hs
sony-cyber-shot-dsc-hx90
Deze hebben allemaal een groot zoom bereik, maar dat van de Canon is wat overdreven. Diafragma's zijn relatief groot, vergeleken met high-end, ik vraag me af of dat merkbaar is bij veel licht (zon). Ze verschillen wat in de ISO, maar geef idee van het effect daarvan.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Panasonic, gezien ze een goede 100 euro goedkoper zijn, en ik zie niet 1-2-3 in dat ze minder zijn dan de andere opties. Daarnaast hebben die een evs. Maar welke van de twee Panasonics, geen idee. De TZ70 heeft minder MP maar kennelijk verbetert dat de beeldkwaliteit, heeft NFC, en naast optische stabilisatie ook mechanische en digitale. De TZ61 heeft CMOS back-illuminated, GPS, en een diafragma (tele) van 8 (dus goed bij weinig licht?).

Elk beetje hulp is welkom! Alvast enorm bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:00
Om het nog moeilijker te maken zou je ook kunnen kijken naar deze camera: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart. Deze heeft een wat grotere sensor en een aardige lens met toch wel wat zoom tot 200mm, groothoek begint echter bij 28mm, dat is voor jou wat minder. Deze camera krijgt wel goede beoordelingen.

En voor minder goed licht kom je al snel uit bij de Canon G7x of de Sony RX100 mark II binnen jouw budget. Waarbij hier op het forum de voorkeur wordt gegeven aan de Canon. Juist vanwege de sensor overweeg ik die ook, ondanks dat ik ook wel graag wat meer zoom zou willen. Als je ook foto's binnen wil maken is dat wel fijn. De Panasonic TZ100 (die nog uit moet komen: pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart) zou veel van jouw (en mijn) wensen invullen, met uitzondering van die van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyhh
Bedankt voor je bericht! Kwa zoom wil ik toch graag 10+ optische zoom, dus minimaal 24mm-240mm. Ik zag net dat de Sony uit mijn lijstje ook een zoeker heeft, en een kantelbaar scherm heeft. Maakt het allemaal net wat meer praktisch. De G7X en RX100 zijn inderdaad opties geweest, maar 4x zoom is het hem gewoon niet. Wel vind ik het lastig, gezien de travelzooms dus inderdaad qua sensor minder doen, wat voor binnen foto's, eventueel feestjes e.d., dingen moeilijker maakt. In die zin ben ik niet ervaren genoeg om dit te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
@Jordyhh: Een compact die al een tijdje m'n belangstelling heeft is de Panasonic TZ100 http://tweakers.net/price...ic-lumix-tz100-zwart.html, deze week net uitgekomen in Nederland. Misschien ook iets voor jou? Natuurlijk wel boven het budget dat je aangeeft maar misschien is er nog wat ruimte of kun je iemand lief aankijken? :9 De specs sluiten wel helemaal aan bij jouw wensen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Walker78 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:11:
@Jordyhh: Een compact die al een tijdje m'n belangstelling heeft is de Panasonic TZ100 http://tweakers.net/price...ic-lumix-tz100-zwart.html, deze week net uitgekomen in Nederland. Misschien ook iets voor jou? Natuurlijk wel boven het budget dat je aangeeft maar misschien is er nog wat ruimte of kun je iemand lief aankijken? :9 De specs sluiten wel helemaal aan bij jouw wensen, vandaar.
DPreview was hier ook wel positief over:
http://www.dpreview.com/r...-dmc-zs100-tz100-review/8

Ik wacht zelf nog even op de G7x mk2 en de Nikon dl24-85 voor een vergelijk.
Vooral een afweging tussen snellere lens en zoombereik.

[ Voor 9% gewijzigd door Exocet op 13-04-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyhh
Super bedankt voor jullie reacties, maar jullie maken het me niet makkelijker :P . De TZ100 lijkt me inderdaad wel wat, maar laat die nu net onderhand het dubbele van mijn budget zijn. Kijk, het is eigenlijk simpel, het voordeel van de compact camera is dat je hem in je broekzak kunt stoppen. Maar als je en travelzoom en high-end wil, leg je heel wat geld neer, of pak je beter een spiegelreflex. Laat die laatste nu niet in je broekzak passen :/
Dus, die TZ100 is heel leuk, maar nee, ik ga er nou niet zoveel geld aan uitgeven.

Ik blijf toch nog even bij de TZ70, maar ontdek nu ook de TZ71, die vrijwel identiek is maar duurder (?), en de TZ80... Zoveel keus.. Enige jammere is het niet-kantelbare scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken! Ik heb heel veel aan jullie tips gehad. Vorige week heb ik een LX100 aangeschaft na lang wikken en wegen. Het ging uiteindelijk tussen de LX100, de X30 en de EM10 met kitlens. De uiteindelijke eisen waren: compactheid, goede EVF, redelijke/goede sensor, budget <700 euro. De LX100 had de mooiste bokeh-mogelijkheden en was lichter dan de EM10, daarom is die het geworden.

Bedankt Soinar, Balance, B64 en Gonadan!
Anoniem: 670812 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:54:
[...]

Edit: Zelf zou ik voor de LX100 gaan, veel andere betere opties zijn er niet in deze prijs range. Ook de Viewfinder is een groot voordeel aan de LX100. De Sony heeft wat dat betreft ook veel van de voordelen zoals de LX100 deze heeft je moet je alleen daar ook weer afvragen is het die prijs waard. Het is wel de kleinste van de 3 als je de size comparison erbij pakt.
Balance schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:40:
[...]

Als je lichtsterkte, veel dynamisch bereik én veel zoom wilt zit je toch echt aan een camera met een sensor van 1" of groter vast, en wil daarvoor moet je eens naar de volgende modellen kijken
B64 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Misschien kun je eens kijken naar een Fujifilm X30. Sensor is 2/3", dus ietsje kleiner dan de 1" sensor die @Balance (terecht) aanbeveelt, maar toch groter dan de gemiddelde compactcamera. Heeft een 28-112mm (equiv.) lens met redelijke lichtsterkte, een kantelbaar EVF en en 12 MP X-trans sensor. En je kunt 'm krijgen voor rond de 400 Euro.
Gonadan schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:59:
Tja hoeveel zoom wil je daadwerkelijk hebben? Ga je het echt gebruiken of kan je in de meeste gevallen ook met een crop ver genoeg komen?

Zo kan je ook kijken naar modellen als de Sony RX100II of Canon G7X welke wel lichtsterk met grote sensor zijn maar iets minder zoom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Jordyhh schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:12:
Super bedankt voor jullie reacties, maar jullie maken het me niet makkelijker :P . De TZ100 lijkt me inderdaad wel wat, maar laat die nu net onderhand het dubbele van mijn budget zijn. Kijk, het is eigenlijk simpel, het voordeel van de compact camera is dat je hem in je broekzak kunt stoppen. Maar als je en travelzoom en high-end wil, leg je heel wat geld neer, of pak je beter een spiegelreflex. Laat die laatste nu niet in je broekzak passen :/
Dus, die TZ100 is heel leuk, maar nee, ik ga er nou niet zoveel geld aan uitgeven.

Ik blijf toch nog even bij de TZ70, maar ontdek nu ook de TZ71, die vrijwel identiek is maar duurder (?), en de TZ80... Zoveel keus.. Enige jammere is het niet-kantelbare scherm.
Je budget is 400 euro en je wilt compactheid/draagbaarheid, 10x zoom, en goede foto's ook bij minder licht.
Meer zoom komt met minder sensor voor dit budget. Minder sensor betekent minder goede foto's bij minder licht. Dus je kunt kijken: is de 10x zoom een absolute eis? Zo ja, kun je dan leven met een wat minder goede kwaliteit foto's bij minder licht? Zo ja, mooi! Zo nee, dan kun je eigenlijk alleen je budget verhogen.

Wat denk je het meeste te gebruiken? De zoom, of de foto's bij het mindere licht? Voor wat soort foto's denk je de zoom te gebruiken?

Het klinkt of je wel kunt leven met een niet al te grote sensor, zoom, compactheid en budget lijken belangrijker te zijn voor jou.

Wat voor natuurfoto's zou je overigens willen maken? Landschappen of meer closeups/macro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 19:00
B64 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:23:
[...]

Als low-light zo belangrijk is dan moet je het inderdaad zoeken bij een zo groot mogelijke sensor. En dan zou ik het, binnen het gestelde budget, niet bij een compactcamera zoeken, maar bij een systeemcamera. Minder compact, maar daar werden geen voorwaarden aan gesteld dus voor het gemak ga ik er maar vanuit dat dat geen probleem is?
Is een systeemcamera per definitie beter dan een compact camera? Nu heb ik een olympus pen e-p1 (2008) en ben opzoek naar iets nieuws. Ik vind de foto's erg mooi van deze camera, ze ogen lekker fris, maar hij is wat traag, filmt verschrikkelijk en stiekem toch net iets te groot om altijd mee te hebben.

Ik dacht aan de
Canon powershot g7 (mark 2)
Sony dsc rx100 of rx100 III
Olympus pen epl7
Sony a5100

Het formaat van de compact camera's is mooi meegenomen, maar ik wil natuurlijk niet inleveren op de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Voor jouw budget is de sensor in een compactcamera maximaal 1 inch.
In een systeemcamera heb je 4/3 inch of een APS-C sensor, die nog iets groter is.

De A5100 heeft de grootste sensor van je lijstje.

Voor 's avonds foto's maken kun je ook letten op de prestaties van de flitser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
Guids schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:31:
[...]

Is een systeemcamera per definitie beter dan een compact camera?
Zo zwart-wit zou ik het niet durven stellen. Sterk versimpeld kun je stellen dat een grotere sensor voor mooiere foto's zorgt. Systeemcamera's hebben doorgaans een grotere sensor dan compactcamera's maar dat is niet altijd zo: een Sony RX1 is een compactcamera met full-frame sensor, terwijl Pentax Q een serie systeemcamera's is met 1/1.7" sensor.
Nu heb ik een olympus pen e-p1 (2008) en ben opzoek naar iets nieuws. Ik vind de foto's erg mooi van deze camera, ze ogen lekker fris, maar hij is wat traag, filmt verschrikkelijk en stiekem toch net iets te groot om altijd mee te hebben.

Ik dacht aan de
Canon powershot g7 (mark 2)
Sony dsc rx100 of rx100 III
Olympus pen epl7
Sony a5100

Het formaat van de compact camera's is mooi meegenomen, maar ik wil natuurlijk niet inleveren op de foto's.
Bij mijn vorige reactie al meegestuurd, maar hier dan nogmaals een linkje naar de pricewatch voor systeemcamera's + kitlens met een filter gebaseerd op jouw input.

Zoals hierboven al genoemd, de Sony A5100 heeft de grootste sensor uit jouw lijstje, maar je zou ook 'ns naar een Fuji XA-2 of XM-1 kunnen kijken, die hebben een even grote sensor.

Qua formaat kun je ze hier een beetje vergelijken, maar je doet er goed aan ook een winkel te zoeken waar je er even een paar kunt vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718373

Jordyhh schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:12:

De TZ70/TZ71 is een goede travelzoom. Wil je een kantelbaar scherm, kijk dan naar de Sony HX90V.
Wil je een touchscreen en 4K video neem dan de TZ80. Nog beter is de TZ100. Die is een stuk duurder, maar zeker zijn prijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:35
Ik heb sinds kort de Panasonic TZ100, maar ik vind dat de accu erg snel leeg is. Misschien 20 à 30 foto's en een paar filmpjes van 30 seconden gedurende een paar dagen tijd.

Is dit normaal voor dit soort compactcamera's? Kan iemand iets zeggen over de accuduur van vergelijkbare camera's? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de accu was helemaal vol? En hoe vaak was het scherm aan om foto's en video's te bekijken. En gps en wifi aan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De batterij kwaliteit komt overeen met compacts zoals de Sony RX100 III of de Panasonic LX100.
De Canon 1" compacts doen het nog een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De Canon 1" kan ik weken mee doen, het ligt voornamelijk aan je gebruik. :P

@zeeg:
Als je hem écht kort hebt dan zal je accu nog niet een aantal cycli van helemaal vol naar helemaal leeg doorlopen hebben, meestal wordt de capaciteit daar nog beter van.
Daarnaast kan je ook nog wel eens onderschatten hoeveel stroom het kost om als je lekker alle opties aan het bekijken bent. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Universal Creations schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:17:
En de accu was helemaal vol? En hoe vaak was het scherm aan om foto's en video's te bekijken. En gps en wifi aan laten staan?
Ja, helemaal vol, daar ben ik zelf nogal zeikerig over. GPS weet ik even niet (heeft ie dat?), en WiFi kreeg ik nog even niet aan de praat (hij ziet de netwerken van de buren wel, maar mn eigen netwerk niet :?)
Gonadan schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:38:
Als je hem écht kort hebt dan zal je accu nog niet een aantal cycli van helemaal vol naar helemaal leeg doorlopen hebben, meestal wordt de capaciteit daar nog beter van.
Daarnaast kan je ook nog wel eens onderschatten hoeveel stroom het kost om als je lekker alle opties aan het bekijken bent. ;)
Ok, dan wacht ik dat nog even af. Ik kom van een Canon 500D, en die deed best lang met één acculading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ja, helemaal vol, daar ben ik zelf nogal zeikerig over. GPS weet ik even niet (heeft ie dat?), en WiFi kreeg ik nog even niet aan de praat (hij ziet de netwerken van de buren wel, maar mn eigen netwerk niet :?)
Het is niet de bedoeling dat je het fototoestel op een Wi-Fi hotspot plaats, maar je mobile device connecteert op de SSID van uw fototoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-03 14:43
Allright, here we go. Mijn vriendin en ik zijn voor de reizen die we dit jaar gaan maken (New York, Vietnam, Cambodja en China) op zoek naar een goede compactcamera die mee mag. Tot nu toe alle reizen met iPhone gefotografeerd, maar we willen toch net wat extra's.

Laat ik voorop stellen dat ik op cameragebied echt een leek ben en jullie hulp dan ook goed kan gebruiken. Anyway, een lijstje:

Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.

Ik zit te denken aan ca. 250 euro.

Instap / Travelzoom

Vakantiekiekjes, zowel steden als landschappen. Het zou mooi zijn als er met wat minder licht nog steeds goede kiekjes geschoten kunnen worden. Van veraf, van dichtbij. Ik ben nooit echt een ontzettende 'zoomer' geweest, kan me ook nier voorstellen dat ik dit nu wel heel erg ga gebruiken. Wel hebben we een aantal andere wensen (op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk):

- De camera moet naast prima foto's ook goede, stabiele filmopnames kunnen maken (in 1080 formaat);
- Omstandigheden met minder licht moet de camera ook (tot op zekere hoogte, ik snap dat het budget dit niet toelaat) te gebruiken zijn.
- De camera moet gebruik maken van SD (of SDHC of SDXC) voor opslag;
- WIFI
- Een kantelbaar scherm is wel verrekte handig, voor de bekende selfies en vlogs voor de vakantiefilm;
- Waterdicht lijkt me wel handig.

Laat ik eens beginnen met de camera's waar ik ervaring mee heb. Een vriend van mij heeft de http://tweakers.net/product/326045/panasonic-lumix-dmc-ft5/, welke ik ook eens heb geleend. Qua foto's en video's voldoet deze eigenlijk al prima, maar ben benieuwd of er voor het geld dat ik te besteden meer uit te halen valt. Volgens tweakers is de http://tweakers.net/product/422539/nikon-coolpix-aw130/ beter dan de panasonic. Tot zover de waterdichte varianten.

Na wat onderzoek blijkt dat een veelgebruikte camera door YouTubers en Vloggers de Canon S120 en G7X zijn. Deze zijn echter beiden boven mijn budget. Nu heb ik mijn wensen op de pricewatch losgelaten en in combinatie met het doorspitten van dit topic kom ik op de volgende shortlist:

pricewatch: Nikon Coolpix S9900 Zwart Op papier lijkt deze het beste bij mijn wensen te passen (vooral het kantelbare scherm spreekt mij aan) maar in de reviews blijft deze toch wat achter).

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart In dit topic veel aangeraden door grotere sensor, echter met minder megapixels en 'maar' 7x zoom.

pricewatch: Canon PowerShot SX710 HS Zwart Ook wel eens genoemd in dit topic. In de vergelijking zie ik zo niet waarom deze eruit zou springen.

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60V Zwart Voordeel het Back illuminated CMOS (schijnt beter te zijn voor weinig licht omstandigheden?), nadeel alleen optische stabilisatie (is dit erg?)

pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Zwart Toch lijkt me zo'n waterdichte ook wel handig. Nadeel zijn alleen de optische stabilisatie en het kleine zoombereik.

Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen, ik zit op het moment dus he-le-maal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

qntr0l schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:08:
Na wat onderzoek blijkt dat een veelgebruikte camera door YouTubers en Vloggers de Canon S120 en G7X zijn. Deze zijn echter beiden boven mijn budget. Nu heb ik mijn wensen op de pricewatch losgelaten en in combinatie met het doorspitten van dit topic kom ik op de volgende shortlist:

pricewatch: Nikon Coolpix S9900 Zwart Op papier lijkt deze het beste bij mijn wensen te passen (vooral het kantelbare scherm spreekt mij aan) maar in de reviews blijft deze toch wat achter).

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart In dit topic veel aangeraden door grotere sensor, echter met minder megapixels en 'maar' 7x zoom.
Hoeveel zoom... Of bereik... denk je nodig te hebben? De s120 en G7X hebben immers minder bereik dan de LF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Laatst online: 22-03 14:43
Ik denk aan 5x zoom genoeg te hebben. Alles hier boven is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:46:
Ik heb sinds kort de Panasonic TZ100, maar ik vind dat de accu erg snel leeg is. Misschien 20 à 30 foto's en een paar filmpjes van 30 seconden gedurende een paar dagen tijd.

Is dit normaal voor dit soort compactcamera's? Kan iemand iets zeggen over de accuduur van vergelijkbare camera's? Dank!
Ben serieus een aanschaf aan het overwegen van de TZ100, zou je je overige ervaringen met de TZ100 kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 09:54
Iemand al ergens iets gelezen over release van de G7Xmk2?
Persbericht sprak in februari over mei, en volgende week zijn we zover, maar nog geen enkele shop tegengekomen die ook zegt ze volgende week te kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
qntr0l schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:08:
Tot nu toe alle reizen met iPhone gefotografeerd, maar we willen toch net wat extra's.
Mag ik dan vragen wat voor 'extra's' jullie wensen? Je schrijft zelf al dat je niet heel erg een 'zoomer' bent, en een paar van de camera's die je in je post noemt voegen eigenlijk alleen zoom toe. Je iPhone heeft (denk ik) een 1/3" sensor met een f/2.2 lens, dan schiet je er qua beeldkwaliteit en lichtsterkte weinig mee op om er een camera met een 1/2.3" sensor en een f/3.7 lens (Nikon S9900) naast te hebben.

De enige camera uit je lijstje die echt meer brengt dan je iPhone is de Panasonic LF1, die heeft een 1/1.7" sensor met een f/2 lens en vangt daarmee dus ruimschoots meer dan twee keer zoveel licht dan een iPhone.

Tenzij de waterdichtheid van de Nikon AW130 echt meerwaarde voor jullie biedt, zou ik uit jouw lijstje dus voor de Pana LF1 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Exocet schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:20:
Ben serieus een aanschaf aan het overwegen van de TZ100, zou je je overige ervaringen met de TZ100 kunnen delen?
Deze al gezien? Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Exocet schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:20:
[...]

Ben er erg tevreden mee. Batterij is trouwens geen issue (waar ik bang voor was, zie boven), die staat nu al weer een hele tijd op drie streepjes (= max).
Een echte review vind ik lastig. Het filmpje hierboven kan ik mee instemmen. Best prijzig, maar wat mij betreft z'n prijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
zeeg schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:10:
[...]

Ben er erg tevreden mee. Batterij is trouwens geen issue (waar ik bang voor was, zie boven), die staat nu al weer een hele tijd op drie streepjes (= max).
Een echte review vind ik lastig. Het filmpje hierboven kan ik mee instemmen. Best prijzig, maar wat mij betreft z'n prijs waard.
Heb 'm ondertussen ook :)
Na maanden wachten en twijfelen toch voor de TZ100 gegaan, vooral ook vanwege de goede video en het zoombereik.
Op de eerste dag meteen een trip naar de dierentuin en daar kwam het zoombereik goed van pas. Wel even wennen aan alle knoppen. Nog wel even goed de handleiding bestuderen , want je kunt heel veel aanpassen.

Ik ben nog wel op zoek naar een reserve batterij en externe lader , lijkt me vooral nuttig als ik wat meer ga filmen.
De grip is ook wel wennen, maar niet zo slecht als in sommige reviews wordt genoemd. Ik heb niet het idee gehad dat ik 'm zou laten vallen. Wellicht als er een mooie grip beschikbaar komt dat ik deze wel koop voor net dat beetje extra zekerheid.

Hier een mooie samenvatting van de plus- en minpunten.
http://www.frankwandelt.n...ste-travelzoomcamera-2016

Hier een gebruikersreview over de video:
http://www.avsforum.com/f...view-panasonic-zs100.html

[ Voor 4% gewijzigd door Exocet op 29-04-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:13
Ah bedankt , zit ook aan de TZ100 te denken heb hem pas over een paar maanden nodig , wellicht dat de prijs nog wat zakt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:37:
Ah bedankt , zit ook aan de TZ100 te denken heb hem pas over een paar maanden nodig , wellicht dat de prijs nog wat zakt ....
DPreview heeft een roundup :
http://www.dpreview.com/r...nthusiast-zoom-cameras/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx , informatief maar ik vindt de meerprijs van de RX100 IV tegen over de TZ100 niet waard , de TZ100 heeft voor mij alles als back up camera , alleen een klapschermpje ontbreekt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De IV is ook meer gericht op de video markt. De 4k video en slow-motion zijn de grootste selling points. Voor puur fotografie heeft de III een veel beter prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Balance schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:03:
[...]

De IV is ook meer gericht op de video markt. De 4k video en slow-motion zijn de grootste selling points. Voor puur fotografie heeft de III een veel beter prijs/kwaliteit verhouding.
Behalve dat je maar 5 minuten achter elkaar 4k kan filmen en dat er ook nog overhittings problemen zijn. Al kan 5 minuten wel voldoende zijn afhankelijk hoe je filmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 23:57
Ik wil graag m'n schoonouders een nieuwe compactcamera cadeau doen voor hun 30 jarig huwelijk.
Ze hebben altijd DLSR gehad maar willen niet meer met een grote camera en of extra lenzen op pad.

800 - 1000 euro. (mag ook goedkoper natuurlijk :P )

• Wat voor compactcamera wil je?

High end

Voornamelijk voor op reis waarbij het belangerijk is dat de camera wel tegen een stootje kan.

http://tweakers.net/pricewatch/386018/sony-cyber-shot-rx100-iii-zwart.html

Lijkt mij een mooie camera, de opvolger is helaas net te duur.

http://tweakers.net/price...ic-lumix-tz100-zwart.html

Krijgt ook erg goede reviews..

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
De Panasonic LX100 zou ook een optie kunnen zijn , grote sensor , lichtsterke lens redelijk robuust daardoor wel wat groter als de door jou genoemde camera's en je houdt nog aardig wat € over om iets leuks voor je zelf te kopen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Anoshky schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:44:
Iemand al ergens iets gelezen over release van de G7Xmk2?
Persbericht sprak in februari over mei, en volgende week zijn we zover, maar nog geen enkele shop tegengekomen die ook zegt ze volgende week te kunnen leveren...
Ik heb er een gekocht bij amazon.de.

@TQAirstrike: Ik dus heb zelf sinds kort de Canon G7X mark II, die zou ik zeker aanraden in die categorie. De RX100 is beter in video, maar als fotografie het hoofddoel is was de G7X mark II voor mij persoonlijk een betere keuze. Hier staat een uitgebreide review.

[ Voor 67% gewijzigd door Bio op 06-05-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:27
Iemand ervaring met senioren camera's? Opa (redelijk gezonde man van 86) kwam afgelopen week aan dat het rolletje van zijn camera vol was (APS-rolletje), dergelijke rolletjes worden sinds 2011 niet meer gemaakt. Hij is geen held met moderne techniek, een eenvoudige DVD-speler is prima, maar daar blijft het ook bij. We hebben de beste man de laatste jaren ook nog weleens ouderwets wegwerpcamera's gegeven, maar eigenlijk zou een simpele digitale camera een beter idee zijn (en ook nog goedkoper op termijn, want het afdrukken daarvan kan selectiever en voordeliger). Hoe minder functies, des te beter. Aan/uit, sluiter, zoom, foto's bekijken ... dat is het wel zo'n beetje.

Max 100 euro, liever minder.

• Wat voor compactcamera wil je?
Niet echt relevant

Simpel point en shot fotografie van dagelijkse dingen

EasyPix W14000: pricewatch: Easypix W1400 Active Oranje
EasyPix W1024: pricewatch: Easypix W1024 Blauw
Weinig knoppen, een zeer beknopte maar begrijpelijk handleiding.

Nikon S33: pricewatch: Nikon Coolpix S33 Geel
Iets meer knoppen, maar iedere knop lijkt een eigen functie te hebben en lijkt tijdens gebruik duidelijk aan te geven waar welke knop voor dient.

...

Iemand nog meer goede suggesties? Eventueel met ouderwetse penlight batterijen? Veel camera's zijn al snel te luxe. Heb ook nog even bekijken naar instant camera's (polaroid), erg makkelijk in gebruik, maar ook prijzig en kleine foto's (Polaroid Snap ook ook digitaal, maar is weer prijzig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 00:36
Arosa schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:18:
Iemand ervaring met senioren camera's?
Nee, niet echt.

Maar ik denk dat het belangrijk is dat de nieuwe camera qua mogelijkheden en bediening enigszins lijkt op de oude.

Dus wat voor camera heeft je opa (merk, type, lens, PASM, ...), en waar gebruikt hij zijn camera voor? Stelt hij zelf de belichting in, of gebruikt hij de (half)automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Zo te lezen alles point en shoot zonder instellingen aan te passen. Je kunt eventueel ook naar Fujifilm Instax kijken als Polaroid een (te dure) optie is. Die zijn super eenvoudig en niet duur. In verhouding natuurlijk wel duurder dan digitaal maar als er niet vaak afdrukken worden gemaakt wel te overwegen.

De camera's die je noemt zijn allemaal prima lijkt me maar hoe gaat het selecteren van de juiste foto's en het bestelproces? Want een fotorolletje breng je gewoon weg en haal je op. Misschien kun je een fotowinkel vinden die hetzelfde met een sd kaartje doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:27
Bedankt voor de reacties!

Zijn huidige camera heeft niet veel meer dan een aan- en uit toets en sluiterknop. Nog niet eens een zoom-functie. Hoe simpeler de camera, des te makkelijker zal deze gepakt en gebruikt worden, dus eenvoud staat bovenaan! Ik ga van de budget modellen van verschillende merken nog maar eens door de handleiding bladeren.

Foto's bestellen vanaf de SD-kaart kan simpelweg nog steeds bij Hema en Kruidvat, of dat laat hij door zijn kleinzoon doen (lees ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Sony Cyber-shot W830 krijgt goede punten op Cameralabs.com:
http://www.cameralabs.com...r-shot_W830/verdict.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
Arosa schreef op maandag 09 mei 2016 @ 06:08:
Bedankt voor de reacties!

Zijn huidige camera heeft niet veel meer dan een aan- en uit toets en sluiterknop. Nog niet eens een zoom-functie. Hoe simpeler de camera, des te makkelijker zal deze gepakt en gebruikt worden, dus eenvoud staat bovenaan! Ik ga van de budget modellen van verschillende merken nog maar eens door de handleiding bladeren.

Foto's bestellen vanaf de SD-kaart kan simpelweg nog steeds bij Hema en Kruidvat, of dat laat hij door zijn kleinzoon doen (lees ik).
als je voor een zoom camera kiest, zorg er dan voor dat je met een zoomring kunt zoomen. Zadel hem niet op met een camera waarmee je met zo'n knopje moet pielen om te zoomen. Misschien is IS een optie om naar te kijken. Zorg er ook voor dat de camera niet te klein is.

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 09-05-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 20:07
Aankomende zomer gaan ik en me vriendin naar Florida en willen graag een camera aanschaffen. Bij mijn voorgaande reizen (vooral stedentrips) nam ik mijn vaders Nikon D90 mee, maar deze is lood zwaar en werd dan toch vaak even snel de smartphone gepakt.

Ik heb er helaas weinig verstand en hoop dat misschien kunnen adviseren. :)

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max €500

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Een high-end of bridge :+ Een ingebouwde evf zou fijn zijn.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Camera vooral bedoeld voor vakantie (steden en natuur) en nacht is ook belangrijk.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Tot nu toe alleen verdiept in de volgende camera's
Canon PowerShot G7X
Canon PowerShot G9X
Sony DSC-RX100
Panasonic dmc fz300

Is RAW per sé een vereiste?
Mag, maar niet vereist.

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Thinkother op 16-05-2016 21:10 . Reden: Typ fout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste 3 camera's die je noemt hebben geen evf (de RX100 III en IV wel, maar vallen buiten budget) en de FZ300 is een totaal andere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 20:07
Universal Creations schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:01:
De eerste 3 camera's die je noemt hebben geen evf (de RX100 III en IV wel, maar vallen buiten budget) en de FZ300 is een totaal andere camera.
Ja klopt dat deze geen evf hebben. Zijn er überhaupt wel camera's in mijn prijsklasse met evf?
Ik heb de FZ300 bekeken omdat deze voor mij gevoel een compromis is tussen compact en spiegelreflex.
Input is echter welkom omdat ik weinig van weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De FZ300 is niet echt een compromis. Het is een compact met groot zoombereik, maar wel nog kleine sensor. Een FZ1000 of TZ100 zijn dat betere compromissen (1" sensor en behoorlijk zoombereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Goed MP of andere site,s in de gaten houden , ik heb een TZ100 voor €475 kunnen scoren , zou voor jou ideaal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
je zou eens naar een Fuji X30 kunnen kijken. Een iets kleinere sensor dan een RX100, maar wel een klasse compact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:20

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Lastige. We willen een camera voor erbij. Gaan eind augustus naar het buitenland. Voor die tijd willen we een camera. We zitten te denken aan een Sony HX60 of de Canon Powershot 710 HS. Hiervoor had ik een HX20V. En we hebben daarnaast nu een Sony A58... Iemand een bijl voor de knoop? Of andere suggesties?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van de IQ van die mini-sensoren. het is te scherp, geen scherptediepte. Naast de dslr kon ik er nooit aan wennen. we hebben nu een Fuji X-F1 met een 2/3" sensor voor naast de systeemcamera, en dit is echt wel een gaaf toestel die erg mooie plaatjes genereert. De camera heeft wel een paar eigenaardigheden zoals aan- en uitzetten, maar daar is wel aan te wennen. Canon S1xx-serie is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFSchets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 23:14
Ik heb een flinke periode met veel plezier gebruik gemaakt van mijn Fuji X30. Voor stilstaande beelden was het een perfecte camera. Ook was ik zeer te spreken over de JPEG output (nabewerking heb ik weinig interesse in), schiet dan ook nooit in RAW.

Vanwege twee zaken heb ik toch besloten om mijn X30 recent te verkopen:
-was toch te groot voor een 'compact' waardoor ik merkte dat ik hem steeds minder vaak meenam
-maar belangrijker, mijn dochter is inmiddels een peuter en die zitten niet meer zo vaak stil. Ik merkte dat de autofocus van de X30 het hiermee moeilijk had

Nu maken we foto's met een Sony Z1 Compact en een LG G3, verre van ideaal :-), daarom toch maar weer in de markt voor een nieuw toestel!

Max €500 maar hoe minder hoe beter, tweedehands (mits nog in de garantie) geen enkel probleem

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Een high-end, groot zoombereik is niet nodig.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Camera vooral bedoeld voor foto's van een beweeglijke peuter en uiteraard de nodige vakanties en tripjes, weinig low-light, EVF ook geen interesse in. Wil een zo snel mogelijke autofocus, en een zo compact mogelijke body. Een JPEG output die in de buurt komt van die van Fuji zou helemaal mooi zijn.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Tot nu toe alleen verdiept in de volgende camera's
Canon PowerShot G7X
Sony DSC-RX100
Panasonic LF1
Fuji XQ2 (als het goed is bijna alles hetzelfde, op de lens na, als de X30, dus helaas dezelfde langzame autofocus ben ik bang voor)

Hebben jullie nog tips of heb ik bepaalde opties helemaal over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

ericplan

5180 Wp PV

Ook zoekende. Vakantiefoto's zijn nu van iPhone en van een Canon ixus 170. Dat gaat vaak om aktieve vakanties en ik ben blij met de GPS-tag van de iPhone. De ixus valt qua foto's een beetje tegen. Daarom was mijn keus gevallen op een compactcamera met GPS zoals de Sony DSC HX90V, de Nikon Coolpix S9900 of de Panasonic Lumix TZ 61.

Nu lees ik dat camera's allemaal problemen hebben met het krijgen van een GPS-fix, waardoor het lang duurt voordat je een foto kan maken. Dat is niet echt de bedoeling. Even stoppen om een foto van een spectaculair uitzicht te maken, ok. Maar dan ook x minuten moeten wachten op een fix niet.
Iemand praktijkervaring?Zinvolle toevoeging of nutteloos gadget? Is er verschil tussen de merken?

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 24-05-2016 09:13 . Reden: Typo ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
ericplan schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:05:
Ook zoekende. Vakantiefoto's zijn nu van iPhone en van een Canon ixus 170. Dat gaat vaak om aktieve vakanties en ik ben blij met de GPS-tag van de iPhone. De ixus valt qua foto's een beetje tegen. Daarom was mijn keus gevallen op een compactcamera met GPS zoals de Sony DSC HX90V, de Nikon Coolpix S9900 of de Panasonic Lumix TZ 61.
In welk opzicht vallen de foto's van de Ixus 170 tegen? Scherpte, kleuren, allebei...? Bij een aantal camera's kun je wat aanpassingen doen, zodat in ieder geval de kleuren wat meer of minder pit krijgen.

Als je op zoek bent naar een camera met betere beeldkwaliteit dan die van je iPhone, dan zou ik toch op zoek gaan naar een toestel met een flink grotere sensor, minimaal een 1/1.7" maar liefst nog een 2/3", 1" of nog groter. iPhones hebben volgens mij een 1/3" sensor, dus de 1/2.3" van je Ixus of de camera's die je hierboven noemt kunnen nooit een enorme boost in beeldkwaliteit leveren - wel hebben ze meer zoom natuurlijk. Alleen zijn er niet of nauwelijks compactcamera's met grotere sensor én GPS.
Nu lees ik dat camera's allemaal problemen hebben met het krijgen van een GPS-fix, waardoor het lang duurt voordat je een foto kan maken. Dat is niet echt de bedoeling. Even stoppen om een foto van een spectaculair uitzicht te maken, ok. Maar dan ook x minuten moeten wachten op een fix niet.
Iemand praktijkervaring?Zinvolle toevoeging of nutteloos gadget? Is er verschil tussen de merken?
Bekende klachten, maar volgens mij zijn de GPS-ontvangers in camera's steeds beter en sneller geworden - net zoals GPS-ontvangers in telefoons de laatste paar jaar veel sneller en accurater zijn geworden.

Je telefoon behoudt zijn GPS-fix altijd, totdat je 'm helemaal uit zet. Daarom hoef je ook nooit te wachten op een GPS-fix als je een foto wilt maken. Camera's verbreken de GPS-fix zodra ze in slaapstand gaan, of helemaal uitschakelen. Dat wil dus ook zeggen dat als je de camera aan zet, het toestel weer opnieuw een GPS-fix moet verkrijgen, en dat kost tijd. Om een idee te geven: de Olympus TG-4 (overigens ook best een camera om in overweging te nemen) van een jaar geleden heeft ten opzichte van zijn voorganger een nieuwe GPS-unit, met een fix in 'minder dan 10 seconden' volgens de fabrikant. Dat is best lang als je een foto wilt maken.

Als je je telefoon toch bij je hebt, is het eventueel handiger om gewoon een GPS-tracking app te laten draaien, en dan achteraf die GPS-tracks met je foto's te matchen. Daar zijn handige programmaatjes voor, en sommige camerafabrikanten hebben ook iPhone- en Android-appjes die dat kunnen doen. Dan is de keus in camera's ook een stuk minder beperkt (hoewel dat ook een nadeel kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

B64 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:43:
[...]

In welk opzicht vallen de foto's van de Ixus 170 tegen? Scherpte, kleuren, allebei...? Bij een aantal camera's kun je wat aanpassingen doen, zodat in ieder geval de kleuren wat meer of minder pit krijgen.
Dit is een foto van New York. Onbewerkt verder. Met name scherpte en afgrenzing van de wolkenkrabbers, al te zien met een klein beetje zoom, bijvoorbeeld bij de meest linkse.
New York
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XeVyHefkMEFxWkwwQQVFwA7s/medium.jpg
Als je op zoek bent naar een camera met betere beeldkwaliteit dan die van je iPhone, dan zou ik toch op zoek gaan naar een toestel met een flink grotere sensor, minimaal een 1/1.7" maar liefst nog een 2/3", 1" of nog groter. iPhones hebben volgens mij een 1/3" sensor, dus de 1/2.3" van je Ixus of de camera's die je hierboven noemt kunnen nooit een enorme boost in beeldkwaliteit leveren - wel hebben ze meer zoom natuurlijk. Alleen zijn er niet of nauwelijks compactcamera's met grotere sensor én GPS.
[...]
Bekende klachten, maar volgens mij zijn de GPS-ontvangers in camera's steeds beter en sneller geworden - net zoals GPS-ontvangers in telefoons de laatste paar jaar veel sneller en accurater zijn geworden.

Je telefoon behoudt zijn GPS-fix altijd, totdat je 'm helemaal uit zet. Daarom hoef je ook nooit te wachten op een GPS-fix als je een foto wilt maken. Camera's verbreken de GPS-fix zodra ze in slaapstand gaan, of helemaal uitschakelen. Dat wil dus ook zeggen dat als je de camera aan zet, het toestel weer opnieuw een GPS-fix moet verkrijgen, en dat kost tijd. Om een idee te geven: de Olympus TG-4 (overigens ook best een camera om in overweging te nemen) van een jaar geleden heeft ten opzichte van zijn voorganger een nieuwe GPS-unit, met een fix in 'minder dan 10 seconden' volgens de fabrikant. Dat is best lang als je een foto wilt maken.

Als je je telefoon toch bij je hebt, is het eventueel handiger om gewoon een GPS-tracking app te laten draaien, en dan achteraf die GPS-tracks met je foto's te matchen. Daar zijn handige programmaatjes voor, en sommige camerafabrikanten hebben ook iPhone- en Android-appjes die dat kunnen doen. Dan is de keus in camera's ook een stuk minder beperkt (hoewel dat ook een nadeel kan zijn).
Er draait al vrij veel aan tracking op de phone, allemaal batterijvreters. Liever niet nog één erbij.
Bedankt voor de info. Ik ga naar de Olympos kijken. 10 seconden is acceptabel, dat van die sensor is handige informatie. Het aanbod is zo groot.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 24-05-2016 22:29 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
ericplan schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:16:
[...]

Dit is een foto van New York. Onbewerkt verder. Met name scherpte en afgrenzing van de wolkenkrabbers, al te zien met een klein beetje zoom, bijvoorbeeld bij de meest linkse.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zie ruis, ruisonderdrukking, overmatige verscherping en chromatische abberaties (paarse/groene randen om de gebouwen). Die laatste wordt veroorzaakt door de lens, de ruis door de sensor, en de ruisonderdrukking en verscherping door de in-camera beeldbewerking.

Chromatische abberaties zijn nooit helemaal uit te bannen, maar doorgaans wel makkelijk te corrigeren op de computer. Jouw Ixus is(/was?) een vrij goedkoop toestel, maar je kunt er niet voetsstoots van uitgaan dat duurdere toestellen het beter doen. Dat hangt namelijk ook sterk af van het zoombereik en de concessies de de fabrikant gemaakt heeft om die mogelijk te maken.

Qua ruis(-onderdrukking) en verscherping ben je puur overgeleverd aan de grillen van fabrikanten. Zoek een camera met een (BSI-)CMOS die recent ontwikkeld is, die hebben doorgaans minder ruis en is dus zou ruisonderdrukking dus ook minder een issue hoeven te zijn. Verscherping wordt dan weer vaak toegepast om wat mindere prestaties van het glas te verdoezelen.

Eigenlijk zijn die 'problemen' minder een probleem met een camera met grotere sensor en/of eentje met beter glas.
[...]

Er draait al vrij veel aan tracking op de phone, allemaal batterijvreters. Liever niet nog één erbij.
Bedankt voor de info. Ik ga naar de Olympos kijken. 10 seconden is acceptabel, dat van die sensor is handige informatie. Het aanbod is zo groot.
Ook bij een camera vreet GPS stroom, en vaak relatief meer dan bij een telefoon. Dan hangt het er vooral vanaf hoeveel foto's je maakt, en of je een reserve-accu meeneemt.
De GPS van je telefoon staat toch al aan, begrijp ik. Zo'n tracking app zou niet al te veel energie hoeven vreten, als het goed ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

B64 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 00:02:
[...]

Ik zie ruis, ruisonderdrukking, overmatige verscherping en chromatische abberaties (paarse/groene randen om de gebouwen). Die laatste wordt veroorzaakt door de lens, de ruis door de sensor, en de ruisonderdrukking en verscherping door de in-camera beeldbewerking.

Chromatische abberaties zijn nooit helemaal uit te bannen, maar doorgaans wel makkelijk te corrigeren op de computer. Jouw Ixus is(/was?) een vrij goedkoop toestel, maar je kunt er niet voetsstoots van uitgaan dat duurdere toestellen het beter doen. Dat hangt namelijk ook sterk af van het zoombereik en de concessies de de fabrikant gemaakt heeft om die mogelijk te maken.

...
Ik vind die foto wel érg slect zeg. Jeetje. Zelfs op 50% van de werkelijke grootte ofzo ziet het er nog niet mooi uit.. Wat een verschil met een wat duurder toestel zoals bijv de HX20V of 60V dan.

[ Voor 8% gewijzigd door NeFoRcE op 27-05-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NeFoRcE schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:17:
[...]
Ik vind die foto wel érg slecht zeg. Jeetje. Zelfs op 50% van de werkelijke grootte ofzo ziet het er nog niet mooi uit.. Wat een verschil met een wat duurder toestel zoals bijv de HX20V of 60V dan.
Dat was ook mijn oordeel en ook m'n teleurstelling. Toestel gekocht om net iets betere foto's te maken dan met m'n smartphone, maar dat kwam niet zo uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 21:37
Ik wil er 150 euro aan uitgeven in totaal.
Dus ook de SD/kaart moet in dat budget.

Een instapcamera voor mijn moeder (digibeet van 65 jaar) Haar huidige camera is de Nikon coolpix 5200
Wat ze met de camera gaat doen is met name vakantiefoto's en een keer een verjaardag ofzo. Dit zijn dan foto's van de hotelkamer tot het uitzicht, het eten, in een museum, mooi kerkje, het strand of de personen waarmee ze op vakantie is. Vrij algemeen dus. Het belangrijkste is dat er goede beeldstabilisatie in zit, en het een echte "point and shoot" camera is.

Het belangrijkste is dat er goede beeldstabilisatie in zit en het een echte "point and shoot" camera is. Een goede automatische stand is dus een vereiste. Verder zal ze namelijk niet komen. Daarbij wil ik natuurlijk een betere foto dan met een smartphone krijgen

Wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon Ixus 160 Wit€ 88,90€ 88,90
1Nikon Coolpix S2900 Zwart€ 88,95€ 88,95
1Nikon Coolpix S3700 Zilver€ 95,-€ 95,-
1Panasonic Lumix DMC-SZ10 Zwart€ 126,70€ 126,70
1Sony Cyber-shot DSC-W830 Zwart€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,55

Echter kom ik er niet uit. Is bijvoorbeeld het geld van de duurdere modellen het geld waard? Van alle extra opties wordt namelijk geen gebruik gemaakt maar er moet gewoon makkelijk een mooie foto gemaakt worden. Ik vind het moeilijk om een goede keuze te maken door gebrek aan kennis. Ik heb wat reviews gezocht en ben er wel achter dat je in deze prijsklasse sowieso concessies moet doen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Een kleine vergroting van het budget kan wanneer dit een aanzienlijke prestatiewinst oplevert.

UPDATE:

Na wat gezocht te hebben ben ik hier op uitgekomen. maak ik hiermee een goede keus? Het is inderdaad boven het budget maar ik heb wat voorbeeldfoto's gezien en daarvan vind ik dat het kwaliteitverschil wel erg groot is ten opzichte van de camera's van rond de 90,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 64GB + USB-adapter€ 31,91€ 31,91
1Nikon Coolpix S7000 Zwart€ 167,72€ 167,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,63

[ Voor 16% gewijzigd door stevens20 op 31-05-2016 10:27 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

^^ Foto gemaakt met de Canon ixus 170 staat een paar posts hierboven, toestel is vrijwel gelijk aan de 160.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
ericplan schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:28:
^^ Foto gemaakt met de Canon ixus 170 staat een paar posts hierboven, toestel is vrijwel gelijk aan de 160.
Vraag is maar wat je wil hé. Het is een toestel van 100€ met kleine sensor, harde belichting, waarschijnlijk niet met statief genomen, afstand is enorm en op 100% zoom ziet bijna alles er iets meer crappy uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 16:29
Max 200 euro.
Ik zat zelf te denken aan een travelzoom.
Ik ga dit jaar naar West-Amerika en zal dus veel in de natuur zijn(veel parken en grand canyon etc) en ook een paar dagen in New York. Ik ga dus voornamelijk landschap foto's maken.

Eisen die ik heb : Liefst goede zoom
Goede kwaliteit foto's
Ik ben niet echt van het bewerken en redelijk nieuw met fotograferen, dus ben niet de beste erin, maar wil er wel langzaam aan meer aan doen.

pricewatch: Nikon Coolpix S7000 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX610 HS Wit

Allebei lijken ze wel op elkaar van wat ik heb gelezen. De sx610 lijkt wel wat beter.

Tips en advies zijn zeer welkom!

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Inrage schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:24:
[...]
Vraag is maar wat je wil hé. Het is een toestel van 100€ met kleine sensor, harde belichting, waarschijnlijk niet met statief genomen, afstand is enorm en op 100% zoom ziet bijna alles er iets meer crappy uit...
Dat is niet het hele verhaal hè... Alle camera's waar hij naar kijkt hebben een sensor van dezelfde grootte, dus dat kan het verschil niet maken. Wat die IXUS 170 van de foto (en dus ook de IXUS 160 uit het initiële wenslijstje) ook heeft is een verouderde CCD-sensor, waar dus zelfs op basis-ISO aardig wat ruis te zien is. Die moet vervolgens door de processor gereduceerd worden, en vervolgens wordt de foto extra verscherpt om de gevolgen van de ruisreductie een beetje weg te poetsen.
De belichtingsinstellingen die de camera heeft gekozen hebben ook niet echt geholpen voor een optimaal resultaat. De camera koos voor de diafragma van f/10, en om dan nog een acceptabele sluitertijd te krijgen is de ISO opgekrikt naar 200. Een stopje minder diafragma en ISO 100 zou (met deze sensor) geen gevolgen hebben gehad voor de scherptediepte, maar wel minder ruis en minder diffractie - en dus een scherpere foto hebben opgeleverd. Dit soort vreemde belichtingsinstellingen zie je niet alleen bij Canon, maar ook andere fabrikanten hebben er soms last van, en het is zeker niet beperkt tot de instapcategorie.

Verder ben ik met je eens dat je bij dit soort camera's beter niet kunt gaan pixel peepen. Dat de foto niet met statief gemaakt is spreekt eigenlijk vanzelf. Hoe vaak zie je iemand met een compactcamera een foto met statief maken? Als je op zoek bent naar ultieme scherpte moet je sowieso wat anders meenemen.
stevens20 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 00:59:

Na wat gezocht te hebben ben ik hier op uitgekomen. maak ik hiermee een goede keus? Het is inderdaad boven het budget maar ik heb wat voorbeeldfoto's gezien en daarvan vind ik dat het kwaliteitverschil wel erg groot is ten opzichte van de camera's van rond de 90,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 64GB + USB-adapter€ 31,91€ 31,91
1Nikon Coolpix S7000 Zwart€ 167,72€ 167,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,63
Is er een reden dat je een camera selecteert met 20x zoom, en een geheugenkaart van 64GB? Die zoomrange heeft namelijk ook weer consequenties voor de beeldkwaliteit. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar een Fujifilm X-F1, die heeft een grotere sensor, en een lichtsterkere lens met kortere zoom (maar ruim genoeg voor alledaags gebruik). Met bijvoorbeeld een Sandisk Ultra UHS-I 80MB/s 32GB ben je dan maar een paar Euro meer kwijt dan met de Nikon S7000 set die je gevonden had. Je tilt de fotokwaliteit daarmee weer naar een iets hoger plan, met (imho) een paar kleine concessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
[...]

Is er een reden dat je een camera selecteert met 20x zoom, en een geheugenkaart van 64GB? Die zoomrange heeft namelijk ook weer consequenties voor de beeldkwaliteit. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar een Fujifilm X-F1, die heeft een grotere sensor, en een lichtsterkere lens met kortere zoom (maar ruim genoeg voor alledaags gebruik). Met bijvoorbeeld een Sandisk Ultra UHS-I 80MB/s 32GB ben je dan maar een paar Euro meer kwijt dan met de Nikon S7000 set die je gevonden had. Je tilt de fotokwaliteit daarmee weer naar een iets hoger plan, met (imho) een paar kleine concessies.
Bedankt voor je reactie, de opslag heb ik zo gekozen omdat hij veel GB's heeft, wat ik zo heb begrepen is dat zolang je geen RAW bestanden gaat fotograferen de snelheid van de kaart niet van belang is.

Inmiddels heb ik gekozen voor de panasonic-lumix-dmc-tz57-zwart met extra accu en een hoesje voor €199,-. Dit icm een snel kingston SDkaartje van 16GB die ik via het werk gekregen heb. Eigenlijk al iets boven budget maar in de winkel zeiden ze dat ik beter deze kon nemen voor mijn vakantiefoto's dan een van €150,-. Dit zou een snellere camera zijn met een goede IA stand (<--- erg belangrijk voor mijn moeder)

Kan het kloppen dat je met het in en uitzoomen relatief goed kan voelen dat er onderdelen bewegen? Ik zou het zelf omschrijven als "een kraakje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Adeadly schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:00:
Max 200 euro.
Ik zat zelf te denken aan een travelzoom.
Ik ga dit jaar naar West-Amerika en zal dus veel in de natuur zijn(veel parken en grand canyon etc) en ook een paar dagen in New York. Ik ga dus voornamelijk landschap foto's maken.

Eisen die ik heb : Liefst goede zoom
Goede kwaliteit foto's
Ik ben niet echt van het bewerken en redelijk nieuw met fotograferen, dus ben niet de beste erin, maar wil er wel langzaam aan meer aan doen.

pricewatch: Nikon Coolpix S7000 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX610 HS Wit

Allebei lijken ze wel op elkaar van wat ik heb gelezen. De sx610 lijkt wel wat beter.

Tips en advies zijn zeer welkom!
Ik denk eigenlijk dat het bij deze camera's niet heel erg veel uitmaakt welke je koopt. Er zijn weliswaar kleine verschillen maar het is maar de vraag of je dat in de dagelijkse praktijk merkt - je hebt immers geen vergelijkingsmateriaal. Veel belangrijker is of de camera lekker in je hand ligt, en of de bediening een beetje intuïtief werkt (om een voorbeeldje te noemen: ik heb al een jaartje of 7 een Canon compact naast mijn spiegelreflex, en nog steeds druk ik het zoomknopje de verkeerde kant op als ik wil in- of uitzoomen). Dus: stap eens een winkel in en hou eens een paar camera's in je hand.

Lees anders ook even de discussie hierboven, die gaat over vergelijkbare camera's in dezelfde prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 16:29
B64 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:39:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het bij deze camera's niet heel erg veel uitmaakt welke je koopt. Er zijn weliswaar kleine verschillen maar het is maar de vraag of je dat in de dagelijkse praktijk merkt - je hebt immers geen vergelijkingsmateriaal. Veel belangrijker is of de camera lekker in je hand ligt, en of de bediening een beetje intuïtief werkt (om een voorbeeldje te noemen: ik heb al een jaartje of 7 een Canon compact naast mijn spiegelreflex, en nog steeds druk ik het zoomknopje de verkeerde kant op als ik wil in- of uitzoomen). Dus: stap eens een winkel in en hou eens een paar camera's in je hand.

Lees anders ook even de discussie hierboven, die gaat over vergelijkbare camera's in dezelfde prijsrange.
Ik denk dat ik dat ook wel ga doen. Alleen jammer dat de camera's die ik wil niet echt bij de zelfde winkels verkocht worden. Ach ja dat word dan een dagje het centrum van Utrecht in xD

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:42

nwagenaar

God, root. What's the differen

stevens20 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:05:
[...]
Bedankt voor je reactie, de opslag heb ik zo gekozen omdat hij veel GB's heeft, wat ik zo heb begrepen is dat zolang je geen RAW bestanden gaat fotograferen de snelheid van de kaart niet van belang is.

Inmiddels heb ik gekozen voor de panasonic-lumix-dmc-tz57-zwart met extra accu en een hoesje voor €199,-. Dit icm een snel kingston SDkaartje van 16GB die ik via het werk gekregen heb. Eigenlijk al iets boven budget maar in de winkel zeiden ze dat ik beter deze kon nemen voor mijn vakantiefoto's dan een van €150,-. Dit zou een snellere camera zijn met een goede IA stand (<--- erg belangrijk voor mijn moeder)
Toevallig heb ik zelf dezelfde camera gekocht en sinds zaterdag in gebruik. En ja, de camera is behoorlijk snel. Maar ik adviseer je wel om direct de firmware te update naar v1.3.

Met de originele firmware (in mijn geval v1.0) vond ik de resultaten van de IA-stand wat tegenvallen. Met v1.3 zijn de resultaten een stuk beter.
Kan het kloppen dat je met het in en uitzoomen relatief goed kan voelen dat er onderdelen bewegen? Ik zou het zelf omschrijven als "een kraakje".
Ja, ik heb hier zelf ook "last" van.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
nwagenaar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:21:
[...]

Toevallig heb ik zelf dezelfde camera gekocht en sinds zaterdag in gebruik. En ja, de camera is behoorlijk snel. Maar ik adviseer je wel om direct de firmware te update naar v1.3.

Met de originele firmware (in mijn geval v1.0) vond ik de resultaten van de IA-stand wat tegenvallen. Met v1.3 zijn de resultaten een stuk beter.

[...]
Bedankt voor de tip. Ik had het al gedaan. Werkt makkelijk trouwens. Mijn moeder heeft hem nu mee op vakantie, ik ben erg benieuwd hoe de foto's eruit komen te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door stevens20 op 06-06-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

B64 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 00:02:
[...]

Eigenlijk zijn die 'problemen' minder een probleem met een camera met grotere sensor en/of eentje met beter glas.
[...]
Ook bij een camera vreet GPS stroom, en vaak relatief meer dan bij een telefoon. Dan hangt het er vooral vanaf hoeveel foto's je maakt, en of je een reserve-accu meeneemt.
De GPS van je telefoon staat toch al aan, begrijp ik. Zo'n tracking app zou niet al te veel energie hoeven vreten, als het goed ontworpen is.
Uiteindelijk toch het budget opgehoogd en een Panasonic Lumix TZ101 gekocht. Als leesbrildrager heeft de handige EVF de doorslag gegeven. Directe concurrent was de Sony RX100 III die net zo duur was, maar waarbij de EVF steeds uit- en ingeklapt moet worden.

Ook heeft Panasonic een goede app om GPS-data met je foto's te matchen en die ook werkt als afstandsbediening. Voor selfies heb je dus geen draaibaar scherm meer nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Binnen enkele weken gaan we op reis naar Canada en we zijn op zoek naar een nieuwe compact camera. Budget rond de 350EUR. Dingen zoals WiFi en GPS vinden we niet belangrijk, beeldkwaliteit en zoom dan weer wel. De volgende modellen heb ik bekeken:

Nikon Coolpix S9900 - 289EUR (30x optische zoom, 16 megapixel, 25-750mm)

Canon Powershot SX720 HS - 329EUR (40x optische zoom, 20.3 megapixel, 24-960mm)

Panasonic Lumix DMC-TZ80 - 395EUR (30x optische zoom, 18.1 megapixel, 24-720mm)

Ik ben aan het neigen naar de Canon, aangezien deze de enigste compact camera is waarvan de lens volledig in de behuizing schuift en 40x optische zoom heeft. Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Waarvoor denk je de zoom nodig te hebben? Dieren denk ik?
Mijn ervaring met dieren in Canada is dat je eerder een groothoek nodig hebt dan een bak zoom.
Je loopt er letterlijk tegen ze aan in veel gevallen.

Als beeldkwaliteit echt belangrijk voor je is zou ik toch naar een systeemcamera kijken. Qua prijsklasse is dat haalbaar. Als het compact moet zijn is de GF7 wellicht klein genoeg voor je.

Zou je niet te veel blindstaren op zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is dat ik reeds een DSLR bezit, namelijk een Nikon D7000 met o.a. een groothoeklens die ik héél graag gebruik, maar ik zie me er geen hele dag mee rond sleuren als we gaan wandelen, dat heb ik er niet voor over. Die zoom is inderdaad misschien wat overdreven, maar ik zou liever niet wisselen van lens, vandaar het idee om voor een compact te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dan zou ik niet voor een compact gaan als je een D7000 output gewend bent.
Zal op veel vlakken qua beeldkwaliteit tegenvallen. Kan je beter je telefoon gebruiken voor de snapshots (als je een beetje recent model hebt).

Ik zou echt even naar een m4/3 kijken of wellicht de Sony RX100 (hoewel die vrij duur zijn) als je echt niet met je D7000 op pad wil.

Ik heb een Olympus Pen naast mijn D7000 en dat komt nog het beste in de buurt. Ik heb daarvoor wat (duurdere) compacts versleten, maar de kwaliteit was gewoon het net niet waardoor ik thuis weer spijt had dat ik niet gewoon mijn D7000 mee had genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Barrycade schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:09:
Mijn ervaring met dieren in Canada is dat je eerder een groothoek nodig hebt dan een bak zoom.
Ik heb in Canada oog in oog gestaan met een eland, en heb op 50 meter afstand een beer gezien. In het tweede geval vond ik het prettig dat ik een 100-300mm zoomlens had! Dat was nog in het analoge tijdperk, full frame dus, met APS-C is dat 200mm...

Een beetje zoom is gewenst, maar laat de compact camera's met 60 maal zoom lekker in de winkel liggen; 10 maal zoom, van (omgerekend) 24 tot 240mm is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39
Anoniem: 129319 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:19:
Binnen enkele weken gaan we op reis naar Canada en we zijn op zoek naar een nieuwe compact camera. Budget rond de 350EUR. Dingen zoals WiFi en GPS vinden we niet belangrijk, beeldkwaliteit en zoom dan weer wel. De volgende modellen heb ik bekeken:

Nikon Coolpix S9900 - 289EUR (30x optische zoom, 16 megapixel, 25-750mm)

Canon Powershot SX720 HS - 329EUR (40x optische zoom, 20.3 megapixel, 24-960mm)

Panasonic Lumix DMC-TZ80 - 395EUR (30x optische zoom, 18.1 megapixel, 24-720mm)

Ik ben aan het neigen naar de Canon, aangezien deze de enigste compact camera is waarvan de lens volledig in de behuizing schuift en 40x optische zoom heeft. Zie ik nog iets over het hoofd?
Voor als je het nog niet gezien had: Canon heeft ook nog een cashbackactie

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Barrycade schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:09:

Als beeldkwaliteit echt belangrijk voor je is zou ik toch naar een systeemcamera kijken. Qua prijsklasse is dat haalbaar. Als het compact moet zijn is de GF7 wellicht klein genoeg voor je.

Zou je niet te veel blindstaren op zoom.
Niet helemaal mee eens, de eagles liggen niet voor je op straat en een beer wil je liever niet met 20mm vast leggen. Ik zou gewoon zorgen voor veel zoom en uiteraard ook groothoek. Iets met verwisselbare lenzen is altijd fijner, maar ook zwaarder en maybe duurder. Anders zo'n superzoom camera met wat grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03 12:19
Verwacht niet te veel van de 1/2.3" sensors van de camera's. De TZ80 is de beste keuze wat die drie betreft. De SX720HS is niet een verbetering tov het model van het jaar ervoor, de SX710HS (en die was al niet echt een verbetering tov van de SX700HS).

Tip als je naar het oosten van Canada (New Brunswick) gaat, en je wilde beren van echt dichtbij wilt zien (vanuit een boomhut):
http://www.bearsafari.com/en/bear.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PageFault schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:27:
[...]

Niet helemaal mee eens, de eagles liggen niet voor je op straat en een beer wil je liever niet met 20mm vast leggen. Ik zou gewoon zorgen voor veel zoom en uiteraard ook groothoek. Iets met verwisselbare lenzen is altijd fijner, maar ook zwaarder en maybe duurder. Anders zo'n superzoom camera met wat grotere sensor.
Voorbeeldje Jasper National Park Camping.
Elks Jasper National Park

Ik ben met je eens dat 200 /300 mm wel aan te bevelen is maar op je D7000. Een superzoom met een speldenknop sensor terwijl je een D7000 in de auto/camper hebt liggen...

Daar ga je gewoon spijt van krijgen.

Of je moet puur het moment willen vastleggen. Dan zou ik zeggen doen!

En dan net zoals kennissen van ons terugkomen uit Canada met foto's op 640*480 want dan pasten er lekker veel foto's op het kaartje 8)7

1 voordeel, ze leken scherp door het kleine formaat :X

Tjeez ik heb bijna met tranen in mijn ogen naar het scherm zitten kijken.. kan er nog kwaad over worden. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:34
Eens kom je eraan toe om weer een nieuwe camera te kopen. Mijn oude, pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-P100
had ik vanaf hij uitkwam. Veel plezier mee gehad. Voor de Sony had ik een analoge spiegel-reflex. Een Canon 100... en nog iets. Die beviel wat betreft foto's maken, maar was op vakantie te veel gezeul. En vrouwlief kon er maar slecht mee omgaan. Vandaar een kleine Sony met veel instelmogelijkheden.
Daarna voor de kids Medion gekocht die het voor hen prima deden. Maar nu is de Sony op en zijn we op zoek naar een nieuwe.
De eisen zijn, dat hij compact is, veel mogelijkheden, maar toch voor een leek makkelijk te bedienen.
Het budget is max €250,-
Ik twijfel tussen de volgende:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX710 HS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zilver
Waarom:
Deze kwamen er bij pricewatch uit. De Sony, omdat ik iets met het merk heb. Goede ervaring. De Canon leek me een goede allrounder en de Panasonic viel me op door de EVF.
Maarja, welke??? Ik verander iedere dag van mening.
Ik wil er vooral vakantiefoto's mee maken, maar ook sportfoto's.
Verder vind ik het leuk om eea uit te proberen (snelweg bij nacht, sterren en verschillende programma's van de camera.
Wie kan mij van de twijfel verlossen? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
kootje70 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 04:25:
Wie kan mij van de twijfel verlossen? :$
Ik. Hoop ik.

Voor vakantiefoto's: de Panasonic of de Sony. Ga je vaak naar de zon op vakantie, kies dan voor de EVF, anders voor de Sony.

Voor je experimenten (nachtfotografie): geen van deze toestellen met een kleine 1/2,3" sensor!

Kies daarvoor een camera met een grotere sensor. Dan is 1" het minimum, maar APS-C (DSLR, MILC) is beter.

Zoek je een goed compromis? Neem een compact met een grote 1" sensor en een 5x zoomlens. Je moet je budget daar wel iets voor oprekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben gisteravond de HX60 gekocht. Hadden deze na lang overwegen al gekozen, maar wachtten nog ff op een mooie aanbieding. Hij staat niet in de pricewatch, maar bij de MediaMarkt is ie in de aanbieding nu voor 209 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:34
Ik denk dan toch voor de Panasonic te gaan...
Een EVF is toch wel handig. Ook de handmatige focus lijkt me leuk om mee te experimenteren,
Ook las ik nog een engelse review met een vergelijk met de sony (en Canon):
http://www.cameralabs.com...C_TZ60_ZS40/verdict.shtml
Bedankt iig. :)

[ Voor 34% gewijzigd door kootje70 op 11-06-2016 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MindcrimeNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:14:
Verwacht niet te veel van de 1/2.3" sensors van de camera's. De TZ80 is de beste keuze wat die drie betreft. De SX720HS is niet een verbetering tov het model van het jaar ervoor, de SX710HS (en die was al niet echt een verbetering tov van de SX700HS).

Tip als je naar het oosten van Canada (New Brunswick) gaat, en je wilde beren van echt dichtbij wilt zien (vanuit een boomhut):
http://www.bearsafari.com/en/bear.cfm
Ik heb (mede dankzij jou mening) de Panasonic DMC-TZ80 besteld. Ik was me wat blind aan het staren op de 40x zoom van de Canon, terwijl dat gewoon overkill is. In alle andere aspecten is de DMC-TZ80 beter.

Ook neem ik de D7000 mee met 10-24mm lens voor de dingen die niet gezoomd moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03 12:19
Anoniem: 129319 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:02:
[...]

Ik heb (mede dankzij jou mening) de Panasonic DMC-TZ80 besteld. Ik was me wat blind aan het staren op de 40x zoom van de Canon, terwijl dat gewoon overkill is. In alle andere aspecten is de DMC-TZ80 beter.

Ook neem ik de D7000 mee met 10-24mm lens voor de dingen die niet gezoomd moeten worden :)
Gezien de prijsklasse is dat ook geen onaardige keuze. Was je budget (een stuk) hoger geweest, dan had wellicht de TZ100 (1" sensor, 25-250mm) een goede keuze geweest. Zie ook de top lijst van Chip.de: http://www.chip.de/besten...ras--index/detail/id/996/. De Sony HX90(V) is ook niet onaardig, echter heb ik beide in de hand gehouden en was het voor mij veel lastiger om met mijn dikke vingers de HX90 te gebruiken (ook door de popup EVF kon ik lastiger kijken, alhoewel die wel beter is dan de Panasonic).

TZ80 op plaats #9, TZ100 op plaats #5. Zoals je ziet doen Sony (innovatie en beeldkwaliteit) & Panasonic (compactheid en snelheid) het uitstekend op het gebied van digitale camera's.

PS: Kan trouwens iemand de originele post verbeteren? De info over bijvoorbeeld travelzooms is niet meer van deze tijd. 20x zoom en full-HD vervangen door 30x-40x zoom en 4K video.

[ Voor 18% gewijzigd door MindcrimeNL op 15-06-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
  • Laatst online: 26-12-2024
Ook ik kom even advies inwinnen in dit topic.
Ik ben op zoek naar een high end compact camera om met name op vakantie, dagje pretpark etc te gebruiken in plaats van mijn D7000 aangezien het niet altijd even aangenaam of praktisch is om de hele dag een DSLR mee te moeten zeulen. En de vrouw is niet bepaald fan van een grote camera, die heeft liever een point en shoot model.

Qua budget heb ik rond de 400 euro te besteden, al kan ik dit wat oprekken als dit een duidelijk betere camera oplevert.

Had begrepen dat de RX100 serie van Sony aardig aan dit eisenpakket voldoet, maar de III en IV zijn me qua budget te ver boven mijn richtprijs. Verder nog gekeken naar de Canon G7x, die is momenteel 480 euro.
Kan ik met een oude RX100 M1 nog prima uit de voeten, of kan ik toch beter de extra 150 euro ophoesten voor de Canon? Of geen van beiden zelfs?
Ik heb voornamelijk gekeken naar camera's met 1" sensor omdat ik op vakantie ook redelijke foto's wil kunnen maken bij weinig licht. Maar misschien dat toch nog andere modellen zijn die prima bij mijn wensen passen die ik wellicht over het hoofd gezien heb?

Advies is zeer welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Nephalem op 15-06-2016 23:50 ]

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nephalem schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:47:
Ik ben op zoek naar een high end compact camera om met name op vakantie, dagje pretpark etc te gebruiken in plaats van mijn D7000 aangezien het niet altijd even aangenaam of praktisch is om de hele dag een DSLR mee te moeten zeulen. En de vrouw is niet bepaald fan van een grote camera, die heeft liever een point en shoot model.

Qua budget heb ik rond de 400 euro te besteden, al kan ik dit wat oprekken als dit een duidelijk betere camera oplevert.

Had begrepen dat de RX100 serie van Sony aardig aan dit eisenpakket voldoet, maar de III en IV zijn me qua budget te ver boven mijn richtprijs. Verder nog gekeken naar de Canon G7x, die is momenteel 480 euro.
Kan ik met een oude RX100 M1 nog prima uit de voeten, of kan ik toch beter de extra 150 euro ophoesten voor de Canon? Of geen van beiden zelfs?
Ik heb voornamelijk gekeken naar camera's met 1" sensor omdat ik op vakantie ook redelijke foto's wil kunnen maken bij weinig licht. Maar misschien dat toch nog andere modellen zijn die prima bij mijn wensen passen die ik wellicht over het hoofd gezien heb?

Advies is zeer welkom.
Ik heb de Rx100 M1 en die bevalt nog prima. Het enige handige van de 3 en 4 dat ik een klein beetje mis is de evf al in prima zonder te leven. Voordeel van de M1 is dat hij lichter is dan de opvolgers, omdat er geen tilt scherm en evf in zit. De foto's die de camera maakt zijn prima. Heb hem op vakantie mee voor als de dslr een dagje te zwaar is en hij zit standaard in mij tas 's ik naar werk ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nephalem schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:47:

Advies is zeer welkom.
De G7X is een veel betere keuze dan de RX100 I of II, de RX100 III is weer betere dan de G7X, afhankjelijk van je voorkeuren.

Wat voor foto's wil je maken? Gewoon overdag vakantiekiekjes? Of ook gezellig 's avonds in schemer bij het diner? De G7X wint namelijk met name op optisch vlak en lichtsterkte van die RX100 II.

De vergelijking is overigens al vaker gemaakt in het topic, als je even zoekt vind je waarschijnlijk nog veel meer overwegingen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
  • Laatst online: 26-12-2024
Gonadan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:03:
[...]

De G7X is een veel betere keuze dan de RX100 I of II, de RX100 III is weer betere dan de G7X, afhankjelijk van je voorkeuren.

Wat voor foto's wil je maken? Gewoon overdag vakantiekiekjes? Of ook gezellig 's avonds in schemer bij het diner? De G7X wint namelijk met name op optisch vlak en lichtsterkte van die RX100 II.

De vergelijking is overigens al vaker gemaakt in het topic, als je even zoekt vind je waarschijnlijk nog veel meer overwegingen.
Bedankt voor de reacties. Zoals vermeld zijn foto's in de avond of binnen vrij belangrijk dus ik denk inderdaad dat de g7x dan de betere keus is. Valt me alleen op dat veel reviews nogal negatief doen over de gebruikservaring. Stroeve dials, slechte accu en chaotische menu's bijvoorbeeld.
Misschien vanavond even naar de mediamarkt ofzo rijden en eens ermee spelen.

Edit: het is de G7X geworden. Helaas niet op voorraad dus maar bij coolblue besteld met extra accu en tas(je).

[ Voor 5% gewijzigd door Nephalem op 17-06-2016 02:15 ]

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-05 16:38
Interessante discussie, mijn vraag sluit hier nauw op aan. Vertrek over een week voor 6 maanden naar centraal amerika en zoek nog een mooie compacte camera.

Afgelopen najaar in Japan een Panasonoc DMC-TZ60 bijgehad en mooie plaatjes mee kunnen schieten. Echter merk je duidelijk dat er een kleinere sensor in zit, en vond ik de groothoek te beperkt.

Met een grotere sensor en mooie groothoel lijken me de sony rx100 en ook de bovengenoemde canon mooie optie. Houd zelf echt van sfeervolle, contrastrijke platen.

Dslr valt af ivm dat het te groot en te diefstalgevoelig is, no walking christmas tree... ;-)

2e hands is echter ook een optie, zijn er nog mooie opties die jullie aan kunnen bevelen? Voor de video komt er al een actioncam (wss gopro of xiami yi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:00
Isaja schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:55:
Interessante discussie, mijn vraag sluit hier nauw op aan. Vertrek over een week voor 6 maanden naar centraal amerika en zoek nog een mooie compacte camera.

Afgelopen najaar in Japan een Panasonoc DMC-TZ60 bijgehad en mooie plaatjes mee kunnen schieten. Echter merk je duidelijk dat er een kleinere sensor in zit, en vond ik de groothoek te beperkt.

Met een grotere sensor en mooie groothoel lijken me de sony rx100 en ook de bovengenoemde canon mooie optie. Houd zelf echt van sfeervolle, contrastrijke platen.

Dslr valt af ivm dat het te groot en te diefstalgevoelig is, no walking christmas tree... ;-)

2e hands is echter ook een optie, zijn er nog mooie opties die jullie aan kunnen bevelen? Voor de video komt er al een actioncam (wss gopro of xiami yi)
Er staat niets bij over budget, maar naast de G7x van Canon en de RX100 serie van Sony zou je ook nog kunnen kijken naar de pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart. Deze heeft hetzelfde formaat sensor met een wat minder lichtsterke lens maar wel een veel groter zoombereik (al is het niet zo veel als je huidige camera). Ook geen kantelbaar scherm, maar wel een kleine EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
30x zoom is voorbehouden aan compact camera's met kleine sensoren. Daarbij is het nut van 720mm nogal beperkt, vooral met de vertekening die je er met 30x zoom gratis bijkrijgt!

Compacts met een veel grotere 1" sensor leveren meer kwaliteit en detail. Kijk ook eens naar de Sony RX10, die heeft een zeer bruikbaar zoombereik van (omgerekend) 24 tot 200 mm.

Ik zou m'n spiegelreflex er bijna voor inleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mede Tweakers... de vakantie tijd komt er weer aan en vrouw en ik hebben besloten niet weer alleen maar foto's met de iPhone te willen maken. Toch een beetje beperkt qua zoom en mogelijkheden. Daarom op zoek naar een leuke, betaalbare compactcamera.

Tussen de 300-350 euro

Voornamelijk als vakantiecamera. We gaan op vakantie naar Scandinavie en houden erg van de natuur. Bossen, meren, rotsen, alles. Zoom is fijn, maar hoeft niet overdreven te zijn. Beeldkwaliteit is ook belangrijk! Daarnaast moet het een camera zijn die je in je jaszak steekt (geen systeem of dslr pretenties dus).

Als ik op een bekende webshop de prijs instelling tussen de 250 en 350 euro zet vallen mij de volgende camera's op:

- Canon Powershot SX720HS
- Panasonic Lumix DMC-TZ70
- Sony CyberShot DSC-WX500

• Ohja!
Nu ik er nog eens over nadenk: misschien wil ik juist wel wat meer groothoek ipv zoom ivm alle mooie vergezichten en uitzichten. Maar goed, daar zou ik ook mijn telefoon voor kunnen gebruiken (overdag gaat dat best aardig op zich).

[ Voor 51% gewijzigd door Servor op 27-06-2016 16:59 . Reden: - sorry, te snel op invoeren gedrukt net! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik zou eens naar de Sony RX100 (eventueel RX100 II) en Canon G7 X kijken. Deze camera's hebben minder zoom, maar wel veel grotere sensoren waardoor foto's in weinig licht en met veel contrast veel mooier worden dan met een camera met een kleinere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Zou gewoon voor de RX100 gaan , ligt in je prijs klasse en de andere genoemde camera,s zijn duurder en hebben niet veel voordelen tegen over de meerprijs .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417480

Ik ben op zoek naar iets nieuws, momenteel schiet ik mijn vakantiefoto's met een 'gewone' compactcamera van mijn ouders (samsung stf200). Toch wil ik graag wat meer uit de foto's halen, wat mooier beeld, een beetje kunnen spelen met de scherptediepte.

- 500euro (Kan misschien stuk goedkoper met mijn eisen)

De camera gaat voornamelijk gebruikt worden tijdens vakantie's en citytripjes. Maar wat natuur fotograferen komt ook voor. Als er goed mee gefilmd kan worden gaat dit ook zeker gebeuren maar het is geen echte must. Daarbij komt wel kijken dat een redelijke accu dan een must wordt.
Verder ben ik er betreft de 'zoom' nog niet helemaal uit. Voor vakantiekiekjes etc. zal er niet heel veel gezoomd worden denk ik, wel?

Verder lijkt het me aardig als er in wat slechtere lichtomstandigheden ook goede foto's gemaakt kunnen worden, want dat valt nu niet mee om dan iets goed op beeld te krijgen.

Ik ben echt helemaal nieuw in het fotogebied, maar het lijkt me leuk om me er meer in te gaan verdiepen (wie weet wordt het een nieuwe hobby). Dit is ook de reden waarom mijn budget wat hoger ligt.

Touchscreen voor focus heb ik nu al bij meerdere camera's voorbij zien komen en dit lijkt mij ontzettend handig.

Momenteel heb ik voornamelijk gekeken naar de Sony a5100 en de Canon G7x.

De a5100 trekt me voornamelijk omdat ik hier de mogelijkheid zie om meer uitdaging te krijgen in fotograferen en daarnaast door zijn profesionele uitstraling. Daarbij moet wel gezegd hebben dat dit de eerste camera is waar mijn oog op viel en na een boel reviews over deze camera het balletje is gaan rollen.

Maar is deze camera niet te serieus voor mij en wil ik rond liggen slepen met een grotere camera/lens? Ik vind hem ergens wel groot, maar ook wel weer meevallen.

De G7x trekt mij voornamelijk door zijn compactheid en mede door het touchscreen. (maar de a5100 heeft dit ook)
Als ik de reviews mag geloven is de a5100 toch beter door zijn grotere sensor, (grotere sensor per definitie betere foto's ? :X ) waarbij de a5100 niet veel duurder is.

Om een lang verhaal kort te maken; eigenlijk heb ik nog geen goed idee waar ik moet beginnen
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste