Ja, maar daar kan ik alleen in België laten bezorgen, ik kan geen Nederland kiezennokie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:47:
Hij lijkt bij FNAC in Belgie toch gewoon op voorraad (zo eerste link die ik tegenkom, misschien zijn er nog wel): http://www.nl.fnac.be/Fna...eugenkaart-16-GB/a7609913
En dat terwijl er staat dat ze er nog 9 hebben?! Dat geeft de site namelijk aan. Vreemd..GoO schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:41:
[...]
Ook daar bericht gehad dat de Canon S120 niet leverbaar is. Iemand nog suggesties? Heel vreemd dat dit toestel nergens verkrijgbaar is
En de Franse, Italiaanse of Spaanse Amazon?
Ik kon gewoon bestellen, maar kreeg na 2 dagen mail dat er een onbekende levertijd is. Zal even naar UK kijken.Gim schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:59:
[...]
En dat terwijl er staat dat ze er nog 9 hebben?! Dat geeft de site namelijk aan. Vreemd.
En de Franse, Italiaanse of Spaanse Amazon?
Is er niet iemand woonachtig in België waar ik via FNAC kan laten bezorgen? Maak ik 20 euro extra over voor de moeite
Ik weet niet of je hem inmiddels al gevonden had, maar op Fnac.com wordt gewoon naar Nederland verzonden. Zelf heb ik de S120 voor m'n pa gekocht; woensdag besteld en vrijdag in huis. Prima camera!.GoO schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:03:
[...]
Ik kon gewoon bestellen, maar kreeg na 2 dagen mail dat er een onbekende levertijd is. Zal even naar UK kijken.
Is er niet iemand woonachtig in België waar ik via FNAC kan laten bezorgen? Maak ik 20 euro extra over voor de moeite
Ruim een jaar geleden ben ik hier goed op weg geholpen voor de aanschaf van een bridge camera, deze bevalt nog steeds enorm goed maar is toch vrij lomp om elke keer mee te moeten slepen. Daarom ben ik nu opzoek naar een compacte camera welke tegen een stootje kan.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Het liefst zo weinig mogelijk natuurlijk, maar 400 euro is toch wel het maximale wat ik wil uitgeven.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Een stof- en waterdichte point and shoot.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Algemeen camera gebruik van wat ik zoal tegen kom tijdens de zakenreizen en vakanties. Aangezien ik altijd actieve vakanties heb is het fijn dat de camera tegen een stootje kan.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Olympus Stylus Tough TG-4
Krijgt de gold award van DPreview en komt op mij over als een zeer robuuste camera met redelijke fotocapaciteiten, is echter wel 100 euro duurder dan menig andere in dit segment.
Nikon Coolpix AW130
Olympus Tough TG-860
Deze twee komen in de tweakers round up naar boven drijven.
Zelf heb ik totaal geen verstand van camera's dus ik hoop dat jullie mij wederom naar de juiste richting willen sturen.
Het liefst zo weinig mogelijk natuurlijk, maar 400 euro is toch wel het maximale wat ik wil uitgeven.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Algemeen camera gebruik van wat ik zoal tegen kom tijdens de zakenreizen en vakanties. Aangezien ik altijd actieve vakanties heb is het fijn dat de camera tegen een stootje kan.
Krijgt de gold award van DPreview en komt op mij over als een zeer robuuste camera met redelijke fotocapaciteiten, is echter wel 100 euro duurder dan menig andere in dit segment.
Nikon Coolpix AW130
Olympus Tough TG-860
Zelf heb ik totaal geen verstand van camera's dus ik hoop dat jullie mij wederom naar de juiste richting willen sturen.
Hoi!
Nog een aanvullende vraag op [Aankoopadvies] Compactcamera
Ik dacht aan een high-end compactcamera, omdat ik een all-around camera wil die je handig mee kunt nemen. Een grote sensor leek mij een van de belangrijkste dingen, om ook met minder licht goede foto's te kunnen nemen. Maar ik begrijp dat je dan inboet aan zoomvermogen. En dat lijkt zo onhandig als je hem ook wilt gebruiken voor op vakanties.
Daarom de vraag: is de combinatie van een grote sensor en veel zoom mogelijk, wellicht in een kleine systeemcamera met twee verschillende lenzen ipv een high-end compactcamera?
Een andere vraag. Bij een budget van 500 euro inclusief tas lijkt een EVF of OVF nauwelijks te vinden te zijn (alleen de Olympus EM-10 heeft dat). Is een camera van ~400 euro dan een bonk geld uitgeven en het 'net niet' zijn?
Groetjes,
zoefies
Nog een aanvullende vraag op [Aankoopadvies] Compactcamera
Ik dacht aan een high-end compactcamera, omdat ik een all-around camera wil die je handig mee kunt nemen. Een grote sensor leek mij een van de belangrijkste dingen, om ook met minder licht goede foto's te kunnen nemen. Maar ik begrijp dat je dan inboet aan zoomvermogen. En dat lijkt zo onhandig als je hem ook wilt gebruiken voor op vakanties.
Daarom de vraag: is de combinatie van een grote sensor en veel zoom mogelijk, wellicht in een kleine systeemcamera met twee verschillende lenzen ipv een high-end compactcamera?
Een andere vraag. Bij een budget van 500 euro inclusief tas lijkt een EVF of OVF nauwelijks te vinden te zijn (alleen de Olympus EM-10 heeft dat). Is een camera van ~400 euro dan een bonk geld uitgeven en het 'net niet' zijn?
Groetjes,
zoefies
Als je lichtsterkte, veel dynamisch bereik én veel zoom wilt zit je toch echt aan een camera met een sensor van 1" of groter vast, en wil daarvoor moet je eens naar de volgende modellen kijken:
Camera | Sensorformaat | Lens | Gewicht |
---|---|---|---|
Panasonic TZ100 | 1" Type 13,2mm * 8,8mm 2.7x crop | 25-250mm f/2.8-5.9 | 312g |
Canon G3 X | 24-600mm f/2.8-5.6 | 690g | |
Sony RX10 | 24-200mm f/2.8 | 813g | |
Panasonic FZ1000 | 25-400mm f/2.8-4 | 831g |
Het is dus een afweging maken wat je het belangrijkst vind. De TZ100 is het kleinst, de G3 X heeft de meeste zoom, de RX10 is het lichtsterkst en de FZ1000 zit tussen de G3 X en de RX10 in. Helaas zitten ze wel allemaal tussen de €650 en €850.
Je kan ook nog voor een systeemcamera met twee lenzen gaan, maar dan moet je veel lenzen verwisselen en ben je het voordeel van compact kwijt. Kijk dan eens naar de Sony Alpha 6000 of 5100 met 16-50mm en 55-210mm lens. Je kan ook een van de camera's met de veel betere 18-105mm f/4 lens nemen, die lichtsterker is en nog steeds 6x zoom heeft.
Oftewel wat ik zou willen, dat kan niet voor mijn budget (~400 euro, inclusief tas etc max 500 euro). Dan lijkt een goede sensor mij toch nuttiger dan veel zoom, ook op vakantie.
In dat geval zijn de beste opties toch:
- een high-end compactcamera in het laagste segment daarvan
- een kleine systeemcamera
Nou wil ik een camera die makkelijk mee te nemen is maar vind ik de grip van de compactcamera's over het algemeen niet zo fijn, ook met mijn dameshanden vind ik ze vrij klein. Daarom gaat mijn voorkeur denk ik uit naar een kleine systeemcamera. Ik zou dan kunnen beginnen met de kitlens en er op den duur een lens met meer zoom bij kunnen nemen als ik daar inderdaad behoefte aan blijk te hebben. Dan wordt het waarschijnlijk iets van de A5100 of de Lumix GF7, met kitlens.
Dan is nog even de vraag: heeft het 'zin' om een systeemcamera te kopen voor 400 euro? Of heb je dan net geen heel fijne camera?
Hoe belangrijk is de EVF voor je? Dat speelt namelijk ook wel een rol.
EVF lijkt me heel fijn, maar dat zal niet gaan voor het budget...Balance schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:21:
[...]
Hoe belangrijk is de EVF voor je? Dat speelt namelijk ook wel een rol.
Heb zelf afgelopen week de TG-860 besteld en verwacht deze vandaag te ontvangen. Voor thuis heb ik een bridge camera, voor op reis had ik een Samsung zoom compact camera. Deze camera zit ondertussen vol met Sahara zand en was door het ruige werk na een paar jaar versleten. Laatste tijd maak ik op reizen regelmatig selfies en filmpjes en was aan het twijfelen of ik niet voor een Gopro moest gaan. Dat alles bij elkaar opgeteld en een leuke deal via de ING rentepunten heb ik de TG-860 besteld.drBunhead schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:53:
Ruim een jaar geleden ben ik hier goed op weg geholpen voor de aanschaf van een bridge camera, deze bevalt nog steeds enorm goed maar is toch vrij lomp om elke keer mee te moeten slepen. Daarom ben ik nu opzoek naar een compacte camera welke tegen een stootje kan.
Nikon Coolpix AW130
Olympus Tough TG-860
Maakt niet de beste foto's, schijnt wel het beste te filmen, heeft een groothoek, klapscherm. Kijk hier eens op tweakers: reviews: Vier robuuste outdoorcamera's getest
En review van de TG-860 en verschil met de TG-4: http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_TOUGH_TG860/
Je zult af moeten wegen wat voor jouw het belangrijkste is.
Misschien kun je eens kijken naar een Fujifilm X30. Sensor is 2/3", dus ietsje kleiner dan de 1" sensor die @Balance (terecht) aanbeveelt, maar toch groter dan de gemiddelde compactcamera. Heeft een 28-112mm (equiv.) lens met redelijke lichtsterkte, een kantelbaar EVF en en 12 MP X-trans sensor. En je kunt 'm krijgen voor rond de 400 Euro.zoefies schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:59:
[...]
EVF lijkt me heel fijn, maar dat zal niet gaan voor het budget...
Tja hoeveel zoom wil je daadwerkelijk hebben? Ga je het echt gebruiken of kan je in de meeste gevallen ook met een crop ver genoeg komen?
Zo kan je ook kijken naar modellen als de Sony RX100II of Canon G7X welke wel lichtsterk met grote sensor zijn maar iets minder zoom hebben.
Zo kan je ook kijken naar modellen als de Sony RX100II of Canon G7X welke wel lichtsterk met grote sensor zijn maar iets minder zoom hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank je wel voor je tip! Het kan dus wel, EVF voor tegen 400 euroB64 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:48:
[...]
Misschien kun je eens kijken naar een Fujifilm X30. Sensor is 2/3", dus ietsje kleiner dan de 1" sensor die @Balance (terecht) aanbeveelt, maar toch groter dan de gemiddelde compactcamera. Heeft een 28-112mm (equiv.) lens met redelijke lichtsterkte, een kantelbaar EVF en en 12 MP X-trans sensor. En je kunt 'm krijgen voor rond de 400 Euro.
Uiteindelijk vind ik het toch ook lastig om te bepalen wat voor een beginner de belangrijkste eigenschappen van een camera zijn. Hoe essentieel is EVF? Zijn er ook professionele fotografen die het niet gebruiken?
Ik heb een lijstje gemaakt met prioriteiten en gewicht (1-10), commentaar op het lijstje is welkom:
Budget: zonder EVF omstreeks de 400 euro, met EVF zo'n 500 euro.
Gebruiksgemak:
- Draaiknopjes aan de bovenkant van de camera (PASM-wieltje etc) 7
- Compact en wel wat grip: 8
- Kantelbaar scherm: 3
Kwaliteit:
- Grote sensor voor mooie foto's in weinig licht 9
- Snelle autofocus 8
- Lichtsterke lens 7
- Stabilisatie (IBIS/OIS maakt me niet uit) 8
Of EVF een eis moet zijn weet ik dus niet zeker.
Opties: (en ik kom nu vooral op systeemcamera's vanwege de grote sensor):
- Lumix GF7: heeft alles behalve de EVF, heeft OIS, maar geen IBIS. Prijs 379 euro.
- Sony A5100: geen handig wieltje aan de bovenkant, wel een APS-C sensor, ipv een 4/3 sensor. 504 euro zonder EVF, dus eigenlijk ook wat duur.
- Lumix LX100: heeft volgens alles wat op het lijstje staat incl EVF, en is nog mooi ook, maar is te duur, 629 euro. Een tactiek is om te wachten tot deze in prijs zakt.
- Olympus OM-D E-M10: 549 euro, dus eigenlijk ook weer wat boven budget. Wel met EVF. Voldoet aan veel punten van het lijstje. Het uiterlijk van deze camera vind ik wel wat minder leuk dan die van de lumixen. En de vraag is dan, is die evf 170 euro extra waard en een wat minder mooie camera?
-Fujifilm X30: met evf voor 438 euro. Leuke camera. Wel een wat kleine sensor, maar ik kan als beginner niet inschatten of de fotokwaliteit daar erg van achteruitgaat.
- Lumix GM5: met evf voor 499 euro.
- Sony RX100II: lichtsterk en grote sensor, 499 euro.
- Canon G7X: lichtsterk en grote sensor, 480 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door zoefies op 05-02-2016 09:22 ]
Waarom kijk je niet naar die camera's die ik eerder noemde? Qua zoom gelijk aan die X30, geen EVF maar dan wel weer de grote sensor die je belangrijk lijkt te vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, excuus! Ik moest nog even kijken of je reageerde op mij op drBunhead.Gonadan schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:54:
Waarom kijk je niet naar die camera's die ik eerder noemde? Qua zoom gelijk aan die X30, geen EVF maar dan wel weer de grote sensor die je belangrijk lijkt te vinden.
Al rondlezend op tweakers begrijp ik dat camera's met kleinere sensoren soms toch een betere kwaliteit foto kunnen geven, want het hangt ook af van de grootte van de lens (hoeveelheid licht die binnenvalt).
Als ik de te verwachten beeldkwaliteit van de X30 wil vergelijken met die van de GF7 en LX100 (bijv), hoe doe ik dat dan? Sommetje van lensgrootte * sensoroppervlakte? Heeft de f-waarde er nog iets mee te maken?
[ Voor 36% gewijzigd door zoefies op 05-02-2016 17:57 ]
Beste Mede-Tweakers,
Vanaf juli ga ik voor 6 maanden roadtrippen door de USA. Nu gaan we vooral af op de vele mooie natuurgebieden en de steden. Hierbij willen wij graag goede kiekjes maken van al dit moois en hebben we hier een beperkt budget van max 300,- euro hiervoor ter beschikking.
Helaas ben ik geheel onbekend in de camera wereld en zelfs na heel wat research ben ik nog niet geheel eruit wat nu echt de belangrijkste eigenschappen zijn voor een goede camera zijn. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel, wat is nu een beetje waar ik op moet letten qua functies/eigenschappen (afgezien van de hoeveelheid optische zoom en de resolutie vd foto's) en welke camera past hierbij?
300 euro max. Liefst rond de 200.
• Wat voor compactcamera wil je?
Ik denk dat travelzoom het beste overeenkomt met mijn wensen.
Road trip USA, met name natuurfoto's
Sx 610 HS
Sx 710 HS
Dit zijn 2 modelen waar ik tussen twijfel, de vraag is voor mij vooral heb ik voor deze gebruikstoepassing echt meer zoom enzovoorts nodig? Of moet ik in een heel andere richting gaan denken wat betreft camera's?
Bij voorbaat dank!
Vanaf juli ga ik voor 6 maanden roadtrippen door de USA. Nu gaan we vooral af op de vele mooie natuurgebieden en de steden. Hierbij willen wij graag goede kiekjes maken van al dit moois en hebben we hier een beperkt budget van max 300,- euro hiervoor ter beschikking.
Helaas ben ik geheel onbekend in de camera wereld en zelfs na heel wat research ben ik nog niet geheel eruit wat nu echt de belangrijkste eigenschappen zijn voor een goede camera zijn. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel, wat is nu een beetje waar ik op moet letten qua functies/eigenschappen (afgezien van de hoeveelheid optische zoom en de resolutie vd foto's) en welke camera past hierbij?
300 euro max. Liefst rond de 200.
Ik denk dat travelzoom het beste overeenkomt met mijn wensen.
Road trip USA, met name natuurfoto's
Sx 610 HS
Sx 710 HS
Dit zijn 2 modelen waar ik tussen twijfel, de vraag is voor mij vooral heb ik voor deze gebruikstoepassing echt meer zoom enzovoorts nodig? Of moet ik in een heel andere richting gaan denken wat betreft camera's?
Bij voorbaat dank!
Je zou ook kunnen kijken naar de Panasonic LF1 (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart), heeft een iets grotere sensor en een redelijk zoombereik (maar niet zo groot als de genoemde camera's). Deze camera wordt vaak genoemd als een zeer goed compromis tussen beeldkwaliteit, omvang, zoombereik en prijs.
Dank! Ik zal eens naar die camera gaan kijken!
Zoek ook maar eens in dit topic op LF1, daar is ie vaker langsgekomen.
Verwijderd
Beste allen,
Later dit jaar gaan wij voor een wedstrijd naar Oostenrijk waar ik wat betere kwaliteit kiekjes wil nemen. Ik doe echter zelf ook mee en het worden dus echte 'tussendoor'-shots van de actie en de natuur.
Hiernaast is mijn vriendin actief met veel macro en natuurfotografie en zijn we momenteel aan het kijken of we nacht/sterrenfotografie voor elkaar kunnen krijgen. Ik vraag me echter af of deze 'takken van sport' goed mogelijk zijn met een compactcamera.
Daarom het volgende lijstje samengesteld:
- Makkelijk mee te nemen;
- Snelle focus;
- Mooie scherpe foto's zonder er hierna te veel aan moeten sleutelen (RAW lijkt me dan optioneel?). Dit is natuurlijk een beetje subjectieve eis aangezien dit ook aan de fotograaf ligt...
- Goed/redelijk in macro-fotografie (korte afstand scherp te stellen);
- Goed/redelijk in weinig licht/nachtfotografie;
- Goed scherp displayscherm (touchscreen optioneel);
- Zoom minder belangrijk;
- Video (4k) minder belangrijk, slow motion echter wel leuk als optie.
- Wenselijk: Kantelbaar scherm
- Wenselijk: Wifi
- Nice to have: EVF
- Nice to have: Burst optie met selectie mogelijkheid.
Ongeveer 800,-
Travelzoom/high-end?
'Bewegende beelden'- fotografie (sportfotografie / dieren e.d.), macro-fotografie, natuurfotografie, optioneel: sterren/nachtfotografie. Het toestel zal veel mee gaan in bossen e.d. meestal met veel licht/donker contrast. Het moet in ieder geval een toestel zijn waar ik een tijd mee vooruit kan (zeg 5-10 jaar).
Kijkend naar het aanbod denk ik aan een Sony RX100III/IV of de aankomende Panasonic TZ-100. In het verleden was ik echter niet zo te spreken over de kwaliteit van de (veel goedkopere) Panasonic toestellen.
Echter vind ik de opties als post focus bepalen en 4k photo functie shots met achteraf selectie wel weer leuk aan de TZ-100 (maar dat model krijgt weer geen kantelbaar scherm). Ook de LX-100 van Panasonic wordt vaak positief genoemd.
Voor een iets groter toestel zou ik kijken naar de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 of Sony DSC-RX10 maar ik heb denk ik toch liever een klein toestel (liefst aan mijn riem hangen, om het zo maar te zeggen).
Hopelijk kunnen jullie de doorslag geven (of andere suggesties doen).
Later dit jaar gaan wij voor een wedstrijd naar Oostenrijk waar ik wat betere kwaliteit kiekjes wil nemen. Ik doe echter zelf ook mee en het worden dus echte 'tussendoor'-shots van de actie en de natuur.
Hiernaast is mijn vriendin actief met veel macro en natuurfotografie en zijn we momenteel aan het kijken of we nacht/sterrenfotografie voor elkaar kunnen krijgen. Ik vraag me echter af of deze 'takken van sport' goed mogelijk zijn met een compactcamera.
Daarom het volgende lijstje samengesteld:
- Makkelijk mee te nemen;
- Snelle focus;
- Mooie scherpe foto's zonder er hierna te veel aan moeten sleutelen (RAW lijkt me dan optioneel?). Dit is natuurlijk een beetje subjectieve eis aangezien dit ook aan de fotograaf ligt...
- Goed/redelijk in macro-fotografie (korte afstand scherp te stellen);
- Goed/redelijk in weinig licht/nachtfotografie;
- Goed scherp displayscherm (touchscreen optioneel);
- Zoom minder belangrijk;
- Video (4k) minder belangrijk, slow motion echter wel leuk als optie.
- Wenselijk: Kantelbaar scherm
- Wenselijk: Wifi
- Nice to have: EVF
- Nice to have: Burst optie met selectie mogelijkheid.
Ongeveer 800,-
Travelzoom/high-end?
'Bewegende beelden'- fotografie (sportfotografie / dieren e.d.), macro-fotografie, natuurfotografie, optioneel: sterren/nachtfotografie. Het toestel zal veel mee gaan in bossen e.d. meestal met veel licht/donker contrast. Het moet in ieder geval een toestel zijn waar ik een tijd mee vooruit kan (zeg 5-10 jaar).
Kijkend naar het aanbod denk ik aan een Sony RX100III/IV of de aankomende Panasonic TZ-100. In het verleden was ik echter niet zo te spreken over de kwaliteit van de (veel goedkopere) Panasonic toestellen.
Echter vind ik de opties als post focus bepalen en 4k photo functie shots met achteraf selectie wel weer leuk aan de TZ-100 (maar dat model krijgt weer geen kantelbaar scherm). Ook de LX-100 van Panasonic wordt vaak positief genoemd.
Voor een iets groter toestel zou ik kijken naar de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 of Sony DSC-RX10 maar ik heb denk ik toch liever een klein toestel (liefst aan mijn riem hangen, om het zo maar te zeggen).
Hopelijk kunnen jullie de doorslag geven (of andere suggesties doen).
Nikon schijnt zich ook in de 1" High-end compact camera markt te gaan gooien. Er zijn specificaties op gedoken van twee echte compact camera's en een bridge camera (RX10 / FZ1000 achtig).
De eerste camera is een 18-50mm f/1.8-2.8 lens, wat betekend dat dit de eerste compactcamera is met een 1"sensor en echte groothoek lens. Alle andere camera's beginnen pas bij 24mm.
De tweede camera is er een die qua sensor en lens erg lijkt op een Sony RX100 III / IV, maar dan net een fractie meer inzoomt.
Tot slot is er nog een grotere camera met een enorme telelens, die met het bereik van 24-500mm meer telebereik heeft dan de RX10 en FZ1000. Daartegenover staat wel dat de lens een stuk minder licht vangt.
Als Nikon deze camera's daadwerkelijk op de markt zou brengen is dat erg positief voor de concurrentie op het high-end compactcamera gebied. Nadat Sony half 2012 als eerste een compactcamera met grote 1" sensor uitbracht, zie je nu ook Panasonic en Canon hevig actief in dit gebied. Als Nikon als 4de grote fabrikant er bij komt, is dat alleen maar goed voor de keuze mogelijkheden en concurrentie
.
Camera | Nikon DL24-85 | Nikon DL18-50 | Nikon DL24-500 |
---|---|---|---|
Sensor | 1 inch BSI CMOS sensor | ||
Lens | 24-85mm f/1.8-2.8 | 18-50mm f/1.8-2.8 | 24-500mm f/2.8-5.6 |
Size | 105.4 x 61.5 x 50.0 mm | 105.5 x 62.5 x 56.6 mm | 122.5 x 89.9 x 139.4 mm |
Weigth | 350g | 830g |
De eerste camera is een 18-50mm f/1.8-2.8 lens, wat betekend dat dit de eerste compactcamera is met een 1"sensor en echte groothoek lens. Alle andere camera's beginnen pas bij 24mm.
De tweede camera is er een die qua sensor en lens erg lijkt op een Sony RX100 III / IV, maar dan net een fractie meer inzoomt.
Tot slot is er nog een grotere camera met een enorme telelens, die met het bereik van 24-500mm meer telebereik heeft dan de RX10 en FZ1000. Daartegenover staat wel dat de lens een stuk minder licht vangt.
Als Nikon deze camera's daadwerkelijk op de markt zou brengen is dat erg positief voor de concurrentie op het high-end compactcamera gebied. Nadat Sony half 2012 als eerste een compactcamera met grote 1" sensor uitbracht, zie je nu ook Panasonic en Canon hevig actief in dit gebied. Als Nikon als 4de grote fabrikant er bij komt, is dat alleen maar goed voor de keuze mogelijkheden en concurrentie
Nu Olympus en Fuji nog, dan zijn alle 'grote merken' wel over stag. 
Zonder gekheid, het wordt wel interessanter in dit segment, die DL24-85 lijkt me wel iets. Afhankelijk van prijs en mogelijkheden natuurlijk.
Zonder gekheid, het wordt wel interessanter in dit segment, die DL24-85 lijkt me wel iets. Afhankelijk van prijs en mogelijkheden natuurlijk.
[ Voor 94% gewijzigd door Paulus73 op 20-02-2016 08:15 ]
Dat ziet er goed uit inderdaad. De markt voor kwaliteitscompact kan wel een injectie gebruiken. Er is zat keuze maar relatief gezien is het grootste deel nog travelmeuk.Balance schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:54:
Nikon schijnt zich ook in de 1" High-end compact camera markt te gaan gooien. Er zijn specificaties op gedoken van twee echte compact camera's en een bridge camera (RX10 / FZ1000 achtig).
Camera Nikon DL24-85 Nikon DL18-50 Nikon DL24-500 Sensor 1 inch BSI CMOS sensor Lens 24-85mm f/1.8-2.8 18-50mm f/1.8-2.8 24-500mm f/2.8-5.6 Size 105.4 x 61.5 x 50.0 mm 105.5 x 62.5 x 56.6 mm 122.5 x 89.9 x 139.4 mm Weigth 350g 830g
Als Nikon deze camera's daadwerkelijk op de markt zou brengen is dat erg positief voor de concurrentie op het high-end compactcamera gebied. Nadat Sony half 2012 als eerste een compactcamera met grote 1" sensor uitbracht, zie je nu ook Panasonic en Canon hevig actief in dit gebied. Als Nikon als 4de grote fabrikant er bij komt, is dat alleen maar goed voor de keuze mogelijkheden en concurrentie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Deze brandpuntsafstanden zijn ongetwijfeld omgerekend naar hun FF equivalenten, wat ze altijd doen bij compact camera's. En op FF is 24mm zeer zeker groothoek! Op APS-C (waar brandpuntsafstanden doorgaans niet worden omgerekend naar hun FF equivalenten) is dat 16mm.Balance schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:54:
Vergelijk de compact met 18-50mm lens dus niet met een APS-C met een 18-50mm lens; daar zit eigenlijk een factor 1,5 verschjil in.
Balance ging al uit van equivalente brandpuntsafstanden
Vandaar dat ie ook zegt dat de 18-50 een echte groothoeklens is. Want 18-50 is enkel groothoek. Als het niet omgerekend zou zijn, dan was een 18-50 lens redelijk onbruikbaar voor veel mensen.
24mm equivalent is natuurlijk ook wel echt groothoek, maar geen uwa. En dat zou redelijk uniek zijn voor een compactcamera.
24mm equivalent is natuurlijk ook wel echt groothoek, maar geen uwa. En dat zou redelijk uniek zijn voor een compactcamera.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
- 4k UHD video met 24/25/30 fps
- Tiltable OLED Touchscreen
- 20fps burst met autofocus
- Hybrid AF (phase detection + contrast detection)
- Nikon Snapbridge (Wi-Fi + Bluetooth + NFC)
Wat echt een flinke first is is de phase detection autofocus, wat Hybrid AF mogelijk maakt. Dit zal qua autofocus elke andere 1" compactcamera uit het water blazen. Hopelijk zet het ook druk op Sony, Panasonic en Canon om ook phase detection te integreren.
Eerst nog even zien hoe het in de praktijk zit.
4K UHD is meer voor de e-penis dan voor de gemiddelde gebruiker.
Tiltable is niet nieuw, OLED is afwachten hoe het presteert in een lichte omgeving. Waarschijnlijk is het gewoon een telefoonscherm.
20FPS is dat 'echte' FPS of de trucjes FPS?
Hybride AF is wel mooi, al zie je dat evengoed steeds meer.
Snapbridge ken ik niet, ik weet alleen dat alle fabrikanten hun eigen connectiviteit fantastisch vinden terwijl bijna alle consumenten het kut vinden.
Toch ziet het er wel interessant uit, zeker inderdaad met die AF. Je merkt toch al snel dat contrastdetectie het veel te snel moeilijk heeft. Dan heb je een lichtsterke compact en kan hij niet focussen.
4K UHD is meer voor de e-penis dan voor de gemiddelde gebruiker.
Tiltable is niet nieuw, OLED is afwachten hoe het presteert in een lichte omgeving. Waarschijnlijk is het gewoon een telefoonscherm.
20FPS is dat 'echte' FPS of de trucjes FPS?
Hybride AF is wel mooi, al zie je dat evengoed steeds meer.
Snapbridge ken ik niet, ik weet alleen dat alle fabrikanten hun eigen connectiviteit fantastisch vinden terwijl bijna alle consumenten het kut vinden.
Toch ziet het er wel interessant uit, zeker inderdaad met die AF. Je merkt toch al snel dat contrastdetectie het veel te snel moeilijk heeft. Dan heb je een lichtsterke compact en kan hij niet focussen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sample images van de TZ100 van cameralabs:
http://www.cameralabs.com...ZS100/sample_images.shtml
http://www.cameralabs.com...ZS100/sample_images.shtml
Sinds dit jaar ben ik weer veel in de weer met foto's en het maken van foto albums (toch echt veel leuker dan alles maar op je telefoon/nas houden). Bij de laatste trip had ik mijn huidige Sony HX5 bij mij. Deze is nu 5 jr oud en vooral de kwaliteit en performance bij schemer / weinig licht vind ik wat teleurstellend waardoor ik aan het struinen ben voor een andere.
Ik ga over een 2wk naar Amerika toe en dan zou het mooi zijn als ik een andere camera kan meenemen.
Waar loop ik nu tegen aan in volgorde van meest storend:
- Foto's in schemer / donker zijn gewoon niet goed en mooi. Ik heb een bloedhekel aan de flitser gekregen omdat alle kleuren in mijn ogen worden verpest. Zonder flits is het helaas ook niet zaligmakend. Te donker, of te veel ruis waardoor foto's erg slecht eruit komen. Ik heb tijdens een van mijn vakanties uitleg gekregen van een docent fotografie en manueel heb ik nu veel dingen aangepast. Resultaat: al veel beter maar toch
- De camera is niet bepaald snel. Het duurt af en toe een paar seconden voordat de foto ook daadwerkelijk wordt gemaakt. Dan is het moment vaak al geweest. Maakt in dat geval niet echt uit of je hem in de action-stand zet.
Wat zoek ik naar? Ik heb de laatste paar dagen veel ingelezen en bedacht wat ik nu vaak gebruik (ook bij het maken van de fotoboeken) en dan kom ik op twee dingen uit:
- Ik wil mooie foto's in schemer / donker zonder de flits. Ik snap dat je af en toe niet onder een flits uitkomt maar zo min mogelijk
- Ik wil kunnen inzoomen op een foto. Daarmee doel ik niet op het naar je toe halen van dingen veraf want dat inzoomen gaat vaak ten koste van de kwlaliteit en dat doen we dan maar met een iphone ofzo. Het gaat mij er om dat als ik later inzoom op een foto (crop) dat dan de kwaliteit hoog blijft. In mijn ogen bereik ik dan qua foto hetzelfde (focus op iets specifieks).
- Het liefst een kantelscherm waardoor je ook wat makkelijk foto's van jezelf (met vrienden) kan maken en tegelijkertijd ziet wat je doet
- Snelheid
- Klein formaat zodat hij makkelijk mee kan
Na het lezen van alle info etc kom ik volgens mij op een camera met een 1" - 1/1,7" sensor. Daarmee kan ik daar gematigd mee inzoomen maar dat hoop ik te kunnen compenseren met croppen of digitaal inzoomen achteraf. Dan komt de 100$ question.... welke? Meer dan 500 euro wil ik echt niet uitgeven aan een camera. De volgende ben ik meerdere malen tegengekomen:
Sony Cybershot DSC-RX100 II
Canon PowerShot G7 X compact camera
Wie zou hier wat zinnigs over kunnen zeggen en of een ander alternatief kunnen noemen die ik mee zou moeten nemen in de overweging?
Ik ga over een 2wk naar Amerika toe en dan zou het mooi zijn als ik een andere camera kan meenemen.
Waar loop ik nu tegen aan in volgorde van meest storend:
- Foto's in schemer / donker zijn gewoon niet goed en mooi. Ik heb een bloedhekel aan de flitser gekregen omdat alle kleuren in mijn ogen worden verpest. Zonder flits is het helaas ook niet zaligmakend. Te donker, of te veel ruis waardoor foto's erg slecht eruit komen. Ik heb tijdens een van mijn vakanties uitleg gekregen van een docent fotografie en manueel heb ik nu veel dingen aangepast. Resultaat: al veel beter maar toch
- De camera is niet bepaald snel. Het duurt af en toe een paar seconden voordat de foto ook daadwerkelijk wordt gemaakt. Dan is het moment vaak al geweest. Maakt in dat geval niet echt uit of je hem in de action-stand zet.
Wat zoek ik naar? Ik heb de laatste paar dagen veel ingelezen en bedacht wat ik nu vaak gebruik (ook bij het maken van de fotoboeken) en dan kom ik op twee dingen uit:
- Ik wil mooie foto's in schemer / donker zonder de flits. Ik snap dat je af en toe niet onder een flits uitkomt maar zo min mogelijk
- Ik wil kunnen inzoomen op een foto. Daarmee doel ik niet op het naar je toe halen van dingen veraf want dat inzoomen gaat vaak ten koste van de kwlaliteit en dat doen we dan maar met een iphone ofzo. Het gaat mij er om dat als ik later inzoom op een foto (crop) dat dan de kwaliteit hoog blijft. In mijn ogen bereik ik dan qua foto hetzelfde (focus op iets specifieks).
- Het liefst een kantelscherm waardoor je ook wat makkelijk foto's van jezelf (met vrienden) kan maken en tegelijkertijd ziet wat je doet
- Snelheid
- Klein formaat zodat hij makkelijk mee kan
Na het lezen van alle info etc kom ik volgens mij op een camera met een 1" - 1/1,7" sensor. Daarmee kan ik daar gematigd mee inzoomen maar dat hoop ik te kunnen compenseren met croppen of digitaal inzoomen achteraf. Dan komt de 100$ question.... welke? Meer dan 500 euro wil ik echt niet uitgeven aan een camera. De volgende ben ik meerdere malen tegengekomen:
Sony Cybershot DSC-RX100 II
Canon PowerShot G7 X compact camera
Wie zou hier wat zinnigs over kunnen zeggen en of een ander alternatief kunnen noemen die ik mee zou moeten nemen in de overweging?
Je kan nog naar de DMC-LF1 kijken. En de Olympus Stylus 1 valt ook in je budget
Deze twee hebben allebei ook nog leuke zoom.Enige nadeel is dat deze ondertussen al bijna drie jaar oud zijn.
Deze twee hebben allebei ook nog leuke zoom.Enige nadeel is dat deze ondertussen al bijna drie jaar oud zijn.
[ Voor 72% gewijzigd door iscara op 24-02-2016 14:22 ]
Dank je wel voor de suggesties. Ik vind de Olympus wat te groot om nog klein te noemen, De LF1 ga ik eens nader bekijken.
Je initiële vraag qua keuze tussen de RX100 II of G7X is wat mij betreft een nobrainer voor die laatste. De RX100 III is weer een heel ander verhaal.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
en de RX100 III is ook meteen een stuk duurder
Overigens als ik dan een willekeurige site open waarbij de boel naast elkaar wordt gezet zie ik nog geen noemenswaardige verschillen tussen de III en de Canon....
maar dat was wellicht ook je punt
Overigens als ik dan een willekeurige site open waarbij de boel naast elkaar wordt gezet zie ik nog geen noemenswaardige verschillen tussen de III en de Canon....
maar dat was wellicht ook je punt

[ Voor 16% gewijzigd door Miss_80 op 24-02-2016 15:20 ]
Precies. De G7X en III zijn gelijkwaardig, je kiest dan afhankelijk van je eigen prioriteiten. De II is gewoon minder, dus vandaar mijn opmerking. De III is inderdaad helaas wat duurder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Overigens, ik weet niet in hoeverre de website van cameradecision een betrouwbare bron is, maar daar lijken canon en de RX100II gelijk aan elkaar te zijn
De verschillen tussen de RX100 III en G7 X zijn veel subtieler dan dat.
Nou dan weet ik meteen hoe betrouwbaar die bron is.Miss_80 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:35:
Overigens, ik weet niet in hoeverre de website van cameradecision een betrouwbare bron is, maar daar lijken canon en de RX100II gelijk aan elkaar te zijn
@Balance:
Dat filmpje ken ik. Leuk gedaan maar ik heb niet vaak zulke bevooroordeelde mensen in een review gezien.
Niet dat er onwaarheden in zitten, maar het ligt er wel erg dik bovenop.
[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 24-02-2016 15:50 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bevooroordeeld, zeker, je ziet de uitkomst ver van tevoren aankomen, maar wel correct!
Canon heeft duidelijk z'n focus op hun DSLR systemen, en dan vooral het glas. Daar zijn ze goed in, daarin zijn ze de top.
Op het gebied van sensoren, MILC en compact moeten ze Sony, Panasonic en Nikon boven zich dulden. De G7X is een goede camera, het schijnt zelfs dat ze er een Sony sensor in hebben gezet, dezelfde als in de RX100-III.
Probeer de camera's eens uit. Kun je leven met de "tekortkomingen" van de G7X, dan maak je daar mooie foto's mee. Kan je er niet mee leven, dan heb je met de RX100-III een betere camera.
Canon heeft duidelijk z'n focus op hun DSLR systemen, en dan vooral het glas. Daar zijn ze goed in, daarin zijn ze de top.
Op het gebied van sensoren, MILC en compact moeten ze Sony, Panasonic en Nikon boven zich dulden. De G7X is een goede camera, het schijnt zelfs dat ze er een Sony sensor in hebben gezet, dezelfde als in de RX100-III.
Probeer de camera's eens uit. Kun je leven met de "tekortkomingen" van de G7X, dan maak je daar mooie foto's mee. Kan je er niet mee leven, dan heb je met de RX100-III een betere camera.
Dat laatste geldt altijd. Kan je niet leven met de tekortkomingen van de III dan heb je met de IV een betere camera.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
XLII
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Over het filmpje:
-Manueel focus met die G7X is inderdaad bagger zo te zien, maar had die niet ook een touchscreen, zodat je aantikt wat je in focus wil hebben en hooguit wat bijsteld met de hand. Zeg maar zoals fulltime manual override?
-clicky ring is een pre, net zoals de meeste andere draaiknopjes op camera's zijn
-geen viewfinder is wel echt een minpunt
-AF snelheid... hmmm, iets gaat er verkeerd, want in dit filmpje is de G7X echt wel snel: YouTube: Canon G7X AF TEST
-"manueel" focus met video kan met de G7X met touchscreen en dat noem ik toch echt een voordeel t.o.v. aan een ring draaien
-scherpte van de lens in raw (en dus geen jpg met verscherping): http://www.dpreview.com/r...768&y=-1.1289267015706805 (hoekscherpte en CA-controle zien er op de G7X toch echt beter uit)
-Manueel focus met die G7X is inderdaad bagger zo te zien, maar had die niet ook een touchscreen, zodat je aantikt wat je in focus wil hebben en hooguit wat bijsteld met de hand. Zeg maar zoals fulltime manual override?
-clicky ring is een pre, net zoals de meeste andere draaiknopjes op camera's zijn
-geen viewfinder is wel echt een minpunt
-AF snelheid... hmmm, iets gaat er verkeerd, want in dit filmpje is de G7X echt wel snel: YouTube: Canon G7X AF TEST
-"manueel" focus met video kan met de G7X met touchscreen en dat noem ik toch echt een voordeel t.o.v. aan een ring draaien
-scherpte van de lens in raw (en dus geen jpg met verscherping): http://www.dpreview.com/r...768&y=-1.1289267015706805 (hoekscherpte en CA-controle zien er op de G7X toch echt beter uit)
Die viewfinder waar jullie het over hebben, is dat dat kleine schermpje wat de Sony heeft voorals het LCD scherm niet af te lezen?
Inderdaad. Dat kan handig zijn bij veel omgevingslicht en helpt je mogelijk met stabiliseren. Voor een compact is het leuk maar geen verplichting, hangt meer van je eigen eisen af.
@UC:
Dat is ook mijn ervaring, de G7X is zo slecht nog niet.
Hij heeft inderdaad touchfocus, eventueel met zoom op display, dus manuele focus is überhaupt niet nuttig.
@UC:
Dat is ook mijn ervaring, de G7X is zo slecht nog niet.
Hij heeft inderdaad touchfocus, eventueel met zoom op display, dus manuele focus is überhaupt niet nuttig.
[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 24-02-2016 17:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het kan ook nuttig zijn als de sluitertijden wat lang worden en je extra stabiliteit nodig hebt. Als je de camera namelijk tegen je hoofd houdt, heb je namelijk een extra steunpunt en trilt de camera minder. Camera voor je houden, zorgt voor meer trillingen.Miss_80 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:41:
Die viewfinder waar jullie het over hebben, is dat dat kleine schermpje wat de Sony heeft voorals het LCD scherm niet af te lezen?
Ik ga vanmiddag naar cameranu.nl om beide toestellen (misschien ook wel drie RX100III) te bekijken. Ben benieuwd. Ik zal jullie op de hoogte houden van de keuze. Dank alvast voor de informatie
Weer een reeks foto's van de TZ100, ook filmpjes, maar bij mij werken die niet.
http://www.photographyblo...c_lumix_dmc_tz100_photos/
De eerste reviews zullen niet al te lang meer duren lijkt het.
En daar is de reviewExocet schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:23:
Weer een reeks foto's van de TZ100, ook filmpjes, maar bij mij werken die niet.
http://www.photographyblo..._tz100_review/conclusion/
... en het is toch de Canon geworden. Lag qua prijs iets beter binnen mijn bereik en daarnaast was ik erg gecharmeerd van het touchscreen.Miss_80 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:38:
Ik ga vanmiddag naar cameranu.nl om beide toestellen (misschien ook wel drie RX100III) te bekijken. Ben benieuwd. Ik zal jullie op de hoogte houden van de keuze. Dank alvast voor de informatie

Iedereen dank je wel voor de input. Nu wordt het tijd om er mee te gaan spelen
De volgende review:Exocet schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 18:38:
[...]
En daar is de review
http://www.photographyblo..._tz100_review/conclusion/
http://www.pocket-lint.co...tion-meet-lens-limitation
Helaas bij beide bijna niets over de video verteld.
Hier wel een korte video met touch focus:
https://vimeo.com/156929163
[ Voor 8% gewijzigd door Exocet op 27-02-2016 19:25 ]
Weer een update over de Panasonic TZ100. Eindelijk een uitgebreide review met meer aandacht voor video:
http://www.cameralabs.com...asonic_Lumix_TZ100_ZS100/
En een sample gallery op dpreview:
http://www.dpreview.com/s...-zs100-real-world-samples
Het is zoals verwacht niet direct beter dan een Sony RX100 of Canon G7x vanwege de langzamere lens.
Je krijgt natuurlijk wel een flinke zoom en touch screen.
http://www.cameralabs.com...asonic_Lumix_TZ100_ZS100/
En een sample gallery op dpreview:
http://www.dpreview.com/s...-zs100-real-world-samples
Het is zoals verwacht niet direct beter dan een Sony RX100 of Canon G7x vanwege de langzamere lens.
Je krijgt natuurlijk wel een flinke zoom en touch screen.
Afgelopen jaren gereisd, naar Noorwegen, Ijsland, Nova Scotia en altijd een Panasonic DMZ-TZ7'tje mee.
Maar zeker de laaste keer in Ijsland wat teleurgesteld in de kwaliteit van de foto's.
Maximaal €900,-
Travelzoom/High-end
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen??
Alleen foto's (geen fan van filmpjes) veel landschap(soms wat overstekend wild
) en vaak vanuit rijdende auto.(Volgende reis gaat in September roadtrip door Noord-West VS/Canada.)
Handzaam en gewicht daarom belangrijke factor en aangezien vrouwlief de meeste foto's schiet monkeyproof en/of vergevende IA.
Aangezien ik belang hecht aan de foto's redelijk budget...maar dat is gelijk ook een valkuil.
Sony RX100 Mark3 - Twijfel over match gebruik(landschap) en complexiteit
Panasonic TZ100 - Grote dure broertje van huidige TZ7(1" + zoom)
Nikon 1 J5 Handzame Systeemcamera
Sony A5100 iets minder handzaam dan de Nikon, maar betere specs.
Maar zeker de laaste keer in Ijsland wat teleurgesteld in de kwaliteit van de foto's.
Maximaal €900,-
Travelzoom/High-end
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen??
Alleen foto's (geen fan van filmpjes) veel landschap(soms wat overstekend wild
Handzaam en gewicht daarom belangrijke factor en aangezien vrouwlief de meeste foto's schiet monkeyproof en/of vergevende IA.
Aangezien ik belang hecht aan de foto's redelijk budget...maar dat is gelijk ook een valkuil.
Nikon DL misschien een optie? http://tweakers.net/nieuw...tragroothoekzoomlens.html[b]
Ik wacht zelf op de 24-85
http://www.avfoto.nl
Weet niet of je er zelf al uit bent, maar misschien heb je heir nog wat aan.Buzz_NL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:32:
Afgelopen jaren gereisd, naar Noorwegen, Ijsland, Nova Scotia en altijd een Panasonic DMZ-TZ7'tje mee.
Maximaal €900,-
Travelzoom/High-end
Alleen foto's (geen fan van filmpjes) veel landschap(soms wat overstekend wild) en vaak vanuit rijdende auto.(Volgende reis gaat in September roadtrip door Noord-West VS/Canada.)
Ben geen professional, maar vorig jaar zelf een roadtrip gedaan door Noordwest VS gedaan met een Sony RX100 M3. En ik ben heel erg tevreden over de foto's. Vooral de landschap foto's zijn prachtig, goed dynamisch bereik en met een beetje nabewerking perfecte kleuren. Het enige wat ik gemist heb is een grotere zoom voor in Yellowstone vanwege de wildlife. Maar gelukkig hadden onze vrienden een camera met een groter zoom bereik.
Voordeel van de Sony RX100 M3 is dat hij erg gemakkelijk in je zak past en nooit in de weg zit. Ook foto's vanuit de auto schieten is geen probleem en de foto's zijn haarscherp. Al zijn de mooiste plekken toch net niet te bereiken vanuit een auto.
Beide bedankt voor input, ben er nog niet uit...heb gelukkig nog even.
De Nikon DL is sowieso pas over een paar maanden beschikbaar.
De Nikon DL is sowieso pas over een paar maanden beschikbaar.
Het liefste blijf ik onder de €350,- met een max. van €400,-
Travelzoom
Voornamelijk voor het fotograferen tijdens het zeilen rond de meren van Friesland. Zowel landschappen, als (snel) bewegende boten, als portretten. Veel schittering van het water lijkt me iets om rekening mee te houden? Verder leveren de zonsondergangen vaak ook prachtige (lucht)spektakels op die ik ook graag mooi in beeld zou willen brengen. Dus een camera die zowel met heel veel licht, als weinig licht overweg kan.
WiFi is een echte pré omdat ik op die manier foto's overdag al enkele kiekjes via mijn telefoon kan versturen en daarmee niet hoef te wachten tot ik 's avonds weer een laptop heb. Verder zou ik het wel leuk vinden om in die avonden dan wel eens wat te gaan spelen in Lightroom met foto's, om wat feeling voor fotografie te krijgen.
Een kantelscherm is handig, maar niet noodzakelijk om ook nog leuke selfies met mensen te kunnen maken.
Als laatste zou ik de camera vooral gebruiken om eens wat feeling voor fotografie te krijgen, en voor leuke foto's tijdens feestjes of dagjes weg e.d.
De RX100 II of G7X lijkt me ideaal, voornamelijk omdat deze eerste in tegenstelling tot de mark I wel over WiFi beschikt. Maar die ruim extra €100,- is het me echt niet waard. Dus de twijfel is nu een beetje om dat WiFi deel toch te laten varen, omdat die 1" sensor me voornamelijk vanwege die lichtomstandigheden beter lijkt.
Of zouden de kleinere sensors ook wel aan mijn eisen voldoen, en kan ik op die manier toch nog van de WiFi functionaliteit genieten?
Voor mijn gevoel zit er nu zo'n gat tussen de S120 of de LF1 en de RX100. Zit hier niet nog iets tussen wat misschien een compromis is? Of moet ik het over een heel andere boeg gooien, en 2e hands naar een G7X of een RX100 mark II gaan zoeken?
Het liefste blijf ik onder de €350,- met een max. van €400,-
Travelzoom
Voornamelijk voor het fotograferen tijdens het zeilen rond de meren van Friesland. Zowel landschappen, als (snel) bewegende boten, als portretten. Veel schittering van het water lijkt me iets om rekening mee te houden? Verder leveren de zonsondergangen vaak ook prachtige (lucht)spektakels op die ik ook graag mooi in beeld zou willen brengen. Dus een camera die zowel met heel veel licht, als weinig licht overweg kan.
WiFi is een echte pré omdat ik op die manier foto's overdag al enkele kiekjes via mijn telefoon kan versturen en daarmee niet hoef te wachten tot ik 's avonds weer een laptop heb. Verder zou ik het wel leuk vinden om in die avonden dan wel eens wat te gaan spelen in Lightroom met foto's, om wat feeling voor fotografie te krijgen.
Een kantelscherm is handig, maar niet noodzakelijk om ook nog leuke selfies met mensen te kunnen maken.
Als laatste zou ik de camera vooral gebruiken om eens wat feeling voor fotografie te krijgen, en voor leuke foto's tijdens feestjes of dagjes weg e.d.
# | Product | Prijs |
1 | Canon PowerShot S120 Zwart | € 259,- |
1 | Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart | € 264,- |
1 | Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart | € 344,70 |
De RX100 II of G7X lijkt me ideaal, voornamelijk omdat deze eerste in tegenstelling tot de mark I wel over WiFi beschikt. Maar die ruim extra €100,- is het me echt niet waard. Dus de twijfel is nu een beetje om dat WiFi deel toch te laten varen, omdat die 1" sensor me voornamelijk vanwege die lichtomstandigheden beter lijkt.
Of zouden de kleinere sensors ook wel aan mijn eisen voldoen, en kan ik op die manier toch nog van de WiFi functionaliteit genieten?
Voor mijn gevoel zit er nu zo'n gat tussen de S120 of de LF1 en de RX100. Zit hier niet nog iets tussen wat misschien een compromis is? Of moet ik het over een heel andere boeg gooien, en 2e hands naar een G7X of een RX100 mark II gaan zoeken?
[ Voor 3% gewijzigd door maus op 21-03-2016 13:31 ]
Ik zou net iets meer uitgeven en het in een keer goed doen. De RX100 II bied bijvoorbeeld echt wel een flink aantal voordelen boven de originele RX100.
- Back Side Illuminated (BSI) sensor: Vangt meer licht op en heeft dus betere prestaties
- Wi-Fi + NFC om foto's mee te versturen en de camera mee te bedienen
- Een Hot Shoe waar je accessoires in kan schuiven, zoals flitsers en microfoons
- Een kantelbaar scherm om makkelijk laag bij de grond en boven je hoofd foto's te maken
Ik wil graag foto's nemen van de auto's die ik gepoetst heb.
zowel binnen als buiten, voor nu heb ik een 1000d te leen maar dit is veel te uitgebreid...
Nu heb ik zitten kijken naar een nikon S2, ik ben ook naar de mediamarkt geweest en de verkoper raadde mij deze ook aan in tegenstelling tot de canon m10.
wat raden jullie mij aan?
het gaat mij namelijk om de reflectie in de lak en wat detail foto's.
Later ga ik deze ook voor vakantie meenemen natuurlijk..
bedankt alvast!
zowel binnen als buiten, voor nu heb ik een 1000d te leen maar dit is veel te uitgebreid...
Nu heb ik zitten kijken naar een nikon S2, ik ben ook naar de mediamarkt geweest en de verkoper raadde mij deze ook aan in tegenstelling tot de canon m10.
bedankt alvast!
Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Die 1000D kun je ook gewoon op "auto" zetten, net zoals de Nikon S2 of Canon M10.Jestar076 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:19:
Ik wil graag foto's nemen van de auto's die ik gepoetst heb.
bedankt alvast!
maar toch werkt dit niet fijn, soms gaat de belichting niet lekker.Universal Creations schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:20:
[...]
Die 1000D kun je ook gewoon op "auto" zetten, net zoals de Nikon S2 of Canon M10.
ook is deze camera niet van mij en wil ik iets voor mezelf halen...
Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Elke camera gokt maar wat als je hem op auto zet. Meestal gaat die gok goed, maar soms schat hij de situatie toch verkeerd in.Jestar076 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:21:
maar toch werkt dit niet fijn, soms gaat de belichting niet lekker.
Een andere camera gaat daar niet bij helpen. Als je 100% zeker wilt zijn dat de belichting goed is zul je het toch (gedeeltelijk) handmatig moeten instellen.
Heb er even over nagedacht, en kan me wel vinden in wat je zegt. Dus het budget iets omhoog gedaan. Maar dan komen er ook weer direct andere modellen om de hoek kijken.. Het wordt er niet eenvoudiger opBalance schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:22:
[...]
Ik zou net iets meer uitgeven en het in een keer goed doen. De RX100 II bied bijvoorbeeld echt wel een flink aantal voordelen boven de originele RX100.
- Back Side Illuminated (BSI) sensor: Vangt meer licht op en heeft dus betere prestaties
- Wi-Fi + NFC om foto's mee te versturen en de camera mee te bedienen
- Een Hot Shoe waar je accessoires in kan schuiven, zoals flitsers en microfoons
- Een kantelbaar scherm om makkelijk laag bij de grond en boven je hoofd foto's te maken
Ik lees hier dat de vergelijking tussen een RX100 mark II en een G7X een 'nobrainer voor de laatste is'. Maar kan ik daar uit concluderen dat dat in mijn geval ook per definitie zo is?
Ik denk het wel, maar de enige die dat kan bepalen ben jijzelf. De papieren van de G7 X zijn op de meeste fronten beter dan de RX100 II, maar op sommige vlakken is de RX100 dan weer beter.
Ga eens naar een fotozaak en probeer beide camera's uit. Dan kan je zelf kijken waar je waarde aan hecht. Ik denk dat de G7 X hier een voordeel heeft, voornamelijk vanwege de lichtsterkere lens en het touchscreen.
Gister eens bij de MediaMarkt wezen kijken, kon het mezelf nog niet helemaal verantwoorden om dat extra bedrag uit te geven. Thuis nog eens gekeken bij CoolBlue, en daar hadden ze nog een G7 X die binnen 14 dagen was teruggestuurd voor maar net iets meer dan mijn oorspronkelijke budget. Net opgehaald, alle boekjes, kabels e.d. nog netjes geseald in plastic. Alleen aan de verpakking was te zien dat die al eens open was geweest. Ben er tot nu toe super tevreden mee, dit weekend maar eens wat eerste plaatjes schieten op het water.Balance schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:47:
[...]
Ik denk het wel, maar de enige die dat kan bepalen ben jijzelf. De papieren van de G7 X zijn op de meeste fronten beter dan de RX100 II, maar op sommige vlakken is de RX100 dan weer beter.
Ga eens naar een fotozaak en probeer beide camera's uit. Dan kan je zelf kijken waar je waarde aan hecht. Ik denk dat de G7 X hier een voordeel heeft, voornamelijk vanwege de lichtsterkere lens en het touchscreen.
Bedankt voor de hulp
Oeh gaaf, heel veel plezier ermee! Ben benieuwd naar de eerste plaatjes
Verwijderd
Ik zoek een superzoom waarvan de zoom handmatig te bedienen valt, dus zonder motortje die de zoom bediend.
Ik had een fuji HS10, maar deze heeft het begeven dmv "focus error".
De opvolgers zijn niet meer te krijgen, behalve de hs50exr.
Zijn er nog andere merken die een handmatige superzoom hebben?
Zou 't zo gauw niet weten, de trend is juist dat zoomen en ook focussen steeds meer door motortjes gebeurt - dit zie je ook bij mirrorless camera's steeds vaker. Bij mijn weten is Fuji de enige die 'compact'- en bridge-camera's uitbrengt met handmatige zoomVerwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:13:
Ik zoek een superzoom waarvan de zoom handmatig te bedienen valt, dus zonder motortje die de zoom bediend.
Als je een G7X of een RX100II tegenover een a5100 zet. Welke denk je dan dat qua fotokwaliteit het beste uit de bus komt?
Ik heb een brakke compactcamera en een spiegelreflex. Ik wil wil op vakantie niet meer met zo'n lompe spiegelreflex rondlopen en ik wil wel mooie foto's die ik met mijn huidige compact niet kan maken.
Belangrijkste kenmerken moeten voor mij zijn:
- Mooie foto's (met mooie scherptediepte)
- Compact voor casual gebruik
- NFC en WiFi voor makkelijke uitwisseling met telefoon
- Full HD video modus
Een DSC-WX500, is dat ook nog een goede optie?
Ik heb een brakke compactcamera en een spiegelreflex. Ik wil wil op vakantie niet meer met zo'n lompe spiegelreflex rondlopen en ik wil wel mooie foto's die ik met mijn huidige compact niet kan maken.
Belangrijkste kenmerken moeten voor mij zijn:
- Mooie foto's (met mooie scherptediepte)
- Compact voor casual gebruik
- NFC en WiFi voor makkelijke uitwisseling met telefoon
- Full HD video modus
Een DSC-WX500, is dat ook nog een goede optie?
PSN: ButsMG
Als het puur op beeldkwaliteit aankomt zal de A5100 de prijs winnen, want deze heeft in tegenstelling tot de GX7/RX100 een APS-C (crop) sensor i.p.v. 1" sensor. APS-C sensor vindt je voornamelijk 'ook' terug in de Canon/Nikon crop DSLR's.
De DSC-WX500 heeft nog een kleinere sensor dan de G7/RX100, dus ga je nog meer inboeten op beeldkwaliteit.
De DSC-WX500 heeft nog een kleinere sensor dan de G7/RX100, dus ga je nog meer inboeten op beeldkwaliteit.
[ Voor 18% gewijzigd door RigolleM op 25-03-2016 15:50 ]
Ok, thanks!
Als de a5100 goedkoper is dan de camera's waarvan jij zegt dat ze mindere beeldkwaliteit bieden, dan is de keus snel gemaakt. Wat is het voornaamste nadeel van een a5100 t.o.v. een G7x? (If any...)
Bij de a5100 geven ze aan dat het een camera voor 'beginners' is. Bij de G7X zeggen ze (CoolBlue) 'gevorderd'. Waar zit dat hem in?
Als de a5100 goedkoper is dan de camera's waarvan jij zegt dat ze mindere beeldkwaliteit bieden, dan is de keus snel gemaakt. Wat is het voornaamste nadeel van een a5100 t.o.v. een G7x? (If any...)
Bij de a5100 geven ze aan dat het een camera voor 'beginners' is. Bij de G7X zeggen ze (CoolBlue) 'gevorderd'. Waar zit dat hem in?
Ik ken de A5100 niet dus ga ik ook niet speculeren wat de voor- of nadelen zijn van het toestel.
De RX100m3 heb ik wel gehad en die kan je het best vergelijken met de G7X.
Ik kon er mijn draai niet op vinden, daar je alles via het menu moet instellen, terwijl ik toch liever de knopjes van de belichtingsdriehoek graag op mijn toestel heb staan.
Daarnaast vond ik de foto's waar ik behoorlijk moest over- of onderbelichten toch niet zo denderend, vooral de zwarte- en witte partijen hadden geen of weinig detail.
De RX100m3 heb ik wel gehad en die kan je het best vergelijken met de G7X.
Ik kon er mijn draai niet op vinden, daar je alles via het menu moet instellen, terwijl ik toch liever de knopjes van de belichtingsdriehoek graag op mijn toestel heb staan.
Daarnaast vond ik de foto's waar ik behoorlijk moest over- of onderbelichten toch niet zo denderend, vooral de zwarte- en witte partijen hadden geen of weinig detail.
Verwijderd
Die winkeliers zeggen maar wat. Misschien vinden ze het moeilijke om met de G7X te werken.ButsMG schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:54:
Ok, thanks!
Ik heb de Sony A6000 gehad. Die heeft een uitstekende foto kwaliteit. De A5100, heeft dezelfde sensor dus de kwaliteit zal gelijkaardig zijn.
Ja. Ik ben inmiddels overtuigd en ik ga voor de a5100. Ik heb mooie example pics en video's gezien. Dat moet helemaal goed komen. Nogmaals bedankt voor de hulp.
Hier een lijst van de verbeteringen van de G7X mk2:
http://asklens.com/2016/0...of-the-canon-g7x-mark-ii/
Ziet er toch wel interessant uit.
Ik ga wachten tot juni en dan waarschijnlijk een keuze maken tussen de G7x mk2 en de Nikon dl24-85.
http://asklens.com/2016/0...of-the-canon-g7x-mark-ii/
Ziet er toch wel interessant uit.
Ik ga wachten tot juni en dan waarschijnlijk een keuze maken tussen de G7x mk2 en de Nikon dl24-85.
Beste tweakers.
Ik ben voor mijn vriendin opzoek naar een camera, waarvan ik verwacht dat een compactcamera voor haar de beste keuze is. Maar als het advies is om beter voor een systeemcamera te kiezen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. De te kopen camera zal in eerste instantie gebruikt gaan worden voor een safari vakantie. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, hopelijk kunnen jullie me uit de brand helpen.
- Budget is maximaal 600 euro.
- Een goede zoom voor o.a. de safari
Heb o.a. al gekeken naar de volgende camera's:
Nikon Coolpix B700
Sony Cyber-shot DSC-HX400V
Ik ben voor mijn vriendin opzoek naar een camera, waarvan ik verwacht dat een compactcamera voor haar de beste keuze is. Maar als het advies is om beter voor een systeemcamera te kiezen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. De te kopen camera zal in eerste instantie gebruikt gaan worden voor een safari vakantie. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, hopelijk kunnen jullie me uit de brand helpen.
- Budget is maximaal 600 euro.
- Een goede zoom voor o.a. de safari
Heb o.a. al gekeken naar de volgende camera's:
Nikon Coolpix B700
Sony Cyber-shot DSC-HX400V
[ Voor 9% gewijzigd door Imaroe1905 op 30-03-2016 19:37 ]
Systeemcamera + "goede zoom" (neem aan dat je daarmee telefoto bedoelt, dus ver ingezoomd, zodat je beesten op afstand beeldvullend krijgt) = duur. Dat ga je dan ook niet redden onder de €600. Meestal heb je op safari overdag genoeg licht om met een superzoom-compactcamera nog acceptabele foto's te maken. Ik zou dan ook vooral in die hoek blijven zoeken. Verwacht echter wel dat je bij minder licht toch snel ruizige foto's krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 30-03-2016 20:21 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Bedankt voor je reactietobiasvs schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:17:
Systeemcamera + "goede zoom" (neem aan dat je daarmee telefoto bedoelt, dus ver ingezoomd, zodat je beesten op afstand beeldvullend krijgt) = duur. Dat ga je dan ook niet redden onder de €600. Meestal heb je op safari overdag genoeg licht om met een superzoom-compactcamera nog acceptabele foto's te maken. Ik zou dan ook vooral in die hoek blijven zoeken. Verwacht echter wel dat je bij minder licht toch snel ruizige foto's krijgt.
Heb je een aanbeveling voor een type? (Panasonic Lumix DMC-FZ200 lijkt me best aardig)
Ook nog een optie: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
Minder bereik, wel stuk grotere sensor.
Minder bereik, wel stuk grotere sensor.
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 30-03-2016 21:20 ]
Als je 'm daarna ook nog enigszins binnenshuis wil gebruiken, zou ik voor de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart gaan, zoals UC hierboven al heeft aangegeven. 400mm lijkt mij echt het minimum voor geslaagde safarifoto's (liever iets van 600mm), maar goed, met 20 megapixels heb je achteraf nog wel wat ruimte om te croppen.Imaroe1905 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:15:
[...]
Bedankt voor je reactie![]()
Heb je een aanbeveling voor een type? (Panasonic Lumix DMC-FZ200 lijkt me best aardig)
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Daarnaast haalt de FZ1000 door zijn grotere sensor meer detail uit zijn lens op f/4 dan de FZ200 uit zijn lens op f/2.8 (dit komt door diffractie). Dus alles bij elkaar zal je eigenlijk niets inleveren enkel winnen als de lichtomstandigheden minder zijn.
volgens mij gaat het hier al mis. Jouw vriendin wil een camera hebben, en vervolgens lees ik alleen maar 'ik'.Imaroe1905 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:17:
Dan krijgt jouw vriendin straks een camera die helemaal aan jouw eisen en wensen voldoet
Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben en dat jouw vriendin volledig op jouw vertrouwt!
Mijn advies: Neem haar mee naar een fotozaak, en laat haar eens wat canera's vasthouden.
Hier ook nog een lichtsterke optie met 4 k video. Binnen je budget. Lichtsterke lens en weathersealed!Imaroe1905 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:15:
[...]
Bedankt voor je reactie![]()
reviews: Panasonic Lumix FZ300: lichtsterke superzoom met 4k-video
[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 31-03-2016 09:35 ]
FZ300 heeft nog altijd maar een 1/2.3" sensor, de FZ1000 heeft een 1" sensor, wat voor een heel wat betere beeldkwaliteit zorgt.
Maar is boven zijn budget met ca 700 euro, nederlandse prijs.Universal Creations schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:25:
FZ300 heeft nog altijd maar een 1/2.3" sensor, de FZ1000 heeft een 1" sensor, wat voor een heel wat betere beeldkwaliteit zorgt.
zoek eens binne flickr op FZ300 dan zie je wat je er ongeveer mee kunt.
Wat is er mis met hem bij Amazon.de te bestellen? Is gewoon EU en de verzendkosten zijn laag (zover ik weet).technonose schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:55:
Maar is boven zijn budget met ca 700 euro, nederlandse prijs.
Verzenden is meestal gratis, en binnen een paar werkdagen geleverd. Regelmatig daar wat besteld tot 200 euro. Maar in het kader van garantie afhandeling, vind ik het prettiger grotere aankopen in Nederland te doen.
Neemt niet weg dat het zeker een mogelijkheid is.
-edit- Die van Amazon heeft 2 tot 4 weken levertijd. Lijkt ergens uit de UK te komen. Zou voor mij geen optie zijn.
Neemt niet weg dat het zeker een mogelijkheid is.
-edit- Die van Amazon heeft 2 tot 4 weken levertijd. Lijkt ergens uit de UK te komen. Zou voor mij geen optie zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Tomas_ op 31-03-2016 13:05 ]
Panasonic biedt gewoon garantie zolang het product in de EU is aangeschaft.
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 31-03-2016 13:10 ]
Travelzoom???? Maximaal € 180
Voornamelijk voor fotograferen van product samples. Moet makkelijk mee te nemen zijn en via USB op te laden. Beeldkwaliteit moet optimaal zijn bij goed licht en stilstaande objecten (product samples bewegen niet). De detail scherpte en goede kleuren weergave is het belangrijkste.
Zoom is (bijna) irrelevant. 5x zoom is meer dan genoeg
De Canon lijkt een goede beeldkwaliteit te leveren die tussen de brede middelmoot en de echte top in zit maar kan niet via USB opladen.
De Sony levert een beeldkwaliteit die ongeveer gelijk lijkt te zijn aan alle producten met deze resolutie en soort lens maar is veel goedkoper, heeft het zin om meer geld uit te geven?
Een Sony RX100 III is misschien de beste keus maar zit ver boven het budget.
Voornamelijk voor fotograferen van product samples. Moet makkelijk mee te nemen zijn en via USB op te laden. Beeldkwaliteit moet optimaal zijn bij goed licht en stilstaande objecten (product samples bewegen niet). De detail scherpte en goede kleuren weergave is het belangrijkste.
# | Product | Prijs |
1 | Canon PowerShot SX610 HS Zwart | € 151,- |
1 | Sony Cyber-shot W800 | € 90,- |
De Canon lijkt een goede beeldkwaliteit te leveren die tussen de brede middelmoot en de echte top in zit maar kan niet via USB opladen.
De Sony levert een beeldkwaliteit die ongeveer gelijk lijkt te zijn aan alle producten met deze resolutie en soort lens maar is veel goedkoper, heeft het zin om meer geld uit te geven?
Klopt, maar wettelijk gezien is de winkel je eerste aanspreekpunt en moet het gewoon regelen. Dan kan ik mij wel voorstellen dat het prettig is als je met een eind hout op bezoek kunt gaat mocht dat nodig zijn.Universal Creations schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:10:
Panasonic biedt gewoon garantie zolang het product in de EU is aangeschaft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb mezelf al georiënteerd en weet wat ik wil.
Het wordt de G7x, ofwel de mk1 ofwel de mk2.
Ik denk de mk2, anders ga er spijt van hebben achteraf denk ik.
Het is wel de bedoeling om jaren met het toestel te doen :-)
Nu volg ik de fotografie wereld amper tot niet en heb geen idee van de prijszetting in dat wereldje.
Nu staat de mk2 overal te pre orderen aan de advies prijs van 699.
Zal de uiteindelijk prijs in de winkel al direct lager zijn dan 699 of zal de adviesprijs de eerste maanden ook de effectieve winkelprijs zijn?
Het wordt de G7x, ofwel de mk1 ofwel de mk2.
Ik denk de mk2, anders ga er spijt van hebben achteraf denk ik.
Het is wel de bedoeling om jaren met het toestel te doen :-)
Nu volg ik de fotografie wereld amper tot niet en heb geen idee van de prijszetting in dat wereldje.
Nu staat de mk2 overal te pre orderen aan de advies prijs van 699.
Zal de uiteindelijk prijs in de winkel al direct lager zijn dan 699 of zal de adviesprijs de eerste maanden ook de effectieve winkelprijs zijn?
Het nut van pre-orderen ontgaat me een beetje, tenzij er je veel aan gelegen is om als eerste met die camera rond te lopen. Die 699 is de adviesprijs; normaal gesproken zou die prijs al vrij snel na de marktintroductie moeten gaan dalen.
Het lijkt me dus het handigste om gewoon met aanschaffen te wachten tot het toestel in de winkel ligt. In het ergste geval betaal je die 699 Euro, met een beetje mazzel bespaar je een paar tientjes die je kunt besteden aan een geheugenkaartje of een hoesje.
Het lijkt me dus het handigste om gewoon met aanschaffen te wachten tot het toestel in de winkel ligt. In het ergste geval betaal je die 699 Euro, met een beetje mazzel bespaar je een paar tientjes die je kunt besteden aan een geheugenkaartje of een hoesje.
Ik kan je eigenlijk maar één camera aanbevelen: de Fuji X-F1. Die is ietsje boven je budget maar heeft een prima lens en een sensor die met kop en schouders boven alle camera's in deze prijsklasse uitsteekt. De resolutie van 12MP lijkt me voor jouw toepassing ook meer dan voldoende, ervan uitgaande dat je de foto's alleen digitaal (mail/web) verstuurt.duramen schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:25:
# Product Prijs 1 Canon PowerShot SX610 HS Zwart € 151,- 1 Sony Cyber-shot W800 € 90,-
Ik heb een budget van 200 - + 300 euro .. en twijfel tussen de compact camera's
Panasonic Lumix DMC-LF1 - 264,-
Panasonic Lumix DMC-TZ70 - 289,-
Ik heb zelf weinig kennis van fotografie en zie de voordelen of nadelen alleen in prijs van deze 2 camera's.
Het zou mooi zijn als er meer feedback hierover gegeven kan worden over de kwaliteit en goede tips.
Ik heb zelf weinig kennis van fotografie en zie de voordelen of nadelen alleen in prijs van deze 2 camera's.
Het zou mooi zijn als er meer feedback hierover gegeven kan worden over de kwaliteit en goede tips.
Als je de 30x zoom van de TZ70 niet nodig hebt, zou ik bij die twee voor de LF1 kiezen. Die heeft een iets grotere sensor, en de kortere zoom betekent ook dat er minder concessies zijn gedaan bij het ontwerpen van de lens. Beide factoren zijn in principe goed nieuws voor de beeldkwaliteit.janborrelworst schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:47:
Ik heb een budget van 200 - + 300 euro .. en twijfel tussen de compact camera's
Thx B64 voor je reaktie, al weet ik niet wat de voordeel is van een grotere sensor ☺
Zijn er nog andere camera's die vergelijkbaar zijn en betere kwaliteit foto's kunnen maken.
Het goede weer komt er weer aan en ben benieuwd of er nog leuke akties gaan komen
Zijn er nog andere camera's die vergelijkbaar zijn en betere kwaliteit foto's kunnen maken.
Het goede weer komt er weer aan en ben benieuwd of er nog leuke akties gaan komen
Een grotere sensor heeft meer oppervlakte om licht op op te vangen.
Daarnaast heeft een grotere sensor een grotere lens die meer scherpte diepte effect bij gelijk diafragma mogelijk maakt.
Daarnaast heeft een grotere sensor een grotere lens die meer scherpte diepte effect bij gelijk diafragma mogelijk maakt.
Echt slechte camera's zijn er niet, vooral niet als je bij de 'bekende merken' blijft. Je geeft nog geen antwoord op de vraag of je de 30x zoom van de TZ70 nodig hebt - laat staan wat voor jou het minimum zoombereik is. Laat staan dat we weten wat je verdere eisen aan de camera zijn (zie de vragenlijst in de OP), dus kun je niet verwachten dat we kunnen adviseren.janborrelworst schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:04:
Thx B64 voor je reaktie, al weet ik niet wat de voordeel is van een grotere sensor ☺
Een glazen bol hebben we ook niet, dus of er nog leuke acties komen...

Een 30x zoom is niet echt noodzakelijk het kan wel is handig zijn, is de kwaliteit van de foto dan niet een stuk minder bij een 30x zoom?
Als ik bij pricewatch tot 200-300 euro zie ik bij compact camera's meerdere merken staan met:
Panasonic Lumix DMC-TZ70 - 12,1 mp
Canon Ixus 155 Zilver - 20,0 mp
Sony Cyber-shot DSC-HX60V - 20,4 mp
het verschil van die Mp's is volgens mij dan ook te zien op de foto ?
Als ik bij pricewatch tot 200-300 euro zie ik bij compact camera's meerdere merken staan met:
Panasonic Lumix DMC-TZ70 - 12,1 mp
Canon Ixus 155 Zilver - 20,0 mp
Sony Cyber-shot DSC-HX60V - 20,4 mp
het verschil van die Mp's is volgens mij dan ook te zien op de foto ?