• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Uit diverse bronnen (ons contactpersoon op de markt in Baghdad, Magadan en papieren uit mig zijn achtertuin balkon) hebben we vernomen dat er behoefte is aan een soort FG community topic. De groep in FG is behoorlijk hecht gebleken, er worden vele uitjes georganiseerd en de hoeveelheid rottigheid ligt hier ook een stuk lager dan elders op GoT. Een topic als deze kan dit gevoel hopelijk nog meer versterken.

Dit topic is een plek waar je kleine vraagjes kunt stellen over alles dat te maken heeft met fotografie. Dit zullen vragen zijn waar je niet direct een antwoord op weet en ook niet direct te vinden is met Google. Ook onderwerpen waarvan je denkt dat ze geen eigen topic waardig zijn kan je hier plaatsen. Maar ook een ervaring tijdens een dagje fotograferen e.d. is hier op zijn plek. Vooral dit laatste lijkt ons erg interessant. In FG ligt de nadruk wat meer op techniek, maar het is ook interessant om te lezen wat iedereen mee maakt en hoe je het ervaart.

Mocht er een parel van een discussie ontstaan splitsen we hem gewoon af naar een eigen topic. Al met al lekker informeel met een frisje of een biertje. Vooral de mensen met een biertje zullen misschien wat offtopic gaan en willen slowchatten. Ook dit is binnen bepaalde grenzen mogelijk. Slap gelul en je postcount omhoog schoppen is niet de bedoeling, maar een soort community van fotograferen zou een aanwinst zijn :)

Waar we nog een beetje bang voor zijn is dat dit een vraagdump topic wordt waar de antwoorden onvindbaar zijn, hier zullen we dus op modereren. Het is aan jullie om dit topic tot een succes te maken, hij wordt gestart als pilot en over een maand gaan we achter de schermen evalueren.

Veel plezier en proost!

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 21-08-2010 23:24]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Anoniem: 22659

Goed initiatief ;)

Ik wil je er wel even op wijzen dat ik slechts een balkon heb :)

• Herjan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 08:36
Leuk idee :) Ik zal een beetje aftrappen. Mijn glas cola heb ik net leeg, maar ik zal hem nog eens volschenken.

Ik ben sinds een maand of twee actief leecher op FG en zo af en toe post ik zelf nog een berichtje. Volgens mij heb ik mezelf nog niet echt geïntroduceerd, dus bij deze. Ik ben wat actiever geworden in de fotografie nadat ik mijn "compactcamera" (Canon PowerShot SX1 IS, niet erg compact) heb vervangen door een Canon EOS 400D (afdankertje van mijn vader). Daar heb ik vervolgens een Tamron 17-50mm f/2.4 lensje bij gekocht, omdat mijn vader zijn eigen lenzenarsenaal graag wilde houden voor z'n nieuwe 550D.

Naast foto's maken studeer ik ook nog bij tijd en wijlen, en wel Creative Technology op de Universiteit Twente. Daar heb ik donderdag ook wat foto's geschoten van de intro van de eerstejaars. Buiten was een stormbaan opgezet voor hen, en ik heb vastgelegd hoe ze die bestormd hebben. Ik wilde graag de M-stand van mijn camera gebruiken om de instellingen wat beter onder de knie te krijgen. De zon brak echter af en toe door de wolken heen, waardoor het licht steeds veranderde. Daarom ben ik uiteindelijk in de sportstand van mijn camera gaan schieten, maar die bleek achteraf steeds te lang te belichten helaas. Vier- van de vijfhonderd foto's konden dus sowieso direct de prullenbak in omdat ze teveel bewogen waren :( Volgende keer toch maar de P-stand proberen, dat had ik wat eerder moeten bedenken.

Anyway, tot zover mijn meest recente les :P

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Haha, dus uiteindelijk toch een FG-kroeg :) Ik had het volgens mij al een keertje geopperd, daarna ook nog wel een of twee mensen, en nu is het zowaar werkelijkheid.

Naast EL is het hier inderdaad best een rustige hoek van GoT, zeker nu er de laatste tijd ook niet zo scherp meer wordt geantagoniseerd mbt de merken en het eeuwige olympus-is-inferieur-want-hun-sensor-is-kleiner etc.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit is dus een soort NOS-kroeg of EL-kroeg? :)

Goed, mijn kleine vraagje:

Naar aanleiding: Schilderijen fotograferen

Ik wil een proefsetje afdrukken laten maken op A4 formaat door een afdrukcentrale. Welke is enerzijds goed en anderzijs ook voor mij te gebruiken (ik ben geen pro en wil eerst maar eens een foto of 5 als test) en zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Het is voor mij belangrijk dat de centrale niet aan de kleuren gaat morrelen, kan ik daarvoor het beste richting CMYK kleuren gaan? Uiteraard is de witbalans zo kloppend mogelijk gemaakt voor mijn foto's (gecheckt met gecalibreerd beeldscherm).

Ik kom niet verder dan kruidvat/hema achtige dingen of drukkerijen die er meteen 100 willen maken?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 21:16
http://www.profotonet.nl/

Daar hebben de meeste mensen toch wel goede ervaringen mee, waaronder ik zelf..
De prints die ik heb gekregen zien er ook zo uit zoals op mijn (gekalibreerde) monitor, erg tevreden hierover..

Kijk ook maar eens in dit topic:

[Ervaringen] Digitale fotoalbum ontwikkelen

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 09:44
Leuk topic!

Misschien een sticky van maken? Anders heb je kans dat het topic zakt in de lijst en dat iemand het topic over het hoofd ziet/vergeet en een klein vraagje in een nieuw topic gooit. ;)

hmmmmmmm... nee ik heb nog geen kleine vraag...maar ik zal t topic in de gaten houden. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CasGas schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:43:
http://www.profotonet.nl/

Daar hebben de meeste mensen toch wel goede ervaringen mee, waaronder ik zelf..
De prints die ik heb gekregen zien er ook zo uit zoals op mijn (gekalibreerde) monitor, erg tevreden hierover..

Kijk ook maar eens in dit topic:

[Ervaringen] Digitale fotoalbum ontwikkelen
Klopt, en daar vond ik dus ook profotonet alseen van de weinige die EN losse foto's EN albums doen.
Ziet er idd prima uit, maar er is geen Linux support. Voor mij wat onhandig maar niet onoverkomelijk.

Hmm ze bieden ook een HTML wizzard aan *O*.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2010 22:25]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Herjan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:59:
n. Ik wilde graag de M-stand van mijn camera gebruiken om de instellingen wat beter onder de knie te krijgen. De zon brak echter af en toe door de wolken heen, waardoor het licht steeds veranderde. Daarom ben ik uiteindelijk in de sportstand van mijn camera gaan schieten, maar die bleek achteraf steeds te lang te belichten helaas. Vier- van de vijfhonderd foto's konden dus sowieso direct de prullenbak in omdat ze teveel bewogen waren :( Volgende keer toch maar de P-stand proberen, dat had ik wat eerder moeten bedenken.

Anyway, tot zover mijn meest recente les :P
Gewoon de TV stand gebruiken, als er voldoende licht is zet je hem gewoon op 1/800 en je hebt geen bewogen foto's meer. Is misschien minder sexy als de M stand gebruiken maar je hebt in ieder geval geen foto's meer die zijn mislukt, en daar gaat het om.
Boudewijn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:24:
[...]

Klopt, en daar vond ik dus ook profotonet alseen van de weinige die EN losse foto's EN albums doen.
Ziet er idd prima uit, maar er is geen Linux support. Voor mij wat onhandig maar niet onoverkomelijk.

Hmm ze bieden ook een HTML wizzard aan *O*.
Woehoe de eerste persoon is alweer geholpen

Scirocco schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:54:

Misschien een sticky van maken? Anders heb je kans dat het topic zakt in de lijst en dat iemand het topic over het hoofd ziet/vergeet en een klein vraagje in een nieuw topic gooit. ;)
Mijn verwachting is dat dat niet zo snel zal gebeuren :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar modjes, is dit nu gewoon een EL-kroeg of NOS-kroeg achtig topic, ook qua beleid?

Boudewijn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:36:
Maar modjes, is dit nu gewoon een EL-kroeg of NOS-kroeg achtig topic, ook qua beleid?
Ik heb geen zin om het beleid van andere topics door te nemen, maar het is hier geen HK, het algemene beleid en de AV van T.net zijn gewoon van toepassing en het zou wel aardig zijn als het FG gerelateerd is. We zullen alleen wel wat meer toestaan dan in andere topics ;) Waar die grens ligt, dat merk je vanzelf wel :P

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 06:21

Milo.

klik

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:39:
Waar die grens ligt, dat merk je vanzelf wel :P
Krijg ik dan ook een smsje net als van mn telefoonprovider?

Maare leuk/handig idee dit topic!

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:51
Gaaf, ik heb het wel eens vaker gedacht iets als Devschuur Coffee Corner zou leuk zijn maar nooit van gekomen om het voor te stellen.

Milo. schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:02:

Krijg ik dan ook een smsje net als van mn telefoonprovider?
Plaats je mobiele nr maar even; ik garandeer je dat je dan SMSjes krijgt >:)

We dachten zelf meer aan een 404 iedere keer als je dan t.net probeert te benaderen :+
jip_86 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:00:
Gaaf, ik heb het wel eens vaker gedacht iets als Devschuur Coffee Corner zou leuk zijn maar nooit van gekomen om het voor te stellen.
Het is in het verleden al vaker voorgesteld, maar het idee is in het verleden om diverse redenen terzijde geschoven. ;)

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 00:36
Hmm leuk dit topic :)
Ik loop al een tijdje met een vraag, en kan het antwoord ook niet zo snel ergens vinden, wie weet weten jullie het?

Als je in Photoshop (CS4 in mijn geval) de healing brush tool gebruikt en met shift alt de te klonen stuk kiest en vervolgens over je target heen veegt, ontstaat er altijd een donkere plek... Hoe kan ik dat voorkomen??

Deze methode gebruik ik wel eens om een arm/been/ander deel van personen eruit te soepen, maar die donkere plek zie ik altijd terug...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58
de healing brush is een raar ding. Fijn om vage vlekken te voorkomen van brushen, maar niet zo geschikt om dingen weg te halen. Daarom heet hij ook healing brush, hij is volgens mij gewoon niet helemaal bedoeld om stukken uit je foto te poetsen.
Wil je iets weghalen, dan gebruik ik de clone-tool voor het grove werk, en repareer ik mijn vegen en vlekjes van de clone-tool met de healing brush.

Deze kroeg is ook bedoeld om wat meer de reality van fotograaf zijn en de verhalen daarvan op tafel te krijgen.
Naarmate ik langer fotografeer interesseert het lullen over gear me iets minder, maar vind ik wel leuk om even na te lullen over opdrachten en andere leuke dingen tijdens fotograferen. Zoals je als fotografen onder elkaar in de kroeg ook zou doen denk ik :)

Sony A7 III te koop

• Zandpad
Dankje! Dat was de oplossing! Clone tool in combinatie met de healing brush geeft het beste resultaat, met een beetje oefenen zie je er niets meer van.

In real life heb ik nog niet zoveel ervaring, ik fotografeer pas een jaar serieus. Toch kom ik veel mensen tegen die wel geïnteresseerd zijn in wat je doet. Vaak sta ik bij ons in het wildpark daar waar juist niemand anders staat te fotograferen zodat ik wat originelere foto krijg. Dan komen ze allemaal vragen wat je doet en waarom je dat doet.

Vanuit de familie/vrienden kring krijg ik vak te horen dat ik prachtige foto's maak terwijl ik er zelf helemaal niet tevreden over ben over die ene foto. Hoe vaak maken jullie dat mee, en hoe ervaren jullie dat?

offtopic:
Nomad, lekker laat op de avond!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 12:13

Gutteguttegut

CEO of TFD

Leuk topic :)
Ik ga me komende week eens oriënteren op bruiloft fotografie.
Zowel hier als op andere fora en natuurlijk bij collega fotografen ;).
Ik heb altijd gezegd dat ik geen bruiloften wil fotograferen maarja....ik ben toch ook wel nieuwsgierig hoe het mij bevalt.
Het bruidspaar wil "gewoon foto's" van de bruiloft dus als ik er nog wat moois van kan maken is dat alleen maar een bonus...de druk is dus gelukkig wat minder (het wordt ook geen groot feest oid).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is op de een of andere manier toch geweldig spul om erin te komen, want het bouwt wat portfolio op waardoor je ook beter betaalde klussen later kunt aannemen (als niet-professioneel fotograaf). En fotografie... daar kun je toch best overtuigende tarieven voor rekenen als je het goed kunt.

Mijn moeder heeft een half jaartje geleden een EOS 450D gekregen, maar heeft daar uiteraard nog niet zoveel kliks ervaring mee en begrijpt ook nog niet de inner workings van de fotocamera. Toch wilde ze gisteren bij een klein familie-evenement mooie foto's maken en dat wilden ze uiteraard met de spiegelreflex. Dus heb ik ze blijkbaar een gouden combi gegeven:
- 450D + mijn 50/1.8 + mijn 550EX
- vooraf ingesteld in M: 1/200 en f/2.8 (gegarandeerd niet bewogen en geen misfocus...)
- Voor buitenfoto's geinstrueerd dat ze de flitser moeten uitzetten en op Av moeten zetten

En dat werkte, ze hebben best een hoge hit rate van goede foto's gemaakt door de camera eigenlijk bijna als point-n-shoot te gebruiken. M'n nieuwe eneloops hebben het ook uitstekend volgehouden in de flitser. Het enige wat misschien een verbetering zou zijn is een lichtsterke, iets wijdere en vooral USM-lens want af en toe drukken ze te snel door...

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:37
Leuk dat het is gelukt om je ma te helpen! Volgens mij gaat dat hier nooit lukken, die zal alles weer vergeten na 10 minuten hehe. Hoe kan je trouwens een vaste sluitertijd en diafragma gebruiken? Dan zijn alle foto's toch overbelicht of juist onderbelicht? Of waren ze allemaal onderbelicht waarbij de flitser de rest van het werk doet?

Lijkt me een leuk topic, komen er weer eens wat andere verhalen dan apparatuur en techniek. Ben benieuwd wat iedereen meemaakt. Zelf nog geen enorm fascinerende verhalen te vertellen, wel onlangs mijn eerste echte fotodag gehad.

Ik ben met een lokale fotografe mee geweest naar het strand in Rockanje, om daar foto's te maken van (vooral) kinderen en soms hun ouders. De duinen en de ondiepe branding zorgden voor mooie achtergronden en het weer was gewoon super!

Was een enorm leerzame en ook gezellige dag, ik heb gewoon mijn best gedaan en er zijn uiteindelijk best wel wat foto's uitgekomen die wel een kansje maken! Op dit moment ben ik dan ook vooral op zoek naar ervaring en natuurlijk gewoon lol.

Ik maak websites en wil ik kijken of ik in de toekomst mijn bedrijfje kan uitbreiden naar fotografie. Niet om gelijk bruiloften te schieten, maar vooral als extra dienst naar klanten toe. Bijvoorbeeld goede foto's van hun bedrijfspand oid.

Wel lijkt het me leuk om op een gegeven moment ook puur fotografie opdrachten te kunnen doen, maar ik ben eerst nog aan het verkennen waar er vraag is voor mij en wat ik leuk vind om te doen. Mode is een erg hoog niveau en moeilijk wereldje, bruiloften zijn best pittig qua druk denk ik en vereisen veel ervaring. Ik zie wel waar ik op uit kom. :)

• mux

mux

99% efficient!

SgtCaffran schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:27:
Leuk dat het is gelukt om je ma te helpen! Volgens mij gaat dat hier nooit lukken, die zal alles weer vergeten na 10 minuten hehe. Hoe kan je trouwens een vaste sluitertijd en diafragma gebruiken? Dan zijn alle foto's toch overbelicht of juist onderbelicht? Of waren ze allemaal onderbelicht waarbij de flitser de rest van het werk doet?
De wonderen van E-TTL, en eigenlijk de beste reden om een flitser te hebben: je stelt gewoon een willekeurige sluitertijd en diafragma in, en de flitser zorgt dat alles goed belicht wordt. Wanneer het donker genoeg is uiteraard, anders krijg je overbelichte plaatjes puur van het omgevingslicht.

Een flitser geeft je een hele nieuwe dimensie van fotografische vrijheid, meer dan bijv. een zoomlens (brandpuntsafstand varieren is lang niet zo boeiend als licht of perspectief).

• Nomad
Zandpad schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 03:20:
Dankje! Dat was de oplossing! Clone tool in combinatie met de healing brush geeft het beste resultaat, met een beetje oefenen zie je er niets meer van.

In real life heb ik nog niet zoveel ervaring, ik fotografeer pas een jaar serieus. Toch kom ik veel mensen tegen die wel geïnteresseerd zijn in wat je doet. Vaak sta ik bij ons in het wildpark daar waar juist niemand anders staat te fotograferen zodat ik wat originelere foto krijg. Dan komen ze allemaal vragen wat je doet en waarom je dat doet.

Vanuit de familie/vrienden kring krijg ik vak te horen dat ik prachtige foto's maak terwijl ik er zelf helemaal niet tevreden over ben over die ene foto. Hoe vaak maken jullie dat mee, en hoe ervaren jullie dat?

offtopic:
idd mooi laat op de avond, kwam net terug van mijn schoonbroer die een quinnesbook record aan het vestigen is :P. Ik ga er zo weer heen verder aanmoedigen (30 uur non-stop badminton, doe het hem niet na. Hij doet het voor een goed doel ,dus wel wel nobel streven).

Vrienden en familie die zeggen dat ik toffe foto's heb was in het begin heel leuk om te horen, totdat op een gegeven moment al mijn foto's mooi waren en ze bij elke foto dachten, die is tof!
Toen ben ik maar overgegaan op blij worden van betalende klanten die tevreden zijn :+. Dan kan ik gewoon voor mezelf zeggen, deze foto kostte ze 150 euro en toch zijn ze helemaal happy, of deze bruiloft kostte ze 800 euro en alsnog krijg ik complimenten. Dan kan je dingen veel meer in perspectief zetten. Ze zeggen het niet om mij blij te maken, ze betalen ervoor en dus zijn ze kritisch, voor mij immers 10 anderen die het werk ook wel wilden doen.
Maar ook fora werkt goed, mensen zijn kritisch en zeggen het niet om jou maar happy te maken en zijn ook niet bang om negatief te zijn als dat terecht is.

Belangrijkste voor mij blijft wel echt dat ik tevreden ben op mijn eigen werk. Eigenlijk zonder uitzondering lever ik elke keer weer werk af waarvan ik zelf tevreden ben en wel trots ben. En ik ben best kritisch, maar op betaalde opdrachten werk ik daarentegen ook echt hard.

Sony A7 III te koop

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-05 08:05
Heb je voor zulk gebruik nu niet gewoon de auto-modus? Die is net ontworpen om in de meeste omstandigehden een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Als ik mijn camera even aan iemand anders geef stel ik hem vaak zo in. Daarvoor mis ik dus wel dat groen standje op mijn d50, nu is het toch net iets meer instellen voor volledig automatisch alvorens ik mijn camera kan doorgeven.

Overigens, ik heb vorige week met een panasonic compactje geschoten, die automodus stond ik toch even van te kijken... Die voelt of hij op statief staat of niet en past sluitertijd daaraan aan, weet of er invulflits gebruikt kan worden of niet, op feestjes gaat hij dus ook gewoon een langere sluitertijd en flits instellen ed. Werkt niet altijd feilloos, maar ik stond toch versteld.

[Voor 17% gewijzigd door Teun_2 op 22-08-2010 12:54]

Te koop: Canonlenzen

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 22:32
Leuk dit, ben benieuwd hoe dit gaat lopen :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Teun_2
Zandpad schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 03:20:
<knip>

offtopic:
Bijna altijd, maar da's goed, dat wil zeggen dat je de juiste instelling hebt en dat je weet dat je nog altijd beter kan worden. :)

• mux

mux

99% efficient!

Teun_2 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:46:
Heb je voor zulk gebruik nu niet gewoon de auto-modus? Die is net ontworpen om in de meeste omstandigehden een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Als ik mijn camera even aan iemand anders geef stel ik hem vaak zo in. Daarvoor mis ik dus wel dat groen standje op mijn d50, nu is het toch net iets meer instellen voor volledig automatisch alvorens ik mijn camera kan doorgeven.
Automatisch werkt in mijn ervaring eigenlijk heel slecht. Ik weet inmiddels wel vrij precies hoe Canon de automatische modus aanpakt, en het is IMO te conservatief; hij gooit vrij snel ISO omhoog, gaat nog sneller invullen (en let wel: de ingebouwde flitser heeft maar heel weinig exposure latitude, dus als de camera de voorgrond nèt te donker vindt en gaat inflitsen, weet je 100% zeker dat je een rabbit-in-the-headlights-foto krijgt, omdat de 'zachtste' stand van de flitser maar 4 of 8 keer zo zwak is als de 'hardste' stand) en je hebt geen enkele DOF-controle. M'n moeder vooral weet al wel het e.e.a. van de instellingen af dus dit was een veilig startpunt, en het werkte prima. Misschien de volgende keer met m'n 24/1.8 ofzo.

En daarnaast dwing ik ze liever ook gewoon iets anders dan automatisch te gebruiken (met het bekende zinnetje: als je automatisch gebruikt explodeert de camera!) zodat ze er zsm achter komen wat wat betekent. Ze wisten van tevoren (dat had ik ze gezegd) dat een slr werk vereist om volledig te benutten, en hoe langer je wacht met daadwerkelijk werken voor je foto's, des te eerder ze vastroesten in hun eigen gebruiken. Ze werden nu geconfronteerd met 2kg aan mannelijkheid, dachten dat ze het niet konden, hebben het tot een goed einde gebracht en aan het eind van de dag waren ze enthousiast dat het eigenlijk zo makkelijk was.

Then again, ik leg dit misschien ook wel iets te psychologisch uit ;)

Oh, edit @ auto-stand-op-compactcamera's: die is inderdaad beter dan je zomaar verwacht. Geen wonder, genoeg camera's kennen helemaal geen halfautomatische standen meer, er wordt een hoop moeite in gestoken. Statiefdetectie, gezichtsdetectie, zelfs modusdetectie (actiefoto/panorama/etc.), het werkt allemaal erg goed en hoewel de meeste mensen hier bang zouden worden van de denkstappen die de camera opeens voor jou doet in plaats van dat je er zelf de regie over hebt, is het echt iets dat iedereens foto's kan verbeteren. Een positieve ontwikkeling wmb.

[Voor 19% gewijzigd door mux op 22-08-2010 13:09]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ik had laatst ook iets grappigs.

Ik had een klein opdrachtje, een smoelenboek maken op mijn werk. Het bedrijf groeit erg snel (2 a 3 nieuwe personen elke maand, en dit al 14 maanden achter elkaar). Als we van iedereen een foto maakte en op intranet koppelde aan het organogram dan zou het voor iedereen een stuk overzichtelijker worden. Eerst gingen ze een "professionele" fotograaf inhuren maar die vroeg nogal heel veel geld. Ik zei toen dat ik het wel wilde doen.

Mooie deal gesloten, ik mocht op kosten van het bedrijf wat apparatuur kopen en dan zou ik in 3x2 uur iedereen op de foto zetten. Win win voor mij, lekker foto's maken in de baas zijn tijd, beetje oefening in portret fotografie en er nog wat gear aan overhouden ook.

3x2 uur bezig geweest, nabewerken hoefde niet meer want alles was al goed. Ik exporteer de foto's in 1280, 800, 600 en 200 pixels aan de langste kant. Als laatste exporteer ik de foto's op de volledige resolutie (21MP in mijn geval) voor de mensen die een foto van zichzelf wilden hebben (was toestemming voor overigens).

Ik kom aan bij het secretariaat en laat ze zien, de ooo's en aaa's klonken me om de oren en de CEO was erg tevreden. Welk formaat willen jullie hebben voor intranet vroeg ik, jullie kunnen kiezen. En je raad het al: het formaat van 200 pixels (aan de lange zijde nog wel) werd gebruikt, de rest werd weg gegooid

WTF, kom je aan met je 21 MP camera, willen ze een foto van 200 pixels! Had dat dan eerder gezegd, dan had ik 1 groepsfoto genomen en alle hoofden uitgeknipt. Ik kon er gelukkig wel de lol van inzien.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02-2020
Mobyrick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:32:

Ik had een klein opdrachtje, een smoelenboek maken op mijn werk. Het bedrijf groeit erg snel (2 a 3 nieuwe personen elke maand, en dit al 14 maanden achter elkaar). Als we van iedereen een foto maakte en op intranet koppelde aan het organogram dan zou het voor iedereen een stuk overzichtelijker worden. Eerst gingen ze een "professionele" fotograaf inhuren maar die vroeg nogal heel veel geld. Ik zei toen dat ik het wel wilde doen.

Mooie deal gesloten, ik mocht op kosten van het bedrijf wat apparatuur kopen en dan zou ik in 3x2 uur iedereen op de foto zetten. Win win voor mij, lekker foto's maken in de baas zijn tijd, beetje oefening in portret fotografie en er nog wat gear aan overhouden ook.

3x2 uur bezig geweest, nabewerken hoefde niet meer want alles was al goed. Ik exporteer de foto's in 1280, 800, 600 en 200 pixels aan de langste kant. Als laatste exporteer ik de foto's op de volledige resolutie (21MP in mijn geval) voor de mensen die een foto van zichzelf wilden hebben (was toestemming voor overigens).

Ik kom aan bij het secretariaat en laat ze zien, de ooo's en aaa's klonken me om de oren en de CEO was erg tevreden. Welk formaat willen jullie hebben voor intranet vroeg ik, jullie kunnen kiezen. En je raad het al: het formaat van 200 pixels (aan de lange zijde nog wel) werd gebruikt, de rest werd weg gegooid

WTF, kom je aan met je 21 MP camera, willen ze een foto van 200 pixels! Had dat dan eerder gezegd, dan had ik 1 groepsfoto genomen en alle hoofden uitgeknipt. Ik kon er gelukkig wel de lol van inzien.
Tja de meeste mensen zien zich zelf graag niet zo groot :+ En 200px's op de lange kant is genoeg voor een smoelenboek. Als je daar grote foto's gaat plaatsen ben je ook weer snel het "overzicht" kwijt :P

• Xcalibur
Ik had het in fotoworkflow als in een topic gevraagd, maar daar kwam (nog) geen antwoord, misschien gaat het hier beter ;)

Heeft iemand van jullie ervaring met de Eye-fi kaartjes?
Het lijkt me wel erg interessant, maar aangezien ik dan wel de versie wil die RAW ondersteunt (ja, de duurste) vind ik het nogal veel geld om te 'proberen'. Dus vandaar :)

Meer info op: www.eye.fi

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mobyrick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:32:

Nu zijn wij wel benieuwd wat voor gear je er aan over hebt gehouden ;)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Viel wel mee hoor, een standaard, swivel, paraplu en een trigger.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mobyrick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:53:
Viel wel mee hoor, een standaard, swivel, paraplu en een trigger.
Oooh...je had het over 21MP...dus ik dacht....etc :P

Anoniem: 88711

Wat een leuk topic!
Ben zelf niet zo heel actief in het forum, maar dit maakt het wel iets laagdrempeliger.
Kan nu een vraag stellen zonder een heel topic aan te maken, handig! ;)

@Xcalibur, dat is wel heel handig, je hebt mijn interesse gewekt...,maar heb deze niet in flash uitvoering gevonden.
Helaas gaat dit alleen werken voor het versturen van foto's en niet voor tethered shooting
Nu heb ik bij memory4all een adapter gevonden!
Gaat dit werken, als de SDHC in de houder zit?
edit: vergeet ik helemaal.., is er iemand die weet of je nu ook filmen kan met live view, en gelijk versturen? (heb een 50d, vandaar de vraag)

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 88711 op 22-08-2010 18:05. Reden: live view]

Een 50D kan toch niet filmen? :?

• Teun_2
Anoniem: 88711 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:58:
Wat een leuk topic!
Ben zelf niet zo heel actief in het forum, maar dit maakt het wel iets laagdrempeliger.
Kan nu een vraag stellen zonder een heel topic aan te maken, handig! ;)

@Xcalibur, dat is wel heel handig, je hebt mijn interesse gewekt...,maar heb deze niet in flash uitvoering gevonden.
Helaas gaat dit alleen werken voor het versturen van foto's en niet voor tethered shooting
Nu heb ik bij memory4all een adapter gevonden!
Gaat dit werken, als de SDHC in de houder zit?
edit: vergeet ik helemaal.., is er iemand die weet of je nu ook filmen kan met live view, en gelijk versturen? (heb een 50d, vandaar de vraag)
Uit de faq van eye.fi:
(een beetje zoeken kan echt geen kwaad)
Eye-Fi does not support the use of SD to CF card adapters with the Eye-Fi Card. Eye-Fi has not tested the Eye-Fi Card in cameras designed to use CF cards and has no explicit knowledge to share about the success of these adapters when used with an Eye-Fi Card. We only support the Eye-Fi Card in cameras designed to use SD or SDHC cards.

We are aware that many users want the Eye-Fi Card functionality in their CF-based cameras and have opted to use a CF card adapter to get the functionality offered by an Eye-Fi Card. The following list of known issues with CF card adapters is a collection of information gathered directly from customer and blogger descriptions of issues they have experienced. By sharing this information Eye-Fi accepts no responsibility for problems encountered when using the Eye-Fi Card and a CF Card adapter.

Wireless range of the Eye-Fi Card is noticeably reduced.
Formatting the Eye-Fi Card in a CF adapter has caused the Eye-Fi Card to fail.
File corruption of photos.
The Eye-Fi Card will not work in Canon 20D, 30D and 40D cameras when used with an “SD/MMC” CF adapter. Use of the newer “SD/SDHC” CF adapters appear to work with the Eye-Fi Card in these cameras. For more information Refer to the Photojojo’s article, What to Do if your Eye-Fi + CF adapter won’t work with your Canon 20D, 30D, or 40D.
En nee, 't is niet omdat je camera live view ondersteunt, dat je ook kan filmen. Met een 50d kan je helemaal geen filmpjes maken, laat staan die via wifi doormailen.

Teun_2 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:14:
[...]

Uit de faq van eye.fi:
(een beetje zoeken kan echt geen kwaad)

[...]

En nee, 't is niet omdat je camera live view ondersteunt, dat je ook kan filmen. Met een 50d kan je helemaal geen filmpjes maken, laat staan die via wifi doormailen.
My bad, CF ondersteuning overheen gekeken.. 8)7
Wat mijn idee was, is dat de 50d aangesloten via hdmi op stand 'live view', de beelden doorstuurd naar b.v. een computer of TV, die je dan zou kunnen capturen....en ja de camera kan inderdaad zelf niet fimen, het was de hoop dat ik live view rechtstreeks kon 'doordouwen' naar die Eye-Fi kaart..
Dat capturen gaat toch lukken via HDMI......?

Ik heb zelf geen 50D, maar daar ben je zo achter door de camera aan te sluiten met HDMI op je tv en de camera dan in LV te zetten. Als je direct je LV op tv ziet dan kun je het ook capturen. Ik ben alleen bang dat je alleen in de play stand een signaal uitzendt over HDMI. Even testen en je weet het :)

• Teun_2
Anoniem: 88711 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:42:
[...]

[...]

My bad, CF ondersteuning overheen gekeken.. 8)7
Wat mijn idee was, is dat de 50d aangesloten via hdmi op stand 'live view', de beelden doorstuurd naar b.v. een computer of TV, die je dan zou kunnen capturen....en ja de camera kan inderdaad zelf niet fimen, het was de hoop dat ik live view rechtstreeks kon 'doordouwen' naar die Eye-Fi kaart..
Dat capturen gaat toch lukken via HDMI......?
Een hdmiconnector past bij mijn weten nog niet in een sdkaart, dus dat gaat iig niet lukken zoals jij beschrijft. Om maar te zwijgen over de GIGANTISCHE datastromen die over hdmi gaan, dat trekt een wifiverbinding niet.

[Voor 7% gewijzigd door Teun_2 op 22-08-2010 19:05]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56
het HDMI kun je idd capturen :P alleen is een camera kopen die direct kan filmen goedkoper..
http://www.symbiosis.eu/index.php?page=nanoflash

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Anoniem: 22659 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:48:
Ik heb zelf geen 50D, maar daar ben je zo achter door de camera aan te sluiten met HDMI op je tv en de camera dan in LV te zetten. Als je direct je LV op tv ziet dan kun je het ook capturen. Ik ben alleen bang dat je alleen in de play stand een signaal uitzendt over HDMI. Even testen en je weet het :)
Ja, dat werkt prima, dat heb ik een paar keer gebruikt met tussenringen en dan scherpstellen op TV.
Zo kun je iets kleins bekijken zonder een foto te maken, en kun tijdens het kijken wel een opname maken, handig hoor!
Wat jij bedoelt met play stand, de foto bekijkstand. Daar hoeft ie tijdens LV toch niet op te staan.
Die werken onafhankelijk van elkaar.
Dus wil ik LV beelden doorsturen zou ik die wifi grip nodig hebben?

Teun_2 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:04:
[...]

Een hdmiconnector past bij mijn weten nog niet in een sdkaart, dus dat gaat iig niet lukken zoals jij beschrijft. Om maar te zwijgen over de GIGANTISCHE datastromen die over hdmi gaan, dat trekt een wifiverbinding niet.
Ja ik snap dat een HDMI plug niet op een SD kaart past :+
Hoezo gaat dat niet lukken,een stukje van uk.eye.fi:
Wireless. Upload JPEG photos & videos fast through your home Wi-Fi network thanks to built-in 802.11n speed.
Dat zou toch voldoende zijn voor upload 720P, denkt dat dat de max is...
ThunderNet schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:09:
het HDMI kun je idd capturen :P alleen is een camera kopen die direct kan filmen goedkoper..
Had ik beter gelijk een 7d moeten kopen :P .
Weet je, ik kan helemaal niet filmen en dat is 1 va de redenen geweest de 50d te nemen, maar het zou toch handig zijn soms!
edit: heb die nanoFlash bekeken, leuk apperaat maar wel duur.
Dat kan veel goedkoper natuurlijk, maar misschien niet zo klein.
B.v. een 7" netbook, die past alleen niet zo goed in je binnenzak.
Xcalibur schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:03:
[...]

Programma's als Lightroom enzo kunnen toch een 'import folder' in de gaten houden, zodat hij de content importeert zodra er iets geplaatst wordt?

Als dat niet lukt is het meteen al een stuk minder interessant imho :/
Ja, dat tethered shooting en doorsturen zou goed moeten gaan.. wat ik wil weten, doet ie dat ook in LV want Eye-fi kan ook video doorsturen.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 88711 op 22-08-2010 20:10. Reden: nanoFlash bekeken]

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

ThunderNet schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:09:
Als je een lange HDMI kabel gebruikt kan het ook met je PC voor ietsjes minder €
http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Of: [Vimeo: http://www.vimeo.com/4083139]
8)

[Voor 8% gewijzigd door Gutteguttegut op 22-08-2010 20:11]

• Xcalibur
Anoniem: 88711 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:58:
Programma's als Lightroom enzo kunnen toch een 'import folder' in de gaten houden, zodat hij de content importeert zodra er iets geplaatst wordt?

Als dat niet lukt is het meteen al een stuk minder interessant imho :/

• Teun_2
Anoniem: 88711 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:25:
[...]

Ja ik snap dat een HDMI plug niet op een SD kaart past :+
Hoezo gaat dat niet lukken,een stukje van uk.eye.fi:

[...]

Dat zou toch voldoende zijn voor upload 720P, denkt dat dat de max is...
[...]

Had ik beter gelijk een 7d moeten kopen :P .
Weet je, ik kan helemaal niet filmen en dat is 1 va de redenen geweest de 50d te nemen, maar het zou toch handig zijn soms!
edit: heb die nanoFlash bekeken, leuk apperaat maar wel duur.
Dat kan veel goedkoper natuurlijk, maar misschien niet zo klein.
B.v. een 7" netbook, die past alleen niet zo goed in je binnenzak.

[...]

Ja, dat tethered shooting en doorsturen zou goed moeten gaan.. wat ik wil weten, doet ie dat ook in LV want Eye-fi kan ook video doorsturen.
hdmi is, voor zover ik weet, 0 compressie. Het 720P signaal dat daarover gaat is echt niet hetzelfde als een gecompresseerd mpegje. Maw, je zal nog op de een of andere manier aan videocompressie moeten gaan doen tussen hte capturen en doorzenden. Met een 50D ga je echt niet, no way, kunnen filmen. je hebt wel van die tvsignaalverzenddingetjes. Misschien kan je het daarmee proberen.

Gutteguttegut schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:02:
[...]
Als je een lange HDMI kabel gebruikt kan het ook met je PC voor ietsjes minder €
http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Of: [video]
8)
Ja, mooi filmpje, hij heeft er echt werk van gemaakt, maar nog steeds een boel €!
Kan je nog steeds beter een 7d halen.
Teun_2 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:35:
[...]

hdmi is, voor zover ik weet, 0 compressie. Het 720P signaal dat daarover gaat is echt niet hetzelfde als een gecompresseerd mpegje. Maw, je zal nog op de een of andere manier aan videocompressie moeten gaan doen tussen hte capturen en doorzenden. Met een 50D ga je echt niet, no way, kunnen filmen. je hebt wel van die tvsignaalverzenddingetjes. Misschien kan je het daarmee proberen.
Nee, je kunt met een 50d niet filmen, maar wel met hulpmiddelen.
Gevonden, 1080P: 880 Mbit/s hoeveel 720P uncompressed is heb ik niet gevonden, dus 720P zal daar wel niet voor onderdoen, zoiets van 700 Mbit/s +/-, dat zou hdmi aan moeten kunnen 3.96-8.16 Gbit/s.
edit: ja en dat gaat draadloos inderdaad niet lukken nee.

[Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 88711 op 22-08-2010 21:28. Reden: daar ging het om]

• Milo.

Milo.

klik

Tot op heden als ik mn foto's wilde uploaden naar mn computer deed ik dat altijd via een usb kabeltje naar mn camera.
Echter nu heb ik een iets groter CF kaartje (wel 8gb!! hehe) dan mn 4gb kaartjes die altijd wel voldoende zijn. Dusss ben ik bang dat het wel lang kan gaan duren dat uploaden als mn kaartje helemaal vol zit (ik erger me nu ook al als ik maar 4gb moet uploaden) aangezien mn 40d maar 7,5mb/sec blijkt te kunnen overbrengen via de ptp manier [rul=http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp]bron[/url].
En daarom was ik opzoek naar een externe cardreader voor mn laptop, na wat research lijkt het dat je het beste de goedkoopste 2.0usb kan kopen.
Nu heb ik daar toevallig eentje van liggen en waarschijnlijk doordat die zo goedkoop is doet die het niet, hij wil mn kaartjes niet lezen... Met SD kaartjes doet die het wel, dus dat is wel vreemd.

Nu is mn vraag of iemand een betrouwbare usb cardreader kan aanbevelen.

• Zandpad
Milo. schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 22:03:
Tot op heden als ik mn foto's wilde uploaden naar mn computer deed ik dat altijd via een usb kabeltje naar mn camera.
Echter nu heb ik een iets groter CF kaartje (wel 8gb!! hehe) dan mn 4gb kaartjes die altijd wel voldoende zijn. Dusss ben ik bang dat het wel lang kan gaan duren dat uploaden als mn kaartje helemaal vol zit (ik erger me nu ook al als ik maar 4gb moet uploaden) aangezien mn 40d maar 7,5mb/sec blijkt te kunnen overbrengen via de ptp manier [rul=http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp]bron[/url].
En daarom was ik opzoek naar een externe cardreader voor mn laptop, na wat research lijkt het dat je het beste de goedkoopste 2.0usb kan kopen.
Nu heb ik daar toevallig eentje van liggen en waarschijnlijk doordat die zo goedkoop is doet die het niet, hij wil mn kaartjes niet lezen... Met SD kaartjes doet die het wel, dus dat is wel vreemd.

Nu is mn vraag of iemand een betrouwbare usb cardreader kan aanbevelen.
SD en CF?
Lexar SD en CF reader

• Milo.

Milo.

klik

Hmm helemaal overheen gelezen, ik zal eens kijken naar de Lexar, redelijke prijs. Dank u beiden.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit is denk ik ookw el zo'n vraagje wat eigenlijk geen eigen topic waard is maar waar ik geen antwoord op kan vinden....

M'n vriendin wilde vanmiddag een fotoalbumpje gaan maken, doet ze wel vaker van van alles en nogwat. Vind ze gewoon leuk om te doen en dr word genoeg materiaal aangeleverd door mij en de rest van de familie om lekker te 'knutselen' :).
Maargoed ze had al een tijdje niks gemaakt dus vanmiddag de software van Cewe geïnstaleerd, daar besteld ze meestal omdat ze de software het fijnst vind werken en de fotokwaliteit imho ook erg goed is. Foto's erin geplaatst en even voorbeeldje kijken, _VERSCHRIKKELIJK _ lelijk. Het beeld ziet eruit alsof er een ongelofelijk dikke verscherping overheen gegooid word. Nou zijn veel foto's die ze wil gebruiken gemaakt in donkere omgevingen, dus emt iso 1600 + gepushed in Lr maar dan nog ziet het beeld er in bv. Lr of Ps echt bij lange na niet zo ruizig en grof uit als in die Cewe software.
Weet iemand of dit alleen zo in de software is of is het ook zo met afdrukken?
We hebben namelijk al eens zo'n geintje meegemaakt dat we een album van Pixbook kregen (op aanraden van een vriendin) en daar hadden ze dus ook een hele dikke verscherping over de afdrukken gehaald waardoor het net sneeuw leek :|

Gabriël ITX

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Profotonet? daar haal ik al mijn boeken, is echt goede kwaliteit.

We hebben nu net trouwens ook 3 kleine boekjes besteld bij Albelli, deze hebben namelijk ook heel klein formaat boekjes (14 bij 14 cm) met harde kaft. Deze rasteren wel maar de kwaliteit is wel redelijk goed, een aanrader voor dit formaat dus.

Dit was helemaal geen vraag, niet goed gelezen

In de software wordt altijd zeer veel compressie toegepast om de software lekker te laten werken (kleinere bestanden). Als ze de volledige resolutie moeten tonen in de software wordt het programma zeer langzaam, daarom zul je dit dus nooit zien. Beide doen volgens mij niets met de foto's met afdrukken en zien er dus goed uit.

Wat je op het scherm ziet is dus niet wat je geleverd krijgt qua kwaliteit.

[Voor 4% gewijzigd door Moby op 23-08-2010 00:16]

Daarnaast kun je ook even mailen en vragen welke bewerkingen er nog over de foto's heen gaan voordat ze afgedrukt worden en vragen waar de knop zit om dit uit te schakelen ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

We hebben al een aantal keer via Cewe besteld en dat was altijd prima, ook in de software zag het er altijd goed uit, tot vanmiddag :p. Overigens heb ik automatische bewerkingen uitgezet, gebruik van hoge resolutie foto's aan en een flinke hoeveelheid cache toegewezen aan het programma.
Mobyrick schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 00:14:
Wat je op het scherm ziet is dus niet wat je geleverd krijgt qua kwaliteit.
Hahaha bij Pixbook was het zelfs andersom, op het scherm prima en zwaar verscherpt in het echte boekje .

[Voor 34% gewijzigd door sapphire op 23-08-2010 00:28]

Gabriël ITX

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:57
Vanmiddag/avond naar Sail 2010 gegaan met camera. Uiteindelijk spijt dat ik de camera meehad omdat ik hem de hele tijd mee liep te slepen en weinig leuke foto's heb gemaakt. 's Avonds bij het vuurwerk voor het eerst geprobeerd vuurwerk te fotograferen, lukte best aardig!

Merk wel dat ik niet m'n camera mee moet nemen als ik gewoon een dagje uit ga. Liever dan een keertje speciaal weg om foto's te maken :) .

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Killzone schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 01:39:
Vanmiddag/avond naar Sail 2010 gegaan met camera. Uiteindelijk spijt dat ik de camera meehad omdat ik hem de hele tijd mee liep te slepen en weinig leuke foto's heb gemaakt. 's Avonds bij het vuurwerk voor het eerst geprobeerd vuurwerk te fotograferen, lukte best aardig!

Merk wel dat ik niet m'n camera mee moet nemen als ik gewoon een dagje uit ga. Liever dan een keertje speciaal weg om foto's te maken :) .
Ik ben benieuwd naar je vuurwerk foto's.
Vooral omdat ik 10 dagen terug ook vuurwerk heb gefotografeerd.

• jip_86
@sapphire: Vermoed dat het wel mee zal vallen. Met Albelli hadden we ook een gave foto die er in het voorbeeld niet uit zag. Lang niet zo scherp als die zou moeten zijn. Uiteindelijk toch de gok genomen, maar in het boek zelf is het niet terug te zien.

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 09:27

RobinJB

ICT-Meneer

Leuk dit topic, ik ben gisteren naar Bavaria City Racing geweest als pers en dat was erg leuk. Jammer van het weer af en toe, maar het merendeel is toch goed droog gebleven. Wel een belevenis om (voor de 1e keer) 'achter de schermen' te kunnen lopen. Ik had toegang tot de paddock en het parcours (hoogst mogelijk accreditatie) en ben ook nog even bij de persconferentie geweest.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:50
Ook toevallig dit topic, dacht vorige week nog ergens om een dergelijke suggestie 's bij het modjes team te doen en nu is het er al.

Hebben jullie ook wel 's dat je bij jezelf denkt "ik schiet te veel". Ben nu net zo'n beetje door de vakantiefoto's heen. 10gb!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56
Wijnands schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:03:
Ook toevallig dit topic, dacht vorige week nog ergens om een dergelijke suggestie 's bij het modjes team te doen en nu is het er al.

Hebben jullie ook wel 's dat je bij jezelf denkt "ik schiet te veel". Ben nu net zo'n beetje door de vakantiefoto's heen. 10gb!
10GB Maar? Ik heb in mijn 2 weekjes vakantie 70GB aan data gegenereerd... :+ Dus stel je niet aan :+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Zandpad
Hoeveel MP schieten jullie :+, en wat is de gemiddelde RAW file grootte?

• jip_86
Wijnands schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:03:Hebben jullie ook wel 's dat je bij jezelf denkt "ik schiet te veel". Ben nu net zo'n beetje door de vakantiefoto's heen. 10gb!
Ja, ik moet nog een paar honderd foto's langs in Lightroom. Ik kan dat verwerken op de een of andere manier ook niet vlot doen dus dat kost me aardig wat tijd.

• Teun_2
Zandpad schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:10:
Hoeveel MP schieten jullie :+, en wat is de gemiddelde RAW file grootte?
6MP en 25MB per raw :X
Heb op vorig weekend (vorige maand op vakantie had ik mijn d50 nog) net iets meer dan 2 GB volgeschoten. Ik haal mijn camera pas boven als ik weet wat ik wil fotograferen, dat helpt bij het reduceren van de benodige cardspace :9

• Zandpad
Teun_2 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:23:
[...]

6MP en 25MB per raw :X
Heb op vorig weekend (vorige maand op vakantie had ik mijn d50 nog) net iets meer dan 2 GB volgeschoten. Ik haal mijn camera pas boven als ik weet wat ik wil fotograferen, dat helpt bij het reduceren van de benodige cardspace :9
Waarom worden mijn RAW files op 12MP maar iets van 10 a 15MB per file? :+

• mux

mux

99% efficient!

kumprossie.

• Wijnands
ThunderNet schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:08:
[...]

10GB Maar? Ik heb in mijn 2 weekjes vakantie 70GB aan data gegenereerd... :+ Dus stel je niet aan :+
Holy ******!

OK, waar zeur ik over?

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

leuk topic.

3 september ga ik mijn 7e bruiloft fotograferen. De eerste was 4 jaar geleden.
Ik doe dat tot nu toe ook eigenlijk alleen voor familie of vrienden.

Ik heb nog niet de stap gemaakt om echt in opdracht bruiloften voor vreemden te gaan doen, en weet ook niet of ik dat wel wil gaan doen.

Komend weekend ook nog wel iets leuks.
Een neef van mij heeft dit evenement georganiseerd
let op als je speakers aanstaan. achtergrond geluid :X
en daar mag ik als fotograaf aan de slag. Ik krijg een perskaart, en als enige toegang tot de sportvelden.
bedoeling is een reportage van de sport-onderdelen, en een sfeerimpressie van de overige activiteiten eromheen.

[Voor 4% gewijzigd door M a r c o op 23-08-2010 13:43]

• Nomad
de fuji S5 heeft onhandig grote RAWs, in verhouding tot zijn mp's.

Hdd's koop ik wel echt per handjes vol heb ik het gevoel. Heb nu 4 TB in de pc zitten en er ligt 3TB aan back-ups in de NAS en 1 externe hdd offsite. Dit nog los van de studio-pc.
Komt dat bekend voor, of heb ik gewoon teveel data of back-up ik te hard of backuppen jullie gewoon niet? ;P

Sony A7 III te koop

• Wijnands
Ik bewaar lang niet alles en wat ik bewaar is grotendeels werk waar ik klaar mee ben en wat jpg mag blijven. Verder is het voor mij puur hobby.

Maar fotowerk is wel een belangrijke consideratie geweest bij de koop van m'n synology.

• Zandpad
Nomad schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:29:
de fuji S5 heeft onhandig grote RAWs, in verhouding tot zijn mp's.

Hdd's koop ik wel echt per handjes vol heb ik het gevoel. Heb nu 4 TB in de pc zitten en er ligt 3TB aan back-ups in de NAS en 1 externe hdd offsite. Dit nog los van de studio-pc.
Komt dat bekend voor, of heb ik gewoon teveel data of back-up ik te hard of backuppen jullie gewoon niet? ;P
Ah verklaart.

Nou, ik heb hier nu een 1TB schijf als primary opslag voor LR, dus alle gemaakte foto's staan daarop. Daarnaast zit er een tweede 1TB schijf in die als backup gebruikt wordt (als ik LR eens verkloot). En heb ik een twee 640GB externe schijven waarvan er 1 permanent back up is en de ander meeneem schijf met alle foto's.

• Xcalibur
Wat gebruiken jullie als backup apparaat? :)

Gezien de grote hoeveelheden data gok ik op een NAS (Wijnands een Synology kennelijk)... ?
Welke dan, wat is de overweging geweest, ben je er tevreden over? :)

Edit: ik gebruik op dit moment 1 externe hdd met Time Machine (MacOSX).

[Voor 15% gewijzigd door Xcalibur op 23-08-2010 13:59]

• mux

mux

99% efficient!

NAS met VPN access zodat ik altijd en overal bij m'n meuk kan. Het VPN-gedeelte is pas vorige week geinstalleerd, en ik moet nog mobiel internet gaan zien te regelen, maar ik denk dat die combinatie uitstekend moet gaan werken.

Foto's maken->uploaden naar NAS->displayen op website en tegelijkertijd een backup gemaakt.

• Nomad
NAS, netgear Duo nog wat. Komt met redelijke software (kan alles wat ik wil, maar is niet gebruiksvriendelijk!).
Aan de NAS hangt een 1,5TB die back-up is van de NAS (en maar 1x per week weg schrijft, zodat ik eventueel "oude data kan verkrijgen, mocht ik iets overschreven hebben).
In de PC zit mijn werk hdd van 1,5TB waar alle foto's staan en een 1,5TB en nog wat losse schijven voor los materiaal (map met alles wat naar klanten ooit gegaan is, zodat ik altijd precies die versie nog een keer kan geven), downloads, muziek, software etc.

Mijn studio-pc wordt alleen gebruikt voor fotografie, daar zit een 1,5TB in die via internet connectie heeft met de NAS. Die schrijft zijn back-ups daarheen.
In de studio staan veelal tussenproducten die thuis verder bewerkt worden en veelal geen belangrijk materiaal. Ik werk er nooit/zelden dingen uit, slechts om tijdelijk resultaten te bekijken tijdens shoots.

[Voor 4% gewijzigd door Nomad op 23-08-2010 14:48]

Sony A7 III te koop

• Wijnands
Ik heb een 1 disk synology (zie ook syno topic) en daaraan hangt een usb disk voor backup.

Toen ik onderzoek deed naar die dingen kwam ik erachter dat de verschillen in de basisfunctie's niet heel groot waren en ben toen voor redelik goedkoop ggegaan

• Nomad
klopt hoor, NAS zijn qua back-up redelijk hetzelfde, het verschil zit hem in extra services draaien, die ook ik niet gebruik. Kortom, ook gewoon voor een degelijk dinkie gegaan met wat extra usb aansluitingen (handig voor printserver e.d.

[Voor 12% gewijzigd door Nomad op 23-08-2010 14:59]

Sony A7 III te koop

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57
Mooi topic. Leuk dat zoiets er toch is gekomen.

Ik heb direct een vraag waar ik niet echt uitkom. Ik heb op vakantie bijvoorbeeld een foto gemaakt van een lange straat. Het was een erg zonnige dag. Wanneer ik de foto nam, is wat op de straat loopt en alles aan de zijkant van de straat goed verlicht. Echter, de straat zelf -waar de mensen op lopen- is een wit vlak.. Erg lelijk natuurlijk. Dat zag ik ter plekke ook al, toen heb ik geprobeerd de lichtmeting te doen op de straat zelf en vervolgens een foto gemaakt. Nu was de straat zelf goed zichtbaar maar de omgeving hartstikke donker.. Ter plekke kwam ik er niet uit, is er misschien iets wat ik er aan kan doen in Lightroom? Ik denk zelf dat het sowieso niet meer lukt. Uit een wit vlak kun je, denk ik, niet opeens details van de straat toveren. Maar ik weet het niet zeker, dus ik dacht ik vraag het hier even.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is echt compleet wit en dus helemaalgeen detail meer? Lijkt me hopeloos.
Mischien beide foto's mergen?

• Armada.
Ik dacht ter plekke 'oh, nou die is dan weer veel te donker, dan maar die andere' *wist foto*. :F Stom van me.

[Voor 7% gewijzigd door Armada. op 23-08-2010 15:44]

• mux

mux

99% efficient!

Op hele zonnige dagen zit er gemakkelijk 8-9 stops contrast in een scene, en zul je dus met een enkele foto nooit detail in het donkere danwel lichtere gebied kunnen zien, als een van de twee goed belicht is. HDR is dan echt the only way to go, maar ik heb persoonlijk nog maar heel weinig fotos gezien waar dit echt noodzakelijk is.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

Rannasha

aka "Species5618"

Menselijk zicht is een heel stuk complexer dan de inhoud van een camera-body. Wat voor ons redelijk kleine verschillen in licht-intensiteit lijken, kan in werkerlijkheid een heel fors verschil (8 stops of meer) zijn. Onze hersenen zijn erg goed in het maken van een HDR (High Dynamic Range) plaatje van de scene, maar het verschil tussen licht en donker is dusdanig groot dat de camera er niets mee kan.

Op zo'n moment moet je kiezen: Of gaan voor de lichte gebieden en de schaduwen erg donker / zwart laten worden of de exposure aanpassen op de schaduwen en de lichte gebieden laten vollopen. Uit de schaduwen kun je over het algemeen achteraf nog wel wat aan informatie redden, maar dat gaat ten koste van beeldruis in die gebieden.

Een andere optie is om meerdere foto's te maken met verschillende belichtingen en die later te combineren (HDR). Hierbij is een statief wel erg nuttig, omdat je de foto's zo identiek mogelijk wil hebben (op belichting na).

edit: Als je de foto in RAW formaat schiet, dan kun je er meer mee dan als je JPEG schiet. De meeste JPEG engines zijn zo ingesteld dat ze veel contrast opleveren in de midden-tonen, want dat ziet er voor de gemiddelde gebruiker aantrekkelijk uit. Maar dat heeft als nadeel dat je informatie uit de schaduwen en de highlights weggooit. Met RAW heb je alle informatie nog in handen en kun je in de post-processing details terughalen in de schaduwen en highlights. Dit is geen wondermiddel, je wint meestal 1 a 2 stops, maar in veel gevallen kan het toch erg bruikbaar zijn.

[Voor 23% gewijzigd door Rannasha op 23-08-2010 16:06]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Armada.
Hmm, jammer. Dan is de foto helaas verloren. Ik vind het niet mooi als de mensenmassa allemaal lijkt te lopen op een felwitte massa.

• mux

mux

99% efficient!

De echte artiest bakt er alsnog wat moois van :+

• Wijnands
Blijft wel lastige situatie's, ben er ook behoorlijk wat tegen gekomen op vakantie. Soms is hdr de oplossing. Heb er ook waarbij ik een witte lucht meende te hebben maar met een adjustment brush in ACR toch verbluffend veel detail nog in de lucht bleek te hebben.

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Terug van Rome(?) zien we nog een mooie showcase? :9

Mijn D70 maakt niet zulke grote bestanden, toch haal ik met Raw+ JPG basic al meer dan 11GB in 3 maanden tijd, kwaliteit staat daar ehm los van :P

Statiefje gekocht ;) nu kan ik ook HDR fotograferen, ook wel een leuke manier van fotograferen!

• Armada.
natasdiamon schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:08:
[...]

Terug van Rome(?) zien we nog een mooie showcase? :9

Mijn D70 maakt niet zulke grote bestanden, toch haal ik met Raw+ JPG basic al meer dan 11GB in 3 maanden tijd, kwaliteit staat daar ehm los van :P

Statiefje gekocht ;) nu kan ik ook HDR fotograferen, ook wel een leuke manier van fotograferen!
Ja ben weer terug! Haha nee, voordat ik ooit een showcase durf aan te maken zijn we enkele jaren verder. :+ Sowieso heb ik het idee dat foto's in een testcase meer op waarde worden geschat, velen zien showcase toch als een vorm van arrogantie, die ze dan vervolgens willen afbreken met negatieve punten uitzoeken in de foto's. Ik weet wel dat mensen dat helemaal niet bewust denken, maar weet niet. Krijg soms toch dat gevoel. :P
Zit nu erg kritisch, misschien beetje té, te kijken naar mijn foto's in Lightroom en nja, weet niet.. Ik heb leuke foto's maar geen geweldige topplaten waarbij mensen denken 'WAUW!!1!!!1oneone!1' (denk ik).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

jip_86 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:58:
@sapphire: Vermoed dat het wel mee zal vallen. Met Albelli hadden we ook een gave foto die er in het voorbeeld niet uit zag. Lang niet zo scherp als die zou moeten zijn. Uiteindelijk toch de gok genomen, maar in het boek zelf is het niet terug te zien.
ja ze zijn niet soft ofzo, maar gewoon een enorme bak ruis in de plaatjes door een mega bak verscherping eroverheen :P
Als ik nou zo'n album bestel en het ziet er gewoon niet uit, zouden er dan nog opties zijn om je geld terug te krijgen omdat het gewoon niet is wat je zou moeten verwachten van zo'n album.
Gaat namelijk om een luxe album, als het er ééntje van twee tientjes was zou k het gewoon doen en dan wel zien wat het word...

Gabriël ITX

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:37
@sapphire
De enige die je hierbij kunnen helpen is het bedrijf zelf, dus ik zou zeggen neem even contact met ze op.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hmm..nu heeft een bedrijf (commerciele) interesse in een foto van mij.
Dus ik op GoT zoeken en twee topics gevonden:
foto's verkopen, voor wat voor prijs?
prijsopgaaf voor coverfoto

Maar ik kom er nog niet helemaal uit...wat moet ik nu gaan vragen voor het gebruik van mijn foto voor commercieel/marketing gebruik.
Als ik verder zoek kom ik nogal veel bedragen tegen...pffff...lastig.
Ook lastig omdat ik nog geen idee heb wat heb bedrijf precies wil (via via gehoord dat er interesse is) maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn als ze mij bellen.

Nog ff verder zoeken.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Oplage? Groot bedrijf, of een goed doel. Vertel eens wat meer?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mobyrick schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:19:
Oplage? Groot bedrijf, of een goed doel. Vertel eens wat meer?
Het gaat om een foto('s) welke ik heb gemaakt op de kermis van Hoorn.
Welke precies weet ik nog niet en ik weet dus verder ook niet wat voor bedrijf precies en wat voor oplage.
Ik hoop morgen een telefoontje van 'ze' te krijgen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft het voorbereid zijn als ze bellen:

Aan de telefoon opmerken dat je het leuk vind dat ze interesse hebben, vragen wat ze ongeveer van plan zijn en dan aangeven dat je graag een duidelijk verzoek per e-mail ontvangt zodat je het even op je gemak kan bekijken en een offerte terug zal sturen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Orion84 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:09:
Voor wat betreft het voorbereid zijn als ze bellen:

Aan de telefoon opmerken dat je het leuk vind dat ze interesse hebben, vragen wat ze ongeveer van plan zijn en dan aangeven dat je graag een duidelijk verzoek per e-mail ontvangt zodat je het even op je gemak kan bekijken en een offerte terug zal sturen?
Dat is een goeie, ik was al niet van plan om over de telefoon te gaan 'onderhandelen' over bedragen oid.

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Je hoeft er niet al te weinig voor te vragen, ik heb je Flickr gezien, en daar staan alleen mooie scherpe platen op :)

BTW, bestaan er databases of websites waar je urbex locaties zou kunnen delen? Ik wil namelijk wat oefenen in de omgeving (rotterdam, dordrecht, gorinchem enz) :o

• Wijnands
Eenmalig niet-exclusief voor mkb doe ik 25-75 euro.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:57
ThunderNet schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:08:
[...]

WTF. Wat schiet je dan allemaal Bart? Of zit daar ook een timelapse filmpje bij?

De laatste vakantie heb ik voor mijn doen veel geschoten (ongeveer 3GB in 2 week (per foto 8MB). Maar dat komt voornamelijk door de kinderkiekjes. Inmiddels is meer dan de helft al in de prullenbak beland (ook voor het familiealbum wil ik de standaard hoog houden >:) ). Maar voor mijn eigen fotografie hoef ik mij eigenlijk nooit zorgen te maken dat ik te weinig opslagruimte zal hebben. Ik schiet heel selectief.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Zandpad
Even een gekke vraag:

Wie schiet de foto's op een verjaardag als je zelf jarig bent :+

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zandpad schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:05:
Even een gekke vraag:

offtopic:
Verkapte "feliciteer mij" post? :P
Bij deze dan: gefeli zandpad! :)

Toen ik jarig was schoot mijn zus de foto's, andersom als zij straks over twee dagen jarig is zorg ik voor de foto's ;)

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Even een gekke vraag:

Gefeliciteerd!
Voortaan een FAG GoT'ter uitnodigen op je verjaardag :P

• Wijnands
Even een gekke vraag:

Dat doe je toch zelf? Anyway, gefeli!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:57
Gutteguttegut schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 02:19:
[...]
Ik ben benieuwd naar je vuurwerk foto's.
Vooral omdat ik 10 dagen terug ook vuurwerk heb gefotografeerd.
Verwacht er maar niet teveel van, het was bijzonder windstil dus gigantisch veel rook. Daarnaast allemaal uit de hand geschoten met een 50/f1.8 :) .
Pagina: 1 2 3 ... 95 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee