Allen, aangezien ik ook een keuze heb gemaakt binnen het compact segment deel ik even mijn overwegingen en uiteindelijke keuze.
Wat wilde ik:
een compacte camera waarmee ik hoge kwaliteit foto's kan maken, zonder daarbij meteen uit te komen op zware/grote/logge camera's die je alleen meeneemt voor speciale gelegenheden/vakanties
Waarom:
Ik heb een kleine jongen van 1,5 jaar en een 2e baby die eraankomt, waardoor de wens naar kwaliteit foto's toenam. Momenteel heb ik geen camera behalve mijn LG G3, en hoewel die voor een smartphone goede foto's maakt zie ik aan de foto's dat de kwaliteit niet afdoende is. Over 10 jaar wil ik de foto's terugkijken en nog steeds denken: wat een mooie foto, en niet wat een belabberde camera had ik toen
Eisen:
- Foto's die enkele klasses hoger liggen dan die van een smartphone, liefst DSLR kwaliteit
- Compacte camera die je overal mee naar toeneemt als ware het een telefoon, om het motto de beste camera is degene die je bij je hebt nog maar eens te bevestigen
- Foto's maken belangrijker dan video
- Mogelijkheid tot maken 'selfies' dmv een klapbaar scherm om zo wat vaker zelf met de kids op de foto te staan
- Video minimaal 1080p
- Koppelen van camera aan smartphone om leuke foto's direct via whatsapp te kunnen delen met de wereld
Kandidaten:
- Sony RX100 II/III/IV
- Canon G7X
- Pansonic LX100
Sony RX100 IV viel af omdat deze nieuwste generatie erg duur is en op het gebied van fotokwaliteit volgens de eerste reviews niet beter is dan de III. De verbeteringen liggen bij deze camera vooral op snelheid en 4K video.
Sony RX100 II viel af omdat er geen 'selfie-mode' op zit
Panasonic LX100 is volgens de reviews de beste compact camera, maar voor mij is deze niet compact genoeg want past niet in een broekzak. Dat is een harde eis, anders komen veel andere camera's ook in beeld
Kortom, feitelijk 2 kandidaten die overblijven: Canon G7X en Sony RX100 III. Wat spreekt voor de Sony is:
- een ingebouwde EVF,
- filmen in 1080p 24p,
- een betere connectie met smartphone dan de Canon,
- sneller schieten in continu modus.
- betere accu
- lcd scherm zwenkt omhoog en omlaag
Wat spreekt voor de Canon is:
- een groter zoombereik (max 100 mm ipv 70 mm),
- touchscreen waardoor de bediening meer neigt naar hoe smartphones momenteel werken (lees gebruiksvriendelijker).
- goedkoper, dus prijs/kwaliteitsniveau ligt hoger
- ligt beter in de hand
Verder lijken de camera's vrij identiek. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar (sommige sites kiezen de Sony, andere de Canon als beste), wss identieke sensor aan boord. Sony is wat constanter over het gehele bereik, de Canon wordt is 'softer' maar met een grotere zoom.
Keuze:
Canon G7X. Dit omdat het prijsverschil momenteel te groot is om te negeren. De Sony is completer als camera, heeft betere connectie met je smartphone dan de Canon en wordt geleverd met software waarmee je RAW foto's kunt optimaliseren (Capture One dedicated Sony suite). Echter de tekortkomingen van de Canon zijn deels op te vangen (2e accu erbij kopen, camera op zijn kop houden om vogel-perspectief te schieten). Bovendien is het touch-to-focus, en gebruiksgemak van een touchscreen doorslaggevend. In sommige reviews worden de Sony menu's als nodeloos ingewikkeld geduid. Omdat het met kleine kinderen belangrijk is dat je foto's soms heel snel moet schieten lijkt mij het touchscreen, focus bepalen door te tikken en schieten een goede feature. Bovendien is mijn vriendin een digibeet, dus hoe gebruiksvriendelijker en eenvoudiger de camera is, des te beter. Autofocus van de Sony schijnt iets beter, maar juist met deze camera's wil je denk ik manueel focussen om zo diepte te creëren. Kortom, ieder zijn keuze maar het gebruiksgemak van de Canon,plus het prijsverschil (momenteel is het verschil meer dan 200 euro, heb de camera gekocht bij Amazon.de voor 450 euro) hebben voor mij de doorslag gegeven.
Hieronder nog wat linkjes naar reviews die ik heb gebruikt:
Leesvoer
http://gizmodo.com/the-be...r-every-parent-1672235946
http://www.imaging-resour...y/rx100-iii/vs/canon/g7x/
http://www.cameralabs.com...werShot_G7X/verdict.shtml
http://www.dpreview.com/a...e-compacts-2014-roundup/9
Kijkvoer
YouTube: Canon G7X vs. Sony RX100 MK III Shootout
YouTube: Tested: Canon G7 X vs. Sony RX100 III
Vraag: Ik ben geen ervaren fotograaf, maar wil best wel eens gaan 'spelen' met manuele instellingen en het verwerken van RAW-foto's. Wat is goede, maar goedkope, software om eens te kijken wat je uit RAW-foto'skunt halen achteraf. Het kan zijn dat ik dit echt leuk ga vinden, het kan ook zijn dat ik (ivm tijdgebrek en enthousiasme) het achteraf bewerken van RAW foto's laat voor wat het is en met JPEG genoegen neem. Wil dus niet investeren in dure software als ik het wellicht niet ga gebruiken.