Hai Tweakers,
Mijn vader wil een nieuwe compactcamera en heeft mij op onderzoek uitgestuurd. Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen, maar weet niet wat ik de doorslag zal laten geven bij de uiteindelijke keuze: sensor, zoom, of een middenweg tussen beide (= duurder)? Ik zet het e.e.a. op een rijtje en hoor graag advies.
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zo'n 300-400 euro. Mag flexibel, maar voor deze prijs moet volgens mij een prima camera te koop zijn.
Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom, of een andere compactcamera met minder zoom en betere beeldkwaliteit. (Het dilemma.) Ter info: ik heb zelf een Panasonic TZ30, die mijn vader heeft geleend en waar hij al erg tevreden mee was. Hier baseert hij op dat hij 'ook zoiets' wil, maar hij heeft toch ook wel eisen.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera moet mee op vakantie, dus allround zijn en goede foto's maken. Mijn vader is gemiddeld kritisch op foto's. Zijn eisenpakketje:
- 'beter dan de foto's van mijn iPhone'.
- compact formaat (broekzak/tas, zodat de spiegelreflex niet mee hoeft, travelzoomformaat als max.)
- landschapsfotografie, tuinen, steden en algemene vakantiekiekjes
- macrofotografie van planten
De foto's gaan waarschijnlijk nooit bewerkt worden. Creatief met manuele standen, witbalans en lichtmeting is denk ik het meest handmatige/kunstzinnige wat hij ermee gaat uitvoeren. Eigenlijk moet de camera dus simpelweg met 'point to shoot' een goede foto maken.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik kwam allereerst bij de Panasonic TZ70, omdat ik zelf tevreden ben met twee eerdere versies uit de TZ-serie. Ik denk echter dat er qua travelzooms een ruime keuze is binnen de prijsklasse, met weinig onderling verschil. (Ik noem dan ook Canon SX700, NikonS9900, Sony HX50v, Panasonic TZ60/TZ70. Deze nog niet heel secuur vergeleken, maar op het eerste oog lijkt er tussen travelzooms een ruime keuze te zijn).
Bovengenoemde travelzooms zijn allemaal met sensor 1/2,3". Als ik echter reviews lees, zie ik dat sommigen toch opteren voor een betere beeldsensor (1"), waarbij je inlevert op zoom. Dan kom ik al snel uit bij de Sony RX100, die velen aanraden.
Als bemiddeling tussen beide factoren zit ik een beetje met dezelfde ideeën als Gonadan, de Panasonic LF1 of de Canon S120. Deze hebben dan iets meer zoom, 5x en 7x en een sensor van 1/1,7".
Het dilemma:
Hoewel mijn vader aangeeft dat hij mooie foto's belangrijker vindt dan zoom, denk ik dat hij bij 'maar' 3x optische zoom toch even slikt. Hij is immers toch gevoelig voor marketingtermen m.b.t. megapixels en zoom. Het is voor hem belangrijker dat hij er zoveel mogelijk mee kan (allround dus), en in feite denk ik dat hij al snel tevreden is als zijn foto's beter zijn dan die van een smartphone. Hij was ook tevreden met mijn Panasonic TZ30, die eveneens de 'slechtere' 1/2,3" sensor bezit.
Kortom: gaat hij het verschil tussen de sensors echt merken, als niet-beeldbewerkende en 'zogenaamd' veeleisende vakantiefotograaf? Het belangrijkste punt is dan denk ik nog het macro-gedeelte: mooie foto's maken in close-up van planten en eventueel insecten/vlinders. Iemand hier nog een goed advies over?
[
Voor 3% gewijzigd door
Sarrr op 19-07-2015 17:24
]