Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:37
Gonadan schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:30:
Maximaal vijf à zeven keer zoom wordt het dan. Dat vind ik ergens ook wel zonde. Als serieuze zoom niet kan bij 1/1.7" dan wordt het dus 1" met weinig zoom of 1/2.3" met veel zoom, er tussenin lijkt me van beide kanten zonde toch?
Ja, dat klopt. Maar jij wilde beide, vandaar mijn suggestie.

Persoonlijk heb ik liever 3 tot 10 keer zoom met een 1" sensor dan welke zoomfactor dan ook met een 1/2,3" sensor.

Daarnaast vind ik meer dan 20 keer zoom verspilling. Een zoomfactor van 30 of meer is maar voor een niche groep nuttig, 99% van de mensen heeft er helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ikweethetbeter schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:51:
Ja, dat klopt. Maar jij wilde beide, vandaar mijn suggestie.
Nou ik wil überhaupt geen compact, maar vrouwlief wel en die heeft moeite met kiezen tussen beeldkwaliteit en zoom. :+
Persoonlijk heb ik liever 3 tot 10 keer zoom met een 1" sensor dan welke zoomfactor dan ook met een 1/2,3" sensor.
Kort door de bocht uit de pricewatch:
• 1" max 4 zoom of flink buiten budget
• 1/1.7" max 7 zoom of net buiten budget
• 1/2.3" achterlijk veel zoom, maar zaadsensor en niet lichtsterk dus dubbel extra ruis etc.

Blijft de s120 toch nog interessant. ;) ohnee, die heeft maar één zoom extra en kleinere sensor, ook zonde.

Edit: misschien toch wel. Iets meer zoom, iets minder sensor. Wel lichtsterk, een stuk goedkoper en meuk als wifi. Dat is leuk om een foto te downloaden met je telefoon een versturen. Wifi op een sony knalt gelijk buiten budget.
Daarnaast vind ik meer dan 20 keer zoom verspilling. Een zoomfactor van 30 of meer is maar voor een niche groep nuttig, 99% van de mensen heeft er helemaal niks aan.
Eens. Ik richt mij dan qua zoom ook op zo'n 400mm max aangezien dat ook wel en beetje is wat je normaal met tele krijgt als je niet een fortuin wilt uitgeven. 10 tot 15x keer dus, meer is inderdaad onzinnig. Buiten dat het mij nagenoeg onmogelijk lijkt om nog scherpe foto's te maken met zo'n dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 06-07-2015 22:18 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:15

copykat

Good copy isn't bad

Gonadan schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:03:

Kort door de bocht uit de pricewatch:
• 1" max 4 zoom of flink buiten budget
• 1/1.7" max 7 zoom of net buiten budget
• 1/2.3" achterlijk veel zoom, maar zaadsensor en niet lichtsterk dus dubbel extra ruis etc.
En deze?: pricewatch: Olympus Stylus 1 Black Zwart
Heeft goede review, EV, en LCD. lekker compact met ingetrokken lens, redelijke zoomfactor. 1/1.7" sensor

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 06-07-2015 23:17 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik heb zelf na lang nadenken ook de Stylus 1s gekocht en ben er heel erg blij mee. Doorslag om deze te kopen was voor mij de 10x Zoom en de erg fijne viewfinder. Ook heeft de camera een erg snelle autofocus.
Aangezien de Stylus 1s net uit is zakt de Stylus 1 misschien nog wel iets waardoor deze wellicht net in je budget past. Het verschil tussen deze 2 toestellen is zeer klein (iets andere afwerking, nieuwere firmware en iets meer batterij capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De prijs gaat dan wel meteen keer twee vergeleken met de andere 1/1.7" opties. :D

Ook is hij aan alle kanten groter en met uitsteeksels, echt een compactgevoel geeft dat niet. Qua zoom en beeld is het niet verkeerd overigens. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2015 10:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Je kunt natuurlijk voor een willekeurige Sony CyberShot HX* of Canon PowerShot S* gaan. Een 1/2,3" compact camera, wel echt compact, geen uitsteeksels, vaak goede lens en iets teveel zoom, maar in elk geval genoeg voor 99,9% van de bevolking, en een heel acceptabele kwaliteit foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:15

copykat

Good copy isn't bad

Gonadan schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:49:
De prijs gaat dan wel meteen keer twee vergeleken met de andere 1/1.7" opties. :D

Ook is hij aan alle kanten groter en met uitsteeksels, echt een compactgevoel geeft dat niet. Qua zoom en beeld is het niet verkeerd overigens. :)
Een compact en gladde body en goede foto's in low light voldoende zoom(10x) en niet te duur word vermoedelijk onmogelijk om alle vinkjes te checken in de checkbox.
400-500 euro voor een goede compacte fotocamera met grotere sensor die betere foto's maakt dan een "standaard" compact alla canon sx280 is denk ik toch wel je zoekgebied.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar was ik al uit, anders was ik hier niet zo aan het twijfelen. ;)
ikweethetbeter schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:46:
Je kunt natuurlijk voor een willekeurige Sony CyberShot HX* of Canon PowerShot S* gaan. Een 1/2,3" compact camera, wel echt compact, geen uitsteeksels, vaak goede lens en iets teveel zoom, maar in elk geval genoeg voor 99,9% van de bevolking, en een heel acceptabele kwaliteit foto's.
Daarom zit ik nu te kijken door de 1/1.7" varianten. Toch een flink grotere sensor dan de echte travelzooms, dat geeft mogelijkheden.

De S120 blijft interessant met zijn 24-120/1.8-5.7. Nu heb ik ook de Panasonic LF1 ontdekt met zijn 28-200/2-5.9. Één stop minder lichtsterk maar komt wel bijna twee maal zo ver op tele.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
De S120 is zeker interessant. Beide (vrijwel) dezelfde sensor, en net zo lichtgevoelig (f1.8 is nog lang geen stop lichtsterker dan f/2, en f/5.7 is ook bij lange na niet een stop meer dan f/5.9).

Je moet kiezen tussen iets meer groothoek (Canon met 24mm) of iets meer zoom (Panasonic met 7x tot 200mm).

Probeer ze uit en kies de beste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Whoops, ik bedoelde één derde stop. En inderdaad, op naar de winkel dan maar.

En nog eens goed de features vergelijken. Maar wat een zaadplek voor de aan en uit knop op die Panasonic zeg. :D

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2015 20:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Gonadan schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:23:
Maar wat een zaadplek voor de aan en uit knop op die Panasonic zeg. :D
Inderdaad, als ik de foto's zie! Het zal geregeld gebeuren dat je je camera uitzet ipv dat je een foto maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiePie
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 23:15
* Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Tussen de 180 en 250 euro

* Wat voor compactcamera wil je?

Travelzoom

* Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

- Vakanties en Panoramafoto's.
- Leuke video's in HD kwaliteit kunnen maken.
- Uitstapjes en evenementen.
- Grote gebouwen in 1x in beeld
- Goed 's avonds/'s nachts foto's kunnen maken

Optioneel, maar niet noodzakelijk

- GPS

* Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

De modellen waar ik over nadenk zijn:
De Canon Powershot S120
De Nikon Coolpix S7000
De Sony DSC-WX350
De Canon Powershot SX610HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

S120 is niet echt een travelzoom, die gaat maar tot 5x. Zelf kijk ik dan ook daar de Panasonic LF1 welke verder komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 14:50
- Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
500 a 600 euro

- Wat voor compactcamera wil je?
High End

- Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vervanging van mijn Canon 450D eos tijdens fietstochtjes, feestjes
Hij zou ook goede filmpjes moeten kunnen maken (indien mogelijk)

- Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Door de bomen zie ik het bos niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmy269 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:37:
500 a 600 euro

High End

- Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vervanging van mijn Canon 450D eos tijdens fietstochtjes, feestjes
Hij zou ook goede filmpjes moeten kunnen maken (indien mogelijk)

Door de bomen zie ik het bos niet meer
Dit is wel een heel minimalistisch lijstje. Want zo zijn er een hele karrenvracht aan opties.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Bij een minimalistisch lijstje hoort een minimalistisch advies: De Sony RX100-II!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat had ik ook in mijn hoofd, simpele vraag, simpel antwoord. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of de RX100, of de LX100 (als je iets bijlegt), of de G1X, of de G1X-II, of de G7X
Maar misschien wil hij wel meer kunnen zoomen...

[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 09-07-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Laatst online: 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

300-400 euro

Travelzoom/High-end

Foto's op vakantie, meer landschappen en ook macrofotografie.

Sony RX-100, goed prijs en volgens mij erg goede camera voor het geld
Sony WX-350, goedkoper, maar wellicht dan ook minder goed dan de RX-100, wel wifi wat weer voordelig is
Canon SX-700, ook wifi, iets minder goedkoop en volgens mij betere beeldkwaliteit

Wat wel belangrijk is:
- Niet al te dik (RX-100 is wel het maximum zo'n beetje)
- Optische beeldstabilisatie
- Groot en duidelijk scherm
- Niet te veel knopjes op de behuizing maar via de interface
- Goed vast te houden
- Snel aanzetten voor een snelle foto (dus geen seconden lang wachten, maar zoals de RX-100, 1,7 seconden is prima)

Optioneel maar wel fijn:
- Wifi
- GPS
- Full HD film

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Universal Creations schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:52:
[...]

Dit is wel een heel minimalistisch lijstje. Want zo zijn er een hele karrenvracht aan opties.
Ik weet het, maar ik wil gewoon eentje die goede kwaliteit foto's kan nemen en ook nog kan filmen. Voor de rest ken ik er niet veel van.
Zoveel te veel megapixels zoveel te beter zeker of niet?
GPS, WIFI mag maar is geen noodzaak.
Zoomen mag maar ook niet te veel want ik heb gelezen dat dan de kwaliteit minder wordt, of ben ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je het zo beschrijft ga je heel blij worden van de eerder genoemde pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart denk ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 10-07-2015 09:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Universal Creations schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:35:
Of de RX100, of de LX100 (als je iets bijlegt), of de G1X, of de G1X-II, of de G7X
Maar misschien wil hij wel meer kunnen zoomen...
Dat wisten we toen nog niet, het zoomen...

Maar nu wel!
Timmy269 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 08:03:
Zoomen mag maar ook niet te veel want ik heb gelezen dat dan de kwaliteit minder wordt, of ben ik verkeerd.
Hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit en/of hoe duurder...
Ik weet het, maar ik wil gewoon eentje die goede kwaliteit foto's kan nemen en ook nog kan filmen. Voor de rest ken ik er niet veel van.
Dat kunnen alle compact camera's tegenwoordig redelijk goed.
Zoveel te veel megapixels zoveel te beter zeker of niet?
Nee. Meer megapixels betekent niet automatisch beter. Dat heeft onder andere te maken met de grootte van de pixels. Een grotere sensor betekent vaak wel betere foto's. Daarom had ik de Sony RX100-II aangeraden (goede kwaliteit, en binnen budget). Wil je goedkoper, dan kan een Sony RX100 ook. Of de andere suggesties van Universal Creations.
GPS, WIFI mag maar is geen noodzaak.
Wil je je foto's automatisch getagt hebben? Dat kan handig zijn in iPhoto / Apple Foto's / Google Foto's. Dan is GPS een vereiste.

Advies: bedenk eerst wat je wilt met je camera (en dan graag iets gedetailleerder dan "ik wil foto's maken"), dan kan het advies ook beter worden!

Maak je portretten (bv spelende kinderen), sportfoto's, foto's op safari, ...
Gonadan schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:18:
Als je het zo beschrijft ga je heel blij worden van de eerder genoemde pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart denk ik. :)
Dat denk ik ook!

Maar zeker weten doen we pas als Timmy269 iets specifieker zegt wat-ie er mee wil gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door ikweethetbeter op 10-07-2015 09:24 . Reden: Reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
ikweethetbeter schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:23:
[...]

Dat wisten we toen nog niet, het zoomen...

Maar nu wel!

[...]

Hoe meer zoom, hoe minder kwaliteit en/of hoe duurder...

[...]

Dat kunnen alle compact camera's tegenwoordig redelijk goed.

[...]

Nee. Meer megapixels betekent niet automatisch beter. Dat heeft onder andere te maken met de grootte van de pixels. Een grotere sensor betekent vaak wel betere foto's. Daarom had ik de Sony RX100-II aangeraden (goede kwaliteit, en binnen budget). Wil je goedkoper, dan kan een Sony RX100 ook. Of de andere suggesties van Universal Creations.

[...]

Wil je je foto's automatisch getagt hebben? Dat kan handig zijn in iPhoto / Apple Foto's / Google Foto's. Dan is GPS een vereiste.

Advies: bedenk eerst wat je wilt met je camera (en dan graag iets gedetailleerder dan "ik wil foto's maken"), dan kan het advies ook beter worden!

Maak je portretten (bv spelende kinderen), sportfoto's, foto's op safari, ...

[...]

Dat denk ik ook!

Maar zeker weten doen we pas als Timmy269 iets specifieker zegt wat-ie er mee wil gaan doen.
Ik wil foto's nemen tijdens onze vakantie als we er met de fiets op uit trekken, dan hoeven we die grote niet mee te nemen. Het zouden voornamelijk foto's van onze kinderen, landschappen, monumenten.
Filmen zou ook wel handig zijn, je weet maar nooit wat je tegenkomt.

Ik heb nog zitten opzoeken en kwam de volgende tegen: Nikon 1J 5, zou zoals de sony 100 II in ons budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gezien zijn vorige topic denk ik niet dat Timmy veel meer informatie gaat geven.

Timmy, de Sony 100 of 100 II verschillen niet veel. De tweede heeft als voornaamste voordeel dat er wifi en een enigszins kantelbaar scherm op zit. Aan jou om te bepalen of dat voor jou de meerprjis rechtvaardigt.

Heb je nagedacht over de hoeveelheid zoom die je per se wilt? Compactcamera's met hoge kwaliteit komen niet verder dan 3x tot 5x.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Voordeel van de Nikon 1 serie (het is geen compact camera, maar toch...) is dat het een systeemcamera is, deze is eventueel uit te breiden. Echter, uitbreidingen vallen buiten je budget. De Nikon 1 maakt hele aardige foto's.

Nadeel van de Nikon 1 serie is dat ik weinig vertrouwen in de serie heb. Nikon houdt heel stevig vast aan de DSLR's, hun systeemcamera's mogen vooral geen marktaandeel van hun DSLR's afsnoepen. Maar goed, als Nikon dat niet doet, doet de concurrentie dat wel. Zie ook de discussie elders op het forum (ik wil DSLR / ILC).

Voordeel van de Sony RX100 (I/II/III/IV) is dat deze erg goed en compact is. Deze kun je altijd bij je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Gonadan schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:45:
Gezien zijn vorige topic denk ik niet dat Timmy veel meer informatie gaat geven.

Timmy, de Sony 100 of 100 II verschillen niet veel. De tweede heeft als voornaamste voordeel dat er wifi en een enigszins kantelbaar scherm op zit. Aan jou om te bepalen of dat voor jou de meerprjis rechtvaardigt.

Heb je nagedacht over de hoeveelheid zoom die je per se wilt? Compactcamera's met hoge kwaliteit komen niet verder dan 3x tot 5x.
Budget opgetrokken tot 700 a 800 euro. Is de Sony 100 III dan best aangewezen of zijn er die prijsklasse andere?
Zoomen zou wel mogen maar niet extreem om zo dan kwaliteit te verliezen. De Sony III heeft een 2,9x zoom. Is er een gelijkwaardig of beter model met 5X optische zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Timmy269 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:02:
[...]

Budget opgetrokken tot 700 a 800 euro. Is de Sony 100 III dan best aangewezen of zijn er die prijsklasse andere?
Zoomen zou wel mogen maar niet extreem om zo dan kwaliteit te verliezen. De Sony III heeft een 2,9x zoom. Is er een gelijkwaardig of beter model met 5X optische zoom?
Je kunt dan ook overwegen:
pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abed
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-01 21:28
Beste forumbezoekers,

Ik heb ongeveer dezelfde problemen als de rest in deze thread, maar net iets anders.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
± €700

Wat voor compactcamera wil je?
Dit is niet zo eenvoudig uit te leggen.
Door een gevolgde (basis) cursus fotografie ben ik enthousiast geworden over fotografie. Momenteel ben ik de 'trotse' bezitter van een Canon PowerShot SX230 HS. Al tijdens de cursus liep ik tegen de limitaties van deze camera aan, zoals de invloed op de scherptediepte en de kwaliteit bij lowlight omstandigheden. Ik ben dus op zoek naar een camera met een grotere sensor en een lichtsterker objectief. Eigenlijk een camera waar ik in kan groeien. Wel heb ik gemerkt dat ik het zoombereik van de SX230 erg prettig vind.

Inmiddels heb ik even kunnen spelen met een systeemcamera en een Sony RX100. Met beide merkte ik dat er veel meer mogelijk mee was. Ik vond de RX100 niet heel leuk om mee te schieten, met de systeemcamera had ik wel echt het gevoel iets in handen te hebben.

Nu heb ik zelf enkel P&S's gehad. Deze zijn makkelijk mee te nemen en zoals er wordt gezegd: "De beste camera is de camera die je bij je hebt." Ik heb dus geen ervaring met grotere camera's en weet dus ook niet of ik die wel zo vaak mee neem.

Dit zijn mijn overwegingen:
Als ik voor een goede compact ga, ben ik misschien al snel "uitgeleerd" en neem hem alleen weer op vakanties mee.
Als ik voor een grotere camera ga met een grotere 'fun' factor, vind ik het misschien een burden om hem mee te nemen en laat hem thuis.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
  • Landschappen (Eind v/h jaar naar Australië en Nieuw Zeeland!)
  • Huisdieren (eventueel kinderen later :))
  • Natuur. Op vakantie maak ik graag foto's tijdens wandelingen. Ik wil echter niet met een camera constant in mijn hand moeten lopen. Dat haalt voor mij de fun van het wandelen weg. Het liefste bevestig ik een tasje aan mijn riem, zodat ik mijn handen vrij heb maar de camera wel paraat.
  • Portretten
  • Lowlight omstandigheden. Lowlight + veel bewegingen is iets teveel gevraagd voor deze prijsklasse waarschijnlijk. Stilstaande objecten in lowlight moet de camera wel redelijke foto's kunnen maken zonder direct de ISO through the roof te laten gaan, evenals een beetje vlotte AF hebben.
  • Ik wil graag fotograferen in RAW + JPEG mode. Voor 90% van de gevallen is de standaard JPEG voldoende, enkel voor de (very) few vind ik het waard om ze zelf te bewerken (en groot af te laten drukken natuurlijk :)).
  • Wifi is een pré.
  • Video is voor mij van ondergeschikt belang. Leuk extra'tje, meer niet. 4K ben ik nog helemaal niet mee bezig.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Omdat mijn vraag niet eenduidig is, twijfel ik tussen een wijde range van modellen.
  • Sony Cyber-shot RX100 III

The Usual Suspect.

+ Klein, grote sensor, lichtsterk objectief.

- Klein zoombereik, lage 'fun factor'.

• Panasonic Lumix DMC-LX100

+ Relatief klein, grote sensor, zeer lichtsterk objectief

- Klein zoombereik, losse flitser

• Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm / Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm

+ Grootste sensor uit het rijtje, supersnelle AF, verwisselbare lenzen dus goed om 'in te groeien'.

- Kitlens is so-so, klein zoom bereik, voor hetzelfde geld geeft de RX100M3 (waarschijnlijk?) betere IQ. De grotere sensor zorgt er natuurlijk voor dat je makkelijker ongestraft de ISO omhoog kan gooien, maar ik twijfel of dat voldoende is tegenover het fantastische glas in de RX100. Verwisselbare lenzen, is dat voor mij niet een brug te ver?

Ik weet niet of de €150 extra voor de A6000 het waard is over de A5100.

• Sony DSC-RX10 / Panasonic Lumix DMC-FZ1000

(Deze 2 zijn voor mij ongeveer identiek)

+ 'All-in-one' solution. Groot zoombereik, grote sensor, lichtsterke objectieven, weathersealed (RX10), veel controls, hoge 'fun factor'

- Groot/bulky. Goede kans dat ik deze niet snel mee neem op een wandeling.

• Canon PowerShot G7X

+ Op papier heeft deze camera de beste prijs/kwaliteit verhouding.

- Veel wisselende reviews en verhalen. Niemand lijkt echt tevreden te zijn over deze camera.

Het is waarschijnlijk onmogelijk om met een simpel antwoord dé oplossing te geven. Ik moet vooral bij mijzelf te raden gaan wat ik wil. Ik ben echter al zo lang in rondjes aan het rennen, dat ik via jullie hopelijk nieuwe inzichten krijg.

Edit:
Waar ik ook benieuwd naar ben, zijn de ervaringen van andere beginnende fotografen en hun overstap van P&S naar iets anders. Ben je direct voor FF DSLR gegaan, of kon je ook af met een kleiner model? Dit valt misschien een beetje buiten de scope van deze thread overigens.

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 2% gewijzigd door Abed op 14-07-2015 14:40 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Volgens mij mag kan je ook eens kijken naar de FujiFilm X-series reeks en de Samsung NX500 bij de mogelijkheden.

Verder heel nieuwsgierig wat de antwoorden zijn want ik zit ongeveer met dezelfde vragen en budget en ben aan het kijken naar dezelfde toestellen + de NX500 en Fujifilm X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Enkele losse opmerkingen van jou:
Abed schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:44:
Ik ben dus op zoek naar een camera met een grotere sensor en een lichtsterker objectief.
Eigenlijk een camera waar ik in kan groeien.
Groot/bulky. Goede kans dat ik deze niet snel mee neem op een wandeling.
Mijn advies: systeemcamera (Sony A600, A5100, Fujifilm, Samsung NX) met een pancake lens, zodat je je camera altijd mee kunt nemen. Daarnaast een leuke zoom als je er op uit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:37
Hai Tweakers,

Mijn vader wil een nieuwe compactcamera en heeft mij op onderzoek uitgestuurd. Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen, maar weet niet wat ik de doorslag zal laten geven bij de uiteindelijke keuze: sensor, zoom, of een middenweg tussen beide (= duurder)? Ik zet het e.e.a. op een rijtje en hoor graag advies.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zo'n 300-400 euro. Mag flexibel, maar voor deze prijs moet volgens mij een prima camera te koop zijn.

Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom, of een andere compactcamera met minder zoom en betere beeldkwaliteit. (Het dilemma.) Ter info: ik heb zelf een Panasonic TZ30, die mijn vader heeft geleend en waar hij al erg tevreden mee was. Hier baseert hij op dat hij 'ook zoiets' wil, maar hij heeft toch ook wel eisen.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera moet mee op vakantie, dus allround zijn en goede foto's maken. Mijn vader is gemiddeld kritisch op foto's. Zijn eisenpakketje:

- 'beter dan de foto's van mijn iPhone'. :X :9
- compact formaat (broekzak/tas, zodat de spiegelreflex niet mee hoeft, travelzoomformaat als max.)
- landschapsfotografie, tuinen, steden en algemene vakantiekiekjes
- macrofotografie van planten

De foto's gaan waarschijnlijk nooit bewerkt worden. Creatief met manuele standen, witbalans en lichtmeting is denk ik het meest handmatige/kunstzinnige wat hij ermee gaat uitvoeren. Eigenlijk moet de camera dus simpelweg met 'point to shoot' een goede foto maken.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Ik kwam allereerst bij de Panasonic TZ70, omdat ik zelf tevreden ben met twee eerdere versies uit de TZ-serie. Ik denk echter dat er qua travelzooms een ruime keuze is binnen de prijsklasse, met weinig onderling verschil. (Ik noem dan ook Canon SX700, NikonS9900, Sony HX50v, Panasonic TZ60/TZ70. Deze nog niet heel secuur vergeleken, maar op het eerste oog lijkt er tussen travelzooms een ruime keuze te zijn).

Bovengenoemde travelzooms zijn allemaal met sensor 1/2,3". Als ik echter reviews lees, zie ik dat sommigen toch opteren voor een betere beeldsensor (1"), waarbij je inlevert op zoom. Dan kom ik al snel uit bij de Sony RX100, die velen aanraden.

Als bemiddeling tussen beide factoren zit ik een beetje met dezelfde ideeën als Gonadan, de Panasonic LF1 of de Canon S120. Deze hebben dan iets meer zoom, 5x en 7x en een sensor van 1/1,7".

Het dilemma:
Hoewel mijn vader aangeeft dat hij mooie foto's belangrijker vindt dan zoom, denk ik dat hij bij 'maar' 3x optische zoom toch even slikt. Hij is immers toch gevoelig voor marketingtermen m.b.t. megapixels en zoom. Het is voor hem belangrijker dat hij er zoveel mogelijk mee kan (allround dus), en in feite denk ik dat hij al snel tevreden is als zijn foto's beter zijn dan die van een smartphone. Hij was ook tevreden met mijn Panasonic TZ30, die eveneens de 'slechtere' 1/2,3" sensor bezit.

Kortom: gaat hij het verschil tussen de sensors echt merken, als niet-beeldbewerkende en 'zogenaamd' veeleisende vakantiefotograaf? Het belangrijkste punt is dan denk ik nog het macro-gedeelte: mooie foto's maken in close-up van planten en eventueel insecten/vlinders. Iemand hier nog een goed advies over?

[ Voor 3% gewijzigd door Sarrr op 19-07-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarrr schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:15:
Het dilemma:
Hoewel mijn vader aangeeft dat hij mooie foto's belangrijker vindt dan zoom, denk ik dat hij bij 'maar' 3x optische zoom toch even slikt. Hij is immers toch gevoelig voor marketingtermen m.b.t. megapixels en zoom. Het is voor hem belangrijker dat hij er zoveel mogelijk mee kan (allround dus), en in feite denk ik dat hij al snel tevreden is als zijn foto's beter zijn dan die van een smartphone. Hij was ook tevreden met mijn Panasonic TZ30, die eveneens de 'slechtere' 1/2,3" sensor bezit.
Ik denk dat dat laatste alleszeggend is. Ik denk dat je hem blijer maakt met zo'n travelzoom, dan met een RX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
Dat vermoedde ik zelf ook, inderdaad. Wat ik dan toch wel belangrijk vind is of er dan nog iets zinnigs te adviseren valt met betrekking tot macro-opnames? Gaat daar zoom ofwel sensor een verschil in maken? Heeft iemand een idee welke camera op dat gebied beter uit de verf zal komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Macro is doorgaans close-up bij compactcamera's, want echt macro is het echt niet te noemen. De vraag is: hoe beeldvullend wil je wat hebben? Als je een meeldraad van Spaanse margriet beeldvullend wil hebben, dan gaat dat een lastig verhaal worden. Maar wil je gewoon de complete bloem beeldvullend hebben, dan kan iedere compactcamera dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
Universal Creations schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:31:
Macro is doorgaans close-up bij compactcamera's, want echt macro is het echt niet te noemen. De vraag is: hoe beeldvullend wil je wat hebben? Als je een meeldraad van Spaanse margriet beeldvullend wil hebben, dan gaat dat een lastig verhaal worden. Maar wil je gewoon de complete bloem beeldvullend hebben, dan kan iedere compactcamera dat wel.
Hij is imker, dus een close-up van een bij op een bloem is de graadmeter. ;)

EDIT: Ik zag bijvoorbeeld ook de Panasonic LX7, die op het gebied van 'macro' dan goed uit de verf komt. Wat mij echter tegenstaat is dat dit alweer een ouder model is, en een stuk dikker dan bijvoorbeeld de Panasonic LF1 (die op meerdere gebieden puntjes voor heeft). Ik kan ook geen fatsoenlijke opvolger vinden tot nu toe...

[ Voor 23% gewijzigd door Sarrr op 19-07-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een vergrotingsfactor van 1:4 en een 1/2.3" sensor heb je een bij wel aardig beeldvullend.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 19-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
Universal Creations schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:12:
Met een vergrotingsfactor van 1:4 en een 1/2.3" sensor heb je een bij wel aardig beeldvullend.
Help me even; waaraan kan ik de vergrotingsfactor aflezen/uitrekenen? En jij zegt dan dus een travelzoom? Ik ben niet zo thuis in de getalletjes m.b.t. fotografie, dus maakt de sensorgrootte dan verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vergrotingsfactor kun je (als de fabrikant meewerkt) aflezen in de specificaties. 1:4 vergroting betekent dat als een bij 2cm lang is, hij 0,5cm lang op de sensor wordt afgebeeld. Aangezien de sensor 6mm lang is, is dat nagenoeg beeldvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abed
Afgelopen weekend heb ik met een aantal camera's wat kunnen schieten. Er is mij veel duidelijk geworden:
  • RX100III & G7X - Handling niet naar mijn zin. Vallen af.
  • LX100 - Voor het geld te weinig (uitbreid) mogelijkheden. - Valt af.
  • NX-500 - Prima camera. Jammer van de ontbrekende EVF.
  • A6000 - Wat een geweldige camera! De handling, de AF, snappyness, alles beviel me eigenlijk aan deze camera, behalve de kitlens.
Nu zit ik te twijfelen: Een A6000 met kitlens en dan later uitbreiden. Dit gaat me over de jaren waarschijnlijk veel geld kosten. Of met 1 of meer andere lenzen, maar welke?

Een andere optie is de RX10. Hier zit eigenlijk alles in wat een beginnende hobby fotograaf nodig heeft voor hetzelfde geld als een A6000 met kitlens, ten koste van de draagbaarheid. Misschien moet ik dat er voor over hebben om de kosten een beetje binnen de perken te houden.

Keuzes....

In ieder geval bedankt voor het advies tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg de S120 ook, maar vraag me gezien de leeftijd (bijna twee jaar geleden aangekondigd) af of het een verstandige keuze is. De prijs is daarentegen wel weer heel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:41:
Ik overweeg de S120 ook, maar vraag me gezien de leeftijd (bijna twee jaar geleden aangekondigd) af of het een verstandige keuze is. De prijs is daarentegen wel weer heel interessant...
De prijs is mede dankzij de leeftijd interessant!

Zoek je het nieuwste van het nieuwste, dan ben je met een nieuwere (en daardoor ook duurdere) camera wellicht beter af. Zoek je gewoon een goede camera, dan is de S120 erg interessant.

Kwalitatief gezien kun je nog prima voor de dag komen met een 2 jaar oude sensor en andere 2 jaar oude technologie:
- sensor met 1/1.7" net wat groter dan de standaard 1/2.3" compact camera sensor;
- zoom begint bij 24mm;
- zoomfactor met 5 beperkt: betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

ikweethetbeter schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:47:
[...]

De prijs is mede dankzij de leeftijd interessant!

Zoek je het nieuwste van het nieuwste, dan ben je met een nieuwere (en daardoor ook duurdere) camera wellicht beter af. Zoek je gewoon een goede camera, dan is de S120 erg interessant.

Kwalitatief gezien kun je nog prima voor de dag komen met een 2 jaar oude sensor en andere 2 jaar oude technologie:
- sensor met 1/1.7" net wat groter dan de standaard 1/2.3" compact camera sensor;
- zoom begint bij 24mm;
- zoomfactor met 5 beperkt: betere kwaliteit.
Of eventueel de Panasonic LF1? Idem sensor, maar meer zoom 7x (28-200mm). En een viewfinder... Niet geweldig maar een uitkomst als je niks aan je lcd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Abed schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:40:
Afgelopen weekend heb ik met een aantal camera's wat kunnen schieten. Er is mij veel duidelijk geworden:
  • RX100III & G7X - Handling niet naar mijn zin. Vallen af.
  • LX100 - Voor het geld te weinig (uitbreid) mogelijkheden. - Valt af.
  • NX-500 - Prima camera. Jammer van de ontbrekende EVF.
  • A6000 - Wat een geweldige camera! De handling, de AF, snappyness, alles beviel me eigenlijk aan deze camera, behalve de kitlens.
Nu zit ik te twijfelen: Een A6000 met kitlens en dan later uitbreiden. Dit gaat me over de jaren waarschijnlijk veel geld kosten. Of met 1 of meer andere lenzen, maar welke?

Een andere optie is de RX10. Hier zit eigenlijk alles in wat een beginnende hobby fotograaf nodig heeft voor hetzelfde geld als een A6000 met kitlens, ten koste van de draagbaarheid. Misschien moet ik dat er voor over hebben om de kosten een beetje binnen de perken te houden.
In je eerdere posts laat je al merken dat de fun factor en gemak belangrijk is, en je zelf al verwacht dat je een grote camera thuis gaat laten vanwege het ongemak van het meeslepen...
Van het bovenstaande lijstje is de A6000 wel handzamer dan een RX10, maar als je een aantal lenzen hebt ga je die ook meenemen, dus heb je toch nog een aardige fototas bij je.
Indien je een A6000 met 1 goede all-round lens gaat kopen om dat te voorkomen, dan ben je beter af met een RX10.
Zelf heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan, ik schiet inmiddels 10 jaar met een dslr, maar vanwege het steeds meeslepen van mijn spullen en het wisselen van lenzen liet ik m steeds vaker thuis.
Ook vanwege dat ik steeds met mijn gezin op pad ga, en die gaan zeiken dat alles te lang duurt 8)7
Zelf heb ik gekozen voor de Panasonic FZ1000, vanwege meer zoom en 4K tov de RX10, en de RX10 II is gewoon 2x zo duur + een beetje en dat vindt ik gewoon teveel prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Gim schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:43:
Of eventueel de Panasonic LF1? Idem sensor, maar meer zoom 7x (28-200mm). En een viewfinder... Niet geweldig maar een uitkomst als je niks aan je lcd hebt.
Inderdaad. Dezelfde 2 die eerder in dit onderwerp ook al aan bod kwamen.

Alle waar is naar z'n geld. Zo rond de 250 euro prima toestellen, als je 100 euro meer te besteden hebt, en je 100mm voldoende tele vindt, dan is een (alweer 3 jaar oude) Sony RX100 (met 1" sensor) beter.

Maar onder de 300 euro hebben de meeste compacts een 1/2.3" sensor, dus steken de S120 en LF1 er duidelijk bovenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abed
kosz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:29:
[...]

In je eerdere posts laat je al merken dat de fun factor en gemak belangrijk is, en je zelf al verwacht dat je een grote camera thuis gaat laten vanwege het ongemak van het meeslepen...
Van het bovenstaande lijstje is de A6000 wel handzamer dan een RX10, maar als je een aantal lenzen hebt ga je die ook meenemen, dus heb je toch nog een aardige fototas bij je.
Indien je een A6000 met 1 goede all-round lens gaat kopen om dat te voorkomen, dan ben je beter af met een RX10.
Hier ben ik dus ook bang voor :) Aan de andere kant: Een A6000 met een leuke pancake is echt 2-3 slagen compacter dan een RX10. Wel minder flexibel natuurlijk.
Zelf heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan, ik schiet inmiddels 10 jaar met een dslr, maar vanwege het steeds meeslepen van mijn spullen en het wisselen van lenzen liet ik m steeds vaker thuis.
Ook vanwege dat ik steeds met mijn gezin op pad ga, en die gaan zeiken dat alles te lang duurt 8)7
Zelf heb ik gekozen voor de Panasonic FZ1000, vanwege meer zoom en 4K tov de RX10, en de RX10 II is gewoon 2x zo duur + een beetje en dat vindt ik gewoon teveel prijsverschil.
Fijn om ervaringen van mensen die met hetzelfde dilemma zitten/hebben gezeten te lezen. Nou kwam jij vanaf een DSLR + toebehoren. Dan is de stap naar een fixed lens een stap vooruit qua draagbaarheid. Ik kom van een kleine compact. :)

Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik voor de A6000/NX500 (weet nog niet precies welke) + kitlens. Later wil ik er een ~35mm f1.8 prime bij halen en eventueel een zoom, afhankelijk van of ik de zoom ga missen met de kitlens.
Als ik op korte termijn een RX10/FZ1000 voor een mooie prijs op de kop kan tikken, dan ga ik daar voor. De nieuwprijs ervan vind ik momenteel nog te hoog voor een "leer-camera".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een tweetal weken heeft het LCD-scherm van mijn FUJI HS30EXR het begeven.
Ik zoek nu dus een opvolger voor deze camera die het minstens even goed doet.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
€300-750
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
High End
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Vakantiefoto's, landschappen, portretten, binnenfoto's...

Wat ik positief vond aan de HS30
- Manuele en grote zoom
- Goede portretfoto's
- exr modus
- redelijke macro's (waar ik eigenlijk slechts zelden gebruik van maak)

Punten die ik miste:
- landschappen zijn minder (soms minder scherp en kleuren die slecht overkomen)
- binnenfoto's konden beter
- soms trage focus

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

Sony CyberShot DSC-RX100 Black
Canon PowerShot SX60 HS
Sony CyberShot DSC-HX400V

Een belgische krant geeft nu voor 99€ extra de Nikon D3300 kit 18-55ll cadeau bij een abo van 2 jaar.
Heeft deze DSLR nog voordelen voor een beginner die vooral op zoek is naar een toestel om goede en eenvoudige vakantie/familie foto's te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:15:
Een belgische krant geeft nu voor 99€ extra de Nikon D3300 kit 18-55ll cadeau bij een abo van 2 jaar.
Heeft deze DSLR nog voordelen voor een beginner die vooral op zoek is naar een toestel om goede en eenvoudige vakantie/familie foto's te nemen.
In eerste instantie moet je je natuurlijk afvragen of je 24 keer het maandbedrag of 8 keer het kwartaalbedrag over hebt voor die krant!

Een compactcamera is (verrassing!!!) compacter dan een DSLR, en heeft doorgaans meer zoom. Compact houdt vaak in dat je die camera met je meeneemt, waar je een DSLR thuis zou laten.

Dan heb je de voordelen van een compact camera gehad. Voor de rest is een Nikon D3300 beter. Stel je vraag op het DSLR / ILC forum als je daar nog vragen over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De zoom zal niet beter zijn dan de DSLR aangezien hij een high end compact wilt (grote sensor). Verder is het een andere camera voor andere doeleinden.

@bel30: De vraag is wat je met je camera wilt doen. Zo te lezen puur foto's van je gezin op vakantie of thuis. Een high end compact geeft je dan al wat opties om te spelen met instellingen, dus creatieve vrijheid heb je al een beetje. Persoonlijk denk ik dan niet dat een DSLR je heel veel meer gaat bieden.

Ik kan echter niet weten of jij denkt later meer interesse te ontwikkelen of meer met dingen als scherptediepte wil spelen. Dan kan een DSLR wel meerwaarde bieden.

Overigens kan je hem natuurlijk ook gewoon kopen en daarna op V&A zetten, maak je waarschijnlijk nog winst ook. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Gonadan schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:58:
De zoom zal niet beter zijn dan de DSLR aangezien hij een high end compact wilt (grote sensor). Verder is het een andere camera voor andere doeleinden.
Bel30 heeft de Sony CyberShot DSC-HX400V in z'n rijtje staan, en die heeft veel zoom (50x, net opgezocht).

Dus vandaar mijn opmerking dat een compact camera doorgaans meer zoom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is dan vreemd, want hij geeft duidelijk aan high-end te willen. Een 1/2.3" lijkt me daar niet echt aan te voldoen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vergissing ik dacht dat high end voor het hoger segment stond. Wist niet dat 1inch minimum voor was.

Qua meer interesse ontwikkelen ben ik al overgestapt van 2 instapcompacts naar een bridge HS30.

Zou dus nu nog een stap hoger willen, vooral bij weinig licht en landschappen.

Heb nu echt geen idee of een DSLR echt minder compact is dan een bridge (die steek je nu ook niet in je broekzak) en/of ik dan het zoombereik wel zou missen met zo'n kit.

Langs de andere kant was ik best wel tevreden van de HS30. Veel van de huidige bridgemodellen in dat prijssegment (FZ200/SX60) krijgen slechtere reviews. Het lijkt dat ik bij bridge al naar een FZ1000 of RX10 moet gaan voor een 'beter' model.

Van de high end heb ik geen idee of ik bij een RX100 of Canon G7X niets zal missen van de zoom (voor bv. foto's op afstand van de kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is het ook niet echt, maar 1/2.3" is het sowieso niet, dan zit je meer op travelzoom. Je hebt ook nog tussenvormen met 1/1.7" zoals de Canon S120 of de Panasonic LF1. :)

Je moet een aantal dingen goed voor jezelf bepalen.
• wil je écht compact of is bridge/DSLR ook wel goed?
• wat is belangrijker: zoom of beeldkwaliteit?
• wat voor foto's wil je maken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:59:
Dat is het ook niet echt, maar 1/2.3" is het sowieso niet, dan zit je meer op travelzoom. Je hebt ook nog tussenvormen met 1/1.7" zoals de Canon S120 of de Panasonic LF1. :)

Je moet een aantal dingen goed voor jezelf bepalen.
• wil je écht compact of is bridge/DSLR ook wel goed?
• wat is belangrijker: zoom of beeldkwaliteit?
• wat voor foto's wil je maken?
Mijn vergelijkingspunten zijn nu natuurlijk enkel een instapcompact en een bridge.
Op fora lees ik enerzijds dat je voor goede kwaliteitsfoto's een dslr nodig hebt, anderzijds lees ik er ook die van dslr overstappen naar vb. een FZ1000 en hier best tevreden over zijn.

-> bridge/dslr is ook goed
-> beeldkwaliteit is belangrijk. Een zoom van x50 zoals nu is mss niet nodig, maar een minimum aan zoom lijkt wel handig.
-> spelende kinderen, vakantiefoto's, portretten, landschappen, degelijke foto's bij laag licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wil je kiekjes maken of echt met fotografie aan de gang? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Streep DSLR weg en verander dat in ILC. Is weer iets compacter en moderner, en is qua grootte meer richting bridge!
-> beeldkwaliteit is belangrijk. Een zoom van x50 zoals nu is mss niet nodig, maar een minimum aan zoom lijkt wel handig.
Wat is belangrijker, kwaliteit of zoom?

Naast het beperkte nut van meer dan ongeveer 20x zoom, gaat het ook nog ten koste van de kwaliteit. En 50x zoom zul je nooit nodig hebben!

Stel dat je bijvoorbeeld echt 1000mm nodig hebt, en je bruikbare foto's moet hebben (het schieten van onbruikbare foto's is een zinloze actie, maar dat is wel wat je doet met bv Nikon's 83x zoom), dan moet je toch echt aan de DSLR (of ILC) met de juiste lens erbij.
-> spelende kinderen, vakantiefoto's, portretten, landschappen, degelijke foto's bij laag licht.
Mooie portretten (spelende kinderen, vakantiefoto's) gaan heel wat makkelijker met een grotere sensor; meer dan 5x zoom heb je hiervoor niet nodig. Bijvoorbeeld 24-120mm (omgerekend naar FF). Maar een ILC met 16-50mm lens zal ook volstaan.

Laag licht = weinig licht??? Ook hierop is een moderne grote (CMOS) sensor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Is een Nikon J5 anders geen idee? Minder compact dan een RX100 met 1" sensor, maar toch klein en opties voor zoom. Phase detect focus dus prima met actie van kinderen?

Of een GM1? Grotere sensor en lekker compact en mogelijkheid om een ander lensje erop te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo,
Onze Olympus TG2 is kapot en willen hiervoor een nieuwe aanschaffen.

De camera beviel me prima. Maar als ik naar de TG3 kijk lijkt het wel alsof hij op een aantal punten slechter is geworden. Zoals het afkijkscherm en de types zoals de foto's en filmpjes kunnen worden opgeslagen. Bij de TG3 is alleen JPEG nog te gebruiken.
Hij is ook een stuk duurder dan de TG2 die ik toen voor 300 euro heb gekocht.

Ik wil ongeveer 300 euro uitgeven
De camera moet ongeveer hetzelfde zijn als de TG2, vooral het waterdichte beviel me heel goed. Een hoger resolutie zou fijn zijn, nu is het afdrukresultaat op grotere schaal niet echt mooi.
Hoe compacter hoe beter, zeker geen losse lenzen.
De camera wordt gebruikt voor het fotograveren van podia en evenementen. Waarbij goed licht niet altijd aanwezig is. De camera moet wel simpel te bedienen zijn. Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan de auto stand, omdat ik vaak niet zie welke fot nu echt mooier is bij een andere stand, maar dat is vooral door het gebrek aan tijd en interesse.

De TG3 lijkt me opzich wel aardig, maar is wel weer een stukje duurder dan ik in gedachte heb.
Omdat ik niet zo goed weet waar ik op moet letten, vind ik het moeilijk om een ander type te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zomaar iemand op 28-07-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
niemand een goede tip?

Misschien is deze ook wel aardig, tg860:

http://www.kamera-express...t-gratis-beach-bag-blauw/

[ Voor 77% gewijzigd door Zomaar iemand op 29-07-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Je had een Olympus waar je tevreden mee was, en als vervanger suggereer je zelf ook 2 andere Olympus camera's, waar je ongetwijfeld ook weer tevreden mee zult zijn.

Als je vertelt wat je met je camera wilt gaan doen / wat je de afgelopen jaren met je camera hebt gedaan, wat je beviel en welke tekortkomingen je hebt ondervonden, en welke wensen je eventueel hebt, dan komt er misschien iemand met een gericht bruikbaar advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:23:
[...]

Je had een Olympus waar je tevreden mee was, en als vervanger suggereer je zelf ook 2 andere Olympus camera's, waar je ongetwijfeld ook weer tevreden mee zult zijn.
Nee, meer gebrek aan kennis van andere merken
Als je vertelt wat je met je camera wilt gaan doen / wat je de afgelopen jaren met je camera hebt gedaan, wat je beviel en welke tekortkomingen je hebt ondervonden, en welke wensen je eventueel hebt, dan komt er misschien iemand met een gericht bruikbaar advies!
Zoals eerder aangegeven zal de camera worden gebruikt voor het fotograveren van podia en evenementen. Waarbij goed licht niet altijd aanwezig is.
Op vakantie om gewoon wat foto's te maken.

Ik ben bij de olympus geen tekortkomingen tegen gekomen, Alleen heb ik wel eens geprobeerd een foto te maken van dichtbij, waarbij hij niet kon scherp stellen. Maar dit was simpel op te lossen door verder weg te staan en dan in te zoomen.
De videofunctie van de camera is nu kapot, tenminste hij maakt herrie als hij in/uit zoomt. Valt nog onder garantie, maar we gaan overmorgen met vakantie en een tweede camera is altijd handig.
Ik heb ook een keer last gehad van condens in de lens, maar dit was na een paar uur ook opgelost. Denk dat ze daar allemaal wel last van hebben.

De enige wens die ik verder heb ik de stevigheid en waterdichtheid. Als ik foto's maak van onze evenementen en podia is het regelmatig regenachtig en ook als de camera de hele dag in een natte omgeving is, moet hij wel blijven werken.
Dit was heel behulpzaam, ik ga ook eens kijken naar de Nikon Coolpix AW130 Zwart, die klinkt ook wel erg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-07-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricaRetse
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-04-2022
Gonadan schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:11:
S120 is niet echt een travelzoom, die gaat maar tot 5x. Zelf kijk ik dan ook daar de Panasonic LF1 welke verder komt.
Gonadan,
Welke is het uiteindelijk geworden?
Sony RX100
Canon S120
Panasonic LF1

Zit namelijk met dezelfde twijfels als jij ;). Kreeg het advies om voor de RX100 te gaan, maar twijfel nog een beetje over de zoom en is wellicht de LF1 een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nog geen keuze gemaakt helaas, op specs valt niet te kiezen. De volgende stap is nu in het echt proberen, naar een fysieke winkel dus, dat gaan we binnenkort doen.

En dan met name letten of het lekker in de hand ligt en te bedienen is. Hoe snel hij opstart en een foto maakt en zo, waarschijnlijk gaat dat de doorslag geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 18:57:
Nog geen keuze gemaakt helaas, op specs valt niet te kiezen. De volgende stap is nu in het echt proberen, naar een fysieke winkel dus, dat gaan we binnenkort doen.

En dan met name letten of het lekker in de hand ligt en te bedienen is. Hoe snel hij opstart en een foto maakt en zo, waarschijnlijk gaat dat de doorslag geven.
Ik heb de LF1 onlangs nog kort uitgeprobeerd. Het gedoe met de aan/uit knop positie is m.i. een beetje overdreven. De viewfinder is niet geweldig vergeleken met menig ander (duurder) toestel, maar deed prima zijn werk. Denk dat ie ook zeker uitkomst biedt wanneer je niks op het scherm ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach voor een serieuze zoeker heb ik mijn 70D nog. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

EricaRetse schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 18:13:
[...]

Gonadan,
Welke is het uiteindelijk geworden?
Sony RX100
Canon S120
Panasonic LF1

Zit namelijk met dezelfde twijfels als jij ;). Kreeg het advies om voor de RX100 te gaan, maar twijfel nog een beetje over de zoom en is wellicht de LF1 een optie.
En zijn we al wat wijzer geworden? Je doelde trouwens op de originele rx100? Of de II of nog een duurdere?

De RX100 is een tikkeltje groter, duurder en ontbeert een feature zoals touchscreen of viewfinder maar heeft wel een grotere sensor en de accu houdt t wat langer vol.

De vraag of t de 100 euro waard Is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat was ook mijn afweging. Een betere sensor in ruil voor wat functionaliteit. Geeft meer kans op mooie foto's, maar mogelijk ga je dingen missen. De II of III is gewoon een stap verder en dan spreek je over een andere klasse.

Zie ook mijn post vier posities hierboven, ik moet ze nog even in het echt gaan bekijken. Hopelijk iets voor komend weekend.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:18:
Dat was ook mijn afweging. Een betere sensor in ruil voor wat functionaliteit. Geeft meer kans op mooie foto's, maar mogelijk ga je dingen missen. De II of III is gewoon een stap verder en dan spreek je over een andere klasse.

Zie ook mijn post vier posities hierboven, ik moet ze nog even in het echt gaan bekijken. Hopelijk iets voor komend weekend.
Zal alleen zijn dat je altijd wat gaat missen.. Met de Rx100m2 krijg je nog betere low ISO resultaten, bounce flash, goede wifi en remote controls en tiltscreen. Maar voor dat geld heb je opeens ook weer een G7X die lichtsterker is plus touch screen.

Keuzes :-)

Ik heb een Rx100m2 besteld, maar gewoon de knoop doorgehakt. Zou voor t zelfde geld de G7X kunnen hebben besteld. Ze hebben allemaal wel iets te bieden wat ik nuttig vind bij mijn manier van fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is ook net wat je ermee wilt gaan doen. Voor de serieuzere fotografie heb ik gewoon mijn DSLR mee, dus de compact is echt bedoeld voor erbij. Dat ene dagje uit waarbij je niet weet of je überhaupt iets wilt fotograferen maar het wel leuk is om 'kiekjes' aan over te houden.

Met name de lichtsterkte van de RX100 trekt mij, aangezien kiekjes binnen of bij ander beperkt licht anders mogelijk een uitdaging worden. Anderzijds is de LF1 al een mooi compromis tussen een échte travelzoom en de LX100. Iets kleinere sensor maar een stuk groter dan de 1/2.3", niet al te veel zoom maar wel flink meer dan de LX100. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:42:
Het is ook net wat je ermee wilt gaan doen. Voor de serieuzere fotografie heb ik gewoon mijn DSLR mee, dus de compact is echt bedoeld voor erbij. Dat ene dagje uit waarbij je niet weet of je überhaupt iets wilt fotograferen maar het wel leuk is om 'kiekjes' aan over te houden.

Met name de lichtsterkte van de RX100 trekt mij, aangezien kiekjes binnen of bij ander beperkt licht anders mogelijk een uitdaging worden. Anderzijds is de LF1 al een mooi compromis tussen een échte travelzoom en de LX100. Iets kleinere sensor maar een stuk groter dan de 1/2.3", niet al te veel zoom maar wel flink meer dan de LX100. :)
Natuurlijk. De LF1 Is een mooi toestel verder. Maakte ook meer indruk dan de S120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Inderdaad, initieel vond ik de S120 erg aantrekkelijk maar na het ontdekken van de LF1 heeft hij eigenlijk niet veel kans meer. :P

Overigens is het aanbod tegenwoordig zo groot en divers dat een eenduidig advies al bijna niet meer te maken valt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:50:
Inderdaad, initieel vond ik de S120 erg aantrekkelijk maar na het ontdekken van de LF1 heeft hij eigenlijk niet veel kans meer. :P

Overigens is het aanbod tegenwoordig zo groot en divers dat een eenduidig advies al bijna niet meer te maken valt. :D
Idem. De s120 heeft genoeg te bieden, maar zoiets als panoramic mode mag niet ontbreken met de leuke kiekjes. En inderdaad t betere bereik. De S120 heeft vooral t touch screen en de 24mm. Als de jpeg output goed genoeg is doe je er verder toch niet veel meer mee qua instellingen.

Mijn keuze viel voor de RX100 omdat ik hem ook in low light wil gebruiken. De LF1 biedt wel een handheld low light mode maar dat Is voor stilstaande objecten. De sensor die t gewonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik ben er ook nog niet uit en binnen 2 weken vertrek ik op reis.
Als ik hier zo lees is dit toch HET toestel.

Twijfels tussen de Sony RX100 reeks en dan of het de meerwaarde waard is voor de III.

Het is niet dat ik ieder jaar of om de twee jaar een nieuw toestel koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gim schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:21:
Idem. De s120 heeft genoeg te bieden, maar zoiets als panoramic mode mag niet ontbreken met de leuke kiekjes. En inderdaad t betere bereik. De S120 heeft vooral t touch screen en de 24mm. Als de jpeg output goed genoeg is doe je er verder toch niet veel meer mee qua instellingen.

Mijn keuze viel voor de RX100 omdat ik hem ook in low light wil gebruiken. De LF1 biedt wel een handheld low light mode maar dat Is voor stilstaande objecten. De sensor die t gewonnen heeft.
Optische stabilisatie, dat hebben ze allemaal.

Het touchscreen kan nog wel handig zijn, maar dan denk ik eerder aan bediening door menu's enzo. Op mijn DLSR is het toch wel grappig hoe snel je aan de pinch zoom en het quickmenu went. De 24mm is fijn, maar geen must. Al vind ik 28 wel weer aan de hoge kant.

Nu ben ik aan het letten op zaken als snelheid en gebruiksgemak, dat is toch een belangrijke factor bij een point and shoot camera.
Opvallend is dan dat de Sony echt re-te-traag is, opstarten kost ruim drie seconden, tijd tussen twee foto's is ook dik een seconde. Daarnaast is de afdrukvertraging ook bijna een halve seconde. Dat zou mij nog wel eens kunnen gaan irriteren.
De Panasonic is daarentegen in de helft van de tijd opgestart, heeft minder dan een seconde tussen twee foto's en veel minder afdrukvertraging.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Timmy269 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:38:
Ik ben er ook nog niet uit en binnen 2 weken vertrek ik op reis.
Als ik hier zo lees is dit toch HET toestel.

Twijfels tussen de Sony RX100 reeks en dan of het de meerwaarde waard is voor de III.

Het is niet dat ik ieder jaar of om de twee jaar een nieuw toestel koop.
De III is op max tele lichtsterker, je levert tele in voor wide angle en je krijgt een evf en nd filter. Heb je het nodig?

De RX100 reeks wordt vaak genoemd, maar wil niet zeggen dat het DE camera Is voor jou. Ik zou zelf eerder de G7X kopen dan de III. Ook lichtsterk en nd filter, maar groter bereik, touch screen. En een heel stuk goedkoper! Video Is beter op de RX100 dan de G7X maar doe je er veel mee en wat Is goed genoeg? De G7X kent een paar zwaktes met de lens, maar spelen die zwaktes een rol voor jouw fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:59:
[...]

Optische stabilisatie, dat hebben ze allemaal.

Het touchscreen kan nog wel handig zijn, maar dan denk ik eerder aan bediening door menu's enzo. Op mijn DLSR is het toch wel grappig hoe snel je aan de pinch zoom en het quickmenu went. De 24mm is fijn, maar geen must. Al vind ik 28 wel weer aan de hoge kant.

Nu ben ik aan het letten op zaken als snelheid en gebruiksgemak, dat is toch een belangrijke factor bij een point and shoot camera.
Opvallend is dan dat de Sony echt re-te-traag is, opstarten kost ruim drie seconden, tijd tussen twee foto's is ook dik een seconde. Daarnaast is de afdrukvertraging ook bijna een halve seconde. Dat zou mij nog wel eens kunnen gaan irriteren.
De Panasonic is daarentegen in de helft van de tijd opgestart, heeft minder dan een seconde tussen twee foto's en veel minder afdrukvertraging.
Touch-screen kan wel handig zijn voor touch+focus in sommige situaties.

De LF1 heeft alleen geen flash compensatie.Bedenk me alleen nu dat ik daar totaal niet naar heb gekeken met de RX... Tja, komt goed. Zo zal er altijd wel IETS zijn :-)

Succes met je beslissing.

[ Voor 12% gewijzigd door Gim op 04-08-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Touchfocus op een compact? Meh, zoveel heb je niet te kiezen qua focus, bijna alles is toch al scherp. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er een volwaardige vervanger van de Nikon P340? (Ik had een P330 tot een snoodaard bedacht dat die gratis uit mijn rugzak te pikken was). Nikon lijkt deze lijn opgegeven te hebben of zijn mijn googleskills nog slechter dan gedacht? :S Mag ook een ander merkje zijn natuurlijk.

Ik zoek een compact die snel is, raw aankan, snel is, liefst nog een beetje een goede sensor heeft en snel is :). De Sony-kampioen vind ik persoonlijk te duur voor n compact (en ik heb een hekel aan Sony's neiging om steeds eigen standaarden te pushen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:00
Panasonic LX100 , goede grooote sensor , maar wellicht te duur ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

moozzuzz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:54:
Is er een volwaardige vervanger van de Nikon P340? (Ik had een P330 tot een snoodaard bedacht dat die gratis uit mijn rugzak te pikken was). Nikon lijkt deze lijn opgegeven te hebben of zijn mijn googleskills nog slechter dan gedacht? :S Mag ook een ander merkje zijn natuurlijk.

Ik zoek een compact die snel is, raw aankan, snel is, liefst nog een beetje een goede sensor heeft en snel is :). De Sony-kampioen vind ik persoonlijk te duur voor n compact (en ik heb een hekel aan Sony's neiging om steeds eigen standaarden te pushen).
Als ie echt compact moet zijn wordt de Canon s120 en Panasonic LF1 vaker genoemd. Dunner en goedkoper dan een Sony RX, maar net als de Nikon p330/340 met eenzelfde formaat sensor.

De p340 Is nog steeds verkrijgbaar. Is meen ik zelfs goedkoper dan de p330., de laatste keer dat ik bij Amazon.de keek.

De LF1 Is naar zeggen ook discontinued, in bepaalde landen althans. Hier nog volop verkrijgbaar.

Waar moet ie verder nog aan voldoen behalve raw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zoek ook een nieuwe camera nadat ik onze DSLR heb verkocht omdat we deze nooit meenamen (geen zin om te dragen) en er niks anders mee deden dan point-to-shoot. Laatste vakantie alleen maar mijn Lumia 930 gebruikt en DSLR in de koffer gelaten dus dat zegt genoeg.

Budget is ongeveer 350 euro en we gaan er niet al te veel bijzonders mee doen:
- foto's van kinderen (portret)
- point to shoot vakantie
- af en toe wat experimenteren met instellingen (al kwam dat er op de DSLR ook niet van)

Onze primaire eisen zijn:
- compact
- beeldkwaliteit gaat voor zoom, daarom bij voorkeur dus een grotere sensor dan 1/2.3"

Onze wensen zijn:
- wifi
- panorama
- andere recente features

Waar ik dan in basis op uit kom nadat ik dit topic doorgenomen heb zijn dezelfde camera's:
- RX100
- LF1
- LX7
- S120

Wat me echter vooral opvalt is dat deze camera's allen behoorlijk oud zijn (2013 etc.). Dat gaat in beetje tegen mijn gevoel in, al besef ik me dat je prima met deze camera's de gewenste foto's kunt nemen. De RX100-2/3/4 is ook direct een heel stuk boven budget.

Mijn vraag is dus vooral of bovengenoemde camera's opvolgers hebben die recenter zijn en toch binnen budget vallen. Volgens de pricewatch (zoeken op sensorgrootte) niet echt namelijk.De S200 bijvoorbeeld lijkt een beetje de opvolger maar qua features toch wat meer low-end. Ook komt een P340 dan in beeld.

Voor nu heeft de S120, gezien de prijs, de voorkeur. Eens onderzoeken hoe die presteert vergeleken met de P340.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 04-08-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
moozzuzz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:54:

Wat is de reden om voor een P340 te kiezen?

5 maal zoom van 24 tot 120? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Lichtsterkte op de wide stand? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Optische stabilisatie? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Een iets grotere (1/1,7") sensor? Er zijn meer camera's die dat hebben.
RAW, wifi, …? Er zijn meer camera's die dat hebben.

Met iets meer info (anders dan snel en goed) kan er een iets beter dan standaard advies worden gegeven.

En welke standaard probeert Sony te pushen? De memory stick van Sony, de xD kaart van Fuji en Olympus, en alle andere exotische opslagmedia zijn al enige tijd geleden geflopt, en Sony gebruikt nu gewoon de SD kaart, zoals iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:46:
[...]

5 maal zoom van 24 tot 120? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Lichtsterkte op de wide stand? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Optische stabilisatie? Er zijn meer camera's die dat hebben.
Een iets grotere (1/1,7") sensor? Er zijn meer camera's die dat hebben.
RAW, wifi, …? Er zijn meer camera's die dat hebben.

Met iets meer info (anders dan snel en goed) kan er een iets beter dan standaard advies worden gegeven.

En welke standaard probeert Sony te pushen? De memory stick van Sony, de xD kaart van Fuji en Olympus, en alle andere exotische opslagmedia zijn al enige tijd geleden geflopt, en Sony gebruikt nu gewoon de SD kaart, zoals iedereen.
In deze prijsklasse is de P340 toch wel een van de weinige camera's naast de S120 als ik het goed zie met een 1/1.7". De LX of RX zijn al snel 70-100 euro duurder. Dat zou voor mij een reden zijn om de P340 of S120 te nemen. Helaas nog geen goede vergelijkingsreview van deze modellen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:04:
[...]

In deze prijsklasse is de P340 toch wel een van de weinige camera's naast de S120 als ik het goed zie met een 1/1.7". De LX of RX zijn al snel 70-100 euro duurder. Dat zou voor mij een reden zijn om de P340 of S120 te nemen. Helaas nog geen goede vergelijkingsreview van deze modellen gevonden.
De s120 heeft geen panorama. Canon eigen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:12:
[...]

De s120 heeft geen panorama. Canon eigen :-)
Dan zou het voor mij toch de P340 worden als die dat wel heeft. Kan ik eventueel met mijn Galaxy S6 wel een panorama maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:19:
[...]

Dan zou het voor mij toch de P340 worden als die dat wel heeft. Kan ik eventueel met mijn Galaxy S6 wel een panorama maken.
De p340 kost 300 toch? Aangenomen dat t om de zwarte gaat? Scheelt niet zo heel veel met een RX100 van 350 met veel grotere sensor. Alleen wifi ga je dan missen. Neem aan dat je ervaring met de p330 ook meespeelt.

Mij staat bij dat de P340 ook een controle ring heeft of eentje die meer kan tov de p330? En de P340 wisselde GPS in voor iets anders tov de p330 toch? Ik had gelezen dat de accuduur van de 340 minder was, maar Als dat al waar Is dan helpt een extra accu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:04:
[...]

Staat er een op digitalpicture als ik het mij goed herinner.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
thx, dan ga ik daar even zoeken. @Gim: de witte P340 is 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:59:
Had ik toch bijna de website goed onthouden. :')

Deze bedoel ik: http://www.dpreview.com/a...ble-compacts-2014-roundup

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
De knoop doorgehakt, vandaag ga ik de RX100 III kopen. Welke case past het best rond dit toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik was gisteren avond aan het zoeken inderdaad en kon het niet vinden. Dacht dat het aan mij lag :9 . Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Altijd dezelfde modellen/series. Eigenlijk zijn er niet echt veel camera's in die klasse lijkt het.

De p340 nog wat zitten bekijken. Hij is trager met RAW wegschrijven, wat geen probleem is als je daar af en toe gebruik van maakt of niet snel schiet. En qua Dynamic Range blijft ie met JPEG wat achter bij de S120 en LF1. Dat gezegd zijn er toch genoeg enthousiastelingen blij mee als ik t zo lees.

Een witte camera. Moet er nog steeds wat aan wennen, maar scheelt wel enorm in prijs!!! Van andere kant steekt t dan wel lekker af bij een grote zwarte dslr :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laten we eerlijk zijn, het is ook een klasse voor mensen die niet kunnen kiezen. :D

Daarnaast zijn de verschillen minimaal en zeer persoonlijk, je kunt niet zwart/wit één de beste noemen. Daarom doen ze dat ook niet in de review, ze geven een voorkeur op basis van bepaalde eigenschappen.

Zo zal de één het touchscreen van de S120 belangrijker vinden en de ander de sensor van de RX100. Of je wilt groothoek of zoom.

Hier mooi alle spekkies naast elkaar: http://www.dpreview.com/p...non_g7x&sortDir=ascending

Wat mij persoonlijk nu trekt aan de LF1 is het bereik en de veel hogere snelheid bij aanzetten en het maken van foto's na elkaar. Dat is bij veel alternatieven het dubbele.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:19:
Laten we eerlijk zijn, het is ook een klasse voor mensen die niet kunnen kiezen. :D

Daarnaast zijn de verschillen minimaal en zeer persoonlijk, je kunt niet zwart/wit één de beste noemen. Daarom doen ze dat ook niet in de review, ze geven een voorkeur op basis van bepaalde eigenschappen.

Zo zal de één het touchscreen van de S120 belangrijker vinden en de ander de sensor van de RX100. Of je wilt groothoek of zoom.

Hier mooi alle spekkies naast elkaar: http://www.dpreview.com/p...non_g7x&sortDir=ascending

Wat mij persoonlijk nu trekt aan de LF1 is het bereik en de veel hogere snelheid bij aanzetten en het maken van foto's na elkaar. Dat is bij veel alternatieven het dubbele.
Gewoon kiezen of twee compacts, de meeste broeken hebben toch meerdere pockets :-P

Alleen jammer dat ze leuke gadget features niet gewoon standaard aanbieden op al die apparaatjes. Zoiets als panorama, HDR, time lapse en slow motion. Leuk voor erbij en zal neem ik aan voor productiekosten niet veel uitmaken; software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Software heb ik thuis, maar ik snap wat je bedoelt, zelfs op je telefoon krijg je al die malligheid gratis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:46:
Omdat ik erg tevreden was van de ondertussen gestolen Nikon P330. Maar uiteraard sta ik open voor alle andere suggesties. De Sony supercamera is echter boven budget en hoewel Sony zeker niet slecht bezig is met z'n sensoren (mn in de DSLR lijn), krijgen ze sowieso minpunten voor brand-value :+. Totaal subjectief maar anderszijds ook naast de kwestie gezien ik niet meer wil geven dan 300 euries, bij voorkeur eerder 250. Verder zal het een typische point&shoot camera zijn waar ik met m'n oude DSLR vaak te laat kom (of gezien die niet past in de broekzak) niet mee heb. Het aantal familie-pics is daardoor dramatisch laag en daar wil ik iets aan doen :^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@moozzuzz:
Als je die lekker vond werken en de opvolger werkt net zo dan kan je die gewoon halen toch? Wil je toch verder kijken dan is bovenstaande vergelijking wel een leuke start.
Gim schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:19:
Gewoon kiezen of twee compacts, de meeste broeken hebben toch meerdere pockets :-P

Alleen jammer dat ze leuke gadget features niet gewoon standaard aanbieden op al die apparaatjes. Zoiets als panorama, HDR, time lapse en slow motion. Leuk voor erbij en zal neem ik aan voor productiekosten niet veel uitmaken; software.
Kom er nu achter dat de LF1 bracketing ondersteunt, leuke plus. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:36:
@moozzuzz:
Als je die lekker vond werken en de opvolger werkt net zo dan kan je die gewoon halen toch? Wil je toch verder kijken dan is bovenstaande vergelijking wel een leuke start.

[...]

Kom er nu achter dat de LF1 bracketing ondersteunt, leuke plus. :P
Als ik het goed herinner kijk jij in hetzelfde segment. Is de P340 voor jou geen optie en zo nee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
moozzuzz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:32:
Verder zal het een typische point&shoot camera zijn waar ik met m'n oude DSLR vaak te laat kom (of gezien die niet past in de broekzak) niet mee heb. Het aantal familie-pics is daardoor dramatisch laag en daar wil ik iets aan doen :^).
DSLR's waren altijd veel sneller dan compact camera's, zowel bij het aanzetten als bij het fotograferen. Compact camera's hebben een inhaalslag gemaakt, maar verwacht niet dat een compact camera sneller (aanzetten / AF / afdrukvertraging) is dan de gemiddelde DSLR.

Mijn albums staan vol met een mix van foto's van m'n telefoon (iPhone 5s, die heb ik altijd bij me, en maakt prachtige foto's) en m'n DSLR (SLT, die heb ik bij bijzondere gelegenheden bij me). Vooral bij portretten en onder moeilijkere lichtomstandigheden zie je welke met een grote en betere sensor zijn gemaakt!

Maar als je een compact camera wilt hebben, neem dan de witte P340:
Aghanim schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:59:
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:21:
Software heb ik thuis, maar ik snap wat je bedoelt, zelfs op je telefoon krijg je al die malligheid gratis.
Panorama op een camera werkt veel makkelijker dan Stitch achteraf! Hetzelfde geldt voor HDR. Dit heeft heel duidelijk toegevoegde waarde!

Fotografische effecten (zwart wit, primaire kleur highlight en de rest zwart wit, ...) hebben mogelijk ook toegevoegde waarde, maar die kunnen net zo goed achteraf worden toegepast. Tenzij je de foto's direct uit de camera wilt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ikweethetbeter schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:46:
Panorama op een camera werkt veel makkelijker dan Stitch achteraf! Hetzelfde geldt voor HDR. Dit heeft heel duidelijk toegevoegde waarde!
Dat hangt maar helemaal af van de kwaliteit die de camera levert. Wat jij thuis aan kwaliteit kunt leveren in LR of PS zullen maar weinig camera's maar zo even uit de losse pols na doen. Dan kies ik liever voor AE-bracketing en HDR in LR bijvoorbeeld. :)
Fotografische effecten (zwart wit, primaire kleur highlight en de rest zwart wit, ...) hebben mogelijk ook toegevoegde waarde, maar die kunnen net zo goed achteraf worden toegepast. Tenzij je de foto's direct uit de camera wilt kunnen gebruiken.
Dat is instagramhipstergedrag, zal je mij niet zien doen. Hooguit zwart/wit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste