Vandaag nog een paar foto's (vooruit, kiekjes) geschoten en bedacht me dat ik nog wat moest schrijven. Nu met het opmerken dat het een fijn cameraatje was WIST ik gewoon dat een zeker iemand ook met een opmerking zou komen haha
Heb nu een momentje om wat te schrijven. Geen volwaardige review, maar wel een kleine bijdrage

Gonadan schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 19:33:
Die kon wel eens van mij geweest zijn, kwam oorspronkelijk bij de consumentenbond vandaan. In die prijscategorie zou ik nog steeds voor de LF1 gaan.
Zelf heb ik nog niets gekocht, maar dat is omdat ik nog steeds twijfel tussen de LF1 in die categorie en het verhogen van de prijsklasse om naar een 1" te kunnen gaan.

Ik ga er vanuit dat men het artikel
@TheInspiredEye over de LF1 al gelezen heeft. Ik vond het in elk geval de moeite waard.
Oke, de LF1 in het kort... EVF, 7x zoom, panorama mode, HDR en bracketing, RAW, WiFi mogelijkheden, NFC, compact, snel en "dynamic monochrome". Vergeet ik haast de accu indicator die echt velen malen beter is dan die van Canon. Gewoon een veelzijdige camera.
Ik heb genoeg over de EVF gelezen en vooruit... het is niet de allerbeste EVF, maar hij volstaat prima! Afgelopen zomer heb ik de felle zon diverse malen vervloekt, omdat ik niks meer zag op het LCD scherm. De EVF bleek van onmisbare waarde en deed zijn werk goed. Het diopter wieltje is wel klein. Bij een paar gelegenheden (o.a. een concert) heb ik eveneens gebruik gemaakt van de EVF; het LCD scherm uit om geen aandacht te trekken of anderen te storen.
7x zoom, 18-200mm bereik. Met een bereik van 100mm (RX100) of 120mm (G7X) was ik ook prima tevreden geweest, maar die 200mm is toch een aantal maal goed van pas gekomen met de vakantiekiekjes. Een paar stappen naar voren doen gaat nu eenmaal niet altijd wanneer er een hek is of iets zich afspeelt op grotere hoogte. Een foto schieten op 100mm met een 1" sensor camera en naderhand
croppen had natuurlijk ook gekund, maar soms wil ik (we

) niet teveel meer doen aan post-processing.
Panorama mode met in-camera stitching. Voor het eerst dat ik een camera heb die dat kan, als ik mijn smartphone niet meereken. Absoluut geweldig. Vooruit, er zijn redenen en voorbeelden om het stitchen gewoon op je PC te doen, maar toch brengt zo'n all-in panorama mode veel creatief plezier. Die vuurtoren stond toch maar mooi helemaal erop van dichtbij!
HDR en bracketing. Laat het toestel razendsnel drie foto's achter elkaar nemen en aan jou de keuze of de camera het mag samenvoegen (HDR) of dat je eindigt met drie foto's (bracketing).
RAW en JPEG. Het wegschrijven van de foto's nam wat tijd in beslag toen ik koos voor 5fps burst mode in combinatie met RAW+JPEG, maar het is niet een combinatie die ik vaak gebruik. RAW+JPEG heb ik vaker gebruikt met de creatieve instelling "dynamic monochrome"; je werkt met het mooie zwart/wit voor de compositie op je LCD scherm en de JPEG, terwijl je alle kleur info behoudt in je RAW. De 5fps heb ik meermaals gebruikt in combinatie met JPEG. Meer kans op een geslaagde foto zonder dichte ogen

Bij 5fps doet de camera nog voor elke frame opnieuw focussen.
WiFi en NFC. Mijn smartphone ondersteunt NFC, dus het is een kwestie van mijn telefoon tegen de camera aanhouden en ze hebben al WiFi contact (wel eerst de photo app van Panasonic openen). Je smartphone (of tablet) kan als afstandsbediening gebruikt worden; werkt soepel en op deze manier kun je toch nog een touchscreen gebruiken voor het focussen en schieten van de foto. Tijdens mijn vakantie heb ik via mijn tablet vaak door de foto's
op de camera gebladerd en selecties gemaakt. De snelheid was ver boven verwachting.
De LF1 is compact, compacter en lichter dan een RX100 of G7X (of G9X). Hij past beter in mijn broekzak ofschoon ik hem niet vaker dan strikt noodzakelijk in een broekzak doe. De LF1 ligt beter in de hand dan de RX100 en G7X; dit komt deels doordat hij lichter is. Kan de grip beter? Dat wel, maar i.t.t. de RX100 ga ik met de LF1 niet voor een attachment grip.
De snelheid... hij is sneller op sommige punten dan de RX100! Een poosje terug zijn er hier al wat getallen gepost ter vergelijk, maar met het uitproberen in de winkel voelde hij ook al sneller. Sommige situaties (o.a. met kinderen) laten niet op zich wachten; elke seconde of fractie van een seconde die je dan kunt besparen telt. Als het goed voelt, dan is het goed!
Geen idee of andere camera's zoals de RX100 of G7X dit ook bieden, maar met de LF1 kun je ervoor kiezen dat hij je zoom-stand en/of focus onthoudt bij het uitschakelen. Wellicht handig in sommige situaties. In manual mode biedt hij verder een
focus-distance scale, zodat je van tevoren weet van waar tot waar alles in focus is.
Je levert met de LF1 in op sensor grootte. Een kwalijke zaak? Ik was huiverig, want die keren dat ik naar een concert ga wil ik wel een gedenkwaardige foto kunnen maken, zonder teveel tenenkrommende ruis. Ik heb tijdens een eerste concert echter een paar mooie foto's kunnen maken. Niet bedoeld voor poster formaat. Met mijn smartphone was het een regelrechte ramp geworden en vooral
_dat_ wilde ik vermijden. Had ik met een RX100 of een G7X nog betere foto's gehad? Vast wel, maar dan was ik puur daarvoor minimaal een paar honderd euro meer kwijt geweest. Als het nodig is, dan is het nodig, maar naar gevoel was de LF1 voor mij voor nu de meest logische stap. Op fora werd ik sowieso stapel van de pixel-peeping G7X vs RX100 discussies, het plezier ging er wat vanaf

De LF1 was een last minute aankoop net voor mijn vakantie en heeft me veel plezier gegeven.
Iets waar je wel op moet letten met de LF1 is de
mode dial bovenop. Het wieltje draait iets makkelijker dan die van de RX100 en G7X. Met het tevoorschijn halen van de camera verdraaide het wieltje een paar maal tijdens een concert. Het kan zijn dat hij dan tussen twee modes in komt te zitten en een foutmelding geeft of dat hij tot je verbazing op een andere mode stond. Bij mij was hij op effect/scene mode gedraaid met JPEG foto's vol sterretjes tot gevolg. Gelukkig schoot ik in JPEG+RAW!
Nit-picking... wanneer je van mode wijzigt door aan het wieltje te draaien, dan wordt het ook geanimeerd getoond op het LCD scherm. Dit is wat aan de trage kant, waardoor je met snel handelen de mode kunt wijzigen van M naar A, terwijl het scherm nog bij S is. Het toestel staat dan op A, maar je zou in de verleiding kunnen komen om het wieltje nog een tik te geven.
Het aan/uit knopje is niet helemaal handig gepositioneerd op de LF1 en ik ben niet de enige geweest die bij een eerste gebruik het toestel uitzette in plaats van een foto te nemen

Het is allesbehalve een deal breaker, want het went ontzettend snel.
De accu. Het opladen gebeurt net als bij de RX100 in de camera. Er zijn meen ik wel 3rd party opladers te koop. De oplaadtijd die her en der vermeld wordt klopt wel. Opladen via USB in de auto of met een powerbank is ook wel gemak. De camera schijnt niet zolang op één accu te kunnen doen. Ik heb me er nog mee kunnen redden, maar ga net als bij m'n andere camera's toch voor een tweede accu. De airplane mode aan te zetten schijnt ook wonderen te doen voor de prestaties; die zet ik alleen uit wanneer ik hem via WiFi wil koppelen.
Als iemand de camera aanschaft dan zou ik wel iets van beschermfolie aanbrengen op het gevoelige scherm. Het scherm ligt gelijk met de oppervlakte van de verdere behuizing; geen randje of zo. Ik ben zelf tevreden over een
@FoliX product.
Verdere "minpunten"? Geen 24mm groothoek, niet lichtsterk over zijn hele bereik zoals de G7X, weinig JPEG instellingen, geen
tilt-bare flits, geen
tilt-baar touchscreen, geen flitscompensatie, geen 1" sensor. Dus....

Maar net de vraag wat voor jou cruciaal is en of het de meerprijs waard is. Voor het geld heb ik in elk geval een veelzijdig cameraatje voor betrekkelijk weinig geld die ik makkelijk en vaak meeneem. Voor een
once-in-a-lifetime vakantie zou ik wel nog iets anders meenemen.
@Gonadan: nu ben je zeker nog steeds niks wijzer hehe
[
Voor 8% gewijzigd door
Gim op 29-10-2015 12:33
]