Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
@Gonadan: bracketing zit standaard op (vrijwel) alle spiegelreflexen, op een compact is het wat minder standaard. Dus HDR is, vooral op een compact, een nuttige toevoeging. Vooral als je bedenkt dat Lightroom niet echt een tool is voor de typische compact camera gebruiker.

Ik gebruik geregeld bracketing om de mooiste foto uit te zoeken, niet om achteraf HDR te gaan doen.

En dat instagram: ik moet er niks van hebben! Ik wil graag natuurgetrouwe foto's, verkloten kan altijd nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aghanim schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:41:
Als ik het goed herinner kijk jij in hetzelfde segment. Is de P340 voor jou geen optie en zo nee, waarom niet?
Samenvattend staan in die vergelijking onderstaande opties:
• Sony RX100
• Panasonic LF1
• Nikon P340
• Fujifilm XQ1
• Canon S120
• Canon G7X (eigenlijk te duur vergeleken met de rest dus valt wel af)

De meeste features zijn identiek, maar sommigen van dat rijtje hebben iets waardoor ze er uit springen en je er dus voor zou kunnen willen kiezen:
• RX100 heeft een lekker grote sensor en dus ook nog eens goed in low-light
• LF1 heeft ruim 7x zoom en een zoeker
• S120 heeft een touchscreen

De P340 heeft niets wat anderen niet hebben, dus springt er niet uit. Daarom zie ik geen reden om die serieus te overwegen.

Wat ik qua tijden had gevonden:
Actie (in seconden)LF1RX100S120P340
Afdrukvertraging0,250,40,50,4
Aan tot gebruiksklaar1,73,31,81,9
Tijd tussen 2 foto's0,81,322

Waarbij het mij opvalt dat de LF1 gewoon veel sneller is dan de rest, dat is tijdens de point-and-shoot vakantie of familiegelegenheid erg fijn. Zeker omdat we tien jaar geleden initieel naar DSLR gestapt zijn juist vanwege de trage compacts. :)
ikweethetbeter schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:04:
@Gonadan: bracketing zit standaard op (vrijwel) alle spiegelreflexen, op een compact is het wat minder standaard. Dus HDR is, vooral op een compact, een nuttige toevoeging. Vooral als je bedenkt dat Lightroom niet echt een tool is voor de typische compact camera gebruiker.

Ik gebruik geregeld bracketing om de mooiste foto uit te zoeken, niet om achteraf HDR te gaan doen.

En dat instagram: ik moet er niks van hebben! Ik wil graag natuurgetrouwe foto's, verkloten kan altijd nog...
Op de genoemde camera's hierboven zit bij de meesten wél bracketing, kwalitatief gezien heeft dat dan gewoon wél de voorkeur boven ingebouwd HDR. Daarmee wil ik niet zeggen dat HRD geen nut heeft op een compact, integendeel, maar het is voor mij gewoon absoluut geen argument om een camera op uit te zoeken.

Als je dat soort features allemaal interessant vindt moet je meer in de travelzoomhoek gaan kijken, niet in de meer high-end compacts. Dat is een andere doelgroep. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:36:
@moozzuzz:
Als je die lekker vond werken en de opvolger werkt net zo dan kan je die gewoon halen toch? Wil je toch verder kijken dan is bovenstaande vergelijking wel een leuke start.
Idd ik kom net op het juiste moment in de thread binnenvallen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:10:
[...]
De meeste features zijn identiek, maar sommigen van dat rijtje hebben iets waardoor ze er uit springen en je er dus voor zou kunnen willen kiezen:
• RX100 heeft een lekker grote sensor en dus ook nog eens goed in low-light
• LF1 heeft ruim 7x zoom en een zoeker
• S120 heeft een touchscreen

De P340 heeft niets wat anderen niet hebben, dus springt er niet uit. Daarom zie ik geen reden om die serieus te overwegen.

Wat ik qua tijden had gevonden:
[table]
[tr][td]Actie (in seconden)[/][td]LF1[/][td]RX100[/][td]S120[/][td]P340[/][/]
[tr][td]Afdrukvertraging[/][td]0,25[/][td]0,4[/][td]0,5[/][td]0,4[/][/]
[tr][td]Aan tot gebruiksklaar[/][td]1,7[/][td]3,3[/][td]1,8[/][td]1,9[/][/]
[tr][td]Tijd tussen 2 foto's[/][td]0,8[/][td]1,3[/][td]2[/][td]2[/][/]
Als je het op deze manier brengt dan heeft de LF1 een tweetal belangrijke onderscheidende features met de snelheid en het zoombereik. Qua prijs past deze ook goed bij de S120 en P340. Zelf vind ik de P340 in het wit er wel mooi uit zien maar dat is dan ook de enige 'feature' inderdaad. Touchscreen lijkt mij irritant dus daarom is de S120 voor mij niet direct de eerste keuze.

Eens kijken of Media Markt deze 3 toestellen heeft staan, dat vergelijkt toch het gemakkelijkst qua fysieke kenmerken. De RX100 vind ik te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Touchscreen ben ik sinds kort gewend van mijn 70D, daar heeft het reteveel toegevoegde waarde. Je bent geenszins verplicht het te gebruiken, maar het is extra en werkt briljant. Nu zegt dat nog niets over de S120 an sich, maar wel over de potentie. Wat mij van de S120 iets tegen staat is dat dingen als panorama er niet op zit en ik denk dat je het touchscreen niet heel veel zult gebruiken.

De voordelen die ik van het touchscreen op mijn DSLR ervaar zijn:
• in het enorme menu kan je direct tabbladen en opties benaderen in plaats van scrollen
• touch focus bij filmen en foto's maken, voor als je vanuit een lastige hoek foto's maakt
• touch shutter, voor rottige hoeken
• quickmenu waarin je alle belangrijke instellingen direct kunt aanpassen
• standaard input als pinch zoom
Alleen die laatste twee verwacht ik op de S120 bruikbaar terug te vinden.

Overigens lijkt die detailpagina met vergelijking niet waterdicht te zijn, de S120 heeft ook gewoon bracketing, ook al staat het er niet letterlijk bij.

En inderdaad, ik neig niet voor niets naar de LF1, juist vanwege die twee features. Wat je wel mist ten opzichte van de S120 is een beetje bereik op groothoek en wat diafragma op groothoek. Dat lever je in voor de zoom, de vraag is wat je belangrijker vindt. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 05-08-2015 12:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

Als je het op deze manier brengt dan heeft de LF1 een tweetal belangrijke onderscheidende features met de snelheid en het zoombereik. Qua prijs past deze ook goed bij de S120 en P340. Zelf vind ik de P340 in het wit er wel mooi uit zien maar dat is dan ook de enige 'feature' inderdaad. Touchscreen lijkt mij irritant dus daarom is de S120 voor mij niet direct de eerste keuze.

Eens kijken of Media Markt deze 3 toestellen heeft staan, dat vergelijkt toch het gemakkelijkst qua fysieke kenmerken. De RX100 vind ik te duur.
Als het touch screen genoemd wordt van de S120 dan goed om ook de EVF als onderscheidend kenmerk van de LF1 te noemen. Verre van top, maar zeker bruikbaar als je je familie niet op t schermpje ziet door de zon :-)

De LF1 is trouwens ook in het wit als je iets onderscheidends wil. De p340 zag ik niet liggen bij de Mediamarkt, of die er dan toch echt uitgaat?!?. De LF1 staat meen ik niet op de website maar hebben ze wel bij een aantal vestigingen in t lokale assortiment. En anders een foto speciaalzaak. De s120 kwam ik juist tegen bij de MM en niet bij diverse speciaalzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:40:
Touchfocus op een compact? Meh, zoveel heb je niet te kiezen qua focus, bijna alles is toch al scherp. ;)
Zou dat de reden zijn dat Canon naast touchscreen een defocus mode heeft met de S120 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een beetje speciaalzaak heeft ze allemaal staan, maar met een MM weet je het inderdaad nooit.

Met defocus bedoel je die digitale bokeh imitatie? Man man man wat is dat toch hondslelijk af en toe. :r

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik denk dat ik voor de LF1 ga. De zoom maakt wat mij betreft het verschil en de witte variant vind ik er ook erg gaaf uit zien. Helaas geen speciaalzaak dicht in de buurt, dan kan ik deze net zo goed bestellen en morgen hier thuis proberen. Vermoedelijk gaat deze, gezien mijn skills, prima bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Overigens is het beter bereik te vergelijken dan 'zoom', dat is veel eerlijker. Zoom is niets meer dan de verhouding tussen groothoek en tele, bereik is wat je daadwerkelijk krijgt.

Voorbeeld:
• S120: bereik 24 - 120, 5x zoom
• LF1: bereik 28 - 200, 7,142857[142857]* zoom
Dus je levert iets in op groothoek, maar je bereik op tele is bijna het dubbele. Iets wat je niet verwacht als je 5 vs 7 zoom leest. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Geweldig dit! Door alle discussies de LF1 nogmaals bekeken en gekocht. Merk dat ik met het laten bezinnen en bezinken enthousiaster ben over de kleine Panasonic. Zwart, ninja stealth! ;-)

De RX100 bestelling teruggedraaid bij de winkel. Spaart wat euri uit, die vast een andere goede bestemming vinden... accessoires zoals een extra accu, grip of case. Life's good :-)

[ Voor 27% gewijzigd door Gim op 05-08-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_O-

En ben je nu niet bang voor verminderde beeldkwaliteit? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:32:
_O-

En ben je nu niet bang voor verminderde beeldkwaliteit? :+
Ik confronteer mijn angsten met deze aankoop haha :-p. Doe vast een stapje terug qua beeldkwaliteit, maar kom t wel te boven. Denk dat ik meer plezier beleef aan de LF1 en dat telt ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat heeft je nu dan om doen slaan qua beslissing? Initieel zat je nog op écht high-end niveau met RX100(II/III) en de GX7. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:45
€€€€€€€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:17:
Wat heeft je nu dan om doen slaan qua beslissing? Initieel zat je nog op écht high-end niveau met RX100(II/III) en de GX7. :)
Even afstand genomen, de roze 1 inch bril afgezet en mijn doelstellingen en eisen opnieuw bekeken.

Ik had me tot voor kort niet in de LF1 verdiept, omdat deze naar zeggen discontinued en nog maar moeilijk verkrijgbaar was. Diverse andere modellen met eenzelfde formaat sensor (S120, P340) overtuigden niet, waardoor ik al snel bij de échte high-end modellen uitkwam. Vervolgens heb ik me steeds meer verdiept in de (on)mogelijkheden van deze modellen. Helemaal enthousiast; dit en niks minder meer. Alleen nog kijken naar de onderlinge verschillen en een goede keuze maken. Zo gezegd, zo gedaan.

Alleen de LF1 kwam weer om de hoek kijken :P Heroverweging! Wat wilde ik er ook alweer mee? Welke vind mijn vrouw prettiger bedienen? Welke is sneller, veelzijdig genoeg en geeft mij voldoende gevoel van controle en kwaliteit? De LF1 scoorde in alle eerlijkheid heel aardig :) Het bereik, de zoeker, HDR/panorama, de snelheid, de compactheid en een wat betere sensor. M'n ogen gaan blij zijn met een zoeker. Dat ik er geld mee bespaar is mooi meegenomen.

Het is nu wel zover gekomen dat ik mijn verdere gear onder de loep ben gaan nemen. Als enige compactheid en mobiliteit nu beter bij mij past, dan moet ik misschien eens gaan kijken naar een systeemcamera, Die is makkelijker meegenomen dan een grote spiegelreflex, bijvoorbeeld een Panasonic GX7. Een compacte GM1/GM5 als één tussenoplossing trekt me niet. Een dergelijke set (LF1 + GX7) klinkt goed in de oren. Nu echter eerst genieten van de LF1 8)

Neemt niet weg dat de G7X en RX100 serie nog steeds geweldige modellen zijn, maar goed is goed 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 06-08-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:28
Allen, aangezien ik ook een keuze heb gemaakt binnen het compact segment deel ik even mijn overwegingen en uiteindelijke keuze.

Wat wilde ik:
een compacte camera waarmee ik hoge kwaliteit foto's kan maken, zonder daarbij meteen uit te komen op zware/grote/logge camera's die je alleen meeneemt voor speciale gelegenheden/vakanties

Waarom:
Ik heb een kleine jongen van 1,5 jaar en een 2e baby die eraankomt, waardoor de wens naar kwaliteit foto's toenam. Momenteel heb ik geen camera behalve mijn LG G3, en hoewel die voor een smartphone goede foto's maakt zie ik aan de foto's dat de kwaliteit niet afdoende is. Over 10 jaar wil ik de foto's terugkijken en nog steeds denken: wat een mooie foto, en niet wat een belabberde camera had ik toen

Eisen:
- Foto's die enkele klasses hoger liggen dan die van een smartphone, liefst DSLR kwaliteit
- Compacte camera die je overal mee naar toeneemt als ware het een telefoon, om het motto de beste camera is degene die je bij je hebt nog maar eens te bevestigen
- Foto's maken belangrijker dan video
- Mogelijkheid tot maken 'selfies' dmv een klapbaar scherm om zo wat vaker zelf met de kids op de foto te staan
- Video minimaal 1080p
- Koppelen van camera aan smartphone om leuke foto's direct via whatsapp te kunnen delen met de wereld

Kandidaten:
- Sony RX100 II/III/IV
- Canon G7X
- Pansonic LX100

Sony RX100 IV viel af omdat deze nieuwste generatie erg duur is en op het gebied van fotokwaliteit volgens de eerste reviews niet beter is dan de III. De verbeteringen liggen bij deze camera vooral op snelheid en 4K video.

Sony RX100 II viel af omdat er geen 'selfie-mode' op zit

Panasonic LX100 is volgens de reviews de beste compact camera, maar voor mij is deze niet compact genoeg want past niet in een broekzak. Dat is een harde eis, anders komen veel andere camera's ook in beeld

Kortom, feitelijk 2 kandidaten die overblijven: Canon G7X en Sony RX100 III. Wat spreekt voor de Sony is:
- een ingebouwde EVF,
- filmen in 1080p 24p,
- een betere connectie met smartphone dan de Canon,
- sneller schieten in continu modus.
- betere accu
- lcd scherm zwenkt omhoog en omlaag

Wat spreekt voor de Canon is:
- een groter zoombereik (max 100 mm ipv 70 mm),
- touchscreen waardoor de bediening meer neigt naar hoe smartphones momenteel werken (lees gebruiksvriendelijker).
- goedkoper, dus prijs/kwaliteitsniveau ligt hoger
- ligt beter in de hand

Verder lijken de camera's vrij identiek. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar (sommige sites kiezen de Sony, andere de Canon als beste), wss identieke sensor aan boord. Sony is wat constanter over het gehele bereik, de Canon wordt is 'softer' maar met een grotere zoom.

Keuze:
Canon G7X. Dit omdat het prijsverschil momenteel te groot is om te negeren. De Sony is completer als camera, heeft betere connectie met je smartphone dan de Canon en wordt geleverd met software waarmee je RAW foto's kunt optimaliseren (Capture One dedicated Sony suite). Echter de tekortkomingen van de Canon zijn deels op te vangen (2e accu erbij kopen, camera op zijn kop houden om vogel-perspectief te schieten). Bovendien is het touch-to-focus, en gebruiksgemak van een touchscreen doorslaggevend. In sommige reviews worden de Sony menu's als nodeloos ingewikkeld geduid. Omdat het met kleine kinderen belangrijk is dat je foto's soms heel snel moet schieten lijkt mij het touchscreen, focus bepalen door te tikken en schieten een goede feature. Bovendien is mijn vriendin een digibeet, dus hoe gebruiksvriendelijker en eenvoudiger de camera is, des te beter. Autofocus van de Sony schijnt iets beter, maar juist met deze camera's wil je denk ik manueel focussen om zo diepte te creëren. Kortom, ieder zijn keuze maar het gebruiksgemak van de Canon,plus het prijsverschil (momenteel is het verschil meer dan 200 euro, heb de camera gekocht bij Amazon.de voor 450 euro) hebben voor mij de doorslag gegeven.

Hieronder nog wat linkjes naar reviews die ik heb gebruikt:
Leesvoer
http://gizmodo.com/the-be...r-every-parent-1672235946
http://www.imaging-resour...y/rx100-iii/vs/canon/g7x/
http://www.cameralabs.com...werShot_G7X/verdict.shtml
http://www.dpreview.com/a...e-compacts-2014-roundup/9
Kijkvoer
YouTube: Canon G7X vs. Sony RX100 MK III Shootout
YouTube: Tested: Canon G7 X vs. Sony RX100 III

Vraag: Ik ben geen ervaren fotograaf, maar wil best wel eens gaan 'spelen' met manuele instellingen en het verwerken van RAW-foto's. Wat is goede, maar goedkope, software om eens te kijken wat je uit RAW-foto'skunt halen achteraf. Het kan zijn dat ik dit echt leuk ga vinden, het kan ook zijn dat ik (ivm tijdgebrek en enthousiasme) het achteraf bewerken van RAW foto's laat voor wat het is en met JPEG genoegen neem. Wil dus niet investeren in dure software als ik het wellicht niet ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik heb sinds kort de G7X, te kort om er heel veel over te zeggen. De accu is niet slechter dan m'n Ixus 210.

De beeldkwaliteit is enorm veel beter dan de Ixus (grotere sensor, nieuwer, lichtersterkere lens) en zal vergelijkbaar zijn aan de Sony.

De EVF mis je, maar op de Ixus heb ik hem weinig gemist.

Bij de G7X heb je een dedicated knop voor expose compensation en die gebruik ik vrij vaak.

Verder kun je wat knoppen configureren, ik heb de video record button nu op ISO instelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een nieuwe pricewatch: Canon NB-6LH Accu voor de pricewatch: Canon PowerShot SX510 HS Zwart. Hopelijk op Gamescom geen lege accu meer :)

[ Voor 54% gewijzigd door PcDealer op 07-08-2015 10:47 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
bramberk15 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:12:
Allen, aangezien ik ook een keuze heb gemaakt binnen het compact segment deel ik even mijn overwegingen en uiteindelijke keuze.
Apart, dit is een forum om je met deze keuze te helpen, maar je hebt de keuze al gemaakt! Of zoek je bevestiging???
Over 10 jaar wil ik de foto's terugkijken en nog steeds denken: wat een mooie foto, en niet wat een belabberde camera had ik toen
Je gaat dus voor kwaliteit, prima!
Sony RX100 IV viel af omdat deze nieuwste generatie erg duur is en op het gebied van fotokwaliteit volgens de eerste reviews niet beter is dan de III. De verbeteringen liggen bij deze camera vooral op snelheid en 4K video.
Snelheid: kun je niet genoeg van hebben!
4K video: nu nog niet belangrijk, maar dat vind je later misschien wel.
Autofocus van de Sony schijnt iets beter, maar juist met deze camera's wil je denk ik manueel focussen om zo diepte te creëren.
Aparte visie... Gaat je voorkeur uit naar MF, dan ben je met een DSLR met een lens met duidelijke focusring waarschijnlijk beter af...
Vraag: Ik ben geen ervaren fotograaf, maar wil best wel eens gaan 'spelen' met manuele instellingen en het verwerken van RAW-foto's. Wat is goede, maar goedkope, software om eens te kijken wat je uit RAW-foto'skunt halen achteraf. Het kan zijn dat ik dit echt leuk ga vinden, het kan ook zijn dat ik (ivm tijdgebrek en enthousiasme) het achteraf bewerken van RAW foto's laat voor wat het is en met JPEG genoegen neem. Wil dus niet investeren in dure software als ik het wellicht niet ga gebruiken.
Bij de Sony heb je die erbij!

Ik vermoed dat de vraag hier niet thuis hoort, maar in een ander forum.

Daarnaast had ik van iemand, die zijn hardware aankoop zo goed heeft voorbereid, wel verwacht dat hij Google ook weet te gebruiken om een RAW pakketje te selecteren...

Mijn tip: laat RAW eerst eens achterwege, en leer je camera eerst eens goed kennen met JPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autofocus van de Sony schijnt iets beter, maar juist met deze camera's wil je denk ik manueel focussen om zo diepte te creëren.
:? Leg even uit wat manueel focus hier voor invloed op heeft, want ik manueel focus al jaren, maar ik creëer er echt niet meer diepte mee.
Wat is goedkoop en wat is duur? Lightroom vind ik persoonlijk goedkoop en is ideaal om raw-foto's mee te bewerken (en nog tig andere dingen mee te doen).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
@ikweetbeter: ik wilde mijn keuze niet bevestigd zien, maar mijn reden tot een bepaalde keuze komen delen om zo andere mensen die nog willen/moeten beslissen wellicht te kunnen helpen

@universal crea.. zoals gezegd ben ik geen expert in fotografie, ik ben zelfs een complete noob en heb me enkel de afgelopen dagen ingelezen via het web. Maar ik neem aan dat als ik een object op de voorgrond selecteer via het touchscreen dat het gevolg daarvan is dat het de achtergrond uit focus haalt, waardoor je een diepte-effect creert.. Dat was mijn theorie althans.

Mbt RAW-software: Lightroom had ik inderdaad al gezien/gelezen als goede software. Ik zal nog eens googlen. Verder eens over wat is goedkoop en wat is duur: het hangt samen met hoeveel je iets gebruikt. Zelfde theorie gaat op voor een bed of een tv, sommige mensen kijken uren per dag naar een tv. Dan zou ik een tv uitkiezen op basis van beste beeldkwaliteit. Idem voor een bed waar je 1/3 van je leven op ligt. Het probleem/geval is dat ik nog niet weet of ik bereid ben (of het leuk genoeg vind) om me in de RAW-software te verdiepen, vandaar dat ik tips mbt RAW graag zou zien. Als ik me er niet in ga verdiepen dan vind ik het zonde om daar geld in te investeren. Zoals ikweetbeter al zegt, wss beter om eerst eens de camera te leren kennen, en dan pas eens na te denken over het gebruik van software om RAW-bestanden te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
bramberk15 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:04:
Maar ik neem aan dat als ik een object op de voorgrond selecteer via het touchscreen dat het gevolg daarvan is dat het de achtergrond uit focus haalt, waardoor je een diepte-effect creert.. Dat was mijn theorie althans.
Dat klopt voor zover de aperture groot genoeg is en je dichter dan de hyperfocale afstand zit.
Heel mooie post en goede keuze, zo vaak spijt gehad dat ik geen compact bij had bij leuke kidsmomenten.

Qua RAW-bewerking is er de standaard in RAW-land: LightRoom (met talloze yt video's over hoe en wat - immers veel sliders hebben is leuk, maar je moet ook weten wat ze doen :) ). Er zijn ook alternatieven (hiervan weet ik dat ze steeds trials hebben of gratis zijn). C1 is zowat het beste pakket (maar ook een pak duurder dan LR).

[ Voor 15% gewijzigd door moozzuzz op 07-08-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramberk15 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:04:
@universal crea.. zoals gezegd ben ik geen expert in fotografie, ik ben zelfs een complete noob en heb me enkel de afgelopen dagen ingelezen via het web. Maar ik neem aan dat als ik een object op de voorgrond selecteer via het touchscreen dat het gevolg daarvan is dat het de achtergrond uit focus haalt, waardoor je een diepte-effect creert.. Dat was mijn theorie althans.
Als je het via touchscreen selecteert, is het toch ook gewoon autofocus. Staat dus los van manueel focus. Maar om dit effect goed te krijgen, heb je een lens nodig met een groot diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
Universal Creations schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Als je het via touchscreen selecteert, is het toch ook gewoon autofocus. Staat dus los van manueel focus. Maar om dit effect goed te krijgen, heb je een lens nodig met een groot diafragma.
Mijn perceptie was/is dat als ik via het touchscreen bepaal waar de camera dient te focussen, dat het dan manuele focus is. Want de camera kan er ook voor kiezen, als ik zelf geen input geef, om te focussen op het object in de achtergrond.

Maar goed, zoals ik al merk via de diverse posts moet ik nog wel wat bijspijkeren aangaande terminologie/gebruik van een camera. Iig blij met mijn keuze en hopelijk kan ik de komende tijd wat van deze terminologie in praktijk brengen. Who knows: misschien komt er later dan wel een DSLR bij. Maar zoals gezegd: prioriteit is eerst om een goede camera ten alle tijde bij me te hebben, en goed te gebruiken, dan een hele goede camera die 8 v/d 10 x stof ligt te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramberk15 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:52:
Mijn perceptie was/is dat als ik via het touchscreen bepaal waar de camera dient te focussen, dat het dan manuele focus is. Want de camera kan er ook voor kiezen, als ik zelf geen input geef, om te focussen op het object in de achtergrond.
Dat is meer een auto-stand van een camera dat hij bepaalt waar de focus ligt. Je kunt de meeste camera's ook zo instellen dat je zelf bepaalt waar de focus moet liggen. Manueel focus is dat je aan de focusring van je lens kunt draaien en daarmee de focus legt. Autofocus is dat de camera de lens beweegt om de focus te verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricaRetse
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-04-2022
Gim schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:06:
[...]

En zijn we al wat wijzer geworden? Je doelde trouwens op de originele rx100? Of de II of nog een duurdere?

De RX100 is een tikkeltje groter, duurder en ontbeert een feature zoals touchscreen of viewfinder maar heeft wel een grotere sensor en de accu houdt t wat langer vol.

De vraag of t de 100 euro waard Is.
Haha...............nou, ik ben wel wijzer geworden, maar heb nog niet gekozen. Ik doelde op de rx100I, ik vind het de meerprijs niet waard om een duurdere variant te nemen. Ondertussen mij laten informeren bij een lokale fotozaak. Probleem is dat voor mij het gewicht heel belangrijk is ivm problemen met mijn nek. Hierdoor vallen alle systeemcamera's al af en kom je bij een compactcamera uit. Aangezien ik afgelopen winter ben begonnen met een beginnerscurus en komende winter daarmee doorga wil ik wel kunnen spelen met diafragma, sluitertijd etc. Al met al had ik al heel lang de rx100I in mijn hoofd. Totdat ik een reis boekte waarin ook een safari zit. Dan is zoom ook wel leuk. Beestjes zitten meestal wat verder weg ;). Voor mezelf nu besloten dat het of de rx100I wordt of een nikon s9900 (dan maar een kleinere sensor, maar wel meer zoom). Het is vast lastig om hier een advies over te geven, maar is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

EricaRetse schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:43:
[...]

.... Probleem is dat voor mij het gewicht heel belangrijk is ivm problemen met mijn nek. Hierdoor vallen alle systeemcamera's al af en kom je bij een compactcamera uit. ....
Je hebt ook shoulderstraps, een soort schouderholster maar dan voor camera's aan te hangen ipv een pistool. Dan draagt je schouder/sleutelbeen het camera gewicht en hang de camera onder je oksel.
google dit: shoulder strap camera en klik op "afbeeldingen" dan zie voldoende voorbeelden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 07-08-2015 23:52 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
EricaRetse schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:43:
Haha...............nou, ik ben wel wijzer geworden, maar heb nog niet gekozen. Ik doelde op de rx100I, ik vind het de meerprijs niet waard om een duurdere variant te nemen.
Ik ben erg tevreden dat ik voor de RX100 M2 gegaan ben. Het ging me eerst vooral om het kantelbare scherm, maar ik merk nu dat ik de wifi functie heel vaak gebruik om even snel een foto te kunnen kopiëren naar mijn telefoon. Deze functie vind ik nu al bijna onmisbaar :)

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Vandaag mijn Panasonic LF1 ontvangen. Kan niet wachten om er foto's mee te schieten. Apparaatje mag laten zien dat ik wijselijk van de RX100 heb afgezien :-)

Ook een folietje gekocht voor t scherm. Voor t eerst met een compact, maar leek me ditmaal wel aanbevolen

USB charging, maar zit verder dus wel een stopcontact stekkertje bij. Dacht al even van niet :-P Papieren manual en advanced manual op Dvd. Verder nog wat software, silkypix.

Bedankt allemaal! Leuke en leerzame discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maureen95
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2024
Hoi!

Ik wil binnenkort graag een compactcamera aanschaffen omdat ik wil beginnen met vloggen. Nu zoek ik een goede compact camera die:

- Goede filmkwaliteit heeft (HD)
- Lange accuduur
- Het liefst een groothoeklens
- Als het kan een klapbaar schermpje waardoor je kan zien waar je precies filmt
- Niet duurder dan 350 euro

Kunnen jullie mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat heb je zelf al gevonden? In de pricewatch staan veel compactcamera's met veel specificaties, dus daar kun je vast al wat uitfilteren. Misschien dat je een voorkeur hebt voor een bepaald model of merk, zodat de selectie wat kleiner wordt. Want wij kunnen wel tig camera's noemen, maar dat is niet echt de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maureen95
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2024
Oke sorry!
Ik heb zelf de Samsung NX3000 en de Canon PowerShot S120 in gedachten.
Aan de Samsung vind ik het al fijn dat er zo een klepschermpje bijzit maar die ligt net weer iets boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow, dat zijn wel 2 totaal verschillende camera's. De NX3000 is een systeemcamera met een flinke sensor en losse lens. De S120 is een compactcamera met vaste lens en behoorlijk kleinere sensor. Met de S120 kun je wel iets meer inzoomen dan met de standaard 16-50 kitlens bij de NX3000.
Waarom kom je op deze 2 camera's uit? En onder welke omstandigheden ga je vloggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 08-08-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maureen95 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:25:
Ik wil binnenkort graag een compactcamera aanschaffen omdat ik wil beginnen met vloggen. Nu zoek ik een goede compact camera die:
- Goede filmkwaliteit heeft (HD)
- Lange accuduur
- Het liefst een groothoeklens
- Als het kan een klapbaar schermpje waardoor je kan zien waar je precies filmt
- Niet duurder dan 350 euro
Al deze dingen voor een vlog kom je tegen in een camcorder, heb je daar al aan gedacht??
In jouw range zitten leuke toestellen van Canon/Panasonic/Sony om er maar een paar te noemen.

Voor het filmen van 'sportdingetjes' gebruiken wij een HD Panasonic, lekker klein, licht en een uitstekende beeldkwaliteit, zelfs in lichtzwakke omstandigheden.
En nog betaalbaar ook.

Natuurlijk kan ik ook een van onze spiegelreflexen of systeemcamera's pakken, maar zo'n camcorder doet dat ene specifieke ding toch net iets comfortabeler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gim schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:33:
Vandaag mijn Panasonic LF1 ontvangen. Kan niet wachten om er foto's mee te schieten. Apparaatje mag laten zien dat ik wijselijk van de RX100 heb afgezien :-)

Ook een folietje gekocht voor t scherm. Voor t eerst met een compact, maar leek me ditmaal wel aanbevolen

USB charging, maar zit verder dus wel een stopcontact stekkertje bij. Dacht al even van niet :-P Papieren manual en advanced manual op Dvd. Verder nog wat software, silkypix.

Bedankt allemaal! Leuke en leerzame discussies!
Zou je, eventueel in een PB als het hier niet mag, je ervaring kunnen delen met de LF1? Het zou mij erg helpen om de uiteindelijke beslissing te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hell no met je PB, delen in het topic helpt anderen ook met de keuze. Of nog beter, schrijf een echte review en post hier de link. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Heb zojuist de RX100 gekocht. Deze was bij Coolblue als 2e kansje (vitrine model met 18 maanden garantie) voor 309 euro beschikbaar. Helaas was het scherm erg bekrast en daarom heb ik deze retour gestuurd.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 15-08-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Als je er zeker van bent nooit een andere lens te gaan nemen dan de kittens, wat zou dan het voordeel zijn van een systeemcamera als de Nikon 1 J4 / Sony A-5000 tegenover de RX-100? Mij spreekt de Nikon wel aan omdat deze ook een 1" sensor heeft, maar toch zo'n 25% goedkoper is dan de RX-100. De Sony doet daar nog een schepje bovenop, al moet ik nog uitzoeken hoe compact deze is want dat vind ik wel belangrijk. Ik vraag me echter af of een systeemcamera veel meerwaarde biedt als je toch voornamelijk point-to-shoot doet?

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 15-08-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:09
De Sony A5000 heeft in ieder geval nog het voordeel dat de beeldsensor (veel) groter is, wat goed nieuws is voor de detailweergave, dynamic range en gevoeligheid bij weinig licht.

De J4 heeft als point-and-shoot weinig tot geen voordelen t.o.v. de RX-100. Ik ken zo even niet de verdere specs uit m'n hoofd, maar op hoofdpunten:
- de RX100 is compacter dan een 1 J4 met 10-30 kitlens
- de RX100 heeft meer zoombereik dan een 1 J4 met 10-30 kitlens (hoewel die 10-30 kitlens ietsjes meer groothoek heeft)
- de lens van de RX100 is lichtsterker dan de 10-30 kitlens van de 1 J4

Nu zou je er ook voor kunnen kiezen om de 1 J4 met 10-100 superzoom te nemen, maar die is behoorlijk veel volumineuzer; dan wordt het dus weer een andere discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Om het dan nog wat lastiger (of wellicht eenvoudiger) te maken is dat mijn budget eigenlijk max 300 euro is. De RX100 valt hiermee af, al ben ik bereid een paar tientjes meer uit te geven als ik daardoor een veel betere camera kan kopen. Met de Nikon en Sony heb je dan wel een goede sensor voor dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heeft er iemand ervaring met de Sony DSC-H300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik kan via via een P340 voor 150 euro kopen van 2 maanden oud, inclusief factuur en garantie. Mijn oorspronkelijke budget was max 300 euro, waarbij een camera die in de broekzak past toch de voorkeur heeft tegenover een systeemcamera. Uiteindelijk gaat het toch om point-to-shoot babyfoto's. De RX-100 zou daarmee (nieuw) dus toch afvallen en dan zouden de P340, S120, LF-1 of de Nikon 1 J4 (grote sensor maar wel systeemcamera) de opties zijn. Maar voor 150 euro vind ik de P340 dan een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik ben naar een compactcamera aan het kijken en wil daarbij kunnen inzoomen i.v.m. safari etc. Echter vind ik fotokwaliteit ook belangrijk. Mij is aangereden een camera te kopen met 30 x optische zoom. Ben momenteel aan het kijken naar de volgende camera's:
- Nikon s9900
- Panasonic Lumix TZ70
- Sony HX60V of de HX90V.
De HX90V lijkt volgens de test van de consumentenbond slechter te presteren qua fotokwaliteit. Ik weet echter niet in hoeverre die tests betrouwbaar zijn, fotozaken geven aan niet naar de tests te kijken. Het voordeel van deze camera is namelijk wel het formaat, lekker klein. Uiteindelijk is echter de kwaliteit van de foto wel het belangrijkst. Op advies van iemand ook op snapsort gekeken en daar scoort de Sony HX60V erg hoog.
Ben wel benieuwd naar de meningen. Of is minder zoom toch beter en ook voldoende voor een safari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:55:
Ik kan via via een P340 voor 150 euro kopen van 2 maanden oud, inclusief factuur en garantie. Mijn oorspronkelijke budget was max 300 euro, waarbij een camera die in de broekzak past toch de voorkeur heeft tegenover een systeemcamera. Uiteindelijk gaat het toch om point-to-shoot babyfoto's. De RX-100 zou daarmee (nieuw) dus toch afvallen en dan zouden de P340, S120, LF-1 of de Nikon 1 J4 (grote sensor maar wel systeemcamera) de opties zijn. Maar voor 150 euro vind ik de P340 dan een goede keus.
Zeker doen, leuke camera zeker voor 150 (klinkt bijna te mooi om waar te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:55:
Persoonlijk zou ik dan dan zuiver overwegen omdat hij zo goedkoop is, als keuze binnen het rijtje blijf ik bij mijn eerdere standpunt. Hij heeft helemaal niets wat de alternatieven niet hebben, maar zij hebben allemaal iets wat de P340 niet heeft. Dus hij springt er gewoon niet uit. :)

Had jij overigens niet al een RX100 gekocht? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:16:
[...]
Had jij overigens niet al een RX100 gekocht? ;)
Ja, was een demo model voor 295 euro maar zitten behoorlijke krassen/vlekken op het scherm. Lijkt een probleem met de coating te zijn. Ondanks de korting en dat je het niet ziet als het scherm aan is voelde het niet goed en ik wil natuurlijk wel blij zijn met een nieuwe aankoop :)

En inderdaad, de P340 springt nergens er uit, behalve in dit geval behoorlijk op prijs.

Ga nog wel even kijken voor de systeemcamera Nikon 1 J4 / Sony A5000 die beide een betere sensor hebben maar natuurlijk wel groter zijn. Eens zien hoe veel groter dat in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 13:22
Scherm coating bij de meeste Sony's is een probleem. Kun je eraf halen en dan je eigen protector erover.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Furfoot schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:16:
Scherm coating bij de meeste Sony's is een probleem. Kun je eraf halen en dan je eigen protector erover.
Ja dat gevoel had ik ook, want je ziet aan alle hoeken een klein randje zitten. Wel geprobeerd dit los te maken met mijn nagel (ik dacht namelijk dat er een screenprotector op zat) maar dat lukte niet. En dan is het natuurlijk lastig kiezen tussen de veilige optie terugsturen of met grof geschut aan de gang in de hoop dat het werkelijk eraf te krijgen is.

Aan de resultaten via Google te zien is het overigens iets wat veel vaker voorkomt en op zich te verwijderen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 17-08-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 13:22
Aghanim schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:29:
[...]

Ja dat gevoel had ik ook, want je ziet aan alle hoeken een klein randje zitten. Wel geprobeerd dit los te maken met mijn nagel (ik dacht namelijk dat er een screenprotector op zat) maar dat lukte niet. En dan is het natuurlijk lastig kiezen tussen de veilige optie terugsturen of met grof geschut aan de gang in de hoop dat het werkelijk eraf te krijgen is.

Aan de resultaten via Google te zien is het overigens iets wat veel vaker voorkomt en op zich te verwijderen is.
Idd heb hetzelfde met mn MK2 gehad, opzich is het netjes want er zitten geen krassen onder na 2 jaar intensief gebruik. Folie eraf en nieuwe protector erop klaar.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:23:
Hell no met je PB, delen in het topic helpt anderen ook met de keuze. Of nog beter, schrijf een echte review en post hier de link. ;)
Haha... Ik was op vakantie. Net terug. Nog niet uitvoerig doorgetest, maar wel een goede eerste indruk. Mijn spiegelreflex heeft in elk geval alleen maar stof gehapt :-) Ik post later nog iets :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 17-08-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Als iemand nog een RX100 zoekt voor 277 dan staat er eentje als tweede kansje bij Coolblue. Die heb ik teruggestuurd vanwege krassen op het scherm, lijkt een probleem met de screenprotector van Sony zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:45:
[...]

Zou je, eventueel in een PB als het hier niet mag, je ervaring kunnen delen met de LF1? Het zou mij erg helpen om de uiteindelijke beslissing te nemen :)
Ik zag dat je je RX100 hebt teruggebracht? Ondertussen een ander exemplaar gekocht?

Mocht je oog weer op de LF1 zijn gevallen. Is er iets specifieks dat je graag wil weten of gewoon een algemene impressie, good and bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treces
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 09:00
Kiezen, het blijft lastig!

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
max. €800 a €900

Wat voor compactcamera wil je?
High-end

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik schiet nu voornamelijk met een Canon 6D of Canon 5Dm3. Maar voor de aankomende reisplannen (niks extreems) is een compactcamera gewenst. Daarbij zie ik mijzelf ook niet meer met lenzen wisselen dus systeemcamera's vallen af.

Must have:
- RAW;
- Lichtsterk;
- Het liefst iets wat in de buurt komt van 24-200mm;
- SD kaart;
- Scherpte;

Nice to have:
- Flitser (al dan niet extern);
- Kantelbaar scherm;
- EVF;
- Iets wat in mijn binnenzak past;

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Canon Powershot G3 X
Is wellicht nog iets te "bulky" door de grote lens.

Canon Powershot G1 X mark II
Komt net wat mm's te kort.

Sony Cyber-shot RX100 III
Komt heel wat mm's te kort, maar doet het erg goed in de review wat betreft lichtsterkte.

Panasonic Lumix DMC-LX100
Zelfde als de Sony Cyber-shot RX100 III.

Uiteraard bestaat de ideale camera niet en zal er ergens concessies gedaan moeten worden. Maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd of zijn er mensen met ervaringen die mij betere inzichten kunnen geven.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
24-200, lichtsterk en moet in broekzak passen.... pick two out of 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treces
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 09:00
Ha, ik was er al bang voor. Dan zou ik voor bereik en lichtsterk gaan. De G3 X lijkt me dan de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die is niet lichtsterk (enkel aan het korte eind).
Betere optie:
pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart
En iets wat tussen de rx10 en de g3x ligt:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je al een eigen topic voor ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Universal Creations op 26-08-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht vraag het ook even hier om dat het daar wat stil ia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

Universal Creations schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:23:
Die is niet lichtsterk (enkel aan het korte eind).
Betere optie:
pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart
En iets wat tussen de rx10 en de g3x ligt:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
Mag je een camera met een 1" sensor en groter is dan een mx3100 met kitlens nog "compact"
noemen?

T is weathersealed en kleinere zoom bereik of een fully packed optie pakket die bijna alles kan met een ruimvoldoende zoom. Beide zijn een uitstekende keuzes in fixed lenzenland :)
Er zijn bakken reviews te vinden waarbij ze vergeleken worden met elkaar of aps-c of systeemcamera's en zeker niet als afvaller eindigen.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 26-08-2015 23:39 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestal worden alle camera's met vaste lens compactcamera's genoemd, omdat ze meestal compact zijn. Maar goed, het gaat meer om de eisen en niet om het labeltje.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:45
Ik zou zeker de panasonic lx100 in overweging nemen ook al voldoet deze niet 100% aan je eisen.
Ben er nu zelf mee op vakantie en hij bevalt prima , vooral door de snelle directe toegang tot veel functie,s , zeer lichtsterke lens en de grote sensor , leuk meegenomen 4K video/foto.

Het enige wat ik mis is een kantelbaar aanraakscherm , wellicht op de mkII versie .....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 300 euro

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Mooie, heldere foto's, ook als er beweging is. Ook goede foto's bij schemer/in het donker. Mogelijkheid om goed in te zoomen. Liefste met Wifi functie. Als het kan schok- en waterbestendig. Goede batterij. .

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Ik ga 6 maanden backpacken in zuidoost azie. Wil mooie foto's kunnen maken tijdens de reis. Het liefste een camera die schok-en waterproof/bestendig is. Maar als dit erg ten koste gaat van de kwaliteit vd foto's, is het geen noodzaak. Graag met wifi, zodat ik makkelijk foto's kan uploaden.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik weet het nog niet. Misschien de NIKON Coolpix s7000?
Ik heb een Iphone 5, zit er zelfs over te twijfelen om gewoon die te gebruiken, is dit aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:51:
Max 300 euro

Mooie, heldere foto's, ook als er beweging is. Ook goede foto's bij schemer/in het donker. Mogelijkheid om goed in te zoomen. Liefste met Wifi functie. Als het kan schok- en waterbestendig. Goede batterij. .

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Ik ga 6 maanden backpacken in zuidoost azie. Wil mooie foto's kunnen maken tijdens de reis. Het liefste een camera die schok-en waterproof/bestendig is. Maar als dit erg ten koste gaat van de kwaliteit vd foto's, is het geen noodzaak. Graag met wifi, zodat ik makkelijk foto's kan uploaden.

Ik heb een Iphone 5, zit er zelfs over te twijfelen om gewoon die te gebruiken, is dit aan te raden?
Ricoh GR (APS-C): The Streetshooters Camera

Lees deze topic even door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lees zijn vraag eens door dan.. deze heeft een vaste lens en kan dus niet inzoomen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Max 300 euro

Voor mooie heldere foto's, ook onder minder ideale omstandigheden, heb je een goede (liefst grote) sensor en een goede lichtsterke lens (met een groot diafragma, dus een lage diafragmawaarde) nodig.

De S7000 heeft het kleinste type sensor wat je in compacts tegenkomt (1/2,3"; alleen telefoons hebben vaak een nog kleinere sensor).

Een lens wordt kwalitatief slechter en minder lichtsterk als de zoomfactor toeneemt.

De S7000 is een mooie compacte travelzoom, maar verwacht geen wonderen bij weinig licht. Daarvoor kun je beter even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Max 300 euro

Hoe ben je op die Nikon gekomen? Vrijwel iedere fabrikant heeft wel een camera in het assortiment die vergelijkbaar is met de S7000.

Verder ga ik mee met @ikweethetbeter: je zoekt een camera met zo groot mogelijke sensor, en op basis daarvan ben ik even in de Pricewatch gedoken:

- Canon S120
- Panasonic LF1
- Nikon P340

Deze hebben een wat grotere sensor van 1/1.7" en een lichtsterke lens (in ieder geval op groothoek) en zijn prima compacte camera's. Er zijn wat verschillen: de Canon en Nikon hebben meer groothoek, de Panasonic meer tele. Persoonlijk zou ik voor de extra groothoek gaan, maar het kan natuurlijk zijn dat jij een andere voorkeur hebt.

En ik zou vooral even een winkel inlopen om die toestellen even vast te houden en er een beetje mee te spelen.

Vergeet niet dat je er op z'n minst nog een flink SD-kaartje bij moet kopen, dus daar moet je nog even ruimte voor vrijhouden binnen je budget. Of beter nog, meerdere SD-kaartjes zodat je niet alles kwijt bent als een kaartje de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Een 1/1,7" sensor is al zichtbaar beter dan een 1/2,3" sensor.

Wil je nog betere kwaliteit, dan zou je zelfs naar een 1" sensor kunnen gaan, en een Sony Cyber-shot DSC-RX100 (de eerste versie, zit 10% boven budget) kunnen gaan. Dat is geen travelzoom meer (28-100mm), maar presteert wel goed onder mindere omstandigheden. Het is al wel een "oud" toestel, dus verwacht ook niet de laatste wifi synchronisatie mogelijkheden.

De lijst van B64 is een mooie lijst van goede toestellen die binnen je budget vallen.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
GoT'ers,

Ik heb een half decennium geleden aan de hand van dit topic ooit voor de Sony Cybershot DSC-WX1 gekozen. Deze was destijds €300 en dit was echt een top aankoop. Hij was snel, maakte mooie foto's met weinig en veel licht en had een goede batterij duur. Maar hij is nu stuk, dus ik wil een nieuwe.

Ik wil graag weer een lichtsterke point en shoot compactcamera die mooie foto's maakt voor onder de €300. Meer dan 4x zoom hoef ik niet. Daarom zat ik te denken aan de Sony Cyber-shot DSC-WX350. Gezien de modelcode WX vermoed ik dat dit de opvolger is van de WX1 dus dit lijkt me derhalve een goede keuze. Maar ik kan verder weinig over vinden.

Zijn jullie het hier mee eens of kan ik voor dat geld een veel betere krijgen? Zijn er ervaringen met deze camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die WX350 is minder lichtsterk dan jouw WX1 en heeft veel meer zoom (20x) dan je nodig hebt. Ik zou het budget iets ophogen en gaan kijken naar een pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Deze heeft een lens die niet lichtsterker is, maar door de veel grotere sensor is het geheel veel lichtsterker met alle positieve gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Oké, klinkt goed.

Maar ik bedenk me opeens nog een groot voordeel van de WX1; de grote hoek van de lens. Je kon in een drukke ruimte alsnog een hele groep mensen op de foto zetten. De WX1 had een 24mm Zoom (wide), en ik zie dat deze bij de RX100 28mm is.

Is dat een groot verschil? Wat voor hoek heeft een gemiddelde telefooncamera eigenlijk?

Compactcamera's met 24mm hoek:
Sony DSC-HX50V
Sony Cyber-shot DSC-HX90V
Panasonic Lumix DMC-TZ40

Wegwerpcamera look-a-like met 24mm hoek:
Nikon Coolpix AW130

[ Voor 42% gewijzigd door aufbakanleitung op 04-09-2015 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aufbakanleitung schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:51:
Oké, klinkt goed.

Maar ik bedenk me opeens nog een groot voordeel van de WX1; de grote hoek van de lens. Je kon in een drukke ruimte alsnog een hele groep mensen op de foto zetten. De WX1 had een 24mm Zoom (wide), en ik zie dat deze bij de RX100 28mm is.

Is dat een groot verschil?
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/ (lens en camera op FX laten staan en dan 24mm en 28mm instellen).
Wat voor hoek heeft een gemiddelde telefooncamera eigenlijk?
Dat verschilt, dat kun je zien in de specs van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
De "focal length" van mijn Nexus 4 vinden was nog redelijk lastig, maar in dit topic komen ze op 33mm. Verschilt dus niet heel veel met de 28mm van de RX100. De reden dat ik hier naar vroeg is omdat ik de kijkhoek van mijn Nexus echt om te huilen vind. Als je meer dan 2 mensen tegelijk op de foto wil moet je eigenlijk een plein tot je beschikking hebben.

Dus ik vind de 28mm dan toch wel wat twijfelachtig, maar in combinatie met de grote sensor en goeie reviews ga ik er toch maar voor. Als het goed is heb ik 'm morgen binnen; ik ben benieuwd!

Bedankt voor het advies UC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat ik zo vind, is dat die 33mm niet klopt. Het is een 1/4" camera met een cropfactor van 10,82x. De brandpuntsafstand van de gebruikte lens is 4,6 mm. Dit geeft het beeld van 50mm. Wat ook redelijk klopt met je beschrijving. In dat topic zegt iemand dat het tussen 28mm en 35mm zat, maar hij zegt er niet bij met welke camera. Als dat met een aps-c camera is, komt het precies overeen met die 50mm equivalent. Het laatste linkje wat gegeven wordt in dat topic geeft aan dat die 33mm niet geverifieerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben op zoek naar een hele goede compactcamera,het belangrijkste is voor mij dat bij landschapfotgrafie alles haarscherp is. Filmen ga ik er niet mee doen. Al het andere is ondergeschikt. Telkens als ik denk dit moet hem worden zie ik weer een model dat me aan het twijfelen brengt. De camera die ik nu heb laat de onderwerpen die verder weg zijn niet scherp genoeg zien. Ben absoluut geen professionele fotograaf maar heb soms het idee dat mijn analoge Minolta zowat nog beter was. Wie helpt me op weg?
Prijsidee tussen de 600 en 1000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:21:
Ben op zoek naar een hele goede compactcamera,het belangrijkste is voor mij dat bij landschapfotgrafie alles haarscherp is. Filmen ga ik er niet mee doen. Al het andere is ondergeschikt. Telkens als ik denk dit moet hem worden zie ik weer een model dat me aan het twijfelen brengt. De camera die ik nu heb laat de onderwerpen die verder weg zijn niet scherp genoeg zien. Ben absoluut geen professionele fotograaf maar heb soms het idee dat mijn analoge Minolta zowat nog beter was. Wie helpt me op weg?
Jouw analoge Minolta gebruikt vrijwel zeker kleinbeeldfilm, een formaat wat overeenkomt met "full frame" in het digitale tijdperk.

Wil je een digitale camera met dezelfde kwaliteit, dan moet je een camera kiezen die een grote sensor heeft: full frame is ideaal, maar wellicht overkill (en financieel onbereikbaar), APS-C is zeer goed, en 1" moet toch echt de absolute ondergrens zijn.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

@robertplant wellicht handig om even te delen wat voor digitale camera je nu hebt. Als het beeld van voor tot achter scherp moet zijn, zou je eigenlijk een zo'n klein mogelijke sensor moeten hebben.

Maar denk niet dat je dat bedoelt.

• Gonadan

Gonadan

Gim schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:37:
[...]

Haha... Ik was op vakantie. Net terug. Nog niet uitvoerig doorgetest, maar wel een goede eerste indruk. Mijn spiegelreflex heeft in elk geval alleen maar stof gehapt :-) Ik post later nog iets :-)
En? En? En?

* Gonadan mist nog wat ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:21:
De Ricoh GR is ongeveer het scherpste wat je kunt krijgen in een compact. Met name de lens is erg scherp. En goed voor landschap. Maar heeft vele andere beperkingen. Zoals geen zoom.

• ikweethetbeter
@Robertplant
Een sensor kleiner dan 1" zou ik niet doen.

Met een Sony RZ100-III of een Panasonic DMC-FZ1000 heb je een goede camera die voldoende groothoek heeft voor landschappen.
Ik zou eerder kijken voor een LX100 of Canon G1X serie. Maar goed, op dit moment weten we nog bijna niets over wat hij gewend is en wat ie precies zoekt.

Verwijderd

Ik heb nu een Samsung WB 750. Alles wat verder weg staat is onscherp.Was ook geen dure camera.
Twijfel nu nog tussen Sony RX100, Panasonic LX100 en FZ1000 .
Of de Sony A6000 met SEL 16-50 kitlens????? is een systeemcamera maar wel compact en onder de €1000.00.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 12:28 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Let wel dat als je focussed op de voorgrond alles in de achtergrond altijd onscherp zal zijn.

Hoe duur de camera ook zal zijn.
Sterker nog hoe duurder de camera (en lens) des te meer zal dit effect optreden.

Dat is juist in veel gevallen juist de bedoeling om veel "Bokeh" te krijgen.

En dat gebeurt eerder als je een grotere sensor hebt. Dus heb je niet een voorbeeld foto van huidige camera die tekort schiet in jouw ogen? Dan kunnen gerichter antwoorden.

Verwijderd

Je scherpte diepte regel je met je diafragma, tenminste met mijn analoge camera.
De onscherpte met mijn huidige camera zie je het best als in de achtergrond b.v. bomen staan
het gebladerte is dan niet zo scherp als met mijn vroegere analoge camera.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het gaat je dus om oplossend vermogen, dan zal je het beste naar een grote sensor en een goede lens moeten.

Zou je adviseren eens in de Flickr camera selectie (https://www.flickr.com/cameras) te kijken of je modellen die je op het oog hebt voldoende output hebben.

Let wel, dat de lens bij ILC's zoals de A6000 / m4/3 modellen meer bepalender is dan de camera zelf.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Tomas_ op 10-09-2015 15:34 ]

• ikweethetbeter
Een open deur:
Korter brandpunt (groothoek) en/of kleiner diafragma opening (groter diafragma getal) en/of een kleinere sensor leveren een groter gebied op dat scherp op de foto komt.

Met een grotere sensor heb je meer controle over de scherptediepte, wat bv portretten met een mooie onscherpe achtergrond mogelijk maakt.

Maar pak een FF / APS-C camera, gebruik een groothoeklens of zoom uit, gebruik bv f/8 en je hebt mooie scherpe landschappen.

Tip: neem een SD kaartje mee naar een fotograaf / MediaMarkt, en probeer eens wat camera's uit. Beoordeel later thuis op je gemak de foto's. Middels de EXIF tags weet je precies met welke camera en welke settings de foto's gemaakt zijn.

• supergido
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 21:04

supergido

@TrainerGido

- Onder de 300 euro
Instapmodel
Ik zou graag willen vloggen.
Panasonic Lumix DMC-LF1 Black
Sony CyberShot DSC-HX60

• B64
Vloggen is een nogal ruim begrip. Welke onderwerpen ga je filmen, en in wat voor belichtingssituaties? Heb je veel groothoek nodig, veel tele... etc.

Daarnaast geef je niet echt informatie over wat je van de camera verwacht. Moet die in (full) HD kunnen filmen, of zelfs 4K. Will je slow-motion kunnen filmen, en zo ja hoe langzaam?

Waarom ben je op die twee camera's gekomen? De keus voor de Sony HX60 snap ik sowieso niet, voor gemiddeld vloggen lijkt me een 20MP camera met 30x zoom zwaar overkill, dan kun je je geld beter uitgeven aan een camera die veel meer op filmen ge-ent is.

Kortom, iets meer uitleg graag.

Sowieso, als je wilt vloggen, waarom zoek je dan een fotocamera die óók kan filmen (dan snap je wel waar de capaciteiten van zo'n camera voornamelijk liggen, toch?) en niet gewoon een videocamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op donderdag 10 september 2015 @ 08:31:
[...]

En? En? En?

* Gonadan mist nog wat ;)
Writer's block ;-) ik doe overmorgen mijn ervaringen met de Panasonic LF1 delen. Ben er nog steeds blij mee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

supergido schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:52:
- Onder de 300 euro
Instapmodel
Ik zou graag willen vloggen.
Panasonic Lumix DMC-LF1 Black
Sony CyberShot DSC-HX60
Met deze informatie zou zelfs je mobiel nog voldoen, dus maakt feitelijk niet uit wat je kiest. Als je advies wilt zal je echt met meer diepgang moeten komen. Heb je daar nog geen idee van of ken je de terminologie niet pak dan een FAQ erbij, maar dan maakt het mogelijk ook niet zoveel uit wat je kiest. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
- max. 500 euro, liefst rond 300/400 euro.
Travelzoom/Instapmodel
- Tijdens rondreis in Australie (landschappen, steden): min. 20x optische zoom.
- Goede beeldkwaliteit
- Full HD filmpjes maken.
- Met kantelbaar selfie scherm
- Met voorkeur zo compact/klein mogelijk.
- Panasonic Lumix TZ57, mooie prijs
- Panasonic Lumix GF7K
- Sony Cybershot DSC-HX90
- Sony CyberShot WX500
- Nikon Coolpix S9900
- Canon PowerShot G7X, iets boven budget
(in de Pricewatch kon ik geen optie vinden om "kantelbaar beeldscherm" o.i.d. aan te klikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Edman schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:23:
Travelzoom/Instapmodel
- Goede beeldkwaliteit
Vrij standaard eisen, vrij standaard gebruik.

Advies: kies maximaal 20 keer zoom (30 als je echt niks kunt vinden), en je koopt vast een camera die je goed zal bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Edman schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:23:
Travelzoom/Instapmodel
- Goede beeldkwaliteit
- Panasonic Lumix TZ57, mooie prijs
- Panasonic Lumix GF7K
- Sony Cybershot DSC-HX90
- Sony CyberShot WX500
- Nikon Coolpix S9900
- Canon PowerShot G7X, iets boven budget
(in de Pricewatch kon ik geen optie vinden om "kantelbaar beeldscherm" o.i.d. aan te klikken).
De G7X heeft geen 20x optische zoom en is niet echt een instapmodel. Hij past ook niet direct eenvoudig in een broekzak. Het is tot dusver wel de beste compact camera die ik heb aangeraakt. Zelfs in donkere musea kan ik gewoon zonder flits goed uitgelichte fotos krijgen. Als je een vogel of ander dier in de verte wilt vastleggen, zul je toch iets anders moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CILLER
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 18:42
Max 700 euro, minder mag natuurlijk

• Wat voor compactcamera wil je?
high-end

Mooie foto's ;)
De camera gaat vooral mee op vakantie! Ik loop nu altijd te zeulen met een EOS 50D inclusief Sigma 17-70 (V&A aangeboden: Canon EOS 50D Zwart + Sigma 17-70 + Sigma 70-300 + Canon EF 50mm)
In de praktijk zit altijd de 17-70 erop en dat is voor mij meer dan voldoende bereik. Ik ben dus wel gewent aan een lichtsterke lens en wil graag zo min mogelijk inleveren op scherpte diepte. De belangrijkste reden is dat ik meer ben gaan lopen op vakantie en ook meer ben gaan paragliden, Beide dingen waarbij het gewicht en de omvang van een DSLR niet goed uitkomen

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom??
pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart
1" sensor met een licht sterke lens voor een scherpe prijs, mooi compact. Ik ben alleen bang dat ik hem te soft vind. Op sommige afbeeldingen zie je duidelijk wat softness naar de hoeken toe.

pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart
1" sensor met een goede lichtsterke lens. Mooi compact. Ook hierbij vindt ik de scherpte in de hoeken erg tegenvallen. Zeker in de studio comparison van dpreview

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart
Four/Thirds sensor en een super scherpe lichtsterke lens. Qua fotokwaliteit en bediening de beste keuze denk ik. Alleen wel meteen een maatje groter wat ik erg jammer vind en kwetsbaarder. Ook lever ik in op resolutie wat met hele fijne details niet altijd mooi is.

Ik hang nu al een paar dagen vast tussen deze 3. Is er nog een camera to rule them all? Helaas kan ik nergens iets vinden over een hogere resolutie opvolger van de LX100 want dat zou helemaal geweldig zijn!

Studio vergelijking:
http://www.dpreview.com/r...6667&y=1.1138652207591015

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bereik en scherptediepte gelijk houden aan wat je nu hebt met een 1" sensor gaat een flinke uitdaging worden. De cropfactor van de 50D is 1,6x en van 1" is dat 2,7. Dus moet je de officiële lens brandpuntsafstanden en diafragma's (die op de lens zelf staan) vermenigvuldigen met 1,7.
Dus:
50D: 17-70mm f/2.8-f/4
G7X: 15-63mm f/3-f/4,8
RX100-III: 15mm-44mm f/3-f/4.8
LX100 (1,4x factor t.o.v. 50D): 15mm-48mm f/2.4-f/3,9

Ze leveren allemaal wel wat in. Vooral bereik lever je in en met de 1" sensoren leveren je ook wat DoF-ruimte in (je kunt minder spelen met scherptediepte).
De LX100 heeft in mijn ogen de beste papieren van dit stelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey hallo. Aankomend jaar ga ik een jaar op reis samen met mijn vriendin. Ik wil hiervoor graag een mooie camera aanschaffen. Ik ben me nu al een tijdje aan het orienteren maar: Man man man, er is zoveel keus!!
Ik moet eigenlijk gewoon iemand hebben die zegt: 'deze moet je kopen' of 'dit moet voldoende zijn voor je'. Niet per se omdat ik lui ben, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In ieder geval al veel geleerd de afgelopen dagen.

Ik ben dus op zoek naar:
- een compact travel camera.
- Zoom hoeft niet per se 30x te zijn, ik heb al gelezen dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de lens én het feit dat je na 20x zoom echt een statief nodig hebt.
- Qua kosten heb ik een max. van 400 euro voor mezelf gesteld. Hier vallen in ieder geval al een aantal modellen mee af.
- Hij moet wel gebruiksvriendelijk zijn, maar ik wil er wel tijd insteken om het toestel goed te leren kennen. Dus click & go hoeft niet per sé, ik wil best met de instellingen 'kloten'.
- RAW formaat is volgens mij voor mij niet van belang.
- GPS lees ik niet echt goede dingen over.
- Wifi kan handig zijn, maar of het nou een must is...
- Een elektrische zoeker is een must? Of vooral handig?

Ik twijfel nu dus tussen:
1. Panasonic Lumix DMC-TZ60 / of 70
2. Sony Cyber-shot DSC-HX60V
3. Canon PowerShot SX710 HS
4. Sony RX100
5. Olympus Stylus Traveller SH-2 Zwart
6. Nikon Coolpix S9900 zwart

Alles bij elkaar genomen kom ik de Panasonic TZ70 het meest tegen en neig ik hier het meest naartoe. Maar dan lees ik weer iets negatiefs of zie ik weer iets anders. Internet kent gewoon teveel informatie. Dit weekend anders eens naar de speciaalzaak.

Sites die ik heb gebruikt in mijn keuzes:
- http://www.whatdigitalcamera.com/roundup/camera-roundups/best-travel-compact-cameras-2015-464
- http://snapsort.com/roundups/best-travel-zoom-digital-cameras
- http://tweakers.net/reviews/3611/2/travelzooms-vergelijkingstest-specificaties.html
- http://gobackpacking.com/choosing-best-travel-camera/
-http://tweakers.net/categorie/436/compactcameras/producten/#filter:q1YqKMpMTvVNrFCyMjYz0IFyM_OUrICc4uT8IgjHFMgpSE12y8wpSS0qVrKqVrI0sQBRuSBZJUM9AyUdpVyQKUpGBkBObW0tAA

En natuurlijk dit topic. Kan iemand mij helpen in mijn keuze of anders met mijn shortlist? Het kan ook best zijn dat ik veel te moeilijk aan het doen ben en dat een simpel cameraatje van 100 euro ook voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan eigenlijk de belangrijkste vraag, wat wil je gaan fotograferen? Landschap, natuur, dierentuin, vriendin, slecht belicht feestje, etc.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:06:
Dan eigenlijk de belangrijkste vraag, wat wil je gaan fotograferen? Landschap, natuur, dierentuin, vriendin, slecht belicht feestje, etc.
Tja, het moet wel een all round camera zijn denk ik. We gaan van Macchu Piccu tot de donkeren straten van Bangkok zo gezegd. En van woestijn tot jungle. Belangrijkste vind ik dan wel dat ik mooie plaatjes kan maken van de natuur / landschappen. We hebben in feite nog een 7 jaar oud digitaal ding wat tijdens het uitgaan nog wel van pas kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Duidelijk, dus zoom is minder belangrijk maar lichtsterk en een relatief grote hoek aan het korte eind is gewenst. Kan je daar alvast op selecteren.

Raw is alleen van belang als je wilt nabewerken, doe je dat niet dan is alleen je kaartje sneller vol. Zonde.
GPS is persoonlijk. Ik vind het onzin, maak wel een foto van een informatiebord of landkaart als ik ergens ben. Weet je gelijk waar het was.
Wifi vind ik wel fijn. Vaak kan je dan alvast wat foto's overhevelen naar je telefoon om te versturen bijvoorbeeld. Misschien wil je wel een reis blog voor thuis bijhouden?
Elektronische zoeker kan heel handig zijn bij veel omgevingslicht. Als jij in de woestijn staat, verwacht je dan nog wat op het schermpje te kunnen zien? Kan lastig zijn om dan een foto te maken.

Waar je nog naar kunt kijken is welke het ondersteunen om accu of batterijen te vervangen. Voor als ze halverwege de dag leeg raken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste